Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Sony verkocht in de afgelopen maanden ruim een miljoen PS4's per maand. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de elektronicamaker. Dankzij de PS4 verdubbelde het aantal verkochte consoles dat Sony leverde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Van de 4,1 miljoen consoles die Sony in de zomermaanden verkocht, waren er 3,3 miljoen een PS4. Dat zijn 1,1 miljoen PlayStations van de nieuwste generatie per maand. Daarmee waren het wat de verkoop van de PS4 betreft de succesvolste maanden sinds de release in de laatste maanden van vorig jaar, toen Sony 4,5 miljoen PS4's verkocht, zo is te lezen in de kwartaalresultaten.

Sony lijkt de daling in verkopen van Xperia-smartphones vrijwel te hebben gestopt. Die daling is nog maar 1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sony leverde 9,9 miljoen Xperia-smartphones, tegenover 10 miljoen in dezelfde periode een jaar geleden. Bij de voorgaande keren dat Sony kwartaalcijfers presenteerde, waren de dalingen in leveringen veel hoger.

Dat betekent echter niet dat het goed gaat. Sony maakt verlies met zijn smartphonetak en schrijft daarom omgerekend bijna 1,3 miljard euro af op de mobiele divisie. Sony leed in zijn geheel dan ook een verlies van bijna een miljard euro, bij een omzet van omgerekend bijna 14 miljard euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Hmm oke, goed om te horen dat er veel xperia en playstations de deur uitgaan maar erg jammer dat er verlies geleden wordt. Zijn er smartphone ontwikkelaars die wel daadwerkelijk winst maken?
Ja, Apple. Zie hier.
Samsung bij mijn weten ook, maar daar kan ik zo snel even geen informatie van vinden.

[Reactie gewijzigd door Godjira op 31 oktober 2014 09:32]

Je moet niet zo ver zoeken, gisteren stond hier nog nieuws over de laatste resultaten, en ze zijn niet al te rooskleurig (de evolutie, resultaten op zich zou ik wel willen behalen)

Edit: ging wel degelijk over winst:
De winst uit Samsungs mobiele tak daalde in het afgelopen kwartaal met 74 procent. Het bedrijf heeft vooral in China last van concurrenten als Xiaomi. Ook de winst van Samsung als geheel daalde flink in het afgelopen kwartaal: met 49 procent.

Hier vind je het artikel terug.

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 31 oktober 2014 11:07]

Dat ging volgens mij over marktaandeel. Niet zozeer of ze winst maakten de ja of de nee.
Er staat letterlijk in het bericht winst en niet marktaandeel. Het is wel zo dat ze marktaandeel verliezen in China aan concurrenten als Xiaomi
Xiaomi is een van de weinige die in ieder geval winst maken of quitte spelen. Ondanks de zeer lage prijzen, weten ze via social media toch veel telefoons aan de man/vrouw te brengen.
Natuurlijk komt dat ook doordat Xiaomi als een van de enige direct naar de klant verkoopt. Als je kijkt wat er bij andere merken allemaal tussen zit.. Importeur, verkoper. Dan kan ik me wel indenken dat hier een groot verschil in zit qua omzet.
Als je ook nog de reclamekosten en de lange testperiode weg laat, dan valt er veel winst te behalen.
Mijn Xperia Z3c kwam zo goed als perfect vanuit de winkel. Bij een Xiaomi is het zo dat de laatste testen door de users wordt gedaan. Hierdoor kunnen ze telefoons eerder op de markt brengen, maar de early bird user is dan tevens tester. Dit moet je bij dat merk wel in gedachten houden. Na 1-3 maanden is de firmware helemaal optimaal en dan zou je het toestel aan je oma kunnen geven, doordat hij dan zonder (grote) problemen werkt.
Een Sony zou je direct aan je oma kunnen geven, doordat deze eigenlijk zo goed als direct bug-free is, uiteraard zit dat ook in het kostenplaatje.
De mobile onderdeel van LG maakt tegenwoordig weer winst. Zie o.a. http://online.wsj.com/art...artphone-sales-1414566069

Apple, Samsung, HTC en Xiaomi dus ook. Volgens mij zijn er weinig grote fabrikanten van smartphones die tegenwoordig geen winst maken op dat product.
ze moeten ook elk apparaat met winst verkopen. bij een console hoeft dat niet, omdat er ook met de spellen flink verdiend kan worden
Zijn er smartphone ontwikkelaars die wel daadwerkelijk winst maken?
Netto winst van Apple kwam in het vierde kwartaal uit op 8,5 miljard dollar. De mobiele tak van Samsung 1,3 miljard.

Dus winst maken doen sommige smartphone ontwikkelaars zeker!
Daarbij is inkomstenpercentage van de iPhone het meest grote aandeel in de totale inkomstenplaatje van Apple:
http://cdn.macrumors.com/article-new/2014/10/linechart.png

[Reactie gewijzigd door Tijn89 op 31 oktober 2014 13:24]

HTC heeft door de One telefoons ook eindelijk weer winst!
Waarom is dat spijtig? Iedereen heeft een vrije wil en beslist zelf of hij dat zal accepteren en kopen. Of ben je zo iemand die niet kan verdragen dat iemand een andere mening heeft?
Dat heet marktwerking.
Als er vraag is zorg je dat de prijzen hoog zijn. Zo kan je lekker veel verdienen.

Oneplus snapt dit niet helemaal, die hebben een hoge vraag maar een hele lage prijs. Die zullen dus niet zoveel verdienen.

En als ik eerlijk ben over Apple, ja het is duur, maar het is ook wel kwaliteit. Dus de prijs kwaliteit verhouding is best goed.
En weet je wat het voordeel is, je HOEFT het niet te kopen. Als jij niet zoveel geld uit wil geven dan doe je dat toch niet.
nou ik weet dat het niet on topic is... maar de iphone 6 plus is zeker niet "kwaliteit" als je kijkt naar de behuizing. Daarnaast heb ik al heel wat mensen gesproken en stuk voor stuk hoor ik dat de accu's van de iphones na 2 jaar zo rot als kaft zijn. en heel onstabiel zijn. Dit heb ik met mijn note 2 na twee jaar totaal geen last van.

On topic: Ik hoop dat sony hun z3 op orde krijgen... er zijn momenteel grote problemen met de waterdichtheid. Mijne ga ik vandaag op sturen naar sony omtrent een lekkage in het achter paneel. Deze worden veroorzaakt (in mijn ogen) door slechte lijm die bij de minste of geringste buiging scheurt waarna een lek ontstaat waardoor water naar binnen komt. Als alle Z3's dit hebben dan zien we over een jaar een gigantisch aantal toestellen terug naar sony gestuurd worden voor reparatie als meer mensen er last van gaan krijgen. Nu waterdicht betekend bij de z3 zeker niet dat deze dat over een tijdje ook nog is kwam ik achter. zodra je achterkant kraakt als he het toestel een heel klein beetje tordeert betekend dat je toestel niet meer water dicht is... dat is in ieder geval zeker!

Dit kan de aankomende winst van sony nog wel eens flink onder druk zetten. Ik hoop dat ze het productie proces snel aanpassen.
Ik hoor zoveel dingen... zelf ervaar ik de problemen die jij hoort niet.
ik heb er zelf last van dus ik hoor het niet ze zijn er gewoon. Hier een video. kun je het zelf zien. Ron zijn toestel was waterdicht toen hij hem testte toen hij hem net had. na mijn verhaal nog eens getest hier het resultaat:

http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/19704
oneplus heeft juist die grote vraag omdat de prijzen zo laag zijn he dat is juist het hele idee als ze hem verkochten voor 500-600 euro ja dan was nauwelijks vraag naar
Daar is altijd een balans tussen. En je hebt gelijk dat de vraga hoog is door de lage prijs. Maar zelfs voor 100¤ meer zou er nog heel veel vraag zijn.
Goed nieuws voor Sony en PS4 eigenaren.

Hopelijk steken ze het verdiende geld in het PSN netwerk en
verbeteringen voor de PS4 zelf.
Dat betekent echter niet dat het goed gaat. Sony maakt verlies met zijn smartphonetak en schrijft daarom omgerekend bijna 1,3 miljard euro af op de mobiele divisie. Sony leed in zijn geheel dan ook een verlies van bijna een miljard euro, bij een omzet van omgerekend bijna 14 miljard euro.

Met een verlies van een miljard heb je niet veel om te investeren.
Er wordt 1.3 miljard afgeschreven en daarna bijna een miljard verlies gedraait... Uitgaande van de verwachtingen van voor het afschrijven is er dus nog winst gemaakt. Er is met een boekhoudkundige truuk alvast verlies gemaakt. Dergelijke bedrijven zijn zo groot zodat ze winst aan de ene kant kunnen gebruiken om verlies aan de andere kant te kunnen opvangen. Dat lukt dus aardig.

Nee, ik heb geen medelijden met Sony.
Zelf de ballen verstand van economie fijn om te zien dat iemand die het wel begrijpt het uitlegt aan ons leken :*)
Het zal inderdaad wel een truc zijn. Een bedrijf wat 1 miljard puur verlies per jaar maakt houdt het anders nooit lang vol.
In dit geval dus juist wel. Het verlies wordt zoals ik het zie helemaal veroorzaakt door afschrijvingen en als ik het goed begrijp zijn het je investeringen die je afschrijft.

Voor Sony is het natuurlijk niet prettig om een miljard winst te maken en belasting te moeten betalen. Veel liever investeren ze in nieuwe dingen die er 1) voor zorgen dat je uitgaven hoger worden en dus je winst zakt en 2) je deze nieuwe dingen weer kunt afschrijven waardoor je winst in de jaren erna ook lager wordt.
Aardig deel van de winst van de gamesdivisie zal en kan worden geinvesteerd in netwerkzaken:
http://www.reuters.com/ar...ion-idUSKBN0HD0I820140918

..He warned, however, that profitability of the game division, which had been combined with network services such as streaming video and music as well as games, would be constrained in the near term as Sony needs to invest in its network infrastructure over the next 12-18 months.

He denied there was pressure for the games division to take up the slack for the mobile business, and noted that both Hirai and CFO Kenichiro Yoshida's background in games and networking was favorable for his business.
Leuk al die verkopen van de PS4 maar ik had na een jaar toch al wel wat meer verwacht van Sony dan remakes en multiplaform games. Waar blijven bv de JRPG's? Als je van indies houdt zit je echter goed bij Sony maar daar heb ik geen PS4 voor gekocht.
bij iedere generatie verandering kost 2-3 jaar, dit is al zeker 15 jaar zo! of je gaat mee bij launch of je wacht 3 jaar voor kopen ps4/x1
Tja, ik was ook zo snel mogelijk in de nieuwe generatie gesprongen met de aanschaf van een PS4. Ik heb me vermaakt met Watch_Dogs, maar de hoeveelheid games die tot nu uitgekomen zijn op de next-gen consoles die ik (persoonlijk) leuk en interessant vind is klein.
Na een hele tirade van een vriend van me op het niveau van "PC-Gamer-Master-Race" toch maar weer eens Steam geprobeerd. Daarna de PS4 in de verkoop gedaan en weer voor pc gaming gegaan. Met een xbox voor windows controller op de bank lijkt het bijna op console gaming, maar dan met een gameslibrary van iets van 3700 games voor schappelijke bedrag die op al mijn pc's, ongeacht generatie, toegankelijk zijn.
Goh gek he met een console die nog geeneens een jaar uit in.

Kijk naar de release van de ps3. Daar waren een stuk minder triple A game in het eerste jaar maarja gamers zijn meer verwend geworden.

Ik game al het hele jaar op me ps4 en op de pc.
Op zich vind ik het wel gek met een console die nog geen jaar uit is. De console is gemaakt door een fabrikant die al sinds 1994 PlayStations maakt. In theorie hebben ze voor een geschiedenis van 20 jaar aan games liggen. Ik zou best bijvoorbeeld een Bioshock (1 of Infinite) op de PS4 hebben willen spelen, maar helaas gaat dat niet want die discs werken alleen in de PS3. Als de PS serie backwards compatible was geweest was er bij het begin van de next generatie al een partij triple A titels geweest waarin ik zeer geďnteresseerd zou zijn.
Daarom sluit ik me bij wat Mooyal zegt: een jaar of 2/3 de nieuwe generatie in is het punt waarop een generatiewisseling interessant wordt.
Oké daar geef ik je wel gelijk in. Ik had ook graag backwards compatibility willen zien maar veel mensen hebben het er ook over hoe weinig games er origineel zijn uitgebracht voor de ps4 en als je dat vergelijkt met het begin jaar van de ps3 hebben we nu veel meer triple A games dan toen.

Plus de prijs van de ps4 is geen 1100 gulden wat toen de ps3 ik ben begin wel koste.
Ik vind het zeer verrassend dat Sony het zo goed doet het moment. De grote toppers zijn op een hand te tellen en het grootste gedeelte van de game library bestaat uit indie games! Niet dat dit perse slecht is maar daar koop je geen next gen console voor,en die indie games kun je ook prima op de ps3 spelen.Het online gamen is niet meer gratis omdat je nu verplicht playstation plus moet afnemen.Het is wel fijn dat je dan elke maand gratis games krijgt maar het word er wel duurder op.Het is mij dan ook volkomen onduidelijk waarom het zo een trein loopt vooral omdat zo een console toch 400 euro kost. Is de marketing van sony nou zo goed of doet de concurrentie van sony het zo veel slechter? Nou ik wacht in ieder geval af want er is nu nog geen enkele titel waar ik een ps4 voor zou aanschaffen! Ik ben benieuwd waar dit naar toe gaat.
Je hebt toch minstens 2 handen nodig om de toppers te tellen. Oké niet allemaal alleen voor de ps4 maar voor de xbox kan je de exclusieve game ook op 1 hand tellen.

Qua toppers voor beide consoles (games met een 7 of hoger) heb je meer dan 2 handen nodig.
Je vergeet dat dit het eerste jaar in van de ps4. Kijk voor de gein naar het eerste jaar van de ps3 en naar de line-up en naar de prijs.

Gamers zijn veelste verwend tegenwoordig.
"Je vergeet dat dit het eerste jaar in van de ps4. Kijk voor de gein naar het eerste jaar van de ps3 en naar de line-up en naar de prijs. ""

Nou wat ik nou juist probeer te vertellen is dat de ps3 bv het eerste jaar helemaal nog niet zo goed verkocht als de ps4.Wat ik me nou juist afvraag waarom doet de ps4 het zoveel beter dan de ps3 destijds. Waar ligt dat aan,ik wil niet gaan klagen over het game aanbod dat is niet het moraal van mijn verhaal. Wat is de voornaamste reden waarom mensen een ps4 kopen? Is dat het vertrouwen aan het merk?

[Reactie gewijzigd door rippert op 31 oktober 2014 15:58]

Dat is 200 euro goedkoper en het feit dat Microsoft het met de launch van de One heeft verkloot en inderdaad het vertrouwen in de toekomst. Je weet dat Uncharted gaat komen, je weet dat Sony komt met exlusives met de kwaliteit van de last of us en ook qua third party weet je dat het goed zit.
Mooi. Een goede verkoop van de PS4 zal in de nabije toekomst waarschijnlijk winst betekenen uit de verkoop van games. Spijtig dat de PS Vita het nog slecht doet. Hardwarematig een mooi apparaat maar te weinig mee gedaan door Sony. Dat zal wel de laatste poging van Sony zijn in de strijd om de handheldconsole markt.
Als ze zoveel mogelijk psn games crossbuy maken voor ps3/ps4/psvita dan zal de psvita vast beter verkopen. de reden dat ik een psvita is om op vakantie de gratis games te spelen die je elke maand krijgt bij psn+
Die games krijg je niet gratis, je betaalt ervoor voor PS+. Dat niet alleen, zodra je stopt met PS+ kopen kan je ze niet meer spelen dus er is weinig "gratis" aan. Wat wel gratis is is Team fortress 2 die je gratis kunt installeren als je steam download.
Jammer dat al het geld dat PS4 opbrengt weg valt ipv investeringen in nog betere games, infrastructuur en R&D
Dat is zeker jammer. Want het geld is hard nodig bij andere (verlieslijdende) onderdelen van Sony. Ik ben dan ook benieuwd hoe lang Sony als geheel door kan gaan op de wijze van de afgelopen jaren.
Ik vraag me af wat de verkoopcijfers per telefoon zijn. Vooral de resultaten van de Xperia Z1 compact zou ik erg graag willen weten.
Momenteel zijn ze met de Z3 compact de enige op de markt met telefoons onder de 13cm en toch de meest uitgebreide specificaties. Ik hoop dat Sony deze smartphone serie ook onder high end beschouwd en daardoor deze kleine krachtpatsers blijft produceren.
Denk niet zo goed. Ze hebben 9,9 miljoen smartphones verkocht ten opzichte van 10 miljoen vorige jaar. Maar de markt is sterk gegroeid sinds vorige jaar. Sony zou dus 12,5 miljoen moeten verkopen om dezelfde marktaandeel te kunnen behouden. Zie http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS25224914

De Z3 compact is absolute niet gepusht en in veel landen slecht verkrijgbaar. Je kunt een geweldig smartphone maken, maar als mensen niet weten dat het bestaat en het niet kunnen kopen zullen de verkoopcijfers slecht zijn.

Google Trends Z3 vs Z3 compact
http://www.google.com/tre...&date=today%2012-m&cmpt=q

Google Trends Z3 vs Z3 compact vs S5 vs iphone 6
http://www.google.com/tre...&date=today%2012-m&cmpt=q
Haters gonna hate Sony.

Tuurlijk kan het beter maar ik zie het wel zitten met Sony.

Best verkopende console ooit!!! met de PS4 meer dan de Wii wat toch een rage wat en nongamers zelfs kochten.

Xperia telefoon nu 3e wereldwijd met 5,1 % marktaandeel. Ok zegt niet zo heeel veel maar toch symbolisch.

Ik ben een Sony fanboy en steun ze door dik en dun. Maar objectief gezien kun je hun stijging van de afgelopen 2-3 jaar sinds Kaz aan de macht is daar niet ontkennen.

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 1 november 2014 00:56]

Met jaar op jaar dikke verliezen kunnen ze jouw steun hard gebruiken.
Maar in vergelijking met hun belangrijkste concurrenten doen het bijzonder slecht. Microsoft verkoopt minder XBox Ones maar draait als geheel erg goed, en kan hierdoor volop de strijd op de langere termijn aan. En over Apple zullen we het maar niet hebben :) Als je als Sony minder telefoons verkoop dit jaar, ruim een miljard verlies draait dan biedt een goeddraaiende PS4 erg weinig soelaas...
Sony verkoopt dus ongeveer 40 miljoen (!) smartphones per jaar en maakt er fors verlies op.
De wereld zit vreemd in elkaar.
Plaatje ziet er op mobiel erg karig uit.. Geen legenda en geen cijfers op de x-as

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True