Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt volgend jaar Office 2019 uit

In de tweede helft van 2018 verschijnt Office 2019, een nieuwe versie van de kantoorsoftwaresuite van Microsoft. Volgens de softwaremaker is het pakket bedoeld voor bedrijven 'die nog niet klaar zijn voor de cloud'.

Microsoft Office Office 2019 gaat bestaan uit bijgewerkte versies van de applicaties Word, Excel, PowerPoint en Outlook en uit de serversoftware Exchange, SharePoint en Skype for Business. Microsoft stelt in het vooruitzicht dat er nieuwe mogelijkheden voor gebruik van een stylus geïntegreerd worden, dat er nieuwe formules aan Excel toegevoegd worden en dat animaties als Morph en Zoom toegevoegd worden aan PowerPoint.

Halverwege 2018 brengt Microsoft previews uit van Office 2019. Later dat jaar moet de definitieve versie van de softwaresuite verschijnen. Volgens Microsoft is het pakket bedoeld voor bedrijven die nog niet toe zijn aan een overstap naar de cloud en het bedrijf zegt te snappen dat die gang naar de cloud de nodige overwegingen vergt.

Microsoft heeft in de afgelopen jaren flink ingezet op zijn online Office 365-dienst. In de afgelopen zomer bereikte het concern het omslagpunt waarbij er meer omzet uit Office 365-abonnementen werd behaald dan uit Office-licenties. De huidige versie van Office is Office 2016, dat in 2015 beschikbaar werd gesteld door Microsoft.

Door

Nieuwscoördinator

197 Linkedin Google+

Reacties (197)

Wijzig sortering
Zal Outlook nog steeds Word als render-engine voor html mails gebruiken? Zal de knop "weergeven in browser" nog steeds standaard "Internet Explorer" openen ipv je standaardbrowser?
Zullen we nog steeds verplicht worden om ALLE applicaties te moeten installeren, zelfs als je ze niet wil hebben? (Zoals Skype for Business)
Dit is nieuw voor mij? Je hebt gewoon de keus welke applicaties je wilt installeren.
Niet in Office 365 voor zo ver ik weet.
Ook met Office 365. Met de Deployment manager kun je kiezen welke software je wilt installeren.
Oh ja, ik zie het ja. (https://support.microsoft...deployment-tool-for-click)

Ik gebruik die deploy tool zelf ook maar nooit verder gekeken dan "O365BusinessRetail"... Excuses :)
Zullen we nog steeds verplicht worden om ALLE applicaties te moeten installeren, zelfs als je ze niet wil hebben? (Zoals Skype for Business)
Correctie: Microsft heeft aangegeven Skype for Business te gaan vervangen door Teams. Ik verwacht verregaande integratie tussen Teams en Outlook (bijvoorbeeld contacten syncen en vergaderverzoeken).

https://www.techzine.nl/nieuws/113569/microsoft-zal-skype-for-business-vervangen-teams-applicatie.html
Als nu ze eerst Office 2016 Visio fixen die is nog steeds bugged en onstabiel! Ben maar weer terug naar Visio 2013 gegaan.

Wij hebben op kantoor Office-365 maar iedereen gebuikt gewoon de fat versie en niet de web variant.
de "fat" versies zijn gewoon onderdeel van Office365, die worden vanuit je Office365 subscription gedownload en constant ge-update. Het is een misverstand dat Office365 enkel web zou zijn.
Maar wat is dan het verschil met Office365?
Niets. De office 20xx varianten zijn dat, je krijgt updates van de specifieke versie, maar je kan alleen upgraden naar een nieuwere door hem te kopen. Dus als je 2016 hebt, maar je wilt 2019 dan moet je die kopen.

Bij 365 betaal je per maand/jaar. Bij deze variant krijg je altijd de nieuwste variant, je 2016 wordt geupdated naar 2019 binnen in het abonnement.
Niet helemaal correct. Een Office 365 installatie is een click-to-run versie, en die is binair gezien anders dan een traditionele Office 2016 msi installatie. Een C2R installatie is een streaming applicatie en heeft ook andere afhankelijkheden dan de MSI versie. We lopen op werk tegen issues aan in de C2R install, die de MSI install niet heeft.
Liep er een paar jaar geleden al tegenaan dat de Office 365 varianten tooling miste die wel in de full versie zat. Liep zelf tegen plugins aan die bepaalde functionaliteit nodig hadden die in die tooling zat. MS had echter al lang aangegeven dat dergelijke functionaliteit deprecated was...

Momenteel zit er andere functionaliteit in de O365 Business Premium Office 2016 applicaties dan in de Office365 Enterprise E3 Office 2016 applicaties. Een voorbeeld is beschikbaarheid van Online archive in Outlook 2016, beide zijn gewoon te gebruiken in Exchange Online, maar alleen zichtbaar in de versie van E3 Outlook 2016.

Dit was weer anders in de vorige abonnementen van O365, ze verschuiven behoorlijk met functionaliteit en de vindbaarheid van dergelijke documentatie is vrij bagger.
Wel, het is zo dat de héél volledige omschrijving van de verschillende suites misschien iets moeilijker te vinden is, maar jij referereert naar de desktopssoftware die inbegrepen is in Office 365 Business (Premium) en suites die Office 365 ProPlus bevatten (zoals bvb Office 365 Enterprise E3).

Als je een volledig overzicht wil, heeft microsoft z'n zogeheten Service Descriptions. Een overzicht daarvan vind je hier: https://technet.microsoft.com/en-us/library/office-365-service-descriptions.aspx

De lokale Officesuite in Business (Premium) is steeds rijker geworden en lijkt daarom steeds meer en meer op de Office (365) Pro Plus, maar is het niet, zo is het bvb niet mogelijk om group policy's te gaan gebruiken in de andere versie en zijn bepaalde andere geavanceerde features ook uitgeschakeld. Een goede link voor deze informatie is deze "Office 365 Enterprise Value": https://technet.microsoft.com/en-us/library/office-365-enterprise-value-service-description.aspx
Ben benieuwd naar de problemen. Als deel van de Win10-migratie, adviseert MS ons de Click2Run te gebruiken ipv de reguliere versie.
Een heel specifiek probleem is dat je bepaalde andere producten met msi installers niet in combinatie met c2r office kunt installeren. Ik liep daar tegenaan toen ik c2r Office wilde installeren na de msi van SharePoint Server. Nu zijn er natuurlijk weinig mensen die SharePoint Server installeren en al helemaal in combinatie met Office (op een server ja, maar voor mij was het een local dev workstation), dus ik zeg niet voor niets heel specifiek.

Ik kan me voorstellen dat er meer producten zijn waarvoor deze beperkingen gelden. Once you go msi, you never can c2r again.
Microsoft adviseert wel meer. Dat maakt het nog niet de verstandigste keuze.

Wanneer je de c2r versie gebruikt ben je ook verplicht om iedere 4/8 maanden te upgraden naar de laatste versie. Dat is goed voor MS maar of het nu de beste keuze voor jou is....

Wees slim en kijk goed wat het beste voor jou is en evalueer de opties naast elkaar. Draai anders eerst een poc.
En ik zie dat het nog altijd veel goedkoper is om elke 3 jaar een nieuwe versie van Office te kopen dan om maandelijks te betalen voor '365'.
Office 365 is veel meer dan alleen de Office suite...
Maar alleen als je die dingen gebruikt.
Alles waar je voor betaalt maar niet gebruikt is duur...
Je kan alle varianten van Office 2016 én de losse onderdelen ook gewoon via de click-to-run installeren. Ik doe niet anders..

Is er uberhaupt nog een andere optie dan click-to-run? De losse licenties zijn overigens ook alleen maar losse doosjes..
Dat zou in my opinion meer zeggen over hoe de infrastructuur bij jullie is geregeld dan hoe C2R zou moeten werken. Je kunt Word of andere office365 apps ook gewoon opstarten vanuit de browser.
Niet elke Office365 abbo heeft recht om de fat client te installeren. Er zijn ook abbos met enkel de web versie.
Als ik op de website van office365 kijk dan zie ik geen enkele variant aangeboden met alleen web versies... oftewel alles is inclusief de desktop software. Jij bedoelt 'Office online'... en dat behoort niet tot Office365, dat is een ander en veel beperkter pakket.

Ik zie het nu inderdaad, er is 1 specifieke enterprise versie die zonder de desktop software wordt aangeboden... alhoewel ook niet aangeboden als een officepakket maar als een zakelijke email-service met online mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 26 september 2017 18:11]

Ik anders toch wel: https://products.office.c...ce-365-for-business-plans

Office 365 Enterprise E1 heeft bijvoorbeeld geen Office applications, alleen web versions.
Heerlijk al die verschillende abonnementen waar blijkbaar niemand wijs uit komt ;-)
Office 365 Business Essentials ook niet. Exchange Online ook niet. Maar je kunt wel, om het makkelijk te maken, Office ProPlus kopen en die aan je Office 365 Business Essentials of Enterprise E1 abonnement koppelen en zo met een goedkoop abo toch de clients gebruiken.
Ligt eraan waar je office365 afneemt. Als je bv bij Argeweb kijkt zie je dat er wel versies zijn met alleen de webclient.

[Reactie gewijzigd door vali op 26 september 2017 18:05]

Ja, die allergoedkoopste is zo'n versie waarbij de e-mail via Outlook aan je eigen domeinnaam gekoppeld kan worden. Op zich verwarrend om dat dan ook Office 365 te noemen. Zeker omdat het middelste pakket van Office 365 het dan weer niet heeft.
Vind het niet verwarrend en persoonlijk heb ik zelf het goedkoopste pakket. Hosting gebeurd nog steeds bij Microsoft, je hebt nog steeds OneDrive for business en dns vindt ik persoonlijk gemakkelijker in beheer.

Stukje over e-mail via outlook koppelen volg ik niet helemaal. Wat bedoel je daarmee?

[Reactie gewijzigd door vali op 26 september 2017 22:55]

Vind het niet verwarrend en persoonlijk heb ik zelf het goedkoopste pakket.
...
Stukje over e-mail via outlook koppelen volg ik niet helemaal. Wat bedoel je daarmee?
Ik vind het verwarrend omdat sommige pakketten (zoals Office 365 Business Essentials en Office 365
Enterprise E1) niet de installeerbare desktopvariant meeleveren. Noem dat pakket dan geen Office 365, want het is geen volwaardig abonnement. Jij kan met je pakket dus geen Office voor de desktop installeren.

Ik heb het over de e-mail aan je eigen domeinnaam koppelen. Oftewel Outlook/Exchange onder je eigen domeinnaam (zo heette dat ook eerst, toen het nog een gratis dienst was, tot december 2012). Dat zit dan weer niet in Office 365 Business en in Office 365 ProPlus.

https://products.office.c...oft-office-products?tab=2
Hoezo zouden ze het geen office365 noemen? Zijn genoeg mensen die het prima vinden hun documenten in de browser te bewerken (bij Google is het niet veel anders) of hebben eventueel een office pakket.

Scheelt in ieder geval weer wat euro's per maand en ik heb dezelfde ervaring :)
"Waarom de online versie van Office geen Office 365 noemen?"

Okee, 3e poging: Omdat de online versies van Office totaal niet te vergelijken zijn met de desktop versies van Office. Dat je de online versie van Office er altijd gratis bij krijgt, en dat die prima genoeg is voor veel mensen, okee. Maar als je maandelijks geld betaald voor Office 365, en je krijgt niet eens de desktopversie van Office bij je abonnement, dan vind ik dat verwarrend. :)

Daarnaast, Office.com is gewoon gratis. Iedereen met een MS account kan gratis gebruik maken van de hele Office Online, zoals Word Online en Excel Online. En da's inderdaad net zoiets als Google Docs en Sheets (via Google Apps of gratis via Gmail). Ik heb zelf nog een aantal gratis Google Apps accounts (want in het eerste begin al aangemaakt en voor bestaande accounts reken ze geen maandelijkse kosten), dus ik werk er dagelijks mee. Maar ook met de desktopversie van Office 2013. Office 2016 of Office 365 hoef ik niet, beiden wel gehad, maar teruggegaan naar 2013. Ik heb alleen Word en Excel nodig en met 2016 moet je alles installeren, en ik heb ook geen zin in een abonnement, en voor de rest zie ik ook geen meerwaarde in een nieuwe versie, misschien vind ik 2010 nog wel beter dan 2013, haha. :)
De Office applicatie uit Office 365 die je lokaal installeert, en onderdeel is van vele Office 365 Suites, heet Office 365 ProPlus, welke je 5x mag installeren (per abonnement)
Er zijn meerdere versies waarin je helemaal geen traditionele office producten meer krijgt. Kijk naar de K en F licenties. K staat voor Kiosk maar is bv voor fabrieksmedewerkers die via een ADFS koppeling wel op het SharePoint gebaseerde intranet moeten kunnen komen. Er zit dan vaak ook nog webmail bij.
Business essentials voor het MKB bevat ook geen client software, behalve Skype for Business Basic
En vergeet Office 365 Business Essentials ook niet :)
https://products.office.c...oft-office-products?tab=2
Office 365 krijg je meer programma's, de standalone versie heeft zelfs geen Outlook meer.
Dat is niet waar.
Ze hebben het op de website goed verstopt, maar er is nog steeds 2016 Home & business te koop waar Outlook bij zit:
https://products.office.com/nl-nl/home-and-business
Zie deze link voor een vergelijkingstabel:
https://products.office.c...oft-office-products?tab=1
2016 Professional is ook nog te koop:
https://products.office.com/nl-nl/professional
Zeker waar, maar als je Home & Student koopt (wat vooral in de winkels ligt) grijp je toch echt mis!
Maar ook dat is al sinds Office 2007 het geval. In Office 2003 zat outlook wel bij alle versies.
Dat is al jaren zo, niet iets nieuws iig.
Office365 heeft 1TB aan ruimte op je OneDrive
Bij Office 365 Business en Enterprise krijg je inderdaad 1TB persoonlijke storage via OneDrive for Business per licentie/gebruiker. Maar de hele tenant krijgt ook gratis 1TB storage in Sharepoint Online...
En wat is de meerwaarde daarvan ? Het is en blijft een persoonlijke opslagruimte, zonder rekening te houden met data van belang voor een bedrijf. Eenmaal werknemer vertrekt heb je veel kans op verlies van al die data. En wat betreft de sharepoint online is toevallig een van de meest getroffen tools met storingen binnen het ganse Office 365 model. Waar is die Onedrive voor business op gebaseerd...correct...sharepoint.

[Reactie gewijzigd door trinios op 27 september 2017 03:32]

Als je als bedrijf bang bent dat een medewerker zijn data gaat verwijderen op SharePoint, omdat hij/zij het ontslag heeft ingediend of gekregen, kun je altijd een in-place of legal hold op de data van de medewerker plaatsen.
Daarnaast is verwijderen in SharePoint geen verwijderen, maar verplaatsen in een prullenbak én kun je data relatief eenvoudig terughalen via previous versions.
zo eenvoudig is dit niet hoor in gebruik.
Geef eindgebruikers 1TB en dan zullen ze die gebruiken ook, ga dan maar eens spitten in die gegevens naar belangrijke data die je mogelijks nodig hebt, en hoelang ga je die 1TB nog bijhouden ? 1jaar , 5jaar, 10jaar ?
En mag je volgens de privacy wet wel gaan spitten in die Data, hoe ga je hiermee om ..
Nee die 1TB OneDrive is meer een vloek dan een zegen.
Office365 is meer dan enkel het client gedeelte. De volledige office services worden uitbesteed aan Microsoft wat wil zeggen dat je de achterliggende servers ook niet meer in huis hoeft te halen. Denk aan exchange servers, sharepoint servers, skype 4 businness servers, etc

Je bespaart ook nog op cal licenties. Voor kleine ondernemingen waar alles in de cloud zit heb je geen VPN meer nodig, geen complexe netwerkconnecties, enkel een connectie naar internet.

Maar het is nog wachten tot intune / Azure AD wat op punt staat voor grotere ondernemingen hiervan kunnen beginnen dromen.
Grotere ondernemingen dromen daar niet van, die hebben hun eigen cloud oplossingen in hun eigen data centers. Grotere ondernemingen willen ten alle tijden de baas over hun eigen data zijn.
Office365 =/= Microsoft Office
365 is eigenlijk een cloud platform voor Kantoor werk gerelateerde diensten. In 365 zit bijvoorbeeld: Exchange, SharePoint, Skype for Business, etc.
Deze diensten benader je met Microsoft Office (krijg je bij je subscriptie) of je browser.

Edit: sprankel was me voor. Ignore my post.

[Reactie gewijzigd door thijssie83 op 26 september 2017 17:42]

click to go with allways update
vs
fat old MSI install voor enterprise

en dan komt centennial ook nog dat is de windows store versie als app

[Reactie gewijzigd door Scriptkiddie op 26 september 2017 23:04]

niet zoveel, je licentie voor het office pakket zit dan in een jaar/maand abbonement in plaats van een losse licentie die je 1 keer betaald. het grootste verschil is dat je dan cloudopslag erbij krijgt van 1tb, en je krijgt altijd de nieuwste versie van office.
Ja dat weet ik ;)
Maar op de manier zoals wij(en vele andere) het gebruiken heeft niet veel verschil met de ouderwetse offline versie. Het is alleen handig voor subscription en updates.
de "fat" versies zijn gewoon onderdeel van Office365, die worden vanuit je Office365 subscription gedownload en constant ge-update.
Dat hoeft helemaal niet. Office 2016 is ook gewoon als on premise, niet Office 365 variant, te verkrijgen.
Bij de Essentials variant van Office 365 zit geen offline Office pakket! Enkel de webversies.
Access 2016 bevat ook de bug waardoor een laatste gelinkte tabel nooit wordt geëxporteerd naar een CSV. Vanuit dat opzicht jammer dat ze niet een laatste 'af' product neerzetten. Uitgefaseerd voordat het echt af is. Wie weet volgt er zodra ze minder hoeven te sleutelen aan hun Cloud ooit nog eens een complete(re) Suite.

Hiernaast beschouw ik 2007 als de meest gebruikersvriendelijke serie. Jammer dat ze dat zomaar loslieten. Met de capaciteit van Microsoft zou je meer kwaliteitscontrole verwachten; ReactOS bouwt met vččl minder. ReactOS is dan maar het besturingssysteem - toch heb ik het over dezelfde "procedures versus innovaties".

[Reactie gewijzigd door Bram1337 op 27 september 2017 16:01]

Ben benieuwd of ze dan ook Office 2019 voor Thuisgebruikers en Studenten uitbrengen, met alleen Word, Excel, Powerpoint, en OneNote.
Zal dan wel alleen Word, Excel en PowerPoint worden. OneNote is sinds 2016 (het jaar, niet de Office versie) een lose - en gratis - download. Hoewel ze het er natuurlijk nog altijd gewoon kunnen bijsteken.
Er zit momenteel nog wel verschil tussen de gratis OneNote en de versie die bij Office 2016 zit. Ik gebruik momenteel bewust de betaalde variant omdat die betere integratie heeft met Outlook en Excel. Ook aangepaste labels zijn nog steeds niet beschikbaar in de gratis variant.

Totdat ze alle functies beschikbaar hebben gemaakt in de gratis versie, hoop ik dus dat er een aparte OneNote 2019 zal blijven.
Waarschijnlijk wel. Tenminste het is een kans die ze laten liggen om geld te verdienen (bedrijfstechnische gezien)
Of het is een manier om Office 365 aan te bieden, "wil je als thuisgebruiker Office 2019, dan moet je Office 365 kopen, want daar heb je altijd de laatste versie".
Studenten kunnen al heel lang gratis office365 krijgen. Zolang je een @school/universiteit email adres hebt en je school de moeite heeft genomen zich aan te melden.
En meer neemt dan het basis abbo. Lang leve Saxion. Alleen online apps en 1TB onedrive, de rest zoek je zelf maar uit :+
Als je de 1TB onedrive hebt, kan je de normale Office doorgaans ook downloaden.
https://products.office.c...udent/office-in-education
Zou je denken, was echter niet het geval. Lekker geregeld 😅
Je school email daar geprobeerd in te vullen? Bij de meeste scholen was info voor office 365 best beperkt, er zijn er bij die niet eens wisten dat ze het hadden. Of dat ze enkel maar Onedrive hadden (Online office is onderdeel van Onedrive, sowieso gratis te gebruiken).

Office voor studenten is zviw maar 1 product en voor iedereen hetzelfde.
Jep, alleen Office Online en OneDrive.
Oh jah ik lees het nu ook in die FAQ, jammer :/
"Volgens de softwaremaker is het pakket bedoeld voor bedrijven 'die nog niet klaar zijn voor de cloud'."

Wat is dan het pakket voor bedrijven die hun gegevens niet in de cloud willen hebben?
Zo lijkt het alsof de cloud uiteindelijk de enige juiste oplossing is, maar dat nog niet alle bedrijven dit realiseren. Terwijl ik denk dat er na de nodige overwegingen ook tot de conclusie gekomen kan worden dat de cloud helemaal niet gewenst is.
Precies dat.

Ik word kotsmisselijk van de huidige "geef ons al je gegevens en alle controle"-koers van de computerwereld. Elke hersensel in mijn hoofd heeft er ondertussen spijt van dat ik ooit computerwetenschap/software engineering heb gestudeerd. Alles wat ik leuk vond aan computers in de jaren 90 en begin 2000 is ondertussen compleet verdwenen. De computer is aan het verworden tot een doos waarover je zelf geen controle meer hebt; een terminal richting het internet en bedrijven die alles voor je bepalen, net zoals de terminal/mainframe setups in de jaren 60-80 (die ik dan niet heb meegemaakt, maar waar ik zat over gelezen heb).

In plaats van meer volwassen te worden, lijkt de IT niet te weten wat ze wil, met honderdduizend manieren om één en hetzelfde ding te doen, en heen en weer te zwabberen tussen gebruiksparadigma's (van terminal/mainframe zonder controle, naar personal computer met alle controle, naar computer/cloud weer zonder controle).

Ik wil gewoon een OS installeren, programma's downloaden of kopen, die erop zetten, en niet van versie of functionaliteit hoeven te veranderen tot een moment waarop ik dat besluit, zonder afhankelijk te zijn van wat de beheerder van de cloud ervan vindt.

Gelukkig merk ik er minder van, omdat ik aan de kant van fabrieksautomatisering en embedded software engineering zit, maar vaak genoeg denk ik bij mezelf dat ik beter af was geweest als ik werktuigbouwkunde, electronica, of zelfs rechten had gestudeerd.
Ik snap je wel. Ik vond computers op een gegeven moment ook niet meer leuk, de lol was er af. Net zoals autoliefhebbers niets meer met moderne auto's kunnen. Tot ik een Raspberry pi kocht. Weer lekker prutsen en kijken wat je het ding allemaal kan laten doen. De rest wordt niet meer leuk, maar dit werkt in ieder geval therapeutisch ;)
Tsja en het mooie van de 'Cloud' etc is dat het voordeel is flexibiliteit en je aanschaf in abbo vorm, wat in the end gewoon duurder is dan dat je een server neer rost, maar goed dat doet meteen pijn in de portemonnee.

Kortom, flexibiliteit is mooi, je data staat op iemand anders zijn PC en in the end ben je duurder uit alleen maar omdat je de investering zelf niet wilde toen.

Maar goed tijd zal het leren.
Aan de andere kant heb je nu als kleinbedrijf de mogelijkheid om voor een schappelijke 13e/mnd per medewerker een hele hoop functies te gebruiken waar je vroeger een eigen server moest hebben. Al vanaf 1 gebruiker kun je een eigen exchange/sharepoint server opzetten, waarbij zeker Exchange een enorm fijn product is. Nog mooier: Je kunt ook als eenmanszaak shared mailadressen aanmaken zoals een info@ en klantenservice@, zonder maandelijks extra kosten. Alleen de totale beschikbare ruimte wordt dan gedeeld. Als dat niet voldoende is kun je ook enkel zo'n online abonnementje erbij doen voor extra inbox ruimte/tweede medewerker emailadres. POP mail is geen alternatief omdat daarmee flags e.d niet worden overgenomen naar verschillende apparaten. Voor eenmanszaken en kleine bedrijven is dat Office365 echt een uitkomst.
En je bent flexibeler met je licenties..

Heb je deze 3 maanden het wat drukker en huur je wat mensen in voor ene paar maanden, via office heb je alleen die paar maanden de kosten, laat je de mensen daarna gaan, stop je die licenties en ga je verder met bijv. je vast in dienst medewerkers..

Zo heb je nooit situaties waar je ooit 15 man in dienst heb, 15 licenties moest hebben en nu maar met 5 man personeel toch die 15 licenties op naam hebt staan.....
Nou, niet helemaal. Ja je bent flexibeler maar het is niet zo flexibel als je nu aangeeft. Volgens wat ik terug kan vinden zijn namelijk zo wel de Small Business als de Enterprise Office 365 subscriptions altijd een jaar-abonnement. Het enige verschil is dan dat je per maand i.p.v. per jaar afrekent.

Zie ook:
https://products.office.c...oft-office-products?tab=2
en
https://products.office.c...ce-365-for-business-plans

In dat kader heb je dus wel jaarlijks de flexibiliteit in wat je op dat moment nodig hebt, maar niet zo flexibel dat je het per maand kan wijzigen. Ook in Volume license (subscription) contracten is het zo dat je het minimaal voor een jaar moet afnemen in ieder geval via MPSA; voor OVS/ESA contracten kan je het wel afnemen en in een later jaar tijdens een TrueUp weer "nul-stellen". Consumenten-edities zijn overigens ook per jaar.
Omdat? Omdat het veranderd? Elektrotechniek is ook een boel embedded programmeren. Ik denk dat je moet doen wat je leuk vind en dat je studie daar niet 100% mee te maken heeft.
Nee, omdat 'programmeren' steeds minder technisch wordt, je steeds minder controle hebt over de hardware, en je steeds minder daadwerkelijk zelf doet.

Zeker de laatste paar jaar, waarin alles naar het internet en de cloud aan het verschuiven is, heb ik het gevoel dat ik als een aap kant-en-klare componenten aan elkaar zit te rijgen bovenop een al kant-en-klaar framework. Als je er dan eenmaal goed in wordt, is er een of andere draadbal die vindt dat het anders moet... of het systeem dat je gebruikt is gewoon 'uit de mode' vanwege welke reden dan ook, en dan kun je weer helemaal overnieuw beginnen.

Zoals ik zei: gelukkig zit ik (meestal...) aan de kant van PLC's, fabrieksautomatisering, en embedded software waar je nog WEL technische dingen kunt programmeren, nog WEL zelf dingen kunt maken vanaf scratch, en die na implementatie lekker 20 jaar (of langer) gebruikt worden.

Een van de laatste systemen waaraan ik heb meegewerkt is waarschijnlijk nog in gebruik als ik over dik 30 jaar met pensioen ga, en dat levert toch wat meer voldoening op om aan te werken dan een website op basis van Framework X die over 3 jaar de prullenbak ingaat 'omdat het nu anders moet'.

De cloud is voor mij gewoon een 'omdat het nu anders moet'-verandering, die niet per se beter is. Hij is vooral beter voor de grote bedrijven zoals MS, Apple, Google, Facebook, etc... niet voor de gebruiker. Het enige dat de gebruiker ervoor terug krijgt is enig extra gemak, maar dat betaalt hij met meer geld, en met verlies van controle.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 27 september 2017 03:08]

Ik weet niet waar jij hebt gezeten de afgelopen tijd, maar kijk eens naar GCC ofzo. En een taal als C, super veel controle. Wel een beetje nieuwerwets natuurlijk, je hoeft niet eens meer zelf met registers te klooien.

Maar even serieus, ik weet niet hoor. Je kan werkelijk alles met je hardware, natuurlijk low-level programmeren is niet zo simpel, maar werkelijk alles kan. Ook assembler wordt nog steeds gebruikt.
Dat het KAN weet ik ook wel, maar behalve in de embedded software engineering en de PLC-wereld wordt dat bijna niet meer gebruikt. EEn van de uitzonderingen is natuurlijk device drivers.

Ik ben (nog) zo iemand die in de jaren 90 (toen ik nog een tiener was :p) als hobby een muisgestuurd front-end schreef voor pkzip/pkunzip en ARJ, met een eigen venstersysteem en muisroutines.

Gewoon, eigen functies en objecten maken in (toen) Borland Pascal en C++, zodat je dingen kon doen als: CreateWindow(), CreateButton(), enz. Dat venster kon je dan besturen met de muis, en (in sommige gevallen) ook meerdere vensters op het scherm hebben).Het schrijven van het programma zélf was nooit hetgeen waar ik echt in geďnteresseerd was, hoe vreemd dat misschien ook klinkt.

Ik vind het niet prettig dat ik tegenwoordig vooral frameworks en libraries zit te gebruiken in plaats van ze zelf te maken (voor eigen gebruik).

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 28 september 2017 16:24]

Ik snap niet zo goed dat als je het niet prettig vindt waarom je ze dan toch gebruikt? Ja natuurlijk het is nou eenmaal simpeler, maar je wil het eigenlijk niet, dus waarom schrijf je dan niet je eigen UI toolkit bijvoorbeeld? We kunnen best wel een mooie crossplatform toolkit gebruiken die niet zo groot is als Qt bijvoorbeeld. Het is jammer dat het iemand meerdere jaren zou kosten. DAAROM zijn er zoveel libraries we willen nou eenmaal meer van software.
Ik snap niet zo goed dat als je het niet prettig vindt waarom je ze dan toch gebruikt? Ja natuurlijk het is nou eenmaal simpeler, maar je wil het eigenlijk niet, dus waarom schrijf je dan niet je eigen UI toolkit bijvoorbeeld?
Ik zou wel willen, maar denk je dat het haalbaar is om zo te werken in een hedendaags bedrijf? Ik moet ook een applicatie (of firmware) kunnen opleveren, liefst nog dezelfde dag als waarop besloten wordt dat we die gaan maken. Even melden dat het 7 jaar gaat duren omdat ik met mijn eigen GUI-toolkit en libraries ga beginnen is niet echt een optie.
We kunnen best wel een mooie crossplatform toolkit gebruiken die niet zo groot is als Qt bijvoorbeeld. Het is jammer dat het iemand meerdere jaren zou kosten. DAAROM zijn er zoveel libraries we willen nou eenmaal meer van software.
Dat zeg ik. Libraries zijn ook niet slecht, en ik gebruik ze ook waar nodig. Sommige libraries met bepaalde algorithmen KAN ik niet eens schrijven omdat ik er de kennis niet voor heb. Ik vind het alleen jammer dat ik tegenwoordig nog maar heel weinig tot niks zelf kan ontwikkelen, behalve dan op het gebied van embedded software / firmware die direct op de hardware loopt. Daarboven is bijna alles geverlibraryseerd. (Is dat een woord?)
Wat is dan het pakket voor bedrijven die hun gegevens niet in de cloud willen hebben?

Dan zijn ze niet klaar voor de cloud. Weliswaar bewust en gewenst, maar het resulteert tot dezelfde conclusie.
Tis belangrijk dat je wel even onderscheid maakt tussen public/hybrid/private cloud. Je kunt prima al je workloads en zaken cloud-ready hebben en toch niet naar de public cloud willen omwille van regulering of puur het feit dat je niet meer de enige eigenaar van je data bent. In een public cloud is je data toch van meerdere meesters, zij het door dat je hosting-partij er bij kan of door wetgeving vanuit bijv. de US (PATRIOT & USA Freedom Acts die data ownership anders zien).

Naar de public cloud willen en er wel of niet klaar voor zijn, zijn in mijn ogen nog steeds 2 verschillende dingen.

Bedrijf waar ik werk kiest er heel erg bewust voor om businessproces-critical zaken in onze private(ly-owned) cloud te houden. Niet-essentiële zaken mogen best in de public cloud draaien zoals ons helpdesksysteem (ITRP) en nog wat andere dingetjes.

Overigens is het ook prima mogelijk voor bedrijven om binnen bijv. Enterprise Subscription Agreements en Open Value Subcriptions de nieuwe Office 2019 te "huren" inclusief de mogelijkheid om bij een TrueUp-moment het aantal naar beneden bij te stellen.

Als je daar dan dus nu Office 2016 in hebt zitten en je hebt Software Assurance (wat mandatory is bij deze subscriptions) verkrijg je bij release automatisch ook de rechten voor Office 2019 maar behoud je wel het recht om te mogen downgraden. Dat was bij ons een belangrijk argument om binnen onze ESA naar Office 2016 te gaan i.p.v. Office 365. Office 365 dwingt je namelijk te upgraden naar de nieuwe versie; ook als je organisatie daar niet klaar voor is. Voorheen mocht je nog een jaar op de oude versie blijven draaien maar die regel hebben ze geschrapt waardoor je bij release direct ook de verplichting hebt om te upgraden.
Hiermee bedoelen ze eerder bedrijven die Office 2019 zullen kopen ipv een huurlicentie via Office 365 afnemen.

Heeft niets te maken met het gebruik van webapplicaties of dergelijke.
Het artikel is enigszins misleidend. Met bedrijven die nog niet klaar zijn voor de cloud bedoelen ze bedrijven die OEM of retail versies aanschaffen. Volumelicenties kun je in zekere zin ook zien als cloud.
Euh, nou nee - je moet er toch serieus niet aan denken dat de AIVD, Belastingdienst, DUO en dat soort klanten of toeleveranciers hun data ergens in een cloud gaan zetten, of wel?

Reden zát voor bedrijven om juist niet in een (public) cloud te gaan. Private cloudomgevingen zijn nog tot daar aan toe, maar om je meest basale data nou bij een derde partij te stallen...... nah ...
Alsof een cloudoplossing gelijk staat aan al je data op straat gooien, ook dit soort instanties zullen naar de cloud gaan/ zijn dat al. Dat is juridisch gewoon goed te regelen.
Juridisch is eigenlijk slechts woorden. Een beveliging is het niet. Slechts wat regels voor als het misgaat. Maar als je wilt voorkomen dat het misgaat, dan ga je data niet in de cloud zetten, want je geeft uiteindelijk jouw data toch aan een derde.
Sorry, maar dat is het in de praktijk ook niet op locatie of is er nog nooit bij jou ingebroken in de serverruimte (op de derde etage)? Over het algemeen zijn bij zelf hosted servers en infra vaak de fysieke beveiliging bijna het zwakste punt (tenzij je een bedrijf ter grootte van ABN AMRO bent). Data staat meestal niet encrypted op de servers, dus een paar pizadozen uit de kast trekken en je heb de bedrijfsdata.

Een ander zwak punt is vaak de fysieke backup, die is op locatie (heerlijk bij brand!) of extern, soms in een super beveiligde bunker waar dagelijks de backuptapes naartoe worden gebracht... Door een standaard koerier in een standaard wit busje, stickemup! En weg is al je data.

En dan niet te vergeten, de zwakste schakel, het eigen IT personeel.

De 'cloud' is zeker niet zaligmakend, maar dat is zelf hosten van servers en infra zeker ook niet. En we ontsluiten al jaren eigen servers via Exchange, Citrix, VPN, etc. Hoe vaak denk je dat beheerders dat niet geheel correct hebben geconfigureerd...
Inderdaad, met name bij de kleinere bedrijfjes is er vaak niet voldoende (financiële) slagkracht om zaken fatsoenlijk te regelen of te sizen. Dan bieden dit soort oplossingen toch best een goede uitweg.
Ligt er aan wat je met kleine bedrijfjes bedoelt, zelfs bij een paar honderd medewerkers is dit meestal een no-brainer. Bij grote bedrijven met duizenden medewerkers is het vaak een groter project om in een keer veel uit te besteden, maar dat heeft zeker ook vaak te maken met eigen personeel wat niet meer 'optimaal' is...
Uhm, beetje vreemde opmerking. Wat voor gegevens komen er dan in Office volgens jou? Strict genomen zouden ze Excel of Access kunnen gebruiken, maar ik ga er toch vanuit dat data in andere toepassingen opgeslagen wordt en dat Office gewoon voor kantoortoepassingen gebruikt wordt

[Reactie gewijzigd door Martao op 26 september 2017 17:20]

Ik doelde op Office 365, Azure, en Onedrive met name. Niet op private cloudomgevingen of deels on-prem oplossingen 😶
Ja en wat voor gegevens verwacht je precies daarin? Ik hoop toch niet dat de main klant data in een txt-tje op OneDrive staat? 🙈

Azure is uiteraard wat anders, maar daar gaat het hier toch helemaal niet over?
En verder hoop ik eigenlijk dat ze WEL de gegevens in Azure beheren (behalve AIVD dan), dan dat ze allemaal zelf wat aanhobbyen. Maar goed.
Cloud = cloud 😊 dus of je het beestje nou Azure noemt of O365 is niet belangrijk. Bovendien wil je zware SQL databases toch echt niet via Azure gaan lopen draaien.
Nee hoor, de ene toepassing is de andere niet, dus cloud=cloud is echt te simplistisch. Zelfs als je je main data in eigen huis wil houden, kan je een hoop wel in de cloud doen.

Overigens, tegenwoordig kan er ook meer met databases in de cloud dan je denkt.

En nog een punt: als je per se geen public cloud wilt, bijvoorbeeld omdat je geen risico wilt lopen met US wetgeving, dan kun je Azure Stack nog gebruiken zelfs.

[Reactie gewijzigd door Martao op 27 september 2017 08:33]

Dát is wel zo. Daarom noemde ik in m'n oorspronkelijke reactie ook (public) cloud :)

Private cloudoplossingen zijn (vaak) prima. Maar je ziet toch de golfbeweging door de hele IT-geschiedenis heen van centralised, decentralised en weer terug. Juist vanwege alle discussie rondom wetgeving, privacy, EU vs Amerikaanse regelgeving en consumentenvertrouwen zou het me niet veel verbazen als de cloud op een gegeven moment tóch weer on prem komt, of op z'n minst een zéér hybride vorm aanneemt (webapplicaties die je zelf host).
We hebben het van origine over Office, dus tekstverwerken en dergelijke...
Je geeft het antwoord zelf al. MS biedt oplossingen aan voor private cloudomgevingen. Het is een misvatting dat alles in de cloud bij een derde partij staat. (Bij een 3de partij is wel goedkoper.)
Cloudtechnologie is uiteindelijk 'maar' een platform. MS (en vele anderen) denken dat dit de toekomst is.
MS denkt ook dat W10Mobile een succes zal worden. Wat MS denkt is niet relevant... wat de markt wil is wél relevant.
Met alle respect, op de WMUG afgelopen jaar was Daniel van Soest aanwezig met voornamelijk een propaganda praatje over Microsoft Cloud, echter bij het zien van het aantal certificeringen en keurmerken welke Microsoft bezit moeten we niet roomser dan de Paus gaan doen. Alsof alle bovenstaande bedrijven uit zichzelf hier al aan voldoen.

Tuurlijk niet elk bedrijf heeft elke certificering nodig, maar ik kan me niet voorstellen dat er bedrijven zijn die het in eigen huis qua protocollen en regelgeving over wat wel en niet mag strakker ingeregeld hebben als MS.

Is dat nodig, geen idee. Wil je controle over je data? Tuurlijk, kan dat in de cloud bij MS of AWS, ik denk het wel. Dat soort bedrijven zouden zich meer moeten focussen op hun core business dan zelf proberen hun IT te regelen. Dat is ook de reden waarom het veelal fout gaat bij overheidsinstanties.

Ik ben het wel eens met @Travelan, nog 5 jaar en dan zijn heel veel bedrijven serverless.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 26 september 2017 17:24]

Ik zal je een geheimpje vertellen, zeker 1 van die drie organisaties die jij noemt gebruikt Office 365 al 8-)
Je moet ook niet alles in-house willen. Heb ik altijd hypocriet gevonden. Ik werk momenteel bij een grote Nederlandse financiële organisatie (25k+), en daar willen we ook alles in-house. Vervolgens wel legio mensen van de leverancier in dienst nemen om het te beheren. Oftewel, geen werknemer die verstand heeft van de spulleboel, en dus ook niemand die kan garanderen dat wat er op die servertjes gebeurt 100% is wat men denkt dat er gebeurd. Oja, daar hebben we wel een afdeling voor, maar die gebruiken vooral spec-sheets en sales documentatie voor hun security en compliance checks.
Bottomline, on-premise of in de 'cloud', juist voor grote organisaties om het even.
Dat zou dan de belastingdienst moeten zijn, DUO in ieder geval niet, AIVD geloof ik niet.
Ja, en het gaat zó goed allemaal bij de Belastingdienst.... 😐
Daar kan je MS niet de schuld van geven! Die sh!te draait gewoon, het is de rest van de meuk die niet lekker werkt. Het probleem van dergelijke organisaties is dat niemand correct van te voren de scope van zo een project kan inschatten. Omdat als je eenmaal aan de kabeltjes begint te trekken komt er opeens een hele hoop meer mee dan dat men ooit had gedacht en verwacht.

Zelf een keer bij een project gezeten waarvan men niet precies wist hoeveel verschillende applicaties er gebruikt werden binnen de organisatie, de schatting was 500, na iedereen gesproken te hebben, ruim 1200, bijna allemaal niet direct uit te faseren. Men had ook een schatting gemaakt voor een project groep om alles te packagen, uiteindelijk drie keer zoveel mensen nodig voor het project en vaste werkplekken voor dedicated packagers die het hele jaar door nieuwe versies moesten packagen. En dat was een project wat eigenlijk niet zo complex was omdat de dependencies van de verschillende applicaties gelimiteerd waren tot kleine groepjes binnen de organisatie. Bij iets als de belasting dienst is het een domino traject, als er een ding omvalt, valt direct de hele berg om.

Het probleem van de staat is dat het een goed budget mist en goede ITers met kennis van de hele organisatie... Daarvoor is het een bureaucratie.
Nou dat gaat geen heel spannende upgrade worden. Bijna alle nieuwigheid in de nieuwere Office versies zijn features die het beste, of juist alleenmaar, met de cloud werken (PowerBI etc.)
Voor nieuwigheden bij kantoorgebruikers moet je het al lang niet meer doen. We zijn nu aan het overstappen van 2007 naar 2016 en heb nog niet direct iemand gehoord die blij is dat ze nu ineens functionaliteit x, y of z heeft. De modernere look is mooi meegenomen, maar die gaat tussen 2 opeenvolgende versies natuurlijk een heel stuk kleiner zijn.
Zo, dat is een flinke stap en achterstand die je dan wegwerkt... hoog tijd :)
achterstand op welk vlak? Doorsnee kantoorwerkers hebben ruim voldoende met 2007
Jij denkt mogelijk alleen in functionalieit. Ja, dan was Wordperfect misschien ook nog wel goed geweest. Maar als je iets breder kijkt --> iets met support en veiligheid en de TCO om dat via andere applicaties/partijen te regelen als aanvulling op 2007 b.v., dan wordt het al een heel ander verhaal. Jullie draaien dan ook geen Windows 10 neem ik aan, want Office 2007 is niet ondersteund daarop (het kan wel werken aldus Microsoft, maar bij issues; don't come knocking!).
Office 2007 werkt perfect in windows 10.
Zoals je hierboven kunt lezen is er niet per se een technische beperking, maar Microsoft ondersteunt de werking niet. Dat betekent bij issues dat je daar dus ook niet op kunt rekenen. Er zal vast een community zijn die wel kan helpen hoor. Maar; that's exactly my point. Je haalt je mogelijk issues op de hals met dat soort combinaties die tijd en dus geld kosten. Ik denk dat het niet gek is om een Office pakket elke 3-5 jaar te wisselen, en je kunt zelfs een generatie achter lopen waarbij je toch veilig werkt en de kosten in ogenschouw houdt.
Wat we vaak zien is dat bedrijven blijven hangen bij een (hele) oude versie, omdat er één add-in gebruikt wordt die niet op nieuwere versies werkt. Je kiest er dan dus voor om voor één legacy pakket je hele Office omgeving potentieel minder veilig te houden en je medewerkers meer tijd kwijt te laten zijn met het spelen van human-spam filter en het (hopelijk niet) klikken op ransomware mails/documenten. Verborgen kosten zijn dan erg hoog. Geen goed ondernemerschap :)
Maar upgraden om het upgraden is ook niet goed. Je moet altijd als onderneming een bewust besluit nemen. Juist bij een offiice versie is het risico op gevaar van buiten relatief klein en het risico op productiviteitsverlies bij een upgrade vrij hoog.
Nog steeds zal je een actief upgrade beleid moeten voeren, ook al heeft het niet een direct voordeel.
Vooral in grote organisaties die meerdere MS producten gebruiken is dit een must.
Je hebt allereerst de ondersteuning van Microsoft zelf, daarbij nog de copatibiliteit met diverse MS producten, kijk dan vooral naar producten als Sharepoint. Daarna ondersteuning van derde partijen (lees integratie)
Tevens moet je wel meegaan als je Office365 gebruikt. Je kan dan 1 versie achterlopen, maar meer niet. Je krijgt dan simpelweg geen ondersteuning en ik vraag me af of het licentie technisch wel wordt toegestaan.

Wachten met upgraden tot je plots wordt gedwongen door compatibiliteit problemen is naar mijn idee een slecht beleid.
Je kan dan 1 versie achterlopen, maar meer niet.
Dat ligt er aan hoe je dat doet, het licentie model en voorwaarden zijn daar in het verleden nogal extreem onduidelijk over geweest. Als je Office gebruikt via Office 365 wordt momenteel alleen Outlook 2016 ondersteund samen met Exchange Online. Als je echter een andere versie gebruikt van Office (SPLA bv.) dan zou dat anders kunnen liggen. Documentatie spreekt zich hier en daar tegen.
het risico op productiviteitsverlies bij een upgrade vrij hoog.
True, echter hangt dat geheel af van welke versie naar welke versie je gaat. De overgang naar de eerste versie waar het lint bovenin Office verplicht was, was een draak van een upgrade. Waarbij je als beheerder zelfs opzoek moest naar functies (en het niet kon vinden). Maar een upgrade van 2013 naar 2016 is peanuts. Wat betreft Office 2007, dat is wel heel erg op de valreep (10/10/2017 EOL)!

Outlook 2007 + Office 365 (wordt al jaren niet meer ondersteund) gaf best een hele hoop gelazer, was maar wat blij met 2013 en nu 2016. Ik moet ook zeggen dat MS het ook wel begint te leren qua gebruikers interface, ik krijg daar over de jaren steeds minder vragen over...
Microsoft heeft kennelijk berekend dat je meer Officesuites verkoopt als je upgrades van Windows opdringt.
Das leuk, maar Office 2007 werkt niet meer met Exchange 2016 en heeft verminderde functionaliteit met Exchange Online via Office 365.

M.a.w. je zit min of meer vast aan een on-prem oplossing met beperkte functionaliteit en in de toekomst geen e-mail meer omdat je vertikt je 11 jaar oude office suite te upgraden ;)
M.a.w. je zit min of meer vast aan een on-prem oplossing met beperkte functionaliteit en in de toekomst geen e-mail meer omdat je vertikt je 11 jaar oude office suite te upgraden
Of je gebruikt gewoon geen Exchange maar een van de vele andere oplossingen.....
Of gewoon wel. Binnen het bedrijfswezen heeft Exchange een marktaandeel van zo'n 65%. Beste alternatief is Domino/Notes van IBM.

De rest mag je voor het enterprise wezen rustig achterwege laten. Het geld wordt immers niet verdiend bij beunhaas Bennie met zijn gmail en hotmail accountjes.
We hebben hier 10k+ gebruikers op Google Apps zitten, en er wordt genoeg geld mee verdient
En welk mailplatform? Dat is met name het punt wat ik wilde maken ;)
Zoals ik al aangaf, Google Apps, dus Gmail
Maar dat is toch helemaal niet on-premise? Beetje scheve vergelijking dan.
Wat denk je hier van 220.000 gebruikers gemigreerd van IBM Notes naar Google Apps. Inderdaad, enkel de browserversie nu. Natuurlijk duurt zo een grote migratie meerdere jaren (regio’s gaan in fasen) maar het is een forse vooruitgang.

Daarmee is gelijk ontkracht dat de grootste multinationals nog een standalone mailclient nodig zouden hebben.

Enige lastige is dat als je klantenportefuille zo goed als elk beursgenoteerd bedrijf wereldwijd telt, daar altijd bedrijven bijzitten die zichzelf op de Google Exception List willen hebben (Microsoft en Apple zitten daar uiteraard zelf ook bij)

[Reactie gewijzigd door Malarky op 27 september 2017 17:46]

De meeste grote bedrijven draaien Windows 7, zoals ook de multinational waar ik werk. Office 2007 was ook voor de meeste bedrijven een prima versie. Sinds kort zijn onze versies gemoderniseerd maar de enige grote verandering waar iedereen tegenaan loopt is dat Communicator is vervangen door Skype, dat is even wennen. Voor de rest maakt het de gebruikers allemaal niet zoveel uit.
Integratie van Power Query in Excel is toch wel een winnaar hoor. Oh en de attach button in Outlook, misschien heel simpel maar wel verdomde handig.
De mogelijkheid voor het zoeken naar functies scheelt ons systeembeheer een hoop tijd.
Nou nog een werkende zoekfunctie in het Outlook adressenboek en ik ben happy :-)
Ik vind het toch wel fijn dat ik nu meer dan 1 exchange account toe kan voegen, vrij essentieel wil je een beetje vlotte exchange(online)/office 365 ervaring wil hebben ;).
Dat kon ik al probleemloos in Office 2013. Ik heb al meerdere jaren mijn prive Office365 account én mijn werk mailbox in 1 outlook draaien, zonder van profielen te hoeven wisselen.

Ik weet in ieder geval heel zeker dat het in outlook 2013 werkte, misschien werkte dit ook al in outlook 2010, maar dat weet ik dus niet meer zeker.
Dat kan ook al vanaf 2010. Maar het ging hier over 2007.
Als het bedrijf aan een echte digitale transformatie gaat beginnen (en het is niet de vraag of maar wanneer dat gaat gebeuren) dan heb je die functie opeens wel nodig om concurrerend te kunnen blijven werken.
Dat zal wel meevallen, het bedrijf waar ik werk loopt voorop in de digitale ontwikkelingen maar Office is daarin niet zo belangrijk. De grootste transformatie waaraan iedereen moest wennen was de gevirtualiseerde desktop, voor de rest is het allemaal niet zo spannend. De meeste gebruikers werken eigenlijk alleen nog maar met een browser, Outlook, Skype en Excel. Documenten zijn er bijna helemaal uit gegaan en vervangen door systemen.
Volgens de softwaremaker is het pakket bedoeld voor bedrijven 'die nog niet klaar zijn voor de cloud'.
Dus als ik het goed begrepen heb, loopt dit installeerbaar softwarepakket op haar laatste benen? Jammer, toch een klassieker die hiermee gaat verdwijnen.
Niet direct, bij Office 365 installeer je namelijk in de basis het zelfde pakket alleen dan via de cloud en daarnaast is het een rollende release (je hebt in principe altijd de laatste versie). Zo heb ik hier Office 365 geďnstalleerd staan op het werk, maar deze start gewoon op als "Office 2016", zodra Office 2019 uitkomt, zal ik een update binnen krijgen en heb ik Office 2019 via Office 365

Dit artikel betreft versies voor bedrijven die geen Office "huren" via Office 365 maar gewoon (volume) licenties kopen en dan een aantal jaar bij die versie blijven voor dat ze upgraden naar een nieuwere versie.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 26 september 2017 17:16]

Dat doen ze op mijn werk. Maar dat doen ze per goede windows generatie. Windows 7 was office 2010. Windows 10 is officec2013.

Maar ach er mag zoveel in de cloud of op servers staan bij ons. Kom gek van al dat papier.
Nee. Office desktop zal blijven bestaan. Zou me niet verbazen als 2019 nog niet de laatste standalone versie is.
Ik weet wel dat ik Office 2016 super relaxt vindt, aangezien je het thema naar "zwart" kan veranderen.
Dat was dan ook het beste wat ik kon herinneren.

Edit: Ik ben nog wat vergeten, en dat was dat je nu meer klikken moet doen om een bestand fatsoenlijk op te slaan :+

[Reactie gewijzigd door Yamikaminari op 26 september 2017 17:12]

F12 en F2 werken prima hoor, geen muis voor nodig.
Klopt, maar voor andere mensen niet.
Ik gebruik ook alleen maar sneltoetsen.
Op kantoor hebben wij Office 356 wat gewoon erg fijn werkt.
Gebruik tevens nooit de webversies van de software
Ik vond het wel balen dat hij sinds Office 2016 alles installeert. Ik heb zelf alleen Word en Excel nodig, niet al die andere meuk. Is toch weer een aantal GB's extra die ik niet had gehoeven.
Gebruik tevens nooit de webversies van de software
Met sommige dingen is het wel heel handig. Als je van verschillende mensen input nodig heb voor bv. een lijst van X, dan kan je er met meerdere mensen tegelijkertijd in werken, je ziet direct wat anderen invoeren. Dat werkt superhandig als je asap wil weten welke tooling er allemaal gebruikt wordt binnen de IT organisatie (als je dat niet al ergens gedocumenteerd). Mailtje met linkje afschieten en iedereen kan de hele dag op zijn gemak dingen toevoegen die anderen nog niet hebben toegevoegd. Dat is beter dan lijstje naar iedereen sturen, mensen doen werk dubbel, iemand moet het samenvoegen, etc.
En waar staat je lijstje met x dan ?
Als individu met enige kennis handig, maar voor heel wat klanten een kluwen om dat ene lijstje na verloop van tijd terug te vinden.
Ik doe zelf geen office 365 kopen maar gewoon lekker eenmalig de [nieuwste versie op dat moment] versie. Op het moment dat dat niet meer werkbaar wordt, of als er geen security updates oud meer komen zou ik dan gewoon weer eenmalig de nieuwste versie kopen.
Zo deed ik dat ook
Ik had office 200, en dat werkte prima tot ( een jaar of 2 terug ?)
Toen voordelig 2k13 kunnen aanschaffen, en de geleverde dvd-key werkt prima met de downloaded iso vanaf de MS server.
Zou de boel stoppen, ga ik weer over op de 'next best thing'

( De kinderen hebben al sinds de basisschool een Surfspot versie, á 3.99¤ per jaar )
Afgelopen jaar hebben wij bewust gekozen om niet in de cloud te gaan. Is over termijn van 5 jaar 25% goedkoper om alles zelf te kopen en te hosten. Daarnaast heb je dan minder privacy issues. Want de micraosoft-cloud is in ieder geval niet waar je naar toe kan. Dan dien je direct een datalek te rapporteren aan AP. MS kan niet garanderen dat de data niet in de VS terechtkomt en daar dus opgeeist kan worden. Als je gebruik maakt van onedrive heb je direct die uitdaging. Dat bedrijven er niet klaar voor zijn is 1 dat Microsoft er zelf niet klaar voor is is 2. Pas als zij hun hoofdkantoor naar Europa verplaatsen en de data gegarandeerd binnen Europa houden kun je naar MS. Privacy Shield is geen garantie en eiegnlijk een wassen neus,
ze garanderen dat min of meer door het te koppelen aan een zone .. hier emea.
MS heeft dit ook expliciet aangegeven omdat ze op basis hiervan de data ook niet verplicht moesten overhandigen.
Hierop heeft men die wet weer aanwijzen passen dat een bedrijf gevestigd in de VS dus alle data moet overhandigen waarop de EU weer de bestaande overeenkomst heeft vernietigd.

Maar eigenlijk moet je bij elk gebruik van internet dan een datalekken melden omdat je niet kan garanderen of jouw IP verkeer in Europa blijft. (Ja het zou niet zo'n omweg moeten maken maar na je eigen router heb je er zelf erg weinig over te zeggen :Y) ) Op basis van wat jij stelt is het ook nog eens zo dat je met geen enkel bedrijf uit de VS, of buiten de EU zelfs, zaken kan doen en geen gebruik meer kan make van het internet. Sterker nog: zelfs Windows mag je niet meer gebruiken.. Updates en downloads via Akamai mogen niet meer... meh..
Sommige zaken mogen inderdaad niet meer en zal je als vanouds gewoon zelf moeten doen in een eigen cluster.. maar dat ligt imho niet aan de Cloud, maar meer certificeringsinstanties en company-policy en de term Cloud waarvan zelfs de helft van de ICT'ers niet echt snapt wat het inhoud.
Heb je dit zelf uitgerekend? Overlaatst een talk gezien. In premise was geen 25% goedkoper maar zelfs 3x tot nog goedkoper:

https://youtu.be/0WcS9SoM_j8
Onze business case was 25% goedkoper over 5 jaar. Rekeninghoudend met aanschaf hardware. Hosting.. beheer en onderhoud.. in feite alles..

Samen met leverancier verschillende opties doorgerekend.

Alleen bij extreme downscaling was cloud interessanter..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*