Microsoft werkt aan fix voor vastlopers door Windows 10 April 2018 Update

Microsoft werkt aan een fix voor de problemen die gebruikers van de Chrome-browser ervaren na het doorvoeren van de Windows 10 April 2018 Update. Veel gebruikers klagen dat hun systeem op momenten niet meer reageert sinds de update.

Niet alleen bij het gebruik van Chrome kan het systeem 'bevriezen' maar ook andere bij apps, waarbij Microsoft expliciet verwijst naar het commando om de assistent Cortana op te roepen. Microsoft geeft aan bekend te zijn met de problemen en er naar te streven bij de updateronde van 8 mei een fix gereed te hebben.

Microsoft stelt voor dat gebruikers in de tussentijd via een omweg de problemen het hoofd kunnen bieden. Desktopgebruikers kunnen de toetscombinatie Windows-key + Ctrl + Shift + B gebruiken om het systeem weer responsief te maken. Tabletgebruikers kunnen de knoppen voor volume-omhoog en volume-omlaag drie keer binnen twee seconden indrukken en laptopgebruikers kunnen hun scherm dichtklappen en weer open doen.

Woensdag maakten Windows 10-gebruikers melding van de vastlopers, onder andere via Reddit. Er zijn meer gebruikers die problemen ervaren nadat ze hun systeem een update hebben gegeven naar Windows 10 April 2018. Zo klagen bezitters van Alienware-laptops op onder andere TenForums dat ze de foutmelding 'Hybrid laptop with Discrete GPU Connected to Display' krijgen. Ook het bestaan van dit probleem heeft de aandacht van Microsoft en Alienware. Dit doet zich voor bij de Alienware 13 R3, 15 R3, 15 R4, 17 R4 en 17 R5.

Microsoft geeft gebruikers sinds afgelopen dinsdag de mogelijkheid handmatig te upgraden naar Windows 10 April 2018 Update. De ontwikkelaar start de gefaseerde uitrol officieel vanaf 8 mei.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-05-2018 • 20:49

236

Reacties (236)

236
215
121
5
0
39
Wijzig sortering
Windows-key + Ctrl + Shift + B reset de graphics driver (safe to try at home ;) ) en is ook mogelijk op laptops gewoon. Moet makkelijk op te lossen zijn gok ik zo en geen serieus euvel.
Helaas zorgt dit er bij mij voor dat het hele systeem lockt. Eigenlijk op dezelfde manier als je de cpu te ver hebt overgeclockt. Even via de power button in slaapstand en weer wakker maken wil bij mij wel werken.
Deze update zorgde ervoor dat mn Intel ac8265 WiFi driver overschreven werd met als gevolg blauwe schermen met de meest uit een lopende foutmeldingen. (Lenovo yoga 720 15 inch)

Chrome browser die stuk liep en ik de settings uit eindelijk moest laden.

Mn vingerprint scanner om in te loggen niet meer werkt (krijg m ook niet meer aan de gang)

Conclusie; MS pushed de update door je digitale strot en t gevolg is dat je uren zit te klooien om alles gewoon weer werkend te krijgen zoals het voor de update was...

En vergeet je schijfopruiming niet draaien, levert weer 30gb op en als klap op de vuurpijl kan je je OO shutup 10 weer draaien om je privacy settings weer normaal te krijgen.

Ik blijf erbij, een OS moet 1 ding doen, stabiel zijn, je werk of een game op kunnen spelen zonder gezeik, punt. en Microsoft slaat WEER met een update de plank mis! ;(

Ik snap dat het super complex is om updates te bouwen met al die legacy systemen maar geef de eindgebruiker dan in ieder geval de keuze om de update uit te stellen en daardoor aanloop problemen te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door itlee op 24 juli 2024 12:25]

[..] geef de eindgebruiker dan in ieder geval de keuze om de update uit te stellen [..]
Goed nieuws voor jou: die optie is er! :)
Ok thnx. En dan wordt niet geïnstalleerd totdat ik het vinkje uitzet? En geldt dit voor alle versies? Home/pro/enterprise?
Bij mijn Windows Update staat "U kunt de installatie van updates op dit apparaat tot 35 dagen tijdelijk onderbreken. Wanneer updates worden hervat, moet dit apparaat eerst de nieuwste updates hebben voordat dit weer kan worden onderbroken.". Dus, 35 dagen maximaal, of tot dat je het uiteraard uitzet. Ik heb zelf pro, maar ik neem aan dat dit op alle edities werkt.

[Reactie gewijzigd door Dyon_R op 24 juli 2024 12:25]

In 1803 heb je een optie om "onderdelen updates" (geen idee wat dit precies inhoud, maar ik gok dus grote updates als deze) tot 365 dagen uit te stellen.
Geldt dit niet alleen voor de pro versie?
Ik heb de pro versie idd.
Als je pro hebt dan kun je op dat zelfde scherm ook de semi-annual channel (niet targeted) selecteren, dan krijg je feature updates ook pas nadat de rest van de wereld het voor je ge-beta-test heeft :+
Bij dit soort nieuwsberichten ben ik weer blij dat ik dat ingesteld heb, zit toch niet op die nieuwe features te wachten... Het moet inderdaad gewoon stabiel draaien dus ik ben blij met mijn pro versie en de mogelijkheid het pas later te installeren als hopelijk de meeste problemen opgelost zijn.
Voor zover mijn kennis reikt betekend de "defer updates" optie dat de niet-security updates enkele maanden na de normale release pas op jouw systeem komen, in andere woorden: nadat door de meeste mensen de nasty kinderziektes verholpen zijn. De optie is er vooral voor bedrijven die niet het risico willen lopen dat hun systemen vast lopen of incompatibel zijn, en dat de updates eerst getest kunnen worden door de tech guys binnen de bedrijven. Maar het zou ook prima voor consumenten werken, als je ermee kan leven dat je eventjes moet wacten met "al die features waar we op zaten te wachten" /s

dus ja, die optie lijkt me iets voor jou. Echter vrees ik dat deze optie wellicht niet bij de home versie aanwezig is, maar dat zou je even moeten testen/checken
Conclusie; MS pushed de update door je digitale strot en t gevolg is dat je uren zit te klooien om alles gewoon weer werkend te krijgen zoals het voor de update was...
"Pushen", gedefinieerd door itlee: "Ik ben naar Instellingen > Update & Beveiliging > Windows Update gegaan en heb zelf handmatig geklikt op 'Zoeken naar updates' zodat 1803 geïnstalleerd kon worden".

Versie 1803 rolt momenteel nog niet uit via Windows Update als je er niet zelf om vraagt. De uitrol zelf begint pas op 8 mei.
En vergeet je schijfopruiming niet draaien, levert weer 30gb op en als klap op de vuurpijl kan je je OO shutup 10 weer draaien om je privacy settings weer normaal te krijgen.
...of wacht gewoon 10 dagen en laat Windows het zelf verwijderen? Die kopie van het OS wordt niet voor niks bijgehouden...
Microsoft gaat wel heel royaal om met schrijven op onze kostbare SSD's.
Het besturingssysteem van Microsoft is een regelrechte aanslag op je harde schijf, vooral op SSD's. Als ik het verschil zie tussen wat Windows doet met schrijfacties en wat Linux doet, dan is er een overduidelijk verschil. Windows staat constant op die schijf te "hakken", terwijl onder Linux op dezelfde machine (dual- of multiboot) de schijf nauwelijks beroerd wordt. Dat valt mij allang op. Misschien is dat ook wel de reden waarom al mijn computers zo "gezond" oud worden. Mijn oudste computer is bijna 15 jaar inmiddels, maar de harde schijf daarvan is hartstikke in orde en heeft nog niet eens één error volgens SMART.

And besides (om even on-topic te komen): updaten onder Windows vind ik sowieso één grote ergenis. Het is traag en geselt je computer regelmatig. Vooral bij het afsluiten en opstarten kun je met gemak een pot koffie zetten. Ik erger me er kapot aan als je na een update van de vorige dag de volgende dag je PC aanzet, en vervolgens gaat 'ie een kwartier staan klootviolen. |:(
Het lijkt mij dat jouw windows installatie veel aan het indexen is of er is niet genoeg ram voor wat je draait, anders zou het schijfgebruik redelijk minimaal moeten zijn("bewijs" hieronder).
Het is misschien anekdotisch bewijs maar bij mijn PC heb ik bijna geen schijfgebruik op idle. Ik vraag mij dus af waardoor dat dan kan komen. Als ik namelijk naar mijn IO kijk in Process Hacker zie ik dat Chrome en searchindexer bij mij voor een paar luttele bytes bezig zijn.
Dan is het ook zeker interessant om te kijken wat het aan het doen is.
Om maar niet te spreken van de Xbox One. Ben een casual gamer en heb Linux op m'n laptop dus daar merk ik het niet, maar als er een update voor de XBO is zit je ook zo 20 minuten te wachten. Laat dan maar weer.....
Vista was zelfs zo schijfintensief (ik denk vooral swappen) dat ik sterk vermoed dat er harde schijven eerder door gestorven zijn... Daarna is het wel wat beter geworden en sowieso helpt het al om gewoon geen swapfile te gebruiken (wel genoeg RAM plaatsen).
Ik had in Vista superfetch enabled. Kon met een usb stick die snel genoeg was. Good old days. Maar ontopic: mijn win 10 april upgrade ging prima op mijn surface pro 3 en diverse dell systemen hier.
Je bedoeld waarschijnlijk Readyboot. Superfetch gebruikt geen USB stick maar probeert de Windows cache te pre-fetchen.
Jij kiest voor Windows... :Y)
Microsoft pusht nog niks want tot volgende week zal systeem niet automatisch updaten.
Dit statement klopt niet.
Gisteren (03/05/2018) heb ik via windows update the feature update voor windows 10 v1803 binnen gekregen, samen met de office updates.

Moet zeggen dat het merkelijk sneller klaar was dan via de manuele link (andere test pc).

Enige probleem tot dusver: 1x, daarna niet meer, dat de windows settings app er onderuit ging (crash)
Verder tot 3x toe OOshutup moeten draaien, de telemetry bleef steeds opniew actief (ook na reboot).
OOshutup heeft blijkbaar nog geen mogelijkheid om de timeline uit te schakelen.

Ook de 'fast startup' (power settings) stond opnieuw aan.

[Reactie gewijzigd door jpgview op 24 juli 2024 12:25]

De update komt alleen binnen als je zelf op zoeken drukt.

Verder kan je timeline zelf uitzetten, settings > privacy > activiteitengeschiedenis.

als je trouwens niet steeds O&O wil draaien, zou ik de telemetry eens uit gaan uitzetten via groepsbeleid. Die wordt nl. met rust gelaten. O&O doet het via vage dingetjes in het register.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 24 juli 2024 12:25]

Ik blokkeer telemetry in de firewall by default :)
Voor slechte drivers moet je niet bij microsoft zijn.
Maar het is wel voor het eerst dat drivers binnen één OS versie niet meer compatibel zijn. Er zijn geen/amper Windows 10 drivers die werken vanaf Windows 10 RTM tot 1709 of 1803. Vooral de combinatie met voorheen prima werkende Intel drivers die na een RS1, RS2, RS3, etc. problemen geven is echt wel de schuld van een OS dat opeens er anders mee wil omgaan.

Microsoft moet maar eerst met hardware producenten (en OEM makers) beter overleggen en samenwerken, zodat er met een uitrol van nieuwe "overrated servicepack" er niet zoveel issues zijn.
Beetje dubbel, want een fabrikant had dit makkelijk zien aankomen (of weet er al langer van maar hebben nog geen moeite gedaan). Snap je punt hoor ;)
Zonder die schijfopruiming had je dus ook gewoon eenvoudig terug gekund naar de Windows 10 1709 editie, als die beter voor je werkt.
Je hebt zelf die update geforceerd door naar Windows Updates te gaan en te zoeken, dus je hebt zelf de keuze gemaakt om hem te installeren.
Vreemd, heb zelf een yoga 720 13 inch versie maar hier is alles goed verlopen , alleen 1 keer een foutmelding bij het installeren en dat was het.
Er is geen update door je strot geduwd deze keer. Keuze genoeg om het uit te stellen. Plus dat je hem bewust zelf hebt gezocht.
Die vingerafdruk scanner weigerde bij mij ook dienst. Bleek dat er bij mij een firmware update voor Trusted Platform Module (TPM) nodig was en dat hij voor het gemak daarna alle vingerafdrukken kwijt was. Toen ik mijn vingers weer via het configuratiescherm had toegevoegd, kon ik de vingerafdrukscanner weer gebruiken. Misschien even kijken of het opnieuw toevoegen van je vingerafdrukken werkt.
mmm ik heb (afkloppen) 0 problemen op 3 apparaten, 2x Dell laptop en 1x Surface 4. Ook dingen als Netflix, Chrome werken gewoon.

Enige probleem (weer) is met Avast op de Office Desktops. Avast wordt (nog) als blokkerend gezien.

Verder eerder het gevoel dat het systeem beter "reageert".

[Reactie gewijzigd door wjn op 24 juli 2024 12:25]

Conclusie; MS pushed de update door je digitale strot en t gevolg is dat je uren zit te klooien om alles gewoon weer werkend te krijgen zoals het voor de update was...
MS is nog niet begonnen met de push, als jij de update nu al hebt, heb je die toch echt handmatig getriggerd
zonder op "check updates" te klikken? Vreeemd
Sinds deze update is mijn pc al 2x spontaan uitgegaan. Ik weet niet of het aan de update ligt, want het is echt net of de stroom eraf knalt. En in de event viewer is niets te zien.
zelfde gezeik hier, hangen en dan uit...
en voor iedereen die zegt het is vast ram of GPU en CPU, kijk eens hoeveel mensen hier ineens tegelijk een issue hebben, hoeveel moeten dat er zijn voordat dat toch een beetje statistisch merkwaardig wordt.
Er zijn dagelijks tientallen nieuwe gevallen waarbij PC's spontaan uitvallen. Nu valt een deel van deze nieuwe gevallen samen met Windows Update en mensen gaan dit koppelen en dus melden, terwijl als er geen update is gedraaid, dan denken mensen eerder aan iets zoals hardware en melden dit dus niet.

Puur statistiek gecombineerd met toevalligheden.

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 24 juli 2024 12:25]

Ook dat is een aanname. Maar er moet natuurlijk wel wat worden weggeschreven qua OS info naar de UEFI. Die wil misschien ook niet meer na al die tijd. Maar het kan ook gewoon aan de software liggen. De meldingen zijn een reden om er in meer detail naar te kijken. Daarna weet je waardoor het komt, en kan er gericht wat aan gedaan worden. De problemen van veel mensen wegwuiven met puur toeval is me op basis van de beschikbare data te kort door de bocht.
De eventviewer zal niet nog wat kunnen doen als de pc spontaan stroomloos is. Ik zou kijken naar je hardware, en met name je voeding.
Na het booten geeft de Event Viewer soms wel aan waaróm je PC uitgeknald is (eventuele BSOD's of andere meldingen).
ik heb sinds de update 1 keer een bsod gehad en 1 keer de melding cpu overheated. De ventilator is gewoon schoon en werkt, daarnaast heb ik nog nooit een BSOD gehad. Dus ik verdenk de update dat daar toch iets mee mis is.
Je zou eens een Linux live-CD of USB-stick kunnen opstarten op je machine, die een tijd aan laten staan en kijken of 'ie er dan ook uit vliegt. Is dat niet zo, dan weet je dat het probleem softwarematig wordt gecreëerd en dat er waarschijnlijk met je hardware niets mis is...
Niet alleen de fan koelt CPU, check je koelpasta.
Wellicht is deze uitgedroogd, of toch een bug in Windows.
Een update die je cpu doet overhitten? Kan je zelf aan de cpu usage.
Ja vreemd toch, enfin de laptop was op dat moment ongeveer 6 uur idle. Dus oververhitting was niet mogelijk.

De koeling is prima toereikend aangezien superpi en 3D Mark niet voor een oververhitting zorgen.

Mijn conclusie is dus hetzelfde als dit nieuwsartikel er zitten in de update fouten.
Dat is eerder een kapotte voeding, of een oververhitte processor.
zit de stekker er wel goed in?
Grappig dat veel mensen MS de schuld geven.
Kijk tot op een zekere hoogte kun je dat wel doen maar meestal ligt het probleem bij de drivers dus bij de fabrikant daarvan.
Als MS elke nieuwe versie zou moeten testen voor alle fabrikanten/configuraties/settings dan was het een 10 jaren plan bij wijze spreken van.
Onzin. Als het systeem stabiel is op een voorgaande build, dan hoort het ook gewoon te functioneren op een nieuwere Windows build. De consument vraagt niet om die build updates.
Die build updates volgen elkaar ook te snel op. De consument zit er niet op te wachten om twee build updates binnen 1-jaar door de strot heen geduwd te krijgen. En dan laat de Quality Control van Microsoft ook nog te wensen over.

[Reactie gewijzigd door Lootbox op 24 juli 2024 12:25]

Je bent niet verplicht om up te daten!
Plus fabrikanten hebben ook een plicht om hun drivers up te daten!
Ehm... bij de home versie wel hoor. De update wordt gewoon doorgeduwd.
Ja ze hebben alleen nog wat oud zeer. Ik heb ooit een Windows7N versie geleverd gekregen en dat betekent dat ik iedere keer het media feature pack moet toevoegen voor veel third party programma's om te werken. Dat gaat overigens prima, maar bij deze update had met het wel wat complex gemaakt.
Eerst via het control panel de media player uitzetten, vervolgens de update draaien. Ik dacht nog even ik kan wel zonder media feature pack, alleen dat vond AMD geen goed idee, dus het media feature pack geinstalleerd en het werkt weer. Dat lukt ons hier allemaal wel, alleen echt gebruiksvriendelijk is het niet. Daar laat Microsoft nog wat steken vallen aan de zelfbouwkant, maar voor de rest is het perfect.

De system integrators met hun aanpassingen aan de windows installatie en closed source drivers, zijn een ander verhaal. Die hebben vaak geen zin om voor die drie jaar oude configuratie een aangepaste driver of library te maken. En daar zit ook het verschil. Bouw je zelf/laat je bouwen en koop je een windows licentie: Microsoft helpt je. Heb je bij een fabrikant gekocht inclusief windows licentie, dan hoort die fabrikant je te helpen. Die doen dat niet, want ze komen er mee weg, maar correct is het niet. Dat is analoog aan de problemen die Google heeft omdat bijvoorbeeld Samsung vrij snel stop met updaten.
* Ik had de 1709 build als één van de eerste. Waarschijnlijk had deze dezelfde problemen als nu met de 1803 build. Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en nu de build update naar 1709 gedaan. Alles is stabiel nu. Maargoed in 1709 zijn er al 15 kleine build updates geweest in al die tijd.
Ik blijf erbij dat Microsoft gewoon verantwoordelijk is voor deze puinhoop telkens met een grote build update en dat is onacceptabel. Ik heb liever één keer in de 4-5 jaar een nieuwe Windows versie dan 2-3 keer per jaar zo'n grote buildupdate met alle problemen

[Reactie gewijzigd door Lootbox op 24 juli 2024 12:25]

Oke, dan geef ik even niet de schuld aan MS, maar leg mij even uit waarom ik nu 2 Intel Compute Sticks en een latop heb die in een bootloop blijven en een laptop waar de ATK driver volledig verwijderd waren en wie ik nu de schuld moet geven.

De compute sticks heb ik maar even aan de kant gelegd voor later, de bootloop laptop heb ik nu voorzien van Ubuntu en na even googlen kwam ik er achter dat de ATK verwijderd was en na het downloaden leek alles weer te werken zoals verwacht.

Als ik weet wie ik nu de schuld kan geven, kan ik er volgende keer op anticiperen wellicht. Dit kost gewoon elke keer te veel tijd.
Ja ik snap je ook wel, is gewoon ruk als je zoveel tijd kwijt bent.
Maar update wordt pas 8 mei officieel uitgerold, dus tot die tijd hebben ze tijd om te fixen of niet?
Ik heb 2 laptops van 10 jaar oud mijn PC is ook ongeveer 10 jaar oud, nooit issues gehad met updaten.
Alleen de eerste keer deed mijn AMD videokaart het niet maar dit was omdat AMD geen drivers klaar had. Duurde 2 weken na de release voordat ze het compatibele hadden gemaakt.
Had ik er misschien bij moeten zeggen; mijn problemen ontstonden vorige week dinsdag tijdens de reguliere updates. Ik hou mijn hart vast voor de update van 8 mei. Vandaar dat ik nog even niks gedaan heb met de compute sticks.

Overigens moet ik inderdaad opmerken dat ik met mijn antieke HP 8460p Elitebook ook minder issues heb dan met nieuwe(re) hardware.

Zou het de eeuwige zucht naar goedkopere componenten wellicht zijn die debet is aan de issues die ontstaan na de OS updates?

Ik kan mij nog een Asus latop (2017 model) herinneren waar ik echt hele obscure componenten in had met driver problemen die bijna niet te googlen waren en waar ook Asus maar moeizaam mee helpen kon en uiteindelijk op pagina veel van Google een oplossing te vinden was.
Ja raar is dat idd.
Heb meerdere mensen met oudere laptops geholpen en de issues waren echt nihil. Alleen af en toe een missende driver. Maar je hebt gelijk meer issues gehad met nieuwere laptops. Tja bedrijven willen goedkoop inkopen en dikke winst maken, wellicht speelt dit idd een rol. Goedkope shady Chinese componenten.
Ik heb inderdaad een sterk vermoeden dat het te maken heeft met goedkope componenten, maar het vervelende is dat dit ook bij dure (premium) producten voorkomt. Met alleen een duurdere computer aanschaffen ben je er dus niet.

Ik ben geen Apple gebruiker of liefhebber, maar hier wint Apple toch wel de slag. Is een MacBook voor zakelijk gebruik hierdoor nog wel zo duur? De uren voor herstel mogen toch wel, terecht, opgeteld worden bij de aanschafprijs.

Ik zie her ook wel kansen voor Canonical als die ook degelijke en betrouwbare hardware in het veld zou zetten of hier een partnership (Clevo?) voor aangaan.
Als het komt door Cortana, is het uitzetten van Cortana dan niet een alternatieve oplossing? Aangezien Cortana niet in Nederland beschikbaar is, hebben wij hier denk ik geen last van.

Daarnaast had ik nog nooit gehoord van de Windows Logo + CTRL + SHIFT + B hotkey, dit restart je grafische drivers blijkbaar. Heeft iemand een lijst van meer van dit soort hotkeys?
Bij mij geeft win10 alleen een "boodschap" via het rechterschermmenu dat een graphicsdriver mogelijk scaling-problemen heeft met bepaalde apps. (?)
Die klik ik steeds weg. En verder geen ellende hier na de update. :)
Als het komt door Cortana, is het uitzetten van Cortana dan niet een alternatieve oplossing? Aangezien Cortana niet in Nederland beschikbaar is, hebben wij hier denk ik geen last van.
Nee, Cortana is, net als Chrome, een van de apps die hier last van heeft (in dit geval op het moment dat het commande gebruikt wordt), Cortana is niet de oorzaak.
Ik gebruik de volgende vijf:
Control + shift + escape = Taakbeheer
Windows + Pause/Break = Systeem

Windows + X = snelmenu Beheeropties
Windows + Q/S = zoeken
Windows + L = Vergrendelen

Edit: Ergens ging er iets fout met editen, waardoor er een [ stond

[Reactie gewijzigd door mischaatje2 op 24 juli 2024 12:25]

Windows + Q/S = zoeken
Dit kan zelfs korter: Windows-key aantikken en dan direct beginnen met tikken naar wat je zoekt.
En vergeet de Windows-R niet voor Run (eventueel runnen als cmd met admin rights):
lusrmgr.msc = Lokale gebruikers & groepen
appwiz.cpl = Programma's en onderdelen
diskmgmt.msc = Schijfbeheer
ncpa.cpl = Netwerkverbindingen
gpedit.msc = Group Policy Editor
regedit = Register Editor
eventvwr = Eventviewer
winver = Windows versie
notepad = Kladblok
calc = Calculator
Windows Run wilde ik juist in mijn edit meenemen, maar de edit ging mis. Ik ken niet veel mensen die Run nog regelmatig gebruiken.

Neem dan gelijk deze Run commands mee:
services.msc = Services
msconfig = Systeemconfiguratie (boot opties)

Laatste tip:
In Taakbeheer, hou Control ingedrukt terwijl je met de muis naar menu "Bestand" - "Nieuwe taak uitvoeren" gaat. Dit opent een command prompt met administrator rechten.
Ik krijg met zo'n hotkey-combinatie direct Novell Netware herinneringen bovendrijven. Alt-Rshift-Lshift-Esc om een debug-scherm op te roepen als er niets meer reageert. Gelukkig heb ik grote handen.
Hm, al een keer een vastloper gehad en een bsod bij het afsluiten. Dacht dat het aan m'n pc lag maar nu ik dit zo lees is dat pas begonnen na upgrade naar win 10 1803... Had ik toch nog maar een weekje geduld moeten hebben gok ik.....
Je kan binnen tien dagen terug naar de vorige versie.
Binnen tien dagen is de fix ook al uit dus wacht wel ff ;)
.oisyn Moderator Devschuur® @Zteve3 mei 2018 21:46
Terug kan je nu al, de fix is er nog niet ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 12:25]

Je moet gewoon zelf zo verstandig zijn om voor de update een image te maken. Dan kan je altijd terug. Zelf gebruik ik Symantec Recovery hiervoor, heerlijk pakket.
"Bestaat" dit product nog? Het laat zich niet eenvoudig vinden op de website van Symantec...

:Y)
Je kan middels een usb-stick een schone installatie doen. Zag na de update dat er een hele rits aan updates vooraf was gegaan. Heb besloten de boel schoon te installeren om van alle losse updates die in het verleden plaats hadden gevonden af te zijn. Laptop draait nu mooi zonder haperingen of rare blauwe schermen. Deze had ik eerst wel maar tot op heden niet meer voor gekomen.
Het was al een schone upgrade (doe ik altijd namelijk, geen zin in de windows.old map ;)). Denk dus niet dat dat gaat helpen :)
Uitvallen van, BSoD's, trage programma's. Heb het nooit langer dan een half uur kunnen gebruiken na boot.
Aan de specs ligt het niet en Microsoft helpdesk weet het antwoord ook niet. Heb pak en beet zo'n 5 uur in totaal gebeld met ze om het proberen op te lossen. Nu ben ik gewoon aan het wachten op een oplossing waardoor ik dus maandelijks een nieuw installatie erop gooi.
Spontaan uitvallen heb je in 2 smaken: met en zonder reboot. Mét een reboot is vrijwel altijd een probleem met het RAM geheugen. Zonder een reboot is vaak een oververhitting van de videokaart of processor (stof ophopingen onder de fan!), maar het kan ook een probleem met de voeding zijn. Heb je al eens een programma als Speccy of cpuid's HWmonitor gebruikt om de temperaturen en voltages te meten?
Nee, maar zou het heel vreemd vinden als die wat aangeven aangezien windows 8 en 7 allebei als een zonnetje kunnen draaien. Stof zal nooit een probleem zijn, haal het ding elk halfjaar open.
RAM geheugen of spanningsvoorziening. Het tweede maskeert zich vaak als het eerste. Zeker met de wat mindere voedingen die onder invloed van stof en slijtage een te grote rimpel gevel onder load.

Het hele idee van eens in de zoveel maanden je PC van binnen schoonmaken lijkt uit de takenlijsten verdwenen te zijn. Niet erg, doe ik het voor ze en hou ik er nog een zakcentje aan over. Mensen vinden het tegenwoordig blijkbaar eng. Net zoals de bios batterij vervangen. Vooral bij de senioren die het apparaat helemaal van de spanning halen. Alleen heb je daar steeds vaker Chinese vingers voor nodig en kom ik met mijn Hollandse kolenschoppen voor uitdagingen te staan die alleen de plastic pincet kunnen verhelpen. Tot zover opa vertelt.
Hen inmiddels hier in huis 4 systemen geüpdatet en moet zeggen dat ik het tot nu toe heerlijk vlot vindt draaien allemaal.
Heb dan ook niets van de genoemde problemen gehad.

Wel inderdaad, zoals eerder aangegeven, even schijfopruiming draaien en oude windows installatie(s) verwijderen om zo 25-30GB vrij te maken.
Of niet natuurlijk, want over een maandje maakt hij die ruimte zelf vrij toch? En je weet nu nog niet of je niet tegen problemen aanloopt in de tussentijd.
Doet die inderdaad ook zelf na een maandje ofzo, als je riskant vind kan je dus even laten staan tot van zelf gaat.
Klopt, alleen in mijn geval bij 2 machines met 120GB SSD was de noodzaak daar om het handmatig te doen i.v.m. weinig schijfruimte en risico helemaal vol te lopen (gaat om HTPC en AIO keukentafel oplossing).

Ik had overigens gisteravond wel dat een van mijn andere machines, m'n game pc, zichzelf spontaan ging terugzetten naar 1709. Dat vind ik erg vreemd. Popup tijdens gamen met melding reboot i.v.m. belangrijke updates. Ik dacht is die fix nu al klaar en wordt ie misschien geforceerd? Nee dus...reboot en weer lang wachten en tot mijn verbazing melding dat systeem werd teruggezet naar 'previous version of windows' :?
Heeft iemand anders dit ook gehad? Ik wacht maar even met de andere machines aanzetten geloof ik ;)
Dat is vreemd nog niet gezien die popup

AIO keukentafel oplossing

Aan de keuken tafel hoef je toch alleen te eten, daar hoeft toch geen oplossing verder voor te zijn (Stoelen erbij en klaar :+ ).
Het al de zoveelste keer dat Chrome moeite heeft met Windows 10 updates om de zoveel previews gaat het wel eens mis.
Maar ligt dat aan Chrome of ligt dat aan Microsoft? Zeker als je meeneemt dat ook heel veel andere problemen gemeld zijn door gebruikers.
Het feit dat Chrome zich zomaar kan bijwerken zonder UAC te triggeren zou dat al moeten beantwoorden. Chrome omzeilt een paar dingen die Microsoft heeft ingebouwd om Windows veilig te houden, veel van de problemen tussen Windows en Chrome stammen daar vanaf (zoals toen Windows Defender Chrome aanduide als malware omdat die in die rommelde met mappen waar hij niet mee hoort te rommellen). Niet dat ik er zeker van ben dat dit specifiek aan Chrome ligt, veel wijst er momenteel op dat dat bij deze niet persé het geval is, maar lang niet alle problemen met Chrome liggen bij Microsoft.
Als Chrome bij een update UAC niet triggert dan is deze waarschijnlijk niet in "program files" of een andere beschermde directory geinstalleerd maar in de "app data" van de gebruiker. In dat geval is er geen UAC nodig en werkt het zoals (ergens helaas) door MS bedoeld is.

Zie ook bijv evernote, net als chrome zonder admin rechten te installeren.

/edit hmm aan de andere kant, draaien de update services van chrome niet als system... dan zou dat ook kunnen zorgen dat UAC niet getrigger wordt..Vraag me af of als je UAC op de hoogste beveiliging zet deze dan nog steeds niet triggert..

[Reactie gewijzigd door Amorac op 24 juli 2024 12:25]

Gezien het iets blokkeert in de afhandeling van de grafische driver zullen er ook vast wel wat spellen zijn die ook dit probleem opwekken.
Niet erg, gebruik Firefox zoals ik. :)

[Reactie gewijzigd door Fredi op 24 juli 2024 12:25]

Anoniem: 988299 @Fredi3 mei 2018 22:45
Ik gebruik ook Firefox maar die update toch ook automatisch zonder melding van windows?
Klopt maar FF doet dat via een service die je (optioneel overigens) installeert met Firefox. Totaal anders dan chrome het doet en gezien de service al veel rechten heeft kan hij ook bij je program files.
Anoniem: 988299 3 mei 2018 21:04
Het zou mooi zijn als we de keuze hadden om alleen security-patches binnen te halen en de dingen als timeline of programma's om 3D-tekeningetjes te maken in de windows store te zetten voor mensen die daar blij van worden..
De mensen die geupdate hebben, hebben er voor gekozen deze binnen te halen. Er wordt nog niet gepushed. Persoonlijk wacht ik vaak een paar dagen na de release, als er geen problemen worden gemeld, update ik, anders wacht ik tot de push. Helaas is het voor microsoft niet mogelijk alle configuraties uitgebreid te testen.
Anoniem: 988299 @rko4u3 mei 2018 21:58
Ik wacht ook lekker tot ie vanzelf binnenkomt, blijf het beter vinden om updates voor de stabiliteit en veiligheid te pushen en de rest optioneel te maken.
Als je zo min mogelijk dingen doet die voor drastische veranderingen in het gedrag van het OS zorgen, verklein je de kans aanzienlijk dat er op een of andere obscure niet geteste configuratie, fouten optreden. Het excuus dat je niet alle combinaties kunt testen is valide, doch slechts beperkt.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 24 juli 2024 12:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.