Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Sony heeft in het afgelopen kwartaal veel meer geld verdiend dan een jaar eerder: maar liefst 39 procent meer. Dat was vooral te danken aan de gestegen levering van sensoren voor smartphone-camera's en spellen voor de PlayStation 4.

Sony-logoSony, dat de afgelopen jaren meerdere malen verlies leed en een reorganisatie doorvoerde, verdiende in het afgelopen kwartaal 96,9 miljard yen, omgerekend 711 miljoen euro. Dat was 39 procent meer dan een jaar eerder, op een omzet van ruim 1800 miljard yen, wat neerkomt op circa 13,2 miljard euro.

Dat was onder meer te danken aan de PlayStation 4. Het bedrijf leverde 3 miljoen PlayStation 4's in het afgelopen kwartaal, vergeleken met 2,7 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf was echter vooral te spreken over de toegenomen softwarelevering, evenals de inkomsten uit levering van accessoires voor de PlayStation 4. Tegelijkertijd nam de verkoop van PlayStation 3-hardware en -games af.

Ook verdiende het bedrijf meer met de levering van camera-sensoren, vooral voor smartphones, die het bedrijf ook voor andere bedrijven maakt. De smartphone-tak van Sony doet het minder goed; het bedrijf leverde 7,2 miljoen smartphones, tegen 9,4 miljoen een jaar eerder. Ook het aantal geleverde digitale camera's nam af.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

"de toegenomen softwarelevering" is er iets bekend over het aantal Discs tegenover Digital Downloads?

Ik kan me namelijk voorstellen dat het gemak waarmee men tegenwoordig een game kan kopen/downloaden en meteen los kan gaan hier een grote drijfveer voor is. Tegenover het 'oude' model waar je eerst weer op de fiets/bus/auto moet stappen richting winkel. De drempel ligt erg laag tegenwoordig.
En voor Sony zijn de kosten nagenoeg nul. Bij een shift van fysiek naar digitaal kan de winst per verkoop pakweg verdubbelen.
Denk dat een PSN netwerk in de lucht houden toch een aardige kostenpost is, met vele stroomslurpende rekencentra wereldwijd. Daarnaast zorgt het voor een extra kwetsbaarheid: zijn er problemen (en die zijn er genoeg geweest), dan gaat dit ten koste van de reputatie.
Denk dat een PSN netwerk in de lucht houden toch een aardige kostenpost is, met vele stroomslurpende rekencentra wereldwijd. Daarnaast zorgt het voor een extra kwetsbaarheid: zijn er problemen (en die zijn er genoeg geweest), dan gaat dit ten koste van de reputatie.
En toch zijn de kosten per verkochte game extreem laag. Een groot deel van PSN was ook voor downloaden al nodig voor de MP (bovendien betaal je daar maandelijks voor). Dat vreet veruit de meeste resourcen (gameservers willen aardig wat rekenen). De distributie vergt per game per speler misschien 5x de data van de game als bandbreedte. En dat is dus gewoon spotgoedkoop.
Als PSN zo goedkoop om te draaien was, was PSN+ niet verplicht geweest op de PS4 om online te gamen.
Gemak? 6 uur downloaden omdat sony de download snelheid op hun servers zelf afknijpt? In 6 uur heb ik het spel zelf al opgehaald in de winkel.

Niet te vergeten dat ik voor het naar de winkel rijden meestal 10 a 15 euro goedkoper uit ben, dan datzelfde spel waar geen boekje, geen hoesje bij zit en toch allemaal duurder zijn, ik rij wel naar de winkel!
En je kan hem nog weggeven of doorverkopen ook als je hem beu bent :)
precies digitaal heeft voor mij totaal geen voordelen nog dus ik blijf lekker in de winkel kopen :D
Vooral omdat er niets tastbaars aan te pas komt. Het geld dat je ervoor betaald is digitaal, en het product wat je ontvangst ook. Verlaagt de drempel voor velen omdat ze hierdoor het overzicht kwijt zijn van wat ze nu eigenlijk hebben qua geld te besteden en games in de bibliotheek.

Wanneer je letterlijk je geld uit je beurs ziet verdwijnen en een game in je kast ziet verschijnen heb je veel meer het idee dat je ook daadwerkelijk iets gekocht heb.

Merk dat ik daar zelf ook last van heb met de vele XBL aanbiedingen.
Om even aan te geven hoe goed Sony het doet: van de PS4 werden er het afgelopen kwartaal evenveel verkocht als van de Xbox One, 360, Wii, Wii U en 3DS bij elkaar.
De cijfers waar ymmv zich op baseert komen uit de financiŽle rapporten van MS en Nintendo die ook de afgelopen dagen hier op tweakers te lezen zijn geweest volgens mij.

Op Neogaf zag ik dit zo samengevat:

PS4 - 3M
Xbone + X360 - 1.4M
3DS - 1.0M
WiiU - 0.5M

(Edit: 3DS nummer blijkt 1.0 te zijn, gefixt)

Bronnen:

MS: nieuws: Microsoft verdient minder geld met verkoop Windows-licenties (percentage toename verkopen is toegepast op het kwartaal vorig jaar)
Nintendo: nieuws: Nintendo levert meer 3DS-handhelds

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 30 juli 2015 11:11]

Met een bron zo het interessanter zijn, nu meer wat ongeloofwaardig.
In de afgelopen weken hebben Sony, MS en Nintendo hun consoleverkopen officieel bekend gemaakt. Het is gewoon een optelsommetje.

PS4: 3 miljoen
Xbox One + Xbox 360: 1.4 miljoen
3DS: 1.01 miljoen
Wii U: 0.47 miljoen
Leuk. Heb je ook zulke lijstjes van het Sony marktaandeel onder televisies, media spelers, telefoons, camera's enz enz. Dan kunnen we nog beter zien hoe goed het met Sony gaat.
Dat is indrukwekkend. Leuke statistiek.
Ik ben niet helemaal thuis in de cameramarkt, maar in mijn beleving had Sony een groot aandeel in de compacte consumenten camera's. Door de opkomst van steeds betere camera's in smartphones lijkt me de markt voor deze compacte camera's toch ook af te nemen.
Sony zou door deze verschuiving in de markt ook een verschuiving van inzet in haar eigen bedrijf kunnen zien.
Sony levert ook camera sensors af voor bijvoorbeeld de iphone, ipad en de ipod. En waarschijnlijk voor nog veel meer fabrikanten.
Onder andere de Sony IMX214 was/is een echt succes. Was eerst het flagship model en zat in de OPO, Xiaomi Mi4 en nog veel meer chinaphones vanwege de prijs/prestatieverhouding. Ze doen het dus niet alleen goed in de top maar ook met de budgetsensoren!
Qua kosten zal de Sony IMX214 misschien een budget sensor zijn, maar mijn ervaring is dat dit toch wel de beste camera (in een smartphone) is die ik gehad heb. Dat zie je ook regelmatig in reviews terugkomen.

Het is niet dezelfde als hun 20 MP topper, maar dat is vooral propriŽtaire hard- en software. Voor zover ik weet wordt deze alleen maar in Sony telefoons gebruikt en kun je er alleen het maximale uithalen als je ook de Sony software gebruikt. Als je CM draait op een Sony telefoon kun je daar dan helaas niet meer van genieten.
Ook verdiende het bedrijf meer met de levering van camera-sensoren, vooral voor smartphones
Ze maken dus voor andere smartphone makers de sensoren :)
Sony is marktleider qua camerasensors op zo ongeveer elk gebied (van smartphone tot full frame). Volgende innovatie wordt curved sensors en de verwachting is dan dat hun voorsprong nog groter wordt.
Nog steeds vind ik het aanbod van games op dit moment erg karig voor de PS4 :X
Pas vanaf oktober/november komen er games die het echt waard zijn een PS4 te bezitten.
Excuus ik weet niet welke spellen eraan komen voor PS4 maar Bloodborne, The order 1886, Killzone, Dragon age 3, Witcher 3, Shadow of mordor, Fallout 4 zouden voor mij voor minimaal ťťn jaar of twee voldoende zijn voor redelijke prijzen.

Maar voor de prijzen van ťťn gewone editie kan je voor hetzelfde geld ook ťťn special vinden met goed zoeken.

En de Remakes kosten nog minder voor tussen de 15 euro en 30 zijn er spellen te vinden waar je rustig een week mee bezig bent.

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 31 juli 2015 00:38]

Ik heb het over de Exclusives die het echt waard zijn om een PS4 voor te kopen.
De helft wat jij op noemt zijn al multi-platform.
Ik heb op release dag een PS4 gehaald voor Killzone maar die viel vies tegen vergeleken met z'n voorgangers.
The Order 1886 was een super sterke game, maar heel kort en weinig replay waarde.
The Last Of Us had ik al 3x uitgespeeld op de PS3 maar ook genoten van de PS4 versie.

Het ging een stuk sneller met de echte sterke exclusive titels op de vorige generatie PS vind ik ;)
PS4 is nu 1,5 jaar uit en ze zijn nog op 1 hand te tellen.
Exclusives is inderdaad een doorslaggevende factor en elke console heeft meerdere zodat je een keuze kan maken ^^ maar de reden dat PS4 op het moment de meest succesvolle console is komt toch door het aanbod spellen ook al zijn er weinig exclusives of moeten er nog komen.

Ik ben zelf ook vrij kritische als het over hardware en software gaat om zomaar even iets te bestellen omdat die console dat spel heeft is zonde vooral als de console en spellen nog maar net op de markt zijn.

Ik heb Killzone voor het laatst op de PS2 gespeeld en ken de rest niet maar jij vondt dat spel niks en The order is een uitstekend spel maar heb je weleens Dying lights en Dishonored gespeeld ? de Remakes kun je vinden voor rond de 20 euro ;)
Als ze nou ook even een officiŽle controller driver voor PCs maken dan verkopen hun controllers misschien ook beter. Ik gebruik nu een onofficiŽle driver om de Dualshock 4 op mijn PC te gebruiken. Best een prettige controller om mee te werken. Ik heb geen playstation, maar de controller was zeker geen miskoop. Als ze Windows ondersteunen kan hij misschien best populair worden onder PC gamers die ook een controller willen.
Ik denk alleen mensen die PS2 games willen emuleren graag een DS4 op de PC willen aansluiten, of mensen die een PS4 hebben en geen 360/X1 controller willen aanschaffen. In alle andere gevallen is een 360/X1 controller van een veel hogere bouwkwaliteit. Mijn DS4 begint al behoorlijk te slijten na 1 jaar, mijn 360 controller is nog steeds als nieuw na 2 jaar met ongeveer dezelfde hoeveelheid speeluren. Of het moet je eigen voorkeur zijn maar qua bouwkwaliteit is een 360/X1 controller een heel stuk beter.
Wat ik fijn vind met de DS4 is dat er een touchpad op zit. Het is zeker niet de meest prettig werkende touchpad en heeft wat tijd nodig om aan te wennen. Maar ik hoef niet altijd mijn muis erbij te pakken als ik even een handeling doe waar geen controller ondersteuning is (vooral handig omdat de controller draadloos is en niet iedereen een draadloze muis heeft).
Om die reden maakt het deze controller juist beter geschikt voor meer dan alleen een emulator.
Deze onofficiŽle driver laat windows ook gewoon denken dat het een Xbox controller is maar voegt er nog kleine extra's als de touchpad aan toe.

Over de kwaliteit op langere duur kan ik nog niks zeggen. Heb hem pas vrij recent en game niet extreem veel en meestal game ik gewoon met toetsenbord en muis.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 30 juli 2015 10:34]

Zoek een goede dualshock 2, nieuw of tweedehands. Dualshock 2 to USB converters zijn spotgoedkoop. Geen driver nodig.
Leuk dat het kan, maar wat ik bedoel is dat ze het officieel ondersteunen. Als je een controller zoekt voor PC en Sony geeft aan dat het alleen voor playstation is, dan zal je niet snel verder kijken. Wij snappen wel dat er vaak meer mogelijk is, maar de gemiddelde computer gebruiker zal niet kijken hoe het toch aangesloten kan worden.

En de dualshock 2 hoef ik niet, dat is een vrij standaard controller waar genoeg USB namaak controllers van zijn. Dualshock 4 heeft kenmerken die de controller uniek op een positieve manier maken, dus een goede reden om te kopen. Maar zolang het niet officieel is zal het niet snel bekend worden als een goede controller voor PC.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 30 juli 2015 14:22]

wat een pc gejammer...koop een console...ik klaag ook niet over mijn console dat hij geen pc software of specs heeft. Het feit blijft dat jij een partij beschuldig van het niet maken van een product dat in de eerste plaats niet voor jou gemaakt is.Dus jammer niet een koop een console...connect het aan je pc scherm en jammer niet.
Beschuldigd? Hij geeft aan dat hij niet begrijpt waarom ze de controller niet "ook" geschikt maken voor de PC. Een gemiste kans en ik geef hem gelijk! Ik gebruik een X360 op de PC en 2 DualShocks Type 2 en zelfs nog oldschool Gravis Gamepad Pro's.
Zat een klein tik foutje in mijn tekst. " Wat ik wil" moest "wat ik bedoel" zijn. Of Sony naar mij luistert of niet, ik heb een geweldige controller dankzij de onofficiŽle driver, dus ik heb het totaal niet nodig dat Sony naar mij luistert. Het zou voor hun winst gewoon veel beter zijn om met een kleine handeling groot te kunnen worden in een 2e markt, maar aan die winst heb ik persoonlijk ook geen zak.

Waar je eruit ophaal dat ik aan het jammeren ben kan ik me dus niet bedenken. En het laatste wat me interesseert is om een Playstation aan te schaffen puur omdat de controller prettig op Windows werkt (Ja op Windows, want ik zie ingame op spellen gemaakt voor controllers geen grote voordeel in het hebben van een touchpad).
Zelf heb ik het ook totaal niet nodig want ik vind mijn weg toch wel tot wat ik wil. Maar Sony had echt een geweldige kans de PC controller markt te domineren als ze het officieel hadden gemaakt.
Ik geef je wel gelijk, daar niet van :) Maar niet iedereen zal die behoefte hebben.
BTW Sony heeft ook nog gemeld dat ze 25.3 miljoen PS4s verkocht hebben. Microsoft doet sinds anderhalf jaar geheimzinnig over de precieze verkoopcijfers van de Xbox One. Het is daarom niet precies te zeggen hoeveel er nou verkocht zijn. Vgchartz.com schat zo'n 13 miljoen exemplaren.

Nou moet je Vgchartz.com niet altijd vertrouwen en er is ook nog het verschil tussen"shipped" en "sold" verkopen, maar toch ... Sony heeft een gigantisch gat geslagen in korte tijd. Microsoft's lijkt weinig kans te maken om die achterstand ooit in te halen. Waarschijnlijker is dat de voorsprong van de PS4 alleen maar groeit in de komende paar jaar. Tenslotte wordt de PS4 nog steeds verkocht voor de introductieprijs, en desondanks verkoopt die fantastisch. Microsoft daarentegen lijkt voortdurend aan het stunten met prizen om de Xbox One in Europa aantrekkelijk te maken.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 30 juli 2015 16:31]

De redenen dat ik nog geen XBone in huis heb gaat om de backwards compatible bibliotheek van XB360 zodat ik weet welke gehouden kunnen worden.

Wanneer de slim versies uitkomen misschien in 2016 maar waarschijnlijk in 2017 en wat daar mee verbeterd is.

En wat Nintendo aan het broeden is en dat kan een gouden adelaar zijn of een demonisch gevogelte weet het maar nooit met hun ;)

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 31 juli 2015 17:29]

Dat is een mooi resultaat voor Sony. Eindelijk eens winst na al die verlies kwartalen.
Dit sluit mooi aan op een artikel dat Polygon nog niet zo lang geleden gepost heeft.

Samengevat heeft Sony een echte inhaalslag moeten maken op Microsoft mbt hun console diensten.
Het mooie aan het artikel is dat het al mijn gevoel bevestigd wat ik sinds de koop van mijn PS3 (en nu mijn PS4) heb gekregen bij een merk als Sony.
In mijn ogen de meest pure vorm van marketing, waarin je ziet dat een bedrijf en zijn afnemers daar beide de vruchten van kunnen plukken. Dit is een prachtig voorbeeld wat je m.i. bijna nergens tegenkomt in de commerciŽle wereld, waar dus vťťl bedrijven van kunnen leren!

edit: typo

[Reactie gewijzigd door RoelZ op 30 juli 2015 11:20]

Dat Sony zoveel winst maakt vind ik vreemd als je naar de prijsdalingen van de software ziet http://www.budgetgaming.n...JA&winkel=ALL&search=Zoek hoeveel spellen moeten verkocht worden om de ontwikkeling en distributie kosten eruit te halen ?

Er is natuurlijk verschil van vraag en kwaliteit van ťťn spel maar sommige spellen zijn vrij nieuw en geen port van last gen ^^ vandaag het spel gekocht voor 50 euro morgen weer verkocht voor 30 euro.
Sony is toch wel een van de grotere spelers, ook in de telefoonmarkt. Ik zie het nu ook staan in het artikel, maar het is toch gek dat ze verlies hebben gedraaid.

jaarrapport :
Sales

Sales decreased 16.3% year-on-year (an 18% decrease on a constant currency basis) to 280.5 billion yen (2,299 million U.S. dollars). This decrease was due to a significant decrease in smartphone unit sales resulting from a strategic decision not to pursue scale in order to improve profitability
Operating Loss

Operating loss increased 21.3 billion yen year-on-year to 22.9 billion yen (188 million U.S. dollars). The above-mentioned decrease in smartphone unit sales and an increase in restructuring charges were offset primarily by reductions in marketing and other expenses as well as an improvement in product mix. However, operating loss increased mainly due to the negative impact of the appreciation of the U.S. dollar, reflecting the high ratio of U.S. dollar-denominated costs. During the current quarter there was a 25.4 billion yen negative impact from foreign exchange rate fluctuations.
Het is bijzonder dat de keuze om nieuwe modellen en een ander gamma juist hebben geleid tot een groter verlies. En ik vraag me ook af waarom de sony xperia's zoveel minder verkopen. De Android markt opzichzelf groeit.

Edit: inhoud aangepast aan info artikel

[Reactie gewijzigd door nul07 op 30 juli 2015 10:43]

Nou als je vlaggenschip overhittingsproblemen anno 2015 heeft, is het niet gek dat ze slechte zaken doen, ook zijn ze kansloos in het budget segment door de chinesen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True