Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Foto's tonen voorkant mogelijk Nokia 9 en 7.1 Plus

Er zijn foto's online verschenen van twee onaangekondigde Nokia-smartphones, waarvan het vermoedelijk gaat om de Nokia 9 en de Nokia 7.1 Plus. Aan de afbeeldingen van de voorkant is te zien dat de toestellen geen notch in het scherm krijgen.

De afbeeldingen zijn online gezet door een gebruiker op een forum van het Chinese Baidu, en daardoor is onduidelijk wat de precieze bron is. Het gaat om twee toestellen, waarvan een de mogelijke Nokia 9 is, waarvan eerder al details uitlekten; de smartphone krijgt mogelijk vijf camera's aan de achterkant. Plaatjes van de voorkant waren er echter nog niet, en de recente foto toont aan dat er geen notch in het scherm zit. In plaats daarvan zitten de frontcamera en sensoren in een rand boven het scherm.

Datzelfde geldt voor de afbeelding van de smartphone die wordt aangeduid als de Nokia X7. Dit toestel wordt waarschijnlijk uitgebracht als de Nokia 7.1 Plus, en lijkt net als de Nokia 9 geen notch in het scherm te krijgen.

Nokia zelf heeft over beide smartphones nog niets losgelaten. Daardoor mist nog veel informatie over de specificaties, en is ook nog niet bekend wanneer de smartphones uit moeten komen. Uit geruchten blijkt dat de Nokia 9 waarschijnlijk een 5,9"-scherm krijgt en wordt voorzien van een Snapdragon 845-processor. De Nokia 7.1 Plus moet het waarschijnlijk doen met een Snapdragon 710-soc.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

15-09-2018 • 12:51

81 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (81)

Wijzig sortering
Ik kijk al een tijdje naar een nieuwe telefoon, nog steeds geen gevonden waarvan ik echt zegt dat vind ik de moeite waard. heb er ook geen haast bij,

nokia komt vaker voor en hebben prima budget/mid range telefoons naar mijn idee maar hoe zit het met hun updates? Nou weet ik dat ze wel maandelijks security updates uitbrengen alleen ik hecht ook waarde aan nieuwe android versies. Voorheen altijd nexus toestel gehad. gezien de prijzen van de pixel is dat helaas buiten mijn budget.

one plus op zich ook wel interessant maar niet meer de best bang for bucks imho, zo missen ze features die andere wel hebben rond hun in middels prijs range.

Wat me wel opvalt is dat "nokia" nog niet zo lang op de markt terug is maar wel al tig toestellen heeft uitgepoept waar zit het verschil, en waarom de naam nokia 9 al? hebben ze al 9 modellen of staat het elders voor want 9 modellen binnen 2jaar? is wel veel :+
Begrijp niet goed waarom niemand het tot hiertoe heeft vernoemd maar zo'n beetje alle huidige Nokia toestellen (en zeker degene die dit jaar zijn uitgebracht) zijn opgenomen in het Android One programma: https://www.nokia.com/nl_be/phones/android

Je krijgt dus op toestellen van dit jaar gegarandeerd P en Q en maandelijks security updates de eerste jaren.
Ik vermoed dat ze dit voor nieuwe toestellen zullen aanhouden.

Zelf heb ik een 7 Plus. Ergens in de eerste helft van de maand komt steevast de security update binnen en normaliter komt deze maand ook de Pie upgrade.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 15 september 2018 13:20]

3 jaar regelmatig maandelijks updates en 2 major OS upgrades, tenminste was het zo, die laatste belofte heb ik niet meer terug kunnen vinden in de website van AO.

Het is een mooie programa, maar kwam te laat vind ik, vooral als je naar de upper mid-range / flagship devices kijkt... Bijna iedere grote OEM doet aan 3 jaar maandelijks (of 1 keer per 2 maanden) security updates, en 1 of 2 major OS upgrades, en valt nog wat te zeggen over de timing, geen enkele AO toestel heeft Pie stable nog, waarschijnlijk zou de Nokia 7+ zijn, maar Huawei, Honor zijn met een beta begonnen voor EMUI 9 en OnePlus heeft al een Openbeta die bijna een RC kan zijn.

Je hebt nog de argument over "stock" Android VS de andere verschillende forks, dat is een kwestie van smaak natuurlijk, ik vind stock Android te kaal in vergelijking met de versies van andere OEMs, google moet de catch up game blijven spelen.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 15 september 2018 14:53]

Het is een mooie programa, maar kwam te laat vind ik, vooral als je naar de upper mid-range / flagship devices kijkt... Bijna iedere grote OEM doet aan 3 jaar maandelijks (of 1 keer per 2 maanden) security updates, en 1 of 2 major OS upgrades,
Voor flagships kan dat best, maar niet iedereen kan of wil het geld neertellen voor flagships. Bij Nokia koop je al voor ¤150 een toestel dat binnen 2 jaar nog volledig up to date zal zijn. Ook in de prijsklasse van mijn 7 Plus, ¤300-350, vind je dat niet snel terug.
en valt nog wat te zeggen over de timing, geen enkele AO toestel heeft Pie stable nog, waarschijnlijk zou de Nokia 7+ zijn, maar Huawei, Honor zijn met een beta begonnen voor EMUI 9 en OnePlus heeft al een Openbeta die bijna een RC kan zijn.
De Nokia 7 Plus heeft ondertussen ook al 3 of 4 bètaversies van Pie ontvangen en die laatste is ook al vrij dicht bij de finale ervaring. Maar goed, die timing is nog best ok. Pie is nog niet lang uit en september-november is een goed timeframe voor het ontvangen van de upgrade. De A5 2017 mocht, dacht ik, tot april-mei van dit jaar wachten eer die eindelijk Oreo kreeg...
Je hebt nog de argument over "stock" Android VS de andere verschillende forks, dat is een kwestie van smaak natuurlijk, ik vind stock Android te kaal ivm de versies van andere OEMs, google moet de catch up game blijven spelen.
Dat is elk zijn goesting denk ik dan. Ik prefereer volop stock Android boven wat Huawei, Xiaomi of Samsung ervan maken. Soms doen die ook zaken op een andere manier waardoor ik in het verleden al eens last had van compatibiliteitsissues.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 15 september 2018 14:20]

Xiaomi Mi A2! Bijna identiek aan de 7 plus zover ik weet, en 100 euro goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 15 september 2018 14:37]

Zeker een uitstekende deal. Ook met Android One. Helaas slechts 3000mAh... Dat speelt voor me wel mee.
Niet zo blindstaren op die accucapaciteit. Mijn vorige toestel had 4000mah, mijn huidige 3000mah en de huidige gaat een hele 24 uur langer mee op de accu.
Van de Mi A2 is bekend dat de accuduur slecht is. Het scherm is ook niet echt fantastisch
Dat is wat mij betreft toch één van de enge dingen aan de low budget Chinese toestellen. Die verkopen door gigantische goede specs op sommige vlakken te hebben (SoC), een beetje wat Apple ook doet. Maar net als Apple bezuinigen die Chinese bedrijven soms op de gekste dingen, zoals NFC, microfoons, speakers, schermen, batterij, antennes en nog wat dingen die niet direct op de specsheet opvallen. Wat het dus soms qua aankoop twijfelachtiger maakt dan je zou denken op basis van de specs. Wat vervelend is, is dat de meeste reviews die belangrijke secundaire onderdelen niet meenemen, dus je soms nare verrassingen tegenkomt.
Xiaomi Mi A2 lite?
Ook mooi, maar de SD660 in de 7 Plus of gewone A2 staat toch een trap hoger.
Geen microSD-slot, geen audio jack maar wel een IR-blaster.

Of zoals de Ferengi's ooit zeiden.
Rule 1: No jack, no sale! :-)
240 euro. De nokia is trouwens ook mooier

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 september 2018 09:07]

Mi A2 zit erg goed in grote lijnen maar mist in details tov de 7+. Kleinere batterij, geen micro SD, geen quickcharger inbegrepen in doos, slechter scherm, iets slechtere cameras (vooral front) zijn dingen die ik zelf heb ge noticed. Ondanks dat denk ik dat de 7+ niet 100 eur meer waard is dan een mi A2. Qua prijs kwaliteit wint Xiaomi.
Voor flagships kan dat best, maar niet iedereen kan of wil het geld neertellen voor flagships. Bij Nokia koop je al voor ¤150 een toestel dat binnen 2 jaar nog volledig up to date zal zijn. Ook in de prijsklasse van mijn 7 Plus, ¤300-350, vind je dat niet snel terug.
Daarom benadrukt ik dat ik vooral naar de flagship en upper mid-range kijk, want dat zijn de toestellen die we hier over hebben, bij de goedkopere toestellen valt de duur van de onderneming nog tegen, maar ik zie ook steeds meer budget toestellen die niet deel van de Android One programa maken maar wel in de Android Enterprise Recommended lijst staan, daar heb je ook garantie van 3 jaar lang security update, de eis is dan max 90 dagen na de release van de patch door google en vendor, maar zoals ik zei verschillende OEMs doen dit al op maandelijkse basis of 1 keer per twee manden.
[De Nokia 7 Plus heeft ondertussen ook al 3 of 4 bètaversies van Pie ontvangen en die laatste is ook al vrij dicht bij de finale ervaring. Maar goed, die timing is nog best ok. Pie is nog niet lang uit en september-november is een goed timeframe voor het ontvangen van de upgrade. De A5 2017 mocht, dacht ik, tot april-mei van dit jaar wachten eer die eindelijk Oreo kreeg...
Ik zeg niet dat het te laat of te vroeg is, maar valt wel op dat bepaalde niet Android One toestelen ongeveer net zo ver zijn, wat prima is voor iedereen, maar we moeten nog zien hoe sterk is de argument van snelle dan andere system upgrades, ik neem hier de ervaring die wij al hebben met de Mi A1 niet mee, want dat was de eerste telefoon van de nieuwe Android One, Project Treble was nog niet en ding, en Xiaomi had last van vele bugs.

Maar huidige stand van zaken is gewoon:
1 niet AO met Pie
1 AO in finale stage van beta
1 niet AO in finale stage van beta
EMUI en MIUI al in beta
Dat is elk zijn goesting denk ik dan. Ik prefereer volop stock Android boven wat Huawei, Xiaomi of Samsung ervan maken. Soms doen die ook zaken op een andere manier waardoor ik in het verleden al eens last had van compatibiliteitsissues.
Jup dat is ieder zijn ding, ik ben overstapt van een mate 10 pro naar de pixel 2 XL, en ik kan een aantal punten waar Huawei het veel beter doet in de software voor mijn dagelijkse gebruik, terwijl de pixel kan ik alles de now playing noemen .
[...]
Daarom benadrukt ik dat ik vooral naar de flagship en upper mid-range kijk, want dat zijn de toestellen die we hier over hebben
TweakWondo, op wie ik reageerde, heeft het nochtans specifiek over budget/midrange hoor. En dan kijk je inderdaad naar de klasse 7 Plus en lager.
Ik zeg niet dat het te laat of te vroeg is, maar valt wel op dat bepaalde niet Android One toestelen ongeveer net zo ver zijn, wat prima is voor iedereen, maar we moeten nog zien hoe sterk is de argument van snelle dan andere system upgrades
Mijn zorg is absoluut niet dat sommige toestellen even ver staan. Vaak zijn dat vrij recente toestellen, of toestellen die een jaartje oud zijn maar redelijk wat geld gekost hebben. Waar het voor mij rond draait is dat ik een midrange toestel (qua prijs spreek ik dan zelfs over lower midrange) kan kopen waar ik zeker van ben dat ik binnen 2 jaar nog mee ben - want ik ben graag mee met de laatste upgrades :)

Dat er een paar andere smartphones dan ook zo ver staan vind ik niet zo'n probleem. We zullen binnen pakweg anderhalf jaar evalueren waar diezelfde smartphones die je nu in gedachten hebt staan. Ik vertrouw er wel op dat mijn N7+ dan gewoon de laatste Android-versie draait met de laatste security upgrade... Dat durf ik niet van andere (non-Android One) toestellen in deze prijsklasse zeggen.
Die Android upgrades zijn heel leuk... Als je stock Android hebt. Voor alle andere toestellen van Samsung en Huawei vind ik de beveiligingsupdates wel belangrijk, maar of er nou Android 8 of 9 op staat, boeit mij niet. Dat komt vooral omdat het iedere keer zo is dat de nieuwe dingen die in een nieuwe Android versie zit, veelal op drie of vier versies eerder al los door Huawei en Samsung gemaakt zijn. Je schiet op die toestellen dus veel minder op met de Android upgrades.

Op een Huawei P10 lite hier ook een update gehad van Android 7 naar 8, maar er zaten totaal geen nieuwe features in. In sommige gevallen ga je er zelfs op achteruit als je stock android hebt, want er is altijd nog een Google die mogelijkheden uit android haalt, zoals Miracast sinds ze massaal inzetten op chromecast. Jammer, want Miracast werkte hier altijd wel leuk en ineens kon dat niet meer. Gelukkig heeft Huawei dat opgelost door een eigen implementatie te maken. Zelfde gaat op voor de permissies voor Wifi en 4G. Op een Huawei kan ik per app aangeven of 'ie via Wifi, 4G of helemaal niet mag verbinden. Dat kon vroeger in Android, maar Google zag dat soms als simplistische adblocker, dus heeft die functionaliteit verwijderd. Heb je dus een Nokia ofzo, dan ben je Miracast en die instellingen voor verbindingen kwijt. Zelfde komt ook voor met bluetooth audioprofielen die ineens verdwijnen, maar dat is meer een Nokia ding.
Op een beta van een OS zit ik niet echt te wachten. Het is misschien wel leuk om als een van de eersten een nieuw OS te kunnen bekijken en gebruiken, maar ik heb liever een OS wat stabiel draait, zonder kans op haperingen, vastlopers enz.
Het nieuwste OS is voor mij niet noodzakelijk. Als een toestel maar regelmatig beveiligingsupdates blijft krijgen, is het wat mij betreft al goed. Veel mensen (niet tweakers) vinden het eerder lastig als hun telefoon net iets anders begint te werken na een grote update.
Op een beta van een OS zit ik niet echt te wachten.
Ik ook niet hoor, heb het dan ook niet geïnstalleerd. Het is maar omdat het vernoemd werd, dat ik daarop inging.
Het nieuwste OS is voor mij niet noodzakelijk. Als een toestel maar regelmatig beveiligingsupdates blijft krijgen, is het wat mij betreft al goed. Veel mensen (niet tweakers) vinden het eerder lastig als hun telefoon net iets anders begint te werken na een grote update.
Elk wat wils ;)
Persoonlijk wil ik graag zo snel mogelijk de nieuwe zaken bekijken.
ik vind stock Android te kaal ivm de versies van andere OEMs
Hier raak ik je verhaal kwijt. Stock Android is kaal in verband met bijvoorbeeld Samsung? Welk verband bedoel je hier?
Aangepast, ik bedoelde in vergelijking met.
Te kaal? Wat mis je dan?
  • Navigatie knopjes van volgorde veranderen, ik ben rechtshandig en ik gebruik de back button vaker dan de multitasking, en met grote toestelen is die knop moeilijker aan te raken. Dat is met Pie en de nieuwe gestures nog steeds niet opgelost, sinds terug gaan is nog steeds een knop.
    *Huawei heeft je zelfs de mogelijkheid om die knopjes meer links of rechts te plaatsen.
  • Betere foto editor bij het maken van touch screen, ja met Pie is er een nieuwe foto editor beschikbaar direct bij het maken van een print screen, maar die valt erg tegen kwa functionaliteit. Vaak hier of bij XDA in de forums wil ik een printscreen uploaden maar moet wel personenlijk data zoals IMEI of serie nr weg halen, de print screen editor van Huawei heeft een mooie mosaic functie.
  • Betere themeing engine, dark mode op Pie is erg beperkt.
  • Meer instellingen mogelijkheid random notificaties in de status bar en lock screen.
Dat zijn dingen die ik het vaakst dagelijkse mis zonder te veel na denken, Stock is niet slecht, het is alleen niet echt iets voor mij.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 16 september 2018 12:41]

Hoe bevalt het toestel in het dagelijkse gebruik qua grootte en snelheid?
Hoe bevalt het toestel in het dagelijkse gebruik qua grootte en snelheid?
Uitstekend eigenlijk. De SD660 is gewoon een heel vlotte SoC die in werkingssnelheid weinig onderdoet voor een SD835. GPU gedeelte is wat trager maar ik speel ook niet de zwaarste games, al trekt deze dat naar het schijnt ook wel. Enige dat ik doe is eens Super Mario Run of Helix Jump ( :) ) en dat draait heel soepel.

Qua grootte.. een kleintje is het natuurlijk niet, maar hij is vergelijkbaar aan de Lenovo P2 die ik een tijdje gehad heb. Dat was een 5.5" met grotere bezels. Nu heb ik geen kleine handen en kan ik nog net eenhandig bedienen.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 15 september 2018 14:51]

Alle tot nu toe uitgebrachte toestellen van het "nieuwe Nokia" krijgen Android P. De Nokia 6 van mijn moeder (en buurvrouw trouwens ook) begon met 7.1, toen 7.1.2, 8.0, 8.1.0 en krijgt dus nog 9 ook. Mijn 8 kocht ik met 8.0, nu 8.1.0 en dus ook 9 nog.
Tja Nokia is een nieuwe speler en daar kunnen ze op onderscheiden, de vraag is of dat goede updatebeleid zo blijft wanneer ze meer marktaandeel verwerven.
Dat dacht ik ook laatst. Maar goed stel dat dat is, staat er vast wel een nieuwe speler op. Voorheen was dat Motorola, maar sinds de overname door Lenovo is dat updatebeleid ook maar matig.
Nokia gebruikt Android One zonder moeilijke schil. Zoals een Samsung dat wel heeft. Samsung moet dus best veel testen wanneer ee nieuwe Android versie uit komt en dat duurt dan dus zo achterlijk lang en daarom krijg je ook niet altijd de laatste versie van Android. Nokias met Android One hebben dat probleem niet, dus zij kunnen vrij snel updates door pushen zonder al te veel moeite.
"...daar kunnen ze op onderscheiden...."

Alleen doen ze dat niet. Ze zouden bv. een IR-blaster in elke toestel kunnen stoppen (zoals ze vroeger die FM-transmitter in hun toestellen hadden). Maar nu zou ik niet inzien waarom ik een Nokia zou kopen ipv. een Sony of Samsung. Die mankeren ook al die dingen. Het lijkt alsof alleen maar de Chinezen top complete phones krijgen en wij rommel waarop altijd wel IETS aan ontbreekt.

Nokia zal wel wat meer moeten doen vooraleer ik nog een Nokia koop.
Maar nu zou ik niet inzien waarom ik een Nokia zou kopen ipv. een Sony of Samsung. Die mankeren ook al die dingen.
Cleane software met gegarandeerde upgrades & updates in stevige, goed gebouwde toestellen aan zeer aanvaardbare prijzen.

Ik kom van een midrange Samsung (Galaxy A5, die ik slechts een paar maand had) en heb nu een midrange Nokia. Wat vind ik dit een veel aangenamer toestel!
Ja tof hoor. Maar Sony heeft OOK stevige goed gebouwde toestellen en geven ook updates.

Het gaat mij erom dat Nokia zich wat beter moet onderscheiden. En liefst niet met nutteloze dingen zoals een notch in het scherm maar met iets nuttig bijvoorbeeld die IR-blaster.

Ik vraag mij af waarom men hier zo tegen die IR-blaster is? Dat ding heeft mij al verschillende keren uit de nood geholpen zowel bij mij als bij vrienden. Zodoende is het een nuttige functie die ik niet wil gesloopt zien omdat één of andere fopchinees weer eens een eurocent wil besparen (maar ondertussen wel de prijzen verhoogd).

Ik had echt wel gehoopt dat Tweakers zich niet zo gemakkelijk zouden laten doen door grootbedrijven. Maar blijkbaar ben ik de enige die echte meerwaarde wil hebben tegenover een hogere aanschafprijs!
Ja tof hoor. Maar Sony heeft OOK stevige goed gebouwde toestellen en geven ook updates.
Random Sony midrange toestel uit 2017: XA1 Ultra:
This device is not expected to get the update for Android 9 Pie.
Het punt was al dat voor toptoestellen dat nog wel opgaat bij merken als Sony of Samsung, maar als je niet meer dan pakweg ¤300-400 wil uitgeven je toch echt veel sneller in de kou zal mogen staan dan zelfs entrytoestellen die Nokia nu verkoopt. Daar gaat het zo'n beetje om. Dat hoeft voor jou dan niet belangrijk te zijn, voor anderen is het dat wel.
Het gaat mij erom dat Nokia zich wat beter moet onderscheiden. En liefst niet met nutteloze dingen zoals een notch in het scherm maar met iets nuttig bijvoorbeeld die IR-blaster.

Ik vraag mij af waarom men hier zo tegen die IR-blaster is? Dat ding heeft mij al verschillende keren uit de nood geholpen zowel bij mij als bij vrienden. Zodoende is het een nuttige functie die ik niet wil gesloopt zien omdat één of andere fopchinees weer eens een eurocent wil besparen (maar ondertussen wel de prijzen verhoogd).

Ik had echt wel gehoopt dat Tweakers zich niet zo gemakkelijk zouden laten doen door grootbedrijven. Maar blijkbaar ben ik de enige die echte meerwaarde wil hebben tegenover een hogere aanschafprijs!
Wat mij betreft mag die IR-blaster er gerust in, ik ben er helemaal niet tegen. Maar voor mij is het nog nooit een bepalende feature geweest, dus hecht ik er verder weinig belang aan.

Maar echt, dit:
Cleane software met gegarandeerde upgrades & updates in stevige, goed gebouwde toestellen aan zeer aanvaardbare prijzen.
Je zet dit heel gemakkelijk weg maar als je er even over nadenkt kom je dit nauwelijks tegen.
"Je zet dit heel gemakkelijk weg maar als je er even over nadenkt kom je dit nauwelijks tegen. "

Omdat de gewone man of vrouw in de straat niet zit te springen op elke nieuwe Android versie. Alleen maar mensen die niets anders te doen hebben dan elke week uit te pluizen wanneer versie x van y en z uitkomt zitten daarop te wachten.

Mijn ervaring is dat
1) elke nieuwe Android versie maar weinig echt nuttige dingen toevoegt.
1a.) soms word door de fabrikant zelfs net die vernieuwing niet gebruikt in hun variant (bv. Treble)
1b.) soms bieden fabrikanten op hun eigen oudere variant al features die pas later in die nieuwe Android komen te zitten waardoor je die nieuwe stock Android niet nodig hebt in vergelijking met de fabrikant-versie (split-screen, per app security settings enz...).

2) ik (zoals veel andere mensen in mijn directe omgeving) nog nooit problemen gehad heb door wat langer met mijn oudere, niet geupdate, smartphone te blijven werken. Zelfs een Galaxy S5 is nu in 2018 nog perfect te gebruiken. Zonder al die poespas waardoor je je afvraagt of die "updates" wel echt zo belangrijk zijn zoals sommigen propageren.

3) Uiteindelijk gaat het om winstbejag. Om te verkopen en gekocht worden. Men wil consumenten paaien zodat ze om de 2 jaar (ten laatste om de 3 jaar) maar nieuwe spulletjes kopen. Dit staat haaks op wat de samenleving probeert na te streven namelijk duurzamere producten kopen en die langer blijven gebruiken. Minder wegwerpmaatschappij maar (iets) meer bezorgd om het millieu en de samenleving.

Het is leuk dat Nokia/HMD in dat laatste tenminste haar bijdrage levert door toestellen wat langer dan standaard te blijven updaten, ook de minder dure toestellen. Alleen stoort het mij dat ze zich niet onderscheiden van de grijze massa terwijl ze dat vroeger WEL deden. Jaja, ik weet ook wel dat veel features vroeger niet werden begrepen of goed naar voor werden gebracht waardoor mensen na een (lange) tijd Nokia toestellen links lieten liggen. Maar in hun huidig gamma van smartphones onderscheiden ze zich totaal niet van de anderen wat features betreft, integendeel. En alleen maar die "bouwkwaliteit" en "upgrade policy" is voor mij niet voldoende.
Voor jou niet, en dat is fijn. Voor mij wel. Voor mij is net de combinatie van een gegarandeerde upgrade policy + lower midrange prijzen een heel onderscheidende factor.

Dat je verder minachtend gaat doen over mensen die graag mee zijn met de nieuwste zaken, alsof ze "niets anders te doen hebben dan elke week uit te pluizen". Tja, dat vind ik maar een low blow. Mijn leven is voldoende gevuld met gezin, werk en het sociale, dank je wel, maar daarnaast heb ik gewoon ook eigen interesses. En dit is er eentje van.
Wat dan, wil je met die ir blaster je tv bedienen zonder haptische feedback? Als je dat echt wil moet je gewoon zo'n Harmony touch ding kopen, uiteindelijk heb je toch minstens één afstandsbediening nodig.

Beter is een Harmony met knopjes, touch op afstandsbedieningin snap ik niks van...
IR is toch ook al uit de tijd dat je persee op de tv moet mikken.En idd tv bedienen met je gsm zie ik ook niet zitten.
Een afstandsbediening moet op de tast werken en dat lukt je dus absoluut niet met een tochscreen.
Ik zelf gebruik al ruim een jaar de Nokia 8, zeer solide telefoon qua specs en bouwkwaliteit. Camera is qua software wat gebrekkig maar als je Google Camera erop gooit dan kan het mooie foto's maken. Het is niet een telefoon met speciale features of softwares (stock android, wat ik zelf echt fijn) . Verder waren ze vrij rap met de update naar Oreo 8 en 8.1. Voor de prijs een zeer goede telefoon als je niet per se een gimmick, OLED of een geweldige camera zoekt. W
En glance is nutteloos terwijl daydream ook is uitgeschakeld. Bluetooth audio profielen zijn ook deels verdwenen van Android 7 naar 8. Nokia heeft nog wel wat te verbeteren. Viel mij qua software wel tegen. Huawei en Samsung passen misschien veel aan, maar als je ziet hoe kaal stock android is snap ik wel waarom.
Huawei en Samsung passen misschien veel aan, maar als je ziet hoe kaal stock android is snap ik wel waarom.
Gewoon ter info, wat mis je precies in stock Android?
Bij Samsung ergerde ik me dood aan de enorm diepe integratie van Samsung services in het OS. Voelde daardoor (vermoed ik) ook een pak trager aan dan stock Android. Daarnaast heb je voor veel zaken ook nog eens een Samsung account nodig.
Na overstap mis ik eigenlijk weinig. AOD vond ik wel handig, maar dat is het zo'n beetje.
Dat is heel wat, maar de belangrijkste voor mij zijn wel de permissies per app voor WiFi of 4g. Scrollshots, donkere notificatie drop-down. Fatsoenlijke geïntegreerde gallery. Die van Google is vervelend want die moet alles online doen met je foto's en blijft reclame maken voor Google Foto's. Ik wil helemaal geen privézaken in Google dingen. Screenshots beter kunnen edited en maken. Schermopname, miracast ondersteuning, bredere Bluetooth audio protocol ondersteuning. Allemaal dingen die standaard met de Huawei EMUI dingen meekomen. Die prefetched ook nog eens veeeel beter, wat apps sneller maakt.

Het is ronduit belachelijk dat Google miracast en 4g/wifi permissies uit android heeft gehaald. Door dat soort rare fratsen van Google heb ik een hekel aan stock Android. En ik gebruik zelf even een stock android toestel op 8.1 op het moment, dus daar komen de bevindingen vandaan. En gek genoeg krijgt de Huawei p10 lite hier soms sneller beveiligingsupdates.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 17 september 2018 10:26]

OK, goed onderbouwd alleszins. Ik kan niet zeggen dat dat zaken zijn die ik mis of gebruik, en voor bvb. editen van screenshots (snapseed), gallery (quickpic), donkere notificatie shade (andromeda/substratum) heb ik alternatieven die mij volledig bevallen.
Begrijp ook niet goed wat je bedoelt met audioprofielen - mijn N7+ connect goed met alle auto's waar ik het al in geprobeerd heb + met bluetooth audio speakers, dus weet ik niet goed wat ik daar zou missen.

Maar goed, zoals al gezegd, elk wat wils uiteraard. Ik zou het vooral jammer vinden mocht Android One niet bestaan en een bedrijf als Nokia (nuja, HMD) zich er niet achter zou zetten. Anders zou je geen andere keuze hebben dan de Pixels en die vind ik veel en veel te duur wanneer je het laatste toestel wil.
Qua bluetooth, op sommige Nokia's heeft LDAC ooit gewerkt, terwijl die na de update van Android 7 naar 8 ineens niet meer werkte. Op de Nokia 7 Plus werkt LDAC inderdaad out of the box niet. Nu werkt alleen AAC op de Nokia's als iets met redelijke kwaliteit. Dat betekent dus dat als je een apt-x (hd) headset hebt, of LDAC, dat je altijd op een lage kwaliteit moet zitten met de Nokia's. Heel jammer. Voor auto's e.a. is dat niet zo'n issue. Voor de duurdere headsets wel. En het lijkt soms een beetje een Russisch roulette te zijn qua ondersteuning bij stock android apparaten en het kan na een upgrade ineens anders zijn. Samsung en Huawei ondersteunen dat hele gebeuren gewoon.

Snapseed kan wel editen, maar dan moet je dus naar de screenshot toe en dan naar Snapseed. Maar... Snapseed laat je ook niet op foto's tekenen, als je ergens dus een cirkeltje omheen wilt zetten, dan moet je weer verder zoeken. Terwijl dat op een Huawei gewoon ingebakken zit.

Overigens vind ik die Pixels ook veel te duur. Zo spannend zijn ze eigenlijk niet. De Nokia's zijn dan heel netjes qua prijs/prestatie. Toch mis ik de volwassenheid nog wel een beetje bij Nokia. De camera applicatie is beperkt en Glance op de Nokia 8 is echt heel slecht. Nokia heeft dan wel in Android ambient display hard uitgezet en verborgen, dat passen ze irritant genoeg dan wel aan. Dus als je toestel Glance heeft, dan heb je ook geen keuze.
Lijkt me dat je over alles wel redelijk wat eisen hebt. Is je goed recht natuurlijk - maar buiten de audiocodec support over bluetooth lijken me voor veel zaken genoeg oplossingen als je even rondkijkt. Dat is net wat me bevalt aan stock Android, daar zit niet teveel bloat in waardoor het geheel gewoon heel soepel draait (en dat heb ik met die A5 2017 aan den lijve ondervonden). Voor zaken die ik wil doen zoek ik dan wel even een oplossing.

Wat de camera applicatie van Nokia betreft: vind ik persoonlijk toch niet "beperkt". Enige dat ik er op mis is RAW support, maar voor de rest kan je best wel wat instellen handmatig - sluitertijd, witbalans, focus, exp comp, ... En zijn er een aantal verschillende modi. Plus, ook hier weer, wat je niet bevalt kan je altijd zelf nog aanpassen. GCam installeren, bvb.

Edit: overigens, ooit een Nexus 5 gehad en dat vond ik een quasi perfect toestel. Ook naar prijs toe. Ik vind mijn N7+ een zeer goede "spirituele opvolger" :)

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 17 september 2018 14:42]

Ze hebben inderdaad al (meer dan?) 9 modellen. Tot nu toe gaan ze goed om met de updates maar ze zijn natuurlijk net pas begonnen dus nog geen track record.
Wat me wel opvalt is dat "nokia" nog niet zo lang op de markt terug is maar wel al tig toestellen heeft uitgepoept waar zit het verschil, en waarom de naam nokia 9 al? hebben ze al 9 modellen of staat het elders voor want 9 modellen binnen 2jaar? is wel veel :+
Kijk hier even naar de lijst van HMD Nokia telefoons:
https://en.wikipedia.org/...ts#Products_by_HMD_Global

de 9 is niet de "negende" telefoon, maar het nieuwe top model boven de Nokia 8.
Nieuwere versie van bijvoorbeeld de 3, 5 etc .. krijgen een .1 er achter (en ik vermoede straks een .2 etc)
Ik wacht op de Nokia N9.1 of de N901 :+ :+ :+
Ja, en ik wacht al jaren op mijn 808.1 pureview O-)
Dat zou ook tof zijn, eindelijk weer een beetje vooruitgang/innovatie op de telecom markt.
Ik krijg op mijn Nokia 7+ inderdaad iedere maand sucurity updates.

De update naar Android pie zal als ik de bronnen moet geloven deze maand nog uitkomen. :)

https://www.google.nl/url...iEpqUwFr-U071l3VM&ampcf=1
je moet natuurlijk wel even inlezen in je mogelijk toekomstige telefoon.

Nokia is inderdaad een beetje een terugkeer aan het proberen, door vooral te doen waar ze goed in waren namelijk degelijke telefoons maken. maar om je een idee te geven, de nokia 1 is niet het eerste toestel maar wel het meest simpele (ultra-low budget) het zelfde geldt voor de nokia 3 en 5 die alle bij ook in het laagste segment zitten (vergelijkbaar met bijv: een moto E)

als je naar een nokia 6 (en de nieuwere 6.1 kijkt) dan zit je als snel op het niveau van een huawei p8 lite

omdat er toch wel een gat zat tussen de nokia 6 serie en de 8 hun flagship-model, kwam er ook nog een nokia 7 en nu zelfs een 7.1 (wat je bij andere merken bijv een nokia 7 2019 had genoem)

nu komt er ook een model boven de nokia 8 namelijk de 9 .... ik vrees dat die naamgeving een beetje is omdat huawei bijv al bij p20 zit, en apple bij de iphone 10 -

waarom ze het geen nokia 8.2 (de seroco was 8.1) noemen durf ik niet te zeggen.

verder is wat @MatthiasDS zegt ook correct, maar beloftes maken nog geen waarheid, daarvoor is nokia nog te jong, ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in dat ik tenminste Pie krijg (hopelijke, zoals beloofd, deze maand) op mijn nokia 7+ en als daar volgend jaar ook nog eens q bijkomt ben ik helemaal gelukkig, zo niet, tja - het was maar een toestel van +/- 300 dan kun je nu eenmaal niet alles verwachten.
Xiaomi Pocophone F1 een optie? Snapdragon 845 voor 350 euro.
Heb de Nokia 7+. Toptoestel.
Vindt je Apple niet goed dan? lol kost bijna 1200 euro die moet goed zijn....
wat als ik jou een teelfoon aanbied met een levensduur van 1 week?
en een dag non stop youtube.

Maar hij is wel 2 keer dikker dan andere telefoons.
Prima plan; dikker past goed in je zak, breder en hoger niet.
Mijn Nokia 7 Plus heeft sedert April naast de maandelijkse security patches updates gehad van Android 8.0 naar 8.1 en draait nu op de 4de beta van 9.0, welke ergens deze maand nog zou moeten uitkomen als definitieve versie. Zo ver zit het dus goed, zelfs de goedkopere Nokia's krijgen keurig updates.

Voor de prijs is het zeker het overwegen waard, echter zijn er ook betere toestellen tegenwoordig als de Poco F1 en Huawei Honor 10 als je minder om android OS upgrades geeft. De Xiaomi telefoons krijgen wel lang updates maar dan feature en security patches.

Je kan ook op eglobalcentral een OnePlus 5T kopen voor dezelfde prijs als een Nokia 7 Plus hier in in de Benelux welke ook een goede ondersteuning heeft en op bepaalde vlakken zoals het scherm, SoC, Camera en snelheid het net iets beter doet.
De voorkant van een moderne smartphone lijkt me niet interessant meer. Ik bedoel.. glazen rechthoek.
De áchterkant, daar gebeurt het tegenwoordig!
Ik wacht met smart op de vingerafdrukscanner die in het beeldscherm is verwerkt. Gerucht gaat dat de eerste smartphones nog dit jaar er mee worden uitgerust. :9

Edit: al zijn uitgerust en op grote schaal worden toegepast.

[Reactie gewijzigd door SebasFM op 15 september 2018 14:16]

Je bedoelt dan specifiek van Nokia? Want verschillende andere fabrikanten hebben ze al op de markt.
Het gerucht gaat al jaren dat Samsung er mee gaat komen. Ik ben ook benieuwd want het blijft behelpen met je vinger op een achterzijde, zeker als er nog een hoesje omheen zit.

Maar let's face it, het wordt voor fabrikanten steeds moeilijker zich te onderscheiden. Besturingssystemen groeien naar elkaar toe, een goede camera, waterdichtheid en een mooi scherm hebben ze ook allemaal.
Waarom zou je dat willen? Om te stoefen?

Gewone vingerafdrukscanners zijn sneller en geven minder fouten. Dus geef mij maar een vingerafdrukscanner aan de achterkant. Zit daar ook niet in de weg en zoals Honor dat deed bij de Honor 8 (als extra knop) is gewoon subliem.

Zo zou Samsung beter die bixby knop vrijmaken als programmeerbare knop waarmee je dan snel bv. de flitslamp kan aanzetten, zelfs wanneer het toestel gelocked staat. En Nokia zou mischien ook beter ipv. minder knoppen een extra programmeerbare knop toevoegen. Dan zijn ze niet alleen "anders" maar ook nog eens nuttiger!

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 16 september 2018 01:41]

Wat mij betreft wel... screen/body ratio, wel of geen notch, wel of geen vingerafdrukscanner op de voorkant (of achter het scherm). Mischien wat minder belangrijk, maar is het een plat scherm of eentje met aflopende randen (wat ik persoonlijk vrij irritant vind)
De áchterkant, daar gebeurt het tegenwoordig!
Ik vind die achterkant verrekte interessant, maar ben zelf nog van de generatie die graag naar het scherm kijkt. ;)
Euh..., is dit ook niet de Nokia 9. = targetyoutube.com
Kan aan mij liggen natuurlijk, maar deze lijkt er sterk op, en dan nog daargelaten dat i in de video ook zo wordt genoemd.
Maar goed, ikzelf vind hem erg mooi uit zien in elk geval, al is dit laatste erg persoonlijk natuurlijk, de één vindt het wellicht helemaal niks, de ander juist weer prachtig.
Anyhow, ben benieuwd in elk geval.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 15 september 2018 13:54]

Die yt vid is bijna 10 maanden oud, dus lijkt me duidelijk fake. Nokia kan natuurlijk ook niet meer aankomen met een SD 835 in hun topmodel. Vind overigens dat het ook wel heel lang stil blijft vanuit HMD over de 9. Speculaties over de specs lopen al meer dan een jaar.
Dat viel mij ook al op, en het dan alsnog "Nokia 9 (2018) Final Design Trailer with 5.7-inch Infinity Display, Specifications" noemen.
Hmm... beetje vreemd inderdaad, de video posten op 2 dec. 2017 op YouTube, nu inmiddels dus al meer dan 9 maand geleden, en het toestel moet vandaag de dag nog gelanceerd worden, oke handig hoor, die hebben er lang over gedaan om het toestel uit te ontwikkelen.

Inmiddels nog zo'n eentje kunnen vinden, en hierin betreft het plots een Qualcomm SnapDragon 845 = gizmochina.com en is inmiddels ookal weer 6 maand oud, en het toestel ziet er hier ook weer anders uit, het wordt steeds gekker laten we maar zeggen.

En wat ik hier van moet vinden:
HMD Nokia 7 Plus handleiding, welke vandaag (2018-09-15) is vrij gegeven, en dus blijkbaar geen HMD Nokia 7,1 betreft. Ze maken het er nu niet bepaalt duidelijker op bij HMD, en ik laat het het hier dan ook bij, ik vond deze laatste alleen nog wel even leuk om er bij te vermelden.
:/

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 15 september 2018 15:11]

Geen notch, daar word ik al blij van. Ieder zijn mening, die van mij is dat het spuuglelijk en irritant is. Zeker als ze zo breed zijn als bijvoorbeeld de iphones, en niet 'uit' te zetten door een zwart notificatiebalkje.
Hebben alle X-varianten tot op heden geen notch ? Raar dat de X7 deze plots niet meer zou hebben ?

Ben zelf ook aan het wachten op de Nokia 9... maar het duurt nogal lang (straks is hun flagship met een SD845 meteen al verouderd als de SD855 toestellen van andere spelers op de markt komen).
De Nokia 7.1 plus is een kanshebber als de specs meevallen al twijfel ik toch nog omdat Nokia ineens de bootloader locked en ik Magisk en Xposed gebruik. Mss toch maar een Pocophone overwegen als opvolger van mijn Redmi Note 4. Bij Xiaomi twijfel ik dan weer omdat er ineens een gele plek op het scherm zit en blijkbaar hebben veel Xiaomi toestellen er last van door goedkope/matige schermen te gebruiken. Het blijft moeilijk om een Android One toestel te vinden met dunne bezels, geen notch, deftige specs voor een goede prijs.

[Reactie gewijzigd door FlemishDroid op 15 september 2018 21:48]

Hoe zit het met de september update van de 7+. Kreeg begin september update met als ik het mij goed herinner ook de september update daarin. Maar telefoon laat nog steeds 1 augustus zien. Anderen ook dit fenomeen?
In de update van begin september was alleen bug fixing en september security update zat er niet bij.
Stond erbij toen ik het ging updaten.
September update zal icm android pie gebeuren zodra deze uit komt denk ik.
Paulmes,
Ik herken het fenomeen. Begin september leek er een update binnen te komen, maar de security update geeft nog steeds 1 aug aan. Wellicht iets fout gegaan. Hopenlijk zorgt de Pie update voor de oplossing.
Mocht de 7plus niet te breed zijn max 70mm en inderdaad geen notch maar wel 3.5mm poort hebben (treurig dat je daarop moet letten tegenwoordig), OLED scherm en voldoende accu, dan is het een perfect toestel.

Wel treurig eigenlijk dat tegenwoordig aan vrijwel alle toestellen iets mankeert!
Sorry maar de nokia heeft echter een IPS lcd scherm en geen OLED scherm.

https://www.nokia.com/en_...-plus#full-specifications
Balen, ik was ervan overtuigd dat de 7 de eerste in de HMD lineup met OLED was.
De 6.1 valt mij zwaar tegen :/

Random crashes, belvolume dat niet omhoog kan en op stand 1 staat, camera die retetraag is en slechte kwaliteit levert.
ik heb echt hele andere ervaringen met de 7+ van begin dit jaar.