Microsoft geeft Windows 10-testbuild met nieuwe icoontjes vrij

Microsoft heeft een Insider Preview van Windows 10 vrijgegeven met daarin een gewijzigde weergave van icoontjes van enkele ingebouwde apps. In de komende maanden krijgen een groot aantal icoontjes een ander uiterlijk.

Microsoft heeft donderdag Windows 10 Insider Preview Build 19569.1000 uitgebracht voor Windows Insiders in de Fast ring en bij deze versie zijn de Mail- en Calendar-icoontjes van een gewijzigd ontwerp voorzien. Dit is volgens Microsoft het startpunt om meer icoontjes aan te passen. In de meeste gevallen verlopen de updates van de apps via de Microsoft Store.

Microsoft baseert de weergave van de icoontjes op zijn Fluent Design-ontwerprichtlijnen. Het bedrijf is bezig met een project dat meerdere jaren in beslag neemt om weergaven van zijn software hier op te baseren. In een afzonderlijk artikel geeft het ontwerpteam uitleg over de aanpassingen.

De Office-icoontjes kregen al eerder een Fluent Design-ontwerp. Bij Windows 10X waren al enkele icoontjes te zien met de weergaven zoals die nu in Windows 10 verschijnen.

Icoontjes Windows 10 2020

Windows 10 Mail 2020
Evolutie van het Mail-icoontje

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-02-2020 • 20:26

161

Submitter: robcoenen

Reacties (161)

Sorteer op:

Weergave:

Random funfact. In Windows 10 zitten nog steeds icoontjes uit het dostijdperk. Deze icoontjes staan in de ''moricons.dll'' file. Deze file staat in:
C:\Windows\System32\moricons.dll

Dat zijn tenminste echte mooie icoontjes :P

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 juli 2024 15:10]

Ik raadpleeg altijd de onderstaande website als ik iets bijzonders zoek.

https://www.digitalcitize...-windows-10s-native-icons
Ik kijk traditiegetrouw altijd even in het Disk Quota scherm in de eigenschappen van een harde schijf na een nieuwe Windows update.

https://troubleshooter.xy...g-Level-in-Windows-10.png

Dat stoplichtje is niet veranderd sinds Windows 98 volgens mij en ik kijk altijd even of die nu wel een nieuwe look heeft gekregen.

Toch hoop ik een beetje dat die nooit veranderd. Het is alsof ik afscheid moet nemen van een oude vriend.
Gezien je plaatje een heuze 1011 error geeft: https://i.imgur.com/rt8Tl8P.png

Oogt inderdaad erg oldSkool :D

edit: Oeps, thanks pim!

[Reactie gewijzigd door steveman op 22 juli 2024 15:10]

Dat is gewoon een kwestie van op de zoekbalk klikken, en dan op enter drukken (niet refresh!)
Wow, bestaan die nog steeds?
Daar heb ik in het Windows 3.11 tijdperk flink in zitten neuzen om geschikte icoontjes te vinden voor de snelkoppelingen.
compstui.dll, mmcndmgr.dll en pifmgr.dll (allen in system32) staat ook bomvol oude icoontjes. Maar dit zijn volgensmij Windows 9x icoontjes.
Heh, the more you know. Als ik soms kijk bij desktop icon settings en ik druk op change dan staat er inderdaad imageres.dll in het adresbalkje. Het viel me echter nooit op dat daar dus dll op het eind staat in plaats van een folder naam, oftewel dat dll bestanden dus kennelijk ook een soort folder zijn waar in dit geval dus icoontjes in staan. Thanks voor de tip :)
Een dll bestand is een bibliotheek, "Dynamic Link Library". In bepaalde gevallen staan hier icoontjes in.
3e rij vanaf onder, 2e icoon, FireFox? :)
Icon 108 valt wel een beetje buiten de design boot hè :P

Ik kan deze wijziging overigens alleen maar toejuichen.
Het lijkt klein, maar een mooi interface werkt een stuk plezieriger. Al heb je dat niet meteen door.
pifmgr.dll heb je ook nog :-D. Laat maar. Al gezegd..

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 22 juli 2024 15:10]

En bij het handmatig installeren van drivers vraagt Windows10 nog om de A:/ drive als startpunt :-)
Aaah dit moet ik even onthouden, heerlijk om die icoontjes weer terug te halen.

En ik maar denken dat ze ze verwijderd hadden.
Icon 58 doet mij wel heel erg denken aan Zelda. Mooie tijden weer eventjes herbeleeft!
Wat is de witte E met de blauwe X achter?
Ze staan kennelijk op alfabet. Wat komt er vlak na Excel?
Dat is het nieuwe icoon voor MS exchange server.
Mooie iconen. Doet me erg denken aan Google design van de laatste tijd.
https://mir-s3-cdn-cf.beh...3367743.56b3b4f26bb39.png
voortbordurend op material en metro UI. Vroegah hadden we icons die er realistisch uitzagen (zie 2005 windows vista icons). Sindsdien zijn we ze steeds meer gaan simplificeren naar lijnenspel met 8-bit kleurgradienten.
Ja vroeger had je bij macOS en iOS ook veel realisme. Daarna hebben ze alles platgeslagen, iOS meer dan bij macOS. Ik heb Apple altijd heel goed gevonden in eenduidig ontwerp, maar na het realisme vind ik het helemaal niks. MS vond ik eigenlijk altijd heel lelijk en vanaf Windows 8 een zooitje qua ontwerpstijl. Maar dit spreekt me erg aan. Ik hoop dat ze bij Apple goed meekijken.
Je hebt gelijk met het simplificeren, kleuren idd gewoon een paar verschillende en that's it. Niet per se 8 bit of iets in die richting maar waarschijnlijk meer dat het gewoon als vector bestand opgeslagen kan worden zoals bijvoorbeeld .svg.

Heeft een paar voordelen, logo's die uit een paar vectoren bestaan zijn kleiner dan in svg formaat dan .png, .jpg. Ander groot voordeel is schalen. Ben je niet meer hetzelfde icoontje in 10 formaten nodig om allerlei schermen af te vangen. Gewoon 1 bestand dat op alles werkt (in theorie).
Zal vast vector zijn. Schaalt lekker mee met high res displays.

Ik doelde meer op het Banding effect wat je bij hard gecomprimeerde GIFjes had. Die kleurverlopen die vrij harde grenzen hebben. Blauw naar lichtblauw in zeg 10 stappen.
Aan de history het e-mail icoontje te zien zijn we bijna weer terug bij af. Ze moeten hem alleen iets naar rechts kantelen :Y)
Klopt. Viel mij ook al op. Nog even en we krijgen de Teletubbies weer terug als standaard achtergrond ;)
Dan hoor je mij niet klagen! Dat was een mooie achtergrond!
Maar dat kan ook sentiment zijn dat nu schrijft..
Je kunt natuurlijk altijd gewoon downloaden. Google ‘Bliss wallpaper’ en je kunt hem weer als achtergrond gebruiken ;)
Al dan niet gefotoshopped met een Tux + QuakeIII rocket launcher.
En die vervelende paperclip die zich overal mee bemoeide en nooit wat zinnigs had te melden.
Clippy!!!
Inderdaad mee eens, maar hij was zo cooool :9~
Mooi!
Ik verbaas mij altijd weer hoe ze icoontjes “bijtijds” kunnen maken :P
Ja en ook omgedraaid, hoe icoontjes van een paar jaar geleden er dan ineens zo gedateerd uit kunnen zien. :)
Ja en ook omgedraaid, hoe icoontjes van een paar jaar geleden er dan ineens zo gedateerd uit kunnen zien. :)
Het mail icoon van 2001 is anders nog hartstikke actueel. Enkel de kleur is anders en lijnen strakker.
[...]

Het mail icoon van 2001 is anders nog hartstikke actueel. Enkel de kleur is anders en lijnen strakker.
Vind je? Email != postkaart in envelop. Behalve rouwkaarten en ontvangt niemand meer post.
Als ze bij Windows willen moderniseren moeten ze toch echt eens van dat papieridee af.
Verzin jij dan eens een herkenbaar icoon voor een e-mail (e-post) client?
Ok goeie, en welke voor het save icoon?
Heb ook nooit begrepen waarom ze daar een floppy voor gebruikt hebben. (voor de goede orde, ik heb nog met 7" floppies gewerkt, dus die 5 1/4" vonden we toen al 'compact' :)).

Want een floppy is/was meer voor het exporteren van data buiten het systeem. (en voor de bijdehandjes: Ja ook op systemen die destijds geen harddisk hadden, want de gemiddelde gebruiker had doorgaans een 'systeemschijf', floppy A: en een 'data schijf', floppy b:). Dus met je 'data' floppy kon je naar een andere machine lopen om daar verder te werken aan je 'whatever je aan het doen was'. En je kon tijdelijk zonder je systeemschijf iets van a: naar b: kopiëren. Daarom was het ms-dos commando 'copy' ook een intern commando. Deze les had Microsoft goed geleerd van Digial Research, want binnen CP/M heette het copy commando 'pip' en was een extern commando. Moest dus telkens van je flop geladen worden. En dus als je geen pip.cmd op je floppy had staan, kon je dus geen bestandjes kopiëren. Daarom stond het niet alleen op je systeemschijf maar ook zowat op elke flop ;)

Maar goed, genoeg gemijmerd over het verleden... :)

Als save icoon zou ik eerder iets abstract kiezen: Een vierkantje of rechthoek waar een pijl naar binnen gaat, of een meer concrete variant: Een weergave van een 'map' met een pijl daarnaartoe.

'Openen', 'Laden', 'Ophalen' zou dan hetzelfde icoon kunnen zijn met de pijl de andere kant op. Dan heb je ook ineens een vorm van consistentie! :)
Als save icoon zou ik eerder iets abstract kiezen: Een vierkantje of rechthoek waar een pijl naar binnen gaat, of een meer concrete variant: Een weergave van een 'map' met een pijl daarnaartoe.

'Openen', 'Laden', 'Ophalen' zou dan hetzelfde icoon kunnen zijn met de pijl de andere kant op. Dan heb je ook ineens een vorm van consistentie! :)
Abstract is niet concreet. Abstract is vaag en kan op meerdere manieren begrepen worden.
Dat zijn juist zaken wat je wilt voorkomen met iconen. Een icoon moet simpel zijn en doelgericht.
Maar... het driehoekje voor ‘play’ en het vierkantje voor ‘stop’ zijn ook abstract, en die snap je toch ook (in de juiste context)?

Niet dat je bij iedere stoeptegel denkt dat het een stop symbool is... :+
Als save icoon zou ik ...
... toch wel graag een standaard verbinding wiilen zien met 'waar', de locatie dus..


Saven zonder locatieinformatie is zo niets zeggend. Je kan het net zo goed in de prullebak gooien.
'Save' zoals het nu gaat vind ik de stomste Windowsopdracht die er bestaat.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 22 juli 2024 15:10]

Jaren geleden op zoek geweest naar een ander icoontje voor "opslaan". 'k Kwam toen uit bij:
https://dribbble.com/shots/1020838-Save-Icon-Concept

Het lijkt qua vorm er nog wel op een floppy en geeft mij de hint dat er iets in een container kan worden opgeslagen.
[...]

Vind je? Email != postkaart in envelop. Behalve rouwkaarten en ontvangt niemand meer post.
Als ze bij Windows willen moderniseren moeten ze toch echt eens van dat papieridee af.
iedereen ontvangt minstens eens per jaar post, een blauwe enveloppe om precies te zijn..
dit zijn ze wettelijk verplicht (gelukkig!) ;)

de nieuwe icoontjes zien er vooral scherper uit, voor de rest vooral erg meh..
doe mij maar de oude icoontje maar dan gewoon veel scherper

[Reactie gewijzigd door mschol op 22 juli 2024 15:10]

Email == Epost == post.
En ook email wordt verstuurd in een soort envelop.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 22 juli 2024 15:10]

Vooral gewenning denk ik, maar ook zijn de icoontjes vanaf Windows 8 van een hogere resolutie waardoor het met wat upscaling op bijvoorbeeld een 4K scherm een heel stuk mooier en scherper uit ziet dan op Windows 7 of versies daarvoor.
gewoon elke keer weer anders, maar binnen een paar jaar weten kinderen zelfs niet meer wat een brief of postzegel zijn en wat gaan ze dan verzinnen :+
.oisyn Moderator Devschuur® @dasiro20 februari 2020 20:40
Alsof kinderen nu weten wat het save icon voorstelt :). Zolang het maar herkenbaar is maakt het eigenlijk niet zoveel uit wát het is.
Dat weten ze maar al te goed. Ook mijn 12-jarige leerlingen nu weten wat een Walkman-, diskette-icoontje,... voorstelt. Al is het maar omdat ze het continu uitgelegd krijgen 'dat zij niet meer weten dat het een floppy voorstelt'. :)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:10]

Paar jaar terug wist geen enkele stagiaire op de IT afdeling waar ik toen werkte wat een floppy is, dus ik denk niet dat 12 jarigen nu (en vijf jaar verder in de tijd) weten wat een floppy is...
You for real m8? Ik zou me diep schamen als IT-er als ik dat niet zou weten. Juist omdat dit knopje door vrijwel iedere windows applicatie wordt gebruikt.
Dat je weet wat het icoontje doet wil niet zeggen dat je weet wat het icoontje voorstelt in de echte wereld. Ik heb collega's die nog nooit een floppy gezien hebben of vastgehouden hebben. Ik heb bij een van onze leerlingen (HAVO 4) de uitspraak "Wow, heb je met de 3d printer het 'opslaan' icoontje geprint? Cool, waar kan ik de STL vinden?" gehoord toen ik de klas in kwestie een floppydisk liet zien welke ik thuis uit het archief had gevist...
Cool, dat moet ik ook eens gaan doen met mijn leerlingen :)

Tenminste, als ik nog ergens een floppy kan vinden...

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 22 juli 2024 15:10]

Ik ben hier nog enkele ongeopende doosjes van 1.44 liggen, mocht het u interesseren. Ikzelf heb hier nog een bijna dinosaurus-pc in gebruik met Win98se, soms gebruik ik nog wel eens een floppy drive om Plop-bootloader te gebruiken en wat te experimenteren.
Dat een random 4 HAVO’er geen idee heeft wat een floppy is kan ik me nog inkomen, maar en IT stagiaire.
En wat is het verschil? Nogmaals, ik heb collega's die in '98 (sommige in 2000) geboren zijn, die weten écht niet wat een floppy is. Ik ben zelf van '91 en ik heb er dan ervaring mee doordat ze bij ons thuis nog gebruikt werden af en toe, maar toen ik zelf oud genoeg was om iets met een PC te doen waren floppies allang weg (ik spreek over 2001 en later)..
Ik ben van 89 en heb vaak zat floppys gebruik om te flashen b.v
Ik kan je verzekeren dat hier ook een aantal twintigers raar opkeken toen wij het over floppy’s hadden.
Auch. Ik ben zelf 25 en heb op school nog gewoon met de 3.5” floppy’s gewerkt. Ik heb zelfs nog ergens een 5.25” er liggen die bij een bordspel kwam.
Waarom? Wat voor waarde heeft het tegenwoordig nog om te weten wat een floppy disk is? Als IT-er is het belangrijk om zulk soort functies te kennen, maar niet om de oorsprong van het icoontje te kennen. Het is interessant, maar niet nodig.
Vogel toch? Floppy Bird?
Klinkt als een selectievraag voor stagiaires. Weet je wat dit is? *Houdt floppy omhoog. Nee? Ok, bel niet, wij bellen u.
Haha nee echt als je op stage gaat en nog nooit een floppy hebt gezien uit eigen interesse, wat voor verrassingen heb je dan nog meer.. :o .
Haha nee echt.... [/bla] ---> Boomer ;)
Je bent zelf een Boomer
ouch.. snappy comeback! :Y)

Zo'n heerlijke comeback van vroeger. Toen de floppy-disk nog heel gewoon was.. :+
Je wist toen niet beter en was blij met weinig. ;)
100 double density floppy-disks kopen en dan met de perforator een gaatje prikken zodat je ze als high density 1.44mb floppy kon formatteren... Okay... ik ben ook een boomer... ;-) Alhoewel ik mijzelf meer zie als een klein aapje die in het verkeerde lichaam is geboren... :Y)
En dan je programma zippen om het toch maar op die veel te kleine floppy's te kunnen krijgen. :) En een programma groter dan 1.44 MB na het gezipt te hebben naar meerdere floppy 's kopiëren. Ben het commando daarvan vergeten.

Ik ben blij dat we daarvan af zijn van die floppy' s. Wat was dat een geklooi en tijdverlies. En nog onbetrouwbaar ook want regelmatig waren ze niet uit te lezen.
Ach, van Phillip Katz, die ook al bijna 20 jaar niet meer onder ons is - https://en.wikipedia.org/wiki/Phil_Katz
Warcraft 1 en 2 installeren met 40 floppies 😋
En dan nummer 39 niet kunnen lezen...goeie ouwe tijd...
Ik heb hier zelfs nog een usb 3,5 inch externe floppy-drive liggen... :P
Een floppy (5,25") of een diskette (3,5"), de laatste staat in veel programma's op de opslaan-knop?
Floppy is kort voor floppy disk, en is gewoon een andere naam voor diskette. Het "floppy" deel gaat over het medium, niet de casing er omheen.
Verder zijn floppies ook in 8" afmetingen.
Floppy is niet gewoon een andere naam voor diskette. De oudere 5.25 inch schijven waren flexibel, of "floppy". Die naam is gebleven met de nieuwere en compactere versies.
Er zijn ook floppies in andere afmetingen...

Ik heb de 2,5 inch zelf meegemaakt. :P
Mee eens. Deze fout wordt vaak gemaakt door het maar vaak genoeg te zeggen. Een 3,5" diskette was niet buigzaam of 'floppy'. De 5,25" waren dat wel.
Maar dat neemt niet weg dat ook de 3,5" diskettes van het begin tot het einde ook gewoon floppies werden genoemd.
Windows installeren was in die tijd met diskettes een saaie en langdurige bedoeling,en zat er een foute tussen kon je gaan zoeken naar een duplicaat.
Echt een avontuur Windows installeren 8)7
Windows 3.1 kwam op 7 diskettes. En bij een installatie zonder de helpfiles kwam je onder de 1,44MB uit voor de installatie.

Geek? Nope. Boomer.
Niet iedereen, maar een behoorlijk deel wel. Ze kennen daarom niet de naam 'floppy', maar omschrijven het dan als 'dat is toch zo'n oude cd?' of iets dergelijks.

Ik ben persoonlijk van de generatie die nooit floppy's heeft gebruikt, maar waar ze nog wel in een niet-opgeruimde lade lagen.
De generatie onder mij zag ze niet meer in de lade liggen, maar kreeg op school wel uitgelegd wat dat vreemde station in de schoolcomputer was.

En zo gaat het verder. Mensen denken maar al te graag dat ze die laatste generatie zijn die iets heeft meegemaakt. Ze zijn inderdaad vaak de generatie die het op hun manier heeft ervaren, maar de generatie nadien krijgt heus nog wel op een andere manier met dat onderwerp te maken.
En toch; je hebt dat youtube kanaal waar je filmpjes hebt met kids/teens react. En als ze daar oude tech boven halen dan zijn er altijd wel bij die geen idee hebben wat het is of hoe het werkt. Hoe ouder de technologie, hoe groter de kans dat men het nooit gezien heeft.

En of ze het ooit nog leren zal vooral afhangen van hun eigen interesses. Ja, de huidige kinderen gaan mogelijks nooit een diskette van dichtbij zien en een groot deel zal niet meer leren dat dat de voorloper van de SD kaart was.
of ze noemen een 3,5" floppy een 3D geprintte save button... :|
Dit heet skeuomorfisme.
Zou wel een Icon editor willen zien voor, of Icons voor Battle.net client/Steam/Uplay e.d.
en of games in het algemeen.

Alleen Xbox Eigen hebben dit soort icoontjes.
Niks houd je tegen om zelf een .ico file te maken.
Meende dat het een nieuw format was, toen der tijd nog gezocht op youtube/google of daar niet iets voor was.
Kreeg helemaal geen resultaten
Hoe zocht je dan? Als je zoekt op hoe je een icoontje kunt maken voor een applicatie krijg je toch heel veel resultaten.
Geen idee is al weer paar jaar terug.
Iedereen zit hier wel te zeiken dat Microsoft hun tijd beter aan andere dingen kan besteden etc., maar ik vind het persoonlijk best een welkome verandering. Vond die oude icoontjes maar niets, dit brengt wat meer kleur in het besturingssysteem en ziet er tevens gelikt uit. Natuurlijk zijn er op andere vlakken eveneens veel dingen te verbeteren, maar wat deze icoontjes betreft: Goed bezig Microsoft!
Ja nu nog het instellingen menu van meer kleur en contrast voorzien graag. Want dat ziet er toch niet uit... Ik vind het persoonlijk zo veel onoverzichtelijker dan het klassieke Control Panel :D
Eens! Ook daar mag gerust wat meer kleur in komen. Ik vermoed dat dat ergens in de toekomst ook nog wel gaat gebeuren vanwege dit nieuwe fluent design wat Microsoft toepast.
Ik snap juist niet dat ze er niet net wat meer tijd in steken; er blijft altijd nog een groot deel onveranderd en dan eindig je niet met een mooie set nieuwe iconen, maar met 10 sets (vanaf 3.1 ongeveer) door elkaar.
Iedereen zit hier wel te zeiken dat Microsoft hun tijd beter aan andere dingen kan besteden etc., maar ik vind het persoonlijk best een welkome verandering.
Het probleem is dat ze nu dus terugkomen op wat ze een aantal jaar geleden weer heel anders hadden bedacht. 8)7
Elk icoontje op zich is wel mooi. Maar het stoort me dat al die kleuren hetzelfde zijn. Blauw en groen. Daardoor moet ik steed net iets te lang kijken om te zien welk blauwe icoontje of welk groene icoontje het nou weer is. Het vertraagt.
App icoontjes nog geen mening over, zou wel stoer vinden als ze de systray grey only forceren. Zoals vroeger android notificaties in allerlei kleuren waren van de app zelf en ze nu allemaal wit zijn.

Je kunt je eigen apps wel dezelfde stijl geven maar het is een lost cause als de andere leveranciers daar niet aan mee doen. Heb meer third party apps in mijn taakbalk dan Microsoft apps.

Verder vind ik het wel een netjes OS hoor. Gelukkig bespaard gebleven van de problemen met de recente updates.
Nu nog een belfunctie en een Smartphone en mij hebben ze... W10m heb ik met pijn in het hart weg gedaan. Zou zo weer voor die interface gaan. Ik vond het zo veel beter dan android.
Helemaal met je eens, helaas hebben ze (1 of 2 jaar geleden) de telefoon functionaliteit uit windows gehaald, Dus verwacht het niet meer.
Eens in de paar jaar komen ze met een nieuw telefoon-OS in de hoop dat het deze keer echt lukt, dat zal na 20 jaar niet meer veranderen.

Het is mij gaan opvallen nadat ze ergens in 2002 ofzo Sendo met een pakhuis vol waardeloze telefoons lieten zitten om met HTC in zee te gaan (HTC had tyttn, kennelijk aantrekkelijk voor MS), maar het zou me niet eens verbazen als ze nog langer bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 juli 2024 15:10]

Zo eens met je, ik baal er nog steeds van dat dat niet is doorgezet.
Betreft interface was het zeker de beste. Betreft stabiliteit beter dan Android (nooit een random reboot tijdens bijv bellen, wat ik met Android (zowat elke versie) wel heb gehad soms).
Enige voordeel aan Android is dat alles open is en voor zowat alles wel een app te vinden is. maar zou zo weer terug willen naar Win10m....
Launcher10 op.je telefoon zetten en de WM interface is terug.
Leuk, weer eens wat nieuws :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.