Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft wil uitrol W10 October 2018 Update hervatten na verhelpen verwijderbug

Microsoft wil na een pauze van enkele dagen de Windows 10 October 2018 Update opnieuw vrijgeven. Een nieuwe build moet voorkomen dat gebruikers weer met het verwijderen van bestanden in de Documenten-map te maken krijgen.

In het changelog van buildversie 17763.55 van Windows 10 versie 1809, oftewel de Windows 10 October 2018 Update, geeft Microsoft uitleg over de bug. Het ging om een timingbug die in specifieke gevallen voortijdig profielen van gebruikers verwijderde. In een verdere uitleg verduidelijkt Microsoft dat dit gebeurde als gebruikers Known Folder Redirection toepasten, maar er nog bestanden in de oude map aanwezig bleven.

Bij Known Folder Redirection verwijzen onder andere de mappen Desktop, Documents, Pictures niet meer naar de standaardlocatie op c:\users\username\<mapnaam> maar naar een nieuwe locatie. Bij de vorige Windows 10-versie lieten gebruikers weten dat daardoor soms lege kopieën van mappen konden ontstaan. Microsoft wilde dit verhelpen met de October 2018 Update door die duplicaten te verwijderen. Nog aanwezige bestanden in die 'oude' mappen werden echter ook verwijderd.

Volgens Microsoft was het aantal gevallen klein, een honderdste van een procent van de installaties van Windows 10 October 2018 Update. Ook claimt het bedrijf verwijderde bestanden bij gebruikers terug te kunnen halen. Gedupeerden moeten daarvoor contact opnemen met de klantenservice van Microsoft. Het bedrijf geeft echter aan geen garanties te kunnen geven dat verwijderde data daadwerkelijk hersteld kan worden.

Om herhaling van ernstige bugs in de toekomst te voorkomen, voegt Microsoft de optie toe aan zijn Windows Insider Feedback Hub om een indicatie van de impact en ernst van aangetroffen problemen te geven.

Vorige week zagen gebruikers tot hun schrik dat ze bestanden uit hun Documenten-map kwijt waren na het doorvoeren van de Windows 10 October 2018 Update. In het weekend besloot Microsoft daarop de uitrol tijdelijk stop te zetten om de problemen te onderzoeken.

Microsoft werkt er nu naartoe om de uitrol van de Windows 10 October 2018 Update weer te hervatten. Het bedrijf meldt dit te doen na er zeker van te zijn dat er geen verdere negatieve impact op gebruikers is. De update is als buildversie 17763.17 vrijgegeven aan Windows insiders die vanaf een eerdere Windows-versie komen. Wie al op Windows-versie 1809 zat, krijgt de fix met buildversie 17763.55, volgens Microsoft.

Update, 12.00: Verduidelijkt dat Microsoft de uitrol hervat heeft voor Insiders en deze breed wil starten als zich geen verdere problemen voordoen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-10-2018 • 09:05

194 Linkedin Google+

Submitter: Miuccia

Reacties (194)

Wijzig sortering
Aan de ene kant is het mooi dat ze zo snel en vaak updates uitbrengen. Het bevordert de vooruitgang. Maar de keerzijde is nu ook pijnlijk duidelijk geworden. De kwaliteit holt achteruit. Dit is ook het geval bij Visual Studio 2017.
Dat de kwaliteit achteruit holt is geen conclusie die je op basis van een beperkt incident kunt trekken. Waaruit blijkt volgens jou dat vaak patchen of nieuwe updates uitbrengen negatief is voor de kwaliteit? Ik zie graag een objectieve bron.
Kwaliteit is toch altijd een mening en nooit objectief? Het lijkt mij wel zo dat als je vaak patches uitbrengt, dat dan de uitgebrachte software onder jouw eigen kwaliteitseis ligt.

[Reactie gewijzigd door TwArbo op 10 oktober 2018 14:47]

eens per 6 maanden een update die ook getest is door mensen in de slow en fast rings? Als daar geen klachten uit komen is de kwaliteit toch hoog genoeg. Elke aanpassing in code brengt wel nieuwe fouten mee die in obscure gevallen problemen kunnen opleveren. Toen de meldingen binnenkwamen hebben ze de uitrol meteen gestopt en gefixed.
eens per 6 maanden een update die ook getest is door mensen in de slow en fast rings? Als daar geen klachten uit komen is de kwaliteit toch hoog genoeg. Elke aanpassing in code brengt wel nieuwe fouten mee die in obscure gevallen problemen kunnen opleveren. Toen de meldingen binnenkwamen hebben ze de uitrol meteen gestopt en gefixed.
Misschien getest, maar niet geperfectioneerd.
De volgende keer moeten ze een foutloze update presenteren, eentje waar iedere tester achter staat.
Immers die testers zijn maar een klein deel van alle gebruikers. En dat zijn dan technisch onderlegden. Als je daar slechts 99% van tevreden stelt weet je zeker dat de resterende 1% een veelvoud bij de niet-testers zal zijn.
Microsoft moest eens de kwaliteitsnormen van bv de autoindustrie gaan toepassen op zijn eigen processen...., zoals het nu gaat is zwaar bedroevend.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 10 oktober 2018 10:28]

Unaniem besluit van het testpanel voordat een update wordt uitgerold.. Hoe zie je dat praktisch voor je?
Juist technisch onderlegden hebben dit probleem als ik het goed begrijp. Ik ken geen niet technisch onderlegd persoon die wel de bibliotheken geremapped hebben.
Eerdere versies van One Drive schijnen dit automatisch te hebben gedaan als je een bepaalde optie aanklikte, zo meldt Ars Technica, zonder dat je dit misschien besefte, waarbij bestanden in de oude map bleven zitten en niet verplaatst werden. Die zijn dus nu verloren gegaan door de update.

Het zoveelste geval van een update die schade aangericht. Daarom zou ik als power user nooit automatische updates toestaan, altijd op je eigen tijd updaten, eerst backup maken, en goed testen. Geldt voor alle software.
De volgende keer moeten ze een foutloze update presenteren, eentje waar iedere tester achter staat.
Hoe zie je dat praktisch voor je dat álle insiders unaniem groen licht zouden moeten gaan geven voor een volgende update?

Bij complexe software zoals een OS is het quasi onmogelijk geen bugs in een release of update te hebben.
Dus jij wil 100.000 euro betalen voor een Windows licentie? Dan hebben ze genoeg capaciteit om Windows bug-vrij te krijgen.
Je vergelijking met de maanlanding slaat werkelijk nergens op.
Je vergelijking met de maanlanding slaat werkelijk nergens op.
'Heb je daar een bron voor?'
Ga jij maar lekker spelen in je zandbak.
Professionals weten wat kwaliteitsnormen betekenen.
Dat laatste trek ik ook helemaal niet in twijfel. Wijs even aan waar ik zeg dat professionals niet weten wat kwaliteitsnormen betekenen!
Goede inhoudelijke reactie. Daar kunnen we wat mee.

Je vergelijkt Windows met de software voor een maanlander en dan kom jij met een zandbak aanzetten. Ik snap de relatie niet. Enige relatie die ik kan leggen is dat het op de maan ook een aardige zandbak is. Maar dat zal je vast niet bedoelen.
Je naam doet je eer aan.
Ik weet niet eens of ik wel op je moet reageren, gezien het niveau waarop je mij aanspreekt.
Dat jij het niet snapt maakt je minder belangrijk. Ik laat het er bij.
Ben in ieder geval blij dat je even mijn profiel pagina hebt bekeken. Toch jammer, had graag gezien hoeveel -1 mods je zou kunnen krijgen in dit topic. Je bent aardig op weg.

Toch daag ik je uit om de vergelijking tussen een maanlanding en de zandbak aan mij uit te leggen. Want ja, niet iedereen is zo slim als jij. Dus doe even alsof jij wel belangrijk bent en leg het eens uit.
[...]

Ga jij maar lekker spelen in je zandbak.
Zo jammer dit...
[...]

Professionals weten wat kwaliteitsnormen betekenen.
En daar schaar je jezelf dus kennelijk ook onder met dergelijke opmerkingen? 100% bugvrije software bestaat niet.
Je mening dat het quasi onmogelijk is om bugvrij te werken "omdat het complexe software is" geeft aan dat jij ook onvoldoende kwaiteitsbewustzijn hebt.
Sorry, en waaruit leid je dat af? Kwaliteitsnormering gaat altijd uit van toleranties. Er zijn producten die 100% géén afwijkingen mogen vertonen, maar daar betaal je dan normaal gezien de hoofdprijs voor.

Windows bevat tientallen miljoenen regels code. Als je die geheel zonder bugs wilt uitbrengen heb je ofwel een product dat véél duurder is, ofwel een product dat véél later uitkomt, of beide. Hetzelfde geldt voor Android, OSX, iOS, Linux Distro's, etc, etc.
Fouten in software die je naar buiten brengt vind jij dus normaal.
Nee, maar dat is nu eenmaal de realiteit. Simpele software is redelijkerwijs compleet bug vrij te maken, er van uitgaande dat die software in een vacuüm opereert en dus geen andere software is die de werking van die desbetreffende software kan beïnvloeden. Hoe complexer de software, en de omgeving waarbinnen die software opereert, hoe lastiger het is om de code compleet bug free te maken en houden. Er zijn daarom dan ook nauwelijks complexe software pakketten die volledig bug free zijn.
Met zo'n opvattingen waren we nooit op de maan terecht gekomen.
En jij denkt dat er bij die maanmissies geen fouttoleranties waren? Dat die maanmissies 100% kans van slagen hadden? Dat de raketten en apparatuur 0% kans van falen hadden? Dat ze bij elke geplande missie 100% de beoogde targets en doelstellingen behaald hebben? Ik heb nieuws voor je: dat was dus niet zo.

En sterker nog: als ze gesteld hadden dat de raketten en apparatuur 0% faalkans mochten hebben, dan waren ze daar nog steeds niet geland. We zijn immers nu nog steeds niet in staat om raketten en apparatuur te bouwen die 0% faalkans hebben zonder dat de kosten letterlijk astronomisch zijn.

Die maanmissies laten het tegenovergestelde zien van wat je met dat voorbeeld denkt aan te tonen: dat je om iets te bereiken uit moet gaan van toleranties.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 11 oktober 2018 16:25]

eens per 6 maanden een update die ook getest is door mensen in de slow en fast rings? Als daar geen klachten uit komen is de kwaliteit toch hoog genoeg. Elke aanpassing in code brengt wel nieuwe fouten mee die in obscure gevallen problemen kunnen opleveren. Toen de meldingen binnenkwamen hebben ze de uitrol meteen gestopt en gefixed.
echter waren er OOK al klachten uit de fast en/of slow rings over deze specifieke bug (volgens het vorige artikel hierover); Desondanks uitbrengen is gewoon slechte kwaliteit leveren
Dat is onzin. Dat heet keuzes maken. Software niet uitbrengen omdat 0.001% van gebruikers mogelijk er last van heeft is waarschijnlijk acceptabel geacht.
Ik lees hier een hoop uitspraken van mensen die, zoals het lijkt, nog nooit met software ontwikkeling te maken hebben gehad. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Ook in software. Het is een utopie om te denken dat Windows 100% bug vrij zal zijn.
Volgens mij is die klacht van verwijderde folders wel binnengekomen bij MS maar waren er zo weinig getroffen insiders dat MS niet tot dit issue gekomen is omdat ze prioriteit geven aan problemen die het meest gemeld worden door de insiders. Vandaar dat MS nu ook een nieuwe optie toevoegt aan de Windows Insiders Feedback Hub om een indicatie te geven van de impact en de ernst van een aangetroffen probleem.
Ah, in dat geval is MS wel fout.
Die klachten waren er wel degelijk. Het probleem was al enkele maanden bekend bij Microsoft https://www.heise.de/news...aren-bekannt-4182854.html

[Reactie gewijzigd door dielec op 10 oktober 2018 21:57]

Zoals ik eerder had gezegd: Dan zit MS we'll four de update unit the brengen.
Je kunt dit bv uitdrukken in het aantal verstoringen die optreden na een update. Je kunt kwaliteitseisen opstellen om kwaliteit te "meten". Ik neem aan dat Microsoft goed heeft gekeken en goed blijft kijken naar o.a. het aantal verstoringen die nieuwe releases met zich mee brengen en dat men intern strenge kwaliteitseisen heeft.
Het lijkt mij wel zo dat als je vaak patches uitbrengt je software uitbrengt dat onder jouw eigen kwaliteitseis ligt.
Dat is zo arbitrair en subjectief als het maar kan.
Ik neem aan dat Microsoft goed heeft gekeken en goed blijft kijken naar o.a. het aantal verstoringen die nieuwe releases met zich mee brengen en dat men intern strenge kwaliteitseisen heeft.
Dat is toch net zo subjectief? Leuk dat dit jouw aanname is, maar heb je hier een objectieve bron voor?

Feit is wel dat ik dit jaar al tot twee keer toe door een falende update ben geraakt: eerder dit jaar door die update die mij uitsloot van rdp als beide systemen niet gelijk waren qua updates (CredSSP, en kostte me veel tijd) en nu dit weer.

In ieder geval is het ‘gevoel’ (de beleving) van kwaliteit afgenomen, ongeacht cijfers die je daar tegenover zou kunnen zetten.
Kwaliteitsbeleving is natuurlijk niet hetzelfde als kwaliteit.

Als jouw Mercedes je ‘s ochtends een keer laat staan wil dat nog niet zeggen dat de kwaliteit van alle Mercedessen slecht is alles alle andere het gewoon elke dag doen.

Dat het vervelend is voor jou en jouw beleving van de kwaliteit van je auto aantast is iets heel anders.
Klopt helemaal wat je zegt, maar jouw incidentele voorbeeld kun en mag je niet vergelijken met de structurele missers die Microsoft hier maakt. Dit treft geen incidentele gebruikers, maar hele (grote) groepen.

Daardoor is het wel degelijk een kwaliteitsissue.
"Volgens Microsoft was het aantal gevallen klein, een honderdste van een procent van de installaties van Windows 10 October 2018 Update."

Oftewel: 0,01%. Relatief gezien niet een grote groep.
Dus enkele tienduizenden...
Tussen de 10 en 20 miljoen als de berichten kloppen dat er meer dan 1,4 miljard MS Windows gebruikers zijn. Kortom, een fout met enorme gevolgen!

[Reactie gewijzigd door Yev op 10 oktober 2018 11:33]

Nee, er werd gequote "Volgens Microsoft was het aantal gevallen klein, een honderdste van een procent van de installaties van Windows 10 October 2018 Update."

Dus 0,01% van de mensen die de October update al hebben geïnstalleerd en dat zullen er met de gefaseerde uitrol nog geen miljoenen zijn geweest.
Dat lijkt mij ook niet. Want ik had de update nog helemaal niet gedownload :) Dus nee, voor mij geen issues .
De update werd bij de meeste gebruikers nog niet automatisch als update gepushed, dus het aantal "slachtoffers" zal dan toch aanmerkelijk kleiner zijn?
Daarbij vergeet je dat de update gefaseerd gereleased word. Dus de impact uiteindelijk vele malen kleiner is dan jij in je berekening laat lijken.
Tussen de 10 en 20 miljoen als de berichten kloppen dat er meer dan 1,4 miljard MS Windows gebruikers zijn. Kortom, een fout met enorme gevolgen!
Hoe kom je daar nou bij?

0,01% van 1,4 miljard is 140.000

Waarschijnlijk is de release echter nog maar uitgerold onder ruim onder de 100 miljoen gebruikers en dan is het aantal getroffenen dus ook ruim onder de 10.000

[Reactie gewijzigd door TWyk op 11 oktober 2018 14:03]

Dus maar 0.01%...

Ik denk dat ze bij Mercedes-Benz hun handen mogen dichtknijpen als er maar 0.01% van de klanten naar de dealer zouden terugkomen voor een garantiekwestie.
Daarom mag je in dit soort metingen ook niet een percentage als uitgangspunt hebben. Je moet rekenen in absolute aantallen om impact en schade te beoordelen. En al helemaal als het een grote populatie betreft.
Je mag wel degelijk rekenen met percentages. Probleem hier is dat het niet duidelijk is geweest waar deze percentage op sloeg. Ik neem aan dat ze internet bij Mircrosoft precies weten hoeveel mensen de nieuwe update hebben geinstalleerd. En daarmee dus berekend dat ze op 0.01% uitkomen.
Wat is relatief? Microsoft legt de lat blijkbaar niet erg hoog.
Er zijn zat bedrijven die een volgens de 6 sigma methodiek werken en een maximale foutmarge van 6 ppm (part per million) ofwel 0,0006% nastreven.
Is toch wel een ruim een factor 16 lager.
Wat is relatief? Microsoft legt de lat blijkbaar niet erg hoog.
Er zijn zat bedrijven die een volgens de 6 sigma methodiek werken en een maximale foutmarge van 6 ppm (part per million) ofwel 0,0006% nastreven.
Is toch wel een ruim een factor 16 lager.
Als Microsoft 16 bevindingen heeft opgepakt in deze release en dit is de enige fout dan zitten ze volgens die redenatie op 0,0006%.

p.s. Het kan wel zijn dat er honderden bevindingen en nieuwe functionaliteiten in deze release zaten.
0.01% van een groep die net in een nieuwe auto rijdt. Dat zijn er dus geen 1700 in Nederland.
Daar is het juist misgelopen door het kijken naar het aantal verstoringen. MS geeft prioriteit aan de problemen die het meest gemeld worden door de Insiders om te fixen. Problemen die het minst gemeld worden komen zo als laatste aan de beurt om gefixt te worden maar kunnen wel zeer ernstig zijn zoals deze bug nu. Vandaar dat MS nu die nieuwe optie aan de Windows Insiders Feedback hub toevoegt zoals ik al in mijn eerdere posts meldde en wat ik een zeer goede actie vind van MS om gelijksoortige toekomstige bugs te voorkomen.
Kwaliteit is toch altijd een mening en nooit objectief?
Nee, dat heb je mis. Je kunt kwaliteitseisen opstellen en dan meten in hoeverre een product daaraan voldoet, dan heb je een objectieve maat voor de kwaliteit.
Maar die eisen wat zijn dat dan, feiten of meningen?
Geen van beide, het zijn afspraken. Kwaliteitseisen kunnen intern zijn vastgelegd bij een leverancier en/of afnemer, of in een specificatie voor een product, in een contract tussen leverancier en afnemer, of in een standaard.
Kwaliteit is toch altijd een mening en nooit objectief?
Dat iets een mening is, betekent niet dat er geen rechtvaardiging voor nodig is.
Nee, kwaliteit kan objectief en subjectief zijn. Een voorbeeld van objectieve kwaliteit: een constructie valt niet zomaar uit elkaar. Met andere woorden: bouwkwaliteit. Zo kan je nog vele andere voorbeelden van objectieve kwaliteit noemen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 10 oktober 2018 11:45]

Kwaliteit is prima te meten, objectief,. Quality assurance is een vak.Google maar eens.
Dat de kwaliteit achteruit holt is geen conclusie die je op basis van een beperkt incident kunt trekken.
Volgens mij is er nog nooit een "grote" update in Windows 10 van een leien dakje gegaan, om me zacht uit te drukken, en kan je dus zeker wel spreken van een structureel kwaliteitsprobleem rond updatemanagement in Windows 10 vanuit Microsoft.

Micrsoft moet mijns inzien absoluut de frequentie feature updates terugbrengen om de kwaliteit van regulier gebruik te kunnen blijven waarborgen en stabiliseren. Zeker zakelijk.
Ik vind het mega irritant om elk kwartaal of wat is het weer voor 120 pc's met die mega updates aan de slag te moeten om te kijken of het niet weer wat sloopt en zorgen dat al die pc's die update ook krijgen.
Allemaal voor een feature update waar ik feitelijk (m.u.v. stabiliteit en security fixes) helemaal niet op zit te wachten.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 10 oktober 2018 10:15]

Inderdaad, de 1803 update had ook vervelende bugs en die waren pas weken later opgelost:
https://www.zdnet.com/art...ntel-toshiba-ssd-crashes/

Ik hoop dat ze voor Windows 10 Home ook een uitstel setting toevoegen zodat de feature updates tot 30-60 dagen kunnen worden uitgesteld. De omweg via metered connection is niet ideaal.
Er zijn nog bugs met de 1803 update die nog steeds niet opgelost zijn zoals de bug dat van bluetooth speakers het volume niet meer te regelen is via de volumeregelaar omdat ze overgestapt zijn op 'absolute volume control'

https://social.technet.mi...ate?forum=win10itprosetup

https://answers.microsoft...-8043-5f0f2901c354?page=2

Hierdoor kunnen bluetooth apparaten die zelf volumeregeling kennen de regie over de volumeregeling in windows overnemen. Het gevolg is dat bluetooth apparaten die géén volumeregeling hebben nu niet meer harder of zachter gezet kunnen worden, het is aan of uit.

Maar bluetooth is sowieso een dingetje met windows updates. De update ervoor waren alle bluetooth profielen weg en de update daarvoor waren de bluetooth profien corrupt.

En dan heb ik het nog niet over de talloze kleine irritaties zoals instellingen die weer anders staan na een update, drivers die niet meer compatible zijn ineens, drivers die automatisch geupdate worden waardoor zaken ineens niet meer werken (of nog erger: er wordt geupdate naar een bugged driver zoals ooit de nvidia videokaart driver)
Nu dit weer met bestanden die verwijderd worden.

Als je updates door iedereens strot heen duwt, zorg dan dat ze zonder grove fouten zijn! Anders moet je de updates niet geforceerd doorduwen.
Geen objectieve bron, maar tot nu toe merken onze Windowsbeheerders dat er bij iedere nieuwe W10 upgrade wel weer iets, al dan niet tijdelijk, kapot gaat. Persoonlijk ben ik er goed klaar mee, ook op mijn PC's is het na iedere upgrade wel weer bal. Van GPO's die wel ingesteld zijn, maar keihard genegeerd worden (op een Enterprise installatie |:( ) tot Windows Update die dood gaat, tot de meegeleverde programma's zoals Calculator die niet meer starten. Ja, ik durf op basis van deze ervaringen wel te stellen, in combinatie met deze blunder, dat Microsoft WaaS nog niet helemaal in de vingers heeft en er nog wel wat verbetering mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door Aganim op 10 oktober 2018 09:24]

Heel herkenbaar, ook de overgang van V5 naar V6 profielen was een geweldige ervaring in een omgeving die met roaming profiles werkt.
Mee eens. Deze misgelopen upgrade is volgens mij gewoon een foute denkwijze geweest van een MS-programmeur. Hij/zij ging er gewoon vanuit dat gebruikers al hun data in de nieuwe redirected folders gingen zetten zodat de oude folders leeg zijn maar vergat daarbij dat gebruikers alleen nieuwe foto's, documenten, etc. in de nieuwe folders zetten en oude foto's, documenten, etc. in de oude folders laten staan en de upgrade verwijderde zo de oude folders met alle gevolgen vandien. Toch wel een zeer ernstige fout vind ik en excuses van MS zijn dan ook op hun plaats.

Gelukkig zijn maar een beperkt aantal gebruikers getroffen door de gefaseerde uitrol van de upgrade, wat MS trouwens altijd doet en dat is zeer goed.

Hopelijk kunnen de getroffen gebruikers hun data recupereren via de klantendienst van MS.

Ook de acties die MS onderneemt met het toevoegen van de nieuwe feature aan de feedback-functie voor Insiders om een indicatie van de impact en de ernst van aangetroffen problemen te geven is goed. Zo kunnen ernstige problemen zoals deze nu die weinig gemeld zijn door de Insiders toch als eerste aangepakt worden door MS. Vroeger werden alleen problemen die het meest vermeld werden door de Insiders als eerste aangepakt door MS maak ik daaruit op.
Wij de klant zijn ondertussen de testers geworden. Een zeer schadelijke ontwikkeling als je het mij vraagt.
Ik stel voor dat je volgende Open Letter even leest, het gevoel dat de meeste systeem-beheerders en consoorten hebben is dat de kwaliteit de laatste jaren gevoelig achteruit is gegaan.

https://www.computerworld...-re-windows-updating.html

https://old.reddit.com/r/...ft_management_re_windows/

Microsoft heeft een aantal jaren gelden ook een groot deel van zijn QA-team ontslagen het mode woord was Agile, het resultaat is helaas slecht geteste patches.
The recent layoffs have been poorly communicated both within Microsoft and beyond, but one victim group appears to have been the dedicated programmatic testers in the Operating Systems Group (OSG), as OSG is following Bing's lead and moving to a combined engineering approach. Prior to these cuts, Testing/QA staff was in some parts of the company outnumbering developers by about two to one. Afterward, the ratio was closer to one to one. As a precursor to these layoffs and the shifting roles of development and testing, the OSG renamed its test team to "Quality."
Source: https://arstechnica.com/i...-into-the-21st-century/4/

[Reactie gewijzigd door KeiFront op 10 oktober 2018 16:36]

Dit is een incident, ik ben hartstikke blij dat Windows zo ongelovelijk transparant zijn en problemen snel oplossen, kunnen andere bedrijven nog wel een puntje aan zuigen. Ook kun je wel zien dat dit een best wel specifiek geval is, waar Jan en Alleman geen last van hebben aangezien er erg weinig gebruikers zijn die dit specifiek aanpassen. Dus tenzij je nu met een paar fatsoenlijke argumenten komt waarom Windows (ik heb geen ervaring met visual studio dus dat terzijde) achteruit holt, laat maar weten. Ik ben hartstikke tevreden met Windows 10, het is snel, stabiel, wordt vaak geupdate en ziet er strak uit, wat will je nog meer?
Windows 10 is vooruit gegaan in een aantal opzichten: De installatie is vele malen sneller geworden en Edge is absoluut beter dan Internet Explorer. De toevoeging van WSL is prachtig, het heeft mijn productiviteit verhoogd.

Maar, ik ben bij verschillende versies tegen ernstige bugs en irritante features aangelopen:
- Twee updates geleden hadden ze bij de installer om onduidelijke reden het wachtwoordveld beperkt tot 25 karakters, zonder waarschuwing. Die bug heeft er in 2 verschillende versies in gezeten
- Als je na een nieuwe installatie de eerste keer je lock screen plaatje wil aanpassen loopt het Setting scherm vast (een bug die al sinds 2016 bekend is bij Microsoft, maar die nog altijd niet is opgelost)
- Na elke update worden er apps geïnstalleerd die voorheen waren verwijderd
- Nag screens die zeggen dat je beter Edge en Bing kunt gebruiken? Serieus?
- Advertenties in Windows, voorgeïnstalleerde third party apps... zou je niet hoeven verwachten in een product waar je als het goed is voor hebt betaald
- Settings is nog altijd geen goed alternatief voor sommige Control Panel instellingen. Het is belachelijk dat ze na 3 jaar nog steeds niet alles op 1 plek hebben ondergebracht
- Als je iets download met Edge dan gaat om een of andere vage reden het dataverkeer (ook up) over zijn toeren. Met Firefox of Internet Explorer gebeurt dat niet. Ik vermoed dat dit met Windows Defender te maken heeft
- Windows Defender geeft wekelijks notificaties dat de computer is gescand en dat er niets aan de hand is. Dat is verkeerde feedback en onnodige ruis. Mensen hoeven niet gewaarschuwd te worden dat alles oké is
- Windows kan nog altijd niet goed om gaan met meerdere netwerk kaarten. Het gebeurt angstvallig vaak dat Windows verdwaald raakt op het netwerk en dat ik met de command line de netwerk routes moet resetten

Dat Windows 10 er strak uit ziet is natuurlijk een mening. Ik ben blij dat het werkt voor jou. Ik ben wat minder gecharmeerd van de platte revolutie. Het is saai, en als je er een kleurtje aan wil geven dan is de afwerking niet echt netjes. Wat mij betreft is Windows 7 nog steeds het hoogtepunt qua uiterlijk.

Is Windows 10 een vooruitgang? Ja.
Werkt het half-jaarlijks updates uitbrengen? Twijfel. Als je ziet hoe vaak er features geschrapt moeten worden omdat ze de deadlines niet halen kun je je afvragen of 1 keer per jaar niet realistischer is.

[Reactie gewijzigd door Bamsebjorn op 10 oktober 2018 10:12]

- Na elke update worden er apps geïnstalleerd die voorheen waren verwijderd


Dit gebeurd alleen wanneer een applicatie alleen op gebruikersniveau wordt verwijderd. Wanneer een applicatie op systeemniveau wordt verwijderd heb je daar geen last meer van.
Hier hetzelfde gehad met Windows mail en calendar app. Nadat ze op systeemniveau verwijderd waren kwamen ze niet meer terug.
Je bedoeld via powershell?

iets als - Get-AppxPackage *windowscalculator* | Remove-AppxPackage
Via Powershell inderdaad.

Op gebruikersniveau is het:
get-appxpackage *microsoft.windowscommunicationsapps* | remove-appxpackage

Om op systeemniveau de applicatie daadwerkelijk te verwijderen zodat die niet meer terugkomt:
Get-appxprovisionedpackage –online | where-object {$_.packagename –like “*windowscommunicationsapps*”} | Remove-AppxProvisionedPackage -online
Ik heb de gebruikersniveau commando's gebruikt enkele updates geleden, maar de vele aps zijn vooralsnog niet terug gekomen. Er zit dus een * aanvast. Bij get-appxpackage -allusers zie ik ze wel staan maar in mijn eigen account zijn ze gewoon nog steeds weg.
Ik denk eerder dat ze alleen terugkomen als je ze gewoon via rechtermuisklik > verwijderen of via apps en onderdelen hebt verwijderd.
Dat laatste hebben we niet gedaan, enkel met Powershell.
Mijn ervaring was in ieder geval dat met het eerste commando de apps weer terugkwamen na een update en ook wanneer een nieuwe gebruiker inlogt op een systeem. Met het tweede commando waren ze wel definitief weg. Mogelijk dat er verschillende scenario's kunnen zijn maar die heb ik zelf niet ervaren.
Het is een beetje te beperkt, ik zou graag een Linux GUI op een kale Windows willen draaien, nu zit ik vast aan de GUI van Microsoft.
Dat is niet correct. Elke applicatie kan als shell worden gestart. Op mijn HTPC (Xeon E3-1230v2, 16GB, GTX970) start ik Kodi als Shell..

Windows 10 heeft grotendeels dezelfde opbouw als Windows Server 2016. Ook Windows 10 bestaat uit een core en een GUI gedeelte. Bij de desktop versie (Windows 10) kun je die keuze niet maken omdat (vrijwel) niemand zit te wachten op Windows 10 met alleen een PowerShell prompt.

De shell replacement wordt ook vaak bij kiosk computers ingezet. Hier een voorbeeld vanuit de Microsoft documentatie: https://docs.microsoft.co...ation/kiosk-shelllauncher
Het is niet dat ik alleen een PS-prompt wil, maar een Gnome 3 of KDE installeren als alternatieve shell zou toch ook voor alle Windows edities leuk zijn. Ben het met je eens dat het niet veel mensen iets zal kunnen schelen.
Zodra er een Gnome of KDE-port gemaakt wordt voor windows moet dat prima kunnen :) Naar mijn idee ligt de beperking hierin niet bij Windows.
welke GUI van MS ? een UI zal je bedoelen er zit niets grafisch meer in.
ze vergeten onderdelen te tonen.
de Metro interface is zo koud en kill (=strak) als een dood vierkant. (in een dode vis zit er nog veel meer)
en het hele menu is soms echt onwerkbaar zeker over RDP, waar windowskey+ ed. niet werken.
elke versie zitten er weer andere besturingselementen op een andere plaats zodat je constant moet gaan zoeken waar het zit. Allemaal goed en wel als je maar 1 machien hebt, maar eens je duizenden machines van honderden verschillende klanten moet ondersteunen is het een echte Hel.
zeker als je veel klanten hebt die de instelling hebben van "als het werkt moet je het niet aanpassen"
Dat de Windows toetst niet werkt kun je oplossen door je rdp bestand te bewerken. Je moet dan de volgende regel aanpassen of toevoegen:

keyboardhook:i:1
Dit niet op te lossen met Thema's e.d.? Vroeger was dat best een groot ding, waren zelfs isos met hele andere look en feel. Ik doe het al tijden niet meer, maar wie weet bestaat het nog.

Kleine google..https://fossbytes.com/mav...x-theme-for-windows-10-7/

Close enough?
Het fout gaan van deze update is eerder de schuld van gebruikers die hun documentenmappen op een "andere" plaats zetten. Lijkt me niet dat dit MS te verwijten is! ;)
Hoezo? Microsoft maakt het mogelijk om de documentenmappen op een andere plaats te zetten, dat moeten ze dan respecteren.
Ik zelf maak embedded software dat op een paar duizend systemen in Europa draait. Elk systeem wordt beheerd door een klant, en overal zijn verschillende configuraties. Als wij op afstand een update uitrollen voor deze systemen dan is het onze verantwoordelijkheid om er zeker van te zijn dat de update op elke mogelijke configuratie werkt. Dat doen we door goed te testen en geen overhaaste releases uit te rollen. Belangrijk code woord daarbij is: Geen deadlines.
Door langer de tijd te nemen om te testen hadden ze deze bug zeer waarschijnlijk kunnen voorkomen in een definitieve update.
Ja,eh, je kunt ook de naam van C: veranderen in G: Moet gewoon mogen. Maar of je pc er beter van werkt...

MS kan ook niet al dit soort scenario's testen. Iedereen kan wel iets verplaatsen op zijn pc, wat mag, maar als MS dat allemaal mee moet nemen komen er nooit patches meer uit...
Er is nog nooit zoveel getest. Zowel intern als extern. Zou me dan ook vreemd lijken dat de kwaliteit echt achteruit gaat. Windows is vandaag ook een stuk stabieler dan pak em beet 10 jaar terug.
Windows is vrij stabiel maar dat is een ander vraagstuk dan updates die dingen breken. En daarin heeft W10 een super slechte reputatie opgebouwd, en ik ben echt niet alleen in die stelling.
Aan de ene kant is het mooi dat ze zo snel en vaak updates uitbrengen.
Kwestie van smaak. Naar mijn mening mag het tempo van 'feature updates' wel een tandje lager. 1 keer per jaar is MEER dan genoeg? Veel kwalijker is dat MS het onmogelijk, of althans erg moeilijk, heeft gemaakt om updates / upgrades te weigeren. Ik wil graag zelf uitmaken wat op mijn pc wordt geïnstalleerd....
Dit slaat echt nergens op. Deze twee hebben helemaal niks met elkaar te maken.

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Daarnaast zit dit gewoon in het testen. En ik verwacht dat dit gewoon wordt opgelost door (als het kan) dit aan de tests toe te voegen.
Het ding is dat Windows10 het (zogenaamd) finale besturingssysteem is, er komt namelijk geen Windows11 meer uit maar men breidt het bestaande OS voortdurend uit. Bijgevolg zijn de updates omvangrijker en ingrijpender dan de updates en patches van de vorige besturingssystemen. En heb je dus een grotere kans op bugs en problemen.
De kwaliteit holt helemaal niet achteruit, alle grote software updates kampen met bugs. Deze incidenten zeggen niks over de algehele kwaliteit
Als ik dit zo lees is het dus een issue met de eindgebruiker,

wel de redirection aangezet maar niet de content verplaatst naar de nieuwe map ?.
Dit kan ik alleen maar bevestigen, ongelooflijk hoe vaak Visual Studio crasht de laatste tijd.
Ik gebruik Visual Studio 2017 dagelijks, ben op de nieuwste versie (15.8.6), en heb geen crashes. Misschien ligt het aan een extension die je gebruikt?
Bij standaard ontwikkelingen met Visual Studio, simpele web projecten of desktop applicaties zal je waarschijnlijk niet veel merken van de kwaliteit van Visual Studio updates. Maar met meer complexe projecten heeft Visual Studio toch echt regelmatig problemen. Ook bij een installatie waar alleen door Microsoft geïnstalleerde extenties in zitten.
Bovendien springen sommige instellingen na elke feature update terug naar de standaard, dat is niet netjes.
Ook ik kan bevestigen dat die nooit crasht hier. Ze hebben het zelfs alleen maar verbeterd, laadtijden van solutions is bijvoorbeeld enorm verbeterd.
Dit moet aan jouw install of pc liggen.
Heeft waarschijnlijk meer met de complexiteit van de solution te maken dan met mijn PC. Als ik een simpele console applicatie maak is er niks aan de hand, maar ons complexe web project is soms best een drama.
Ja wsl, VS is niet zo super met honderden projects in solution. Ben ik blij dat wij eerder micro services hebben :*)
Probleem is natuurlijk wel dat dit weer een uitzonderlijke situatie is (die natuurlijk wel beter getest had moeten worden omdat het juist een aanpassing is waarbij folders verwijderd worden), zoveel mensen hebben niet zo'n redirect aan staan. En dat is dus het probleem met een OS als Windows, het heeft zoveel opties, en zoveel mogelijke configuraties, dat het bijna ondoenlijk is om alle situaties te testen (en dat is wel waarom de insider variant in het leven is geroepen).
We zien het zelfs met simpele kantoor applicaties die eigenlijk amper tot geen gekke dingen gebruiken, maar toch problemen geven op sommige configuraties (vaak configuraties die juist door systeembeheerders beheert worden en zwaar aangepast zijn ten opzichte van een normale configuratie).
Volgens Microsoft was het aantal gevallen klein, een honderdste van een procent van de installaties van Windows 10 October 2018 Update.
Waarom zo omslachtig? Een honderdste van een honderdste, dat kunnen we toch gewoon een tienduizendste noemen?

Ik vind het eigenlijk nog best veel, één op de 10.000. Als je bedenkt hoeveel windows installaties er zijn, zal dat in Nederland alleen al op duizenden gevallen neerkomen.
Oke, dan nu even een vervolgvraag: Hoeveel consumenten denk je dat er al daadwerkelijk deze update binnen gehaald hebben? De meeste mensen draaien nog niet eens op 1809, laat staan bedrijven.
Tja... wie verplaatst de standaard Windows folder. Ja.. ik die ooit een PC met een SSD als boot device en een paar HDDs voor data had. Dan is het handig om de standaard mappen van je SSD af te halen (wear ?). Kan me daarom ook niet voorstellen dat het veel mensen waren, maar de hardste klagers vallen altijd op in forums en social.

Ik heb ook zelf helemaal niets met de My Documents folder (of de Libraries) etc. Stukje betutteling van Windows en Microsoft.
Hoeveel 1809 installaties zijn er dan? Het is in eerste instantie alleen uitgerold naar de mensen die handmatig naar updates zoeken dus ik verwacht dat 1809 maar bij een fractie van de Windows 10 gebruikers terecht is gekomen
Ik vraag me af hoe Microsoft de bestanden wil/kan terughalen... zitten ze nog in een shadow copy?
Genoeg programma's die verwijderde bestanden nog terug kunnen halen, gebruik zelf Recuva bij gebruikers die per ongeluk een verkeerde map verwijdert hebben. (let wel dat je dan natuurlijk niet al diezelfde schijf weer volgegooit moet hebben met andere data in de tussentijd want dan kan je het vergeten)
Succes op een SSD met TRIM.
Aangezien:
-dit ergens tijdens het update proces gebeurd is (en er dus vermoedelijk nog best wel wat weggeschreven is)
-gebruikers missende data niet onmiddellijk merken
-gebruikers vaak niet weten dat ze moeten stoppen met het gebruik van die schijf
-het data op de os schijf betreft
-het net om een scenario gaat waar gebruikers bewust (een deel van) hun data van hun os schijf weghaalden
...lijkt me de kans klein dat Microsoft disk recovery tools als oplossing ziet. Het is natuurlijk wél een mogelijke reden waarom Microsoft het resultaat niet garandeert (dat kan bij shadow copies oid ook het geval zijn)

edit: auw:
If you have manually or automatically checked for Windows updates and believe you have an issue with missing files after an update, please minimize your use of the affected device and contact us directly at +1-800-MICROSOFT, or find a local number in your area. You can also contact the support team to get help on the official website.
Other reports on the internet are detailing a different experience with tech support agents who are attempting to run System Restore on the affected computers, which requires a restore point being created before the update was installed. If that doesn’t work, the issue escalates to a NTFS file system recovery process, which depends on the missing file data not being overwritten.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 10 oktober 2018 13:32]

Wanneer je een bestand delete, wordt het uit de indexes verwijderd, maar niet fysiek van de disk gegooid. Dat gebeurd pas wanneer de harde schijf opnieuw beschreven wordt op de plek waar dat bestand stond. Dus wanneer je niet al te veel schrijfacties op je schijf hebt en geen nieuwe bestanden toevoegd, zal de data er soms zelfs weken of maanden later nog staan. Dit is ook een rede dat je je schijf even door een schijfwis programme moet halen voordat je em weggooid hergebruikt in een ander apparaat.

Edit @cdwave We gaan recyclen :-)

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 10 oktober 2018 12:52]

Dat was op magnetische dragers zo ja.

Op flash media (lees: SSD) wordt niet alleen de index aangepast, maar worden de sectoren die de data bevatten aan de disk aangemeld als zijnde "beschikbaar voor hergebruik". De flash controller zal deze sectoren alvast erasen om ze sneller te kunnen beschrijven. Flash media moet namelijk eerst gewist worden voor het kan worden herschreven, en die erase aktie is factoren trager (kan 10 tot 100 keer langer duren) dan het schrijven van de data. Dus als een sector "vrij" komt, helpt het om die alvast te wissen. Dat heet "trim". Als het OS dat niet doet, wordt de SSD zodra hij eenmaal vol is ineens een heel stuk trager, omdat hij dan voor elke schrijfactie ook een erase moet doen.

Gevolg van die trim is dat data die je weggooit binnen afzienbare tijd ook echt verwijderd is door het "trim" proces. En in tegenstelling tot magnetische media, waar je zelfs na overschrijven nog wel data kunt terughalen met geavanceerde hardware, is er na de erase niets meer terug te vinden.

Als je een harde schijf weggooit kun je 'm overigens beter fysiek vernietigen, da's sneller...
Gewoon vanuit de backup. Als de data een backup heeft was het belangrijk, anders mocht het sowieso al weg...
Niet dat het aan Microsoft is om gebruikers (en een aardig aantal tweakers) dit eens aan te leren, maar het kan geen kwaad dat mensen eens leren om regelmatig backups te maken.
dit is al de 2e keer dat ze een uitrol stoppen omdat het problemen geeft. Als ze uitrollen doe het dat net als gefaseert uitrollen van google play apps. Dan kan je sneller het probleem spotten.

En natuurlijk veel beter testen. Microsoft moet vast wel genoeg data hebben over hoe mensen hun mappen gebruiken en hoe onedrive wordt gebruikt.
Volgens mij wordt er ook zeer gefaseerd uitgerold. Alleen de installatiebase is zo groot dat als ze zelf een heel klein procent nemen er nog gigantisch veel mensen getroffen kunnen worden door een onverwachte bug. Daarnaast zijn er ook nog de divers insider build ringen. Vermoed zelfs dat Microsoft meer gefaseerd uitrolt dan wie dan ook. Blijkbaar is deze bug er doorheen geglipt. Blijkbaar was het wel eerder gemeld door insiders, maar blijkbaar heeft men die melding niet serieus genoeg genomen...
Zeker weten wordt er gefaseerd uitgerold. Ik was één van de "gelukkigen" die hem wel heeft gekregen. Ik heb wel weer snel een rollback gedaan, ik kreeg wat vage problemen die niets met te maken hebben met de problemen uit het artikel. Bijvoorbeeld dat mijn 2 monitoreren door m'n laptop ineens werden herkent als monitor 5 en 6 en ik het niet kon aanpassen. Daarnaast driver issues van de SSD.
Ik heb een Surface pro 3, welke normaliter de updates als eerste krijgen, maar ik heb hem niet eens binnen gehad...

Dat gezegd hebbende: Daar zit dus zeker wel een fasering in.
Er zit idd zeker fasering in. Mensen konden de 1809-update alleen krijgen door manueel op de update-knop in Windows Update te klikken. Staat ook in het artikel. Vandaar dat er relatief weinig gebruikers getroffen zijn.
Het wordt ook gefaseerd uitgerolt, je kunt er alleen wel voor zorgen dat je meteen de update krijgt door handmatig de update te starten.
MS gebruikt al een insider laag voordat het publiekelijk wordt vrijgegeven, maar helaas ook dan kan het wel eens zijn dat er iets mis gaat. In dit geval gaat het dus om mensen die standaardmappen geredirect hadden, dat doen dus blijkbaar maar weinig mensen. (nou ben ik dan wel weer iemand die denkt, als je een functie inbouwt die eventueel data verwijderd, dan moet je wel heel goed testen en heel goed in je designdocument hebben staan in welke situaties bestanden verwijderd mogen worden en eventueel dus welke).
Ik heb de update / upgrade gedaan, en ja wel alle documenten weg ...... damn.

Backup zoeken van mij documenten ...... damn 1 jaar oud, dom dom dom.

Op de blog site van Microsoft staat dat er een mogelijkheid is dat MS de bestanden terug kan zetten.

Het ondersteuningsnummer van Microsoft gebeld, er is een call aangemaakt en ik wordt terug gebeld door Microsoft.

Ik houd jullie op de hoogte.

Ja ik weet het altijd en tijdig een backup maken van uw documenten en ook op een andere plaats neerzetten dan de standaard plaats.
Hier ben ik wel benieuwd naar, dus inderdaad laat het even weten of maak een got topic en laat dat ook even weten hier.
LOL, nou is dit probleem juist ontstaan doorDAT je je documenten op een andere plek had neergezet als de standaard plaats.. Maar ga er maar van uit dat het enige dat ze gaan proberen is een recovery van de verwijderde bestanden dmv een recovery applicatie, enige voordeel is dat zij waarschijnlijk weten waar ze moeten zoeken (zou me niets verbazen als er inmiddels wel iemand een blog daarvoor geschreven heeft)..
Ik heb nog niet de indruk gekregen van Microsoft dat ze heel veel doen met de feedback die ze krijgen op de Windows Insider Feedback Hub.
Dit exacte probleem was daar de afgelopen maanden al een aantal keren gemeld door verschillende mensen, maar kennelijk heeft Microsoft zelf geen mensen in dienst die actief de binnenkomende feedback monitoren en classificeren en kiezen ze in dit geval voor de makkelijke oplossing om de melder aan te laten geven wat de impact en ernst van de bug is.
Dan hoef je alleen maar te wachten tot iedereen zijn bug als uiterst urgent meldt, waardoor je per saldo nog niks bent opgeschoten.

Misschien was het wel een slecht idee van Microsoft om zo'n groot deel van de QA afdeling te ontslaan.

edit: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door cracking cloud op 10 oktober 2018 10:39]

Tja volgens mij is dit al vanaf dag 1 anders had het hele interface dabacle nooit gebeurd.
Ik ben helaas door games geforceerd windows 10 te installeren (gelukkig heb ik het als dual boot) maar ik heb gewoon meer als 250 aanpassingen moeten doen en meer als 20.000 lijnen register code aangepast/verwijderd. ben na een weeg nog steeds niet tevreden maar het lijkt al weer een stuk meer op een bruikbare ui en het is ook fors sneller als de default was.
Het fps verlies van games is terug gebracht naar bijna verwaarloosbaar terwijl het iets van 5% was op de door mij geteste games.

Ik heb echt het gevoel dat de ms devs gewoon hun eigen weg volgen en pas als ze achteraf op hun vingers getikt worden met luid protest iets veranderen.
Ik hoop dan ook dat de lead devs snel opstappen/ontslagen worden en ruimte maken voor een ruimer denkend persoon die wel naar de tientallen miljoenen consumenten luisterd die niet tevreden zijn over wat ze standaard leveren.
ah, dus jij vindt dat jouw mening beter is dan van al die andere consumenten? Wie zegt dat ze niet luisteren? Misschien luisteren ze wel, maar moeten ze gewoon een afweging maken, en die afweging is in dit geval dan niet in jouw voordeel.
Zelf ben ik ook geen voorstander van de hele Metro-look, maar de UI is voor de doorsnee gebruiker goed te gebruiken, voor de tweaker die alles naar zijn/haar hand wil zetten is dat een stuk minder. Maar als jij 250 aanpassingen en 20.000+ aanpassingen in de registry hebt gemaakt, dan ben jij niet een doorsnee gebruiker (moet eerlijk zeggen dat ik het heel vreemd vind als je zoveel aanpassingen hebt moeten maken om 5% drop in fps op te lossen).
Tuurlijk plaats maar woorden in mijn mond. Ik heb alleen gezegt dat als ze zouden luisteren ze gewoon simpelweg een optie konden kaken die iedereen tevreden zou maken. Maar ze hebben schijt aan de consument en luisteren niet naar al die mensen.
En nee ik heb ook niet gezecht dat ik al die aanpassingen gedaan heb om 5% fps te winnen... er is veel meer mis en bijna alle reg deletes waren voor snooping ,update meuk en andere geforceerde activiteiten die wjndows onder je neus uitvoert. De betere fps is gewoon een bijkomstigheid even als het feir dat de wind9ws nog maar 880 mb ram gebruikt ipv bijna 2 gig en 3 gig cached.

En wat betreft afweging maken ook daar trap ik niet in. Het was in het begin gewoon mogelijk im de gehele ui terug te zetten naar de windows 7 ui ze hebben echter besloten dit moedwillig eruit te slopen toen ze daar lucht van kregen.
Ik was dus een van die 0.01% helaas.
Er is een functie in de restore opties van windows die het systeem terugzet naar voor de update en mét behoud van data zoals het er nu naar uit ziet.

Ik was dus al mijn data kwijt in de "documents" map. Herstel duurde nig geen 10-15 minuten totaal denk ik. Prima opgelost gelukkig :)
Had je MS gebeld hiervoor?
Via de chat, maar de oplossing is dus heel simpel
Is er eigenlijk geweten of dit een alles-of-niets probleem was? Als er 'sommige' files kunnen verdwijnen is dat wel heel vervelend want dan moet je al gaan uitzoeken of er iets weg is. Als alles weg is, is dat uiteraard veel gemakkelijker te zien dat je geïmpacteerd was.
Alles was weg uit de persoonlijke mappen(documenten, afbeeldingen, etc....) op c:, dus zou makkelijk te detecteren moeten zijn.
Volgens mij gebruik ik KFR..? https://i.imgur.com/JTpqtLz.png

Dus als ik zo slim was geweest om nog iets in C:\Users\USER\Music te laten staan, dan had die map geleegd kunnen worden?
Nee, als je KFR gebruikt ziet Windows een dubbele folder, en gooit deze dan weg tijdens de update.
Als er dan nog data in de standaard map stond, was je het kwijt.

Dus als je KFR gebruikt, is de kans dat er data weg is na de update erg groot.
Dat is ook het euvel met de meest recente versie van OneDrive, die een deel van je data vanuit de Documents folder doorschuift naar de cloud. Het is dan ook KFR. Met als gevolg dat je vatbaar bent voor deze update bug.

Makkelijker is zelf een folderstructuur opzetten, en dan alleen een shortcut in de standaard mappen op C:\ zetten.
Is een extra klik, maar wel makkelijker beheren en backuppen.
Blij dat ze de update hadden teruggetrokken, dit is geen pretje om te vertellen aan klanten dat hun data weg is omdat ze de update hebben uitgevoerd die MS heeft uitgebracht. Natuurlijk nog beter dat ze het probleem hebben kunnen vinden en oplossen.

Mooie aan de 1809 versie bij clean install heb je de extra apps (diverse games) niet meer in het start menu staan, scheelt een hoop opschoonwerk bij elke nieuwe installatie.
Oh dat is wel fijn, nooit fijn gevonden al die games. Maargoed windows10 was gratis en dat moet ergens vandaan komen.
Windows 10 is nooit gratis geweest, alleen de upgrade vanaf Windows 7 en Windows 8 was gratis, deze mensen hebben al betaald voor een licentie, dus daar was ook niets gratis aan en past in het beleid van altijd een up to date device wat Microsoft met Windows 10 voor ogen heeft. Een licentie geeft recht op het gebruik van software onder bepaalde voorwaarden, die niet direct wat te maken hebben met de versie die je gebruikt, tenzij dat in de overeenkomst is meegenomen.

[Reactie gewijzigd door Flebbel op 10 oktober 2018 09:26]

Je kan Windows 10 installeren en voor altijd gebruiken zonder een licentie op te geven. Dit is tegen de EULA dus je hebt geen recht op support, maar verder wordt daar niks tegen gedaan.
Dat het mogelijk is om bepaalde software ongestraft illegaal te gebruiken, betekent nog niet dat die software gratis is.
Dit is niet illegaal, Microsoft staat dit gewoon toe. Er komen geen cracks aan te pas, je kan de software gewoon verkrijgen via Microsoft zelf.
Je zegt zelf dat het tegen de EULA is, dus je bent niet gemachtigd de software op die manier te gebruiken. Dat Microsoft er niet tegen optreedt wil niet zeggen dat het legaal is.
Er is een verschil tussen het breken van de wet en het breken van de UELA, hiermee breek je alleen de UELA waardoor je geen recht op support meer hebt.

Je begaat hier niks strafbaars, dus het is niet illegaal.
Er zijn een aantal settings die je niet meer kan aanpassen. Pas als je een W10 key hebt ingevoerd en geactiveerd kan je weer alle settings aanpassen.
Deze instellingen kun je evt. met registersleutels wel aanpassen. Ik bouw zelf namelijk aangepaste WIM bestanden, waar een aantal zaken in gewijzigd zijn en o.a. de games e.d. uit verwijderd worden. Op het moment dat deze PC's een schone installatie hebben en deze nog niet geactiveerd zijn, zijn deze instellingen al voortijdig gewijzigd, waarvan een groot gedeelte terug herleid kan worden naar registersleutels. Desondanks is dat natuurlijk geen excuus om illegale / grijze software te gebruiken.
Zou het toch niet gebruiken in een bedrijf, want bij een controle ben je dan wel het haasje..
Wij maken altijd bij onze klanten een back-up van hun data zodat als er ooit iets fout gaat wij de klant niet hoeven teleur stellen misschien een tip ;)
Wij doen dit ook, maar als hun thuis updaten en daarna met de problemen komen hebben wij die kans niet. Goede tip opzich maar dat gaat niet in alle gevallen op.
En mag dat wettelijk of vragen jullie toestemming aan de klanten?
Misschien is het onderdeel van de dienstverlening en betaalt de klant er (bewust) voor? ;)

Je kan overigens ook back-ups inregelen op een manier dat enkel de klant toegang heeft tot de data, als het echt gevoelige data betreft.

Tot zover ik deze bug begrijp had een shadow copy (file system snapshot) van het volume ook soelaas kunnen bieden. Backups zijn goed, maar backups en snel weer operationeel zijn is beter.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 oktober 2018 09:53]

Hoezo zou dat niet mogen? Dat lijkt me een standaard component van een SLA tussen de IT partner en de klant. Je kan geen beschikbaarheid en continuïteit garanderen zonder die data veilig te stellen. Privacy overeenkomsten zijn ook standaard.
Ik weet niet waar @AWESOMO 3000 werkt en wat de afspraken zijn. Met de info die hij geeft is mijn vraag gewoon relevant.
Hoezo zou je dit moeten vragen. Dit is gewoon je proces op orde hebben. Er is uit deze context niet duidelijk waar deze data blijft, maar dat lijkt me voor de opmerking irrelevant. Dus ik mis je punt tot dusver.
Hij zegt nergens dat hij de backup zelf houdt. Hij zegt dat hij de backup "bij onze klanten" maakt. Beetje erg onnodig cynische of tegendraadse opmerking.
Ja dat is helaas Tweakers. Eerst geven ze je een min 1 en dan reageren ze. Is echt triest...
...geen pretje om te vertellen aan klanten dat hun data weg is omdat ze de update hebben uitgevoerd die MS heeft uitgebracht.
Ze? Klinkt als managed/hosted omgevingen. Dan neem ik aan dat er gewoon redirected profiles zijn en alle "userdata" veilig ergens anders staat inclusief een backup-mechanisme.

En vaak worden dit soort updates eerst getest (per klant-omgeving) of er niets bijt met de functionele requirements van de klant zoals "alle applicaties".
Nee hoor gewoon klanten... werk in een winkel daar komen ook klanten, en ZE hebben vaak vragen ook over updates etc.

Edit: Vaak maken klanten ook geen backups, of ze zijn al een paar weken/maanden/jaren oud helaas.

[Reactie gewijzigd door 2bad4u op 10 oktober 2018 09:29]

Nooit van KA of MKB klanten gehoord?
niet per sé. Wij redirecten bepaalde folders naar een netwerklocatie, maar de originele map bleef volgens deze uitleg staan, waardoor users er wel nog manueel bestanden in zouden kunnen zetten (die dan niet in onze backup van de netwerklocatie zouden worden opgenomen). Users zouden na deze feature update dan plots geconfronteerd worden met het feit dat bvb hun lokale "my pictures" weg zou zijn, terwijl we de geredirecte (netwerklocatie) "my pictures" wel nog gewoon zouden zien.

Al bij al is het dus wel een goede fix van microsoft, alleen hadden ze die mappen wel ergens in de windows.old mogen zetten ipv gewoon te verwijderen.