Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft wil groter deel van opbrengsten Store-aankopen aan ontwikkelaars geven

Microsoft heeft in het kader van zijn Build-evenement aangekondigd dat het ontwikkelaars een groter deel van de opbrengsten van hun verkopen via de Microsoft Store wil doen toekomen. De verlaging geldt voor alle applicaties behalve games.

Microsoft schrijft dat het een standaardpercentage van 5 procent gaat hanteren voor consumentenapplicaties in de Store en in-app-aankopen, waarbij de rest naar ontwikkelaars gaat. Dat geldt in het geval dat iemand de aankoop doet via een directe link, of deep link in de bewoording van Microsoft. In het geval dat Microsoft ertussen zit, bijvoorbeeld doordat het de applicatie opneemt in een Store-collectie of -spotlight, of 'elk ander eigendom van Microsoft', pakt het bedrijf een aandeel van 15 procent.

Volgens de huidige voorwaarden hanteert Microsoft een percentage van 30 procent voor aankopen en 15 procent voor abonnementen. De wijzigingen moeten 'later dit jaar' doorgevoerd worden, kondigt het bedrijf aan. Het nieuwe stelsel is van toepassing op aankopen op Windows 10, het Windows Mixed Reality-platform, Windows Phone en Surface Hub, met uitzondering van de Xbox. Een andere uitzondering is dat games zijn uitgesloten van de wijzigingen. Die blijven de oude prijsstructuur hanteren.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

08-05-2018 • 08:13

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Hulde en mogen andere app stores gaan volgen. Die 30% heb ik altijd al een bizar hoog aandeel in de opbrengst gevonden, als je bekijkt hoeveel moeite het hun kost om een nieuwe app uit te stallen in de winkel vs. hoeveel moeite het kost om een app te ontwikkelen. Wel apart dat games zijn uitgesloten.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 8 mei 2018 08:19]

Neen, geen hulde maar bittere noodzaak, developers laten de windows store gewoon links liggen. Android en IOS store zullen niet volgen want die hebben gewoon een verdienmodel wat werkt.

(@Aeternum Apple pakt een percentage op de verkoop prijs -~1/3- en developers accepteren dit omdat er gewoon een veel hogere omzet is, MS moet het platform gratis maken want zelfs met 5% is al te veel.)

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 8 mei 2018 08:37]

Wel, ik hoor dat wel vaker. Maar op dit moment leef ik van de opbrengst van Krita in de Windows Store. Kennelijk is zelfs een "mislukte" Windows Store daar nog groot genoeg voor. De Windows Store brengt zo'n zes keer op wat Steam opbrengt. De Mac store heb ik nooit geprobeerd, iOS en Android zijn technisch nog niet mogelijk, en daar liggen de prijzen in ieder geval veel lager. En dat terwijl iedereen natuurlijk ook Krita gratis kan downloaden van krita.org -- het blijft free software. Maar ik hoor veel van mensen dat ze eigenlijk alleen software uit een store willen of durven gebruiken.
(Krita, mooie app, kudo's) Ik geloof best dat jouw ervaring anders is, daar kan ik niet over oordelen, maar ik kan wel oordelen over feiten die algemeen bekend zijn:
Apple en google store zijn vele malen groter. (zie @armageddon_2k1 redenatie hier onder)
Afgelopen jaren veel apps weg uit windows store (zie nl bank apps)
Functionaliteit van windows OS sterk beperkt door gebrek third party apps (mooie hardware in de lumia 950 die ongebruikt wordt/geen mobiele betalingen b.v.)
Geen nieuwe windows phones, sterke concurrentie op windows platform (desktop=steam/origin of simpelweg installeren met *.exe/com/bat :) Ik installeer alles gewoon nog de oude mannier, netflix is de enige app die ik uit de windows store heb gehaald en zelfs die kan je simpelweg met de browser kijken.
----------------------------------------------------------
Ms verlaagt het percentage niet uit goedheid
De verhoudingen zijn ongeveer 120,000 downloads per maand via krita.org, 900 windows store, 150 steam. Het windows phone verhaal is natuurlijk compleet irrelevant wat mij betreft, al mijn downloads zijn voor de desktop.
Het is absoluut geweldig dat jij van de Windows store opbrengsten kan level, maar het is een feit dat die store gewoon bijster slecht loopt. Wij hebben alles er weggehaald omdat het gewoon de moeite niet waard was. Verkopen via Steam waren 500 maal beter. Een marge die we pas konden geloven toen we het een maand later nog eens zagen.

Technisch zit het best goed in elkaar, qua marketing is het een catastrofe, alsof er alleen maar studenten werkten.
Dan neem ik aan dat jullie games maken? Krita is op steam toch een wat vreemde eend in de bijt, en het is bovendien een heel gedoe om op steam te releasen. Dat is makkelijker voor mij op de windows store, hoewel het mij iedere keer weer verbaast hoe vaak het dac tooltje stuk gaat.
Wij hebben alles er weggehaald omdat het gewoon de moeite niet waard was.
Hadden jullie er desktop apps op staan of alleen mobile apps?
Eens dat er op dit moment minder apps in de Microsoft Store staan dan in sommige andere stores, maar vergeet niet dat op de meeste andere platforms er helemaal geen wijd-gebruikte manier is om applicaties te installeren.

Op macOS staan er ook veel apps niet in de app store (voor desktopapplicaties) en worden er ook veel applicaties buiten de store om ge´nstalleerd.
Functionaliteit van windows OS sterk beperkt door gebrek third party apps (mooie hardware in de lumia 950 die ongebruikt wordt/geen mobiele betalingen b.v.) tekst die je wilt quoten
Dit vind ik een rare opmerking die vooral op het (voormalige) mobiele OS lijkt te slaan; voor windows als OS in het algemeen klopt dit niet door de mogelijkheid om op verschillende manieren om aan applicaties te komen.

[Reactie gewijzigd door wind-rider op 8 mei 2018 10:00]

Platformen zijn tegenwoordig meer dan core OS, opzicht is windows phone prima, maar je mist een heleboel applicaties wat tegenwoordig net zo -als niet meer- van belang is dan het OS alleen.
En op desktop, je zegt het zelf al, je kan op verschillende manieren aan je applicaties komen, waarom zou je dan in een store stoppen, die nauwelijks gebruikt word (als je hem gratis kan aanbieden op je website).
Wat mobiel moeilijker is (ios en google) omdat de meesten niks van sideloading weten of willen weten (en je dus gebonden bent aan regels van apple/google's platform). <-- maar daar ook wat voor terugkrijgt in de vorm van vele gebruikers/ vertrouwen consument/ betaalgemak etc)
Windows store is zelfde moeite nu met lager percentage maar geen hond die het gebruikt.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 8 mei 2018 10:44]

Naast hoeveel apps er in staan, hoe zit het met het gebruik ervan? Mede door het Windows 8 debakel geloof ik niet dat op de desktop de store ingeburgerd is. Ik denk dat de meeste mensen (non-tweakers) niet eens weten dat het bestaat.
En je sideload ook al je apps op je mobiel? Vast niet, of omdat het niet kan of omdat het niet veilig is.

Groot verschil is dat jij wel weet wat je doet (hoop ik), maar de gemiddelde jan met de pet niet. Daarvoor is een windows store wel handig.

Neemt niet weg dat het pc gebruik ook enorm is afgenomen en veel mensen niet verder komen dan het installeren van office...wat in 99% van de gevallen al voorg´nstalleerd als standaard meuk.
Nee dat klopt, maar ik heb net als 99% van de mobiele gebruikers geen windows mobile (meer) en dat zal alleen nog maar dichter bij de 100% komen aangezien er niks nieuws uitkomt en MS zelf niet weet wat ze moeten met mobile OS.
Veel mensen gebruiken of de PC/laptop (windows/ <%chrome) of tablet (ios/google) of mobiel (zelfde als tab). Van de mensen die een windows PC hebben gebruikt een klein percentage de store, zoals je zelf aangeeft meesten gebruiken pc voor office wat al voor ge´nstalleerd is in veel gevallen. Dan heb je nog de gamers, ik heb geen enkele game ooit uit de store gehaald (steam/origin) volgens mij ben ik niet de enige daarin.

Ik betwijfel niet aan de handigheid van een store voor veel mensen alleen mensen weten de store simpelweg niet te vinden (of willen hem niet vinden). Jan met de pet koopt een android tab of apple meuk.
Afgelopen jaren veel apps weg uit windows store (zie nl bank apps)
Die bank apps zijn mobile apps.
De Windows store staat ook op een half miljard Windows PC, laptops en tablets
Voor bijvoorbeeld casual gaming is de store natuurlijk een prima manier om snel games te vinden op je computer.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 8 mei 2018 20:23]

Uuuhm apple pakt toch ook gewoon een percentage van de verkoopprijs, dat verdien model is weinig anders dacht ik?
Uuuhm apple pakt toch ook gewoon een percentage van de verkoopprijs,
Apple heeft een ecosysteem dat ze verdienen aan applicaties voor desktops en voor mobiele systemen. Microsoft verdient niets mobiel omdat ze daar geen noemenswaardige store en aandeel hebben. Het verdienmodel is dus wel vergelijkbaar, maar je kan je vraagtekens zetten achter het succes.

Microsoft verdient (waarschijnlijk) weinig tot niets op de desktop omdat men gewoon hun applicaties via andere wegen koopt en installeert. Ook heeft Microsoft's winkel geen exclusieve applicaties die men elders niet kan krijgen. Verder is er veel shovelware waar men niet op zit te wachten.

Zo koop ik bijvoorbeeld mijn spellen op Steam/via Steam codes elders verkregen (Humble Bundle, GOG...). Dat is niet afhankelijk van Microsoft, en daarmee ook vaak niet afhankelijk van het OS en versienummer dat ik gebruik. Windows Store? Microsoft dwingt af dat je Windows gebruikt, en daarvan alleen bepaalde versies. Nee, dank je.

Dus inderdaad, dat ze nu in plaats van 30% alleen 5% gaan afsnoepen is noodzaak.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 mei 2018 08:43]

Zijn er eigenlijk cijfers voor de Windows Store?

Ken eigenlijk niemand die die op z'n desktop of laptop ook daadwerkelijk gebruikt. Sloop dat icoon ook altijd direct uit de taakbalk. Net als dat zeurende Smartscreen direct uit gaat. Bepaal zelf wel wat ik installeer, waarvandaan en hoe veilig ik dat vind.
Ik gebruik hem voor de Xbox Anywhere games, zoals Gears of War en Forza
Ken eigenlijk niemand die die op z'n desktop of laptop ook daadwerkelijk gebruikt.
Op mijn game PC/media center heb ik wel eens de (gratis) Windows 10 Netflix applicatie eruit gebruikt, omdat het beter werkte dan Netflix in de browser (zoals UHD ondersteuning, en Edge gebruik ik niet). Dat werkt echter nog steeds zo slecht om tegenaan te programmeren/zaken te automatiseren (EventGhost integreert slecht met niet-Win32 applicaties) dat ik dat weer snel achter mij heb gelaten.

Nu gebruik ik Netflix direct in Kodi. Voor het onderhouden van te volgen series/te kijken films log ik eens in de zoveel tijd in op de website of gebruik ik wel eens het draadloze toetsenbord. Voor de rest alles lekker met de afstandsbediening.

En nee, Kodi is niet ge´nstalleerd via de Windows Store. Ik heb daar geen noodzaak toe omdat ik zelf beheer welke versie Kodi ik gebruik, en dat doe ik wel handmatig. Daarvoor hoef ik geen privacyvoorwaarden te accepteren. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 mei 2018 06:30]

Puur uit nieuwsgierigheid, welke Netflix add-on gebruik je op Kodi? Ik gebruik nog Chrome voor Netflix, zou mooi zijn als dat ook in Kodi kan.
Puur uit nieuwsgierigheid, welke Netflix add-on gebruik je op Kodi? Ik gebruik nog Chrome voor Netflix, zou mooi zijn als dat ook in Kodi kan.
Ik gebruik dit. Let op dat je van Kodi 18 (Leia) een nightly build moet draaien voor deze add-on. Het is wat experimenteel, maar werkt voor mij goed genoeg. Als er problemen zijn, dan worden die vlot opgelost. Even een update draaien en klaar.

Het laatste van wat ik hoorde werkt dit nog niet lekker op een Raspberry Pi, maar mogelijk is dat al verbeterd. Ik gebruik het op een Windows systeem, dus heb daar niet verder naar gekeken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 mei 2018 11:01]

Thanks, zal het even checken. Draai het sinds kort ook weer op een Windows installatie dus zal wel goed komen.
Je weet dat als je geen edge of internet explorer gebruikt je nooit een FHD of 4K stream zal krijgen via een browser. https://help.netflix.com/en/node/23742
Ik heb een hele bups apps uit de Appstore. Netflix (te makkelijk) maar ook bijvoorbeeld ReadIt. Een van de beste Reddit apps op het Windows 10 platform. En zo nog wel een paar. Echt een handige waardevolle toevoeging. Net zoals een chocolatey dat is bijvoorbeeld. Gewoon een medium om snel een appje te installeren die doet wat je wilt.
Wat heeft SmartScreen te maken met de Windows Store? SmartScreen houdt alleen phishing tegen en meldt wannneer de reputatie van een applicatie laag is, en daarom mogelijk niet te vertrouwen is. Je wordt niet naar de store gepushed en sporadisch komt het een keertje tevoorschijn.
Maar het verdienMODEL is gelijk... Dat zij minder verdienen omdat mensen minder geneigd zijn om iets via de store te kopen is een ander verhaal. Maar dat is ook logisch omdat op de PC je GELUKKIG keuze hebt waar je je spullen koopt, op iOS heb je geen keuze (en dat mag wat mij betreft door de EU keihard aangepakt worden)..
Dat het voor Microsoft noodzaak is om te doen, veranderd nog niet dat dit zeker wel een goede stap is, waar hopelijk de andere zullen volgen. Dus zeker wel hulde.

Daarnaast is het 'verdienmodel' van Apple en Android gewoon schofterig veel in een digitale winkel. Dat de kleinhandel / retail een 30% pakt kan nog wel (denk aan vastgoedkosten, personeel en producten opslag). Een webwinkel als bijvoorbeeld Amazon waar je zelf ook producten kan verkopen als reseller, vraagt een lagere margin van 15%.

Daarnaast is 5% echt niet te veel. Dit zijn gewoon de kosten. Een betaling via PayPal, of CreditCard kost al gauw 2.8% tot 3.4%. Dan heb je enkel het product verkocht. Als dit naar een buitenlands adres wordt verstuurd, mag je ook BTW aangifte in dat land gaan doen. De kosten zullen nog harder gaan oplopen voor je. Een provider (Bijvoorbeeld de Microsoft Store, of elke andere) die vervolgens dit allemaal afhandelt voor je biedt zeker wel meer waarde. En vind ik persoonlijk 5% zeker niet te veel.
Neen, geen hulde maar bittere noodzaak, ...
Juist. Dit geeft vooral aan dat de store niet loopt zoals Microsoft dat graag zou willen. En daar verdienen ze geen hulde voor.
hoezo noodzaak? het aantal mensen dat iets koopt uit de store zal daardoor niet zo snel groeien, en het aantal developers dat dan ineens wel iets in de store zal plaatsen zal ook niet echt gigantisch stijgen.
Dus de enige die hier voordeel van hebben zijn de developers zelf.
Jij hebt dus liever dat ze hun pad gaan volgen en vanaf de web een applicatie downloaden, en installeren niet meer toestaan?
Kijk maar hoe snel de Windows store zal gaan groeien. :+
Denk het niet, die feature dat je zelf alles kunt downloaden en installeren is vrijwel het enige bestaansrecht van Windows.
Ja want iedereen zal windows ditchen en voor Linux gaan?
Je zal zien hoe snel al die applicaties bij Windows zullen aankloppen.
Als je als ontwikkelaar je app kan blootstellen aan 200 miljoen gebruikers tegen 30% of aan 2 miljoen gebruikers tegen 5%, dan lijkt de rekensom me niet heel moeilijk. De enige reden dat Microsoft dit doet is om ontwikkelaars aan zich te binden, en dan ook niet eens heel consequent, want games zijn weer uitgezonderd. Als de store van MS goed zou hebben gelopen zouden ze gewoon lekker aan de 30% zijn blijven hangen.
Toegang is niet het probleem lijkt mij.
Met het aantal Windows 10 apparaten zijn er genoeg gebruikers die toegang hebben tot de store.
Echter gaan die niet naar de store, omdat ontwikkelaars apps aanbieden via het web, in de vorm van een "ouderwetse" windows executable. Voor 0%.
Dus waarom zou je in dat geval naar de store gaan, ongeacht het percentage.

- De reden dat Itunes zo groot is, is dat het niet mogelijk is om apps te sideloaden op IOS zonder Jailbreak.
- De reden dat de playstore zo groot is, is omdat het aantal gebruikers enorm is (ongeacht dat een percentage toch sideloaden).
- De reden dat de windows store zo klein is, is dat Windows Mobile geen gebruikers heeft, en de Windows Store makkelijk kan worden omzeilt zonder extra werk voor de developers (die executable hadden ze toch al voor legacy windows).

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 8 mei 2018 09:12]

De belangrijkste reden mis je: Het totale gebrek aan geloof van Microsoft in hun mobiele tak, of in ieder geval een zeer zwalkend beleid daarin. Voor de normale consument is de Microsoft mobiel al moeilijk te vinden en lijkt al niet op wat 'gangbaar' is. Vervolgens heb je de moedige mensen die er wel eentje kopen en blijkt dat Microsoft besluit totaaaaaal geen aandacht te besteden eraan en het langzaam de nek om te draaien. Populaire apps stoppen vervolgens en de gebruikers, tja, die voelen zich dus goed genaaid en zullen nooit meer terug gaan. En dan heb je ook nog de verschillende versies van Windows Phone die voor de normale consument niet uit te leggen zijn.

Stores zijn voor de normale consument nog steeds sterk verbonden met de mobieltjes. De Mac App Store doet het ook lang niet zo goed als de iOS App Store, wat gewoon een heel andere markt is.

Als je als bedrijf niet gelooft in je product of je dienst dan doen klanten dat ook niet.
Met je eens (als ex-windows mobile gebruiker). Daarom ook mijn opmerking dat windows mobile geen (significante) gebruikersgroep heeft. De store en de UWP apps werken meestal natuurlijk ook gewoon op Windows 10, dus de userbase van de apps is veel groter dan enkel de windows mobile gebruikersgroep.
Volgens mij wordt MS nu ongeduldig en willen ze toch wat resultaat zien.. Ik kan me niet voorstellen dat die shop ooit echt wat gaat worden.
Ik zit zelf ook totaal niet te wachten op bijvoorbeeld games in UWP formaat dus zou per definitie nooit bij de Windows Store kopen. Het leven is soms makkelijk. :Y)
Volgens mij wordt MS nu ongeduldig en willen ze toch wat resultaat zien.. Ik kan me niet voorstellen dat die shop ooit echt wat gaat worden
Dat kan ik me wel voorstellen. Als MS voorschrijft dat alle programma's uitsluitend via de store kunnen worden ge´nstalleerd en ge-update. Dat zou voor consumenten het leven een stuk veiliger en makkelijker maken. Bedrijven die Windows computers beheren willen er ook al aan (en zijn er al aan, werken met een interne softwarecatalogus). Dat software ontwikkelaars hier niet op zitten te wachten is duidelijk, maar aangezien het in de grote mobiele OS'en staande praktijk is wordt het wel steeds normaler.
Ik zit er niet op te wachten. Bij een gesloten mobiel apparaat waar vanaf het begin af aan er een store was als centraal aankooppunt, is het ingeburgerd. Men weet niet beter.

Windows is echter historisch gezien een vrijhaven, en dat is voornamelijk een goede zaak. Meerdere partijen hebben hun eigen "store" wat goed is voor concurrentie.

Nog belangrijker is het gebrek aan een centrale macht, en dat is een zeer sterk voordeel waar niet genoeg bij stil gestaan wordt.

Zonder een centrale macht, bepaald niet een partij eventjes een "tax" op alle software. Software waar ze zelf geen cent in geinvesteerd hebben, maar toch eventjes een dik percentage van willen pakken. Nee, zonder die centrale macht gaan ontwikkelaars gewoon buiten de store om. Dat is een goede zaak.

Zonder een centrale macht, bepaald niet een partij wat wel en niet toelaatbaar is. Als ik een dikke vette porno app wil installeren, mag ik dat zelf weten. Geen store die me daarin tegenhoud, die bepaald voor mij wat juist is of niet.

Zonder een centrale macht, kan ook niet zomaar even software teruggetrokken worden, of gewoon compleet obsolete verklaard worden omdat men met een API heeft lopen rommelen.

Zonder een centrale macht, gaat een store niet tussen de relatie klant <-> leverancier zitten, om data af te tappen.

Laat de store dus vooral een enorme mislukking blijven, dat is een goede zaak voor "free computing".
Geheel mee eens op alle punten!

Die 30% van Google, Stea, en Apple vind ik echt schandalig. Aangezien ze semi-monopolies hebben op veel toestellen, zou de EU dat wat mij betreft mogen verbieden, zulke hoge percentages. Gewoon een (lage) prijs per download zouden ze moeten krijgen, die recht doet aan de kosten van het onderhouden van zo'n downloadwinkel, plus een beetje winst. Dat moet genoeg zijn. Niet een percentage van 30% van de totale omzet van zo'n softwaremaker!
Hahaha. Ik denk niet dat je bij windows gebruikers op de goede plek zit om dit te doen.
Dit zou in elk geval de perfecte motivatie zijn om grote groepen zoals gamers meteen naar linux te drijven aangezien de meerwaarde van Windows wegvalt. En als je dacht dat Blizzard, Valve, EA, UBI en de hele industrie zo-even overschakelde en 30% gaan inleveren... nee.

Deze move zou ervoor zorgen dat Windows alleen nog zakelijk aantrekkelijk wordt.
Dat is Windows 10S, hoewel dat nu Windows 10 in S mode heet of zo. Volgens mij is er inmiddels wel genoeg vanuit de Microsoft Store te downloaden dat dat prima is voor gebruiksniveau "de laptop van je moeder".
Ik zie de Windows Store wel als een deel van de toekomst. Voor games nu inderdaad nog niet, zeker zolang Steam bestaat, maar voor applicaties werkt het echt wel fijn voor de eindgebruiker.
Ik kan me niet voorstellen dat het gewenst is om zo'n constructie voor een desktop OS te hebben.
Naast games zou ik ook liever geen andere applicaties in UWP formaat willen hebben en zie er ook niet helemaal de toegevoegde waarde van in.

Win32 werkt ook echt wel fijn voor de eindgebruiker. Ik snap niet helemaal waar je op doelt. De gebruikerservaring is meestal meer of het vlot draait en hoe de GUI eruitziet.

Waarom zie je het als deel van de toekomst? Omdat MS heel hard pusht?
Omdat Microsoft niet alleen gigantisch achterloopt op dit gebied mbt andere OSen waar het wel goed werkt, maar ook onder ICTers is dit juist wel een begrip. Extension stores in IDE's, package managers in Linux, NPM wat z'n sources van Git haalt, ga maar door. Gecentraliseerde updatemechanismen, verwijdering, installatie, via 1 menu, voor alle apps. Dit is juist een ontwikkeling vanuit de tech-wereld die opgepoetst wordt naar gebruikers.
Ik denk dat wat @Stoelpoot bedoelt is dat hij een Store-achtige constructie ziet als een verbetering van het los downloaden van applicaties van "willekeurige" websites en dat ben ik wel met hem eens. Het hebben van een gecentraliseerde en gereguleerde manier om applicaties te downloaden, installeren en van updates te voorzien maakt het gebruik van een computersysteem gebruiksvriendelijker en veiliger. Linux distributies werken al tientallen jaren met repositories wat hetzelfde principe is minus een mooie "store front". En ook daar wordt door meerdere distributies aan gewerkt momenteel.

Natuurlijk is de insteek wel iets anders. Onder Linux heb je het veelal over gratis en open-source software en is de repository vooral bedoeld om software aan te bieden waarvan de werking op het systeem getest is, zowel individueel als in samenwerking met de andere software die wordt aangeboden. In de Windows Store, de Apple Store en op mobiele platformen is dat maar een deel van het geheel, er moet daarnaast ook geld verdiend worden. Of dat de toekomst heeft kan je over discussiŰren.

edit: automatische updates aan software als voordeel van een store toegevoegd

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 8 mei 2018 11:26]

Ondanks ik zelf nog lekker ouderwets zelf de exe files download en zelf installeer ben ik wel blij dat de store er is en klein beetje hoop dat normale gebruikers hiermee meer gaan werken.

Mijn ouders heb ik inmiddels aangeleerd om gewoon vanuit de store iets te instaleren. Update netjes de software en er is al een "eerste controle" aan vooraf gegaan. Dit zal niet voor iedereen gelden maar als ik bij mij rond kijk ben ik een van de weinige met interesse in ict. Ook mensen waarmee ik samen naar het hbo ben gegaan komen wel eens met een laptop langs die vol staat met vage browsers en allemaal "optimalisatie" programas e.d.

Voor mensen die gewoon niks hebben met zelf controleren/uitzoeken is de Windows store perfect naar mijn mening
Voor 90% van de applicaties is UWP juist prima en de Windows store heeft als voordeel dat er een prima update service is voor apps.
Het updates van Win32 apps is een rotzooitje.
Ik heb wel 15 updater services op mijn PC draaiend gehad. Daar zit toch niemand op te wachten.


Je ziet al veel kleinere games en multimedia apps in de store.
Er zijn in Nederland waarschijnlijk al honderdduizenden mensen met de apps van bijvoorbeeld Netflix, Spotify en Ziggo Go.

Waarom zou je nog Win32 apps downloaden behalve voor zware games en photshop achtige applicaties
Inderdaad, geen hond gebruikt die Windows store dus gooien ze de marges maar omlaag. Alsof ze het uit liefde doen, hier jongens hebben jullie meer geld alsjeblieft O+
Naast dat het ontbrekende aanbod en rare zoekresultaten grote problemen zijn in de Microsoft Store, zou het een idee zijn om de Windows Updates via de Store te distribueren? Puur om de Store wat beter te integreren met Windows, en om te laten zien dat ze de Store zelf gewoon wat serieuzer nemen?

Naast het aantrekken van ontwikkelaars zouden ze de store ook wat betere aandacht kunnen geven, omdat de Store app momenteel gewoon een beetje awkward is.
Ze kijken wel uit, dat geeft mensen alleen maar mogelijkheden updates te blokkeren.
Niet echt snugger om zo'n essentieel onderdeel van Windows via een stukje bloatware te laten draaien.
Mensen nemen de store waarschijnlijk wel serieuzer als hij een functie krijgt....
In zijn algemeenheid is de "guidance" naar gebruikers toe bij updates zwak of bijna niet aanwezig.

Pak een gemiddelde Windows gebruiker die een flinke update voor zijn kiezen krijgt. Het proces is klaar en je krijgt wat vage berichten op je scherm "windows wordt klaargemaakt...".

En patsboem, het is klaar. De gebruiker heeft geen idee wat er gebeurd is. Geen tour, geen uitleg. Blijkbaar vertrouwt Microsoft er op dat zijn gebruiker allerlei tech artikelen gaat doorpleuzen met vage nietszeggende termen voor een leek.

Hoe ver van de werkelijkheid staat dat? Ik kom bij veel non-tweakers over de vloer. Ik kan je garanderen dat geen enkele kan vertellen over ook maar een nieuwe feature sinds Windows 7. Behalve dan dat het uiterlijk wat veranderd is, en lang niet altijd in goed opzicht.

Wat is het nut van vanalles bouwen als geen hond weet dat het bestaat of hoe het werkt? Bij een breed gebruikt platform als Windows zou dit veel beter kunnen.

In het bedrijfsleven zie je precies hetzelfde. De ene na de andere update van een productivity suite. Maar nul aandacht voor opleiding om er mee bekend te worden. Dus werkt iedereen lekker alsof we nog Word '97 hebben.
Als er nou ook kwaliteit in de store komt, dan is het het misschien wel waard.
Kwaliteit apps zijn op 2 handen te tellen in de store. De UI is vreselijk. Als ik bijvoorbeeld een text editor zoek dan staat er ook om de 2 resultaten een mahjongspel... whut?

Maar, meer geld voor de random ontwikkelaars is ook wel fijn. Dat kan zorgen voor meer ontwikkeling.
Net als tentijde van metro ui voor mobiel en tablet, toen gaven ze sommige ontwikkelaars geld om de app te ontwikkelen voor windows, zodat ze iets hadden.

[Reactie gewijzigd door SeenD op 8 mei 2018 08:37]

Net gezocht op "Text Editor" en ik de eerste 8 hits (die direct getoond worden) waren allemaal relevant. Bij Games stonden 2 hits en geen daarvan was een mayong. Sterker nog, de 2 hits waren soort van relevant omdat het editors waren voor maken en afspelen van je eigen spel. Niet helemaal wat ik bedoel maar aardig goed gegokt.
Als er nou ook kwaliteit in de store komt, dan is het het misschien wel waard.
Kwaliteit apps zijn op 2 handen te tellen in de store. De UI is vreselijk. Als ik bijvoorbeeld een text editor zoek dan staat er ook om de 2 resultaten een mahjongspel... whut?
Even los van wat Yaz schrijft, waar ik me bij kan aansluiten...je hebt het over een UI die vreselijk is...en wat is daar dan vreselijk aan? Hetgeen je vervolgens noemt is namelijk de onderliggende search engine (zoek resultaten) en heeft dus 0 met UI te maken, behalve dat de resultaten daar worden weergegeven.
Buiten de reden die al vele malen in de negatieve reacties staat, dat ze hiermee meer developers willen lokken omdat het aantal apps in de Microsoft Store te vergroten, zou er nog iets anders mee kunnen spelen.

Microsoft heeft het installeren van programma's uit andere bronnen altijd als belangrijkste manier gezien. Dat is zo op de PC en dat was zo bij Windows Mobile (van voor Windows Phone). Bij Windows Phone zijn ze hetzelfde gaan doen als wat Apple en Google deden op de iPhone en Android, met vergelijkbare voorwaarden. Maar ze hebben nooit echt veel aandacht aan de Store besteedt.
Ik denk dat ze nu de Store ook echt willen gebruiken voor ßlle Microsoft platformen en nu voor het eerst ook echt serieus naar de Store zijn gaan kijken. (Ik geef toe, rijkelijk laat.) Dat ze nu voor het eerst zijn gaan nadenken over hoe de Store moet gaan functioneren en hoe er geld mee verdiend moet worden binnen het grotere geheel van Microsoft. Dan kan het best zijn dat ze geconcludeerd hebben dat het systeem dat ze klakkeloos van Apple en Google hebben gekopieerd voor hun doeleinden en toepassingen anders kan.

Alleen de prijsverlaging zal niet veel nieuwe developers trekken. Het kan wel onderdeel zijn van een nieuwe focus van en op de Store, waardoor meer Windows gebruikers gebruik gaan maken van de Store, waardoor developers meer apps in de Store aan gaan bieden.
Games in the MS Store zijn al velen malen duurder dan op andere platformen zoals steam, origin, enzo.
MS zou hier ook meer aan de ontwikkelaars moeten geven en minder voor zich zelf houden zodat ook die prijzen verder kunnen dalen. Sea of thieves is bijvoorbeeld al 70 euro in de Store, niet normaal!
Ben ik de enige die totaal geen interesse heeft aan de Microsoft Store?
Zie totaal het nut er niet van in, althans niet voor mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True