Sony verhoogt prijs PlayStation Plus op 1 september

Sony gaat per 1 september de prijzen van zijn PlayStation Plus-abonnement verhogen. In plaats van 15 euro per kwartaal moet er dan 20 euro worden betaald. Het bedrijf wijst 'marktomstandigheden' aan als reden voor de prijsverhoging.

De Italiaanse website VG247 was een van de eersten die de prijsverhoging van PlayStation Plus meldde op basis van een e-mail die door Sony is verstuurd. Tegenover Pushsquare bevestigde het bedrijf dat de prijzen per 1 september omhooggaan. Voor een kwartaalabonnement moet dan 20 euro worden betaald, terwijl voorheen een prijs van 15 euro werd gehanteerd. Er zouden echter geen plannen zijn om de prijs van het jaarabonnement, van momenteel 50 euro, te verhogen.

Voor de prijsverhoging voert Sony geen duidelijke redenen aan. Het bedrijf stelt dat de nieuwe prijs te maken heeft met marktomstandigheden, maar wat daar precies mee wordt bedoeld is onduidelijk. Overigens lijkt de prijsverhoging alleen te gelden voor Europese landen.

Eerder liet Sony nog weten dat klanten die lid zijn van PlayStation Plus de mogelijkheid krijgen om te stemmen op games; degene die de meeste stemmen krijgt wordt de maand daarna gratis aangeboden.

Door RoD

Admin Mobile

08-08-2015 • 00:41

437 Linkedin

Submitter: polopolo150

Reacties (437)

437
404
79
0
0
0
Wijzig sortering
Jammer, ik vond die 15 euro per kwartaal eigenlijk al veel, als je bekijkt wat je ervoor terugkrijgt. Ik heb alleen PS plus om zo nu en dan online te kunnen spelen, wat ik vrijwel nooit doe. Bij de PlayStation 3 was die functionaliteit nog gewoon gratis..

Maar wie weet krijgen we nu echt goede games per maand, ipv de indies :)
Als ik me niet vergis was de kwaliteit van multiplayer games via het onbetaalde PSN en PSN zelf over het algemeen destijds ook een stuk minder dan XBL en heeft Sony voor zover ik weet flinke investeringen gedaan om de kwaliteit van PSN op te krikken richting het niveau van XBL wat mijn inziens best wat waard zou zijn (nu heb ik niet veel ervaring met de PS4 en PSN dus ik durf natuurlijk niet te zeggen of ze ook geslaagd zijn in deze kwaliteitsstap).
Achja, de stabiliteit is wel verbeterd. Toch was ik bij het psn van de ps3 een stuk vergevingsgezinder als het er eens uit lag omdat het toch een gratis service was. Nu betaal je er behoorlijk voor en baal je enorm als je eens wil spelen en het psn eruit ligt.
Valt bij mij mee met WiiU en game PC gewoon even op de andere platformen gamen. Als wij weer de volgende CoD of BF grijs gaan spelen. Dan is jaar abbo wel waard.
Ook wel eens BF3 server gehuurd

Alleen spelen wij online nog steeds op de PS3 want niet iedereen is over op de PS4.
kwaliteit opgekrikt? zelfs ps3 had hogere download snelheden

als je aimt op (digitale verkoop) en dan na 2 jaar nog je snelheid nerfed ben je verre van stabie,l digitale games van 20 gig waar menig mens meer dan 10 uur over doen, terwijl ze dik aan 200Mb internet snelheid zitten is het verre van goed!
Ik had het niet zo zeer over digitale distributie, maar meer over de kwaliteit van Multiplayer games (lag, disconnects, het snel kunnen joinen van potjes e.d.), op de PS3 was dat regelmatig waardeloos t.o.v. XBL, nu heb ik zelf geen PS4 gekocht, maar ik hoor toch van kameraden die er wel een hebben dat juist die zaken met de komst van het betaalde PSN samen met de PS4 toch een stuk beter gaan, en meer richting de kwaliteit van het XBL platform gaat op die punten.

Digitale distributie hoor ik eigenlijk niets over, dus daar durf ik ook zeker niets over te zeggen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 8 augustus 2015 13:24]

De PS4 biedt veel meer comfort. Niet meer iedere keer wachten op updates als je een keer wilt spelen, de game waar je mee gestopt was is na "inschakelen" meteen weer beschikbaar. Ook het joinen van Multiplayer games is beter, ieder geval voor BF4 en BF Hardline. Sony heeft ook eindelijk door dat digitale producten mee moet gaan met de prijzen in de winkel. Ik heb al wat leuke aanbiedingen aangeschaft. Ook deze aankopen worden in de achtergrond gedownload. Of je nu aan het spelen bent of niet. Voordeel van digitaal is dat je sneller kunt wisselen tussen games, zonder op zoek te moeten naar het schijfje.

Ik heb zelf een jaar abo op PS+. De extra's zoals de indie games zijn erg leuk. Maar ook de kortingen op reguliere games maken deze aantrekkelijk. Die €50,- heb je er ieder geval zo uit. Waarom je per kwartaal zou willen betalen is me een raadsel,..
Ja maar het meest leuke is, is dat PSN al duurder is dan XBL, je zou dan denken dat ondanks dat XBL nog altijd een stuk beter werkt dan PSN dat microsoft de prijzen evenhoog legt. Echter wordt XBL alleen maar goedkoper, zoals nu betaal je voor een jaar XBL rond de 30-35 euro.

Lijkt wel alsof Sony er zich niks vanaan trekt en zoiets heeft van fak it, we hebben een grote userbase nu, laten we de prijzen nog verder omhoog krikken. PS4 gebruikers ''moeten'' toch wel betalen mits ze online willen gamen etc.

Zoals de verbeteringen die jij opnoemt denk ik ook van tsja, dit was in het xbox 360 tijdperk allemaal al mogelijk. Nee ik heb van de week nog even de PS4 gebruikt van een neefje ( sony / ps liefhebber ) en blijf het gewoon niks vinden vergeleken het kwaliteit van XBL
Wat betreft de kwaliteit van het multiplayer gedeelte, dat is echt stukken beter geworden.Wat betreft digitale distributie, het binnen halen van je games dat is gewoon rampzalig. ik koop nooit meer een digitale versie. The old blood van Wolfestein 20 gig groot heeft me meer dan 70 uur gekost om het binnen te halen. Een update in een game zelf gaat daarin tegen weer snel zat.
Nou, moet je niet een populair spel spelen.

Binnenkort komt er weer een update uit voor bv. Destiny en die avond kan je echt niet spelen hoor. Paar GB's duurt uren! En het spel start ook niet zonder update, dus...
Die is inderdaad langzaam, maar dat heeft natuurlijk niets met PlayStation Plus te maken. Ook zonder Plus kan je immers digitaal downloaden. Al zou het Sony sieren dat een download voor een Plus abo gegarandeerd sneller gaat dan een X aantal Mb/s.
Ik vind het ook te duur. op de PS3 kreeg je nog grote titels, maar op de PS4 vind ik het meeste maar zooi. Ik heb welgeteld 1 PS4 vriend, waar ik af en toe een spelletje Far Cry mee speel misschien over het jaar gezien 1 keer per maand. Ze mogen voor die sporadische gebruikers best wel een goedkoper alternatief bedenken. Als m'n jaar voorbij is, zie je mij niet meer terug op +
Dat komt omdat de PS3 al 9 jaar oud is (En de Xbox 360 al 10 jaar). Als je dan een AAA spel kreeg dan was het een oud spel. Op de Playstation 4 krijg je voornamelijk indies omdat de console nog niet zo lang bestaat. Er zullen over een tijdje steeds meer AAA spellen komen.
Dat valt volgens mij wel echt heel erg mee hoor. Misschien ben ik aan het overdrijven maar als ik het goed heb, kreeg ik ook wel topgames van een jaar oud.
Op de PS4 kon je ook gratis Injustice downloaden een tijdje geleden. Dat was een vrij recente topgame (weliswaar eerst uitgekomen op PS3). Verder vind ik veel van het PS+ gratis aanbod erg goed (zoals Rocket League vorige maand en Tomb Raider Temple of Osiris deze maand). Het zorgt ook voor wat variatie en some kom ik de maand ook wel door met het gratis aanbod.

Ik ben in ieder geval erg tevreden over mijn PS+ lidmaatschap. Het downloaden kan wel eens traag gaan, maar meestal heb ik er weinig last van.
indies? er zitten ook gewoon AAA games tussen hoor..
Op de PS3 misschien, op de PS4 ben ik ze nog niet tegengekomen :'(
Dan heb je simpelweg niet opgelet. Of een verkeerde definitie van indiegame.
Welke games vallen volgens jou dan onder AAA uit de Instant Game Collection voor PS4? Infamous First Light, Injustice en MGS Ground Zeroes zijn eigenlijk de enige die ik daar onder zou scharen
Dat zijn inderdaad de titels die bij mij naar binnen schieten
Hooguit gekortwiekte versies zoals Drive Club PS+ edition, wat eigenlijk gewoon een demo is.
Marktomstandigheden... hm... Ik denk dat ze iets in de trend bedoelen van: de markt voor Playstation Plus is nu verzadigd en als we de abbo's duurder maken zijn er relatief weinig mensen die 't opzeggen, omdat ze 't inmiddels gewend zijn te hebben. Tijd om te cashen dus :+
Ik vermoed dat de gedaalde Euro t.o.v. de Dollar ook mee speelt.
Dat is de belangrijkste reden. Op heel veel luxe producten zie je de prijzen fors stijgen omdat we in Europa ervoor gekozen hebben om de Euro minder waard te laten worden t.o.v. de dollar. Misschien moeten we hier ook maar de dollar invoeren :+
Dat lijkt me sterk, want degenen die lang abonnee zijn gaan niet telkens een kwartaal bijkopen en enkel die prijs gaat omhoog. Zoals hierboven al aangegeven zal het waarschijnlijk vooral te doen zijn om meer mensen naar een jaar abonnement te krijgen.
Dat gezegd zijnde kun je toch regelmatig mooie deals doen voor een jaar abonnement en daarbij kun je ook voor meerdere jaren tegelijk kopen.

[Reactie gewijzigd door SToRM666 op 8 augustus 2015 10:19]

Ik snap het probleem niet.
Ik betaal 12,50 per kwartaal voor PS+ (€50 per jaar). Waarom zou ik ook per kwartaal betalen als per jaar al minder kost. Daarvoor krijg ik elke maand 3 ps4 games (eens per kwartaal ongeveer 1 AAA game) 3 ps3 games (bijna elke maand een AAA game) en 2 psvita games. Dat is 96 games die ik gratis kan spelen per jaar. Ik heb dan geen ps3 en psvita maar ik krijg de games wel. Daarbij, splitscreengames en lekker op de bank hangen is gewoon lekker.

En ja, ik heb ook een monster pc waar ik goed op kan gamen en dat is natuurlijk ook leuk, maar toch anders.

Beide heeft z'n plus punten.

Ik denk dat deze actie van Sony is bedoeld om meer mensen naar een jaar abbo te halen. Op korte termijn verdienen ze daar minder mee. Maar ze hebben wel meer zekerheid.
Uiteindelijk krijgen ze wel meer gebruikers omdat t verschil nog groter en dus nog aantrekkelijker wordt 50 op jaarbasis is 4 euro en een klein beetje per maand. Is dus niet duur. Uite indeling rijden ze dan dus meer binnen. Ik vind niet dat mensen kunnen klagen want als je dit vind vind lijkt t me dat je zowiezo een jaarabo neemt. Is veel logischer dan.
3 maanden is meer de bedoeling van een keertje proberen lijkt me of je t wat vindt. Daarna pak je toch gelijk een jaarabo.
Ik vind het eigenlijk niet normaal dat er €50 per jaar voor het online gamen wordt gevraagd (er van uitgaand dat de gratis games je niks boeien)
je zegt zelf dat je ook games krijgt voor consoles die je niet hebt, dit kost sony niks want die games had je anders ook niet gekocht.
Stel je betaald 5 jaar lang 50 euro omdat je online wil gamen (waar toch een hoop games op gericht zijn), dan zit je al op 250 euro. (Dus een ps4 inc 5 jaar online kunnen gamen kost 400 + 250 = 650 euro.)
Als het je ging om de PS Plus games was 3 maanden juist goedkoper dan een jaar abonnement. Als je deze midden in de maand startte kon je namelijk in 3 maanden voor 4 maanden PS Plus games binnen halen. Oftewel 45 euro in plaats van 50. Sterker nog soms zitten er ook maanden met mindere games welke je dan kan overslaan. Eerst kon je zelfs ook nog 1 maand nemen.

En vergeet ook niet dat niet iedereen het hele jaar door online gamed. Soms heb je een drukke periode met werk of studie en heb je er geen tijd voor. Sommige mensen(waaronder ikzelf) spelen niet zoveel online en alleen als er net een spel uit is wat je graag online wilt spelen. Ik ken ook mensen die eigenlijk alleen COD online spelen en alleen de maanden nadat een nieuwe uit is. In dat geval heb je aan drie maanden voldoende.
Kijk. Dat is de reden voor de prijsverhoging. Het klopt niet dat kwartaalabbonementen goedkoper zijn.
€15 x 4 = €60 voor een jaar, dus kwartaalabonnementen zijn niet goedkoper dan een jaarabonnement á €50.
Als je het verhaal hierboven had begrepen wist je dat je met 3x3 ook een jaar aan ps+ games hebt.

[Reactie gewijzigd door Centelte op 11 augustus 2015 15:24]

Voor zover ik het uit dat verhaal begrepen heb is dat het timen van de aanschaf van een aantal kwartaal PS+ abonnementen zodat je de gratis PS+ games van het hele jaar binnen kan halen.
Als je op de PS4 online multiplayer wil spelen heb je een PS+ abonnement nodig en met het "systeem" van dukemaster heb je voor zover ik weet nog steeds geen heel jaar PS+

[Reactie gewijzigd door Novastorm op 11 augustus 2015 13:31]

Top hoor. Ze verdienen het ook echt, want PSN is superstabiel en ik ben gemiddeld maar 5 tot 6 uur bezig om een spel te downloaden dus daar betaal ik graag meer voor. En natuurlijk Europa, want hier verkopen ze als een malle en in de US is MS een veel grotere concurent.

Naja deze raakt me niet aangezien ik jaarabbo's koop, maar als die omhoog gaat dan gaat de PS4 van het netwerk af. Jammer dan van al die "gratis" PS+ games die ik niet meer kan spelen. Meestal ben ik wel fan van merken die ik koop, maar Playstation krijgt het maar niet bij me voor elkaar. Kan niet echt uitleggen wat het is, maar dat heb je nou eenmaal met een gevoel.

MS heeft het ooit verziekt bij me met reclame in het opstartscherm en een te grote focus op andere media en Nintendo door zo verschrikkelijk ouderwets bezig te blijven (netwerk en crossplay) dus ik zal wel een oude zeikerd geworden zijn :) Gelukkig hebben we nog een pc :p
Ik vind het ook absurd hoor. Helemaal als je ziet hoevaak PSN er afgelopen jaar (gedeeltelijk) uit heeft gelegen, daar hebben de PSN abbonees ook niets voor teruggezien. Sterker nog, die worden nu extra genaaid door een prijsverhoging. Mijn PS4 is alweer verkocht dus ik kan me er niet zo druk meer over maken, maar het is zeker niet netjes richting de community.
Ze verdienen het ook echt, want PSN is superstabiel en ik ben gemiddeld maar 5 tot 6 uur bezig om een spel te downloaden dus daar betaal ik graag meer voor.
Dat is sarcasme toch?
En ik ben enorme fan van de pixelpolicy van Sony gezien mijn ervaring met laptop en tv.
Ik zou het eerder realisme noemen
Ik hoop het, anders ligt het en mij en kan ik de rest van zijn post niet helemaal volgen :+
Dat ik 5-6 uur bezig ben met een download niet nee :p De rest van die zin kon niet met meer sarcasme inderdaad :)
maar dat ligt eerder bij de leverancier van de game dan bij PSN. PSN is slechts het platform om te verbinden met de diverse online services en als verificatie van je accountgegevens. Downloaden doe je vanaf de servers van de makers van de game. Die wensen niet te investeren in meer bandbreedte.. Een firmware update of de add-ons van Sony zijn in een paar seconden tot minuten opgehaald.

Mooi voorbeeld is nu bijvoorbeeld GTA Online. Door vakanties is het nu veel minder druk op de servers van Rockstar. Van job naar job is nu een kwestie van een paar seconden. Als de vakantie straks voorbij is en de hele wereld weer "normaal" doet, gaat het weer zo traag als dikke poep.
Minder druk, ik zou het juist druk verwacht hebben. :?
das niet waar sony houdt alles op eigen servers

alsof elke ontwikkelaar servers heeft staan om patches end uit te brengen sony houdt alles in eigen hand, was het eerst niet de bedoeling dat sony geld wou hebben van ontwikkelaars als ze patches of dlcs gingen verkopen?

dat betekend dat alles dan via sony servers loopt
Als ik me niet vergis, is het pas een maandje of 2 dat het zo traag loopt. Hiervoor echt nooit last van gehad namelijk.
Je kan proberen de DNS-instellingen naar die van Google te veranderen, 8.8.8.8 en 8.8.4.4 als ik me niet vergis. Het zal niet bij elke download helpen, maar bij mij was de downloadsnelheid wel hoger dan voorheen.
Dns instellingen aanpassen om je downloadsnelheid te verhogen? Dat is nieuw voor mij....
DNS en MTU Size aanpassen heeft alleen zin als je een slechte provider of router hebt. Daar heb ik geen last van.
Het kan inderdaad sarcasme zijn maar ik heb precies hetzelfde en dat vind ik dieptriest. Ik had besloten om een 2 maanden te proberen, onwetend over dat het jaar abonnement per maand zoveel goedkoper was (waar zeer handig natuurlijk geen reclame voor wordt gemaakt omdat je ook 'maandelijks kan verlengen') maar als er dan een update voor GTA V uitkomt kan ik dat spel gewoon ongeveer 10 uur niet spelen. Een download van misschien 2GB kan voor een service waar ik 15 euro per maand voor betaalde niet 10 uur duren. Aangezien ik pas 3 spellen heb gekocht voor de PS4 zit ik echt op de breaking point om toch maar voor een XB1 te gaan, wat ik 2 / 3 jaar geleden echt niet had verwacht.
En dat terwijl Steam gratis is en mijn 200Mb/s Ziggo abbo altijd volledig benut (25MB/s). Zelfs mensen met Gigabit ethernet krijgen 125MB/s.
Steam werkt super en bij genoeg mensen zal dit (PS4) ook snel werken. Zodra het netwerk bij teveel mensen onstabiel of anders is, dan is het niet goed.

Als ik aan 10 uur downloaden denk, dan denk ik aan steam tijden waarbij ik met 500kb aan het downloaden was.
In ieder geval hoop ik dat die extra kosten ook voor betere stabiliteit zorgen. XBOX heeft naar mijn weten altijd wel betere service gehad en loopt daar ietsjes op voor.

PS4 moet het echt hebben van zijn hardware en ik denk dat daardoor rest een beetje blijft liggen. Zelf heb ik een PC waarop ik game en daardoor zal mijn keuze iets makkelijker zijn, maar als ik een console moest kopen dan ging ik direct voor de XBOX One (ook o.a. door controller ondersteuning).

[Reactie gewijzigd door Mosin op 8 augustus 2015 15:32]

Opzich niet lastig. Ik zou een XBOX One voor Halo kopen, maar ik hoor nu meer geluiden over een eventuele Halo op de PC. Helaas zal dat te mooi voor woorden zijn, alhoewel ik dat graag zou zien.
Ik ben ook iets bekender met XBOX. Momenteel game ik nog wel eens op de XBOX 360 en bij een maat regelmatig op de One.

Maar goed, dat zijn redenen voor mezelf. Lijkt me sterk, dat je hem zou kopen met redenen die niet voor jezelf gelden.

[Reactie gewijzigd door Mosin op 8 augustus 2015 16:06]

Anoniem: 476703
@Mosin8 augustus 2015 19:47
De nieuwe Halo komt inderdaad uit voor PC.
Maar het zal misschien enkel werken op Windows 10.
Ik geloof dat het een soort promotie is door Microsoft voor Windows 10.

Alhoewel dat het ook kan zijn dat door enkele programma's te installeren Halo ook op een Windows 7 of 8 zal werken.
Yep, maar ik vind de achterliggende gedachte achter exclusives maar niks.

En daarnaast heb ik natuurlijk helemaal geen tijd voor met een Steam Library van rond de 500 games, waarvan 80% niet gespeeld :P
Stiekem ben ik daar wel benieuwd naar :P
Dat is aan de ene kant ook wel positief. Steam heeft te veel mooie aanbiedingen. Laatst Metro Redux gekocht, terwijl ik de eerste 2 al origineel heb. Ik vind het spel zo vet, dat ik het niet kon laten..
"Maar" 5 tot 6 uur?

Lol op PC max een halfuurtje, helemaal zonder extra kosten :P

Hoop voor je dat het sarcasme was
Duh :p 1 spel op mijn PS4 binnenhalen is 10 spellen op Steam. Echt te sneu voor woorden.
Dat ligt toch echt niet aan Sony maar aan je eigen dl snelheid van je internet abo
Tuurlijk joh. Wat een doordachte conclusie als ik zeg dat het met Steam wel snel gaat. Dus jij wilt zeggen dat Ziggo mijn verbinding wel "knijpt" als ik van Sony download, maar Steam ontziet ? Blij dat je wat toevoegd met je reactie :z :z :z

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 9 augustus 2015 17:03]

Het downloaden van Heroes of the Storm van Blizzard gaat met ongeveer 15.5 MB/s, het downloaden van de GTA V update ging met 60 KB/s
Het is wel een wat groter verschil dan dat dus
Jullie lezen ook echt niet. Zucht.

Er zouden geen plannen zijn om de prijs van het jaar abonnement te verhogen.

Hieruit is dus duidelijk waarom de kwartaal prijs omhoog gaat. Zodat mensen het verschil aantrekkelijker vinden om het jaarabonnement te kiezen. Dit zorgt voor Sony voor een langere duidelijkheid aan inkomsten.
Zodat mensen het verschil aantrekkelijker vinden om het jaarabonnement te kiezen. Dit zorgt voor Sony voor een langere duidelijkheid aan inkomsten.
Precies. Als je maar drie maanden wil is 20 goedkoper dan 50.
En voor het overige wordt er in de discussies over prijzen en -verhogingen vaak gesteld dat de fabrikant / leverancier bepaalt wat hij voor het product vraagt. Bij deze.
Het is geen levensbehoefte.
Uhm, 3 Maanden is 7,50 Euro duurder per 3 Maanden dan een Jaar Abo.

Dus goedkoper is het niet, maar het is wel maar 3 Maanden.
Wat een rare beslissing... Is toch wel een vrij forse verhoging.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 8 augustus 2015 00:52]

Heb toevallig enkele dagen geleden een 3 maanden abo gekocht voor 15euro. Ik denk dat ze de prijs van de 3 maanden verhogen zodat meer mensen een jaar abo nemen.

Er is daarover zelfs een heel theorie over maar ben even vergeten hoe het heet. Maar in het kort zorgt het er dus voor dat mensen nu vaker een 1jarig abo zullen kopen (mocht deze dezelfde prijs blijven zoals die nu is).
Ik denk dat ze liever mensen naar het jaar abonnement willen hebben, want met 20 euro per kwartaal moet je toch wel een hele erge plank voor je kop hebben om niet over te gaan naar een jaar abonnement van 50 euro..
Ik snap echt niet waarom mensen nog consoles kopen. Wat een achterhaald idee eigenlijk? Van vroeger snap ik het nog wel, het waren echte game-machines waar je een game-cartridge in stopte. Maar tegenwoordig worden het meer afgebakende media-centers. Dan kan je toch netzogoed een computer er neer zetten? Controllers werken ook prima op een normale PC. De enige speler die meerwaarde toevoegd naar mijn mening is Nintendo met de Wii. Die doen er echt wat anders mee.

Opzich klinkt het leuk, 20 euro betalen en toegang krijgen tot verscheidene spellen maar als je er goed over nadenkt is het helemaal niet zo'n goeie deal. In ieder geval niet langdurig, want als je niet betaald heb je geen toegang. Ik zou zelf niet weten wat een goed verdienmodel is voor consoles, dus naar mening is het gewoon een achterhaald concept. Ik hoor zelfs mensen fantaseren over een console waarbij je om de zoveel jaar gewoon een nieuwe video kaart in kan zetten, of CPU.... Niet wetende dat ze een PC bedoelen.

Ik begin redelijk offtopic te raken dus ik hou het hierbij haha
Anoniem: 16328
@krosis8 augustus 2015 03:07
Momenteel kan alleen de Steam Box brengen wat jij omschrijft. Console gamers willen gemak en ze willen gamen op hun TV met de Steam Box krijgen ze dat. Als je bij de Steam Box vervolgens ook niet per jaar of per kwartaal onnodig geld kwijt bent aan online toegang dan kan dat een goed punt van verkoop zijn. Alleen zijn de Steam Boxen weer duurder omdat ze PC hardware gebruiken, je bent dus ook snel 700 euro kwijt. Zeker ook nog omdat alles in een sierlijke en kleine behuizing gestopt moet worden weggewerkt.
Nee. De Steam Boxes kan je alsnog niet upgraden.

Het beste blijft zelf een PC bouwen en een Steam Link gebruiken. Als je dat niet kan/wilt ook als is het makkelijker en sneller dan een kast-bouwpakket van Ikea (true story) dan kost assemblage vaak 30 tot 70 euro afhankelijk van webshop.

Ik raad prebuilds aan puur omdat ze vaak alsnog gebouwd worden nadat je betaald hebt, dus uiteindelijk betaal je meer voor hetzelfde PC.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 8 augustus 2015 03:13]

700 euro valt mee.

Stel je koopt een PS4 van 400 euro, dan wil je 5 jaar online kunnen gamen dus 5 * 50 = 250 euro erbij.

totaal dus 650 euro voor een ps4 + de mogelijkheid om online te kunnen gamen.
Ik gebruik mijn PC op de TV ik zou al de voordelen kunnen opnoemen emu's games Compatibiliteit etc etc maar het is gewoon zo je kan ook upgraden wat wil je nog meer.
Alleen maar goede punten en inderdaad als je er een optelsom van maakt kan een console geen concurrentie aangaan met de pc ^^ maar er zijn nog best veel pc spellen die geen controller support hebben of slecht werken... dan denk ik doen ze dit nu met opzet om de consoles een kans te geven ?
Heel simpel: in de zes jaar die ik op de pc heb gespeeld, heb ik regelmatig moeten ergeren aan bugs, crashes her-installeren van Windows om een game aan de praat te krijgen. Vervolgens in de vijf jaar dat ik op consoles speel, maar een keer een probleem gehad met een corrupt save bestand. Als ik thuiskom na een zwaar dagje, wil ik lekker een game selecteren en gaan. Wat met mijn pc niet het geval was + de garantie dat je 4-5 jaar de nieuwste spellen kan draaien. Ik gebruik al zes jaar mijn pc niet meer voor gamen, en dat is voor mij de beste keus die ik heb gemaakt.
In die 6 jaar is een hoop veranderd hoor...
Dan ben ik wel benieuwd wat? Hij noemt genoeg punten die op de dag van vandaag nog steeds voor komen. Ik merk dat je dat hele PC gamen hier echt probeert door te drukken.
Ik heb 9 jaar lang een game-PC gehad en ik snap niet dat mensen nog zoveel geld aan een PC uitgeven. Ik heb een XBO, Wii U en PS4 en zal geen geld meer aan een game PC uitgeven. Ik kan nubv languit op de bank Diablo 3 spelen wat eerst niet lukte. En 1080P op 55" is voor mij voldoende, het gaat mij om de games, niet om een stijve vanwege de mooie graphics.
Hoe ironisch. Mensen geven volgens jou teveel geld uit aan PC, maar je hebt wel alle 3 systemen + een 55 inch TV, pak weg 2000 euro in totaal.

En Diablo 3? Die kan ik ook languit op de bank spelen? Met muis/toetsenboord of elke controller die ik maar wil.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 8 augustus 2015 18:47]

Ik zal je zeggen waarom: GEEN GEZEIK.

Disc erin, soms een korte install en klaar.
Ik heb voor naast mijn 360 toendertijd een game PC in elkaar geschroefd om BF3 te spelen. BF3 via origin gekocht. Kon nadat het spel al ruim gereleased was overal (map namen en in het register) het 'TM' tekentje gaan verwijderen. Een probleem wat al tijdens de Beta gemeld was.

Dan maar in jullie ogen wat duurder gamen. In mijn ogen ben ik effectiever aan het gamen.Daar komt nog bij dat als mijn zoon van 8 dat apparaat wilt gebruiken hij in een voor zijn leeftijd beschermde omgeving komt zonder dat ik ergens om moet denken of bang moet zijn dat de verkeerde links aan klikt en een puinhoop van de computer maakt..

[Reactie gewijzigd door nexhil op 8 augustus 2015 08:58]

Mee eens! Voor mij is het kunnen doorverkopen spel als ik hem uitgespeeld heb ook belangrijk. Op de pc hele backlog die ik niet (meer) speel en sommige nooit gespeeld zelfs.
Ik heb nu max 2 games voor de ps4. Flauw van? Verkopen en nieuwe halen!

Desalniettemin wel htpc met goede videokaart, dus snes games en pc games alsnog op de tv mogelijk.

[Reactie gewijzigd door destroyer6670 op 8 augustus 2015 09:37]

Ik heb een MacBook. Echt een onwijskrachtige machine voor een laptop dan. Helaas is gamen in bootcamp in beetje kwaliteit niet altijd te doen maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Daarnaast kost dat nog eens extra opslag etc. Daarom is een console ernaast voor mij een uitkomst!

Met mijn PS4 kan ik zorgeloos gamen de afgelopen en vele komende jaren zonder aan een upgrade te hoeven denken. Toen ik namelijk een PC had wilde ik alleen maar meer, beter, sneller. Elke twee jaar kocht een nieuwe videokaart totdat dat niet meer houdbaar was en de rest van het systeem er ook weer aan moest geloven. Bij een PC ben je gewoon hebberiger omdat je elk component zo makkelijk kunt upgraden vind ik.

Net als op de PC heb je op de PS4 de kosten zelf in de hand. Het eerste jaar was PS+ voor mij €37,50 door een deal op bol.com. Nu het tweede jaar kon ik geen deal vinden en heb ik mijn credit card gegevens maar achtergelaten bij Sony en ben ik €50 kwijt voor PS+. Ik snap daarom ook niet waarom iedereen opeens valt over die prijsverhoging naar €20.

Games koop ik net als op de MacBook (Steam) in kortingsperiodes en kun je net zoveel uitgeven als je wilt. Ik koop hooguit 4-6 games per jaar op de PS4 denk ik en betaal dus alleen voor uitzonderlijk goede titels. Op Steam ben ik geneigd om door de lage prijzen juist MEER uit te geven dan op de PS4 als ik niet uitkijk.

[Reactie gewijzigd door swv op 8 augustus 2015 09:17]

" Echt een onwijskrachtige machine voor een laptop dan."

Nou niet echt. Een gt750M is niet echt een game GPU... Macbooks zitten qua cpu performance aan de top maar de GPU is echt underpowered. The razer blade met zijn GTX970M, daar is prima op te gamen.
Dat zeg ik toch ook in de daaropvolgende zin.

En ik geef antwoord op de vraag van krosis waarom mensen nog consoles kopen. Voor mij is dit de reden dat ik mij geen zorgen hoef te maken of ik een spel nog wel kan spelen PS4 want het werkt altijd :) Dan gebruik ik mijn MacBook voor andere CPU intensieve taken.
Pc gamede ik meestal alleen. Sinds PS4 game ik bijna nooit alleen. Veel toffe gamers leren kennen.
Ik wil geen hardware upgraden keer op keer.
Spellen worden perfect afgesteld voor de ps4.
Graphics zijn prima, wat je niet kent mis je ook niet.
Controller is veel chiller (multiplayer op pc met controller werkt niet, want mensen met muis zijn toch sneller).
Enz enz..

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 8 augustus 2015 11:45]

Ik denk dat je het hele console idee toch niet snapt dan...
Ik lees dat de prijs voor een jaar gelijk blijft.. Lekker boeiend dus. Strookt ook niet echt met de tendentieuze titel "Sony verhoogt prijs PS plus", de toevoeging " kwartaalabbonement PS plus" was misschien wel op zijn plaats geweest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee