Microsoft heeft 29,4 miljoen Xbox One-consoles verkocht volgens EA

Volgens uitgever EA waren er eind 2017 in totaal 103 miljoen consoles van de huidige generatie van Microsoft en Sony op de markt. Daaruit is op te maken dat er van de PlayStation 4 nu 2,5 keer zoveel exemplaren zijn geleverd als van de Xbox One.

Microsoft maakt zelf al jaren geen cijfers van zijn Xbox-consoles meer bekend, maar Sony doet dat wel. Begin dit jaar meldde Sony dat de teller eind vorig jaar op 73,6 miljoen geleverde exemplaren van de PlayStation 4 stond.

EA-cfa Blake Jorgensen vertelde volgens Variety in een toelichting op de kwartaalcijfers dat de consolemarkt wat betreft modellen van Microsoft en Sony van de huidige generatie eind vorig jaar uit 103 miljoen exemplaren bestond. Zodoende is op te maken dat Microsoft 29,4 miljoen exemplaren van zijn Xbox One heeft geleverd.

Twee jaar geleden kwam op dezelfde manier naar buiten dat Microsoft begin 2016 zo'n 19 miljoen exemplaren van zijn Xbox One had geleverd. Destijds meldde Sony een aantal van 35 miljoen PlayStation 4-exemplaren.

In twee jaar tijd heeft Microsoft dus zo'n 10 miljoen exemplaren van zijn Xbox One-console geleverd, terwijl Sony nog eens 38,6 miljoen exemplaren van de PlayStation 4 in omloop heeft gebracht. Het verschil in marktaandeel is daarmee flink gegroeid in het voordeel van de Sony-console.

Het marktaandeel verschilt flink per continent. De Xbox One heeft het zwaar in Japan, waar het overgrote deel van de gamers voor de Sony-console kiest. In de Verenigde Staten zouden er afgelopen december juist meer Xbox-consoles dan PlayStation 4's zijn verkocht volgens marktondezoeker NPD.

Xbox One X

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-05-2018 • 18:42

120

Reacties (120)

120
110
54
13
0
44
Wijzig sortering
EA z'n cijfers kloppen niet helemaal of ze tellen anders. Dit is wat sales insider zhuge te vertellen had op reset era erover.

"It's weird because EA said the installed base at the end of calendar 2016 was 79 million. Now they say the installed base is 103 million at the end of 2017.

So if we look at the numbers Sony provided.
PS4 was at 53.4m at the end of 2016. That would put Xbox One around ~25.6m.
PS4 was 73.6m at the end of 2017. That would put Xbox One around ~29.4m

So EA is estimating that Xbox One sold around 3.8m units in 2017. But the Xbox One sold more than that in the US alone.

So the numbers don't add up. Perhaps they're excluding some territory or maybe Pro/OneX?

As I stated in prior threads, the Xbox One installed base is over 35 million globally.

http://www.playstationlifestyle.net...s4-xbox-one-sales-reach-105-million-end-2017/"

en

"I'm not sure what the reason is for the discrepancy with EA's estimates.

It could be it excludes Pro/One X numbers.
It could be that EA excludes a territory like Japan (they used to do this last generation)
It could be that EA estimates PS4 at a lower number. (Which would be weird given Sony release the official numbers)
It could be that installed base =/= sell through in EA's eyes. So replacement consoles sold wouldn't count and only people actively using consoles would count?

EA's estimates aren't wrong. I'm just fairly certain one of the above things is true.

Ultimately what we do know is PS4 sell through was 73.6m at the end of 2017. Xbox One is less than half of that total which shows the big gap between the two in terms of sales. But that's something that has been known for a long time."

https://www.resetera.com/...or-ps4-xb1-read-op.41231/

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 23 juli 2024 16:37]

Daarnaast is de nieuwste generatie de xbox one X, en niet de xbox one.
De huidige generatie is de Xbox One en de Ps4. Inclusief alle varianten daarop.

De One X en PlayStation 4 Pro zijn geen nieuwe generatie.
bij ps klopt dat, voor ms deels wel
ze werken niet meer met generations maar enkel rolling upgrades (zoals de x ) die compatibel blijven met bestaande content. ik verwacht de opvolger van de x in 2020.
Dat lijkt mij te zorgen voor slechte marketing. Waarom zouden mensen voor de Xbox XX gaan wanneer de PS5 een NIEUWE GENERATIE is. Klinkt leuker, je verwacht meer en het voelt nieuwer dan een upgrade.
omdat ze in tegenstelling tot de generaties al hun games wel gewoon kunnen blijven meenemen ipv opnieuw te moeten kopen als halfbakken remaster ?
Ik zie eerder dat ze "Enhanced for Xbox One XX" patches zullen verkopen waardoor de oude games geoptimaliseerd zijn voor de nieuwere consoles. En omdat de PS4 ( Xbox One ook) gebruik maakt van een x86-64 instructieset is backwards compatibility voor PS4 > PS5 ook waarschijnlijker. Maar Playstation heeft al Playstation Now, wat zij waarschijnlijk gaan gebruiken als "backwards compatibility"

Het kan ook zo zijn dat de PS5 en Xbox One XX gebruik gaan maken van cartridges in hun volgende consoles. Gaat Microsoft dan een speciale disc-reader erin plaatsen? Of zegt Microsoft dan: "Backwards compatibility is alleen mogelijk met digitaal gekochte games".

En nieuwe games moeten dan gaan werken voor Xbox One, Xbox One X en Xbox One XX en vervolgens Xbox One XXX? Dat gaat ontwikkelaars zo hard in de weg zitten, of niet? Meer moeten optimaliseren voor de oudere Xbox One.

[Reactie gewijzigd door Karun op 23 juli 2024 16:37]

Het gaat zich alleen om de xbox one misschien met s erbij.
Dus met andere woorden die xbox one x misschien niet erbij,want die release datum was later vermoed ik.Of zouden ze alle xbox consoles bij elkaar geteld hebben?
Het is wel duidelijk dat Sony deze generatie alle winsten op strijkt in de console markt. Ze verkopen meer consoles, waardoor ze dus ook weer meer ps plus abbonees hebben en er meer games worden gekocht voor het platform. Daarnaast hebben exclusive games een grotere potentiele doelgroep om aan te verkopen.
Anoniem: 181786 @Nieuwevolger9 mei 2018 22:56
Het is vrijwel onmogelijk om zo uit het vuistje dat te zeggen. Exclusieve games brengen zeer hoge kosten met zich mee. Wie weet kost het Sony veel meer geld om het netwerk in de lucht te houden. Enz enz. Je kan enkel in de jaarcijfers zien (als ze voldoende uitgesplitst zijn) wie er meer winst maakt op de game divisie.
Ik heb sterk het vermoeden dat de Xbox (One) eruit gaat en wordt gefuseerd met de PC. Microsoft is inmiddels al druk bezig met het uitbrengen van Xbox-titels op de PC en de laatste tijd heeft gaming op de PC ook wat meer aandacht gekregen. Daarbij draait zowel de PC als Xbox op x86-architectuur. Misschien dat ze wel een soort van console blijven verkopen, maar ik gok dat de focus in de toekomst meer naar Windows gaat in combinatie met exclusieve games. Misschien dat ze met een Surface-machine komen gericht op gaming, met 'Xbox' als softwareplatform voor games, achievements, vrienden, etc.
Anoniem: 310408 @SomerenV9 mei 2018 19:33
Ik heb sterk het vermoeden dat de Xbox (One) eruit gaat
Dat zou een gigantische verandering zijn en de beurskoers van Microsoft zwaar drukken. Als je vermoeden inderdaad sterk is en je hebt gelijk dan kan je met een kleine investering een godsvermogen verdienen. Ik ken echter geen enkele andere analist die je mening deelt en het lijkt mij vrijwel uitgesloten.

PC gaming is nog altijd redelijk sterk in Europa maar in de US, Azie, Afrika etc is vrijwel alle gaming console based. Er lijkt wat twijfel over de aantallen verkochte consoles maar de MS console staat voor meer dan 1,5 miljard dollar op de Microsoft jaarverslagen. Ze maken er gewoon prima winst op. Zelfs voor MS is het afschrijven van 1.5 miljard geen eenvoudige zaak. Als aandeelhouder van MS zou ik er zeer hard over gaan blèren!

Kortom, uitgesloten. Dat ze ports naar de PC maken is omdat je dan je investering kan optimaliseren en omdat het tegenwoordig makkelijk en goedkoop is. Er zijn veel firma's die niets anders doen in Polen en Thailand.
Ze maken er gewoon prima winst op. Zelfs voor MS is het afschrijven van 1.5 miljard geen eenvoudige zaak.
Heb je daar een bron van toevallig? Want de Xbox Divisie maakte nooit winst namelijk, dus dat zou dan nieuw zijn zover ik weet.
De divisie heeft quite gedraait ergens halverwege de levensduur van de 360 en harkt sindsdien geld binnen. Hier is ook geen officiele bron van, net zo min dat er een officiele bron is dat Sony pas winst is gaan maken op de Playstation divisie bij de release van de PS2 slim.

Maar over geheel MS heen, heeft de divisie nooit echt verlies gedraait. Er is een boel R&D uit de ontwikkeling van de Xbox gekomen, veel voor MS. Maar MS heeft destijds ook Nvidia en ATI/AMD uit een slop getrokken en zo'n beetje elke game en elke GPU maakt nu gebruik van redelijk wat MS tech.

De ontwikkelingen zoals de HPU in de Hololens, de FPGA rollout in Azure, de Surface lijn zijn een indirect gevolg van de investeringen in de Xbox.
zo'n beetje elke game en elke GPU maakt nu gebruik van redelijk wat MS tech.
Exact dit - de invloed van Microsoft in de gamemarkt is wel flink gegroeid.
Kijk bijvoorbeeld naar het XNA project, om het ontwikkelen van (indie) games toegankelijker te maken voor Windows en de Xbox.
Inmiddels bestaat het niet meer, maar de gevolgen er van zijn groot:
- De Unity engine / ontwikkelomgeving die primair was gericht op indie developers, maar inmiddels ook grote namen maken hier gebruik van
- De Monogame engine die erg populair is bij indie developers
- Producten als Xamarin (inmiddels weer overgenomen door Microsoft) om software geschreven in C# cross-platform te maken, primair voor de mobiele / smart markt gebruiken ook veel van wat oorspronkelijk is ontstaan in het XNA programma

En dat gaat enkel over XNA, om nog maar te zwijgen over DirectX, de ray tracing in de nieuwe Nvidia GPUs, enz enz...
"Ik ken echter geen enkele andere analist die je mening deelt en het lijkt mij vrijwel uitgesloten."

Het is al laat en ben te lui om het op te zoeken, maar een jaar of zo geleden gingen er bij bepaalde analisten juist wel een stem op om Xbox af te splitsen of te verkopen. Reden: levert geen knoop op, voegt weinig toe aan het portfolio van Microsoft.
PC gaming is nog altijd redelijk sterk in Europa maar in de US, Azie, Afrika etc is vrijwel alle gaming console based.
In Azië is vrijwel alles PC gaming, het is zelfs ronduit moeilijk om aan Xbox games te komen, ze worden bijna nergens verkocht weet ik uit eigen ervaring inmiddels.

[Reactie gewijzigd door RatedR op 23 juli 2024 16:37]

Anoniem: 636203 @SomerenV9 mei 2018 19:11
Lijkt mij niet logisch. De aantrekkingskracht van een console is juist het plug-and-play principe, disc erin en spelen maar. Bij een PC moet je allerlei drivers installeren, software installeren en met kabels lopen rommelen.

Als Microsoft zich op de PC wilde richten dan hadden ze dat 15 jaar geleden al kunnen doen met de originele XBox.
Tegenwoordig is PC-gaming redelijk plug en play. Misschien dat ze met een soort Steam Link komen (naast een Surface-machine gericht op gaming). Dan kun je prima vanaf de bank spelen zonder allerlei gedoe. Maar de laatste paar jaar is gaming op de PC weinig stressvol. Weinig problemen, geen gedoe met drivers, het werkt 99% van de tijd gewoon. In de 90's en 00's was dat wel anders :+
De resultaten met PC-gaming zijn simpelweg niet consistent.

En het klopt inderdaad dat het werkt,
maar als je op de laptop speelt en op een desktop met goede GPU, dan krab je wel even achter je oren. Je ziet en ervaart bij lange na niet wat je op een desktop kunt zien.


Een andere optie is dat Microsoft zich meer gaat richten op (technisch) eenvoudigere games en de high-end laat voor wat die is. Medio-core en de massa bereiken.
Ik denk dat hij gewoon "middelmatig" probeert te typen in het Engels. De reden van de slechte vertaling ontgaat mij overigens :)
Anoniem: 636203 @SomerenV9 mei 2018 19:16
Ik betwijfel het, los van het feit dat er heleboel soorten hardware zijn op de PC, van Surface tablets tot machines die alleen op zakelijke gebruikers zijn ingericht tot budget PC's tot gaming PC's. Dan ga je nooit een uniforme experience krijgen. Los van het feit dat ontwikkelaars voor al die soorten hardware geen optimalisaties kunnen doen.
Consoles hebben geen plug en play meer. Ze moeten eerst geüpdatet worden en spellen moeten geïnstalleerd en geüpdatet worden. Enige verschil is dat je een schijfje erin moet hebben wat eigenlijk alleen maar een nadeel is.

Als iemand een kant en klare PC koopt is het bijna net een console. Drivers zijn voorgeïnstalleerd en de enige software die nodig is is Steam of Origin oid. Games en OS worden op zowel consoles als PC automatisch geüpdatet.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 16:37]

Anoniem: 181786 @SomerenV9 mei 2018 19:16
Ik denk dat X1 zal blijven evalueren zoals van X1(S) naar X1X. Microsoft zal wel voor steeds betere integratie tussen PC en X1 zorgen. Zo kan je al enkele games op de X1 aanschaffen en diezelfde game ook op de PC spelen.

Kortom, de X1 is in feite een kleine game-pc doorgaans aangesloten op TV. EN net zoals de PC zal er zo nu en dan een nieuwere versie uitkomen met betere hardware. Volledig backward compatible.
Ach, ik geloof niet dat of je nu een PS of XB koopt je een slechte deal in huis haalt. PS heeft een paar extra exclusives, XB heeft een grote backward compatibele support, PS kun je je eigen harddrive in zetten, XBX draait native 4k. Beide bedrijven zijn lekker op stoom met hun winsten ;)
Belangrijk is nog steeds waar je vrienden zitten. Beide consoles zijn goed, er zijn wat verschillen maar die zal een gemiddelde gebruiker niet zien.

Heb je vrienden met een XB dan doe je er verstandig aan de XB te kopen, heb ze juist een PS4 dan doe je er verstandig aan ook een PS4 te kopen. Er komt toch een moment dat je online wil gamen en dan is dat toch leuker met vrienden dan met onbekenden...
Ik heb geen vrienden met een gameconsole. En nu? :)
Anoniem: 221563 @laue10 mei 2018 10:51
Haal ze beide. Zijn 2ehands niet zo duur en kun je 'alles' spelen :)
Precies! Aan geen van de consoles kun je je een buil aan vallen.

Ik vind het jammer dat die Sea of Thieves zo tegenvalt anders had ik een Xbox One X gekocht.

Het is gewoon dat Sony op het moment de kaskrakende spellen heeft.
Op dit moment heeft PS een aantal meer exclusives, in de 360 tijdperk had Xbox iets meer succes (voornamelijk HALO). Kijk je naar de metacritic top 100, zie je een gezonde mix van alle consoles door de jaren heen.
Anoniem: 181786 @Bouddieehh9 mei 2018 22:28
Sea of Thieves moet je liggen. Er zijn regelmatig updates beloofd met meer content. In de basis ligt er al een prima game. Als type je ligt dan is het nu al een vrij leuke, soms hylarische, game. Veel is echter afhankelijk van je crew maar via Discord is het vrij makkelijk een leuke crew te joined.
Anoniem: 474132 9 mei 2018 18:55
Ik heb een PS4 pro en een Switch, een derde console is mij iets te gortig. Bovendien zijn er minder exclusives voor de Xbox (heb ook nog een PC staan voor spelletjes).
Waarom vindt iedereen exclusives eigenlijk zo belangrijk? Il heb een PS4 Pro, niet voor de exclusives, maar gewoon, voor de games. Het boeit mij echt niet of die al dan niet ook voor de XBOX te krijgen zijn. :)
Omdat exclusives een factor kunnen zijn waarmee je je als hardware fabrikant kunt onderscheiden van de concurrentie. Als je je op te weinig manieren positief kunt onderscheiden van de alternatieven op de markt, zul je al snel achter de feiten aanlopen. De PS4 heeft veel meer en diverse hoog aangeschreven games die de Xbox One niet heeft dan vice versa, terwijl alle multiplatform games natuurlijk ook gewoon verkrijgbaar zijn. Voor de meeste consumenten is de PS4 dan al snel de aantrekkelijkere keuze.

Exclusives kunnen daarnaast ook helpen om je product te verkopen aan consumenten die het systeem van de concurrentie reeds in huis hebben, omdat ze bang zijn teveel toppers te moeten missen zonder ook dat systeem te hebben.

Verder loopt Microsoft al vanaf de onthulling achter Sony aan. Het hele verplichte online verhaal, de onmogelijkheid tweedehands games te spelen, de verplichte bundel met Kinect dat de prijs omhoog schroefde en een minder krachtig systeem dan de PS4 heeft de Xbox One veel imagoschade aangericht, ondanks dat ze veel van die dingen uiteindelijk terug hebben gedraaid.
Verder loopt Microsoft al vanaf de onthulling achter Sony aan. Het hele verplichte online verhaal, de onmogelijkheid tweedehands games te spelen, de verplichte bundel met Kinect dat de prijs omhoog schroefde en een minder krachtig systeem dan de PS4 heeft de Xbox One veel imagoschade aangericht, ondanks dat ze veel van die dingen uiteindelijk terug hebben gedraaid.
Naast dit was de grootste faal met de aankondiging van de Xbox One hoe erg ze het niet als een gaming console zagen, maar meer als een TV...ding...iets... Dat gaf mij in ieder geval het idee dat de Xbox One een apparaat ging worden waar ik als E3 kijker niet naar op zoek was. Dat was het moment dat ik besloot voor een gaming console te gaan en niet voor een tv kastje.
Anoniem: 562971 @G0zert23 mei 2018 09:16
Omdat exclusives een factor kunnen zijn waarmee je je als hardware fabrikant kunt onderscheiden van de concurrentie. Als je je op te weinig manieren positief kunt onderscheiden van de alternatieven op de markt, zul je al snel achter de feiten aanlopen. De PS4 heeft veel meer en diverse hoog aangeschreven games die de Xbox One niet heeft dan vice versa, terwijl alle multiplatform games natuurlijk ook gewoon verkrijgbaar zijn. Voor de meeste consumenten is de PS4 dan al snel de aantrekkelijkere keuze.
Mensen die verder kijken dan hun neus lang is en niet met de gekunstelde massa meegaan weten inmiddels wel beter.
Ik heb een Xbox One maar kan dus al geen Horizon of God of War spelen. Als je voor de Xbox vette games hebt die alleen op dat platform zijn kiezen mensen dus meer voor een console.
Maar je hebt wel weer 360 en xbox backwards comp
De backwards compatibiliteit kaart wordt vaak als ‘troef’ op tafel gegooid. Maar hoe vaak speel jij nog je oude games, als er veel dikkere nieuwere games te verkrijgen zijn?

De enige serie die ik op de Xbox 360 nog wel eens wil terugspelen is de Mass Effect trilogie, maar omdat de graphics tegenvallen heb ik voor een tientje de collectie maar op de PC gekocht. De graphics kun je met diverse mods mooi oppoetsen.
Ik speel nog mijn oude x360 games ja... bijvoorbeeld een red dead redemption of een oude cod. Heb sinds kort master chief collection maar mijn oude halos draaide prima! Ben nu nog opzoek naar conker voor de orignele xbox.
OK, dat kan ik begrijpen. :) Maar je hoort ook zo vaak mensen zeggen dat de PS een betere console is want die heeft veel meer exclusives! En dat is natuurlijk gewoon een onzin redenering.
Daar ben ik het mee eens. Het is ook onzin want als Uncharted ook voor Xbox beschikbaar was, zou je die onzin niet krijgen van "PS is beter", nee, dan zou je alleen horen "Xbox One X is beter want 4k native dit en dit en dat". Exclusiviteit benadeelt JUIST. Zo kan ik helaas niet op consoles games en kan ik die games dus niet spelen. Of je hebt al een console maar je ziet het er tegenop om nog een andere console te kopen of je hebt beperkte budget. Nee, zo heb ik echt liever dat games op alle platforms beschikbaar zijn indien daar de computerkracht voor is.
Exclusives zijn heel belangrijk zijn voor de gamingindustrie. Er kan meer risico genomen worden en je mikt niet alleen winstmaximalisatie.

Stel je bent consolemaker en je wilt spelers trekken naar je platform. Een goede optie is om spelers een ervaring aan te bieden die nergens anders te vinden is. Het spel zelf hoeft niet perse het meest winstgevende te zijn, want je verdient je geld op termijn via andere wegen.

Kijk maar naar een spel zoals God of War. Een big budget game, vijf jaar in ontwikkeling en gaat tegen alle trends in. Een EA of Ubisoft gaan nooit zoveel risico nemen. Een ander voorbeeld is Death Stranding door Hideo Kojima. Sony heeft hem een groot zak geld gegeven en laat hem nu in alle vrijheid een game ontwikkelen. Andere investeerders hadden dit ook kunnen doen, maar deden het niet.
Ben het hier mee eens, Sony en Nintendo games onderscheiden zich toch wel echt op het moment om blindelinks de laatste trends in de game markt te volgen zoals een stapel dlc per game, microtransactions of een verplicht online element. Daarnaast krijgt de studio achter god of war niet te maken met z'n strenge deadline als games als call of duty of assasins creed die om de zoveel tijd moeten uitkomen. Resultaat zijn de lovende reviews die de game ontvangt.
Het is een onzin redenering om een console af te rekenen op het gebrek aan games? Wat een gedachtegang...
gebrek aan exclusives is heel wat anders dan gebrek aan games. Als ik zie hoeveel games ik op mijn xbox one X kan spelen dan kun je het nooit een gebrek aan games noemen.

Ik snap zelf de reden van exclusives ook niet. Ik heb de xbox gekozen vanwege mijn vrienden die er op zitten, en het feit dat veel spellen zowel op de xbox als op de pc te spelen zijn met hele goede sync. Lijkt wel alsof ik daar de enige in ben, maar ik vind dat juist een enorme sprong vooruit. het ene moment lekker op de bank forza spelen, en als vrouwtje thuis komt lekker verder gaan op de pc.
Ik heb zowel de ps4 als de xbox one. De ps4 staat al een jaar stof te happen. Ik vind de xbone fijner in gebruik.
Van de ps4 vind ik de menu structuur overzichtelijker.

On topic. Als Microsoft geen aantallen geeft is dat voor mij een teken dat het niet zo goed gaat. En ze hadden ook een hele crappy start met Kinect verplicht, altijd connecties met internet en de blue ray’s konden er ook niet in er ook niet in. Games moesten digitaal verkocht worden.

Achteraf denk ik, misschien was het ook niet Microsoft zijn ambitie om veel te verkopen ;)
De Xbox is juist degene met de beste (UHD) bluray ondersteuning. De One S is een prachtig media center.
Klopt.
Maar in het oorspronkelijke plan zat dit niet. Daarom kregen ze ook iedereen over zich heen. Daar sloeg mijn reactie op.
Natuurlijk zijn er veel games op de Xbox te krijgen. Echter komen er bakken hoogwaardige games op de PS4 uit die nooit op de Xbox One te krijgen zullen zijn. Vooral de investeringen in SIE Worldwide Studios, waar games als Horizon: Zero Dawn en God of War vandaan komen, legt Sony geen windeieren.

Ik vind dit een gebrek. Goede exclusieve games maken een console.
Exclusives maken de console an sich natuurlijk niet beter. Ze maken het ecosysteem beter.
IS geen onzin.
De exclusives zijn vaak de belangrijkste reden om voor 1 specifieke console te kiezen.
Inderdaad. Ik snap niet hoe je minder games goed kan praten. Ik heb voor ps4 gekozen omdat vele Japanse niche games vaak enkel op ps consoles komen. Verder zijn er de Sony blockbusters waar ik de meeste tijd zover in spendeer met gran turismo, God of war, horizon, uncharted, Wipeout etc.
Heel simpel. Ik heb gekozen voor een xonex omdat dit moment de console is om games op te spelen wegens betere prestaties. Als ik de X en Pro had dan zou ik de Pro alleen gebruiken voor de exclusives. Betere hardware is voor mij de keuze. Dat was andersom met de ps4 slim en XoneS. Maar iedereen heeft een andere reden.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 23 juli 2024 16:37]

Je ziet nu al bij een paar 3th party games dat de xonex stabielere framerare heeft. Far Cry 5 had wat dips onder de 30 op de Pro dacht ik.

Wat heb je aan 1st party games als je er geen interesse in hebt. GoW ziet er heel goed uit maar ik heb nog nooit een GoW gespeeld. Enige PS exclusives waar ik echt iets mee heb zijn TLoU en Uncharted. Bij Xbox Halo en Gears.

In het begin van deze generatie had ik ook een ps4. Niemand had nog een new gen in mijn omgeving dus ik heb gekozen voor de betere hardware. Ik ben overgestapt naar een xone door vrienden maar ik baalde dat 3th party games minder goed/mooi draaiden. Nu zijn de rollen omgedraaid.

Maar goed het beste is om beide te kopen maar dan zou nooit 3th party games kopen voor de Pro. Laat ik 3th party games veel meer spelen dan 1st party games.

Edit: ik ben ook jaloers op spidey.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 23 juli 2024 16:37]

Maar wanneer aankomende E3 Microsoft wat exclusives op tafel legt uit eigen studio's, dan zal het opeens weer belangrijk zijn.
Kan ook te laat zijn om nog belangrijk te zijn. Veel mensen hebben dan al een PS en de vraag is of ze er dan nog een extra console bij willen hebben.
Exclusives hebben vooral de eerste paar jaar een zeer belangrijke positie bij het beïnvloeden van de koper.
Het is een argument, maar het verschilt per persoon hoeveel waarde je er aan hecht. XB heeft een gigantisch backwards compatible lijst. En dat voor nop. :)
Je moet de XBOX360 games wel in bezit hebben. Het is niet alsof die games gratis zijn. Of je bedoelt XBOX gamepass; maar dat is een maandelijkse service.
Je hebt bij xbox natuurlijk wel dankzij de back. comp. 4 games free with gold.
Ligt er maar net aan wat jou game groep speelt. Ik speel het liefst multiplayer. Dan moet je wel met de rest mee.
Ik heb ze allemaal; de Xbox One S heb ik gewonnen. Er is praktisch niks te spelen op de Xbox, die staat gewoon stof te happen. De Switch en PS4 zijn alles.

Scheelt natuurlijk wel dat ik al PS+ betaal voor de PS4 en geen xbox Live koop op de Xbox (wordt me te duur)... maar PlayStation heeft nou eenmaal leukere games exclusief voor de PlayStation.

En Nintendo natuurlijk ook. Die koop je vooral voor de exclusives.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 16:37]

Er is praktisch niks te spelen op de Xbox, die staat gewoon stof te happen.
Ik heb een Switch en een X1. De Switch heeft prachtige exclusives en is een prima console. De exclusives op de X1 spreken mij minder aan maar om te zeggen dat er praktisch niets op te spelen is is gewoon niet waar. Met bijvoorbeeld Game Pass voor 10 euro per maand heb ik toegang tot inmiddels 160+ games. Daar zitten ook X360 games tussen maar ook veel gewone X1 games.

En die games zijn lang niet de gehele bibliotheek aan games die beschikbaar zijn op X1.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 181786 op 23 juli 2024 16:37]

Idem, als je steeds een code koopt via bijvoorbeeld G2A. Heb je Game pass voor 3 maanden (20 euro).
Voor 37 heb je ook Gold
Zoals mhnl1979 al meld is Gold nog geen 40 euro per jaar. Het kost je vrij weinig moeite om dat te kopen.
Slijkie meld al dat Game Pass voor 80 euro per jaar te koop is. Dan maakt samen dus 120 euro per jaar. Daarmee heb je en Gold (online gamen, elke maand 4 gratis games (2 backward compatible X360 titels en 2 X1 titels) en de Game Pass. En toegang tot 160+ games waar regelmatig nieuwe games, zelfs nieuwe releases bij komen.

Er is niets wat je geliefde Sony daartegenover kan zetten voor die prijs.
Jawel, voor 6 tientjes per jaar een handvol enorm goeie games, vaak nog exclusives ook.
Het aanbod van ‘gratis’ games op PS4 is net zo goed, of eerder matig, als bij X1.
X1 bied echter een beter en stabieler netwerk voor nog geen 4 tientjes, waarom dan 6 tientjes neerleggen voor een inferieur netwerk? Zoveel mensen zoveel wensen.
Geen games op de X1 die de moeite zijn 😜
Ik betaal dus liever wat meer dat ik games kan spelen die ik leuk vind dan games die ik ergens gratis bij krijg. Net zoals bij ps plus zitten daar niet altijd games bij die ik leuk vind. Betaal liever 60 euro voor God of war, horizon, pes etc die ik wel leuk vind.
Prima, en ik betaal lIever minder voor games die ik wel leuk vind en in een abbo zitten. Niet iedereen zit te wachten op de PS exclusives. Echt niet.
Omdat die exclusive(s) die jij leuk zo vindt, bepaalt welke console jij gaat aanschaffen.

Ik heb de PS4 gekocht voor Horizon Zero Dawn. PS1 voor Gran Turismo en FF7.

Dus ja, het werkt wel!
Net zoals ik een Xbox heb voor Forza Motorsport. Andersom werkt het dus ook. ;)
het gaat er niet zo zeer om dat of het andere kamp die spellen wel of niet krijgt, maar de ps4 bibliotheek is gewoon groter (en diverser)

ik heb zelf een x1 trouwens, naar volle tevredenheid
Ja maar exclusives zijn games. Dus omdat jij een PS4pro heb, heb je keuze uit de standaard spellen die voor alle consoles beschikbaar zijn en een behoorlijke hoeveelheid exclusieve games die nergens anders te krijgen zijn. Fans van Nintendo kopen vaak zelfs alleen maar de exclusives (die ook behoorlijk goed zijn met spellen zoals mario en zelda).

Xbox heeft deze generatie echt gefaald als het om exclusives gaat. Het zijn enkel sequels van bestaande series die al bestonden en vaak ook nog door inferieure game studios gemaakt (Halo) of totaal geen innovatie laten zien (Gears of Wars 4). Van alle Xbox titels is er maar 1 die echt de moeite waard is en iets toevoegt dat concurrenten nog niet hebben en dat is Forza Horizon 3.
Qua exclusives wel. God of war, horizon, Uncharted had ik graag willen spelen. Toch blijf ik bij xbox vanwege backwards compatibility, maar ook omdat naar mijn mening MS goed luistert naar de feedback van de gamers, ook best veel feedback geeft een echt aan de slag is met het ecosysteem. Als het gaat om streamen naar W10, of de manier om je game library te sharen wat mij bakken geld bespaart. Het laatste is voor mij een unique selling point.
Anoniem: 562971 @retroguy9 mei 2018 21:22
Waarom vindt iedereen exclusives eigenlijk zo belangrijk?
En die moet je ook nog maar net leuk vinden :)
Omdat exclusives niet uit komen op andere platformen...? :?
Als je moet kiezen voor A of B, en voor A zijn games 1, 2, 3 en 4 beschikbaar, en voor B zijn alleen games 1, 2, en 4 beschikbaar, welke console haal je dan?

Ja precies, console A. Daarom zijn exclusives (3 hier) belangrijk.

Console C heeft overigens game 1, 5 en 6, dus die haal je ook, omdat je 5 en 6 wil spelen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 16:37]

Anoniem: 181786 @Gamebuster10 mei 2018 14:28
Als je niets hebt met game 3, maar wel geeft om controller 7, netwerk 15 en game abbo 76 dan kies je console B.
Ik een One X & Switch. Keuze voor xbox v.w Play Anywhere. Zie steeds meer cross play tussen PC en Xbox. Kan dus met m’n maten die PC gamers zijn gamen. :)
Alleen Cross—Play bij 1st Party games die ook nog eens zo ontiechelijk duur zijn.
De 1st party games bij PS4 kosten weinig zeker?
Kosten geen 70,- of Meer voor de simpele versie |:(
DIe op de Xbox ook niet.
Anoniem: 181786 9 mei 2018 19:02
Xbox heeft het nog nooit goed gedaan in Japan, en het ziet er niet naar uit dat daar ooit verandering in zal komen.

Ik heb al een aantal jaren een X1 en ondanks de achterstand qua verkopen vind ik dat Xbox steeds beter en beter wordt. Services als Game Pass zijn ronduit geweldig. Inmiddels wel zo'n beetje het Netflix van games.
Zelf heb in een PS4 en de vorige generatie had ik een Xbox 360. Niet zozeer vanwege de exclusives, maar de prijs was doorslaggevend. De PS4 was tijdens de lancering volgens mij 100 euro goedkoper, het apparaat had betere specs en geen gimmicks (Kinect) die ik toch niet zou gebruiken. Ook de aankondiging van Xbox One was naar mijn mening teveel op de Amerikaanse markt gericht met zijn tvtvtvtvtvtv en sports boodschap. Als Europeaan voel ik mij dan totaal niet aangesproken. Sony had het gewoon beter begrepen met zijn puur gaming device.
toch leuk om te zien dat nu juist de xbox 100 euro goedkoper is dan de playstation
Not really. De PS4 Slim 500 Gb is voor gemiddeld 299 te koop, de Xbox One Slim zit een paar tientjes er onder. Ik doelde met mij reactie vooral op de lancering, daar ging het al mis. Heb wel respect voor MS hoe ze het weer opgepakt hebben met de Xbox One X, goede specs voor wat je betaald en de game pass vind ik ook interessant. Hopelijk blijft MS consoles bouwen, want concurrentie is gewoon nodig. Worden wij gamers alleen maar beter van.
ach, stond pas in de mediamarkt en daar was de xbox one S 500gb met AAA titel 230eur en een ps4 slim 500gb zonder games 300.

Maar kan goed dat het verschil normaal gesproken kleiner is. Zou graag een aantal ps4 exclusives willen spelen, maar vind 300eur voor een console waar ik een handvol singleplayer titles op ga spelen wel erg veel
Hier draaien de Xb1 en xb1x op volle toeren, platform wat steeds beter wordt. Mensen die voor een aantal exclusieve games een Playstation willen kopen , prima toch. Altijd weer dat gejank over wat beter is, wordt er niet goed van ;) :X
De slechte launch en die pannenkoek van een Don Mattrick hebben het gewoon verkloot. 100 euro duurder met kinect, dan weer geen kinect, always on, dan weer niet. En ze hadden het alleen maar over tv kijken via de Xbox en werd weggezet als all-in ome entertainment systeem, wat het gewoon niet is! Mensen kopen een Xbox of ps voor de games! Ik ga niet een lompe Xbox aanzetten om Netflix te kijken, dat doe je via chromecast of ATV. De late launch, zodat iedereen al een ps4 had en vrienden automatisch volgen. Het was een sneeuwbal effect. En dan het uiterlijk die ook niet mee zat, omdat hij met een oude videorecorder wordt vergeleken.

Toch vind ik dat MS zich heeft herpakt, BC, streaming, elite controller, Xbox one s en x. Vooral die laatste krijgt erg weinig credit en je leest er eigenlijk vrij weinig over. Zonde hoor, want met de 360 hadden ze potentieel echt heel veel gamers kunnen behouden.
Ik ga niet een lompe Xbox aanzetten om Netflix te kijken, dat doe je via chromecast of ATV. De late launch, zodat iedereen al een ps4 had en vrienden automatisch volgen. Het was een sneeuwbal effect. En dan het uiterlijk die ook niet mee zat, omdat hij met een oude videorecorder wordt vergeleken.
Ik heb een Xbox One S voor 175 euro gekocht tijdens Black Friday, waarom zou ik die niet gebruiken voor Netflix? Een Apple TV is duurder en biedt veel minder value door ontbreken van een Blu-ray drive. En voor Chromecast moet je ook weer in het Android ecosysteem zitten.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 23 juli 2024 16:37]

En voor Chromecast moet je ook weer in het Android ecosysteem zitten.
Ehhhh... Nee hoor. Het werkt ook vanuit iOS en Windows.
Precies en je game library sharen!
Hehe tja het is ondertussen alweer een aantal jaren geleden. Kan je nagaan wat een financiele impact dit heeft gehad.

Hilarisch hoe sony met ietsje betere hardware en slimme marketing op de fout vsn microsoft heeft doorgespeeld en eenvoudig het overgrote deel van console gamers naar zich toe heeft getrokken. Zie het nog steeds op borden voorbijkomen in champions league wedstrijden: "for the gamers".

Ik sta versteld dat microsoft "nog maar" met de xbox one is gekomen en niet keihard heeft ingezet om de core gamers met een werkelijke "next gen" console naar zich toe te halen. Zal wel met de huidige chip markt te maken hebben.
“For the players” is het slogan. Die valt mij ook altijd op inderdaad, want dat moet wel met Microsoft te maken hebben.
Oh ja, dat was 'm :P !
Microsoft heeft er een handje van om geen gegevens publiekelijk te maken, dat doen ze al jaren niet. Enige manier om de gegevens in te zien is door NPD te raadplegen.

Denk persoonlijk dat het veel te maken heeft met de exclusieve titels, of het gebrek daaraan. Ik kan Sunset Overdrive en Halo opnoemen en...tja, de rest is ook op de PC verkrijgbaar.
Denk dat als de XBox beter verkocht dan de PS dat ze het dan wel publiek zouden maken.

En inderdaad, het gebrek aan goede exclusives is toch wel groot. Vraag me af hoe ze deze fout konden maken.
Anoniem: 636203 @mrtl9 mei 2018 19:13
Microsoft heeft er een handje van om geen gegevens publiekelijk te maken als de cijfers in hun nadeel zijn.

Bij de Windows Phone hoorde je op een gegeven moment ook niets meer toen het slechter ging. Daarvoor melden ze trots dat ze in sommige landen in de EU meer marktaandeel hadden dan Android.

Ga er maar van uit dat als je niets hoort bij Microsoft dat het slecht gaat met ze, althans op desbetreffend gebied.
Dat kan niet anders dan de reden zijn want qua hardware is de Xbox One beter dan de PS4.
Man, wat een getallen het geld dat daarin omgaat moet enorm zijn, zelfs als ze nog steeds break even of loss verkopen. Ik weet dat ze dat vroeger deden met consoles en op de royalties van de games binnenlopen. Dat was (is?) het model, goedkope console en dan cashen op de games. Als ik het artikel lees is ps4 wel de eind baas qua aantallen. No contest. Nog even en er zijn meer dan 100 miljoen ps4's.
Toevallig vanmiddag bij het EA topic opgezocht. Als ik het goed heb had EA afgelopen financieel jaar bijna 1.7 miljard dollar winst totaal, Sony z'n game afdeling had iets meer dan 1,6 miljard dollar winst afgelopen financieel jaar. Weet het niet zeker maar volgens mij verwachten Sony en Nintendo beide dit lopende financiele jaar 1.6 miljard dollar winst te maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.