Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HMD laat gebruikers Nokia 8 bootloader ontgrendelen

Gebruikers van de Nokia 8 krijgen de mogelijkheid om de bootloader van hun apparaat te ontgrendelen, zodat het installeren van custom roms gemakkelijker wordt. Fabrikant HMD biedt de optie aan, maar waarschuwt wel dat de garantie vervalt.

Juho Sarvikas, die bij HMD werkt als Chief Product Officer, maakte via een bericht op Twitter bekend dat Nokia 8-gebruikers in staat worden gesteld om de bootloader te ontgrendelen. HMD, die de merknaam Nokia mag gebruiken voor smartphones, stelt dat het voornamelijk om een optie voor ontwikkelaars gaat, maar het ontgrendelen van de bootloader maakt het installeren van custom roms gemakkelijker, en is daardoor voor ervaren Android-gebruikers interessant.

Via een speciale website kunnen eigenaren van de Nokia 8 de instructies krijgen om de bootloader te ontgrendelen. Daarvoor moeten zij wel met een aantal voorwaarden akkoord gaan. Zo waarschuwt HMD dat de fabrieksgarantie verloren gaat als de smartphone wordt ontgrendeld, en daarnaast is er geen manier om het proces ongedaan te maken. Daarnaast wordt er een reset tot de fabrieksinstellingen gedaan.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

29-09-2018 • 12:03

92 Linkedin

Submitter: MarnickS

Reacties (92)

Wijzig sortering
Het valt me op dat de gevolgen van het unlocken van de bootloader veel ernstiger zijn dan ik ooit bij een android toestel heb gezien. Het is bekend dat sommige zaken permanent worden gewist, bij sony bijvoorbeeld is het bekend dat hun de code wissen voor exclusieve features op toestellen. De camera werkt dan niet meer zo goed als voorheen en apps met DRM werken niet meer. Dat is nog te overzien gezien de telefoon buiten een paar features nog steeds gebruikt kan worden als telefoon. Mijn OnePlus 3T is zoizo te herstellen en gebruiker in de oorspronkelijke staat zonder nadeel van een unlock als je deze later ongedaan wenst te maken.

Maar dan nu, bij nokia : "Unlocking a device means you may lose some of its functionalities, including – but not limit to – telephone, radio, audio, video, payment, encryption and DRM".
Ik vind deze zin ontzettend vaag en ingrijpend klinken. Hoezo verlies je de functie om de telefoon te gebruiken als telefoon? Waarom werkt de radio niet meer? Wat verlies je precies aan audio en video mogelijkheden? Zijn dit exclusieve apps die niet meer werken? Zit je min of meer met een nooit meer werkende stock rom opgescheept? Wordt de encryptie er af gehaald of is dit nu ineens onmogelijk? Meer toelichting zou wel op z'n plaats zijn maar als ik dit vrij letterlijk op vat ben je dus gebonden aan custom roms omdat de stock rom hierna niet meer zal functioneren.
Klinkt alsof je nogal een leek bent op het gebied van custom roms, wat niet erg is :)

Met telephone, radio, audio en video word voornamelijk bedoeld de driver/firmware support.

Als die basale zaken niet goed zijn geregeld in je ROM dan ga je geheid problemen ervaren.

Encryption kan altijd wel afhankelijk van welke ROM je gebruikt, DRM voor video zoals Netflix gaat weer wat spannend worden.

Het is kind eenvoudig om je phone te bricken (bijna altijd wel weer te herstellen) als je niet weet wat je doet. Als je per ongeluk de radio firmware flashed kan je niet meer gebruik maken van het mobiele netwerk tot dat je die weer herstelt hebt.

Als zaken in een ROM niet goed geregeld zijn dan kan je bijvoorbeeld ervaren dat je phone warmer dan normaal warm word omdat er processen over hun nek gaan en maar CPU power blijven vragen. Of dat je WIFI niet werkt omdat de juiste driver support niet is geïnstalleerd. Of het aanraak scherm werkt niet zoals het moet...

Ze dekken zich terecht in.

Deze disclamer van Nokia is pretty straight forward en duidelijk als je al even bezig bent met custom roms, maar voor de leek kon er wel wat extra verduidelijking bij waarom dan en zo.
Ik flash al jaren mijn telefoon, het gaat mij om hoe het geschreven staat.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat het unlocken van de bootloader dit beschadigd en ken de "You may" vaak als een "You will". Daarom schreef ik dat ik graag meer duidelijkheid zou zien om dit stuk omdat het verwarrend werkt. Dat functionaliteiten niet werken als je een rom flasht die deze functionaliteiten nog niet of niet goed ondersteund is logisch en dat staat vaak vermeld op de pagina van de custom rom maar ze noemen hier niet het installeren van custom roms maar specifiek de bootloader unlock. En dat het unlocken van de bootloader alleen functionaliteit beschadigd ken ik dus van de tijd dat ik een sony telefoon had die vervolgens modules wist. Het is dan niet duidelijk waar het hier om gaat, een indekking voor de functionaliteit die je als gebruiker kunt beschadigen of een essentiele module die door de unlock wordt gewist.
Denk je nu echt dat Nokia zou zeggen: ga je gang, als het unlocken van de bootloader al zulke enorme gevolgen zou hebben? Had Sony toen jij je bootloader unlockte ook gezegd dat dat prima was?
Sony gaf aan dat ik de speciale camera optimalisaties zou verliesen, dat ik de garantie zou verliezen en dat sommige Xperia applicaties niet langer zouden functioneren inclusief hun eigen recovery tools. Buiten dat hebben ze niet direct gemeld dat zaken als Video, Muziek en de Telefoon niet langer zouden werken en dat komt mij in de hele custom rom scene erg onbekend voor. Er wordt altijd gezegd je kan het slopen dus het is op eigen risico, maar nooit wordt gezegd dat het unlocken zelf de zaken kan slopen omdat dat normaal gesproken nooit gebeurt.
"Normaalgesproken" is ook exact de juiste benaming. Zodra je het klanten toestaat om met de software op JOUW telefoons te gaan klooien (om het maar populair te noemen), weet je totaal niet wat ze gaan doen. Iemand die de verkeerde rom erop gooit, waardoor allerlei hardware ineens niet meer werkt kan dingen doen waar je vooraf niet eens aan gedacht hebt. Iemand die weet wat hij doet, snapt die disclaimer wel en wie dat niet weet schrik je er mee af. Dat laatste is geen gek effect :P
In dit geval licht het toch echt anders "Unlocking a device means you may lose some of its functionalities" er staat toch echt impliciet dat het hier om een Unlock van het apparaat gaat. Iets dat normaal gesproken enkel je safetynet status aan tast en een factory reset uit voert en bij sommige vendors ook een DRM module wist. Ik als Tweaker van mijn telefoon weet nu dus niet of de officiele software wel functioneel blijft als ik Unlock of ik enkel deze functionaliteiten kan terug krijgen via een Custom Rom zonder dit te vragen aan mensen die de stap al hebben uitgevoerd. Dat flashen en rooten dingen kapot kan maken weet iedereen, en als ze iets neer zetten als "Unlocking your device opens you up to the possibility of breaking your device in part or in full which we won't cover under warrenty." dan weet iedere tweaker waar het over gaat, mij gaat het om het feit dat zij naar de Unlock en niet het flashen refereren wat de onduidelijkheid werkt.

[Reactie gewijzigd door henk717 op 29 september 2018 21:02]

In dit geval licht het toch echt anders "Unlocking a device means you may lose some of its functionalities"
Er zijn variaties van "Unlocking". Goed en slecht. Je weet niet wat voor methoden er nog bedacht kunnen worden. Misschien is de manier van HMD, dat alle firmware eraf gaat :P
Als fabrikant zou ik ook de disclaimer van HMD gebruiken - als je wijs was ;)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 1 oktober 2018 10:10]

Of als je BV totaal geen benul of denkt enig benul te hebben van het unlocken van je bootloader, het installeren van een custom recovery, en het het installeren van een custom ROM. En je daarmee je PDII verpest Omdat geen enkel mobiel netwerk jouw telefoon accepteert als geautomatiseerd en geauthoriseerd telecom waardig appareraat. En jij hem alleen nog maar kan gaan gebruiken als mini TAB op je WIFI. mits je weet hoe dit te herstellen. }:O En daarvoor heb je zeer specifieke gevens nodig die je evt uit een zeer goede back-up halen kan. En weer terug kan zetten met zeer specifieke software.

JUST FLASHING does not give you the knowledge of FACTORY DEVELOPMENT. Knowing partially both still is MIXED REALITY.

I love this....

[Reactie gewijzigd door Extrema op 30 september 2018 00:22]

Dat is een kwestie van begrijpend lezen natuurlijk. "You may lose some functionalities..." betekent "Mogelijk functioneert ... niet meer". Nokia kan onmogelijk verantwoordelijk gehouden worden van fouten die mensen maken die dit soort toch wat complexe handelingen met hun telefoon uithalen. Dit is bedacht door een team advocaten die de techneuten gewoon gevraagd hebben: "Wat kan er allemaal mis gaan? Worst case scenario graag."
Correct. Dit is precies hoe het eraan toe gaat in de Linux-wereld, dat is vrijwel hetzelfde principe als het modden van een telefoontje. In het begin is het misschien eng maar als je eenmaal een beetje handig wordt met die software dan waardeer je de vrijheid en customizability die het geeft en dan neem je voor lief dat je incidenteel je systeem doet crashen, altijd met de geruststellende gedachte dat het kinderlijk eenvoudig is om bij een gecrasht OS alle data veilig te stellen en een nieuw systeem te installeren. :)
Dat een bedrijf hier geen verantwoordelijkheid neemt en waarschuwt dat - afhankelijk van de fouten die de modders en de gebruikers maken - er iets mis kan gaan, dat is volstrekt normaal en geen enkel probleem. Zolang het bedrijf maar toestaat dat je het wel doet, op eigen verantwoordelijkheid.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 29 september 2018 20:35]

Klopt.
En dat schikt velen af.
Want

Al is het echt wel zo dat 9,9 van 10 keer. Je Smartphone unlocken,flashen,etc relatief veilig te doen is en je echt veel langer gegarandeerd kan doen met zowel je telefoon als nieuwe varianten van je os op een smartphone.
alleen unlocken doet normaal niet meer dan een factory reset (en misschien wat beveiligingsgerelateerde functies uitschakelen). maar nokia zegt dat unlocken betekend dat je functionaliteit kunt verliezen als (en is niet gelimiteerd tot) telefoon, radio, geluid en video en meer. wat doet unlocken bij nokia anders dan bij andere merken? het lijkt haast dat unlocken in dit geval betekent dat je gelijk een custom rom flashed waar bepaalde functionaliteit wellicht niet werkt. normaal moet je bij het unlocken redelijk je best doen om daar iets mis te laten gaan.

ze kunnen dan beter zeggen dat het unlocken er voor zorgt dat je dingen kunt doen die problemen kunnen veroorzaken

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 1 oktober 2018 09:58]

[...] you may lose [...]
Welkom in de wondere wereld van disclaimers en legalese.
Met Sony ik weet niet hoe actueel dat probleem is, maar je kunt dat omzeilen simpel door een backup te maken van de juiste partitie voor dat je gaat unlocken.

Met Samsung heb je Knox, en afaik als je Knox status 0x1 is = heb je ooit iets met de software/bootloader gedaan, kun je dat nooit meer terug draaien, ook laad je stock terug en zou je problemen ervaren met dingen zoals secure folders en Samsung pay.

Maar terug naar HDM, dat lijkt gewoon op een standaard tekst van, als iets fout gaat we zijn niet voor verantwoordelijk. En ja, hier in Nederland zijn de consumenten regels scherp en kom je als producent niet mee weg door het alleen iets te zeggen in je voorwaarden, echte in andere landen kan dat prima.

Als je BL unlocked is, tenzij je een custom kernel gebruikt of een andere truk om je safetynet tests op ok te krijgen, kun je geen Netflix in FHD/HDR kijken, kun je sommige apps niet gebruiken of downloaden, dit wordt allemaal terug gedraaid als je weer je telefoon naar stock met locked BL flasht.
Akkoord.

Maar iemand die zo ver is custom te gaan kan dat met gemak doen op safety.net controle. :)

Immers de custom recovery.

[Reactie gewijzigd door Extrema op 30 september 2018 00:33]

Ik heb een Nokia 8 maar omdat de android versie al aardig "kaal" is heb ik mij nooit verdiept in dit soort dingen.

Wat kan het mij brengen als ik de bootloader unlock? Custom firmwares?
Custom roms vooral.

Met bijvoorbeeld LineageOS heb je wekelijkse Over-The-Air updates, zodat je telefoon up to date blijft met veiligheidspatches. Maar Nokia's beleid met updates is al erg goed volgens mij, dus kan je net zo goed bij de stock rom blijven.

Ik wil i.v.m. privacy liever geen Google Play Services op mijn telefoon, dus ik heb LineageOS met microG (https://lineage.microg.org/). Zo kan ik veel (niet alle) apps die een depencency op Google Play services hebben gebruiken, zonder dat er data naar Google gaat.

Aangezien Nokia het ontgrendelen van de bootloader tot nu toe niet faciliteerde, zijn er echter nog geen officiële LineageOS-roms voor Nokia's.

Verder is maakt het unlocken van de bootloader - volgens mij - noodzakelijk het veel makkelijker om je telefoon te rooten. Dus als je dingen wil doen / apps wilt gebruiken waar je root permissions voor nodig hebt (bijvoorbeeld het XPosed framework), dan is deze stap van Nokia nuttig voor je.

Edit: laatste alinea aangepast n.a.v. @s1h4d0w's reactie. Thanks!

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 29 september 2018 13:53]

Ik wil één puntje corrigeren, om te rooten is niet persé een unlocked bootloader nodig, maar het maakt het wel een stuk makkelijker om root te krijgen.
Hoe wil je rooten als je de bootloader niet unlocked? Je moet toch iets flashen in je boot of system?

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 29 september 2018 16:06]

Je kunt altijd exploits in de firmware zoeken die je root laten bemachtigen. Een beetje zoals het op iOS werkt.
OKe, technisch gezien heb je inderdaad gelijk, had ik niet zo snel aan gedacht. Maar vrijwel niemand kan dat, exploits zoeken in een firmware en ik denk niet dat er momenteel een concreet voorbeeld is te noemen waarop dat zonder meer werkt. In elk geval zijn dat zulke hoge uitzonderingen dat ik eigenlijk vind dat je correctie op @ChillinR niet terecht is. In verreweg (>99% schat ik) zul je je boatloader moeten unlocken om te rooten.

Ik root m'n toestellen al sinds de eerste (en mijn enige) iphone in Nederland uitkwam, en daarna eigenlijk m'n Android toestellen op gestelecteerd (als er geen unlock is, koop ik em niet). Ik weet bijvoorbeeld dat het op een ouwe S5 firmware werkte zolang je niet geupdate had in ieder geval. Towel root heette dat geloof ik.
Niet altijd; ik herinner me dat ik een Chinese telefoon met MTK-chip kon rooten door een apje te installeren (ik geloof dat dat framaroot was),.
Custom roms met veel meer features, snellere updates naar nieuwe Android versies, batterij gaat meestal langer mee etc. Etc.
Voor een high-end Nokia smartphone is het maar de vraag of je dan sneller een stabiele nieuwe Android versie kan krijgen aangezien Nokia goed z'n werk doet qua updates (momenteel).
Zou het zelf vooral handig vinden nadat je geen updates meer krijgt omdat toestel niet meer ondersteund word.
Zelf maar Nokia 3, maar ben wel van plan dan eens te kijken of ik er custom ROM op kan draaien als ik geen updates meer krijg.
Mm, dat kan je wel vergeten met een mediatek cpu.
je hebt met custom roms (in ieder geval lineage os) vaak weekly updates, en dus krijg je vrijwel altijd sneller updates dan welke fabrikant dan ook, en ik denk dat dit niet anders is bij nokia.
Ken genoeg gebruikers (waaronder mijzelf) dat ik niet helemaal blij van zou worden als ik om de week updates moet installeren. Heb zelf een OP5 met de 'custom' Oxygen updater en daar krijg ik.. 1x per 2 maanden wel eens een update? Vind ik zelf een beter idee en gedachte.

Maar goed, ieder z'n voorkeur hoe snel hij of zij z'n updates wilt hebben. :)
Ik root vooral voor Magisk modules en adblock.
Niet alleen de custom firmware. Ook de snelheid van je mobiel. Plus de opvolgende OS varianten die je fabrikant niet meer geven plus de customization. En je dus een paar jaar langer je mobiel zouden kunnen laten gebruiken. En je dus minder vaker een dure mobiel laten aanschaffen.

Het is de moeite waard.
Sowieso een niet werkende camera en veel forced closes :p
Dus vooral handig om na de opvolger van Pie, bijv. Lineage erop te zetten?
Indien de batterij dan nog wat voorstelt, wel een fijne optie om te hebben.
Of misschien Jolla Sailfish / Ubuntu Touch (wat door ontwikkeld wordt door de community).
Of Plasma Mobile op KDE Neon of postmarketOS!
Dat is nou het jammere. Met een telefoon van 3 jaar oud zal je sowieso wel onder de 80% van de fabriekscapaciteit zitten. En hoe lager dat wordt hoe sneller het gaat(omdat je steeds vaker en vaker moet opladen). Je kan natuurlijk zelf dingen doen als nooit de telefoon compleet leeg laten lopen of helemaal vol te gooien.
Tussen 35-70% houden geloof ik :-)
Dat maakt niet zo heel veel uit, des te meer je van het min en max afhoudt des te langer je batterij mee zal gaan. Of het nou 35-70 is of 5% tot 95% is, het slijt de cellen minder snel.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 30 september 2018 18:49]

Onlangs las ik in een ander artikel dat HDM het unlocken juist onmogelijk heeft gemaakt sinds de veiligheidsupdate van augustus 2018.

Waar is Nokia mee bezig? :?

https://androidworld.nl/nieuws/nokia-bootloader-unlocken/
In zijn beveiligingsupdate van augustus heeft HMD Global, fabrikant van het Nokia-merk, een einde gemaakt aan de enige methode waarmee je de bootloader van een Nokia kan ontgrendelen. Het is daarmee gedaan met rooting en custom ROM’s.
Dat was via een onofficiële manier. Je moest aan iemand uit India of zo €5 betalen en dan was je telefoon unlocked. Nu hebben ze dat geblokkeerd en nu hebben ze een officiële weg gemaakt om je toestel te unlocken
Altijd mooi om te zien dat custom roms mogelijk gemaakt worden. Ik heb zelf eigenlijk nooit echt zonder custom rom android gebruikt. Root is natuurlijk belangrijk maar ook de vaak kleine aanpassingen aan android die je zonder custom rom gewoon niet kan doen ben ik erg aan gehecht. Verder heb ik minder Google bloatware zoals bijvoorbeeld de gmail app die ik nooit zal gebruiken.

Ik snap best dat niet iedereen dit belangrijk vindt maar voor mij persoonlijk is een custom rom een must.
Dat andere mensen het niet belangrijk vinden is irrelevant. Het punt is dat mensen die graag enige privacy willen de mogelijkheid moeten hebben om zelf te bepalen welke software er wel en niet op staat en wat je telefoon doet. Anders gezegd, de eigenaar van de telefoon moet de baas zijn over die telefoon en niet het bedrijf van wie je die telefoon hebt gekocht. Niet alleen is het mooi dat HMD deze fundamentele gebruikersrrechten respecteert, ook is het verstandige business aangezien een aanzienlijke groep gebruikers dan eerder je telefoon koopt. Nu zijn er natuurlijk ook die bedrijven die dirt cheap hun telefoontjes verkopen met de nodige strings attached: in-OS reclame en zo. Dat is op zichzelf geen probleem want daar betaal je naar en je weet waar je voor kiest. Echter, als je €400->€1000 voor een telefoontje betaalt dan moet je gewoon zelf kunnen bepalen wat er met je apparaat wel en niet gebeurt. Net als dat veel gebruikers het niet accepteren dat W10 een hoop telemetrie heeft ingebouwd en in het besturingssysteem advertenties inbouwt en bloatware meelevert vinden veel gebruikers dat bij hun telefoontje ook niet prettig.
Veel te laat.
De mensen die dit soort custom ROMs ontwikkelen hebben nu al lang voor een ander toestel gekozen. Ik ben blij dat ze het nu alsnog doen, maar dit had dus al veel eerder gemoeten.
Alsof dat soort mensen staan te springen om ROMs te maken voor een bedrijf dat voorheen Microsoft telefoons maakte en praktisch gezien al het marktaandeel verloren had?

Vanuit strategisch oogpunt, eerst marktaandeel = geld verdienen en daarna de puntjes op de i (hardcore fans onboard), is dit een prima tijdstip.
Dit is een ander Nokia. Deze telefoons komen van HMD global, een Fins bedrijf waarin slechts een aantal medewerkers van het oorspronkelijke Nokia werken.
Deze telefoons hebben niets te maken met de smartphone divisie van MS.
Dat het een ander Nokia is snapt de consument? De die hard core fans vinden overigens dat dit gewoon Nokia is, zelfde mensen in een kantoor ernaast.
Je had het over de Custom Rom developers, niet over de gewone consument. Daar slaat dan ook mijn antwoord op.
je hebt het dan over windows phone toestellen van microsoft en nokia, geen android toestellen van nokia.
bovendien ging het bij de negativiteit over windows telefoons puur om het os, en te weinig apps, niet om het merk en de hardware.
Ik heb het over een merk dat niet bekend stond om z'n kunnen samenwerken met custom ROM Devs. Een band bouw je op vertrouwen, niet door je als gewillig persoon van de verkeerde kant op te stellen.
Voor dit toestel inderdaad te laat. Maar wel goede publiciteit, als dit het begin is van het ontgrendelen van alle toekomstige telefoons.
Dat maakt dit toestel gelijk een héél stuk interessanter voor een boel mensen. Het gebrek aan deze optie was voor mij de reden en paar maanden terug geen Nokia te kopen, fijn dat dit "opgelost" is.

[Reactie gewijzigd door KrazyJay op 29 september 2018 12:07]

maar dan moet er nog wel genoeg ondersteuning komen vanuit rom developers en mensen die de telefoons kunnen rooten etc. er zijn genoeg telefoons gehad die je gemakkelijk kon unlocken, maar waar vrijwel geen stable custom roms voor waren, waardoor je dan alleen maar kon unlocken en eventueel rooten (en daar vervolgens niks mee kunnen omdat heel veel niet wordt ondersteund door stock roms).
Dit is nu net een van de weinige Android toestellen waarbij dit niet echt nodig is doordat HMD stock Android aanbiedt kunnen zij sneller de laatste Android versie & veiligheid updates aanbieden.

Voor het installeren en testen van nieuwe OS'en zou het echter wel handig zijn maar zou dit beter door middel van developer account regelen.

De winst van snellere updates, langere batterij duur etc. zal naar mijn verwachting miniem zijn bij Nokia's.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 29 september 2018 12:12]

Omdat het stock Android biedt wil het nog niet zeggen dat er sneller geüpdate kan worden. Zie Motorola.
het wil wel zeggen dat het sneller kan, maar niet dat het ook gebeurt (al is dat bij nokia wel het geval). bovendien heeft motorola ook de nodige aanpassingen in hun roms.
Binnen de EU vervalt de garantie nooit. Software-garantie staat los van hardware-garantie. Dus hier in Nederland, zolang je je telefoon niet bricked door een software-probleem(dit geldt ook als er een hardware probleem is onstaan door software), kan je altijd garantie claimen bij de winkel.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 29 september 2018 12:46]

Dat klopt volgens mij op zich wel, maar de vraag is ook waar de bewijslast ligt. Als de fabrikant bij een toestel ouder dan ik meen 6 maanden claimt dat het defect komt door jouw toedoen dan is het aan jou om te bewijzen dat het defect veroorzaakt is in het fabricage proces en niet daarna toen jij het al in bezit had. Afhankelijk van wat er mis is met je toestel kan dat lastig tot schier onmogelijk te bewijzen zijn.

Het zou zomaar kunnen dat als je de bootloader unlockt en zij geven dit aan dat je dan niet eens die 6 maanden meer hebt.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 29 september 2018 12:27]

Als je bij de winkel je Samsung liet repareren en KNOX was getript dan kreeg je er een brief bij waar op staat dat ze niet meer de software kunnen aanpassen maar dat de hardware wel gerepareerd was, waar nodig.

De winkel zelf zal nooit kijken wat het probleem nou is, die sturen het direct door naar de fabrikant. Als die zegt dat door software aanpassingen er geen garantie geclaimt kan worden, kan je er inderdaad een zaak van maken. Maar als bijv. al een Samsung gewoon doorgaat met reparatie binnen de EU, dan lijkt het me sterk dat andere fabrikanten dit niet doen, omdat het wel gewoon tegen de wet is.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 29 september 2018 12:47]

Ja, de meeste fabrikanten doen er gelukkig niet zo moeilijk over, maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo is. Zeggen dat je garantie nooit vervalt is gewoon klinkklare onzin, er zijn zat situaties waarin je garantie kan vervallen en de software aanpassen kan daar best onder vallen. Het hoeft ook niet alleen maar bijvoorbeeld een gebrickt toestel of zo te zijn, je kunt ook bijvoorbeeld de kloksnelheid van de SoC hoger gezet hebben wat tot problemen geleid heeft.

Een zaak starten kun je doen ja, je kunt het ook aan je rechtsbijstand voorleggen (en goed kans dat zij het toestel dan gewoon vergoeden), maar daar heeft niet iedereen de mogelijkheden toe. Ik zeg dus alleen maar dat die garantie wetten ons niet zo goed beschermen als dat mensen hier altijd roepen. Dat het in de praktijk meestal voor ons goed uitpakt doet daar niks aan af. Maar als praktijkvoorbeeld, Apple heeft bijvoorbeeld heel lang maar één jaar garantie geboden en succes als je ze aan wou klagen hoor (ik geloof dat ze dat ondertussen veranderd hebben maar ik heb niks van Apple dus volg het niet).
Zeggen dat je garantie nooit vervalt is gewoon klinkklare onzin, er zijn zat situaties waarin je garantie kan vervallen en de software aanpassen kan daar best onder vallen.
Nee dit is dus in het beginsel niet waar.

Wat jij zegt is dus zelf veroorzaakte HARDWARE-schade, door het gebruik van software. Dit heb je zelf veroorzaakt. Als je zelf er voor zorgt dat de hardware kapot gaat dan valt dat dus niet binnen de garantievoorwaarden in Nederland. Dit is dus ook wat ik tussen haakjes heb gezet in mijn originele reactie.
Dynafix deed behoorlijk lastig.
Totdat ze van mijn rechtsbijstand en HTC de opdracht kregen om mijn toestel wel te repareren.
Kleine kanttekening. Zolang je binnen de fabrieksgarantie zit(of extra garantie koopt). Ligt het bewijslast nog steeds bij de winkel. Tevens is het bewijslast voor de consument aardig snel te weerleggen en zal de winkel toch echt met een goed herhaal komen.
Mja, ik ben geen advocaat, maar bovenstaand verhaal is mij door een niet nader te noemen fabrikant gegeven toen ik en wat collega's bij een training aan hun vroegen hoe het zat met het niet geven van 2 jaar garantie :)
Maar goed, mijn punt was voornamelijk dat gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde zijn. Veel mensen hebben ook helemaal geen zin om er echt achteraan te gaan als de winkel of fabrikant moeilijk doet.
Tuurlijk, maar er is nog steeds een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Probeer maar eens een laptop zonder OS te kopen bij de Mediamarkt.

Wettelijk zou het moeten kunnen, maar in de praktijk.....

Liever producten kopen van bedrijven die op voorhand geen barrières opwerpen.
Dat is met telefoons helaas niet haalbaar. In het beginsel is het al belachelijk dat zo'n ding zonder enige optie zijn software laadt van een interne storage. Op een PC kan het OS locken wat ie wil maar als je je apparaat opstartvolgorde verandert gaan we gewoon van een ander apparaat met een andere bootloader starten. Het hele root/jailbreak verhaal wat bij telefoons daarna volgt bestaat alleen maar door deze beperking. Hoezo moet je je bestaande software aanpassen als je een customized OS wil draaien? Als je het mij vraagt zou een compatible ARM kernel en basis I/O drivers plaatsen op de plek waar die worden verwacht voldoende moeten zijn, althans, bij eerlijke computers.
Telefoons zijn ontworpen om het fabrieks OS te draaien.
Ze zijn tegen het afwijken daarvan beveiligd, zodat een kwaadwillende bijv geen kernel met keylogger ofzo kan installen, waar de gebruiker niks van merkt.
Voor de meerderheid is dat in principe een goeie oplossing.

En ja, als je zelf aan de gang wilt met je eigen kernel/rom, dan moet die beveiliging worden opgeheven via eoa procedure die moeilijk te misbruiken is.
Als dat een vrij toegankelijke bios setting of jumper was, dan is het ook een beveiliging van niks.
Dus dan maar zo.
Als die beveiliging eraf is, kan je naar hartelust kernel+drivers flashen op de daarvoor bestemde partitie, of de bootloader aanpassen.

Dat dat bij PC's makkelijker is, is vanwege standaarden zoals ACPI/UEFI en een cultuur/aanbod van meerdere generieke OS'en die je zelf kan installen, wat dat betreft zijn PC's toch vrij uniek, mede dankzij Microsoft/Intel.
Terwijl er vziw geen standaard ARM kernel/OS is dat overal op boot, mede omdat de ARM cultuur (ook van oudsher) gericht is op 1 softwaresysteem dat nooit verandert, en daarom ook niet gebonden is aan standaarden voor hoe een platform precies ingericht moet zijn (qua I/O adressen tot aan zelfs de CPU).

Tuurlijk zou het leuk zijn als dat anders was, en ze voor de kleine minderheid documentatie leveren hoe hun platform in elkaar steekt zodat je weet hoe je uboot of kernel moet bouwen.
En zou ook leuk zijn als driver auteurs van bijv Qualcomm meedoen met hoe het werkt in Linux land, zodat je niet afhankelijk bent van 1 specifieke kernel uit het Pleistoceen om hun closed driver gedrocht te kunnen gebruiken voor een beetje 3D versnelling, of GPS/camera etc.
Maar ik vind het niet raar dat dat voor de meeste fabrikanten weinig prioriteit heeft. Er is niks oneerlijks hieraan, je weet wat je krijgt, ze doen geen beloftes dat het anders werkt.

Er wordt wel gewerkt aan meer standaardisatie wbt ARM platforms trouwens, zie bijv hier.
Sony doet ook goed werk voor mainline kernel support van hun telefoons (zie hier), en volgens mij zitten Nexus/Pixel toestellen ook in mainline. Oja, en Fairphone natuurlijk.

Stem met je portemonnee zou ik zeggen. De meerderheid stemt uit onwetendheid of desinteresse op gesloten wegwerpdingen (en GPL schenders zoals Xiaomi en HTC), geen wonder dat het aanbod daar dan op wordt afgestemd, maar er is nog steeds keus.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 29 september 2018 21:02]

verschil is natuurlijk wel dat een pc en een smartphone een heel ander doel hebben. een smartphone kun je zien als een embedded systeem, die specifieke hardware heeft en bijbehorende firmware die aan bepaalde eisen voldoet. het is daar ook niet echt nodig om zo flexibel te zijn als een pc, waar je vrijwel altijd dezelfde instructieset hebt waar je mee kunt werken, met eventueel extra functionaliteit die door middel van een extra driver gebruikt kan worden.
Flauwekul, het zijn 2 verschillende generaties all-round computers.
Tuurlijk, maar er is nog steeds een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Of probeer maar uberhaupt een beetje service te krijgen van HMD als het te lastig voor ze wordt.. Nu al voor de 4e keer m'n Nokia 8 moeten opsturen voor reparatie, en nu zeuren ze over dat het buiten garantie valt... Nu maar weer zien te regelen dat ik m'n gelijk krijg...
Wat is er met je Nokia 8 aan de hand dan? Heb je hem laten vallen of ging er vanzelf iets fout met je toestel?
1e keer: microfoon werkte niet meer, moederbord vervangen
2e keer: beeldscherm werkte eerst voor de helft en daarna helemaal niet meer, moederbord vervangen
3e keer: na reparatie zat er een witte vlek in het scherm, moederbord + scherm vervangen
4e keer: identiek aan probleem 2

En de telefoon is alleen tussen reparatie 3 en 4 gevallen - en door al het gedoe van in en uit elkaar zetten resulteerde dat gelijk tot een kleine barst in het scherm. Telefoon werkte wel nog, anderhalve maand daarna viel hij ineens weer uit net als bij het probleem van reparatie 2...

Nokia zegt nu de telefoon wel te willen repareren, als ik eerst 106 euro betaald voor het vervangen van het scherm. Maar het scherm hoeft niet vervangen te worden, dat barstje stoort me niet. En ik heb geen behoefte aan 106 euro uitgeven aan een telefoon die je nieuw voor 299 euro koopt...
die barst zal niet door al dat gedoe van in en uit elkaar halen gekomen zijn na een val. een barst heb je heel snel. en bij een barst vervalt vrijwel altijd je garantie.
en als je dan weer probleem 2 hebt, is het logisch dat ze het scherm willen vervangen.
Daar zegt toch ook niemand iets van? Ze waarschuwen slechts dat de fabrieksgarantie vervalt. En daar hebben ze alle recht toe.
Dat is niet helemaal waar. Een fabrikant mag bepaalde voorwaarden stellen aan de gebruiker. Die voorwaarden mogen een normaal gebruik niet in de weg staan, maar mogen wel eisen dat je "als goede vader" met een product omgaat. Bij een smartphone mag je daarom bijvoorbeeld schade door vallen of water uitsluiten.
Hier wordt je duidelijk op de voorwaarden en risico's gewezen en daar dit geen actie is die voor gewone consumenten is bedoeld mag een uitzondering op de garantie worden gemaakt. Mocht je aanspraak maken op de garantie, dan ligt de bewijslast wel bij de fabrikant. In dit geval is dat geen probleem, anders krijg je de instructies niet.
Een goede zet van HMD. Dat maakt het mogelijk om stock Android of een open source systeem erop te zetten.
Nokia levert al een stock android versie :Y)
Nokia levert een Android One versie van Android met een paar eigen apps en de gehele Google suite.

Wil je stock Android (aka AOSP) draaien of een andere fork er van (zoals LOS) dan moet je je bootloader WEL unlocken.
De Nokia 8 valt buiten Android One, hè. Lijkt me trouwens dat de rest volgt zodra de voorwaarden mbt Android One dat toelaten. HMD gaat vast niet zo'n unlock-systeempje opzetten voor maar één van hun telefoons.
Ja klopt, de nokias van 2017 zijn dan geen Android One, maar ook geen Stock als we vanuit gaan dat pure stock aosp is.

Android One levert volgens mij geen voorwaarde tegen de opening van de bootloader, Xiaomi en andere doen dat gewoon en Google zelf maakt het openen van de Pixel BL erg makkelijk, geen codes of registratie nodig

HDM doet hier gewoon slecht, een jaar geleden zeiden ze al dat ze dit zouden doen... Voeg dan daarop dat HDM continu te laat is met vrij gegeven van de Linux kernel code, kun je zich bedenken dat de "echte" Android dev community niet blij is met die nieuwe Nokia.
Ben het helemaal met je eens. Stock Android is niet Android One. Dan had het wel Stock Android gegeten :-)

Al die 100 onverwijderbare Google troep staat er bij Stock Android niet op. Heb er wel eens een toestel voor uit China gehaald, die had er ook echt helemaal niets op staan.
Dat is dan ook het verdienmodel van Google. Ze bieden Android aan aan andere bedrijven maar met de strikte voorwaarde dat die bedrijven ook allerlei andere software (van Google) op het telefoontje moeten installeren. In de PC-wereld zouden we dat bloatware noemen.
Klopt. En je wordt stevig gedownmod omdat mensen het daar niet mee eens zijn. (ook al is het geen mening, maar gewoon een feit.)
Arokh, ik trek me allang niets meer aan van het modsysteem bij dit deel van Tweakers aangezien er meer mensen zijn die met hun eigen subjectieve mening 'modereren' dan op basis van feiten. Een niet-deskundige jury neem je beter niet serieus. Prima hoor. Ik vind het niet erg dat ik net zo vaak een +2/+3 hier krijg als een 0/-1 krijg al naargelang of dat een mening populair is, Tweakers-karma interesseert me niet. :)
Ik waardeer het overigens wel dat er een aantal mensen zijn die hier tegenin gaan en dan weer meer punten geven om het recht te trekken. Dat doe ik zelf ook vaak.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 29 september 2018 20:30]

Mijn 2 centen.
Niet zozeer offtopic dan wel irrelevant (wat ook bij het mod-systeem staat uitgelegd) of iig geen toegevoegde waarde. Jouw opmerking is een schot in open doel. Dit weet het overgrote deel van tweakers al en geeft geen (of weinig) toegevoegde waarde. Daarom kom je op 0 uit waarschijnlijk. Dat het een feit is wil dan ook niet meteen zeggen dat je +1 of +2 krijgt.