Microsoft toont Windows 10-startmenu met 'minder aanwezige Live Tiles'

Microsoft heeft een conceptversie getoond van een startmenu van Windows 10 met statische icoontjes van programma's en zonder de achtergrondkleuren van de gebruikelijke Live Tiles. Gebruikers zouden de Live Tiles kunnen blijven gebruiken en Microsoft zou deze niet verwijderen.

In de screenshots die Microsoft toonde, zijn geen dynamische Live Tiles te zien, alleen statische weergaven. De verschillende kleuren van de tegels van het startmenu zijn eveneens afwezig. In plaats daarvan hebben de Live Tiles een transparante achtergrond, licht bij de normale weergave en donker bij de donkere modus van Windows 10.

Microsoft wil met het concept het startmenu minder chaotisch en meer uniform maken en de gebruiker zou zo makkelijker kunnen scannen op apps. Dat schrijft The Verge, dat zich baseert op een Windows Insider-podcast, al is niet duidelijk welke want in de meest recente podcast lijkt het concept niet ter sprake te komen.

Hoe dan ook, zou Brandon LeBlanc, senior program manager van het Windows Insider-team, gezegd hebben dat Windows-gebruikers die de Live Tiles waarderen, deze kunnen blijven gebruiken. Bronnen van The Verge melden ook dat er nog geen besluit is genomen om de Live Tiles te schrappen. Daarover verschenen recent geruchten. Microsoft zou onder andere de feedback op de launcher in Windows 10X willen afwachten. In dat menu staan geen Live Tiles. Daarmee lijkt het er wel op dat de aanwezigheid van de tegels ter discussie staat binnen het Windows-team.

Update, 11.00: tijsgro van Gratissoftwaresite wijst er op dat de beelden in de uitzending van de podcast via Mixer zijn getoond.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-03-2020 • 08:05

149 Linkedin

Reacties (149)

149
142
74
5
0
47
Wijzig sortering
Al sinds Windows 7 zo'n beetje ram ik op de startknop (op het toetsenbord) typ wat ik wil hebben en druk ik op enter. Zeker in Windows 10 is door het startmenu scrollen echt een drama.

Alle tiles weg mikken is het eerste wat ik doe op een nieuwe Windows 10 install
Ik gebruik het start menu nooit, alles wat ik gebruik is gepinned :)
Zo'n knetter volle taakbalk, nee dank je.

Ik wil ook juist de muis minder gebruiken + typen is sneller
WIN+1 tot 9 werkt ook wel handig eigenlijk.
Ik snap hem nu wel, moest ook even kijken :X :
Stap 1: zet in de taakbalk onderin beeld in Windows 10 een programma vast (rechtermuisknop: aan taakbalk vastmaken).
Stap 2: de nummers zijn van links naar rechts.

Stel ik heb:
-op positie 1 Verkenner staan: WIN + 1 toets.
-op positie 2 Firefox staan: WIN + 2 toets.
-op positie 3 Excel staan: WIN + 3 toets.

Ook weer wat geleerd @Core2016 , bedankt :)

Wat ik zelf voorheen vaak deed: Windows-key, snel intypen "Kladblok" bijvoorbeeld en op Enter drukken. Dit werkt toch sneller als je vaak bijv. Kladblok even nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Jorn1986 op 4 maart 2020 21:12]

-op positie 1 Verkenner staan: WIN + 1 toets.
Feest, je verwijderd een programma en moet alle snelkoppelingen weer opnieuw leren. Daarnaast is dit een ongelukkig voorbeeld: Verkenner (Explorer) is overal Win+E.
Ik ben met @FastFred eens dat typen veel sneller gaat en overal werkt, behalve bij die neanderthalers die ‘Classic Shell’ geïnstalleerd hebben: ik heb al meerdere keren de computer van een collega per ongeluk herstart omdat ik ‘win, c, m, d, enter’ ofzo typ zonder door te hebben dat dat bij deze sujetten niet werkt. Overigens is dit alleen sneller als je meer dan twee toetsaanslagen per seconde kan produceren.
Je kijk toch gewoon waar die icoontjes staan. Het is een aavulling op gebruiksgemak lijkt me. Er zijn meerdere wegen natuurlijk
Je bedoelt: je telt iedere keer van links naar rechts? Je hebt gelijk, ieder zijn voorkeur. Af en toe moet je iets nieuws proberen om te kijken of dat beter werkt.
Oh, mijn god, waarom kende ik dat nog niet! :D
Doet niks bij mij, wat zou er moeten gebeuren?
Weer wat geleerd, thanks! O+
Weer wat bijgeleerd :)
TrueLaunchBar instelleren...
Ik gebruik nog steeds Rocketdock voor dat.
Bureaublad is altijd schoon aangezien Rocketdock verborgen is.
Raak ik met mijn muis de onderkant (kun je instellen) van mijn scherm aan.....komt Rocketdock tevoorschijn met alle maps en links die ik nodig heb. Ik persoonlijk kan niet meer zonder :)
Ik gebruik RocketDock-v1.3.5 voor als je dit wilt weten, deze werkt perfect op W10.
Buiten het winkey + typen, gebruik ik zelf het start menu sinds Windows 8 eigenlijk een beetje als mijn bureaublad, waar ik vroeger de snelkoppelingen had staan (want win7 start menu was me te beperkt). Sinds Windows 8 is mijn bureaublad netjes leeg en staan alle veelgebruikte snelkoppelingen in het start menu (ze aan mijn taakbalk vastpinnen vind ik zelf niet prettig behalve de browser en verkenner, wat eigenlijk de enige 2 apps zijn die ik elke sessie toch wel open heb staan. De rest varieert mij te veel.
Ja doe ik ook. Alles op je bureaublad is ruk want als je dan wat openen wilt dan moet je alles minimaliseren/sluiten. Ik zie dat nog enorm veel mensen doen :/
Rechtsonderin op je taakbalk heb je rechts van je klok een alles minimaliseren/maximaliseren knopje ;)
Zelf vind ik de 'overlay' van een start menu/scherm wat fijner.
Anoniem: 88872
@batjes4 maart 2020 13:39
Win-D, nog sneller :-)
Dat weet ik wel, maar veel mensen weten dat niet.
Inderdaad. Heb liever dat ze alle resources stoppen in een goeie zoek-functie, ala Everything.
Helemaal mee eens. Everything is echt super, en bewijst maar weer hoe (relatief) simpel en snel het eigenlijk kan zijn. Best triest dat de Windows zoek functie na al die jaren nog steeds zo slecht en traag is.

Leuke bijkomstigheid: Total Commander (ook geweldige tool) kan ook gebruik maken van Everything om de searches uit te voeren en kan zo ook instant resultaten geven.
In Windows 10 kan je op de startknop drukken n intypen wat je wilt hebben.

Al werkt die zoekfunctie niet altijd even goed, het is beter dan door dat hele menu te scrollen.
Gebruik al jaren openshell.
Quick launch werkt ook nog steeds prima, alhoewel het jammer is dat ze dat niet actief ondersteunen.
Er is voor iedereen wel een lekker werkende variant te vinden.
Met het aantal gebruikers van windows maakt het niet uit wat ze doen, er zijn altijd genoeg zeikers over.
Dat werkt toch ook als je wel tiles hebt? Ik vind het handig, gebruik het op desktop alleen maar voor de email en agenda, maar je kunt meteen zien of je mail hebt, en of je agendaafspraken hebt.

Programma's openen doe ik ook gewoon door ze te typen.
Ik ook. Jammer dat de zoekfunctie wel bagger is geworden in 10.
neeee! die live tiles zijn een geschenk uit de hemel!

oké wellicht wat overdreven.. maar ik ben er eigenlijk heel blij mee. door 1x op de Windows toets te drukken, zie ik mijn afspraken, nieuwe mails en to-do lijsten. Heb het zo georganiseerd dat ik snel bij mijn meest gebruikte software kan. Ik snap niet wat iedereen hiertegen heeft.
Vond het ook altijd zo gaaf op Windows Phone, geweldig concept. Alleen toen kwam ik erachter dat ze niet vaak updaten, dat je ze vaak moet openen om te refreshen, dat ze soms blijven hangen etc.
Het grote nadeel van Windows phone/mobile. De tegels zijn leuk in theorie echter is de uitvoering gewoon slecht op gebied van informatie voorziening.
Yep, ook met notificaties. Moest vaak Whatsapp openen zodat hij refreshte. Bizar dat MS het niet is gelukt simpele dingen betrouwbaar te maken. Maar desondanks blijft Windows Phone mijn fijnste en mooiste telefoon OS ervaring.
telemetrics laten zien dat veel mensen het start menu leeg maken van alle live tiles. Doe dat zelf overigens ook, het neemt veel ruimte in en voegt, op een pc, in mijn ogen weinig toe. Er zijn daarnaast ook weinig developers die er gebruik van maken.
Heb je een bron van die 'telemetrics'?
Niet alle mensen. Ik vermoed dat vooral Surface gebruikers (en deels 2-1 laptop gebruikers) tiles veel gebruiken. Maarja tiles ansich zijn als al handiger dan icoontjes vanwege de mogelijkheid tot groeperen en categoriseren etc.
Omdat de meeste mensen het concept nog steeds niet snappen of niet door hebben hoe ze het kunnen configureren.
Een toepasselijk spreekwoord: `wat de boer niet kent, dat vreet hij niet`
Fijn dat dit bij jou goed geconfigureert is, maar ik heb daar nog geen zin in gehad. Mede omdat hij standaard wordt gevuld met een hoop rommel (candy crush) waar ik eerder mezelf het kapot zie configureren dat ik het niet meer heb dan te configureren als een handig actueel lijstje.
Het irritante aan dat gehele tiles wat op een gegeven moment mode werd was dat ik met mijn ogen grotere afstanden moest afleggen om aan mijn informatie te komen.

Ik prefereer liever een klein icoon met de naam erachter dan een groot plaatje.
Tevens was het niet alleen gebleven bij windows maar ook bij vele sites die mee gingen met de nieuwe trend omdat het allemaal er wat strakker uit ziet.

Ik kom al niet meer op websites zoals theverge.com aangezien ik het vrij onhandig vind met die grootte tegels.
Omdat jij niet alleen bent. De tiles zijn er nog, dus ik zie niet waarom je het erg vindt.
Eens, vond het zowel op WP/W10M als op Windows 10 fijn werken. En wil je het niet, dan schakel je het uit.

Zou jammer zijn als de mogelijkheid weg gehaald c.q. niet meer (door) ontwikkelt gaat worden.
Is er nog een reden om ze dan zo groot te tonen? Op een tablet gebruik je het startmenu niet omdat tablet modus, en all-in-one computers (de desktops met touchscreen) zijn inmiddels alweer verleden tijd.
De tiles kan je ook van informatie voorzien. Bijvoorbeeld een weer app. Met een kleine tile zie je alleen de dag, een grote de hele week.
Informatie over beurzen, nieuws, mail met onderwerp. Agenda. Alles wat informatie geeft. En de grote bepaald hoeveel. Hierdoor kan je besluiten een programma wel of niet te openen.

Een statische programma als Word is natuurlijk zinloos om groot weer te geven.

Ik vind tiles geniaal, alleen dan voor telefoon. Daar is het overzichtelijk en behapbaar, het geeft alle informatie die voor mij van toepassing is. Aan de hand van de tiles besloot ik wel of niet om iets te openen. Door de extra informatie bespaarde ik mij tijd. Op de computer vind ik de meerwaarde minimaal. Het wordt te chaotisch. Ik denk dat ik alleen het weer en mijn agenda groot heb staan.
Ik vind tiles geniaal, alleen dan voor telefoon.
Die indruk heb ik bij Windows voortdurend. Dat mijn laptop eigenlijk een telefoon moet zijn.
Helaas. Bij laptopwerk kan ik telefoongedoe ("communicatie") missen als kiespijn.
En de telefonie tak is de nek omgedraaid.... :(
En de telefonie tak is de nek omgedraaid.... :(
Ik krijg juist de indruk dat dat niet het geval is.
Mij lijkt het dat het streven is om (in de toekomst) op smartphones te domineren.
Dat hoeven geen Microsoft telefoons te zijn. Microsoft is een softwarebedrijf.
Excuses voor de onduidelijkheid: het gaat me niet om de hardware, Windows Mobile (software) is (ook) de nek omgedraaid.
OS is wellicht de nek omgedraaid maar verder is alle software mobiel toegankelijk.

Zal mij niet verbazen als MS zelf ook weer terugkeert, alleen wel met bron Chronium als basis. Net zoals dat alle apps van MS op android gemaakt is, net als dat nieuwe Edge er op gemaakt is. Je zult zien dat MS zelf op een gegeven moment een apparaat lanceert wat de telefoon vervangt. Met een store waar alle apps die in google te vinden is, ook te vinden is in MSstore.

Je kan namelijk de bron van Android gebruiken zonder dat je Google service gebruikt, waardoor alle apps zo over te hevelen zijn naar MS store. Internetbrowser is er al op gemaakt, alle apps van MS is er al op gemaakt.

Je zet deze telefoon op de markt met apps van googleplaystore, zonder dat google mee kijkt en je bent binnen.
Leg uit?? De appmakers moeten dan toch hun app aanbieden bij microsoft?? Ik neem aan dat de playstore leegtrekken en kopieren niet toegestaan is.
Maar kwam dat door MS of door een gebrek aan belangstelling door app-ontwikkelaars?
Wat een kip-ei verhaal werd; genoeg gebruikers dan apps maken, of genoeg apps dan genoeg gebruikers?

Heb WM met plezier gebruikt maar uiteindelijk werd het app-gapp door stoppen van ondersteuning door ontwikkelaars te groot en imo WM fataal.
Als ex-windowsphone gebruiker: Microsoft had hier absoluut zelf een groot aandeel in.
Gebrekkige compatibiliteit tussen de snelle opvolging van wp7-8-10 en het feit dat Microsoft's eigen applicaties superieure versies hadden op android en iphone.

Was overigens wel fan van hun "alle informatie op 1 scherm" filosofie. Mijn android toestel richt ik nu ook steevast met widgets in zodat ik altijd alle relevante info zie zonder een app te moeten openen.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 4 maart 2020 11:59]

De reden is evident, maar jammer vind ik het wel. De Nokia 925 was een geweldig (en degelijk!) toestel. Ondanks dat deze voor die tijd underspect was, was hij supersnel, lange accuduur, goede foto's, stalen huis.
Inderdaad. WM was echt een mooi OS. Snel, stabiel en overzichtelijk.Qua gebruiksgemak (voor de leek) zat het tegen IOS aan.
Hoop op een reboot, zeker met de Surface Duo (Android) eind dit jaar.
Zal het probleem niet opgelost kunnen worden als je OS op Chromium (ofzo) laat maken? Net als dat MS deed met Egde. Dat hebben ze ook gedaan met alle andere apps van MS.
Maar er is meer dan de telefoon alleen natuurlijk. Het concept van de tablet met touchscreen is nog altijd levend en niet verdwenen. Daar is een interface met grotere bedieningselementen nog altijd noodzakelijk. maar zelfs al bedien je je computer wel met de muis kan ik voor vele mensen wel een voordeel zien om belangrijke dingen wat groter weer te geven. Dat power users het een verspilling van ruimte vinden kan je dan als minpunt aanzien, maar hoe groot is hun aandeel werkelijk? En hoe vaak klikken zij door dat soort menus? De meeste van mijn programmas zoek ik gewoon door te typen en vele admin taken voer ik uit ofwel vanop de command line danwel vanuit het win+x menu.
Die grote tils zijn niet eens een minpunt want men heeft de keuze... Wil je het klein dan doe je ze klein, wil je ze groot dan maak je ze groot. Dan heb je ook nog meerdere manieren om apps te starten. Kortom, het is vooral zeuren om het zeuren, een echt probleem is er niet. Als er echt iets aan te merken valt aan het startmenu dan is dat de zoekmachine beter kan, het is soms wat traag en resultaten af en toe vreemd... Maar slecht is het ook niet.
Ik weet wat de tiles doen, alleen haalde ik uit het artikel dat ze dus niet meer de informatie tonen, maar dat had ik verkeerd begrepen.

De opmars van smartphone/tablet UX design naar desktop heb ik nooit een goed idee gevonden.
Het principe was goed, maar de uitvoering vaak slecht. De live tile van de NOS app bijvoorbeeld zette altijd zwarte text over een achtergrondplaatje. Resultaat: onleesbaar. Bij veel andere nieuws apps krijg je headlines te zien van nieuwsberichten die niet of nauwelijks nog terug te vinden zijn. Dit terwijl je zou verwachten dat je naar het bericht gaat waarvan je op de headline klikt.
De reden om statische icoontjes in tiles te laten zien naast het normale startmenu ontgaat me sowieso compleet. Dus ik heb links alles onder elkaar en rechts in grote blokken zoals op een ipad. Totaal zinloos naar mijn idee.

Maak dan een soort automatische combi zoals in Windows 8 alleen dan niet fullscreen.
Bij een device zonder muis en met touchscreen ga je naar een startmenu met de tiles (maar niet fullscreen) en bij een device met muis gewoon weer het klassieke startmenu (en maak die laatste dan ook tenminste 2 folders diep). En geef mensen met touchscreen en muis/toetsenbord de mogelijkheid om een combi van de twee te maken zoals in de screenshots.
Ik vind het anders niet totaal zinloos, veel gebruikte apps kan je daar gewoon neerzetten. hoef je niet eerst door het menu te scrollen om een app te vinden, die je ergens had geinstalleerd. zo kan je ook redeneren waarom er eigenlijk een startmenu is. als je op windows toets klikt kan je toch gewoon intype wat je wilt en dan verschijnt de applicatie vanzelf inbeeld. Waar heb je het start menu eigenlijk nog voor nodig dan ?
veel gebruikte apps komen automatisch bovenin het startmenu en pin ik vast aan de taakbalk.
Ja maar dan moet je wel eerst microsoft toestemming geven om het app gebruik en zoek functie te monitoren. Ik neem aan dat, dat dan doorgestuurd wordt. Waarom zou je anders zo functie inbouwen. :)
Anoniem: 894165
@trisje4 maart 2020 11:53
Om gebruikersvriendelijk te zijn misschien?
Voor gebruiksvriendelijkheid hoef je niet een extra knop toe tevoegen die je aan uit kunt zetten onder settings privacy, om deze functie aan of uit te zetten toch ? :)
Het is gewoon een experiment wat momenteel nog loopt (plus een beetje historie van Windows 8).
Microsoft biedt veel verschillende manieren om met het OS te werken
  • Je kunt het start menu gebruiken maar dat is niet aan te bevelen omdat folders maar 1 niveau diep kunnen zijn.
  • Je kunt programma's pinnen aan je taakbalk.
  • Je kunt programma's naar je bureaublad slepen.
  • Je kunt ze zoeken via de zoekbalk.
Dit is typisch voor een software bedrijf. Veel proberen en als het wat is laten we het zo. Als het niet populair is verwijderen we het weer.

Persoonlijk vind ik het prima. Op telefoons kijk je veel naar je 'app' scherm en dan zijn dynamische updates handig. Op een desktop kijk je nooit naar een startmenu en als je dat al doet, klik je de app aan en ga je niet wachten tot een dynamische tegel de informatie weergeeft waar je naar op zoek bent.
Een experiment dat al 8 jaar loopt ? Ik denk dat de experimentele fase al voorbij is hoor. neemt niet weg dat je het niet kan vernaderen. Maar om het nu nog een experiment te noemen.
startmenu kan maar een Folder diep zijn, Wat is daar een nadeel aan dan ? je desktop icon kan ook maar een laag diep zijn toch. zelfde voor de taakbalk icons.
Typisch voor een softwarebedrijf ?
Kan je een goed voorstel doen om het anders aan te pakken, waar iedereen wel teverden mee is ? en met iedereen bedoel ik dan ook echt iedereen.
Een experiment dat al 8 jaar loopt ? Ik denk dat de experimentele fase al voorbij is hoor. neemt niet weg dat je het niet kan veranderen. Maar om het nu nog een experiment te noemen.
Tja, kwestie van mening natuurlijk. Ik vind het nog een experiment gezien ze nog steeds duidelijk aan het ontwikkelen zijn. Ik ken ook niemand die het startmenu met live tiles gebruikt (echt zinvol) en nu breken ze het weer af. Dus ja, ik zou zeggen dat het een experiment is.

startmenu kan maar een Folder diep zijn, Wat is daar een nadeel aan dan ? je desktop icon kan ook maar een laag diep zijn toch. zelfde voor de taakbalk icons.
In alle voorgaande Windows versies kon je submappen en het startmenu gaf deze dan ook weer als submappen. In Windows 10 is dit niet meer mogelijk en laat het startmenu alle submappen als 1 niveau zien. Dit is zakelijk een behoorlijk probleem gezien je werkplekken hebt met enorm veel programma's zoals in een VDI oplossing (wat je startmenu dus erg onoverzichtelijk maakt). Diverse organisaties wijken hiervoor uit naar 3rd party oplossingen zoals Ivanti.

Typisch voor een softwarebedrijf ?
Ja, software bedrijven experimenteren continue met wijzigingen. Soms via A/B tests en soms gewoon in productie (afhankelijk van de mogelijke impact).
Hoeveel versies van startmenu hebben we immers al gezien?

Kan je een goed voorstel doen om het anders aan te pakken, waar iedereen wel tevreden mee is ? en met iedereen bedoel ik dan ook echt iedereen.
Helaas, dat is onmogelijk. Als je iets wil doen wat ook op veel verschillende platformen moet werken, dan krijg je altijd concessies en ontevreden gebruikers.
Dit is zakelijk een behoorlijk probleem gezien je werkplekken hebt met enorm veel programma's zoals in een VDI oplossing.
Ik zie niet in waarom je in een VDI oplossing een andere start menu nootzakelijk is.om de "enorme hoeveelheid" van programmas overzichtelijk te maken, Blijkbaar vind Microsoft dat ook.
Ik zou het eerder irritant vinden als ik door 3 subfolders moet bladeren opzoek naar een programma link die toch ergens moet staan. terwijl een folderlaag met duidelijke groepen toch echt voldoet.

Ja, software bedrijven experimenteren continue met wijzigingen.
Ze kunnen ook alles zoals in het was in 1986 laten niet. :-)

Ik zou zeggen dat het een experiment is.
In dat opzicht is het hele leven een experiment. :-)
Ik zie niet in waarom je in een VDI oplossing een andere start menu nootzakelijk is.om de "enorme hoeveelheid" van programmas overzichtelijk te maken,
Tja, ik vind het zelf ook geen probleem. Maar de normale mens, die iedere dag dezelfde handeling doet, flipt er soms helemaal over. Alles staat op een andere plek en er is totaal niet meer mee te werken. Die gaat daarna naar huis want is helemaal overstuurd. Welkom in een windows 10 uitrol :)
Je kunt ook gewoon een snelkoppeling maken , en die plaatsen op het bureaublad of in je start - menu. ( zelfs op een handheld is dat de voorkeur van de meerderheid)

Denk aan pda’s, mini Windows.
Stylus erbij en t werkt perfect. ( niet dat die stylus nu nog een must is )

( dat liever als dood gegooid worden met tegels )

Het enige wat men wou was / is dat deze handhelds capabeler werden. ( echt een soort pocket pc ) en niet zo als Windows phone.

Tiles zijn tergend. Flop


Kom dan nog liever met verplaatsbare widgets.
Zo iets als Windows Vista.

[Reactie gewijzigd door Vitozagato op 4 maart 2020 09:59]

handheld, je bedoeld je smartphone.? Die werken toch prima. met touch screen of voor somige met een styles. maar wat heeft dat te maken met een startmenu van windows ?
Wie wordt er nu dood gegooit ? Sommige kunnen schromelijk overdrijven.
Haha .. lees svp even beter wat ik gezegd heb. 8)7 8)7 8)7
Links heb je een alfabetische lijst van alle programmas, rechts heb je een persoonlijk overzicht van de dingen die jij belangrijk vindt. En dat zit zo al in Windows sinds midden jaren 90. Onder de starknop had je vele voorkomende applicaties en belangrijke dingen met 1 klik terwijl je voor de volledige lijst van applicaties een submenu moest opklikken. En dat is zo gebleven tot aan Windows 10. Pas met 10 is men overgegaan naar die lijst de hele tijd in beeld te hebben.
Windows 95 (midden 90) had alleen links applicaties. Zelfde voor Windows 98.

Pas bij Windows XP kwamen er 2 kolommen. Links bevatte de meest gestartte applicaties, zoals die nu boven in het startmenu van windows 10 staan eventueel aangevuld met een vaste link naar mail en browser. Rechts had je maar beperkte opties en was basicly de persoonlijke mappen (afbeeldingen, mijn documenten, etc) en daaronder configuratie panel en eventueel een aantal andere vaste items waar je uit kon kiezen, zoals Run. Daar was verder weinig zelf zaken aan toe te voegen.
In Windows 7 was vrijwel hetzelfde als in Windows XP.
In windows 8 kwamen de livetiles.

Basicly zijn ze dus een smash aan het doen van het 'meest gestartte applicaties' die links stonden bij XP en de Windows 9x stijl met de tiles van windows 8. .

Enfin, bij 90% van de mensen zijn de meest gestartte applicaties degene die ze het meest gebruiken.
Sinds wanneer zijn all-in-one computers verleden tijd? Ik heb er een voor mijn vriendin gekocht en vind het wel een leuk dingetje. Laptop-modus is echt nodig voor productieve dingen maar als ik even wat dingetjes wil bekijken is de tablet modus super fijn voor op de bank.
Ik denk dat jullie het over twee verschillende dingen hebben. Een all-in-one is een scherm waarin ook een computer ingebouwd is. Die zet je op een tafel of bureau neer en dan zie je in principe alleen het scherm, plus een tobo en muis natuurlijk. Het is voor de clean look, en/of voor als je weinig ruimte hebt. Wat jij lijkt te bedoelen (maar correct me if I'm wrong) is zo'n laptop die je ook als tablet kunt gebruiken.
Oh, ik had het inderdaad over een 2-in-1 laptop. Verwarde de twee met elkaar. Excuus
Dan zijn er altijd nog laptops met touchscreens. Op mijn Surface Pro 6 maak ik nooit gebruik van de tabletmodus omdat de normale modus voldoet, mede door de juiste grootte van de tiles en omdat de tablet modus ruk werkt.
Ik heb mijn (ong 24) veelgebruikte iconen altijd gegroepeerd en als klein icoon weergegeven. Dan kan ik zonder te scrollen die programma's makkelijk openen.
De 8 die ik echt altijd gebruik staan gepind aan de taakbalk, maar ik gebruik ook veel Winkey+typen zoals hieronder genoemd.

De enige live tile die echt als zodanig dienst doet is die met het weer, maar ik moet zeggen dat ik nooit het start menu open om daar specifiek naar te kijken.

Wat mij betreft mag die hele functionaliteit er dus wel uit
tablet modus is voor mij de meest nutteloze functie ooit
ik gebruik mijn surface pro altijd in desktop mode , nochtans ik die 90% van de tijd gewoon als tablet gebruik
Die grote tiles zijn denk ik voor de senioren onder ons :-)
en denk je dat de Senioren ze anders niet kunnen vinden. ?
Tegenwoordig heb je prima glaasjes die je voor je ogen kan houden en dan wordt alles wat vroeger scherp was en nu wazig weer scherp, dus nee voor de senioren hoef je het echt niet te doen. Senioren zijn bij sommige jongeren altijd een soort seniele figuren die altijd hulp nodg hebben blijkbaar.
De tiles kan je trouwens ook kleiner maken. zijn ze net zo groot als je taakbalk, en als je ze helemaal niet wilt kan je ze ook verwijderen. kan je door het menu scrolle of gewoon typen.
Grote tiles zijn er om informatie te geven. niet om jongeren tot last zijn.
Windows 10 is overigens prima te besturen op mijn surface pro 6 zonder tablet modus. Van mij hadden ze heel die modus weg mogen laten. Het voegt weinig toe en geeft eerder minder opties.
Laptops met een touchscreen (/2-1 laptops) zijn juist erg populair, anders zouden fabrikanten die dingen echt niet meer maken na zoveel jaar. Ben er zelf ook fan van.
het werkt, we gaan het veranderen.
nog even en de vooruitgang is dat het meer op windows 7 moet gaan lijken. de retro look.
ik moet eerlijk zegen dat ik deze nooit gebruik.
ik laat ze staan, maar applicaties open ik of vanuit zoek,
of vanuit de alfabetische lijst links van de tiles
Het gaat hier specifiek om de Live Tiles, of zoals Microsoft ze omschrijft: 'De Live Tiles (of dynamische tegels) stellen je in staat instant updates van onder andere je Mail, het weer, Agenda, je Facebook-account en nog zoveel meer weer te geven in je Startmenu. Zo heb je in één oogopslag de meest up-to-date informatie van de zaken die voor jou belangrijk zijn.'
Het gaat voor zover ik kan zien niet om een aanpassing van reguliere programma's gekoppeld aan de rechterkant van het startmenu.
Ben benieuwd of Microsoft de tablet versie van w10 zal veranderen. Of dat het alleen bij gekleurde statische icoontjes blijft.
Live Tiles waren een prima idee voor een smartphone, maar horen natuurlijk niet in een app launcher.
Wou zeggen mooi zo, maar eigenlijk boeit het me niet, of ik deze of de oude tiles delete om een fatsoenlijk startmenu krijg maakt natuurlijk ook niet veel uit.

@KurriKlown vind die quote wel mooi, niks van die voorbeelden gebruik ik op mijn pc, laat maar weer zien dat die tiles echt niks voor mij zijn.
Nog steeds idioot veel witruimte maar het begin van een bruikbare interface komt al bijna in zicht.
Dat is ook een trend helaas. Lijsten met grote informatiedichtheid zijn erg handig, en geregeld wordt die informatiedichtheid even een stuk verminderd door er een zooi witruimte bij te gieten. Het is mij sowieso een raadsel waarom Windows zoveel veranderd, de meeste gebruikers zijn non-techies, die veel meer gebaat zijn bij een interface die zo min mogelijk veranderd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee