Microsoft past klassieke desktopomgeving Windows 10 aan voor touchscreengebruik

Microsoft heeft een nieuwe Insider Preview-versie van Windows 10 vrijgegeven en in deze build heeft de ontwikkelaar de klassieke desktopomgeving geoptimaliseerd voor met name 2-in-1-convertible apparaten.

Microsoft legt uit dat de aanpassingen los staan van de tabletmodus van Windows 10 die gebruikers al krijgen als ze hun 2-in-1-apparaat als tablet gebruiken en die dan bijvoorbeeld het Live Tile-menu schermvullend weergeeft. De wijzigingen betreffen de desktopmodus maar icoontjes op de taakbalk zijn bijvoorbeeld verder uit elkaar geplaatst om ze makkelijker met een touchscreen aan te kunnen raken.

Daarnaast is de zoekbalk standaard ingeklapt en op te roepen met het zoekicoontje en verschijnt het virtuele toetsenbord automatisch als een gebruiker tekst in een veld wil invoeren. Ook onderdelen van de verkenner zijn beter met een touchscreen te gebruiken, belooft Microsoft. De wijzigingen zijn onderdeel van Windows 10 Insider Preview 19592.1001 die Windows Insiders in de Fast Ring ontvangen. Microsoft heeft ook Windows 10 Insider Preview 20H1 19041.172 vrijgegeven, maar die bevat alleen bugfixes.

Windows 10 Insider Preview Build 19592.1001

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

26-03-2020 • 19:34

71

Submitter: TheVivaldi

Reacties (70)

Sorteer op:

Weergave:

Het wordt voor mij alleen nog niet helemaal duidelijk of dat dit alleen gepland staat voor 2-in-1 apparaten of ook voor "normale" laptops en desktops zonder touch ondersteuning. Door de volgende twee stukken tekst in het bericht van Microsoft lijkt het erop alsof ze dit alleen voor 2-in-1 apparaten uit willen brengen.
In order to help ensure quality, the feature will be rolling out slowly, starting with a portion of the Insiders that have never detached their keyboard before, or have their tablet mode settings set to Don’t ask me and don’t switch.

In order to help ensure quality, the feature will be rolling out slowly, starting with a portion of the Insiders that have never detached their keyboard before, or have their tablet mode settings set to Don’t ask me and don’t switch.
Wat heb je aan een touch screen indeling als je geen aanraakscherm hebt? Aan de andere kant heeft MS wel meer aparte ideeën voor GUI's.
Ik gebruik soms rds met mijn ipad pro, maar eigenlijk gaat dat nu al prima.
ik heb een 2in1 en ik moet al zeggen dat die hele tablet-mode echt verschrikkelijk is. hoewel het concept me an sich wel aanspreekt.

het probleem met windows is dat de gui grotendeels hardcoded is. waar ik liever zoiets als bij linux zou willen zien. Ik heb sterk het idee dat windows voor 80% genomen het beste os is dat er is. het doet wat het moet doen, bijna alle software werkt er goed op en iedereen kent en gebruikt het.

toch zou windows beter zijn als je er ... net als bij linux, alternatieve shells in kon laden. dat windows gewoon een toolkit had (zoals GTK of QT) en dat je daar naar hartelust je eigen explorer.exe in kon maken wil je een windows 3.11 look, geen probleem, Gnome3 sure! whatever of ben je meer gecharmeerd van de android look'n'feel ook een eitje. gewoon een nieuwe cathegorie in de windows store, met enkele vereisten over programmeertalen en gebruikte toolkit voor de stabiliteit en gaan met die banaan.

en je hebt de vrije keuze voor het uiterlijk en de indeling van je systeem op basis van je persoonlijke voorkeur en de hardware die je gebruikt.
Dit ging bij XP erg goed: LiteStep, Blackbox, BBlean, Aston Shell Desktop.
Spijtig genoeg worden deze programma's niet meer verder ondersteund/ontwikkeld.

Voor Win10 heb je
Cairo Desktop Environment: https://cairoshell.com/

Misschien ook eventjes kijken naar FalconX: https://chrisandriessen.nl/web/falconx/
Blackbox werkt nog steeds voor Windows 10 en er is een nieuwe versie aangekondigt. Explorer kan nog steeds vervangen worden, daar is sinds XP eigenlijk niets aan veranderd.
Nee, ik volg wel de ontwikkeling voor blackbox een beetje. Gezien het een goed explorer alternatief is.
Wat vind je dan van de software van Stardock?
https://www.youtube.com/watch?v=iImE6F_qCeo

Bijvoorbeeld met Fences kun je applicaties groeperen op je desktop.
Tabbladen in Verkenner zijn er ook mee mogelijk.

Verder zitten er allerlei nogal onzinnige opties in zoals je taakbalk van een ander kleurtje of achtergrondje voorzien.
En momenteel in een humble bundle verkrijgbaar: https://www.humblebundle....best-of-stardock-software

Heb hem zelf nog niet maar moest er door jouw post weer aan denken... Misschien dat ik het toch eens ga proberen.
nimi places is een mooi alternatief voor fences
Daar had ik nog nooit van gehoord. Bedankt voor de tip!
Iedereen kent en gebruikt het...
Bij elke nieuwe versie zijn er enorme verschillen waar argeloze gebruikers maanden aan moeten wennen.
Herinner je je de verwarring rond office nog?
Van Windows 7 naar 10 was best ingrijpend.
De vaste basis gebruikers heeft te maken met bedrijven, maar vooral ook het simpele feit dat het nu eenmaal meegeleverd wordt op je computer.
In principe kan het allemaal, de shell is in Windows ook maar gewoon een applicatie. Echter niemand die echt een volwaardige alternatieve shell bouwt. Ik denk dat de behoefte gewoon niet groot genoeg is.

Maar als je jezelf geroepen voelt om zelf zo'n shell in elkaar te knutselen... :) Zolang je maar wegblijft van nieuwe API's toevoegen.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 23 juli 2024 21:12]

Ik heb de indruk dat MS sinds "Aero" het maken van custom shells actief ontmoedigt.
Daar hebben ze zich al eerder in vergist (Windows 8 ) dus ik neem aan dat ze dat niet weer gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 23 juli 2024 21:12]

Wat Microsoft met Windows 8 verkeerd heeft gedaan is kiezen voor één weergave en een mank gemaakte desktop weergave. Ze hadden best voor Metro mogen kiezen, maar tegelijkertijd nooit het klassieke startmenu er uit moeten slopen.

Dan hadden mensen zelf kunnen kiezen tussen klassiek en Metro. Ik denk dat dat voor veel mensen dé angel was: dat Microsoft de keuze maakte voor zijn klanten i.p.v. zijn klanten zelf te laten kiezen.

Gnome laat mensen zelf kiezen wat ze fijn vinden. En de manier waarop Gnome dat doet kan volgens mij prima met Windows gerealiseerd worden. Stardock laat ook zien wat er technisch gezien allemaal mogelijk is in Windows qua GUI aanpassingen.
Ik vond de interface van Windows 8 eigenlijk heel fijn werken. Ik kon sneller een specifieke app vinden omdat deze een vaste plek hadden in de Metro interface en er meer ruimte was in tegenstelling tot het start menu. Ook de weergave tijdens het zoeken naar een bestand waa fijn omdat er net wat meer info stond bij de bestanden.
Ik heb nog nooit zo'n rommelig startmenu gehad als tegenwoordig. Sommige programma's staan netjes in mapjes in het start menu maar bepaalde apps zwerven ergens in het lijstje waardoor je steeds het hele lijstje door zit te zoeken naar de app die je nodig heb maar waarvan je de precieze naam even niet meer weet. Dit zijn vooral hardware gerelateerde app die je eigenlijk nooit gebruikt.
Voor de apps die ik wel gebruik ben ik helaas maar weer desktop icoontjes gaan gebruiken maar dat in zo langzamerhand ook een bende aan het worden. Ook de tegels in het startmenu werkt niet prettig. Bovendien lijken er nog wel eens tegels te verdwijnen. Als windows zich update verdwijnen bepaalde apps en word ook de tegel verwijderd. De snelkoppeling op bureaublad blijft meestal staan waardoor je sneller merkt dat er iets mist en je ieder geval niet aan jezelf begint te twijfelen of je iets misschien toch zelf had verwijderd...
Ook het steeds meer verdwijnen van sneltoetsen is wel vervelend trouwens. CTRL+X,C en V werken vaak nog wel maar F2, CTRL+S etc. En dat komt toch voor een groot deel omdat die combi's in een touch app/tabled mode niet gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door NBK op 23 juli 2024 21:12]

Wat ik zelf ontzettend fijn vind aan zowel Whisker (dat is de startmenu applicatie van XFCE) als het applicatiemenu van Gnome is dat je gebruik kunt maken van een favorieten lijstje in dat menu.

In Windows heb je maar één plek om je favoriete applicaties neer te kwakken en dat is de taakbalk.
In Linux heb je daarvoor zowel het menu als de taakbalk voor beschikbaar.

Dan kun je dus je favoriete apps gaan indelen. Alles dat met instellingen te maken heeft gaat bij mij in het lijstje van het starmenu en al mijn favoriete applicaties zoals browser, mail client, videobewerker e.d. gaan op de taakbalk.

Ik vind het startmenu van Windows 10 ook rommelig, maar ik kan er mee leven omdat ik meestal de Windows toets indruk en dan de naam van het programma in typ. Daarmee omzeil ik die rommeligheid.
Maar het is inderdaad fijn als er niets is om te omzeilen, zoals vroeger.

Ik snap ook niet waarom het voor Microsoft zo'n enorm probleem is om goede designers te vinden als het in Linux land wel lukt. Zelfs zo'n klein bedrijf als Stardock lukt het om een fijnere beleving te bieden.
Microsoft is rijk en machtig genoeg om Stardock op te kopen. Toch gebeurd dat niet en dat snap ik eerlijk gezegd niet.
In Windows heb je ook het startmenu zelf waar je je favoriete applicaties in kunt zetten.
Ja, dat weet ik wel, maar ik vind het er in XFCE en Gnome strakker uit zien.
Ik gebruik het Start menu nog eens niet meer om icoontjes op te zoeken om aan te klikken.

Windows toets en typen wat ik wil opstarten.
(en soms hopen dat hetgeen dat ik zoek in de zoekresultaten naar boven komt.)

Ik zou het wel fijn vinden als ze in Windows native een mogelijkheid hebben om zelf sneltoetsen toe te kennen.

(Tevens eens met mjz2cool, je kan programma's gewoon vastmaken in je startmenu (of taakbalk)

[Reactie gewijzigd door Pumbaa82 op 23 juli 2024 21:12]

Dat zou wel fijn zijn inderdaad als jezelf sneltoetsen kan toekennen. Zelf gebruik ik er nu AutoHotkey voor, eigenlijk alleen nu voor mijn email adres. Maar als het iets meer native / intuïtief zou werken (net als bijv touchpad of active pen settings) dan zou ik het nog meer gebruiken denk ik.
Ik kom er net ook achter dat de wintoets + numpad 0-9 vrij is voor macro's (ook in veel programma's).
Je kan in W10 ook het start scherm fullscreen maken (ook in desktop mode). Bij een fullscreen start menu in W10 is er ook een app drawer (drie apps/folders steeds naar elkaar) als je geen zin hebt om zelf apps te pinnen en te groeperen / sorteren.
Er is ook een trucje om je W10 start menu handmatig te exporteren / importeren naar andere pc's (dan hoef je het dus maar 1 keer in te stellen).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 23 juli 2024 21:12]

Ik heb het startmenu nooit begrepen, en dus de stress over het menu met Win 8.1 ook niet, maar ik ben ook verstokt Mac-gebruiker dus mijn taakbalk is altijd al soort dock geweest en wat er in het start menu staat: boeiend... Ik kom er nooit. Voor mij is het verschil tussen Windows 8.1 en Windows 10 niet meer dan een overgang van Segui dik naar Segui dun, en het instellingenmenu is opgeruimd (kan iOS en Android dat overnemen aub) en meeontworpen, in Win 8.1 had dat een soort Windows 3.1 uitstraling. Ik heb twee surface Pro's, één op 8.1 (te lui om de switch naar 10 te maken) en éen op 10, ik gebruik ze door elkaar en echt maakt geen verschil. Taakbalk is iets lelijker op 8.1, zijbalk wellicht iets handiger. Blijft gewoon uber-saai vehikel om apps te draaien en zoekfunctie Instellingen werkt al jaren niet, maar is door helderheid structuur ook amper nodig (sloop het eruit!).

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 21:12]

Als ik kijk wat ze met verkenner willen doen (was op T.net vrij recent een bericht over) lijkt het wel alsof ze het niet hebben geleerd.
dus ik neem aan dat ze dat niet weer gaan doen
Natuurlijk wel. Ze zijn blind geobsedeerd en ze zullen het blijven proberen.

Want wie leert er tegenwoordig nog van het verleden, dan? Helemaal niemand dus ...
Ik heb een desktop met toetsenbord muis en touchscreen. Dit is een welkomme optie. Tablet modus zit helaas niet goed inelkaar waardoor het onbruikbaar wordt. Soms kun je niet switchen tussen apps zonder weer terug te grijpen naar het toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 23 juli 2024 21:12]

Ik denk dat dit alleen op touch enabled devices is. Anders nóg minder screen estate. Maar het is dus weer onderdeel van de reguliere Windows build en dus nóg meer features die de meeste gebruikers niet nodig hebben.
ik denk dat 'dat' nog wel meevalt. intern zullen er gewoon bepaalde variabelen die er toch al waren verschillend worden ingevult wanneer er een toutchscreen wordt gevonden in je device-info. daar zal geen ingewikkelde programmatuur voor nodig zijn.

bovendien zijn er héél wat touchscreen-enabled devices op de markt en ik denk, verwacht, en hoop, dat dat er steeds meer zullen worden.

Als ik zie hoe mijn oude moeder met haar pc omgaat en na >10jaar nog steeds nauwelijks in staat is een muis fatsoenlijk te gebruiken, hoe de slechte ogen van anderen het muisgebruik hinderen dan denk ik dat rechtstreekse oog-hand coördinatie een veel betere i/o-methode is. gewoon aanraken wat je aangeraakt wilt hebben is iets dat wij vanaf geboorte al leren. het gebruik van virtuele representaties zoals een paar pixels in de vorm van een pijl is eigenlijk heel onnatuurlijk. getuige ook het groot aantal verkeersdoden ieder jaar!
Tja windows is niet voor niets van 12,3 naar 23,5GB gegaan zonder de 7 gig die ze van je pikken voor update cachen.
En dat terwijl ze veel windows 7 functionaliteit er moedwillig uitgesloopt hebben onder het mom van oude code opschonen.
Windows word steeds logger en logger zo ook het ram gebruik. Een kale install windows 7 gebruikte nog geen GB ram windows 10 gebruikt al 2.3gb. Als je honderd + processen uit weet te zetten kan je dit nog terug zetten naar 1,4gb De rest is gewoon hard coded en kan niet uit omdat je windows dan gewoon crashed doordat ze het nodig vonden resources te delen in 1 .dll voor meerdere processen.
Een groot gedeelte van die extra gebruikte opslag ruimte is voor recovery en stabiilteit.

Windows 10 werkt ook 'prima' met 1gb RAM. Het geeft niet de beste ervaring, maar dat geeft Windows 7 ook niet met die gebrekkige hoeveelheid geheugen. Gebruikt ram als het aanwezig is, is geen zonde. Dat is gewoon goed gebruik maken van de beschikbare resources.
Recovery staat uit bij mij en fast boot ook deze files bestaan dus niet. Daarvoor was het zelfs in de 45gb range.
Dit is puut Windows 10 na opschonen en zelfs verwijderen van install caches en dergelijke. Dus zo kaal als je het maken kan met basic drivers niet eens met volle driver packages (die zijn bij intel echt te groot en gevuld met onzin).
Het wordt voor mij alleen nog niet helemaal duidelijk of (...)
Aan win10 updates zitten wel meer onduidelijkheden. Zoals bijvoorbeeld: "starting with a portion of the Insiders that have never detached their keyboard before". Iedere Home gebruiker dus? Iedere laptop gebruiker? Iedereen die alleen de toetsenborden verwisseld als de pc uitstaat en windows het dus niet kan registreren?

Ik ga deze update op de lange baan schuiven, ik stel voor dat iedereen dat doet, niet om MS een hak te zetten, maar om te voorkomen dat je straks je geoptimaliseerde gamepc de soep indraait tezamen met dit soort overtollig vet van Windows.
Tip: https://www.askvg.com/win...ows-updates-installation/

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 23 juli 2024 21:12]

jetspiking Freelanceredacteur 26 maart 2020 20:16
Eindelijk het toetsenbord icoon rechtsonder zelfs als het apparaat niet in tabletmodus staat. Persoonlijk vind ik de tablet modus niet prettig werken en houd ik deze liever uit, maar om het toetsenbord te openen kon je hier niet omheen in Windows 10 zover dat ik weet.
Op mijn surface staat dat icoontje er altijd. Ook in niet-tablet modus
jetspiking Freelanceredacteur @Kenhas26 maart 2020 20:39
Ik heb zelf een HP Stream 7 tablet met Windows 10. Misschien dat deze toch een net iets andere versie van Windows 10 draait o.i.d.? Apparaat heeft sowieso maar 32GB opslag, dus de laatste updates passen er niet op (met veel moeite wel waarschijnlijk).
Bij mij ook, maar dit omdat ik het bewust had aangezet, zie ook de reactie van @_V_ https://tweakers.net/nieu...ction=14163236#r_14163236.
Daarom zie ik behalve grotere spacing tussen iconen niet super veel drastisch veranderen. Misschien de defaults, maar met een beetje door de instellingen lopen kon je het al een heel eind geraken tot hoe de afbeelding in het artikel staat
Kan je aanzetten via het context menu op de taakbalk of het datum/tijd deel. Halverwege verschijnt de optie "Knop Schermtoetsenbord weergeven".
Dat icoontje was gewoon permanent aan te zetten. Al jaaaren.
Ik draai deze insider preview build en kan bevestigen dat er letterlijk niets veranderd als je geen touch screen of 2-in-1 hebt. Sterker nog, ik zit sinds vorig jaar december weer in 't insider programme, en in de preview builds voor Windows 10 version 2004 heb ik geen enkele noemenswaardige visuele verandering gezien. Dus, bezorgde Tweakers mogen hun pitchforks weer opbergen. ;)
Ook niet in de explorer?
Daar was recent een artikel over.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 23 juli 2024 21:12]

Dat is een ontwerp dat chief product officer Panos Panay liet zien op Instagram. Maar nog niets daarvan zit in de huidige preview releases.

Er zijn trouwens wel nieuwe icoontjes uitgebracht voor apps van Microsoft begin dit jaar besef ik mij nu. Maar ik gok dat de meeste daarvan zich inmiddels ook bevinden in de stabiele releases omdat het app-updates betreft.
Ik heb zo'n vouwlaptop, en ik moet zeggen dat ik de huidige werking soms wat lastig vind. Moet altijd erg zoeken, omdat ik die modus niet vaak gebruik. Eigenlijk hoeft de lay-out van mij helemaal niet naar een speciale modus te springen als je hem vouwt...
Dan zet je dat simpelweg uit. Dat is volledig aan de gebruiker.

Zelf ben ik wel groot fan van tablet mode als ik switch en vind ik een touchscreen van grote meerwaarde en zie ik wel wat in de nieuwe lay-out.
Ik moet bekennen dat ik me er ook nog niet heel erg in verdiept heb. Zal eens wat spelen met de settings :)
laptops zonder touch screen en computers hebben geen tablet mode toch. ??
Als dat wel zo is, zie ik niet in waarom die functie er niet zal zijn.
Jawel, alleen niet als je meerdere beeldschermen hebt aangesloten.
nog meer verloren whitespace :O vroeger kocht je een groter scherm om nog meer info tegelijk te kunnen zien, nu heb je een hogere resolutie nodig om hetzelfde te kunnen zien |:(
Yep.

Zelfs onze favoriete website is ervoor gevallen, helaas ... ;(
Ik denk zo langzamerhand dat het nooit meer wat gaat worden met het touch-gebruik en Windows. Het is niet alleen Windows, maar ook alle programma's moeten touch ondersteunen voor de ervaring. Ik denk nog eerder dat een iPad voor professioneel touch gebruik (inclusief software) gaat evolueren. Ik heb hier een 32 inch touch Cintiq, maar het is eigenlijk om te huilen. Zoals ik op de ipad kan tekenen, zoomen swipen en scrollen is echt een googleplex verder dan de ervaring op Windows. Door een map foto's browsen? pfff, je ziet gewoon de thumbnails inladen... pinch-out om in te zoomen op de thumbnails? Schok... schok... schok... en dan zoomt het niet eens tot full-screen, maar blijf je een thumbnail houden. Photoshop? zelfde ervaring... even inzoomen op de foto... schok... schok... schok... Serieus? Het lijkt wel of ze overal even snel een scrolwheel-muis to pinch zoom hack in-geprogrammeerd hebben om maar iets van "touch" ervaring te geven. Maar het slaat echt werkelijk nergens op. 3D studio max? Ook zo'n halfbakken ervaring... halfbakken is nog eigenlijk veel te genereus. Het is meer een 1/8bakken ervaring.

Nee, in mijn ogen krijgt de iPad steeds meer kaarten in handen. Elke stap wordt het meer volwassen. Of het nou foto's bekijken is, video bewerken, tekenen, of zelfs 3D modellen. De app's mogen nu misschien nog niet de opties hebben die desktop applicaties kunnen bieden, maar elke keer wordt het beter en beter. App's als procreate zijn echt ronduit fantastische teken programma's. Inzoomen uitzoomen, roteren tekenen undo redo etc etc... het gaat echt zo verschrikkelijk soepel en snel, daar kan Photoshop op de desktop totaal niet aan tippen. En Adobe begint het ook nu echt wel te voelen, anders publiceren ze niet zo snel een on afgemaakte en uitgeklede versie voor de iPad.

Nee, Microsoft gaat de wedstrijd voor de desktop uiteindelijk ook verliezen vrees ik. Helemaal nu ze de iPad steeds meer desktop vervangende features geven. Zeker als ik de verwachtingen zie van de nieuwe generaties. M'n kinderen moesten even achter Snappet (School programma). Doen ze normaal vaak op de iPad, maar nu kwam de desktop beter uit. Het begon al met het aan zetten. Drukt de knop in... gebeurt niets, begint meteen tien keer op de knop te drukken... Ja een computer booten is ook eigenlijk zooo 1995. Ik snap wel dat ze verwachten dat die instant aan en gebruiksklaar is. Windows en desktops in het algemeen is echt typisch een gevalletje "Wet van remmende voorsprong". Te weinig innovatie meer, en wordt uiteindelijk voorbij gestreven door een nieuwe techniek.

[Reactie gewijzigd door satoer op 23 juli 2024 21:12]

Wat betreft de verkenner ben ik het deels eens (laden van thumbnails), maar Photoshop heeft nergens last van. Ik kan gewoon soepel in en uitzoomen. Een aantal 3d programma's waar ik enige ervaring mee heb kunnen ook gewoon soepel zoomen. Als dit bij jou niet goed gaat kan het wel eens aan de drivers liggen.

Wat je zegt over het opstarten van een pc, dat is niet anders dan het opstarten van een tablet. Sterker nog, mijn Windows pc start iets sneller op dan een iPad. Als jij je iPad wel uitschakelt, dan zal die ook niet meer instant aan en gebruiksklaar zijn.
Het verschil zit m in het feit dat je een tablet net als een telefoon eigenlijk nooit uit zet, en een pc wel. Dat heeft niets te maken met de wet van remmende voorsprong. Het is puur gewenning.
Oh God nee niet nog meer loze ruimte..... iemand alvast een tip hoe ik dit er nou weer uit mag gaan slopen?

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 21:12]

Ik ben naar macOS overgestapt. Wellicht ook niet helemaal de heilige graal, maar wel stukken consistenter dan Windows.

VMWare fusion voor die zaken waarbij je niet van Windows af komt.

(Voor mij) de ideale combi...

edit: Waarom ongewenst?? Ik beledig niemand, en geef met fatsoenlijk taalgebruik antwoord op iemands vraag... Ben je -als 'ongewenst moderator'- dan zo erg van 'onze club gaat nooit verloren!' ??

[Reactie gewijzigd door OCU-Macs op 23 juli 2024 21:12]

Dat ben ik 12 jaar geleden al... alleen zakelijk nog niet. En hoewel ik m’n MCSA en MS certificering voor Windows 10 heb blijf ik het een UI-drama vinden...
Zakelijk kom ik er ook niet vanaf. De integratie tooling die ik gebruik heeft alleen maar een studio onder windows. Qua deployment kan ik alle kanten op. Voor mij is windows niet meer dan een startmenu om mijn tools te starten en maak ik gebruik van de windows verkenner, welke ik overigens beter vind dan de Finder op de Mac.

Dat gezegd hebbende... met dat gare witte kleurenschema op Windows Server 2019, en de hang naar randloze windows, is het hebben van meerdere verkenners op je scherm ook weer een uitdaging geworden. Nu moet je echt goed kijken op welke je moet klikken om de focus te krijgen. Die verkenner werkt er niet minder onder, maar toch weer zo'n irritatie dingetje wat helemaal niet had gehoeven.
Powershell all the things ;) sowieso is een GUI op een server al overrated.. maar goed.. ook dát is weer zo'n dingetje waar je heel langzaam vanaf komt.

1 managementserver met de managementtooltjes erop en voor de rest allemaal Core installaties van Windows Server zou het méést ideale zijn. Maar ja.
Nouja het is niet echt een antwoord op de vraag. Maar inderdaad niet persé een ongewenste reactie.
Om antwoord te geven op de vraag: we moeten eerst maar eens afwachten wat er nou uiteindelijk gaat gebeuren. Het komt nu alleen nog in de insider versies. Als daar dan genoeg mensen het oneens zijn met bepaalde wijzigingen, zal het ook niet in de uiteindelijke versie komen. Dan hoef je het er niet uit te slopen.
Alhoewel ik touch best handig vind op mijn Surface, en zelfs een touch-screen als tweede monitor aan mijn Desktop heb hangen lijkt mij de Windows desktop (volledig) bedienen met touch toch echt een kansloze oefening. Dit is in mijn ogen een kleine verbetering, voor die paar gebruikers die dit mogelijk een keer gaan gebruiken...
Ik vermoed dat dit uiteindelijk wel de huidige tablet-modus zal vervangen. Aangezien ze de Live Tiles in Windows 10X niet meer gebruiken, en ze voor Windows 10 ook aanpassingen gaan doen aan de Live Tiles, lijkt er geen noodzaak meer te zijn voor de 'oude' tabletmodus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.