Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft breidt Microsoft 365-aanbod uit en integreert LinkedIn in Office 365

Microsoft heeft de Microsoft 365 F1- en Education-pakketten aangekondigd. Daarnaast integreert het bedrijf Skype for Business Online in zijn Microsoft Teams-dienst en LinkedIn-profielen in Office 365. Verder is SQL Server breed beschikbaar, onder andere voor Linux.

Microsoft heeft op zijn Ignite-conferentie in Orlando tal van aankondigingen voor de zakelijke markt gedaan. Het bedrijf voegt de pakketten F1 en Education toe aan zijn Microsoft 365-aanbod. F1 bestaat uit Office 365 F1, Windows 10 en Enterprise Mobility + Security en het bedrijf richt zich op wat het Firstline Workers noemt, oftewel medewerkers die als eerste in contact komen met klanten, zoals die van een helpdesk.

Microsoft 365 Education bestaat uit Office 365 for Education, Windows 10, Enterprise Mobility + Security en Minecraft: Education Edition. Daarnaast belooft de Windows-maker met een 365-bundeling voor non-profitorganisaties te komen, zonder verdere details te geven. Microsoft introduceerde de eerste twee Microsoft 365-bundelingen in juli, Enterprise en Business. Het gaat om abonnementen bestaande uit Windows 10 en Office 365, aangevuld met verdere diensten.

Overige aankondigen waren er onder andere op het gebied van integratie van diensten die Microsoft via overnames in handen kreeg. Zo gaan gegevens van LinkedIn-profielen deel uitmaken van apps en diensten als Outlook, SharePoint en OneDrive for Business. Gebruikers van binnen en buiten bedrijven kunnen daarmee LinkedIn-profielen inzien vanuit Office 365. Microsoft begint hier direct mee voor first release-klanten. Daarnaast integreert Microsoft Skype for Business Online in Microsoft Teams, dat het centrale onderdeel voor samenwerken moet worden in Office 365. Verder integreert Microsoft Yammer verder in SharePoint.

Microsoft kondigde ook de general availability van SQL Server 2017 aan. De databasesoftware is beschikbaar voor Windows Server, Linux en Docker. Microsoft kondigde in maart vorig jaar aan dat SQL Server 2017 naar Linux zou komen, omdat hier vraag naar zou zijn. Daarnaast speelt het bedrijf met de containerised versie voor Docker in op de populariteit van dat platform.

Door

Nieuwscoördinator

113 Linkedin Google+

Reacties (113)

Wijzig sortering
Straks moet iedereen nog maandelijks gaan betalen voor windows 10 ipv eenmalig zoals het nu is.
Daar gaan we uiteindelijk wel naartoe lijkt me. Uiteindelijk willen de bedrijven toch allemaal SaaS aanbieden. Daar heb ik ansich geen bezwaar tegen, al wordt Windows op de langer termijn dan wel een heel duur geintje...
Ik denk dat tegen die tijd browser based werken (Chromebooks bv) weer een stuk verder is. Ik heb nu al amper Windows nodig. Dus als ze daar 5 euro per maand voor gaan vragen, denk ik dat alternatieven (zoals een Chromebook of Linux) erg veel nieuwe klanten krijgen.
denk ik dat alternatieven (zoals een Chromebook of Linux) erg veel nieuwe klanten krijgen.
Linux, nee, dat zal toch echt nog een heel stuk gebruikersvriendelijker en breder geaccepteerd moeten raken. Iets als Chromebook is een super niche product, dan zie ik eerder Android en iOS tablets een grotere rol spelen.

En vergeet niet, Windows is nog steeds heer en meester op de zakelijke markt, dat zie ik echt niet snel veranderen. Als je ziet hoe langzaam organisaties zich ontdoen van hun legacy applicaties en hoe slecht de adoptie is voor online bestanden editen en nieuwe workflows maken kom je hier vanzelf wel op terug...
Klopt, die logge grote organisaties hebben het hier zwaar mee. Maar ik zie toch veel jonge en vooral dan kleinere bedrijven ook werken met G-suite for work en zelfs scholen die hiermee werken.
Dat is een behoorlijk mooi stuk software en je kunt dan je eigen store draaien. Werkt subliem! Een oase als beheerder zijnde. Maar dat is Windows Server 2016 Essential ook, al is dat max 15 personen en 30 devices uit mijn hoofd. Maar dat is ook iets wat MS zeer goed heeft gedaan!

Linux zelf zie ik inderdaad niet direct een grote spelen worden. Neem Ubuntu, die hebben best een mooi product welk ook gebruikt wordt in verschillende bedrijven/scholen door de wereld heen. Maar het neemt niet echt toe heb ik het idee.

Ik vind het leuk om met alles bezig te zijn, zowel Linux als Windows als MacOs.
G-Suite for Work is eigenlijk essentieel voor organisaties die niet primair Outlook gebruiken (of nodig hebben). Gebruik het zelf ook zakelijk als ZZPer, terwijl de meeste klanten van mij aan de Office 365 hangen. G-Suite for Work + Outlook is regelrechte bagger!

Windows Server 2016 Essential is imho nergens voor nodig, je kan prima een (kleine) organisatie draaien zonder MS server. Als je als organisatie absoluut geen Windows wil gebruiken zou ik persoonlijk eerder MacOS aanraden dan Linux, ook al past Linux ideologisch beter bij mij. Maar je moet pragmatisch zijn in de IT, klanten suboptimale producten adviseren lijd je tot een hele kleine klantenkring.

MS is momenteel gewoon heer en meester op het zakelijke vlak, zeker als je je bezig houd met werkbare databeveiliging en klantwensen. EMS (of hoe het tegenwoordig ook precies mag heten) is een beter product dan dat ik van andere aanbieders heb gezien, sommige komen met mooie verhalen, maar in de praktijk mag je omgeving op een tightrope balanceren zodat alles net werkt. Dan bespaar je wellicht wat aan de MS kant, maar dat betaal je meervoudig terug in personeel die dergelijke oplossing in de lucht moeten houden en downtime aan de gebruikerskant.

Bij de meeste klanten is het vragen, wat wil je nu en waar wil je naartoe nadat je ze de mogelijkheden heb laten zien.
Waarom bagger?.met gssmo werkt het prima, mits je het beheer van je mailbox zoals mappen en filters aanmaken maar online doet.
Waarom bagger?
De hoeveelheid sync errors was vele malen groter dan via Outlook+Exchange. De hoeveelheid support calls hierover zou ik zonder kunnen... Zelfs zo erg dat ik complete nieuwe profiles moest opzetten, plugins opnieuw installeren, etc. Wellicht is het met de huidige versie wat beter gesteld, het is al weer enige tijd geleden dat ik deze actief heb gebruikt, vrij vlot web only policy ingesteld.
Eens dat er veel errors voorbij komen (op de achtergrond) qua gebruik merk je hier echter niets van.
Web is altijd beter.
G-suite werkt inderdaad heel erg fijn. Makkelijk gebruikers aanmaken, beheren etc etc.

Het is zo ie zo aan klanten vragen wat ze willen en wat ze verwachten etc. Daar ga je niet zomaar iets aanraden.
Linux zou ik persoonlijk ook niet snel aanraden. Mac op zich wel.

Essential server is ook een beetje vreemd eigenlijk. Voor een klein team van volgens mij 15 personen een server draaien? Het kan. Ik weet een paar bedrijfjes waar ze dit doen. Maar echt nodig is het niet nee. Het geeft wel wat tools om dingen af te schermen etc. Maar zoals je zegt, niet echt nodig. Al ben ik wel enthousiast wat die server betreft. Ze hebben dat érg goed gedaan.
Grappig:

Chromebooks = linux
Andoid = linux
Ubuntu = linux
G-Suite = linux (server side)

Nee ik denk dat je gelijk hebt en dat Linux inderdaad nooit wat wordt...
Hoeveel bedrijven ken jij die nog een AS400 draaien, dat zijn er niet veel. Peper duur! Niet alleen de hardware, maar ook het ervaren personeel dat je ervoor nodig heb.

Android/Chrome != Linux, dat is zeggen dat Unix = Linux. Het is op Linux gebaseerd, een heel ander verhaal.

Linux is uitstekend voor verschillende server taken, dat G-suite daar op draait, niet verbazingwekkend. Zelfs een hoop MS diensten maken er gebruik van. Dit is echter iets heel anders dan wat we hier bespreken.

Het enige nuttige wat je zegt is Ubuntu = Linux en dat is een van de vele distributies en niet kosten technisch uit te rollen bij de meeste organisaties. Deel is de software die er voor beschikbaar is en deel is dat mensen gewoon niet technisch onderlegd zijn, niet alleen de klanten die het dagelijks gebruiken, maar ook de beheerders die het moeten beheren. En jij bent er een duidelijk voorbeeld mee met je voorbeelden...

Een paar jaar geleden een uitrol gedaan op een Hoge School waar verschillende IT opleidingen waren, mijn job was dag in dag uit met alle leraren te babbelen, uitvissen wat ze nu precies gebruikte want er was al twintig jaar lang elke keer alle software meeverhuisd en alles maar blijven packagen zou een enorme klus worden (not to mention kostbaar). Maar wat verbaasde mij, op een enorme Hoge School, wel geteld twee Linux machines tegengekomen die gebruikt werden door leraren. 95% van de studenten Informatica konden niet met de commandline werken, zowel niet onder DOS als Linux. Heb je enig idee hoe schaars en daarmee kostbaar goede Linux beheerders zijn? Zeker als je nu al moeite heb goed IT personeel te werven, Windows systeem beheerders worden bij bosjes uitgepoept, maar kwalitatief goed personeel vinden is nog steeds bijzonder lastig. En dan hebben we het niet eens over het gemiddelde kantoor personeel....

Bedrijven gebruiken Windows en Office omdat hun medewerkers dat over het algemeen al lang kennen. Als er een paar uitblinkers tussen zitten die met wat anders kunnen werken gaan bedrijven niet hun hele IT beheer omgooien omdat een paar (inconsequente) mensen wat anders willen gebruiken. Mensen gaan niet iets anders gebruiken omdat ze het op school/werk gebruiken, of het moet zo fool proof zijn dat je iets krijgt als iOS of Android (en zelfs dan...). Dit is een vicieuze cirkel, die maar langzaam wordt opgerekt en ruimte creëert voor 'nieuwe' OSen. Door mensen naar de 'cloud' te hijsen creëer je minder afhankelijk van een enkel PC platform, zo is het tegenwoordig veel makkelijker om OSX MacOS te gebruiken dan vroeger. Veel betere MS Office integratie, betere RMM tooling voor beide platvormen, etc. Maar geloof mij, nog steeds redelijk wat issues tussen MacOS en niet MacOS/Apple producten na updates... Echter is Linux nog steeds een niet gewild zwart schaap voor op zakelijke werkplekken, nu zullen er vast wat uitzonderingen zijn, maar die zijn zeker niet significant te noemen.
>dat is zeggen dat Unix = Linux. Het is op Linux gebaseerd, een heel ander verhaal.

Verhaaltje omdraaien, Linux is op Unix gebaseerd.
En waarop draait google, amazon etc dan ? je noemt zelf de zakelijke markt, vroegeh mainframes (en nog altijd) en geen windows te zien, tenzij als tussennetwerk omdat idd je office wel windows heeft door een of andere gladde verkoper bij 'n manager.
Toen ze begonnen met de Office abonnementen liep het aantal gepirate versies meteen terug, denk dus dat het erg meevalt. Als 5 euro per maand te veel is voor je heb je Windows inderdaad niet nodig en ben je dus überhaupt al geen klant voor Microsoft. Maar daarvan zijn er niet veel op de wereld.
Die 5 euro per maand is natuurlijk wel een gigantische prijsstijging. Ik dacht dat oem Windows werd meegeleverd voor iets van een 20 euro.
Financieel is het mij geen probleem. Moreel wel als mensen mij documenten mailen die ik dan niet kan lezen en zo gedwongen worden om het ook aan te schaffen.
Microsoft heeft Office readers gratis ter beschikking gesteld. In Gmail kun je ze vaak ook direct inzien.
Office readers alleen op Windows. Libreoffice en Gmail gaan niet heel lekker om met complexe opmaak in combinatie met revisie tracking. Geen echte oplossing dus.
Voor dat browser based werken vraagt MS nu dan ook ontwikkelaars. Sta ik helemaal achter, zolang het maar alleen on-premisis is dus alleen lokaal. Maar dat zal wel weer ijdele hoop zijn.

Ik kan mij nog een tijd herinneren dat je zonder besturings systeem een spel op kon starten (booten) en dus de volledige hardware rechtstreeks kon benutten. Maar volgens mij zijn die nu niet meer te vinden. Moet allemaal maar aan het internet bah.
Als Windows een onderdeel wordt van Office365, kan het een te overzien bedrag blijven.
Daar heb je gelijk in.

Volgens mij betaal ik nu ¤7 voor Office365.
Als je voor ¤8 of ¤9 het totale pakket krijgt is dat nog te doen.
Dat is Windows + office niet waard en/of maakt weer koppelverkoop

Nu betaal j3 50 tot 100 voor Windows met een licentie doeje 5 jaar als je pc dat red

Als office ook 100 kost home versie dan kos het totaal je dus 200/5=40pj das niet eens de helf van jou 96 pj (12*8)
Enerzijds: Ja dat klopt.

Anderzijds: Die vergelijking is niet helemaal eerlijk.
Vroegâh, kocht je inderdaad Windows XP of Office 2010 (ik zeg maar wat) en daar deed je dan inderdaad jaren mee. Dan heb je wel vijf jaar lang dezelfde versie. Ook al is die na 5 jaar wellicht wat out-dated. Met SaaS / abonnementen, heb je wel altijd de nieuwste en wellicht meest veilige versies.

[Of je nu altijd blij moet zijn met de nieuwste versies (omdat UI gewijzigd is, er bugs in zitten of iets dergelijks) staat even buiten deze discussie.]

Maar in 5 - 6 jaar tijd hebben we wel:
Windows 8, Windows 8.1 en Windows 10 voorbij zien komen.
En Office 2010, Office 2013 en Office 2016.

Als je dan zegt dat iedere compleet nieuwe versie van zowel Windows als Office ¤100 is en je had trouw iedere nieuwste versie gekocht. Dan had je in 5 jaar ¤600 kwijt geweest. Deel dat door 5 jaar en dan door 12 maanden en je praat over ¤10 per maand.
Zo duur is een bedrag van ¤7 - ¤10 per maand voor Windows en Office daarom mijns inziens niet.

Daarentegen snap ik de beredenering: Ik hoef niet altijd het nieuwste, ik doe wel 5 jaar met dezelfde Windows en Office versie.

edit:
typo

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 25 september 2017 17:52]

klopt als je altijd het nieuwste van het nieuwste wil.
maar velen doen wss zoals ik hier en daar eens een paar versies over slaan.
zeker op os niveau geen slecht idee (95, milenium, vista, W8, w10)
idem voor office, en dan mag je de prijs wel door 2 of zelfs 3 delen.
Ik begrijp het argument dat iemand niet altijd het nieuwste van het nieuwste wilt / hoeft. Echter de tijden veranderen en ook dus ook software zoals een OS.

Zowel het OS Windows als het Office365 pakket is een ander type software dan vroeger. Windows 10 is geen Windows 3.11 of 98 of XP meer en zo is Office365 geen Office 97 of XP of 2010 meer. Het verschuift van één blok statische software, naar een altijd veranderende, hybride software. Het is software dat gemaakt is met de gedachte altijd (zoveel mogelijk) online te zijn, met veel online connectivity, cloudbased speelt een steeds grotere rol, etc. De wereld is ook anders. Zeker een OS moet constant worden ge-updatet om veilig te blijven tegen aanvallen.

Die overgang is natuurlijk nog niet helemaal gemaakt, maar dat zal in de toekomst steeds meer verschuiven. Het "ik koop nu een statisch stukje software en dat gebruik vijf jaar"-idee gaat mijns inzien gewoon verdwijnen uiteindelijk.
Mijn vermoeden is ook dat Windows straks gewoon per maand betaald moet worden. Voor onderhoud en updates. Betaal je ergens tussen de 5 en 60 euro per maand afhankelijk van alle andere rommel (outlook, 365, linkedin, skype etc) wat je erbij besteld.

Sterker nog, Windows zal open source worden en de dingen die onderscheidend zijn zullen als SaaS worden aangeboden. Het is onhoudbaar vanwege security om nog een proprietary OS te hebben. Absoluut niet te controleren wat er allemaal onder de motorkap gebeurd, maakt updaten tot een hel en zorgt voor krankzinnig onderscheid zoals hierboven ergens gemeld dat "home" users opeens geen Bitlocker kunnen gebruiken. Dat is echt gewoon niet je verantwoordelijkheid nemen als IT bedrijf en kan anno 2017 echt totaal niet meer. Dat zal de komende jaren keihard terecht worden afgestraft waardoor Windows straks netjes open source wordt en je per maand voor QA updates betaald.
Ja als je niks hebt met nieuwe versies en je wilt zelf kiezen dan heb je niet zoveel aan die abonnementsvorm. Mensen hadden niks met vista en 8 dus dan zouden je kosten ook lager zijn, aangezien je die niet zou kopen.
Na office 2003 is er niets interessants gebeurd waar ik voor zou willen betalen. Ik denk dat dat voor het gros van de mensen geld. Ik denk dat ms dat ook wel ziet en daarom maar naar een abonnement model is gegaan: continu inkomsten zonder echt te moeten innoveren. En omdat mensen al een abonnement hebben zullen ze ook minder genegen zijn iets anders te proberen wat eerder het geval is als je iedere X jaar een bedrag neer moet leggen.
Punt is dat je meer software hebt dan Office producten en als door een upgrade van de Microsoft producten problemen ontstaan in een andere toepassing (boekhouding of wat dan ook) heb je best een probleem. Het voortdurend updaten van producten door de ene leverancier kan betekenen dat andere producenten ook heel snel meemoeten. Niet iedere leverancier kan snel reageren. Een beetje bedrijf heeft tientallen of honderden applicaties. Het lifecycle management daarvan is best een ding.
Je geeft al aan dat het niet altijd zo is dat je blij bent met automatisch de nieuwste versie, ik moet daar niet aan denken, werk met Exact Synergy en Office integratie, maar voordat Exact eea heeft aangepast naar de nieuwste Office versie zijn we een paar maanden verder.
Dat is Windows + office niet waard en/of maakt weer koppelverkoop
Echt wel, geen enkel bedrijf kan onder een OS en Office pakket. Voor 9 euro per maand is dat een schijntje als je weet wat een medewerker per uur kost. Bij goed gebruik kan Office 365 ook voor een behoorlijk productieviteitsverbetering zorgen (dit is subjectief) en daarmee een no brainer als de combi inderdaad 8 of 9 euro per maand gaat kosten.

Al verwacht ik dat het OS gewoon gratis zal zijn voor consumenten en zodra je een proffesional licentie wil dat dit wel wat prijziger zal worden.
Da's toch eenzijdige verkopers/managerspraat ? Wat nu allemaal al aan medewerkers wordt opgedrongen, ben je er zo blij mee dat voor een brief er nu een pc moet aangaan, een opgeleide medewerker, een helpdesk, een backend, brandmelder voor de brandveiligheid en dan moet horen "the computer says no" ? ben techneut he, maar veel gaat nog altijd beter/simpeler met een rekenmachine en had sneller gekund met typmachine.
Dat is Windows + office niet waard en/of maakt weer koppelverkoop
Prive, ligt er aan... Zakelijk, zeer zeker wel! Zelfs de ¤19/maand/gebruiker voor Office 365 E3 is gewoon peanuts en het beheer gemak en gebruikers gemak verdien je gewoon vrij snel weer terug.
Je neemt ook niet mee dat in Office 365 ook Exchange Online en One Drive zitten. Deze services kon je vroeger ook niet zo goedkoop afnemen.
Dat is niet helemaal eerlijk. Ik heb een Office 365 Home abonnement, dus 99 euro per jaar. Ik heb Office geinstalleerd op 3 PC's (2 tablets en 1 PC). Dus dat is 300 euro (3 keer een Home pakket). Plus die 100 euro voor m'n PC (de tablets hadden Windows 10 voor geinstalleerd). Samen 400 euro. En dan nog even 4 euro in de maand voor mijn eigen OneDrive (100Gb extra). Dan wordt Office 365 toch ineens een heel stuk goedkoper.

Op het moment dat je minimaal 2 PC's en/of 2 gebruikers hebt, wordt Office 365 al goedkoper. Voor die 99 euro in de maand kan ik office op mijn tablets en mijn pc hebben, maar mijn man kan dat ook op zijn tablet en pc hebben. En hebben we beide 1Tb OneDrive ruimte, en onze NAS ook (onze foto's staan op de NAS en ook in OneDrive)
Daar gaan we uiteindelijk deels naar toe. Zeker niet allemaal.
In menig bedrijfstak is SaaS simpelweg geen optie. Afgezien van of alle bedrijven dat überhaupt zouden willen.
Afgezien van of alle bedrijven dat überhaupt zouden willen.
Kosten, gemak en availability.

Je kan natuurlijk zelf redundancy bouwen, maar dat kost kennis, software, hardware en licenties. Met andere woorden een hoop extra geld. Dergelijke investeringen dienen ook vaak in een keer te gebeuren, bedrijven betalen liever maandelijks een bedrag omdat dit makkelijker fiscaal af te trekken is dan een eenmalige investering en een stuk makkelijker te schalen.
De kritiek van de bedrijven op Adobe bewijst je ongelijk
Whoopie, 5,000 handtekeningen wereldwijd, zelfs in alleen Nederland halen we al 10,000 handtekeningen op. En ik weet precies het type klant dat hier over klaagt, het type klant wat Adobe niet wil hebben (en ik trouwens ook niet). Een keertje kopen (if that) en dan verwachten dat het jaren en jaren perfect blijft werken. Ergens in 2007 een CS 3 licentie halen en dan zitten klagen dat het niet meer stabiel werkt op de nieuwste Macs in 2015... Yeah, I'm talking from experience! En ze zullen hier vast klanten door kwijt raken, 5k is een druppel in de emmer voor Adobe en ze krijgen er ook klanten weer bij door juist het subscription model. En elke keer dat ik een vraag had voor een Adobe pakket over kopen en abo, bijna elke keer een abo 'verkocht', zeker als je een beslisser had die uit de administratie kwam. Niet dat wij daar zelf direct wat op verdienen, maar het scheelt toch een software library bijhouden en entries in een license database.
Ik denk dat Windows op lange termijn gratis word om marktaandeel vast te houden, zodat mensen in de groeimarkten China/India niet overstappen naar Linux (als dat gebeurt kan het gauw bergafwaarts gaan met Windows). Dan komt er een Freemium-model zodat ze uiteindelijk toch meer winst maken, het heroïne-model. Maak mensen eerst verslaafd, ga daarna (hoge) prijzen heffen. Microsoft houd hiermee ook beter de updates in de hand en als iedereen op dezelfde versie draait is developen ook makkelijker.
Ze kunnen zo ook meer differentiatie aanbrengen in Windows. Momenteel koopt bijna niemand Win10Pro,(overstatement) omdat het niet nodig is. Maar als er een groot aantal opties is, van de basis gratis-versie van Windows tot dure 'upgrades' voor overheden die er veel geld voor over hebben kan men ook meer winst maken dan wanneer India overstapt op Linux en grote bedrijven/overheden op Windows 10 Home. Ik denk dus ook dat bedrijven uiteindelijk maandelijks betalen, maar consumenten niet.

https://www.theverge.com/...ce-app-free-upgrade-model

[Reactie gewijzigd door wouterg00 op 25 september 2017 20:22]

Momenteel koopt bijna niemand Win10Pro, omdat het niet nodig is.
Met de voetnoot dat consumenten die een losse Windows-licentie kopen, bijna allemaal Win10 Pro OEM-licenties kopen, omdat die voor 10-20 euro bij diverse (in meer of mindere mate shady) keyseller sites te vinden is. Dat is in de praktijk toch vaak aantrekkelijker dan 70-80 euro neertellen voor de Home-versie.

Verder volledig met je analyse eens hoor, dat wel.
Zoals je al zegt zijn dat soms shady verkopers.
Wat ik gelezen heb hierover op Internet gaat het meestal om geupgrade Windows 7/8 licenties of MSDN licenties.
Hoe dan ook, het werkt, maar is het een geldige licentie volgens Microsoft haar voorwaarden? Hoogstwaarschijnlijk niet en is dit dus net zo illegaal als dat je Windows gaat cracken o.i.d.
Dat je er voor hebt betaald betekend niet dat je automatisch een legale licentie hebt, wat sommigen wel denken.
Ook worden deze licenties heel soms gedeactiveerd door Microsoft en dan moet je maar hopen dat jouw verkoper je hiermee wil helpen.

Wil je wel zeker weten dat je een legale Windows licentie koopt dan zou je toch echt een retail package moeten kopen of een online licentie bij Microsoft zelf.
De goedkoopste retailpackage volgens de pricewatch is zo'n ¤90 voor de Home versie en ¤135 voor de Pro versie.

Microsoft heeft zelf ook al aangegeven dat ze liever hebben dat mensen Windows cracken of een andere manier er niet voor betalen dan dat ze een ander OS draaien, dit zou dus ook kunnen verklaren waarom die licenties van ¤10 worden gedoogd door Microsoft.

Het kan toch niet waar zijn dat je voor ¤10 een volledige legale Windows 10 Pro licentie/key krijgt?
Ach, tuurlijk niet, dat weet jij, dat weet ik, en dat weet dat handige neefje dat de oude Vista-laptop van ome Piet upgradet natuurlijk ook wel.

Maar als je voor die 10 euro in 9 van de 10 gevallen een probleemloze ervaring hebt, snap ik gerust dat veel mensen dat liever doen, desnoods twee keer, dan 90 euro uitgeven voor een OS. Voor het upgraden van oude hardware of zelfs bij het bouwen van een nieuwe basisdesktop (tot ¤400-500,-) is het voor de 'normale' consument gewoon onevenredig duur. Dan is dit een grijze tussenweg tussen een gecrackte versie zoeken of een verouderd OS of Linux draaien en een volledig 'witte' aankoop.

Uiteindelijk zal MS daar vast wel een oplossing voor vinden, misschien idd een Freemium-model, zoals wouterg00 hierboven oppert, misschien een instapabonnement met W10, Word, Excel en Powerpoint. Ik geloof iig nooit dat deze constructie bij MS niet bekend is en ze hebben idd al aangegeven dat cracken van W10 wat hun betreft beter is dan XP of Linux. Die lui weten donders goed dat marktaandeel belangrijker is dan wat dan ook, helemaal sinds hun focus op diensten en abonnementen.
Een aantal maanden geleden bij een Nederlandse webshop een Windows10Pro OEM licentie gekocht voor ¤23 incl. verzendkosten.
Netjes geleverd met officieel (btw) factuur.
Licentie was gewoon legaal, de productkey sticker zat in een ongeopende gesealde Microsoft envelop (bekende rode seal tape) samen met de installatie DVD, als bonus deed de webshop er ook nog een 8GB Kingston USB 3.0 stick erbij voor dat geld.
Heb de productkey laten controleren bij Microsoft was niets mis mee.
Hierna gelijk nog eens 25 licenties besteld bij deze webshop, handig om ze op voorraad te hebben.
Licenties worden alleen geactiveerd op nieuwe PC's (Intel NUC), dus voldoe je hiermee aan de OEM voorwaarden.
Zou ik het adres mogen waar je deze hebt gekocht. Keys kopen is mij bekend maar eigenlijk altijd zonder sticker.
Die zijn voor de Home-versies ook beschikbaar hoor, heb een Windows 10 Home code voor 7 euro bij psngames
ik zou toch liever 20¤ betalen voor de pro dan 7 voor de home.
en als de pro inderdaad aan 10¤ kan is het helemaal een no brainer.
Ik koop die licenties zelfs voor 4,55 euro in Duitsland. Werkt ook uitstekend in Nederland. Office is daar ook zeer goedkoop alleen die code krijg je niet in het Nederlands geïnstalleerd helaas.
De office 2016 kun je ook kopen voor 75 euro eenmalige uitgave.
Ik kan de Office 2016 + Windows 10 pro licentie totaal voor 80 euro inkopen.
En dit is dan een eenmalige uitgave. Dan ben je toch gek als je per maand gaat betalen?

[Reactie gewijzigd door hotabibber op 25 september 2017 19:32]

Nou dit ligt er aan hoe je het ziet. Als ik een office 365 home edition koopt, kost op dit moment rond de 68 euro. Deze kun je met 5 man delen. Dus 68/5 is 13.60 per persoon. Dat is per maand 2.40 euro.

het voordeel is dat ik ook nog 1 TB aan Cloud (OneDrive) opslag krijg, altijd de laatste office 365 heb, en nog een 60 bel minuten in skype heb.

Dan vind ik 13.60 euro per jaar prima voor wat ik er voor krijg. Zeker als je al kijkt dat je voor sommige Cloud diensten al 10 euro per maand moet betalen voor 1 TB.
Ik heb office 2016 voor 9,75 euro (ben docent), maar office 365 is in combi met een family abonnement (10 euro per maand) wel ideaal hoor, je hebt dan verdeeld over een paar accounts maar liefst 6TB aan opslag in onedrive en office voor meerdere apparaten erbij, dan is 10 euro echt weinig.
Van de Pro versie wordt je net zo weinig vrolijk als de Home versie. Ook vol met bloatware die maar terug blijft komen en Group Policies zijn langzamerhand alleen nog maar beschikbaar in de Enterprise versie. Dus als bedrijf wil je eigenlijk geen opgeleukte Home versie. Slinkse manier om bedrijven op kosten te jagen.
GPO's werken ook prima op Pro. Maar dan moet je windows sever 2012/2016 draaien. Daarin kun je je po's maken :)

Verder is er niet heel verschil tussen de home en pro versies. Het verschil dat er is zit hem vooral in de management/beheer kant van windows in een domein. Een home versie kun je daar niet in opnemen.

https://www.microsoft.com/en-us/windows/compare
In de OEM Pro versie staat bij elke policy dat deze alleen beschikbaar is voor Enterprise versie van Windows 10. Deze policies waren bij de 1500 builds nog wel beschikbaar, bij de 1600 niet meer. En bij de 1700 builds nog minder.
Die "heroïne" positie heeft Microsoft toch eigenlijk al?

Hoe goed / fijn goedkopere alternatieven zoals bijvoorbeeld Linux ook zijn, Windows heeft een marktaandeel van 89% - 90% (bron: Augustus 2017), tweede staat MacOS (ook een duur product!) met 3,6% en pas daarna volgt Linux met 3,35%. En volgens mij zijn niet eens alle Linux distributies gratis toch?

M.a.w. zonder Windows kunnen we op moment toch niet.
ik dacht dat alle Linux distributies gratis moesten zijn, enkel het medium of services mogen verkocht worden
een linux distributie met daarop (ik fantaseer maar even) een videobewerkings suite, Dan mag je niets vragen voor de linux distro, maar wel voor jouw suite die je erbij levert.
Wel eigenlijk moet je het anders zien je koopt de suite en krijgt de linux distro er gratis bij.
of als je support erbij verkoopt.
Linux distros kunnen ook betaald zijn, maar de source code moet meegeleverd zijn en de gebruiker moet hem legaal kunnen verspreiden. Volgens mij geldt dat dan weer niet voor de user space dingen, maar dat kan wel gelden voor user space dingen als die specifieke user space dingen ook zo'n licentie hebben, wat hoogstwaarschijnlijk wel het geval is.
Bel. Klepel. Linux distributies zijn altijd gratis. Je kan bij (bijvoorbeeld) Red Hat een subscription nemen, maar die omvat dan naast de distro ook ondersteuning met SLA's, IPI protection, toegang tot de broncode, onbeperkte toegang tot de laatste updates, patches, upgrades. Bron: ik werk voor een Red Hat partner en ben er dus dagelijks mee bezig.
Nou... RedHat stopt heel veel weg achter een login account (bijv. toegang tot support informatie, handleidingen, bug trackers). Dat krijg je pas als je een support contract hebt. En ik vraag me af of de enterprise Linux versie (net zoals die van Suse) gratis is. Volgens mij niet.
Consumentenversies zijn veelal wel gratis, maar in een bedrijf wil je doorgaans support c.q. geen last hebben van de limieten in consumentenversies.
Zoals ik dus zei: de distro is gratis, de support niet.
Bedrijven en zeker de grotere zullen sowieso kiezen voor Pro vanwege domeinintegratie en waarschijnlijker voor Enterprise editites omwille van interessantere licentievoorwaarden en bundels.
Mij lijkt het dat bedrijven bereid zullen blijven te betalen voor een OS met goede achtergrond, support en integratiemogelijkheden.
De slag gaat om de thuisgebruiker. Daar is Windows stilaan in een verdomhoekje aan het komen onder impuls van mobile computing met Android, iOS,...
Betalen voor gebuik is natuurlijk de basis van xAAS (as a service). 't is natuurlijk een feit dat consumenten liever meerdere keren een kleiner bedrag betalen dan één keer de hoofdprijs. Het succes van O365 bewijst dat. Het spreekt voor zich dat een dergelijk model ook voor OS licenties bruikbaar is.
grote bedrijven/overheden op Windows 10 Home.
Welke grote bedrijven zijn dat? Ik zie het af en toe gebeuren bij het MKB, lekker snel effe een goedkoop laptoppie halen bij de mediamarkt en zelfs dat wordt niet door beheerders op prijs gesteld. Ik ben namelijk verschillende stukken software tegen gekomen die zeggen "Sorry, ik ben een zakelijke applicatie en installeer niet op Windows 10 Home!". Het grootste beheer issue is dat Home geen Bitlocker ondersteund en je dus met zaken als EMS hier tegen aan loopt, devices worden gewoon botweg niet geaccepteerd als je Intune goed heb ingesteld en je wat veiligheid in je rondslingerende devices wil aanbrengen...
qua beheer heb ik nog nergens gehoord dat de nieuwe win server ism win 10 zoveel kostvriendelijker is.
Dan heb jij nog niet gesproken met mensen die daar daadwerkelijk mee werken en zich daar in verdiepen. Is het perfect, zeer zeker niet, maar MS is volop bezig met integratie met W10 pro/ent en zijn andere diensten. Ga je eens verdiepen in EMS, Azure active directory, RMM tooling, Office 365, etc. 1min werk besparen per maand klinkt als niet veel, maar als je een paar duizend van die dingen moet beheren tikt het vlot aan.
Nope klopt ben gestopt met de implementatie, werken maw productief zijn kan ik er gewoonweg niet mee. als je als bedrijf die extratjes (ok, veel bedrijven en veel mogelijkheden maar boven extra handigheidjes ben ik nog niet uitgekomen) niet nodig hebt veel verloren werkuren , en anders had je ze al en moet je nu migreren/integreren naar microsoft shit die mogelijks over 'n paar jaar weer ophoudt/verandert. Tuurlijk als manager tikt het allemaal leuk aan, je moet bezig bljven, maar wat de winst nou is voor gebruiker/techneut/onderhoud, achteraf. dat je vooraf leuke grafiekjes aan de manager boven jou moet laten zien zal wel.
Natuurlijk veranderen dingen in de IT, dat is altijd zo geweest. Voorheen werd je gedreven door verlopen van support, verbeteringen in producten, etc. Maar tegenwoordig wordt je gedreven als IT afdeling door externe factoren, beveiliging en keiharde wetgeving voor als je die niet op orde heb. Tegenwoordig zijn de boetes op data lekken niet mis en dan hebben we het niet eens over de imago schade...

Die toeters en bellen zorgt er voor dat mensen makkelijker hun werk kunnen doen, overal en bedrijfsdata blijft toch veilig. Natuurlijk is dat leuk voor de sales people, voor ITers minder leuk dan je denkt. Sales mensen verkopen het sneller dan dat je er klaar voor bent (testen/procedures/etc.) en omdat iedereen er op een gegeven moment tegelijkertijd over begint moet het allemaal in een klein tijdsbestek geïmplementeerd worden. Als het eenmaal draait heb je er relatief weinig beheer over, maar tijdens implementatie heb je veel meer mankracht nodig.
Vraag me af of ze dit zomaar zouden kunnen invoeren...

Alhoewel sommige klanten een free update hebben genomen zijn er ook genoeg klanten die Windows 10 hebben gekocht zonder informatie/overeenkomst dat er in de toekomst mogelijk een maandelijks bedrag berekend kan gaan worden.

Deze klanten ineens voor de keuze stellen om (na hun initiële aankoop) te gaan betalen of anders geen gebruikt meer te kunnen maken van het OS lijkt me misbruik van marktpositie (nadeel van hun eigen succes?).

Of denken jullie dat MS er mee weg zou komen als ze later met bijvoorbeeld een Windows X op de markt komen, hier een maandelijkse bijdragen voor vragen en Windows 10 versneld EOL laten gaan?
Veel van de Windows-licenties die jij bedoelt zijn gekoppeld aan hardware. Microsoft kan wachten tot die hardware vervangen wordt.
Volgens mij allang niet meer. Als ik inlog met mijn Microsoft-account, zie ik een overzicht van gebruikte licenties. Die kun je ontkoppelen van de computer en hergebruiken op een andere. De stelling dat je met een upgrade of nieuwe computer een nieuwe licentie kan kopen is niet meer valide.
retail licenties kan je overnemen naar een nieuwe machine. In geval van OEM licenties kan dat niet omdat deze "vasthangen" aan de hardware. Kan je daar rond werken? Ja. Is het legaal? Nee.
Nu ben ik wel heel benieuwt waar je dat precies kunt doen ( kan het zelf niet vinden )
Ik kan alleen apparaten verwijderen, lijkt mij niet dat dan gelijk je licentie weer beschikbaar komt of wel?
Mijn licentie is gekoppeld aan mijn account, niet aan mijn hardware.
Zie het probleem niet...
Ze hebben eenmalig betaald voor de Windows versie die ze kochten.
Als Microsoft die netjes security updates geeft voor een jaar of 2 vanaf dat moment en een nieuwe win10versie alleen nog via abonnement kun je er niets van zeggen.
Dan is Windows 10 vijf jaar oud na EOL van eerste koop datum
Je hebt steeds minder Windows nodig om Office365 te gebruiken. Sterker nog, ik gebruik het nu al een jaar in chrome in linux en dat werkt prima :)
Ergo, het verdienmodel voor Microsoft zal uit de (zakelijke) applicaties gaan komen. Platforms doen er niet meer zo toe. Bij mobiel zag je dit al doordat de focus voor Office365 toch erg op iOS en Android is komen te liggen. Voor de desktop kan dat dus ook. Zakelijk zou je de desktoplicentie zelfs op nul kunnen zetten mits de backend systemen maar gebruikt worden (en voor betaald worden).
Allemaal uit de jaarcijfers van microsoft , Azure is hun goudhaantje, de rest marketing om azure te verkopen ehem, hééél kort samengevat.
Dat zal dan wel een 'platform-fee' worden, een W10 licensie bij je Office 365 abonnement.
Dat doen bedrijven al heel lang hoor, door Enterprise agreement voor Volume Licensing.

Microsoft is daar nog meer op aan het kapitalizeren met "Microsoft 365", die de Windows Enterprise licentie op user basis via Azure aanbiedt, plus O365 erbij.
Dat is toch niet zo'n heel gek idee. Wij, klanten verwachten dat ons besturingssysteem enkele keren per maand een update krijgt om problemen te verhelpen, dat kost geld. Nu betaal je ook maandelijks, alleen in 1 keer voorruit. Je betaald zeg 100 euro en daarvoor krijg je 4 jaar ondersteuningen en updates. Is ook zo'n 2 euro per maand. De vraag is alleen wat zo'n abo zo kosten...
Hopelijk introduceren ze een Personal met eigen domein.
Tot nu moet je of enorm trucen of een Business abo nemen als je gebruikt wilt maken van een eigen domein voor oa je email.
Dit is al mogelijk via Outlook.com Premium (of anders evt. nog Exchange Online), maar ik ben het er wel mee eens dat dit prima in de Office 365 Personal/Home abonnementen kan passen. :)
hmz, als ik dat bij elkaar op tel, kom ik ongeveer op dezelfde prijs als een Business Premium pakket.
zal ook wel vandaar zijn dan...
Ben benieuwd naar de prijzen en wat er precies in die F1 zit. Ik hoop dat er snel een subscription komt waar Defender ATP inzit en toch niet veel duurder is dan de O365 E3 subscription die we nu hebben.
" Gebruikers van binnen en buiten bedrijven kunnen daarmee LinkedIn-profielen inzien vanuit office 365."

En hoe rijmt dat dan met de GDPR? Je stelt je eigen linkedin profiel ter beschikking dat is waar maar daarom wil je het nog niet noodzakelijk overal lopen uitdelen.

Hopelijk is dit in een opt-in, ik zie de helpdesk tickets zich al opstapelen..
Zojuist geprobeerd en ik kon op Outlook.com bij People m'n LinkedIn account toevoegen. Het is volgens mij een opt-in, want m'n LinkedIn account had ik eerder al gekoppeld met Outlook.com, maar stond nu niet automatisch bij Outlook People.

En het synct ook met Outlook 2016, erg handig! Volgens mij hebben ze nu de functionaliteit weer hersteld wat vroeger met Outlook ook al kon voordat dat overging naar Office 365.
SQL Server op Linux zal wel als rechtstreekse concurrent van Oracle gepositioneerd zijn. SQL Server op Linux is een Windows port die in een (soort) VM draait (als ik het goed heb). De interessant vraag is - als je zelf een native Linux product hebt - hoe gemakkelijk de database bijv. via ODBC is te benaderen. Op Windows is er naast SQL Server ook een hele set tools (bijv. SQL Server management objects) om bijv. databasebeheerachtige taken (een database maken oid) uit te voeren. Dat is allemaal spul op basis van .NET spul en Windows APIs. Die heb je op Linux beperkt (MONO), of helemaal niet. Ben benieuwd hoe de Linux versie t.o.v. Windows presteert.

De Linux versie kost je geen Windows licentie, en hosting in de cloud is op Linux (vaak) goedkoper. Mogelijk een interessante combinatie... Eerst maar reviews afwachten.

Wel is deze nieuwe SQL Server versie erg snel na de voriger (SQL Server 2016). Dat lijkt erop dat dit niet direct een major versie is, maar de belofte van SQL Server op Linux met deze versie pas ingelost wordt?
Iemand al enig idee wat Microsoft 365 Education gaat kosten op surfspot? Als docent ben ik hierin wel geinteresseerd, helemaal mooi meegenomen dat mijn vrouw ook toegang tot surfspot heeft omdat ze op een hogeschool werkt. Hebben we straks op alle pc's en devices hier Microsoft 365 Education draaien. Kan niet wachten.

Wel fijn dat het dan meestal nieuwe installaties zijn, dus ik kan de productcodes van onze office 2016's en windows 10's bewaren voor nieuwe pc's die ik voor de kinderen vast in de toekomst een keer ga kopen.

Het is toch een heerlijke tijd om werknemer te zijn, een ipad air 2, samsung S8, last pass, businesss account op diverse software, office en windows voor 9,75 elk, ik kan zo echt goed thuiswerken (lesvoorbereidingen). Mooie tijden zo voor docenten en studenten. In mijn tijd had ik een mega grote pc met wp5.1 erop en een matrix printer. Toch mis ik die tijd wel :P
Het lijkt me dat F1 een beschermde naam is (Formule 1). Gaan ze nu weer een SkyDrive'je doen?
Als Windows 10 een abonnement wordt, gaat het er af. Zo simpel is het.
In Redmond loopt het ze dun door de broek na je aankondiging.Maar waarom wacht je niet even af tot we weten OF ze het gaan doen en tegen welke prijs. Wie zegt nu nee tegen een altijd ge updated versie van Windows voor twee biertjes per maand?

In Redmond weten ze ook dat de abonnement vormen van Office een enorm succes zijn, hielp tegen piracy, brak nieuwe markten open en was effectief tegen de OpenOffice gebruikers.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 25 september 2017 17:59]

Waar baseer je dit op? Zou je een aantal voorbeelden kunnen geven?
Telemetry wat je niet uit kunt schakelen, update naar Windows 10, Windows update waar je weinig tot geen controle over hebt, Windows As A Service ( Die komt er ), Windows 8, Metro voor desktops, Metro op Windows Server (!), ASP.net wat niet met full .Net draait ( teruggedraaid na een hoop boegeroep, dus het kan wel ) Windows Phone laten doodbloeden, voor elke Windows Phone versie een nieuwe software stack, pushen van Azure ten opzichte van on-premise software, per core licensing voor SQL, Windows store, Windows 10 S, Windows M? Windows RT, WinRT, Xbox GUI updates, Edge, Xbox One nadruk op media, retro telemetry voor Windows 7 en 8, GPO's uit Pro halen zodat je opties mist om dingen in te stellen, bug fixes in .Net, bug fixes in WPF, stoppen van XNA, F# niet serieus nemen, install shield projecten uit VS halen, Click once niet verbeteren, het wiel opnieuw uitvinden i.p.v. open source te gebruiken en te verbeteren zie nHiberrnate vs EF, moet ik SharePoint noemen? Dan heb ik nog wel een pagina nodig. ;)

Sommige dingen snap ik, andere dingen niet. Het geeft een beetje een beeld van een bedrijf dat toch wel doet wat hun uitkomt.
Je moet ook niet luisteren naar je gebruikers, want wat mensen zeggen en wat mensen doen, zijn meestal twee heel verschillende dingen.

Wat zijn je alternatieven? Ga je naar Mac, heb je ipv. een software abo, een hardware abo... Linux, good luck! leuk om mee te spelen, maar alleen geschikt voor een bepaald type gebruiker...
Eens, het probleem is dat ze wel naar de Windows insiders luisteren, en dat zijn juist de mensen die naar mijn idee een vertekend beeld geven van wat mensen willen.

Ik had een Mac, OSX is niet mijn ding. Dus ja, Linux denk ik.
Heel spijtig, had MS zo 250 Euro betaald voor een OS dat ongeveer zoals Windows 7 zou zijn met een verbeterde kernel zoals in 10, geen telemetry had en mij als gebruiker serieus neemt, me geen Store door de neus probeert te duwen en nog een paar dingen.

En ga nu niet zeggen: En als je die 250 Euro nu uitsmeert over zoveel maanden.... Daar gaat het niet om.
Effectief is het bij jou dus de druppel die de emmer laat overstromen.

Maar je begrijpt hopelijk ook dat wat jij wil momenteel niet realistisch is, de meeste sh!te flikt MacOS ook gewoon. Linux is jammer genoeg niet zaligmakend, maar zeker leuk speelgoed en voor sommige zaken gewoon essentieel (SSL certificaten + keys). Ik zou m'n werk gewoon geheel alsnog in een Windows VM moeten doen. Adobe Creative Suite en dergelijke kan ik ook vergeten... En als ik eens een spelletje wil spelen ben ik heel erg gelimiteerd in mijn keuze (hoewel een stuk beter nu dan 15 jaar geleden)...
Om heel eerlijk te zijn zie ik er ook wel tegenop hoor. Ik zeg het wel heel dapper, maar er moet zeker nog wel wat gebeuren voordat ik net zo effectief Linux kan gebruiken als dat ik dat met Windows kan.

Ik ben begonnen met NT4 ( nee, 3,51 ) en alle Windows versies daarna, dat is heel wat "muscle memory" en dergelijke. Ik programmeer in .Net en ben daar erg over te spreken en zou voor geen goud Java willen gebruiken. F# is een geweldige taal, maar dat is door MS ook een beetje als een "red headed stepchild" behandeld. Het is dat de community zo actief is. Erlang staat nog op het programma, of Elixir, ben er nog niet helemaal uit. Volgens mij is Erlang de IT industrie zijn best bewaarde geheim. Hier is een taal en VM dat alle moeilijke vragen over concurrency en robuustheid beantwoord heeft, maar iedereen probeert het wiel opnieuw uit te vinden.

Verder wordt Linux steeds beter, Unity3d is straks volwaardig ondersteund, VS Code is prima ( Mono develop kan ook wel door de bocht ), Mono is robuust en zelfs .Net core loopt goed en ondersteund sinds kort F#. Steam machines zijn een leuke ontwikkeling, maar het belangrijkste is dat het gewoon jouw computer is en jij bepaald wat er draait, wanneer je update etc. etc. En dat is toch wel een ding aan het worden met al die abonnementen en lease constructies. Ik heb een hekel aan terugkerende kosten en wil gewoon iets kopen wanneer ik daar geld voor heb en dan moet de kous af zijn. Voor sommige dingen zie ik het nut ( mobieltje ) en maakt me dat ook niet uit, vast een contradictie maar ja niemand is perfect, maar voor mijn computer gebruik wil ik geen abonnementen. Office 365 zie ik voor dezelfde reden niet zitten. Gelukkig is er Libre Office en met een PDF printer kom je al een heel eind.

Sinds kort een cursus voor Blender gekocht, het is vast niet zo slick als Adobe of Autodesk, maar het is gratis en als me een nieuwe richting niet bevalt, of Autodesk ziet ergens geen geld in een richting die ik wel belangrijk vind, dan in het ergste geval zou je het nog kunnen forken. Ik zeg niet dat dat zaligmakend is, maar het is wel een fijne optie om te hebben.

Dat een beetje. :)
Let op: We hebben het hier over Enterprise licenties. Ik denk niet dat jij thuis een Enterprise Licentie van Microsoft hebt. Heel veel klanten zullen reeds maandelijks betalen voor Windows. Binnen M365 zitten diensten als: Windows10, Office365 en EM-S. Ze zijn er dan in de smaken E3 en E5.

Lees hier meer info over de verschillen:

https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/enterprise
Als ik kijk naar het nieuwsbericht, en die van techcrunch en geekwire erbij pak dan heeft het er puur mee te maken dat de informatie vanaf een LinkedIn profiel nu getoond gaat worden in een tab van de contact-card (dat ding als je wat meer informatie wilt over een contactpersoon). Daarbij zal de privacy/visibility instellingen die je op jouw eigen LinkedIn hebt staan (als iemand jou dus bekijkt) in acht worden genomen.

Overigens ga ik er vanuit dat jij zelfstandig ondernemer bent, want als het aankomt op het aanmaken van een account op een website, of het gebruik van Microsoft Office, vanuit een zakelijk perspectief iets is wat jouw werkgever gewoon voor jou (als werknemer) kan besluiten. Het hoort dan gewoon bij je werkzaamheden dat je daar gebruik van maakt. Dat je daar enkele privé gegevens op moet geven zoals een naam en e-mail adres (je zakelijke dus) doet daar weinig aan af, zolang je werkgever het kan verantwoorden en de nodige maatregelen/afspraken treft. Zie bijvoorbeeld het blog van Arnoud eens over een persoon die akkoord moet gaan met Google privacyvoorwaarden vanuit zijn zakelijke functie.

[Reactie gewijzigd door Prx op 25 september 2017 22:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*