Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers HP-systemen melden crashes na installatie Windows 10-patch

Enkele gebruikers van HP-computers melden dat ze een blue screen of death kregen na het installeren van de cumulatieve patch voor de Windows 10 October 2018 Update. De oorzaak lijkt bij een incompatibele HP-driver te liggen.

Meerdere gebruikers klagen op het Microsoft Answers-forum over de crashes en ook op Reddit en Gathering of Tweakers geven gebruikers aan problemen te ondervinden. Het lijkt met name om HP-systemen te gaan, zoals EliteDesk- en ProDesk-computers, hoewel een gebruiker van Microsofts helpdesk te horen kreeg dat ook systemen van andere fabrikanten problemen ondervinden.

Die problemen ontstonden na het verschijnen van de cumulatieve KB4464330-update die Microsoft dinsdag voor Windows 10 October 2018 Update vrijgaf. Gebruikers herleiden de oorzaak van de bsod's tot een HP-toetsenborddriver. "We hebben handmatig elke update, op de HP-keyboarddriver na zonder problemen doorgevoerd. Toen we de HP-driverupdate installeerden en rebooten: bsod", meldt bijvoorbeeld Reddit-gebruiker R1PLEY.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

11-10-2018 • 18:53

129 Linkedin Google+

Submitter: axensir

Reacties (129)

Wijzig sortering
Vandaag ook al 3gehad... oplossing is via systeem herstel naar de command prompt te laten gaan. Hierna naar. C:\windows\system32\drivers
Hier het bestand HpqKbFiltr.sys laten hernoemen of verwijderen

Hierna opnieuw laten starten en opgelost!
Dat vind ik wel tof aan Microsoft. Je krijgt misschien wel af en toe een computer die het niet meer doet na een update, maar het is altijd zeer eenvoudig op te lossen!

/sarcasme.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 12 oktober 2018 08:14]

Ja dat is echt tof van Microsoft. 8)7

Feit is dat dit de tweede major update op rij is waar een kritieke bug in zit. (na het 1809 drama)

Allemaal gevolg van krenterigheid op hun QA om maar meer winst te maken.
Microsoft schrijft die driver niet, dat is de verantwoordelijkheid van HP.

En kritiek zou ik deze nu ook weer niet noemen aangezien er geen dataverlies is. Irritant, dat wel.

En krenterigheid op QA? Ik denk dat er nog nooit zoveel getest is als met Win 10
Dat klopt, maar Microsoft moet die driver wel testen ivm(WHQL)

Voor een eindgebruiker kan een BSOD best kritiek zijn denk ik.

Ja er is veel getest op Windows 10, maar niet door Microsoft ;-)
Heb je enig idee hoeveel hardware er in omloop is? Je kunt geen 100% garanderen.
Ik denk dat je mijn sarcasme een beetje gemist heb. Ik zal even een /s edit toevoegen.
Idd, het was nog vroeg :)
om maar meer winst te maken
Snap de frustratie, snap de uitlating, snap de conclusie. En toch is dat te kort door de bocht, enig idee hoeveel zooi mensen op hun computer hebben staan? Enig idee hoeveel hardware en verschillende (soms zelfs custom) soorten drivers van dezelfde hardware er zijn? Daarnaast kan als het goed is iedere ontwikkelaar zijn eigen test/pre-patch/beta-build/name-it aanvragen/gebruiken om de compatibiliteit te testen van zijn of haar drivers. Als ze dit zouden doen om meer winst te maken dan vraag ik mij sterk af waar jij en Microsoft jullie marktstrategieŽn hebt opgedaan, want ieder mens kan zien dat dit alleen maar schade verricht.

Dit is zeker geen krenterigheid van hun QA, en zeker geen bug van Windows. Dit is het gevolg van een ontwikkelaar die nalatig is met zijn software (HP). Dat haalt nog niet weg dat Windows upgrades keer op keer een hel zijn, maar in dit geval is het echt HP.

Leuk dat je trouwens WHQL aan stipt, maar dat is voor het logo. En dus niet verder. Daarnaast KAN Microsoft zelf tests uitvoeren, maar:
WHQL Testing is Microsoft's testing process which involves running a series of tests on third-party hardware or software, and then submitting the log files from these tests to Microsoft for review.
En dan nog is het alleen voor het logo. Voor zover de wiki en mijn geweten gaan is het dus puur en alleen voor zo'n lullig logo dat alleen geldig is voor die tests met die software in combinatie met die Windows (versie).

En persoonlijk denk ik dat dit gebeurt met in ieder geval een deel van de drivers die men gebruikt (Niet te zeggen dat HP dit doet.):
A company can choose to sign their own drivers rather than go through the WHQL testing process.
Is natuurlijk maar een lapmiddel omdat dit bestand dan niet meer gebruikt wordt. Ik weet ook niet juist wat dit bestand doet en of het dus belangrijk is voor je toetsenbord(misschien om bepaalde functietoetsen op je keyboard te activeren). HP moet met een driverupdate komen.
Ik had gisteren dus ook BSOD(WDF Violation) op me HP ProDesk. Opgelost door een PS2 toetsenbord aan te sluiten. USB muis doet wel gewoon...

Dit bestandje lijkt ook inderdaad met het toetsen bord te maken te hebben: Hpq(ompaq)K(ey)b(oard)Filt(e)r.sys
Scary, 1 foute driver en je installatie is naar de kloten. En nu Windows iedere zes maanden met een nieuwe versie uitkomt kan veel software het gewoonweg niet bijbenen.

Nee ik gebruik gewoon LTSC en upgrade iedere 3-4 jaar net zoals vroeger. STABILITY STABILITY STABILITY
in de Windows Update lijst wordt hij aangegeven als HP Development Company, L.P. - Keyboard - 7/11/2018 12:00:00 AM - 11.0.3.1

Als je deze nog niet binnen heb gekregen via windows updates kun je dat voorkomen door dit https://pc-totaal.com/win...t-simpele-microsoft-tool/ programma te downloaden en de bovenstaande update te verbergen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem1988 op 14 oktober 2018 11:38]

Het heeft bij ons (meerdere HP ProBook's) gelegen aan de HP Velocity - applicatie. Na een reboot in veilig modus en deze software te hebben verwijderd, deed Windows het weer zoals verwacht.
Goed dat je dit noemt! Ik ben namelijk bezig met de installatie van tientallen HP laptops.
Dit doet het imago van W10 zeker geen goed. Of ze er snel bij zijn en of het makkelijk op te lossen valt speelt niet zo'n rol, het feit blijft dat het imago van W10 de laatste tijd een paar flinke deuken heeft opgelopen. Ik durf wedden dat er rond de vergadertafel bij MS al een en ander geopperd wordt over een "nieuwe" Windows-versie. Het maakt daarbij ook niet uit dat W10 eigenlijk een rolling release is en dat dit zogezegd de "laatste" Windows-versie is; als de naam eenmaal besmeurd raakt verandert de strategie wel.

Het zou me niet verwonderen als ergens volgend jaar de geboorte van Windows 2020 aangekondigd wordt.
Dit doet het imago van W10 zeker geen goed.
Klopt wat je zegt, alleen ligt deze keer de schuld niet echt bij Microsoft gezien het 3rd party drivers zijn die voor de problemen zorgen. Er is een limiet tot het aantal hardware dat je realistisch gezien kunt testen als OS leverancier. Wel irritant dat de gevolg gelijk een BSOD oplevert.
Als dit een WHQL driver was is MS in ieder geval medeschuldig. Voor WHQL moet je een batterij testen van MS doorlopen (en betalen) voordat je een gesigned wordt. Als het geen WHQL driver is dan inderdaad boter op het hoofd van HP.
Als het geen WHQL driver is dan accepteert Windows 10 de driver toch geeneens meer? Ik meen me te herinneren dat unsigned drivers iig de kernel niet meer in mogen. Usermode wellicht wel, maar dit was een kernel mode driver?
WHQL!=Signed. Je kunt ook zelf signen maar dan kom je niet op Windows update te staan. Zeg maar de Nvidia en AMD videodrivers. Eens per jaar nemen ze de moeite er een WHQL sticker op te plakken zo dat truus die hoog ook gebruik kan maken van haar 1080ti SLI opstelling.
Uhm Nvidia drivers zijn wel meer dan eens per jaar WHQL. 16 versies al dit jaar. Raar voorbeeld :)
Ik ben niet helemaal op de hoogte van dat WHQL proces, maar dient dat echt elke keer weer doorlopen te worden bij een nieuwe release van Windows 10? Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat een driver gecertificeerd wordt voor Windows 10 in zijn algemeen en niet specifiek voor release 1709, 1803, 1809, etc.
Correct, maar gezien de bug is de meest waarschijnlijke optie dat HP een functie verkeerd gebruikte (negatieve waarde gebruiken waar positief verwacht werd). Dit had op moeten vallen en dan had het ook in de vorige versie niet akkoord moeten zijn. Binnen de DDK testen wordt je driver in een soort sandbox gezet en alle gedragingen nagelopen op correct API gebruik. Of de DDK test is onvolledig, of MS laat HP drivers door want ze betalen genoeg of de DDK API test is incompleet. In ieder geval zit de klant met de gebakken peren.
En dit is het probleem. Je driver is gecertificeerd voor 1803 maar niet noodzakelijkerwijs 1809 |:(
Komt voor in een losse install, ZONDER los geinstalleerde drivers vanaf de HP site. Alle drivers welke via de WIndows installatie en /of Windows update worden mee genomen MOETEN volgens mij WHQL zijn.
[...]

Klopt wat je zegt, alleen ligt deze keer de schuld niet echt bij Microsoft gezien het 3rd party drivers zijn die voor de problemen zorgen. Er is een limiet tot het aantal hardware dat je realistisch gezien kunt testen als OS leverancier. Wel irritant dat de gevolg gelijk een BSOD oplevert.
Wat ik me dan weer gelijk afvraag is hoe een HID-level driver voor een plug-n-play (plug-n-pray?) apparaat een BSOD kan opleveren. Dat zou alleen moeten kunnen als dat een kernel-mode driver is.

En een kernel-mode driver om wat extra zut op je toetsenbord aan te sturen, zoals extra media toetsen, dat is licht gezegd te idioot voor woorden.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 11 oktober 2018 19:26]

Ja, en extra toetsen op je toetsenbord, dat kan toch ook gewoon zonder extra driver? Mijn toetsenbord dat ik 8 jaar geleden bij de kringloop heb gekocht voor §3 heeft ook gewoon mediatoetsen. En mijn muis (Marktplaats §25) heeft allemaal profiles en configureerbare knoppen, maar die werken ook gewoon zonder dat je speciale drivers hoeft te installeren.
Heeft iemand eigenlijk al die driver gedisassembleerd? Om te kijken of er geen stiekeme dingen inzitten zoals keyloggers en ET phone home?
Je kan natuurlijk niet alles testen, maar Prodesk en Elitedesk van een van de grootste fabrikanten zullen ze er toch wel een paar van hebben staan..
Als de driver update met een cumulatieve patch van Microsoft mee gaat dan neem ik aan dat deze driver WHQL gecertificeerd is. Dan mag het een 3rd party driver zijn, maar Microsoft hoort deze driver nog steeds uitvoerig te testen. Wat er dus eigenlijk is aangetoond is dat een WHQL certificering niets voor stelt.

Plus wat @R4gnax zegt, dat een keyboard driver een BSOD kan veroorzaken is werkelijk waar te zot voor woorden.
Niemand is dit met me eens (wordt altijd naar beneden gestemd) maar ik blijf in deze situatie Microsoft hoofdverantwoordelijk blijven.

Situatie: Ik heb een Windows 10 systeem waarop mijn hardware, drivers en al werkt. Er komt een W10 update langs, en het werkt niet meer. De driver is niet veranderd. Microsoft breekt het, niet de hardware vendor. Men had ook gewoon dat stuk met rust kunnen laten, aangezien het werkt.

Het zal vast zo zijn dat Microsoft iets nieuws wil uitrollen en dat drivers daar aan moeten voldoen, en dat dit een lastig proces is. Maar wat heeft een gebruiker daar mee te maken, laten ze het lekker uitzoeken. Als het werkt moet het blijven werken. Ik vind dat een basale verwachting. Hardware onbruikbaar maken om een of andere vage technische change door te voeren waar geen gebruiker iets aan heeft, is dikke onzin.
Een os dient te evolueren, dwz er worden nieuwe functies toegvoegd en als oude drivers deze nieuwe functies niet ondersteunen moeten de hardware fabrikanten met nieuwe drivers komen.
Nieuwe functies betekend niet dat je oude API's mag breken
Ik wil helemaal geen nieuwe functies, ik wil dat mijn setup blijft werken. En indien er nieuwe functies "moeten" komen, dan is het aan het OS om dit te doen op een manier die niets breekt. Dat is fatsoenlijke software ontwikkeling.
Beide in dit geval.
De code had het negatieve getal uberhaupt niet mogen accepteren als dit in de documentatie staat.
En als het toch werkt en het gedrag veranderd is dat een goed voorbeeld van een API breuk wat je niet zomaar mag doen!

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 12 oktober 2018 11:48]

20/20 hindsight Windows 10 was a bad idea? :+

Maar serieus, hoewel Windows 10 een hoop mooie nieuwe features naar Windows heeft gebracht, heb ik niet het idee dat het de stabiliteit ook maar enigzins ten goed is gekomen. Iedere grote update brengt problemen met zich mee en ieder systeem waar ik tot nu toe Windows 10 op heb gedraait kreeg op den duur last van zijn eigen quirks. Daarnaast voelt de de interface zo traag aan als een slecht ontwikkelde HTML5 app.

Hoewel Microsoft een Insider Release program heeft om 'problemen vroegtijdig op te sporen', heb ik het idee dat dit vele malen grondiger gebeurde ten tijde van Windows 7. Tuurlijk, Windows 10 heeft een hoop meer features die het veel complexer maken om te testen, maar ik zou rustig een aantal van deze features inleveren in ruil voor een stabieler systeem. (Cortana om maar een voorbeeld te noemen, hoewel er vast mensen zijn die erbij zweren).
20/20 hindsight Windows 10 was a bad idea? :+
Niet echt...
Maar serieus, hoewel Windows 10 een hoop mooie nieuwe features naar Windows heeft gebracht, heb ik niet het idee dat het de stabiliteit ook maar enigzins ten goed is gekomen.
Hoeveel BSODs heb je al gehad onder W10? Ik niet veel, ik zou zelfs zeggen, minder dan W7 in dezelfde periode na release. En dan kijk ik ook naar issues bij klanten.
Iedere grote update brengt problemen met zich mee
Dat is nu veel meer merkbaar omdat bij velen de updates door de strot worden geduwd, als je patch management niet aan Windows 10 overlaat maar dat zelf in beter beheer neemt dan zal dat een heel stuk stabieler lopen dan dat mensen nu ervaren in de media. Voorheen was dat veel minder 'streng' onder W7 en XP, maar dan had je ook een hele hoop PCs die nooit werden geupdate en dat zorgde weer voor hele andere (imago) problemen...

Het gelazer met HP PCs verbaasd mij geheel niet, de bagger/meuk die standaard geÔnstalleerd staat zorgt voor zoveel problemen die je niet 1-2-3 kan achterhalen, maar uiteindelijk aan de preinstalled meuk ligt. Veel mensen laten die meuk rustig staan... Hier is de vraag of de driver 'gaar' is of dat het een Windows 10 update issue is. En zeggen, voorheen werkte het perfect en na de update niet meer, betekend nog niet dat de HP driver 100% ok is.
En daarom komt er bij ons geen HP PC of werkstation binnen voordat er een fresh install van W10 opgezet is. Inmiddels zijn alle PC's en werkstations van HP bij ons en weinig tot geen problemen.
Helaas tot vorige week nadat ik op 1 werkstation de Oktober update heb gedaan. Meteen problemen met de licentie van AutoCad 2013 (ja die is bij ons nog in gebruik aangezien we afhankelijk zijn van 3rd party software) en netwerkverbindingen die niet automatisch gemaakt werden.
Als de zaak instabiel is ligt dat niet aan die meuk maar aan drivers en die kun je niet zomaar verwijderen.
De laatste tijd? Dit is al sinds voor de release bij elke major patch hetzelfde verhaal. Er breekt een hoop voor een hoop mensen. MS ziet hun gebruikers gewoon als gratis alfa/beta test groep. Of jij daarbij werk of tijd of geld verliest maakt ze niet uit.
Het is idd een oud zeer. Ik doe al 10jaar freelance IT support (aankoop, instalatie printer voor 2bedrijven in de buurt en mij eigen bedfijf). Omdat het moeiijk te combineren was met mijn hoofdjob kocht ik voor hun steeds degelijke business laptops en pc’s zodat ik zonweinig mogelijk moest uitrukken.

Elke keer ik moest uitrukken was het door een windows update met imcompatibele drivers. Muizen die haperden, geluid dat uitvoel, gpu’s die uitvielen, wifi drops, bluetooth dat niet meer werk, sd-cards readers etc. 8/10 op te lossen met drivers van HP of Dell te downloaden en soms met bios updates. Vooral w10 was problematisch.

Op mijn hoofdjob kocht ik enkel Mac’s. mac pro’s xeons, imacs, macbook pro’s, iphones, etc. In die 7jaar heb ik nooit ever ever heb ik iets moeten patchen of werkte er plots iets niet meer. Hout vasthouden! Maar het is wel ontegensprekelijk dat Apple’s hardware en software stabieler loopt. Iedereen doet zijn eigen updates zelf en dat gaat goed.

Ze zijn wat duurder, zeker de 15” macbook pro’s met 16gb ram en 512ssd, maar Imac’s zijn top wat prijs/prestatie betreft. Na 3-5 jaar verkopen we meestal iets en dat is ook direct verkocht omdat Mac’s ook gekocht worden door consumenten.

Enige nadeel is dat er geen degelijke garantiepaketten zijn (next day on site etc). Vroeger ging dat wel! Maar voorlopig heeft dat nog niet in mijn nadeel gespeeld.

Als tweaker mis ik wel de costum builds, de mogelijkheid om een game te spelen etc :)
Automatische driver updates zet ik altijd uit in Windows Update, voor win7 dan. Alleen updaten als er problemen zijn. Het is anders alleen een risico dat iets dat werkte, stopt met werken. Dat kun je als het goed is onafhankelijk van de security updates aan en uitzetten net als Office updates via Windows update. Ik weet niet hoe dat op win10 zit, o.a. door dit issue en de telemetry heb ik dat nog niet gebruikt. Geen zin om mijn tijd daaraan te moeten besteden voorlopig. Hopelijk is er over een paar jaar goede support voor DX10 of hoger op Wine als win7 eol gaat, dan hoef ik er nooit aan.

Of bedoelde je, dat de driver versie niet wordt geupdate maar dingen alsnog stoppen met werken doordat Windows wordt geupdate

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 11 oktober 2018 23:02]

Dit komt omdat Apple ondersteuning voor legacy veel sneller beeindigd en minder configuraties hoeft te onderhouden.

Microsoft had ook eerder meer legacy code moeten verwijderen, nu gebeurt dit geleidelijk en wordt iedereen geforceerd om volgens de nieuwe standaarden te ontwikkelen.

Legt overigens niet weg dat driver updates beter en efficiŽnt geregeld moet worden.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 12 oktober 2018 00:06]

Denk eerder HP dan ms
Windows 10 zou de allerlaatste zijn.
(in de visie van wat ze aan het begin hadden dan, zal wel anders worden als het marketing technisch niet meer verantwoord is)

Helaas kan ik het plaatje niet terug vinden van de zakelijke life cycle voor een current brance release , voor zakelijke klanten geld de tijd nadat een feature update uit is ook voor de pilot fase.
Is natuurlijk erg logisch, eerder kunnen bedrijven niet testen met updates. Microsoft lijkt het steeds letterlijker te nemen dat consumenten de testers zijn voor de zakelijke gebruikers.

Je zou verwachten dat met al die extra telemetrie het steeds minder voor zou mogen komen, maar helaas.
Helaas zullen mensen inderdaad Windows 10 de schuld geven terwijl dit toch echt bij de driver ontwikkelaar ligt.

Dit is opzich niks nieuws dat legacy drivers voor problemen zorgen.

Daarnaast is het altijd handig het gehele systeem periodiek te voorzien van de meest recente drivers.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 11 oktober 2018 20:25]

Het is ook de schuld van Windows 10. Men breekt bij een gebruiker een werkend stuk hardware. De vendor breekt het niet, Microsoft. Men had er ook gewoon vanaf kunnen blijven.

Ik ben blijkbaar een idioot, maar als ik een werkend systeem heb, verwacht ik bij een OS update dat het blijft werken. Dat is een minimale verwachting. Tegenwoordig moet je blijkbaar bidden of je systeem nog werkt, dat schept vertrouwen.
Rij jij nog met een wagen van vorige eeuw? Gebruik je enkel nog een CRT TV? Toch al zeker geen mobiele telefoon mag ik hopen.

Als technologie niet mag evolueren dan komen we nergens. We krijgen nieuwe inzichten in hoe we code beter en veiliger kunnen maken. Hardware leveranciers komen met nieuwe producten af die nieuwe functionaliteit bieden. We moeten gewoon vooruit.
De voorbeelden kloppen niet.

Ik heb een werkend OS met werkende hardware. Er komt een update langs en het werkt niet meer. Vertel mij wat ik als gebruiker ermee opgeschoten ben? Ik heb geen nieuwe functies, ik heb een fucking probleem. Het is slechter geworden, niet beter.
Een hardware vender krijgt van Microsoft meer dan genoeg tijd om drivers volgens de nieuwe richtlijnen te schrijven, te testen en gesigneerd te krijgen. De nieuwe richtlijnen zijn inmiddels een aantal jaar oud.

Alle legacy troep moet er zo snel mogelijk uit, zorgt alleen maar voor problemen.

Drivers die vandaag de dag voor problemen zorgen hebben hun basis meestal nog vanuit het xp tijd perk.

Mensen met klachten moeten dus ook bij hen hardware vender zijn.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 12 oktober 2018 00:00]

Nee, 100% oneens.

Het moet niet de gebruiker zijn probleem worden, ongeacht de oorzaak. Zie je niet hoe ontzettend onbeschoft het is een werkend stuk hardware actief defect te maken?
Dan mag je bij de fabrikant klagen, HP (en ook Dell alhoewel niet zoveel meer) heeft er een handje van zijn eigen vage legacy drivers te pre-installen. Als je de driver via Microsoft binnenhaalt is er geen probleem, maar ze gebruiken zelf vage drivers bij de pre-install. Als je ook kijkt op hun website en de driver download zitten er altijd vage installers bij en omslachtige installatie methodes.
Het is in dit geval HP die met 2 maten werkt, ipv gewoon de gecertificeerde drivers die zij aan MS leveren gebruiken houden ze nog een compleet andere set drivers die ze zelf gebruiken.
Wederom, nee. Dat is het probleem bij de gebruiker neerleggen. Dat is dus precies waar ik tegen protesteer.
Tuurlijk heeft de gebruiker een probleem maar jij legt de schuld bij MS terwijl in dit geval de hardware vendor de schuldige is.
Microsoft had ook gewoon een werkend stuk hardware met rust kunnen laten. Het werkt immers. HP breekt helemaal niets, Microsoft breekt het.
Bij mij op het werk meerdere laptops waar spontaan de geluidskaart niet meer werkte.
Bij mij op het werk meerdere laptops waar spontaan de geluidskaart niet meer werkte.
Realtek chipsets? Ligt wss. aan de driver van Realtek. Bij mij op het werk ook een aantal laptops en PCs die er last van hebben; al tijdens de creators update ging het daar mis.
Inderdaad Realtek chipsets en heb het inmiddels ook gefixed door de driver opnieuw te downloaden en te installeren :)
Realtek chipsets, maar dan een Intel Audio variant/addon erop :? althans, die ben ik toevallig tegengekomen vandaag.
Werkte de geluiidskaart niet of detecteerde ie de jacks niet?
dat probleem heb ik namelijk elke keer bij het installeren van realtek geluidskaarten, moet je eerst even headphone detection uitzetten
De geluidskaart werkte in zijn geheel niet meer , geen audio zowel intern als externe bronnen. Na herinstallatie drivers functioneerde alles weer
Het is toch helemaal niet de bedoeling dat bedrijven deze updates al doorvoeren. Die zijn pas over een jaar aan de beurt.
Binnen een bedrijf zou je inderdaad minimaal n-1 moeten hanteren. Dan hebben de systeem en applicatie beheerders minimaal een half jaar om te testen en dan loop je ook niet tegen day one issues aan.

Binnen het bedrijf waar ik werk zijn we net begonnen met de 1803 uitrol begonnen. En zelfs dat levert op het moment nog onverwachte issues en bootloops op.
Binnen het bedrijf waar ik werk zijn we net begonnen met de 1803 uitrol begonnen. En zelfs dat levert op het moment nog onverwachte issues en bootloops op.
Idem hier met de 1803 uitrol.
Opnieuw de nodige rondes aan uitval met Realtek audio chipsets of oudere printer drivers. Maar ook rare zaken zoals orphaned applicaties in het start menu waar met geen mogelijkheid meer vanaf te komen is.
Ging om een aantal Byod's
In de context van versie 18-10. Maar als bedrijf ga je toch niet de nieuwste versie installeren?
Ik heb inderdaad ook problemen met de realtek driver. Bij mij zweeft het geluid, net als vroeger op de korte golf zenders. Voor de update was dit niet.
Is het niet vreemd dat bedrijven deze cumulatieve en oktober update al uitrollen? Het lijkt me dat bedrijven eerst de kinderziekten eruit testen uberhaupt, het is veel te snel?
Niet "bedrijven", het gaat hier alleen om Microsoft. De fabrikanten hebben niets te zeggen over wanneer updates uitgerold worden.
Wat hij bedoelt is echt bedrijven... Dus een IT afdeling die binnen bedrijf A de nieuwe update van windows 10 overal doorvoert. tja, niet alle bedrijven volgen zo'n schema.
Denk dat het vooral individuele mensen zijn. Kan mij moeilijk voorstellen dat een IT afdeling deze updates al aan het uitrollen is, zelf aan testen zullen de meeste nog niet aan toe zijn. Veel bedrijven zijn pas klaar met 1803. Dus tussen uitrollen van dit soort updates en het implementeren in een bedrijfsorganisatie zit wel wat tijd. En dat is normaal ook IMHO
Bij ťťn van mijn klanten draaien ze de update nog dezelfde week dat hij uitkomt. Verplicht trouwens
Dan draaien die dus geen software of services die gevalideerd dienen te worden, noch iets dat getest dient te worden. Dan draaien die hoog en al wat web services en office. Maar zoals de laatste tijd (lees jaren,
en niet alleen bij ms) heeft getoond durven updates voor zowel Windows server als windows als office verscheidene zaken "laten crashen" dus Is het aannemelijk dat dat verre van verstandig is.
Op mijn zbook draai ik de update al sinds ik hem kreeg en geen problemen ondervonden. Alle data stond netjes waar het moest staan, geen verlies dus. En ik heb hem alweer redelijk op zijn staart getrapt maar geen blue screens of random uitval. Draait stabiel en goed zoals we mogen verwachten.

Wel een kwalijke zaak als HP dit niet voor elkaar heeft.
Vandaag gig mijn net vorige week geinstalleerde backup pc, dus nog weiing geinstalleerd die 1809 update installeren. Dat ging razendsnel en geen problemen. Schoon systeem geeft schijnbaar weinig issues.
Op mijn daily driver had ik 'm vorige week al gelijk binnen gehaald. Trouwens ook geen issues mee. En die PC draait alweer een jaar of 4,5.

[Reactie gewijzigd door gas0line op 11 oktober 2018 23:57]

Dat was prima beginnen gisteren. De halve dag bezig geweest om een nieuw systeem in te richten...
Yep, hebben wij ook last van. Wou bijna Windows herinstalleren totdat ik dit artikel zag. Hoop dat er snel een fix komt zonder het OS te hoeven herinstalleren.

[Reactie gewijzigd door Nervoize op 11 oktober 2018 18:57]