Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Marketingslides tonen vermoedelijk Nokia 8.1-smartphone van HMD

Er zijn marketingslides verschenen van de Phoenix, een smartphone die de Finse fabrikant HMD wellicht zal uitbrengen als Nokia 8.1. De telefoon heeft dezelfde specs als de Nokia X7, die eerder dit jaar in China verscheen.

Volgens de slides die NPU online zette, krijgt de Nokia 8.1 een 6,18"-lcd met een resolutie van 22801080 pixels. Die display heeft een inkeping aan de bovenkant. Ondanks de breedte lijkt het erop dat de notch alleen een frontcamera en de gebruikelijke sensors en luidspreker omvat, maar geen 3d-gezichtsscanner. Aan de achterkant van de telefoon is op de renders een vingerafdrukscanner te zien.

De soc is een Qualcomm Snapdragon 710, terwijl de iets kleinere Nokia 7.1 een Qualcomm Snapdragon 636-soc heeft. Beide zijn socs voor midrangetelefoons, waar de Nokia 8 en 8 Sirocco een Snapdragon 835 hebben, uit de serie van processors voor high-end telefoons. Dat wijst erop dat HMD in de toekomst telefoons met een hoger cijfer gaat uitbrengen, zoals Nokia 9. Dat gebeurde met de Lumia-serie van Nokia zes jaar geleden ook; daar was eerste de Lumia 800 het duurste model, maar de 800-serie werd voor midrangetelefoons, terwijl high-end modellen uitkwamen in de Lumia 900-serie.

De slides leggen veel nadruk op de frontcamera, die met een sensorgrootte van 1/2,55" en een pixelgrootte van 1,4 micron aan de grote kant is voor een frontcamera. De resolutie is maximaal twintig megapixel. Het screenshot wijst bovendien op een portretmodus voor de frontcamera. De camera's aan de achterkant hebben Zeiss-lenzen en resoluties van twaalf en dertien megapixel, maar de slides vermelden daar verder niet veel over.

HMD presenteerde een toestel met dit uiterlijk en deze specs in oktober in China, onder de naam X7. Er komen varianten met 4GB ram en 64GB opslagruimte, of 6GB aan werkgeheugen en 128GB opslagruimte. Er zijn nog geen prijzen van de Phoenix bekend. HMD houdt volgende week een evenement in Dubai, waar het vermoedelijk de nieuwe smartphone zal laten zien.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

29-11-2018 • 09:25

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
De soc is een Qualcomm Snapdragon 710, die ook in de Nokia 7.1 zit, een iets kleinere variant met 5,84"-scherm.
Dit klopt niet. Er zit een 636 in de Nokia 7.1.
Ik denk dat ze in de war zijn met de Nokia X7, die volgens de geruchten buiten China als Nokia 7.1 Plus zou uitkomen. Nu denken ze dus Nokia 8.1.
Inderdaad dat wou ik ook net posten ;)
fingerprint aan de achterkant.. pass
je moet dan elke keer het toestel vastpakken om snel even te unlocken. just my 2 cts

[Reactie gewijzigd door Mezz0 op 29 november 2018 09:30]

Je kan je beter zorgen maken waarom ze nog oude SoCs gebruiken dan de scanner aan de achterzijde.

Zelf heb ik een Redmi Note 5 en geen enkel probleem mee. Tijdens het uit me broekzak pakken bam meteen unlocked. Waar je bij voorkant of faceID eerst voor je gezicht moet plaatsen.
Oude SOCs? Hallo? de SD710 is aangekondigd Q2 2018, op 10nm proces.

bron: https://en.wikipedia.org/...hip#Snapdragon_700_series
Heb nog nooit gehad dat ik een speciale handeling moet doen om mijn telefoon te unlocked als ik hem uit mijn broekzak haal. Daarnaast heeft een vingerafdruk scanner aan de voorkant het voordeel dat deze ook werkt wanneer het toestel gewoon op tafel ligt (in mijn geval is dit de meest voorkomende use-case) zonder dat het toestel opgepakt moet worden of ik terug moet vallen op een pincode.

Vingerafdrukscanner aan de achterkant is voor mij een serieuze rede om een toestel niet mee te kiezen.

De SD710 is zeker geen trage of "oude" SoC.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 29 november 2018 09:46]

Tja ik werk heel de dag , alleen wanneer ik even pause neem of wat dan ook kijk ik op me telefoon. En dan is de telefoon de hele dag in me broekzak. En dus wanneer ik het uit me broekzak pak. heb ik vrijwel altijd de vinger op de scanner en is het unlocked.

Nu heb je ook mensen die het constant op hun tafel houden en wachtne op nieuwsfeeds, berichten dan is het wel verdomd handig zo'n scanner voorop. Maar zelfs FaceID moet je nog optillen ongeacht of het op tafel ligt.
Ter info: Ik vindt het niet fijn om een telefoon in mijn broekzak te hebben als ik zit (daar zijn ze tegenwoordig ook veels te groot voor imo). Daarnaast gebruik ik mijn telefoon ook voor mijn werk en heb ik geen social media accounts (met uitzondering van LinkedIn).

Om nu te impliceren dat ik niet/minder werk puur omdat ik mijn telefoon op mijn bureau heb liggen vind ik wel erg generaliserend. Op diezelfde basis kan ik jou ook vragen wat jij rond dit tijdstip op tweakers doet als je de hele dag werkt.
Maar zelfs FaceID moet je nog optillen ongeacht of het op tafel ligt.
Daarom sta ik ook niet te springen om dergelijke biometrische oplossingen. Vingerafdrukscanner aan de voorkant (eventueel onder het scherm) is voor mij de perfecte oplossing.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 29 november 2018 11:35]

Vooropgesteld dat iedereen vrij de keuze maakt wat hij of zij wel of niet handig vindt, maar ik begrijp jouw user-case ook niet helemaal. Onlangs had ik een monteur over de vloer die ook zijn mobiel gebruikte voor diverse werkzaamheden. Op zijn knieen gebogen in mijn meterkast had hij zijn telefoon in een zware hoes (natuurlijk handig als je in de buurt of moet hameren of boren) en kon hij de zaak bellen, een handleiding raadplegen en met een app wat testjes uitvoeren. Dat zo'n iemand (druk aan het werk) een scanner aan de achterkant onhandig vindt, begrijp ik helemaal.

Echter als dat ding op je bureau ligt (net als bij mij) is het toch ook verrekte onhandig om dat kleine klereding voortdurend op het bureau te laten liggen om te browsen, e-mail te versturen of een bijlage te lezen. Ik werk op mijn laptop en zie de meldingen voorbij komen. Is het dusdanig belangrijk dat ik direct moet reageren dan pak ik de telefoon in 95% van de gevallen in mijn hand en nooit op mijn bureau liggen.
Je kan je beter zorgen maken waarom ze nog oude SoCs gebruiken dan de scanner aan de achterzijde.
Ik zou de SD710 nu toch niet als oude SoC bestempelen. Is ook zeer capabel.
Nee hoor. Ik kan met mijn Nokia 8 Sirocco gewoon automatisch laten unlocken via SmartLock (standard functie in Oreo 8.1), zolang deze maar met een specifiek BT device is gepaired (in mijn geval mijn Garmin Vivoactive HR). Dus zolang ik in de buurt van mijn telefoon ben en mijn horloge om heb hoef ik helemaal niet te unlocken.
Lijkt me dat deze 8.1 dat ook zal kunnen.

[Reactie gewijzigd door walteij op 29 november 2018 09:41]

Je bedoelt zolang iemand de telefoon in de buurt houdt van je horloge kan deze je telefoon unlocken? ;)

Gemak en veiligheid bijten elkaar hier een beetje.
Ik ben benieuwd hoe jij je telefoon unlocked zonder hem vast te pakken? Of ligt je telefoon de hele dag op een bureau?
Toch een groot deel van de dag ja.
leg mn duim op de sensor (aan de voorkant) en hij unlocked.
Oja.. en wel als hij op mn buro ligt

[Reactie gewijzigd door Mezz0 op 30 november 2018 11:35]

net of je hem met gezichtsherkenning niet op hoeft te pakken of als de sensor aan de voorkant zou zitten, je je vingers niet in een rare spagaat moet doen om hem te unlocken terwijl je hem oppakt :)

alles heeft zijn voor- en nadelen. Op de 8 zit hij ook aan de achterkant en ik vind dat persoonlijk de meest handige plek. Als hij nu op tafel ligt doe ik een dubbeltap en tik ff snel de pincode in.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 29 november 2018 12:03]

of als de sensor aan de voorkant zou zitten, je je vingers niet in een rare spagaat moet doen om hem te unlocken terwijl je hem oppakt :)
Nou, nee. Nu heb ik tegenwoordig ook wel een smartphone met de sensor op de achterkant, maar mijn vorige smartphones hadden een sensor vooraan en daar kwamen geen spagaten bij aan te pas. Gewoon je wijsvinger inleren en je legt hem er gewoon even op en klaar.
Of, als je hem wil optillen en unlocken, je duim in een 90 stand inleren.
Als je toestel op tafel ligt kun je natuurlijk ook gewoon even snel je pincode in toetsen. Bij elk ander gebruik vind ik de scanner achterop bij mijn s9+ eigenlijk toch best handig (het leek me eerder ook niet zoveel).
Zou voor mij een argument zijn om deze te kopen. Ware het niet dat er een hap uit het scherm is. Voorlopig hou ik het dus mooi bij de Mi A1 :)
Idd, ik heb een Nokia 6.1 en Samsung s7. Scanner aan de voorkant is zoveel maal fijner
Persoonlijk moet ik zeggen dat ik dit erg jammer vind. Ik had liever gezien dat Nokia de 8 en 9 dezelfde CPU en RAM had gegeven. Dan had de 8 de no nonsense high end telefoon met aluminium unibody kunnen zijn en de 9 de luxere high end telefoon met draadloos laden, edge scherm en meer camerafeatures. Dan had je de beide high end doelgroepen te pakken gehad.
Dat had ik ook gehoopt. Dit is niet echt een opvolger voor de Nokia 8 die ik nu heb. Moet ik nog langer wachten tot de upgrade naar de 9.
Ik heb geprobeerd te wachten op het Nokia topmodel voor dit jaar. Helaas was mijn Sony niet meer te harden en was ik het wachten zat, dus ben ik voor de Google Pixel 3 gegaan.
Persoonlijk moet ik zeggen dat ik dit erg jammer vind. Ik had liever gezien dat Nokia de 8 en 9 dezelfde CPU en RAM had gegeven. Dan had de 8 de no nonsense high end telefoon met aluminium unibody kunnen zijn en de 9 de luxere high end telefoon met draadloos laden, edge scherm en meer camerafeatures. Dan had je de beide high end doelgroepen te pakken gehad.
het zelfde met de 6.1 en de 7.1 wat mij betreft.

ik hoopte bij de 7.1 toch op een SD 710 chip, een grotendeels metalen body (liefst helemaal metaal).
waar ik bij de 6.1 toch een meer nokia 7+ had verwacht.

nu lijkt het er bijna op dat deze 7.1plus straks een slechtere telefoon wordt dan de huidige 7plus.
hopelijk wordt de 8.1 dan op zijn minst wel even scherp geprijst als de huidge 7+
Ja behalve dat ik niemand iets anders voorstel nu met Android One en super mooie toestellen.

Samsung, Huawei etc .komen niet in de buurt van de stock android ervaring welke Nokia wel aanbied.

[Reactie gewijzigd door Vieuxtje op 29 november 2018 22:45]

8)7 mag ik jouw glazen bol ook even lenen?

Tot nu toe bewijzen ze anders het tegenovergestelde.
Laatst de 7.1 voor mij en m'n vriendin gekocht, dit is de beste deal die je kan krijgen als je voorheen Nexus telefoons gewend bent. Vooral het Android one gebeuren is voor de keuze geweest om hem te halen.
Laatst de 7.1 voor mij en m'n vriendin gekocht, dit is de beste deal die je kan krijgen als je voorheen Nexus telefoons gewend bent.
Dan vind ik de 7 Plus toch nog een sterkere aanbieding. Zelfde prijs, maar dan wel meer RAM (of duurder voor evenveel RAM), beduidend snellere SoC, grotere batterij.
Lijkt me een geweldige telefoon. Ze hadden wel een sneller cpu mogen gebruiken echter dan zullen ze hoger moeten gaan zitten met de prijs. Overigens gebruik ik de Nokia 6.1 Plus (X6) en daar zit ook geen high end cpu in echter is die telefoon gewoon lekker snel. Mede dankzij de schone Android versie.

Dit toestel zou een goede opvolger kunnen worden voor me mits te prijs goed is anders bestel ik hem gewoon weer uit het buitenland als de x7
probleem is dat die opvolger er had moeten zijn in de vorm van de nokia 7 series.

in beginsel lijkt het erop dat HMD de weg een beetje kwijt raakt.
er zijn op dit moment meerdere SoC's die ze inzetten waaronder een SD4xx een SD6xx en een SD8xx daar komt nog nog een SD710 bij.

logischerwijs had de nokia 4 serie dus een volgende generatie SD4xx chip gehad, de nokia 6 een SD636 de nokia 7 een SD710. en de nokia 8.1 had dan een 845 oid kunnen hebben.

terecht wordt er dan ook nog aangegeven dat het vooral in de hogere segmenten wenselijk zou kunnen zijn om 2 nagenoeg identieke toestellen te releasen. in de 8-series bijv eentje met een metalen body en een lcd-scherm en eentje met een glazen of koolstof body en een OLED scherm.

ook midrange zou je een dergelijke constructie kunnen kiezen waarbij het duurdere model van metaal is en wellicht een iets beter scherm heeft (misschien zelfs oled). terwijl het goedkopere toestel daar nog op bezuinigd. dan heb je zowel toestellen in de 250-400 range als in de 350-500 range (mid) als in de 500 - 600 ranges en 600-700 range. bovendien blijft er dan in de 750+ range nog ruimte voor een nokia 9 series met een (hopelijk) iphone-killer.
Klopt helemaal maar ik vind wel dat ze goed bezig zijn en ze hebben wel een speciale plaats bij me.

Doe mij maar een betaalbare midrange toestel ieder jaar in plaats van een high end iedere 2 jaar.
Jammer dat steeds meer fabrikanten weer ouderwets de merknaam op de voorkant zetten, zo lelijk.