Foto toont Nokia-smartphone met vijf camera's aan de achterkant

Er is een nieuwe foto online verschenen van een Nokia-toestel met vijf camera's aan de achterkant. De smartphone met Zeiss Penta-lens zou volgens geruchten als de Nokia 9 kunnen verschijnen.

Er gaan al langer geruchten dat Nokia en Zeiss werken aan een Penta-lensmodule en Zeiss heeft bijvoorbeeld een patent op een 'miniature-zoomcamera' verkregen met lenzen in een cirkelopstelling. Op een foto die op het Chinese ITHome verscheen, is een Nokia-smartphone met zo'n cameramodule nu duidelijk te zien, nadat eerder deze week een wazige foto van een prototype online kwam via onder andere NokiaPowerUser. Het gaat om een module met zeven elementen in een cirkel, waarvan vijf voor lenzen, een voor de ledflitser en een voor een andere sensor.

Op het toestel staat het typenummer TA-1094 en dit modelnummer staat ook op een document uit mei van de Chinese certificeringsorganisatie MIIT, ondervond MySmartPrice, wat er op wijst dat het niet om een prototype gaat maar om een daadwerkelijk toestel dat voor de markt bestemd is. Het zou gaan om de Nokia 9 en volgens eerdere geruchten krijgt dat toestel een Snapdragon 845-soc en een vingerafdrukscanner achter het scherm. Wanneer HMD zijn volgende high-end Nokia-smartphone aankondigt is niet bekend.

Het vergroten van het aantal camera's kan de zoomfactor vergroten en voor hogere resoluties zorgen. Begin dit jaar publiceerde Tweakers een test van de Light L16, een compacte handset met zestien camera's.

Nokia 9 penta-lens geruchtNokia 9 penta-lens gerucht

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-09-2018 • 08:48

102

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (102)

Sorteer op:

Weergave:

Tele, macro, "gewoon", fisheye, genoeg zaken om te regelen met verschillende lenzen. Wat een zuur gezeur van de gemiddelde reactie hier op de enige innovatie die we voorlopig gaan zien als het gaat om mobiele fotografie.
Toegegeven dat mobieltjes steeds meer kwaliteit foto's leveren maar alleen focus en zoom is niet voor de gewone fotograaf interessant. Die wil altijd kunnen spelen met vele settingen zoals veel gebruikt de sluitertijd, ISO en diafragma, zaken die naar mijn weten nog geen enkele mobieltje kent. De mobiel zal nooit de echte camera gaan vervangen.

Update:
OK, gezien de reacties toegegeven dat de smartphonecamers blijkbaar al wat verder geëvolueerd is dan ik dacht maar ik blijf er bij dat het geen vervanger zal worden voor de betere fotografie.

[Reactie gewijzigd door memphis op 25 juli 2024 07:18]

Ja en neen, diafragma is vast, dat kan je dus niet wijzigen op je smartphone. Jammer genoeg net de instelling waar je (naar mijn mening) het meeste mee kan spelen (bij dagelijkse fotografie). ISO en sluitertijd zijn leuk, maar op een gsm is hun meerwaarde echter beperkt omdat de kleine smartphonesensor gewoon veel te weinig dynamisch bereik heeft. ISO opgooien? Rechtevenredig meer ruis in je beeld. Mijn Lumia 950 fotografeert meestal rond een sluitertijd van 1/25e of 1/30e, de ISO kan dan rond de 200 gehouden worden. Indien ik naar een 'betrouwbaardere' 1/50e wil gaan, zit ik aan ISO 400, een (niet onrealistische) 1/100e? Dat is dan ISO 800. Wel, die foto's zijn onbruikbaar.
Ik heb een tijdje mijn smartphone foto's in RAW gefotografeerd, maar ben daar na enkele maanden mee gestopt, te weinig mogelijkheden, te weinig bereik, veel te veel ruis, ... Het komt nog niet tot aan de enkels van een camera pet aps-c sensor. Logisch ook.
Diafragma kun je wel wijzigen.
We hebben het hier over het daadwerkelijk kunnen veranderen van het diafragma van de lens, niet over namaak-bokeh.
Zat allemaal in de camera app van Windows Mobile, het kan dus wel op een mobieltje
Dat klopt, de camera app is een van de grootste dingen die ik mis uit Windows Mobile
Zit in ieder geval op de Nokia 8 Sirocco
Heeft ook op de Nokia 8 gezeten, maar is met de laatste upgrade weer foetsie.
Ja, zag het vanmiddag voorbij komen. Net aan een dag zat het er in, en weer foetsie.
Heb er zelf nog niet eens naar kunnen kijken want had even geen WiFi om te updaten, en de update was wat te groot (+200MB) om over 4G te doen.
Zat vast een hardnekkige bug in, die er vandaag of morgen wel weer uitgehaald zal zijn.
Mee eens! Maar zolang je er geen flitsers op kan aansluiten blijft het gewoon puur een telefoon. Plus. Kom op.... je vraagt 2500 euro voor een bruiloftreportage en je komt aan met een telefoon.
met de xenon flits van de lumia 1020 kwam je een heel eind, samen met de windows phone camera app waarin je iso, sluitertijd en meer kon instellen. alleen de diafragma kun je niet open of dichter zetten, wat je ook veel zult gebruiken als fotograaf.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 25 juli 2024 07:18]

De Nokia 8 Sirocco heeft die Nokia Camera app instellingen ook (weer) exact zoals op de Lumia's
Het zou al een stuk beter zijn als er weer smartphones komen met Xenon flitsers in plaats van Led Flitsers, zoals: https://mobilityarena.com/4-smartphones-xenon-flash/
Er zijn toch heel veel telefoons die dit kunnen? Uitgezonderd Appple volgens mij zelfs bijna alle high-end telefoons, denk aan Huawei, Samsung, etc.
Het is een beetje te vergelijken met het kunnen toevoegen van ruis door film grain te simuleren in digitaal beeld t.o.v. echt film schieten
Het diafragma is vaak fixed, toch? Heeft met zo'n kleine sensor ook minder effect. Voor spelen met scherptediepte kun je beter spelen met afstand.

[Reactie gewijzigd door royb3 op 25 juli 2024 07:18]

Ah ja, je hebt gelijk, foutje van mij. Diafragma is de uitzondering, voor de rest geldt wel dat op vrijwel elke telefoon met de juiste app vrijwel alles handmatig aan te passen is.
Even snel gekeken op mijn S8 en je kan het volgende handmatig instellen in de "prof"-modus:
- Witbalans
- EV
- Handmatig focus/auto focus over een veld van 8x8 punten/touch-focus
- Sluitertijd
- ISO-waarde

Alleen diafragma zit daar dus niet bij. En Samsung is niet de enige waarbij je het nodige handmatig in kan stellen. Daarnaast zijn er ook apps die dit op sommige telefoons mogelijk maken waarbij dit niet standaard mogelijk is.

Maar eigenlijk wil ik dat allemaal niet als ik met de telefoon fotografeer. Als ik op mijn telefoon fotografeer dan is dat omdat ik mij in een situatie bevindt waarin een gewone camera (ik heb een redelijke compacte m4/3 met zoom en prime én een DSLR met 17-50 F2.8) een te grote last is. En dat zijn ook situaties waarin ik helemaal niet uitgebreid de tijd kan en/of wil nemen om alles perfect af te stellen.

Als ik dan in een situatie beland waarin ik onverwacht toch een foto wil nemen dan doet mijn S8 dat alleraardigst op de automatische stand. Als je een "echte camera" definieert als een stand alone camera dan ben ik van mening dat deze prima de gemiddelde snapshotcamera kan vervangen. Als je dan ook nog makkelijk kan wisselen tussen verschillende beeldhoeken dan is dat mooi meegenomen. Persoonlijk vind ik het interessanter om meerdere camera's te combineren voor betere beeldkwaliteit maar in sommige situaties is zoom toch wel makkelijk.

[Reactie gewijzigd door JT op 25 juli 2024 07:18]

Auto/handmatig focus doet het bij mij niet altijd, deze zit nog wel eens 'Vast'.
Even een tikje op het toestel en de lens kan weer focussen XD.
Ja dit... Heel jammer.
Die wil altijd kunnen spelen met vele settingen zoals veel gebruikt de sluitertijd, ISO en diafragma, zaken die naar mijn weten nog geen enkele mobieltje kent.
Behalve diafragma, dat zit fysieke moeilijk is, in de S9 hebben ze wel twee verschillende apertures, maar de rest is al jaren in verschillende toestellen aan te passen.....
De mobiel zal nooit de echte camera gaan vervangen.
Wat versta je onder "echte camera"? De point en shoot is al lang vervangt door mobiele telefoons, misschien beter ook, hoe vaak heb ik mensen gezien met een system camera die foto's van een fontein staan te maken met Flash en alles in auto... De software in een telefoon ontwikkelt zich sneller dan de software in die camera's, als de gebruiker niet weet hoe hij foto's moet nemen, dan beslist de telefoon wel.
Met dit https://mymiggo.com/pictar/ kun je al heel wat, heb zo'n ding een tijdje geleden aangeschaft voor de leut en het werkt best aardig.
Houd in ieder geval wel beter vast, toch kan je er ook best wat mee ism de bijgeleverde app, helaas moet je wel weer bepaalde opties in de app "vrij kopen".
Lumia 1020 en also Huawei p10+ hebben deze dingen wel (op diafragma na) en volgens mij behoren deze ook tot de standaard camera app van Droid
Vergeet de 930, 950 (XL) en de 1520 niet....
Voor macro fotografie zijn dit soort camera's overigens heel erg geschikt, je kan met zo'n smartphone op lastige plekken makkelijker komen (bijvoorbeeld een bloem van onderaf fotograferen, zonder je spiegelreflex in te graven).

Gezien je met de betere high-end smartphones al jaren ook RAW kan schieten en veel settings handmatig kan instellen kun je geweldige foto's van hoge kwaliteit schieten.

Ik laat steeds vaker m'n spiegelreflex thuis als ik verwacht dat mijn smartphone zal voldoen voor hetgeen wat ik wil fotograferen. Pas bij echte uitersten gebruik ik m'n spiegelreflex (met name groothoek/tele).

De markt zal wel degelijk krimpen voor de hobby fotografie door de enorm goede camera's op de smartphones. Wie gaat er nog met een hele zware camera slepen als je hetzelfde met een telefoon kan bereiken.
Het allergrootste probleem met telefoonfotografie (en met goedkope andere camera's) is de reactiesnelheid. Razendsnel scherpstellen en dan in hoge resoluties achter elkaar perfect uitgelichte foto's maken zal nog heel lang een illusie blijven. Maar wie weet. Ooit.
Neemt niet weg dat een goeie telefooncamera erg handig is.
Vervangen hoeft toch ook niet?

Klinkt een beetje als, we willen geen nieuwe camera innovatie op telefoons, omdat ze de camera's toch niet gaan vervangen.

Plus, mijn telefoon heeft een 'Pro' modus, waar je de ISO, sluitertijd wel kan aanpassen. Hoe minimaal het ook is.
Diafragma (nog) niet (vziw), maar sluitertijd en ISO weldegelijk. Ook witbalans en optioneel handmatige focus kan ik instellen in de stock camera app van mijn midrange toestel van 2 jaar terug.

Hier twee opzettelijk over- en onderbelichte beeldschermfotoscreenshots van deze post.
Op mijn mate9 kan ik die dingen wel degelijk instellen.
Diafragma durf ik niet te zeggen, ben ik niet bekend mee.
Maar sluitertijd en isowaarde kan ik op mijn Huawei gewoon aanpassen.
Nokia 7 plus heeft een pro mode en optische zoom
Mobiel zal echte camera deels kunnen vervangen. Deels omdat bij voldoende licht ook dit soort kleinere camera's steeds betere foto's maken. Met meer goedkope sensors combineren van beeld kun je dan best leuke foto's krijgen die niet onder hoeven te doen voor "echte camera"

Problemen beginnen bij minder licht. Dan heeft kleine sensor op je telefoon altijd een achterstand ten opzichte van een grote sensor op een dslr.
Op de S9+ kan je diaframa, iso, shutter, whitebalans en manual focus toepassen :D

Dit kan trouwens sinds de Android Camera Api2 (zo'n 3 jaar geleden). Op m'n S6 kon ik alle bovenstaande ook, buiten diafragma :)
Manual Camera is een goede app waar je heel veel zaken handmatig kunt instellen (diafragma uitgezonderd). Zover ik weet, werkt die app op elke android telefoon.
Natuurlijk niet. Het wordt wel steeds meer een volwaardig cameraatje 'voor erbij' voor niet al te veeleisende fotografen. Maar als ik dan weer fotografeer met mijn DSLR, die onmiddellijk reageert, achter elkaar haarscherpe foto's schiet en je vergelijkt de kwaliteit, dan weet je wel beter.
Wat een kul. Een fotograaf die alleen maar met dure spullen mooie foto's kan maken is wat mij betreft een prutser. Ja, goede spullen zijn handig en heel soms onmisbaar maar ook met minder goede toestellen maak je prachtige foto's. Compositie, timing, opstelling, daar gaat het om. Wanneer je als fotograaf alleen maar bezig bent met de goede instelling mis je te vaak het moment.
Ja hoor. Ik ben voor.

Net weer een fotoboek gemaakt en van de 80 pagina's zijn er wel 15 a 20 met foto's genomen met mijn telefoon. Zelfs A4 vullende foto's en die zien er prima uit (Nexus 5X).

De beste camera is degene die je bij je hebt. Dus doe mijn inderdaad een groothoek, standaard en iets tele in mijn telefoon en ik kan mijn cameratas nog vaker lekker thuis laten liggen.
Je bent een van de eerste mensen met een reactie op dit nieuwsitem en je roept al dat er zuur gezeur is.

Hoe kan dat?
Is niet de eerste reactie. De positie van een reactie hangt af van populariteit
ik keek naar de tijd van de post en toen was er nog geen gezeur...,
Wat is precies het voordeel van deze opstelling tegenover een goeie sensor met heel goeie software?
Door meerdere kleine camera's en goede software te combineren kun je een hoop met de data doen. Ik heb zelf aan computational photography gewerkt en met data van meerdere camera's kun je trucjes uit gaan halen als 3d-beelden maken, achteraf scherpstellen, heel natuurlijk ogende achtergrondonscherpte toevoegen en makkelijker corrigeren voor lensafwijkingen.

Het is natuurlijk geen vervanging voor een daadwerkelijk goede lens en een grote sensor, maar in een telefoon is weinig ruimte en moet je dus keuzes maken als fabrikant.
Ik denk dat het (op termijn) wel een vervanging is, en zelfs beter dan 1 grote lens. Een kwestie van tijd ;)
Nou, je loopt qua lichtsterkte gewoon tegen de fysieke grenzen aan, daar gaat geen software bij helpen. Informatie die er niet is kun je er niet bij verzinnen.
Ik kan me voorstellen dat elke Camara een andere lens heeft zodat je meer in en/of uit kan zoomen.
dacht eerder aan achteraf focussen; door met meerdere lenzen op andere diepte scherp te stellen, kan je achteraf focus verleggen. geen idee of hier ook opgaat
5 goeie sensoren met heel goeie software.
Dan moet de software wel goed zijn ja, want als ik de gemiddelde review van een Nokia smartphone hier lees dan scheen het nogal meh te zijn. De Pixel 2 schiet hele mooie foto's (ook in weinig licht), en deze heeft nog steeds maar 1 camera. Huawei heeft wel 3 camera's maar hun software is dan ook weer goed.
"Het vergroten van het aantal camera's kan de zoomfactor vergroten en voor hogere resoluties zorgen. "
Ruimte. 2 lenzen met verschillende focallenght kosten minder ruimte dan een zoomlens.

En het is altijd beter dan digitaal 'zoomen'.
- Jongens, jongens, onze concurrent heeft hun nieuwe toestel twee camera's gegeven!
+ Ah, echt? Daar moeten we op reageren...
- Misschien drie camera's, dan?
+ Hmm, beetje overduidelijk een reactie op concurrent dan, of niet? Plus, dat is vast precies wat anderen al aan het doen zijn. Iemand anders een idee?
* Eehm... Nou, ja, misschien. Eh.
+ Kom op, gooi het eruit!
* Nou, ik zat dus te denken.... Vijf camera's?
+ Geniaal! Laat ze daar maar eens van terugkomen. Make it happen!

Er zullen vast technische redenen voor zijn hoor, maar als dit zo'n perfecte oplossing is, waarom zien we dit dan niet bij 'echte' camera's? Ik gok dat het is omdat iedereen de dunste moet hebben, en daardoor enorm wordt beperkt in wat mogelijk is qua diafragma enzo. Het zou nokia sieren daar een keer tegenin te gaan en gewoon iets dikkers te maken met échte camera hardware. Noem het een 2020, voor de grap. Of anders Sony? Die hebben dergelijke kennis intern en een smartphone tak die wel een boost kan gebruiken...
Er zullen vast technische redenen voor zijn hoor, maar als dit zo'n perfecte oplossing is, waarom zien we dit dan niet bij 'echte' camera's?
Uhm, verschillende lenzen met ieder hun eigen toepassing? Juist dat zie je bij echte camera's....

Toegegeven, dan hebben ze niet ieder hun eigen sensor (al is dat wel ooit geprobeerd door Ricoh), maar het idee is hetzelfde.
Zoom, goed glas, grote sensor en een goed variabel diafragma zouden zo veel ruimte kosten dat je een telefoon met de dikte van een compact camera krijgt. Daar zit niemand op te wachten. En dan nog haal je nog maar beperkte kwaliteit en niet vergelijkbaar met een hele goede camera (systeem/dslr)
Ik zou dat dus kopen, helemaal als accu dan ook gelijk groter kon 😋

Moderne compactcamera past ook prima in m'n broekzak en heeft al touchscreen op telefoonformaat. Sign me up. *shrug*
Ik vrees dat je daarmee maar een hele kleine groep vormt. Een telefoon van een cm dik en de omvang van een huidige telefoon gaat niet veel mensen aanspreken. Vergeet niet dat een compact camera niet zo veel accu heeft als een telefoon en veel minder ruimte heeft voor een snelle CPU, simkaart, etc. Dus het geheel zal nog wel een stuk groter zijn dan een compact camera. En met een dergelijke compact camera heb je nog steeds maar een zoombereik van misschien 3x en een vrij kleine sensor. Dan kun je net zo goed met 3 lenzen op een telefoon werken.
Neehoor, een halve centimeter extra en dan een flink grotere accu en betere camera vind ik ook prima. Maarja, dan werkt de accu na 2 jaar waarschijnlijk nog prima en kopen weinig mensen een nieuw toestel ;).
Ben benieuwd hoe dit zich uitpakt.
Nokia is een pioneer, dat is al bewezen in het verleden met verschillende camera telefoons.
Nu hebben ze de Pureview rechten van Microsoft overgenomen, dus nu kunnen ze weer los gaan.
Ze hebben rechten op de merknaam. Of ze ook de patenten hebben is nog maar de vraag, daar was toen geen duidelijkheid over. Uit het oorspronkelijke artikel hierover:
HMD kocht eerder het intellectueel eigendom op de camera-interface van Nokia's Lumia-toestellen. Het is onbekend of HMD ook gebruik kan maken van Nokia's technieken voor het maken van camera's en software die ten grondslag lagen aan de 808 en Lumia 1020.
Microsoft zijn een bende eikels die gans de Nokia en Lumia lijn verpest hebben.
Nu zitten we opgescheept met Android of IOS en beide zuigen voor mij.
Ik zie geen enkele reden waarom Hmd niet de patenten zou mogen gebruiken. Microsoft doet toch niets meer met smartphones.
In elk geval ik koop niks meer van MS hardware sedert het dumpen van hun mobiele tak.
Volgens mij heeft Nokia destijds de patenten gehouden en MS recht gegeven die te gebruiken. Maar of HMd van Nokia ook de patenten mag gebruiken van de cameratechnieken die ze hadden (zoals in de Nokia 808, de N8 en N9) weet ik niet. Als Nokia positief staat tegenover het bedrijf waar veel oud-werknemers werken dan kan het wellicht wat worden.
Microsoft zijn een bende eikels die gans de Nokia en Lumia lijn verpest hebben.
Je mag Nokia's (gebrek aan) leiderschap evenveel credits geven voor dat debacle.
De reden dat je dit niet ziet bij "echte" cameras is omdat je daar een zoomlens hebt. De telefoon heeft dat niet en gebruikt dus 5 cameras met verschillende lenzem om zo te kunnen zoomen.
Grotere sensor betekent een grotere (en vooral dikkere) lensconstructie. Hier word dus omheen gewerkt door meerdere sensors en meerdere lenzen parallel te gebruiken, waarbij er ook per camera een ander type sensor gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld beter detail, kleurenweergave. Ook kan er zoals hierboven genoemd is een andere lens per camera gekozen worden (wide, zoom, normaal). Een combo van al het bovenstaande geeft je de mogelijkheid om in/uit te zoomen zonder beeldkwaliteit te verliezen en de mogelijkheid om een scherper beeld op te nemen.

Ik hoop dat ze ook een modus toevoegen waarbij alle data van alle camera's in een raw gestopt word. Het zou wel heel vet zijn als je een foto hebt met in het midden ontzettend scherpe details waar je veel op kan croppen en toch als je de hele foto gebruikt lekker wide kan gaan (zal naar buiten toe dus minder detail hebben)
Ok, fair enough. Dan valt of staat een dergelijke oplossing met de bijgeleverde software, lijkt me, zowel qua beeld als UX. Ik snap de overweging.

Zelf zou ik dus best te porren zijn voor een dikkere telefoon (met goeie specs) , als je dan grotere sensor kan toepassen. Ding dat ik nu heb is half zo dik als m'n portemonnee, en dat is al inclusief bumper - die ik echt wel wil omdat toestel dan echt stuk prettiger vasthoudt. Twee keer zo dik zou dus ook prima in de broekzak passen, en plots ruimte bieden voor dit soort fratsen en enorme accu enzo. Maar goed, ik denk eigenlijk dat dat er niet meer inzit en op hetzelfde lijstje wensen komt als een nieuwe reeks Windows-telefoons 😋 Ik wil wel vaker dingen waar geen markt voor is. C'est la vie.
Het aantal camera's is de nieuwe megapixel race geworden...
Alleen wordt nu de sensoroppervlakte en mogelijkheden wel degelijk groter, dus qua getallen heb je gelijk alleen zit hier dan nog een daadwerkelijk nut achter.
Die zat er aan te komen...
Het aantal camera's is de nieuwe megapixel race geworden...
Ongeacht van het nut daar van, als je geen fysieke plek heb voor een dynamische lens en een grotere sensor, meerdere sensors lijkt wel de oplossing te zijn, maar de reflecties van de camera's zijn bijzonder gelijk op sommige van die camera's.
Ik zie drie camera's met een op elkaar lijkende lens en drie die echt anders zijn. Misschien kleur/low-light/b&w (zelfde lens), zoom/wide en flitser?
Dan zie je al sowieso een camera te veel, in die "foto" zie je 5 lenzen een fietser en iets die waarschijnlijk de focus sensor is.

De reflecties op de middelste rij identiek vind ik... Kan gewoon een Photoshop zijn.
Volgens mij wordt dit de nieuwe hype van 2019: hoeveel camera's krijgen we in een smartphone? Ik voorspel dat alle merken nu nieuwe smartphones gaan aankondigen met 3 of meer camera's. En ik vraag mij serieus af in hoeverre dit nu voor de doorsnee consument beter is. Die gaat het verschil in eventuele verbetering van de kwaliteit van de foto's echt niet zien. Is volgens mij alleen om mee te pronken: kijk mijn telefoon 5 camera's hebben! En de fabrikanten weer cashen...

[Reactie gewijzigd door Pazo op 25 juli 2024 07:18]

"Is volgens mij alleen om mee te pronken: kijk mijn telefoon 5 camera's hebben!"

Het zelfde kun je schrijven over dure telefoons, luxere auto's, pc's met wat meer rgb en bij ieder product of ontwikkeling die jij niet nuttig vind.

Je lijkt een lage dunk te hebben van andere mensen.

En gelukkig is niet iedere consument doorsnee !
Ah en Android One prijkt er op de 2e foto. Dit kan wel interessant worden, even de aankondiging afwachten voordat ik een nieuw toestel aanschaf.
Nokia doet sinds eind 2017 alleen maar aan Android One. Doe er je voordeel mee.
Kunnen ze die camera's niet dichter bij elkaar brengen? Vind dit nu eerlijk gezegd niet echt een mooie opstelling zo ver van elkaar.
Mooi en praktisch is niet altijd verenigbaar en ook nog eens subjectief. Laat het dus eerst maar eens praktisch zijn.
Mmm... zou het (ooit) mogelijk zijn om 1 lens zo te slijpen dat ze hetzelfde effect geeft als al die verschillende lenzen met hun eigen sensoren maar dan op verschillende delen van 1 grote sensor? Compacter en waarschijnlijker ook wel mooier.
Als het met varivocale brillen kan, waarom dan niet met camera lenzen?
Een digitale camera gaat +/- 10 jaar mee (als't mee zit) - een smartphone in 't beste geval 3 jaar? Wat is dan prijs/kwaliteit het meest aangewezen voor kwaliteitsfoto's? Ik denk niet dat ik het antwoord moet formuleren.
intussen zit je wel met een mindere kwaliteit of pak je DSLR?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.