HMD kondigt Nokia 7.1 met hdr voor 349 euro aan - update

HMD heeft zijn nieuwe mid-rangesmartphone Nokia 7.1 aangekondigd. Het eerste toestel van Nokia met een inkeping bovenaan het scherm komt hier beschikbaar in een 32GB-versie voor een adviesprijs van 349 euro.

De Nokia 7.1 heeft zowel aan de voor- als achterkant glas en rondom een aluminium frame. Het full-hd+-scherm heeft een diagonaal van 5,84" en een beeldverhouding van 19:9. Het scherm ondersteunt de weergave van hdr-video, waarbij het om hdr10 gaat, en de Nokia kan sdr naar hdr opschalen.

De processor is de Snapdragon 636 en er komen varianten met 3GB en 4GB ram en met 32GB en met 64GB opslag. De opslag is uit te breiden met microsdkaarten.

Aan de achterzijde zit een 12-megapixelcamera met f/1.8-lens en pixels die 1,28 micron groot zijn, aangevuld met een 5-megapixelmodel met f/2.4-lens en pixels van 1,12 micron. Aan de voorkant zit een 8-megapixelcamera met f/2.0-lens.

De afmetingen zijn 149,7 × 71,18 × 7,99mm en het gewicht is 160 gram. Nokia heeft ruimte gevonden voor een 3,5 mm-hoofdtelefoonaansluiting. De vingerafdruksensor zit aan de achterkant. HMD heeft een accu met capaciteit van 3060mAh in de smartphone gestopt.

HMD kondigde het toestel donderdag in Londen aan. Het besturingssysteem is Android One Oreo, met in november een update naar Pie. De Nokia 6.1 en Nokia 6.1 Plus krijgen nog deze maand Android 9.0, terwijl de Nokia 8 en Nokia 8 Sirocco de update in november kunnen verwachten.

Nokia kondigde tegelijk de True Wireless en Pro Wireless Earphones aan. De True Wireless-oortjes komen in een laadhuls en zijn draadloos met accutijd van 3,5 uur. De Pro Wireless moeten met een nekband verbonden worden en zijn 10 uur werkzaam op een laadbeurt.

Update, 06-10: De Nokia 7.1 is verkrijgbaar in het blauw en grijs voor 349 euro waarbij het gaat om de versie met 3GB ram en 32GB opslag. De 4GB/64GB-variant komt niet naar de Benelux. De blauwe versieis verkrijgbaar bij Belgische winkels vanaf midden oktober, de grijze vanaf midden november. Oorspronkelijk stond in het artikel dat de 64GB-versie hier voor 349 euro uit zou komen. Dat klopt niet en het stuk is hier op aangepast.

Nokia 7.1Nokia 7.1Nokia 7.1Nokia 7.1

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-10-2018 • 21:10

117

Submitter: SeelenSchmerz

Reacties (117)

117
115
56
3
0
41
Wijzig sortering
Mid-range en dan €350,- wauw Pocophone heeft high-end specs voor minder geld.

En dat HDR nja niet echt bijzonder in mijn optiek. Heb het ook niet aan op mijn tv dus mis niet zoveel.
Het is niet bekend of Xiaomi (het moederbedrijf van Pocophone) verdiend aan de Pocophone F1. het is goed mogelijk dat het uiteindelijk verlies maakt op de telefoon (zie ook de schrale voorraad van de smartphone) en hierdoor een naam maakt voor zichzelf. Xiaomi's Redmi telefoons worden ook tegen kostprijs verkocht, maar Xiaomi verdient aan de randapparatuur die bij de telefoon wordt gekocht of door naamsbekendheid de voorkeur krijgt boven andere Aziatische merken.

Nokia daarentegen moet wel degelijk geld verdienen aan de telefoons en is een europees bedrijf waar de lonen een stuk hoger liggen dan in China, dus het is niet heel vreemd dat Nokia prijsvechter telefoons nog steeds duurder kunnen zijn dan smartphones regelrecht uit China.

Ik vind het juist heel knap dat Nokia een dergelijke smartphone voor dat geld neer kunnen zetten en ik ben blij dat Europa nog mee doet in de race op de budgetmarkt. Samsung bijvoorbeeld trekt zich mondjesmaat terug uit de bizarre smartphone race (zie een video van YT kanaal TechAltar), omdat ze het in de toekomst nooit gaan redden door de opkomst van de prijsvechters en de afname van onderscheidende technieken in de smartphone wereld.
Ze zijn niks anders dan Apple. Gewoon paar man wat een telefoon in China laat maken. Dus welke extra kosten heb je dan ja de mensen op kantoor. Want daarbij je het licentie op Android one, dus hoef ook geen Skins te bouwen.

Is knap maar realistisch is het niet qua prijs/kwaliteit wat je krijgt.

Denk dat deze SmartPhones in de prijs klasse van 150-250,- het prima doen. Hoger niet.
Eigenwijs en kortzichtig.

natuurlijk zouden telefoons beter verkopen als ze goedkoop waren, maar dan zouden ze de primaire inkomsten bron kwijt zijn. Voor Xiaomi ligt het verdien model net even anders, zoals ik in mijn originele bericht al heb verteld, dus die kunnen de telefoons inderdaad goedkoper maken.

Echter vind ik het jammer dat je argument slechts verwijtend is, want Nokia heeft wel zeker telefoons in die prijsklasse en daarom is het merk in Europa ook zo hard gestegen. Het merk Nokia heeft in Europa in de afgelopen 2 jaar een sprong gemaakt en heeft nu plek 4 in het marktaandeel. Ook verder in de wereld is het merk in kleine tijd groot geworden en is heeft het een niet veel kleiner marktaandeel dan Xiaomi (https://www.counterpointr...17-mobile-market-monitor/).
Dat de telefoons voor jouw 150-250 waard zijn, is niet representatief voor de rest van de mensheid die wel gewoon iets meer geld willen neerleggen voor een stevigere en beter ontworpen telefoon met servicepunten in Europa voor mogelijke garantie.

Als laatste is jouw argument een beetje raar, omdat Xiaomi's niet-Redmi telefoon lijn ook veel duurder zijn en zelf duurder dan de Pocophone F1 voor 'dezelfde' specificaties.

Ik bezit op dit moment een Xiaomi Redmi 3s, maar ga een Nokia kopen als ik weer wat geld kan missen als student. Mijn broertjes Nokia 6 koste 40 euro meer dan mijn telefoon, maar dat is die ook dik waard. De bouw kwaliteit van de Nokia is stukken beter (de micro-usb poort van mijn Redmi 3s is slecht afgewerkt) en als ik mijn Redmi 3s niet zelf had voorzien van een custom rom o.b.v. android 8.1, had ik nu nog steeds met android 7.1.2 gezeten (los van het feit dat Miui een nare notificatie weergave heeft.)
Absoluut eens, heb zelf een Redmi Note 4 van Xiaomi. ook met een Custom ROM anders had ik nog op Android 7 gezeten. Ook bij mij Micro USB die snel slijt. En het scherm krast ontzettend snel. Maargoed dit toestel heeft mij netto 180 euro gekost. (Global version)

Op mijn werk zijn ze nu iedereen aan het ugpraden met telefoons en we hebben hier de Nokia 6/6.1 en 7/7plus. ook de 7.1 gaat hier uitgedeeld worden.

Ben zwaar tevreden over de kwaliteit van de Nokia, los dat de 6.1 nogal wat probleempjes kan geven met een scherm wat niet meer reageert op aanraking zijn we geen problemen tegen gekomen. Zodra ik ook wat geld overheb ga ik voor de Nokia 7 plus.
Xiaomi heeft een eigen skin, dankzij deze skin is het bedrijf in staat om advertenties te tonen binnen je OS. Dat doet Xiaomi tot op heden nog niet, maar wie weet in de nabije toekomst wel want de optie is al ingebouwd. Verder heb ik gelezen dat Xiaomi telefoons niet alle "normale" codecs ondersteund. Bovendien is dood staren op pure specs niet slim. Leuk dat ze gebruik maken van goede processoren maar het zegt niets over de bouwkwaliteit, kwaliteit van het opslag geheugen, accu en camera.

In mijn optiek moet de lage prijs ergens vandaan komen. Dat ze nauwelijks/geen winst maken op telefoons vind ik enigszins ook zorgelijk, want hoe zit het dan met updates en garantie? Dat moet ook ergens van betaald worden, en het lijkt mij sterk dat aftersales(in Europa iig) dat gedeelte goed maakt.
Ze bieden geen widevine l1 support voor netflix in HD op hun telefoons, wat sommige mensen niet kunnen waarderen maar meestal vooraf niks van weten. Qua codecs, dit herken ik niet.
Onzin. Straks ga je vertellen dat Apple producten in de VS worden gemaakt.
HMD is een joint venture of ander soort heel nauwe samenwerking gestart met... Foxconn, je weet wel de grootste telefoonfabrikant van China... Dus niks geen hoge Europese lonen. HMD doet het design, beetje R&D alle onderdelen worden door andere partijen ontworpen en geproduceerd en uiteindelijk klikt Foxconn de boel in elkaar.

Dus zo bijzonder is het niet en Xiaomi heeft helemaal geen lage lonen voordeel. Sowieso is China geen typisch lage lonen land meer. Dat is al een poosje verschoven naar Vietnam (wat haast geen aparte natie meer is maar eerder een Chinese provincie helaas), Bangladesh, Filipijnen.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 23 juli 2024 03:28]

is helemaal geen onzin. Je trekt zijn tekst ook helemaal uit de context en beantwoord het met uitersten. Xiaomi heeft wel degelijk een lage lonen voordeel en nog andere voordelen als je HMD en Xiaomi hun thuisland economisch gaat bekijken. HMD had in 2016 meer als 500 werknemers die allemaal behoorlijk veel meer verdienen dan hun Chinese tegenhanger (en die 500 zijn niet alleen logistiek en reclame trouwens ;-).

onderstaande is niet helemaal juist, maar een mooie indicatie van wat het verschil zou kunnen zijn op maandbasis. (lonen van 2018, tradingeconomics.com)

Nu laten we even 500 wn nemen tegen een uurloon van 3456.00 (gemiddeld maandloon in Finland) dan geeft dat ongeveer 1.7 mlj eur

tvgl: 500 wn uit China met het gemiddelde jaarloon van: 74318 (cny, naar euro geeft dat: 9398, bijgevolg 783 / maand) wat dan weer 500 * 783 = ongeveer 390 000 euro.

Nu die cijfers zijn nog steeds uit context getrokken maar ik ga het hier niet helemaal uitschrijven. Ik wil gewoon aantonen dat er wel degelijk nog steeds een groot verschil is met de uurlonen van finland (dus niet Portugal) en die van China en dat dat wel degelijk een consequentie zou kunnen hebben op de prijsstelling van HMD.

Dat China geen typisch lage lonen land is klopt (zeker als je naar gemiddelden kijkt). Maar buiten de vier grootste steden verdient een arbeider in China best nog heel weinig ;-).

dus ik hoop dat je snapt dat ik "helemaal geen lage lonen voordeel" een beetje overdreven vind :-) los van het feit dat HMD ook iets meer doet dan alleen "design, beetje R&D"

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 23 juli 2024 03:28]

Dank voor de correctie. Toch blijf ik bij mijn punt dat HMD hier niet per se voordeel uit haalt. Alles is juist uitbesteed letterlijk alles. Feit is echter ook dat Xiaomi vrijwel zeker niet verdient aan de eerste Pocophone. Ze volgen een andere strategie en hebben natuurlijk meerdere inkomsten stromen.
Alles uitbesteed? Nee, maar je hebt wel een punt. Ze werken namelijk bijzonder nauw samen met Foxconn (FIH) zoals ook blijkt uit het volgende artikel waarin de samenwerking uiteengezet wordt:
This agreement will give HMD full operational control of sales, marketing and distribution of Nokia-branded mobile phones and tablets, with exclusive access to the pre-eminent global sales and distribution network to be acquired from Microsoft by FIH, access to FIH’s world-leading device manufacturing, supply chain and engineering capabilities, and to its growing suite of proprietary mobile technologies and components.
Bron.
Kortom: HMD werkt vanuit Finland aan de sales, marketing en distributie, terwijl Foxconn de technische kant voor haar rekening neemt.

Hoe dit in de praktijk werkt is letterlijk dat HMD een aantal designs in haar hoofd heeft, deze opstuurt naar Foxconn om een ruwe mockup van elk design te maken, waarna een beslissing gemaakt wordt om één of twee als werkend prototype te bouwen en vervolgens wordt daaraan gefinetuned en gesleuteld tot het productierijp is. Deze enorm nauwe samenwerking is waarom Nokia zo snel nieuwe toestellen uit kan brengen, direct op de nieuwste technologieën mee kan liften die door Foxconn al gesneden koek zijn en deze toestellen veelal ook eerst in China gelanceerd worden.
Je hebt helemaal gelijk hoor, en Nokia is ook weer een bedrijf die een paar procentjes belasting betaald onderaan de streep. Sommige Tweakers zijn gewoon gedesillusioneerd, of heel goed geconditioneerd.
Nu vergeet je voor het gemak wel even dat Xiaomi geen reclame maakt in europa en tot nu toe alleen via een soort grijze import te verkrijgen is in Nederland (belsimpel is ook geen officieel dealer). In de toekomst gaat kruidvat (volgens een aantel nieuwsberichten hier op t.net) wel officieel telefoons verkopen van Xiaomi en dan pas kan je goed vergelijken of Nokia betere bang for buck geeft of Xiaomi.

Daarnaast heeft een cleane rom ook wel wat. Mijn mipad moest ik eerst van rotzooi ontdoen met een custom rom en gapps kun je tegenwoordig ook niet zomaar meer via een apk installeren (bij veel phones alleen maar als je twrp flashed en dan zelf de opengapps package flashed). Ik vind dat Xiaomi fantastische producten maakt maar er kleven ook duidelijk nadelen aan een Chinees apparaat wat eigenlijk niet voor de EU markt is gemaakt (ook de EU/ global roms zijn verre van perfect).

Je moet wel appels met appels vergelijken.
Enigszins off-topic maar Belsimpel is nergens officieel dealer van, waar ik eerstehands achter ben gekomen toen ik uit grijze import verkregen iPhones en Galaxy toestellen vanuit Belsimpel bezorgd kreeg.

On-topic: Kruidvat is in handen van een Chinese eigenaar, dus die link is makkelijk te leggen en best een unieke positie eigenlijk. Past ook wel bij ze, als prijsvechter onder de drogisten, om dé prijsvechter onder de mobiieltjes te gaan voeren.
Techaltar is zeer interessant en leuk YouTube kanaal.


How Europeanen phone brand are making a comeback.
https://youtu.be/zjcVPZCG4sM
+64GB, dat vind ik zeker niet slecht.

Daarnaast is de software up to date en blijft die dat ook wel even.

Goeie zet van Nokia.
Xiaomi verdient geld aan de software, dus daarom subsidiëren ze hun telefoon. Ding staat vol met bloatware. Maar als je dat negeert is er niets aan de hand.
Wut?
Ik heb een Xiaomi Mi A2 Lite sinds maandag, maar ben nog geen/nauwelijks bloatware tegen gekomen?
Kreeg hem geleverd met een zo goed als kale Android One.
Enn - voor nog geen 200 euries, bevalt 'ie me beter dan mijn iPhone 6s 64gb
Kijk maar naar de bouw van Nokia. Deze is een stuk sterker, sterker dan het plastic van de F1. Bouwkwaliteit scheelt veel kosten, daarom is de F1 goedkoper.
Dat kunnen we pas beoordelen wanneer JerryRig de telefoon in zijn handen heeft gehad.

Voor de Pocophone kan je hier terecht https://youtu.be/IXLvNrUTUYw zoals je ziet prima building quality!!

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 23 juli 2024 03:28]

Dat is niet wat @DanielvB zegt, hij zegt dat Nokia duurdere/sterkere materialen gebruikt. JerryRig bevestigt dit ook: de Pocophone F1 heeft een prima voorkant, gebruikt Gorilla Glass 3, de zijkanten zijn volledig van kunststof en de achterkant ook, waarbij de camera's met glas beschermd worden.

De Nokia 7 Plus (inmiddels een tijd op de markt) gebruikt ook Gorilla Glass 3, met daarbij een 6000-series aluminium unibody met een ceramic coating op de achterkant.

Beide hebben prima build quality, maar de Nokia heeft gewoon luxere/mooiere/betere materialen.
Geen nfc is een nogo voor mij, dat gebruik ik dagelijks.
Maar daar staat geen Android One op toch? Is voor mij persoonlijk een belangrijk criterium...
Edit: criteria -> criterium 8)7

[Reactie gewijzigd door ace6717 op 23 juli 2024 03:28]

Klopt en kan ook geen Netflix in HD afspelen. Daarnaast mist de pocophone NFC en is de camera een slechter dan deze.
Criterium.
Hee! Normaal ben ik van de taalgestapo! :X

Edit: |:( :X :D

[Reactie gewijzigd door ace6717 op 23 juli 2024 03:28]

:9 Sorry :X Een maat van mij zegt altijd podia en musea terwijl hij enkelvoud bedoelt. Vandaar dat het me zo opviel.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 03:28]

Taalgestapo is één woord :+
Pocophone is wel 6.2" waar Nokia 7.1 5.8" is. Zelf zoek ik een nieuwe telefoon en vind ik 5.8" groot zat. liefst 5.5" maar dan zit je net onder het midden segment.
Die schermdiagonaal bestaat ook in het hogere segment hoor, de Nokia 8 is kleiner dan de Nokia 7. We leven niet in Azië.
Heb je hier enige voorbeelden van? Graag midden segment. Voor mij is dat 300/350.
De Nokia 8 uit mijn reactie valt in die prijsklasse, dat is een flagship voor midden segment prijs, sterk verlaagd omdat er een opvolger aankomt, nog zo'n voormalig flagship is de Sony Xperia XZ1, de Sony Xperia XA2 valt ook in jouw prijsklasse (iets goedkoper zelfs) en kun je binnenkort Sailfish op flashen als dat je ding is.
Dit zijn allemaal smartphones die minder dan een jaar geleden zijn gereleased en nog een tijdje updates zullen krijgen.
350 euro is een introductie prijs... en de Pocophone ga je waarschijnlijk nooit in een Nederlandse/Belgische winkel vinden (voor jou geen probleem, voor anderen wel).
348 euro... twee euro goedkoper
aub ;-)
Maar heb je tenminste hardwarematig een veel betere telefoon ;) dit soort telefoons (HMD etc)!horen in mij optiek 150-250,- te kosten en niet €350,-

@ace6717 tja MIUI Qua updatebeleid in de zin van beveiligingspatches behoort toch echt tot een van de beste/snelste in zijn soort. Dat je minder snel een android upgrade krijgt is iets anders. Buiten dan dat is het qua updates echt prima. @Jeroenneman dit zijn subtiele ads en die met een knop uitgeschakeld kunnen worden. Dus maak je geen zorgen.

Ik weet wel waar ik me geld aan besteed. En dat is geen Nokia, maar Pocophone en dan met de PixelExperience ROM love it. Kan niet beter. Koop het wel via Chinese kanalen kan je vaak de 6GB/128GB voor rond de 275,- vinden.
Waarom moet dit toestel van HDM minder kosten dan de F1?

Puur wegens de SoC? Ik kan genoeg reden bedenken om toch voor de Nokia te gaan, geen van die toestellen zijn iets voor mij, maar als ik nu voor 350€ een van de twee zou moeten kiezen, dan ga ik voor de Nokia.

Prima dat jij de F1 een betere deal vindt, maar hoef je toch niet andere mensen proberen te overtuigen dat de F1 een beter koop is met het argument dat de Nokia het niet waard is?

Daarnaast het heeft geen zin om prijs van een Nederlandse winkel te vergelijken met Chinese webshops... Hier krijg je tenminste 2 jaar garantie die snel afgehandeld wordt, en je hebt je btw al betaalt, loop je niet de risico dat je alsnog extra moet betalen.
Je moet het kunnen onderbouwen waarom de Nokia beter is. Ik zelf geef al aan waarom de Pocophone beter is. (Voor mij is het gewoon wat je krijgt het niet waard) maar komt misschien omdat ik de kanalen weet en dus voor goedkoper kan krijgen.

Daarnaast hebben alle high-end segment smartphones de Qualcomm SD845 met 6-8GB werkgeheugen en 64-128GB opslag. En die telefoons hebben allemaal geen stock android/android one. Dus hoe will je die noemen.

Enige nadeel bij de Pocophone is de widefineL3 en het scherm (geen oled), en voor sommige android one. Maar goed dat laatste kan je als je toch voor Pocophone gaat vervangen.

Bij Nokia daarin tegen kan je alleen android one als positief zien? Kan niet inzien waarom het niet met deze specs tussen de 150-25 niet kost. Dan was het een realistische prijs.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 23 juli 2024 03:28]

Vergeet de het praktisch ontbreken van garantie even niet als nadeel via de "Chinese kanalen".

Slechts een klein nadeel, tot je het nodig hebt :+

[Reactie gewijzigd door sapphire op 23 juli 2024 03:28]

Nja garantie in wat voor zin?

Ik heb mijn telefoon laten vallen (mijn vrouw dan) en er zit een kleine subtiele barst in het scherm niet hinderlijk..

Kan dit niet als garantie claimen. Of ik moet elke maand 7,- inboedeldekking betalen of garantie erbij nemen van €5,- bij Belsimpel?

En qua software gaat een Xiaomi lang mee goede support en update beleid is prima. Dus voor de garantie hoef ik het niet te doen.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 23 juli 2024 03:28]

Garantie in de zin van gekke kwaaltjes die telefoons (zeker de wat goedkopere af en toe) gewoon soms hebben. De gele vlek in het scherm van de OPO, de jelly schermen omdat ze ondersteboven gemonteerd waren. Geen zin om meer voorbeelden op te zoeken aangezien ik er van uit ga dat je zelf ook wel snapt wat er wel en niet onder garantie valt.

Het bieden van de Europeese wettelijke 2 jaar garantie is al een aardige kostenpost voor winkeliers zoals Belsimpel die oa. de F1 en HMD aanbieden. Daarom zijn ze gewoonweg duurder dan handelaar Ping in een Chinese webshop of een grote shop die je leuk een vermogen laat betalen voor het retour sturen of gewoon nier reageren.

Prima dat jij het daarvoor niet hoeft te doen maar er zijn ook nog andere mensen (ja echt waar).
Smartphoneschade is niet altijd gedekt door een inboedelverzekering.

Eigen risico bij AON is 100.- maar idd wel gedekt zoals HakanX terecht aangeeft.

[Reactie gewijzigd door darkcarlaza op 23 juli 2024 03:28]

Heb net de voorwaarden van AON doorgepluist en het is gewoon verzekerd. Enkel zakelijke mobiele telefoon&laptop wordt uitgesloten. Bij ING wordt het wel expleciet uitgesloten. Wie achter verzekeringen.com zit weet ik niet, maar ze spreken niet voor iedereen.
Of de gebrekkige playstore waar je de chinese variant van krijgt...
Welke Chinese? Want op de Global versies gewoon de officiële store ;)
Ik ben geen stock Android fanboy, maar minder fan van Chinese forks van Android, als uitzondering zou ik EMUI kunnen noemen, heeft nog steeds veel vervelende punten, maar het gaat de goede kant op.

Maar om bij MIUI te blijven, de combinatie van vergrendel scherm en notificaties is dramatisch kapot. De media control notificaties van sommige apps zijn ook kapot in EMUI 9 laatste keer die ik het getest heb. Not my cup of tea.

Verder, ik gebruik NFC veel, ik kijk veel Netflix, dus geen widevine L3 is een down.

Hoogwaardige kwaliteit microfoons in de 7+ (ik weet nog niets als de 7.1 dat ook heeft) vind ik ook belangrijk.

De nieuwe camera setup moeten we nog zien, ik was niet echt onder de indruk van de F1,

En zoals ik zei service en garantie, nou, de F1 en andere Xiaomi toestellen zijn verkrijgbaar bij plekken zoals Belsimpel, maar een reparatie afhandeling duurt nog altijd langer, dat was mijn ervaring met een Mi A1 tenminste.

Dat zijn zaken die ik ook belangrijk vind, en niet alleen de SoC, maar zoals ik zei, geen van beide toestellen zouden mijn voorkeur krijgen.
@ace6717 tja MIUI Qua updatebeleid in de zin van beveiligingspatches behoort toch echt tot een van de beste/snelste in zijn soort. Dat je minder snel een android upgrade krijgt is iets anders. Buiten dan dat is het qua updates echt prima. @Jeroenneman dit zijn subtiele ads en die met een knop uitgeschakeld kunnen worden. Dus maak je geen zorgen.
Het gaat me niet alleen om de updates maar ook om de ervaring en de looks. Geen vertragende rommel erop, heerlijk!
Heb je weleens een MIUI device gehad? Als je het nooit hebt gebruikt kan je ook niets er over zeggen.

Ik heb zelf genoeg device's met MIUI gehad, en de roms worden juist gebouwd voor het type toestel. Niet zoals android one voor meerdere toestellen gebouwd wordt.
Nee, en dat wil ik ook niet. Ik wil gewoon kale android zoals Google het gebouwd heeft. Ik heb een S6 gehad, verschrikkelijk, HTC ben ik ook klaar mee. LG interface, een ramp. Geen andere implementatie, geen andere iconen of andere kleuren, gewoon stock.
Als jij MIUI wilt, lekker doen. Smaken verschillen gelukkig.
Het was meer voor deze zin:
Pocophone ga je waarschijnlijk nooit in een Nederlandse/Belgische winkel vinden

aub :9
Belsimpel heeft het gewoon hoor.

En Coolblue verkoopt ook al Xiaomi toestellen, dus misschien ooit de kans dat ze Poco gaan aanbieden.
Lekker met ads in je MIUI schil.
Zitten er niet in. dat is de Indiase versie. bij Belsimpel krijg je gewoon de "Global version" en daar zitten geen ads in MIUI. Screen bleeding is hier ook niet van toepassing want dat is ook een probleem in de Indiase versie.
Misschien moeten we in het Westen een beetje minder geobsedeerd zijn met de beste specs voor een bodemprijs. Voor je het weet hebben we onszelf van moderne welvaartsstaat tot een lage lonenland geconsumeerd en moeten onze kinderen blij zijn als ze mogen sappelen bij een of andere fastfood keten om een gezin te onderhouden.

Iedere keer dat je weer een goedkoop (namaak)product koopt op AliExpress is er ergens een nadelig effect op mens, milieu of onze eigen economie.

Ik ben best voor vrijhandel en zie er ook de voordelen van, maar het is niet voor niets dat dumping en prijssubsidies in alle vrijhandelsverdragen zijn verboden. China treedt dit met beide voeten.
Mis niet veel met HDR.. je hebt geen idee wat je mist
Als ik mij niet vergis is dit dezelfde telefoon als de Nokia X6, maar die was al eerder verkrijgbaar maar alleen in China?
Ziet er wel uit als een goede telefoon, vooral qua prijs/kwaliteit (net als de Nokia 7 eigenlijk).
Nee de X6 is de 6.1+ deze heeft andere camera's if I'm not mistaken.
Nee, maar ik begrijp het goed waarom je dat denkt. De X6 is inmiddels als 6.1+ te koop in India.
En die heeft qua specs wel erg veel gemeen met de 7.1 (cpu, display, accu), maar i.i.g. de camerasetup, het gewicht en de afmetingen wijken af. Ook heeft de X6/6.1+ geen notificatieled, deze 7.1 mogelijk wel.
Had zelf de 6.1+ al een tijdje op het oog, maar de notificatieled haalt me instant over om voor de 7.1 te gaan. Wel dure notificatieled :+

[Reactie gewijzigd door Maestro op 23 juli 2024 03:28]

Het zijn wel degelijk twee aparte telefoons. weliswaar verschillen ze niet veel van elkaar, maar zoals in de persconferentie te zien was, heeft de Nokia 7.1 Plus de HDR functie en een betere camera configuratie.
De nokia 6.1 Plus zal ook binnenkort uitkomen (oktober volgens de presentatie slide tijdens de persconferentie) en zal naar verluid rond de 250 euro gaan kosten.

edit: op 8:38 min tijdens de persconferentie (terug te zien op het Nokia YT kanaal) staat de nokia 6.1 plus ook in beeld en word dus als andere telefoon gezien.

[Reactie gewijzigd door Konstantinus op 23 juli 2024 03:28]

Wil ik HDR op een dergelijk klein scherm? Heeft dat echt toegevoegde waarde?
Wil ik HDR op een dergelijk klein scherm? Heeft dat echt toegevoegde waarde?
Kan me alleen indenken dat je met de hoeveelheid nits die nodig zijn om er merkbaar voordeel van te hebben, je batterij-inhoud in no-time doorheen jaagt.
HDR heeft niets te maken met de grootte van het scherm of met de resolutie, maar met de helderheid van de beelden: https://en.m.wikipedia.org/wiki/High-dynamic-range_imaging
Alleen wordt volgens mij HDR-10 (Rec2020)alleen maar toegepast bij 4K video..... Dacht dat daarom HDR-10 support ook alleen maar zin heeft als je 4K kan afspelen. Hier zit een Full HD scherm in. 4k Ready of zo wordt het dan.....
Twijfel, twijfel...
De Pocophone of toch deze ivm de software.
Er bestaat al reeds LineageOS voor de Pocophone, dus als je wilt kun je een zeer gelijkaardige software experience hebben. En als je ziet hoeveel developers zich scharen voor de Pocophone, denk ik dat de kwaliteit en stabiliteit van de custom roms wel goed zal zijn. Draai nu de oreo versie van LineageOS op mijn Poco f1 en dat draait al super.
Net als met de Nexus is dat in de eerste jaren inderdaad prima
Maar daarna, wordt het pas een issue

Vindt nog maar eens een goede kwaliteit ( compatilbel - alles werkend ) voor de Nexus7 (2013 )
Ik heb toevallig zelf een Nexus 7 2013 en draai er een officiële LineagesOS 14.1 op, wat vlot en stabiel werkt. Oke dit is niet de nieuwste android versie, maar is wel meer dan 3 jaar later uitgebracht dan de Nexus 7. Je mag bij deze Nokia blij zijn als je 2 jaar support krijgt en door de gelockte bootloader zit je gewoon vast.

Anderzijds kun je kijken naar de oneplus one die wel al werkende roms heeft voor Android Pie. Gezien het enthousiasme van de xda community en de support van Poco voor developers, zou mij het niet verbazen mocht je met de Poco F1 minstens 2 jaar officiële support hebben van LineagesOS.
Ik heb al diverse mensen in de richting van de Poco gestuurd, juist vanwege die populariteit bij rombouwers.
Alleen is het nooit zeker, De Nexus-lijn zou zo lang ondersteund worden, is is met alle uitvoeringen hoogstens 2 / 2,5 jaar geweest met grote updates.
Daarin verschillen ze ook niet met de "kleine" telefoonboeren, waar het excuus vaak was "we moeten onze eigen software eerst testen"
PixelExperience is uit voor de Pocophone. Ik gebruik hedendaags PixelExperience voor mijn rmn5global echt een stabiele ROM geworden.

Wil ook de Pocophone F1 aanschaffen..
Heeft het opschalen van niet HDR video naar HDR enig nut? Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit de beeldkwaliteit ten goede komt.
Nee, dat heeft het absoluut niet. Het hele HDR topic is echt ingewikkeld, en hoewel ik nu bezig ben met een HDR capable canvas in Krita, begrijp ik nog lang niet alles, maar dit is echt onzin. Het is alsof je een 640x480 jpeg gaat opschalen naar een hidpi scherm.
Volgens mij begrijp je inderdaad niet goed wat HDR betekent. Heeft niets te maken met het opschalen van afbeeldingen maar, zoals ik hierboven ook aangaf, met de helderheid van de beelden: https://en.m.wikipedia.org/wiki/High-dynamic-range_imaging
Volgens mij weet jij niet wat een vergelijking is. In het ene geval wordt de dynamic range opgeschaald, maar dat is zinloos want je krijgt niet meer informatie. In het andere geval worden de dimensies opgeschaald, maar dat is zinloos, want je krijgt niet meer informatie.

In een 8 bit plaatje of video heb je 256 trapjes van donker naar licht; en als je dat uitsmeert van 0 naar 1000 nits, dan krijg je heel grote overgangen. Hier is een leuk artikel voor jou om je eens in te verdiepen: https://medium.com/netfli...ence-with-hdr-1e7506ad3e8 .
De 7+ lijkt me dus beter
- Geen notch
- Geen glazen achterkant
- snapdragon 660 vs 636
Of zie ik iets over het hoofd?
Of zelfs de 8.
- Geen notch
- Geen glazen achterkand
- Snapdragon 835 vs 636
Intussen is hij al wel een jaar oud, maar nu te vinden voor €310.

Weet iemand of dit nog steeds een goede koop is?
Ik vind van wel. Vingerafdruk aan de voorkant, Asphalt 9 gewoon op high quality modus, geen notificatieled, 64GB erin, dikke prima. Update naar P in november, instructies om je bootloader te unlocken mocht je daar behoefte aan hebben, etc.
Ook mijn idee. Die 636 is stiekem best een oude soc en lijkt aan de binnenkant veel op sd625, maar dan iets minder zuinig en iets betere prestaties. De Nokia wordt steeds vergeleken met de pocophone, maar als je die laatste overweegt kun je beter een laatste generatie flagship telefoon ernaast zetten zoals de Samsung s8.

De Nokia 7.1 Lijkt me beter te vergelijken met de Motorola g6plus qua specs. Bespaar je ook nog eens 100 euro.
De nikia
Ik snap alleen de combinatie van een notch en een bezel aan de onderkant niet. Waarom dan niet gewoon een bezel aan de bovenkant met alles erin?
Klopt. Die ruimte hadden ze ook kunnen gebruiken voor (fysieke) navigatieknoppen ipv het Nokia logo.
Een bezel(tje) aan de onderkant is noodzakelijk voor de ergonomie.
Geen OLED scherm? Jammer.

Gek eigenlijk dat Nokia "plek heeft gevonden" voor een 3.5mm poort terwijl die ook in veel kleinere telefoons zit met meer sensoren, geheugen etc.
Die hele zin slaat nergens op. Dat Apple de 3.5 mm jack eruit heeft gehaald zodat zij weer een dingetje voor veel teveel geld kunnen verkopen moet ze helemaal zelf weten daar bij Apple.
Het zou niet eens het vermelden waard moeten zijn dat het er in zit!

Telefoon zelf, tja ik weet het niet...
Nokia had in het verleden meer dan prima telefoons voor een zeer schappelijke prijs. lijkt toch wel dat ze nu proberen om de prijs wat op te krikken. Jammer.
OnePlus gebruikt nu anders hetzelfde excuus terwijl ze 6 maanden geleden nog zeiden dat ze het erin zouden laten..
Wel veel meer support dan die Chinese zooi. Minder kans op malware ook.

En “veel geld” is onzin natuurlijk, die Lightning-3,5mm kost krap €10 .. dan kun je je legacy tech ook nog aansluiten 😶
Nokia had in het verleden meer dan prima telefoons voor een zeer schappelijke prijs. lijkt toch wel dat ze nu proberen om de prijs wat op te krikken. Jammer.
Ook Nokia heeft in de positie gezeten van 'vrijheid"
De 8810i en dat soort telefoons waren gewild, dus prijzig ( voor die tijd ook al )
Waarom wordt de 7+ Pie update niet genoemd?
Omdat de Pie update al live is voor de 7+
Probleem van HDM ia dar de benaming begint onlogisch te worden.

Je gaat dit snel vergelijken tegen de 7+, en kom je uit bij een telefoon die een minder krachtiger SoC heeft, minder accu, een scherm die geometrisch totaal verkeerd zit met die ongebalanceerde rand in het onderkant... Maar ja dit is niet de opvolger van de 7+, maar van de 7 2017 die wij in Nederland niet hebben gezien.

Maar ja, die 7.1 is met paar punten na gelijk aan de 6.1.

Ze hebben gewoon te veel overlap tussen modellen.

Ik zou zeggen brengt het terug naar 4 lijnen...

> Entry
> low end
> Mid range
> Flag ship

En doet wat aan die namen... Er was iemand in de Tele2 topic op GoT die weken bezig was om VoLTE werkend te krijgen in zijn Nokia 6, maar Tele2 ondersteunt de Nokia 6 helemaal niet voor VoLTE, alleen de 6.1, aks 6 2018, aka de nieuwe 6.... You get the point.


On topic:

Als een opvolger van de 7, leuke toestel, maar waarom het bestaat weet ik niet, de 6.1+ is er al, en er zijn geruchten dat ze 7.1+ zou komen als vervanging van de huidige 7+.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.