Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft toont teaser van vereenvoudigde weergave startmenu

Microsoft heeft twee afbeeldingen met daarop een gewijzigde weergave van het startmenu gepubliceerd. De tegels van het startmenu hebben daarbij geen verschillende kleuren meer, maar passen zich aan het lichte thema aan.

Microsoft heeft de afbeeldingen via zijn Office 365-account op Facebook gepubliceerd zonder enige toelichting, constateerde Windows Latest. De afbeeldingen tonen Windows met een Phantom Pink Pride Edition-thema in combinatie met de lichte modus en met transparantie ingeschakeld.

Het verschil met het huidige startmenu van Windows 10 is dat de Live Tiles geen kleuren meer hebben, maar wit zijn met daarin het icoontje van de bijbehorende apps. Daarnaast toont de lijst van alle apps naast de tegels alleen nog het icoontje naast de naam van de apps. Die icoontjes hebben geen achtergrondkleur meer en zijn ook niet in een wit vlak geplaatst, maar zijn omgeven door de semitransparante weergave van het startmenu.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft deze vereenvoudigde weergave van het startmenu toont. Microsoft gaf al eerder enkele teasers. De vraag is of Microsoft de weergave breed beschikbaar stelt en wanneer dat zou zijn. De komende grote update van Windows 10, 20H2 die in het najaar moet verschijnen, bevat vrijwel alleen prestatie- en stabiliteitsverbeteringen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-06-2020 • 10:48

240 Linkedin

Reacties (240)

Wijzig sortering
Als ze nou eens netwerk en sound settings simpeler maken. Nu zijn het 4 schermen.

Dat start menu is prima, ga eens alle configuratie-schermen langs, en deze keer goed. Dat windows 8 stijl configuratiescherm is verschrikkelijk en onduidelijk.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 juni 2020 10:52]

Het meest vervelende vind ik nog wel dat ze continu spullen verplaatsen omdat het makkelijker moet worden voor de domme gebruikers terwijl het juist meer en meer werk kost om iets aan te passen.

Bv. de geluidsapparatuur bekijken kan niet meer direct via het geluidsicoon in de taskbar tray. Nee je moet nu eerst naar Geluidsinstellingen, en dan moet je weer via dat scherm naar het geluid controle paneel dat afhankelijk van de afmeting van het venster rechts of onderaan staat. Voor sommige vergelijkbare opties heb ik me helemaal kapot moeten zoeken om iets te vinden. Sowieso is het alleen maar verwarrender geworden nu ze dus Instelling en Configuratie paneel hebben. Waardoor sommige zaken nu op meer dan 3 verschillende manier te bewerken zijn met daar weer verschillende opties in..

Het wordt met elke update de laatste jaren alleen maar lastiger gemaakt om iets eenvoudig aan te passen lijkt het.

[Reactie gewijzigd door Chefd op 24 juni 2020 12:27]

Zelf gebruik ik de app Eartrumpet i.p.v. de standaard volume mixer. Iets wat van mij wel standaard mag worden gemaakt qua functionaliteit binnen Windows. Heb je makkelijk overzicht over welke apps op welk afspeelapparaat afspelen en kun je ze zoals de Volume Mixer individueel aanpassen. Ook heb je daar weer toegang tot de "Win 7" geluidsinstellingen onder de rechter muisknop.
Het enige kritiekpunt dat ik op Eartrumpet is is dat ze een ander logo moeten maken voor in de system tray. Verder is het echt een must-have op Windows 10. Geweldige app.
Hoezo ander logo? Vind het net fijn dat het hetzelfde logo is. Originele sound icoontje uitgezet en deze ervoor in de plaats ;)
Thnx voor deze tip!
Zelf gebruik ik de app Eartrumpet i.p.v. de standaard volume mixer.
Ik heb de pagina gekeken waarnaar je linkte maar uit de beschrijving daar en de screenshot vroeg ik me af wat de toegevoegde waarde was.
Heb je makkelijk overzicht over welke apps op welk afspeelapparaat afspelen en kun je ze zoals de Volume Mixer individueel aanpassen.
Kijk dat, bij ons is er een laptop via HDMI gekoppeld aan de TV. Wil je een video afspelen op de TV, dan wil je dus ook het geluid daarop, maar dan heb je dus geen geluid als de TV uit staat. Dan kun je uiteraard de HDMI-kabel lostrekken, maar dan ben je weer minutenlang aan het wachten tot Windows die wijziging heeft verwerkt (wachten tot het beeld terug komt na inpluggen duurt nog langer)

Ook een oudere man, in een verzorgingstehuis wilde graag het geluid van youtube naar de TV, maar als de TV uit staat,wilt hij wel kunnen skypen via de aangesloten speakerset. Windows 10 is standaard niet in staat
1) te detecteren of de TV aan of uit staat
2) geluidssignalen naar twee afspeelapparaten te sturen
3) geluidssignalen van verschillende geluidsbronnen naar verschillende afspeelapparaten te sturen.

Nu had ik kunnen gaan klungelen met een T-splitsing tussen de 3,5mm audio-uitgang van de PC en de 3,5mm-input van de speaker-set, en dan hopen dat de TV het beeldsignaal van de HDMI met de input via de jackplug kan combineren (er zit in ieder geval al een 3,5mm jackingang op)

Als eartrumpet dat kan, heb ik daar dus nu een betere oplossing voor.
Het kan niet detecteren wat Windows niet kan detecteren. Dus het kan niet automatisch schakelen als de tv uit staat bijvoorbeeld.

Je kan een applicatie alleen naar één afspeelapparaat sturen.

Je kan meerdere applicaties naar eenzelfde afspeelapparaat doen, verder kun je applicaties ook vergrendelen dat hij altijd daarop blijft afspelen, al verander je jouw default afspeel apparaat.


Voor dezelfde output naar meerdere afspeelapparaten kun je kijken naar iets als Voicemeeter, alleen lijkt me dat niet heel gebruiksvriendelijk voor iemand uit een verzorgingstehuis :)
Het kan niet detecteren wat Windows niet kan detecteren. Dus het kan niet automatisch schakelen als de tv uit staat bijvoorbeeld.
Klopt, licht aan de implementatie van HDMI. Met SCART was het volgens mij wel mogelijk.
Je kan een applicatie alleen naar één afspeelapparaat sturen.
Helaas.
Het zou ook al helpen als je de youtube naar de TV stuurt en Skype naar de speakerbox. Standaard kan dat in Windows niet.
Je kan meerdere applicaties naar eenzelfde afspeelapparaat doen, verder kun je applicaties ook vergrendelen dat hij altijd daarop blijft afspelen, al verander je jouw default afspeel apparaat.
Standaard gaat ALLES naar het default afspeelapparaat en wat niet als default is ingesteld wordt niet gebruikt.
Voor dezelfde output naar meerdere afspeelapparaten kun je kijken naar iets als Voicemeeter, alleen lijkt me dat niet heel gebruiksvriendelijk voor iemand uit een verzorgingstehuis :)
De man is in de tachtig en kan slechts één hand gebruiken. Het moet dus simpel werken.
Automatische omschakeling als de TV uit/standby is, zou het beste zijn, youtube naar TV en skype naar speakerbox is ook oké. Standaard alle signalen naar beide is de derde optie.
Het zou ook al helpen als je de youtube naar de TV stuurt en Skype naar de speakerbox. Standaard kan dat in Windows niet.
Dit kan in het "Sound Mixer Options" scherm van W10.

[Reactie gewijzigd door Keuvie op 30 juni 2020 18:44]

Dit kan in het "Sound Mixer Options" scherm van W10.
Op de PC van die man dus niet, en ook op de andere PC's waar ik mee gewerkt heb niet.
Ik heb Eartrumpet zojuist even geprobeerd.
Het idee is geweldig vind ik! Echter, na het klikken op het icoon, geeft hij alle mogelijke geluid uitgangen weer, terwijl ik er slechts 2 heb aangesloten en actief gebruik. Dit kan ik nergens in de instellingen uitschakelen. Daarnaast is het verslepen van het instellingen venster nagenoeg onmogelijk om onbekende reden.

Btw @Rabb, in de instellingen van Eartrumpet kun je het geluids icoontje wijzigen naar het logo. Zo kun je ze gemakkelijk uit elkaar houden :)
Helemaal mee eens. Dit, en Windows' "dit bestand is in gebruik en kan niet geopend/verwijderd/verplaatst worden" gedrag zijn voor mij de primaire klachten over Windows
Bestanden die open staan is geen algemeen Windows probleem, ze staan niet zomaar spontaan open. Gebruik ProcMon van Sysinternals eens om te kijken we 't bestand vast houdt. Dan weet je de oorzaak en kan je er wat aan doen. Klagen alleen helpt niet...
Nee, maar windows weet prima welk proces dat bestand vasthoud, toon dat proces, dat scheelt al een hoop werk soms.
Echt wel, 9/10 keer is het Windows die nog thumbnails ligt te maken ofzo. Thumbs.db is altijd in gebruik als ik een film van mijn server wil gooien. (Ja je kan thumbnails uitzetten...).
Bestanden die open staan is geen algemeen Windows probleem, ze staan niet zomaar spontaan open.
Het is een Windows probleem dat als 1 programma een bestand open heeft, dat je deze niet kan openen/bewerken/whatever met een ander programma.
Gebruik ProcMon van Sysinternals eens om te kijken we 't bestand vast houdt. Dan weet je de oorzaak en kan je er wat aan doen.
Uitzoeken welk programma verantwoordelijk is voor het vast houden van een bestand is geen oplossing van het probleem.

Bij Linux en Mac kan je gewoon bestanden verplaatsen, verwijderen, bewerken en hernoemen terwijl je ze open hebt in een ander programma.
Dan weet je de oorzaak en kan je er wat aan doen.
De oorzaak is dat ergens in het Windows ecosysteem het gebruikelijk is dat je bestanden niet kan manipuleren terwijl het bestand open staat in een ander programma. Dat je dit kan oplossen door het programma te sluiten (en je alleen met een speciale tool kan uitzoeken welk programma dat is) is geen oplossing van het probleem. Dat is symptoonbestrijding.
Klagen alleen helpt niet...
Beetje zinloze opmerking.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 juni 2020 13:15]

Het is een Windows probleem dat als 1 programma een bestand open heeft, dat je deze niet kan openen/bewerken/whatever met een ander programma.
Programma's kunnen gewoon aangeven of ze exclusieve toegang willen tot een bestand. Zie dwShareMode in de CreateFile API. Het is natuurlijk ook logisch dat je als programma wilt voorkomen dat andere programma's aan je bestand gaan zitten terwijl jij er mee bezig bent.

Dat Windows deze mogelijkheid biedt is denk ik geen probleem. Het probleem is dat ze niet inzichtelijk maken welke programma's een bestand open hebben/houden en er geen "close all open file handles" optie is.
Programma's kunnen gewoon aangeven of ze exclusieve toegang willen tot een bestand. Zie dwShareMode in de CreateFile API. Het is natuurlijk ook logisch dat je als programma wilt voorkomen dat andere programma's aan je bestand gaan zitten terwijl jij er mee bezig bent.
Maar dat is wat anders, daarmee bescherm je de inhoud van een bestand. (en dat werkt in Unix natuurlijk ook zo)

Gamebuster heeft het echter over de naam van een bestand, en die kun je zelfs als je geen exclusieve locks gebruikt in Windows van een geopend bestand niet wijzigen of verwijderen, en in Unix wel. En dat is inderdaad een hinderlijke beperking.
Dat Windows deze mogelijkheid biedt is denk ik geen probleem. Het probleem is dat ze niet inzichtelijk maken welke programma's een bestand open hebben/houden en er geen "close all open file handles" optie is.
Het probleem is vooral dat
1) Windows bestanden geopend met een app na het in de app sluiten van het geopende bestand niet vrijgeeft en
2) Windows bestanden geopend met een app na het sluiten van het geopende bestand én het afsluiten van de app nog niet vrijgeeft en
3) Windows incidenteel bestanden zelfs na een herstart van Windows niet vrijgeeft.

Het meeste problematische is het in deze als een bestand gelockt wordt door de Windows Explorer zelf.

4) Daarnaast maakt Windows (zoals je al zegt) het niet inzichtelijk welk process een bestand lockt en
5) heeft het inderdaad geen optie om handmatig locks op te heffen die open zijn gebleven waardoor je moet uitwijken naar thrid-party-tools die ook niet altijd helpen.
Ik kan gewoon bestanden die ik open heb in mijn editors verplaatsen. Dan is die editor wel de referentie kwijt maar het kan wel gewoon. Of begrijp ik je verkeerd?
Ik heb het probleem wat je beschrijft alleen als een programma actief aan het schrijven is in een bestand dat ik deze niet kan bewerken (verwijderen/verplaatsen). Iets wat op zich niet zo heel slecht is. Wat wel vervelend is is dat niet elk programma netjes de stream beeindigd en eigenlijk constant aan het "schrijven" is, maar dit heeft niet zoveel met windows te maken.
Ja het verschild wel per programma en de rechten die blijkbaar gelegd worden op het veranderen/verwijderen terwijl die geopend is. Met bestanden die ik in een text editor open heb ik nooit problemen (txt, html, js). Met pdf bestanden daarentegen heb ik vaker ruzie gehad als ik die wou weggooen in windows en deze was nog geopend in een pdf reader. Ik was een keer wat aan het testen met een pdf die ik lokaal genereerde net node.js. Als ik die dan open had met een pdf reader tijdens het genereren kreeg ik al een foutmelding voor mijn kiezen. Uiteindelijk heb ik toen er voor gekozen om iedere keer een andere pdf te genereren. Dus test1.pdf, test2.pdf enzovoorts. Voor mij is dit ook wel een van de grootste hindernissen van windows.
Dus onder linux kan de boel gewoon corrupten?? Als een programma een bestand open heeft en een deel in 't geheugen heeft wil je toen niet dat een ander dat bestand veranderd? Want als dat programma de boel sluit en zn cache terugschrijft dan klopt de zaak niet meer, dus corruptie.
Uitzoeken welk programma een bestand openhoud is idd geen oplossing maar een middel in het vinden van de oplossing. Als een bestand open staat terwijl je dat niet verwacht wil je weten wie dat dan doet en dat kan je dan actie op ondernemen.
Dat windows zo met bestanden omgaat is geen 'probleem', dat unix en varianten ongewenste bestandmanipulaties gewoon toestaan vind ik een stuk gevaarlijker en een echt probleem.
Het is een Windows probleem dat als 1 programma een bestand open heeft, dat je deze niet kan openen/bewerken/whatever met een ander programma.
Dat is geen Windows probleem maar zoals Mitsuko aangeeft een probleem van de betreffende applicaties. De share mode die ze beide wel/niet gebruiken moet het toestaan.

Wat wel een Windows probleem is, is dat je bestanden die geopend zijn in een applicatie niet kan verplaatsen. Dit kan bij Unix-like systemen wel. En ik dacht zelfs ook verwijderen. Of dat echt wenselijk is kan je je natuurlijk afvragen ;-)
Het is vervelend, maar levert wel mooie comics op!

https://xkcd.com/1888/

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 24 juni 2020 17:00]

Die kende ik nog niet! Mooie
Check ook de mouseover-tekst!
https://lockhunter.com/ is echt iets wat jij dan (waarschijnlijk) nodig hebt ;)

Vond het ook altijd zwaar storend. Maar dankzij dit zie je heel makkelijk welk programma/exe het veroorzaakt.
Dit gebruik ik ook, en vroeger Unlocker. Te gek voor woorden dan Windows al twintig jaar kampt met dit probleem en het maar niet oplost, terwijl derde partijen het makkelijk doen.
Wat ze wel allemaal niet hebben zitten knutselen met die geluidsinstellingen komt me echt de keel uit. Naast jouw goeie voorbeeld heb ik er nog een die echt geweldig vervelend is.

Rechtermuisknop op het geluidsicoon op de taakbalk. Volumemixer.
Deze stond eerst bovenaan in het lijstje, spontaan is dat de tweede van boven geworden.
Zou je denken ach dat went, ja inderdaad! Maar volumemixer gebruik ik toch echt een stuk vaker dan geluidsinstellingen. En het is volgens mij toch echt gemakkelijker om een bovenste van iets aan te klikken in vergelijking met iets wat midden in een lijstje staat..

Rant over.. :)
Helemaal mee eens, dingen die goed werkten in vorige versies van Windows zijn bijna niet meer te vinden via alle soorten submenu's, en de zoekfunctie van Windows verkenner is al helemaal beroerd geworden..
Rechtermuisklik op icoon rechtsonder, klik geluiden en je zit in het venster voor afspelen/opnemen/geluiden etc.?
Gewoon op de startknop drukken en typen wat je nodig hebt. Easy as that.. Ik snap die hele discussie over startmenu sowieso niet. Gebruik het nooit meer omdat ik blind via Start ga typen en dan komt alles naar voren wat er in de buurt komt.
Was het maar zo eenvoudig.

Simpel voorbeeld. Ik moet best vaak fonts installeren. Kon altijd de Fonts folder snel vinden door via Start zoeken naar 'fonts'. Was altijd eerste resultaat. Toen is de hele folder uit het zoeken verwijderd. Vervolgens is het vervangen met de 'Fonts' uit de Instellingen. Compleet andere interface met zeer veel beperkingen. Pas sinds kort kun je fonts ook daadwerkelijk installeren via dat scherm.

En zo zijn er zat van dat soort dingen. Gewoon ontzettend vermoeiend.
Sinds W7 is het een hybride soepzooitje. Ik vind het echt bizar hoe lang het al voortduurt.
Dat geldt niet alleen voor het start menu.
Zeker in Windows 10, zijn bv settings en configuratieschermen een grote bende.
Daar lijkt totaal geen logica in te zitten.
De rechterkant van settings schaalt bv niet mee met venstergrootte. Waardoor je soms lang kan zoeken naar bepaalde dingen.
Ook veranderd de functie van de rechterkant van divere andere settings tot advanced settings tot gewoon faq links met uitleg 8)7
De ene setting of instelling doe je via het settings menu, terwijl je voor soortgelijke andere functionaliteiten weer bij het configuratiescherm moet zijn. |:( :X
Het voelt net alof je met twee aparte OS'en te maken hebt die bij elkaar zijn samengevoegd.

Om dezelfde redenen heb ik al heel lang classic shell draaien.
Ik snap prima dat een OS wil vernieuwen en met z'n tijd mee wil. Maar zelfs het start menu is een grote zoektocht met ongelooflijk veel bloatware.

[Reactie gewijzigd door B_FORCE op 24 juni 2020 15:25]

Helemaal mee eens. Werk die nieuw schermen goed bij, zodat het goed werkt. En alle settings gedaan kunnen worden.

Maar gezien de recente ervaring waarbij het van geen kanten werkt, graag de oude stijl settings (win7 stijl en eerder) pas weghalen, als de nieuwe echt blijken te werken...
Heb je al eens gezien hoeveel verschillende soorten (lelijke oude) context (rechtermuisklik-)menu's hebben in hun eigen freaking Windows software :D Schande dat dit nog steeds zo inconsistent is.
Het zou ook beter zijn als ze helemaal stoppen met die tegeltjes. Gewoon een simpel startmenu net als vroeger met een krachtige zoekfunctie. Zet je dat ding dat in tablet mode laat dan de snelkoppelingen op je bureaublad in tegels veranderen.
Ik gebruik een enkele tegel uitsluitend voor mijn prullenbak. Iets dat ik vaak nodig heb, maar niet makkelijk bij kan vanwege het open hebben staan van tientallen vensters ivm werk. Als het simpeler/eenvoudiger kan, dan hoor ik dat natuurlijk maar al te graag ^^

Afgezien daarvan gebruik ik de tegels dus niet op de desktop. Wel op mijn laptop, daar vind ik het handiger ivm de weer widget maar ook dan is mijn gebruik uiterst beperkt...
Het zou ook beter zijn als ze helemaal stoppen met die tegeltjes. Gewoon een simpel startmenu net als vroeger met een krachtige zoekfunctie.
Dat kan nu al. Je kan alle tegels weghalen, het start menu smal maken en gebruiken zoals bij Windows 7.
Termijn het zoeken binnen MacOS geweldig werkt. Weet iemand of dit in Windows net zo goed kan worden ingesteld?
Vind je? Ik tikte laatst 'Terminal' in bij Spotlight en kreeg allerlei terminal gerelateerde bestanden behalve de app zelf..
Is door de vele meldingen en/of logs die terminal wegschrijft, waardoor MacOS er vanuit gaat dat deze relevanter zijn tot je zoekopdracht in vergelijking met de Terminal App die je slechts één keer om de x aantal tijd aanspreekt.

Als je op "terminal" (mét quotes) zoekt krijg je 'm wel direct ;)
Nog altijd hatelijk (idem in Windows trouwens).

Wanneer je je apps verstopt en je search promoot, toon dan zeker de app wanneer mensen de naam zoeken, is 1 document minder...
Ik herken dit dan ook helemaal niet.

@JaapM31 Misschien helpt het om je Spotlight index opnieuw te bouwen?
Mooi niet (tenminste bij mij). Van allerlei suggesties (ook 'airport terminal' iemand?), maar de app zit er niet tussen. Terwijl dat de app is die ik met afstand het vaakste opstart. Je zou denken, daar komt ie dan wel achter... Of juist niet? Spotlight denkt door ... "Mijn user kan de app niet bedoelen want ik weet dat hij weet waar die zit. Eens kijken, waar komt mij user nou nooit ... ? :?
Vind je? Ik tikte laatst 'Terminal' in bij Spotlight en kreeg allerlei terminal gerelateerde bestanden behalve de app zelf..
Ik heb het net zelf geprobeerd in spotlight zoek balk daar terminal in getikt het eerste wat ik kreeg was de app zelf nu vraag ik me af of je wel de laatste versie macOS heb geïnstalleerd.
Het lijkt een probleem te zijn dat ook op Windows voorkomt onder de gebruikers. Niet iedereen heeft er last van, ik wel op beiden Windows en Mac OS.

Het gaat telkens om een select aantal apps welk ik voor werk 5-6 uur per dag gebruik. Waarom de zoekfunctie niet correct werkt, weet ik niet. Dus als oplossing heb ik er snelkoppelingen van aangemaakt en in de taakbalk en dock (Mac OS) gezet. Tja, als 't niet mee werkt, dan maar zo totdat het ooit gemaakt wordt. ;)
Gewoon op start drukken, en dan beginnen te typen.
werkt absoluut niet altijd. het hangt heel erg af van hoe de indexatie is afgesteld en die kan bestwel kapot gaan op een niet repareerbare manier. zo hou ik van een minimalistisch startmenu, maar als je bepaalde snelkoppelingen uit het startmenu weghaalt ga je de programmas helemaal niet meer kunnen vinden als je ze incidentieel nodig hebt.
Bestanden zoeken bedoel je? Everything is daar handig voor.
https://www.voidtools.com/downloads/

edit: Het lijkt prima te werken

[Reactie gewijzigd door Slide74 op 24 juni 2020 12:57]

Ja die tool inderdaad. Kijk even in de instellingen als je netwerkschijven hebt. Deze kan ook netwerkschijven indexeren. Bespaart je een hoop gedoe. Zoeken over smb is echt gigantisch traag zonder indexering. De standaard Windows indexering werkt niet goed, dit wel.
Toch erg, niet? Dat is al van Vista dat ik hoor dat Windows zoeken telkens verbeterd heeft en toch werkt het nog altijd niet goed
Ik heb het idee dat het alleen maar slechter is geworden. Vroeger, ging Windows bij elke opdracht de hele schijf scannen. Dat duurde lang, maar de resultaten klopten. Tegenwoordig indexeert Windows de schijf. Het duur nog ontzettend lang, maar nu zijn de resultaten niet altijd correct. Sterker nog, vaak zijn ze incorrect. Dat terwijl dit tooltje gewoon goed indexeert, regelmatig controleert en direct resultaten geeft.
Nog een aanrader is PowerTools dit geeft de mogelijkheid om te zoeken op het systeem en heeft veel raakvlakken met spotlight van MacOS
Ja, hoeveel verschillende configuratieschermen zijn er inmiddels?
Ja, hoeveel verschillende configuratieschermen zijn er inmiddels?
Een, het heet powershell.exe
Intuïtief kan je dat echter niet noemen...
dat is geen scherm, maar een console
Er is niet voor niets http://www.classicshell.net om je "Start menu" te konfigureren/Tunen.

[Reactie gewijzigd door Jermak op 24 juni 2020 13:03]

Dat is nou net hetgene waar men minder problemen mee ervaart :)
Dat is niet waar het hier om ging. Het startmenu is nu juist wel goed, het is het configuratiescherm/instellingen wat nu een zooitje is. Er zijn nog steeds dingen die niet in de instellingen te vinden zijn, maar ook uit het configuratiescherm beginnen dingen te verdwijnen die weer wel in de instellingen zitten. Zo moet ik dus altijd beide gebruiken. Het wordt tijd dat ze de instellingen app af maken en dan het configuratiescherm óf helemaal weg doen, óf volledig laten werken naast de instellingen app zoals het altijd al deed.
Ik heb een ander start menu maar het doel is het zelfde.
het heet start menu x en kun je gratis downloaden van het internet.Hij laat de metro stijl achterwege en start meteen door naar de desktop en laat een windows 7 stijl zien van het start menu.
Het configuratie scherm laat hij ook zien net zoals mijn computer.Ik gebruik het al jaren en nooit problemen mee gehad.Het is freeware .

https://www.startmenux.com/nl/.

veel plezier ermee.
Hij laat de metro stijl achterwege en start meteen door naar de desktop
Gebruik je nog Windows 8? Windows 10 start altijd door naar de desktop.
Haha ook: 'kun je gratis downloaden van het internet'.

Waar anders, van een BBS? :+
Sinds W7 is het een hybride soepzooitje. Ik vind het echt bizar hoe lang het al voortduurt.
W7? Deels al vanaf NT 6.0 aka "Vista" (uit 2006, al gebruikte ik in 2000 en 2001 al Agfa Vista 600 en Vista 400) maar vooral vanaf 7.0 aka "Windows Eight" en sindsdien is het niet verbeterd. Oubollige maar functionele forms worden vervangen door strak vormgegeven ("metro-style" later genoemd "modern") forms waar steevast de essentiële zaken ontbreken. Dumbed down voor kleine telefoonschermen terwijl er geen Windows telefoons meer gemaakt worden, tablets eerder groeien*1, notebook-schermen eerder groeien*2, en desktops tegenwoordig meestal een, of zelfs meerdere schermen hebben van 22-24" of groter (bv extra breed)..

*1 (in de pricewatch nog 3 'Ockel' modellen van 6", 4 Toughpad's van 7", 4 modellen met 8", 35 Getac T800's van 8.1", 3 Zebra's van 8,3", 8 Surface Go's van 10" en ook de 10.1"modellen grotendeels niche-markten bedienen. De Suface Go2's zitten op 10,5", 11,6" is vrijwel uitsluitend Getac, de normale convertables beginnen bij 12".
*2 (groter scherm binnen dezelfde behuizing maar met smallere bezels, maar ook is er in de pricewatch nog slechts één 8" model van Chuwi en 11 andere van 10.1-10.8", de rest zit op 11.6", 12" of groter)
Dat hele instellingen menu is de reden dat ik het geheel vervloek, inclusief die tiles in het start menu bij eerste installatie.

Ik ben vast blijven houden aan het configuratiescherm, of dat nou gewenning is of niet.
Maar als ik eerst 5 keer moet klikken voor iets te vinden in het instellingen menu om vervolgens iets vaags te vinden wat ik net niet nodig heb of net mis in DAT menu waar het hoort...

Nee, geef mij maar lekker configuratiescherm.
Dan kom je er niet vaak genoeg. Inmiddels weet ik mijn weg wel te vinden in de nieuwe én oude versie. Al ben ik het er wel mee eens dat het tijd wordt om alles in het nieuwe sausje te gieten.
Nee, alsjeblieft. Je blijft je daar mottig zoeken. Gewoon configuratie scherm updaten
Net of dat geen draak is... Het is de ervaring die je het configuratiescherm doet waarderen. Ik ben oud genoeg om de overgang naar 2000 herinneren en met xp de categorieën. Man, dat was net zo'n bende.
In het oude config scherm waren ze niet bang een daadwerkelijk flink wat settings op een scherm te zetten (met subschermpje/tabs etc). In het nieuwe, owjee mag niet te veel op staan want dan snappen mensen het niet meer! Het moet een 'app' gevoel hebben. Dat is ook precies wat MS wou bereiken met de Modern UI.
Zo zit Nvidia ook nog vast in 2000 met hun Control Panel :P

Het werkt (traag) maar daar is alles wel mee gezegt.
En de TOT VANDAAG belachelijke links-naar-rechts-sortering in plaats van alfabetische kolommen... Man ik zoek me daar altijd rot. Met als bijkomend cadeau dat ik nu via het andere instellungscherm me daar heen moet klikken.
Inderdaad. Tel er bij op dat ik vaak wissel tussen Engels en Nederlands en je kunt echt niets vinden. Want die sortering zorgt ervoor, in tegenstelling tot heel de rest van Windows, dat de icoontje niet op een vaste plek staan. En heb je iets extra's, bijvoorbeeld van de videokaart, dan staat alles verschoven.

Dan is de nieuwe manier beter. Dat staat tenminste op een vaste plek, ongeacht de vertaling. Eerlijk gezegd ga ik steeds vaker toch via de settings naar onderdelen van het configuratiescherm.

@ algemeen: Je kunt ertegen vechten, maar dit wordt echt niet meer teruggedraaid.
Het gaat niet om het wel of niet kunnen vinden bij mij. Het gaat erom dat de 10 plekken langs moet om er te komen. En dat is uiteindelijk gewoon het oude scherm omdat de nieuwe schermen niet alles kunnen bevatten door het ontwerp.
Inmiddels weet ik mijn weg wel te vinden in de nieuwe én oude versie.
Ik weet mijn weg ook te vinden in de nieuwe versie(s) maar 9 van de 10 keer is net de ene optie die ik nodig heb daar niet in aanwezig.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 26 juni 2020 15:04]

Lijkt me bijzonder. Je kunt bijna alle oude configuratiescherm opties op die manier bereiken. Of draai je stiekem LTSB? Elke nieuwe Build wordt het weer uitgebreider.

Of als alternatief : Windows toets en gewoon beginnen te typen, bijvoorbeeld "computerbeheer". Dan sla je beiden over.
Lijkt me bijzonder. Je kunt bijna alle oude configuratiescherm opties op die manier bereiken. Of draai je stiekem LTSB? Elke nieuwe Build wordt het weer uitgebreider.
Nee, geen LTSB. Inderdaad wordt er in elke nieuwe build weer wat meer weergegeven. Toch vindt ik het er niet op vooruit gaan, behalve dan als je vergelijkt met vorige versies van "Windows Ten", niet t.o.v. "Seven" of "XP".
* (overigens W2K was NT5.0, XP was (NT)5.1, Vista was (NT) 6.0, "Seven" was (NT)6.1, en "Eight" en "8.1" waren dus eigenlijk (NT)7.0 en (NT)7,1 (werd toen onder water nog als versienummer op gegeven) dat is pas bij Ten veranderd.
Of als alternatief : Windows toets en gewoon beginnen te typen, bijvoorbeeld "computerbeheer". Dan sla je beiden over.
Ja inderdaad: services.msc, msconfig e.d. maar daar zie je nu bij de laatste builds juist dat je geen wijzigingen meer kunt doen. Voor services te herstarten of uit te schakelen moet je sinds kort naar taakbeheer en ook het msconfig scherm blijkt niet meer 100% te werken (taakbeheer).

Maar bijvoorbeeld de zone-instelling voor veiligheid en de privacy settings (van voorheen IE, nu Edge) moet nog steeds via configuratiescherm. Het programma's-en-onderdelen-scherm heeft ook niet dezelfde lijst als settings/apps. Windows store apps vind je alleen in de laatste, maar verder heeft de eerste meer opties. Beheren van printers werkt ook veel beter via het oude scherm.
Wist niet dat ik de enige was, maar dit is ook mijn grootste ergernis binnen Windows. Ik hekel echt die gesimplificeerde menu-indelingen.
Het eerste wat ik inschakel op het desktop na (her)installatie van Windows 10 is het icoon van Control Panel, helemaal met je eens.
Ik ook, klik altijd zo snel mogelijk door die simpele schermen heen. gedoe
Ah ja, het bekende Windows OS-generatie stacking probleem. Het eerste scherm is W10, doorklikken naar uitgebreide settings is een W8 scherm, naar 'advanced' en je komt in een W7 scherm en als je echt in de krochten van het OS komt zit je naar een XP-design te kijken...

Wat dat betreft mag MS wel eens een grote UI-schoonmaakactie gaan doen om dat allemaal gelijk te gaan trekken.
En daarbij vooral geen instellingen weghalen, maar gewoon achter een dropdown "Geavanceerd" zetten.
Ja, want stel je voor dat die ene use-case die gebruikt wordt door een kleine gemeente in midden-Spanje opeens niet meer werkt bij een update...

Wat dat betreft is Apple daar toch wat rigoreuzer in: Over x jaar stoppen we met ondersteuning van y (bv. 32-bit ondersteuning): ga maar aan de slag.
Sommige netwerkinstellingen of andere basic instellingen zijn gewoon echt nodig in een OS. En nu moet je al 3 schermen diep gaan zoeken naar die ene knop die het legacy-settings scherm opent waar de optie die je zoekt wel aanwezig is. Ik ben zeker in-favor om die legacy schermen te verplaatsen naar het modernere stuk, maar ik zie Microsoft ook wel eens de knoop doorhakken om gewoon die schermen te nuken.
Bij macos (en Linux) zitten de meest geavanceerde instellingen vaak ook niet in de UI, maar ze zijn door middel van configuratiefiles (via de CLI) wel aan te passen. Ik denk dat Windows van die aanpak ook zou opknappen, maar dan moet het OS van onder naar boven wel een opknapbeurt krijgen want je Registry editen is voor niemand leuk
Beetje omgekeerde wereld in mijn opinie. Microsoft had een vrij effectieve interface voor o.a. netwerkinstellingen in Windows XP. In Windows 7 is daar een extra laagje overheen geplakt (het Network and Sharing center), en met Windows 8 en 10 is daar nog weer een extra laag aan toegevoegd. In plaats van die onderste functionele laag te verwijderen zouden ze ook een paar van die nutteloze lagen die er bovenop zijn geplaatst weg kunnen gooien.

Een extra RMB shortcut naar Adapter Settings voor je actieve connectie zou al zoveel klikken schelen.
Meestal zijn dat conf files.Optioneel een cli tool die daarbij kan helpen. Dat vindt ik niet het zelfde dat alles via cmd moet worden gedaan, waar windows op insteekt met powershell. Dat maakt het alleen maar de meest omslachtige methode van de 3..

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 24 juni 2020 12:23]

Zoals iemand hier benoemd zitten de Audio en Netwerk instellingen al in de gevaren zone. Bepaalde dingen die nu al lastig bereikbaar zijn(zeker voor geluid) zou ik voor geen goud kwijt willen.En ook niet verstopt achter een CLI. Al kan dat soms handig zijn, soms ook echt niet.
Wat dat betreft is Apple daar toch wat rigoreuzer in
Weet je ook gelijk waarom apples desktop markt veel kleiner is dan de windows desktop markt.
Ik heb nog win98 software die draait in win10. Dat is bij apple anders.
Voor windows 7 kon je een map aanmaken met de naam ".{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}" (zonder " dus :-) ) Dit werkt nog altijd in windows 10.

Edit: godmode weggehaald in naam van de map.

[Reactie gewijzigd door Janbraam op 25 juni 2020 12:05]

Idd. En het gaat dan voornamelijk om die CLSID extensie, hij hoeft niet per se "GodMode" te heten :)
Zie https://en.wikipedia.org/...er_Control_Panel_shortcut
Bedankt! Ik heb mijn bericht aangepast. Die wiki-pagina vond ik ook leuk om te lezen!! _/-\o_
Moet je eens proberen tot bij de tijdserver instellingen te komen. Das 5 keer doorklikken.
? Rechts klikken (op klok) en links klikken X2 dus.
Maar de meeste mensen hoeven niet zo heel vaak bij de tijdserver instellingen te komen.
Dat is tijd en tijdzone instellen bij installatie en klaar. De NTP server settings stel ik trouwens gewoon in via een GPO. Domain joined machines synchen met de Domain Controller als ze verbonden zijn met het netwerk en anders gewoon verbinden naar pool.ntp.org.

Als je vaker in andere tijdzones zit, kun je natuurlijk (met 3 keer klikken) "Set time zone automatically" instellen. Dan hoef je je daar tijdens je reizen maar weinig zorgen om te maken.
winkey -> "Time" en je vindt alle mogelijkheden voor tijd instellingen in het startmenu.
Volgens mij heb je minder kliks nodig om de wikipagina over Hitler te vinden vanaf de pagina over de Efteling, dan het vinden van de tijdserver instellingen.

edit: Mensen die dit modereren als ontopic of informatief :+

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 juni 2020 11:45]

Ik kom op 4 klikken, en dat heb ik aanzienlijk sneller gevonden (15 seconden) dan bijvoorbeeld een handmatig IP adres instellen binnen het Windows configuratiescherm.
winkey => ncpa.cpl _/-\o_

Ik zou niet eens meer weten onder welk veel-te-subtiele linkje ze dat control panel item in de laatste versie van Windows 10 weggemoffeld hebben...

[Reactie gewijzigd door Joolee op 24 juni 2020 11:19]

Vraagteken klikken=> "co" intikken en voila, Configuratiescherm app is zichtbaar. Klik en go.
Als windows er zin in heeft want het zoek venster wil nog weleens moeilijk doen. Hier zijn al meerdere klachten over geweest en het lijkt nog niet opgelost.
Soms komt je opdracht simpelweg niet naar boven en soms na 1 letter. Dat maakt het niet echt betrouwbaar.

Edit: smartphone typo's... zucht.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 24 juni 2020 15:03]

Heb op een stuk of 10 machines nooit issues gehad...
Dat laat meteen het probleem met dit systeem zien. Alles is verder weg gestopt en kost veel meer moeite om te vinden. TENZIJ je toevallig weet hoe alles heet binnen windows en 99% weet dat niet en is dus slechter af omdat alles ook nog eens dieper weggestopt zit.
Dit roep ik al jaren maat Microsoft heeft daar nog niets aan gedaan. Ik hoor veel van mensen dat iets bij Windows 10 niet meer in te stellen is terwijl het gewoon zo diep verstopt is dat ze het niet kunnen vinden.
Het terugzetten van de windows 7 ui met classic taak managet, configuratiescherm en start menu is bijna altijd een oplossing. Er is een grote groep die niet in staat is keer op keer deze aanpassingen uit hun hoofd te leren en daar slaat Microsoft de plank keer op keer compleet mis.
naast ncpa.cpl is het ook niet veel meer clicks dan vroeger. Rechtermuis op netwerk icoontje -> Open network & Adapter Settings -> Change Adapter Options. Dat kost wel geteld 3 seconden om daar te komen.
offtopic: hier ook 15 seconden maar 3 klikken (efteling -> westphalia -> world war 2 -> adolf hitler)! ;)

Ontopic: Ik vind het ook hinderlijk. Naast audio lijkt het ook bij netwerkinstellingen alsof ze steeds meer functionaliteit er uit halen...

Ontopic van de post: Gezien hoe minimaal de aanpassing is zou ik het bijna geen nieuws willen noemen. Wel vind ik het beter dat die tiles zich beter voegen in de rest van het menu, dus vind ik het wel een goede verbetering. Zelf verwijder ik vaak al die tiles, het lijdt maar af en het meeste vind ik door direct de naam in te tikken. Dat is sneller dan de muis moeten gebruiken.
Het is via drie clicks the doen:
  • Walt Disney Company
  • Der Fuehrer's Face
  • Adolf Hitler
Ik zal wel achterlijk zijn, of het niet snappen o.i.d., maar waarom niet rechtsboven gewoon Hitler ingetikt in het zoekvak?
Dan heb je toch maar 1 stap nodig op wikipedia?
Met hoeveel kliks kan jij Hitler intypen?
Hitler heeft nog steeds 6 letters.
Maar hoeveel letters heeft @paoper dan ingetypt? Of @Mr777
En om eerst de Efteling te bereiken hoe doen ze dat met hoeveel clicks.
of het niet snappen o.i.d.
Efteling -> Disneyland -> Walt Disney -> Anti-semitism -> Nazi Germany -> Hitler

Evenveel dus?
Beetje omslachtig ;-) Efteling -> Netherlands -> Nazi Germany -> Adolf Hitler
Bravo! We hebben de kortste mogelijkheid alleen niet gevonden. Er zijn maar twee stappen nodig: https://www.sixdegreesofw...ing&target=Adolf%20Hitler
Thanks voor de URL naar deze geniale website
Het vergt precies drie kliks vanaf de Efteling naar Hitler.. (Westphalia > Germany > Hitler)
2: Copenhagen -> Hitler.
Helemaal mee eens. Geen idee hoe de prioriteiten bij MS lopen op dit vlak maar tot nu toe vind ik iedere major update teleurstellend omdat allerlei zaken zoals inderdaad geluidsinstellingen en netwerk pertinent maar niet aangepakt worden.
Zolang ze de oude schermpjes maar beschikbaar maken. Die nieuwe Metro settings zijn compleet nutteloos, de enige reden dat ik ooit sound settings open is omdat daar de link naar sound control panel te vinden is.
Eens. Ze mogen al die metro meuk eruit gooien en de windows 7 stijl settings weer terugbrengen van mij.

Nog beter als ze alles weggooien en het nu eens goed doen. Wellicht over 6 jaar weer
Eens. Ze mogen al die metro meuk eruit gooien en de windows 7 stijl settings weer terugbrengen van mij.

Nog beter als ze alles weggooien en het nu eens goed doen. Wellicht over 6 jaar weer
Dat zie ik helaas nog niet zo snel gebeuren, enkel bij een van de volgende events:
1) opsplitsing van Microsoft (Twintig jaar geleden voorgesteld maar op het laatste moment afgeketst)
2) faillissement van Microsoft waarna bij een doorstart Windows door een partij wordt voortgezet die de gebruikersfunctionaliteit voorop stelt (zoiets als Sun, Wordperfect voor de overname door Novell, Borland). Een nog betere optie zou zijn als er meerdere partijen aan de hand van Microsofts broncode een eigen versie mochten gaan ontwikkelen.
Van mij mogen ze het hele startmenu verwijderen en alleen die zoekkmop laten staan, sinds sinds W8 is het hele startmenu onbruikbaar gemaakt met tiles die je nooit nodig hebt.
Van mij mogen ze het hele startmenu verwijderen en alleen die zoekkmop laten staan, sinds sinds W8 is het hele startmenu onbruikbaar gemaakt met tiles die je nooit nodig hebt.
Dan haal je die tiles toch weg. Wat is het probleem? :?
De Sound Settings zijn idd super kut in Windows 10. Elke keer dat er iets veranderd moet worden is het zoeken naar de juiste link in het juiste venster om de instelling terug te vinden die je nodig hebt.
Alle settings wat mij betreft. Het feit dat er twee control panels zijn snap ik nog steeds niet.
Dit ^

Gebruik zowel Debian als Windows, maar merkt dat ik elke keer weer als ik mijn netwerk settings op windows wil wijzigen dat ik toch even aan het rondklikken ben voordat ik ben waar ik wil zijn.

Heb dat trouwens met meerdere settingssoorten in windows 10, had voor windows 10 minder issues. Het is nog steeds wel beter dan in Debian trouwens, daar probeer ik het niet eens meer met de muis.

Vind het voorbeeld scherm niet eens zoveel anders, moest vrij lang kijken voordat ik de verschillen zag. Zal aan mij liggen :S.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Microsoft de extra stappen toevoegt om gebruikers te ontmoedigen. 'blijf er vanaf als het werkt' - een ander credo kan ik me niet bedenken om instellingen juist moeilijker vindbaar te maken.
Maak een setting voor basic en advanced users. Basic krijgt een apple-achtige omgeving met mooie kleurtjes, plaatjes en basale instellingen. Advanced users kunnen overal bij en hoeven niet 4849x te klikken om de netwerkinstellingen te resetten.
Voor mij is het moment aangebroken dat ik het gebruikersonvriendelijk & betuttelend vind. Microsoft zit al tig jaar in de OS wereld. Houd AUB op met het wiel opnieuw uit te vinden.

Zo, moest er effe uit. :)
Durf die geluid instellingen niet meer aan te raken.
Kopel ik mijn kop telefoon dan werken een paar er op en de rest blijft op versterker staan.
Verander ik die dan kan ik na een her start van alles veranderen omdat er weer van alles verandert is..... DRAMA
Inderdaad, ik ben iedere keer de weg kwijt waar ik nu wat moet instellen. Van nieuw ga je weer naar oud en andersom. Maak het consistent en zorg voor één plek.
Netwerksettings is inderdaad een drama. In de oude interface kon je een ip instellen met
IP: 192.168.5.10
subnetmasker: 255.255.255.0

de rest kon je leeg laten, en dan had je een fixed IP om een router te kunnen configureren bijvoorbeeld.
In de moderne omgeving accepteert hij die instellingen gewoon niet. Daar krijg ik altijd de melding: "Kan IP-instellingen niet opslaan. Controleer een of meer instellingen en probeer het opnieuw."
Dat is geen feit. Dat is een mening.
Ik gebruik altijd nog de classic Control Panel door op de Windows + R toets te drukken om vervolgens "control panel" in te voeren. De nieuwe panelen zijn echt verschrikkelijk en missen overzicht en functionaliteiten. Ik ben voor moderne schermen, maar dat moet niet ten koste gaan van de feature set.
Bijna alle windows versies hadden een start menu wat logisch was en eenvoudig.
Al vanaf windows 95 dacht ik.Eindelijk komen ze daarmee op de proppen
Btw die kleuren zien er goed uit, dat thema ook.
Ik weet het het start menu was er al maar niet zo logies als de andere versies van windows.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 24 juni 2020 13:52]

Man oh man... het STARTMENU is toch al jaren gepruts... en dan die tegeltjes voor al die touchscreen schermen... waar zijn die touchscreens toch allemaal? 10% 5 %?
Voor mensen met lange armen? Pianisten?

En dan die config narigheid... ga toch eens bij APPLE kijken... al jaren consistent.
Dat is echt ontworpen en verlaten door de KAD - Klanten Afweer Dienst.

Als MS een gemeente was hadden ze al 20 jaar lang overal eenrichtingsverkeer, verboden in te rijden, uitholling overdwars, straatnaamborden gewijzigd van Appl- naar Peerstraat... hoe kan een bedrijf van dergelijke afmeting en impact zo rondklunzen met zijn GUI - dat waar iedere gebruiker 822x per dag mee moet werken... of hij wil of niet...

Sinds ik Classic Start Menu en GODmode gebruik heb ik nergens last van.

Wie is nog meer ook zo blij met het everchanging MS Startmenu?

Orford
Ja 100 keer dit.

Ik heb wel gemerkt dat de "manage audio devices" paneel toch het beste in gebruik blijft. Kost echter wel een hoop gejank om eventjes wat aan te passen soms.
Eensch, omdat ik het niet zo heel vaak aanspreek zit ik elke keer weer te zoeken naar de klassieke configuratie menu's. In de zoekbalk het intypen zou het makkelijker moeten maken, maar idd de windows 8 stijl menu's zijn ronduit onoverzichtelijk en te abstract bij vlagen.
Haha, idd. Ik gebruik zelf Linux (Gnome) en af en toe Windows. Komt altijd een beetje lullig over als je als "computernerd" voor iemand anders iets moet configureren in Windows. Onder Gnome heb ik alles zo gevonden maar onder Windows zoek ik me een ongeluk. Meestal vind ik wat ik moet hebben als ik bij de "classic" configuratiescherm onderdelen ben aanbeland.
Gegeven hoe lang ze hier al mee te koop lopen zou het mij niet verbazen dat deze wel degelijk naar 20H2 zal komen. Anders zijn ze er wel heel vroeg mee.

En als ik die screenshots zie moet ik altijd direct aan een KDE desktop denken.
Ik vind het altijd jammer dat ze zo erg op elkaar lijken maar Windows nauwelijks functionaliteit en aanpasbaarheid heeft t.o.v. KDE Plasma.. Frustreert me enorm wanneer ik met Windows bezig ben in een VM.
Tja, zo vind ik KDE weer veel te aanpasbaar. Net waar je voorkeur ligt natuurlijk.
Mijn voorkeur is XFCE
Is een goede ja maar ik verkies toch nog altijd Cinnamon.
uberhaubt eigenlijk wel verbaasd dat het startmenu nog gebruikt wordt. Enige waar ik het nog voor gebruik is omdat de Windows toets indrukken en dan beginnen te typen om te zoeken snel en handig is.

Voor iedere ander, fijn dat er af en toe een update komt :-)
Probleem dat ik daarmee heb is dat typen Meer acties is en langer duurt en je ook nog eens alle termen uit je hoofd moet weten en in mijn geval ook in verschillende talen omdat Windows niet slim genoeg is om taskmgr in andere talen ook te snappen. Het zou al een start zijn als ze zoektermen in alle talen weer zouden geven zodat het juiste resultaat vaker naar boven ven komt.

Daarnaast ben ik linkshandig en Windows toets betekent muis loslaten om die toets in te drukken of naar het toetsenbord te kijken want mijn andere hand is niet eens in de buurt van een windows toets. Het is dus niet praktisch om meerdere redenen.

Verder gebruik ik classic shell omdat er daarmee meer relevante links in het start menu komen. Bijvoorbeeld veel gebruikte top 15 en 10 gepinde daarboven en custom aan de rechterkant. Voor mij is een flick met de muis naar linksonder simpelweg het snelste.
En als ik die screenshots zie moet ik altijd direct aan een KDE desktop denken.
Of Windows Whistler. 't Zal de wallpaper wel zijn.
Me too. En sinds maandag ook Mac OS Big Sur. Beiden lijken wel op KDE Plasma geïnspireerd, met een IOS sausje erbij.
Mogen ze van mij direct veranderen zoals in deze teaser. Ik vind het veel mooier.
Ik heb geen transparante balken e.d. en live tiles zijn allemaal verwijderd. Wat is dan de meerwaarde?
Niks, ik zie ook geen verschil. Ik heb wel een paar applicaties gepinned, maar dat zijn normale shortcuts en die volgen je thema / kleureninstellingen al.

Mijn eerste gedachte toen ik de titel las en de screenshots zag was dan ook "welke wijziging?"

Transparantie van je startmenu lijkt me trouwens super irritant als je iets open hebt of snelkoppelingen op je bureaublad hebt. Als je je start menu opent wil je je toch het start menu gebruiken, dan zit transparantie alleen maar in de weg lijkt me?


edit: enige wijziging die ik zie is het vakje achter de icoontjes in de linker lijst. Ik heb hier geen wit vlak zoals word gesuggereerd, maar er zit wel een vlakje inderdaad, deze volgt wel netjes het thema kleur op (de "accent colour").

[Reactie gewijzigd door DaitoX op 24 juni 2020 11:03]

Ik hield mijn eigen start menu er naast, en zit ook te kijken ik zie echt geen verschil.
Nu heb ik geen live titles maar wel tegeltjes van apps, dus wordt/ excel etc erin staan als tegel.

edit:

Het verschil met het huidige startmenu van Windows 10 is dat de Live Tiles geen kleuren meer hebben

Dat was me dus nog niet eens opgevallen :P

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juni 2020 11:18]

Gelukkig ben ik dus echt niet de enige die geen echt verschil ziet en precies die tegels heeft.
Het verschil met het huidige startmenu van Windows 10 is dat de Live Tiles geen kleuren meer hebben

Het viel mij niet eens op maar dit is er dus veranderd, dit noem ik nou niet een huge verandering om te vereenvoudigen ofzo.

Dus Word is niet meer blauw en Onenote niet meer paars, alles is 1 kleur wit.
Dit lijkt mij juist onhandiger nu zie je aan de kleur sneller o ja die is het, dat zie je vaak sneller dan de naam.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juni 2020 11:20]

Hoogstens minder vervuiling van kleuren. Maar de achtergrondkleur van je tiles kan je al lang in dezelfde kleur zetten als je start menu, voor de mensen die daar last van hadden was dit al op te lossen. Nu dat jij mij hebt laten kijken viel het mij pas weer op dat mijn iconen een groene achtergrond hebben. Zo vaak kom ik niet in mijn start menu, of ik zie die kleur niet meer.
Ja het is wellicht inderdaad iets strakker, en niet meer een regenboog aan kleurtjes zo.
Ik moet zeggen ik weet toch wel waar het staat, dus denk niet dat dit echt wennen gaat zijn.
Je doet het dan verkeerd!

Je moet alle Live-tiles laten staan zodat je startmenu continue bij blijft met alle 'aanbiedingen' en promoties.

Je weet wel, de echt belangrijke zaken zoals de betaalde Office 365 suite, Minecraft, Wunderlist, Microsoft Money, Microsoft News, Flipboard, Candycrush, Xbox Live, Ebay en andere random store apps.

/s
Dus omdat jij iets niet gebruikt is er geen meerwaarde met de verdere verfijning ervan? Ik vind het net positief dat ze verder blijven werken met de feedback die ze krijgen van mensen die het wel gebruiken.
Deze verandering komt echt niet voort uit de feedback van gebruikers, anders hadden we al lang andere wijzigingen gehad. Met name wijzigingen met als doel het startmenu functioneel dichter bij dat van Windows 7 te krijgen. Microsoft is geen bedrijf dat publiekelijk om feedback vraagt en dat incorporeert in haar producten. Het is überhaupt al lachwekkend dat een kleine wijziging als dit zodanig geadverteerd wordt, waaruit duidelijk wordt dat er geen andere significante wijzigingen aangebracht zijn in het menu.

[Reactie gewijzigd door Lapjespoes op 24 juni 2020 12:02]

Ik lees het artikel en zie de screenshots. Enige wijziging in mijn ogen is de transparantie en de live tiles. Die heb ik allemaal uitgeschakeld en/of verwijderd. Dan is het toch niet zo raar om te vragen wat er dan nog in de wijziging van het startmenu als meerwaarde is voor mij? Leuk dat iemand wel graag live tiles gebruikt en een transparant menu overal overheen wel hebben, iedereen zijn smaak, maar als Microsoft groots aankondigt dat ze wat icoontjes op live tiles aanpassen en een transparantie van een start menu Tweaken, dan mag ik toch vragen wat er allemaal in de wijziging zit dat ik misschien over het hoofd heb gezien?
Nieuw start menu? Laat ze eerst eens wat consistentie toevoegen in Windows 10. Het is eigenlijk beschamend. Hoe lang zitten we nu al met 2 control panels bijvoorbeeld?
Alsjeblieft niet!

Dat nieuwe instellingenpaneel gaat echt niet verdwijnen, maar de hoeveelheid en dichtheid van de informatie is veel te laag om bruikbaar te zijn voor power users.

Denk bijvoorbeeld aan de instellingen onder Administrative Tools -> Computer Management, en probeer je in te denken hoe veel ruimte dat in een nieuwe stijl instellingenpaneel zou innemen. Dat gaat absoluut nooit lukken. En het zou tijden duren voor ik m'n weg erin zou kunnen vinden.

Het oude control panel zit ook vol met opties voor geïnstalleerde software, zoals het NVIDIA control panel indien je een NVIDIA GPU hebt, instellingen voor m'n tekentablet, etc.

De huidige aanpak is voor mij prima. Normale users -> nieuwe paneel, waar je precies genoeg opties hebt om een beetje te customizen, maar niet genoeg om je PC te verkloten. Power users -> oude control panel, waar je PC verpesten geenenkel punt is als je domme dingen doet.
Alleen is dat niet hoe het werkt. Verschillende instellingen zijn plots niet meer beschikbaar op de oude plek en hebben gewoon een tekstuele beschrijving (NIET EENS EEN LINK) dat het in het nieuwe menu beschikbaar is.
Dat niet alleen. Moet je eens proberen te werken met 3 schermen. Het is gewoon een raadsel op welk scherm een nieuw venster zal openen. Moet je eens op de winkey drukken terwijl je een applicatie op je linkse scherm de focus heeft. Gaat het startmenu plots op het rechtse scherm open. WTF? Zo moeilijk kan het toch niet zijn...
Moet je eens proberen te werken met 3 schermen. Het is gewoon een raadsel op welk scherm een nieuw venster zal openen.
Dat ligt niet aan Windows maar aan de applicatie. Die kan kiezen welke scherm of bijvoorbeeld onthouden op welk scherm de applicatie het laatst gebruikt is.

[Reactie gewijzigd door Franckey op 24 juni 2020 19:43]

Daar word ik ook zot van 8)7
Sinds de launch van Windows 10.

Alleen de ene is Instellingen menu en andere control panel, at least on paper want Microsoft probeert te veel dingen in Instellingen te proppen die daar helemaal niet noodzakelijk zijn.
Ben ik nou de enige die na een verse installatie al die extra meuk verwijdert om een zoveel mogelijk op Windows 7 gelijkend 'classic' startmenu te krijgen?

[Reactie gewijzigd door alexbl69 op 24 juni 2020 12:51]

Ik vind het nieuwe start menu maar niks. Ik download / installeer meestal OpenShell een fork van Classic Shell. Dan krijg je de oude Windows 7 start menu netjes terug.

Raad wel aan een custom install te doen en alleen de start menu te installeren. De overige functionaliteit vind ik zelf onnodig.

https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu

[Reactie gewijzigd door GaarEnSappig op 24 juni 2020 11:46]

Opzich, als je al die tiles weg haalt, heb je een menu dat lekker schoon is en bijna net zo werkt als windows 7.
Volgens mij kun je de ruimte van het start menu voor tiles schalen, waarschijnlijk kun je dat deel dan ook kleiner maken.
Als je ze helemaal weg haalt ruimt het echt op
Toch blijf ik een hekel aan die zoekbalk hebben, qua look staat het totaal niet. Heb het dan ook weggehaald. Smaken verschillen denk ik.
Het is zo kolossaal in vergelijking met de rest, terwijl het (voor mij) totaal geen nut heeft. Ik druk op de windows toets en type. Dat is sowieso toch sneller dan met de muis eerst dat ding aan tikken?!
Wait, thanks! Dat wist ik niet dat je de zoekfunctie gewoon zo kan gebruiken.

Nu heb ik het beste van beide werelden!
Bedankt voor de tip, meer ruimte nu..
Ja ik vervang het altijd met de search icon (hoewel zoeken via start menu ook goed gaat).
Meteen even een politiek statement maken ook. Komt me een beetje de strot uit persoonlijk, maar het ziet er wel strak uit.
Dit was ook helemaal niet bedoeld als teaser voor het nieuwe design, deze afbeeldingen komen van het Pride themepack voor Windows 10.
Ah oké, fijn :) dank voor je toelichting.
Langzaam aan terug naar het simpele Windows 95 startmenu.

Dan herontdekken ze weer dat dat zo slecht nog niet was.
Ik snap dat nostalgie een ding is maar wat een gedrocht is dat.
Als dit betekent dat we eindelijk van die rare achtergronden af zijn bij het toevoegen van een UWP-app aan het bureaublad, ben ik er blij mee.
Office... 364?

Also also, dit is natuurlijk niet nieuw. We hebben deze UI al gezien en tot de tijd komt dat het ook daadwerkelijk in een bruikbare build komt te zitten blijk ik een "eerst zien dan geloven"-attitude houden wat dit betreft.

Dat gezegd hebbende, het ziet er goed uit, al zou de huidige UI er ook goed uit hebben kunnen zien als alle tegels gewoon de accentkleur volgde.
De komende grote update van Windows 10, 20H2 die in het najaar moet verschijnen, bevat vrijwel alleen prestatie- en stabiliteitsverbeteringen.
...en een volledig vernieuwde Microsoft Edge. En zal waarschijnlijk ook een hoop kleinere dingen toevoegen zoals 19H2 dat deed. En ook Adobe Flash zou met deze versie verwijderd gaan moeten worden (hoewel dat ook al naar oudere versies zou kunnen uitrollen via een update aangezien het na 2020 sowieso gedaan is, sterker, lijkt met het meest logische dus niet perse gekoppelt aan 20H2).

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 24 juni 2020 10:57]

Nieuwe Edge? Microsoft is deze week begonnen met Edge Chromium uit te rollen in Nederland. Of gaat het hier om nog een wijziging in Edge?
Gaat om Edge Chromium die dan de oude Edge vervangt in de standaard setup. Als in, na een clean install heb je Edge Chromium ipv de oude Edge. Nu is het nog via handmatige install van de Edge website of een Windows Update uitrol.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True