Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 175 reacties

Microsoft heeft bijna 10 miljoen Xbox One-consoles aan retailers geleverd. Dat heeft de softwaregigant bekendgemaakt. Daarmee loopt de console van Microsoft nog steeds flink achter op de PlayStation 4, die eind september 13,5 miljoen keer was verkocht.

Het is niet bekend hoeveel Xbox Ones Microsoft daadwerkelijk heeft verkocht: Microsoft geeft enkel aan dat het aantal van 10 miljoen 'binnenkort' zal worden behaald. Bovendien gaat het daarbij om consoles die zijn geleverd aan retailers, en niet om consoles die daadwerkelijk zijn verkocht. Consoles die nog bij retailers in het magazijn staan, moeten daarom eigenlijk van het aantal van 10 miljoen worden afgetrokken. Ook bij de cijfers die Sony geeft is dit overigens het geval.

De Xbox One heeft de achterstand op de PlayStation 4 nog niet ingelopen. Die console was eind september 13,5 miljoen keer verkocht, en daar kunnen inmiddels een paar miljoen consoles bij worden opgeteld. Het is echter geen gelijke strijd: de PlayStation 4 is op veel meer plekken verkrijgbaar. De Xbox One is in Nederland bijvoorbeeld pas in september geïntroduceerd, terwijl de PlayStation 4 al bijna een jaar verkrijgbaar is.

Microsoft Xbox One Zwart

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (175)

Ik vind persoonlijk dat je (vandaag de dag) beter voor een XONE kan kiezen. PS4 kan niet tippen aan de vele multimedia mogelijkheden van de XONE, buiten het gamen natuurlijk. Maargoed...dat is persoonijk!
Veel van die multimedia toepassingen is gewoon puur software, en niks externs. In dat geval maakt het dus geen reet uit, en snap ook niet dat je first prio om een console te kopen is om TV of Netflix te kijken.

Nu Sony PlayStation Vue (Cloud based TV) officieel uit de doeken heeft gedaan, Is het juist Microsoft die steeds meer op dit soort "bij" features begint achter te lopen. Het is leuk voor Microsoft dat ze zich zo erg focusses op hun OS en features, maar laat ze eens meer focusses op games. Als ik komend line-up zie (en dan kijk ik ook naar 2015), dan loopt Sony dik voor op games die gaan uitkomen.

http://www.theverge.com/2...ue-cloud-based-tv-service

Als ik dan nog eens kijk naar de features die Sony met de PS4 nu weet te bieden aan gaat bieden:

- Remote Play ( Vita, PSTV, Smarthphones en later ook TV's van Sony en andere fabrikanten)
- Project Morpheus (VR)
- Share Play
- PS Now (streaming service voor PS1/PS2/PS3 games)
- Straks ook PlayStation Vue, Cloud based TV

Ik zie op geen van die vlakken echt een antwoord van Microsoft. Behalve dat laatste is iets wat ze ook nu vanaf het begin hebben, maar dit kan moeilijk voor ze worden.

Wat ik eigenlijk nog wil zeggen is, van hoe multimedia is de Xbox One nog tegenover de PS4? Naast dat alle multimedia apps en MP3 support etc etc op beide consoles beschikbaar is, zie ik niet direct dat Microsoft in de toekomst nog veel meer multimedia zal worden.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 13 november 2014 09:30]

Sorry hoor maar een gameconsole koop ik in eerste instantie om te gamen, voor multimedia heb ik gewoon een mini pc staan met XBMC.
Al die multimedia functies van bijvoorbeeld die zogenaamde "smart" TV's kunnen wat bij betreft ook gewoon wegblijven.
Sorry hoor maar een gameconsole koop ik in eerste instantie om te gamen, voor multimedia heb ik gewoon een mini pc staan met XBMC.
Zo dacht ik er vroeger ook altijd over, totdat ik Plex kon draaien op mijn xbox one. Sindsdien heb ik mijn HTPC niet meer aangeraakt.

Zelf vind ik Microsoft beter bezig zijn qua implementeren van nieuwe functionaliteiten dan Sony dat doet. Mijn games installeer ik vanaf mijn werk via de US store en als ik thuis ben is hij geïnstalleerd en klaar om gespeeld te worden. Mooie is van het kopen via de store, is dat je twee licenties krijgt. Je kan de game dus ook op de xbox van je maatje koppelen en zodoende krijgt hij deze game voor niks. Waarschijnlijk is dit nog een overblijfsel van family-sharing.

Om weer ontopic te komen, ik vind het erg jammer dat er zoveel nadruk ligt op de verkoopcijfers. Mijn optiek moet er meer gekeken worden hoe het bedrijf met zijn console eraan toe gaat. Bedoel, met Sony gaat het nou niet echt heel goed en is de vraag hoeveel effect dit heeft voor hun PS afdeling.
dat heeft niets met family sharing te maken, dat zat eigenlijk zelfs al in xbox 360

bij xbox360 was het zo dat op de console waar je de game/dlc (digitaal) op kocht deze unlocked was via het console id, oftewel je kon als om het even wie inloggen en de game spelen

op alle andere consoles moest je inloggen als de account waarmee je het spel hebt gekocht om het te kunnen spelen, iemand anders die dan op die box inlogde kon dat niet

nu is het nog steeds identiek alleen kan je die initiele box nu kiezen en switchen via homebox

family sharing staat volgens een post deze zomer van Major Nelson wel nog steeds op de roadmap
Ik wist niet dat het ook zo was op de xbox 360.
op alle andere consoles moest je inloggen als de account waarmee je het spel hebt gekocht om het te kunnen spelen, iemand anders die dan op die box inlogde kon dat niet
Dat klopt, als je inlogt op een andere xboxone en daar de game speelt (als je externe harddisk bij je hebt), dan koppel je de game ook aan zijn xbox one. Je hebt uiteindelijk dus beide de game en 1 persoon heeft er voor betaald.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 november 2014 08:52]

bij xbox360 was het zo dat op de console waar je de game/dlc (digitaal) op kocht deze unlocked was via het console id, oftewel je kon als om het even wie inloggen en de game spelen
Niet altijd. Ik heb DLC voor Dragon Age en Mass Effect, en die zijn niet speelbaar op een andere account dan degene die ze gekocht heeft. Mijn broertje, bijvoorbeeld, kan die DLC op mijn Xbox 360 niet spelen, want hij heeft het niet gekocht.

Maar ja, da's typisch EA, hè?
Heb jij na de novermber update nog iets in de us store gekocht? Op dit moment kan ik dus niks meer kopen in de us store en wel direct in de nl store. Heb voorheen dus ook alles in de us store gekocht dus weet hoe het werkt. Hoor het graag van je !

[Reactie gewijzigd door erwindgt op 13 november 2014 09:33]

Bij velen is creditcard en paypall nu gelocked voor de us store.
Maar met giftcards is er gewoon nog in te kopen. Een extra stapje dus. Ik koop nu US giftcards voor 50+10 usd en vervolgens koop ik in de store de game met de giftcards

Zelfde prijs, iets meer handelingen
Ah oke top, en welke website is daar het beste voor? Het andere vreemde is wel dat je dus ook geen muziek meer kan luisteren als hij op us staat. Doe ik overigens nooit maar toch.
Nee na de update heb ik nog niks gekocht (wel de gratis gold game binnen gehaald). Misschien posted maken op de xbox one topic?
Mja zowel Paypal als Creditcard werkt hier ook niet meer :(
Niet iedereen heeft dat zo staan (je hebt voor dergelijke oplossingen ook wat meer technische kennis nodig bv). Maar dat wil niet zeggen dat een Xbox One in de toekomst die XBMC niet kan vervangen.
Ik denk dat de volgende generatie een combinatie is van decoder/XBMC/console. Neemt ook minder ruimte in en dat is wat de meeste mensen willen.
Ik liever één apparaat, dan een hele rits devices onder mijn TV. Voor wat betreft de 'smart tv', dat hoeft niet...daar heb ik de Xbox One voor. Smart tv krijgt vaak maar één jaar updates...daarna is er weer een nieuwe versie....dus geen support voor vorige generatie..
Ik koop een Gaming Console om te gamen. Fijn dat ze andere zaken toevoegen maar dat mag geen impact hebben op mijn Gaming ervaring. En dat heeft het wel degelijk bij de Xbone.
Wat voor impact hebben de multimedia functies in de Xbox one op de game ervaring?
Wat een rare vraag als je weet dat de Xone het in vele gevallen de duimen moet leggen tegenover hun concurrent.

Ze hebben daardoor consessies moeten doen op gaming vlak - want tragere hardware - en lagere performance heeft bij mij zeker een impact om mijn game ervaring. Ik ken niemand bvb die blij wordt van framedrops.

Het is met het nodige cynisme dat ik nu kijk dat men dat probeert te downplayen, terwijl de vorige generatie dat bij elke multiplatform wel naar voren moest komen (vaak vanuit MS zelf).

Daarentegen ik struikel over het aantal "smart" devices thuis dat ik eigenlijk geen nood heb aan nog een netflix player of nog een webbrowser... maar dat zal aan mij liggen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 13 november 2014 08:57]

Welke vele gevallen zijn dat dan? Destiny en Diablo zijn games die ik regelmatig speel maar die presteren op beide consoles hetzelfde.
Kijk je naar een exclusive als Forza Horizon 2, die doet 1080/30fps. Die andere exclusive Driveclub doet op de PS4 1080/30fps. Dat de PS4 iets krachtiger is klopt wel maar het komt er vooralsnog niet uit. En de kracht van de PS4 moet al zeker niet overschat en overdreven worden.
Je pakt nu precies twee spellen die wat betreft specificaties gelijk draaien op PS4 en X1, en zelfs die 2 presteren net iets beter op de PS4 dan op de X1:
Xbox One's frame-pacing issue is a minor annoyance, but far from a deal-breaker. Each platform holds at 30fps comfortably - the only drawback on Xbox One being its uneven spread of frames at certain points, causing a stutter sensation. Those who played the PS4 beta will recall the issue, prior to Bungie nipping it in the bud with a patch midway through. What we're left with on Sony's platform is a nigh-on perfect 30fps playthrough, with each frame consistently being rendered in the correct order.
- http://www.eurogamer.net/...dry-2014-destiny-face-off
In terms of frame-rate metrics, the Xbox One does show flickers of strain in meeting its recent 1080p upgrade - something never elicited by the PS4, which holds at 60fps in likewise tests
- http://www.eurogamer.net/...-3-ultimate-evil-face-off

Maar los daarvan zijn er heel veel spellen die op een hogere resolutie draaien danwel een hogere framerate hebben en/of betere belichting, betere textures, etc. hebben op de PS4. IGN heeft een mooie tabel waarin de verschillen per spel opgesomd worden: http://www.ign.com/wikis/...esolutions_and_Framerates

De vorige twee waren voorbeelden van spellen die volgens die tabel gelijk scoren, hier zijn er nog een paar die duidelijk beter werken op de PS4:

Tomb Raider:
Overall, PlayStation 4 takes the lead where the next-gen consoles are concerned, with the higher quality effects work and higher frame-rates providing a preferable experience overall, particularly during heated combat, where the drops in performance are both felt and seen more heavily on the Xbox One.
- http://www.eurogamer.net/...edition-next-gen-face-off

Watch Dogs:
On the console front, it's all too easy to recommend Watch Dogs on PS4 over its Xbox One equivalent: performance is more consistent and there's obviously the resolution boost to factor in as well.
- http://www.eurogamer.net/...-2014-watch-dogs-face-off

Metal Gear Solid:
But the king of the roost is most certainly the PS4 version, with its slick 1080p presentation marking a clear lead over the maximum 720p possible on Xbox One. The atmospheric rendering for skies is also a welcomed, if subtle extra on PS4
http://www.eurogamer.net/...id-ground-zeroes-face-off

Alien: Isolation:
Creative Assembly wanted parity between PS4 and Xbox One and on the basis of image quality, detail and effects work it has managed it, but while native 1080p sharpness may please Xbox One owners, it has come at a cost, because while the Xbox One version delivers the core Alien experience mostly intact, overall immersion is compromised by frequent drops in fluidity. Performance is obviously the deciding factor here and it's clear PS4 has a distinct advantage.
- http://www.eurogamer.net/...-alien-isolation-face-off

[Reactie gewijzigd door arendjr op 13 november 2014 10:02]

Mooie post, maar de meeste zaken zie je alleen met 1 op 1 vergelijking.
Doordat de resolutie soms wat lager is, heb je ook weinig last van frame-drops in de meeste games en daar ging het volgens mij bij de originele poster om.

Maar pak dan ook Fifa, Shadow of Mordor en andere titels die nog niet lang uit zijn. Of kijk naar de exclusives waar je ziet dat het wel degelijk mogelijk is.

We zitten nog aan het begin, dan is het logisch dat de op specs betere console het voorlopig beter doet. Dat wil niet zeggen dat dit altijd zo zal blijven of dat 1080p/60fps een utopie is. Waar het vooral om gaat is of de verschillen de ervaring teniet doen of significant verminderen.

Mij hindert het weinig als een game op 900p of 30fps loopt. Zolang ik van de game kan genieten en het meer doet dan voorgangers of vergelijkbare oudere titels vind ik het al een verbetering.

Assassins Creed heeft overigens wel mee dat het spel zich al voordoet als simulatie, dus kun je bugs nog toewijzen aan een defecte Animus/Helix :+
Tja, dan presteren ze net iets beter op de PS4. Ik game op slechts een console tegelijk en ga dat verschil dus echt niet zien.
De PS4 is iets krachtiger maar niet heel veel krachtiger en behalve bij exclusives zal het allemaal wel loslopen.
Op papier is de Xbox One trager. Maar komt dit door de multimedia functies? dit is wat jij zegt in je eerst bericht.
In principe maakt dat niet zoveel uit natuurlijk, als consument kies je tussen twee apparaten waarbij er een betere prestaties biedt in games en de ander betere multimedia capaciteiten (maar dus mindere gameprestaties).
Zelf zie ik de meerwaarde van die multimedia functies ook niet zo, ik heb al apparaten die volledig in mijn mediaconsumptie behoefte kunnen voorzien. Als er een gameconsole bij komt dan wordt die puur voor de games gebruikt. Maar dat is uiteraard persoonlijk, als je een cleane woonkamer wil met zo min mogelijk apparaten dan kan het wel een voordeel zijn.
Ja dat komt door die multimedia functie en om 2 simpele redenen

* Ten eerste het idee erachter is dat de multimedia functies ook als lapmiddel dienen om de tekortkomingen te compenseren op game vlak. Het is het suiker om de bitterheid door te slikken.

Bij MS waren ze echt overtuigd dat dit het gene was die ervoor zou zorgen dat mensen over die mindere game specs zouden kijken. Maar vooralsnog pakt de mayonaise niet in het verhaal van de alles overkoepelende machine.

* Hadden ze de focus puur een game machine ontwikkeld dan had men andere accenten gelegd en mogelijk met een machine op de markt gekomen die het op game vlak niet de duimen moest leggen tegenover hun concurrent.

Kan mij best wel voorstellen dat al die multimedia spul de reden is waarom er concessies zijn gemaakt op dat andere vlak. Denk je dat de prestatiewinst die men heeft kunnen behalen door kinect te droppen de enige anker is in heel dat verhaal ?

Zeker als je ziet hoelang een console gemiddeld moet meegaan zijn dat toch aspecten van een machine die wel van belang zijn. Zeker op langere termijn zal dat wel een invloed hebben.
Wat beïnvloedt die game ervaring dan negatief bij de XBox?
Omdat de hardware die wordt toegevoegd voor deze extra opties de prijs omhoog drijft. Waardoor er op andere zaken zoals GPU power wordt geknipt. Daarom was per definitie de PS4 mijn keuze.
Luister ik had voorheen altijd een 360, super apparaat, goede online service. Maar ik maak mijn keuze op basis van mijn needs. En dat is Gaming.

Dus voor toekomst perspectief heb ik voor de PS4 gekozen.
In wat voor zin heeft dat 'impact' op je gaming ervaring dan? Gaming werkt volgens mij gewoon goed....de rest is extra (en persoonlijk vind ik dat een erg fijne toevoeging).
Ik ben heel benieuwd wie de 'race' uiteindelijk gaat winnen! Ik ben zelf meer fan van Sony/PS4, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.Het zijn allebei topapparaten met veel mogelijkheden, en de goede concurrentie zorgt ervoor dat ze zich blijven ontwikkelen :)
Wat ik vooral merk in mijn vrienden groep is dat iedereen een ps4 heeft. Zelfs de mensen de eigenlijk een xbox wilden. Het online gamen is dan belangrijker geworden. Eigenlijk zetten dus de eerste 2 in de groep de "trend".

Heb zelf trouwens een xbox gekocht. Ik krijg best vaak vreemde reacties hierover. Als ik mag inschatten hoe de verhouding in Nederland ligt is het 1:5 in het voordeel van de PlayStation
Dit kan natuurlijk ook wel te maken hebben met de late release van XONE in Belgie/Nederland. De meeste willen reeds next gen games spelen en waren dus min of meer verplicht een PS4 te kopen.

Persoonlijk heb ik een grotere voorkeur voor XONE (vooral vanwege Halo) maar beide consoles hebben hun voor -en nadelen. Het zijn beide goede consoles.
De PS4 heeft een voorsprong opgebouwd, en de kans dat het deze nog zal afgeven lijkt mij bijzonder klein. Tenzij deze de komende maanden nog eens in een slecht daglicht komt te staan en de One daarmee een voorsprong krijgt.
Dat ligt er dan dus aan of jou voorkeur ligt bij alle multimedia functionaliteit, of puur en alleen het gamen.
Ps4 is puur en alleen een game platform, XBONE is meer multimedia platform geworden in vergelijking met z'n voorganger de 360 welke wel een game platform was..
De Xbox360 was ook al een multimediaplatform (net zoals de PS3 dat in zekere zin was). De Xbox One heeft dat wel weer beter voor elkaar en gaat het alleen nog maar beter maken.
De PS4 is ook meer en meer een multimedia platform aan het worden. Zou de PS4 zich puur op het gamen richten dan gaan de gamers ook lopen zeiken. Kijk maar naar de Wii waar je geen DVD's op af kon spelen. Youtube heeft ook niets met games te maken maar is wel een welkome aanvulling, net als het af kunnen spelen van mp3's.
Mensen kopen een console om te gamen maar verwachten tegenwoordig wel multimedia functionaliteit.
Klopt. Maar zo verkoopt Sony de console op het moment niet en zo praten de fanboys het ook niet na.
Feit blijft wel dat MS voorloopt op non-gaming functionaliteit en door de hdmi-in of snelheid van OS-ontwikkling zal dat voorlopig ook wel zo blijven
Duidelijk geen idee waar je over lult, want het is gewoon zo. Die HDMI-in biedt de mogelijkheid tv-signaal (of andere input) te gebruiken en daar op in te spelen. Het is functionaliteit die Sony nooit toe zal kunnen voegen, net als dat het vervangen van een HD nooit bij MS zal kunnen.

Verder is de ontwikkeling van het OS wel degelijk van belang, want dat zorgt ervoor dat er meer dingen worden toegevoegd. Niet alleen features, maar ook apps of nieuwe dingen voor apps.
Dit was het eerste jaar bijvoorbeeld: http://news.xbox.com/2014...d-in-xbox-ones-first-year een aardige lijst, me dunkt.

Verder luisteren ze heel goed naar de preview-feedback of forum en zijn ze actief op xbox.uservoice.com waar ook gretig gebruik van wordt gemaakt. Bij Sony heb je totaal geen benul waar ze mee bezig zijn en of bepaalde issues worden aangepakt.

En natuurlijk heb jij je roze-bril op om alles wat ik meld natuurlijk weer neer te sabelen met onderbuik gevoelens, onbewezen "feiten" en verwarrende onzinnige argumenten. Je kunt niet bepaald zeggen dat je zelf onpartijdig bent en ik zie je naam ook vaker voorbij komen (vaak heb ik de neiging om dan ook te facepalmen). Het is dat je geen icoon hebt, anders kon dat ook teruggekaatst worden
Ps4 is puur en alleen een game platform
Hier is Sony op terug aan het komen. Ook de PS4 gaat TV-functionaliteit krijgen, in navolging van de Xbox. Begint er sterk op te lijken dat Sony, zoals gewoonlijk, weer eens veel te hoog van de toren heeft geblazen. En in combinatie met de vele problemen rondom hun game releases, plaats ik ook gerust een setje 8)7 bij hun "This is for the Players"-slogan. Als ze zo met hun spelers omgaan.....
Blijkbaar begrijp je het niet. Sony heeft zich primair gefocust op het gamen en achteraf kijken ze naar eventuele extra features die mogelijk zijn, zolang dat geen impact heeft op mijn game ervaing heb ik er overigens geen moeite mee dat er extra features komen. Wat dat betreft hebben ze aan de ene kant dus weldegelijk een voorsprong op MS als je kijkt naar de "gamemarkt" (los van het aanbod van games natuurlijk, die is nog lang niet zo uitgebreid als iedereen had gehoopt)
.
MS heeft duidelijk in hun strategie aangegeven zich te richten op een grotere (en gedeeltelijk dus ook nieuwe) markt door meer features toe te voegen dan alleen games afspelen en er dus een multimedia apparaat van te maken. Hierdoor zullen ze performance inleveren puur op het gamen.

Conclusie: PS4 heeft een voorsprong op de gamemarkt, MS heeft zieltjes gewonnen door er een multimedia apparaat van te maken. Dat dit in de toekomst gaat veranderen en dat beide machines steeds meer op elkaar gaan lijken is naar mijn idee alleen maar goed. Laat ze maar lekker beide tegen elkaar op concurreren, uiteindelijk zal de klant hier profijt van hebben.
Dat punt heeft mij juist tegengehouden om een XBox One te halen. Ik had voorheen een 360 en nu een PS4. Ik koop een console ome te gamen en niet voor TV kijken.

Verder is het ook niet zo dat de PS4 helemaal geen multimedia mogelijkheden heeft, streaming diensten als Netflix e.d zijn ook gewoon beschikbaar ( waar ik veel gebruik van maak ). Ik zag zelf de toegevoegde waarde niet van TV kijken via de console niet, zeker niet gezien het energie verbruik van de consoles. En gamen en TV kijken is toch niet tegelijk te combineren.

De focus in het begin lag zo nadrukkelijk op het multimedia gedeelte dat je echt het gevoel kreeg dat ze het gamen als een ondergeschikt punt zagen. En als gamer stoorde mij dat teveel. Verder was mijn ervaring met de 360 wel positief, enige nadeel wat ik toen vond was dat de games teveel gespitst waren op racen en FPS. Terwijl de PS3 games als The Last Of Us had, en ik wou juist ook dat soort spellen spelen, maar die waren er haast niet voor de 360. En voor de toekomst had ik ook niet het idee dat die uit zouden komen voor de XBox One.
Ik heb zowel een PS4 als een XBox One en ik kan je vertellen dat je niet verplicht bent om tv te kijken via je XBox One. Je kunt er gewoon op gamen en dat is ook het enige waar ik de console voor gebruik. Net zoals je niet verplicht bent om youtube op de PS4 te gebruiken, maar het kan wel.

Edit:
Je kunt je PS4 op Marktplaats gaan zetten.

nieuws: Sony komt met tv-dienst op PlayStation in VS

[Reactie gewijzigd door Lekker Ventje op 13 november 2014 09:52]

Klopt, maar veel mensen hebben ook nog een AppleTV of Chromecast voor extra multimedia mogelijkheden, een Smart TV, etc. Een console is er in de eerste plaats om te gamen! ;)
Niet als je een gameconsole koopt om op te gamen. Al die multimedia mogelijkheden interesseren me echt niks, ik wil er gewoon op gamen. Niks meer niks minder.

Ik vind het jammer dat qua hardware de next-gen helemaal niet next gen is. Voor hetzelfde geld bouw je een PC die krachtiger is. Dat was bij de vorige generatie niet.
Ik koop een console om te gamen, niet om meerdere dingen op te doen. Ben zelf altijd een Microsoft jongen geweest, en heb de Xbox en Xbox360 gehad, 10 jaar lang Xbox live, maar toch maar naar de Playstation 4 gegaan wegens de hoge prijs en always on in het begin blabla, maar geen enkel moment spijt gehad. Playstation 4 voelt meer aan als een gaming console dan de Xbox one
Al op een Xbox One gespeeld dan? Of spreek je uit eigen ervaring?
Ik heb zelf al op een Xbox one gespeeld bij een vriend en op werk, maar ik blijf bij mijn mening dat de Playstation 4 beter is, en meer gericht is op gaming.

Al blijf ik zeggen dat Xbox Live de beste online service is die ik ooit heb meegemaakt, en dat Sony nog veel moet doen om er uberhaubt in de buurt te komen. Maar tot nu toe heb ik zeer weinig problemen gehad met Playstation network.
nieuws: Sony komt met tv-dienst op PlayStation in VS

Daar gaat je gedachte dat de PS4 meer op gaming gericht is.....
Ook is nog onbekend of Sony plannen heeft om de dienst ook buiten de Verenigde Staten te introduceren; dat is lastig, omdat voor een goede werking van de dienst deals nodig zijn met rechthebbenden van tv-programma's.
Feit is dat Sony het ook gaat doen. Hier in Nederland hebben we ook nog niets met die functionaliteit te maken maar het wordt wel als minpunt aangevoerd. Het verschil tussen beide consoles is veel kleiner dan men denkt.
Hoe is de PS4 dan op gaming gericht? Met de laatste update krijg je ook thema's en andere onzin die weinig toevoegen.

Xbox heeft het beste netwerk en dingen als multi-tasken (zoals je party snappen, berichten snappen of achievements snappen), rumble in triggers en instant-resume vind ik anders best gamer-georiënteerd. De PS4 heeft dan wel iets sterkere hardware, maar bied verder ook niets extra's voor de gamer.

Het is juist eerder dat Sony de rest verwaarloosd en ook alleen maar met het "for the players" argument kan komen. Ik vind de Xbox One op dit moment meer af en completer dan de PS4. Ongeacht of je er nou alleen op gamed of niet
Ik wil ook een xbox one op mijn werk. :)
We hebben een Xbox one en een Playstation 4, in de pauze, of na werktijd, of op een vrijdag borrel even spelen met mensen die willen. Houd de sfeer leuk.
Welke nuttige dingen heeft de ONE dan, die ps4 niet heeft?? Het is namelijk nogal verdacht met je Windows logo als profiel foto haha :Y)

Maar zonder gekheid, ben wel nieuwsgierig! Want ik ben geen grote kenner van consoles en wil binnenkort wel 1 halen.. En zoals ik het nu zie, is de ps4 goedkoper, mooier, sneller, minder 'vaag' in zijn (uiteindelijke) opties en heeft meer charme (voor mij persoonlijk)
Tóch nog meer dan ik had verwacht. Vind het wel goed van Microsoft dat ze op veel dingen teruggekomen zijn, hoop dat ze ervan geleerd hebben :)
Maar toch is het jammer om te zien dat dit "terugkomen op dingen" er wel toe heeft geleid dat de nieuwe generatie consoles zich eigenlijk niet kan onderscheiden van de vorige generatie.
Wat Microsoft initieel wilde doen met de XboX (Kinect verplicht maken, always-online, family-sharing) had diverse factoren toe kunnen voegen waarmee deze generatie echt een volgende stap had kunnen maken.

De fout die ze hebben gemaakt is slechte marketing van de daadwerkelijk toegevoegde waarde van de nieuwe functionaliteiten en gewoon pech hebben met de community.

Hopen dat in de toekomst ze betere marketing gaan voeren en dat de community zich beter gaat realiseren waar nu echt de toekomst ligt van games. Microsoft zat op het goede spoor; nu de rest nog :)
Enerzijds heb je gelijk. Er zaten wat aparte zaken bij, maar anderzijds hebben ze ook wél dingen behouden die nog steeds de moeite waard zijn. En dan heb ik het niet over betere kwaliteit van voice-chat. Nee over instant-resume. Ik zet mn console aan en kan precies verder waar ik was gebleven (mits je de console in standby zet en niet de stroom eraf haalt). Dus stel ik ben bezig met een missie, nog geen checkpoint gehad. Dan kan ik toch precies verder waar ik was als ik na het werken weer thuis kom.

Of het multitasken, werkt ook erg prettig. Net als streamen, pre-loaden, maar dat heeft de PS4 natuurlijk ook. Wat niet afdoet aan het feit dat het gewoon rete handig is.

Sure, het is niet de revolutie die velen hadden verwacht, maar als je kijkt wat voor product er nu in de winkel ligt, dan is dat erg goed. Sterker, ik vind hem beter dan de PS4 en zie er ook meer toekomst perspectief in. Zowel de ontwikkeling van de console (de snelheid en hoeveel invloed de community heeft met het insturen en prioriteren van features via xbox.uservoice.com), als straks het app-platform en de cloud-demonstraties zetten het platform weg als iets waar veel innovatie is. En momenteel heeft de X1 meer (grote) exclusives dan de PS4 die bovendien hoger worden beoordeeld.

Het enige wat de PS4 op dit moment voor heeft is de performance (die ook geen grote verschillen heeft gemaakt tot nu toe) en de wat meer Aziatisch georiënteerde spellen. Maar je moet je afvragen in hoeverre dat voor de Europese consument van toepassing is.

Hij is nu ook nog goedkoper dan de PS4, beter op voorraad en met een stabieler online-netwerk. Ik snap momenteel niet waarom die PS4 de winkel uit vliegt.

Wat ik wel jammer vind is dat ik maar bar weinig reclame tegen kom. Zowel op TV als internet. Van mij mogen ze de marketing-machine wel op stoom brengen. En dan te beseffen dat ze zo aardig wat reclames van games op de buis kunnen gooien (hoogstens vertaling toevoegen). Maar je ziet ze gewoon amper. Net als voor Windows Phone overigens.

offtopic:
Ik moet wel even melden dat ik dus beide platformen heb staan en de X1 dus mijn primaire platform is met momenteel 54 games erop tegen 7 op de PS4. Vorige week heb ik in een tijdje vakantie op de PS3 de hele Uncharted serie en Beyond 2 souls gespeeld, dus weet momenteel ook wel hoe de exclusives op dat platform zijn, naast wat al op de PS4 is uitgekomen aan exclusives

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 13 november 2014 10:49]

Welke exclusives doel je dan allemaal op voor Xbox One? Als ik zo eens kijk heb ik het idee dat het redelijk gelijk op gaat of misschien iets in het voordeel ligt van de PS4:
http://en.wikipedia.org/w...sives_(eighth_generation)
Ik zie bij PS4 Driveclub, Infamous, Killzone, LBP3, the last of us... Bij de One Forza, Halo, Sunset Overdrive, Titanfall...
Dit is een serieuze vraag overigens, ik heb geen van beide consoles maar als ik er een zou halen neig ik naar de PS4. Maar misschien zie ik grote titels over het hoofd?
Ik heb het over grote exclusives. Beide consoles hebben kleine indie-titels die voor de meeste gamers weinig interessant zijn (ja ik weet het, sommigen vinden het heel belangrijk, maar feit blijft dat ze het in verkoopcijfers gewoon niet halen).

Dus dan praat ik over de 2013/2014 releases:
Kinect games: Kinect Sports Rivals, Dance Central en Just Dance (feit blijft: ze zijn populair)
  • Halo MCC
  • Killer Instinct
  • Dead Rysing
  • Forza 5
  • Forza Horizon 2
  • Project Spark
  • Ryse
  • Sunset Overdrive
  • Titanfall
  • Zoo Tycoon
vs
  • Driveclub
  • Infamous
  • Killzone
  • Knack
  • LBP3
  • TLOU
Met Bloodbourne en The Order ook nog binnenkort (maar die zijn nog niet uit en nog geen reviews van). Driveclub, Infamous, Killzone en Knack hebben verder tegenvallende reviews gezien, net als Ryse en zijn lang niet zo populair gebleken als de X1 exclusives.

Natuurlijk heb je cross-platform games en voor velen blijkt dat voldoende te zijn, maar als game-console komt de PS4 er nog vrij karig vanaf op exclusive vlak. Wat de fanboys je anders doen vermoeden. Want ik hoor ook vaak dat er toffe games uitkomen, maar dat is het nou juist: die moeten nog komen en het meerendeel heeft niet eens een datum

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 13 november 2014 12:20]

Grote exclusives? Dan vergeet je wel mooi Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, MLB 14: The Show, PlanetSide 2 en Samurai Warriors 4 op de PS4 dit jaar...

Volgend jaar:
  • Bloodborne
  • Disgaea 5
  • EverQuest Next
  • Gran Turismo 7
  • MLB 15: The Show
  • Persona 5
  • Ratchet & Clank
  • Tearaway: Unfolded
  • The Order: 1886
  • Uncharted 4: A Thief's End
  • Crackdown
  • Fable Legends
  • Halo 5: Guardians
  • Quantum Break
  • Rise of the Tomb Raider
  • Scalebound
  • Gears of War 5
-------------------------------------------------------------------------------------------
Ik denk dat mensen Sony meer vertrouwen na het Xbox DRM debacle en het gebrek aan grote exclusives op de 360 in de laatste 4 jaar:

Alan Wake, Crackdown 2, Fable 3, 3x Forza, 2x Gears of War, Halo games, Left 4 Dead 2 en The Witcher 2: Assassins of Kings

3D Dot Game Heroes, Demon's Souls, 2x Disgaea, Dragon's Crown, 2x God of War, 2x Gran Turismo, Heavy Rain, Beyond: Two Souls, 2x inFamous, Katamari Forever, 2x Killzone, LittleBigPlanet 2, MAG, MLB: The Show games, ModNation Racers, MotorStorm: Apocalypse, Ni no Kuni: Wrath of the White Witch, Puppeteer, Ratchet & Clank games, Resistance 3, Sly Cooper: Thieves in Time, SOCOM 4: U.S. Navy SEALs, Starhawk, 2x Tales of Xillia, The Last of Us, Twisted Metal, 2x Uncharted en de Yakuza games

De originele ontwikkelaars van de 2 Xbox flagship franchises, Halo en Gears of War, werken ook niet meer voor Microsoft deze generatie, dat is voor sommigen misschien ook een reden.

Bron: http://en.wikipedia.org/w...th_generation%29#Xbox_360

[Reactie gewijzigd door symphoon op 13 november 2014 19:43]

Ik vergeet ze niet, die heb ik expres niet gemeld omdat ze bij lange na niet het aantal verkochte exemplaren halen als een Killzone of Halo MCC. Er zijn nog geen half miljoen exemplaren van verkocht bijvoorbeeld (dus nog niet eens op 2.7 % van alle PS4 consoles).

Verder zet je er ook een aantal titels bij voor volgend jaar die ook bij lange na niet zoveel gaan verkopen en je doet precies hetzelfde bij de exclusives van de 360 (waar overigens ook de eerste paar jaar wel meer exclusives uitkwamen. Ik ken het lijstje en die was nogal geniepig opgezet).

Het is leuk dat je allerlei titels kunt opnoemen die verkocht worden, maar daarom praat ik ook alleen over de grote franchises. Als je alle titels gaat bekijken moet je ook de arcade-titels meerekenen waardoor de hele verhouding scheef wordt. Plus dat het in de verkooplijsten toch vooral om multiplat titels gaat. Kijk voor de gein eens hoe weinig PS3's in de Vraag een Aanbod een exclusieve game hebben. Vrij weinig.
En zoo tycoon gaat het wel halen? o.0
Je had het zelf over de beoordeling van games in een eerdere post hierboven, nu begin je over verkoopcijfers, ok, goed.

Hoeveel verkochte exemplaren zijn er verkocht van Zoo Tycoon en Project Spark denk je?

Volgens jou is Planetside 2, die trouwens nog niet uit is, automatisch niet populair? Maar Killer Instinct, eveneens een downloadbaar free-to-play spel met onduidelijke verkoopcijfers, is dan volgens jou een bestseller?
Verder zet je er ook een aantal titels bij voor volgend jaar die ook bij lange na niet zoveel gaan verkopen en je doet precies hetzelfde bij de exclusives van de 360 (waar overigens ook de eerste paar jaar wel meer exclusives uitkwamen. Ik ken het lijstje en die was nogal geniepig opgezet). Het is leuk dat je allerlei titels kunt opnoemen die verkocht worden, maar daarom praat ik ook alleen over de grote franchises.
Wat is de definitie van een grote franchise volgens jou?

Beyond: Two Souls, Demon's Souls, God of War III, God of War: Ascension, Gran Turismo 5, Gran Turismo 5 Prologue, Gran Turismo 6, Heavy Rain, inFAMOUS, inFAMOUS 2, Killzone 2, Killzone 3, LittleBigPlanet 2, LittleBigPlanet Karting, MAG, ModNation Racers, MotorStorm: Apocalypse, Ni no Kuni: Wrath of the White Witch, One Piece Pirate Musou, Playstation All-stars Battle Royale, Ratchet & Clank Future: A Crack in Time, Ratchet & Clank: All 4 One, Resistance 3, Tales of Xillia, The Last of Us, Uncharted 2: Among Thieves, Uncharted 3: Drake's Deception en Yakuza 3 zijn allemaal platinum gegaan in het westen, of hebben meer dan 1 miljoen verkocht wereldwijd..

Verkochte exemplaren van een spel draaien ook alleen maar om omzet, niet winst. Games met een kleiner budget moeten minder exemplaren verkocht krijgen om even winstgevend te zijn (e.g. de MLB games die jaarlijks blijven uitkomen)
de arcade-titels meerekenen waardoor de hele verhouding scheef wordt.
Wat bedoel je? Ken jij de verkoopcijfers van downloadbare titels? De bekende Xbox Arcade games met goede reviews van de laatste 5 jaar die ik kon vinden waren: BattleBlock Theater, Minecraft: Xbox 360 Edition, Shadow Complex, Snoopy Flying Ace, 'Splosion Man, State of Decay, Toy Soldiers en Trials Evolution

Evenveel van op het PS Network, even hoog in kwaliteit: Closure, Dead Nation, Fat Princess, Flower, Journey, PixelJunk, Rain, Ratchet & Clank: Full Frontal Assault, Sound Shapes, The Unfinished Swan en Tokyo Jungle

[Reactie gewijzigd door symphoon op 13 november 2014 21:21]

Duidelijk, thanks. Zo te zien zag ik het niet zo vanwege een combinatie van dat ik minder bekend ben met die titels (waarschijnlijk omdat ik vooral mensen met playstations ken), de genres mij iets minder liggen en in het geval van dead rising dat deze niet in de lijst van exclusives staat omdat hij er ook voor windows is (maar niet voor PS4 dus).
Ik heb het ook te doen met XBOX. Ik vind het zeer fijn, tenminste met de 360 kon je wat games betreft goed spelen, maar het modden, dus de tweaking kant, was meer dan genoeg! Doorzichtige cases enzovoorts. De gemiddelde XBOX gek kent het wel.

Het gezeik over de vorm vind ik een beetje treurig. Als ik uit jou reactie haal, wat het ding wel allemaal heeft en goed kan, dan is het laatste waar je aan denkt een behuizing...

Wat de reclame betreft heeft Sony het gewoon op het grote podium gezocht, terwijl (volgens mij) elke Duitse voetballer, waaronder, Podolski, Sahin en nog een paar gewoon wel eens met XBOX One spellen op de foto staan en dat is ook een zeeeer goede manier van marketing! Tenminste ik neem aan, dat bij zo'n foto er wel iets achter zit.
Leuk dat instant-resume, ware het niet dat het bij 9 van de 10 spellen niet werkt. Vaak krijg je foutmeldingen na de resume of klapt het spel naar je dashboard.
Ik heb er in een jaar tijd nu volgens mij 2x gebruik van kunnen maken dat het echt werkte, al die andere keren waren er issues.
Zal vast een bug zijn. Instant resume werkt bij mij eigenlijk altijd vlekkeloos, behalve als er een systeemupdate of een update van het betreffende spel is geweest, maar dat lijkt me logisch.
Hoe zit dat bij multiplayer spellen?
Niet Call of Duty, maar bijvoorbeeld Destiny waarbij je altijd online moet zijn.
Bij Destiny wordt je teruggestuurd naar het hoofdmenu alwaar je opnieuw inlogt, AFAIK. Pin me er niet op vast, want ik heb de Destiny disc zelden zo lang in m'n console dat 'ie instant geresumed kan worden. Meestal speel ik een paar uurtjes Destiny, om vervolgens een andere disc erin te doen.
Ah ok, bedankt :)
Was opzich te verwachten, maar toch jammer omdat inloggen op de Destiny servers en character selecteren soms lang kan duren.
Bij mij werkt het prima met: CODAW, Sunset Overdrive, AC:U, Forza Horizon, Watch Dogs, Shadow of Mordor, Titanfall, Ryse, Fifa en nog een paar. Met BF4 heb ik zelf ook nooit geluk gehad en bij een paar games werkt het ook niet altijd vlekkeloos, maar de grote meerderheid doet het hier prima hoor?

Wat ik meestal wel doe is de game op pauze zetten (dus gewoon menu openen oid) en dan daarvan verder gaan. Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat het niet werkte. En omdat ie hier toch in standby staat, haalt ie ook mn downloads gewoon op
Maar je zet hem op pauze, en dan zet je met de controller je XBO uit? Dat doe ik dus ook en werkt bij geen van de spellen die jij noemt bij mij.
Ja, of ik doe het via de aan/uit knop. En als ik hem dan weer op start, krijg ik mn dashboard te zien (heb auto-login) en kan dan de game aanklikken en het pauze-scherm weghalen om precies verder te gaan. In feite is dat dus niet anders als dat je de console aan hebt, de game pauzeert en je dashboard opent. Dan blijft de game ook gewoon actief als je hem daarna hervat (of je moet een andere game opstarten)
Ik vind zelf de PS4 ook mooier dan de xbox one, iets wat ik ook belangrijk vind. Verder vind ik het bij de ps4 ontzettend vervelend dat er zo'n fel licht op de controller zit, en dat er heel schriel geluid uit de controller komt. Ik heb geen xbox one gehad, had wel een ps4, waar ik heel tevreden mee was. Ik denk echter niet dat ik met de xbox one net zoveel plezier zou hebben als met de ps4. Het enige wat ik doe is gamen en af en toe een film kijken op netflix.

En je mag uitleggen waar de xbox one goedkoper is dan de ps4 :+ Zie bij pricewatch de x1 voor 387 en de ps4 voor 371(was laatst 333 bij de mediamarkt in Eindhoven)

[Reactie gewijzigd door Domih op 13 november 2014 10:03]

Anders surf je even naar http://flamingtoast.com/ en koop je daar een sticker. Maak je de controller wat persoonlijker, straalt het minder licht uit en ga je in de PS4 naar de instellingen > Apparaten > Controllers en stel je daar de intensiteit van het licht in.

You're welcome :)
Ik beplak mijn controller liever niet, maar de instellingen zouden wel moeten helpen!! Bedankt :+
De stickers van de voorgaande link zijn opnieuw te plakken en laten geen plakresten achter. Dus het is meer een persoonlijke touch aan je eigen apparatuur. Daarnaast is het makkelijker om je eigen controllers en die van anderen van elkaar te onderscheiden :)
Het idee is leuk (en heb ik eerder gezien), maar vind het assortiment niet bepaald boeiend. Even in de gaten houden
check anders even decalgirl.com
Vage suggesties van de mainstream weer als ik deze reactie lees.

"Ik heb geen xbox one gehad, heb wel een ps4, waar ik heel tevreden mee ben. Ik denk echter niet dat ik met de xbox one net zoveel plezier zou hebben als met de ps4"

Waar baseer je die mening op als je de Xbox nooit in bezit gehad hebt........

Ik heb beide thuis vanaf de release al staan. Ik vind de Xbox Robuuster ogen. Staat Netjes in me entertainment meubel. Controllers zijn fijner. Besturingssysteem reageert veel sneller, en oogt stukken geavanceerder. Xbox zelf reageert sneller. Heeft betere media opties en ook betere exclusives.

Kortom: ik game veel meer op me Xbox.

iedere zijn mening, maar hij moet wel ergens op gegrond zijn...
neehoor hou alleen niet van domme ongegronde reacties. Net zoals deze van jou overigens.
Hou toch eens op met dat 'family sharing'. Toen de daadwerkelijke details van die functie naar buiten kwamen (30mins speelbaar bijv.) bleek dat dit totaal niets voorstelde en gewoon een soort neppe reclame was.

Het bracht eigenlijk helemaal niet zoveel nieuws. Toen ik bijvoorbeeld 3 dagen moest gaan downloaden om de Forza, die ik bij mijn nieuwe xbox kreeg (60gb was het ong?), te installeren bleek dat het nog veel te vroeg is met al dat always-online gezever. (Het feit dat je je xbox download snelheid niet eens kan limiteren zegt al genoeg over de kennis daar, lekker urenlang AL je downloadbandwith gappen).

Ja, de nieuwe generatie kan zich moeilijk onderscheiden van de oude, dat was echter niet het geval geweest als de hardware gewoon veel krachtiger was geweest to.v. het echte minimum aan performance increase nu. Teveel tijd en geld verneukt aan al die gimmicks, die een doorsnee gamer gewoon niet nodig heeft.


Ik ben nu blij dat ik gewoon rustig mijn XboxOne aan kan zetten, niet door mijn kamer hoef te roepen, op mijn bank kan ploffen en met een vriend lekker een potje FIFA kan spelen, daar gaat het uiteindelijk om, relaxed gamen.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 13 november 2014 13:22]

Ik ga daar niet mee akkoord, toegegeven, die functionaliteit had toegevoegde waarde, maar brengt ook weer beperkingen met zich mee. Sowieso zorgt een verplichting van kinext+always online ervoor dat er bezwaren gaan komen vanuit privacy hoek. Je hebt een camera+microfoon die in principe op elk moment kan afgeluisterd worden vanop het internet.

Ook is always-online niet handig. Bij ons is breedband internet dan wel voor handen, er zijn nog grote delen van de wereld waar dit niet zo vanzelfsprekend is. Als je dan een console hebt die altijd online moet zijn, en uit zichzelf dan ook nog eens grote updates kan gaan downloaden dan vormt dit ook weer een extra barriëre voor vele mensen om deze console aan te kopen.

Family sharing heeft men verwijderd op het moment dat men de always-online heeft verwijderd. En dat begrijp ik niet. Waarom kan het systeem niet gewoon werken zoals steam dat doet? Als de consoles elkaar kunnen zien kan je gaan delen, gaat een console offline dan is het gedaan met de pret.
Ook is always-online niet handig.
Dat was het ook niet.
De console die de spellen deelde moest 1 keer per 24 uur bevestigen dat de game daarop stond en gedeeld werd.
Family sharing heeft men verwijderd op het moment dat men de always-online heeft verwijderd. En dat begrijp ik niet. Waarom kan het systeem niet gewoon werken zoals steam dat doet? Als de consoles elkaar kunnen zien kan je gaan delen, gaat een console offline dan is het gedaan met de pret.
Dat is veel restircitiever dan 1 keer 24 uur. Dan moet de console wel permanent aanstaan om de andere speler met wie je de game deelt altijd vrijelijk te laten gamen.
Ik ga op vakantie/LAN party/... en neem mee: mijn internet verbinding?
Jij neemt je xbox mee op vakantie? :S
De meeste lanparties hebben tegenwoordig meestal toch wel internet en als dat niet zo is dan zet je even de hotspot aan op je mobiele telefoon, even in checken en je zet hem weer uit als je bang bent dat MS er anders gelijk een patch van 5GB over heen zou trekken.

Natuurlijk zijn er altijd situaties te verzinnen waar je er last van zou hebben, maar voor de meeste mensen zou het alleszins wel meegevallen hebben. Helaas wist MS hun verhaal niet goed te vertellen waardoor ze uiteindeiljk terug moesten krabbelen.
En dan nog was het niet 'Always Online', maar minimaal eens per 24 uur. Dat kan toch niet moeilijk zijn, tenzij je algeheel geen internet hebt. Voor de snelheid van downloads is een snelle verbinding wel fijn, maar geen vereiste.
dat is wel degelijk een probleem.
zeker als je ook nog eens met download limieten te maken hebt of als je bijvoorbeeld in dienst bent van het leger of zo en geen dagelijkse internet hebt

en ga er maar vanuit dat zij console mee nemen op dienst was zelfs een verhaal dat de console mee ging in een Amerikaanse sub en die dingen dan niet zouden werken.
Bij ons is breedband internet dan wel voor handen, er zijn nog grote delen van de wereld waar dit niet zo vanzelfsprekend is. Als je dan een console hebt die altijd online moet zijn, en uit zichzelf dan ook nog eens grote updates kan gaan downloaden dan vormt dit ook weer een extra barriëre voor vele mensen om deze console aan te kopen
Breedband is niet gedefinieerd; wij in NL vinden dat dat bijvoorbeeld minstens 12Mbit downstream is. Microsoft definieert dit heel anders; zij doen geen uitspraken over de grootte van patches noch de doorlooptijd van downloads.
Games, add-ons and media content sold separately. Broadband internet required; service fees may apply. Games for Windows titles do not require an Xbox Live Gold Membership. Instant HD video streaming in 1080p available with select content; requires HDMI cable, HDCP-compliant 1080p display, and minimum 4 mbps broadband speed.
Iedereen ter wereld snapt natuurlijk zonder enige problemen dat 4Mbps natuurlijk erg langzaam is als je een game van 40GB wil kopen, dan een Day 1 patch van 5GB moet downloaden. De bijbehorede upstream van een 4Mbps-abonnement zal vaak niet hoger liggen dan 512Kbps wat weer ervoor zorgt dat jouw online experience (lag, haperingen etc) niet optimaal is.

Persoonlijk kan ik me dus niet druk maken over "always online" requirements; Microsoft stelt hier een relatief lage drempel voor in; het is aan de klant om dan te beoordelen of zijn/haar experience hiermee optimaal zal zijn.
Het verdwijnen van de family game sharing heeft niet direct te maken met de allways online functie, maar met het verdwijnen van DRM functies. ( Die Drm die onder andere verantwoordelijk was voor het niet kunnen afspelen van 2de hands games )
http://www.computerandvid...wing-drm-policy-revision/

[Reactie gewijzigd door morten op 13 november 2014 13:09]

"Hopen dat in de toekomst ze betere marketing gaan voeren en dat de community zich beter gaat realiseren waar nu echt de toekomst ligt van game. "

En de toekomst van gamen ligt bij Kinect-achtige oplossingen? Jij mag misschien van mening zijn dat MS daarmee op het goede spoor zat, maar het merendeel van mensen duidelijk niet.

Persoonlijk vind ik het een goed iets wat is gebeurd met XBone. De reactie van het publiek heeft namelijk aangetoond dat een fabrikant niet zo maar zaken door de strot kan duwen van de consumenten. Wil je die zaken niet? Dan koop je het product niet. Probleem opgelost.

E.e.a. neemt niet weg dat een aantal plannen wel mooi waren. Family sharing was een mooie gedachtegang. Alleen kon je je daar ook afvragen of de achterliggende motivatie was de controle te krijgen op de verkoop van 2de hands games.

Neens, Microsoft is met recht afgestraft en hoeveel marketingpraat ze er ook op los laten, plannen die slecht zijn voor de consument blijven slecht voor de consument.
Uhhh de community wou dat niet. Daarom is de xbone wat het nu is geworden.
Heel erg zonde van de xbox was een mooi concept jammer dat de meeste mensen dat niet in zag maar ziten te zeuren over always online en ze lopen ook met een smartphone always online en dergelijke(en deze zijn veel makelijker te bedienen door derden )
En geloof mij ze moeten toch die kant op playstation gaat dadelijk ook dat door voeren is het niet deze wordt het wel de volgende generatie
Games op de cloud (grotere games)overal spelen met alle in game dingen die gehaald gekocht heb geen wachtwoorden meer maar een persoonlijker iets eindeloze mogelijk heden
nog maals zonde
Ik vroeg wie jou verplichtte het te lezen. Posts zonder interpunctie sla ik gewoon over. Als er geen moeite wordt gedaan om te schrijven ga ik ook geen moeite doen om het te lezen ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 november 2014 14:36]

God zeg, het was gewoon een grapje :z. "Ik moest het 5 keer lezen" -> Van wie moet dat dan? Get it?
ik las dat de xbox one nu 50 dollar goedkoper is geworden en dat hij nu nog vaker is verkocht denk je dat sony de prijs nu ook gaat verlagen?
dan wacht ik namelijk even met de aanschaf van de ps4
Ik heb geen van de next-gen consoles, wel een PlayStation 3.
In het begin leek de PS4 de completere t.o.v. de Xbox One. Nu krijg ik het gevoel dat de Xbox One meer te bieden heeft doordat Microsoft goed naar de community luistert en features alsnog snel introduceert. Ik weet niet hoe dit bij Sony zit, lijkt alsof ik meer te lezen krijg over Microsoft+nieuwe features.

Kiezen tussen die twee vind ik lastig: Halo of Uncharted? Gran Turismo of Forza? etc. Desalniettemin heb je vast veel plezier ongeacht welke je kiest.

Hopelijk komen ze snel met een nieuwe versie van beide consoles die de apparaten wat compacter en energiezuiniger maken.
Ik ben zelf een Forza liefhebber geworden nadat ik de eerste 4 delen van Gran Turismo helemaal grijs heb gespeeld.
Toch ga ik nu voor de PS4 en ga ik wachten op Project Cars, hoe goed ik Forza ook vind ben ik wel een beetje misselijk geworden van al het DLC gebeuren van Turn 10.
Hopelijk gaat dit bij Slightly Mad niet zo erg worden.
Ze hebben inderdaad sneller nieuwe features maar dat zijn allemaal features die niet relevant zijn voor het gamen. Als je voornamelijke doel gamen is dan hecht je er niet zoveel waarde aan.
Net zoals je je telefoon alleen gebruikt voor het bellen. Je hebt vast nog een Nokia 3210 ;)
Ik zie nog steeds features die in de december of januari update moeten komen bij Microsoft die zelfs al sinds launch op de PS4 zaten.
leuke misinformatie :) sony's cijfers zijn de verkopen aan de consument niet aan retailers.
Klopt, al is nog steeds niet bekend hoe Sony aan die cijfers komt. Ik kan me niet voorstellen dat ze van elke winkel en winkelketen ter wereld die de PS4 levert, cijfers krijgen hoeveel er daadwerkelijk verkocht zijn.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 13 november 2014 08:45]

De grote retailers rapporteren netjes hoeveel er werkelijk verkocht zijn. Dat percentage trek je door naar alle geleverde consoles.
Dus je baseerd je getal ook op schattingen waar het dus ook helemaal naast kan zitten.

Dus Microsoft gebruikt feitelijke waarden en Sony schattingen.

Ander feit is dat het vergelijken voorlopig lastig is omdat het niet overal op dezelfde plekken beschikbaar is en de release niet gelijk liep. Duurt nog 1 of 2 jaar voordat je echt conclusies kunt trekken. Gezien ze het beiden beter doen dan de vorige generatie, is er weinig aan de hand.
Ongeacht of je nu met een schatting werkt of niet zal het cijfer van Sony sowieso nooit meer overschat zijn dan het cijfer van MS.

En dat ze het beter doen dan de vorige generatie mag niet verrassen wanneer je de launch prijs tussen de 2 generaties vergelijkt.
Elk land heeft organisaties die de verkoopaantallen bijhouden. Dat hoeven Sony en MS niet zelf te doen.

Het is wel typisch dat MS alleen de verkoopaantallen naar winkels rapporteert want dat geeft een vertekend beeld van de werkelijke verkoop. Het is ook niet toevallig dat MS juist nu zegt bijna 10 miljoen Xbox Ones aan winkeliers verkocht te hebben, want Black Friday is over een paar twee weken. Winkelketens bestellen nu de voorraad die ze aan kerstshoppers denken te verkopen. Dat zullen er zeker tussen de twee en drie miljoen zijn, maar die zijn nog niet daadwerkelijk verkocht.

Sony meldde een paar weken geleden officieel dat er Sony 13.5 PS4s verkocht waren. Het aantal van 10 miljoen verkochte Xbones suggereert een kleinere achterstand dan de realiteit. Het aantal Xbox Ones dat nu aan consumenten is verkocht is dus veel lager dan 10 miljoen want de verwachte kerstverkoop is in dat cijfer meegenomen. Waarschijnlijk heeft MS pas 7 miljoen Xbox Ones aan consumenten verkocht tegenover 13.5 miljoen PS4s. Die achterstand zullen ze na deze kerst niet inlopen. De kans is groter dat Sony's voorsprong op 1 januari 2015 nog groter is omdat de Xbox One behalve in de US en UK in de rest van de wereld niet goed verkoopt.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 13 november 2014 10:49]

sony levert vaak in consignatie.. je moet als detailist afrekenen wat er verkocht is. De voorraad hoef je dus niet aan te schaffen als detailhandel. Hierbij is de winstmarge wat lager dan grote detail bedrijven die zelf de voorraad financieren.
Op die wijze krijgen ze veel consoles bij de detailhandel en dus sneller bij de klant.
Het aantal van 13,5 M is overigens wat Sony totaal uitgeleverd heeft. Mogelijk dat daar 100% van verkocht is maar het maximum uitgeleverde stuks is dus 13,5 miljoen op dit moment volgens de beschikbare cijfers..
Ik heb geen console dus ook geen PS4, maar ik neem aan dat ze makkelijk kunnen zien hoeveel PS 4's er aan het netwerk hangen, al was het maar voor updates etc. Geen idee hoe makkelijk het is om nooit online te gaan, of hoeveel mensen dat ook doen, maar tellen wie wel online is, lijkt me triviaal en een goede telling van daadwerkelijk verkochte PS 4's. Ik neem aan dat MS dat ook makkelijk zou kunnen doen.
"Ik neem aan dat". Dat is precies het probleem. Fabrikant A levert cijfers, fabrikant B levert cijfers. Bij fabrikant A gaan we allerlei vragen stellen, ons afvragen of dat wel klopt, en scenario's bedenken waarmee het minder rooskleurig uitgelegd kan worden. Bij fabrikant B slikken we die cijfers voor zoete koek en vragen we niet hoe ze die berekenen, want we "nemen aan" dat het klopt. Tekenend, lijkt me.
Mja is ook wel zo. Ik vind dat er aardig wat negatieve dingen worden gezocht of verzonnen (al dan niet gebaseerd op onderbuikgevoelens) om maar hun eigen aankoop te kunnen verantwoorden.
Heb je het over mijn post? Het enige wat ik doe is antwoord geven op de vraag van Martinspire waarin ik een mogelijke manier voorstel waarop zowel Sony als Microsoft makkelijk zouden kunnen achterhalen hoeveel consoles er werkelijk verkocht zijn.

Wie dit daadwerkelijk doet, of ze dit gebruiken, wie de meeste verkocht heeft of wat dan ook interesseert mij geen donder; ik heb niet eens een console zoals ik al aangeef.
En dat gaan mensen doen omdat fabrikant A bewust vage cijfers naar buiten brengt en fabrikant B gewoon helder en duidelijk is.

In dit geval fabrikant Microsoft welke allemaal trucjes uithaald om kunstmatig de verkopen van de One beter te laten lijken omdat ze hopeloos achterlopen op de sales van de PS4. Zo brengt Microsoft gecombineerde cijfers uit waarbij de verkopen van de 360 en de One bij elkaar worden opgeteld. Zo brengen ze cijfers naar buiten over geleverd aan retail wat de verkopen dus omhoog stuwt in plaats van verkopen naar de consument. En nu maken ze het helemaal bont door alvast even te gaan melden dat ze ¨soon¨ de mijlpaal van 10 miljoen verkochtte Xbox One´s gaan bereiken. Kennelijk hebben de meesten hier over dat ¨soon¨ heen gelezen want microsoft zegt in dit persbericht helemaal niet dat er 10 miljoen zijn verkocht. Nee ze gaan binnen kort de 10 miljoen leveringen bereiken. We nemen gewoon alvast even een voorschot op toekomstige verkopen. En zo liegen ze officieeel niet en toch schetsen ze een positiever beeld van de verkopen van de One.

En nou gaat iedereen weer zeuren over Vgchartz maar bij Vgchartz staan de One op 6,7M en de PS4 op 13M. En nou geloof ik best at Vghartz er wat naast zit maar geen 2,3 miljoen. http://www.vgchartz.com/

En hiermee zeg ik niet dat Sony it soort trucjes niet zou uit halen maar als je op kop ligt heb je dat simpelweg niet nodig. Ik vind het alleen jammer dat bij tweakers wel makkelijk dit soort flutberichten worden geplaatst. Je mag van een goede techsite wel een wat kritischere houding verwachten. Maar het valt wel vaker op dat tweakers kennelijk een aantal redacteuren heeft die erg gesteld zijn op Microsoft. Het mag iets objectiever allemaal.
MS, weet exact hoeveel X1's er verkocht zijn. Hij werkt niet zonder day 1 patch, dus die moet idereen downloaden. Dat ze met deze cijfers naar buiten komen zegt genoeg.

Met betrekking op de betrouwbaarheid van de cijfers, een beursgenoteerd bedrijf kan niet zomaar gaan liegen over hun cijfers. Al helemaal niet over hun verkopen. Aandeelhouders houden daar niet zo van ;)

[Reactie gewijzigd door giropas op 13 november 2014 09:21]

Hoewel dat inderdaad zo is, wil men natuurlijk een zo hoog mogelijk getal naar buiten brengen. De discussie tussen retail en verkocht is inderdaad vaker gevoerd, maar als we de geschiedenis mogen geloven, zit het ook helemaal niet ver van die 10 miljoen exemplaren af. Als dat wel zo is, dan wordt dat ook vanzelf bekend.

Wat ik zelf liever zou willen zien is hoeveel er direct bij Microsoft zijn aangeschaft en hoeveel digitale games er tegenwoordig worden verkocht
Niks misinformatie. Retailers zijn niet achterlijk: ruimte in de winkel en in de magazijnen is beperkt en duur. Als een retailer X exemplaren van een product bestelt dan heeft hij er binnen afzienbare tijd X verkocht. Ze zuigen dat soort cijfers niet uit hun duim.

De suggestie dat het aantal verkopen aan retailers en het aantal doorverkopen aan consumenten niet vergelijkbaar zijn is echt onzin, maar er is altijd wel iemand in de comments die ermee op de proppen meent te moeten komen.
Lees anders eerst even goed voor je reageert. In het artikel staat dat de cijfers van Sony de verkopen zijn aan retailers. Dat is niet het geval. Kan er niet meer van maken sorry. En als jij denkt dat de verkopen aan consument ongeveer gelijk zijn aan de verkopen aan retail dan heb je het echt heel erg mis. Je weet wat voor periode het nu is in de US ? Black Friday en de feestdagen komen er aan dus retailers slaan nu gigantisch in.

De suggestie dat het aantal verkopen aan retailers en het aantal doorverkopen aan consumenten niet vergelijkbaar zijn is echt onzin, maar er is altijd wel iemand in de comments die ermee op de proppen meent te moeten komen

De meeste economen denken hier heel anders over...

[Reactie gewijzigd door giropas op 13 november 2014 10:14]

En als jij denkt dat de verkopen aan consument ongeveer gelijk zijn aan de verkopen aan retail dan heb je het echt heel erg mis. Je weet wat voor periode het nu is in de US ? Black Friday en de feestdagen komen er aan dus retailers slaan nu gigantisch in.
En na black friday zijn ze van plan om al die consoles die ze ingeslagen hebben in de vuilnisbak te gooien, wou je zeggen? Die retailers slaan gigantisch in omdat ze weten dat die dingen verkocht gaan worden.
De meeste economen denken hier heel anders over...
Lekker vaag dit weer. "De meeste economen". Wie dan? In ieder geval niet de economen waarop retailers al decennia hun inkoopbeleid op hanteren.
Die retailers slaan gigantisch in omdat ze weten dat die dingen verkocht gaan worden.
Hoeft niet. MS heeft er een handje van om veel meer te leveren dan de vraag. De Engelse term hiervoor is "channel stuffing". Dan zitten winkeliers maanden lang op te grote voorraden. Vorig jaar heeft MS ook te veel Xbox Ones geleverd en kon je in de VS en Duitsland nog maanden na de lancering een "Day One Edition" kopen. Die grote voorraden hebben er ook voor gezorgd dat winkeliers gingen stunten met kortingen om van de overtollige Xbox One-dozen af te komen. In het slechtse geval worden niet verkochte exemplaren terug naar MS gestuurd.
Neen, maar het betekend wel dat als ze met grote voorraden blijven zitten de verkoopscijfers van MS de volgende weken zullen stagneren terwijl deze van Sony netjes blijven groeien.
In het artikel staat dat de cijfers van Sony de verkopen zijn aan retailers. Dat is niet het geval.
Sony noemt het in hun kwartaalrapport alleen maar "sales".
http://www.sony.net/SonyInfo/IR/financial/fr/viewer/14q2/
Er staat dus niet bij aan wie er is verkocht.

Microsoft noemt in hun kwartaalrapporten shipments.

Wat exact de verschillen tussen die cijfers zijn is niet op te maken omdat beide bedrijven daar geen info over geven.
"Het is echter geen gelijke strijd: de PlayStation 4 is op veel meer plekken verkrijgbaar. De Xbox One is in Nederland bijvoorbeeld pas in september geïntroduceerd, terwijl de PlayStation 4 al bijna een jaar verkrijgbaar is."

Het lijkt mij weldegelijk een gelijke strijd. Elke partij heeft bewust een verkoop strategie en productie capaciteit bepaald. Blijkbaar is dat van sony beter geweest. Ik heb zelf een ps4, maar ik merk dat door de grote voorsprong dat sony al minder moeite doet voor de consument. PSN vaak ofline, PSplus beloftes die niet worden nagekomen (Indie games ipv volwaardige, driveclub e.d).

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 13 november 2014 08:44]

Dat is wel iets waar ik ook teleurgesteld in ben. PSPlus werd gepromote dat je volwaardige games gratis kreeg. De waarheid is... Dat je alleen maar indiegames krijgt. Hoewel dat wel kan veranderen.
Wat had je verwacht? vanaf dag 1 alle first party titels al gratis voor Plus leden? Wat konden ze je geven het eerste jaar dan?

En sinds wanneer zijn indie games geen volwaardige games? Vanaf januari komen de eerste first party titels in de Plus. Ik las ergens dat Infamous First Light o.a. erin zou komen en ook Knack als het goed is.
http://www.shacknews.com/...ps-plus-free-games-lineup
Persoonlijk ben ik erg blij met die indie games. Resogun, Binding of Isaac Rebirth, Spellunky, Velocity 2X, Rogue Legacy.... allemaal toppers.

[Reactie gewijzigd door giropas op 13 november 2014 09:14]

Wat heb je aan deze cijfers? Ik vertrouw meer op de cijfers van vgchartz. Daar staat de PS4 op 12,6 en de XBone op 6,3 daadwerkelijk verkochte units. Gezien alle discussie in het begin over de Xbox, en de matige verkrijgbaarheid van de PS4 de eerste maanden vind ik die cijfers meerzeggend.
All sales estimates on VGChartz are arrived at via a number of proprietrary and ever-developing methods:

Passively polling end users to find out what games they are currently purchasing and playing
Polling retail partners to find out what games and hardware they are selling
Using statistical trend fitting and historical data for similar games
Studying resell prices to determine consumer demand and inventory levels
Consulting with publishers and manufacturers to find out how many units they are introducing into the channel


Daar zit dus geen enkele wetenschappelijke onderbouwing op, er wordt dus niet daadwerkelijk gemeten, maar in elke methode zit een woord als voorspelling, vragen naar, bestuderen van. Bovendien bestaan de cijfers van europa uit de geschatte verkopen van frankrijk, duitsland en de UK. Dat is dus niet geheel europa.

[Reactie gewijzigd door eelco74 op 13 november 2014 13:48]

Zo werken accountants ook. Via steekproeven die (wetenschappelijk) wél representatief voor de massa. Daarom ook dat de verkopen van de grote landen ook wél wat zeggen over de totale verkopen in europa. Je hebt het grootste deel van de koopkrachtige bevolking van europa in beeld.
Ik vind de cijfers in ieder geval meer veelzeggend dan de leveringen van MS aan winkels.
Ah daarom zijn accountant kantoren zo vaak in opspraak. Omdat ze steekproeven extrapoleren naar iets waarvan ze vervolgens vinden dat het representatief is voor het grote geheel. Alleen de markt van Frankrijk, UK en Duitsland samen zijn niet echt representatief voor Europa, zeker omdat het nog niet eens de helft is en dan ook nog eens op basis van individuele cijfers die ook al eens schatting zijn. Dat soort dubbele variabelen is echt verloedering van onderzoek en kan dus ook niet serieus genomen worden.

Maar goed volgens vgchratz staan er dus 4 miljoen Xbox units te verstoffen in winkels. Dat geloof je toch zelf niet.
Totaal offtopic maar dan toch:
De reden waarom accountantskantoren nu in opspraak zijn heeft niets te maken met steekproeven ten onrechte extrapoleren, maar komt omdat ze tot voor kort zowel controlewerkzaamheden verrichten als advies uitbrachten. Dat gaat natuurlijk niet samen. Tevens zijn de problemen afkomstig door het feit dat momenteel accountants voor een onbeperkte periode contorles mogen verrichten bij een bedrijf. Dat vergroot de kans op belangenverstrengeling.
Aan de beproefde steekproefcontroles is nimmer getwijfeld en voldot tot op heden prima. Reden waarom ik de cijfers van VGC ook als betrouwbaar ervaar. Je ziet ook ook terug in verkoopcijfers van de titels per console.
Vgachartz corrigeert de cijfers ook als er harde data beschikbaar is. Ze kunnen er dus tijdelijk ietsjes naast zitten. Maar voor een goede indicatie kan je ze prima gebruiken.
Ik zie dat mensen die gewacht hebben op de XONE toch een PS4 kopen, omdat iedereen er een heeft en niemand een XONE. Op papier is PS4 ook krachtiger, en dat is toch een dingetje voor veel mensen. Heb zelf ook een PS4 maar als het een XONE was zou ik er net zo veel mee doen. De latere release heeft daar ook zeker een rol in gespeeld. Anders was het bovense verhaaltje misschien wel andersom geweest.
Best netjes maar lang niet zo goed als de Xbox360. Veel daarvan kun je natuurlijk verwijten aan de levertijd. Maar vergeet niet dat de PS4 in NL ook lang slecht leverbaar was dus de voorsprong hier is iig maar 6 maanden zou ik zeggen. Hoe dat verder in de wereld zit durf ik niet zo te zeggen maar ondanks de 'voorsprong' is het gat tussen de ONE en PS4 echt groot.

Dat zien we ook wel terug in de winkel. Voor elke Xbox ONE gaan er twee PS4's de deur uit gemiddeld.
Wat een discussies weer over welke console de beste is. Het zijn allebei fantastische machines met zowel vergelijkbare als unieke features. Dat ze weinig voor elkaar onder doen en het vooral op persoonlijke voorkeur aankomt, moge inmiddels wel duidelijk zijn!

Het aantal verkochte consoles in minder dan een jaar zegt ook al niet zo bijster veel. Denk maar aan de Xbox 360 die een enorme voorsprong had, maar uiteindelijk toch de PS3 in zijn nek voelde hijgen. Lekker boeiend dat op dit moment de PS4 meer is verkocht, wees blij dat 'nextgen' consoles überhaupt zo in trek zijn. Heb je tenminste legio mensen om tegen te spelen!
Het viel mij op dat de levering in Nederland nog steeds niet optimaal is. Ik heb twee weken geleden mijn 360 verkocht en ik moest toch even moeite doen om een goede aanbieding te vinden. BIj de reguliere winkes (MM, Bart Smit etc) was geen enkele kinect bundel leverbaar, de Titanfall bundel was alleen tegen de hoofdprijs verkrijgbaar. Ook online was veel uitverkocht. De versie zonder kinect was wel makkelijker, zeker nu de COD bundel uit is.

Overigens kun je met wat zoeken de Kinect versie ook van 499 voor 450 vinden...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True