Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony vergroot online opslag PlayStation Plus van 10GB naar 100GB

Sony heeft de serveropslagcapaciteit waar PlayStation Plus-abonnees over kunnen beschikken voor gamesaves vergroot van 10GB naar 100GB. Het bedrijf voert de wijziging ergens begin februari door.

Sony maakt de uitbreiding van de hoeveelheid cloudopslag voor PlayStation Plus-afnemers bekend op zijn PlayStation-blog. Vanaf begin februari kunnen gebruikers 100GB inzetten voor savegames, waar dat nu nog 10GB is.

Met de online opslag kunnen abonnees de voortgang bij games op internet in plaats van lokaal opslaan, zodat ze bijvoorbeeld op een PlayStation 4 van een vriend verder kunnen spelen vanaf waar ze gebleven waren. Bij de PlayStation 3 en de Vita was er aanvankelijk maximaal 150MB beschikbaar, in 2012 werd dit verhoogd naar 1GB.

Sony maakt verder bekend dat vanaf 5 februari For Honor en Hitman: The Complete First Season beschikbaar zijn voor PlayStation Plus-abonnees. Voor de PS3 zijn dat Divekick en Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriot en voor de Vita Gunhouse en Rogue Aces. Sony herinnert PlayStation Plus-gebruikers met een Vita en PS3 eraan dat er geen nieuwe games volgen na 8 maart. Games die al in bezit zijn van de gebruikers blijven behouden.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

31-01-2019 • 20:03

59 Linkedin Google+

Submitter: theduke1989

Reacties (59)

Wijzig sortering
Games die al in bezit zijn van de gebruikers blijven behouden
Kleine nuance, deze games mag je spelen zo lang je je ps+ hebt. Als je opzegt kan je deze games niet meer spelen.
En als je weer terug een abo hebt na een pauze kun je ze weer terug spelen. Blijven dus behouden maar enkel speelbaar met PS plus abo.
Ik denk dat hij bedoelt in vergelijking met de xbox gold games. Die kan je blijven spelen ook wanneer je geen gold meer hebt. Die behoud je dus ondanks dat je geen gold meer hebt.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 1 februari 2019 08:58]

Dat is niet langer het geval, enkel oude 360 spellen. Voor de nieuwe Xbox One spellen die jij hebt gekregen is gold nodig. Ik heb dit zelf ondervonden.
Heeft er iemand überhaupt meer dan 10gb aan Save Games? Dat is toch altijd maar een paar MB per game?
Dat verschilt erg per game. Als ik bijvoorbeeld bij mezelf kijk naar Red Dead Redemption 2 heb ik al bijna 200 MB aan savegames. Dishonored 2 is ook al 254 MB bij mij, maar dat is ook een game waarin je erg veel saved en daarin ook zelf de keuze hebt om constant te saven.
Prey heeft daarbij 265 MB en Deus Ex zelfs 556 MB. Het lijkt ook erg uit te maken hoe devs het save-systeem ontwikkelen lijkt wel. Bij de één nemen savegames nou eenmaal veel meer ruimte in beslag dan bij andere games. Misschien weet iemand waar dit precies mee te maken heeft?
Mooi he dat sommige save games dus al groter zijn dan volledige games uit de jaren 90
Eigenlijk heel jammer, want het is niet benodigd! :)
Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een game en o.a. zit er een groot stuk techniek in het saven. Iets wat ik daarvoor niet had verwacht.
De 'lazy' manier is om vrijwel een snapshot te maken van de huidige staat. Het nadeel is dat je dan ook echt alles opslaat. Het kan ook anders door specifieke zaken op te slaan die benodigd zijn om bij het laden alles opnieuw te genereren.

Wellicht een simpel voorbeeld:
Je hebt een object, een auto. Die heeft diverse attributen zoals kleur, motor, etc. Uiteindelijk stel je dus zo'n object samen. Nu kan ik dat gehele object opslaan wat vrij veel data bevat. Het is wel makkelijk want je hoeft verder niets te doen. Wat ik ook kan doe is specifiek je keuzes bewaren op basis van bijvoorbeeld een ID. Auto 1, kleur 3, etc. Bij het laden genereer ik je object gewoon opnieuw op basis van die unieke ID's en heb je weer hetzelfde object.

Als er een save-game is van gigs.. dan is iemand gewoon lui geweest. Het verschil tussen de 2 opties kan afhankelijk van zo'n object een factor 10 tot wel 10000 zijn namelijk.
Als er een save-game is van gigs.. dan is iemand gewoon lui geweest.
De mensen die bij dat soort game studios werken zijn meestal geen beginnende onervaren ontwikkelaars. Ga er maar vanuit dat het geen luiheid of gebrek aan expertise is. Dit gaat gewoon om geld. De hinder die gamers ervan hebben dat save games groot zijn is erg klein, disk space is ontzettend goedkoop, zelfs op ssd’s nu. Het zal niet snel een reden zijn voor iemand om de game niet te kopen. Daarentegen kosten software ontwikkelaars veel geld. Het is dus helemaal niet raar dat men vaak voor de simpelste oplossing gaat die het snelst te implementeren is en ook tot minder bugs gaat leiden die óók weer ontzettend veel geld kosten om te fixen.

De methode die je noemt om de keuzes op te slaan die tot een obect leiden zou je kunnen implementeren met Event Sourcing. Maar het kan best een afweging zijn geweest dat het helemaal opnieuw afspelen van alle events om tot het uiteindelijke object te komen langer duurt dan gewoon de hele state inladen. Stel we hebben het over 5 seconden tegenover 10 seconden laadtijd voor een save. Da’s al een prima overweging om dan maar gewoon alles op te slaan, ondanks de ruimte die het inneemt.

[Reactie gewijzigd door Argantonis op 1 februari 2019 07:21]

Kortom Shoddy programming ;)
Screen captures, photo galeries, meerdere characters, detailing van objecten (schades, vlekken etc. ontstaan door toedoen in de game en je niet zelf kiest), omgevingsdata (sporen, gedode enemies, opgeblazen of gebouwde/geknutselde objecten/constructies etc.). Kan serieus snel oplopen wat betreft benodigde ruimte.
Veel groter. Veel waren niet meer dan een paar MB.

Maar de jaren 80 dan: commodore 64. 35 kilobyte (geen gigabytes of megabytes) beschikbare ram en voor een goede game iets van 500 kilobyte op floppy (of zelfs cassettebandje). 320x240 resolutie op 14/15 inch 4:3 scherm, of 28 inch TV! Dat waren nog eens tijden. En soms wel meer dan 5 minuten wachten voordat een level geladen was!

Apache helicopter simulator
https://youtu.be/A8bBV7uzbSs

Michael Jackson Moonwalker
https://youtu.be/mu0Uw-N4QaU

Asteroids
https://youtu.be/OjyaOzl7PFI

[Reactie gewijzigd door gjmi op 31 januari 2019 23:21]

Denk hoe meer mogelijkheden in het spel, items, objecten, verhaallijnen e.d. Hoe meer data je moet vastleggen. Een openwereld zal veel meer meer moeten onthouden per savegame, dan bijv. een single player waarbij je vaste levels hebt en vaste savepoints. Je hoeft dan bijv. alleen vast te leggen welk save point, welke wapens en hoeveel ammo om maar wat te noem.
Singstar neemt bij mij al 2GB in beslag, dat was voor mij de reden om deze uit te schakelen voor cloud opslag.
Heeft puur met opzet van het spel te maken en wat voor states persistent moeten zijn. Hier heb je dan over raw data, kan nog een zlib compression slag overheen gaan... maar denk dat meesten zouden vertikken om het te doen, want dit heeft weer een impact op je save/load performance.
Skyrim savegames kunnen hard gaan als je een paar profielen hebt - je hebt van die gekken 8)7
Skyrim slaat iedere autosave apart op.
Sommige spellen gaan over enkele 500mbs. Dus zeker handig als je veel spellen hebt
Bijv. Outlast 2 neemt 1GB al in maar inderdaad de meeste games zijn max 50mb dus 10GB krijg je al moeilijk vol :)
Vreemd, dit is bij Xbox heel anders, voor RDR2 (uitgespeeld) maar 13.4 mb. Andere spellen ook niet noemswaardig groot.
Ik heb bij mezelf gekeken kom op ff over 4GB uit.
Ik zit tegen die grens aan, totaal aan PS3/Vita/PS4 saves. Grootste hap hieruit is Singstar, deze heeft 2x een savegame van 1,76GB (eenmaal disc, eenmaal digitaal). Weet niet wat Singstar upload maar de kans bestaat dat dit een aardig deel van mijn aangekochte nummers zijn.

Voor mij meer dan welkom. Nu zou nog welkom zijn een handige, snelle en effectieve manier om meerdere saves direct uit de cloud te verwijderen (als deze ook uit interne opslag zijn verwijderd). Het één voor één aflopen is geen doen met 700+ gespeelde spellen over de jaren heen met dito savegames.
Volgens mij kan je ook online een back up maken van je PS4 + save games + media zoals opgenomen video clips en screenshots. Op die manier kan je makkelijk switchen van PS4 zonder een usb stick (wanneer je bijvoorbeeld upgraded naar een PS4 pro en de oude verkoopt).

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 1 februari 2019 00:31]

Dreams zal binnen kort ergens dit jaar wel uitkomen.
Denk dat het daar meer voor bedoeld is.
Grappig dat een vertienvoudiging voor alle abonnees geen punt is, maar het wijzigen van je Playstation account en store naar een andere taal godsonmogelijk is.
denk dat dat te maken heeft met de verschillende landcodes voor games+content. Ook kan je met een buitenlands account je nederlandse paypal/creditcard en tegoedkaarten niet gebruiken. Als dit wel mogelijk zou zijn zou hier misbruik van gemaakt worden, omdat andere regio's / landen in de wereld goedkoper zijn (vanwege de andere valuta). Al met al is het dus niet mogelijk om vooral financiële redenen
Dan nog, een weergave taal van je account moet toch te wijzigen zijn? In elk land zitten zat mensen die niet de taal van het land spreken, die worden dan eigenlijk verplicht om de regels te omzeilen. Dan moet je dus als Turk of Pool in Nederland zeggen dat je je een ander land bevindt. Nou is dat misschien nog allemaal EU store, maar een Amerikaanse store is toch echt anders. Vind het een slechte zaak (offtopic, I know)
mooi. ze zien blijkbaar dat het nodig is voor sommige spelers en willen dat iedereen gewoon al hun savegames kwijt kan.

zoveel extra zal het ze niet kosten, er zullen vast maar enkelen zijn die zoveel gebruiken. waarschijnlijk is de enige reden dat het niet ongelimiteerd is dat het anders misbruikt kan worden door kwaadwillende.
Ze zouden wel ongelimiteerd met een FUP kunnen aanbieden.
Zoals je zegt, als het alleen voor savegames is.
Ik vind het concept dat Steam heeft dan toch een stuk beter, geen totaal aantal opslag maar een vast limiet per game waar de gamedeveloper inspraak op kan uitoefenen. Sommige games heb ik 100MB cloud opslag in de steamcloud, andere weer 1GB. Als gebruiker ben ik nog nooit tegen een limiet aangelopen en naarmaten mijn game library groeit groeit mijn opslag mee.
1GB echt!?!? Toen ik dit bericht zat te lezen dacht ik echt; "hoe prop 100GB aan saves vol dan? Nutteloze update" Maar als jij zegt 1GB voor sommige games snap ik het wel.

Sinds wanneer zijn gamesaves zo belachelijk groot geworden dan,het is toch gewoon een kwestie van een moment in je game vastzetten om later weer te hervatten? Paar generaties geleden was je met een paar Kb klaar 8)7
Maar je snapt toch dat met het 'vastzetten' nu veel meer informatie moet worden opgeslagen dan eerder?

Paar generaties geleden speelde we op cartriges van een paar mb, nu is een red dead r2 groter dan de HDD die ik vorige generatie in mn PC had. En zoals in vele comments uitgelegd, het verschilt enorm per game

Times are changing.
Heb je helemaal gelijk in...... Zal wel oud aan het worden zijn denk ik haha.
En hoe wil je dat met Minecraft/Portalknight/Legoworld doen? Die bieden vaak tig werelden aan waarbij je elk puntje kan aanpassen.
Of neem bv GTA 5 waarbij je dan ook moet opslaan welke auto's hij toegang heeft en welke upgrades hij heeft unlocked
Het klinkt makkelijker dan het daad werkelijk is.
Het hele punt is dat het je niet lukt om dit vol te proppen met gamesaves en de cloud save functionaliteit dus niet kapot gaat. Als 100MB dan weinig is geven ze je vanzelf 1GB.
Ik heb het even opgezocht gezien ik weet dat Witcher 3 een van de games is die 1GB beschikbaar krijgt en daar zit ik momenteel op 105MB aan gamesaves. Vooral door de autosave features en elke save is ongeveer 3MB groot.

Dus in dit geval is het helemaal niet zo dat je enorm grote gamesave bestanden hebt maar betreft het een hele lange game die vaak auto-saves en checkpoint saves aan maakt gedurende het spel. 100MB cloud storage voor deze game is te weinig dus hebben ze voor 1GB gekozen zodat je ook als je dit spel meerdere keren uit speelt niet direct cloud opslag problemen krijgt.
Flinke verhoging. Doe dan ook maar gelijk shadow copies. Gewoon voor de zekerheid. :+
Wellicht ook te maken met sony's toekomstige console en daarmee nog grotere bestanden, who knows
Waarom zo veel opslag voor save games mijn cloud neemt niet eens 10 gb in beslag.
Lijkt me handig om die Cloud opslag in de toekomst ook te kunnen gebruiken om bv je screenshots automatisch te laten uploaden naar de cloud of gameplay video's, die je dan weer via de PS app kan benaderen.
Nooit geweten dat dit onderdeel van PS Plus was... haha.
Maar fijn! Meer is altijd beter.
Alleen jammer dat de maandelijkse games wederom weinig soeps zijn (voor mijn smaak dan he). Afgelopen jaar geen enkele echt leuke game via PS plus gezien... Jammer. Vroeger (PS3 tijd) waren dat er jaarlijks toch wel een stuk of 4 a 5 die ik serieus de moeite vond.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True