Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers klagen over verdwenen data na overstap op Windows 10 October Update

Meerdere gebruikers klagen op internet dat ze foto's, andere bestanden en programma's kwijt zijn na het doorvoeren van de Windows 10 October 2018 Update. Sommigen melden dat hun hele Documenten-map leeg is.

Gebruikers op Twitter, Reddit en het Windows-forum klagen over de verdwenen bestanden, constateren MSPoweruser en Windows Central. Op het Windows-forum klaagt gebruiker Robert Ziko bijvoorbeeld dat er 220GB aan data uit zijn Documenten-map is verdwenen, die ook na een rollback niet meer verscheen.

Op Reddit bevestigen verschillende mensen het probleem en naast de Documenten-map, raakten gebruikers ook foto's, video's en muziek kwijt. De bestanden staan niet bij windows.old of onder een andere user en lijken definitief verwijderd.

Gebruikers raden aan te wachten met de installatie of in ieder geval back-ups te maken voor het doorvoeren van de update. Uit de meldingen is niet op te maken of de gebruikers hun Documenten-map hadden gesynchroniseerd met OneDrive en of de opslagdienst dus onderdeel van het probleem is of juist soelaas kan bieden. Volgens MSPoweruser speelde een vergelijkbaar probleem onder Insider-testers, voor de release van de October 2018 Update.

ZDNet bericht daarnaast over een incompatibele Intel-driver. Het gaat om systemen met de Intel Audio Display-driver, intcdaud.sys, versies 10.25.0.3 tot 10.25.0.8. Gebruikers krijgen een 'What needs your attention'-waarschuwing en Microsoft raadt aan te wachten met updaten.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-10-2018 • 19:50

298 Linkedin Google+

Submitter: Da_maniaC

Reacties (298)

Wijzig sortering
Dat het met Onedrive te maken heeft is vrij duidelijk

Met de update naar Windows 1809 krijg je ook Onedrive V18

In deze versie van Onedrive zit de optie om de mappen: desktop, afbeeldingen en documenten met je cloud ruimte op de MS servers te in sync te brengen.

Als je de update naar Onedrive V18 ( bv via patch my pc) doet voor de update
en naar instellingen gaat kun bij de tab [Automatisch opslaan] er nog zelf voor kiezen om desktop en afbeeldingen te syncen. als je voor documenten kiest krijg je de melding:
Mijn afbeeldingen in documenten is een mapsplitsing of symlink, en deze kan niet worden beveiligd, verplaats of verwijder dit item en probeer het opnieuw om door te gaan.

Als je dus eerst Onedrive update dan raak je niks kwijt, als je Onedrive en windows tegelijk update door naar 1809 te upgraden gaat het vermoedelijk hier mis. door deze symlink. die niet goed herkent wordt bij de "alles in een" update tijdens de herstart.

De updates die ik gedaan heb (al een stuk of 10) heb ik eerst alles geupdate zowel software als drivers alvorens naar 1809 te upgraden en dat is overal prima gegaan.

zie ook andere reactie van mij in dit draadje over Onedrive mvt links enz

EDIT --> typo's, schrijfwijze Onedrive ipv onedrive en leestekens aangepast.
AANVULLING: Ik gebruik alleen Onedrive voor bedrijven.
DISCLAIMER: Ik garandeer niet dat je als je eerst Onedrive en dan Windows update het goed gaat. ik beschrijf alleen mijn ervaring en vermoedens!

[Reactie gewijzigd door hans3702 op 5 oktober 2018 16:55]

Ik heb Onedrive verwijderd (het programma) maar het mapje bestaat nog wel. Zal dit dan ook gebeuren want ik gebruik het totaal niet.
Het word je hier zoals gewoonlijk weer door de neus geboord.
Je kan onedrive ook uit je verkenner halen door onderstaande stappen te volgen:

1. Use the Windows key + R keyboard shortcut to open the Run command.
2. Type regedit, and click OK to open the registry.
3. Browse the following path:
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}
4. Select the {018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6} key, and on the right side, double-click the System.IsPinnedToNameSpaceTree DWORD.
5. Change the DWORD value from 1 to 0.
Of je typt gewoon meteen 'reg' in search om regedit te krijgen. Is minder omslachtig.
btw.. ik heb die sleutel niet waar je het over hebt.

Bij mij is het:
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{A52BBA46-E9E1-435f-B3D9-28DAA648C0F6}

en hier:

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{A52BBA46-E9E1-435f-B3D9-28DAA648C0F6}

System.IsPinnedToNameSpace staat er niet bij
Goed kijken, hij staat er echt tussen;)

Anders CTRL + F om te zoeken: 018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6
thx voor de tip, werkt hier prima!
Zal denk ik alleen gebeuren als je de gebruikersmappen aan OneDrive-mappen gekoppeld hebt. Dat gebeurt alleen als je OneDrive ingelogd en ingesteld hebt.
Mooi. Ik heb thuis een vier tal laptops die dan bijgewerkt worden en ik voorzag al drama met verdwenen foto's :X
Dan maak je voor de zekerheid nu alsog een backup, toch? :?
bedankt voor de waarschuwing. Heb de redirect van docs en downloads even naar default terug gezet. nu wel een 'lege map' als ik de link gebruik, maar als windows niet weet waar mijn documenten echt staan, kan ie ze ook niet zoek maken hoop ik.

[Reactie gewijzigd door mbb op 4 oktober 2018 23:29]

Lijkt mij een goede actie, zou toch ook eerst voor de zekerheid Onedrive naar V18 updaten. en de settings langs lopen. De upgrade in twee stappen lijkt ook een veilige manier.
https://support.office.co...21-435e-bf28-4e24b95e5fc0
Als je de V16 of 17 hebt staan en je deze niet eerst update, kun je ook in de lege doc en afbeeldingen map een test bestandje zetten en kijken of je het na afloop nog hebt. Dan hebben we een "bewijs" van mijn stelling.
Ik zat alle reacties al door te lezen om te zien of iemand dat ook ahd gedaan. Ik heb al die folders op een eigen hdd staan en die mappen daarnaartoe gelinked zitten. Zal ik inderdaad ook wel even defaulten en dan de update triggeren (OneDrama verder uit + disabled via regedit)
Ik had de foutmelding "Mijn afbeeldingen in documenten is een mapsplitsing of symlink, en deze kan niet worden beveiligd, verplaats of verwijder dit item en probeer het opnieuw om door te gaan." Al op 1803 met de vorige versie met OneDrive. Ik heb gelukkig alles nog.
Heb je nog een idee welke versie van Onedrive je in gebruik had en had je [Automatisch opslaan] al aan gezet?
Dit tabblad is mij pas in V18 opgevallen maar kan natuurlijk ook al in V17 gezeten hebben.
Mijn gedachte is als je deze instellingen "bewuste" gemaakt heb / ze bekeken hebt er mogelijk registersetings zijn aangepast die bij een upgrade naar 1809 incl de meeste recente versie van Onedrive er niet zijn en het daar door mis gaat.

[Automatisch opslaan] werkt ook alleen als de basis map van Onedrive en de gebuikers mappen afbeeldingen / desktop op dezelfde drive staan dus hier zal mogelijk wat met verwijzingen in het filesystem gedaan worden ( NTFS).
Ik had het gelijk op een gloednieuwe laptop geprobeerd dus nog niks stond aan. Ik heb het later handmatig doorverwezen met de locatie veranderen van je documenten etc.
Ik dacht dat ik gek werd, maar inderdaad is dit ook gebeurd bij de laatste twee insider (slow builds). Ik heb onedrive gekoppeld (maar niet specifiek aan de documenten/afbeeldingen map). Ik heb mijn usermappen op een losse schijf (via properties -> move), deze werden niet leeggegooid, maar de ‘originele’ mappen onder C gingen wel leeg (wat visual studio mappen)
Ik mis niets, heb onedrive eruit gesloopt! :) ;)
Eruit gesloopt?
Veel moeite om het in principe het zelfde bereiken wat je via 'msconfig' ook kunt bereiken. Kwestie van gewoon niet laten opstarten en je hebt in feite precies het zelfde resultaat.
Heb ik ook direct uitgezet via MSConfig omdat dit standaard opstartte. Vond het gewoon irritant dat dit zo door MS wordt gepusht en ik het toch niet gebruik.
Ik heb het eruit gehaald omdat ik het niet nodig acht. Genoeg lokale opslag en geen gerommel door een derde party met mijn data. Zo moeilijk is het overigens niet om van Onedrive af te komen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 4 oktober 2018 23:45]

Precies. Het blijft zot dat mensen vrijwillig hun data met bedrijven willen delen. Backuppen kun je prima zelf en altijd overal bij je data kunnen zorgt voor een slechte scheiding tussen werk en vrije tijd.
Je komt niet eens een klein beetje in de buurt van veilig data opslag als je serverpark redundacy gaat vergelijken met wat je in je huis kan installeren.
Het is wel een goed idee om naast online opslag zelf ook een NAS o.i.d te gebruiken als extraatje maar als je een keus moet maken dan kies je online ALTIJD.
Wil je niet dat men je data leest dan gebruik je gewoon encryptie op en map en syncroniseer je dat.
De vraag die in mij opkomt is moet het wel zo "veilig" in een server park. Is dat kleine beetje extra wat er niet mogelijk zou zijn thuis het waard. Daarnaast komen er dagelijks berichten van grote hacks binnen. Dus hoe veilig is het in de cloud? Of zoals nu bij een foute update dat je van alles verliest. Dus ik kies ONLINE NOOIT. Je argument om get wel te doen is echt onzin, het enige wat ik kan bedenken is dat iedereen het gewoon kan omdat het simpel is om te gebruiken in tegen stelling tot zelf een systeem in elkaar zetten.

De belangrijkste reden voor mij om onedrive te verwijderen is dat ik zelf wil kiezen WELKE cloud ik wil. Er zijn er zeer veel waaronder een heleboel echt goede. De manier waarop overal onedrive door gedrukt wordt alsof het niet anders kan zonder de optie "ik heb al online opslag/ik heb het niet nodig" zodat je geen meldingen, iconen, extra geladen programmma's etc etc krijgt is voor mij echt een dooddoener. En Onedrive for business heeft geen eens WebDav....
Brand, overstroming, diefstal van apparatuur, blikseminslag. Vier zaken waarbij alles verloren gaat als je je backups op een locatie hebt, waarbij een cloudbackup kan voorkomen dat je gegevens verloren gaan.
Zoals @Caelestis al aangeeft, kan je met encryptie voordat je de gegevens bij een willekeurige cloudprovider plaatst voorkomen dat je last hebt van security risico's bij die provider.
Ja, dat gebeurt bijna dagelijks hier. o ,wacht, heb al je rampen in geen 53jr meegemaakt. Maar ja, ik hoor je denken, morgen kan het zomaar gebeuren. Weet je, het risico dat ik morgen een ongeluk op straat krijg is groter en zelfs dat is me nog niet overkomen.

Clouds? No way!
Ik snap je punt, zo heb ik in dertig jaar nog nooit dataverlies gehad door malware of hardware die het begaf. Maar ja ik ben wel voorzichtig genoeg dat ik backups heb van al mijn data op verschillende locaties, de cloud is daar een van. Backups buiten je huis maak je niet omdat het nog nooit mis is gegaan, maar omdat het een keer mis kan gaan. Gelijk aan alle andere verzekeringen die je hebt. Of het dragen van een helm op de motor en een gordel in de auto.

[Reactie gewijzigd door Ubartu op 5 oktober 2018 18:54]

Heb van belangrijke dingen 1 backup, altijd al. Heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Nee de vraag is niet "moet het zo veilig" de vraag is "als je het veilig wil hebben" dan......
Wil je onedrive niet gebruiken dan gebruik je het toch niet. Het is echt niet zo moeilijk allemaal.
Nextcloud hier met data opslag op 4 fysieke locaties & losse backups op offline schijven. ik heb geen serverpark redundancy nodig.
Nextcloud hier met data opslag op 4 fysieke locaties & losse backups op offline schijven. ik heb geen serverpark redundancy nodig.
Jij hebt wel HELE belangrijke data dat je meer dan 6 backups hebt!
Ik deel m'n Nextcloud met 3 leden van m'n familie.. we hebben de data bij elkaar staan.. en de data is niet te vervangen (o.a. foto's), dus ja.. het is inderdaad belangrijke data.
Hier ook hoor. Extern 2x en lokaal zelfs 3 als ik de clients mee tel. Data is goud!
Je bedoeld dat je serverpark redundancy zelf hebt gecreëerd. De vier fysieke locaties zijn namelijk precies hetzelfde. Goed geregeld!
Nextcloud setupje met familieleden die hetzelfde wilde.. wel zo fijn hoor.. mijn foto's staan veilig encrypted op nog 3 andere servers & ik heb nog een backup voor als heel Nextcloud op hol slaat; gewoon kwestie van geen single point of failure hebben.
jep zelfde situatie hier.
heel tevreden met nextcloud. :Y)
Och. Wekelijks een automatische backup naar een schijf of usb is voor de meeste genoeg. Ik ben zelf voorstander van syncback free, die spiegelt directories en update alleen de verschillen.

Als bedrijf moet je wat harder nadenken over je backups. Maar ook dan zou ik een nas of een kluis neerzetten ipv je data online to gooien. Het schiet ook niet op met de gemiddelde upload snelheid.
heb je dan minimaal 2 externe schijven op 2 locaties voor backups? ik denk dat je qua backups bij een cloud provider veiliger zit dan met een simpel extern schijfje of usb-stick
De vraag is alleen of die extra veiligheid echt nodig is voor de meeste mensen.
derde party? in windows is het gewoon first party
Inderdaad, gewoon niet laten starten dan is het probleem opgelost.

Overigens is dit nu precies de reden waarom ik geen enkele clouddienst gebruik.
Er kan te veel mis gaan en je bent afhankelijk van derden, of dat nu de aanbieder van de clouddienst is of de beschikbaarheid van internet.

Daarom alleen maar vertrouwen op je eigen externe drive of eigen nas voor het maken van backups is mijn advies.
Voor back-ups gebruik ik gewoon TransIP Stack en huur ik een Dedicated Server met NextCloud, zodat er altijd ergens wel een back-up voor handen is. Voor mij dus pertinent geen Google, Microsoft, Dropbox of andere "grote" commerciële toko's.

Offline back-ups (alleen) ben ik geen voorstander van, bij een beetje brand ben je alles kwijt. Een kluis is wellicht een oplossing maar kosten serieus geld, door de enorme warmte ontwikkeling kan een harddisk alsnog beschadigd en dus onbruikbaar raken en heb je er nog niets aan. Of te wel, ik hou het wel op beide oplossingen.

Natuurlijk moet internet wel beschikbaar zijn, maar ik zie het niet zo gauw gebeuren dat de consument voor langere tijd zonder een dergelijke dienst zit.
Gebruikers raden aan te wachten met de installatie
En dat is waarom Microsoft mijn inziens geen updates zou mogen verplichten, machine-learning uitrol of niet.
Als power user is het "eenvoudig" te fixen met een pro licentie en wat correcte policies instellingen, maar voor leken zou dit ook mogelijk moeten zijn.
Je kan dit soort updates, 'feature updates' eenvoudig 6 maanden uitstellen via instellingen.

Ik weet niet of dit al power user is volgens jou, maar het systeem is zeker weten beter dan een opt-in systeem voor updates wat ervoor zorgt dat mensen updates simpelweg uitstellen of niet doen.
Als ik nu handmatig naar updates zoek krijg ik steeds "Uw pc is bijgewerkt". Grote kans dat Microsoft de update op hold heeft gezet i.v.m. de verdwenen files bug.
Las dat bij sommigen folder redirection niet meer werkte waardoor ze ineens naar een lege folder stonden te koekeloeren.

Zou wel zuur zijn als het echt weg is.
Bureaublad moest even terug de snelkoppeling aanmaken in de favorieten in Explorer.
Mijn download folder is gewoon leeg.

Helaas was Google Backup&Sync niet ingesteld en weet ik niet wat er weg is. als ik het niet weet is het niet belangrijk waarschijnlijk.
Heb je toevallig Disk Cleanup gelopen en niet goed gekeken wat je hebt aangevinkt?
Sinds de 1809 update zit er nu een checkbox in die tool om je "Downloads" folder leeg te maken namelijk.
Wow yes!
Ik draaide diskcleanup voor OldWindows, dat zal hem zijn (:
Beetje Tweaker draait toch een backup. En 1 offsite
Een beetje Tweaker maakt zijn backup 3 keer: op een externe HDD/SSD, offsite én op tapes :D

Maar goed, de update heeft bij mij wéér voor verwarring gezorgd. Na de Oktober update deed mijn touchpad het niet meer, driver opnieuw geïnstalleerd en toen deed de toetsenbord niet meer. Zelfde issue heb ik vorig jaar ook meegemaakt met de Fall creators update. Ik weet niet of het aan mijn laptop ligt (MSI GP60 2PE Leopard), of dat het Windows is, die schreeuwt om een fresh install.

Ik heb daarom de update teruggedraaid en wacht nog met het updaten, totdat de kinderziektes zijn uitgehaald. Het wordt of een fresh install doen, of de update uitstellen, totdat er een fix / update beschikbaar is. Heb geen last van dat mijn data verdwenen is, althans, al mijn data staan er nog.

Zijn er anderen die er ook last hebben van de nieuwe upgrade, zowel hardwarematig, als softwarematig?
Tapes? :p Ik denk dat mensen liever backups maken die makkelijker uit te lezen zijn. Amazon Glacier en externe HDD zouden op zichzelf al prima moeten zijn :D
Is Amazon Glacier niet meer voor bedrijven?
Consumenten kunnen dit ook gewoon gebruiken. Je betaalt voor de opslag ($0.0045 per GB / Month) en het terugzetten van data ($0.03 per 1,000 requests)

Dat kan veel goedkoper zijn dan 1TB inkopen bij Dropbox/Google en maandelijks een paar dollar aftikken.
Klinkt inderdaad niet verkeerd. Voorlopig heb ik aan 100GB van Google nog genoeg :)
Ja ik draai zelf Enterprise LTSB en dank iedereen voor het beta testen. :)
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het zelf ook niet heel netjes op orde heb. Maargoed, ik heb ook niet heel veel spannends op mn PC staan. En de code voor mn werk staat toch netjes ergens op git. In principe probeer ik gewoon zo min mogelijk te hebben. Dan kan er ook niet zo veel verloren gaan!
Do what we say, not how we did... ;-)
Precies zoals ik er ook over denk! 15 GB van de Google Drive is meer dan voldoende :)
Geen backup, maar de belangrijkste zaken staan wel in de cloud. Die 12TB aan data in de kelder zou niet leuk zijn om te verliezen, maar ook niet rampzalig.
Beetje tweaker weet hoe je met een pi kloot.

En je hebt er niet persé een goed inkomen voor nodig om backups te maken if met een pi aan te kloten.

Offsite hoeft natuurlijk niet via een pi of NAS oid. Je zet een backup op een usb stick of externe schijf (als dan niet geencryped) en legt die bij vrienden of familie neer.

En zorg dat je er 2 hebt, en die afwisselend gebruikt.
Ik heb zelf ook de mappen aangepast in Explorer (via Properties -> Location) én draai al Windows 10 October 2018 en heb (gelukkig) alles nog.
Ik heb ook alles gelukkig nog, net even gekeken. Ik was al in paniek dat ik de inhoud van een hele harde schijf kwijt was die ik had opgeslaan op mijn nieuwe hdd maar ik had mis gekeken. Oef!

Ik heb mijn mappen trouwens niet gesynchroniseerd met Onedrive, als iemand dit leest en kan helpen.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 5 oktober 2018 12:11]

Zolang er niet overheen geschreven wordt is het iig bij een HDD nooit echt weg. Bij een SSD is het vrijwel onmogelijk, vanwege TRIM.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 4 oktober 2018 20:04]

Bij een SSD is het vrijwel onmogelijk, vanwege TRIM.
Wat is bijna onmogelijk? Verwijderen of herstellen?

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 5 oktober 2018 07:18]

Op een HDD blijft het bestand na verwijderen als het ware bestaan, tenzij het overschreven wordt... In veel gevallen kun je het herstellen met recovery tools! Van een SSD kun je het vrijwel niet terughalen..
Herstellen van bestanden. Dit komt omdat door TRIM na het verwijderen een commando wordt gestuurd om de page te clearen en wordt het dus ook echt verwijderd in plaats van dat het wordt "marked for overwite". Dit is de reden waarom je bij een HDD je gegevens altijd nog kan herstellen als er niet over een block is heen geschreven.

Zonder TRIM werkten SSD's bijna hetzelfde als HDD's maar dit is heel erg slecht voor de cellen van SSD omdat elke keer als je nieuwe data wou schrijven, je eerst het hele block naar de cache moet kopieren, de oude informatie moet dan verwijderd worden en dan moet de nieuwe data erop geschreven worden en dan wordt de block ge-cleared en daarna geschreven.

TRIM is dus garbage collection waarbij data die is gemarkeerd voor overschrijving, wordt verwijderd, waardoor je de data dus permanent kwijt bent. Je kan soms geluk hebben als een TRIM commando niet heeft plaatsgevonden, maar de kans is klein.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 5 oktober 2018 23:30]

heb je al gekeken in je windows.old folder?
Zoals het artikel ook al zegt: in Windows.old schijnt het ook niet te staan.
staat in het artikel dat het daar niet in staat. maar staat er sowieso persoonlijke data in? ik dacht dat er alleen systeembestanden/programmabestanden in stonden voor een rollback, een rollback doet verder niks met je persoonlijke bestanden.
Ik ben zelf niets kwijtgeraakt, had erover gelezen. Maar thanks :)
Ah kijk dat was et dus.
Zonder verder na te denken heb ik deze hersteld. Documenten, downloads en bureaublad had ik dit.

Was nog vroeg, en pas bij eerste kop koffie :z
Blijft toch altijd bijzonder wat mensen allemaal aan problemen ervaren...
Gisteren zo'n beetje 5 pc's in huis bijgewerkt zonder problemen. Verschillende smaken zelfs (64bit, 32bit, EN, NL). Sinds de eerste Windows10 overigens foutloos, maar blijkbaar is dat een uitzondering!?

Met de beta's die ik draai van iOS (12.1) en Windows (19H1) heb ik ook zelden last, maar daarmee weet je dat zoiets kan gebeuren.
Ik bemerk zelf dat het per apparaat verschilt.

Ik heb een tweetal Intel Compute Sticks (W10 Home) die altijd gezeik opleveren. Dito bij een Asus laptop (W10 PRO). En ik heb nooit problemen met een Dell laptop (W10 Home) en een 2 tal supermicro servers (W10 PRO).

Ik moet morgen een training geven, dus ik stel de update nog even uit tot na het weekend.
Compute Sticks upgraden gaan prima als je er een NTFS geformatteerd SD kaartje met 20 Gb vrije ruimte in stopt is mijn ervaring.
Ik heb ook eigenlijk nooit problemen, deze keer ook niet. Netjes de update geïnstalleerd in een minuut of 10? Niks weg en alles stond zoals het was. Nu heb ik er ook niet bijster veel opstaan, tis een werkmachine en dus enkel echt nodige dingen en een paar games O-) soms toch even ontspannen.

Bij macOs ook vrijwel geen problemen met updates.
Als 10 miljoen mensen een update doen en het gaat fout bij 100 mensen, dan gaan die 100 mensen klagen en de 9.999.900 andere mensen niet. Je leest dan in een Reddit of welk ander forum dat er van alles fout gaat, maar omdat je niet weet hoeveel er goed gaat lijkt het alsof het een kl#te update is.
Als 10 miljoen mensen een update doen en het gaat fout bij 100 mensen, dan gaan die 100 mensen klagen en de 9.999.900 andere mensen niet. Je leest dan in een Reddit of welk ander forum dat er van alles fout gaat, maar omdat je niet weet hoeveel er goed gaat lijkt het alsof het een kl#te update is.
Als zoiets als dit 100 keer fout gaat - ook in zakelijke omgevingen die strak door systeembeheerders afgeconfigureerd worden gehouden - ja; dan is het dus 'een kl#te update'.

Weet niet wat ik erger vind: het feit dat MS een milestone update te vroeg uitbrengt met catastrofale data-loss tot gevolg, of het feit dat Sony maandenlang een exploit voor remote code execution met root-permissies, live laat staan op hun smart TVs.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 5 oktober 2018 00:26]

Er hoeft maar een dombo te denken dat ie er verstand van heeft en gaat in zijn user profiel met permissies kloten omdat ie het nog veiliger wil en er gaat wat fout. En dan klagen dat update fout gaat. En zo zijn er heel veel zaken waar MS gewoon geen rekening mee kan houden. Als er 100 fout gaan op 1.000.000 dan valt het best wel mee.
Waarom? waarom is het in welk geval dan ook acceptabel dat een update user data sloopt, zelfs als is het een OS?
Als ie alleen de links sloopt dan is dat misschien nog begrijpelijk, maar data zelf mag niet aangeraakt worden. En laat staan door push-ware zoals onedrive, waar je niet zelf voor kiest. }>
Wat ook niet helpt als de upgrade automatisch geforceerd wordt, en je niet eerst rustig een backup kan draaien.

PS: onder gelinkt reddit topic heeft alleen al bijna 50 machines met dit issue. Dus ik denk dat je statistische kans een stuk hoger ligt, niet iedereen zit op reddit en doet zijn update in de eerste dag.

[Reactie gewijzigd door mbb op 4 oktober 2018 23:44]

Misschien is er gewoon echt iets mis. Kan natuurlijk. En als er vele duizenden hun data kwijt zijn is dat natuurlijk gewoon niet goed. Maar dat er nergens iets mis mag gaan is gewoon geen realistische eis. Als dat onacceptabel is kan er nooit noemenswaardige een update van software plaatsvinden. Dat is ook onacceptabel, want dan zitten we vijftien jaar lang met ie6 op Windows XP.
Al gaat het bij enkele tientallen fout is het al niet goed. Als zoiets inderdaad fout kan gaan, moeten de gebruikers daarvoor gewaarschuwd worden, zodat ze maatregelen (backup) kunnen nemen, op het juiste moment.
Ach... Hoe vaak je gebruikers ook waarschuwt, er is altijd een groep die e.e.a. negeert.

Ik heb het meerdere malen aan de hand gehad met familie, die ondanks meerdere tips en opmerkingen geen backups hadden geregeld. Toen was het huilen omdat de HD was gecrashed, en al die leuke familie foto's en filmpjes allemaal weg waren.

Je kunt dan zeggen ' told you so..', maar dat is op dat moment wat minder gewenst ;)
Crashed morgen de harde schijf is dat een gebrek aan onderhoud aan mijn kant. Verwijdert een automatische update tijdens een bakkie koffie mijn bestanden, is dat een fout vanuit Microsoft. Had ik zelf moedwillig de update gedraaid, was dat mijn fout. En ja, de vorige update die ik kreeg werd na meerdere malen uitstellen (want uitschakelen is onmogelijk), omdat ik nog geen tijd had kunnen vinden een backup te maken, er door gedrukt toen ik beneden even koffietijd aan het vieren was.
En ja, de vorige update die ik kreeg werd na meerdere malen uitstellen (want uitschakelen is onmogelijk)
Uitschakelen is niet onmogelijk, je moet er enkel de Windows Update service voor uitzetten. Ik heb alleszins nog nooit meldingen gekregen dat ik updates moet installeren, laat staan meldingen dat er updates beschikbaar zijn. Als die service uit staat dan gaat Windows zelfs niet kijken of er updates zijn. ;)

*edit*
typfoutje

[Reactie gewijzigd door bibi2205 op 5 oktober 2018 10:23]

Echter is het uitzetten van updates (iets anders dan upgrades) niet wenselijk omdat ik dan nodige beveiligingsupdates zal missen.
Klopt, maar het is dus niet onmogelijk. :p
Je kan ook de service uitschakelen tot je de tijd hebt gevonden/genomen om een backup te maken en hem daarna vrolijk weer inschakelen.
Klopt natuurlijk, maar in de tussentijd (die vorige keer wel echt een week of 3 duurde) kan ik in theorie geen bankzaken doen (want beveiligingsrisico), via RDP werken, of anderszins met privacygevoelige data omgaan. Uiteraard allemaal puur theoretisch, maar wel een theoretische situatie waar banken niet voor verzekeren en de GDPR tegen verbiedt.
"en ook de insiders hebben er geen last van gehad".

Vreemde uitspraak, terwijl er in het artikel te lezen is:
Volgens MSPoweruser speelde een vergelijkbaar probleem onder Insider-testers, voor de release van de October 2018 Update.
ook de insiders hebben er geen last van gehad.
Onder Insiders speelde dit probleem al een tijd. Een paar maanden, als ik het goed heb.
Het is ook meermalen bij Microsoft ingediend als bug.

Dus...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 5 oktober 2018 18:54]

Daarom doe ik de oktober update pas in november
Grote updates doe ik meteen een reinstall. Op een of andere manier voelt het allemaal toch sneller aan dan na een grote update draaien. Daarbij gebeuren er bij een grote update rare dingen nu bestanden foetsie. 2 jaar terug eigen ervaring videodriver omzeep na herinstallatie pas goed opgelost.

Daarbij is een reinstall weet ik hoeveel sneller gedaan dan een grote update. Reinstall (15 min). Update minimaal rond een uur.

Toevallig op dit moment via heidoc Windows 10 ISO binnen aan het harken om vers de oktober update er clean op te zetten :).

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 4 oktober 2018 20:06]

Doe ik ook altijd, elk half jaar doet MS zo'n update. Ik download dan de ISO met de Media Creation Tool van MS en zet die dan op een USB stick die ik exclusief voor Windows Install gebruik. Daarna herinstalleer ik Windows op mijn PC. Dat duurt ongeveer 15 minuten waarna ik een uur bezig ben om de software terug te zetten. Verder nooit een update probleem.
Waarom gebruik je niet gewoon de standaard backup opties in Windows 10? Dat kan gewoon via Control Panel -> backup and restore(windows 7). Dan kies je gewoon dat je de systeembestanden niet wil back-uppen, ga je updaten, herstel je de backup en klaar is Kees. Lijkt mij een stuk minder gedoe dan alle programma's opnieuw downloaden.
Dat kan. Maar ik installeer dan ook altijd gelijk de nieuwste versies van die programma's.
Plus installeer ik ook niet direct alles opnieuw. Meestal gewoon alleen Office, Visual Studio, SQL Server, Origin, UPlay en Steam (al laat ik de laatste gewoon zijn registersleutels opnieuw aanmaken)
En dat allemaal op 15 minuten???
Ik denk dat je weer wat verstrooid bent:
Dat duurt ongeveer 15 minuten waarna ik een uur bezig ben om de software terug te zetten.
heb erover gelezen, doch

het statement: "upgraden duurt een uur", dus ik doe een clean install, dat duurt maar 15 minuten" is van RobbyTown, niet van jou

je clean install duurt 1u15min, en dus langer dan de upgrade
datzelfde zal voor RobbyTown ook wel zo zijn. maar ik heb dus de verkeerde persoon erop aangesproken.
of je doet even met Chef-zero een paar receptjes toepassen op je lokale machine, staat alles ook meteen weer geinstalleerd ;)
sneller? maar alle programma's opnieuw installeren en configureren ben je toch veel langer mee bezig? ligt er natuurlijk aan hoeveel je erop hebt staan, maar zelf heb ik aardig wat programma's waar enige configuratie vereist is, wat toch al snel een half uur kost per programma
Fijne tool, dank.
Net gechecked; ik krijg hem gewoon nog niet! ;)
Ik heb geen last gehad van verdwenen files tot nu toe. :? Kan het ook te maken hebben dat ik Onedrive nooit gebruik en uit heb geschakeld?

Edit: misschien interessante toevoeging. Ik kreeg de update niet gelijk binnen en heb via de Windows update assistent geupgrade

[Reactie gewijzigd door akaash00 op 4 oktober 2018 20:28]

Ik gebruik wel Onedrive en gelukkig niets kwijt op eerste gezicht en op Reddit mensen die juist die tool hebben gebruikt en data kwijt zijn.
Het kan helpen om eerst OneDrive te updaten naar versie 18.
Ik kwam er achter dat deze update er is via Path my PC
pricewatch: Patch My PC

in deze versie kun je ook je afbeeldingen, desktop en documenten map syncen met onedrive,
mogelijk gaat dat in combi met de Windows update fout, bij een update van onedrive voor je windows update lijkt het goed te gaan.
Ik gebruik allen Onedrive 4 business en niet die "persoonlijke" onedrive
Versie 18 heb ik nu draaien, of ik die voor de update reeds had weet ik niet.
Ik zit nog op Windows 10 versie 1803 en heb ook al Onedrive 18. Volgens de datum in Apps & Features is die op 23-09-2018 (achter mijn rug om) geïnstalleerd.
Ik kreeg hem wel binnen. Na downloaden en "installeren" (volgens Windows Update in het config panel) verdween de update ineens. Geen restart, niks. Ook na handmatig restarten geen update meer. Misschien teruggetrokken?

Edit; net geüpdatet via de assistent. Dat werkt wel, en ik draai nu 1809. Staat tot mijn stomme verbazing Windows Update nu de 1809 update binnen te trekken. Soepel :+

[Reactie gewijzigd door CykoByte op 4 oktober 2018 21:03]

Belangrijke data of foto's en video's die je dierbaar zijn moet je ook backuppen. Hetzij op een NAS/portable disk hetzij in de cloud.

Desondanks mag zo iets natuurlijk niet gebeuren, maar men moet niet verwachten dat de data altijd veilig staat op de PC zelf. BackUp is altijd noodzakelijk.
Lijkt mij ook en Onedrive vind ik ook niet echt een backup. Als je iets lokaal verwijdert en je synct met Onedrive is het daar ook weg. Een backup van Onedrive dat is wel een backup. Ik gebruik zelf bijv Cloudally om m'n GMail en O365 te backuppen.
Ligt eraan hoe je onedrive hebt geconfigureerd, wanneer ik iets verwijder van mijn pc word alleen het lokale bestand verwijderd en staat het nog gezellig in de cloud.
Hm, dat is wel interessant. Heb je daar toevallig een guide voor?
Lijkt mij ook en Onedrive vind ik ook niet echt een backup.
Ironisch genoeg lijkt de sync procedure met OneDrive (of wellicht het ontbreken ervan) juist de kern van de bug te zijn waardoor de user profile folders leeg gegooid worden.

Tja; da's natuurlijk ook een manier om mensen te dwingen je cloud dienst af te nemen, heh Microsoft? :+
als er files gewist worden op onedrive, kan je inloggen via de website en daar kun je recent gewiste bestanden late terug zetten. Ik heb het ooit al eens voor gehad dat er dingen gewist geraakt waren via one drive en heb daar toen gebruik van gemaakt.

Los van onedrive gebruik ik nog duplicati 2 die ik laat back-uppen in onedrive (rechstreeks) maar die folder laat ik nooit syncen met onedrive lokaal naar men schijf, zodanig dat hij enkel per ongeluk gewist kan worden via onedrive app of website (nog niet voor gehad). Duplicati 2 kan denk ik nog met andere cloud drive providers werken en is open source (https://www.duplicati.com/)

Afin ik ga het toch eens proberen die update uit nieuwsgierigheid. Mijn onedrive is wel ingesteld zodat de default mappen (mijn documenten, afbeeldingen, video's, music etc) gelinkt zijn met de onedrive map. Benieuwd wat het gaat geven.

Edit: update heeft gedaan, leek geen files gewist te hebben bij mij op het eerste zicht, maar moest het toch gebeurd zijn had ik een backup en was het niet erg geweest

[Reactie gewijzigd door joyrider3774 op 4 oktober 2018 21:22]

Lijkt mij ook en Onedrive vind ik ook niet echt een backup. Als je iets lokaal verwijdert en je synct met Onedrive is het daar ook weg. Een backup van Onedrive dat is wel een backup. Ik gebruik zelf bijv Cloudally om m'n GMail en O365 te backuppen.
Verwijderde of op deze manier "verdwenen" bestanden kan je tot 30 dagen terug zetten via de Prullenbak in Onedrive webclient. Daarna syncen ze weer naar je desktop clients. Voor Office bestanden is het zelfs ruimhartiger.
Onedrive is daarin natuurlijk niet uniek, dit bieden de meeste cloud diensten standaard. Prima als off site backup. Laten we eerlijk zijn, voor het cloud tijdperk had 98% van de mensen überhaupt geen backup van zn bestanden. Nu wordt voor Jan Pet iig zn mijn documenten gesynct met Box/Drive.
Op mijn Dell laptop alle wifi wachtwoorden weg, gelukkig heb ik ze ge-exporteerd in .xml format.

Dus; altijd even een backupje draaien voordat je hieraan begint!
Klinkt als een veilige manier ;)
Ach als het enkel is voor tijdens de update is het risico niet denderend hoog.
Ach als het enkel is voor tijdens de update is het risico niet denderend hoog.
Al tenminste één verhaal gelezen van een getroffen gebruiker waar uit blijkt dat Windows die folders al leeg begint te gooien wanneer de update in de achtergrond bezig is; lang voordat je de prompt krijgt om te rebooten en het update proces af te ronden.

Het lijkt te maken te hebben met koppeling met OneDrive. Alles wat in de user profile folders staat en niet gesyncd is met OneDrive wordt er gewoon uit gegooid. En inderdaad: het zou goed kunnen dat de OneDrive gerelateerde componenten al bijgewerkt worden voordat de volledige upgrade een reboot nodig heeft om af te gaan installeren.
[...]
Het lijkt te maken te hebben met koppeling met OneDrive. Alles wat in de user profile folders staat en niet gesyncd is met OneDrive wordt er gewoon uit gegooid.
Dus als je je Windows-login niet gekoppeld hebt aan een Live-account dan wordt gewoon je hele profielmap gecleared? :{
Dus als je je Windows-login niet gekoppeld hebt aan een Live-account dan wordt gewoon je hele profielmap gecleared? :{
Lijkt idd om zoiets te gaan.
Exacte condities weet niemand nog. (En als het aan MS ligt zullen we die wss ook nooit te weten komen ook niet. Dit zullen ze heel snel de doofpot in willen duwen.)
dat lijkt me sterk. Ik log weldegelijk in met een microsoft account maar sync mijn profile folders expliciet niet met onedrive ( v18 btw )

niets verdwenen hoor
Ik heb ook niets gesynchroniseerd met Onedrive en ben niets kwijt. Het kan dus evengoed andersom zijn dan wat jij zegt.
Wel als je ze op een BitLocker encrypted USB stick zet ;)
Is Bitlocker te vertrouwen dan? Bitlocker versleuteld standaard op 128-bit en niet op 256-bit.
Wat maakt het aantal bitjes nou uit behalve de tijd die het duurt om te kraken? Naar mijn weten is Bitlocker "veilig", anders zouden heel veel bedrijven niet veilig met hun gegevens omgaan...
Wat maakt de tijd die het duurt om te kraken nou uit behalve het verschil tussen ' een nachtje laten rammelen' of een jaar lang bruteforcen? Nou, eigenlijk niets. Oh wacht...
Handig, kan er altijd wel iemand bij je documenten :)
Realistisch gezien? Ja.
Ik had geen dataverlies na de update, maar de Microsoft store was compleet onbruikbaar geworden. Na dik 2 uur troubleshooten, systeem integriteitsscans en registeraanpassingen maar een herinstallatie gedaan met een schone 1809 installatie. Alles werkt nu wel weer.
IPv6 aanzetten. Hetzelfde met Edge, en waarschijnlijk alles dat van de WinHTTP API gebruik maakt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 oktober 2018 20:00]

Heb ik onder andere geprobeerd. Had helaas geen effect.
IPv6 aanzetten. Hetzelfde met Edge, en waarschijnlijk alles dat van de WinHTTP API gebruik maakt.
Wacht ff...

Als je IPv6 uitzet omdat je toch enkel via IPv4 verbonden bent en niet de connectie-overhead van het uitproberen van een IPv6 verbinding iedere keer wilt hebben, dan knallen er andere zaken ook gewoon uit?

Wow. Netjes SOLID software design, Microsoft. Chapeau, hoor...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 4 oktober 2018 20:43]

Het schijnt een probleem te zijn, ja. Weet de exacte details niet, maar een collega had er vandaag last van en ik las in een eerder nieuwsbericht hier dat anderen er ook last van hadden.

WinHTTP is een assumptie van mij. Ik had zelf al een hele tijd last van een soortgelijk probleem op het moment dat mijn PC aan het domein hing. Internet werkt verder prima (winsock en WinInet), maar UWP apps, updates en andere services hebben geen connectiviteit. Volgens mij loopt dat allemaal via WinHTTP. Mijn specifieke probleem is zeldzaam maar niet uniek. De enige echte oplossing die ik weet is een reinstall.
't is dat Microsoft de update-procedure in Windows 7 om zeep geholpen heeft en deze tergend langzaam verloopt, anders was ik daar mooi nog op door blijven draaien.
Dat loopt de afgelopen tijd weer prima, vorige week nog 2 herinstalls gedaan en updates via internet laten doen (normaal pak ik WSUS Offline); ging prima.
Misschien maar eens overwegen om bij de volgende geforceerde W10 feature update, in plaats van deze clean via install media te installeren, terug te gaan naar Windows 7. Heb tenslotte nog gewoon een werkende sleutel er voor.

Thanks voor het bericht.
De updateprocedure is niet in Windows 7 om zeep geholpen. Het probleem is juist dat ze het updatesysteem van Windows XP (of nog ouder) hebben gehandhaafd terwijl het slecht schaalt. Met nieuwe update clients is dat al een stuk beter geworden en voor Windows 10 proberen ze het nu definitief te omzeilen met regelmatige rollups en service packs, al dan niet met andere naampjes, zodat het aantal updates niet meer zodanig oploopt dat je er last van krijgt. Echter krijg je in ruil daarvoor nu weer andere problemen zoals waar dit artikel over gaat.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 5 oktober 2018 13:18]

De updateprocedure is niet in Windows 7 om zeep geholpen. Het probleem is juist dat ze het updatesysteem van Windows XP (of nog ouder) hebben gehandhaafd terwijl het slecht schaalt.
Nee. Microsoft heeft de internals van het update-systeem daadwerkelijk aangepast, en sinds die aanpassingen is het mis gegaan.

Dat heeft niets te maken met schaling. Dan zou je verwachten dat zaken langzaamaan duurder worden en langer er over doen. Dat is niet het geval. De eerstvolgende serie updates op patch Tuesday na de kritieke set aanpassingen aan het update-systeem sprong de verwerkingstijd ineens van 5 minuten naar 5 uur of meer. (Sommige mensen konden ineens tot wel 72 uur zitten wachten. Drie aaneengesloten dagen, ja.)

Mocht je Windows 7 schoon installeren en enkel van de grote roll-up updates gebruik maken (en dus de schaal klein houden), liep je alsnog tegen dit performance probleem aan.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 5 oktober 2018 19:06]

1 2 3 ... 8