Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 257 reacties

De PlayStation 4 is de bestverkochte console in Nederland. De Sony-console laat in de verkoopcijfers de Xbox One en Nintendo Wii U achter zich. Hoe groot de voorsprong is van de nieuwe PlayStation, is onbekend.

Marktonderzoeksbureau GfK zegt alleen dat de consoleverkopen in het vierde kwartaal van 2014 55 procent hoger uitkomen dan in 2013, maar vermeldt niet hoeveel procent marktaandeel de diverse consoles hebben. In een toelichting zegt consultant Yvette Westerbaan van GfK dat de afstand significant is. "De PS4 is echt met afstand de bestverkochte console." De Xbox One lijkt de tweede plek te bezetten, terwijl de Wii U daar nog achter staat.

Op de markt voor handhelds is de situatie anders. "Daar is Nintendo wel nog een grote speler", aldus Westerbaan. "Maar wat wil je ook, naast de Nintendo-handhelds zien we alleen nog de PS Vita en PSP." Exacte cijfers maakt GfK niet bekend, omdat het geld verdient met de verkoop van dergelijke gegevens.

Handheldmakers verdienen steeds minder in Nederland. Volgens Westerbaan komt dat door de opkomst van tablets. "Het verband is niet iets dat we onderzoeken, maar we nemen het wel aan." Inmiddels zijn er rond 7,9 miljoen tablets in Nederland, hoewel de verkopen inmiddels afnemen.

Uit de cijfers van GfK blijkt ook dat ongeveer 4 procent van de verkochte tv's een uhd-model is, meldt Nu.nl. Het aantal modellen met gebogen scherm kwam uit op 1,6 procent. Het marktaandeel van oled-tv's is mede door de hoge prijs verwaarloosbaar.

Playstation 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (257)

Niet verwonderlijk als de X1 pas sinds september te koop is voor de NL cijfers.
Velen hebben het geÔmporteerd bij de buren.
De PS4 verkoopt in Duitsland ook significant beter dan de Xbox One, ondanks dat die daar tegelijkertijd op de markt kwam. Mediabiz publiceerde een top 100 van de best verkochte games in 2014 in Duitsland. Fifa 2014 voor de PS4 stond op 1, de PS3-versie stond op plaats 2, de 360-versie op plaat 25. De eerste Xbox One-titel in de lijst was Fifa 2014 op plaats 55 (!). 18 PS4-games verkochten beter dan de best verkopende Xbox One-game.

De PS4 verkoopt bijna drie keer beter dan de Xbox One in Duitsland. Dat beeld zie je overal in Europa: Frankrijk, Spanje, Italie ... De enige uitzondering in heel Europa is de UK, daar is de PS4 ook populairder maar is de voorsprong een stuk kleiner.

Gezien dat beeld verbaast het me niks dat een woordvoerder van Gfk zegt dat ook in NL de PS4 met afstand de best verkochte console is. De overmacht van de PS4 in Europa is de reden dat er van de PS4 wereldwijd al meer dan 18.5 miljoen zijn verkocht. terwijl de Xbox One zo rond de 11 miljoen. Dat laatste is een schatting omdat MS sinds een jaar zijn best doet om de verkoopcijfers zo onduidelijk mogelijk te presenteren.
Hier ook idd, had zelf de XBOX One geimporteerd toen hij hier in NL nog niet te verkrijgen was,, net als een aantal maten van me.
Ik vermoed dan ook dat een redelijk deel van de NL XOne gebruikers een Duitse XBOX One in huis hebben staan.

De PS4 heb ik later overgenomen van een mede Tweaker.
De PS4 had ik eerst gepreorderd, maar ik werd uiteindelijk gek van de uitstel van release elke keer. Uiteindelijk mijn order toen geannuleerd bij Mycom.

Ik vermoed dat de XOne uiteindelijk zal inlopen op de PS4 en dat de verkopen weer enigzins evenredig zullen komen te liggen. Dit was ook bij de vorige console battle aan de hand. Uiteindelijk is het aller belangrijkste voor Sony of Microsoft denk ik toch wie de meeste titels verkoopt. Daar wordt immers de meeste winst op gemaakt.

Ben benieuwd wat de echter verkoop cijfers zijn.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 12 februari 2015 16:35]

Ik heb ook al meer dan een jaar een Duitse versie.
Je bedoelt europese versie? volgens mij bestaat er geen duitse/nederlands/engels/franse versie etc :+

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 12 februari 2015 16:40]

Amazon.de heeft vaak erg goede aanbiedingen met de PS4. Kan me voorstellen dat als deze verkopen naar Nederland worden meegenomen het beeld nog verder vertekend.

En reken maar dat als je hem in Duitsland koopt, je een andere versie krijgt dan hier. Een mooie Duitse doos eromheen om te beginnen :)
Het gaat niet om de doos. Dezelfde fabriek kan alle talen printen.

De hardware is gelijk. Zover ik weet stel je alleen de taal in en verbind het ding met het land waar je voor gekozen hebt. Daarom moest je de xbox uit Duitsland ook eerst in het duits instellen. Tot het moment dat het in NL beschikbaar was, waarna je hem in het Nederlands kon instellen.
Ik denk dat we ondertussen geen zinvolle cijfers meer krijgen. Een heleboel wordt geimporteert en ook games worden digitaal of fysiek aangeschaft in het buitenland. Dan is het maar de vraag hoe representatief deze cijfers uiteindelijk zijn. Ik hoor toch dat er best veel mensen hun games digitaal aanschaffen op buitenlandse accounts omdat dit goedkoper is. Maar toch kopen ze games. Dus in hoeverre moet dat meetellen?
Ja precies de cijfers zijn iets van het verleden. Tenzij de ontwikkelaar de cijfers zelf door lekt.
Good point! Koop playstation games vaak in de Amerikaanse psn store, net zo makkelijk. Ik neem aan dat die aankopen niet in Nederland worden geregistreerd.
Juist de PS4 gaat de voorsprong enkel versterken met opkomende Japanse en westerse exclusieve games alsook multiplatform titels die beter verkopen op Sony consoles. Eigelijk is er maar 1 week dit jaar waarbij de Xbox one een kans heeft om een keer meer te verkopen (wat nodig is om dichterbij te komen), namelijk de release van Halo 5.
MyCom was echt heel slecht bezig met de PS4 release.
Had die van mij pas na 8 Maanden binnen!
Het lijkt te gaan over Q4 dus dan was de Xbox One gewoon beschikbaar.
De exposure van de ps4 was, door de beschikbaarheid van die console, een jaar lang groter dan die van de x-box.
Als je een jaar lang ps4 voorbij ziet flitsen op billboards en de xbox nog maar 1 maand, dan verbaast het mij niets dat de ps4 sneller aan de man werd gebracht in Q4.
Ik heb beide, en vind het heel jammer dat al me vrienden (op 1 of 2 na) op de PS4 spelen.
Vindt de Xbox One namelijk een betere console.

I guess dat het enkel me Halo Box is....
Als ik moest kiezen - which I don't vermits ik op pc game - zou mijn keuze gaan naar de xbox. Alleen al die niet gekruiste analoge sticks. Nooit gesnapt dat die na al die jaren nog steeds op dezelfde plaats staan. Heeft sony daar een reden voor? Voor de rest zie ik als neutraal persoon weinig verschil tussen beide. Krachtige machines, maar niet om achterover van te vallen. Weinig exclusives dus daar doe je het ook niet voor. Vind de PS4 uiterlijk wel wat mooier but who cares.
Je doet nu net alsof de aankoop van een console een impulsaankoop is gebaseerd op alleen reclame. Het gros koopt de console voor het platform er achter lijkt me. Daarnaast spelen vrienden/kennissen die ook dezelfde console hebben een rol aangezien de online omgeving belangrijk is. Bewuste keuze dus.

[Reactie gewijzigd door Rhys08 op 13 februari 2015 01:09]

Ik denk dat je je daar in vergist. Marketing is een krachtige tool, waar menig 'niet tweaker' voor valt.

Ben zelf een microsoft fetisjist, dus ook xbox bewust gekozen. :P
Wereldwijd loopt de PS4 nog steeds voor. Quot'je uit nieuwsbericht:
Sony heeft wereldwijd tot nu toe ongeveer 4,2 miljoen PS4-consoles verkocht, zo heeft het bedrijf op CES 2014 bekendgemaakt. Daarmee streeft Sony concurrent Microsoft voorbij, die tot nu toe ongeveer 3 miljoen exemplaren van de Xbox One wist te verkopen.
bron: http://www.telecompaper.c...-verkoopaantallen--989284
Je bron is alweer een jaar oud. Maar zoals Devroet al zegt, er zit wel een aardig groot gat tussen de twee.

Bron: Sales 4 feb 2015
In jouw bron kun je ook zien dat het gaat om "shipped" units, en niet om "sold: units. Er liggen dus wereldwijd ongeveer 1 miljoen PS4s op voorraad ;)
Ik vind dit altijd een betere BRON (aangezien de jouwe meer dan 1 jaar oud is), per week in Europa zie je dat de PS4 bijna 2x zoveel verkocht wordt als de X1. Redelijk significant verschil dus.

Global total is zelfs verkochte aantallen:
  • PS4: 18.9 miloen
  • X1: 11.3 miljoen

[Reactie gewijzigd door Devroet op 12 februari 2015 16:30]

VGChartz is juist onbetrouwbaar. Hun verkoopcijfers zijn vooral speculatie.

EDIT: Even een voorbeeld. SEGA heeft net de verkoopcijfers van Alien: Isolation aangekondigt, 1.76 miljoen keer verkocht: http://www.segasammy.co.j...tanshinhosoku_e_final.pdf

Maar als je kijkt op VGChartz, staat er 1.53 miljoen keer verkocht: http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=Sonic+Boom

[Reactie gewijzigd door Retroster op 12 februari 2015 16:59]

Sommige cijfers baseren ze op getallen die ze als basis gebruiken voor schattingen, maar meestal werken ze de cijfers wel bij als ze bekend zijn. Probleem is alleen dat niet van elke cijfers die beschikbaar komen ze volledig kloppen of goed is te achterhalen waar ze op gebaseerd zijn.

Kijk je dus naar cijfers die al bevestigd zijn, dan klopt het aardig, maar inderdaad zitten de schattingen er regelmatig naast. Het blijft een beperkte community en er is geen partij die het allemaal officieel bij houdt.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 12 februari 2015 17:32]

Bijna 2x zoveel?? Ps4 wordt 67% meer verkocht (volgens jou cijfers), zou ik toch niet omschrijven als bijna het dubbele. Maar wel een significant verschil idd
VGChartz is ook niet echt betrouwbaar te noemen.
uhm... ok, thanks voor je input... en waar basseer je dat op? De meest betrouwbare site wat mij betreft.
Een random post op tweakers.net zonder bronvermelding ook niet (bron: common sense), dus volgens die redenatie kunnen we jouw stelling niet vertrouwen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 februari 2015 16:53]

We leven inmiddels in 2015 hoor.. ;)
Klopt, de PS4 had aan het eind van 2014 ongeveer 18,5 miljoen consoles verkocht aan consumenten en de Xbox One rond de 11 a 12 miljoen aan consumenten. Beide prima cijfers natuurlijk!

Maar dat in Nederland de PS4 voorloopt is duidelijk. In de VS zijn de cijfers bijna gelijk, rond de 8,5 miljoen verkochte X1's en 8,9 miljoen verkochte PS4's rond die tijd. Maar als je dan kijkt naar de verkopen buiten de VS dan mag het verschil duidelijk zijn: ongeveer 3,5 miljoen X1's en bijna 10 miljoen PS4's.
Inderdaad. Veel vrienden hebben dan al een PS4, waardoor de keuze voor de anderen al bepaald was. Ik was eigenwijs en heb een x1 gekocht, maar mijn vrienden lijst is leeg haha
Bij mij juist andersom, slechts 2 vrienden op PSN, tegenover enkele tientallen op XBL. Ik verkies overigens de Xbox over de PS4 vanwege die reden. Voor console bouwers is dat vrij belangrijk, hoe het vrienden / chat / party systeem in elkaar steekt bepaalt voor een groot deel van de potentiŽle kopers uiteindelijk welke console ze gaan aanschaffen.
Even snel hier en hier kijken dan, is ie zo vol _/-\o_
Maar dat maakt niks uit, want de PS4 was in Nederland ook niet eens zo goed verkrijgbaar.
Je mocht blij zijn dat je een exemplaar kon krijgen tijdens de launch ;)

Dus zoveel verschil zit er niet tussen....
Het feit dat het niet goed verkrijgbaar is betekent niet dat er geen verkocht worden welke gelden voor de NL cijfers.

Veel mensen hebben geen CC of willen niet via Paypal uit het buitenland kopen ivm garantie afwikkeling (MS deed een tijdje moeilijk er over).

Die personen hebben hoogst waarschijnlijk een PS4 gehaald.
Ik twijfelde ook lang maar heb ze beide thuis.
Is ook onzin, want bijna elke winkel waar ik naar binnen liep had wel een PS4 op voorraad.
Op de reserveringslijst ja,

Geloof me met de release had ik niet ge-pre-ordered, en alle ps4's waren gewoon uitverkocht. Je mocht van geluk spreken dat er persoon afhaakte en daarom de PS4 op de showroom stond, maar die was binnen 5 minuten gewoon weg.

Ik kan het weten, want de hele maand had ik gebeld per dag of ze hadden per week kreeg iedere winkel er stuk of 3/5 maximaal en die stonden al op de reserveringslijst.
En dan had iemand al gebeld wanneer iemand afhaakte die meteen te krijgen.

En ik moest daarom in Engeland me PS4 halen, gelukkig doet Sony niet moeilijk over garantie daarmee zoals XBOX wel deed.
Niet verwonderlijk als de X1 pas sinds september te koop is voor de NL cijfers.
Velen hebben het geÔmporteerd bij de buren.
Dat is alleen als je de officiŽle lancering als startdatum neemt.
De waarheid is dat hij bij heel veel winkels al sinds januari 2014 in grote getalen verkrijgbaar was. Zelfs bij de Mediamarkt, Saturn en de BartSmit. kon je hem al ver voor de officiele launch date kopen.

Het onderzoek is overigens niet gebaseerd op winkelverkopen, maar direct aan de consument met de vraag welke console zij bezitten. Daarin zijn dan dus ook gelijk al die geimporteerde X-Bones in meegenomen.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 12 februari 2015 21:40]

Kan me nauwelijks voorstellen dat mensen die eerst de voorkeur aan een handheld gaven nu tevreden zijn met een tablet om te gamen. Dat is een heel andere ervaring. Ik vermoed dat het eerder gezocht moet worden in de kopieerbeveiliging van de 3DS en Vita ten opzichte van de voorgangers.
Dat de 3DS het beter doet dan de Vita is wel logisch. Gezien de aandacht die Sony aan de Vita schenkt zou je denken dat de handheld verplicht uitgebracht moest worden en niet door Sony op vrijwillige basis is gedaan.

[Reactie gewijzigd door Lekker Ventje op 12 februari 2015 16:13]

Gaat toch niks boven de old school nostalgie van spelen op een GBA.
En het geklooi met de licht inval en mensen die in je licht staan.

En een emulator/spel op je telefoon/tablet, kan gewoon niet op tegen old school knopjes.
Niet dat het gros van spellen op een tablet niet allemaal gemaakt zijn met microtransacties *kuch*

nogal off topic:
Voor mij zijn de twee grootste nostalgie games: pokemon blue & golden sun.
Voor een kind is dat natuurlijk een ander verhaal. Met je tablet kun je meer dan alleen spelletjes doen, zoals browser/youtube etc.
Dat apparaat word dan meer gebruikt voor vermaak dan dat het specifiek gekocht is voor spelletjes. Persoonlijk vind ik dat je de serieuzere spelletjes terug vind op apparaat die meer hebben dan alleen maar een touchscreen, maar niet iedereen wil dat soort spelletjes spelen.
Het is natuurlijk ook een kwestie van het maar een keer uit kunnen geven van je geld. Tablets en dure smartphones zijn tegenwoordig populair en daar gaat dus een hoop geld in zitten. Dan kan het best dat er mensen zijn die besluiten dat die tablet of smartphone ook wel in hun gaming fix kan voorzien als ze eens niet in de buurt zijn van hun PC of console.
Misschien als de XBox One gehackt wordt het een beetje ingelopen wordt.
Maar zelf heb ik ook voor de PS4 gekozen en ben er erg blij mee, het enige nadeel is dat je hem niet in een kastje kan wegstoppen omdat het dan veel te veel lawaai gaat maken.

[Reactie gewijzigd door Madcat op 12 februari 2015 16:10]

Ik zal blij zijn als de PS4 wordt gehackt. Met een beetje geluk kan ik er dan KODI op installeren. Dan kan mijn huidige HTPC de deur uit.

Zodra de garantie van de PS4 is verlopen modificeer ik de behuizing zodat ik er een hele grote fan op kan die op laag toerental draait.
Uiteindelijk ga je daat niet ver met raken. Geen 2 dagen later staat er een firmware update klaar die de hack teniet doet en dan kan je kiezen tussen kodi of nieuwere games niet meer spelen en geen online toegang meer hebben.
Nou nee, je kunt er dan voor kiezen om KODI te behouden en nieuwere spellen illegaal te downloaden. Nu er een downloadverbod is maakt het geen klap meer uit of je mediabestanden of software download. Het is beiden net zo strafbaar.

Het ontbreken van online toegang is wel jammer, maar daar maakte ik met mijn Playstation 3 ook geen gebruik van.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 februari 2015 01:22]

Joh je kan toch gewoon een Raspberry of Cubox-i achter je tv verstoppen, verstookt geen drol aan stroom en draait je mediacenter/nas/download bak als een trein zonder andere apparatuur (behalve een hdd) en kan dus prima 24h/dag aan staan.
Een Playstation 4 als mediacenter gebruiken.. no thanks. Energie, warmte en geluid horen niet bij een goede mediacenter.
Het ligt er maar helemaal aan hoe efficient die software is geschreven. Je kunt er voor kiezen om een CPU te "underclocken" tot op een niveau dat voldoende is om HD-content mee af te spelen.

Ik bedoel; de AMD E-350 die in mijn HTPC zit speelt alles vlekkeloos af, terwijl het hele apparaat een maximaal verbruik van 25 watt heeft.

Bij de PS4 is dit maximale verbruik een stuk hoger, maar wat wil je ook met een quad-core Jaguar processor. Desondanks wil dat niet zeggen dat de console dit verbruik constant heeft. Zoals gezegd een kwestie van underclocken of een aangepaste CPU "governor" gebruiken.
Vrijwel elke machine waar je op wil gaan gamen heeft wel wat frisse lucht nodig. De vorige generaties hadden dat ook dus wegstoppen is eigenlijk nooit aan de orde geweest.
Vast, maar daar zit Microsoft gegarandeerd niet op te wachten. Dat kost ze namelijk alleen maar geld.
Hmmm, ja. Wellicht dat je om 'succes' te meten moet kijken naar het aantal verkochte games (of omzet) per verkocht systeem.
Ik heb m gewoon in een kastje van de tv meubel met een klepje ervoor. Deze zet ik open als ik ga gamen en daarna weer dicht.
Hoe kom je aan de titel

"met afstand" bestverkochte console in Nederland

als er twee zinnen verder staat

Hoe groot de voorsprong is van de nieuwe PlayStation, is onbekend.
Hele artikel gelezen? Of wellicht is onderstaande later pas erbij gezet, kan ook.
Mijn initiele gedachte was gelijk aan die van jou.

"In een toelichting zegt consultant Yvette Verbaan van GfK dat de afstand significant is. "De PS4 is echt met afstand de bestverkochte console.""
Waarom zeggen ze niet gewoon hoe groot die afstand is? Misschien vinden ze 10.000 stuks wel significant.

[edit]
Kan iemand me uitleggen waarom ik ge-minned wordt?

[Reactie gewijzigd door Rub3s op 12 februari 2015 16:38]

Waarom zeggen ze niet gewoon hoe groot die afstand is?
Omdat dat informatie is die GfK verkoopt, niet gratis weggeeft.
Sterker nog, 'significant' houdt in principe alleen maar in dat er een verschil is dat niet door toevalligheden of meetfouten kan worden verklaard. Dus als hun metingen heel betrouwbaar zijn kan een verschil van 300 stuks ook al significant zijn.

In het algemene taalgebruik wordt 'significant' meer gelezen als 'duidelijk' of 'veel' dus wellicht doelt men op die betekenis. Gezien het wereldwijde verschil in verkopen tussen beide consoles vermoed ik overigens dat dit laatste het geval is.
Maar waar is de bron voor die quote precies? Staat niet in de PDF.
In een toelichting zegt consultant Yvette Verbaan van GfK dat de afstand significant is. "De PS4 is echt met afstand de bestverkochte console."
Misschien moet je meer dan twee zinnen lezen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 12 februari 2015 16:19]

Maar dan nog gaat het om een mening en dat is niet direct duidelijk (al staat nu de titel van het bericht wel in quotes).