Sony ziet verkopen PS Vita halveren in jaar tijd

Sony heeft de verkopen van zijn handheld PS Vita afgelopen maanden zien halveren ten opzichte van vorig jaar. Sony verkocht 800.000 Vita's in de maanden juli, augustus en september. De verkoop van PlayStation halveerde ook bijna.

De PlayStation Vita kwam in het voorjaar van 2012 in Nederland uit. Sony splitst de verkopen niet op naar regio, maar het is wel duidelijk dat Sony's handheld veel minder verkoopt dan die van Nintendo. Nintendo meldde onlangs bijna vier miljoen 3DS-exemplaren verkocht te hebben afgelopen half jaar, terwijl Sony er van zijn Vita 1,4 miljoen verkocht. Sony kondigde in augustus aan dat het de prijs van de PS Vita verlaagt naar 199 euro. Het Japanse concern bracht bovendien eerder deze maand een dunnere versie van de handheld op de markt. Die is voorlopig enkel in Japan te krijgen. Wanneer het dunnere model in de rest van de wereld verschijnt, is niet bekend.

De verkopen van PlayStation-consoles gingen ook achteruit van 3,5 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar naar twee miljoen nu; dat is een daling van ruim 40 procent. Daarvoor is echter wel een logische verklaring: de PlayStation 4 komt binnenkort uit, waardoor minder gamers de PS3 nog zullen aanschaffen.

Sony heeft zijn marktaandeel op de smartphonemarkt zien afnemen. De verkoop van smartphones zit in de lift, maar Sony's verkopen groeiden minder hard dan de markt als totaal. Sony verkocht afgelopen maanden tien miljoen Xperia-smartphones, een stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het is voor het eerst dat Sony met de verkoop van smartphones in de 'dubbele cijfers' zit. Concurrenten als LG, Huawei en Lenovo deden het beter.

Sony verkocht in het afgelopen kwartaal minder pc's, camera's en televisies dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

31-10-2013 • 09:27

89 Linkedin

Lees meer

Sony heeft 80 miljoen PS3's verkocht Nieuws van 6 november 2013
Sony verlaagt prijs PlayStation Vita Nieuws van 20 augustus 2013

Reacties (89)

89
89
45
5
0
33
Wijzig sortering
Sony heeft denk ik op handheld gebied een imago probleem, ik zou bijna vergeten dat de vita bestaat.
Op game sites wordt hij nauwelijks genoemd, er komen geen populaire of mooie games voor uit.

Sony heeft mooie hardware in de vita zitten, maar ze vergeten mooie games te maken. De hele reden waarom de DS zo populair was/is om de games. Alles draait om vermaak, een ervaring, leuk dat je de beste hardware hebt, maar je hebt er niks aan als je de spellen niet hebt.
Volgens mij is het gewoon dat de mensen die geen PSVita hebben simpelweg denken dat er geen games zijn.

Tearaway, Killzone Mercenary, Wipeout 2048, Uncharted: Golden Abyss, Gravity Rush, LittleBigPlanet PSVita, Soul Sacrifice, Rayman Origins, Rayman Legends, PS All-Stars Battle Royale, Sly Cooper: Thieves in Time, Super Stardust Delta.

En dit zijn bijna allemaal exclusieve games.
Maar dan faalt je marketing team toch gewoon gigantisch?

Als ik als niet-Vita bezitter niet weet dat er toffe games op dat ding te spelen zijn, dan is het complete marketingteam van Sony een stel incompetente lutsers.

En je moet toch toegeven, de laatste weken word je op TV doodgegooid met reclames voor de 2/3DS, inclusief reclames voor games die al een jaar in de winkel liggen, waarschijnlijk om de kerstperiode nog even lekker te kunnen pieken. Van Sony hoor ik helemaal niets om daar een beetje tegengas op te geven.
Anoniem: 549919
@REDSD31 oktober 2013 16:45
Mooie woorden REDSD.
Dit is natuurlijk deels te wijten aan de verkoop van smartphones en tablets en de verschuiving van meer full featured games naar makkelijke casual games die je even snel op telefoon / tablet kunt spelen. De prijs van de vita is op zich niet heel erg hoog maar ik denk voor velen wel te hoog om zo'n device naast de telefoon en / of tablet te kopen.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Als je ziet hoe goed de 3DS verkoopt (na een dramatische aanloopperiode) blijkt dat er nog steeds een markt voor handhelds is. In tegenstelling tot Sony weet Nintendo dus blijkbaar wel hoe je een handheld goed in de markt zet. Kijk alleen al de verkoopaantallen van de nieuwe Pokemon games, die zijn gewoon indrukwekkend te noemen. Daarbovenop komt nog een geheel nieuwe Zelda game die ook een garantie voor sales is. De Vita is een mooi apparaat maar mist de hoeveelheid en de kwaliteit aan games die de 3DS van Nintendo wel in huis heeft.
Nintendo heeft met Pokemon nog steeds een heel sterke IP. Maar ik heb wel eht idee dat Pokemon nog een van de weinige bestaansrechten is voor de Nintendo handhelds. als je kijkt naar de ontwikelingen op smartphone gebied blijven de handhelds hilarisch achterlopen.
De 3DS staat rond de 30 miljoen als ik me niet vergis, en dat zijn cijfers voordat Pokémon op de markt verscheen. Met Mario-franchises (Kart, 2D platformers, 3D platformers, Paper, & Luigi, enzovoort) staat Nintendo zeer sterk. Persoonlijk heb ik ook erg genoten van Luigi's Mansion en Lego City.
Nintendo heeft met Pokemon nog steeds een heel sterke IP. Maar ik heb wel eht idee dat Pokemon nog een van de weinige bestaansrechten is voor de Nintendo handhelds. als je kijkt naar de ontwikelingen op smartphone gebied blijven de handhelds hilarisch achterlopen.
Dat achterlopen maakt blijkbaar geen bal uit voor de verkopen. De content doet het verkopen, zoals zo vaak wordt aangetoond. Microsoft en Sony hebben dat ook door, vandaar het fenomeen "exclusive".

Een ander voorbeeld waarom IP zo belangrijk is, laat Disney zien met zijn Mickey Mouse, Donald Duck, etc. Al decennialang verkopen die handelsmerken, maakt niet uit waar ze voor worden gebruikt: van speelgoed, tekenfilms, kleding tot prullaria. De doelgroep koopt het wel. En zo is het ook met Nintendos exclusieve first party games en figuren - die blijven zorgen voor de verkoop van hun hardware (en games).
Is een handheld niet gewoon een betere controller? Lijkt mij ergonomisch een stuk prettiger. Sowieso zelda, pokemon en maria. Hatseflats mooie reis op weg naar je vakantiebestemming.
Helemaal mee eens.
Ik denk dat dit komt omdat de 3DS iets heel anders doet dan console games jou kunnen leveren. De PS VITA is meer echt een mini console waar je vergelijkbare games op speelt als je thuis op de bank zou doen.
Ik denk dan ook dat er weinig mensen zijn die het echt waard vinden om naast hun PS3 en/of Xbox 360 nog een mini console mee te dragen.

Maar ik kan het natuurlijk ook helemaal fout hebben.
Mee eens. Ik zou ook alleen een handheld aanschaffen om soort van uitgebreide arcade games te gaan spelen. Als ik " echte" games wil spelen kruip ik wel achter pc, laptop of console. Die nintendo style games zijn leuk op de handheld. Als ik lees dat pokemon spellen goed verkocht worden krijg ik al een impuls om na 10 jaar niet meer een handheld te hebben gehad zo'n ding aan te schaffen. De kracht van nostalgie.
Ik heb zelf ook een Vita en ik heb toch wel uitgekeken naar een paar games de laatste tijd. Bijv. Killzone: Mercenary, Batman: Arkham Origins Blackgate en Rayman Legends.

Daarnaast ben ik van mening dat de 3DS een compleet andere doelgroep aanspreekt ten opzichte van de Vita. Op de Vita heb je geen games als Pokemon of Mario kart, wat overigens leuke games zijn maar die naar mijn idee meer voor de wat jongere zijn.

Ik ben het wel met je eens dat er wel wat meer games mogen uitkomen voor de Vita, zo vind ik het bijv. jammer dat NFS Rivals niet voor de vita uitkomt. Ik kan daarnaast ook niet wachten tot die PS Vita TV in NL beschikbaar is, kan je toch weer games van je vita op je TV spelen :D
Dat is naar waar hoor, als je kijkt naar het aantal 70+ metacritic PSVita games vergeleken met het aantal 70+ metacritic 3DS games dat beide handhelds per maand sinds hun respectievelijke launch, dan wint de PSVita.

Het is slechts een indruk dat de 3DS meer games heeft, omdat de 3DS meer herkenbare games heeft als Super Mario 3D Land, Mario Kart 7, Pokémon etc etc.

Kijk naar Tearaway, Killzone Mercenary, Wipeout 2048, Uncharted: Golden Abyss, Gravity Rush, LittleBigPlanet PSVita, Soul Sacrifice, Rayman Origins, Rayman Legends, Sly Cooper: Thieves in Time, Super Stardust Delta.

Stuk voor stuk topgames voor de Vita hoor, alleen zijn de Nintendo 3DS games gewoon herkenbaarder qua Nintendo IP's, dus ja, en Nintendo zal zijn IP's daarom maar al te graag blijven uitmelken zolang er zo veel vraag naar blijft.
D'r komen voor de vita echter maar mondjesmaat games uit vind ik. Hoeveel titels hebben we hier nu helemaal in de schappen liggen? Zet dat tegenover de PS3 en het is nogal scheef.

Kijk je echter in Japan in de winkel, dan zag je bij de launch van de PS Vita (ik was er bij) al veel meer titels, die hier nooit uitkomen, en dat aantal is alleen maar groter geworden. Toen ik in Mei van dit jaar in japan was zag ik 2 rijen vol met games voor de vita. Maar allemaal in het Japans, dus niet te spelen voor mij.

(en nee, het waren geen typische japanse games, maar ook games die hier prima zouden aanslaan, maar ze worden hier domweg niet eens uitgebracht! :( )
De 3DS doet het zo goed omdat het gericht is op een hele jonge doelgroep, die de meeste ouders nog geen tablet of smartphone willen geven. De PS Vita is gericht op een wat oudere doelgroep, die liever op tablet op smartphone speelt.

Wat de wat oudere doelgroep dus zoekt, is een virtuele console die te spelen is op de smartphone en of tablet, met controls vergelijkbaar aan een handheld console.

Het zou voor Sony veel slimmer zijn, zijn huidige smartphone lineup te voorzien van een speciale controller connector aan de zijkant en een losse controller die je daar aan kan klikken. Dan heb je het beste van twee werelden.

Daarmee zouden ze in één klap een enorm deel van de smartphone en handheld markt in handen kunnen krijgen.
Ik vraag me af of zo'n losse controller nou echt iets is waar je mee gezien wil worden. Smartphones zijn voor een deel ook een hippe gadget, en we weten allemaal nog wel hoe het de gebruikers van een Ngage verging (bellen met een gekantelde telefoon aan je oor, lol!).

Nee, ook een 'strap-on' om van je smartphone een console te maken zie ik niet gauw populair worden. Touch is voldoende denk ik.
Right on spot CR1691

Ook ik heb een Vita. En welke games heb ik de laatste maanden aangeschaft?
Geen.
Ik heb PSN+ en er komt tot nu (maar dat stopte net gisteren met Tearaway) sinds de launch niks in het AAA-gebied uit dat ik de moeite van het aanschaffen waard vond.
Killzone Mercenary is best indrukwekkend, zo'n shooter op een portable. Zo'n ervaring als Killzone, Uncharted Golden Abyss, Assassin's Creed Liberation en zelfs Need for speed Most Wanted geven krijg je niet op een 3DS of mobiel.

De meeste games van de Vita meer zijn op volwassenen gericht, en volwassenen kopen minder snel handhelds. Van games die zich op een breed publiek gericht zijn, leggen LittleBigPlanet, Gravity Rush, Sly Cooper en Tearaway het in populariteit af tegen Mario, Zelda en Pokemon.

Er zijn ook een hoop ports van goede games in ontwikkeling voor de Vita:
- FFX(-2) HD remastered version
- Injustice Gods Among Us
- Monster Hunter Frontier G (online samen spelen met de PS3 versie)
- Borderlands 2
Borderlands 2 is er wel een waar ik hoge verwachtingen van heb. Maar bijv. shooters zijn mijn ding niet, hoe goed ze ook gemaakt zijn.
Ik zit bijv. eerder te wachten op een soort Fallout New Vegas RPG of een echte Torchlight hack/slash
Daarnaast vind ik de PSN games ook nog best leuk. Heb op de Vita me redelijk vermaakt om weer eens FF7 uit te spelen :)
Ik ben het met je eens. Ik heb er ook een. Op zich prima handheld. Gister ook leuke TuneIn radio app.

Je kunt ook:

- Skypen
- Facebook
- Twitter
- etc.

Alleen de spellen vind ik persoonlijk aan de dure kant. gemiddeld 34,99 tot 49,99. En veelal worden ze na een aantal maanden voor 25% vd prijs aangeboden. Ik wacht tegenwoordig dus met kopen. Als de prijs tussen de 14,99 en 19,99 per AAA titel zou kosten dan koop ik ze direct.
Ook ik heb een Vita. En welke games heb ik de laatste maanden aangeschaft?
Geen.
Dat zou juist een verkoopargument voor de console moeten zijn. Je krijgt bij een PSN+ abonnement vrij veel gratis games (zolang het abonnement loopt kun je hier gebruik van maken).

[Reactie gewijzigd door Bor op 31 oktober 2013 09:58]

Terwijl Sony zo'n grote schatkist aan potentieel heeft. PSX/PS2 games..
Ben het ook niet helemaal eens met Bor. Handhelds zijn qua gameplay natuurlijk ook niet te vergelijken met smartphones en tablets. Het is een apparaat dat echt gericht is op gaming en de ervaring op zo'n apparaat is niet te vergelijken met smartphones en tablets.

De games voor de Vita zijn inderdaad een probleem, maar dat begint wel een beetje te komen na het blijkbaar goede Killzone: Mercenary en de openheid richting de indie developers. De Vita heeft een equivalent van Zelda en Pokemon nodig (qua kwaliteit enzovoort) en dat zijn volgens mij tot nu toe alleen Uncharted en Killzone. Nu moeten ze doorpakken, de Vita verdient geen stille dood.

Ook wordt het nog interessant om te zien hoe de Vita gaat samenspelen met de Playstation 4. Samen met de prijsverlaging zal de Vita in de komende maanden toch wel wat momentum gaan opbouwen. Ik heb zelf geen Vita, maar die bundel van €200 voor een 3G Vita, 8gb en Killzone is wel erg aantrekkelijk. Ben benieuwd hoe de Vita het gaat doen in de kerstdagen.
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk, maar voor gaming is de vita toch echt superieur aan welke smartphone dan ook ivm de controls, dat vindt ik toch zelf echt het ergste aan smartphones, de onscreen controls, gewoon waardeloos..
Sony blijft het proberen met de PSP, maar echt voet aan de grond in handheld gaming krijgen lukt ze maar niet. We hebben zelfs die Xperia Play langs zien komen waarin smartphone en console samengingen, wat ook niet echt leidde tot hoge verkoopcijfers.

Wat missen ze toch? Ik denk eerlijk gezegd dat de doelgroep te klein is. Hoeveel serieuze handheld gamers zijn er binnen de demografie van de Sony-gamer? Ik denk dat het er een stuk minder zijn dan bij concurrent Nintendo bijvoorbeeld. Handheld gaming is veel populairder bij jongere mensen/kinderen, terwijl de Playstation-doelgroep toch wel een beetje 16/18+ en verder is. Dat is in mijn optiek de enige verklaring dat de handhelds van Sony maar niet willen - qua functionaliteit zijn ze namelijk ook best interessante apparaten waarop je comfortabel een filmpje kan kijken, ze doen dienst als volwaardige mp3speler, en hebben connectivity. Maar de 20-plusser heeft al een smartphone met veel betere connectivity waarop ook een klein spelletje gespeeld kan worden, wat voor veel mensen onderweg al meer dan voldoende blijkt te zijn.
Zonder exclusives is dat nogal logisch hé; Waarom zou je een vita kopen , als je dezelfde games op je andere consoles kunt spelen; (tablet, telefoon, ps3, pc, ...)
Ben ik toch niet helemaal met je eens..

De VITA heeft zeker een aantal (goede) exclusives :
Een paar voorbeelden die ik ieg voor mijn VITA heb zijn (als dan niet via PS+ binnengehaald) :

* Assassin's Creed III: Liberation (note: nu ook aangekondigd voor de PS3, X360 en PC, maar initieel als VITA exclusive
* Uncharted: Golden Abyss
* Killzone: Mercenary
* Ys: Memories of Celceta
* Tales from Space: Mutant Blobs Attack
* Little Deviants
* Gravity Rush
* Lumines Electronic Symphony
Je kunt dan wel downmodden, maar het idee blijft correct. met exclusives bedoel ik games die je niet op andere consoles vind; Al die games die je noemt hebben in hun serie reeds games voor de andere consoles of alternatieven die exact hetzelfde zijn ... Ik wou een vita kopen maar had bij geen enkel game, waw, dat kan enkel op de vita; Wat met de pokémon en mario-varianten, wel zo is op Nintendo. (die ik overigens ook niet heb ;))
Ik heb je niet gedownmod :)

Zou de VITA toch een keer proberen, je zult verbaasd zijn met wat er toch nog uitkomt.
Heb zelf ook de 3DS, maar deze ligt stof te vangen sinds in mijn VITA heb gehaald (2ehands zijn ze voor onder de 100 euro te krijgen)

Was ook altijd skeptisch over de VITA en inderdaad met name het spel-aanbod.
Maar na bijna 2 jaar PS+ stonden er toch 20+ VITA spellen in mijn PS Store, toen puur daarvoor een VITA gehaald.. En sindsdien dagelijks op het ding te vinden :D

Ook straks met de PS4 krijgt de VITA hopelijk een boost als extra scherm / controller / remote play

Maar eerlijk is eerlijk, zonder mn PS+ abo had ik nooit een VITA gekocht
(PS+ is sowieso eigenlijk wel een must-have als je een PS3 hebt)
Yeah, ik heb een PS+ voor m'n PS3 sinds deze maand; (ook nieuwe PS3) O-)

2de hands is idd misschien nog een idee :)
Die handhelds zijn ook echt uit de tijd. Iedereen heeft een telefoon tegenwoordig waar je veel meer games op kunt spelen, en waar je veel makkelijker toegang hebt tot meer games.
Zelfs een groot deel van de jeugd rent al met iPhones en iPods rond.
Dat handhelds uit de tijd zijn blijkt niet uit de verkopen die Nintendo noteert. De oorzaak moet dus wel (voor een groot deel) elders liggen. Wellicht dat smartphones/tablets voor een deel zorgen voor tegenvallende verkopen maar toch niet voor het geheel.

Ik had eigenlijk ook het idee dat het juist wat beter zou gaan met de PSVita na de prijsdaling en de mooie Killzone bundel voor een schappelijk bedrag.
Dat de 3ds goed verkoopt komt wellicht ook omdat Nintendo zich veel meer op kinderen / family richt en sony zich toch iets meer richt op de echte gamers. De meeste mensen met een 3ds die ik ken zijn onder die 18 terwijl de mensen met een vita zich in een veel bredere leeftijdscategorie bevinden. Nintendo games zijn over het algemeen kindvriendelijker in tegenstelling tot de vita.
Echte gamers, hou toch op. Moeten games een 16+ rating krijgen voordat ze 'echt' zijn ofzo?
Het zal je verbazen hoeveel meerderjarigen Pokémon kopen, die game is trouwens in 2 dagen 4 miljoen keer verkocht. En dan zal het je vast ook verbazen hoeveel minderjarigen Call of Duty kopen.
Guilty as charged - 34 en Pokémon Y hier. En COD zal me een staart zijn, trouwens.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat Nintendo games doorgaans kindvriendelijker zijn, maar dat betekent niet automatisch dat ze dan ook voor kinderen gemaakt worden. Pokémon is een goed voorbeeld - heel kindvriendelijk, maar in de meta-game zul je juist veel meer oudere spelers vinden, omdat je daar juist heel erg de diepte in gaat met het battle-systeem.
Dat is iets wat Nintendo vaak doet - games kun je heel eenvoudig oppakken en spelen, maar als je er wat beter naar kijkt, dan zit er stiekem toch een hoop diepgang in. Op die manier is je game niet op één leeftijdsgroep gericht en kun je er dus meer van verkopen.
Anoniem: 181786
@Bor31 oktober 2013 09:51
"de echte gamer" is een vaag begrip. Een kind van twaalf die elke dag na schooltijd een paar uur in Pokemon X steekt is net zo goed een echte gamer dan een volwassen persoon die zich na het avondeten uren uitleeft met Battlefield 3.
Nintendo richt zich op een hele brede doelgroep en wellicht dat Sony zich op een wat smallere doelgroep richt. Juist van die smallere doelgroep zou je vervolgens verwachten dat die een traditionele game ervaring willen en dus voornamelijk op consoles/handhelds gamen ipv tablets/telefoons. Het verklaart de tegenvallende verkopen dus allerminst.
De 3DS heeft veel meer onderscheidende eigenschappen dan de Vita. En Nintendo heeft natuurlijk z'n eigen spellen die op geen enkel ander platform te spelen zijn. Veel van de spellen op de Playstation kun je ook op mobiele devices spelen. En dan vaak ook nog voor minder geld.
Uit de tijd niet echt ik heb nogsteeds geen game gevonden voor mijn phone die ik uren achter elkaar kan spelen. Echte handhelds games blijven het beste.
Iets wat het beste is hoeft niet succesvol te zijn.

Natuurlijk kan je veel beter gamen op de vita alleen vrijwel niemand doet het meer.
In de trein kom ik steeds minder handhelds tegen. Ik denk dat de verkopen daarom droppen want wie gaat nou een handheld kopen voor 1 of 2 langere reizen per jaar?

Dat was tijdens de PSP wel compleet anders. Ik had een PSP voor lange reizen die ik maakte voor mn werk en om onderweg af en toe te gamen. Nu valt dat af en toe onderweg gamen weg en ik ga geen vita kopen alleen voor de lange reizen voor mn werk (ik koop wel een boekje :P )
Dit is het hele euvel van de Vita, hij kan niet bellen.
Als ik moet kiezen tussen een Note3 en een Vita met GSM functie dan wist ik het wel. Een telefoon doet alles wat een Vita ook doet, behalve fijn gamen :)

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 31 oktober 2013 10:25]

je kan ze toch niet echt 1 op 1 vergelijken hoor
het aanbod games op tablets/phones is totaal anders dan deze op handhelds en geeft ook een totaal andere ervaring
de controls zijn gewoon niet vergelijkbaar en daar wordt de game ervaring sterk door gekleurd.

ik zie me een killzone nog niet spelen op een tablet, touch bediening is leuk voor casual games maar niet voor de echte 'klassieke' games

al bij al is de vita een echt goeie console maar het games aanbod is jammer genoeg zeer mager en dat verklaard volgens mij vooral de daling in verkopen.

typisch kip en ei verhaal, zonder sterke verkopen minder intresse voor games te maken, zonder games, geen verkopen ...
Ik denk dat het inderdaad bij de tegenvallende verkopen van de games ligt/het magere aanbod... Want als stukje hardware is de Vita een prachtding :)
Handhelds zijn niet uit de tijd... ik vraag me af waar je dat vandaan haalt. Ja het klopt dat veel mensen tegenwoordig ook een spelletje spelen op de telefoon. Echter als je gaat kijken naar de 3DS (XL) dan doet Nintendo nog prima zaken, dat naast de games op de telefoon.

Meer games is leuk, maar er zit een hoop troep tussen...
Phones zijn verre van ergonomisch geschikt om lange tijd achter elkaar te gebruiken, en de controls zijn veruit gewoon bagger IMHO, ik wil gewoon echte controls en een device wat wat lekkerder in de hand ligt voor langdurig gebruik..
Daarom heb ik 80+ uur op de teller staan op de 3DS in een weekje of 2 sinds Pokemon X/Y uit is.. De ervaring blijft superieur op dedicated handheld.

Een telefoon en tablet kunnen technisch veel, en heel veel apparaten vervangen, maar echte volwaardige games zijn er gewoon nog niet, zeker niet met goede controls.
Waarschijnlijk als de PS4 uitkomt, zullen de verkopen wel weer deels herstellen.
De Remote play feature is heel sterk en soepeltjes uitgewerkt door Sony en ik denk zeker dat Sony hierdoor de verkoop van de PS Vita kan stimuleren.

voor de mensen die er nog niet bekend mee zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=uQkOklRLtz4
720P OLED scherm is niet slecht. :)
Anoniem: 181786
@Vinand31 oktober 2013 10:02
Ik denk niet dat de Remote play functie echt zoden aan de dijk zet. Zo'n functie is denk ik voornamelijk voor de echte die-hard Sony aanhang en die hebben voor het grootste deel allemaal al de PSVita gekocht neem ik aan. Daarnaast is het nogal een dure optionele optie waarvan men maar moet afwachten of het in genoeg games goed verwerkt wordt.
Iedere game die uit komt voor de PS4 heeft remote play support. Dit zit in het OS gebakken. Alleen games die perse een camera nodig hebben zullen dit niet ondersteunen, maar dat zullen natuurlijk ook geen games zijn die je op een Vita gaat spelen.

Zelf beschik ik over een Vita en speel ik regelmatig games op dat ding. Van AAA titels tot PSN en indie games. Straks met de PS4 kan ik gewoon rustig in bed verder gamen terwijl mijn PS4 in de woonkamer aan staat. Ander voordeel is ook als ik bij mijn ouders ben of broertje in Den Haag dan kan ik eventueel verder spelen door alleen mijn Vita mee te nemen en mijn PS4 in standby te houden.
Het is een qHD scherm, 544p dus. OLED hebben ze laten vallen met de laatste revisie.
Helaas is dat OLED scherm dus niet meer van toepassing voor de nieuwe slim versie, maargoed die is hier nog niet te krijgen..
Zelf vindt ik eigenlijk nog steeds de originele PSP fijner in de hand liggen dan alle slims die daarna zijn gekomen (heb zelf een slim, maar voorheen had ik een oude een tijd te leen)..
ik snap niet dat de vita nog steeds zo slecht verkoopt, hij is nu +/- even duur als de 3DS en heeft tog duidelijk betere hardware
ook jammer dat sony weinig smartphones verkoopt t.o.v samsung etc, ik ben zelf zeer tevreden geweest van mijn xperia gsm, samsung maakt (naar mijn mening) android kapot met die touchwiz interface, die ook nog eens supertraag is op de sub 150€ gsm's die veel mense hebben
ik snap niet dat de vita nog steeds zo slecht verkoopt, hij is nu +/- even duur als de 3DS en heeft tog duidelijk betere hardware
Wat de afgelopen generatie al duidelijk is geworden is dat het uiteindelijk draait om de software en niet om de hardware. En misschien dat Sony met de Vita ook teveel in het vaarwater zat van andere devices die aantrekkelijker waren voor consumenten. Ik denk daarbij aan smartphones, tablets maar ook aan thuisconsoles.

Misschien dat de Vita ook wel teveel op de PSP lijkt. Een belangrijk deel van de gebruikers van de PSP gebruikte hem om emulators op te draaien en dat kun je natuurlijk ook op andere devices doen.
Anoniem: 551235
31 oktober 2013 13:07
Tja, stukje motivatie:

Als je voor een krachtpatser en volwassener platform wil gaan, dan is het de PS Vita. Onthoud echter wel dat er verdomd weinig spellen beschikbaar zijn en de geheugenkaartjes zo'n beetje onbetaalbaar zijn! ;-)

Wil je echter een brede keuze hebben in spellen, dan zit je bij de 3DS het beste. Er is voor iedereen wel wat: Fire Emblem voor de Tactical RTS-freaks, Animal Crossing voor de mensen die lekker relaxed even iets willen spelen, Luigi's Mansion voor een leuke adventure, Resident Evil Revelations voor je portie horror, Zelda OoT 3D voor het beste spel ooit en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Voor op de PS Vita kan ik weinig spellen opnoemen, maar heb gehoord dat Gravitiy Rush heel erg goed is.

Als ik de keuze zou moeten maken, word het sowieso een 3ds.. omdat er meer diversiteit wordt aangeboden. Verder ben ik ook nog gek op mijn gameboy (de grijze) ^^ (sad)
Dat "verdomd" weinig spellen is onzin (445 op het moment van posten):
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_Vita_games

Daar staan nog de volgende games niet bij:
- 200+ digitale PSP games.
- PSX en Playstation Mobile games.

Sure als je de games van de 3DS beter vind moet je daarvoor gaan. Naar mijn mening heeft de 3DS ook niet "meer diversiteit", want de Vita heeft ook zowel kiddy als volwassen games. Tel daar nog bij op dat de PS Vita diensten als Youtube, Skype, Facebook en Twitter ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 31 oktober 2013 13:59]

Anoniem: 551235
@Leejjon31 oktober 2013 13:54
Te weinig VITA games die leuk zijn.... op de 3DS zijn er namelijk intotaal 519 games speelbaar ^^ (op het moment van posten, alsof er ineens nog een aantal bijkomen ^^)

Als de Vita zo geweldig is, waarom lopen de verkopen zo slecht dan? Juist, de 3ds is gewoonweg de beste keuze :)

Grappig, deze downmod.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 551235 op 31 oktober 2013 15:23]

Anoniem: 549919
@Leejjon31 oktober 2013 16:44
Dude de 3ds heeft geen diversiteit wat lul je, echt waar. Je opmerking slaat kant nog wal. De reden waarom Nintendo zijn hoofd boven water houdt, is omdat ze diverse en hele vette Nintendo titels er op hebben.
Deels onterecht want de VITA is een heel mooi apparaat.
Zelf heb ik hem echter ook niet, en dat komt omdat ik nu naast mijn smartphone een laptop heb.
Voor mij hoeft gamen niet meer portable te worden dan dit, en ik denk dat veel mensen dit ook hebben.
Vroeger had ik bijna altijd een handheld op zak, maar tegenwoordig heb ik er gewoon geen behoefte aan.

Een stijging van 12% in de smartphone verkoop vind ik goed om te horen, ik vind dit echt verdiend.
Vergeleken met de 480K wii-u's die nintendo het afgelopen half jaar verkocht is dat nog eens zo slecht niet, de vergelijking met de 3DS is natuurlijk wel pijnlijk.

Het is alleen te hopen dat de trend niet doorzet, maar straks krijgt de vita naast zijn rol als portable ook nog een bijrolletje als companion device voor de PS4, dus dat zal de verkopen wel weer een beetje opkrikken.
Jammer dat handhelds zo veel marktaandeel verliezen. Ik heb zelf geen PSVita, maar daar zal binnenkort verandering in komen. Ik denk dat er toch wel degelijk een markt is voor handhelds. Niet iedereen wil nu eenmaal enkel touch-based games met gebruikelijk weinig diepgang spelen (op een draagbaar platform).

En Sony heeft natuurlijk geen iconische Mario of Pokémon, dus wat dat betreft heeft Nintendo het gemakkelijker om meteen een groot publiek aan te spreken.

Hopelijk komt de PSVita terug in de lift met de komst van de PS4, (dankzij Remote Play en second screen functionaliteit). Overal je PS4 games kunnen spelen op je PSVita is toch een erg goede feature.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee