Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft: handmatig Windows updaten kan je tot testgebruiker maken

In een uitleg over maandelijkse Windows-updates maakt Microsoft bekend dat wie in de laatste twee weken van de maand handmatig naar updates zoekt, een previewversie voor testdoeleinden binnen kan krijgen.

Microsoft hanteert verschillende typen Windows-updates die de kwaliteit en beveiliging moeten verbeteren, legt Michael Fortin vice-president van Windows bij Microsoft uit. Bekend zijn de B-releases, waarvan de 'B' naar de tweede week van de maand verwijst. Dit zijn de updates die met name uit beveiligingspatches bestaan en die dan ook op de dinsdag die bekendstaat als patch tuesday, of update tuesday, verschijnen.

Maar er zijn ook C- en D-releases volgens Fortin, die dus in respectievelijk de derde en vierde week van de maand verschijnen. "Dit zijn previewreleases, met name bedoeld voor commerciële gebruikers en geavanceerde gebruikers die 'zoeken' naar updates", stelt de vice-president, waarna hij uitlegt dat dit zoeken uit het op 'Check for updates' bij Windows Update bestaat. "De bedoeling van deze releases is om de niet-beveiligingsupdates die onderdeel uitmaken van de daaropvolgende dinsdagupdates te testen", stelt hij verder.

Microsoft heeft voor het testen van Windows het Insider-programma, waar gebruikers zich expliciet voor moeten aanmelden. Dat is echter vooral bedoeld voor het testen van komende Windows-versies met bijbehorende nieuwe functies. Weinig doorsnee gebruikers zullen in ieder geval weten dat ze kans lopen testgebruiker te worden door handmatig op updates te controleren. Daarnaast meldt Microsoft dit ook niet bij Windows Update. In hoeverre de C- en D-updates niet al getest zijn door bijvoorbeeld Insiders is overigens niet bekend.

Fortin maakt verder nog bekend dat Microsoft maandelijks meer dan een miljard apparaten updatet met software van Windows XP tot Windows 10, op basis van betaalde contracten. Tijdens piekmomenten gaat het om duizend apparaten per seconde.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-12-2018 • 12:59

191 Linkedin Google+

Submitter: Roy23

Reacties (191)

Wijzig sortering
Precies om deze reden draai ik het volgende Powershell script op onze WSUS-servers om periodiek deze preview updates te declinen. Kan uiteraard ook als scheduled task.

Edit:
WSUS = Windows Server Update Services. Script is bedoeld voor zakelijke omgevingen, niet voor de consument.
[Boolean]$useSecureConnection = $True #$false voor niet-ssl
[Int32]$portNumber =8531 #8530 voor niet-ssl
[String]$updateServer = "hostname van je wsus server"
[void][reflection.assembly]::LoadWithPartialName(“Microsoft.UpdateServices.Administration”)
$wsus = [Microsoft.UpdateServices.Administration.AdminProxy]::getUpdateServer($updateServer,$useSecureConnection,$portNumber)
$UpdateScope = New-Object Microsoft.UpdateServices.Administration.UpdateScope
$UpdateScope.ApprovedStates = "NotApproved"
$PreviewUpdates = $wsus.GetUpdates($UpdateScope) | Where-Object {$_.Title -like "*Preview of Monthly*"} | ForEach-Object {$_.Decline(); $wsus.DeleteUpdate($_.Id.UpdateId.ToString());}

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 15 december 2018 14:14]

Handig en vooral ook een nuttig script, omdat er dus voor de preview-updates geen classificatie is opgenomen binnen WSUS en je dus ook de preview-updates niet vanuit de GUI kunt disablen.

WSUS is alleen niet iets dat een gewone thuisgebruiker heeft draaien en er dus nog niks soortgelijks voor de thuisgebruiker is. Tenzij je WSUS Offline wilt gaan gebruiken en die iedere keer handmatig gaat updaten, maar dan ga je ook volledig voorbij aan het automatisch updaten van je syste(e)m(en).
Moet je niet sowieso al Win10 Pro draaien om uberhaupt enige toegang te hebben tot dit soort zaken?... Ik kan er zelf niet veel over zeggen omdat ik (uiteraard) win10 Pro draai maar is het niet zo dat Home gebruikers totaal geen toegang hebben tot dit soort zaken? (Ik weet bijv wel dat Home users níet de optie hebben om upgrades te deferren).

Also, het lijkt me niet dat Microsoft mensen die op 'check voor updates' clicken een C of D versie gaan aanbieden wanneer deze zelfde mensen enige vormen van telemetrie uitgeschakeld hebben en nooit een (appcrash) rapport naar microsoft versturen.... of zouden ze niet zo slim zijn om hier een check op uit te voeren alvorens een systeem een C of D update aan te bieden? :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 14 december 2018 17:47]

Ik snapte het in eerste instantie ook niet, maar hij heeft het over hoe je je update server (WSUS = Windows Server Update Services) kan configureren zodat deze die preview updates niet beschikbaar maakt aan de clients die de server gebruiken (althans, als ik het nu goed begrijp).
Gaat dus alleen maar over grote zakelijke omgevingen, dit heeft helemaal niks met een thuis gebruiker te maken (edit: de reactie van FREAKJAM bedoel ik dan).

Dat had best even er bij mogen staan hoor, we zijn niet allemaal IT beheerders... :>

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 14 december 2018 19:44]

Ja ik weet best waar WSUS voor staat.. maar mijn punt ging meer over het feit dat dit klinkt als een particulier iets... en gros van de particulieren hebben toch allemaal win10 home... en al dat soort volk gaat toch écht niet op 'zoek naar updates' drukken... maar juist het type persoon dat wél win10 pro draait en dus wél toegang heeft tot geavanceerde opties en kennis om ze te benutten en de kennis om de meerwaarde van privacy in te zien... dát zijn nou juist de mensen die wellicht eens op die knop zullen raggen.. maar waar Microsoft dus geen drol aan heeft om ze een C of D update aan te bieden want die mensen versturen geen statistieken terug naar Microsoft...

Mijn punt was dus dat het statistisch gezien onwaarschijnlijk is dat iemand die op die knop drukt ook echt gaat toevoegen aan je 'betatesting' :+

Uiteraard is dit allemaal speculatief.. maar ik vond het wel grappig om te vermelden.
En jij weet welke info naar MS verzonden wordt als het op 'basis' staat? Volgens wordt er dan wel info over die preview updates verzonden, anders zou dit een nutteloze actie zijn van MS.
En jij denkt dat je NIET met een paar google searches uitgebreide instructies kunt vinden om álle telemetrie van Windows 10 uit te schakelen? ;)
Also, het lijkt me niet dat Microsoft mensen die op 'check voor updates' clicken een C of D versie gaan aanbieden wanneer deze zelfde mensen enige vormen van telemetrie uitgeschakeld hebben en nooit een (appcrash) rapport naar microsoft versturen.... of zouden ze niet zo slim zijn om hier een check op uit te voeren alvorens een systeem een C of D update aan te bieden? :+
Dat gebeurt dus zeer zeker wel. Ik heb de laatste maanden van die zogenaamde preview updates binnengekregen want ik check regelmatig handmatig naar updates. Ik vroeg mij al af wat die 'preview' betekende en nu weet ik het. Zeer kwalijke zaak dit van MS. Ze mogen daar onmiddellijk mee stoppen. Ik ga nooit meer handmatig checken naar updates in de derde en vierde week.
@FREAKJAM Heb je ook een script om alle meldingen uit te schakelen? We hebben hier een TV hangen die een filmpje afspeelt op de wachtkamer, maar daar komen steeds meldingen naar voren.. We hebben alle meldingen uitgeschakeld en de service Windows Update, maar deze blijft nog steeds meldingen geven over updates....
Als het een PRO is kun je Group Policies veel uitschakelen.
Nee is geen pro. Is Home dus geen GPO
Je kan handmatig registerdelen aanpassen als je geen Pro hebt.

https://support.microsoft...roup-policy-or-registry-s

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 19 december 2018 18:29]

Wel offtopic, maar in dit geval zou ik adviseren om eerder gebruik te maken van een digital signage oplossing die je bijvoorbeeld draait op een Raspberry Pi. Je kunt daarnaast zoals @GoBieN-Be ook aangeeft even kijken in de lokale group policy editor (gpedit.msc).
Wel leuk dat je scripts moet gaan draaien om het gevecht tegen de wil van je eigen computer (of eerder de computer die je lijkt te huren van Microsoft) te winnen... Triest.

Dit is toch gewoon geen manier van werken?

[Reactie gewijzigd door RobinJ1995 op 14 december 2018 14:26]

Windows as a service 🤔
Windows as a service 🤔
I'm done with this shit! Wat een arrogant bedrijf is dat aan het worden. God zij dank is er Linux Mint!
God zij dank is er Linux Mint!
Waar maar heel weinig belangrijke meuk op draait. En als je een VM gebruikt zit je nog steeds met die update meuk van MS en geen updates draaien lijkt me een heel slecht idee, zeker met de vulnerabilities qua spectre/meltdown exploits die in theorie alsnog toegang zouden kunnen krijgen tot je Linux bak als je Windows OS niet uptodate is.

Linux is fun, maar voor velen gewoon nog geen optie. Met een zakelijke omgeving (ook al draait er Home/Pro op), dan zou ik via RMM tooling het update proces kunnen beheren. Maar in een thuis omgeving kan dat gewoon niet fatsoenlijk. Ik hoop dat dit weer eens heel goed fout gaat en dat MS weer eens wat klappen om de oren krijgt van de EU.
Ze lijken daar in Redmond de weg kwijt te raken de laatste maanden. Eerst die problematische update waar bestanden van mensen gewist werden die folder redirection toepassen en nu weer dit. Ik vind dat ze het met die handmatige updates zo rap mogelijk mogen terugdraaien. Ik heb al verschillende van die preview updates geïnstalleerd en wist niet wat het precies was. Nu ik het weet zoek ik nooit meer naar updates in de derde en vierde week.
Linux is fun, maar voor velen gewoon nog geen optie.
Dat dacht ik ook tot ik een paar jaar geleden een laptop erbij had met Linux Mint. Inmiddels is dat mijn dagelijkse PC en raak ik thuis Windows nog maar nauwelijks aan.

Eigenlijk heeft Windows alleen nog echt een voorsprong met games, hoewel ik ook vaak hoor dat die het op Linux ook doen. Maar ik ben totaal geen gamer dus ik zou het niet weten. Voor Internet, mail, film kijken, wat berichtjes typen enz heb ik Windows nog totaal niet gemist.

In tegendeel, Ik zoek met tegenwoordig een slag in de rondte op Windows 10 omdat de meeste instellingen tegenwoordig achter een instelling App voor randdebielen zit waar je dus niets mee kan en je dan zelf op zoek moet naar het control panel om de ouderwetse opties weer te zien. Laatst lopen zoeken hoe ik nu in vredesnaam "Mijn Computer" op het bureaublad kon krijgen. Dat was zo eenvoudig maar die optie is weg en het zit nu ergens diep weg verstopt achter een aantal van die Instelling App instelling menu's. Je hebt Google nodig om het terug te vinden (die dan eerst met vele hints komt met de plaats waar het vroeger zat en nu niet meer).

Updates zijn ook prut. Ik kan naar updates zoeken maar die zegt dood leuk "Up to date", terwijl ik echt de 1803 built gebruik en de 1809 built ook echt al een tijdje is vrijgegeven. Ik hou totaal niet van dit soort intelligentie die mij de wet voorschrijft op mijn eigen systeem.

Daarnaast is Windows een moloch. Ik heb een Asus T100 met 32 GB geheugen en moet echt alles er af gooien wil ik naast Windows ook nog ruimte hebben voor de update. Ik mag blij zijn dat ik 10 GB kan vrijmaken. Dus het OS claimt al 22 GB van de disk ruimte. Knotsgek.

Ik denk dan Linux voor veel mensen veel bruikbaarder is dan zij beseffen. Gelukkig doet Microsoft er alles aan om mensen van hun Windows platform te plagen met opdringerige OneDrive, cloud zooi en het afpakken van opties.
quote[Eigenlijk heeft Windows alleen nog echt een voorsprong met games]

installeer steam.
ga naar account en kies in dropdown "steam beta update"
restart steam en ga naar settings -> steam play
vink hier aan: enable steam for all titles.

vanaf nu kan je de meeste windows games gewoon op linux spelem.
Heb op mijn laptop ook linux geïnstalleerd. Daarop browse ik wat, kijk ik Twitch, Netflix en Youtube en verstuur af en toe een mailtje. Perfect. Alhoewel er voor Mint en andere programma’s ook genoeg updates worden aangeboden. Bij elke keer als ik opstart kan ik wel iets updaten. Maar niet zo opdringerig als Windows. Voor werk en games helaas nog Windows maar zodra ik over kan stappen doe ik dst.
Dat vele updates viel me in Ubuntu ook op. Die check kon ik gelukkig gewoon op iedere 2 weken zetten met uitzondering van kritische beveilingsupdates. En gelukkig blijft het bij een check met notificatie als er wat nieuws is. En niet zoals Windows dat als je niets doet, dat ie dan zelf ineens aan de gang gaat...
Ik kan me hier geheel in vinden. Ik game nog wel eens af en toe (WoW en Tomb Raider e.d.), daarom blijf ik op mijn pc nog hangen op Windows, maar het liefst zou ik er alleen Ubuntu op zetten en dat willen leren om te blijven gebruiken. Sommige games draaien daar wel op maar zover ik weet alleen met beduidend minder fps of zonder goede anti-aliasing.

En toevallig heb ik ook nog een 'oude' Asus T100 net als jij (noem ik mijn laplet) en irriteer mij ook regelmatig aan het vol lopen en andere Windows fratsen. Het is me trouwens gelukt om er Ubuntu op te draaien, maar vraag niet hoe. Geluid e.d. kreeg ik niet aan de gang. Heb Windows maar weer terug gezet. En nu ligt hij in de kast met een barst er in. :D

[Reactie gewijzigd door Annelottech op 15 december 2018 20:05]

Tegenwoordig met Steam draaien er heel veel games zeer goed op Linux. Ik merk geen verschil. Alleen bij games die anti-cheat gebruiken gaat het feest niet door
Thanks, nog niet bij stilgestaan dat daar een Linux versie van is. Dat ga ik eens proberen. :9~
Moet je wel even de beta aanzetten. Genoeg guides online.
Belangrijke meuk ... das al een contradictie op zich. Voor bijna alles is een goed gratis alternatief. Ik draai Windows gewoon in een rdp window op een vdi op mijn werk. Mooi die meuk, zoals jij zegt, op mijn werk laten. Ik draai alleen Windows dual boot om te gamen maar wat een drama is dat al. Ik ben best voor innovatie maar laat graag de keuze aan de mensen. Als ze een gui gewend zijn maak m dan op zijn minst weer inschakelbaar. Ik krijg gewoon alles lastiger gevonden en getuned zoals ik wil.

PS bij mijn weten is hacken vanuit een vm naar een hypervisor of host nog niet gelukt. Ja er is één exploit bekend die niks met spectre en meltdown te maken heeft. Die beweert iets te kunnen in memory maar niet zoals jij beweert dat je host vanuit een vm geïnfecteerd kan worden door spectre en meltdown. Als dit wel zo is zie ik graag de bron.
Ja, ik ben ook al om die reden langzaam afscheid aan het nemen van microsoft :/
Ik ben al een tijdje over naar mint met windows 7 in een virtual machine voor die programma's die ik echt niet kan vervangen door een Linux versie.
Ben nog niet bezig geweest met windows 10 in een virtual machine.
Voor het werk ga ik binnenkort hetzelfde doen.
More like Windows as malware. Veel mensen hebben het waarschijjnlijk liever niet als een service. Vraag me af wanneer de eerste antivirus komt die ook tegen de Microsoft-spyware- en door-de-strot-rammerij-praktijken beschermt. Lijkt me tegenwoordig nog wel een business case in the zitten.
Tja, zolang ze een monopolie positie hebben kunnen ze alle brake, ongeteste updates mooi naar iedereen toesturen.

Word tijd dat ze eerst maar weer eens beter gaan testen.
Gelukkig gebruik ik windows voor slechts enkele programma's, die ook aardig goed via Wine draaien.
En daar hebben we ook niet voor betaald.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 16 december 2018 10:07]

Dit script stopt de consument dus als deze handmatig wilt updaten?
Dit script is voor zakelijke omgevingen die gebruik maken van WSUS (Windows Server Update Services). Zo ver ik weet is hier geen oplossing voor, voor standalone Windows 10 clients.
Mijn hele punt is dat als je handmatig gaat zoeken naar updates, waar dit gehele artikel over gaat, je dit niet gaat tegenhouden met een script. Als ik handmatig ga zoeken naar updates is dit met een reden, namelijk of er werkt iets niet wat een update kan fixen, of er zit iets in de aankomende update waar ik graag gebruik van wil maken.
Als je niet wilt updaten ga je niet handmatig zoeken naar updates
Precies hetzelfde gedaan hier nadat ik op een aantal servers tot 2 keer toe dit jaar de grootst mogelijke problemen gehad die terug te voeren waren op preview of updates :)

Overigens te zot voor woorden dat die previews geen aparte category zijn die je uit kan sluiten van WSUS en dat je met een script aan de slag moet :'(
Overigens te zot voor woorden dat die previews geen aparte category zijn die je uit kan sluiten van WSUS en dat je met een script aan de slag moet :'(

Volledig mee eens.
je kan ook je updates pas na een maand automatisch approven en eventueel wekelijks enkel de criticals binnenhengelen die je dan manueel approved.
Precies om dit soort redenen draai ik sinds Windows 7 steeds minder een optie werd thuis in ieder geval weer volledig op Linux.

Dat heeft zeker ook nadelen, maar in ieder geval hoef ik niet elke week te checken of allerlei instellingen achter mijn rug om weer veranderd zijn, af te wachten wat voor software waar ik absoluut niet op zit te wachten er nu weer op m'n systeem staat, enzovoorts.

Een besturingssysteem is in mijn wereld geen "service", zoals de windows update melding je tegenwoordig wil doen geloven.
"Dit zijn previewreleases, met name bedoeld voor commerciële gebruikers en geavanceerde gebruikers die 'zoeken' naar updates", stelt de vice-president, waarna hij uitlegt dat dit zoeken bestaat uit het op 'Check for updates' bij Windows Update bestaat.

Goh, dus als ik Windows vraag om naar updates te zoeken ben ik al een geavanceerde gebruiker? Lijkt me niet. Zij die meedoen aan het Windows Insider programma kun je misschien zo classificeren, maar niet de huis, tuin - en keukengebruiker die goed heeft onthouden dat hij Windows altijd van de laatste veiligheidsupdates moet voorzien. En nu dus ongevraagd en ongemerkt als beta-tester wordt ingezet.

De arrogantie bij Microsoft begint werkelijk stuitend te worden...
Laten we de problemen niet overdrijven. Windows update automatisch en dat is niet verborgen: de herinneringen dat je opnieuw moet opstarten kent echt iedereen.

Ik zie geen enkele reden voor 'huis, tuin- en keukengebruikers' om naar updates te zoeken. En mochten ze dat wel doen, hebben ze een kans dat ze updates ontvangen die anderen pas later krijgen. Dat zijn dus geen alpha-functies die bij elke derde muisklik crashen, maar eerder Release Candidates.

Of dit gewenst gedrag is, daar kun je over discussiëren. Maar om dit gedrag als stuitende arrogantie af te schilderen, gaat voor mij echt te ver.
Mijn irritatie komt niet alleen voort uit het bericht van vandaag, maar ontstaat ook door de manier waarop Microsoft mijn privacy niet respecteert en het nog steeds heel moeilijk maakt om die privacy te waarborgen. Wat ik allemaal niet moet doen om te voorkomen dat Windows 10 via telemetrie informatie doorstuurt naar het hoofdkwartier van Microsoft! Je hebt er bijna een ICT opleiding voor nodig om het allemaal voor elkaar te krijgen, niet te doen voor de doorsnee gebruiker. Zie hier het onderzoek van de Duitse overheid naar privacyschendingen in W10, inclusief een pdf met aanbevelingen om het data-gegraai te beperken: https://www.security.nl/p...e+lastig+uit+te+schakelen Het kost me allemaal tijd en moeite die ik ook aan andere zaken zou kunnen besteden (net zoals wanneer er weer een Windows update bijwerkingen blijkt te hebben en ik het dan weer mag proberen op te lossen op mijn vrije dag).

De arrogantie zit hem er voor mij in dat ze zich niets aantrekken van de kritiek op bijv. de privacy-aspecten van Windows 10, omdat ze v.w.b. besturingssystemen nog steeds over een dominante marktpositie beschikken. De klanten kunnen niet makkelijk ergens anders heen en het bedrijf buit dat eigenlijk uit.

Ik heb er trouwens niet zo veel vertrouwen in dat die zogenaamde Release Candidates geen problemen gaan opleveren. Zie bijv. recentelijk:
https://nl.hardware.info/...lledige-documenten-folder
https://nl.hardware.info/...te-het-verhaal-tot-dusver

[Reactie gewijzigd door choogen op 14 december 2018 16:32]

Zou microsoft de policy gaan hanteren dat het windows en office producten steeds iets goedkoper gaat aanbieden zodat de consument blijft betalen maar ze niet overstappen naar andere concurrerende producten, bijv. van google?
Zou opzich wel een slimme tactiek zijn zodat ze en de producten tegen een bepaalde lagere prijs verkopen en toch ook dataminen bij de consument wat ze weer voor allerhande doeleinden kunnen inzetten.
Zie ook dit abonnement voor 6 pcs, voor elke machine krijg je dan windows en office. Ja alu hoedje2 maar goed het riekt er wel naar.
Wellicht heb ik iets te diep int privacy glaasje gekeken...

Overigens: https://www.privacytools.io/

[Reactie gewijzigd door Fugitive2008 op 14 december 2018 16:41]

Wat mij betreft wordt het probleem niet overdreven. Het is te gek voor woorden dat je zonder opt-in op een productiemachine opeens testsoftware gepusht krijgt door simpelweg naar nieuwe updates te zoeken.
Als ik een nieuwe laptop binnenkrijg of een nieuwe pc bouw en aflever aan de klant, zorg ik er eerst voor dat alle updates gedraaid zijn. Dat verwacht een klant ook van mij. Daarom komt de klant naar mij en gaat die niet naar een dozenschuiver oid.

Hiermee kan de klant dus opeens een testkandidaat worden
Ik heb een laptop die ik niet veel gebruik en die normaal uit staat. Als ik een keer op reis ga, en hem meeneem, zet ik hem vooraf aan en druk inderdaad op 'zoek updates' om zeker te weten dat alles weer up-to-date is.
Ik zit zeker niet te wachten op previews.

[Reactie gewijzigd door Henkk op 14 december 2018 20:34]

Als ik een PC voor een klant uitlever dan zorg ik dat alle updates uitgevoerd zijn, dus ik klik op zoeken naar updates. Ik wens echter geen preview updates te installeren!
Ik zie geen enkele reden voor 'huis, tuin- en keukengebruikers' om naar updates te zoeken.
Een reden die ik wel zie: er zijn nog altijd mensen die een 'computer aan' 'mail bekijken' 'computer uit' gewoonte hebben... en de ervaring leert dat microsoft niet altijd snel genoeg is met zijn updates om ze allemaal binnen te krijgen. Die mensen dus maar aangeleerd om de 2e woensdag van de maand even zelf windows naar updates te laten zoeken.

Niet iederen laat zijn computer idle stroom verbruiken (en updates ophalen)
lol, Ik geloof dat gmail 5 jaar beta was, en een hoop grote tech bedrijven doen hetzelfde maar als Microsoft het doet is het arrogantie... Het lijkt me eerder een psychologische verandering waarmee MS de verwachtingen over stabiliteit van nieuwe updates tempert en hiermee aangeeft niet in alle gevallen 100% stabiele updates te kunnen leveren dan dat ze de consument als een tester zien en die met halfbakken beta updates gaan opzadelen.

[Reactie gewijzigd door -36- op 14 december 2018 13:25]

Een beta van Gmail laat je PC niet vastlopen, toch een verschil.
Waar. Maar de keren dat ik de afgelopen jaren een Windows 10 PC heb moeten herstellen vanwege instabiele updates of andere OS bugs zijn op minder dan 1 hand te tellen.

(en dan ging het meestal om instabiele drivers dus vraag is hoeverre je MS dat kan aanrekenen)

[Reactie gewijzigd door -36- op 14 december 2018 14:25]

"op minder dan 1 hand" valt niet te tellen maar je toevoeging tussen haken suggereert juist weer dat het dus wel voor is gekomen... Wat is het nou? Het is sowieso een argument gebaseerd op persoonlijke ervaring, niet echt sterk. In het geval je hier tegenin wilt brengen dat je erg veel ervaring hebt wil ik even melden dat een conclusie op basis van persoonlijke ervaring weinig zegt zonder verdere onderbouwing (bewijs).
Laatst toevallig een (geforceerde) update van Windows gehad waardoor File Explorer het niet meer deed. Ik mijn best doen om die update terug te draaien, maar dat kan natuurlijk ook weer niet.

Nee, de dagen dat Windows echt stabiel bruikbaar was zijn intussen wel voorbij.
Bij bijna elke mayor update van w10 minstens 1 van de 6 pc’s die ofwel niet meer wilden opstarten danwel de upgrade met geen mogelijkheid lukte behalve een volledige herinstallatie.

Daarnaast stopt je netwerk of wat voor driver gerelateerde functionaliteit, als Windows weer eens besluit zonder overleg updates te gaan installeren. Maandelijkse kost ...
Het verschil is, is dat bij Gmail heel lang ook letterlijk ‘Beta’ heeft gestaan. (Rechts boven in was dat geloof ik)

Lijkt mij vreemd, dat als ik op m’n iOS apparaat ga zoeken naar updates, ineens een beta release krijg van Apple zonder pop-up of dingetje wat mij vertelt dat het geen stabiele release is.
In het artikel staat nergens dat er niet aangegeven word dat het om previewrelease/beta updates gaat.

Handmatig naar updates zoeken betekend ook handmatig akkoord klikken voor download en installatie dus automatisch zullen er sowieso geen beta's geinstalleerd worden.

[Reactie gewijzigd door -36- op 14 december 2018 14:57]

staat in windows update anders niet dat het mogelijk beta software kan zijn
Er staat 'preview' bij maar is dit hetzelfde als beta? Het laatste is hierover iig nog niet gezegd.
In het artikel staat nergens dat er niet aangegeven word dat het om previewrelease/beta updates gaat.
Er staat ook niet dat het wel wordt aangegeven.
Handmatig naar updates zoeken betekend ook handmatig akkoord klikken voor download en installatie dus automatisch zullen er sowieso geen beta's geinstalleerd worden.
Goed punt als je aanneemt dat het duidelijk wordt aangegeven. Dat is alleen nog steeds niet duidelijk (Jeffrey2107 zegt bijvoorbeeld dat het niet van tevoren wordt aangegeven zoals wel bij Gmail het geval was). Dus ook geen goed argument...
Wat Google doet heeft niets te maken met hoe MS hun updatebeleid regelt. Dat Whataboutism is echt irritant.

En dat van Gmail was ook dom.
Met het eerste punt ben ik het eens. Maar ik ga hier in op verschil in reactie van de consument. Dat is geen whataboutism en verschil in perceptie tussen MS en google is dan wel relevant.

[Reactie gewijzigd door -36- op 14 december 2018 14:53]

"lol, Ik geloof dat gmail 5 jaar beta was, en een hoop grote tech bedrijven doen hetzelfde maar als Microsoft het doet is het arrogantie... "

Dit lijkt me toch echt een vergelijk dat jij maakt.
Een vergelijking maken is niet hetzelfde als whataboutisme. Anders zou iedere discussie waarin overeenkomsten met het verleden worden gemaakt volgens jou whataboutisme zijn. Ik zeg hier dus niet wat Microsoft doet is slecht maar iemand anders doet het ook. Maar merk op dat de perceptie in dit geval (en naar mijn mening onterecht) anders is.
Een vergelijking maken is niet hetzelfde als whataboutisme.
Klopt.
Anders zou iedere discussie waarin overeenkomsten met het verleden worden gemaakt volgens jou whataboutisme zijn.
Dit is dwaling. Een overeenkomst hoeft nog niet te betekenen dat iets vergelijkbaar is... Of in jou stijl "een vergelijking is niet hetzelfde als een overeenkomst".
Ik zeg hier dus niet wat Microsoft doet is slecht maar iemand anders doet het ook. Maar merk op dat de perceptie in dit geval (en naar mijn mening onterecht) anders is.
Dit is dus whataboutisme, of https://yourlogicalfallacyis.com/tu-quoque.

P.s. Om nog even wat dieper erop in te gaan, de fout zit hem dus in de vergelijking. Simpel zeggen "maar zij doen het ook en dan mag het wel" werkt niet omdat je eerst aannemelijk moet maken dat het ook precies hetzelfde een vergelijkbaar geval is. Dat doe je nergens.

[Reactie gewijzigd door VulcanMindset op 14 december 2018 16:52]

zucht, ik reageerde op de (verder niet onderbouwde uitspraak) dat dit een arrogante actie van microsoft is. Om dan het voorbeeld van je tu quoque linkje aan te halen is het gegeven tegenargument dat beta's aan eindgebruikers aanbieden geen reden is om een bedrijf als arrogant te ervaren "addressing the substance of the claim".

[Reactie gewijzigd door -36- op 15 december 2018 02:52]

Totaal onvergelijkbaar... Gmail was een nieuw product dat in beta uitkwam en heel lang beta gebleven is. Het was ook duidelijk aangemerkt als beta. Als je niet mee wilde doen in de beta dan was het vrij simpel, product niet gaan gebruiken.
Windows 10 echter is niet al jaren een beta, het is gewoon een product dat verkocht is en als 'af' beschouwd kan worden en mensen die het gebruiken zijn in het algemeen overduidelijk niet akkoord gegaan met deelname aan een beta test.

Als Google nu ineens beta updates voor Android naar willekeurige toestellen zou gaan pushen en daar raken bijvoorbeeld wat mensen data kwijt door vage bugs dan heb je ook de poppen aan het dansen hoor. Volgens mij klopt er dus helemaal niks van wat je zegt.
Dus vanwege het verschil dat die beta update functie er niet vanaf het begin heeft inzat word het als arrogant ervaren? Ik denk grappig genoeg dat je daar gelijk in hebt.

[Reactie gewijzigd door -36- op 15 december 2018 02:57]

Je bent inderdaad wel erg snel een geavanceerde gebruiker. :')
Echter, technisch gezien hebben ze geen ongelijk want >90% van de gebruikers weet echt niets over hun computer of hun besturingssysteem. Maar goed, heel het punt hier is dat MS niet ongeteste of slecht geteste updates moet sturen naar gebruikers die hier niet expliciet toestemming voor hebben gegeven. Gebruik daarvoor maar je Windows Insiders programma waar genoeg gekken aan meedoen dat je redelijk goed kan testen. :p
Niet dat dat een vervanging is voor een groep professionele testers.
Lekker bijdehand weer. Het is mij al twee maal overkomen dat mijn PC s' nachts tijdens het renderen van een 3D animatie met een krappe deadline, opnieuw is opgestart omdat Windows even besluit de PC te updaten en te herstarten. Nadat ik dit kennelijk nergens kan uitschakelen, heb ik als oplossing hier tegen de PC handmatig op updates te controleren voordat ik een belangrijke render start. Kennelijk loop ik nu dus de kans ongewenst testgebruiker te worden. Ik hoop dat ze hier wel een optie voor inbouwen om uit te schakelen.
Windows Home user ... dan kan je het inderdaad niet veranderen
In de Pro en hoger kan je gewoon gebruikstijden instellen waarin er geen reboot gedaan mag worden
Ik heb Pro. En zie nu inderdaad dat ik gebruikstijden kan instellen. Maar die mogen max 18 uur zijn. Ik wil gewoon helemaal niet dat hij opnieuw opstart. Sommige renders duren zelfs enkele dagen.
Dat zijn de gebruikstijden, maar als pro user kan je updates ook uitstellen
Tot 360 dagen later, dacht ik me te herinneren

https://support.microsoft...-10-defer-feature-updates
Ik vertrouw het niet.

Het is mij te vaak overkomen dat ik de updates uitgesteld had, 's nachts en de volgende dag leuk iets liet runnen, en mijn PC leuk op het inlog scherm stond. Dan baal je.

Als gebruiker moet je kunnen vertrouwen op je computer. En bij W10 kan ik dat niet meer.
Dat kan prima, maar Vermoedelijk heb je al 'te vaak' uitgesteld. Daarnaast als je professioneel bezig bent, mag er ook wel enigszins verwacht worden dat je weet waar je meebezig bent.Updates zijn nu eenmaal cruciaal. Het is niet voor niets dat bij de Home editie hier minder in te wijzigen is. Als je de gemiddelde gebruiker laat gaan wordt er nooit geupdate en ben je een gevaar voor anderen.

edit: Kom niet met vergelijkingen tussen Windows en Linux en MAC OS, het Windows platform ondersteund zoveel meer variatisch waar rekening mee gehouden dient te worden, daarnaast ook enorm veel legacy.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 16 december 2018 00:02]

Beveiligingsupdates zijn cruciaal, het probleem is dat MS ook alle andere updates direct pusht terwijl daarmee wel rustig gewacht kan worden. Daarnaast moet er de optie zijn om zelfs voor beveiligingsupdates een do not disturb schakelaar te gebruiken voor zulke zaken. Meestal komt het niet op 1 dag, zeker indien je geen domme dingen doet met je browser.
Simpelweg een betrouwbare adblocker gebruiken en een whitelist voor Javascript kan bijvoorbeeld al veel helpen..

Jij maakt wel een goed punt dat de meeste gebruikers er wel erg laks mee zijn, ik ben er zelf ook laks mee geweest, niet omdat ik me niet bewust was van de risico's of omdat ik gemakszuchtig was maar omdat mijn Windows (W7) twee keer problematisch beschadigd geraakte na een update, beide keren na het uitvoeren van dezelfde update en direct na het herstarten van de computer. Wat de bug precies was is complex (het heeft met de windowborders te maken) maar het was in ieder geval systeembrekend. Ik weet nog steeds niet wat de oorzaak precies was, anders dan dat het vast te maken heeft met dat MS zo'n alle professionele testers had ontslagen. Nu zit ik het grootste deel van de tijd op Linux en dat bevalt me goed al valt ook bij Linux nog wel het een en ander te verbeteren (met name de GPU-ondersteuning, op dat vlak loopt Linux vele jaren achter op Windows).

Tegenwoordig komt het overigens niet meer zoveel voor dat de voor de meeste mensen essentiële computerhardware niet of slechter wordt ondersteund op Linux. Denk aan CPU's, moederborden, grafische kaarten, toetsenborden, geluidskaarten, muizen, webcams en touchscreens (inclusief die tabletjes waarop je tekent). Waarbij gaat het wel nog mis? Printers en apparatuur voor video-opnames. Ik heb niets van mijn hardware uitgezocht voor Linux en alles werkt er prima op: Corsair Strafe (ondersteuning gekregen van een medewerker van Corsair die in zijn vrije tijd op Reddit het probleem tegenkwam LOL), Steelseries 'gaming'muis (Rival100, geen aanrade overigens), een Soundblaster geluidskaart. Het werkt allemaal hetzelfde als bij Windows. Zelfs slechts 5 jaar geleden had jij een goed punt gehad maar de hardware-support is enorm verbeterd bij Linux. De legacy software is inderdaad wel een groot probleem voor Windows, dat hangt natuurlijk samen met dat die software proprietary is dus het is wel een probleem wat MS voor zichzelf heeft gecreëerd! Indien het niet proprietary zou zijn dan zou de gemeenschap zelf een oplossing regelen om bijvoorbeeld oude spellen goed te laten werken door enkel die stukken software te installeren die daarvoor zijn vereist binnen je huidige besturingssysteem en verder nog een beetje te knutselen. Een paar slimme mensen die het oplossen voor de rest...

[Reactie gewijzigd door CHBF op 16 december 2018 21:34]

Windows Home user ... dan kan je het inderdaad niet veranderen
In de Pro en hoger kan je gewoon gebruikstijden instellen waarin er geen reboot gedaan mag worden
Je kunt in de task scheduler duiken en de Reboot task van de UpdateOrchestrator uitzetten.

Mocht MS die terug aan willen maken; je kunt de desbetreffende folder openen in Explorer; de Reboot task een andere naam geven; en vervolgens een folder genaamd Reboot in de plaats neerzetten. Vervolgens stel je de permissies op die folder zo in dat enkel jouw gebruikersaccount de folder kan aanpassen.

En MS heeft het nakijken; geen automatische reboots meer na een update.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 december 2018 19:30]

Ik had het scenario in gedachte dat je met behulp van een torrent een grote film aan het downloaden bent er weinig seeds meer zijn (en dat MS dan je computer herstart), jouw scenario is beter om het punt te maken. ;)

[Reactie gewijzigd door CHBF op 16 december 2018 21:21]

Soms bekruipt mij wel eens de geachte dat een Windows gebruiker per definitie een testgebruiker is?? Misschien flauw gedacht, maar de manier van geforceerd updaten uitzetten je bestempelen tot een testgebruiker, vind ik nou niet echt klantvriendelijk.
Je zou maar eens vanwege een gebrekkige upgrade in de problemen komen dat je data onbetrouwbaar wordt.

Bij Linux heb ik dat probleem nooit. Alles overzichtelijk en je kunt zien wat je binnen krijgt. Desnoods kun je zelf het een en ander uitschakelen.
Je bent per definitie een testgebruiker als Windows-gebruiker aangezien MS geen professionele testers meer heeft! Er zijn gradaties in risico: de Windows-insiders gekkies lopen het meeste risico, de gewone gebruikers het minste. De grote vraag is nu waarom MS de groep Insiders uitbreidt door van gewone gebruikers Insiders te maken zonder hun toestemming door hen ongeteste of slecht geteste updates te geven. Ik gebruik "test" hier erg losjes: namelijk een pass/fail conditie door het simpelweg veel Insiders te laten uitproberen.
offtopic:
Ik spreek gekscherend van gekkies omdat deze mensen vrijwillig onstabiele software draaien en dit voor een commercieel bedrijf. Als je dat nu zou doen voor een Linux-distro waar niet een commerciëel bedrijf achter zit (bijvoorbeeld Arch) dan kan ik me dat nog voorstellen, voor MS/Windows...
Geen disrespect, ik geef enkel mijn gedachte hierover.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 16 december 2018 21:37]

Ik vind dit nu al een domme actie van Microsoft. Zeker als ze de documentatie niet updaten.

Het idee van handmatig updates zoeken is dat ik wil weten of ik echt up to date ben na bijvoorbeeld een restore of gemiste updates na enkele maanden niet gebruik maken van. Niet dat ik als tester mee wil gaan draaien
Volgens mij gaat dit om de zogenaamde Preview updates. Bij mijn Windows 8.1 installatie krijg ik die inderdaad in de 3e en 4e week. Die stat echter expliciet inde 'optional" etc en er staat bij "Preview". Dus die worden nooit automatisch geinstalleerd en staan ook standaard uitgevinkt.

Zoals het artikel stelt "We also release optional updates in the third and fourth weeks of the month"

Deze zijn inderdaad om zoals het artikel stelt "to give commercial customers plenty of time to test the updates and deploy them to devices." Bedrijven kunnen dan vast testen op selecte machines zodat ze eventueel bugs ontdekken voor Patch Tuesday.

Maar nietemin een zeer verwarrend artikel van Microsoft. Preview updates installeren in de retail gemeenschap is immers waanzin. Gelukkig is daarvan geen sprake.
Volgens mij staan ze bij mij in de Windows 7 updater wel standaard aan, maar gezien de grootte en het feit dat ik elke maand trouw de normale versies laat updaten heb ik nooit preview versies gedownload. Ik heb niet geweten dat dit beta/testversies zijn. Maar ik vond het altijd wel zo tijdelijk of bijna onbetrouwbaar klinken. :P
Bij Windows 8.1 misschien wel ja bij optionele updates maar je weet dat dat bij W10 geen optie is. Ik herinner mij idd zoals je zegt dat ik al zo'n updates waar 'preview' bijstaat geïnstalleerd heb. Dat zijn dus die beta updates maar dat wist ik totaal niet. Maar als je eenmaal op de Update-knop geklikt hebt kan je de gevonden updates niet meer annuleren en worden ze geïnstalleerd. Nu ik dit weet zoek ik nooit meer in de derde en vierde week vd maand handmatig naar updates. Ik vind dit er zwaar over van MS.
Maar krijgt die persoon geen popup dan? Anders is het wel vreemd idd. Maar als je de gebruiker als nog de keuze geven vind ik het wel een aardig idee.
Nee niet nog meer popups alsjeblieft.
Ik heb in de laatste paar weken 4 of 5 computers geherinstalleerd voor verschillende mensen. En dan doe je natuurlijk netjes even naar updates zoeken. Leuk als ik in de toekomst op deze manier gewoon perrongeluk van vrienden die er geen verstand van hebben, beta testers maak.

Hier zit echt niemand op te wachten.
Mee eens. Ik check ook regelmatig handmatig naar updates en dan nu te weten komen dat je dan beta tester bent vind ik er zwaar over. Microsoft mag dit direct veranderen. Dit is geen manier van doen. Software testen daar is het insiderprogramma voor.
De situatie die jij beschrijft herken ik niet. De laatste jaren is het process een heel stuk verbeterd. Je download dan ook geen individuele updates meer die 1 voor 1 geïnstalleerd worden maar wel een rollup die alles in 1 keer installeert. Minder moeten rebooten is 1 van de positieve gevolgen. Minder dingen die mis kunnen gaan een ander.
Ja met als gevolg dat m'n laptop van twee jaar oud 6 uur bezig is met de update.
Lijkt me nou ook niet bepaalt fijn.

Terwijl bv m'n iMac van 6 jaar oud bij de grote update van elk jaar in een half uurtje klaar is. Beide zijn dan grote updates waarbij eigenlijk het gehele os opnieuw erop gezet wordt.
Dan heb jij een heel bijzondere laptop. Ik heb hier een oude Dell laptop waarop nog een sticker zit dat hij geschikt is voor Vista. . Die is niet echt snel. Maar met een dik uur is hij wel klaar met een grote update. De enige verbetering die ik heb aangebracht is een SSD van 256
Mijn Ubuntu bak doet een minor upgrade binnen de 2 minuten en een major upgrade in ongeveer 10 minuten. Blijft toch behelpen dat windows :+
Dat blijft me inderdaad ook altijd verbazen. Op Linux is de grootste bottleneck in upgrades je downloadsnelheid. Windows is vaak erg lang bezig met installeren en configureren van updates.

Het heeft dacht ik in ieder geval iets te maken met een totaal andere implementatie van file locking op Linux dan op Windows waarbij Windows het niet toelaat om bestanden van programma's die draaien te verwijderen / vervangen en dit op Linux geen probleem is.
Nee, het grootste probleem is de inefficiente database die gebruikt wordt. Er is van oudsher geen package management op Windows dat is er later opgezet. Als tussenoplossing zijn er dingen als system protection gemaakt (maak een veiligheidskopie van de windows folder voor het geval het misgaat). Als je alles optelt is het een optelsom van slechte ideenen met matige uitvoering die hopelijk het juiste resultaat geven. Dat gaat nooit snel zijn.
Waarschijnlijk heb je al die 6 jaren geen gebruik gemaakt van Windows. Tegenwoordig krijg je de laatste update aangepast aan het build nummer van je systeem. 1 enkele download waarmee je windows systeem wordt vervangen voor een nieuw systeem. Het oude systeem komt in de map windows.old die een maand op je pc blijft staan zodat als je terug wilt dat mogelijk is. Dat alles binnen 30-40 minuten.
Maar om dan maar meteen test gebruiker te worden gemaakt is een beetje jammer.
Kan dat wellicht de reden zijn dat ik ineens een volledig transparante Windows 10 balk heb?
AMD driverupdate gedaan, toevallig?
Ja heel toevallig wel.
Dikke kans dat daar je probleem zit... als ik het me goed herinner, fixt een reboot het.
Jammer, ik vond het een hele verbetering.
In de Windows Store even "TranslucentTB" zoeken. Je bent niet de enige die dat vindt namelijk ;)
Geprobeerd maar dat werkt voor geen ene meter als je meerdere schermen gebruikt.
Wat vaag allemaal.. ik zoek af en toe handmatig naar updates omdat ik ze soms niet binnen krijg. zoals de laatste grote spring update vermeen ik, die kreeg ik pas weken nadat mensen al zeiden deze binnen gehad te hebben. Soms als ik video's kijk op youtube of informatie zoek over bepaalde instellingen merk ik pas dat mijn systeem gewoon achterloopt omdat het er anders uitziet / niet aanwezig is. Dus zoek ik het handmatig en vindt hij hem direct. wilt nog niet zeggen dat ik beta tester wil worden.. hoe kan het zijn dat er de laatste tijd zoveel problemen zijn rondom windows 10 updates?
Waarschijnlijk werkt MS toe naar een cloud versie waar je een abo op moet gaan nemen. Dat waren ze al van plan maar nu ze Windows 10 niet beter kunnen krijgen, opzettelijk of niet, zal de eerst volgende logische stap de cloud versie van Wincloud 10 worden, althans ik vermoed dat want het is wel verdacht dat MS zo loopt te stuntelen met servicepacks updates.
Dat zou een hele domme zet zijn.. Als ze snel marktaandeel willen verliezen aan MacOS en Linux (met al zijn distro's) moeten ze er vooral een maandelijks/jaarlijks bedrag aan vast hangen.

Als ze slim zijn maken ze het net als bij MacOS gratis. Dat je dan de overige software zoals een Office 365 etc. cloud based maakt is dan logischer.
Raar dat je blijkbaar ongevraagd tot testgebruiker gebombardeerd kan worden, ook als je hier niet voor gekozen hebt. Als ik mijn pc eens opnieuw installeer wil ik niet wachten totdat Windows de updates allemaal zelf binnengehaald heeft. Zeker in gevallen dat updates dependencies hebben.
Ik wil dan niet een (mogelijk) onstabiel systeem hebben.

Zou het soms zijn dat er teveel insiders zijn afgehaakt?

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 14 december 2018 13:04]

Raar dat je blijkbaar ongevraagd tot testgebruiker gebombardeerd kan worden

Het is niet ongevraagd, Dit zijn opt-in updates voor mensen die graag de updates willen etsten voor Patch Tuesday. Denka an bedrijven die willen kijken of hun bedrijfssoftware geen problemen geeft.
Nee niet optioneel. Je krijgt ze binnen als je op de Update-knop in Windows Update klikt.
Mede omdat ik alleen voor games W10 nog draai op een apart pc'tje en me er soms erg aan erger, kan ik niet nalaten om te vermelden hoe fijn updaten op Linux vaak is. Op Arch linux kan ik met pacman -Syu alle packages inclusief kernel updaten, maar omdat ik kritieke software heb draaien heb ik diverse packages in een txt bestand bij "negeren" staan die dan niet geupdated worden. Ook worden alle package bestanden bewaard en kan ik erg makkelijk een package downgraden, inclusief de kernel. Ik draai zelf de 4.14 LTS kernel, die in ruim een jaar al 87 releases heeft gehad, en de commands om te upgraden heb ik in een cronjob gezet, wat automatisch draait. Op dit vlak is Linux echt geweldig!
2 vrienden van mij zweren ook bij Linux omdat dat zo heerlijk te updaten is.....

Iedere twee weken komen we bij elkaar. Iedere twee weken hoor ik weer hun dependency-hell horror verhalen bij hun Linux systemen. Hoe het ene package afhankelijk is van versie X van een ander package terwijl een derde van versie Y van hetzelfde package afhankelijk is waardoor het nagenoeg onmogelijk is om beide paketten naast elkaar te draaien. Toch blijven ze iedere keer weer beweren hoe heerlijk Linux wel niet is.....

Mijn enige opmerking is dan "Dat heb ik nou nooit....."
De afgelopen 10 jaar heb ik nog nooit update problemen gehad met Windows. Zelfs niet in de Win10 RCs.

Blijkbaar is het dus niet het systeem. Noch Windows, noch Linux blijven gevrijwaard van issues en van beiden zijn legio voorbeelden van mensen die nog nooit problemen gehad hebben.
ouch er zijn ook anderen die er al maanden niet in slagen om hun Linux teamspeak servertje up te daten.
pebkac, wss, bij de een staat de p voor professional en bij de andere voor probleemgeval. :P
Blij dat ze het toegeven. Nu wordt er raar opgekeken, maar bij welke software met veel updates per jaar ben je geen testgebruiker? Er zitten overal wel rotte appels
Mwa, dat valt wel mee maar Microsoft en Adobe spannen de laatste tijd de kroon. Niet alleen vervelende bugs maar totaal out of touch met hun klanten. Dingen veranderen waar niemand op zit te wachten en dit al helemaal niet (duidelijk) communiceren.