Gerucht: Microsoft wil Microsoft 365-abonnement voor consumenten aanbieden

Microsoft lijkt te werken aan Microsoft 365 Consumer, een consumentenversie van de abonnementsdienst voor meerdere Microsoft-producten. Het aanbod zou in aanvulling op de bestaande zakelijke pakketten zijn.

Microsoft heeft enkele vacatures online gezet waarin de beschrijving M365 Consumer Subscription vermeld wordt, constateert ZDNets Microsoft-watcher Mary Jo Foley. Uit de beschrijving blijkt dat het om een nieuw team binnen Microsoft gaat dat zich op de nieuwe abonnementsvorm richt.

Momenteel zijn er Microsoft 365-abonnementen voor bedrijven, enterprises en het onderwijs. De abonnementen omvatten Windows 10, Office 365 en Enterprise Mobility + Security voor beveiliging en beheer van Windows 10 en mobiele apparaten. Voor bedrijven zit de upgrade van Windows 7, 8 en 8.1 Pro naar Windows 10 Pro erbij inbegrepen.

Niet duidelijk is hoe Windows 10 in het abonnement voor consumenten zou passen of hoe Microsoft 365 Consumer zich zou moeten onderscheiden van Office 365 Home. De meeste consumenten krijgen een Windows 10-licentie bij de aanschaf van bijvoorbeeld een laptop.

ZDNet speculeert hoe dan ook dat het consumentenabonnement van Microsoft 365 uit Windows 10, Office 365 Home, Skype, Cortana, Bing, Outlook Mobile en Microsoft To-Do gaat bestaan. Microsoft reageerde niet op het gerucht.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-12-2018 • 21:38

249

Reacties (249)

249
244
151
9
0
66
Wijzig sortering
Het bericht gaat over Microsoft 365. Vervolgens beginnen tweakers, waarvan denk ik de meesten in de IT werken, een discussie over Office 365. Dat bewijst wel wat een ongelooflijk ongelukkige, verwarrende productnaam Microsoft 365 is. Het pakket omvat naast Office 365 een Windows 10 (upgrade!?!) licentie en een pakket beheertools zoals EMS en Azure AD. Het ontgaat me wat consumenten daarmee zouden moeten.

Office 365 vind ik wel een goede deal voor consumenten. Voor 99 Euro per jaar alle apps (ook Publisher en Acces) op 6 computers en 6 x 1 TB cloudopslag + telefonische ondersteuning (met dat laatste heb ik geen ervaring overigens). Ik ken ook particulieren die de Business versie gebruiken, met e-mail op domeinnaam in Exchange.
Ik vind het een hoop geld voor iets wat veel mensen amper zullen gebruiken. Hoeveel particulieren ken je die dagelijks zitten te tekstverwerken of in Excel werkbladen aanmaken ?

Particuliere consumenten zullen in 9 van de 10 gevallen prima met een gratis open-source Office pakket uit de voeten kunnen.
Helemaal mee eens. Of ze gebruiken Google docs, Word online of zoiets. Welke consument gebruikt er nou Access of Publisher?
Als je office 365 home deelt met 6 personen dan kom je met de prijzen hier op tweakers (rond 72 euro voor office 365 home per jaar) rond de 99 cent per maand uit voor elke gebruiker. :)

Deze krijgen hiervoor:
-Volledige office 365 (altijd de laatste versie, en mag je per gebruiker op meer dan 5 apparaten installeren)
- 1 Terra aan cloud opslag, (alleen al dropbox cloud kost bijna 10 euro per maand)
- 60 echte bel mininutten in skype per maand.

Het is gewoon een goede deal, en heb je geen 5 personen om mee te delen, dan kun je nog altijd office 365 personal voor rond 57 euro hier op tweakers kopen. (4.75 per maand)
Ik heb ondertussen al 8 office 365 home aangeschaft voor verschillende vrienden en kennissen, en ze zitten allemaal vol met gebruikers. En nog steeds krijg ik vaak de vraag of er nog ergens een plekje vrij heb. Het kost gewoon bijna niets vergeleken met andere diensten. En of je nu 1 of 100 keer per jaar office gebruikt als persoon, dat maakt helemaal niets uit want je maakt tenslotte al een hele goede deal op de 1 terra cloud opslag. :)
Natuurlijk is het zo, dat als je geen office nodig hebt en ook geen cloud opslag, dat dit natuurlijk voor iedereen te duur is. Maar gebruik je een van de twee of beide, dan heb je gewoon een hele goede deal.
Dan moet ik eerst al op zoek naar mensen met wie ik zo'n abonnement kan delen. Ik word er al moe van als ik er aan denk. Dan is het installeren van LibreOffice heel wat minder gedoe en bovendien gratis. Als particulier heb ik al die extra diensten die in een 365 abonnement zitten niet nodig. Enkel een tekstverwerker en een spreadsheet die ik incidenteel gebruik.
Nogmaals als het alleen van een office standpunt kijkt, dan is dat natuurlijk zo. Maar er ijn al genoeg mensen die al 10 euro per maand uitgeven aan een cloud dienst, en dan is dit echt een prikkie voor wat je hie voor betaald. En nogmaals als je geen mensen hebt om te delen, dan kun je altijd voor de personal edition gaan zoals ik dit al vermelde.
Het is voor het gezin, in de voorwaarden zal wellicht wel staan dat die 6 gebruikers moeten deel uitmaken van je gezin.
Dit is niet waar, je kunt het delen met wie je wilt.
Als je dit als enige gebruiker doet, is € 99,00 inderdaad wel stevig.


Maar als je dit kan delen met het gezin, kom je natuurlijk al een heel eind verder.


Daarnaast is er ook O365 Personal die €69,00 kost voor een enkele gebruiker.
Waarom jaarlijks betalen als je Office 2016 professional kunt kopen voor 2 tientjes? En ja, ik twijfel ook over de legitimiteit van die webwinkels maar de keys die je ontvangt werken en worden geaccepteerd door Microsoft. Bovendien lijkt het mij dat Microsoft wel meer zou doen tegen zulke webwinkels als het daadwerkelijk illegaal zou zijn.
Met name voor OneDrive.

En uiteraard. Binnen 365 heb je meer functionaliteit dan Office Standard e.d.
Maar je krijgt er ook een hoop gedoe voor terug. Permissies en versies zijn echt verschrikkelijk in Office 365. Continue bestanden die lokaal vergrendeld zijn, of online bewerking uitgeschakeld hebben, je kunt niet iets lokaal openen zonder online te zijn, de save-knop is weg als je in Web office werkt. Dat is soms handig, maar je kunt niet even iets in concept veranderen.
Ik gebruik zakelijk tegenwoordig Open Office icm OneDrive, dan heb je al dat permissiegezeik i.i.g. niet, en je kunt de bestanden in je OneDrive map gewone zonder internet bewerken.
Je moet stack eens proberen als cloud opslag. Die analyseren je data niet en je hebt echte Tweakers functies als SFTP en webdav, etc. Weet alleen niet of de echte tweaker nog op tweakers komt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:48]

het is dus gewoon legaal, al vind Microsoft het niet leuk.Daar is al veel over geprocedeerd tot aan het Europese hof.
Vaak als je het kan delen met het gezin betaald een van de ouders toch deze kosten.
Het blijft opzicht dan nog wel een hoop geld..
Als je het zuiver als een Office-abonnement ziet, is het inderdaad prijzig. Maar die cloud-opslag maakt het wel weer interessanter.

Ikzelf heb ook het Home-abonnement. De originele reden is zuiver voor de 1 TB aan cloud opslag om de foto's op te slaan.

Office zelf heb ik grappig genoeg 3x: éénmaal via het abonnement van het werk, éénmaal via de opleiding die ik volg en éénmaal via het Home-abonnement.
Yep een goede backup (via OneDrive) voor foto's en werkstukken is heel goed voor het gezin.
.
(En ja, ja, zo'n real-time sync is geen *echte* backup,
maar het beschermt wel tegen falende opslag hardware en massale data verwijdering)
Via https://www.duplicati.com kan je eventueel wel echte backups wegschrijven naar OneDrive.

[Reactie gewijzigd door Centauriprime op 24 juli 2024 05:48]

Inderdaad, de Apple cloud kost 3/maand voor 200 gig, dan is 99 voor 6 terra lekker goedkoop. En wacht, 6 mensen hebben het gehele office pakket er gratis bij :)
En als je goed zoekt ook voor rond de 50 euro kunt krijgen. Zie pricewatch of zoekt op het internet. dan is het nog 4 a 4,50 per maand.
Ik ken wel veel mensen die thuiswerken en het liefst hun eigen Pc gebruiken, ook al krijgen ze een prima laptop van de zaak.
In dat geval gebruik je je eigen Pc wel veel voor Word en Excel.

Nog een voorbeeld; mijn vriendin werkt, maar volgt ook nog een opleiding. Voor het maken van verslagen gebruikt zij bijna dagelijks Word, of haar eigen Pc wel te verstaan.

Maar omdat wij Office 365 op de zaak hebben heb ik 1 van de 5 installaties gebruikt voor onze thuis Pc. Geen idee of Microsoft dit officieel goedkeur, mijn werkgever in ieder geval wel.
Ja, dit is het hele idee achter de 5 licenties bij Office 365. Iedere medewerker mag 5x office installeren, ook thuis. Microsoft keurt dit dus officieel goed.

Een groter probleem is dat je zakelijke data gebruikt op thuis computer (waar je waarschijnlijk ook andere zaken mee doet). Als je werkgever een goede implementatie heeft gedaan is die data veilig maar helaas zie ik maar al te vaak anders...
Ik snap dat soort mensen niet; kan mijn scherm, toetsenbord en muis prima aan mijn zakelijke laptop hangen. Als systeembeheerder wil je niet dat iedereen zijn / haar thuis PC verbinding laat maken met het bedrijfsnetwerk. Lekker veilig ...
Ik snap niet waarom je dit duur vindt. Bij Licentie2go betaal je 75 Euro per jaar voor een pakket voor 6 gebruikers. En bestaande klanten krijgen soms nog korting. Waar betaal je dan minder voor cloudopslag?
Dat er dan Office bij zit is meegenomen. Bovendien is mijn ervaring de MS opslag de rapste, Apple de langzaamste. Die van Google is weer wat sneller dan Apple maar daar krijg ik best vaak een foutmelding.
En ben geen MS fanboy, maar het is gewoon goed geïntegreerd in Win 10. Computer afzetten of herstarten in een up of download maakt niets uit, het gaat daarna weer ongemerkt verder. Bovendien kun je de up of downloadsnelheid zelf bepalen, zodat je er niks merkt.

En je kunt toch samen met vrienden delen, ieder 3 gebruikers of zo...

[Reactie gewijzigd door Broekventje op 24 juli 2024 05:48]

Ja maar dan moet je het wel in de cloud willen gaan, anders is het gewoon duur.
Of gewoon in de browser.

Moderatie op TN is trouwens van de gekke als het over Microsoft gaat.
Negatieve opmerking, terecht of niet: altijd - 1
Neutraal: 0
Positief: +3

Hou het lekker geloofwaardig!
Mij gaat het dan vnl om de 6*1 TB cloud opslag waarmee ik mijn foto's backup via de onedrive app, automatisch via WiFi van al mijn devices, ideaal
Sorry, maar ik vind dit wel een ouderwetse gedachte, er komt niets op de straat te liggen. Als je je daarover zorgen maakt moet je zeker geen Android of Facebook gaan gebruiken. Eigelijk ook helemaal geen internet. Je moet overal cookies accepteren.
Ik gebruik al geen Android/Goole Chrome of heb al niet eens google account, Facebook gebruik ook niet of Instagram ofzo.
Je hoeft niet overal cookies te accepteren, genoeg waar je balk gewoon kan laten staan en de site kan gebruiken.
Kijkend naar het icoon voor je gebruikersnaam vraag ik me af of je wel online gamed... ik neem aan van niet?
Nee ik speel liever story mode games,
Maar online gamen is voornamelijk elkaar afschieten, iets in de Trent van battlefield of call of duty.

Dat zijn niet mijn spellen ik speel liever een Uncharted/ tombraider verhaal, of nu red dead redemtion 2 story mode.
En ja je kan met die spellen ook online, maar dan doe je alleen maar tegen elkaar tetteren door de microfoon en elkaat afschieten.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 05:48]

Ik snap Carlos0_0 eigenlijk wel. Ik zou liever ook geen privéfoto's uploaden naar de cloud. En nee, dan heb ik het echt niet over 'pittige' foto's o.i.d.. Dat wil echter niet zeggen dat je niet bepaalde data kan uploaden die wat minder persoonlijk is.

Misschien ben ik wel 'ouderwets' maar ik merk ook bijv. bij basisscholen dat er standaard geen filmpjes gemaakt mogen worden van een jarige met klasgenootjes tenzij de ouders toestemming hiervoor geven. En dit gebeurd vaker niet dan wel. Overigens was die regeling er al ruim voor de recente wijzigingen in de privacy wetgeving.
Niet dat mijn omgeving representatief is, maar ik heb wel het idee dat privacy wat meer speelt bij mensen. Nog veel te weinig naar mijn zin als je de facebookaanhangers ziet, maar goed.
Het is ook alleen maar een papieren ding, dat M365. Puur de licentievorm. Net als dat Office 365 apps gewoon de 2016-versies zijn met een ander labeltje. Ook zo makkelijk.
Office 365 C2R en Office 2016 zijn twee totaal verschillende pakketten. Office 365 wordt continu bijgewerkt met features en 2016 (en 2019) niet. Office 365 lijkt niet eens meer op 2016 daarom is 2019 nu uitgekomen.

Kort door de bocht is Office 365 altijd de laatste versie + online diensten in abonnementsvorm. De 'normale' office variant is eenmalig betalen, geen online diensten en geen vernieuwingen.
Zal best maar er is sinds Office XP eigenlijk geen functionaliteit bijgekomen die de consument zou missen.
Ik heb bij Word sowieso het gevoel op een app uit 1995 te werken. Nog steeds dezelfde onmogelijke nukken in basisgebruik: we blijven met de geforceerde lineaire opmaak klooien, typografisch kan er niks (alt-links-rechts hebben we naar 30 jaar Word nog steeds niet, getallen achter de komma voor lettergrootte mogen niet), stijlen zijn nog steeds niet gebruiksvriendelijk in de zin dat mensen het standaard gebruiken omdat het gewoon werkt, je wordt horendol bij uitwisseling met oude Word versies, OpenOffice en bij gebruik formule-editor. Er is geen CMYK kleurkeuze (waarom is zwart RGB 0,0,0?), geen kleurprofielen, je kunt niks zomaar over de marges slepen. Het is en blijft een draak van software. Enige dat verandert is dat we iedere zoveel jaar aan een andere ribbon/menuindeling moeten wennen.
Je kunt documenten tegenwoordig bijna nog beter met CSS opmaken.
Idd, een draak van een programma. Ik denk met weemoed terug aan Word Perfect.....en Lotus123...
De 2016 versies van office worden aangeboden als een Click to Run (gewrapte app-v) , terwijl de normale versie als MSI wordt aangeboden. Licenties gaan op basis van je Microsoft account ipv een lokale key of KMS server. Patching werkt anders. Dus er zitten zeker verschillen in.
Als je schoolgaande kinderen hebt kun je op websites als surfsport voor een paar euro per jaar(!) het complete pakket krijgen voor een 5-tal installaties. 99 euro is dan juist zonde van het geld.
Dat pakket is bedoelt voor je schoolgaande kinderen. Dit is ook een abonnement waarbij je werkt onder het account van die kinderen. Je praat hier dus wel over piraterij al zal MS hier niet moeilijk over doen.

Dit is hetzelfde als een software kopietje 'lenen' van de familie.
Dat hoeft ook niet zo te zijn als je zelf bijvoorbeeld studeert aan de Open Universiteit. Daar gelden dezelfde mogelijkheden. Daarnaast installeer je Office op een PC / smartphone / tablet die in principe door iedereen in een gezin gebruikt kan worden. Licenties zijn werkplek gebonden en niet persoonsgebonden.
Alle office 365 licenties zijn persoonsgebonden en niet machine gebonden. Het kan zijn dat surfspot andere licenties aanbied al lijkt mij dit onwaarschijnlijk. Je kunt dit simpel controleren door naar instellingen --> account te gaan. Staat hier een email adres dan is het account gebonden.

Dit geld overigens voor alle MS cloud producten. Ook Microsoft 365 waar windows Enterprise in zit. Iedere medewerker die gebruik maakt van de machine heeft een licentie nodig (officieel).
Als ze Azure gaan implementeren dan wordt ik toch wel een blij mens. Het zou naar mijn inziens best handig zijn een VM te starten zodat ik mijn PC of een deel daarvan bij me had.
Of dat ze app streaming gaan implementeren, een bepaalde selectie van de applicaties die je thuis hebt draaien, die je kan streamen naar mobile devices (maar dan van microsoft en voor consumenten zodat al te veel hassle)
Zoals welke apps? Merendeel draait toch vanaf websites of clouddiensten...
Ik zou graag mijn adobe creative cloud willen draaien als app stream.
Net als paralells RAS gewoon een lijst van applicatie die je kunt selecteren. Die stream je vervolgens naar je mobile devices en klaar ben je. Nu werkt lightroom heel erg mooi daarbij heb je, je footage op al je devices. Voor premiere pro en after effects is dit weer helemaal anders natuurlijk
Meh. Photoshop over RDP-achtige zaken..... ik word er niet vrolijk van. Niet het handigste protocol..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 24 juli 2024 05:48]

Office 365 is helemaal niet gunstig. Voor twee tientjes koop je n Office 2016 pro pakketje en dan ben je klaar.
Je doet net alsof Office 365 en Office 2016 hetzelfde product zijn met een andere betaalwijzen, maar dat is helemaal niet het geval.
Dat kan zo zijn, maar er is niets in O365 dat voor de meesten een toegevoegde waarde heeft. Cloud opslag? Online features? Het zal wel, maar primair gaat Office om tekstverwerking en spreadsheets en dat doe je... hoe vaak? Tot voor kort gebruikte ik Office XP thuis en ik heb geen moment ook maar IETS gemist aan functionaliteit.

Zoals altijd YMMV... maar de gemiddelde consument zal ongeveer hetzelfde hebben. Verder hoef ik helemaal geen regelmatige wijzigingen en updates in mijn Office te zien. Het moet gewoon werken en dat doet het al sinds jaar en dag. Zeker wanneer je applicaties niet heel vaak gebruikt zijn updates vooral hinderlijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 05:48]

Ik vermoed dat hier ook Defender ATP bij gevoegd gaat worden.
Office 365 vind ik wel een goede deal voor consumenten. Voor 99 Euro per jaar alle apps (ook Publisher en Acces) op 6 computers
Ik vind LibreOffice wel een goede deal voor consumenten. Voor €0 per jaar alle apps (ook Base, Draw, Charts en Math) op oneindig veel computers. Met gratis uitmuntende community ondersteuning en altijd een positief gevoel daarna. Met tussen de 100- en 200-miljoen gebruikers wereldwijd, waaronder vele locale en zelfs nationale overheden, NATO, polities en andere hele gelukkige gebruikers.

Trouwens, (semi)overheden zouden een verbod op gesloten software moeten krijgen vanwege veiligheidsrisico's en het efficient besteden van belastingeld. Alles wat zij willen is er of kunnen zij voor een klein bedrag laten implementeren in FOSS.
Ik vind Office 365 veel te duur voor consumenten. Wanneer heb je prive nou een tekstverwerker of een spreadsheet voor nodig? Daar ga je toch geen 99 euro per jaar voor betalen? Ik begrijp ook niet voor wie Office 365 home nou bedoelt is. Studenten kopen spotgoedkope studenten versies en voor wie af en toe thuis wil werken zijn er zeer goedkope licenties via je werk te verkrijgen. Alleen voor ZZP-ers kan het een uitkomst zijn, maar ik betwijfel of de Office 365 home licentie daar voor bedoelt is want in dat geval is het zakelijk gebruik.

En net zoals jij begrijp ik nog minder van Microsoft 365. Zoals beschreven in het artikel, particulieren krijgen bijna altijd een Windows 10 licentie meegeleverd bij de aanschaf van een PC of laptop. Tweakers die zelf een PC in elkaar zetten, hebben meestal allang een licentie, vaak nog gratis verkregen omdat ze Windows 7 al hadden. En wat je prive nou met Azure aan moet, ik heb echt geen idee? Wellicht dat het iets is voor stichtingen of verenigingen, maar ook dat lijkt me geen prive gebruik.
Er is al een Office 365 voor thuisgebruik abonnement, 99 Euro per jaar:
https://products.office.c...oft-office-products?tab=1
Wat doet een gemiddelde gebruiker nu thuis met Office wat niet met bijvoorbeeld Libre Office of Google Doc's en co. kan. En dan elk jaar daarvoor € 99 betalen. Dat je vroeger 1x office kocht die je dan moeiteloos 10 jaar kan gebruiken, dat kan ik nog begrijpen. Office 2007 van 11 jaar terug voldoet nog ruimschoots voor de meeste thuis gebruikers. Dat kost dus nu 11 x € 99 = € 1089! Zelfs Office 2003 voldoet nog, je hebt hooguit wat problemen met .docx bestanden. Maar voor zelf een briefje maken en een spreadsheet voor je boekhouding is het zat en eigenlijk al overkill. Ik snap het business model voor privé gebruik niet hoor. Microsoft doet haar best maar, maar ik ga echt geen € 99 per jaar betalen voor een typ programma en een rekenblad.
Je kan het ook met 5 anderen delen en ieder krijgt 1TB cloudopslag. Klinkt ineens een stuk beter.
Het grootste probleem is dat alles tegenwoordig nu subscription is. Mooie nieuwe app? subscription. Subscription. Subscription. Het is veels te lastig om dit bij te houden. Als je inkomen wegvalt, of je opeens andere incidenten hebt in je leven is het heel vervelend om dat allemaal te moeten uitzoeken waar al je geld heen gaat. Een one-off payment doet dat niet. Ik snap dat het problematisch is voor developers om genoeg to verdienen met continu door werken, maar voor de gebruiker is de subscription spam die we in 2018 en nog meer in 2019 krijgen gewoon echt heel slecht.

Side note: van apple mocht ik niet VoIP push's gebruiken om notifications te decrypten, rejected! Maar een app die 15,- per week vraagt als wallpaper app en dit probeert te verbergen ( in de hoop dat mensen het vergeten ) is helemaal okay! :) AppStore mag eens wat strakker worden in dat aspect, predatory onzin.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 24 juli 2024 05:48]

Tja, dat een online dienst aan een abonnement gebonden is, is niks meer als normaal. Je kan nog steeds een los pakket aanschaffen, maar dat kost je wel 299 euro en de licentie is machine gebonden. Dus in een gemiddeld huishouden zou je 4 a 5 licenties moeten kopen. Dan vind ik de jaarlijkse 99 euro voor Office, 1TB OneDrive en 60 minuten skype toch echt een betere optie.

Als het voor jou persoonlijke situatie beter schikt om een los pakket aan te schaffen dan heb je die optie altijd nog.

Voor de rest is het allemaal een afweging tussen zelf doen of een dienst nemen.
* Voor online opslag kan je een een cloud dienst nemen, maar hardeschijven gaan wel eens kapot en servers hebben onderhoud nodig en verbruiken stroom. Je kan zelf investeren in een NAS en het beheer zelf doen, maar dat is dan weer een afweging. Investeer ik zelf of laat ik het iemand anders doen.
* Zo ook muziek, film en tijdschriften. Je kan alle albums, films en tijdschriften zelf los aanschaffen en je collectie zelf beheren. Om ze dan makkelijk op alle apparaten te kunnen bekijken moet je weer zelf hardware aanschaffen en onderhouden. Dat is dan ook weer een hele investering bovenop de aanschaf of huur van de media.

In alle gevallen heb je de optie. Je doet het zelf, of je neemt een dienst en het wordt voor je geregeld.

Om eerlijk te zijn als je financiële situatie zo wankel is dat je bij werkeloosheid niet meer terug kan vallen op je spaarcenten, dan is het misschien ook niet zo'n goed idee om dure hardware aan te schaffen. Als je jaarlijks betaalt voor diensten dan kan je een tijdje vooruit en als je maandelijks betaalt is het heel makkelijk om dat stop te zetten als je het niet meer kan betalen (meeste annuleren zelf als ze niet kunnen incasseren).

Als jij zelf abonnementen afneemt zonder dat je daar zicht op hebt dan is er echt iets goed mis. Ten eerste komt daar je eigen verantwoording om de hoek kijken. Het is niet zo dat jij op iOS of Android zomaar een abo kan nemen zonder dat je eerst door een paar schermen moet klikken waar het heel duidelijk wordt gemaakt dat je een abo neemt. Jij moet zelf weten wat je doet en zelf een overzicht hebben over je financiën.

Ten tweede, als iemand maandelijks geld van je rekening kan afschrijven zonder dat jij heb door hebt dat dat gebeurt, dan komen we weer terug op wat ik hierboven al had gezegd. Misschien is er dan iets goed mis met de manier waarop jij je financiën beheert.
Tja, dat een online dienst aan een abonnement gebonden is, is niks meer als normaal. Je kan nog steeds een los pakket aanschaffen, maar dat kost je wel 299 euro en de licentie is machine gebonden. Dus in een gemiddeld huishouden zou je 4 a 5 licenties moeten kopen. Dan vind ik de jaarlijkse 99 euro voor Office, 1TB OneDrive en 60 minuten skype toch echt een betere optie.
Behalve als je geen huishouden hebt, of een huishouden dat om welke reden dan ook maar 1 licentie nodig heeft.

Ik ben de naam vergeten, maar vroeger had je ook een office-light. Heel goedkoop en voldoende voor het gros v/d gebruikers.
Access zat altijd in het uitgebreide Office pakket. Nu wordt het je opgedrongen.
Word, Excel, Outlook en Powerpoint in een basispakket zou mooi zijn
Nog mooier een À la carte abonnement.

Dit verdienmodel is ten gunste van Microsoft, niet van de klant.
Dat is geen bash overigens, want Office is zeer goede software die ik zeker zal blijven gebruiken.
Home & Student is/was dat geloof ik. Heb ik ook jaren geleden gekocht. Die mocht op drie machines en kostte iets van €100-€150 ofzo. Maar wel éénmalig.
Home & Student is alleen Word, Excel en PowerPoint en is een machine gebonden licentie dus kan je maar 1x activeren.
Klopt. Maar hoeveel consumenten hebben Access of de rest van al die zut nodig? Het enige wat ik wel een miste was Visio.

(En ja, Access is best ok voor wat het doet, al is Jet, eh... niet geweldig.)

[Reactie gewijzigd door ATS op 24 juli 2024 05:48]

Alleen ter vergelijking van pakketten. Je betaalt minder, maar je krijgt ook minder.
De Office 2007 home & studenten versie is door Microsoft geleverd met drie machine licenties, je mag hem dus op drie apparaten activeren. Ik heb die versie hier namelijk liggen, destijds gekocht voor iets meer dan 100 euro.
Waar kan ik die kopen?
Neen hoor, heb mijn home & student inmiddels op de derde pc staan. Jaren geleden voor net onder de 100 euro gekocht, geen verplicht cloud gebruik, geen jaarlijkse kosten en een prima programma voor mijn doelen. Ik blijf zo ver mogelijk weg van abonnementsvormen (elk jaar weer opnieuw betalen voor hetzelfde) en cloudopslag.
Waar kan ik die kopen?
https://products.office.c...1&icid=CNavSoftwareOffice

Uiteraard bij Microsoft zelf. Ga even googelen en je vind hem ook voor een veel lagere prijs.
Dat is 2019, die kan je maar activeren op 1 machine. Jij had het over 2007 die je kon activeren op 3 machines.
Er is ook nog een pakketje Office 365 voor één gebruiker dat € 66 kost.
Ja ik zeg al:
Als het voor jou persoonlijke situatie beter schikt om een los pakket aan te schaffen dan heb je die optie altijd nog.
In de post wordt er gedaan alsof het abonnement model de enige optie is, dat is natuurlijk niet. Het abonnement is een goede optie, zeker omdat je er een hoop bij krijgt.
Naast dat ik het met je eens ben over al die subscriptions is het natuurlijk wel gek als je moet "uitzoeken" waar al je geld heen gaat. Dat lijkt mij meer een administratieve fout dan dat het aan een subcription ligt. Neemt zeker niet weg dat het hele subscription en premium geneuzel me de oren uitkomt.

Edit: Het is wel lastig indien we te maken krijgen met het overlijden van een dierbare.

[Reactie gewijzigd door Pettertje op 24 juli 2024 05:48]

zelf zou ik zo min mogelijk voor software as a service kiezen.
Voor de een is de cloud en de nieuwste office een meer waarde, voor de ander is office 2007 meer dan goed genoeg.
Ik zou denk ik voor zo min mogelijk voor alles as a service kiezen.
Oftewel: Die hele trend van huren ipv kopen bevalt me niet zo.

Ook met auto's... juist wanneer je dat ding keihard nodig hebt (wanneer je geen baan - of voor een ondernemer - geen klant hebt), moet je de auto inleveren als je door je reserves heen bent.
Maar iedereen vindt het een fantastische deal.
Als je geen geld hebt kan je in eigendom ook geen benzine gooien. Ik ben niet blind voor wat je zegt maar ik vraag me af of je eigendom niet ook een beetje romantiseert. In ieder geval bij een auto.
Ik begrijp je vergelijking. Maar die gaat maar deels op.

Office-koop kun je blijven gebruiken. Je betaald dan alleen stroom (benzine)
Office365 kun je niet meer gebruiken.
Precies om de reden die @Frubelaar opgeeft; wanneer m'n geld bijna op is en ik de kosten moet drukken gaat het leasebedrag van m'n huidige auto (een kleine €1000 per maand) gewoon door. Als ik op dat moment aan het eind van het leasecontract zit bepaalt de leasemij of ik 'm nog langer mag rijden of niet, terwijl ik een nieuw contract op basis van mijn dan actuele situatie waarschijnlijk niet ga krijgen.

Als ik nu in die situatie kom (bijvoorbeeld wat ik een paar jaar terug meegemaakt heb; een grote klant op het randje van faillissement balanceert en die dus niet betaalt), dan gaan die vaste lasten (€150 per maand) wel door, maar kan ik zelf besluiten of ik de olie even op de stoep ververs en daarmee die grote beurt nog even 2 maandjes uitstel, of ik toch nog doorrijd ondanks dat de auto al heel veel kilometers gedraaid heeft, en of ik die deuk in de deur direct ga claimen of oplossen of gewoon lekker laat zitten.

Voor software en computerhardware werkt het serviceprincipe nog iets beter dan voor persoonlijke gebruiksvoorwerpen zoals een auto, laptop en een telefoon. Als ik het geld heb om die dingen gewoon te kopen, wat zijn dan de grote voordelen van service volgens jou?
Ik kies met uitzondering van Apple Music en Netflix nooit voor SaaS. Ik vind het pure oplichterij. €99 per jaar vragen voor bijv. Office. Het programma gaat 6-8 jaar mee (minstens!) en kost in de winkel €169. Of als je studeert of ergens werkt € 29.
Ten eerste kan je licentie voor een jaar al krijgen voor rond 70 euro op pricewatch.
Ten tweede kan je het delen met 5 personen, en gebruiken op meerdere devices, wat de prijs pp 12e per jaar maakt.
Ten derde, meest belangrijk, krijgen alle 6 gebruikers 1 TB eigen Onedrive opslag, wat uitstekend integreerd met Office en collaborated werken.
1TB van een goede clouddienst voor 12e per jaar is al erg goed, laat staan als je er office bij krijgt. (Alleen TransIP gaf een tijdje een 1tb stack weg, maar dat is lang niet zo goed geïntegreerd in alles als dropbox, onedrive en google drive.)

En voor wie graag een losse Office licentie wil kopen, geen cloud wil maar zn eigen Nas gebruikt, en geen nieuwe programma versie updates wil ontvangen, kan nog lange tijd vooruit met "offline" office 2019.
Ten derde, meest belangrijk, krijgen alle 6 gebruikers 1 TB eigen Onedrive opslag, wat uitstekend integreerd met Office en collaborated werken.
Het zou pas echt aantrekkelijk zijn als het 1x6TB ipv 6x1TB is. Aangenomen dat het zo is...

Op die manier heb ik als enige gebruiker veel meer nut van de dienst.

Zijn het echt 6 gebruikers of 6 devices?
Het zijn 6 gebruikers en elke gebruiker kan (die Office Suite) op 5 laptops / macs gebruiken/installeren en op 5 mobile devices...en elke gebruiker krijgt 1TB aan OneDrive opslag (wat vanaf al die devices te gebruiken is). Best een goeie deal voor max 12 euro per jaar per persoon.
Tot zover ik weet is het 6 gebruikers, onbeperkt devices. Je mag het overal installeren, zo vaak je wilt, dacht dat dit onlangs was aangepast? Voorheen was er een device beperking, maar die is er dacht ik afgehaald.
Wat moet een particulier nou met 1 TB cloud opslag, dat is toch zware overkill? Zijn gedownloadde film collectie kan hij er niet opzetten, want dat is geen legale content. Muziek is allang streaming (Spotify, Apple). Hetzelfde geld voor games (Steam, Xbox . PlayStation e.d.).

Programma updates zijn in het geval van Office toch niet relevant? In de basis veranderd er niets, je kan met Office 2007 nog prima uit de voeten afgezien van de security patches, het enige wat relevant is. Dus pas als die niet meer geleverd worden voor je huidige versie wordt een nieuwe Office versie relevant voor particulieren.
Google drive (+backup) is gratis met 15 GB opslag en onbeperkt (gecomprimeerde) foto's.
Tot nu toe nog geen standaard consument gezien die daar overheen is gegaan.
Tuurlijk is dat gratis bij Google. Google analyseert de data. Zelfs de inhoud van documenten. Dat is goud waard. Er zijn veelbetere alternatieven maar die kunnen nooit zo naadloos worden geïntegreerd in bijvoorbeeld android. Zo machtig is Google inmiddels geworden dat ze het bij 15gb houden.

Kun je Gmail nog herinneren? Dat was baanbrekend qau opslag. Nu hoeven ze niet meer concurrerend te zijn want Henk en Ingrid kopen een smart phone en zijn zelf niet smart genoeg om naar alternatieven te kijken. Google maakt daardoor steeds meer winst waardoor Henk en Ingrid steeds minder verdienen. Eigenlijk zijn Henk en Ingrid dus tegen Google maarja....

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:48]

Youtube biedt een veel grotere opslag. Kun je gerust 100TB in kwijt. Wel enkel voor video, maar Google Drive kan er niet tegenop.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:48]

Klinkt zelfs veel beter maar nog steeds gerekend over 11 jaar € 218 per user (€ 20 per jaar)
in plaats van ongeveer € 75 in 2007 voor 3 users is € 25 (tm 2016 € 2,50 per jaar)
Tja dat was zonder cloud en het leven is uiteraard ook duurder geworden,
maar deze inflatie is wel een tikkie overdreven ;)

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 24 juli 2024 05:48]

Er zijn ook gebruikers die Onedrive afwegen tov Dropbox, Google Drive en iCloud.

Dan is de 5x 1TB voor €99 opeens niet zo slecht. Dat je dan Office “erbij” krijgt is dan prima. Anders had je het via je werk voor €29 kunnen kopen. Veel grote bedrijven hebben software assurance van Microsoft, waarbij thuisgebruik door haar werknemers erbij hoort.
Vergeet niet dat OneDrive een prima eigen backup heeft en dat jij als eindgebruiker daar totaal geen omkijken meer naar hebt...

Ik werk al geruime tijd in het onderwijs als ict'er en geloof me: het is meer regelmaat dan uitzondering dat iemand zijn bestanden thuis kwijt geraakt is door falen van een eigen harde schijf / nas of usb-stick waar geen backup van was...

En dan staan ze bij mij aan de deur met advies vragen voor thuis (want ja, is er nog wat te redden?)... Toppunt was een directie lid die onvervangbare foto's van o.a. zijn klein kinderen kwijt was geraakt door een volledig gecrashte harde schijf (en uiteraard geen backup)... Hij is toen maar naar een gespecialiseerd bedrijf gegaan om te redden wat er nog te redden was, maar of hij nog enkele foto's terug heeft gekregen heb ik nooit te horen gekregen (hij was inmiddels met pensioen gegaan)...

Nee, dan liever de OneDrive cloud... Als je daar iets kwijt bent heb je het gegarandeerd zelf weggegooid... Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij zonder eigen toedoen bestanden op de OneDrive kwijt is geraakt... Kost wat geld, maar ook veel minder ellende en een goede backup...
Vergeet niet dat OneDrive een prima eigen backup heeft en dat jij als eindgebruiker daar totaal geen omkijken meer naar hebt...
Ik geloof je... :-)

Punt blijft wel dat je linksom of rechtsom toch voor die opslag betaalt. Zelfs als je het niet wil of een sterke voorkeur hebt voor een andere clouddienst.
Toegegeven bij Office-koop ben je als Word-only gebruiker ook verplicht ander dingen te kopen. Maar bij 365 is dat dus nog meer.

Vraagje: Wat zijn de voorwaarden van de clouddienst. Mag ik bv dagelijks 100TB traffic genereren naar de cloud of zit daar een limiet op zoals bij veel cloud diensten?
Goede vraag, kort even opgezocht maar nog geen antwoord op die vraag gevonden via Google... Maar zover bij mij bekend is er geen limiet op het maximaal te genereren verkeer of het ligt zo hoog dat ik het limiet nog niet bereikt heb...

Zakelijk gezien (mijn werkgever) hebben we geen limiet in ieder geval... Maar daar maken we ook gebruik van OneDrive for bussiness...

Ik zal straks eens verder zoeken als ik wat tijd heb...
Sinds wij in het onderwijs naar de cloud zijn is samenwerken aan bestanden verschrikkelijk. Iedereen loopt mappen met elkaar te delen via mail, de bestandsstructuur is tegenwoordig een grote kermis en de bestanden bestaan vaak in vele versies in tientallen onedrive mappen van collega's. Bovendien als een student zo'n deel-link bemachtigt kan ie gewoon overal bij, ook thuis.
Doe mij maar een ouderwetse servermap met permissies op inlogaccount niveau.
Dus probleem dat een stik kwijt is of een HD crasht is inderdaad verleden tijd, maar daar komt probleem voor terug dat van een bestand 20 instanties bestaan en je geen idee hebt waar de laatste is.

Nog een nadeel aan office 365: je kunt je mails niet meer wissen. Dat kon in de oude situatie wel. Ik mail dus niks meer (en collega's blijkbaar ook niet). Mijn mail is afgelopen 2 jaar teruggelopen van tientallen berichten per dag naar een handvol per week. Alles doe ik nu via SMS en bellen (whatsapp mag niet van AVG).

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:48]

Ja, zakelijk goed implementeren van OneDrive is altijd een lastige klus... Mijn werkgever betaald een godsvermogen aan opslag kosten en wil daarom meer gaan inzetten op OneDrive om de kosten van de opslag te verminderen daar zij per gebruiker 1TB opslag via OneDrive for bussiness krijgen bij Office 365 die momenteel amper tot niet gebruikt wordt (en dus kapitaal vernietiging)...

Ze willen daarom elders in het land gaan kijken bij een school die al OneDrive gebruikt om te zien hoe zij dat doen en waar zij tegen aan gelopen zijn...

Privé daar in tegen is het een stuk makkelijker allemaal en voor die doelgroep was mijn reactie dan ook bedoelt...
Het voordeel van elk jaar betalen is wel dat je dus direct elke nieuwe versie kan gebruiken.
Zelf betaal ik overigens 99 euro maar iets van 79 uit m'n hoofd.
Ik ga volgend jaar wel op zoek naer een alternatief want ik hoef dan geen Outlook meer voor zakelijk gebruik te gebruiken.
De vorige versie was 2016 dus je betaal 300 euro om 3 jaar lang dezelfde versie (met wat upgrades) te mogen gebruiken. Het verschil tussen 2016 en 2019 is ook gewoon irrelevant voor 99,5% van de gebruikers.
Maar 2016 is nog lang niet afgeschreven en zal nog een lamge tijd updates krijgen. En het hoeft geen 300 euro te kosten. Veel bedrijven kunnen ook gebruik maken van het Home Use Program, via die weg heb ik Office 2019 voor 14 euro gekocht.

Maar ik ben benieuwd wat Microsoft gaat bieden met MS365 waar dit artikel over gaat. Buiten Office heeft MS weinig interessante producten voor thuis gebruik.
Office 2010 is zelfs nog niet eens afgeschreven en werkt nog, doet het prima onder windows 10 en krijgt updates nog.
Mijn Stiefmoeder en vader gebruiken deze op hun laptop, hoezo nieuwe kopen krijgt toch nog updates.
Zelfs 2003 voldoet. Veel, overigens zeer goede, functies zijn voor specialistisch gebruik.
Voor het gros v/d gebruikers is Word een briefje typen en vette tekst is eigenlijk al poweruser gebruik..
office 2003 ondersteund nog geen .docx / .pptx / .xlsx volgens mij, dus als je ook bestanden van anderen wil openen is dat niet echt handig. office 2007 heeft dit probleem niet.
2003 vs 2018 is echt "Zoek de 10 verschillen". Ik heb echt het gevoel dat dit soort software, uberhaupt software compleet stilstaat. Ik had laatst Photoshop LE 5.0 uit 1999 gebruikt, zat gratis bij scanner. Stond er versteld van hoe weinig Photoshop CC 2018 meer biedt.
Nou, qua functionaliteit wel, maar qua GUI is 2003 veel beter, dat is nog uit de tijd van voor die achterlijke ribbon. Dus dat is wel een significant verschil in hoe het er uit ziet en werkt. Enige nadeel van 2003 is eigenlijk dat .doc uit uitgefaseerd en vervangen door .docx en wat ook handig is, dat is dat een nieuwe versie ook PDF kan saven, hoewel het voor privé gebruik discutabel is of dat nu zoveel gebruikt wordt.

Ander punt is dat Excel 2003 nog een vervelende limiet heeft wat betreft het aantal rijen.

Dat gezegd hebbende, vanaf Office 2007 zie ik geen super grote verbeteringen meer, behalve dat de laatste versies je cloud (en OneDrive) gebruik door de strot proberen te duwen. Je kent wel het irritante OneNote en stomme upload icoon in de tray die je er in de heupzwaai bij krijgt en die je dan met de hand weer uit moet schakelen. Dus Office 2007 is dus eigenlijk beter dan de nieuwste Office versie.
Dan heb je het denk ik over een office 365 pakket voor home/personal die mag je niet zakelijk gebruiken 😜
Ze zijn even duur. Toch heb ik zelf O365 zonder installeerbare software en gebruik ik dat met een gekochte licentie van Office 2016.
Je krijgt er natuurlijk ook 5TB cloudstorage bij. Ik heb LibreOffice al 5 jaar niet meer gebruikt, maar 5 jaar geleden vond ik de gebruikservaring van Office ook echt veel beter. Daar kun je ook geld voor over hebben.
5TB aan cloud storage is niet helemaal correct. Het zou mooi zijn als je het zelf kon verdelen tussen de verschillende gebruikers, maar in de praktijk is het max 1TB per gebruiker (wat vaak ook nog eens niet volledig benut wordt) ;)

PS: Office 365 Home licentie is tegenwoordig voor 6 gebruikers, dus dan kom ik totaal op 6TB ipv 5TB.
Het is deels wat je gewend bent.
Persoonlijk gebruik ik Microsoft Office (wat jij bedoelt denk ik) al jaren niet meer gebruikt, laatste versie was mogelijk 2007?
Maar wat ik er mee doe voldoet LibreOffice ruim voldoende, en werkt uitstekend, en alles wat ik wil vindt ik logisch en makkelijk te vinden.
Denk dat je pas goed kunt vergelijken als je beide evenveel gebruikt.
je hebt hooguit wat problemen met .docx bestanden.
En kans op malware, trojans en andere zooi.
Voor Office 2007 komen geen security updates meer.
Als een telefoon na een tijdje geen updates krijgt is de wereld te klein, maar software pakketten van 10 jaar geleden blijven we gewoon gebruiken?
Microsoft doet haar best maar, maar ik ga echt geen € 99 per jaar betalen voor een typ programma en een rekenblad.
Je krijgt daarvoor wel licenties voor 6 personen, 1 TB opslag per persoon en outlook bij.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 24 juli 2024 05:48]

Een telefoon is per definitie online. Office kan ik op een PC zonder internet gebruiken (althans, vroeger, dat kan inmiddels ook al niet meer).
Een telefoon is per definitie online.
Hoe belden we dan voor internet bestond? Een telefoon kun je net zo offline gebruiken als een PC, daar is geen verschil tussen.
Probeer Android maar zonder online. Dan kun je ook een Nokia 3310 gebruiken (en daar hoor je niemand klagen over missende firmware updates).
Ik gebruik mijn android toestel regelmatig zonder internet, omdat ik op locaties kom waar dat simpelweg niet aanwezig is.
Regelmatig, maar je zit dus ook regelmatig wel aan het netwerk en dan zijn updates dus wel handig. MS Office offline gebruiken is geen enkel probleem en daar ging het over.
Office offline gebruiken betekent dan dus ook geen documenten van anderen openen, die je via mail/web/usb gekregen hebt. Want zonder security updates kun je er donder op zeggen dat er gaten zitten in Office.
Een oude versie van Office op je pc gebruiken betekent feitelijk dat je de hele pc oflline moet houden.
Een telefoon is per definitie online?
Hoe bedoel je dat ? Die van mij is vaak niet online hoor.
Als je alleen belt en SMS is er geen noodzaak online te zijn. De meeste mensen kopen een smartphone echter om iets meer te doen en dan MOET je online zijn (tenzij FB nu ook offline beschikbaar is).
Is een beetje als een Porsche kopen en in de garage zetten en dan klagen dat die niet zo hard kan rijden in de garage.
Office 2019 kan je nog los aanschaffen zonder 365, dus die kan je nog offline gebruiken(Wordt waarschijnlijk wel de laatste versie op die manier).
De VL versie afaik al niet meer.
Dan ben jij de doelgroep van Office 365 niet, vrij simpel.

Er zijn mensen die betalen jaarlijks voor navigatie, virusscanners, online opslag, email, noem het maar op, voor elk kan je legio redenen opnoemen waarom het compleet nutteloos en weggegooid geld is, zo ook voor zulke producten.

Mijn geval, niet zozeer. Ik werk dagelijks in Office, altijd en overal werken via onedrive en de webversies, kan ik wel zo'n leuk 'werkt allemaal net niet' pakket nemen als Libre, maar waarom zou ik moeilijk gaan doen als 99% van mijn klanten met Office werken?

Google docs, nog zo'n webding dat op enkele browsers degelijk werkt, maar simpel niet om kan gaan met 15-20k regel spreadsheets, helemaal niet als dat ding vol zit met formules.
Persoonlijk andere ervaring.
Microsoft office doet bij mij vaker gekke dingen, en LibreOffice geeft je eerder een keuze ipv iets te verzinnen.
Het is deels wat je gewend bent, waardoor je weet waar alles te vinden is, en hoe het pakket reageert.
Denk dat je pas goed kunt vergelijken als je beide evenveel gebruikt.
Tsja. Een NextCloud server en LibreOffice werken imho net zo goed zolang je mensen maar opvoed geen .doc bestanden te sturen (zowiezo niet zo handig). Samenwerken in een team doe ik liever niet in Word: teveel bedrijven gebruiken een versie uit een jaar kruik en dan moet ik weer downgraden (heb dus wel MS Office naast LibreOffice draaien). En MS Office heeft te vaak 'problemen' met complexe documenten dat ik het niet meer aandurf er hele grote dingen mee te doen (dan gebuik ik toch gewoon nog steeds LaTeX ;-)
Het grootste probleem benoemt SinergyX zelf al : Hij heeft klanten, oftewel hij gebruikt het niet als consument.

Zakelijk gezien is Office gewoon bijna niet te vervangen voor die 99 per jaar, want als je per jaar 2 of 3 uurtjes uitzoekertjes hebt met je free software dan heb je die 99 per jaar er al uit.
Ik heb ook klanten. Die sturen netjes PDF als het niet aangepast mag worden. De enkele keer dat ik een .doc of .docx file krijg die niet te openen is met LibreOffice val ik terug op MS Office. De meeste tekst die ik krijg is in de mail en dat gaat meestal gepaard zonder Office specifieke formaten (behalve kalendar afspraken via Outlook, die gaan per definitie niet lekker met anderen).
Mijn geval, niet zozeer. Ik werk dagelijks in Office, altijd en overal werken via onedrive en de webversies, kan ik wel zo'n leuk 'werkt allemaal net niet' pakket nemen als Libre, maar waarom zou ik moeilijk gaan doen als 99% van mijn klanten met Office werken?
Als je het dagelijks gebruikt dan is het toch geen privé gebruik meer. Daar ging het hier over. Of zit je 'savonds na je werk nog uren met Office te spelen? Ik gebruik zakelijk ook Office omdat ons bedrijf dat als standaard heeft. Maar dat betekend nog niet dat je dat ook voor een briefje aan de juf van de school van je dochter nodig is. Dat gaat zelfs prima in Notepad of iets luxer Wordpad.
Office 365 vergelijken met office is om meerdere redenen onterecht, ook voor thuisgebruikers. Office 365 biedt namelijk cloud diensten als onedrive, Skype en e-mail. Daarnaast geeft het ook het recht om office apps te gebruiken.
Als het je alleen om Word, Excel, PowerPoint en outlook gaat en je niet geïnteresseerd bent in de constante stroom van nieuwe features, heb je een punt.
Cloud service vind ik een slechte reden waarom Office zo duur is voor consumenten. Het huidig subscriptie model van Office 365 werkt slecht omdat het gewoon niet aantrekkelijk genoeg is om hiervoor 99 euro p jaar voor neer te leggen.

Je hebt online ook diensten zoals Dropbox waar je in realtime kunt opslaan. Dropbox is gratis. Onder de studenten doelgroep gebruikten bijna niemand de MS cloud service, maar dropbox omdat je een stuk makkelijker bestanden kan uitwisselen. Sommige projectgroepen gebruikte zelfs Google docs i.p.v. Office omdate de “online cloud” service gratis is.

[Reactie gewijzigd door seph32 op 24 juli 2024 05:48]

Cloud service vind ik een slechte reden waarom Office zo duur is voor consumenten.
Wat is duur? Voor netflix in 4k ben je meer kwijt, een avondje naar een concert kan makkelijk een jaar Offce 365 bekostigen. Een rondje geven in de kroeg kan zelfs duurder zijn dan een jaar office.
Ja maar je doet dit allemaal sowieso al eens een keer, en dan komen maandelijkse kosten van Office er ook nog eens bij.
Het punt is gewoon alles wordt duurder en komt in een abbo vorm zowat, naast de dingen die je al jaren heb.

Regering zij ja maar we gaan in 2019 allemaal meer verdien, nu worden dus ook de boodschappen duurder(Jumbo is al begonnen las ik gisteren), kapper duurder, Energie/Gas wordt aardig duurder.
Dus gaan we iets merken dat we meer gaan verdienen nee in tegendeel, en dan nog eens al die leuke nieuwe dingen erbij via abbo wordt leven alleen maar nog duurder.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 05:48]

Ja maar je doet dit allemaal sowieso al eens een keer,
Tja, soms moet je keuze's maken en iets laten liggen zodat je wat anders kan doen met je geld.
Regering zij ja maar we gaan in 2019 allemaal meer verdien, nu worden dus ook de boodschappen duurder(Jumbo is al begonnen las ik gisteren), kapper duurder, Energie/Gas wordt aardig duurder.
Vind je dat vreemd? Of moet alleen jij meer gaan verdienen, maar de kapper en de medewerkers van de supermarkt mogen dat niet?
Voor studenten kost Office/365 sowieso (vrijwel) niets.
Dat jij deze diensten de prijs niet waard vindt is je goed recht. Andere mensen kunnen daar een andere afweging in maken.
Dat doet niets af aan het feit dat de office 365 dienst meer biedt dan office alleen.
Vind jij het dan verantwoord om Office 2007 te gebruiken die geen updates meer krijgt puur omdat het nog voldoet voor de meeste gebruikers?
Vind jij het dan logisch om geen securityupdates meer uit te brengen dat nog erg veel gebruikt word en mensen een nieuwere versie op te dringen waarin niets zit dat ze echt nodig hebben?

Ik snap uiteraard dat het handel is, maar logisch is het niet.
Ja, men noemt dat lifecyclemanagement. Zo kan je namelijk in jouw beredenering nooit een nieuw product lanceren omdat je al je ‘vorige’ versies ook moet blijven onderhouden. Microsoft geeft altijd 5jr standaard support op hun producten en 5jr extra ‘extended’ support, oftewel 2 a 3 versies lang. Vergelijk dat maar eens met andere softwarebouwers met zelfde release cyclus.
Ja, dat vind ik heel logisch gezien Office 2007 10 jaar ondersteund is geweest, dus 10 jaar security updates. Er moet ergens een grens worden getrokken.
Je vergelijkt appels met peren.

1x Office 2007 mét Outlook koste ongeveer 260 euro. Dat was voor één installatie. En inderdaad, die kun je jaren achter elkaar gebruiken.

Office 365 Home Premium is voor meer gebruikers, welke meerdere computers kunnen installeren. En waarbij OneDrive 1TB per gebruiker is inbegrepen. En Skype 60 minuten gratis bellen per maand. En je hebt altijd de laatste versie. Of je hier behoefte aan hebt is een ander verhaal. Een betere vergelijking is misschien Office 365 Personal vergeleken met een eenmalige aanschaf van Office. Dan betaal je per jaar 69 euro. Ook hierbij krijg je weer alle extra's zoals OneDrive opslag en Skype minuten. Vergeleken met de Home Premium variant van Office 365 een behoorlijk duur pakket.

Wil je echt goed vergelijken, dan zet je Office 2007 vs de laatste Office versie waarvoor je een eenmalig bedrag betaald. Wil je 10 jaar met de Office doen, dan betaal je teruggerekend een dikke twee euro per maand gedurende tien jaar. Heb je meerdere computers, dan is de Office 365 een stuk voordeliger.

Wil je het echt goedkoop, dan kun je ook kiezen voor de gratis varianten. Libreoffice en EMclient kun je ver mee komen.
Ja en dan heb je meerdere devices thuis zoals bij mijn vader

Tablet
smartphones 3 stuks vader, stiefmoeder en zusje
laptop
zusje heeft een laptop

Goed ben ik er nog maar woon niet meer thuis, ik heb ook een laptop/ipad en een iPhone.
Ik heb gewoon gekocht via mijn werk voor 14 euro, niet dat ik het gebruik maar handig mocht ik het nodig hebben.
Ik heb gewoon alleen wordt en excel op mijn Macbook(Laptop) staan van Apple, niet op mijn iPhone niet op mijn iPad.

Moet op al deze devices office perse staan nee dat hoeft niet, gewoon alleen op de laptop is zat.
Me zusje heeft gewoon via school office gekocht, en me stiefmoeder/vader gebruiken mijn oude slim licentie via mijn stage nog Office 2010(Welke nog security updates krijgt en werkt onder win10).

En constant argument maar je krijgt zoveel tb wolken erbij, waarom moeten we toch alles in de wolken op slaan ?.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 05:48]

Ik heb Office 2007 bij de mediamarkt gekocht voor 145 euro voor 5 computers. Wat outlook betreft zijn er genoeg alternatieve.
Wat outlook betreft zijn er genoeg alternatieve.
Uhh... geen alternatieven die maar enigszins in de buurt komen van de kwaliteit van outlook..
De thuis gebruiker 9/10 heeft niet perse outlook nodig, die kijkt reclame en mailt terug eventueel en dat is het.
Daar werkt webmail of thunderbird of iets anders prima.
Outlook kwaliteit?
Sorry, maar ik blijf het voor email een prut client vinden. Vooral dat ellendige top-antwoorden dat je standaard krijgt is waardeloos.
Alsnog slechte vergelijking, want in Office 365 Home (die van 69 euro) zit OOK Outlook.
Alsnog slechte vergelijking, want in Office 365 Home (die van 69 euro) zit OOK Outlook.
Lees even 1 alinea verder. Pe1dnn gebruikte Office365 Home Premium in zijn vergelijking, vandaar dat deze door mij is genoemd.
Die 99 euro is wel voor 5 licenties en vergeet niet dat je er dus ook 5x1TB aan cloud opslag erbij krijgt. Als je dat niet nodig hebt, heb je het niet nodig, maar dat zit er wel bij in. Ik zou overigens zelf niet weten of Office 2003 of 2007 nog 'echt voldoet' overigens. Uiteraard zal het puur functioneel nog wel voldoen, maar met die redenatie kan je ook op Windows 7 (ondersteuning tot 2020) of Windows 8.1 (tot 2023) blijven zitten. Doet het het ook gewoon: start op, je kan surfen, je office opstarten, enz. Op een gegeven moment wil men ook wat nieuwers hebben al is het maar omdat het er cosmetisch beter uit ziet.

Even puur anekdotisch: Ik heb zelf iets van 5-6 jaar Libre Office gebruikt, maar ik heb er nooit helemaal aan kunnen wennen. Als je inderdaad puur een brief aan het tikken bent, is het prima, maar zodra je iets meer wilde, dan voelt het pakket voor mij echt heel knullig en onlogisch aan. Ik heb nu sinds een paar jaar via m'n werkgever MS Office voor volgens mij 12,50 (ofzo) voor thuisgebruik en voelt toch wel als een verademing.
Ik blijf bij LibreOffice (en dergelijke) altijd zo'n 'net niet' gevoel hebben, en dan vind ik voor 99 euro per jaar voor m'n hele gezin een hele schappelijke prijs. Maar goed. Dat ben ik.
Toch heb je niet de keuze om bij W7 te blijven omdat dat voldoet en je W10 er juist lelijk uit vindt zien. Of dat met Office ook zo uit zal pakken durf ik niet te zeggen, maar het zou me niet verbazen.

Ik kan met Office en LibreOffice allebei minimaal uit de voeten, maar het lukt me toch vrij goed om mijn stiefdochter te helpen bij het maken van een presentatie die ze me toestuurt (gemaakt in PowerPoint van school) in LibreOffice en wanneer ik die dan weer terugstuur, werkt alles precies zoals ik het heb gemaakt.

Dus is het heel simpel voor mij: LibreOffice is gratis, dus beter.
Die 99 euro is wel voor 5 licenties en vergeet niet dat je er dus ook 5x1TB aan cloud opslag erbij krijgt.
Verkoop het dan als opslag met gratis Office versie in plaats van Office met gratis opslag. Door Office als eerste te noemen ga ik er van uit dat het primaire doel is om Office applicaties te gebruiken en die opslag van secondair belang is.

Bovendien wat moet je voor thuis gebruik met 5 licenties?
met die redenatie kan je ook op Windows 7 (ondersteuning tot 2020) of Windows 8.1 (tot 2023) blijven zitten.
Dat doen ook veel mensen. Maar die nieuwe krijg je meestal samen met een nieuwe PC. Dat bestaande windows gebruikers zijn overgestapt is voornamelijk te danken aan het feit dat het eerst gratis was. Overigens is Mint 19 mijn daily driver thuis.
Ik heb nu sinds een paar jaar via m'n werkgever MS Office voor volgens mij 12,50 (ofzo) voor thuisgebruik en voelt toch wel als een verademing.
1x € 12,50 is dan ook wel heel wat anders dan jaar in jaar uit € 99.

Overigens wat betreft opslag. Er wordt van alles opgeslagen maar zal het ooit wel weer eens terug gelezen worden? Je kan je bedenkingen hebben bij de menselijke verzamelwoede. Ik doe er ook aan mee en heb nog mails uit 1995. Maar ik moet echt hard nadenken wanneer ik daar voor het laatst naar gekeken heb.

Voor briefjes en spreadsheets heb je geen 5 TB nodig. Voor een foto verzameling moet je ook erg je best doen om 1 TB vol te maken. Video gaat wel heel hard. Maar al die films die er op staan, hoe vaak kijk je die nog terug? En dan nog, als je ze kwijt raakt dan zijn ze altijd weer opnieuw te krijgen. Alleen eigen home video's niet, maar ook daarvoor geldt dat je heel flink je best moet doen om daar 5 TB mee vol te krijgen.

Je kan ook 2 4TB disks kopen bij de Mediamarkt, die vol zetten met wat je niet kwijt wilt en op 2 verschillende locaties bewaren. Doe gek, koop nog een derde die je gewoon thuis aangesloten laat om te kijken. Bij elkaar stukken goedkoper dan cloud en nog veel betere privacy waarborg ook. En nog veel sneller access ook nog eens.

Nogmaals, zakelijk gebruik is wat anders maar voor mijn eigen spullen zie ik het nut echt niet. En ja, het is "maar" € 99. Maar alles is "maar" noem een bedrag. Maar al die flut bedragen bij elkaar loopt wel op.
Bovendien wat moet je voor thuis gebruik met 5 licenties?
Zoals ik al schreef, voor het hele gezin. Twee volwassenen met een eigen computer/laptop en twee pubers, zit je al aan 4 licenties.

Uiteraard is 1TB opslag per persoon bijzonder veel voor privé gebruik. Effectief misschien zelfs 'onbeperkt' mits je geen al te vreemde dingen doet.
Het hele cloud vs lokale schijven blijft altijd een discussiepunt. Ja, je kan lokale schijven en bij een familielid bewaren voor je data (voor als je huis instort ofzo), maar houd je dat in de praktijk ook bij. Het kolossale voordeel van Cloud is, is dat het 'er gewoon is' (storingen daar gelaten) en dat je geen gedoe hebt met zaken in sync houden enzo. Dat kan uiteraard met allerlei tools, maar als we dan de 'gewone gebruiker' erbij pakken gaat hem dat toch weer niet worden. Ik heb zelf twee NASsen. één thuis en één bij m'n ouders, die daar als een slave in sync wordt gehouden voor als er iets gruwelijk mis gaat in huis, maar ik ga er niet vanuit dat iedereen dat ziet zitten om op te zetten.

Het privacy stuk is er inderdaad ook zo één. In de voorwaarden van MS staat dat ze er technisch bij kunnen (althans, ze kunnen zichzelf toegang verschaffen), maar geven aan dat alleen onder specifieke omstandigheden te doen. Als je daar niet op vertrouwd, dan moet je inderdaad geen cloudopslag afnemen. Als je dat niet zo boeiend vindt en (in dit geval) MS vertrouwd daar op een degelijke manier mee om te gaan, dan is dat ook aan de persoon zelf. (persoonlijk vind ik het niet zo'n prettig idee)

En ja, 99 euro per jaar plus een heleboel kleine abonnementjes gaat inderdaad erg oplopen. Ik gaf alleen maar aan dat je voor 99 euro per jaar, niet 'alleen een tekstverwerker en werkblad' krijgt, Dat iemand het, het geld niet waard vindt is een tweede. Persoonlijk vind ik het geen raar bedrag.
:) Ik ben zelf onlangs afgestudeerd, tijdens mijn opleiding had ik gratis office. Daarna heb ik een paar maanden libra office geprobeerd, maar de spellingscontrole hierop was verschrikkelijk ook was de layout van documenten van mijn vriendin open die gemaakt waren in office compleet verkeerd.. Ik heb gewoon op een website een CD key van office 2016 gekocht voor 30 euro. :) Nu ben ik volledig weer gered en voor de komende jaren hoef ik geen X per maand te betalen. ( PS ik heb dyslectie waardoor spellingscontrole een must is)
In principe mag je geen office meer gebruiken die je via je studie hebt aangeschaft als je niet meer studeert. Zelfde geldt voor de office die je via je werk goedkoop hebt aangeschaft. Staat in de voorwaarde, maar wordt niet gecontroleerd.

Je mist wel de 6x 1TB cloud opslag, maar bent wel veel goedkoper uit.
Misschien mist die wel de cloud op slag helemaal niet, niet iedereen wil al zijn gegevens op straat in de wolken hebben.

Waarschijnlijk bedoeld hij ook dat hij een andere licentsie heeft gekocht, dus dat die van school niet meer gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 05:48]

ik heb het niet via mijn school gekocht maar gewoon online bij kinguin. :) Ik heb nog wel storage online, maar gewoon de gratis versie. Dat is iets van 40 GB. Dat is voor mij genoeg, mijn foto's staan bij google photos.

De versie van de school was gelinkt aan de schoolemail die ze hebben opgeheven.
Werkte de licentie van school dan niet meer na je studie, of moest je inloggen met je school email ofzo ?
Die was inderdaad gelinkt aan de school email, zij hadden gewoon office 365.
Naast dat je voor 6 mensen een office versie hebt die in mijn mening een stuk fijner werkt dan libre office en Google docs. Die 6 mensen krijgen ook 1 TB OneDrive opslag en Outlook premium. Ik vind het een heel schappelijk aanbod en maak er naar alle tevredenheid gebruik van.
Ik betaal 7 euro per maand voor Office 365 personal. Daarbij heb ik de beschikking over 5 office installaties (altijd de laatste versie). Dus ook op mijn smartphone tablets enz. Heb ik een premium mailbox met 50GB opslag. En een 1TB OneDrive storage. Ik vind dat niet duur. Ik geef meer geld uit aan plee papier.
:o Ja, maar pleepapier heb ik toch harder nodig dan Office :X
Dus ook op mijn smartphone tablets enz.
Deze zie ik ook steeds. Maar heb je serieus wel een geprobeerd om op een smartphone of tablet een document of spreadsheet te bewerken? Zo niet, dan moet je dat voor de grap eens doen, dan zie je meteen hoe nuttig die toevoeging is.

Als het om bekijken op je smartphone of tablet gaat, daar heb je toch geen volledig office voor nodig, dat kan ook met een viewer. Op een smartphone wordt het sowieso erg snel erg klein en onoverzichtelijk.

Kortom, klinkt leuk maar in de praktijk gewoon onbruikbaar voor enige zinnige toepassing behalve raadplegen.

En 7 euro per maand is toch ook nog € 84 per jaar. Je zegt dat je meer uitgeeft aan plee papier maar dit zijn wel extra uitgaven. En zo heb je nog meer als Spottify, Netflix, je kabel abonnement, telefoon abo enz. En misschien stuk voor stuk minder dan plee papier maar samen loopt het wel op. Als je een euro niets vindt, stuur mij dan maar 10.000 van die waardeloze euros. Geld kun je maar 1 keer uitgeven, ik geeft die € 84 liever niet uit aan iets wat ik niet nodig heb, daar koop ik liever iets leuks voor.
Ik gebruik het dagelijks. Mijn Onedrive bevat al mijn ingescande rekeningen, documenten, administratie, foto's en contacten. Ik heb een SurfaceBook en daarop gebruik ik office non-stop . Zowel in tablet als in laptop modus. Het gaat niet om Office. Het gaat om Office 365 en dat is een service en geen software pakket. Door het te zien als een software pakket doe je de service te kort. Het brengt overzicht, veiligheid, orde en gemak in mijn leven en dat is een goed besteedde 7 euro. En ja dan kan ik gaan hannesen met een hele zut bij elkaar geraapte gratis diensten, maar dat is voor mij lang niet zo makkelijk als deze oplossing. Als ik echt gierig had willen zijn, dan had ik ook uitsluitend van mijn zakelijke Office 365 account gebruik kunnen maken. Maar ik houdt privé en zakelijk graag gescheiden.

Op de één of andere manier hebben mensen nog altijd de grootste moeite met betalen voor diensten en software, maar geven ze met het grootste gemak 1200+ euro uit aan een smartphone. Ik blijf het vreemd vinden.
Wat doet een gemiddelde gebruiker nu thuis met Office wat niet met bijvoorbeeld Libre Office of Google Doc's en co. kan. En dan elk jaar daarvoor € 99 betalen. Dat je vroeger 1x office kocht die je dan moeiteloos 10 jaar kan gebruiken, dat kan ik nog begrijpen. Office 2007 van 11 jaar terug voldoet nog ruimschoots voor de meeste thuis gebruikers. Dat kost dus nu 11 x € 99 = € 1089! Zelfs Office 2003 voldoet nog, je hebt hooguit wat problemen met .docx bestanden. Maar voor zelf een briefje maken en een spreadsheet voor je boekhouding is het zat en eigenlijk al overkill. Ik snap het business model voor privé gebruik niet hoor. Microsoft doet haar best maar, maar ik ga echt geen € 99 per jaar betalen voor een typ programma en een rekenblad.
Probleem is dat je tegenwoordig een heel scala aan apparaten hebt. In mijn geval twee desktops, twee laptops en twee tablets. Als je dan voor <100 euro voor 5 users met elk 5 computers, 5 macs en 5 mobile devices én voor elke user 1000 GB onedrive opslag krijgt dan is dat ineens heel aantrekkelijk.

Google docs zou kunnen maar ben er persoonlijk geen fan van. Los van dat ik wat functionaliteit miste tov bijvoorbeeld excel bleek het downloaden eigenlijk een shortcut naar online te zijn. Dat is niet altijd handig... Maar goed, ieder zijn ding.

Ik heb tegenwoordig geaccepteerd dat software gewoon geld kost. Gaat ook elk jaar bijvoorbeeld een Norton licentie voor 10 apparaten doorheen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juli 2024 05:48]

Ben het helemaal met je eens, maar serieus Norton? O wat heb ik daar al een ellende mee gehad. Niet alleen bij mezelf maar ook bij klanten. En wat een onnodige systeembelasting. 1 tip: ESET. Je krijgt geen spijt.
Heb een jaar of 4 ESET gebruikt, tot Norton met de gaming edition kwam (2009). Sindsdien is het eigenlijk altijd één van de lichtste AV's geweest. Als zo door gaat dan kan ik in 2019 stellen dat het 10 jaar lang goed is gegaan :P.
Ja maar moet je perse op al die apparaten thuis office hebben, op 1 pc en of laptop misschien is toch zat.
Op alle smartphones en tablets is toch niet nodig, ja het kan maar gebruik je het dan ook echt.

Misschien alleen de cloud daarop maar goed dat moet je maar willen gebruiken, iedereen zegt steeds ja maar krijg zoveel cloud(Zo geweldig is cloud ook niet).
Belangrijkste is toch wel compatibiliteit. Heel de zakelijke wereld gebruikt office. Niet alles functies uit office werken in libra, openoffice, google etc. Dus thuis ook gewoon office is wel zo fijn.
Tja, je telefoon van 5 jaar oud belt ook nog steeds...kent WhatsApp, browser and wat al niet meer...toch kocht je een nieuwe en voor nog meer geld dan de oude terwijl die ook nu ruimschoots zou voldoen. Nieuwe(re) auto ander huis. Misschien zelfs een van de vele andere consumable artikelen die je tegenwoordig ziet...schoonmaak middeltjes, printen, whatever nog meer. De maatschappij gaat van een kopen/bezit, naar een betalen voor gebruik systeem. Microsoft is niet de eerste en vast ook niet de laatste.
Mijn iPad Air van 2013 en iPhone 6 doen het nog prima, ken ook iemand op werk met iPhone 5 hoezo een nieuwe XS kopen van 1000 euro ?.
Voor mij is de cloud opslagruimte de factor. Ik zie het office pakket als leuke extra. Automatisch backup vanuit mijn nas naar cloud en van telefoon naar cloud geeft veel gemak en minder kopzorgen over kwijtraken zaken.
Ik zie het ook een beetje als klanten binder. Ik heb hem al een paar jaar met 5 aparte accounts in de familie, en veel opslag capaciteit. Je hebt gelijk dat Libre office praktisch hetzelfde kan. Die heb ik ook een tijdje gebruikt. Het ligt er dus aan; wat doe ik ermee en wat wil ik. Ieder zijn eigen keus!
Alleen zijn dat de super slechte uitgewerkt met office pakketten. De Microsoft office pakketten daarin tegen zijn echt vele malen beter
ja eens! Prive voor mensen die af en toe eens een word documentje zouden willen maken of een spreadsheetje, is dit gewoon geen werkend model. Maak dat 20 euro per jaar o.i.d. en laat die 1TB storage lekker achterwege.

er is nog een keus voor eenmalige aanschaf van office, die licentie is permanent geldig maar kost 150 euro. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat als thuisgebruiker aan zou schaffen..20 euro per jaar daarentegen, mja dat zou ik wel zien zitten.

Voor werk is het wel een heel ander verhaal natuurlijk.. dagelijks in gebruik! en dan is 100 euro per jaar helemaal zo gek niet.
Volkomen mee eens. Microsoft zou met iets heel speciaals moeten komen. Als het 1 euro p maand zou kosten betaalmuur johsteeds over een tijd van 8 jaar 96 euro. Ik denk niet dat 1 euro per maand per gebruiker voor Microsoft interessant is. Dus zie miet echt hoe Microsoft kan inspelen voor de consument met een subscriptie model. Zoals je aangeeft heeft Microsoft teveel competitie die dezelfde service goedkoper of gratis aanbieden.
Ik had eerder altijd een 1TB Dropbox abonnement van €10 per maand, tot ik opeens een advertentie tegen kwam van Microsoft waarbij ik diezelfde 1TB kreeg plús het Office 365 pakket kreeg voor €7 per maand. Toen ben ik best wel snel overgestapt, en ik vind het eerlijk gezegd toch fijn om software te gebruiken die ik ook op het werk gebruik, zoals Outlook, Word en Excel.

Daarom vond ik de kop van dit artikel ook een beetje vreemd, ik wist niet eens dat dit een zakelijke oplossing is.

[Reactie gewijzigd door lepel op 24 juli 2024 05:48]

Wat je even vergeet bij het gebruik van oude Office versies is dat je geen veiligheidupdates meer krijgt, met alle eventuele gevolgen vandien.
Office 2010 krijgt nog security updates een tijdje, stopt ergens in 2020 volgens mij.
Ouder is inderdaad afgelopen en krijgt niks meer.
Zelfs Office 2003 voldoet nog, je hebt hooguit wat problemen met .docx bestanden.
En met updates, want Office 2003 wordt al een tijdje niet meer ondersteund.
Mocht je dus Excel of Word documenten binnenkrijgen met "ellende" er in, succes.
Allereerst is de eerst defensie al de scanner op je PC, die moet je wel up to date houden.

Daarnaast denk ik dat er nog bijzonder weinig virussen uitkomen voor Office 2003, die verspreiding is veel te laag om enige volume te creëren. Daarnaast is er voor het zelf maken van briefjes weinig risico, het risico is het openmaken van brieven van onbekende bronnen. Hoeveel brieven in Word of Excel formaat krijg je eigenlijk als particulier en hoeveel is dat van een dubieuze bron zodat het een besmetting kan hebben. Ik kan me niet heugen dat iemand mij als particulier een Word of Excel document stuurde.

Het was een behoorlijk risico toen Office 2003 nog mainstream was, dat is het allang niet meer.

Niet dat ik Office 2003 aanprijs, zou nog liever Libre Office gebruiken of ergens een goedkope licentie kopen van een oudere Office versie, bijvoorbeeld 2010. Maar qua functionaliteit is Office 2003 voor privé gebruik zat in de meeste gevallen. Ik denk dat je zelfs met Wordpad een heel eind komt als het om een briefje maken gaat.

Ok, niets kan op tegen "vi" met "nroff" of "troff" natuurlijk, dat is algemeen bekend. Ook bijzonder weinig last van virussen kan ik je vertellen.
Volgens mij is Excel tot op de dag van vandaag gewoon het meest krachtige spreadsheetprogramma en werken alle alternatieven gewoon minder goed voor de poweruser.

Qua Word vraag ik me af hoe goed zaken als tekstcontrole voor elkaar zijn.
We hebben het hier toch over prive gebruik, niet over power users. Ik denk dat de meest ingewikkelde berekening een annuïteiten hypotheek zal zijn. Verder beetje optellen, aftrekken en vermenigvuldigen.

Wat sommige mensen voor zinnen maken, zonder hoofdletters, puntuaties en alinea's en met krom Nederlands, daar gaat de spellingcontrole ook niet helpen.
Libreoffice is niet zo strak als MS office, je hebt geen formatting problemen bij MS documenten, altijd de laatste versie, altijd compatibiliteit en een terabyte cloud storage.
En op dat pakketje van 10 euro pm van mij zitten drie verschillende users die allemaal die voordelen genieten dus eigenlijk is het 3 en een halve euro per user in dus mijn geval en dat gaat tot 5 users / 2 euro/user.

Als je veel met office werkt en graag cloud storage gebruikt is het gewoon een messcherpe deal die je niet kan negeren. Een TB bij ome Google is ook tien euro. 1 user. Geen office. Die keuze was snel gemaakt.

Het voordeel van Google is dan weer wel is dat je foto's in principe niet inhakken op je storage maar die worden natuurlijk wel helemaal kapotgescanned voor bruikbare marketing want ik zie niet hoe ze anders zo'n fotoplatform in de lucht kunnen houden.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:48]

Er zijn ook mensen die alleen al 10 euro per maand aan een cloud dienst uitgeven, dan is dit velen malen goedkoper en krijg je er nog eens office bij. :)
Office 365 en Microsoft 365 zijn in de marketing twee verschillende zaken. In theorie niets nieuws onder de zon, behalve dan alles in één abo.
én je kan een O365 product op 5 computers installeren
Office 365 en Microsoft 365 zijn twee verschillende producten....
En als je een beetje zoekt goedkoper.
Ik heb een jaarabonnement voor 73 euro.
Meerdere keren per jaar voor 50 euro bij amazon.de ;)
Zie ik op pricewatch nooit voor die prijs voorbij komen. Maar ik zal de site eens in de gaten houden.
Is meestal als een "lighting deal" of voor korte tijd bij een bepaalde shop die het via amazon verkoopt. Die komen vaak niet op tijd op de pricewatch te staan.

Je hebt er best een notificatie voor instaan via bv. Keepa.
Die extension/addon is sowieso handig om altijd het prijsverloop te kunnen zien bij producten op amazon.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 24 juli 2024 05:48]

Kende ik niet. Bedankt, installeer hem direct!
Is Office 365 intussen niet een beetje overkill voor consumenten aan het worden? Laten we wel wezen, de gemiddelde consument komt in Word toch niet verder dan een opzegbrief voor KPN of in Excel een tabelletje met de laatste standen van de sjoelclub. Daar heb je toch geen abonnement meer voor nodig?
Dat was het toch minstens 10 jaar geleden ook al. Vraag me niet waarom er dan direct Libre Office hier bijgehaald moet worden, gewoon Wordpad komen de meeste ook al een heel eind mee. Enige jammere is dat een uitgeklede versie van Excel dan ook nog wel leuk zou zijn.
Mensen die af en toe een word documentje maken die kunnen dat ook in de gratis online Word versie doen natuurlijk.
Klopt en je heb wel meerdere devices tegenwoordig, tablets, smartphones enzo.
Maar moet je perse dan op al die versies office hebben, hoevaak zal je in wordt/excel ofzo zitten op je mobiel/tablet als consument bijna niemand.

Dan hoor je constant ja maar je krijgt er zoveel cloud storage bij, ja en ik wil niet afhankelijk zijn van een dienst voor mijn gegevens, en mijn gegevens op straat gooien.
Ja en het staat achter jou account beveiligt bla bla etc, kijk maar laatste tijd Apple/ Google cloud ook dacht ik al gehackt is en spullen op straat liggen.
Dit gaat aankomende jaren alleen maar meer en meer worden, aangezien online gaat dus de nieuwe inbreker heeft geen koevoet meer straks maar een laptop als die komt inbreken.

Als je dan een huis heb die niet open gaat door de smartphone, en wasmachines die hij niet kan hacken en aan kan zetten en kan slopen, staat die met een vraagteken boven zijn hoofd ik snap het niet :+
het is dan ook niet alleen office, er zit veel meer in dat pakket.
Voor die 2x per jaar dat ik word of excel gebruik stap ik dan wel over. Als ze ook een pay-per-use zouden hebben was het misschien wel interessant. 2 uur Word-en.. 2 euro 14 cent.
Voor zo weinig gebruik kan je beter Word in de browser gebruiken, die is gratis. Scheelt ook een hoop schijfruimte.
Als je nieuwe versie niet veel toevoegt, ga je over op abonnementen.
Veel bedrijven gaan over op software met een abonnement. Adobe als grote speler doet dit ook dus waarom Microsoft niet?

Het voordeel van zulke zaken is dat de piraterij waarschijnlijk (geen onderzoek naar gedaan door mij) veel minder wordt en dat mensen toch meer het idee hebben dat het "maar" €10 per maand is in plaats van €200 in één keer.

Abonnementen geven min of meer een soort garantie voor inkomsten, iedere maand weer.
Abonnementen maken je ook lui, geld van abonnement komt toch wel binnen. Als er dan een nieuwe speler komt, die het beter en goedkoper kan, gaat het wringen.
Dat valt mee hoor. Er zijn zat markten waar abonnementen goed werken. Bijv in de zakelijke SaaS markt is d'r volop concurrentie (bijv hr systemen of ITIL platformen).

Helaas worden de slechte voorbeelden (bijv. Adobe) steeds aangehaald

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 juli 2024 05:48]

Klopt, maar dit is de particuliere markt.Kijk even naar de berekening van pe1dnn.
Nja het is maar hoe je het ziet. Je kan hier met 5 personen onder werken en het is bedoeld voor productiviteit. Voor mij persoonlijk bied ms word als voorbeeld echt een voordeel bij de wat complexere documenten.

Als ik voor wat voor reden dan ook veel van dit type documenten zou maken wil ik het d'r best maandelijks voor betalen. Voor het incidentele gebruik zou ik je eerder wordpad aanraden. Werkt perfect en is gratis.

Hetzelfde als Excel, mijn privé sheets maak ik in Google sheets maar als ik frequent complexe sheets zou maken is het een ander verhaal.

Dat iets voor consumenten bedoeld is betekend niet per direct dat het voor iedere doelgroep de juiste oplossing bied. Ik denk dat iets als dit goed is. Zelfde als bij de Adobe suite. Doordat nu duidelijk word dat de doelgroep eigenlijk de power user is maakt dit ruimte vrij voor de concurrentie om een kans te grijpen.

Ik maak voor m'n studie wel eens complexe documenten en voor m'n werk complexe Excel sheets en hetgeen waar de ms suite echt goed in is heb ik in mijn privé situatie nog nooit gebruikt :p nu snap ik best dat het vervelend is voor de mensen die het gewend zijn om eenmalig een bedrag te betalen maar blijkbaar is dit niet de doelgroep :(

Dat MS een keuze moet maken en hiervoor kiest kan ik best begrijpen. Het complete ontwikkelproces van dit soort software (het is bijna SaaS) zit vaak compleet anders in elkaar tov versie gebaseerd werken
Het overgrote deel van de werkende bevolking doet dat met een abonnement, er is zelfs een redelijk kans dat jij dat ook doet. Elke maand netjes geld ontvangen voor geleverde diensten aan je werkgever.
Tja zo kun je er ook naar kijken... mijn baas heeft een abonnement op mij...
Voor professionele software is een abbo ook echt logischer, geen grote aankoop eens in de zoveel tijd, maar een klein bedrag per maand.

Alleen voor thuisgebruik zijn abbo's helemaal niet zo logisch. Er zullen niet veel mensen zijn die naast hun Netflix, Spotify nog 3 of 4 andere ambo's nemen om allerlei software te kopen die af en toe gebruikt wordt.

Sure, Office is handig omdat je dat waarschijnlijk gewend bent van je werk. Maar het is eigenlijk enorm overkill voor huis tuin en keuken zaken, dus dan is een abbo helemaal niet meer aantrekkelijk.

Ik zie lig niet iedereen massaal een office abbo afsluiten.
Voor mij was Office 365 een super oplossing. Heb zelf meerdere computers en een laptop en wil op alle systemen office hebben. Had zelf 2 onderwijs licenties voor Office 2010 (oud, dus draai ik liever niet meer). Dus moest dan voor meerdere computers Office 2016 kopen wetende dat de nieuwere versie ook om de hoek loopt te loeren om mij weer eens armer te maken.
De andere optie die ik lang draaide was Libre Office, maar vind MS Office toch net wat sneller opstarten e.d.

Tevens was ik tegelijkertijd op zoek naar iets van een FTP achtige server om backups te maken van bestanden die ik belangrijk vind te bewaren (of bijv een hele lading GoG games die ik aangeschaft heb)... dus had opslag nodig, veel opslag.

Wat blijkt? 10 euro de maand had ik 1 oplossing voor beide problemen en kan nog een abonnement delen met mijn vriendin ook die Office op praktisch elk apparaat kan gooien + erg grote onedrive. Nog goedkoper als je jaarlijks betaald (geloof 90 euro of zo?)
99 Euro. Bij mij is van de week de jaarlijkse afdracht weer gedaan ;)

Voor mij is OneDrive een uitkomst. Al mijn apparaten hebben er toegang tot. En wat betreft Office. Ik zie het meer als een gratis bonus. Draait hier op mijn beide Apple's, Android telefoon en mijn PC.

Voorheen had ik extra opslag bij iCloud, maar die heb ik gedropt voor OneDrive.
Ja zo zie ik het ook maar dan net andersom, was op zoek naar MS Office, kreeg de opslag waar ik ook naar op zoek was er "gratis" bij. 99 euro is echt geen slechte deal.
Kort maar krachtig, maar dit is de meest inzichtelijke comment in het draadje.

Software zoals Office maar ook veel Adobe produkten zijn allang uitontwikkeld. Het merendeel van de gebruikers heeft tien keer meer features dan die ooit gebruikt. Het is gewoon software die af is.

Vandaar de abbo dus. Een aantrekkelijke deal, en dan levenslang aftikken voor de software die je voorheen eigenlijk al had.
Als er een variant komt waarbij je die op 4 of 5 apparaten kunt draaien, voor een leuke prijs; dan heb ik er best oren naar.

Wat zal zoiets gaan kosten?
Single use EUR10 p/m en 5 users EUR15 p/m?
Inschiet weer dat outlook premium wat ze een poosje geleden in de US geprobeerd hebben? Opslag + geen reclame in Outlook.com + eigen domein dacht ik. En dan nu dus + offline Office misschien.
Afgezien van bellen met Skype (wat lang niet iedereen gebruikt) en Office zit er in die andere diensten toch niks betaald in? Gaan ze dan Windows erbij aanbieden? Of gaan ze misschien Xbox Live en/of Game Pass erbij aanbieden? Want dan wordt het wel interessant
Office 365 met onedrive werkt echt heerlijk. Altijd nieuwste office, en back-up in de cloud. Eenvoudig documenten delen ook met mensen die geen office hebben samenwerken. Daarnaast aantal familieleden/vrienden erop zitten. Voor wat het mij aan productiviteit oplevert is die 80 euro(key in winkel) meer dan waard. Ooit Google docs en libreoffice geprobeerd omdat ik bij werkgever geen office had want opensource. Echter toen ik tijdens een crash van sheets data kwijtraakte en al enigszins outlook en word miste overgeschakeld naar 365 en niet om gekeken.

Snap alleen meerwaarde van Ms 365 voor consumenten niet direct

[Reactie gewijzigd door CR35 op 24 juli 2024 05:48]

Ik denk dat ik maar weer aandelen Microsoft ga kopen. Een constante stroom inkomsten voor het bedrijf met zo'n actie. En dan kan ik makkelijk het abonnement betalen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.