Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft maakt Windows 10 May 2019 Update beschikbaar

Microsoft is begonnen met het vrijgeven van de May 2019 Update van Windows 10. Gebruikers van Windows 10 die nadrukkelijk zoeken naar nieuwe updates, krijgen de laatste versie van het besturingssysteem.

Windows 10-gebruikers die de May 2019 Update willen installeren, kunnen bij Windows Update op de knop voor 'Check for updates' klikken. Windows controleert dan of de update voor de gebruiker beschikbaar is. Voortaan moeten gebruikers specifiek op 'Download and install' klikken om grote feature-updates door te voeren. Microsoft geeft de update gefaseerd vrij, dus niet iedereen kan deze vervolgens downloaden en installeren.

Microsoft meldt de data en feedback nauwgezet in de gaten te houden voor het vrijgeven. Het bedrijf is voorzichtiger geworden met het bijwerken van zijn besturingssysteem na de grote problemen die ontstonden bij de release van de October 2018 Update. De algemene beschikbaarheid van die update volgde daarom pas eind maart 2019.

Wie nu de May 2019 Update al wel binnenkrijgt, kan zelf in zekere mate kiezen wanneer het besturingssysteem deze moet doorvoeren en het systeem moet rebooten. Gebruikers kunnen het afronden van de installatie vijf keer met telkens zeven dagen uitstellen. Bovendien komt er de mogelijkheid om Windows op basis van gebruikspatronen te laten bepalen welk tijdstip het geschiktst is voor reboots.

Microsoft heeft al enkele problemen met betrekking tot de update geïdentificeerd. Zo is er onder andere een compatibiliteitsprobleem met een Intel Display-driver waardoor aanpassingen aan de schermhelderheid niet goed worden doorgevoerd. Daarnaast kunnen er audioproblemen zijn bij de combinatie met Dolby Atmos en kan het zijn dat updates falen bij de aanwezigheid van een externe drive of sd-kaart.

De Windows 10 2019 Update bevat naast de wijzigingen bij de Update-procedure onder andere nieuwe Fluent Design-effecten bij de interface, een Light-thema, een scheiding van Cortana en de zoekfunctie, en een direct aan te passen Action Center.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-05-2019 • 11:00

161 Linkedin Google+

Submitter: MvBeest

Reacties (161)

Wijzig sortering
hier staan ook nog aandachtspunten of eventuele problemen:
https://docs.microsoft.co...on/status-windows-10-1903
En dan staat er ook nog eens dit: Note We recommend that you do not attempt to manually update using the Update now button or the Media Creation Tool until this issue has been resolved.

Biedt het dan nog niet aan zou ik zeggen...
Dank voor de link!
Biedt het dan nog niet aan zou ik zeggen...
Het meerendeel van de gebruikers gaat die knop niet gebruiken, simpelweg omdat ze hem niet eens kunnen vinden. Verder: waarom niet aanbieden? Mensen die wel weten wat ze aan het doen zijn zullen deze update wel willen kunnen installeren, waarom het dan extra moeilijk maken?
En van het andere deel van de gebruikers die er wel op klikken heeft wellicht last van de genoemde issues waarbij Microsoft adviseert vooral niet uit te rollen. Het is dan op zijn minst zaak dat er een waarschuwing komt, voorafgaand aan de installatie, dat er issues zijn waarvoor een -do-not-install- advies geldt.
Waarom niet aanbieden?! Lijkt me nogal self-evident, als je er vervolgens aan toevoegt, We recommend that you do not attempt to manually update using the Update now button. Bied het dan inderdaad gewoon niet aan.
Dat is net zoals een self-destruct button op een semi-moeilijke plek in iedereens huis plaatsen en zeggen: "Het meerendeel van de gebruikers gaat deze knop toch niet vinden".
Ik heb wel direct geupdate. Ik zou last moeten hebben van deze "known issues" maar heb nergens last van. Ben nog specifiek het lijstje af gegaan. Zelfs mijn brightness control werkt gewoon prima.
Ja maargoed, jou bevindingen kunnen natuurlijk afwijken van de bevindingen van andere mensen. Je moet je realiseren dat Windows op veel verschillende computers met verschillende drivers en hardware draait. Een probleem wat jij misschien niet hebt kan een andere groep gebruikers wel ervaren. Ik ben het wel eens met het argument dat men geen updates moet uitrollen waar problemen in gevonden zijn. Het argument "works for me" is in de programmeerwereld een slap excuus.
Ik krijg hem hier niet binnen. Heb al meerdere keren op de 'naar updates zoeken'-knop in WU geklikt. Eerste keer dat dat gebeurt bij mij moet ik zeggen.
Maar geen enkel van de 3 bekende problemen die nog niet zijn opgelost is van die aard dat ze voor grote problemen kunnen zorgen. Natuurlijk heeft MS sowieso liever niet dat je handmatig de update gaat binnenhalen en het overgrote deel van de mensen wacht dan ook gewoon totdat deze vanzelf binnenkomt. Maar als je echt niet kan wachten gaan ze je ook niet tegenhouden, ook al omdat er niets verhinderd dat je gewoon een herinstallatie doet.
Media Creation tool etc is ook bijgewerkt, mocht je hem niet binnen krijgen via windows update net als mij.
linkje naar site: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
de update assistant rechtstreeks: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=799445
de media creation tool rechtstreeks: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

[Reactie gewijzigd door dasiro op 22 mei 2019 12:24]

bedankt voor de link.Ik ben nu aan het updaten.
Ik krijg hem ook niet binnen via WU. Eerste keer dat dat gebeurt bij mij. MS neemt de gefaseerde uitrol blijkbaar serieuzer dan vorige upgrades. :P
Het is net als met medicijnen... als je ooit een keer de bijsluiter hebt gelezen, en wat er mogelijk aan bijverschijnselen kan optreden, begin je ook niet meer aan een aspirine of een ibuprofen.
Er waren ook allerlei issues met de vorige update... ik heb die indertijd op dag 1 geïnstalleerd en nergens problemen mee gehad. Dan lees je later dat een van die problemen bij minder dan 1% van de gebruikers op had kunnen treden... voor zover ik weet is dat over het algemeen een aanvaardbaar risico.
Ik verbaas me dan ook over alle Tweakers die nu plotseling (als het om hun PC gaat) als anti-vaxxers tekeer gaan.
Je hebt een punt, zonder al teveel hysterie wil je uiteindelijk updaten. Het enorme bashen om doorgaans trivialiteiten geeft geen pas. Er is wel eens een nadeel, maar we blijven niet met z'n allen op W7 forever. Met de vele verschillende configuraties snap ik dat er iets mis kan gaan, zeker met heftig getweakte systemen.

Maar 1% ernstige fouten is minstens 10.000x teveel in mijn ogen. Als 1% van de hardware faalt ga je verlies draaien. Als 1% van de auto's faalt vallen er doden. Voor software zijn we doorgaans wat toleranter, maar waarom? Als 1% van de computers op één andere manier crasht tijdens het updaten kost dat IT-afdelingen wereldwijd miljarden. Bedrijven die met standaardconfiguraties werken zien hele afdelingen uitvallen omdat alle laptops/desktops het ineens niet meer doen. Da's een dag of twee duimendraaien. Die verdwenen bestanden bij de vorige update zijn natuurlijk geen klein dingetje. Als m'n batterijleven even 10% achteruit is gegaan en er een week later een driver-update komt is dat een stuk acceptabeler. Maar MS kreeg terecht de wind van voren.

edit: er wordt verwezen naar de vorige update hé door Jester-NL. Dat was geen klein probleem. Dus ja, nu doen ze het hopelijk beter.

[Reactie gewijzigd door brabbelaar op 22 mei 2019 13:25]

Maar 1% ernstige fouten is minstens 10.000x teveel in mijn ogen.
Maar de update wordt ook alleen nog maar uitgegeven aan mensen die expliciet op nieuwe updates zoeken én expliciet zeggen deze te willen installeren. Ik zie hier geen groot probleem, Microsoft pakt het hier m.i. prima aan
Nee, ze worden geinstalleerd bij gebruikers die expliciet op een knop drukken die impliciet meer doet dan men zou verwachten. Bij mij is niet bekend dat er bij het expliciet indrukken van de knop informatie gegeven wordt over het meer updates installeren dan bij de normale automatische update.

[Reactie gewijzigd door Archcry op 22 mei 2019 17:28]

Ik refereerde meer naar de note die in het update document van Microsoft staat:
Note We recommend that you do not attempt to manually update using the Update now button or the Media Creation Tool until this issue has been resolved.
(https://docs.microsoft.co...on/status-windows-10-1903)

M.a.w. zelfs wanneer je dus expliciet toestemming geeft wordt je nogsteeds niet gewaarschuwd voor de problemen die in de documentatie beschreven staan en die juist afraden de updates te installeren middels de update button. Er is blijkbaar dus nogsteeds een verschil tussen het indrukken van de knop en de automatische updates die Windows uitvoert. Dit soort updates moeten mijns inziens gewoon niet uitgerolt worden, dan heb je er ook geen last van dat je ze per ongeluk installeert wanneer je op de knop drukt (en mogelijk dus nog een tweede knop) maar vervolgens geen informatie krijgt over de problemen.

[Reactie gewijzigd door Archcry op 23 mei 2019 07:50]

Er staat minder dan 1%... Rustig... En er staat niet wat het probleem is, kan ook heel klein zijn.
Volgens mij staat er in het nieuws bericht wel welke problemen er zijn.
Het is net als met medicijnen... als je ooit een keer de bijsluiter hebt gelezen, en wat er mogelijk aan bijverschijnselen kan optreden, begin je ook niet meer aan een aspirine of een ibuprofen.
Er waren ook allerlei issues met de vorige update... ik heb die indertijd op dag 1 geïnstalleerd en nergens problemen mee gehad. Dan lees je later dat een van die problemen bij minder dan 1% van de gebruikers op had kunnen treden... voor zover ik weet is dat over het algemeen een aanvaardbaar risico.
Ik verbaas me dan ook over alle Tweakers die nu plotseling (als het om hun PC gaat) als anti-vaxxers tekeer gaan.
Als vaccins bij 1 % van de bevolking serieuze bijverschijnselen gaven, dan zouden anti-vaxxers volledig in hun recht staan. 1 % is gigantisch.

Windows opnieuw moeten installeren, een paar uur van je leven weg en potentieel al je data kwijt is nou eenmaal echt heel heel heel irritant. En dat is het risico waar we het over hebben in het geval van boot loops e.d.

Ook kleinere bijwerkingen zijn godsgruwelijk irritant. Zoals o.a. in deze thread aangegeven: het plotseling niet meer kunnen gebruiken van je Creative X-fi audio kaart, Battle Eye problemen, WSUS issues. En voor mij persoonlijk veruit de meest consequente gigantische update irritatie: veel windows settings "magisch" weer op de default, file associations weer gerest (liefst naar Microsoft apps, paint 3D anyone :( |:( |:( ), telemetry/Windows spyware weer aangezet, user interface weer aangepast en instellingen op andere plekken, settings die plotseling niet meer bestaan en alleen nog via regedit aangepast kunnen worden en ga zo maar verder.

En dat alles met in het achterhoofd dat Microsoft hier perfect van de op de hoogte is en het resetten van settings (in hun voordeel) na updates volledig expres erin ontworpen heeft. *kots*

Niet echt vergelijkbaar met anti-vaxxers IMO. En die 1 %, waar komt die eigenlijk vandaan? Microsoft zelf? Dan kun je die ook met een flinke korrel zout nemen. Als ik problemen heb met Windows dan los ik die (net als elke andere Tweaker ter wereld) volledig buiten Microsoft om op. Dus hoe weten ze dan hoeveel Tweakers last hadden?

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 mei 2019 12:42]

Wees 'gerust' over de Creative geluidskaart. Bij elke grote update zoals deze ben ik mijn geluid kwijt. Dat ligt m volgens mij niet aan Windows maar aan Creative.

4 jaar geleden kwam Creative pas na enkele maanden na het uitbrengen van Windows 10 met officiële drivers. Tot die tijd moest ik me redden met een onofficiële driver (die het trouwens uitstekend deed).

Ik heb dit binnen 5 minuten weer werkend maar het is inderdaad bloed irritant.
Hetzelfde met de broadcom wireless adapter in een chinese Meegopad. Iedere keer heb ik geen wireless meer.
Ik heb volgens mij ooit al een keer vernomen in het pre-Windows XP tijdperk dat Creative al een beetje een lastig geval was rondom drivers en nieuwere besturingssystemen.
En als je geluidskaart dan niet meer werkte door een nieuwer besturingssysteem te installeren is het maar de vraag of je überhaupt nog nieuwe drivers krijgt of mooi een nieuw product mag kopen die het wel ondersteund.

Met Windows ME hadden we een soundblaster in gebruik (en die hangt nog ergens in) maar sindsdien eigenlijk geen Creative geluidskaarten meer gekocht rondom deze geruchten en ook omdat Onboard steeds beter en breder beschikbaar kwam.
Jammer dan van dingetjes die het geluid zou moeten verbeteren in games zover die er beschikbaar waren, kan me alleen GTA SA en BF2142 herinneren.

Hedendaags, sinds de X58 1st gen i7 chipsets met de Realtek onboard, heb ik eigenlijk totaal geen last van slechte audio kwaliteit en daar ben ik toch best gevoelig voor als iets slecht (lees: ruisig) klinkt.
Hebben nog een PC met een LGA-775 socket met een Gigabyte moederbord en tevens een Realtek chipset voor audio, maar de kwaliteit van dat Onboard geluid is maar middelmatig en ruist een beetje.
In alle gevallen is dat met analoog, wat gewoon prima kan klinken, het oude bord heeft niet eens digitale aansluitingen.

Omdat ik zelf DFX Audio Enhancer (FXSound) al meer dan 10 jaar gebruik valt het vele malen sneller op wanneer een audiokaart gewoon een bagger signaal uitstuurt, dat wordt daardoor veel opvallender naar de voorgrond gebracht.
In ieder geval klinkt hierdoor de 'goedkopere' apparatuur wel een stuk minder dof en maakt het alsof ze net van een niveautje hoger zijn.
1% is aanvaardbaar? Dat betreft 600.000 mensen, als ik even grof reken.

Zal best aanvaardbaar zijn voor die 99% die nooit problemen hebben. Voor mensen die keer op keer problemen hebben beginnen W10 updates gewoon gevaarlijk en ongewenst te worden.

Ik voer in ieder geval geen updates meer totdat het echt niet anders meer kan.
Helaas heeft het nieuwe update beleid van Microsoft juist nog meer weerstand opgewekt waardoor men juist minder snel de updates wilt installeren om gezeik te voorkomen.
En geef ze eens ongelijk, want Windows is een enorm log besturingssysteem en omdat er zoveel variërende configuraties met software/drivers is kan er een hoop fout gaan.

De manier van 'Windows-As-A-Service' waarbij het gehele OS 'eventjes' wordt vervangen naar een nieuwere build is enorm ingrijpend en dus erg risicovol. Men heeft ook niet zoveel zin om dat allemaal te gaan troubleshooten of het risico te lopen hun bestanden te verliezen zoals recentelijk.

Wat dan ook niet helpt is als Microsoft ook nog alle instellingen wederom overhoop haalt en in hun voordeel naar hun hand terug zet. (al heb ik het idee dat het deze keer minder is, in ieder geval in het 'Settings' scherm bleef deze keer wel een hoop staan bij een schone installatie 1809 -> 1903 upgrade)

De opdringerigheid van de afgelopen tijd werpt qua imago geen vruchten af, ook al is de bedoeling goed in het oog van beveiliging en versplintering te verminderen. Nu zie je wederom weer versplintering (al dan niet voor kortere tijd vanwege de 2 jaar levenscyclus) omdat veel mensen op de oudere builds blijven hangen.
Dit is vaak vanwege de verwachtte problemen met het upgrade proces of omdat er weer dingen ingrijpend zijn gewijzigd waar men het niet mee eens is. (of games die ineens performance problemen kregen, wat volgens mij gebeurde bij de Creators Update, als voorbeeld)

Ook alle 'patches' in een enkele 'roll-up patch' zetten om de complexiteit te verminderen is een goed streven, maar hier zit ook een grote maar aan.
Als er problemen zijn door een specifieke wijziging van 1 oplossing binnen die roll-up waardoor je deze niet kan of wilt installeren dan kan je ook meteen gedag zeggen naar de rest van de updates en zit je per saldo nóg onveiliger te werken dan dat je vroeger zou doen als je een enkele patch zou negeren.

En dan heb ik nog wel enkele andere persoonlijke redenen waarom ik momenteel nog op Windows 7 zit, afzijdig van de bovenstaande punten, gewoon omdat bepaalde wijzigingen in Windows 10 mij zouden gaan irriteren. (helaas zal het eens wel zover komen, laten we hopen op beterschap in de tussentijd...)
straks hebben ze een dokter nodig om de computer aan de praat te krijgen.
Ik probeerde deze update door te voeren op mijn computer op de handmatige manier (bij Windows Update kwam deze niet naar voren), maar ik kreeg de foutmelding dat er een stuurprogramma of service aanwezig was die niet geschikt zou zijn (https://tweakers.net/ext/f/yYiUUpedbe6SttBFP50fSCp3/full.png).
Vreemd, geen van de issues in de Known Issue-lijst was voor zover ik wist van toepassing op mijn PC, dus even verder zitten zoeken. Uiteindelijk kwam ik een bestand tegen van de compatibility checker waarin twee stuurprogramma's genoemd werden die de upgrade verhinderden.
Tot mijn verbazing bleken dit de Microsoft XPS Document Writer en de Microsoft Print to PDF printers te zijn. Deze heb ik verwijderd uit de lijst met Printers en Scanners en dat was voldoende om de installatie zonder problemen te laten slagen 8)7
Overigens zijn beide printers na de installatie weer automagisch gewoon aanwezig, dus wat nu precies het probleem is met die dingen...?

[Reactie gewijzigd door EDIT op 22 mei 2019 17:43]

Heb helaas dezelfde melding. Heb PtPDF verwijdert, XPS had ik niet. Afwachten maar.
Check even het rapport dat de compatibiliteitscheck uitspuugt :)
Zo uit mijn hoofd zat deze in de verborgen upgrademap in C:\$Windows.~BT\Sources\panther\. Een van die bestandjes is een XML bestand met die check, daar zie je direct welke dingen de upgrade blokkeren.
Het kan zijn dat je daar alleen een "oemXX.inf" bestand ziet staan. In dat geval kan je naar de C:\Windows\INF map gaan en het befreffende bestandje even openen met Notepad om te kijken om welk stuurprogramma het precies gaat :)
Ga het morgen proberen als ik tijd heb. thx voor de feedback.
Grappig probleem lag dus bij Microsoft zelf :+
"Microsoft heeft al enkele problemen met betrekking tot de update geïdentificeerd. Zo is er onder andere een compatibiliteitsprobleem met een Intel Display-driver waardoor aanpassingen aan de schermhelderheid niet goed worden doorgevoerd. Daarnaast kunnen er audioproblemen zijn bij de combinatie met Dolby Atmos en kan het zijn dat updates falen bij de aanwezigheid van een externe drive of sd-kaart."

Waarom brengen ze in hemelsnaam deze update uit er zijn nogal wat mensen met externe opslag bijvoorbeeld of met Intel GPU's fix het eerst eens voordat je het uitbrengt voor het grote publiek

Voel me bij MS steeds vaker BETA tester ipv betalende eindgebruiker.
Omdat geen van beide groepen deze update nu krijgen, maar mensen met compatibele setups ze nu wel gewoon ontvangen? Omdat een subset van gebruikers een systeem heeft dat de update (nog) niet kan draaien wilt niet zeggen dat het voor iedereen opgehouden moet worden. Overigens is dat tweede ook een probleem bij Intel en niet Microsoft.
Nee dus....er treedt een probleem op wat er niet was voor de update..dan kan je het probleem niet in Intels schoenen schuiven. MS is in deze gewoon fout bezig de laatste jaren.
Goed argument. Alleen zo jammer dat een boel developers zich niet aan richtlijnen, API's en aanbevolen werkwijzes houden.

Hoe vaak het wel niet gebeurd dat er buiten de standaarden features worden gebouwd. En dat geld ook voor de grote partijen als een Intel. Die implementeren features brak of letten niet op dat Microsoft jaren geleden al loopt aan te kondigen "Deze features zijn deprecated". En tja, als Microsoft dan aanpassingen maakt, gaat er her en der wel eens wat stuk.

Het is bizar hoe verschikkelijk slecht de gemiddelde software geschreven wordt, het is vandaag de dag heel... echt heel wat beter dan een tiental jaar geleden. Maar het is nog steeds om te huilen.

Om maar de schuld bij MS te leggen want "Het werkte voor de update wel" is minstens net zo ... fout.
als men weet van de problemen vind ik het niet erg of fout om de schuld hiervoor bij MS te leggen..ze weten er van....fix het dan gewoon of geef de fabrikant opdracht het te fixen voordat de update uitkomt, maar niets doen en de gebruikers problemen laten hebben is gewoon triest....we zijn betalende klanten van MS...geen beta testers.
Dus als een website boer brakke html uitspuugt en dit niet werkt in chrome geef je de schuld aan Google?
Het is al gefixed door de fabrikant enkel moet je wel de nieuwe driver installeren.
Uhu, want als ontwikkelaars APIs gebruiken die ze niet horen te gebruiken dan is dat Microsoft's probleem. /s
Het lijkt er bij ons op dat de update ook gepushed wordt via WSUS ondanks een GPO met een feature update block van 45 dagen. Meer mensen die dit zien?
"Ho nee iemand deelt mijn mening niet of geeft commentaar op iets dat niet klopt en wordt daarover aangesproken!"

Er zijn op dit nieuwsbericht heel wat reacties die op de 2 eerdere feature updates valide kritiek zouden zijn geweest, maar met deze update maken veel Tweakers gewoon duidelijk dat het geen ze doen neerkomt op knippen en plakken van oud commentaar, wat vaak in het nieuwsbericht zelf al wordt tegengesproken. Als je er dan niet tegen kunt dat iemand anders mensen daarop terecht wijst kan je misschien best uit de comments blijven. ;)
De externe opslag kun je ook even los halen van de PC. Ik zie daar echt het probleem niet. Dolby Atmos gebruikt ook niet iedereen, zullen waarschijnlijk vooral audiofielen zijn en de Intel display driver wordt alleen gebruikt wanneer je de Intel GPU gebruikt, waar de meeste gebruikers toch wel een dedicated videokaart zullen hebben. Op laptops zou het eventueel een ding kunnen zijn, maar wie weet hoe lang het wachten is op de fix, dat kan lang zijn, maar ook kort.

Dus weeg voor jezelf eens af in hoeverre je hiervan last zou kunnen krijgen... Zelf installeer ik deze updates door middel van de nieuwste ISO binnen te hengelen en een keer een nieuwe installatie te doen, ik heb gemerkt dat je dit soort issues dan niet of veel minder hebt. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 mei 2019 11:11]

De externe opslag kun je ook even los halen van de PC. Ik zie daar echt het probleem niet.
Wel lastig als je de upgrade op een USB stick hebt staan.
Ik zie alleen niet waarom je dat zou doen. Voor een in-place upgrade is dat niet nodig en vooral trager dus (gezien de SSD aardig gemeengoed is intussen en de HDD ook veel sneller is dan USB...). Terwijl een clean install ook zo gepiept is, maar dan heb je zo te lezen geen last hiervan en maakt het dus niet uit.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 mei 2019 11:24]

Clean install is leuk, maar je moet wel even al je applicaties daarna installeren met de configuratie. Daar ben je vaker meer tijd mee kwijt dan de installatie van Windows.

En niet overal zijn snelle Internet verbindingen, ik heb locaties met 8mbps en meerdere computers. Stickie mee nemen met de laatste ISO is dan sneller dan alternatieven. Maar zelfs met een snelle internet verbinding is een al gedownloade stick altijd sneller dan Windows upgrade even downloaden.

Er zijn dus redenen genoeg om een stickie te gebruiken.

Maar dit is wel een mega blunder, heel veel gebruikers hebben gewoon externe opslag aangesloten zitten op hun computer.

En onderschat ook niet hoeveel gebruikers gewoon een standaard Intel Videokaart actief hebben. Voldoet namelijk bij de meeste gebruikers meer dan voldoende.

1903 is ook een upgrade die eigenlijk niet ready is voor het publiek, er zitten veel te veel issues in, die er niet in zouden mogen zitten. Kwaliteit moet flink verbeteren.

Al heb ik 2 machines op 1903 draaien. Clean installs geweest, omdat dit er te veel bagger op draaide.
Heb wat scherm issues of standby vage issues op mijn Lenovo laptop. Nog geen tijd gehad om er aan te troubleshooten.

Misschien mijn werk laptop alvast maar eens installeren met deze versie.
Als je wel leest zullen deze mensen de update dus niet krijgen, er wordt dus een check gedaan(Of je usb opslag voorbeeld heb).
tip: je kan de ISO mounten op een lokale client of server en dan de clients een drivemapping laten maken, zo hebben we al tientallen in-place upgrades gedaan waar we amper een 10Mbit lijntje hebben of minder, zo moet je maar 1x de data droppen per locatie (kan 's nachts) en dan verder alles lokaal afhandelen.
Het is gewoon dom, sinds Vista werkt het prima en nu ineens is het installeren vanaf een stick een zeldzame use-case?
Ik zeg niet dat het een zeldzame use-case is, ik zeg alleen dat upgraden aan de hand van een USB stick terwijl je een in-place upgrade doet (en je dus een apparaat hebt met Windows 10 er al op!) niet per se hoeft of handig is. Specifieke use-cases waarom het wel handiger is om een externe storage te gebruiken voor de upgrade heb je altijd wel, zoals @Rolfie omschrijft. :) Maar ook dan kun je bijvoorbeeld de upgrade eerst op een NAS of andere netwerkopslag zetten alvorens je de upgrade zelf start. :)
de Intel display driver wordt alleen gebruikt wanneer je de Intel GPU gebruikt, waar de meeste gebruikers toch wel een dedicated videokaart zullen hebben. Op laptops zou het eventueel een ding kunnen zijn, maar wie weet hoe lang het wachten is op de fix, dat kan lang zijn, maar ook kort.
Vergis je niet in het aantal 'non-gamers' die gewoon met een standaard setup werken.
Juist het probleem met de intel videodrivers vindt ik raar, aangezien die toch bijna standaard moeten zijn, de meeste intel processors hebben zo'n feature ingebouwd, alleen de high-end weer niet.
Zo is er onder andere een compatibiliteitsprobleem met een Intel Display-driver waardoor aanpassingen aan de schermhelderheid niet goed worden doorgevoerd.
Het probleem speelt dus alleen op laptops en AIO's, met een losse monitor heb je hier geen last van.
Voel me bij MS steeds vaker BETA tester ipv betalende eindgebruiker.
Als Windows 10 gebruiker op consument/kleinzakelijk niveau ben je dat ook. Dat is een onderdeel van het ontwikkelmodel van Windows 10.
Volgens mij is het door de complexiteit ook niet meer te doen om alles door te testen. Kan misschien wel, maar dan ben je een jaar of langer aan het testen en dat kost dan weer teveel geld en dan duurt het te lang voordat er updates doorkomen
Of gewoon weer net als early windows 7 alle updates los aanbieden ipv als een bundel.
Dan weet je sneller welke updates problemen geven en kan je die eruit halen en de rest wel updaten.
Nu is het alles of niks en dus forceer ie problemen door een slecht update beleid.
Die losse update strategie leverde ook weer problemen. Daardoor had je het probleem dat je een schier oneindigheid aan verschillende update-configuraties had. Hierdoor kon een update over z'n nek gaan omdat er een andere update al dan niet was geinstalleerd. Dat probleem probeerden ze hier mee op te lossen. Zit jij op updateniveau April 2019? Prima, dan weten we welke updates er zijn geinstalleerd, welke bestandsversies er rekening mee gehouden kan worden, et cetera.
Tja ze kunnen beginnen met het opdelen in 3 delen.

Veiligheid, core en feature.

Veiligheid zou je altijd moeten kunnen updaten en zou niet veel problemen moeten veroorzaken
Core vevat zaken die nodig zijn voor feature updates en is het grootste probleem hier kan heel veel backward compatibility fout gaan.

En feature was geen impact zou moeten hebben op de rest.

Zo heb je 2/3 al losgekoppeld van probleem updates.

De weg is er wel maar de wil niet.
Vanaf 1903 (of eigenlijk met 1903) doet Microsoft ook in tweeën: Security patches die automatisch geïnstalleerd worden (of als je op de Check for updates knop drukt) en de feature updates.
De features updates verschijnen wel als je op de knop drukt, maar je moet expliciet aangeven dat je ze wilt installeren.
(Of totdat jouw huidige versie van Windows 10 de support uit loopt)

Zie https://www.windowscentra...-10-feature-updates-users
Wat een drogreden, het is een van de grootste software bedrijven ter wereld.
Ze geven in allerlei documenten aan hoe je software moet ontwikkelen ( build MSDN ) en dan kunnen ze dat zelf niet? Wat een onzin.
Het is een luxe dat Windows inmiddels redelijk stabiel is. Oud- Gebruikers van Windows 95 en vooral van de ME versie weten hoe dat verbeterd is in de loop der jaren. Indertijd en lang daarna was het devies om te wachten op service pack 1 waarin de grote problemen van de nieuwe versie waren opgelost.
Tevens is Microsoft daar absoluut niet uniek in. IOS, met een relatief laag aantal verschillende configuraties verschijnt ook iedere keer met issues.
Waarom brengen ze in hemelsnaam deze update uit er zijn nogal wat mensen met externe opslag bijvoorbeeld of met Intel GPU's fix het eerst eens voordat je het uitbrengt voor het grote publiek
Ik zou hem eerder omdraaien: waarom zorgt Intel er niet voor dat drivers netjes werken voor de volgende update van het OS waar hun grootste user base op draait? Deze update is al maanden als Insider beschikbaar, dus ook voor Intel.
Niet eens, de pc zelf draait op die hardware, windows is een client daar op.
Niet alle features ( versnelling / optiies ) hoeven natuurlijk direct te werken, dat is weer een uitbreiding op de software

Maar problemen na een OS update zou je daar niet mogen verwachten imho
Net als microsoft, heeft ook intel een boel configuraties, die onmogelijk allemaal (visueel?) te testen zijn.
Tevens de stelling: aanpassingen van de helderheid die niet goed worden doorgevoerd, lijkt mij niet echt een mega issue, maar ook niet iets wat je veelvuldig test. Bovendien wijzigen de meeste gebruikers de helderheid op hun monitor, niet in Windows.
Is dit de update met WSL2?
WSL2 is de volgende versie van WSL (Windows Subsystem for Linux).

WSL1 is in principe een Linux laagje om de NT Kernel.
WSL2 heeft een volledige Linux Kernel (versie 4.19), waardoor native support voor Linux applicaties mogelijk is.

Edit: Linux versie

[Reactie gewijzigd door TheKingOfHoney op 22 mei 2019 11:53]

Aha! Da's duidelijke. Daar kunnen we op ducken voor meer info :-)
En dat kon niet op WSL2? ;)
Nee :+

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 22 mei 2019 13:36]

Je zult eens verder moeten kijken dan de eerste hit zeg :X
WSL2 staat geloof ik gepland voor 20H1 die in de eerste helft van 2020 uit gaat komen. Voor Insiders die op de Fast Ring zitten zullen builds uit deze ontwikkel branche vanaf half juni voorgeschoteld krijgen.
Is Microsoft nu eindelijk ook ondertussen weer zo ver dat je weer zelf de kleuren van je desktop VOLLEDIG kunt aanpassen? Bijv. dat oogverblindende wit van de meeste grote vlakken een tintje zachter maken zoals we dat de 25 jaar voorafgaand aan W10 in de eerdere Windows versies ook altijd al konden maar wat we met W10 blijkbaar niet meer moesten/mochten willen?

Dat had Microsoft héél 'behulpzaam' even vóór ons besloten: "Nee, nee, nee.... U WILT die kleuren helemaal niet meer aanpassen aan uw eigen wensen. DIT is wat u wilt." :X
Er is bij mij op de tekst na helemaal niks wit, ook icoontjes niet in de taakbalk enzo.
eeeh, nee... maar komt weer stapje dichter in de buurt
Microsoft weet wat goed voor je is :P
Ook lettertypes veranderen via de instellingen was vroeger een eitje. Tegenwoordig moet je tamelijk moeilijk gaan doen. Na iedere grote update wordt Segoe UI weer terug gezet als default font. Kwam wel een handig tooltje tegen zoals deze om een en ander weer te veranderen maar dit soort basisfuncties zou je niet buiten het OS om moeten hoeven zoeken.
Ik vind het verheugend om te zien dat MS leert van zijn fouten en nu wat terughoudender wordt met de halfjaarlijkse upgrades.
Dat geeft mij weer een beetje vertrouwen terug in de integriteit van MS.
Nu hopen dat ze de volgende stap zetten en de halfjaarlijkse upgrades alleen nog maar op verzoek doen en niet meer afgedwongen.

[Reactie gewijzigd door roberttttt op 22 mei 2019 11:38]

Je hoeft ze niet te doen. Je kan ze ook uitstellen in de settings; dan ontvang je nog wel gewoon maandelijkse/cumulatieve updates.
Ik zou niet alleen keuze voor "uitstellen" willen maar ook een keuze voor "totaal overslaan" en alleen maar beveiligingsupdates ontvangen.
Het gebeurt al min of meer op verzoek. Je moet in den beginne echt expliciet op "zoek naar updates" klikken om uberhaupt een grote update te ontvangen. Tevens kun je ook nog eens kiezen om het release kanaal te veranderen zodat je de grote updates al later krijgt.

En zowiezo krijg je in de Mei update ook meer controle over het update ritme. Ik meen iets gezien te hebben over dat je niet kritieke updates een x aantal periodes uit kan stellen.

De gebruiker helemaal de controle geven over updates zullen ze echter nooit (meer) doen. Dit vanwege het feit dat iedereen uiteindelijk een keer mee moet vanwege onder andere grote preemptive security updates in de Windows kernel. Als je die keus immers aan gebruikers overlaat gebeurt er amper wat, waardoor er uiteindelijk wellicht een paar miljoen kwetsbare Windows systemen semi-permanent aan elkaar zijn gekoppeld en dat zal Microsoft echt nooit meer toe laten.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 22 mei 2019 12:16]

Ben benieuwd hoe de uitrol gaat en of eventuele grote problemen nu wel buiten de deur gehouden worden. Verder blijf het ik bijzonder vinden hoe dat Microsoft zich krampachtig aan het 2 jaarlijkse grote updates model blijft houden. Schroef het terug naar 1 update per jaar zoals de rest van de softwareboeren en neem meer de tijd om de boel te polijsten :Y) .
Ik begrijp de achterliggende gedachte wel, namelijk proberen te forceren dat er minder gewerkt wordt met maatwerk, en meer met standaardoplossingen. Die eerste zullen vaker last hebben van vaker updaten, waar de tweede dit minder hebben. Ze hopen dat binnen bedrijfsomgevingen applicaties richting SaaS diensten gaan, waardoor problemen met lokale applicaties minder worden. Dit korter, incrementeel werken lijkt mij juist beter aansluiten bij de huidige manier van software ontwikkeling.
De hele software wereld moet naar continuous delivery, maar voor microsoft zou twee keer per jaar teveel zijn?

Het probleem zit hem bij veel bedrijven meer in de methode van het ‘agile’ ontwikkelen. Steeds kleinere en kortere iteraties. Dit is een leuk idee voor het management, goed voor de ‘cowboys’ onder de developers, maar leidt een kortere aanloop en minder tijd voor regressietests. Het resultaat is mindere voorbereiding (wat raak ik hiermee en kan ik dus slopen?) en minder controle ( wat zijn de neveneffecten van de wijziging?) zorgen gewoon voor minder stabiele software!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True