Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft acht Windows 10 October 2018 Update gereed voor brede beschikbaarheid

Microsoft verklaart Windows 10 1809, oftewel de Windows 10 October 2018 Update, geschikt voor brede distributie in plaats van gerichte beschikbaarheid. Dat is zes maanden na de initiële release en waarschijnlijk niet lang voor de komst van Windows 10 1903.

Microsofts Windows-as-a-Service-medewerker John Wilcox meldt dat Windows 10 1809 klaar is voor brede verspreiding 'op basis van feedback van consumenten, oem's, isv's, partners en zakelijke klanten'. De uitrol is daarmee niet meer 'targeted', oftewel gericht op specifieke groepen gebruikers.

Microsoft stelt nieuwe feature-updates van Windows 10 eerst doelgericht beschikbaar om gegevens te verkrijgen waarmee de software klaargestoomd kan worden voor de brede beschikbaarheid. Dat Microsoft Windows 10 1809 goed genoeg vindt voor die algehele beschikbaarheid, betekent onder andere dat ook zakelijke gebruikers volgens Microsoft nu de overstap kunnen maken.

Windows 10 October 2018 Update markeert een van de roerigste Windows-updates ooit. Microsoft rondde de ontwikkeling in september vorig jaar af en in oktober startte het bedrijf de verspreiding. Al snel bleek dat sommige gebruikers bestanden, mappen en programma's kwijt waren na het doorvoeren van de update, waarna Microsoft de verspreiding stopzette. Halverwege november hervatte het Redmondse bedrijf de verspreiding voorzichtig met kleine groepen gebruikers, maar ook daarna bleven zich problemen voordoen. Het bedrijf heeft sindsdien meerdere cumulatieve updates doorgevoerd om bugs te verhelpen.

Windows 10 October 2018 Update brengt onder andere ondersteuning voor raytracing bij DirectX 12, klembordsynchronisatie, een uitgebreidere Kladblok-app en een donkere modus voor de Verkenner.

Inmiddels staat Windows 10 April 2019 Update alweer voor de deur. De release van deze versie, Windows 10 1903, wordt in april verwacht. Deze versie bevat wijzigingen bij de grafische weergave, een scheiding tussen Cortana en de zoekfunctie, en een slider voor de schermhelderheid in Action Center.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-03-2019 • 15:16

125 Linkedin Google+

Reacties (125)

Wijzig sortering
Waarom rolt MS deze update nog uit? Het lijkt me niet dat bedrijven er op zitten te wachten om deze update naar behoren te laten werken in hun omgeving, om vervolgens over een maand hetzelfde met de volgende grote update te gaan doen. Waarom niet gewoon deze skippen?

Er vanuitgaande dat 1903 niet weer zo'n debacle blijkt te zijn natuurlijk ;)
Waarom rolt MS deze update nog uit? Het lijkt me niet dat bedrijven er op zitten te wachten om deze update naar behoren te laten werken in hun omgeving
Juist wel, versie 1809 is namelijk een LTSC-versie (Long Time Service Channel). Deze blijft dus langer supported dan een 1803 bijvoorbeeld, en is dus juist voor bedrijven wél heel erg interessant.
Heb wel begrepen dat de LTSC niet meer ondersteund is met Office 365 installatie. Blijkbaar is enkel de normale 1809 release nog ondersteund om de Office365 Client installatie uit te voeren.

zie: https://techcommunity.mic...g-and-support/ba-p/151509

[Reactie gewijzigd door ironleg op 29 maart 2019 15:31]

Klopt. De LTSC release is bedoeld voor systemen zoals kiosks en POS waarbij je hele dagen lang 1 enkele applicatie op de voorgrond hebt draaien.
En tevens ideaal voor tweakers die geen ernstig bloated OS willen draaien, simpel, strak, kaal en stabiel.
Maargoed, daar is het officieel niet voor bedoeld.
Dus ook zonder minecraft, candy crush en telemetrie? Klinkt als de ideale Windows versie :P Ik geloof niet dat ik die kan krijgen via MSDN helaas.

Al die games (en andere onzin in het startscherm zoals nieuws en stocks enzo) zijn er zo uit te gooien maar die telemetrie is wel een flink probleem.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 maart 2019 17:41]

Als je helemaal geen telemetrie meer wilt hebben, dan moet je de instellingen netjes op 'zo min mogelijk' zetten voor jou windows 10 (of server 2016) versie. En niet lager! (dan gaat ze namelijk minder laag.

De volgende stap is een eigen wsus server inrichten en je machine daar op richten in alle wsus-instellingen. Je moet de wsus server dan ook zo inrichten dat ze altijd alle updates ophaalt en zelf geen telemetry gegevens doorstuurt.

De laatste telemetry gaat namelijk via de windows updates. Voor een deel zijn het de updates: omdat ze alleen de benodigde updates ophaalt weet microsoft wat voor systeem jij draait.

Details: https://docs.microsoft.co...data-in-your-organization
Wat is dan het grote probleem van telemetry? Als Microsoft niet vertrouwt met je of bepaalde data. Kan je dit naar hartlust uitschakelen. Windows is het je zelfs komen vragen.

Feedback is het belangrijkste onderdeel van de ontwikkeling. Kijkvoer mocht je willen weten wat het punt van al die telemetry is.

Gezien Microsoft hun centen niet verdient in het verkopen van jouw data, ondanks wat sommigen hier af en toe beweren. Vrijwel dat gehele inkomen van MS komt uit zakelijk. Microsoft je eigenlijk dwingt een keuze te maken en dat het allemaal optioneel is... Wat is het flinke probleem? :/
telemetry kan je niet volledig uitschakelen in de home en/of pro versie

in de ltsc versie zou dit wel moeten kunnen

[Reactie gewijzigd door mschol op 29 maart 2019 18:23]

Niet vreemd. Geen telemetry maakt Windows onwerkbaar. Sommige zaken is gewoon nodig voor de werking van onderdelen van Windows. Windows Update bv, zonder telemetry gaat het mij straks die Intel patches opsturen. Of een stukje legacy uit het verleden, ncsi.txt om te voorkomen dat applicaties zelf checken of je internet hebt. Tegenwoordig minder een issue. En verder is bij veel mensen Defender nog een issue. Oplossing: Ander AV programma installeren.

Waarschijnlijk doel je op die group policy setting die voor home/pro niet werkt? Dat is een AIO setting.

Zelf maar een paar advertisement gerelateerde meuk uit staan. Maar als ik rondgoogle. Alles wat ik me kan bedenken "Oke, ik snap dat mensen daar issues mee kunnen hebben", is gewoon uit te schakelen en wordt 9/10 keer door Windows aan je gevraagd wat je er mee wilt doen bij eerst gebruik (of upgrades).

Als je die kleine beetjes telemetry niet wilt voor de werking van Windows, waarom Windows gebruiken? :/ Als je verplicht wordt, VM en beschouw het als bedrijfs PC?

[Reactie gewijzigd door batjes op 29 maart 2019 18:35]

Geen telemetry maakt Windows onwerkbaar.
Waar heb je die propaganda vandaan?
Windows Update bv, zonder telemetry gaat het mij straks die Intel patches opsturen.
Controleren of die patches compatible zijn kan prima lokaal gebeuren.
"Hoi ik heb Patch X,Y en Z nodig voor deze hardware om deze exploits/instabiliteit/optimalisaties te kunnen gebruiken."

"Oh doe mij deze Nvidia driver ook maar" "En die Realtek", "Tevens zijn die AMD optimalisaties voor de 3de gen bulldozers ook wel tof".

Resultaat: Microsoft weet je hardware

"Hé, dit is mijn shit, doe mij wat ik nodig heb"

Resultaat: Microsoft weet je hardware.

Dit is allemaal niets anders dan de repos op Linux. "Hé, doe mij deze vrij specifieke lijst packages maar".

[Reactie gewijzigd door batjes op 29 maart 2019 20:53]

"Hoi ik heb Patch X,Y en Z nodig voor deze hardware om deze exploits/instabiliteit/optimalisaties te kunnen gebruiken."
Maar dit is helemaal geen telemetry.
Dit is allemaal niets anders dan de repos op Linux. "Hé, doe mij deze vrij specifieke lijst packages maar".
Package mirrors zouden inderdaad kunnen loggen welke bestanden jij download, maar die mirrors worden niet (allemaal) door de distro zelf beheerd en je kunt zelf kiezen welke mirror je gebruikt.
Dus je bent een stuk zekerder dat die info niet bij de Linux distro zelf terecht komt.
Weinig die hun sources.list aanpassen daarvoor. Maar zelfs dan nog leg je 9/10 keer je vertrouwen bij een commerciële partij neer. Ik houdt het al wat minder bij, maar het waren meestal bedrijven die die mirrors hoste. Vooral providers in Nederland als je hem op default laat staan.

Het kan bij Windows ook allemaal. Bij ons op werk sturen alleen de mobiele thinclients data naar MS, maar dat is door de gebruikte diensten bij MS.

Als privé persoon is het wat lastiger gezien de WSUS mirrors doorgaans niet publiekelijk toegankelijk zijn. Maar dan moet je voor Windows net zo veel moeite doen als bij Linux, je moet je OS dan naar wens gaan aanpassen. Beide komen "privacyschendend" uit de doos.
Weinig die hun sources.list aanpassen daarvoor.
Tijdens de installatie kies je gewoon een mirror.. of de hosting provider regelt dat voor je.
Maar zelfs dan nog leg je 9/10 keer je vertrouwen bij een commerciële partij neer.
En wat is het probleem?
Alle data wordt in ieder geval niet naar de Linux distro gestuurd.

Sowieso is dat veel minder dan Windows standaard doorstuurt, toch?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 29 maart 2019 21:15]

Dus jij wilt graag alles eerst downloaden; elke patch, elke driver, elke update voor alles waar MS ondersteuning voor bied om dan alles wat niet nodig was maar te verwijderen?
Nee ;)
Maar wat heeft dat met mijn reactie te maken?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 29 maart 2019 20:49]

Jij gaf aan dat de hardware controle om een patch te installeren lokaal kan gebeuren.

Alleen om te weten welke patches er geïnstalleerd moeten worden, moet of een bericht naar de server gezonden worden met welke hardware jij hebt om enkel de compatible patches te downloaden, of je moet alle patches downloaden en dan kan jou pc lokaal beslissen of die geïnstalleerd moeten worden.
Open je console en type daarin: systeminfo
Krijg je een exacte lijst met Windows versie nummer, build nummer en alle KB patches die op je systeem zijn geinstalleerd.

Die update die Windows naar je systeem wil transporteren, daarvan weet Microsoft al welke KB patches daarin zitten. Het is dan niet zo veel moeite om die lokale lijst van aanwezige updates te vergelijken met de updates die Microsoftw naar je toe wil sturen en daarvan een kortere lijst te genereren op de lokale computer en dan die korte lijst gebruiken om missende updates te downloaden.

Kan makkelijk lokaal gebeuren. Het communiceren van die kortere lijst is ook niet perse nodig, de Windows update service op de lokale computer hoeft daarbij alleen aan het begin van het downloaden van benodigde updates (in de juiste volgorde) even met de MS servers te communiceren.

Hoeft MS in principe niks van te weten. Dat MS die telemetrie-data op prijs stelt, dat zal vast en zeker zo zijn. Was er ooit ook niet zo'n lijst in NL waar je op aan moest geven wat voor religie je aanhing en dat was geen probleem totdat de policy ineens aangepast werd.

Dat zoeits nog niet gebeurt is bij Microsoft, wil niet zeggen dat dit niet alsnog gebeurt. Aangezien mensen tegenwoordig langer met een computer doen, is die telemetrie data ook nog eens langer relevant. En met al die berichtgeving over problematische updates de laatste tijd, krijg ik het idee dat deze data juist niet gebruikt word voor doeleinden als Windows helpen te verbeteren.

Waarvoor Microsoft die data dan wel gebruikt? Wie weet. Jij gelooft de blauwe ogen van Microsoft en dat is je goed recht. Er zijn hier echter ook Windows gebruikers die ervaring hebben met de EEE principes van Microsoft en zij geloven daarvan weinig. Wat die telemetrie-data dus wel is, een vorm van extra inkomsten waar de aandeelhouders met 1 stemming een eind maken aan het door jou zo bewierrookte "nieuwe" Microsoft.

Ik kan je ook melden dat Microsoft nog steeds een bedrijf is dat met alle macht winst wil maken, dat is echt niet veranderd met Nadella aan het stuur. Met die instelling is in principe ook niks mee mis, maar waar het mij dus steekt is dat ik betaal met geld, er reclame word getoont in de menus en al mijn telemetrie word ook nog eens afgetroggeld.

Windows 10 mag dan een verbetering zijn, het is niet zoveel verbeterd dat al die (slinkse) manieren van extra geld verdienen zijn gerechtvaardigd. Niet in mijn boek en het een veilige aanname dat er veel gelijkgestemden zijn hier.

Weer teug naar het punt:
Heel veel van die telemetrie is onnodig voor het goed functioneren van Windows. En er word heel veel telemetrie verstuurd naar Microsoft. Al ga je door de installatieprocedure en schakel je daar alle telemetrieverzameling uit, kijk dan eens voor de lol met het programma 'O&O ShutUp' om te zien hoeveel telemetrie je hebt uitgeschakeld. Ik schat dat het zo'n 5% to 10% van alle telemetrie is die je hebt uitgeschakeld. De overige telemtrie staat nog gewoon aan of word weer aangezet wanneer je een of meerdere updates toepast op je systeem.

En daarmee toont Microsoft aan dat ze nog steeds het bedrijf zijn met de EEE principes, Maar blijf vooral geloven in Microsoft en hun "nieuwe testament", wij die hun "oude testament" hebben meegemaakt weten wel beter dan op hen hun blauwe ogen te vertrouwen.
Waar ik het over had was enkel en alleen de 'telemetrie' bij het downloaden van Windows updates, dus de reclame of andere data verzameling van MS heb ik nooit iets over gezegd.

Ik blijf ook bij mijn standpunt, bij het binnen halen van updates zijn er 2 manieren om de data te filteren op de juiste items voor jouw pc; Of je filtert het op de server en dan kan op 1 of andere manier MS herleiden wat voor systeem je hebt, Of je doet het op de client, maar dan moet de client alle data binnen halen. Er is geen andere manier. Ook op jouw manier kan MS kijken naar welke updates jouw computer download en daaruit afleiden welke hardware jij bezit. Elke manier die je kan bedenken waarbij je niet alle data van MS servers naar de client stuurt zal een mogelijkheid bevatten dat de client config te herleiden is.

Verder is het jouw goed recht om niet akkoord te zijn met de data verzameling van MS, maar dan is de oplossing om geen Windows te gebruiken en over te stappen naar een ander os, simpel toch.
Nee hoor, je kunt ook de lijst met alle beschikbare patches / packages downloaden en daarna alleen de juiste packages.
Maar dan weet de server nog steeds welke config jij hebt. Dus dat is zo goed als hetzelfde als de server een lijst van hardware sturen.
Als je graag games speelt kom je niet om Windows heen. Dat is het probleem.
Een PS4 heeft heel veel spellen, en is geen WIndows.

En Steam bouwt hard aan Native spellen op Linux en een compatibility layer voor Windows spellen. De meeste spellen van mij werken gewoon onder Linux, hetzij native of via Steam Play/Proton. De enigste paar spellen die niet werken zijn voornamelijk (voor mij) Far Cry 3/4 en Rainbow Siege, maar die draaien op Uplay.

Ik ben al voornamelijk een Linux gebruiker geworden, ik heb nog maar heel weinig Windows nodig voor spellen. De tijd dat je Windows nodig had voor spellen is er niet echt meer.
In de Enterprise versie ook niet hoor zelfs niet met de speciale security mode group policy setting. Windows 10 blijft naar huis telefoneren. Veel onderliggende services hebben deze Phone home functie ingebouwd.
Ja ik weet waar het voor is. Niettemin vind ik het wel zo netjes als ze vragen of ze dit mogen doen.

En nee het is niet volledig optioneel.
zo bloated is windows standaard niet hoor...
Onder de motorkap wellicht niet, maar het startmenu voelt wel gigantisch bloated. Cf. GekkePrutser in 'nieuws: Microsoft acht Windows 10 October 2018 Update gereed...

Je leert er wat PowerShell van, zullen we maar denken om positief te blijven. :)
Onder de motorkap wellicht niet, maar het startmenu voelt wel gigantisch bloated.
Na eerste installatie gooide ik alles uit dat start menu wat ik niet wilde. Resultaat: Het werd helemaal leeg. Er stond absoluut helemaal niets in dat ik wilde gebruiken
Cortana, veel metro apps die actief zijn op de achtergrond of automatisch worden gedownload, one drive die erg enthousiast aanwezig is (zelfs reclame in verkenner).

Niet erg als het standaard aan staat voor eindgebruikers, maar uitschakelen of disablen is lastig of niet mogelijk.
Heb je allemaal mooie tools en trucjes voor die het gewoon doen. Even zoeken en je kan alles aanpassen dikke prima.
Dat zou juist niet nodig moeten zijn. Het is toch volslagen krankjorum dat jij in dienst staat van het OS in plaats van andersom??
En tevens ideaal voor tweakers die geen ernstig bloated OS willen draaien, simpel, strak, kaal en stabiel.
Dat soort tweakers draait een Linux distro...
Maar LTSC is dus weer niet bedoelt en geschikt voor 'normaal' gebruik. Dus die vlieger gaat niet helemaal op. De 1809 blijft 18 + 12 maanden supported volgens mij, dus in die zin wel langer dan de 1803. Dat heeft alleen niets met het LTSC label te maken.

Neemt overigens niet weg dat er van de 1809 build wel weer een LTSC release is vrijgegeven.

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 29 maart 2019 16:20]

"Maar LTSC/B is dus weer niet bedoelt maar prima geschikt voor normaal gebruik."

Fixed that for you. Stop met die bangmakerij :>
Eh....dat is geen bangmakerij. En ik weet niet wat jij onder normaal gebruik verstaat, maar de LTSC versie heeft geen Store en volgens mij ontbreken er nog meer dingen (ik noem bewust Edge niet, want die wordt toch vervangen).

Ow wacht...hij is niet eens beschikbaar voor non-enterprise klanten, dus hoezo zou jij de LTSC 'gewoon' willen gebruiken?

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 29 maart 2019 22:27]

Waarom zou de LTSB / LTSC niet geschikt zijn ook alweer? Omdat Microsoft dat zegt, of is er ook nog een echte redenen?

Heerlijk dat er geen Cortana of apps op draaien. (Misschien niet wat iedereen zou willen)

Microsoft ontmoedigd het, maar op een bewuste mank making van een Office versie kan, mag, draait en doet alles het er op wat je ook kan installeren op een consumenten versie.

Dat de fabrikant een doelgroep voor ogen heeft voor een product betekent niet dat het product ongeschikt is voor andere doelgroepen.
Tja..de LTSC is niet geschikt omdat hij niet geschikt is. Dat bepaal niet jij, niet ik...maar de maker van het product en dat is Microsoft.

Ik snap best dat een Tweaker misschien de behoefte heeft om een versie van Windows te draaien zonder Store en Apps. Maar voor 99% van de gebruikers is dat juist een groot voordeel. Ze hoeven niet meer te Googlen naar applicaties en kunnen ze gewoon uit de store halen...net zoals ze dat doen op hun Android toestel of iPhone. Ik snapt die aversie tegen 'apps' niet zo. Jij haalt de apps op je smartphone ook vast gewoon uit een store, op de Mac heb je een store...en volgens mij heeft zelfs Ubuntu een download store.

Dus waarom zou dat dan bij Windows ineens een 'probleem' moeten zijn? Lekker apps die automatisch updaten..niet meer handmatig op zoek naar nieuwere versies....
En voor consumenten als ik! :)
Ik heb lang op de update gewacht, en we weten wat er allemaal mis kon gaan met de update, maar sinds 2 weken heb ik hem.
En alles draait netjes. Eindelijk dark mode! :P
Welcom to the Dark Era!
lol
offtopic, weet ik, maar kon het niet laten.

Wat ik wel wil weten : wat is verschil tussen LTSC en LTSB? Beide termen worden gebruikt!
Long Term Service... geduld... :)
Mirror (Terran) Universe? :9
geen verschil, enkel een wijziging van naam
long term servicing branch
naar
long term servicing channel
Dat is alleen de LTSC versie(voorheen bekend als de LTSB). Dat is niet de reguliere versie, en heeft nogal wat beperkingen voor normaal desktop/laptop gebruik. Geen store of Edge b.v. Nu heeft dat ook als voordeel dat er standaard veel minder bloatware op staat, maar je kan ook tegen andere beperkingen aanlopen.

Edit: Support termijnen toegevoegd.

Voor Enterprise/Edu 1803 stopt support op 10 november 2020
Voor Enterprise/Edu 1809 stopt support op 11 mei 2021

Voor Home/Pro 1803 stopt support op 11 november 2019
Voor Home/Pro 1809 stopt support op 12 mei 2020

Maar goed, voor Home/Pro is 1803 dus al redelijk snel uit de support.

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 29 maart 2019 17:30]

Er staat mij iets van bij dat de 19H1 ook minder bloatware gaat bevatten. Het startmenu is in ieder geval een stuk 'cleaner'.
Geen store klinkt perfect voor ons. Geen halfjaarlijks gedoe met upgrades klinkt nóg beter. Wij draaien naar alle tevredenheid ltsb/c. Leg mij eens uit wat buiten de store en Edge de beperkingen zijn?
Vergeet Cortana niet, die zit er ook niet in (of het een gemis is mag je zelf bepalen)
Dat is voor mij / ons totaal geen gemis. Wij draaien 'ouderwetse' win32 applicaties op Windows. Strikt genomen is Windows XP daar al voldoende voor. Ja, ik snap best dat security, SMB3, RDMA enz niet beschikbaar zijn onder XP, maar als appicatie-platform voldoet het nog prima. Sterker nog, ik heb vorige week mn oude laptop uit 2005, 1x Centrino cpu en 1GB RAM met nog Windows XP nog eens gestart, omdat ik de legacy com-poort die daar nog op zit even nodig had. Dat ding is stokoud, en een 40GB 4200rpm harddisk erin. Het viel me op hoe enorm responsive het startmenu is. Natuurlijk, veel minder functionaliteit (als je die al nodig hebt) maar enorm veel sneller. De hardware is op die 13 jaar heel veel meer sneller geworden, en toch voelt het trager aan.

Overigens, normaal gesproken is het startmenu onder Windows 10 ook afhankelijk van de Cortana app. Toch werkt die onder LTSC prima. Hoe zit dat?
Je hebt binnen de hele organisatie LTSC draaien? ;-) Ik ken een paar grote clubs (50.000+ seats) die daar ook mee begonnen waren, die komen er nu toch wel weer op terug....
Neem aan dat jullie ook nog een 'traditionele' omgeving hebben zonder een koppeling met Office 365 / Intune etc?

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 1 april 2019 01:00]

Dat gaat niet 1 op 1 op wildhagen en dat kun je zien met build 1607 welke momenteel in de LTSB release ondersteund wordt. Heb je die LTSB release? Dan krijg je updates en ondersteuning tot 2026 maar op een normale build is dit niet het geval en zijn de updates en ondersteuning gestopt waarbij het OS automatisch zal forceren naar de nieuwere builds.
Wat valt er te skippen? Straks komt 1903 en die verwacht dat 1809 aanwezig is.

Daarbij ik heb op 3 systemen geen problemen gehad, en MS heeft de issues die er wel waren gefixed.
Hecht je soms waarde aan het stickertje er op? Dus als MS hem 1903 noemt (want weet jij veel wat er onder zit) dan installeer je hem wel?

Daarnaast gaan bedrijven natuurlijk weer niet meteen 1903 uitrollen, want dat deden ze met 1809 waarschijnlijk ook niet.
Bedrijven kunnen april/mei 2020 nog eens kijken hoe de vlag erbij hangt. Tenminste, dat zou ik aanraden. Tenzij ze echt iets moeten hebben wat in 1809+ zit, kunnen ze die lekker skippen en kiezen voor 1903, 1909 of zelfs 2003(al zullen ze in de tussentijd wel weer 3x van release schema zijn veranderd, of noemen ze het toch windows 11). De enterprise versie van 1803 blijft in ieder geval tot 10 November 2020 gesupport.
Als er een hiccup in 1903 zit dan heb je tijd om dit te kunnen testen op kleine schaal. 1809 zal in principe gereed zijn voor een brede uitrol, lijkt mij.
Bedrijven welke MS draaien - hebben een eigen software server - hierop kun je configuratie settings zodanig aanpassen dat je enkel security updates toelaat + updates / upgrades van het OS (tijdelijk of definitief) uitzet. #Niets nieuws onder de zon.
Mogelijk zijn de updates afhankelijk van elkaar en moet je eerst de 1 installeren voordat je de ander kan installeren
Née, dat is niet nodig.
Dit is helemaal niet zo, je kan makkelijk een versie overslaan, elke update is een volledige eigen windows versie. je zou dus makkelijk van 1703 naar 1809 kunnen gaan.
Je hoeft niet met elke update ronde mee te doen als bedrijf, ligt er ook aan hoe groot je bedrijf is anders is het niet te doen namelijk.
Er is bij ons in de firma besloten om de 09 releases jaar na jaar uit te rollen. Over goed een maand zou 1809 beschikbaar komen onder de volledige IT staf om te beginnen testen zodat we na de zomer een volledige release kunnen doen naar alle PCs. Bedrijven gaan zeker niet zomaar een update blindelings installeren maar die moet goed getest worden. Wanneer denk jij dat de 1903 release algemeen beschikbaar gaat zijn ipv targeted?
Als dit soort updates ook maar enig wat software breekt in je bedrijf. Mag je er wel anders tegen aan gaan kijken...
Het is niet alleen features wat de updates hebben maar ook bug fixes.
Heb vandaag (zondag) weer eens een "Cumulatieve Update 1809" gehad. De zoveelste in een half jaar tijd.
Deze keer was het geluid weg. B&O van HP is verdwenen, er zijn een Realtek en Nvidia Audio voor terug gekomen. Komt geen geluid uit.

Windows 1809 is dus nog steeds niet in orde.
Na 10 jaar over te zijn gestapt naar Mac wil ik nu weer terug naar Windows.
Maar waarom maken ze niet gewoon 1 versie van Windows?!? Waarom zo ingewikkeld met versie october en versie april etc??? ...zeer verwarrend.

Update:
Ok, ik snap m nu. Dank allen voor de opheldering.

[Reactie gewijzigd door MD_DeeBee op 29 maart 2019 16:13]

Waarom maken ze niet gewoon 1 versie van mac in plaats van Mountain Lion, Snow Leopard, etc.
In principe heb je gewoon Windows 10 (Pro) en hoef je niets te doen. Eens per half jaar wordt automatisch de versie van Windows vervangen door een nieuwere release die vergelijkbaar met de grote updates op mac nieuwe functionaliteiten en wijzigingen onder de motor kap door brengen die je minder makkelijk kunt doen via de normale windows updates.
Apple (Mac) heeft geen Enterprise* edities - zoals Microsoft.
Er is dus geen Mac Server e.d. - enkel client software (stand-alone)
+ Apple maakt / verkoopt enkel zijn eigen devices - Microsoft en Android = een zeer breed scala aan fabrikanten.
Dat zie je terug in zaken als prijsstelling / in technisch beheer / open cq dichtgetimmerd OS / ect.
https://www.apple.com/macos/server/ ;)
Nee, het is geen server zoals Windows Server of een Linux distro ingericht als server, maar het voegt wel een aantal server-features toe aan je MacOS.
Ja steeds minder tegenwoordig... De vraag is of je er nog wat aan hebt. Letterlijk alles dat ik nog gebruikte (mailserver, VPN server) is er nu uitgesloopt.

En voor de profiles kan je beter gewoon Apple Configurator 2 gebruiken of een echte MDM zoals JAMF Pro of Workspace ONE.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 maart 2019 17:43]

Ik gebruik nog altijd OS 10.6.x en 10.7.x voornamelijk. Om te kunnen internetten gebruik ik de meest lichte en snelste versie 10.11.x. Nog altijd word ik blij van het opstarten van 8.1 Pro.

Mijn volgende stap zal logischerwijs MS-Windows 10 zijn. Op de MAC kan ik de ratrace zoals je omschrijft van OSen simpelweg gezegd niet meer bijhouden.

Hopelijk is de hiccup met de nieuwste release verleden tijd.

Edit: x

[Reactie gewijzigd door DefaultError op 29 maart 2019 16:19]

October en April versies zijn updates, geen aparte versies ;)

Je hebt wel de optie om op zogenaamde LTSB versies te blijven als je liever geen feature updates wil hebben maar wel security updates (voor bedrijven bijvoorbeeld handig).
Maar niet voor de consument bedoeld, want een LTSB versie is bedoeld idd voor bedrijven welke bijv dit gebruiken met een PIN-automaat of in een ziekenhuis - COW (Computer on Wheels).

Voor elke andere gebruiker geld in principe Windows 10 Home/Pro/Enterprise (laatste variant is bedrijven).

[Reactie gewijzigd door Dutch2007 op 29 maart 2019 16:15]

Meer niet voor de consument bedoeld, want een LTSB versie is bedoeld idd voor bedrijven welke bijv dit gebruiken met een PIN-automaat of in een ziekenhuis - COW (Computer on Wheels).
Gebruik het op een aantal testsystemen en in VM's. Werkt goed en stabiel.

10 jaar security en kritieke updates, en geen grote upgrades. Het is niet de meest onaantrekkelijke editie van Windows 10.

Het is overigens sinds de laatste versie omgedoopt tot LTSC.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 maart 2019 16:11]

Ik zeg ook niet dat het niet werkt...

Ik geef alleen maar aan dat het er niet voor bedoeld is...
De LTSB versie in immers eigenlijk de opvolgers van Windows 7 / WIndows 8 Embedded.

https://www.computerworld...ws-10-ltsb-explained.html
Okay, so which PCs should be running LTSB?
Here's what Microsoft says on that:
"Specialized systems - such as PCs that control medical equipment, point-of-sale systems, and ATMs - often require a longer servicing option because of their purpose," the company's primary Windows-as-a-service documentation states. "These devices typically perform a single important task and ... [i]t's more important that these devices be kept as stable and secure as possible than up to date with user interface changes."

and...

"As a general guideline, a PC with Microsoft Office installed is a general-purpose device, typically used by an information worker, and therefore it is better suited for the [non-LTSB servicing channels]."
En niet te vergeten:
Has Microsoft changed the support rules for LTSB since Windows 10's debut?
Yes, and in a way that makes it difficult, if not impossible, to widely deploy the edition.

Over a year and a half ago, Microsoft added another law to the Windows 10 support scene, one that analysts contended invalidated LTSB's advantages over the shifting features that mark the other versions.

Originally, Microsoft promised to support each LTSB edition for a full decade. But in early 2017, the company ruled that "LTSBs will support the currently released silicon at the time of release of the LTSB [emphasis added]," and that as new processors appeared from the likes of Intel and AMD, "support will be created through future Windows 10 LTSB releases that customers can deploy for those systems."

The bland language disguised a huge change. Rather than be able to stick with a single LTSB edition for five, even 10, years, enterprises will need to adopt virtually every LTSB version as they buy new PCs powered by newser processors.
*edit*

https://techcommunity.mic...ld-it-be-used/ba-p/293181
Summary
The Long-Term Servicing Channel a tool designed for a specific job. When used for the right job, it’s a great solution, but when misaligned, it can be like trying to drive a screw with a hammer. It’s, at best, unsatisfying, and likely problematic at some point.

If you understand the considerations listed above, have secured hardware and support to align with the intended duration of usage, and have secured support for your applications, the LTSC can provide your organization with years of secure, static operation, with full servicing and support for its 10-year lifespan. For most use cases; however, I recommend the Semi-Annual Channel as the better option for security, stability, and hardware/application capabilities, and the overall experience of your end users.

To learn more, check out our on demand session from Microsoft Ignite on The pros and cons of LTSC in the enterprise.

[Reactie gewijzigd door Dutch2007 op 29 maart 2019 16:20]

Ik geef alleen maar aan dat het er niet voor bedoeld is...
Net als boeken, films en series... Zodra het werk is uitgegeven is het niet enkel aan de auteur om te bepalen wat de interpretatie ervan is*. ;)

* Ik schrijf het werk, niet de licentievoorwaarden. Leg die hooivorken maar weer neer..
Het was mijn antwoord op de reactie van @Caayn

@henk717 vraagt immers waarom er niet 1 versie gemaakt wordt.

Er wordt aangegeven dat je ook de LTSB/LTSC kan gebruiken, kan je als bedrijf inderdaad legaal gebruiken, een gemiddelde consument zal geen
Enterprise (volume licentie) hebben om deze ook te gebruiken.

Is het een beschikbare versie: Ja
Bedoeld voor een consument: Nee (die kunnen immers de Home danwel Professional versie gebruiken).
het IS 1 versie (windows 10)
met elk halfjaar ongeveer een grote update (oktober en april)
daartussen kleine patches op elke dinsdag v/d maand
Elke dinsdag van de week ook goed? ;)
Elke 2e dinsdag (avond vanaf 19:00) van de maand _/-\o_
OK, duidelijk. Dank voor de opheldering.
Het is allemaal Windows 10. Maar die moet ook bij de tijd blijven, met nieuwe functionaliteit, support voor nieuwe standaarden/technieken enzo.

Weinig ingewikkeld aan. Er komt 2x per jaar (maart en september) een nieuwe release aan, dus je kunt je daar al ruim vantevoren op voorbereiden.
Het gaat hier om versie nummers/namen, niet om parallelle versies. Dus vergelijkbaar met verschillende MacOs versies (10.14.2 vs 10.14.03 bijvoorbeeld).
?

Het zijn updates...1 versie 10 :)
Uhhh.. Er is juist voor het eerst ooit maar één Windows versie: Windows 10
Windows 10 Home
Windows 10 Pro
Windows 10 Pro for Workstations
Windows 10 Pro Education
Windows 10 Education
Windows 10 Enterprise
Windows 10 S
Windows 10 IoT Enterprise
Windows 10 IoT Core
Windows 10 LTSC
Windows Server Essentials
Windows Server Standard
Windows Server Datacenter

Allemaal Windows 10 in de basis, allemaal aparte producten.
En dan heb je van meerdere in je lijstje ook nog eens N versies zonder o.a. Media Player :P

[Reactie gewijzigd door !mark op 29 maart 2019 17:35]

Met verschillende edities en servicepacks. Het enige wat tot nu toe bekend is is dat het de laatste Windows versie wordt, er komt geen nieuwe versie meer dan 10.
Ik hoef deze build in ieder geval niet te hebben en probeer hem zo lang mogelijk te weren.
1803 is een stabiele build die supported zal blijven tot de nieuwere waarschijnlijk wel stabiele build klaar staat. Wat mij betreft had Microsoft deze dan ook als verloren mogen beschouwen, niet breed moeten uitrollen en vervolgens de hier op volgende build wel breed kan uitrollen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de ervaringen van medewerkers over WIndows 10 LTSC 2019, want ik schrok toen ik hoorde dat een LTSC release op z'n dramatisch instabiele build gebaseerd was.
Al die problemen zijn inmiddels wel opgelost hoor. En vergeet niet dat maar een kleine groep mensen er last van had, lang niet iedereen had er last van.

Ik draai 1809 al sinds hij initieel uitkwam, en heb eigenlijk nooit geen problemen van welke aard dan ook ervaren.

Ik weet dat veel bedrijven op dit moment ook bezig zijn met een upgradetraject van 1703 (de vorige LTSC-versie) naar 1809.
Hoezo instabiel?
Er waren wat problemen in sommige gevallen bij de installatie ivm document in bepaalde mappen. Niet leuk, maar niets wat een goeie backup niet kan oplossen (een backup is altijd slim als je een grote update installeert).
Er waren ook wat problemen met drivers omdat sommige fabrikanten blijkbaar hun zaakjes niet op orde hebben.
Ik heb geen idee wat je nu allemaal brabbelt, maar dit is de LTSC. Het is ook niet zo dat 1803 een specifieke build is maar een branch. Alle wijzigingen die hier in zitten komen ook in de volgende releases, en dus is 1903 1809+ meer veranderingen.
Hij draait bij ons ook al even stabiel genoeg. Deze update was belangrijk voor de font installatie rechten voor gewone gebruikers en de overzichtelijker start menu's. Maar er zijn wel enkele vervelende zaken die wel eerst weggewerkt zouden mogen worden naar mijn mening. Vooral dan het probleem met netwerkschijven en meldingen dat die niet beschikbaar zijn en het lang zwart scherm tijdens inloggen.

Vind het raar dat zelfs met al die telemetrie het nog zo lang duurt voor ze deze zaken aanpakken.
Vind het raar dat zelfs met al die telemetrie het nog zo lang duurt voor ze deze zaken aanpakken.
Dat de mensen daadwerkelijk dachten dat dit een positieve invloed ging hebben... 8)7

Na 9/11 is het hele balletje gaan rollen, kan me haast ook niet anders voorstellen dat het er niets mee te maken heeft als je OS gewoon hardnekkig negeert wat je het opdraagt voor eigen en andermans gewin behalve jij als gebruiker.
En al krijgen ze veel meer data binnen, die hooibaal gaat steeds lastiger worden om uit te pluizen, het overzicht raakt kwijt en zie nu Windows 10 anno nu.
Vooral dan het probleem met netwerkschijven en meldingen dat die niet beschikbaar zijn en het lang zwart scherm tijdens inloggen.
Ik vroeg me een tijd lang al af wat er mis is met mijn desktop computer dat deze soms zo lang op zwart blijft als ik inlog, maar het is dus een 1809 bug?

Ander probleem wat ik had met 1809 is dat mijn Acer Switch 2-in-1 volledig bleef hangen bij de upgrade van 1803 naar 1809. Heb uiteindelijk het herstel menu scherm weten op te roepen, waarmee ik een rollback naar 1803 gedaan kreeg, maar huiver sindsdien om naar updates te zoeken, want zal hij niet opnieuw vastlopen?
"Windows 10 October 2018 Update markeert een van de roerigste Windows-updates ooit."

En toch draai ik hem vanaf dag 1 dat hij voor het eerst uitkwam op mijn pc's, zonder problemen.
Ik geloof dat er in die tijd ook werd gemeld dat de problemen slechts in enkele gevallen zouden voorkomen.
Als altijd was het altijd een driver probleem. Als je toevallig capabele hardware fabrikanten had was er vrij weinig aan de hand. Is dezelfde reden waarom mensen haten op Vista, terwijl ze gewoon nieuwe en snelle hardware hadden kunnen kopen.
Die lege folders was nu niet direct een driver issue, maar effectief een issue met de update.

Vista had inherent problemen. Sommige van die problemen zijn er met updates uitgehaald, andere problemen zaten zo diep in de kern van het OS (zoals het traag kopieëeren van bestanden) dat men het er niet uit kon patchen.
Voor het traag kopieëeren van bestanden is destijds een hotfix uitgebracht, KB931770 en volledig opgelost met SP1. Met Vista werden de fundamenten gelegd waarmee men nu Win10 kan blijven upgraden, ik zie dus niet waarom zaken niet gepatcht konden worden.

Vista had zeker nog wat kinderziektes toen het uitkwam maar het was de third party support die het de nek heeft omgedraaid. Draaide zonder problemen in een productieomgeving van 25K end users, het enigste probleem dat we hadden is dat bij de uitrol de eind gebruikers klaagden dat ze geen Vista wilde (het imago van Vista was al gezet).

De fout die Microsoft toen gemaakt is was een big update in 1 keer doen, Win10 is het omgekeerde verhaal, kleine updates maar continu.
Ja mooi, ff nieuwe PC kopen om 1 programma te draaien.
Vista is een OS, en ja dat was inderdaad nodig. En het was niet eens zo gek, gezien de grote wijzigingen ten opzichte van XP.

Vista Basic certificering was een aanfluiting, maar eigenlijk alles van mid-range en daar boven werkte als een zonnetje.
Het is gewoon gek dat een stuk software wat met hardware praat niet backwards compatible is.......

Gelukkig gebruik ik geen windows, maar ik zou het raar vinden dat als ik mijn software update, of naar een nieuwe release branch gaat, dat de software de dodende factor is.
Iets is niet automatisch backwards-compatible hoor, dat is niet hoe software of hardware werkt. Sterker nog het kost verschrikkelijk veel moeite om überhaupt het huidige level aan backwards-compatibility te houden (x86), als je die ISA ziet... Tis niet best.
Nulletjes en eentjes. Ik heb nog steeds HW van voor het vista tijdperk waar alles op draait, behalve bepaalde microsoft besturingssystemen. Dus of doen ze iets fout bij microsoft, of hobbyisten die in de uurtjes na hun werk nog een beetje code pushen zijn beter dan fulltime employees.
Onderandere Adobe Lightroom vereiste deze update al om bepaalde functies te kunnen gebruiken. Er zitten onder de motorkap dus ook benodigde veranderingen in.
Ben je lekker mee, moet je voor 1 programma een hele update draaien lol.
Als ik me niet vergis had die update een grote impact op gaming, in de negatieve zin.
Ik heb die noodgedwongen er af gesmeten omdat ik soms gigantische lagspykes kreeg in games terwijl de hardware zeer capabel was.
Is dit intussen ook opgelost?
Toevallig met BF1? Want daar heb ik er wel heel erg last van.
Prachtig. Ik zit dus al 6 maanden op 1809 en was een van de gelukkige die nul problemen had. Nu maar hopen dat mijn streak blijft met 1903.
Dus na het updaten weer ALLE instellingen opnieuw configureren?

Ik heb er inmiddels een script voor gevonden... Zoek op github: reclaim windows10

Al je persoonlijke instellingen via regedit commando's er ook even instoppen en klaar.


Het enige dat ik nog niet uitgevonden heb is hoe je de irritante "file associations" reset na elke update kunt herstellen. Microsoft heeft besloten dat het beter voor je is, na elke update alle mogelijke bestanden met Microsoft software te openen in plaats van wat je dan ook maar ingesteld had als voorkeur.

Wat een OS...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 30 maart 2019 05:20]

Na de gebeurtenissen rondom 1809 ben ik wel voorzichtiger geworden met updates van windows. Ik ben blijf dat we updates kunnen uitstellen. Dit was niet de wens en bedoeling van microsoft, maar zo'n gebeurtenis van afgelopen oktober bevestigen helaas weer dat updates niet altijd goed zijn, ook al is het devies van juist wel. Ik denk dat het beter is dat microsoft feature updates scheidt van verbeter- en beveiligingsupdates. Ik denk dat dit veel problemen met het vertrouwen van updates oplost. Dan kunnen de vroege vogels bij officiele releases nog de kinderziektes er uit halen, die (helaas) niet uit de insiders programma er uit gefilterd zijn.

Ik ben blij om te horen dat 1809 veilig is nu. Ik persoonlijk denk dat 1809 als pakket klaar is voor publieke release. Ik heb nogsteeds een lijste van 5 jaar oud van windows 10 waarbij meerdere features niet af zijn. Met name het optimaliseren en afronden van half afgeronde features in van de tablet modus moet serieus opgepakt worden. I vind dit van lage kwaliteit voor de surface producten en windows tablet pc devices. Als deze ook meegenomen zijn, dan vind ik dat microsoft kan zeggen dat het klaar is voor release naar de consumeten en zakelijke gebruikers. Anders zie ik nu dat ze een windows 10 gebruiken die maar half af is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.