Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows 10 October 2018 Update bezorgt nog steeds problemen met network drives

De Windows 10 October 2018 Update wordt weer verspreid onder gebruikers, maar bevat nog steeds bepaalde problemen. Microsoft laat weten dat gebruikers die netwerkschijven gebruiken, mogelijk geen toegang daartoe kunnen krijgen. Wel zijn er workarounds.

Microsoft verspreidt de nieuwste grote update voor zijn os weer sinds 13 november, maar alleen onder gebruikers die deze via de Media Creation Tool binnenhalen en die handmatig op check for updates klikken. Op dezelfde dag publiceert het Amerikaanse bedrijf echter een ondersteuningspagina, ontdekt door The Register, waar het uiteenzet dat gebruikers problemen met netwerkschijven kunnen ondervinden na deze update en hoe ze die kunnen omzeilen. De handmatige oplossing bestaat uit twee scriptbestanden opstellen en deze te laten uitvoeren iedere keer als een gebruiker inlogt.

Volgens The Register was Microsoft al op de hoogte van dit probleem met de update en heeft het deze dus bewust laten liggen, terwijl de distributie van de update wel weer hervat is. Het probleem moet pas ergens in 2019 verholpen worden, zegt de site.

De Windows 10 October 2018 Update, die het os naar versie 1809 tilt, vertoonde een serieus probleem ten tijde van de eerste rollout. Gebruikers maakten er melding van dat de bestanden in hun persoonlijke Documenten-map verdwenen waren. Hierna werd de update gepauzeerd. Dit probleem is nu in ieder geval verholpen, aldus Microsoft.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

17-11-2018 • 13:21

137 Linkedin Google+

Submitter: Raven

Reacties (137)

Wijzig sortering
1809 gaat hem zakelijk dus zeker even niet worden, onbegrijpelijk dat basale dingen gewoon niet goed werken welke ervoor probleemloos werkte.
Ook zakelijk kan het opgelost / verholpen worden.

In de probleem pagina van microsoft staat het volgende:
Workaround 3: Group Policy settings
If the mapped drives are defined through the Group Policy settings, update the action of the drive maps to Replace. This will delete the existing mapped drive and create the mapping again on each logon.
Als je kijkt wat het script doet en de GPO is het voornamelijk het opnieuw aanmaken van de shares bij het inloggen. Het probleem lijkt hem dus te zitten in "Automatically reconnect network drives".

Aangezien het probleem eenvoudig omzeilt kan worden via de GPO, zal de uitrol ook voor zakelijke klanten in principe geen probleem hoeven te zijn ;)
Ik weet niet waarom, maar bij mij op het werk worden alle netwerkdrives bij elke login gereset en opnieuw aangemaakt. Dit is al meer dan 10 jaar zo. Vermoedelijk is het betrouwbaarder.
Een voordeel van bij elke login opnieuw verbinden met alle shares (m.b.v. login script) i.p.v. eenmalig shares persistent instellen is dat het net iets makkelijker is om het login script aan te passen dan oude persistent shares te verwijderen. Het biedt dus wat gemak en flexibiliteit, plus de gebruiker merkt geen verschil.

[Reactie gewijzigd door Magnificus op 19 november 2018 09:02]

Ook zakelijk kan het opgelost / verholpen worden.
Ja, maar daar hoef je natuurlijk niet op te wachten. Dan kan je beter de oudere versie aanhouden zolang dat gaat.
Sowieso zou ik zakelijk niet perse aanraden om iedere nieuwe update die uitkomt direct te installeren, zeker niet op mission-critical systemen (op uitzonderingen na wellicht).
Met software zo complex als Windows, draaiend op zoveel verschillende combinaties van hardware, software en typen gebruikers vind ik het helemaal niet onbegrijpelijk hoe zoiets gebeurt. Vervelend natuurlijk, maar ik denk nooit onvermijdelijk en zeker niet onbegrijpelijk.
Kijk dat er zich bij een update problemen voor doen is niet wenselijk maar meestal gaat het om zeer kleine dingen welke vrijsnel opgelost worden en daarnaast is veel toe te rekenen aan een derde partij welke de driver nog niet op orde heeft of gebruikers welke legacy software gebruiken. Dit laatste kan je niet direct aan microsoft toerekenen maar basale functies welke fout gaan in Windows toch echt wel en zouden niet in een public release voor moeten komen zeker niet als ze tijdens de test al gemeld zijn.

Data verlies is geen klein ding, het probleem van netwerk mappen vind ik minder ernstig voor gross van de consumenten maar zakelijk is dit zeker een punt en dan ook nog dat je krijgt te horen dat het pas ergens in 2019 opgelost gaat worden.
Data verlies deed zich alleen voor als je zelf de profiles files had geredirect em dan toch de oude lokaties bleef gebruiken. Dus dat is ook iets wat niet aan te raden is.
Het verhaal over drivers en ondersteuning van andere fabrikanten was en is nog veel groter op Linux.
En toch is dat in mijn beleving een stuk stabieler.
Dus geen goede reden, in Linux is er genoeg gereverse engineered als het hierop aan komt, en dat werkt ook, soms zelfs beter

[Reactie gewijzigd door jozuf op 17 november 2018 21:44]

Klopt. Vind ook zeker dat je gelijk heb.

Maar helaas is het zo dat veel, voornamelijk OEM, fabrikanten de drivers slecht onderhouden waardoor dingen fout gaan. bijvoorbeeld asus live update of HP update geven van veel drivers aan dat ee geen nieuwe versie is terwijl bijvoorbeeld realtek of synaptics inmiddels 5 versies verder is. Ook wordt op de onderhoudspagina van het betreffende model vaak driver & software versies getoond welke dateren van het jaar van uitgifte, neem bijvoorbeeld asus smart gesture.

Er zijn ook fabrikanten welke het beter aanpakken zoals nvidia.

Echter is het nu nogsteeds vaak nodig om sommige drivers update handmatig te doen en dat vereist kennis & discipline van de gebruiker.

Ik zie gelukkig wel dat meer fabrikanten sneller de juiste drivers laten certificeren en aanbieden aan MS maar er is zeker ruimte voor verbeteringen.
Klopt. Vind ook zeker dat je gelijk heb.

Maar helaas is het zo dat veel, voornamelijk OEM, fabrikanten de drivers slecht onderhouden waardoor dingen fout gaan. bijvoorbeeld asus live update of HP update geven van veel drivers aan dat ee geen nieuwe versie is terwijl bijvoorbeeld realtek of synaptics inmiddels 5 versies verder is. Ook wordt op de onderhoudspagina van het betreffende model vaak driver & software versies getoond welke dateren van het jaar van uitgifte, neem bijvoorbeeld asus smart gesture.

Er zijn ook fabrikanten welke het beter aanpakken zoals nvidia.

Echter is het nu nog steeds vaak nodig om sommige drivers update handmatig te doen en dat vereist kennis & discipline van de gebruiker.

Ik zie gelukkig wel dat meer fabrikanten sneller de juiste drivers laten certificeren en aanbieden aan MS maar er is zeker ruimte voor verbeteringen.
Hoofdreden is dat het allemaal goedkoop moet, dat gaat koste van de kwaliteit.
Asus, Compaq/HP behoorden eerder tot de betere systemen, terwijl bijvoorbeeld Lenovo en Medion een flinke inhaalslag hebben gemaakt.
Merken als Realtec en Synaptics e.a zijn vooral systeem onafhankelijk, dat heeft z'n voordelen m.b.t stabiliteit.
Ben ik het ook mee eens hoor, maar om te zeggen dat het perse om een basale functie gaat is natuurlijk ook gevaarlijk. Het kan dat het komt door een super complexe combinatie van omstandigheden waardoor het data verlies zich voordeed.

Overigens is dit niet perse een Microsoft verdediging post ofzo hoor, ik reageerde meer op het feit dat het 'onbegrijpelijk' is, wat ik een heftige statement vind voor zo'n systeem. Ieder stukje software wat 1 bit verandert kan alles in de war schoppen. Hoewel ik geloof dat ze er veel aan kunnen doen, kan Microsoft niet alles testen.
Om te vergelijken, dat is natuurlijk de kracht van Apple bijvoorbeeld. Ze hebben een stuk minder variabelen wat het relatief eenvoudiger maakt om alles te testen (en ook daar gaan wel eens dingen fout, dat is nu eenmaal hoe het werkt met software, alleen een stuk minder)
Okey, onbegrijpelijk had ik bij nader inzien beter niet kunnen gebruiken.

Met je eens
Kijk dat er zich bij een update problemen voor doen is niet wenselijk maar meestal gaat het om zeer kleine dingen welke vrij snel opgelost worden en daarnaast is veel toe te rekenen aan een derde partij welke de driver nog niet op orde heeft of gebruikers welke legacy software gebruiken. Dit laatste kan je niet direct aan Microsoft toerekenen maar basale functies welke fout gaan in Windows toch echt wel en zouden niet in een public release voor moeten komen zeker niet als ze tijdens de test al gemeld zijn.
Maar ik reken het Microsoft wel degelijk aan als er na ongeveer anderhalf jaar ineens zoveel problemen ontstaan, dat je niet meer terug kunt naar je vorige Windows versie, want die licentie is dan niet meer bruikbaar.
Daarnaast heeft het nogal wat voeten in de aarde om (thuis) ervoor te zorgen dat je computer alleen die versie updates krijgt die bij jouw machine passen.
Dit omdat men te weinig invloed heeft op de Windows (Home) updates/upgrades.
Vervelend is namelijk dat de Microsoft stuurprogramma's uit nieuwere versie upgrades vaak niet werken en de legacy stuurprogramma's wel.
Merkbaar aan de vele spontane BSOD's met bijvoorbeeld 'Machine Check Exception' en DCom meldingen.
Juist als het aan verouderde hardware ligt (vaak bij lagere inkomens) wil je van een bepaalde Windows 10 versie (bijvoorbeeld v1709), alleen updates hebben voor die versie.
Vooralsnog worden al die nieuwere versie upgrades toch gewoon doorgevoerd waarna crashes volgen.
Deze werkwijze vind ik overigens niet erg klantvriendelijk, zeker niet voor thuis 'Home' gebruikers.
ik zie ook graag dat het mogelijk wordt om feature updates uit te stellen of dat je kunt kiezen voor slow & stable rings in elke Windows Editie.
Dat maakt het echter des te raar dat MS er voor kiest de nieuwe ,nog steeds kapotte, update, wel te pushen.

Nogal stom om de oplossing dan maar in een scriptje te gooien die je na startup uit moet voeren. Deze update mag gewoon niet uitgerold worden.

Zelfs als je zakelijke systemen niet zelf updates laat managen geb je nog steeds risico dat een gebruiker op zoek updates klikt en het dan alsnog binnen trekt.
Vergeet niet dat het hier niet alleen om desktop gaat maar om versie 1809 van de core en dus ook server 2019. Deze is bijvoorbeeld prereq voor exchange 2019. Dus dor de desktop release uit te stellen stel je ook exchange 2019 uit. Dan moet je keuze gaan maken in gradatie
Tsja. In hoevver heeft het zin om exchange 2019 uit te gaan rollen als je alle workstations toch nog op oudere versie laat draaien doordat je netwerkshares anders niet meer werken?

Heel leuk dat je dit nodig hebt voor exchange 2019, maar dan maar niet. Netwerkshares moeten het gewoon doen. Dat exchange niet naar 2019 kan is niet blocking voor bestaande functionaliteit.
Netwerk issue is alleen op consumer. Op enterprise lopen je shares via gpo. Loginschript etc.
Wij hebben op t werk allemaal Pro versies. Doordat we local admin zijn en alleen AD beheer gedaan wordt zit je dan alsnog met niet GPO shares. Die worden door de VPN software geactiveerd. Dus misschien heb je dan die login scripts niet nodig doordat de VPn dit al doet en heb je er helemaal geen last van.

Neemt niet weg dat ik het ontzettend knullig vind dat men een loginscript als acceptabel bestempeld.
Dat kun je blokkeren via GPO
in het artikel staat dat je de update enkel binnenkrijgt als je de media creation tool gebruikt.
Dus ze pushen hem niet
Daarom zit ik dus ook op de normale "Semi-Annual Channel"(wat eigenlijk "Semi-Annual Channel (Broad)" betekent), en niet de "Semi-Annual Channel (Targeted). Pas als hij klaar voor gebruik is in bedrijven wordt hij naar de "Semi-Annual Channel" ge-pusht. :)

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 17 november 2018 19:16]

ik hoop dat je drivemappings eerder via een GPO uitrolt ipv gebruikers ze manueel te laten leggen en er daar geen problemen mee zijn.
Maar ik kan niet uit het artikel totaal niet afleiden of het probleem zich niet zou voordoen via GPO. Het probleem lijkt te zitten in het benaderen van de schijven, en dat lijkt me op dezelfde manier te werken bij het manueel toevoegen of via GPO?
Maar ik kan niet uit het artikel totaal niet afleiden of het probleem zich niet zou voordoen via GPO. Het probleem lijkt te zitten in het benaderen van de schijven, en dat lijkt me op dezelfde manier te werken bij het manueel toevoegen of via GPO?
De problemen treden ook op als drive mappings via GPO gedaan worden, tenzij de update "Replace" gebruikt is, ja, de optie die eerder altijd afgeraden werd omdat dit de netwerkverbindingen resette bij elke GPO synchronisatie op de achtergrond.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 17 november 2018 16:32]

Ook met GPO gemapte drives zijn issues. De schijven staan er dan wel echter zijn deze "offline"
Als er wordt aangegeven dat deze problemen vermoedelijk pas in 2019 verholpen gaan worden denk ik meteen aan versie 190x.

Denk dan niet dat deze versie Semi-annual channel broad gaat halen, we gaan het zien.
Vooral vreemd dat die niet in de testfase naar boven komen
Vrijwel al deze rare zaken zijn naar voren gekomen tijdens de test fase, kijk maar eens of Windows Feedback hub & insiders reports.

MS heeft deze versie gewoon te veel gerushed en schema willen aanhouden ipv kwaliteit te leveren.
Vrijwel al deze rare zaken zijn naar voren gekomen tijdens de test fase, kijk maar eens of Windows Feedback hub & insiders reports.

MS heeft deze versie gewoon te veel gerushed en schema willen aanhouden ipv kwaliteit te leveren.
Bijkbaar niets geleerd uit eerdere voorvallen met besturing systemen, bijvoorbeeld de overgang van Windows 2000 naar XP.
juist wel, daarom krijg je de update alleen als je de mediacreationtool hebt gebruikt, wanneer je handmatig op updates checkt.
Alleen zakelijk??

Waarom mag het thuis wel allemaal verdwijnen, en kapot gaan?
Ik heb gelukkig alles wat ook maar iets met met windows update (windows defender update wel gewoon) te maken heeft uitgeschakeld.

Zit nu nog op 1703, recentelijk een 1803 image gedownload en binnenkort maar eens updaten.
Dat is niet wat ik aangeef, data verlies had bijvoorbeeld niet moeten voorkomen in een public release.

Echter de wat kleinere zaken als miracast of netwerk mappen welke even niet naar wens werken zijn voor de meeste thuis gebruikers met home geen groot probleem omdat ze dat toch niet gebruiken.

De tweaker zit meestal op Pro en heeft haar hoofd computer op Semi Annual staan of stelt feature update geduurde langere tijd uit.
Zou ook eens tijd worden. 1703 is al end of life. Elke release heeft maar 18 maanden support, tenzij je in de LTSC zit.
If it ain't broke, don't fix it.
en ik loop liever een jaar achter dan dat mijn bestanden of netwerk drives verdwijnen.

Moet ik wel bij zeggen dat het installeren van een "schone" Windows over het algemeen vlekkeloos gaat en je niet tegen dit soort problemen aan loopt

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 22 november 2018 10:09]

Maar na 18 maanden is het wel broke en dan moet je het fixen, dat is het hele punt :P
lol. da's dan ook wel weer waar. ;)
Maar laat dit net de september versie zijn die 30 maanden ondersteuning krijgt en net dé versie voor bedrijven zou moeten zijn.... https://www.microsoft.com...hift-to-a-modern-desktop/ ….
Wij hebben bij iedere klant één testuitrol gedaan op één van de X machines. Geen enkele 1809 heeft problemen vertoond. Ook dit specifieke probleem doet zich niet voor. Zowel bij AzureAD-only omgevingen als Active Directory omgevingen. Alle klanten hebben de Known Folders naar OneDrive. Het is jammer dat er zo veel mis gaat, en om die reden wachten wij nog met de volledige uitrol, maar gaat het mis omdat men afwijkt van standaarden of omdat ook de standaarden buggy zijn?
Het schijnt vooral te spelen met PC’s welke geupdate worden van eerdere releases 15,16,1703 of Windows 7/8 mijn desktop bevat een clean instal van 1709 en hier zijn vrijwel geen problemen mee. Vervelendste probleem bij mij is dat mira casting plots niet meer werkt.
Sommige versies worden toch al niet meer ondersteund, zoals 1511?
Dat klopt. Voor consumenten versies is de oudste nog ondersteunde versie 1709, alle oudere versies zijn out of support.

Voor Enterprise/Eductation-edities zijn enkele versies 1507 en 1511 niet meer supported, versie 1607 is nog supported tot april 2019.

Qua LTSC zijn alle versies (1507 (oktober 2025), 1607 (oktober 2026) en 1809 (januari 2029)) uiteraard nog volledig in support.

Dit lijstje is handig om erbij te houden, bevat ook links naar de Microsoft Life Cycle-pagina's van de diverse produkten.
Direct na het uitkomen van 1809 (begin oktober) heb ik hier vijf computers vers geďnstalleerd...geen enkel probleem gehad. Draait top. Ook netwerk-shares doen het prima....Deze patch-tuesday de eerste cumulatieve update ontvangen op hetzelfde moment dat 1809 opnieuw werd uitgerold.
Geen problemen gezien. Ben uiterst tevreden. Super stabiel.....Ik denk dat er onderhand zó enorm veel verschillende features ondersteund worden dat het steeds lastiger wordt alles te blijven ondersteunen.
Maar slordigheid en tijdsdruk zouden juist dán voorkomen moeten worden...
Zelfde ervaring op 2 pc'c
Windows cq MS zou misschien over moeten stappen op modulair systeem.
Niet iedereen heeft het grote windows nodig.
Dat is het feitelijk al. Kijk maar naar verschil tussen de verschillende Windows edities.
Het probleem begin oktober deed zich dan ook voor na een upgrade. Echt hoe vaak ik hier mensen met dezelfde eigen ervaringen zie komen die er niet toe doen, omdat er niet wordt gelezen, pfff.
Ik denk dat voor de meeste mensem hier update of upgrade hetzelfde is, voor hun is het, ik had windows 10 en na de 'update' heb ik nog steeds windows 10..
Het probleem begin oktober deed zich dan ook voor na een upgrade. Echt hoe vaak ik hier mensen met dezelfde eigen ervaringen zie komen die er niet toe doen, omdat er niet wordt gelezen, pfff.
Voor hun doet het er wel toe, maar men begrijpt de oorzaak van de problemen niet, nuance verschil.
Een oorzaak is updates/upgrades (die op de achtergrond worden uitgevoerd) waarbij je geen controle hebt over deze updates/upgrades.
Die gereedschappen voor 'een klein beetje controle' krijg je pas na veel gedoe zoals BSOD met 'Machine Check Exception' om maar een zijstraat te benoemen.
Daarna komt pas die gewaarwording en begrijpt men ook wat er gebeurt.
En dit soort pijnen doen zich vaak voor bij oudere machines, waarbij Windows 10 eerst wel enige tijd vlekkeloos werkte en na updates/upgrades ineens niet meer.
Bij deze groep machines handelt het zich vaak om upgrades van eerdere Windows versies zoals 7 of 8.x waar zich problemen na updates niet of nauwelijks voordeden. Upgrades werden voor thuisgebruikers niet in de huidige vorm uitgevoerd.

[Reactie gewijzigd door mcp-mario op 19 november 2018 13:33]

Zelfde ervaring hier op 4 pcs, geen problemen.
Ik heb 1809 al een tijd draaien en geen problemen ondervonden tot gisteren een kleine update uit kwam.
Ik verloor mijn connecties naar de NAS ( NFS shares ) maar na een reboot was het weer goed en heb ik geen issues meer ondervonden.
Bij werken netwerkschijven op de NAS via Windows Verkenner zonder enige problemen (Windows 10 Pro, 1809;build 17763.134, installatiedatum 03-10-2018). Ik ben tegen geen enkel probleem met de upgrade aangelopen. Gelukkig maar.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 17 november 2018 18:23]

Bij werken netwerkschijven op de NAS via Windows Verkenner zonder enige problemen (Windows 10 Pro, 1809;build 17763.134, installatiedatum 03-10-2018). Ik ben tegen geen enkel probleem met de upgrade aangelopen. Gelukkig maar.
Netwerkschijven of netwerkpaden?

Het probleem zit hem v.z.i.w. in schijven; dus voorgedefinieerde paden waaraan een drive letter is toegekend. (De "Map Network Drive" functie.)

Als je enkel mapped drives gebruikt voor de snellere toegang via Explorer, en je krijgt problemen met W10 1809, dan kun je als het goed is, naast terug te moeten vallen op logon scripts (iew; lekker consument-onvriendelijk, MS...) altijd nog de mapped drives weghalen en het netwerk pad onder de Quick access sectie vastpinnen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 18 november 2018 12:02]

Hier hetzelfde als jouw ondervonden. Maar zoals andere al aangeven, is mijne wel een verse install op een nieuwe rig.
(Als ik had geweten dat win10 niet moeilijk doet over volledige hw swap, had ik wel ge-updated. Ben nog ouderwets daarmee :P )
Zit nog op 1803, Maar gister avond verloor ik ook mijn connectie naar de netwerkschijven.
Wat een gedoe zeg. Betekend dit alleen nfs shares of ook samba locaties?

Ik wacht ook nog wel ff met updaten...
NFS en SMB (samba is een linuxding) zijn verschillende protocollen.
Dat weet ik, maar de term netwerkschijven is vrij arbitrair. Zie ook http://www.computerwoorde...--7844--Netwerkschijf.htm. Graag enige verduidelijking in het artikel was handig geweest.

Hoe ik het nu lees hebben alle mapped netwerklocaties, ongeacht het gebruikte protocol, last van de bug.

Enne samba is inderdaad niet 100% correct smb shares wel (samba is de Linux variant).
D'r is helemaal geen probleem met benaderen van netwerkschijven. Er is alleen maar een probleem met het re-connecten van netwerkschijven die je gesaved hebt. Het enige wat het scriptje uit het artikel doet is de netwerkschijf opnieuw verbinden en dan blijft het werken. Tot dat je reboot
Tot dat je reboot 8)7 8)7. Klinkt voor mij toch echt als een serieus probleem. Uiteraard op te lossen door een startup scriptje, maar daar zit je niet op te wachten toch? Moet je bij een fix weer verwijderen (waarvan je niet op de hoogte wordt gesteld).
De correcte term is cifs.
Sambal is een implementatie hiervan, en smb is een uitbreiding op het cifs protocol ontwikkeld door Microsoft.
De correcte term is cifs.
Sambal is een implementatie hiervan
Cayenne In Fluid Substance? :+
Weird. Zag inderdaad een grote update klaarstaan na handmatig zoeken; geinstalleerd maar ik zit nog op 1803.
feature updates hebben een reboot nodig en je kan altijd in de update-history gaan kijken of hij wel degelijk geďnstalleerd is
Heb alle updates binnen op Win10 (net zoals @Sanction denk ik) maar zit nog steeds op 1803 (Win 10 Pro)
Windows pro zit standaard in de latere update cyclus. Dit kun je uitzetten, anders krijg je pas een upgrade na een aantal maanden.
Was een paar dagen geleden, dus meerdere reboots later nog steeds op 1803. Mijn backup laptop draait vreemd genoed (probleemloos) wél 1809.
Dit is tot nu toe echt een mislukte Windows-release. Jammer dat uit deze versie ook de een stabiele release van Windows Server 2019 LTSC moet komen.
Ik vraag me ook af hoe het met de LTSC versie staat van deze Windows 10 build. Die is namelijk ook uitgekomen na de vorige (toen nog LTSB) versie van 2 jaar geleden. Neem aan dat ze die dan gewoon patchen toch?
Heb je Windows LTSC of LTSC server?
Yup. Ik heb zo lang mogelijk doorgedraaid op Windows 8. Alleen 3x raden waar mijn nieuwe laptop mee kwam nadat mijn oud afgeschreven was........ Traag, vastlopers, zelfs al een reinstall moeten doen.

Thuis kan ik lekker Linux draaien, wat een feest. Op kantoor kan dat niet ivm office. AAAAAARRRGGGH

[Reactie gewijzigd door gepebril op 18 november 2018 08:13]

Ik heb het niet over Windows 10, maar over de 1809-release.
meshien toch maar eens een ticket bij je hardware vendor aanmaken.

Gezien het overgrote deel van de windows 10 gebruikers hier geen last van heeft.
Het gekke is juist dat ik sinds de april build problemen met m'n netwerk folders had; konden niet gevonden worden. Ik moest via ip adres de host aangeven en kon pas dan m'n shared folders benaderen. Dit op meerdere computers. Sinds deze update werken m'n netwerk folders ineens weer.
Function Discovery Resource Publication service Deze service op automatisch opstarten zetten en toen was bij mij alles weer normaal.
Voor diegene die het nog niet weten, een tijdelijke fix, die werkt zolang je niet opnieuw opstart, is:
(ik weet niet hoe ik moet scripten e.d., dus doe ik het zo)
  • Ga naar start
  • Type: "deze pc"
  • Rechtermuisklik op het verschenen icoon -> Eigenschappen
  • Druk op "geavanceerde systeeminstellingen"
  • Druk op tab "Computernaam"
  • Druk op knop "Netwerk ID"
  • Vink aan "Deze computer is voor thuis...."
  • Druk op volgende, dan voltooien en dan "OK" (verlaat hiermee systeeminstellingen)
  • Niet opnieuw starten. De setting verdwijnt bij uitlog/reboot.
Je reguliere shares werken weer. In zoverre, bij mij.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 17 november 2018 14:56]

Die knop netwerk-id is bij mij GRIJS, cq erop drukken heeft geen zin (windows 10 home)
Laat maar.. niet goed gelezen

[Reactie gewijzigd door tonkie_67 op 17 november 2018 20:46]

Logisch. Netwerk id is alleen voor pro, voor domeinkoppelingen.
Logisch? Een knop waar je moet instellen "deze computer is voor thuis" die niet werkt op WindowsHOME, maar daar wel zichtbaar is?
Dat is niet waar netwerk-id voor dient. Nogmaals, die knop is alleen voor domeinkoppelingen.
Dan zou die knop: Domeinkoppelingen moeten heten, en niet zichtbaar zijn op HOME.
En dan als de Network-ID op THUIS zetten effect heeft dan is er dus wel een relatie met thuis/werk gedoe.
Dus nogmaals: de naam is niet Logisch.

PS. Ik ben niet helemaal een Noob. Ergens heb ik nog Windows Server Admin certificate, maar dat was voor mijn AOW. En m'n Netware certificaten acht ik een orde zinniger dan de M$ varianten.
Daarom is-ie dan ook grijs. Maar i.p.v. dat tegen mij aan te gooien kan je er ook gewoon een klacht over indienen bij Microsoft. Wat je ervan vindt en hoe het werkt daar heb ik natuurlijk ook geen invloed op.

En verder, tja, home edition is nou eenmaal uitgekleed. Dat was altijd al zo.
Behalve een vreemde "ms-resource:appname/text" in het startmenu Overig ondervind ik weinig problemen
Behalve een vreemde "ms-resource:appname/text" in het startmenu Overig ondervind ik weinig problemen
Da's een orphaned menu item. Hoort in principe niet te kunnen en zou zelfs als het gebeurt perfect detecteerbaar moeten zijn en op te ruimen moeten zijn. Maar ja; Windows 10 bugs, heh? :|

Grote kans als dit na een upgrade tevoorschijn komt, dat het om de oude feedback/support applicatie van MS uit de Store gaat. Om wat voor reden dan ook wordt die bij een bepaald percentage gebruikers bij een upgrade niet correct gedeinstalleerd.

Als je dat eenmaal hebt zit je er aan vast. Is niet te fixen zonder de gebruikersaccount compleet te verwijderen en opnieuw aan te maken. Of met het handje in allerlei interne database bestanden te gaan lopen rommelen, waarmee je mss wel meer sloopt dan je lief is. (Niemand weet echt precies hoe die zooi aan elkaar hangt.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 18 november 2018 12:11]

Vraag me af of dit echt Microsoft zijn "schuld" is.

Ze zijn al tijden bezig om SMBv1 (i.v.m. security, denk even terug aan wannacry) eruit te slopen, weet even niet meer welke update het was maar daar werd die versie standaard disabled en kon je hem als gebruiker weer inschakelen. hebben ze nu SMBv1 niet gewoon de nek echt omgedraaid?

Diverse bedrijven hebben tijd genoeg gehad om SMBv1 uit hun producten te slopen en/of gebruikers hebben tijd gehad om de instellingen op hun NAS te wijzigen naar SMBv2 of hoger te wijzigen en nieuwe hardware te kopen.

Zie deze link.

Als ik de workarround scripts zo bekijk gaat het inderdaad om SMB wordt me alleen niet helder om welke versie.
Als ik de workarround scripts zo bekijk gaat het inderdaad om SMB wordt me alleen niet helder om welke versie.
Het heeft niets met SMB versies te maken.

De functie om network drives te mappen heet in PowerShell gewoon New-SmbMapping, omdat SMB het filesharing protocol is dat gebruikt wordt en je een nieuwe mapping tussen netwerk pad en lokaal pad (dwz drive letter) aan maakt.

Onder de kap doet die functie hetzelfde als dat jij de "Map Network Drive" functie vanuit Explorer zou benaderen. (Het is wss. minder anders dan een dunne commandlet mapper om hetzelfde COM object heen.)

Als je het script bekijkt wat MS aanbiedt, doet het ook niets anders dan om de 30 sec de network drives proberen te mappen 'totdat het lukt'. M.a.w. deze bug wordt veroorzaakt door een race condition tussen wanneer bepaalde services in Windows benaderbaar zijn. Vermoedelijk tot stand gekomen, omdat er in 1809 weer aan de opstart-instellingen van services gesleuteld is, of bepaalde zaken weer naar andere services verplaatst zijn om e.e.a. beter te compartementaliseen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 18 november 2018 12:18]

Helaas nog genoeg hardware/software die niet geupgrade zijn naar SMBv2. Overigens geen idee hoeveel werk het is om v2 te implementeren, geen idee hoeveel het afwijkt van v1. Deze week ooknog bij iemand de v1 client geactiveerd omdat die niet de andere computers (windows 10) zag.
ja ik verwacht ook dat het daar mee te maken heeft, heb 1809 nog niet zit nog op 1803 en geen probleem , dus wacht ff et updaten


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.