Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt gratis versie van zakelijke chattool Teams uit

Microsoft heeft een gratis versie uitgebracht van zijn tool Teams. Met de kosteloze versie wil Microsoft de concurrentie aangaan met bijvoorbeeld Slack, dat al veel langer een gratis variant met beperkingen heeft.

De gratis versie van Teams kent enkele beperkingen ten opzichte van de betaalde variant, meldt Microsoft. Zo zitten Microsoft-diensten als Exchange voor e-mail en OneDrive voor het opslaan van bestanden er niet in. Ook geplande vergaderingen en opnames van vergaderingen zijn niet beschikbaar.

Daarnaast is er per gebruiker 2GB aan opslagruimte beschikbaar en 10GB gedeelde opslag. Dat is aanmerkelijk minder dan de 1TB voor elke gebruiker bij betaalde varianten. De gratis Teams biedt wel onbeperkt aantal berichten om te doorzoeken en toegang voor gasten, iets waar de gratis versie van Slack beperkt is.

Teams kwam vorig jaar uit en is een tool om te chatten en samen te werken aan bestanden voor bedrijven en organisaties. De goedkoopste betaalde versie is gebundeld met een Office 365 Business Essential-abonnement en kost 4,20 euro per gebruiker per maand.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

13-07-2018 • 06:56

74 Linkedin Google+

Reacties (74)

Wijzig sortering
Misschien ook handig om te vermelden dat het skype for business gaat vervangen, de betaalde variant dan.
https://docs.microsoft.com/nl-nl/microsoftteams/faq-journey
Het is alleen voor de Office365 variant die vervangen wordt op dit moment. Voor de on-premisse komt SfB server 2019 uit waarbij een hybride omgeving mogelijk wordt gemaakt met Teams.
Ik merkte al dat microsoft enorm inzette op Teams en ik vind het wel een mooie concurrentie voor slack, al was het maar omdat er enkele betere collaboration tools inzitten, maar voor p2p gebruik ik toch nog steeds liever skype. Een groot deel van de tijd verlies je gewoon met het beheren van je communicatie kanalen en het is leuk dat je slack (of teams) gewoon in de achtergrond kan houden op drukke momenten. Dat gaat een stuk moeilijker zijn als skype zou verdwijnen en je al die taken overneemt naar Teams.
Voor p2p vind ik Teams persoonlijk fijner omdat die voor mijn gevoel sneller en stabieler is dan Skype for business.
Goed nieuws dat Teams nu gratis te gebruiken / testen valt!

Haha. Ja, heb serieus nog nooit zo'n onstabiel chatprogramma gezien als Skype for Business. Berichten die niet aankomen, berichten die al heel snel te lang zijn. Bestanden versturen wat niet fijn voelt. Plaatjes versturen wat onduidelijk is met ini mini previews dat je niets kan zien.

Maar vooral dat conversaties op elk apparaat los zijn, dus op elk apparaat anders. En groepsgesprekken zijn helemaal een drama, als de verbinding dan wegvalt van iemand is ie meteen uit de groep en moet je diegene weer toevoegen. Drama dus. We zijn overgestapt op Telegram waar niets van dit een probleem is en je ook nog leuke API hebt om dingen te automatiseren.

[Reactie gewijzigd door KoalaBear84 op 13 juli 2018 08:13]

Onstabiel? Dan zul je je IT afdeling moeten aankijken, want dat is echt niet normaal als je het goed implementeert.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 13 juli 2018 10:20]

Die reactie lees ik bij elk ms product. Probleem is dat die implementatie blijkbaar overal verkeerd gaat. In alle gevallen loop ik namelijk tegen dergelijke issues aan en ik ben gestopt met gebruik van Teams met mijn collega’s omdat er gewoon altijd wat was. Nieuwe space aanmaken, gezeik met rechten. Iemand van buiten onze organisatie erbij, gezeik met rechten. Opgelost, krijgen ze weer geen notificaties of kan ik ze niet toevoegen aan chats. Zelfde met Sharepoint. Ik zie de toegevoegde waarde niet, tenzij je je graag vooral met workarounds bezighoudt i.p.v. met elkaar samenwerken.
Ik reageerde op Skype for Business.
Teams is O365, dus daar heb je wat betreft stabiliteit zelf erg weinig invloed op.
SfB via Office 365 is ook nog steeds een redelijke draak van een product als je het mij vraagt. Het voelt niet natuurlijk aan. App op de telefoon die niet helemaal stabiel is. Wat al genoemd werd dat op elke apparaat een eigen chat is ipv op alle apparaten gedeeld.

De desktop app is ook niet mega fantastisch.
Skype for Business heeft geen edit message, geen (goede) history, geen goede share mogelijkheden. Waarom zou je het nog willen gebruiken? Zelfs MSN van tien jaar terug kan meer dan Skype for Business.
Eens wij gebruiken zakelijk ook S4B, maar iedereen heeft de commerciŽle "gratis" Skype er keurig naast draaien want S4B is echt ruk.

- niet alle contactpersonen kun je toevoegen.
- instabiel.
- geen edit.
- omslachtig zoeken.
- niet volledig verdergaan in je voorgaande gesprekken.

Enige wat wel goed werkt zijn conference calls/video calls.
Gebruik in dat geval gewoon Teams, want dat is beter dan Skype: Skype for Business < Skype < Teams.
Heb S4B een half jaar gebruikt op mijn stageplaats en dit waren mijn irritantste bevindingen:

Zoals je al aangaf; Chats worden niet meegenomen tussen devices, chat op je computer, en vervolgens is het helemaal leeg op je telefoon. Lekker handig.

In de iPhone app in ieder geval: Ik wil geen VoIP setting en schakel over naar mobiele netwerk. Dat schakelt weer terug naar VoIP op z'n minst 1x per dag. Soms wel 4-5x per dag. Dat is echt irritant en er is geen oplossing voor.
Sorry, maar een aantal functionaliteiten zitten gewoon wel in S4B, alleen moet je die wel installeren in de Backend. Zoals de persistent chat functie.
Skype for Business heeft geen edit message, geen (goede) history, geen goede share mogelijkheden. Waarom zou je het nog willen gebruiken? Zelfs MSN van tien jaar terug kan meer dan Skype for Business.
Ik heb zoŽven geen bron at my fingertips, maar Skype gebruikt al lang geen P2P technologie meer.

Her verbindt allemaal centraal met servers van Microsoft.
p2p als in rechtstreeks tussen 2 mensen i.p.v. een group chat. ;)
Maar ik snap de verwarring.
Dat is wel een nuance die verschil maakt ;-)
Het enige waar ik me dan aan stoor is dat Microsoft zo elke 4-5 jaar weer eens wat anders gaat doen. Nieuwe naam, maar vergelijkbare functionaliteiten.
Dat is bij Microsoft tegenwoordig wel een probleem. Niet elke 4-5 jaar komt er wat nieuws, maar elke 4-5 maanden.
Het is totaal niet duidelijk welke richting ze op willen. Als je collaboration wil dan heb je nu 10 verschillende richtingen en geen duidelijkheid wat de toekomst is en wat ze over 1 jaar laten vallen.
Als jij de beschikking hebt over Office 365 (zakelijk) dan wordt alles netjes voor aan gekondige en dat soms ruim een jaar van te voren. Je moet alleen die mededelingen wel lezen en er uit pikken wat voor jou relevant is. Dat heet proactief. :)
Nou dat valt mee.
Teams is zoals het zegt voor teams en samenwerking tussen teams en organisaties.
Delve is meer binnen de organisatie zelf (wie werkt aan wat met wie) en om de hiŽrarchie snel inzichtelijk te krijgen.
Yammer dient meer voor contact met klanten en insiders hoewel daar betere kanalen voor zijn en microsoft daar al een beetje van af stapt.
Sharepoint kan je voor communicatie/samenwerking organisatiewide gebruiken.
Skype for business (binnenkort vervangen voor Office 365 Teams) wordt meer voor vergaderingen, broadcasts en p2p communicatie gebruikt.
Project voor projectbeheer.
Staffhub voor planning.

[Reactie gewijzigd door Lampiz op 13 juli 2018 22:24]

Het zou mij eigenlijk niet verbazen als Teams onderhuids gewoon stiekem Skype (for Business) of zelfs uiteindelijk MSN Messenger is, met wat grafische aanpassingen. Natuurlijk is het dan onlogisch om het oude product (Skype for Business) te behouden, dus ik begrijp heel goed dat Microsoft dan het oude product de das omdraait.
Onderhuids is het stiekem share point voor het collaboration/fileahare deel. Zou eigelijk eens moeten kijken waar het chat deel op leunt

[Reactie gewijzigd door Wannial op 13 juli 2018 09:02]

Onderhuids is het stiekum SharePoint + SfB. Ik snap niet waarom de fans het altijd over alleen SfB met wat extra noemen of alleen SharePoint met wat extra. Het is toch overduidelijk dat het een samenvoeging van beiden is.
Is dat niet exact wat ik zeg? Dat het colaboration deel op sharepoint leunt en ik niet exact weet waar het chat deel op leunt?
ah ok, zo kan je het ook lezen.
De reden dat ik dat antwoorde, is dat ik in de praktijk steeds zie dat SharePoint admins het naar hun toe trekken als een uitgebreide SharePoint en SfB admins als een uitgebreide SfB ipv dat ze samenwerken voor een goede oplossing naar hun eindgebruikers
En ondertussen zijn die eindgebruikers verward over de wijze waarop je het efficient kunt gebruiken en zien ze eigenlijk geen meerwaarde tov de applicaties die ze al hadden.
Ik zie eigelijk niet hoe je het anders kan lezen, ik maak toch heel duidelijk dat het 2 verschillende dingen zijn die onderhuids op iets anders draaien, maar eigelijk zijn samengevoegd.

Ben het er absoluut mee eens dat de 2 groepen (SP en SfB) beter moeten samenwerken.
Binnen mijn team ben ik zelf een beetje de Teams evangelist, moet zeggen dat er zeker wat minpuntjes aan kleven nog, maar zeker qua chat functionaliteiten steekt het zo ver boven skype for business uit, niet normaal.

Nadeel is, zo lang andere tools de nek niet wordt omgedraaid... zal alles naast elkaar blijven draaien en heb je nu WEER een tool om te onderhouden/volgen (zowel functioneel als inhoudelijk)
Onder water bestaat Teams uit een stukje Skype for Business, een stukje Exchange, een stukje OneDrive, een stukje Sharepoint en nog een aantal andere stukjes. En ook een stukje ťchte Teams code, met specifieke API's etc. Maar het draait onder water inderdaad deels op SFB Online. Bepaalde PowerShell commando's voor Teams bestaan zelfs enkel alleen nog maar als SFB commando, zoals het aanmaken van Direct Routing.

[Reactie gewijzigd door RuuddieBoy op 13 juli 2018 10:05]

Als het alleen de chat Dienst vervangt? Wij hebben SCCM en S4B naast elkaar draaien. Als SCCM buiten kantoor het Niet kan overnemen dann hebben we nog S4B "present Desktop" en dat werkt vrijwel altijd . Ik denk Niet du's dat het zo makkelijk zal zijn ?? Moet Dan toch even Verder kijken met het team.
Wij zetten net helemaal in op skype room systems op het surface platform van Microsoft. Werkt voor ons erg goed (Skyoe room systems is gewoon SfB) en veel geld in gestoken. Hoop dat dit wel blijft werken of dat Teams net zo makkelijk werkt (integratie met gewone Skype mist nu wel).

Ik vind office365 erg fijn maar Microsoft moet echt stoppen met continue veranderen. Vind ik niet erg maar 80 procent van mijn collega's wel.
Reken maar dat je srs systeem een update gaat krijgen naar teams. In ons geval srs op basis van crestron rl2 betekend dit ook het verlies van whiteboarding.... zit je straks met een userbase die opeens geen annotatie tools meer hebben op hun touch schermen.
Teams is helemaal geen chattool, maar een collaboration tool, voor het samen werken als een team aan projecten. Chat is daar een onderdeel van, maar ook het delen/beheren van documenten (powered by Sharepoint op de achtergrond), Exchange mailbox (in de betaalde versie), mogelijkheid om bots te gebruiken, tabs toevoegen met content vanaf andere sources (twitter feed, externe website content, etc, etc). Kortom, een behoorlijk uitgebreid pakket dat veel meer is dan een Skype vervanger.
Helemaal mee eens. Teams is heel wat meer dan een chattool. De titel van het artikel doet lijken alsof het om MSN Messenger gaat ofzo..
De titel misschien, maar in de inleiding (2e zin) staat al "Met de kosteloze versie wil Microsoft de concurrentie aangaan met bijvoorbeeld Slack" en dat is ook meer dan een chattool.
Microsoft Teams is denk ik een van de slechste "moderne" Microsoft tools die ik heb gebruikt het laatste jaar. Het is een Electron app (dus webbased onder de motorkap) en werkt echt vreselijk langzaam..

We hebben het geprobeerd voor 5 maanden, maar de app is gewoon niet vooruit te branden. Scrollen naar oude berichten is super langzaam, het gebruikt erg veel geheugen voor iets wat weinig doet en als je de app probeert te gebruiken na een voicecall reageert hij gewoon 0,0 voor minstens 10 tot 15 minuten. Bij probleem was gewoon bij elke user die wij hadden! (En nee, we hebben alleen remote workers met eigen devices, dus tis geen firewall of domein dingetje..)

Dit is op zowel MacOS als op Windows met de geÔnstalleerde client.. Het idee van Microsoft is leuk, maar de uitvoering is echt super slecht. Kijk ook hier:

https://microsoftteams.us...s-600mb-and-is-super-slow

Ze weten er al een jaar lang van.. maar lossen echt niks ervan op.. Ze voegen liever nieuwe features toe dan ze de vreselijke problemen van lag oplossen.

Doe mij maar Discord of Slack. Dat zijn tenminste goede (ook electron!) apps!

[Reactie gewijzigd door Wiebbe op 13 juli 2018 07:20]

Ik ben juist naar Teams beginnen te kijken omdat Slack enorm buggy draait op mijn systeem.
Voor alleen chat is het werkbaar. Gebruikte het dagelijks met wat collega's voor berichtjes heen en weer in groepen ed. De webhooks werken ook wel prima, alleen videocallen en audiocallen is echt vreselijk...

Dus een Skype vervanger is het (nog) niet. Een slack vervanger.. misschien :)

[Reactie gewijzigd door Wiebbe op 13 juli 2018 07:31]

Dat is apart, aangezien Teams video/audio conferencing per default een hogere bandbreedte toegewezen krijgt door Microsoft, dan SfB.
Nooit gezegd dat de kwaliteit niet goed was, alleen dat de functionaliteit voor ons gewoon bar slecht werkte. Wij hebben het ruim 1 1/2 jaar in gebruik gehad als vervanging van de consumer versie van Skype.

In het begin werkte het zoals je zou verwachten, maar na een bepaalde update (de zogenoemde "GIF" update) kregen wij ongelooflijk veel problemen. Op het moment dat iemand op de knop drukte om een call te starten hing het systeem bijna. Teams ging naar 90+ cpu usage en bleef daar gedurende de gehele call.

Het irritante was dat dit ook gebeurde bij de ontvanger, die meestal niet eens wist dat hij een belletje kreeg. Zijn pc begon gewoon opeens te blazen met de ventilator, schoot naar bijna max cpu usage en Teams werd zo langzaam dat de ringtone pas overging als de andere persoon had opgehangen.. (maar dan was het natuurlijk al te laat)..

Dit was met Office 365 en meerdere mensen. Iedereen heeft zijn eigen internet, zijn eigen device (dus meerdere merken, Dell, Asus, Apple) en allemaal met de install versie van Teams... Contact opgenomen met Microsoft maar die konden niks voor ons doen, werden gewoon doorverwezen naar de websupport/uservoice voor feedback..
Teams bestaat nog niet eens anderhalf jaar. Nu iets langer dan een jaar op de markt. Daarnaast was met de launch van Teams de feature parity marginaal. Welnis het zo dat er de afgelopen periode veel functies bij zijn gekomen. Oa Enterprise voice.

Vervanger van Skype is verkeerde vergelijk. Het is opvolger (enkel cloud) van Skype for business.

Ja de applicatie is zwaar maar ventilatoren die gaan loeien en ringtones die later aanslaan ligt denk ik echt aan jullie omgeving/hardware.
Lees de uservoice pagina's eens door. Wij waren (zijn, want het probleem is er nog steeds) echt niet de enige. En nogmaals, iedereen werkt bij ons remote met meerdere soorten laptops. Er wordt geen gebruik gemaakt van een domein (gewoon eigen local accounts). Als het op een bepaalde config niet werk, prima. Maar bij ons was het bij iedereen zonder dat het duidelijk was waardoor, ook bij Microsoft was dat niet duidelijk.

Overigens is Teams echt al langer beschikbaar dan een jaar, volgens mij ergens in november 2016. Wellicht als beta versie maar toen werkte hij in ieder geval beter dan nu.
Teams is een cloud dienst en een stabiele internet verbinding is key daarnaast zijn bepaalde settings ook belangrijk. Ik raad jullie aan om een network assement te doen. Ik heb veel implementaties van Teams gezien en geen enkel probleem qua kwaliteit van de dienst. Sterker nog men ziet een verbetering ten opzichte van SfB omdat het een nieuwe infrastructuur betreft bij MSFT.
Heb juist andersom ervaring. Videocalls en audiocalls werken perfect (beter dan skype for business) maar text chat is traag, en wisselen van kanaal is ook traag. (Op windows 10)
Atlassian heeft ook een alternatief: Stride
https://www.stride.com/
De Actions & Decisions is een mooie feature.
Je hebt ook nog Discord en Cisco heeft WebEx Teams, maar dat is meer gefocused op geintegreerde voice, video en chat collaboration.
Van alle business collaboration / business messaging tools werkt Cisco WebEx Teams in mijn ogen echt het beste. Geen gezeur met overschakelen van desktop/laptop naar mobile, het werkt op elke device met dezelfde gesprekshistorie, super handig! Wij hebben recent het WebEx board op kantoor er bij gehangen en ik moet zeggen: mooi stukje techniek!
Gebruik hier ook Teams en Slack en kan je vertellen dat slack net zo'n memory hog is anders hoor :P
(kleine edit) Ik check net mijn slack gebruik op de werk PC en die zit op een een kleine 1.2GB mem usage

(kleine edit 2) Loopt ook nog wat op:
https://tweakers.net/ext/f/AeZiwOTAKZGXfna8nSUrnaN8/full.png

Ook het scrollen in wat grotere kanalen is af en toe zeer traag. Dus dat is nu perse iets van Teams alleen is...

Verder mag het altijd sneller natuurlijk en het mooie aan je uservoice is, is dat er te lezen is dat er dus aan gewerkt wordt. mooi dus!

[Reactie gewijzigd door Jaguar645 op 13 juli 2018 07:38]

Dat niet reageren na een voice call herken ik niet.

Wij zijn vorig jaar begonnen met testen van Teams en vanaf afgelopen januari zijn we officieel helemaal over naar Teams (dus ook geen Skype for Business meer).
We doen dagelijks standups en andere meetings met Teams en dat werkt op zich aardig. Ook van Mac gebruikers hoor ik verder geen klachten.

Ik ben het er verder mee eens hoor dat er zeker nog ruimte voor verbetering is, maar het niet reageren herken ik gewoon niet. Nog nooit last van gehad.
Valt mee dat ze nog bevestigen dat het een probleem is :
I want to assure you that overall performance, speed, cpu, memory, etc. are all being worked upon.
Met Excel for MacOS is het nog een veel groter drama omdat Microsoft de problemen niet eens wil bevestigen en alle fanboys op het Microsoft forum steevast met het argument komen dat het vast aan jou moet liggen.
Mjah, heb deze week ook een gebruiker gehad die zijn PC maar de schuld bleef geven omdat alles traag ging ondanks dat we hem al 2 andere PCs hadden gegeven met een clean build erop. Pas nadat hij hetzelfde document bij een collega van hem opendeed om er samen aan te werken en ook daar dezelfde problemen zag maakte hij de click dat het toch echt wel eens het document kon zijn.

Een probleem beschrijven en een probleem ervaren zijn twee totaal verschillende dingen. Mensen halen die vaak niet goed uit elkaar en hebben moete om het probleem goed te beschrijven waardoor andere mensen hen ongelijk geven, hen niet geloven. Het zoeken naar de fout is vaak niet eenvoudig. Maar als jij zeker bent dat het een issue met Excel is dan moet je het ook kunnen reproduceren op verschillende machines en met verschillende documenten. En dan moet je voldoende support krijgen van andere mensen die hetzelfde issue hebben. Men gaat echt niet zomaae een team van engineers op een probleem zetten omdat 1 gebruiker het meld.
Uitvoering is een drama. Ik weiger nog dat soort tools te gebruiken. Iedere keer denk je, misschien hebben ze nu wel iets bruikbaars gemaakt en loop je tegen dezelfde shit aan. Kijk naar SfB waar je niet eens naar een offline persoon een bericht kan sturen. En dan die rare “gespreksgeschiedenis” waar die chats opgeslagen worden. Waarom niet in SFB zelf? En dan mensen die meteen uit de groepschat geflikkerd worden als ze 1 seconde offline zijn. En dan Teams... dat heb ik een week geprobeerd en toen opgegeven.
Kort gezegd is alles wat Electron is grote troep.
Raar dat we zo gemind worden want het is valide kritiek. Electron is broken by design. Extreem traag, en puur geboren uit luiheid van ontwikkelaars.
@arnoudwokke : jullie geven aan, "De goedkoopste betaalde versie kost 4,20 euro per gebruiker per maand". Hoe komen jullie aan deze pricing? Bij mijn weten zitten hier meer producten bij. Het staat er nu alsof alleen Teams 4.20 per maand kost...

https://products.office.c...oft-office-products?tab=2

Overigens was deze pricing voor launch Teams al 4.20 dus in wezen kun je zeggen dat je Teams er gratis bij krijgt :)

[Reactie gewijzigd door madcrow op 13 juli 2018 08:12]

Goeie, ik heb het even toegevoegd, thanks! :)
Zonder teams te hebben gebruikt klinkt het alsof discord precies deze functies al heeft. Of zit ik hier helemaal fout mee?
Nah, Discord is niet specifiek geschikt voor het delen en bewerken van documenten en bijbehorend management daarvan. Bovendien is Teams een soortement 'frontend' voor Sharepoint, en Discord vooral gericht op gaming/streaming en meer een alternatief voor Teamspeak of xfire.
Nee hooguit wat vroeg in de tijd. Discord's ontwikkeling gaat vrij rap dat het me niet zou verbazen als document management er ook nog in verschijnt.
Wij gebruiken mattermost. On-prem, heeft slack api geÔmplementeerd dus veel slack compatibel apps kunnen er ook tegen praten. En gratis!
Misschien ligt het aan mij; Maar ik zou juist gaan voor de gratis versie puur om te voorkomen dat microsoft exchange en onedrive erin zitten.
Op onze afdeling heb ik juist vaak de behoefte om even snel een berichtje te sturen zonder al te veel gedoe.
Het blijft jammer dat Teams en diens alternatieven allemaal voor een maandelijkse prijs hun diensten willen leveren. Ik snap het wel, maar voor niet commerciŽle communities zijn dat bedragen die maar lastig op te brengen zijn. Soms zie je wel on premise, maar ook daar moet je maandelijks voor neertellen. En tuurlijk heeft Teams en Slack een gratis variant, maar die zijn toch wel erg uitgekleed altijd. Is er dan nog echt geen open source of ander alternatief wat de moeite waard is?
Slack biedt korting voor non-profits en onderwijsinstellingen.
Voorts is het gewoon een gebruiksvriendelijke skin voor IRC-achtig ding. Dus mits ze er tijd en geld insteken, kan elke organisatie lokaal een IRC-server draaien ipv. te betalen voor Slack(al vrees ik dat Slack op het eind goedkoper en beter zal zijn).
Mja maar ik bedoel ook vooral Slack met de extra's die het kan bieden of een Teams met de geÔntegreerde notes, files en agenda. Dit is voor meer dan alleen non-profit of onderwijs interessant. Maar vooral dat er dus geen goed groot gratis (of 1 time payment) alternatief is verbaasd me wel enorm.
MatterMost, RocketChat, Matrix, Zullip ... er zijn genoeg alternatieven te vinden. Integratie met Microsoft diensten ga je niet veel vinden denk ik maar buiten dat om zijn het prima alternatieven.
Rocketchat en Zullip zien er dan nog wel interessant uit, de rest lijkt me niet heel erg. Maar het gaat me er niet om dat je Microsoft diensten implementeert, maar gewoon de features ervan.

Overigens is mijn onderzoek naar dergelijke tools nog van een tijd geleden toen er ook een Windows Phone app van moest zijn, maar ondertussen is dat al niet meer relevant.

Punt blijft nog wel staan: er is nog geen groot breed gedragen alternatief voor Slack. Discord komt in de buurt maar is toch vooral erg gericht op gaming (en met name op PC)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 13 juli 2018 11:19]

Wij zijn nu overgestapt op RocketChat en dat bevalt tot dusver prima. Het is niet zo slick afgewerkt als Slack maar het is actief in ontwikkeling en we hosten het zelf. Mattermost is iets netter afgewerkt maar voor ons essentiŽle features zoals 2FA mag je dan al weer gaan betalen.

Als developer vind ik het ook niet erg om hier en daar even wat bij te schaven of bij te dragen aan het project en kijk ik wel door de ruwe randjes heen.

Je hebt verder nog Stride (voorheen HipChat) wat ook gratis is maar niet self-hosted.

De oorlog tussen die clients is wel een beetje los gebroken heb ik het idee want de prijzen rijzen de pan uit voor features als 2FA die ze dan weg laten.

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 13 juli 2018 11:27]

Ik run een community op Slack, zitten zo'n 1900 mensen in, waarvan, helaas, 1700 inactief. Maar met 200 actieve members nog steeds best groot. Ik heb dezelfde korting aangeboden gekregen ondanks dat ik geen non-profit of een onderwijsinstelling ben. Helaas is het dan nog steeds iets van §2,50/persoon/maand. Met 200 mensen nog steeds een gigantisch bedrag voor een community waar geen cent aan verdiend wordt.

Ik snap Slack dat ze geld nodig hebben, maar ze zouden communities ook tegemoet moeten kunnen komen imho. In ons geval, we zijn door onze 5gb heen, dus bestanden uploaden kan (bijna) niet meer. Geen manier om de bestanden te verwijderen helaas.

De gratis teams heeft een limiet van 10gb, ben benieuwd of die bestanden wel automatisch verwijderd kunnen worden of er retention mogelijk is
Mja vooral het managen van een gratis team is dermate frustrerend dat het handiger is om gewoon wat anders te zoeken. Het feit dat je geen gebruikers kunt verwijderen en ook diens chats en downloads niet/nauwelijks kunt verwijderen is gewoon raar. Open communities zijn onmogelijk te betalen als je per gebruiker moet betalen.
Mattermost, RocketChat en Zulip zijn alternatieven die toch een redelijke userbasis hebben. Ik overweeg al een tijdje om ze eens uit te testen (minus Mattermost, want LDAP is niet beschikbaar in de gratis versie), maar ben er nog niet toe gekomen.
Ik gebruik Office 365 ProPlus + Exchange online, en voor een of andere reden is het niet mogelijk om de gratis versie te gebruiken. Telkens wanneer ik inlog krijg ik een melding dat ik moet upgraden. Microsoft support biedt weinig support, behalve "You already signed up for the free version, if you want to use Teams you should upgrade or use another e-mail address" in steenkolen Engels. Vreemd van Microsoft.
Die fout had ik ook (en in 't spaans en het chinees, localisation is een ding blijkbaar), toen ik mijn trial van Office365 wilde upgraden met een elders aangeschafte code voor een jaar subscription. Chat support (US verise, NL was dicht en ik had geen zin in wachten) heeft dat echter prima kunnen oplossen, blijkbaar hing er onterecht een extra 'free' version aan mijn account. Die is verwijderd en ik kon door.

Wellicht kunnen ze jou ook helpen.
Bij een non-profit werken we nu met Huddle als collaboration-tool. Werkt mooi, maar we gebruiken het vooral als virtuele office-environment: filesharing, reageren op documenten, approval-mogelijkheden en versie-management. Nu aan het onderzoeken of een migratie naar Teams / Sharepoint zinnig is en een verbetering zal zijn. Ik ben zelf niet erg gecharmeerd van OneDrive voor de mac en begrijp dat voor Teams een specifieke app nodig is terwijl het op Windows gewoon in de browser kan draaien: dan aarzel ik al, want een aanzienlijk deel van de vrijwilligers werkt met macOS.