Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft verdient meer geld aan Surface-producten

Microsoft heeft in het laatste kwartaal van vorig jaar meer geld verdiend aan Surface-producten. De omzet uit de tablets en laptops die Microsoft maakt steeg met meer dan 30 procent naar 1,9 miljard dollar. Daarmee is het nog altijd een klein onderdeel van Microsoft.

Microsoft verdient het meeste geld in de More Personal Computing-divisie, waar naast Surface ook Windows en Xbox onder vallen. Daarvan maakt Microsoft geen exacte getallen bekend, maar de omzet uit Windows daalde met 5 procent, onder meer door tegenvallende chipleveringen. Daardoor hebben pc-makers nieuwe modellen beperkt kunnen produceren of moeten uitstellen. Xbox leverde 8 procent meer omzet op, met een groei van 31 procent wat betreft de omzet uit Xbox-diensten. Daarbij tekent Microsoft aan dat games van derden het minder goed deden dan verwacht, op een titel na, die juist grotendeels verantwoordelijk was voor de groei.

De divisie met daarin Office, LinkedIn en Dynamics groeide met 13 procent. Het kleinste onderdeel van Microsoft is de Intelligent Cloud-divisie met daarin de clouddienst Azure, dat met 76 procent groeide, meldt Microsoft in de kwartaalcijfers. Die groei is minder hoog dan in dezelfde periode in 2017, toen Azure met 98 procent groeide.

Microsoft haalde in totaal een omzet van 32,5 miljard dollar afgelopen kwartaal, een stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het operationeel inkomen bedroeg rond tien miljard dollar, een stijging van 18 procent.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

31-01-2019 • 13:26

82 Linkedin Google+

Reacties (82)

Wijzig sortering
Ik heb sinds een paar weken de Surface Go met de laagste specs en ik sleep het apparaat werkelijk overal naartoe waar ik het zakelijk en privé gebruik. Wat een geweldig solide, productief en ook nog mooi apparaat is dat voor dat geld. Geweldig wat Windows 10 aan productiviteit en snelheid kan knijpen uit een apparaat met 4 GB geheugen en 64 GB eMMC. Zelfs als je het zoals ik uit de S modus haalt.

Ik begrijp het heel goed dat hier steeds meer mensen verliefd op worden.
Ik heb de Go met 8/128GB en ben er eigenlijk even lyrisch over als jij, behalve dat ik me stoor aan Edge.
Jij zegt dus dat de performance hit die je krijgt door hem uit S mode te halen best wel meevalt? Hoe zit het met batterijverbruik buiten S mode?

Ik heb de 8/128 in augustus vorig jaar kunnen scoren aan €449, ik beschouw dit nog steeds als een heel goede deal. Winkel had hem verkeerd geprijsd, want aan dezelfde prijs gezet als de 4/64.

Ik gebruik het apparaat vooral 's avonds als media consumption device, maar neem hem regelmatig mee buitenshuis voor wat licht productief werk. Snelheid valt me absoluut mee - opstarten is razendsnel, programma's openen vlot genoeg, ...

Maar ik ga hem dan ook misschien eens uit S mode halen. :)
De s-mode doet niet veel anders dan apps buitenom de store verbieden. Dat voorkomt willekeurige achtergrondprocessen en erger nog, ongewenste opstartprogramma's. Als je zelf je windowsinstallatie een beetje in de gaten houd zul je geen verschil merken tussen s-mode of niet.
Sinds ik heb uit S mode heb gehaald lijkt de batterij het zelfs iets langer uit te houden dan voorheen! Ik heb hem uit S mode gehaald omdat ik bepaalde dingen voor werk niet kon installeren en heb er nog geen moment spijt van gehad. Jij hebt zelfs nog een model hoger dus daar zou het dan helemaal niet uit moeten maken! :-) ik gebruik dagelijks Chrome en als je je beperkt tot 5 actieve tabbladen is dit net zo snel als edge! Ik heb wel gemerkt dat Chrome het *veel* beter doet als je hardware acceleratie uitschakelt in Chrome.
Ik begrijp het heel goed dat hier steeds meer mensen verliefd op worden.
Ik begrijp dat niet, omdat de batterij ontzettend schijnt tegen te vallen. Met 4 uur zou je het volgens Mary Jo Foley wel gehad hebben. Ik denk dat het algemene publiek ook meer verwacht, omdat het op een iPad lijkt, Dus gewoon 10-12 uur, dat haalt hij dus bij lange na niet. Hoe ervaar je zelf de batterij duur? Hoe lang kan je hem standby houden, zodat hij instant aan gaat net als bij iPads?

/edit 2x offtopics/Irrelevant? Wat is dat nu weer voor onzin?

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 1 februari 2019 10:28]

De Go's scherm kan vrij fel voor een laptop scherm, dus al op een 'dimme' modus zie je nog genoeg en win je flink op je batterijduur.
Ik gebruik hem de hele dag door en eigenlijk heb ik heb tussendoor nog nooit hoeven opladen. Hij gaat 's avonds aan de Iader en 's ochtends er weer af. Ik krijg zelf 6 a 7 uur continu gebruik uit een volle lading met browsen, YouTube, RDP en office. Licht productief werk dus.

Niet zo goed als een ipad dus. Maar goed, ik heb bewust voor deze gekozen en niet voor een iPad. Laatstgenoemde zou voor mijn werk niet toereikend zijn, mede door het gesloten ecosysteem van Apple wat hen in staat stelt de software zo af te stemmen op de hardware dat je dat soort batterijtijden kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door MeetTommy op 31 januari 2019 17:39]

Dat klinkt mij bekend in de oren. Heb afgelopen zomer een Surface Go aangeschaft als reis-genootje, ter vervanging van mijn oer-oude 11" Alienware sub-notebookje (welke nog prima werkt, maar 3x zo zwaar en dik is als de Go en daar bovenop nog een kneiter van een voeding). En alhoewel de aanschafprijs mij even deed slikken (heb de 8/128GB-versie, en meteen een typecover erbij gehaald), ben ik er toch wel heel erg happy mee.
Het deed me zelfs een beetje denken aan vroeger, toen ik nog kind was: heel soms kreeg ik voor mijn verjaardag of Sinterklaas iets wat ik al heel lang en heel graag wilde hebben, en het liefst sliep ik dan met dat cadeau onder mijn kussen. De Go mijn eerste aanschaf in vele, vele jaren die een beetje datzelfde gevoel opwekte (een van de dingen die ik jammer vind aan ouder worden is dat ik heb gemerkt dat je op een gegeven moment wel een beetje blasé wordt wat betreft grote of dure aanschaffen).
Apple kan er nog wat van leren
Dat, en deze Surface apparaten zijn niet gemaakt om gerepareerd te worden.
iFixit geeft deze apparaten vaak een repairability score van 0 tot 1 van de 10.

Bij eventuele problemen krijg je in bijna alle gevallen daarom een heel nieuw apparaat van Microsoft binnen de garantie periode. Het verbaasd het me daarom ook dat bedrijven tegenwoordig beweren zo goed met het mileau bezig te zijn, met al het elektronisch afval wat ze hiermee als het ware creëren, een beetje de omgekeerde wereld. Microsoft is hierbij overigens niet de enige partij.

[Reactie gewijzigd door timvisee op 1 februari 2019 23:41]

Heb ook een Surface pro 4 teruggestuurd vanwege hardwareproblemen. Weet niet of het gangbaar is, maar de Surface die ik opgestuurd kreeg, was refurbished. Heb die vervolgens ook weer terug moeten sturen, want hij maakte gek geluid. Nu wel eentje die in orde is gelukkig.

Ik moet hier wel bij zeggen dat de eerste gek begon te doen nadat ik andere drivers voor mijn muis had geprobeerd te installeren (ja, echt. Ik ben niet zo'n Tweaker). De man van de klantenservice checkte vervolgens de gegevens en zei dat het aan de hardware lag, dus ik dacht oké, prima.
Mooi dat je zo kan genieten van je appraat, een vraag vervangt de GO jou telefoon? misschien niet voor navigatie ofzo maar bedoel voor all-round daily task wel neem ik aan?
Ja ik pak de Go er inmiddels steeds sneller bij in plaats van mijn telefoon! Voor typen en dingen als email, RDP en YouTube is een groter scherm en een volwaardig toetsenbord toch net even iets fijner dan een telefoon.
Zit dus ook in conflict hiermee, ben klaar met mijn smartphone en pak steeds vaker mijn 13.3 elitebook maar wil eigenlijk nog even kleiner en aangezien de Go goedkoper is dan menig smartphone.

Is GPS/navigatie er eigenlijk mogelijk mee?
Nee er zit geen GPS chip op maar hij doet het wel met een USB GPS-ontvanger.
Perfect bedankt voor de info
Ik had de Surface Go. Prachtig apparaat en ook de 8/128 gb variant gekocht voor de prijsfout. Toch weer teruggestuurd. Met name de batterijduur viel tegen. Ik gebruikte hem voor wat browsen en youtube, maar met een dag/ anderhalf dag was hij leeg. Bovendien werkt geen touchscreen zo innovatief als dat van een iPad.
Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn van een Microsoft Surface in vergelijking met een conventionele laptop?
wat bedoel je met een surface?
- Surface go
- Surface pro
- Surface laptop
- Surface Book
- Surface studio
Je bent de Surface Hub vergeten
er staan zowat op elk conference room bij ons op werk een Surface Hub en hebben we een kleine "training" gehad hoe we het kunnen gebruiken als we eens een presentatie moeten doen. Echt een top product. _/-\o_
Je bent de Surface Hub vergeten
Microsoft Surface in vergelijking met een conventionele laptop?
Van alle opties die jullie noemen zijn alleen de Book en de Laptop dus een optie. De rest is denk ik niet relevant om te vergelijken met een conventionele laptop.
De Go en de Pro zijn volwaardige laptops als je er een toetsenbordje op aansluit (bijvoorbeeld de bijbehorende type cover).

[Reactie gewijzigd door iWishmaster op 31 januari 2019 14:38]

type cover is leuk, maar komt niet in de buurt van de ergonomie van een volwaardig toetsenbord. Kan je niet echt een vervanger noemen.
Vind de type cover keys persoonlijk een fijnere click hebben dan mn laptop (middenklas asus laptop). Touchpad vind ik wel fijner bij mn laptop (maar dat komt waarschijnlijk omdat de type cover van een oudere generatie is).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 31 januari 2019 17:20]

Hoezo niet? In mijn ervaring zijn ze net zo goed als normale laptop keyboards.
De go en pro kunnen zeker wel als laptop vervanger gebruikt worden!
Hangt imho echt af van het gebruik van die laptop. Als je veel moet typen ben je volgens mij beter af met een laptop die een degelijk toetsenbord heeft. De keuze tussen tablet/laptop/2-in-1 hangt meer van de use case af.
Achja het hele Surface familie opsommen kan geen kwaad vooral als je wil weten wat er zo anders is aan een "Surface" vs conventionele laptop.

Nu krijgt hij meteen te zien dat er meer dingen gerelateerd zijn aan een Surface laptop want dat is wat Microsoft eigenlijk bedoeld met hun Surface lijn. Het is niet 1 product het is meer dan dat.
Hoe kon ik m vergeten 8)7

Ik heb m nog nooit in het echt gezien maar lijkt me inderdaad een top product.
Microsoft surface Pro is een tablet dat tevens als laptop te gebruiken is. Erg klein, licht en fatsoenlijk gebouwd met volwaardig windows erop. Zakelijk dus erg fijn apparaatje want draagbaar en al je reguliere software werkt hier ook gewoon op.
Ik ben vooral blij met de kickstand, waardoor de tablet op mijn knie balanceert, en niks weegt. Handiger om te internetten in de trein/op de bank dan een gewone tablet.
Het is voornamelijk bouwkwaliteit en de feature set. Het is natuurlijk gewoon een PC, maar wel met een zakelijk insteek. Bijna alle surface producten hebben Windows 10 pro, TPM (deze combi maakt het makkenlijk om zonder geklooi met wachtwoorden bitlocker te gebruiken), Windows HELO camera voor inloggen. 4K scherm, enz. dit geld voor de book en tablet. Natuurlijk is het bij de tablet bijzonder dat je een tablet hebt met alle functies van een notebook (en meer).
Daarnaast heb ik het gevoel (maar dat kan ik niet onderbouwen) dat driver updates en bios updates direct met de Windows updates mee komen. Maar uiteindelijk blijft het natuurlijk gewoon een PC

[Reactie gewijzigd door jobvr op 31 januari 2019 14:14]

Voor échte zakelijke pc's moet je toch echt bij DELL, HP etc. zijn, voor features als chipkaart-lezers, uitgebreide BIOS configuraties en on-site support. Dat vind je niet op Surface pc's.
Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn van een Microsoft Surface in vergelijking met een conventionele laptop?
Zie het als een voortzetting van het Ultrabook model, een super dunnen laptop waarvan je het toetsenbord los kan koppelen en het scherm als tablet kan gebruiken. Het heeft natuurlijk een touchscherm. Tegenwoordig functioneren ze een heel stuk beter dan een paar generaties terug, uitstekende ondersteuning vanuit MS! Zeker als je als groter bedrijf veel van die dingen levert, dan krijg je daadwerkelijk toegang tot ontwikkelaars die aan de slag gaan met (ernstige) bugs die je tegenkomt.

De prijs is niet laag en ga het zeker niet vergelijken met sommige grote laptops.

@mkools24 Ik zou het inderdaad persoonlijk niet snel aanschaffen, maar zakelijk zeker weer wel. Ik ben aan het overwegen om een Surface Go aan te schaffen als vervanger/aanvulling op mijn iPad Air #1...

@blanka Een hele riedel Surface Pro 3 devices moeten ondersteunen en daar waren voor de introductie van de Surface Pro 4 best veel driver issues mee, communicatie met de dock, displays, RDP sessies, uit sleep modus komen, etc.

@lecrab Het enige waar we tegenaan liepen was dat we geen twee 4k schermen konden aansluiten op de Surface Book op 60Hz. Zo een issue hadden we ook in het begin met de Surface Pro, wellicht dat dit nu geen issue meer is?

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 31 januari 2019 19:55]

Wat functioneert er zoveel beter? Hier een Surface Pro 1, en die draait nog altijd uitstekend. Alleen beetje dik. Hooguit iets betere pen, die was wel wiebelig bij de 1.
Heb ook de 1ste versie (refurbished), nog steeds een leuk dingetje. Nieuwere versies hebben een groter 3:2 scherm (handiger voor werk), iets lichter (met name relatief bekeken met het grotere scherm), pen verbeteringen, kickstand meer hoeken, touchpad schijnt beter te zijn, batterij, quadcore cpu en mogelijk nog wat dingetjes. Maar de Pro 1 is nog steeds verrassend vlot en stevig na al die jaren (en stabiel, was misschien vroeger minder?).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 31 januari 2019 17:35]

Ik gebruik sinds eind 2017 een Surface Book met 8gb en 256gb ssd opslag, zakelijk én privé. Ik vind het een bijzonder fijn apparaat, ik heb de pen erbij en (als ouwe tekenaar) gebruik ik het scherm regelmatig los als tablet om op te kunnen tekenen, zowel zakelijk als voor de lol. Superfijn apparaat, in alle opzichten. Extreem dun is ie niet, maar het voordeel is het fijne toetsenbord met accu en grafische kaart, maar tegelijk dat het scherm zo licht is als je het als tablet gebruikt. De pen om te schrijven en tekenen is opmerkelijk goed.
Twee schermen, ik zou het niet weten. Ik gebruik zelden tot nooit een extra scherm, alhoewel ik voorzichtig over een usb scherm nadenk de laatste tijd, maar die kunnen we hier niet meetellen natuurlijk.
Het is tegelijk ook een tablet, die alsnog een volwaardige versie van Windows draait. Het laatste is relatief zeldzaam in tabletland.
Voor de rest is dit een prima Google-vraag, waarschijnlijk met een Youtube-antwoord
Het is eigenlijk een tablet, met zo'n toetsenbord flapje dat je kan loskoppelen. Er staat wel full Windows 10 op, dus je kan er evenveel mee als een laptop, maar t is een tablet.

In professionele settings super handig om wat de demo-en aan klanten in tablet modus, en erna op hetzelfde device toch een IDE openzwieren en wat rommelen in code.
Je kunt hem als tablet gebruiken en x86 apps draaien.

Maar persoonlijk vind ik het niks. Heb collega's die ermee weg lopen maar ik zou zo'n ding nooit aanschaffen.
Daarom is er ook de Surface Laptop, voor mensen als jij dus.
Ja exact maar dan koop ik liever een Thinkpad Carbon ofzo ;)
Op één titel na, welke zou dat nou zijn :)
Is het Red Dead Redemption 2? :P
RDR2 was geen super succes, ik gok eerder op een Fortnite. Ook daar verdien je met microtransacties meer dan met puur verkoop van de game (gok dat lang niet iedereen RDR2 in de Store heeft gekocht).
Op welke manier bedoel je dat RDR2 geen super succes was? Algemeen of specifiek voor Xbox?

Algemeen zou ik namelijk absoluut niet zeggen:
In what Rockstar PR is pitching as the “biggest entertainment opening weekend of all time,” they have revealed that Red Dead Redemption 2 has sold $725 million worth of copies in its first three days of release.

That is indeed units sold, not units shipped, and it is the second biggest entertainment launch in history, behind only, you guessed it, Grand Theft Auto 5, which sold $1 billion worth of copies in its first three days.
Supersucces voor R*, absoluut, maar we hebben het over het deel wat MS ervan krijgt. Ik neem aan dat ze voor de disc versie weinig krijgen, de store versie zal wel meer zijn, dat hoe groot het succes is, het niet meteen ook een super succes voor MS zelf kan zijn.

Die Fortnite coins uit de store zal MS aannemelijk meer aan verdienen en daar zal naar vergelijking meer van verkocht zijn.

Secondair was vorig jaar de winststijging ook grotendeels te danken aan Fortnite.
https://venturebeat.com/2...jumps-39-to-2-29-billion/
Waarschijnlijk Fortnite.
Red Dead Redemption 2 kwam pas in laatste kwartaal uit en Fortnite Battle Royale was al in early access in 2017. Grootste Xbox land is VS. En dus ja Fortnite.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 31 januari 2019 14:53]

Leek mij logisch dat het RDR2 is ja maar ik zie hieronder ineens andere titels :?
Daarbij tekent Microsoft aan dat games van derden het minder goed deden dan verwacht, op een titel na, die juist grotendeels verantwoordelijk was voor de groei.
Welke titel is dat? Forza Horizon 4?
Forza Horizon 4 is geen 3rd party dus die zullen ze niet bedoelen met "games van derden".

Ik denk eerder RDR2 (hoewel R* een marketingdeal met Sony heeft volgens mij).

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 31 januari 2019 13:46]

Knappe resultaten waar andere bedrijven (misschien) jaloers op zullen zijn.

edit: woordje toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Technomania ® op 31 januari 2019 13:41]

Microsoft is de nummer 1 in de Fortune 500 op dit moment, weet wel zeker dat anderen daar jaloers op zijn.
Het verschilt per mens wat je belangrijk vindt. Ik heb een SurfaceBook en ik gebruik 'm om te tekenen en om op te ontwikkelen. Daar is ie prima geschikt voor. Verder heeft ie een zogenaamde 'premium feel' maar ook dat is maar waar je waarde aan hecht.
Tabletmodus gebruik ik zelf eigenlijk nooit. Alleen haal ik het scherm eraf en draai 'm om en klap 'm dicht als ik ga tekenen.
Als ik niet zou tekenen zou ik denk ik beter gewoon een krachtige laptop met hoge resolutie kunnen kiezen.
Het is sowieso een goede laptop alleen als je dus bepaalde dingen niet zo heel belangrijk vindt kan je een stuk goedkoper uit met een alternatief.

edit:
Was eigenlijk een reactie op Nitein-Repart

[Reactie gewijzigd door ZaZ op 31 januari 2019 13:53]

daarnaast heeft een surface book een dubbele accu 😊 in de base en in de tablet, en gaat dan ook veel langer mee dan een surface pro.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 31 januari 2019 14:38]

Moet je om geld ergens aan te verdienen niet meer omzet draaien dan kosten maken? Aangezien dit laatste voor deze divisie niet los is gerapporteerd kan je daar dus ook geen uitspraken over doen lijkt me. Dus een titelfix lijkt me in dit geval niet overbodig ;-)
'Hoeveel verdien jij bij bedrijf A', gaat toch ook om je salaris, en niet om wat je netto elke maand overhoud/tekort komt? Verdienen = omzet.
Als Google hun plan om Ublock de nek om te draaien doorzet, dan gaat ook mijn Chromebook de deur uit.
Hoogstwaarschijnlijk komt er dan een surface in de plaats.
Heb je hier meer informatie over? heb hier nog niets over gehoord/gelezen.
Dit artikel

Chrome gaat opties voor add-ons limiteren waardoor het lastiger wordt een goede adblocker te maken
Dus dan komt mijn oude vriend Firefox weer aan de beurt (aangezien Edge over gaat op Chromium)... jammer gaat me Chromebook ook de deur uit... gelukkig houd mijn pihole het meest vuile werk nog buiten de deur voorlopig, maar zoals bijv. YouTube reclame word mooi geblockd door uBlock.
@Niet Henk @3raser Bedankt voor de links.

[Reactie gewijzigd door Vieuxtje op 31 januari 2019 14:13]

Precies YouTube is ook de reden voor mij. Had even kunnen linken naar dat bulletin, excuus.
Edge gaat over op Chromium, maar in principe alleen voor de rendering van paginas. De interface zal van Microsoft zijn en het is ook Microsoft die een interface errond moet bouwen voor bijv. add-ons. Anders kunnen ze evengoed gewoon een Chromium build meeleveren.
Je kunt een deel van de discussie hier lezen. Het ticket is ondertussen deels gesloten vanwege de vele niet constructieve bijdragen.
Ik haal ook nog heel erg veel plezier uit mijn Surface Book(1), meer dan een werkdag accuduur en een top toetsenbord. Ook steeds vaker gebruikt als tablet. Mooiste/beste laptop van dit moment naar mijn mening. Ik zit er over na te denken om met een GO mijn zwaar verouderde Surface RT te vervangen , maar zou denk ik liever nog iets compacter willen hebben.
Ik heb de Surface pro 6, 16/512/i7. Erg snel apparaat en super compact en makkelijk overal mee naar toe te nemen. Inv pen en toetsenbord 2050 euro. Wilde eerst een Macbook pro voor 3200 kopen maar dit is veel beter imo.