Microsoft gaat diepte-effect met schaduwen toevoegen aan Windows-vensters

Microsoft heeft een glimp gegeven van de aanpassingen van de weergave van Windows 10 waar het aan werkt. Onder andere krijgen vensters diepte, met schaduwen die zich aanpassen aan lichtelementen op het scherm.

Microsoft zegt gebruik te gaan maken van de z-as en schaduwen voor vensters van applicaties. De wijziging is onderdeel van Fluent Design, het geheel van ontwerpregels en -standaarden die Windows 10 een consistente moderne weergave moeten geven. Microsoft past die niet alleen zelf toe, maar stimuleert ontwikkelaars zich ook aan het 'ontwerphandboek' te houden.

Microsoft past Fluent Design stapsgewijs toe en is daarmee begonnen bij de Creators Update van vorig jaar. Onder andere gebruikt het bedrijf al lichteffecten voor de positie van de muis en semi-transparante vensterdelen. In ieder geval in de herfst van dit jaar en de lente en herfst van volgend jaar komen er Windows-updates met Fluent Design-aanpassingen.

De schaduwen van vensters zoals die dit jaar naar Windows komen, reageren op licht om een realistisch diepte-effect te geven. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om het licht dat de muiswijzer volgt, een effect dat Microsoft Reveal noemt. Door schaduwen ontstaat volgens het bedrijf een hiërarchie bij lagen van vensters, waardoor onder andere nieuw geopende menuvensters op al openstaande menu's gelegd lijken te zijn. Voor de toekomst wil Microsoft nog veel verder gaan met diepte-effecten en het bedrijf streeft ernaar een eenduidige weergave te bieden, of het nu op een pc-monitor of in een vr-ruimte is.

Microsoft gaat daarnaast een eenvoudiger kleurenschema hanteren, dat ontwikkelaars met hun eigen palet kunnen toepassen voor hun apps. Verder adviseert het bedrijf ontwikkelaars voortaan de 'terug'-knop standaard linksboven in apps te plaatsen en komt er een modus voor een compacte weergave, waarbij tekst en knoppen dichter op elkaar staan.

Microsoft presenteerde de vorderingen met Fluent Design tijdens de presentatie 'Evolving our Design System' op de Build-ontwikkelaarsconferentie die het bedrijf deze week houdt.

Windows 10 Fluent Design 2018
Windows 10 Fluent Design 2018Windows 10 Fluent Design 2018Windows 10 Fluent Design 2018Windows 10 Fluent Design 2018

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-05-2018 • 18:01

182

Reacties (182)

182
164
80
7
0
54
Wijzig sortering
Dit is prachtig vooruitziend en strategisch van Microsoft. Vele reacties projecteren deze stap naar het verleden, ik kijk vooruit en zie een link met de hololens en Microsofts' AR, VR en MR platform. Blijven we zoals vandaag traditioneel naar 2D flat screens kijken, ik denk het niet. Dit is een eerste stap, maar denk verder aan de talloze mogelijkheden van Z-as layers in applicaties, bijvoorbeeld een excel sheet; talloze keren de nood gehad een lijst met meerdere relaties in 3D te kunnen bekijken (data in meerdere dimensies) en makkelijk de view aan te passen. Een tijdlijn ipv scroll functie op een Z-as zetten. Enzoverder. #thishaspotential #UX
Anoniem: 122907 @dabur10 mei 2018 18:12
Ik vlieg net terug van MSBUILD in Seattle.
Heb daar met een VR bril wat mogelijke toepassingen gezien van deze toepassing.
In kort je kan in je 3d omgeving de plate panelen van windows weergeven maar er waren ook een paar demo's van 3d box in 3d box.

Een soort van portal naar een andere wereld.
Voorbeeld hiervan was een windows scherm met diepte waarin een soort van minecraft map was te zien.
Als je je hoofd draaide dan zag je dus zeg maar het plafond of de grond van dat scherm.

Andere toepassingen waren een explorer scherm waar je bepaalde mappen naar voren kon halen of juist naar achter kon schuiven.

Zag het nut er nog niet echt van in ik zou zelf meerdere schermen open hebben en die verplaatsen.
Maar de mogelijkheden zijn momenteel natuurlijk eindeloos.
Ik ben het deels met je eens, maar dit voegt ook weer een hoop (voor normaal desktop gebruik) nutteloze overhead met zich mee. Daarnaast zorgen al die animaties ook nog eens voor een vertraging in de bruikbaarheid.

Ik blijf het jammer vinden dat je niet meer de klassieke Windows GUI tevoorschijn kan halen, zonder alle overhead van transparantie, animaties, enz.. Recentelijk maar over naar Debian met AwesomeWM op de laptop, want sinds de Spectre- en Meltdown-patches was die niet meer vooruit te branden.

Helaas speel ik nog net iets teveel games (en werk als C# developer) om hetzelfde op mijn desktop te doen. :P

[Reactie gewijzigd door Noxious op 22 juli 2024 23:11]

ik kijk vooruit en zie een link met de hololens en Microsofts' AR, VR en MR platform.
Ja, jij denkt dat in de nabije toekomst iedereen met een dikke bril op zn kop zit en dat het daarom een goed idee is om nu al de user interface voor iedereen daaraan aan te passen? :?
Wat vandaag een dikke bril is, is in de nabije toekomst veel meer minimalistisch. Men is reeds bezig met projectie op het retina van het oog, alsook 'bionic contact lenzen', enz.
Ik zie dit ook als een stap van vele stappen die nog moeten worden genomen, mogelijkheden die gecreëerd worden. Iedereen zal uiteindelijk wel de shift maken naar 3D, nu reeds introduceren en van leren lijkt me een goeie tactische zet.
Wat vandaag een dikke bril is, is in de nabije toekomst veel meer minimalistisch. Men is reeds bezig met projectie op het retina van het oog, alsook 'bionic contact lenzen', enz.
Die retina projectie en contactlenzen wordt al jaren aan gewerkt, maar dat zit nog diep in de research fase. Zie het bijvoorbeeld niet snel goed genoeg zijn om schaduwen in windows tot hun recht te laten komen.

En die dikke bril van VR, dat is zo dik vanwege de resolutie gecombineerd met de lenzen. Dat gaat niet snel compacter worden.
Iedereen zal uiteindelijk wel de shift maken naar 3D,
Ik denk dat dat wel tegenvalt en dat het nog erg lang gaat duren voordat het 'ingeburgerd' raakt.
Was dit tijdens Vista ook niet het geval? Waarom hebben ze het dan weg gehaald?
In Vista was het een transparant schaduwrandje. Dat was alleen een uiterlijk vertoon. Nu moeten de vensters virtueel boven elkaar gaan zweven. Dat is dus meer een 3d effect dan alleen maar wat schaduw.
En hoeveel verschil zit daar tussen als je toch alleen een 2D scherm hebt? Het blijft er uit zien als een schaduwrandje. Die screenshots doen me heel erg denken aan wat er vorig decennium al beschikbaar was onder Linux, met die compiz experimenten. Na een tijdje zo’n nutteloze bling hype is het daar ook weer gewoon terug gegaan naar wat het al was, maar dan gerenderd door een 3D API.

MS doet hier imho exact hetzelfde: na de nutteloze bling in Vista gingen ze weer terug naar de basis met een plat ontwerp en nu is dat platte ontwerp weer heel erg 2012 en moet het weer blingen. Gewoon wachten tot over een paar jaar, dan halen ze al die schaduwen en lichteffecten weer weg. Het blijft gewoon een cyclus, en het gaat er niet om wat mooier of beter is, maar om dat het er anders uit moet zien zodat het fris en nieuw aanvoelt. En over een paar jaar zijn die schaduwen nou eenmaal niet nieuw meer.
Ik ben er heel zeker van dat het huidige design langer dan "een paar jaar" zal blijven. Het design van Vista is niet te vergelijken met het huidige, Vista bevatte namelijk skeuomorfisme, wat het tegenovergestelde is van flat design. Microsoft combineert hier het flat design met transparantie en diepte, vergelijkbaar met het Material design van Google en transparantie van iOS en Mac OS.
Nu laat Microsoft pop-up vensters eruitzien alsof ze van acryl zijn gemaakt. En alsof ze op verschillende diepte liggen. Dat is toch zeker ook skeuomorphisme? Want beide zijn fysieke kenmerken die worden gesimuleerd in de computer. En ze zijn absoluut niet noodzakelijk voor het afbakenen van wat in feite alleen maar gebieden zijn waarop tekst en misschien wat afbeeldingen staan.

[Reactie gewijzigd door Titulanix op 22 juli 2024 23:11]

Volgens die logica is het Material Design van Google ook skeumorfisme. Dat Windows gebruik maakt van transparante 'acryl' lagen vind ik niet in de buurt komen van skeumorfisme zoals dat bij Vista of iOS 6 het geval was.
Wellicht als je 3 apps hebt waarvan er 1 over 2 apps wordt weergegeven die achter elkaar zitten, dat je een bredere schaduw ziet op het venster dat helemaal achteraan staat dan het venster direct achter het hoofdvenster. Zoals echte schaduw ook werkt zeg maar. Dus niet slechts een en dezelfde breedte en dikte schaduw voor elk venster om een schaduw effect na te bootsen.
Bovendien lijkt het alsof er dan ook wellicht animaties komen voor vensters die suggereren dat ieder venster eigenlijk toch wel in 3 dimensies wordt gerenderd.
In MacOS zitten die schaduwranden ook al heel lang. Vrij subtiel, maar erg functioneel in de zin dat ze de focus van het actieve scherm duidelijk aangeven.
Compiz kon over the top zijn maar het had een paar bijzonder slimme features.

[Reactie gewijzigd door page404 op 22 juli 2024 23:11]

In Vista kon je de transparantie ook in de onderliggende vensters zien ;) Alleen wordt het nu ook op elementen binnen een venster mogelijk.
Ik weet nog dat het bij Vista een zware wissel trok op de PC's die toen beschikbaar was (kennen we het "Designed for XP - Vista Capable" debacle nog?)

[Reactie gewijzigd door DutchMuffin90 op 22 juli 2024 23:11]

Anoniem: 890159 @DutchMuffin909 mei 2018 18:58
Het eerste wat ik met windows deed sinds XP was hem terugzetten naar de windows 2000 look. Helaas gaat dat met 10 niet meer.
Niet 100% maar close.
Bij system properties kan je opteren voor optimize for performance, dan valt alle eye-candy weg; werkt een stuk rustiger imho al heb ik bv 'show content while dragging' (of zoiets) bv wel terug aangezet.
Anoniem: 890159 @deroby10 mei 2018 01:46
Het gaat me meer om de normaal uitziende balken boven programma's (die zijn bij win10 behalve lelijk ook veel te hoog) en het feit dat het actieve window een duidelijk te onderscheiden kleur balk heeft.
Dat soort marketing praat is niet alleen microsoft schuldig aan.

Vergeet ook even niet al die 'HD-ready' TV's met een 720p scherm...
Sowieso zegt mij (als Tweaker) een 'Designed for XP' sticker veel minder dan een lijstje met daadwerkelijke hardware-specs... maar ja ik ben geen gemiddelde consument I guess. :+
Yep, soort van, het zal namelijk niet 1 : 1 hetzelfde zijn.
In Windows 8 zijn ze de blokkendoos ingesprongen want " het moet er anders uit zien anders heeft de consument niet door dat het nieuw is! "
Nu gaan ze weer de andere kant op met iets minder vierkant, kleur overgangen en wellicht komt Aero dan ooit ook weer terug?

Zo zie ik het tenminste.
Het is nog altijd vierkant, afgeronden hoeken zitten nergens in Fluent Design. En Fluent Design is ook niet echt verschillende van MDL, er zitten gewoon transparante vlakken bij, licht effecten, etc. die allemaal voortbouwen op MDL.
ctl3d.dll anyone?
Daar denken de meeste mensen anders over, anders zouden ze het ook niet de hele tijd vernieuwen.
Correctie, veranderen, niet vernieuwen. Dat anderen daar anders over denken kan ik prima mee leven, maar volgens mij was windows 10 verre van 'af' en zou MS zich daar beter eerst op kunnen richten.
Windows 10 is een soort van agile based os, ze releasen in sprints en elke sprint komen ze dichter bij de visie die je hier af noemt. Het mooie van dit systeem is Dat we incrementeel updates krijgen dus je OS blijft vernieuwen zonder dat je moet upgraden naar een volgende versie voor je gevoel. Tegelijkertijd blijft genoeg het zelfde voor de lui die niet van verandering houden.
Ik ben het eens dat het nog niet af is gezien het oude Windows nog overal te vinden is maar het is mooi dat nieuwe features snel naar de consument komen
Ik ben het eens dat het nog niet af is maar het is mooi dat nieuwe features snel naar de consument komen
Voor mij hoeven ze geen haast te maken. Ik heb nog tot 2023 voor v8.1 verloopt.. :)
Hehe ja 8.1 is op zich gewoon een goed OS. Was wel te spreken over vooral 8.1, 8 was wat minder. Komt ook omdat ik het vooral op een surface heb gebruikt. Zonder touchscreen is het waarschijnlijk niet heel intuïtief.

Windows 10 is naar mijn idee een beetje minder stabiel dan 8.1 was maar desalniettemin is het wel een goed os dat vooral snel ontwikkeld
En wat zou nu het grote probleem zijn met de gebruiker de kans te geven om het voor zichzelf te beslissen? Worden gebruikers blij van en hoeft hun geen bakken aan geld te kosten.
Het probleem is hierbij dat verreweg de meeste gebruikers maling hebben aan keuze en accepteren wat de standaard is.

Ik maak een tool voor ontwikkelaars en daar kon je altijd heel veel dingen zelf instellen. Ik heb vele mensen zien werken met mijn tool, maar vrijwel niemand zat in de instellingen. Sterker nog: de meesten hadden het instellingenscherm nog nooit geopend. Waarom vertel ik dit? Ik ga er een beetje van uit dat ontwikkelaars eerder geneigd zijn dingen in te stellen dan 'gewone' gebruikers en zelfs die doen dat al amper. Ik denk dat MS er wel cijfers over heeft (windows stuurt genoeg telemetrie door, dus daar kan het niet aan liggen) maar ik denk dat er maar bitter weinig mensen zelf dit soort zaken instellen.
Klopt, maar -in deze specifieke situatie- de al bestaande interface als "geavanceerde optie" behouden en de nieuwe default maken kost hun wellicht niet veel geld (misschien hier en daar een klein beetje tijd om compatibiliteit te garanderen) en maakt iedereen blij. MS krijgt de nieuwe interface in wijd gebruik bij de gebruikers die niet aan de instellingen zitten en de mensen die liever de oude hebben kunnen dat dan instellen. Het is niet alsof dit ingrijpende veranderingen zijn om te onderhouden, toch? In andere gevallen kan dat inderdaad wel het geval zijn.
Ik denk dat het een verschil maakt of de tool professioneel of recreatief wordt gebruikt. Als ik een programma thuis installeer check ik altijd de opties wel. Maar op werk, daar moeten dingen gewoon werken. Je hebt betere dingen te doen in de baas zijn tijd dan menuutjes doorlezen.
Anoniem: 890159 @Floris999 mei 2018 18:56
Windows vernieuw je (als particulier) doorgaans alleen als je een nieuwe pc koopt, en soms als het je door de strot geduwd wordt zoals met windows 10.
Als ze slim zijn dan maakt microsoft windows gewoon skinnable en laten ze de community lekker themes ontwikkelen. Wie dan blingbling en transparantie wil kan dat gebruiken. Wie dat niet wil installeert het gewoon niet of iets anders. Iedereen happy. Nu komt microsoft weer met iets wat iedereen maar te slikken heeft. Of je wil of niet. Dat lijkt me toch niet de juiste aanpak.
Ugh. Ik mag toch open dat je het uit kan zetten. Al was het maar voor mensen die niet op al die flauwekul zitten te wachten of gewoon een minimale videokaart willen gebruiken.
Het zal wel draaien op een lichte gpu.

Ze maken het tevens 3d omdat Windows op hololens en vr draait waar er beter gebruik van gemaakt kan worden.
Ik 'oop zelfs dat het programma detecteert dat ik geen videokaart heb en het die feestelijkheden dan ook allemaal niet installeert of activeert. Maar goed, ze hebben nog even.
Waar is die petitie om Windows in basis al Skinnable te maken :)
BeOS desktop looks
Windowmaker desktop looks
MacOS 9 looks...
AmigaOS look ...
NeXT looks :)
Kom maar op.. ik wil er geen aparte tool voor , maar iets gewoon in de trant van Themes qua gemak.
en elke dag op internet struinen naar nieuwe skins, tot je het beu bent.
Maar dan kan MS die skins niet over 10 jaar uitbrengen en er geld voor vragen en het Windows 15 noemen.
Ja sorry dat ik niet erg marketing amerikaans reageerde.. ik ben bang dat je gelijk hebt.
Amerikanen, meesters in opsplitsen en meer geld er voor vragen.. :)
Windows is sinds het begin al skinable. Zonder al teveel moeite te doen vind je genoeg skins op internet. Dat Microsoft het nooit actief ondersteund heeft is wat anders, maar ze hebben ook nooit dichtgetimmerd.

https://www.deviantart.co...s/win10/popular-all-time/

[Reactie gewijzigd door Bong_Marley op 22 juli 2024 23:11]

Bedankt. Nooit geweten dat het er is voor win 10.
Ohja, dit was ik alweer helemaal vergeten dat dit bestond. Mooi dat het er ook voor W10 is. Binnenkort maar weer eens gaan skinnen! :9

Het platte design vond ik al niks, vooral wanneer het verschil tussen de vensters moeilijk te zien is (sluit soms het verkeerde venster doordat het onderscheid niet in te zien is).
Kijk, nou dat is een plan !
Kunnen ze de huidige waardeloze interface niet in zijn geheel met wortel en tak uitroeien en terug naar de W7 interface? Die werkte zowel met muis als toetsenbord prima en hoewel dat heel persoonlijk is, zag er ook een stuk beter uit dan de huidige blokkendoos. Ik blijf het Fisher-Price 'my first UI design' gevoel houden.

En laat ze anders in plaats van bling toevoegen dan eerst eens alles overzetten naar Modern Ui/Metro/Fluent (vloeiend? Right..), ipv de hybride omgeving die het nu nog steeds is. |:(
Dit inderdaad. Wat inrichting van de configuratie betreft is windows10 nog steeds half werk. Men is ooit begonnen aan een nieuwe set schermen maar er was blijkbaar geen tijd meer om het af te maken? Of de ontwikkelaar is weggelopen bij microsoft en nu kunnen ze niet verder? Half werk. Wanneer komt hier nu eens eenheid in? Nu is het een bende en zoek je je rot.
Ik ben het ermee eens dat het erg onhandig was van Microsoft om Modern en legacy Windows 7 UI door elkaar te gebruiken bij de Windows 10 release. Het mooiste was inderdaad als alles tot het laatste venster en instelling Modern was en er dan pas een final uitgebracht werd. Maar dan zaten we tot die tijd vast aan Windows 8, en daar wou MS zo snel mogelijk vanaf.

Echter, "Men is ooit begonnen aan een nieuwe set schermen maar er was blijkbaar geen tijd meer om het af te maken?"
Dat slaat nergens op, bij elke nieuwe Windows build update worden sets oude Configuratiescherm instellingen en legacy vensters overgeheveld naar de Modern interface en de Settings app. MS geeft duidelijk aan dat alle oude UI uiteindelijk verdwijnt.

Blijkbaar zit dit legacy UI zo vervlochten met functioneren van Windows dat het veel tijd en testwerk kost deze instellingen op een efficiënte manier over te brengen naar Modern. Uit de diverse nieuws en blogposts begrijp ik dat ze naast aanpassen van de interface ook efficiëntieslag willen maken, ofwel het is niet alleen het uiterlijk van een schakelaar aanpassen maar ook wat daarachter verloopt.

Een voordeel van deze gefaseerde uitrol kan ook zijn dat niet alles meteen anders en onvindbaar is (zeg maar wat er gebeurd als ik als Windows gebruiker bij OS X het control panel in ga, totaal onoverzichtelijk en onhandig en heb er toch al meerdere malen wat mee gemoeten), en in tussentijd veel dingen nog op 2 manieren kunnen, zoals Programma's verwijderen en wijzigen (Legacy en Modern). Zoals kunnen betalen met de gulden en de euro. Ik schat dat t nog zo'n 1,5-2 jaar duurt voordat alles Modern is. Rustig wachten dus.

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 22 juli 2024 23:11]

Wat is er onoverzichtelijk aan System Preferences?

Ik zit zelf met een learning curve met Windows 10. Een voorbeeld is exact het nieuwe Control Panel. Ik heb dan liever minder opties die goed zijn uitgewerkt dan een halfgebakken brood.
Nu is het een bende en zoek je je rot.
Klik vergrootglas - type een paar letters van hetgeen u zoekt en voila. Zo gebruik ik W10 de rest kan me gestolen worden.
Ja, teruggaan naar design concepten van ~10 jaar geleden, dat is een strak plan.
Strakker dan de huidige schizofrene troep blijven gebruiken. Elke keer dat ik het simpelste ding wil doen aan netwerken of muisinstellingen kom ik in de nieuwe menus terecht, en de optie die ik nodig heb zit daar net niet in, en dan moet je alsnog naar het control panel.
Idd. Erger ik me ook dood aan. Heb daarom ook deze 'run' commando's ge-memoriseerd:
(vanuit Start -> zoekvenster of Start -> Uitvoeren)

- ncpa.cpl (netwerkadapter instellingen)
- sysdm.cpl (syteem)
- appwiz.cpl (programma's en onderdelen)
- hdwwiz.cpl (device manager)
- main.cpl (muis instellingen)

Hier een complete lijst:
https://www.lifewire.com/...rol-panel-applets-2626060

Voor sommige commando's moet je er 'control' voor zetten. Bijv.:
- control folders (map opties)
- control userpasswords (lokale gebruikers/groepen)

Als je het een beetje gewend bent kun je echt heel snel bij de gewenste configuratieschermen komen. Vooral i.c.m. "Windows toets + R" :)
Windows toets plus X
De meeste opties die je hier aanhaalt staan netjes in een lijst als je rechts klikt op de 'start' knop...
Windows toets + R is eigenlijk ook al achterhaald. Gewoon windows toets (startmenu komt op) en daarna typen wat je wil starten, als je dat regelmatig doet hoef je niet eens meer het geheel af te typen en al op Enter drukken als je het programma in beeld ziet.
Ja ongelofelijk he. En de search dan. Ik zoek naar 'adapter', maar vind niks. Dan maar met de hand naar het nieuwe 'netwerkcentrum'. Het enige wat ik daar ooit doe is op 'Adapteropties' klikken, maar blijkbaar mag ik per sé niet rechtstreeks naar dat scherm van Microsoft.

En mijn persoonlijke pet peeve: als ik naar de IP eigenschappen van een netwerkadapter ga kom ik in een venster dat al sinds Windows '95 (ja echt) niet meer veranderd is. Wanneer, beste Microsoft, vinden jullie nu eindelijk eens de tijd om dat venster gewoon resizable te maken? Waarom moet ik naar een postzegel van een schermpje turen op mijn 4K monitor omdat jullie ooit hebben gedacht 'we zorgen dat dat scherm zelfs nog goed past op een monitor van 640x480'? En waarom kan ik dat venster niet gewoon resizen? Alle componenten die er op staan ondersteunen dat gewoon! Ik durf te wedden dat een beetje competente programmeur dat scherm in een paar uur resizable heeft gemaakt maar ik zit er nu dus echt letterlijk al 23 jaar op te wachten en het is ze nog steeds niet gelukt.
Waarom ga je zoeken wanneer je vanuit het win+x menu direct naar de netwerkinstellingen kunt gaan? In de 1803 build kan je trouwens eindelijk de IP instellingen aanpassen vanuit het nieuwe config scherm.

Het resizen van dat oude venster zal je trouwens niet helpen. Je zoekt hier niet naar een resizable window, maar 1 dat kan schalen.
Jawel, wel resizable, want dat scherm bevat een lijst component van slechts4 regels hoog of zo. Die wil ik graag resizen zodat gewoon alle onderdelen in beeld staan in plaats van dat je door een postzegel lijstje mag scrollen. Schalen zou trouwens ook heel fijn zijn hoor! Maar hier heeft MS dan in de laatste jaren gelukkig wel wat verbeteringen doorgevoerd.
Nou dit is erg toevallig. Ik merkte precies hetzelfde op en erger mij er dan ook sterk aan dat bepaalde elementen van Windows 10 nog de sterk verouderde interface hebben. Verder blijf ik het bizar vinden wanneer Microsoft werkende elementen (zoals het configuratiescherm/instellingen) volledig omgooit, zonder dat hier praktische redenen voor zijn.

Gelukkig werk ik zelf voornamelijk met snelkoppelingen, welke gelukkig niet wijzigen (oh wacht....)
Ik heb juist begrepen dat Microsoft het configuratiescherm volledig wilt gaan vervangen door het nieuwe/ moderne instellingen menu.

Waarschijnlijk zullen dan ook alle bijhorende vensters veranderen van design.
Ik zal Win10 blijven vermijden zolang het mogelijk is, dus ik vind het allemaal nog wel best tot 2021 ofzo, en hopelijk draaien dx10/11 games dan in wine
De oude achterliggende .cpl control panels zullen gewoon blijven ivm. backwards compatability en omdat in de nieuwe UI de echt geavanceerde opties niet zitten (bijv. debiele pptp instellingen).
En hoe strak is het plan nu? De ene klik krijg je een Modern UI scherm, het volgende een ouderwets scherm. Geavanceerde instellingen tref je steevast aan in de oude interface, blijkbaar is de nieuwe interface hier niet geschikt voor?

Er is een gebrek aan consistentie en het ontwerp lijkt niet goed genoeg doordacht, gezien dat nog lang niet alle instellingen over zijn gezet. Ja, dan ga ik inderdaad liever terug naar een design concept van 10 jaar terug, in plaats van te moeten werken met twee verschillende concepten. Als ik voor een klant zo'n puinbak zou opleveren en vervolgens jaren er over doe om alles gelijk te trekken had ik wat uit te leggen..
Het gaat ze nooit lukken om alles gelijk te trekken want de designs zijn maar een paar jaar hip en dan moet er alweer een nieuw design komen. En het duurt dus meer dan een paar jaar om alles aan te passen. Ooit gaan we nog terug verlangen naar de tijd dat er 'maar 2' verschillende designs dwars door elkaar liepen.
Dan heeft u nooit Windows 7 gebruikt op een touchscreen. Een drama was dat. Maar zo veel is er toch niet mis met de Tabletmodus uit in Windows 10?
Dus nu zitten we met een interface die voor touch kennelijk goed werkt (geen idee, ik heb een hekel aan vingerafdrukken op een monitor ;) ), maar met muis en toetsenbord maar zo-zo. Om nog niet te spreken over de enorme verspilling van ruimte op een monitor, want de informatiedichtheid van Modern UI is nogal karig. Ik vermoed een van concessies die voor touch gedaan zijn.

Ik heb helaas geen officiële statistieken, maar als ik even bij onze klanten kijk (en we beheren nogal wat werkplekken), dan heb ik maar een hand nodig om de gebruikera van een touchscreen (tablet of laptop met touch) te tellen.

Ik denk dat er een betere oplossing had kunnen zijn. Ook voor het zo nodig gelijk moeten trekken van het OS voor tablet en PC: 2 compleet verschillende apparaten met verschillende functies. Modern UI is prima voor een tablet, maar voor een PC? Nee, daar verwacht ik toch een functionelere interface.
Anoniem: 1016495 @Aganim10 mei 2018 04:00
Mee eens. Ik wil het nog sterker zeggen. De Windows XP interface was de beste ooit. Windows Vista kwam met doorzichtige vensters als je een goede GPU had. Dat je een spel grafisch steeds geavanceerder maakt is goed, maar een UI? Het gaat om vensters en taakbalken... Hoe duidelijker en "flatter", des te beter. Gelukkig hebben de mensen van Linux Mint dat wél in de gaten.
Dus we gaan weer langzaam terug naar transparant en schaduwen? Terwijl met Metro juist alles zo saai mogelijk moest.
Zolang je het maar uit kan zetten vindt ik het best. Al die eye-candy is eigenlijk nergens goed voor. Kost veel kracht, maar voegt weinig functionaliteit toe. Het ziet er misschien wel gelikt uit, maar dat zie je na een paar dagen werken toch niet meer.
Anoniem: 310408 @WillySis9 mei 2018 18:21
Zolang je het maar uit kan zetten vindt ik het best. Al die eye-candy is eigenlijk nergens goed voor. Kost veel kracht,
Dan heb je wel een hele oude PC want zelfs op een $700 laptop zal je er absoluut niets van merken.
Ik schrijf niet dat mijn computer er (mogelijk) slechter door presteert. Ik vind het alleen een verspilling van cpu/gpu vermogen. Daarmee ook weer energieverspilling.
De functie is misschien en paar dagen leuk, maar meestal begint dit soort versiering me al vrij snel te irriteren.
$700 is niet bepaald goedkoop, dus 'zelfs' zal wel meevallen. Ik kan me voorstellen dat een PC met geïntegreerde Intel graphics en een beperkte hoeveelheid geheugen (zoals die van mijzelf, ook) het niet prettig vindt om deze schaduwen en alle troep te moeten verwerken als 'ie al genoeg heeft aan de normale hoeveelheid werk.

Dus, inderdaad: leuke eye-candy maar niet echt fijn.
Ik ben het met je eens. OS is om applicaties te draaien en niet voor de 'eye candy'. Ik was wel blij met die rechthoekige vormen van Windows 8.
Het is vaak het innerlijk wat wordt uitgestraald, niks mis met een goed uitziend design!
Bij de recente Windows 1803 upgrade
zag ik gekke, lelijke, donkere vlekken in de Windows config app.
Ik twijfelde eerst aan mn scherm en toen aan mn video driver.
.
Toen zag ik dat de vlekken soms van tint wisselden, en ging er een lampje branden.
De update bleek een "transparancy" optie aangezet te hebben in Personalisatie.
.
Snel weer uitgezet en alles was weer mooi strak... :+
Maw: Voor mij hoeft dit niet...

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 22 juli 2024 23:11]

Zolang je het maar uit kan zetten vindt ik het best. Al die eye-candy is eigenlijk nergens goed voor.
Dat vinden jij en ik misschien, maar bij updates van veel programma's roepen velen dat die programma's er gedateerd uitzien. Als het maar (goed) werkt.
Eye-candy is voor de categorie open kasten, rgb en ander circus, niet voor mij.
Ik weet dat zeker twee derde van de mensen al die eye-candy wel kunnen waarderen, maar ik wil het niet opgedrongen krijgen. Het zou MS sieren als ze daar rekening mee kunnen houden, zodat ik (wij) het uit kunnen schakelen. Als MS het niet doet zal dat binnen korte tijd wel in een tweaking proggie zitten.
Moet ook he, je moet met je tijd meegaan. Je kunt er ook voor kiezen om niet mee te doen en te wachten totdat jouw ouwe kloffie opeens weer in de mode is - werkt ook maar dan versier je dus een paar jaar lang geen meisjes ;)

Kan MS zich niet permitteren, die moeten continu blijven verdienen.
het moest zo saai zodat het programmeur het zelf kon doen en je geen designers nodig had.
Het zijn mooie effecten, maar dit lijkt me zo veel meer belasting voor je ogen. Vooral als je uren achter je scherm zit. Ik geef de voorkeur aan een rustig en eenvoudig 2d design.

Ik ga er vanuit dat je tussen de weergaves kunt toggelen, dus dan heeft het voor ieder wat :)

[Reactie gewijzigd door 110124 op 22 juli 2024 23:11]

Ik ga er vanuit dat je tussen de weergaves kunt toggelen
En ik ga er van uit van niet. MS wil graag een uniforme herkenbare look neerzetten, ongeacht het platform of apparaat, en zo’n keuze aan de gebruiker overlaten doet natuurlijk afbreuk daar aan.
De reden waarom ik er vanuit ga dat je dit uit kunt zetten, is omdat dit resources gebruikt, en daarom zal Windows een slechtere performance geven op langzamere machines. Een beetje het (bestaande) visual effects/performance verhaal, waar je kunt aangeven in hoeverre je effecten wil weergeven.

Ook zal het met bijvoorbeeld RDP de verbinding vertragen als je allerlei visuele effecten aan hebt staan.
Anoniem: 890159 @1101249 mei 2018 18:50
Dat moeten dan wel heel langzame machines zijn van meer dan 10 jaar oud want ondersteuning voor dit soort zaken in hardware is er al heel lang.
Nou, niet als je over een citrix desktop werkt waarin je een andere citrix desktop moet starten. Zelfs op een snelle interne verbinding rete traag
Anoniem: 890159 @divvid9 mei 2018 19:17
En die filtert zoiets er niet uit? Ik gebruik zelf TightVNC om remote in te loggen op mijn eigen machine, die kan achtergrondplaatjes er uit filteren en het kleurenpallet terugschalen maar 265 kleuren voor gebruik bij trage verbindingen.
Nope, maar veel keus is er niet. Alles is dichtgetimmerd. Persoonlijk vind ik vncserver met noVNC prima werken voor mijn thuis knutsel hoekje. Gewoon desktop in browser. Zelfs op een rPI
Anoniem: 890159 @Jack Flushell9 mei 2018 20:34
Nee ik heb een constructie gemaakt waarin de ene PC rooksignalen geeft door een bitcoin miner 100% CPU te geven en de andere leest die weer uit met de camera. :)
... en de andere leest die weer uit met de camera. :)
Nadeel daarvan vind ik weer dat je dan die film moet ontwikkelen. Of ben jij al over op 'elektrisch'. ?
Een uniforme look?
Laat ze dan de office-crew het 'ontwerphandboek' nalezen, vooral dat stukje waarin staat dat je kleur van de titelbalk van de actieve en inactieve vensters zelf mag bepalen en dat die kleur dan systeemwijd doorgevoerd wordt, _behalve_ bij de office-apps (2013). Maar de vensterkleur van de office-apps kun je vervolgens nergens anders instellen, wtf?

Ik snap werkelijk niet dat ze, met al hun know-how en ergolabs en weetikwat, dat stukje van de interface zo onvriendelijk gemaakt hebben. Het enige verschil tussen een actief en een inactief officevenster is dat de venstercontrols een tintje donkerder zijn.
Je zou bijna denken dat ze zelf Word of Excel etc alleen full-screen gebruiken. 8)7

Ps, idd offtopic want geen W10 issue, maar heeft wel een raakvlak doordat de platte interface geen schaduw geeft, iets waarmee je zometeen misschien wel makkelijker het actieve venster herkent.
Dat wordt leuk voor diegenen die een goedkope laptop of PC hebben gekocht met een zwakke videokaart en trage CPU. Of een wat oudere computer waar vroeger Win7 op stond, daar al redelijk traag op liep en een upgrade naar Win10 hebben gedaan. Bij heel veel mensen zal het systeem bij die effecten uit de bocht vliegen, begint de computer te zuchten en te steunen, wordt heet en traag, met als resultaat dat Microsoft wéér overstelpt wordt met vrachten aan klachten. En mensen opgezadeld zitten met een hikkende Windows 10.

Windows 10 is relatief licht, mede door dat platte design en weinig 3D-effecten. Waarom ineens weer de andere kant op? Niet dat het mij wat uitmaakt, want ik zal het straks een stuk drukker krijgen met mensen die mij vragen om een Linux distro te installeren, alleen al omdat Windows zo traag is geworden. Dit is tegenwoordig sowieso al een trend aan het worden in mijn omgeving. Heb de afgelopen 2 weken al 8 laptops en 2 desktop-PC's mogen omtoveren tot Linux-machine. Vind ik helemaal niet erg, want ik doe het graag. :9

[Reactie gewijzigd door Qalo op 22 juli 2024 23:11]

Zelfde gehad met een toshibah laptop met AMD proc en 8 gb geheugen. win10 niet vooruit te branden. Als een zonnetje onder Ubuntu 16.04
Laat staan met 3D-effecten. Daar gaan straks een hoop mensen steigeren dat hun systeem niet meer vooruit te trappen is. 3D-effecten zijn killing voor de prestaties van je computer. En als men er dan ook nog eens YouTube filmpjes op willen draaien, dan zijn de rapen gaar.

Platte thema's zijn niet altijd mooi, maar je kunt tenminste al je resources steken in hetgeen een computer behoort te doen. Straks moet je overdreven zware hardware aanschaffen om een beetje fatsoenlijk te kunnen werken.

Dit is getikt op een laptop uit 2005 met Xubuntu 18.04 erop getrapt. Rap als de hel en ik kan er alles mee. Zo hoort het... :)
Van je VW Up! verwacht je toch ook geen recordtijd op Spa?
Leg je daarintegen geld neer voor een Audi RS4, zet je wel een toffe tijd neer....
Maar veel mensen hebben (er) geen geld (voor over) om een hele dure i7 of i9 te kopen met 32GB of meer geheugen, om maar een voorbeeld te geven. Is ook niet nodig als je alleen wat basisdingen doet op een computer. Komt nog eens bij dat laptops steeds goedkoper worden. De winkels liggen er vol mee, maar de specs van deze beestjes laten zware taken niet echt toe. Wil je bijvoorbeeld een computer met redelijke specs, dan ga je al richting de 1000 euro. Wel wat veel geld om een besturingssysteem alleen al fatsoenlijk op te laten draaien.

En voor die mensen die een budget laptop hebben gekocht: zit je daar met je low tot middle budget schootklapper die zwaar aan het vechten is tegen al dat grafische geweld. Ik bedoel: zet je een Facebookpagina open, dan giert je CPU al half richting het plafond. Als je er dan nog eens 3D-effecten van de desktopmanager bij optelt, dan kun je je voorstellen dat je dan niet heel blij wordt.

Net als met auto's: we willen allemaal groot, duur en met veel mogelijkheden, maar iemand's portemonnee kun je niet dicteren. De één heeft geen brulijzer van een computer nodig, de ander WIL er geen een, omdat hij dat zonde vindt van zijn geld.

Ik hoop voor de Windowsgebruikers dat Microsoft ook rekening blijft houden met mensen die geen zware hardware draaien, en net als bijvoorbeeld Ubuntu doet/deed je kunt kiezen voor 2D of 3D effecten in de desktop.
Misschien leuk om over 13 jaar dan ook eens naar dit commentaar terug te kijken en af te wegen tegen de stand van UI-ontwikkeling en interactie die er in de tussentijd geweest is :+
Even ongeacht het platform, want ook daar kun je verschillende zaken van vinden (zie bijv. dit filmpje voor wat meer achtergrond)

Denk dat MS wel een goede stap maakt hierin, zeker als je kijkt naar hoe de display- en interactiemogelijkheden zich aan het ontwikkelen zijn (AR/VR/Holografische projectie, etc.). Kwestie van (ik denk relatief korte) tijd voordat het in relatief goedkope hardware afgehandeld kan worden op allerlei typen devices, van standalone brillen, laptops, digital signage noem maar op. Het is dan gewoon slim om 1 OS te hebben met 1 te onderhouden codebase wat in meerdere verschijningsvormen altijd optimaal werkt naar gelang de mogelijkheden van het apparaat.

Die strategie werkt al een paar jaar nu relatief goed voor MS, als we de mobiele debacles en het lauwe gebruik van Store niet meetellen :X

[Reactie gewijzigd door Venator op 22 juli 2024 23:11]

precies, en zo staat de afgedankte laptop van mijn vorige manager (C2D@2.4 Ghz, 2x4 GB mem/ 256GB SSD uit 2009*) nu lekker rondjes te draaien als development server, ook op U18.04

*ok,ok, SSD en extra geheugen er zelf bij gezet
Citroenen zijn zoet vergeleken met je reaktie. Het gaat er om dat Win teveel resources vraagt voor niet functionele zaken. Iets dat iOS en mac os overigens ook steeds meer doen
Vast weer in de helft van de menues en applicaties zodat er weer minder uniformiteit is.
Ik hoop eigenlijk dat een update het bij alle programma's doet laten werken.
to drop shadow or not to drop shadow, that's the 8-years-cyclic-question!
Zelfde bij bijvoorbeeld autos. Scherpe lijnen, rondere vormen, rechtelijnen, ronde vormen, etc
Anoniem: 426269 9 mei 2018 18:08
Dit was natuurlijk te verwachten. Eerst alle randjes, beveltjes en schaduwtjes weghalen en alles plat maken. Dan is alles weer nieuw en anders. Dus mooier (zeggen/hopen ze). Dan daar een paar jaar op teren. Daarna de diepte en randjes weer terugbrengen want vernieuwend. En bij de facelift daarna halen ze het weer weg.

Straks zijn Office 2007 en 2010 weer hip en modern. Office 2013 en 2016 heb ik overigens persoonlijk nooit mooier gevonden dan hun voorgangers, en al helemaal niet duidelijker. Maar goed, dat is just me.
Ivm de recente Spring update moest ik oo zoek naar vele verloren GB's aan ruimte op mn ssd. Bleek dat daar 19GB aan zooi stond wat volgens PatchCleaner weg mocht, maast 10GB wat moest blijven. Als die jongens nu zoiets eens fixen en updates die 16GB aan vorige Win instalaties achterlaten per keer, zou dat wellicht meer nut hebben dan met veel bombarie een vernstertje van een schaduw of transparatie voorzien?
Just saying...
Er staat nog altijd een backup van oude os verborgen, deze blijft een paar weken staan mocht je terug willen.
Je kan prima zelf verwijderen met schijfopruiming of iets, en anders gaat van zelf weg.

Juist goed dat het niet automatisch weg is, straks werkt update niet goed kan je niet meer terug.
Klopt, die extra ruimte heb je wel eerst nodig. Dannog, een update is toch geen volledige schaduwinstallatie?
Daarnaast is dit een deel van wat ik aanhaal, het andere is iets lastiger.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.