Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

LG heeft in de afgelopen drie maanden 13,2 miljoen smartphones verkocht, een record voor het Zuid-Koreaanse bedrijf. De stijging komt vooral door de verkopen van de G2 en de met Google gemaakte Nexus 5, zo zegt LG.

Nexus 5 In dezelfde periode vorig jaar verkocht LG nog rond 8,5 miljoen smartphones en ten opzichte van de zomer steeg het aantal verkochte smartphones met ongeveer een miljoen. Ondanks de recordverkopen verdiende LG niet meer aan de verkoop van smartphones dan een jaar eerder, omdat het meer uitgaf aan marketing en omdat het de prijzen meer verlaagd heeft dan in dezelfde periode vorig jaar.

LG bracht de G2 in september uit, terwijl de Nexus 5 begin november op de markt kwam. De opmerking van de verlaagde prijzen slaat vermoedelijk op de Nexus 5, die in veel meer landen op de markt kwam dan de Nexus 4 vorig jaar. Het toestel combineert hardware die duur is om in te kopen of te maken met een relatief lage prijs.

Met het aantal van 13,2 miljoen verkochte smartphones komt LG uit op een marktaandeel van ongeveer 5 procent, groter dan voorheen. Daarmee zit LG in elk geval in de buurt van de derde positie op de wereldwijde markt, achter Apple en Samsung, hoewel sommige fabrikanten hun cijfers nog bekend moeten maken of dat helemaal niet doen. Ook fabrikanten als Huawei, ZTE en Lenovo verkopen elk rond tien miljoen smartphones of meer per kwartaal.

LG maakte in het afgelopen kwartaal een verlies van omgerekend 43 miljoen euro. Over heel 2013 is het resultaat nog altijd positief, met een nettowinst van omgerekend 150 miljoen euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Het maken van een Nexus model lijkt zowel een vloek als een zegen voor een fabrikant.

Een Nexus model is door de combinatie van hardware en prijs aantrekkelijk voor consumenten, maar niet aantrekkelijk voor de winstgevendheid van het bedrijf.
De verkoop zorgt wel voor een stijging van marktaandeel, maar een Nexuskoper wil niet per se een bepaald merk, maar een goede prijs/prestatie verhouding en boven al de kale android ervaring met snelle updates. Dus je krijgt er geen trouwe merkfans bij.

[Reactie gewijzigd door 118226 op 27 januari 2014 08:50]

Nou in het geval van LG konden ze de goede marketing wel gebruiken denk ik. LG's toestellen stonden voorheen niet echt goed bekend, maar dat is nu toch wel een stuk positiever denk ik.
inderdaad, de N4 is de boost geweest voor LG om weer een beetje mee te doen in de smartphone markt
De telefoons zijn prima, mijn vorige is nu 3 jaar oud en werkt op zich nog prima, ondanks scheur in scherm en diverse valschade. Het probleem was de software van LG.... Daar verziekten ze alles mee.
Ik hoor inderdaad veel positieve verhalen van mensen met LG hardware en CyanogenMod. Met de hardware leek dus ook in het verleden weinig mis te zijn.
Voor een bedrijf als LG is het wel een manier om aan te tonen dat ze bezig zijn met betere smartphones dan voorheen. Ze hadden/hebben natuurlijk een slechte naam als het aankomt op Android telefoons en dankzij de Nexus 4 en 5 zullen ze zeker meer vertrouwen hebben van de consument. Daarnaast was het voor LG natuurlijk ook handig dat ze direct met Google samen konden werken, zodat ze weten hoe ze een Android telefoon beter kunnen optimaliseren.

Het kan geen toeval zijn dat de G2 ineens zo'n goed toestel is, nadat ze eerst een aantal matige toestellen (soms met goeie specs) op de markt hebben gebracht.
Waarschijnlijk hadden Google en LG gewoon afspraken genaakt over de prijs, de Galaxy Nexus van Samsung was alles behalve super goedkoop, dus daar verdiende Samsung wel aan.
De verkoop zorgt wel voor een stijging van marktaandeel, maar een Nexuskoper wil niet per se een bepaald merk, maar een goede prijs/prestatie verhouding en boven al de kale android ervaring met snelle updates. Dus je krijgt er geen trouwe merkfans bij.
Maar de rest van het volk ziet en hoort de LG naam wel vaker (icm positieve gebruikers), en dat levert wel degelijk klanten op...

ik ben er overigens van overtuigd dat de LG G2 het beter doet dan de Nexus 5, en dat de naam van LG sowieso al een soort van herstel aan het maken is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 januari 2014 09:59]

Met alle Sony's, Samsungs en HTC's in mijn omgeving die allerlei mankementen vertonen ben ik maar al te blij met mijn N4. Ik neig dus een "merkfan" te worden, al kan ik mijn oordeel dat LG goede/betere telefoons maakt niet baseren op een significant grote steekproef. Ik denk dus wel dat iemand die een Nexus van LG koopt en die daar lange tijd blij mee is, ook meer vertrouwen krijgt in LG. Zeker als andere merktelefoons falen op allerlei vlakken terwijl nou net die LG absoluut niks mankeert.

Wel vind ik de glazen achterkant een fout, maar die hebben ze hersteld in de N5.
Tja de G2 is simpelweg de beste telefoon op de markt.
Er is geen telefoon met een betere accuduur en dat is gewoon het belangerijkste in een telefoon tegenwoordig.
Ze zijn allemaal wel snel zat en hebben allemaal genoeg geheugen maar de meeste hebben gewoon een but accuduur.
Mjah, voor mij is de batterijduur eigenlijk niet zoveel meer van belang als hij gewoon één volledige, lange dag meegaat, dan kan hij in de nacht gewoon aan de lader.
Als de batterijduur plotseling 36 uur is in plaats van 24 uur, tjah, moet ik hem dan ergens rond 13.00 inpluggen in plaats van de avond ervoor gewoon voordat ik ga slapen en wakker word met 100%?
Je ben niet verplicht te wachten tot je accu op 1% is om hem aan de lader te hangen.
dat is het mooie van nieuwe accutypes je kan hem er aan hangen wanneer je wil doordat er geen geheugen effect meer is.
Natuurlijk blijft het goed om hem eens in de week helemaal leeg te trekken (aan houden tot hij uitvalt) en dan een volle lading te geven.

Het probleem met veel telefoons nu is dat je in de ochtend al rekening moet houden met het feit dat je telefoon tot je weer thuis ben mee moet gaan en je dus nooit kan doen wat je wil omdat er dan misshien niet genoeg sap over is.
Als je weet dat je accu gewoon 8 uur screen on time heeft kan je dus wel met zekerheid zeggen dat je gewoon de hele dag met je gelefoon kan doen.
Als je immers meer dan 8 uur screen on time nodig heb per dag moet je misschien wat afkicken hehe.
De meeste telefoons hebben echter als je wat zwaardere take doet al moeite met 4 a 5 uur screen on time. en met een spelletje spelen kan dit al snel naar of onder de 2 uur zakken.
En hoe smart is een telefoon nou als ie halverwege de dag al leeg is.

In een ideale wereld managed de telefoon jou leven en maakt hij het je makkelijker niet andesom :)

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 januari 2014 20:39]

helemaal met je eens. Vooral camera en accuduur zijn dik voor elkaar bij de G2 en vind ik ook erg belangrijk
Sinds 2 weken ben ik trots bezitter van een G2, en ik ben bijzonder te spreken over toestel, ontzettend mooi scherm, geen lag, goede kwaliteit camera en geluid. Daarnaast is de knock-on feature echt een zinvolle en makkelijke toevoeging.
Alleen de bloatware mocht wat minder, maar daar is LG niet de enige in.
Ik geef je daar volledig gelijk in, ik heb er wel CM11 op draaien. De stock rom is een doorn in het oog, letterlijk.
Dus je bent nu letterlijk blind aan 1 oog? :P

Mijn zus heeft er gewoon LG software op staan en ik vind daar eigenlijk weinig mis mee, maar ik gebruik het toestel dan ook niet dagelijks...
Ik gebruik ook stock en draait ook perfect. Enige reden wat ik kan bedenken waarom mensen naar CM11 gaan is de ruimte. LG software zelf hou je maar 10 gig over van de 16 gig opslag. Met CM11 heb je dat niet en je hebt gelijk Kitkat.
De rom zelf staat op een aparte partitie van bija 3 gb. Dus ongeacht welke rom je er op zet, de te gebruiken ruimte voor data opslag blijft hetzelfde.

Ik ben ook super tevreden met mijn G2. Stock draaide prima, maar ik vind CM11 net wat fijner en efficienter werken. De pluspunten zijn voornamelijk de uitstuikende batterijduur, snelle oplaadtijd, en het prima scherm/bezel.
Dus je bent nu letterlijk blind aan 1 oog? :P

Mijn zus heeft er gewoon LG software op staan en ik vind daar eigenlijk weinig mis mee, maar ik gebruik het toestel dan ook niet dagelijks...
http://arstechnica.com/ga...-the-shadows-of-giants/2/
Lees en huiver.
Wat is je punt want dat artikel veranderd eigenlijk niks aan wat ik zeg...
Je moet het artikel dus lezen en meer bepaald: Things LG has broken
Heb ik ook gedaan, ik snap ook wat er stuk is :) Maar of het me mening veranderd? Nee zeker niet...

Dat font probleem, het is niet schuin zoals het moet, zou iemand daar een telefoon voor laten liggen? Netjes is anders, maar boeiend ook!

En wat die knoppen betreft dat werkt identiek aan toestellen met fysieke knoppen, die dus ook een menu-knop hebben. En ik zweer bij fysieke knoppen...

Toetsenbord van LG vind ik zelf weer beter dan de stock Android, op de kleine spatiebalk na dan.

Het is dan ook niet meer dan HUN visie, en jij reageert op MIJN visie. Die hoeven niet met elkaar overeen te komen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 januari 2014 12:13]

Ik geef je daar volledig gelijk in, ik heb er wel CM11 op draaien. De stock rom is een doorn in het oog, letterlijk.
Een beeldspraak die letterlijk is?
Een doornvormige ROM in je oog? Naar.
Niet geheel verassend, als je de reviews bekijkt.

Hardwarematig maken ze echt hele goede producten, de enigste doorn bij hun is de software waar meestal niet helemaal goed wordt over gedacht.

En de Nexus toestellen worden ook nu bij de consument bekender en bekender wat ook zal schelen, de Nexus 5 is gewoon scherp geprijst en een zeer goede telefoon, daarnaast is de LG G2 een pareltje om te zien, met leuke nieuwe technologie (en bovendien niet veel duurder).

Ik zeg dik verdient bij LG, en ik hoop op nog vele nieuwe innovatie producten, want ook al hebben ze in het verleden wel eens de plank mis geslagen, ze durven wel te innoveren en te onderscheiden van de rest van de markt (Samsung kan daar nog een goed voorbeeld aan nemen, om in plaats van slappe vernieuwingen (lees: gimmick) iets daadwerkelijk toe te voegen).

[Reactie gewijzigd door Dhr.Maassen op 27 januari 2014 08:51]

Toch weer netjes om te zien dat LG succes heeft met de Nexus 5 en LG G2

Vindt ze beiden ook schitterend kwa design, LG streeft er gewoon naar om de Bezel te verwijderen... dit zie je ook terug bij hun IPS PC schermen.

Een goeie stap richting de toekomst (zoveel mogelijk % scherm
ik heb zelf de note 3. maar de de nexus is de beste all round smartphone ,top prijs top specs ... juist het design mag nog iets anders. het is niet lelijk.
Zijn ook gewoon goede telefoons.
De LG G2 is (helaas) helemaal niet zo'n succes. De prijs is al zeer snel immens gedaald (al te vinden voor 350¤) en alle aandacht lijkt uit te gaan naar de Nexus 5.
Hij is een enorm suc6 het zakken van de prijs heeft hier niks mee te maken ALLE lg producten zakken normaal in prijs andere merken worden gewoon kunstmatig hoog gehouden voor extreme winst.

En waar vind jij m in vredesnaam voor 350 euro terwijl hij in de pricewatch voor de 16gb variant gewoon 437 euro kost ?

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 januari 2014 22:35]

Wat een onzin, LG G2 groot succes en super toestel. prijs nog steeds ver boven 400 euro (feb-14)
Komt net goed uit, ga de Nexus 5 halen overmorgen bij de MM voor 335 euro _/-\o_
en de reden dat jij em daar zo goedkoop kunt krijgen is?
Pas op, in het verleden waren Nexus producten vaker uitgesloten van acties bij de MM!

Ondanks dat LG bij mij inderdaad een niet beste naam heeft, lijken de Nexus producten mij toch ook over te halen richting hun kamp. Ik zie in de Nexus 5 een mooie upgrade voor de HTC One X die ik nu heb.
Meen dat thuiskopieheffing "door mediamarkt betaald" worden. Daarom waren de meeste apple producten een paar euro goedkoper dan de advies prijs die je overal ziet.
Dus je komt dan op ¤329,75 uit maar zelf ben ik niet zo kapot van de service van de MM. Heb het daar altijd aan de stok mee.
zelf nog nooit problemen gehad, maargoed ik ben maar 1 keer teruggemoeten en toen hebben ze me netjes geholpen, als je vaak terug moet, is er toch iets anders aan de hand...
Is inderdaad een beste overstap, van HTC One X naar Nexus 5..
Hier een tevreden gebruiker!
thanx, zag net de actie binnenkomen ja.. overigens is het 330.. het toestel is 399 INCLUSIEF die bijdrage (392 en een bietje exclusief, in iedergeval in eindhoven)..
Die ga ik dus woensdag ook mooi bestellen idd, scheelt mooi 70euro
Heb ik ook gedaan. na 1 dag toch omgeruild voor LG G2 voor 388,-. Nexus5 had me teveel tekortkomingen
"... achter Google en Samsung."
Ik neem aan dat met Google Apple bedoeld wordt? ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True