Sony's PlayStation Plus-abonnement bestaat tien jaar

Het is maandag precies tien jaar geleden dat Sony zijn betaalde PlayStation Plus-abonnement invoerde. Aanvankelijk bood dat abonnement extra's als een aantal gratis games per maand. Op de PlayStation 4 is het abonnement vereist voor het spelen van multiplayergames.

Sony kondigde zijn PlayStation Plus-abonnement aan tijdens de E3-gamebeurs halverwege juni 2010. Aan het einde van die maand was het abonnement beschikbaar, voor vijftig euro per jaar of vijftien euro per kwartaal. Abonnees kregen gratis games en extra features, zoals automatische updates voor de PlayStation 3. Een van de eerste games die Sony aan PS Plus-abonnees gaf, was WipeOut HD.

In 2011 kwam er een nieuwe feature naar PlayStation Plus; abonnees konden toen savegames van PS3-games online opslaan. Daarvoor was 150MB opslagruimte beschikbaar. Later werd dat vergroot naar 10GB en sinds begin 2019 hebben gebruikers 100GB ruimte voor savegames.

In het PlayStation 3-tijdperk was het abonnement niet vereist voor het spelen van multiplayergames. Bij concurrent Microsoft was daarvoor wel het betaalde Xbox Live Gold-abonnement nodig. Met de introductie van de PlayStation 4 in 2013 volgde Sony het voorbeeld van Microsoft. Voor het spelen van multiplayergames op de PS4 is het PlayStation Plus-abonnement vereist.

Sony verhoogde in 2015 de prijs van het kwartaalabonnement van vijftien naar twintig euro per drie maanden. De prijs van het jaarabonnement bleef ongewijzigd. In 2017 kwam daar ook verandering in. Toen verhoogde Sony de prijs voor een jaarabonnement naar zestig euro. Dat is ook de huidige adviesprijs.

In 2015 introduceerde Sony het Vote to Play-concept, waarbij PS Plus-leden konden stemmen op een aantal games om zo te bepalen welke titels beschikbaar zouden komen. Dat initiatief werd een jaar later alweer geschrapt.

Jarenlang kregen PlayStation Plus-leden iedere maand twee games voor zowel de PlayStation 4 en PlayStation 3 als voor de PlayStation Vita-handheld. In 2019 kwam daar een einde aan. Sindsdien krijgen leden alleen PS4-games. Die daling van zes naar twee maandelijkse games leverde kritiek op van leden. Desondanks blijft het abonnement een succes voor Sony. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers in mei maakte de consolefabrikant bekend dat er 41,5 miljoen betalende leden zijn.

Sony viert het tienjarige bestaan van zijn PlayStation Plus-abonnement met het ter beschikking stellen van een extra PlayStation 4-game deze maand. Abonnees krijgen NBA 2K20, Rise of the Tomb Raider en als bonusgame de interactieve film Erica. Ook komt er een gratis PS4-thema beschikbaar met het tienjarige bestaan van PlayStation Plus als thema.

PlayStation Plus bestaat tien jaar

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-06-2020 • 16:16

114

Reacties (114)

114
111
56
5
0
46
Wijzig sortering
PS+ is echt een goed voorbeeld van een service wat uitstekende value gaf voor je geld in het begin, maar met de jaren hoe populairder het werd, de value ook naar beneden ging. Je kan zelfs zeggen dat de service veel te duur is voor wat het brengt op dit moment.
Daar ben ik het niet mee eens. Inmiddels komen er prima games in de library, in tegenstelling tot een jaar of 4-7 geleden, toen het vooral Indie games waren, wat betreft de PS4. In de laatste 12 maanden (augustus 2019 tot juli 2020) zijn de volgende dikke games toegevoegd;

-WipeOut: Omega Collection
-Sniper Elite 4
-Batman: Arkham Knight
-Darksiders III
-The Last of Us Remastered
-MLB The Show 19
-Nioh
-Titanfall 2
-Uncharted Nathan Drake Collection
-Bioshock Collection
-The Sims 4
-Shadow of the Collossus
-Sonic Forces
-Uncharted 4,
-Dirt Rally 2.0
-Cities: Skylines
-Call of Duty WWII
-Star Wars Battlefront II
-NBA 2K20
-Rise of the Tomb Raider

Wetende dat je ieder jaar een jaarabonnement voor 42 euro kan kopen, tijdens Days of Play in juni en Black Friday in november, en dit abonnement ook nog eens kan delen, vind ik de stelling 'te duur voor wat het brengt' niet terecht.
Als je nooit geïnteresseerd bent in die gratis games voegt helemaal niets toe behalve dat je mag betalen om een aantal games online te kunnen spelen.

Voor iemand zoals ik mogen ze het wel loskoppelen, het online kunnen gamen en \ of gratis games.

Sommige games vereisen het niet, maar volgens mij geldt dit enkel voor free to play games.

Ik speel soms maanden niet op de PS4, maar heb wel betaald.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 22 juli 2024 19:56]

Tja dat is natuurlijk hetzelfde als netflix. Als je niet kijkt betaal je wel door. Je kan toch het abonnement elke maand opzeggen? Je bent niet verplicht om een jaarabonnement te nemen. Dus het is flexibel genoeg om dit maandelijks te bekijken.

Er zijn zoveel games met verschillende genres die aangeboden worden dat ik het mij niet kan voorstellen dat er nooit een spel voor je bij zal zitten?

Ps plus heeft ook nog meer voordelen:

- Online cloud opslag voor save games
- Bij de ps3 was het zo dat games automatisch geïnstalleerd worden en geüpdatet worden in de nacht. Weet niet of dit ook in ps plus zit op de ps4 of een standaard functionaliteit is.
Het verschil is dat Netflix 1 functionaliteit biedt: videostreaming.
Playstation Plus is een bundel van verschillende functionaliteiten:
- Multiplayer gaming
- "gratis" maandelijkse games
- Online cloud opslag voor save games
-...

Ik moet een abonnement nemen omdat ik multiplayer wil spelen, geen probleem, wil ik gerust doen. Maar helaas moet ik daarvoor een abonnement nemen op een bundel vol functionaliteiten die ik niet nodig heb.

Je kan dan wel zeggen "Bij Netflix kijk je vast ook niet elke serie". Klopt, maar dat is binnen die ene functionaliteit, zoals ik ook niet elke game in multiplayer speel.

EDIT: Er zal vast ooit weleens een game tussen zitten die ik zal downloaden. Maar dat heeft toch iets weg van "Koop product X en krijg product Y er gratis bij!". Zal best mooie reclame zijn, maar uiteraard is product X op zichzelf goedkoper. Ik hoef 'gratis product Y' niet te hebben.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 19:56]

Tja je kan het ook zo zien, voorheen betaalde je bij xbox live alleen voor het online gamen. Vergelijkbare prijs als wat je nu bij ps plus betaald. Toen ps plus op de markt kwam kreeg je er telkens gratis games bij om mensen te lokken naar ps plus. Toen is xbox dat ook gaan doen, zonder een prijsverhoging. Dus ik vraag mij af of het goedkoper is als je alleen online zou krijgen. Sony en Microsoft hebben nou juist extra functies toegevoegd om het aantrekkelijker te maken.
Ah men. Ik wil dus een PlayStation 5 met GTA 6 kopen, dit af en toe spelen met kameraad maar wel dus elke maan dokken. Ik wil niet klooien met maand bedrag, als we avondje willen spelen moet dat kunnen.
Aan andere kant, 60€ voor een jaar is ook weer niks, maar gevoels matig gewoon heel gek omdat je t voor de PC ook niet hoeft te doen.
Maar daarmee houdt het argument dat het vroeger beter was natuurlijk geen stand, PS Plus is immers begonnen als een game service, en was geen verplichting om online te kunnen spelen. Dat is pas bij de lancering van de PS4 toegevoegd.

En wat snefkens al zegt, dat probleem kom je tegen bij iedere service. Ik gebruik ook niet alle features van Spotify, kijk ook niet alles op Netflix en 75% van de TV kanalen via mijn TV abonnement bekijk ik vrijwel nooit.

Ik denk tevens dat het wat naïef is wanneer je verwacht dat PS Plus goedkoper zou zijn als de Instant Game Collection zou verdwijnen. Juist door de combinatie van beide is het aantal abonnees enorm hoog. Sony's PS Plus omzet is zo'n 2 miljard dollar per jaar.

Als je de twee gaat splitsen, en 50% van de prijs gaat vragen, dan moeten ze 83 miljoen abonnees in totaal weten te werven om dezelfde omzet te halen. Ze hebben nu immers 41,5 miljoen abonnees. In geen mogelijkheid halen ze dat, dus gaat de prijs omhoog om die verliespost op te vullen. Resultaat; iedereen heeft minder waar voor zijn geld.
Het zijn ook geen gratis games. Je mag ze spelen zolang je een abonnement hebt. Zeg je deze op, dan kan je de games ook niet meer spelen
Maar dan krijg je als snel reacties als: "die en die game heb ik al gekocht" of "ik speel geen x genre games". Ik zelf vind het het wel waard want ik koop niet zo veel. En je probeert toch sneller een genre wat je anders nooit speelt als het toch "gratis" is.
Maar zijn argument is dat het in het begin wél een goede service was, maar inmiddels niet meer. De genoemde 'heb ik al gekocht' en 'ik speel geen x genre games' argumenten gaan dus niet echt op. Zoals ik het uit zijn post begrijp gaat het om de kwaliteit van games.

Ik ben het er mee eens dat deze de eerste 3-4 jaar bij de PS4 echt belabberd was, maar momenteel vind ik dat niet meer het geval.
Het probleem is dat de service zo 'breed' is, dat hij voor velen elementen bevat die ze niet wensen, maar die service wel nodeloos duur maken.

Ik hoef dat aanbod van gratis games niet bijvoorbeeld. (Van de 20 in je lijstje heb ik er één zelf gekocht in 2013. De rest heb ik zelfs niet eens gedownload om hem evt later te spelen).

Ik wil de games die ik koop, multiplayer kunnen spelen. Voor mij, samen met vele anderen, is het abonnement dus wel relatief duur. Want van alle elementen die de gebundelde service biedt, wil ik er eigenijk maar 1: online kunnen gamen.
Je haalt inderdaad goede punten aan en het zijn zeker geen verkeerde games ( al stuk of 7 al zelf gekocht ).

Mij gaat het om het complete plaatje en dan stel ik de vraag is online betalen voor deze dienst het waard, een dienst waar ik 9 Jaar lid van ben geweest. Dan kom ik op het antwoord nee en ook de games redden het niet. Onthou, ben 9 jaar lid geweest en heb bergen games voor 3 systemen. Meestal krijg je oude games ook die nog maar een prikkie zijn of het zijn games die jezelf nooit zou kopen en dan drang om te spelen lager. Toppers blijven toppers dat is zeker.

Tuurlijk cloud service is handig, maar zo is ook een 15 euro usb stick en betalen voor online gamen tijdens een langzame shift naar cross platform is het raar als PC mensen gratis kunnen spelen op dezelfde servers. Dan verlies je als service beetje bij beetje je meerwaarde.

Ik weet wel dat je PS+ kan halen voor een goedkopere prijs. Maar de oude prijs een sale noemen vind ik gewoon raar. Dat is net als de mediamarkt de prijs van een TV omhoog gooit en dan een sticker van sale erop plakt naar de oude prijs. Betaalde vroeger 30 euro PS+ en dat was ruim voldoende.

Als ik het tegenover de concurrenten zet dan is PS+ toch de minste. Bij Xbox kan je het nog koppelen met Game pass en dan hou je tenminste nog de Xbox360 games ( Dacht ik ) dan krijg je toch wat meer value. Bij Nintendo.... tjah ik zeg het niet graag. Het werkt voor een lage prijs en als je aardig wat Switch games koopt, kan je online met een fikse korting of zelfs gratis halen dankzij de gouden munten.

[Reactie gewijzigd door Hunterrnl op 22 juli 2024 19:56]

Dat van die prijs is niet helemaal fair, de oude prijs was immer €50 en kon je PS Plus via kortingsacties vinden voor gemiddeld zo’n €37,50. Momenteel is het €60 en in de kortingsacties €42. Dat is nog altijd aardig wat goedkoper dan die €50. Tevens krijgen we sinds de prijsverhoging beduidend grotere games in de IGC.

Je kan er natuurlijk ook vergif op innemen dat PS Plus in de (nabije) toekomst opnieuw duurder gaat worden. De PS4 (online gaming) zal langer ondersteund worden dan de PS3, omdat heel veel PS4 games immers speelbaar blijven op de PS5, de stekker zal dus minder snel eruit worden getrokken. Ik verwacht dan ook dat we vrij snel naar €65 gaan.

Ik ben het er mee eens dat PS Plus zijn ups en downs heeft gehad, maar de situatie is momenteel een stuk beter dan voorheen, ook al zijn de Vita en PS3 games (terecht) verdwenen.

Wat betreft de Switch ervaar ik juist het tegenovergestelde. Het feit dat je 15 euro meer moet betalen voor een tweede account op dezelfde Switch doet me denken aan de Xbox Live Gold tijden van de Xbox en Xbox 360. Ook zijn de Switch games onwijs duur in de eShop, vooral Nintendo’s eigen games.
Dat klopt inderdaad. Je had bij sommige sites kortingscodes naar 37,50, maar bij veel sites was 30€ een standaard prijs. Alleen beetje flauw om de 30 € buiten beschouwing te laten omdat je rekenen sommetje beter klopt en deze prijs kan je vast niet meer googlen. De games zijn altijd beter einde van een generatie is geen verrassing, zo ging het ook met de PS3/Vita en zal ook gebeuren einde PS5.

Als mensen waarvan jij waarschijnlijk 1 van bent graag nog meer willen betalen zullen ze dat zeker doen en zullen ze je uitlachen in de vergaderzalen. Het is wel duidelijk geworden dat het aan de dev/uitgever ligt of een game online blijft ja of nee. Dat je PS4 games op de PS5 kan spelen zal daar geen verandering in brengen. Jaarlijks worden er al servers van games offline gegooid op de PS4 of zelfs soms binnen twee jaar zoals bij Gravity rush 2. Daarnaast zijn er nog genoeg PS3/Vita games online die je kan spelen of er volk is een ander verhaal.

Je krijgt tijdelijk betere games en daar houd het bij op. Maar toch betaal je alleen voor maar matchmaking servers en de games host jezelf. Vreemde is wel dat F2P games wel dedicated servers bevatten en gratis te spelen zijn ;).

Das zeker onhandig. Maar ik las hier beneden dat je op de PS ook accounts deelde en dan kan je op de Switch makkelijk met vrienden een Familie abbo nemen en deze prijs splitten tot 8 personen waar je op een prijs komt van 5€ per jaar. Ook genoeg sites waar je Nintendo games voor 47€ kan krijgen op release.
Het rekensommetje dat €42 goedkoper is dan €50 gaat anders nog steeds op hoor. Overigens heeft Sony nooit PS Plus aangeboden voor €30. Het gaat hier om officiële prijzen, er is altijd wel ergens een kortingsactie te vinden waardoor het nog goedkoper is, alleen is dat niet relevant, dat is immers nu ook het geval. Sony heeft Plus officieel nooit lager dan voor €37,49 (om precies te zijn) aangeboden. Dat je er toevallig een Wehkamp code overeen kon gooien op een beperkte voorraad, maakt PS Plus niet grootschalig beschikbaar voor €30.
Als mensen waarvan jij waarschijnlijk 1 van bent graag nog meer willen betalen zullen ze dat zeker doen en zullen ze je uitlachen in de vergaderzalen.
Lijkt me vooral verstandig om geen aannames te doen. Ik schets de situatie.
Het is wel duidelijk geworden dat het aan de dev/uitgever ligt of een game online blijft ja of nee. Dat je PS4 games op de PS5 kan spelen zal daar geen verandering in brengen. Jaarlijks worden er al servers van games offline gegooid op de PS4 of zelfs soms binnen twee jaar zoals bij Gravity rush 2. Daarnaast zijn er nog genoeg PS3/Vita games online die je kan spelen of er volk is een ander verhaal.
De developer bepaalt helemaal niets, dat is volledig aan de uitgever. Dat je PS4 games op een PS5 kan spelen gaat daar juist wel verandering in brengen, omdat crossplay eveneens een feature is. Met de PS5 gaan we juist zien dat bepaalde games een PS5 update krijgen, en gewoon tegen PS4 spelers kunnen gaan spelen. De nood om een game offline te halen gaat veel kleiner zijn, de PS5 is immers in de basis een PS4 2.0.

Dat er nog hele oude games zijn die nog online kunnen worden gespeeld, is omdat er (bijna) geen dedicated servers aan te pas komen, maar puur p2p. Dat kost de uitgever hooguit een grijpstuiver. GR2 had overigens geen online multiplayer, maar bijvoorbeeld het delen van foto's waar niemand gebruik van maakte. Driveclub is inmiddels ook gesloten, jammer, maar gezien er geen kip online meer was, had het ook nog maar weinig zin.

Dat uit dode games de stekker wordt getrokken is niets nieuws, dat gebeurt al decennia.
Je krijgt tijdelijk betere games en daar houd het bij op. Maar toch betaal je alleen voor maar matchmaking servers en de games host jezelf. Vreemde is wel dat F2P games wel dedicated servers bevatten en gratis te spelen zijn ;).
F2P games en gratis vind ik nou geen beste combinatie. We weten allemaal dat er een enorme geldstroom is d.m.v. microtransacties. Ook is helemaal niet iedere game p2p en is dat euvel bijvoorbeeld ook aanwezig bij Nintendo. Peer to peer wil alleen niet zeggen dat er geen Sony (of Nintendo) service tussen zit. Je bent alleen wel aan het zoeken om de service neer te halen op een ander punt dan waar je het in eerste instantie op beoordeelde, namelijk de games. Tevens kunnen we helemaal niet in de toekomst kijken, dus daarom houden we het bij wat we weten. En we weten dat de afgelopen twee jaar de games prima zijn geweest.
Das zeker onhandig. Maar ik las hier beneden dat je op de PS ook accounts deelde en dan kan je op de Switch makkelijk met vrienden een Familie abbo nemen en deze prijs splitten tot 8 personen waar je op een prijs komt van 5€ per jaar. Ook genoeg sites waar je Nintendo games voor 47€ kan krijgen op release.
Je kan niet één Nintendo Online account delen met 8 Switches. Hooguit met één andere Switch, vergelijkbaar met PS Plus, echter vereist het wel het Family Abonnement, je bespaart dus slechts €5.

Het probleem is echter dat je een Family abonnement nodig hebt wanneer je meerdere accounts hebt en slechts één Switch, zoals accounts voor de kinderen. Waar je vandaag de dag met één Plus/Gold abo al je accounts op je PS4 en Xbox One bedient, is het bij Nintendo gebonden aan je account. Je kan zelfs geen splitscreen online multiplayer spelen wanneer je het abonnement hebt voor 1 persoon. Dat is niet echt van deze tijd meer. Nintendo Online is een stuk goedkoper dan Plus en Gold, maar er zijn dan ook beduidend minder online multiplayer games en de bonus games zijn ook aan de schrale kant, zeker voor de Nintendo fan die al die NES en SNES games al meerdere malen in zijn collectie heeft via Virtual Console, heruitgaves via bijvoorbeeld de GBA en DS, de Classic Mini consoles en het origineel.

Wat betreft de digitale Nintendo games, de meeste first party digitale games zijn €55+ en dalen vrijwel nooit in prijs, op een hele sporadische eShop kortingsactie na. Nogal een verschil met system sellers zoals God of War en Spider-Man.

Je mag van mij Nintendo beter vinden hoor, maar je klaagt dat Sony's PS Plus momenteel maar een matige value heeft, terwijl het juist aantoonbaar in een veel betere vorm steekt dan een aantal jaar geleden.
Het is niet bepaald uitstekende value for money. Je moet het hebben om online te spelen, maar bent verplicht het hele pakket af te nemen met 'gratis' games. Er is geen online-only versie, en gecombineerd met dat elk spel tegenwoordig een online component heeft ben je gewoon verplicht dit hele pakket aan te schaffen. Feitelijk heb je gewoon een extra portie huur op je gekochte console zitten.
Volledig mee eens. In het ps3 tijdperk was ps+ top. Nu is het gewoon een melkkoe geworden om gamers te laten betalen voor online gaming.
maar dat is logisch ze moesten het in het begin erg intressant maken omdat het plan er was er een verplicht abbo van te maken om online te kunnen gamen. (net als xbox) vervolgens komt de PS4 maak je de abbo verplicht en kan gaat de value naar beneden. moet wel zeggen dat het aanbod op jaarbasis wat je krijgt nog best okay maar niet meer zo mega bonkers als de start.
Je krijgt maandelijks 2 ps4 games en dat voor ongeveer 5 euro per maand. Daarnaast krijg je het online gamen erbij en cloud opslag. Dus heel duur is het niet.
Van elke game die je koopt gaat er sowieso al 30% naar Sony. Dat je daar bovenop ook nog eens moet betalen om die game online te mogen spelen vind ik niet kunnen. Sowieso hoort een games abonnement geen vereiste te zijn om online te kunnen gamen.
Pak er even een artikel bij van 2006. Tijden veranderen ;)

Sony pakt 30% op digitale games en 20% of fysieke games. Dat is al sinds de PS4 zo en dat kan je makkelijk terug zien bij multiplatform games die digitaal zijn.
Tijden veranderen? De prijs van de games is al jaren hetzelfde. Sinds de snes tijd zijn de games al dezelfde prijzen. Dus tijden veranderen? Heb jij een bron waar jij je informatie vandaan haalt?
Het is gewoon een industrie standaard en kwam aardig aan het ligt tijdens de PC platform oorlogje van vorige jaar.

https://www.ign.com/artic...lly-the-industry-standard
ik snap niet wat je bedoelt eerlijk je gezegd. je betaald nu geloof ik als je geen korting hebt zo'n €60 per jaar. Sommige games die je gratis krijgt zijn op zichzelf nog €30-€40 waard, en het zijn echt niet altijd slechte games. er zitten ook grote namen tussen die gratis worden. In het plaatje hierboven zie je al verschillende COD versies en Destiny 2 staan.
Tevens zijn de titels vrij divers, dus is er eigenlijk altijd wel voor iedereen iets dat je zou willen proberen en dan heb je de kosten er met 3-4 games makkelijk uit.
En vroeger was het membership op Runescape en je WoW-subscription duurder dan PS+ en daar kreeg je in feite maar één functie voor.
veel te duur? ieder jaar is die shit in de aanbieding voor 40 euro, dat is prima value.
Wel allemaal heel mooi maar toch recent overgestapt naar een Switch, voor maar 4pm kan je online en ps plus was nog te doen voor 7 en dat is omhoog gegaan naar 10+-
Als je per jaar koopt is het maar 5 euro per maand.
Met de days of play had je al een jaarabonnement voor €45...
Ja net weer verlengd. Zit gebakken tot december 2021. Hopelijk hebben ze dan de PS4 dan nog niet uitgefaseerd :/
Waarschijnlijk kan je het ook gebruiken op de PS5.
Klinkt wel aannemelijk. Of je hem dan nog op de PS4 kan gebruiken is spannender :)
Ik denk dat je het momenteel nog op de PS3/vita kan gebruiken, je hebt alleen de gratis games niet meer... En natuurlijk gaat dat doorlopen naar de ps5, hebben ze bij Sony een reden meer om je niet te doen overlopen naar de XSX

[Reactie gewijzigd door DenHond op 22 juli 2024 19:56]

Rond de feestdagen voor €45 te krijgen zelfs.
Ook een PS4&Switch owner hier, maar sorry hoor, voor die 4euro/m voor Nintendo krijg je ongeveer letterlijk niks. Nintendo Switch Online is bijzonder karig. Koop de PSPlus in een goede aanbieding (45Eur / jaar), en dan krijg je ontzettend veel waar voor je geld, alleen uit de gratis games.
Klopt. Ik het met liefde 7 euro p/m betaalt als je daarna SMM2 lagg free kan spelen. Maar dat is anno 2020 teveel gevraagt.
Ik neem aan dat je refereert naar muliplayer versus? Dat is inderdaad triest, paar keer gedaan. Laat maar zitten :(
Yep versus is echt drama
Klopt ik vind het Nintendo online ook karig, wat krijg je ja leuk soms een nes/snes game van 20 jaar geleden erbij.
Of dit moet je geweldig vinden maar ik vind dat effe leuk, maar vaak is toch de gedachte leuker dan dit uren te blijven spelen.

Ps plus koop ik inderdaad ook elk jaar zo rond de 45 tegenwoordig, gewoon met black friday week even beetje zoeken online.
Ik game dan niet online maar krijgt er inderdaad wel aantal leuke games toch elk jaar voor.
Maak er in het geval van de NES maar games +/- 37 jaar van.... Over return of investment gesproken. Het zegt wel wat over de kracht van de brand, dat ze er nog zoveel voor kunnen vragen. Ken je andere producten die nog actief verkocht worden door de fabrikant na 30+ jaar (even het collector item circuit buiten beschouwing gelaten). Ik kan alleen producten als post-its en paperclips verzinnen. Software producten... Kan er niet zo 1.2.3. op komen
PS Plus ook net weer voor net boven de 40 gekocht.
Het is overduidelijk de betere dienst

Nintendo zou veeel beter kunnen. Zeker met SNES, maar breng dan ook echt toffe games. Ik heb liever 50 SNES titels, dan de hele Xbox backcompat library (die lijst deed me tot dusver zo weinig). Maar Nintendo is hier gewoon zo terughoudend.

Slechte service en te weinig (relevante) games
Verder hoef je nooit lang te wachten op sales bij Sony, en zijn heel veel games voor sterk verlaagde prijzen te koop. Ik heb wel eens een Switch voor m'n vriendin overwogen, maar de games zijn brandduur. Zeker gezien de relatieve eenvoud vergeleken met consoles zoals de PS en XBOX.
Het is mobiel. En Nintendo heeft best wat exclusives. Bovendien the way to go voor indie.

Maar absoluut, generatie op generatie, voor Nintendos pareltjes.

Ben zelf niet zon mobiele gamer, maar op een aantal reizen positief verrast door de Switch. Zeker in de PS4 combo echt een perfectie setup
Niet te vergelijken, de Switch en de PlayStation..

Het is meer xbox óf PlayStation
En als ERBİJ een Nintendo Switch.

Baseer ik op de hardware en het spelaanbod.

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 22 juli 2024 19:56]

Op basis van de total sales is het óf Playstation, óf Switch en is het een Xbox voor de ''bij''.


PS4 (released in 2013): 108.9 million
Nintendo Switch (released in 2017): 52.48 million
Xbox One (released in 2013): 46.9 million (estimated)
Bron: Forbes, mei.
Maar hoe trek je die conclusie hier uit? Het apparaat is minder verkocht, maar dat betekent niet dat die mensen ook een PS4 of Switch hebben toch? Op basis van verkoopgetallen zoals dit kun je geen enkele uitspraak doen over welke mensen ze aanschaffen. Maar als je gaat kijken naar game aanbod en hardware, dan zijn de Xbox en PS4 vergelijkbaar maar heeft de Switch echt een hele andere doelgroep.

De Switch is portable en heeft Nintendo games. De PS4 en Xbox zijn allebei woonkamer consoles en hebben op exlusives na praktisch dezelfde games. Dus de logische gok zou niet zijn dat mensen een Xbox kopen voor erbij.
Of je begrijpt me verkeerd of ik lees jou verhaal anders :)

İk bedoelde dat xbox tweede keus is.

Switch erbij is niet negatief bedoelt... Switch is voor velen de eerste keus.
Maar de meeste eerste keuzen zijn Switch en PlayStation.
Xbox is vaak een alternatief naast deze twee.

Kort: Nintendo en PlayStation zijn gaming.
Dat zeg ik al sinds de N64 tijd toen ik zag dat we met Nintendo alléén niet genoeg hadden.
Het is 60 euro per jaar (ik zelf koop een jaar abbo voor 45-50 euro bij een actie). Ofwel 3,75-5 euro per maand. En sowieso is een playstation met een switch naar mijn mening appels met peren vergelijken.

Maar in ieder geval blij dat de playstation fatsoenlijk online platform heeft. In de tijd van de PS3 was het allemaal veel minder stabiel tov xbox 360. De gratis games heb ik nooit interessant gevonden. Maar soms wordt een oude AAA-game gratis met als positief gevolg dat er weer genoeg spelers online erbij komen.
Een paar keer per jaar zijn er sales bijv met black friday en dan kan je voor 45 een jaar kopen. Dan is het 3.75 per maand.
Bij PC moet je voor andere dingen betalen. Zoals je OS, wat bij de consoles niet het geval is. Tenzij je Linux gebruikt wat niet echt optimaal is voor gaming.

[Reactie gewijzigd door GF187um op 22 juli 2024 19:56]

Ook Windows koop je voor een paar euro online, en een PC gaat aardig wat jaren mee, dus dat komt ongeveer neer op 50 cent per maand ofzo?

Niet echt een punt. Je betaald vele malen meer aan stroom van de TL buis om de zelfde kamer te verlichten waarschijnlijk
Alleen je kunt niet perse illegale prijzen (paar euro Windows is natuurlijk puur gestolen of OEM software die niet verkocht mag worden) met de legale prijzen die worden aangeboden. Als je iemand bij een MediaMarkt omkoopt geeft hij je misschien wel PS+ codes voor niks, maar dat maakt dat niet de norm natuurlijk.
Ik heb toch echt een tijd geleden een legale key voor 10-15 euro neergelegd voor windows 10. Nu zullen ze daar niet zo vaak korting op geven. Daarnaast kon je een tijd geleden ook gewoon gratis van windows 7 naar windows 10 overstappen. Ook is het aannemelijk dat een gedeelte die je voor een playstation betaald ook in de ontwikkeling van het OS zit. Dus om te zeggen dat je bij een PC extra voor je OS betaald is vind ik geen goed argument.
Er is altijd wel een manier om dingen te omzeilen. Playstation biedt de optie om 14 dagen gratis PS+ te gebruiken. Ik durf te wedden dat er mensen zijn die elke 2 weken een nieuwe account aanmaken om zo altijd gratis gebruik te maken van de online service. Betekent niet dat Windows10 niet voor 145 euro bij Microsoft verkocht wordt.
Het lijkt mij sterk dat je niet betaald voor de ontwikkeling van het PS OS bij aanschaf. Die krijg je er gratis bij ofzo?
Wanneer je voor Steam oid moet gaan betalen om multiplayer heb je een punt.
Ik denk dat de ontwikkeling een continu proces is en dat ze ook om die reden de gebruikers vragen om voor PS+/online service te betalen. Lijkt mij dat OS ontwikkeling daarvan betaald wordt, net zoals dat Steam een percentage van ontwikkelaars pakt en een bedrag per market transactie. Op die manier kan Sony hun hardwareprijs laag houden, want de prijs van een PS4 bij release was net zo duur als het maken van de PS4. Dus ja, OS krijg je er zeker gratis bij, Sony verdient geen geld met het verkopen van consoles, ze pakken geld met games en PS+.
There is always one :O
Als je 12 maanden neemt is het 60 euro. Dus 5 euro per maand. Als je ps plus koopt elk jaar tijdens black friday of andere aanbiedingsweken betaal je 45 euro voor een jaar, dat is omgerekend 3,75 euro. Dus nog goedkoper dan Nintendo en krijg je er maandelijks ook nog 2 games bij.
Volgens mij is voor een handjevol aantal games ps+ niet vereist om online te kunnen spelen (Apex Legends, wellicht tevens Fortnite en andere games). Datzelfde geldt voor Xbox multiplayer bij die games vaak.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 22 juli 2024 19:56]

Dat gaat er geloof ik om dat deze games "free to play" zijn, en als deze zo gemarket worden mag/wilt Sony daar geen PS plus voor vragen. Weet niet meer of dit een wettelijke kwestie was of gewoon hoe ze het geregeld hebben. Ben onbekend met hoe het op de Xbox is geregeld.
Is gewoon een bewuste keuze van Sony om deze games (Apex, Warzone, Fortnite, etc.) free to play te maken zonder het nodig hebben van PS Plus. Sony is hier zeker veel server capaciteit aan kwijt zoals gewoonlijk, maar door deze keuze zijn er veel meer spelers beschikbaar en verdienen ze kneiters veel geld aan de in-game aankopen via hun Store (Battle Pass, pakjes, wapens, etc.). Bij iedere transactie pakt Sony namelijk een bepaald percentage. Gezien deze games bij elkaar 100+ miljoen spelers hebben op hun platform, is het lekker kassa kassa voor hen ;)

[Reactie gewijzigd door rickertsnaak op 22 juli 2024 19:56]

Ben onbekend met hoe het op de Xbox is geregeld.
In tegenstelling tot de PlayStation, heb je voor Fortnite wel een Xbox Live abonnement nodig.

Nooit geweten dat het een F2P-dingetje was, maar makes sense. Netjes van Sony. Kan me niet voorstellen dat het iets wettelijks is, dan zou het ook voor Xbox moeten gelden. Anderzijds ligt Sony weer dwars wanneer het aankomt op in-game aankopen meenemen naar andere platformen, dus het gras is altijd groener aan de overkant.
Het zal voornamelijk gewoon een berekening zijn geweest, waar Sony heeft gekozen voor dit model. Uiteindelijk verdienen ze allebei natuurlijk op de microtransactions, aangezien dit via het platform van Sony/Microsoft loopt.
Bij MS alsnog Gold nodig.
Op Xbox heb je bij mijn weten altijd XBLG nodig als online wilt spelen, ook voor F2P titels. Volgens mij heb je zelfs geen PS+ nodig wanneer het spel zelf een abonnement vereist om te spelen zoals FFXIV.

Ergens vind ik het wel gek dat je extra moet betalen om een betaald spel online te spelen maar niks hoeft te betalen om een gratis spel online te spelen. Maar, het is in ieder geval beter dan alle online games achter een paywall zoals XBLG doet.

TLDR:
- PS+ vereist voor P2P games met uitzondering van subscription based games zoals FFXIV.
- XBLG vereist voor alle games.
- NSO vereist voor P2P games(, volgens mij zijn F2P uitgezonderd).

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 19:56]

Free to play games zijn dat meen ik.
Voorheen vond ik PS Plus een grote toevoeging, zeker vergeleken Xbox gold waar je naar mijn mening weinig extra's kreeg en was dit altijd nodig om online te kunnen gamen.

Tegenwoordig ben ik groot fan van Xbox Live en de bijbehorende Game Pass. Voor 12 Euro per maand heb je Xbox live en een aardig assortiment van zowel Tripple A titels en Indie titels die je kan downloaden. Veel games zijn zelfs op de PC te spelen via de Xbox app op Windows, wat voor mij ook nog eens een groot plus punt is.

Sont heeft met PS Plus heeft de fundering gelegd voor dit soort services, maar moet bekenne dat Microsoft vandaag de dag met hun service hier nu ver bovenuit steekt.
XBox Live moet je vergelijken met PS Plus. Game Pass met PS Now. Games With Gold is echt niet beter dan PS Plus, beide zijn tegenwoordig niet echt geweldig.

Game Pass is inderdaad een mooi aanbod, vooral anders wb invulling dan PS Now. Game Pass heeft een sterker wisselend aanbod, rond de 200 games, inclusief de nieuwste 1st party games. Er komen snel nieuwe games bij, maar er verdwijnen er net zo snel weer uit de selectie.
PS Now heeft meer games (meer dan 700), er verdwijnen zelden games. Sony heeft er voor gekozen nieuwe exclusives tijdelijk (3mnd) beschikbaar te maken, maar lijkt daar nu van terug te komen, de laatste maanden zijn de games meestal gewoon weer permanent beschikbaar.
Is GamePass beter dan PS Now? Nee, maar ook niet slechter. Het aanbod is gewoon heel anders. Ik heb beide, en vind ze prima naast elkaar kunnen staan.
Niet om te mierenneuken, maar die games zijn niet bepaald gratis gezien je maandelijks moet blijven betalen om ze te kunnen spelen. Het is een leuke extra als je al een PSN+ abbo hebt voor de multiplayer toegang, maar voor de 'gratis games' hoef je het niet te doen. Dan kun je beter de games die je wilt spelen los aanschaffen.

PSN+ en Xbox Live Gold games (360 titels uitgezonderd) is meer alsof je een Netflix abbo voor games neemt, maar je moet wel actief iedere nieuwe titel handmatig toevoegen.
Als je de games download en ze staan dus op je console hoef je niet te betalen, wellicht alleen om ze opnieuw te downloaden indien nodig dacht ik.
Als je de games gedownload hebt en je PS+ verloopt zal je ze niet kunnen starten omdat de licentie voor de game gekoppeld is aan je PS+ abonnement.
En als je daarna dan internet ontkoppeld? Zou dat werken?
Je moet 1 keer per 3 maanden online komen. Dan wordt er gecontroleerd of je nog ps plus hebt
Tja, dus in theorie zou je 4x per jaar een maandabbo kunnen afnemen en dan heb je enkel de games....
Wat mij betreft krijg je genoeg terug voor de prijs die je er voor betaalt, zeker als je je account deelt met een familielid of goede vriend. En helemaal als je ieder jaar een jaarabonnement koopt voor de laagste prijs. Ik ben zelf zo'n 7 jaar onafgebroken lid en dat heeft me niet meer dan 140 euro gekost. In ruil daarvoor heb ik heel wat games gespeeld die ik normaal gesproken nooit zou kopen.

Wat ik alleen wel jammer vind is dat PS Plus geen basis vault heeft, daarvoor moet je weer een apart PS Now abonnement nemen.
Moet je wel eens uitleggen hoe jij aan gemiddeld 20 euro per jaar aan PS+ kocht ? Of tenzij je natuurlijk doelt op het feit dat je de kosten deelde met familielid of goede vriend, wat natuurlijk wel compleet tegen de gebruiksvoorwaarden van PS+ gaat.
Voor zo'n €40 per jaar is het inderdaad wel regelmatig te vinden (heel recent ook nog weer met Days Of Play).
Nee hoor, dat gaat niet in tegen de gebruiksvoorwaarden van PS+. Sony staat toe om een account te delen zoals hier is uitgelegd: https://www.theverge.com/...ing-rules-ahead-of-launch
Dat is een artikel van toen de PS4 uit kwam, en wat ook vooral een reactie was op Microsoft die expliciet zei dat games niet mochten geshared worden, en digital only zouden zijn (waarvan ze dan teruggekomen zijn wegens de enorme backlash).
Dat artikel zegt helemaal niet dat je geen T&C schendt als jij ergens op iemand anders zijn console zijn console als primary aanduidt voor jouw PSN account en vice versa, zodat jullie het DRM systeem van Sony kunnen 'gebruiken' om toch elkaars digitale games te kunnen spelen.
Nee, dat ging om disc based games. Die zouden een DRM krijgen op Xbox systemen. Dat artikel mag dan wel van 2013 zijn, de regels zijn nog steeds van toepassing.

Sterker nog, PlayStation heeft de voor en nadelen van je account delen op haar eigen website staan: https://www.playstation.c...-friend-on-playstation-4/

Natuurlijk heeft Sony het liever niet, maar het is niet tegen de regels. Wat wél tegen de regels is, is het doorverkopen van je account met iemand buiten de huishoudelijke kring, vergelijkbaar met Netflix, Disney+, e.d.
Ik dacht ik kijk even op de store maar hij is down ? :P
Ah zal daarom niet bij mij werken wou eens de ps store via de app op de mobiel openen :P
OMG Erica komt gratis?

Die staat al een tijdje op mijn lijst om aan te schaffen, nog even geduld dus :D
Mooi overzicht. Vooral omdat ik al 'tig keer moeten horen heb dat PS+ een dienst is om online te gamen op PS4 en de rest zogezegd bijzaak is. Komt typisch van spelers die nooit een PS3 gehad hebben en dus ook niet weten dat PS Plus helemaal geen online-gamen abonnement is, maar eerder omgekeerd dat je op PS4 een PS Plus abonnement moet afsluiten om online te kunnen gamen.

Zelf heb ik altijd al PS+ gehad voor de gratis games, en in mindere mate voor de kortingen (omdat ik -mede dankzij die gratis games- ook niet zo vaak games koop). Ik ben het wel met andere reacties eens dat dat gratis game aspect wel een serieuze knauw gekregen heeft toen ze support voor PS3 en Vita schrapten en we terugvielen van 6 games (met vaak crossplay - dus vaak ook meer dan 2 games per platform) naar slechts 2, waarvan de kwaliteit nog vaak ook bedenkelijk was (Farm Simulator, Goat Simulator... really?).

De gratis games lieten mij, als gelegenheids-gamer, ook wel vaak toe van nieuwe (Indie) titels te ontdekken, én uit te spelen, waarvan ik anders niet eens het bestaan zou gekend hebben. Ik denk nu aan titels als Two Brothers, The Swapper, Teslagrad, ...
Ik speel amper een uurtje per maand, soms per kwartaal. heb daarom mijn abonnement opgezegd.

Wat ik erg jammer vind is dat er voor de kleingebruiker dus echt geen alternatief is voor online op de consoles. Het zou mooi zijn als je iets van 8 of zelfs maar 4 uur per maand gratis online kon, of voor 50 cent ofzo.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 22 juli 2024 19:56]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.