Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Horizon Zero Dawn-bordspel haalt doel op Kickstarter

Bordspellenmaker Steamforged Games heeft op Kickstarter genoeg geld opgehaald om zijn Horizon Zero Dawn-bordspel werkelijkheid te maken. De campagne staat een dag live en er is tot nu toe 435.000 euro opgehaald. Het spel moet in maart 2020 geleverd worden.

De makers hadden als doel gesteld om zo'n 172.000 euro op te halen. Dat doel werd twee uur na het online gaan van de campagne behaald. Op het moment van schrijven zijn er een kleine vierduizend mensen die geld toegezegd hebben aan het project.

Het bordspel wordt gemaakt met toestemming van Guerrilla Games en Sony. De game is te spelen met één tot vier spelers en het is mogelijk om samen te werken of tegen elkaar te spelen. De makers hebben een video online gezet met uitleg over de gameplay.

Het basisspel bevat figuurtjes van vier Hunters, Watchers, Striders, Grazers, Scrappers, twee Shell-Walkers en twee Sawtooths. Er komen ook uitbreidingen met extra figuurtjes. Via Kickstarter kunnen geïnteresseerden intekenen voor een pakket met twee uitbreidingen en in totaal meer dan negentig figuurtjes. Backers moeten daar minimaal 95 pond voor toezeggen, omgerekend zo'n 106 euro.

De bordspellen van Steamforged Games staan bekend om de gedetailleerde figuren. Het bedrijf maakte eerder al bordspellen met gamethema's, zoals het Dark Souls-spel waar in 2016 ook via Kickstarter geld voor werd opgehaald. Steamforged werkt ook aan een Resident Evil 2-bordspel.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-09-2018 • 09:03

66 Linkedin

Submitter: Cergorach

Reacties (66)

Wijzig sortering
Het is misschien de moeite waard om ook te vermelden dat veel mensen niet tevreden waren met hoe de vorige kickstarter Steamforged Games was verlopen (die van Dark Souls). De regels van dat spel waren slecht en niet goed uitgedacht (en ook bij deze kickstarter lijken ze niet van tevoren uitgedacht). Verder duurde de levering volgens mij ook langer dan gepland.
Als fan van bordspellen en HZD leek me dit eerst een fantastisch project, maar toen ik wat meer las over hoe ontevreden mensen over de vorige kickstarter waren heb ik besloten dit toch maar links te laten liggen.

Zie bijvoorbeeld de reacties hier:
https://www.reddit.com/r/boardgames/comments/941yab/horizon_zero_dawn_the_board_game_announced_by/
https://www.reddit.com/r/boardgames/comments/9dmi5o/horizon_zero_dawn_kickstarter_is_up/
Ik heb ook mijn twijfels. De figuren zien er tof uit, maar ik heb niet het gevoel dat ze al een spel bedacht hebben. Een goede kickstarter voor een bordspel heeft de spelregels al grotendeels klaar.
Als je dat combineert met de slechte ervaringen uit vorige projecten van hen, dan ga ik hier niet mijn geld in steken.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een bordspel op KS voor 90% leunt op het feit dat ze toffe figuren hebben.
Of puur op thema zelfs ...

"War of the Ring" is een mooi voorbeeld (is wel geen KS spel ...)

[Reactie gewijzigd door spoonman op 7 september 2018 11:25]

Eh... War of the Ring is gewoon een prima game... 8.4 op boardgamegeek. (second edition, ik heb zelf al jaren de eerste editie in huis en kan bevestigen dat het gewoon een prima spel is).

[Reactie gewijzigd door Smuey op 7 september 2018 14:03]

Die score is de reden dat ik het gekocht had :) Smaken verschillen ...
Gelukkig lijkt dat wel gewoon een goed spel te zijn, met een LotR-thema. In het geval van Horizon: Zero Dawn lijkt het geen goed spel te zijn/worden. Zeker gezien hun vorige projecten.
En ik gewoon een kneitergoed spel. Oftewel, je comment slaat echt volslagen de plank mis.
Goede, sterke, asymetrische gameplay.
Als je dat combineert met de slechte ervaringen uit vorige projecten van hen
Welke vorige projecten? Ze hebben alleen Dark Souls en Guild Ball opgeleverd via Kickstarter, de rest heeft zijn oplever datum nog niet gepasseerd. En wat ik van de Guild Ball community begrijp is GB behoorlijk populair...
Een goede kickstarter voor een bordspel heeft de spelregels al grotendeels klaar.
Zelfs CMoN post alleen maar de opgemaakte beta rules en ook niet bij elk spel volgens mij. De meest populaire KS, Kingdom of Death: Monster heeft ook geen regels laten zien en heeft vele miljoenen opgehaald.

Twee SFG KS terug, GodTear, heeft men netjes playtest rules laten zien tijdens de KS. Die zijn zeker wel veranderd, want we krijgen elke week een nieuwe updated versie. Hier wordt zwaar aan geplaytest door de fans. En hoewel spelregels in kunnen kijken voordat je het koopt fijn zou zijn, vermoed ik dat het veel mensen geen moer uit zou maken.
Er zit toch een demo playthrough video bij? Krijg je redelijk goed beeld van het spel. Dus het is geen complete gok. Maar voor mij is een KS campagne altijd lastig inschatten met bordspellen. Maar sommige hebben wel goede video playthroughs van eerlijke (meerdere) reviewers (bijv Rahdo, die niet bang is kritiek te geven) en dan is het wel wat makkelijker te beoordelen.
Meestal wacht ik 't toch gewoon maar af tot 't retail beschikbaar is en algemeen goed ontvangen wordt op BGG. Dan maar wat minder goodies. Qua prijs valt het vaak wel mee en ben je vaak nog goedkoper uit ook.
Ik zit nog steeds te wachten op een pledge van Dark Souls het spel heb ik al doorverkocht en als ik de rest binnen krijg ooit gaat dat ook direct naar de zelfde koper.
Er is dus wel iemand die het jammer vond dat hij/zij de KS gemist had. ;-)
na de dark souls game (+- 4 miljoen pond opgehaald?) nu een nieuwe variant dus.
beetje kansloos dat het via kickstarter gaat, maar leuk voor de liefhebbers I guess.
Kansloos dat het via kickstarter gaat? Ze hebben dus 4 miljoen voor Dark Souls en nu al weer een half miljoen voor HZD. Alles behalve kansloos lijkt mij, eerder goed uitgedacht hoe je van te voren je publiek vind.

Want ja, dit spel is natuurlijk voor de liefhebers. Tenzij het een super spel is verwacht ik niet dat het buiten de fans een grote doelgroep zal hebben.
Dat klopt allemaal, totdat men besluit dat het hele proces niet op gang kan komen door whatever reason en dan is de klant zijn geld kwijt.

Ik doe niks meer op KS. Heb er enorm veel geld verloren en je kan nergens naar toe om je geld terug te krijgen. KS is doofstom voor klachten en wijzen je op de voorwaarden, maar vangen zelf wel een percentage van het gestolen geld.

Maar goed, ze hebben al een game uitgebracht, dus het zal wel goed zitten. Maar dankzij mijn eerdere KS ervaringen begin ik er niet meer aan.
Heb er enorm veel geld verloren
Dat is zeker ook aan jezelf te verwijten. Blind elke KS backen die je aanspreekt is een bijzonder slecht idee! Doe je due dillegence! Klinkt het te mooi om waar te zijn, niet backen. Komt de uitgever/ontwikkelaar onprofessioneel over, niet backen. Heb je ergens een naar gevoel, niet backen. En geef niet meer uit dan dat je kan missen.

Van de 128 KS projecten die ik back(ed):
- 2 lopen er nog (Starcadia en Horizon Zero Dawn)
- 4 hebben hun doel niet gehaald
- 6 heb ik geannuleerd, waarvan 1 omdat ik geen vertrouwen meer had in de uitgever of het KS project, 3 omdat ik iets te enthousiast op backen heb geklikt en twee omdat het niet uitkwam qua budget.
- 11 heb ik verlaagd naar een $1 pledge om up-to-date te blijven, 4 daarvan omdat de uitgevers wat flikte waar ik het niet mee eens was.
- 1 heeft maar de helft geleverd en zal de rest nooit meer leveren (Robotech miniatuur game van Palladium).
- 1 heeft effectief nu de hoop opgegeven dat er ooit nog wat geleverd word.

Ik vermoed dat de failure rate bij mij op ongeveer 1.5% ligt.

De rest is in verschillende staten van levering of al geleverd. Maar niet alles is koek en ei:
- Journey: Wrath of Demons heeft het basis spel geleverd, maar nog niet de uitbreiding, er wordt echter na vier jaar na levering nog steeds aan gewerkt. Dat is jammer omdat je het nog niet heb, maar ook netjes, want veel andere projecten zouden de handdoek in de ring hebben gegooid.
- Shadows of Brimstone heeft zijn (grote) pakket aan uitbreidingen recent geleverd, vier jaar te laat.
- Shards Online (heet nu anders) zit na 3.5 jaar nog steeds in beta (welke je wel kan spelen).
- MYTH: Journeyman na het basisspel zijn de uitbreidingen al ruim twee jaar laat, het heeft er ook om gehangen of dit ooit wel zou worden uitgegeven, uiteindelijk is de uitgever overgenomen door iemand anders die zowaar de verplichtingen van de KS gaat nakomen.
- Middara is met alles al 2.5 jaar te laat, we worden wel netjes op de hoogte gehouden van de status.
- Super Dungeon Explore: Legends is 1.75 jaar te laat, komt vast wel, maar ze zijn erg traag.
- Dark Souls is bijna 1.5 jaar te laat met zijn uitbreidingen.
- The Gods War is een jaar te laat.
- Heroes of Normandie, The Tactical Card Game is ruim een jaar te laat.
- Shadows of Brimstone: Forbidden Fortress is al een half jaar te laat, verwacht dat dit nog veel langer gaat duren.

Ook een hoop andere projecten die nu wel geheel geleverd zijn waren vaak maanden of jaren te laat met leveren. Op tijd is zeldzaam en te vroeg komt haast niet voor.

Mijn grootste ergernis is wanneer een leverancier een product in een materiaal levert dat anders is dan in de KS aangegeven. Plastic minis (PVC of Polystreen) die opeens in resin worden afgeleverd...

@Yzord Ik weet dat lezen ook een vak is, maar zo te zien is dat je grootste issue, niet alleen bij KS projecten...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 7 september 2018 12:42]

Aan mijzelf te verwijten? Kan je dat onderbouwen als je mijn situatie niet eens kent? Vind het nogal een grove beschuldiging mijn kant op.

Er zijn gewoon goed in elkaar gezette kickstarters met ondernemingen die langzaam doodbloeden en vervolgens bestaat ineens de onderneming niet meer. Wat moet ik dan?

Maar goed, het is allemaal mijn schuld en alles op KS is zo legitiem als wat. En ondanks dat er voor gewaarschuwd wordt (bedoel je de ingedekte voorwaarden van KS?) is het gewoon oplichting waar je nergens bij terecht kan als je dat gebeurt. Dat jij het nu zo goed hebt gedaan met je investeringen wilt nog niet zeggen dat degene die wel opgelicht worden het maar hun eigen schuld is.
Mag ik vragen wat /hoe /waarom?
Ik doe niks meer op KS. Heb er enorm veel geld verloren en je kan nergens naar toe om je geld terug te krijgen. KS is doofstom voor klachten en wijzen je op de voorwaarden, maar vangen zelf wel een percentage van het gestolen geld.
Met alle respect, hier wordt je voor gewaarschuwd en weet je toch als je een project steunt op KS?
Sure, maar er zijn ook genoeg opzettelijk frauduleuze zaken op KS geweest en daar doen ze echter bar weinig aan (ze verdienen er zelf natuurlijk ook aan).
Dark Souls was een slecht bord spel HZD zal hetzelfde zijn. Maar geef je geld er aan, zij blij en jij straks teleurgesteld!
Wat is er dan kansloos aan? Dat het misschien geen goed spel is? Volgens mij gaat 90% van je geld ook naar de minifigs, en ik denk dat je er altijd nog wel een leuk spel van kunt maken met andere regels.
Dark Souls was een slecht bord spel HZD zal hetzelfde zijn.
Dat is een heel persoonlijke mening. De #5 op BoardGameGeek is Twilight Struggle, hoeveel mensen hier zouden dat een leuk spel vinden? Ik denk dat we er allemaal wel over eens zijn dat schaken een goed gebalanceerd spel is, de laatste keer dat ik het gespeeld heb is 30+ jaar geleden omdat ik het een vreselijk saai spel vind. Het meest succesvolle miniatuur spel is Warhammer 40,000, het bestaat al 30+ jaar en is constant uitgegeven (we zitten in de 8e editie) het spel zelf is echter vrij 'slecht', het is echter al 30+ jaar bijzonder populair (ik ben ook al een fan vanaf het begin).

Over het DS bordspel is de meeste kritiek:
[quote]
Two systems have irritated players a lot: the random loot, and the grinding. In its vanilla state, the game is simply long and boring.
[/quote[
Als mensen dat als klacht hadden over het DS computerspel, hoe zouden fans van dat computerspel dan reageren? Dat is de core van het spel, wat dus redelijk goed vertaald is naar het bordspel, dat maakt het echter niet een bordspel dat aantrekkelijk maakt voor veel bordspelers. Maar zelfs mensen die bovenstaande kritiek hebben geven en het spel een 3 geven met de regels zoals geschreven, geven het een 8 zodra je wat 'huisregels' toepast. Zie dat als een computerspel dat je niet zint en zoveel beter wordt door een mod.

Een ander issue is de organisatie van het regelboek, een issue wat een hoop andere spellen hebben, alle regels staan er echter wel in.

Het probleem is dus dat het spel te trouw is aan het computerspel, wat het voor pure bordspelers niet leuk maakt. Echter voor veel fans van het computerspel is dit een geweldig bordspel. Het zou fijn zijn geweest als beide groepen het een super spel hadden gevonden, maar dat is niet het geval. Ik vermoed echter dat als men 'vanilla' niet leuk vind, het gebruik van wat 'optionele' regels het een heel stuk beter maakt.

@chimnino Dat is exact het punt dat ik wil maken, de meeste mensen zal het een worst wezen of iets 'goed' is in een technisch aspect, als het niet leuk is dan wordt het niet gespeeld. En een leuk spel wordt eerder gespeeld dan een technisch beter spel dat niet leuk is. Maar 'leuk' is ook weer een persoonlijke smaak. Of de regels 'goed' zijn ligt geheel aan je design doelstellingen.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 7 september 2018 12:45]

Dat is een heel persoonlijke mening. De #5 op BoardGameGeek is Twilight Struggle, hoeveel mensen hier zouden dat een leuk spel vinden?
Je verwart een goed spel met een leuk spel. Dat zijn 2 HEEL verschillende dingen.
Terwijl ik (en de rest van de backers) nog steeds wachten op de beloofde onderdelen van het Dark Souls bordspel is dit alweer de 2e nieuwe kickstarter die ze lanceren. Tot nu toe hebben ze alleen het basisspel van Dark Souls geleverd en de add-ons + ks exclusives al anderhalf jaar uitgesteld.

Daarnaast viel de gameplay van Dark Souls enigszins tegen, maar dat blijft natuurlijk persoonlijk. Ik hoop dat bv de invaders uitbreiding daar bij helpt om in ieder geval dat spel wat leuker te maken en vaker op tafel te krijgen.

Helaas zie ik bij deze HZD versie precies hetzelfde gebeuren. Het basisspel ziet er redelijk compleet uit, maar als je een coole boss wilt mag je nu alweer €35 per boss bij betalen. Daarnaast is de gameplay voor een story-driven game als HZD erg vlak. Je hebt enkel encounters, geen enkel verhaal of grote wereld waarin het bordspel zich afspeeld. Hoe fan ik ook was voor de computergame en ten tijde van de launch van het Dark Souls bordspel, deze laat ik graag aan me voorbij gaan voordat ik weer €200 investeer in een spel dat alleen maar op de kast staat.
Je koopt wezenlijk een setje miniaturen, daar zit het geld ook in (anders zijn de spellen als je met mij vraagt ook veel ste duur). Dusja, je moet echt om de collectible-waarde doen, niet om de game zelf (daar zit duidelijk niet de aandacht).

Jammer dat ze blijkbaar dan ook nog niet eens goed leveren, ik zou dit dus met een grote boog vermijden.
Het ligt grotendeels aan de mensen erachter.

Een ander Kickstarter bordspel 'Gloomhaven' was blijkbaar 'spel van het jaar 2016'. Daar is dus wel gefocust op innovatieve regels.

Hier duidelijk op de miniaturen en als collector's item.
Dit was zeker ook geen rant op kickstarter bordspellen. Ik heb meer dan genoeg pareltjes op kickstarter voorbij zien komen en zelf gebacked, waaronder inderdaad Gloomhaven wat bij ons veruit het favoriete spel is op dit moment. Het was bedoeld als extra informatie voor mensen die interesse hebben in dit bordspel, of mogelijk een andere game van SteamForged.
Terwijl ik (en de rest van de backers) nog steeds wachten op de beloofde onderdelen van het Dark Souls bordspel is dit alweer de 2e nieuwe kickstarter die ze lanceren.
Ze hebben na DS KS ook Resident Evil 2, God Tear en Critical Role gelanceerd. Geen van die drie is voorbij zijn geplande levertijd, maar de verwachting is dat zeker Resident Evil 2 niet op tijd zal zijn.

De wave 2 zit op de boot en ik verwacht dat we die de komende maanden thuis kunnen verwachten, wave 3 zal ergens volgend jaar verschijnen.

De verwachting dat het spel allemaal in een keer geleverd zou worden toen er 4+ miljoen was opgehaald was een wel heel onervaren instelling voor velen. Dat was niet vreemd, want voor velen was dit de eerste bordspel KS die ze ooit backte.

Als je spel alleen maar in de kast staat en je geen use heb voor de minis, waarom het bordspel niet verkopen? Er is momenteel slechts een enkele aanbieder op Marktplaats die het aanbied (de rest zijn allemaal winkels die het nieuw aanbieden). Het spel heeft een MSRP van €134,95, ik zie de Engelse versie in Europa voor €80 verkocht worden. Als je straks de rest van de uitbreidingen binnen krijgt zou je wel eens je €200 kunnen terugverdienen...
Resident Evil heb ik inderdaad nog voorbij zien komen, de andere spellen heb ik eerlijk gezegd weinig van mee gekregen. Ik volg de trajecten van spellen ook niet waar ik geen backer ben, dus hoe het zit met levertijd bij andere projecten kan ik niet zeggen. Wave 2 zou inderdaad onderweg moeten zijn, maar ik (en vele andere backers) zijn het niet helemaal eens met hoe Steam Forged dat heeft aangepakt. Wave 3 wordt namelijk alle KS exclusives, wat tot nu toe elk spel dat ik heb gebacked gewoon met het main spel heeft mee gestuurd. Deze exclusives bevatten juist onderdelen waarvan ik denk (hoop) dat ze de gameplay wat interessanter kunnen maken.

Wave 2 bevat alleen maar uitbreidingen die je los hebt moeten kopen, die SteamForged zelf ook weer in de winkel kan verkopen. Aan wave 3 verdienen ze natuurlijk niks meer. Waar ik mij ook aan gestoord heb is dat ze de backerkit 2 of 3 keer opnieuw hebben geopend, met deze truuc krijg je mensen heel snel zo ver om (te) veel geld uit te geven omdat ze gespreid kunnen betalen.

Dat een project wat onverwachts zó een succes wordt vertraging op loopt kan zeker gebeuren, en heb ik ook begrip voor. Echter heeft het main spel al vertraging opgelopen en om dan 1,5 jaar tussen wave 1 en 2 te hebben voelt gewoon als veel te veel. Ook de bijgestelde leverdatums zijn nogmaals overschreden.

Wat betreft het verkopen van het spel ga ik sowieso eerst wachten tot alle onderdelen binnen zijn. Daarna kijk ik wel verder of de gameplay wat interessanter is geworden.
Wave 2 zou inderdaad onderweg moeten zijn, maar ik (en vele andere backers) zijn het niet helemaal eens met hoe Steam Forged dat heeft aangepakt. Wave 3 wordt namelijk alle KS exclusives, wat tot nu toe elk spel dat ik heb gebacked gewoon met het main spel heeft mee gestuurd.
Dan heb je een aantal super populaire games niet gebacked zoals Zombicide - Black Plague en Zombicide - Green Horde. Er zijn er nog veel meer, maar die zal ik niet super populair noemen. Het ligt er een beetje aan in hoeverre het project zijn doel voorbij is geschoten. In het geval van DS, heel erg veel. Zoals al eerder aangegeven, het DS basisspel is 50.000 keer gemaakt, dat is enorm veel voor zo een type bordspel. Ik kan me goed voorstellen dat ze dat niet hadden verwacht en hun productie partner dat niet direct aan kan, nog maar niet te spreken over het kunnen verwerken van al die producten zodra ze aankomen bij het distributie centrum.

Nu is het basis spel 1 doos, de addons 9 producten en zo te zien de SG nog eens 6 (ik kan trouwens niet vinden dat deze KS exclusive zijn). Ik kan me zo voorstellen dat redelijk wat mensen de addons hebben besteld en dus heel veel producten oplevert die naast gemaakt moeten worden (16 containers), ook nog eens verstuurd moeten worden. Dat men dat verder opsplitst is ook alleen maar goed imho gezien de hoeveelheden. Dat er zoveel tijd tussen zit is natuurlijk veel minder. Afhankelijk van wat je besteld heb en in welk land je woont, zit je wave 2 nog in de queue bij de regionale distributeur of heb je het al binnen.
Wave 2 bevat alleen maar uitbreidingen die je los hebt moeten kopen, die SteamForged zelf ook weer in de winkel kan verkopen. Aan wave 3 verdienen ze natuurlijk niks meer. Waar ik mij ook aan gestoord heb is dat ze de backerkit 2 of 3 keer opnieuw hebben geopend, met deze truuc krijg je mensen heel snel zo ver om (te) veel geld uit te geven omdat ze gespreid kunnen betalen.
Het zou me inderdaad niets verbazen dat de distributeur preorders van de wave 2 producten, de productie en verscheping van wave 3 betaald. Ze mogen dan wel €4 miljoen op hebben gehaald met KS en in totaal 50.000 basis spellen geleverd, maar ze hebben de afgelopen 2.5 jaar bijzonder veel geld uitgegeven aan DS. Licentie kosten, royalties, personeel, pand(en), productie, shipping, fulfilment, etc. Zou me niets verbazen als ze uiteindelijk geen winst hebben gemaakt met de DS KS/retail.
Dat een project wat onverwachts zó een succes wordt vertraging op loopt kan zeker gebeuren, en heb ik ook begrip voor. Echter heeft het main spel al vertraging opgelopen en om dan 1,5 jaar tussen wave 1 en 2 te hebben voelt gewoon als veel te veel. Ook de bijgestelde leverdatums zijn nogmaals overschreden.
Hoeveel later is het basis spel geleverd dan april 2017? Ik heb geen flauw idee wanneer ik het precies binnen heb gekregen. Maar tussen het Zombicide - Green Horde basisspel en de uitbreidingen/KS exclusives zat ook 6 maanden. En hoewel het basisspel daar zes maanden te vroeg werd verstuurt ;-) Zit CMoN al heel wat langer in het KS gebeuren dan SFG, in het begin was CMoN wellicht een grotere puinhoop dan SFG, want naast een onduidelijk spel, waren de minis ook niet de kwaliteit die we nu gewend zijn...
Waarom kansloos via kickstarter? Dan weet je tenminste of er vraag genoeg is om het te maken.
Voor mij gaan dit soort partijen het concept van Kickstarter voorbij. Waar kickstarter initieel bedoelt was voor entrepreneurs die iets nieuws op de markt brachten wat ze nog niet eerder hadden gedaan zie je nu meer grote bedrijven die het gebruiken als een test grond. Wat voor de grote bedrijven mooi is, maar voor de jonge entrepreneur minder aangezien de pool van potentieel geld niet groter wordt. Dus effectief vermoed ik dat dit soort serieuze partijen geld wegtrekken van de kleine man.
Voor mij gaan dit soort partijen het concept van Kickstarter voorbij.
Dit is altijd de invulling die mensen er zelf aangeven, echter KS heeft nooit die mening gedeeld. Het gaat er om dat er een product direct bij de leverancier wordt ondersteund, daar staan veel voordelen tegenover voor de leverancier en bij veel KS projecten staan daar ook veel voordelen tegenover voor de backers.

Je doet hiermee overkomen alsof Steamforged games een enorm bedrijf is, dat is het niet. De kans dat een bedrijf als SFG een spel als dit zou kunnen publiceren is bijzonder klein. Zelfs CMoN is pas jaren later zelf spellen gaan publiseren, buiten KS om, maar ze doen nog steeds regelmatig KS projecten. Een bedrijfje als SFG is equivalent aan een kleine computerspel ontwikkelaar.

Voor leveranciers is naast het omzeilen van distributeurs en winkels bij de initiele release en geld upfront, het natuurlijk ook zo dat KS een enorm efficiënte marketing machine is en dat ze veel beter de verkoopbaarheid van een spel kunnen beoordelen (hoeveel bestellen we er voor retail).

De kleine man op KS moet absoluut geen grote projecten starten, dat is vragen om je geld kwijt te raken. Waar de kleine man door wordt genaaid, is niet grote KS projecten door grotere bedrijven, maar door de hoge prijs van global shipping. Waardoor hun relatief kleine product toch heel veel gaat kosten voordat het bij je op de mat ligt...
Wat boeit het nou wie de ondernemer is.... het is een low-risk initiatief. Iedereen die deze game koopt gaat er echt niet vanuit dat dit een geweldig bord spel is. Dit gaat puur om de naam, en op de limited oplage. Collectors vinden dit leuk... mensen die die voor een goed board game gaan zoeken het in een hele andere hoek.
wie is nou de ondernemer? ondernemerschap betekent risico nemen, nu betekent klant zijn, risico nemen
Ok, ik ben het met je eens, ondernemerschap is risico nemen, echter neemt SFG ook hier risico. Er is al aardig wat geld in gepompt zonder dat er 100% kans is dat ze gefund worden voor GBP155.000. Een dergelijke licentie is niet gratis, daar zijn flinke contracten voor opgesteld en behoorlijk wat advocaten uren in gestoken. Productdesign, gamedesign, art, 3d models (want het is niet simpel en alleen assets rippen), planning, KS management. Dit wordt allemaal gedaan door personeel wat betaald moet worden, het zou me niets verbazen als hier al een paar ton in zit aan ontwikkeling.

Het kan natuurlijk een vaginaal spel zijn nadat je het heb gebacked, maar velen kopen het om de berg (goedkope) miniaturen die je erbij krijgt. En hoeveel spellen vind jij vaginaal, terwijl een heleboel andere mensen er enthousiast over zijn? Ik heb er alle vertrouwen in dat de kwaliteit van de minis en de componenten top-notch zijn, dat heeft SFG bewezen in andere KS.
Als je een nieuwe telefoon koopt heb je het recht op een nieuw en goedwerkend product waar ook nog eens wettelijke garantie op zit.
Ik speel graag en geregeld bordspellen en heb inmiddels een behoorlijke verzameling.
Als je fan bent van miniaturen is het natuurlijk een interessant spel, maar ik zelf vind dat een spel interessant moet zijn voor de gameplay. Miniaturen zijn van ondergeschikt belang voor mij.
Sterker nog, zonder miniaturen vergroot het je fantasie omdat je zelf moet bedenken hoe alles er uit ziet.

Maar wat voor mij best een hekel punt aan het worden is, is die enorme en ongebruikelijke afmeting van de limited edition doos. Oftewel: 'de-doos-die-nergens-bij-of-in-past'. Ik heb een grote kast voor mijn bordspellen en die staat altijd vol. En dan is gaat die game zeker 3 of 4 plaatsen voor andere bordspellen in beslag nemen. Alle dozen staan bij mij netjes naast elkaar en vormen een mooi geheel... totdat zo'n doos er tussen komt te staan.
En dan kun je zeggen: Ja, maar dat is alleen de limited edition doos, maar ik kan geen normale edition doos pledgen, enkel limited edition.
Dit is natuurlijk een heel erg persoonlijk punt en dat zal zeker niet iedereen delen, maar ik denk dat er maar weinig mensen zo'n grote doos in het zicht willen hebben, dus dan is zo'n doos gedoemd om op zolder te verdwijnen.
Alleen voor die figuren zou ik het al willen hebben. :D
Als fan van miniatuur verven (warhammer e.d.) deel ik je mening O+
Ziet er leuk uit! Ook een keer mooi om te zien dat een Kickstarter project een keer van te voren goedkeuring heeft gekregen voor een project. Het komt te vaak voor dat een project geen toestemming heeft gevraagd/gekregen en daardoor alsnog ten onder gaat. 8)7
Ik zag dat het EU-friendly was, maar dat paste niet helemaal samen met een release in 2020 (ivm Brexit en onduidelijke plannen). Gelukkig hebben de creators van de KS daar ook aan gedacht!
**There is a degree of uncertainty on the UK's future trade relationship with the EU due to Brexit. In the event no custom's friendly agreement is reached when it is time to fulfil this Kickstarter, an alternative hub will be sourced for EU fulfilment.
Het grote nadeel van dit soort spellen is vaak dat er meer over de figuurtjes is nagedacht dan over het spel zelf. Dat zorgt er voor dat je feitelijk een set mooie figuurtjes koopt, waar je een (hooguit) middelmatig spelletje mee kunt spelen. Voor de prijs die er voor gevraagd wordt vind ik dat ontzettend zonde en dat hoeft ook helemaal niet. Als Steamforged Games (maar veel andere producenten ook!) eens wat beter naar de mechanics van een spel zouden kijken of desnoods een re-skin van een bestaand spel in licentie zouden maken, zodat je basis in ieder geval in orde is, wordt het eindproduct er alleen maar beter van.

Zonde, want de mini's zijn inderdaad prachtig!
Daarentegen is de prijs die je betaalt als je puur naar de mini's kijkt echt peanuts in vergelijking met zulke mini's los kopen.
Dat het spel waar ze voor zijn uiteindelijk klote is is dan tja.. jammer, maar niet onoverkomelijk.

Het is dat het niet het soort mini's is wat ik zoek (te mechanisch) anders had ik hier zeker wel aan mee gedaan.

Doe je mee voor het spel dan snap ik helemaal dat het maar de vraag is of het de moeite waard is.
Begin dan een campaign voor de productie van mini's, daar is een enorme markt voor. Laat dan gewoon het spel er omheen gewoon helemaal zitten. Ik weet zeker dat er hele volksstammen bereid zouden zijn om alleen de mini's te kopen, waarom zou je dan nog zelfs maar de moeite doen om er een halfslachtig spel tegenaan te gooien?
Lijkt mij ok beter ja, desnoods geef je een simpele HZ-themed D&D campaign als voorbeeld op papier mee zodat mensen een basis hebben waar ze mee aan de slag kunnen (wellicht best tof d&d monster definitions te hebben voor deze baddies).
Begin dan een campaign voor de productie van mini's, daar is een enorme markt voor. Laat dan gewoon het spel er omheen gewoon helemaal zitten. Ik weet zeker dat er hele volksstammen bereid zouden zijn om alleen de mini's te kopen, waarom zou je dan nog zelfs maar de moeite doen om er een halfslachtig spel tegenaan te gooien?
Omdat er genoeg mensen zijn die bv. het DS bordspel wel geweldig vinden en het vanuit een business perspectief gewoon velen malen beter verkoopt, zeker in retail. Alleen miniaturen zou het opgehaalde bedrag in de KS significant verlagen en het zou bijna geen plek hebben in retail. Nu kunnen ze het naast de reguliere verkoopkanalen zoals spellen winkels het ook wellicht kwijt aan computer spel winkels en wellicht aan een chain zoals Walmart.
Geen plek in retail? Je geeft zelf nota bene aan dat Games Workshop het als core business heeft. En dan nog tegen een hoge prijs ook. Hoezo zou het geen plek in retail hebben dan? Laten we wel zijn, het aantal mensen dat de DS kickstarter écht goed (of zelfs maar oké) vonden is een heel stuk kleiner dan het aantal verkochte exemplaren, dus aan het goede gamedesign zal het niet liggen (daarover lijkt iedereen het namelijk gewoon eens te zijn, zelfs in de beste gevallen is dat namelijk maar middelmatig at best).

Zoals het nu is, is het gewoon kopersmisleiding. Je denkt een tof spel te kopen omdat je fan bent van de game, maar het daadwerkelijke spel valt gewoon kneiterhard tegen, dus blijf je met een set mini's zitten waar je zonder spel niets mee kunt.

Als ze gewoon een andere markt zouden bedienen (homebrew D&D, verzamelaars, mensen die het leuk vinden om mini's te bouwen en schilderen; Enig idee wat die voor een set kwaliteits-mini's over hebben?) dan weet je zeker dat je er minstens net zoveel voor kunt vragen en je niet achteraf een hoop gedoe hebt omdat je maar een halfbakken product aan de verkeerde markt hebt geleverd.
[quote]
Geen plek in retail? Je geeft zelf nota bene aan dat Games Workshop het als core business heeft. En dan nog tegen een hoge prijs ook. Hoezo zou het geen plek in retail hebben dan?
[quote]
Sorry, Games Workshop is de major uitzondering. En ook daar speelt de illusie van een 'spel' mee. GW is de enige sci-fi/fantasy miniature wargame producent die het al ~40 jaar volhoud. Zie jij een Warmachine (PP) in de speelgoedwinkels? Dat je wellicht een X-wing in bepaalde niet dedicated gamestores ziet heeft te maken met dat het Star Wars is. Maar als je naar puur minis gaat kijken is de grootste KS Reaper (bones) Miniatures, deze haalt tussen de $2.7 en de $3.5 miljoen op per KS, maar het lijkt er op dat dit al gepiekt heeft en nu aan het zakken is, de 4e haalde 'nog' maar $3 miljoen op. Echter, dit is een wel bekende uitgever binnen miniatuur land welke al 25 jaar fantasy miniaturen maakt. Als we naar prijs/aantal/kwaliteit ga kijken, dan back ik toch liever een HZD KS, ook al heb ik onderhand al enkel duizenden euro's aan Reaper Bones uitgegeven...
Zoals het nu is, is het gewoon kopersmisleiding. Je denkt een tof spel te kopen omdat je fan bent van de game, maar het daadwerkelijke spel valt gewoon kneiterhard tegen, dus blijf je met een set mini's zitten waar je zonder spel niets mee kunt.
BS! Er zijn genoeg kopers die wel gewoon happy zijn met het spel, er zijn verdorie ruim 50.000 basis spellen geleverd. Als niemand die wilde hebben werd je ermee dood gegooid tegen super lage prijzen op Marktplaats en Ebay, dit is niet het geval. En zouden winkels ze niet op voorraad houden, hetzelfde geld voor distributeurs.

De grootste klagers zijn de bordspelers die geen idee hadden wat voor soort spel DS zou zijn of niet flexibel genoeg om de beschikbare house rules en rule summaries te gebruiken om de issues te verhelpen waar een hoop bordspelers over vielen.

En dan de mensen die nog nooit een KS hadden gebacked en onrealistische/onervaren verwachtingen hadden qua levertijd. Deze spuwen overal hun gal, inc. hier. Hoeveel procent van de KS boardgames leveren hun spellen op tijd? Hoeveel van de bordspel KS die opeens miljoenen ophalen? Niet veel kan ik je vertellen. Dat ze het in meerdere waves hebben opgedeeld scheelt al enorm, veel KS projecten doen dat niet.
Als ze gewoon een andere markt zouden bedienen (homebrew D&D, verzamelaars, mensen die het leuk vinden om mini's te bouwen en schilderen; Enig idee wat die voor een set kwaliteits-mini's over hebben?) dan weet je zeker dat je er minstens net zoveel voor kunt vragen en je niet achteraf een hoop gedoe hebt omdat je maar een halfbakken product aan de verkeerde markt hebt geleverd.
En dat zijn andere type licenties, welke ze mogelijk niet hebben of de eigenaar niet wil licenseren. En als de licentiehouder kijkt naar hoe goed DS heeft verkocht, waarom zou deze dan het risico willen lopen dat er een product wordt aangeboden voor een veel kleiner publiek? Die licenties worden alleen maar verkocht aan bedrijven waarvan men de verwachting heeft dat het veel geld oplevert.
Dat zorgt er voor dat je feitelijk een set mooie figuurtjes koopt, waar je een (hooguit) middelmatig spelletje mee kunt spelen.
Dit is al 30+ jaar het succesvolle business model van Games Workshop, mooie minis verkopen en matige tot vrij slechte games produceren. De opbouw van de regels is de afgelopen paar jaar iets beter gestructureerd, niet meer twee allinia's gebruiken om een regel die in een enkele regel kan worden uitgelegd, maar de core regels zijn essentieel nog steeds gebaseerd op 30+ oude regels.

Een slecht uitziend spel verkoopt slecht. Een goed uitziend spel kan goed verkopen, maar alsnog (bijna) niet gespeeld worden. In het geval van minis worden die vaak voor andere doeleinden gebruikt, of inderdaad andere bordspellen, RPGs, puur om te schileren of als decoratie in de gameroom.

Een goed thema kan nog steeds van een middelmatig spel een leuke spel ervaring maken voor velen. Ik verwacht geen hoogstandjes qua spelregels van dit spel, maar goede components, trouwheid aan het bronmateriaal en genoeg fans om house rules te maken waardoor het spel een heel stuk leuker wordt. Als je je hier niet in kan vinden, dan moet je niet backen. Uitgevers hebben vaak een bepaalde stijl van regels uitgeven, als je de regels van Guild Ball, Dark Souls (card game) en de beta regels van God Tear helemaal niets vind en niets geeft om de minis, gewoon niet backen!
Ik back helemaal niets op KS. Veruit de meeste boardgames die er op terecht komen lijden aan precies dezelfde symptomen als deze (namelijk slechte gameplay) en de games die wél de moeite waard zijn, zouden toch wel zijn uitgebracht (lees: opgepakt door een uitgever, want goede gameplay).

Waar ik problemen mee heb, is dat dankzij dit soort campagnes op KS er een hele, hele nare trend op de markt voor boardgames is ontstaan, dezelfde die bij videogames al jaren heel sterk speelt: visuals worden boven gameplay gesteld. Ja, mooie visuals kunnen een meerwaarde bieden aan een spel, mits dat spel ook daadwerkelijk leuk is om te spelen. Maar mooie visuals kunnen een slechte game niet redden. Dat was zeker in het geval van de Dark Souls boardgame absoluut het geval en deze campagne lijkt aan exact hetzelfde probleem te gaan lijden. Daar komt ook nog eens bij dat de mini's over het algemeen genomen de prijs van een spel enorm omhoog drijven, vaak tot het punt dat het nog maar moeilijk te verantwoorden is om zo'n spel aan te schaffen (En dat komt van iemand die Gloomhaven in de kast heeft liggen; Wel een mooi voorbeeld, overigens: die game bevat maar een handjevol mini's, maar is gewoon zo prijzig vanwege al het andere spul wat er bij komt kijken. Als alle vijanden ook mini's hadden gekregen ipv standees was de game gewoon onbetaalbaar geworden).

Overigens, goede gameplay is natuurlijk hartstikke subjectief, maar populariteit geeft wel een indicatie. Warhammer wordt immens veel gespeeld, dus zo beroerd zal de gameplay wel niet zijn. De DS boardgame, daarentegen... Wanneer heb je daar voor het laatst een toernooi van voorbij zien komen?

[Reactie gewijzigd door Smuey op 7 september 2018 14:07]

Wanneer heb je daar voor het laatst een toernooi van voorbij zien komen?
Er zijn Monopoly toernooien, er is een NK Mens erger je niet... Dat zegt toch wel genoeg over dat populariteit helemaal niets met kwaliteit te maken heeft. Kijk naar TV, al die reality shows, hoeveel kwaliteit zit daar tussen. Het zelfde principe van dimestore novels, of veel boeken gebasseerd op IP. Ik heb alle Shadowrun, Battletech en Renegade Legion novels gelezen, maar dat betekend niet dat het kwaliteit is.

En wat betreft of het een slechte ontwikkeling is of niet, ligt geheel aan je perspectief. Als het de spellen verdrukt die jij leuk vind, wellicht wel. Maar... Een hoop geld dat wordt besteed aan dit soort spellen zou nooit aan bv. een Mare Nostrum: Empires of een Fief: France 1429, zelfs niet aan een Star Realms. Er zijn zat populairdere boardgames gepubliceerd via KS, een hoop daarvan heb ik niet aangeraakt omdat het een thema is dat mij niet aanspreekt, het me wellicht wel aanspreekt, maar dat de groep waarmee ik dat specifieke spel zou kunnen spelen niet voldoende Engels begrijp om het te kunnen spelen zonder heel veel translations. Mijn voorkeur gaat uit naar spellen met veel thema.

Natuurlijk kopen sommige mensen natuurlijk ook spellen, net zoals veel andere zaken, voor de 'heb' of voor nostalgie. De versie van Civilization die ooit is uitgegeven door Compendium staat niet in mijn spellen kast omdat dit nu zo een super goed uitgevoerde versie is, maar dat is een van de eerste van dit soort spellen dat ik heb gespeeld en veel bij Compendium kwam. Ik heb Mega Civilization ook niet omdat ik verwacht dat te spelen met 18 mensen... ;-)

Maar dit soort KS hebben verschillende voordelen:
1.) Het brengt geld de industrie in die er anders nooit aan uitgegeven zou worden. We hebben hier computer game fans die nooit een ander spel hebben gespeeld dan bv. Monopoly, Risk en/of poker. En miniatuur enthousiastelingen uit de fantasy/sci-fi wargame en RPG hoek.
2.) Je stelt dergelijke mensen bloot aan bordspellen, het gene wat dit soort spellen wel goed doet is trouw zijn aan het computerspel, iets dat dergelijke spelers meer op prijs stellen dan mensen die uit de bordspel hoek komen. Wat mogelijk weer zorgt dat ze interesse krijgen in andere bordspellen die 'beter' zijn en niet hangen op een specifiek IP.
3.) Reclame voor bordspellen aan het bredere publiek, elke keer als er een KS een nieuwe lijn passeert in de hoogte van het bedrag dat is opgehaald, dan komt het op verschillende nieuws sites terecht. Als het gebaseerd is op een computerspel komt het hier op Tweakers terecht.
4.) Goedkope bron van minis voor andere spellen. Wargames, RPGs en zelfs andere bordspellen.
5.) Omdat er zoveel mensen geld in hebben gestoken en een loyaliteit aan het IP hebben is er een grote 'mod' scene, waardoor dmv. house rules een spel soms beter wordt. Fan uitbreidingen, etc.

Ik overweeg zelf bv. 2-3 sets te backen, de minis en dice uit set 2 en 3 te halen.
Ik heb een hele rits spellen gekocht via Kickstarter. Gewoon omdat ik het leuk vind. Je bypassed spellenmakers die niet voldoende geloven in de ideeen van de bedenkers. Maar tegelijkertijd kun je makkelijk in de val trappen dat regels onnodig ingewikkeld is of de gameplay te gekunsteld is.

Revenge of the Dictators bijvoorbeeld, speel ik nooit meer omdat er een regel in zit die het spel zo langdradig maakt dat het niet meer leuk is. Hoewel het leuk is dat mijn naam in het spelregelboekje staat investeer ik bijna nooit meer in spellen.
Wat let je om de regels niet zo aan te passen dat het wel leuk is?
Niets, dat kost ook even tijd om te finetunen.
Ik heb zo'n 25 bordspel-kickstarters lopen, maar dit is zeker niet een die ik zou willen hebben. De miniatures zijn geweldig, maar ik ben geen fan van semi-coop en ik ga niet wachten tot maart 2020.
Ik vraag me ook af of dit niet veel te laat is voor een spel als Horizon: Zero Dawn. Het spel was echt fantastisch en ik zag ook dicht tegen een Platinum Trofee aan, gezien ik het grijs gespeeld heb. Ik heb echter na de eerste DLC geen informatie meer gezien over vervolgen en / of meer DLC. Tegen 2020 zal het spel daardoor toch echt helemaal in vergetelheid gebracht zijn lijkt mij.
Tegen 2020 zal het spel daardoor toch echt helemaal in vergetelheid gebracht zijn lijkt mij.
Je heb kennelijk de aankondiging voor Horizon Zero Dawn 2 gemist? De hype daaromheen maakt het dat deze KS het wel goed zal doen, afhankelijk wanneer Horizon Zero Dawn 2 uitkomt zou de retail release van het spel daar makkelijk op mee kunnen liften. Dat heeft SFG met de DS KS ook gedaan op de DS3 release.
Ik heb wel geruchten gezien (bijv. hier) op basis van een aantal vacatures bij Guerrila; een daadwerkelijk aankondiging nog niet. Maar mogelijk heb ik iets gemist? Een sequel ligt natuurlijk wel in de lijn der verwachting gezien het succes van het eerste deel.
Net gekeken. Beetje vage gameplay, geweldige mini's, uitbreidingen die je er nog los bij moet kopen, ik heb een EB
Die ik ws ga droppen, maar waar ik nu even over na kan denken
Ik ben aan het overwegen om de uitbreidingen lekker te laten voor wat het is en die wellicht in retail op te pikken.

Voor die ~€110 (+shipping) zit je nu al op 102 minis en toegevoegde gameplay, dat worden er nog wel wat meer. Als je het geld niet kan missen, niet doen. Als je dat wel kan, is de kans groot dat je de KS pledge kan verkopen voor minimaal het geld dat je erin heb gelegd als het spel/minis je uiteindelijk niet bevalt. Als je een betere indruk wil krijgen van het type games dat SFG maakt, kan je even de regels van Guild Ball, Dark Souls (cardgame) en de beta regels van God Tear erbij pakken. Wellicht dat de regels voor Resident Evil 2 ook al beschikbaar zijn. Als die spellen je niet bevallen en je geen fan bent van HZD, dan zou ik adviseren het spel links te laten liggen, ik vermoed niet dat ze hier een hele andere weg in slaan met gamedesign.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 7 september 2018 14:36]

Thnx. En ik laat dioe EB ook even staan, kan idd zo de verkoop in.

En alle SG's zijn enkel mini's Niet echt voor mij dus.

[Reactie gewijzigd door maartend op 7 september 2018 18:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True