Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties
Submitter: lonaowna

Microsoft geeft de nieuwste versie van zijn kantoorsoftwarepakket, Office 2016, eind deze maand vrij voor het grote publiek. Daarnaast zegt Microsoft dat bedrijven die een Office 365 ProPlus-abonnement hebben, voortaan de mogelijkheid krijgen updates uit te stellen.

Bij monde van topvrouw Julia White laat Microsoft weten dat Office 2016 22 september beschikbaar komt voor het grote publiek. Wie daarnaast een zogeheten volume licensing agreement heeft, kan de nieuwste versie van het softwarepakket vanaf 1 oktober binnenhalen.

Het kantoorpakket met Word, Excel, Powerpoint, Outlook en OneNote verscheen in juli al voor OS X. Het bevat onder meer de mogelijkheid om bestanden standaard op te slaan in de onlineopslagdienst OneDrive. Ook kunnen gebruikers onder andere tekstbestanden realtime samen met anderen bewerken.

Voor Office 365 ProPlus-gebruikers heeft Microsoft daarnaast enkele wijzigingen doorgevoerd in het updaten van Office. Zo komen Office-gebruikers met een ProPlus-abonnement die al jaren de recentste versie automatisch krijgen aangeboden, voortaan standaard terecht in de Current Branch. Behalve de naam betekent dit niets nieuws.

Wel een nieuwigheid is dat Microsoft voor bedrijven een andere branch introduceert, namelijk de Current Branch for Business. Dit houdt in dat bedrijven met een ProPlus-abonnement ervoor kunnen kiezen om enkele maanden na een update de laatste versie pas door te voeren. Op deze manier hebben systeembeheerders de tijd om de software binnen hun organisatie eerst te testen.

Bedrijven kunnen kiezen uit drie momenten om de laatste Office-versies te installeren. Telkens zitten daar vier maanden tussen. Zo kunnen bedrijven aangeven dat ze niet deze maand, maar pas in februari of in juni de laatste Office-versie willen installeren. Die versies bevatten dan ook de laatste beveiligingsupdates, meldt Microsoft na het evalueren van feedback.

Release-schema Office 2016

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

Toch vreemd dat voor het eerst in jaren OS X eerder een nieuwe office versie heeft gekregen dan Windows. Maak er al een aantal dagen gebruik van en het werkt erg prettig. Stuk vlotter dan de vorige versie office 2011 op mijn macbook. Petje af.
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. 2011 was het equivalent van 2010 (die eerst beschikbaar was op Windows), en Office:mac 2016 zit dichter bij Office 2013 dan Office 2016. Ik heb 2013 en 2016 for Mac ook eens zitten vergelijken, en je mist toch nog steeds een gigantische berg geavanceerde features op OS X... Veel mensen zullen die niet gebruiken, maar eens je ze kent kan je moeilijk zonder.
Ik heb ook best wat issues met compatibility tussen OS X en Windows met mijn Office documenten. Vooral Word documenten met embedded Excel sheets er in zijn echt een drama. Dat is er bij 2016 for Mac alleen maar slechter op geworden :'(
Dat is onder Windows ook drama als je ze uitwisselt. Met name als je ze uit een excel bestand haalt.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 11 september 2015 11:34]

Dan moet je wel een hele oude office hebben als je die bestanden niet kan openen. Sinds 2010 worden vrijwel alle bestandtypes op Microsoft office wel ondersteund.
Ik denk niet dat je begrijpt dat het over de embedded excel sheets gaat. Ofwel excel functionaliteit binnenin word.

Ik gebruik trouwens office 2013 en 2016 beta erbij.
Oh sorry mijn excuses
Het over en weer bewerken van docus en onderdelen kan handig zijn, maar idd een excel veranderen binnen word geeft niet altijd de handigste omgeving (daar stoor ik me bij 2013 voor Windows ook al aan. Vooral het scrollen in die velden geeft gedoe.

Echter moet ik wel zeggen dat ik vanaf launch (office 365 student licence) wel heerlijk over en weer ben geswitched tussen office Mac 2016, en office Windows 2013.

En dat zonder problemen in m'n documenten.
Excel binnen Word is ook met de Windows versies van Office 2010 en 2013 een ramp...
Dat valt eigenlijk best wel mee. Hoewel de Mac versie vroeger het jaar na de Windows versie werd vrijgegeven, introduceerde de Mac versie soms ook features die pas 2 jaar later dan in Windows zaten. Het waren altijd maar kleine dingen, maar dan nog. Daarbij heeft de Mac al geen Office 2014 gehad, het werd dringend tijd dat Office for Mac een update kreeg omdat de ondersteuningsperiode van Office 2011 haast afliep, logisch dat het dan de prioriteit krijgt, terwijl Windows nog 3 versies had (2007/2010/2013) die respectivelijk nog voor 2, 5 en 8 jaar worden ondersteund.
Bij office for Mac 2011 kwam msn messenger nog mee, dan weet je al hoe oud je zooitje is :')
Microsoft had geen keuze meer. Office 2011 was al jarenlang rijp voor de sloop. Ze hadden geen andere keuze dan Office 2016 voor de Mac zo snel mogelijk uitbrengen.
Toch ben ik niet blij met de push naar de cloud door Microsoft. Niet alleen in Office, maar ook Windows en zelfs bedrijfssoftware zoals Sharepoint... Het is wachten op een enorme hack of schandaal...

Ik vermoed dat Office 2016 ook weer een stap verder de cloud in is.

[Reactie gewijzigd door maniak op 10 september 2015 21:03]

Daarom is er Azure AD RMS. Dan maakt een hack niet meer uit :)
Totdat een hack die er wel toe doet.. software blijft software en kent altijd zwakheden.
Dan zijn er minimaal twee hacks nodig. De hack die er toe doet vereist een tweede hack.
Sharepoint 2016 bedoel je, voor bedrijven dan?
Gister een MS man over de vloer gehad wegens een bug in Sharepoint 2010. Hij kon hem niet reproduceren.. Totdat ik hem vroeg welke versie hij gebruikte. 2016. Toen heb ik hem lang aangekeken. Waarom een bug proberen te reproduceren met een andere versie?
Mja.. Microsoft is groot, daar lopen ook gewoon minder slimme mensen rond vermoed ik ;)
Omdat sommige bugs jaren blijven bestaan? Zoals de pagina opmaak in Excel?
Nope, troubleshooting 101: welke versie gebruikt u? Ik zou de beste man ook lang aangekeken hebben. Van de andere kant, iedereen maakt wel eens een foutje.

OT: Zouden dan nu eindelijk de headers en automatische nummering goed gaan werken? Ik betwijfel het na 20 jaar maar een mens moet dromen.

[Reactie gewijzigd door oef! op 10 september 2015 23:00]

Misschien moet je gewoon upgraden, kom je ook van je bugs af... ;)
Is dit gewoon los te koop dan? Of wordt het weer een abonnement net zoals Office 365?
Het is ook los te koop. Als je Office 365 gebruikt is de upgrade gratis.
Aha. Nee, ik heb geen Office 365, ik wil juist geen abonnement.
Office 365 staat naast de losse verkoop. Office 365 is dan wel altijd de nieuwste versie
Ik zie Office 2016 niet voor 2021 hier op het werk verschijnen, de migratie van Office 97 naar 2010 is pas vorig jaar afgerond. En nog steeds een hoop mensen over de zeik over die ribbon.

Binnenkort wel een nieuwe pilot met LibreOffice er naast, de vorige was stopgezet toen OO.org uit elkaar viel en open source het managementstempel onbetrouwbaar kreeg.
Dus als ik het goed begrijp heeft jouw clubje besloten om ipv het nieuwere 2013, 2010 erop te zetten. En dan direct van 97 naar 2010? Bizar bedrijfje.
Idd ga dan over ja 2013 gelijk die is ook al weer bijna verouderd door 2016, dan ben je met 2013 tenminste nog een tijd bij scheelt testen en update uitrollen weer als ze net pas van 97 afkomen.
Yep, en geen gezeik over een ribbon. Pas vorig jaar over naar 2010? Beetje raar en zonde ja. :)

Neemt niet weg dat ik 2010 zelf wel fijner vind dan 2013. 2010 scheelt 1 klik met bestanden opslaan. :)
Quick ribbon aangepast? Daar staan bij mij de belangrijkste acties in waarvan ik de toetscombinaties niet weet (of ze hebben er geen).
2010 was medio 2011 de nieuwe versie, ze waren zo proactief om tegelijkertijd XP uit te gaan faseren. Uitrol was eind 2012 gestart en begin 2014 klaar. Geen klein clubje overigens, wel lange beslistrajecten.

Office was heel lang geen prioriteit want het werkte toch nog gewoon.
...
Office was heel lang geen prioriteit want het werkte toch nog gewoon.
Voor de versiefetisjisten op tweakers misschien raar om te horen, maar dit kan inderdaad een reden zijn om geen geld aan migratietrajecten te besteden.
Wanneer krijgen we de eer om een losse licentie te mogen kopen voor Office 2016 for Mac? Heb geen behoefte aan Office 365.
Echt? Dan pas? Wow.

Maar thnx voor de info.
Dit verbaast mij dus ook. Dit zou eerst september zijn.
Ook zou de preview versie (na een melding in augustus) na 9 dagen niet meer bruikbaar zijn maar ondertussen werkt het nog steeds. Iemand andere ervaringen?
Tot nu toe werkt de flow op de uni zo dat je samenwerkt in basale layout in google docs en daarna final touch in Word/Powerpoint 2010 dus ben benieuwd of ik ooit nog overstap.
op de UU hebben ze nu voor de studenten office 365, hier kan je in online word hetzelfde in samenwerken als in google docs. Vanaf office 2016 kan dit ook live in het zelfde document in de desktop app. Straks dus geen reden meer om uberhaubt eerst nog in gdocs te werken ;)
Juist wel, want het is constant gezeik met Office, met name omdat mensen oude versies hebben, het ineens niet meer werkt, ze illegale versies hebben of mensen zoals ik die uberhaupt geen Windows gebruiken op de hogeschool/uni. Google Docs werkt gewoon, punt. Nooit gezeik mee. Ik merk dat mijn groepsgenoten ook altijd helemaal enthousiast van die software worden. Dan zijn/waren ze bijvoorbeeld fan van Dropbox en zien ze dat bij Google Drive je helemaal geen ´versies´ meer hebt. Je werkt gewoon samen in hetzelfde document real-time.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 10 september 2015 21:54]

Constant gezeik? Dan was het misschien een idee om niet van dropbox gebruik te maken. Niet alleen heb je daar altijd gezeik met conflicted copies, gebruikt/verkoopt dropbox ook nog eens jou data. Daarbij kan je als HBO/unie student office365 kopen voor 70 euro, als dat al teveel geld is dan vraag ik mij af hoe ze de studie hebben betaald.

Als je gebruik maakt van OneDrive heb je daar geen last van en kan je ook deal-time in hetzelfde document werken. Daarbij biedt Office mijne inziens mooiere documenten dan Google Apps. Dat laatste verschilt natuurlijk per persoon natuurlijk.

Zelf vind ik office 2016 een flinke verbetering tegenover 2013. Ze hebben de spellingcheck flink verbeterd. Bij 2013 zag ik dat word woorden wilde verbeteren die gewoon goed waren. Bij flinke grote documenten kan dat best irritant zijn.

[Reactie gewijzigd door vali op 10 september 2015 22:49]

Dropbox verkoopt je data? Bron graag.

Denk dat je verwart met Google.
Ik kan de bron ff niet meer vinden, maar die ging erover dat Dropbox je data analyseert en bekijkt wat voor bestanden je gebruikt. Ze verkopen niet letterlijk je data, al is het mijns inziens nog steeds een kwalijk iets.

Wat ik wel kon vinden is een artikel zoals deze dat aantoont dat Dropbox wel degelijk je data inkijkt om data te besparen, iets wat gek is, want ze zeggen dat alle data encrypted is en door niemand bekeken kan worden.

[Reactie gewijzigd door vali op 11 september 2015 08:45]

Google verkoopt je data? Bron graag.

Denk dat je verwart met het beschikbaar stellen van een platform waarop adverteerders advertenties kunnen aanbieden aan specifieke demografiën. Deze demografiën zijn bekend bij Google en Google opereert dan als middle-man om de aangeboden advertentie aan te bieden bij individuen die voldoen aan de demografie. Deze cruciale informatie is Google haar concurrentievoordeel al zal daarom nooit de demografische data zelf verkopen.
punt is dus dat je tegenwoordig op sommige scholen een office 365 licentie krijgt.

Dat betekend dat office online ook altijd voor iedereen werkt. Heb je dus nooit meer het probleem met verschillende versies ed ;)
Die licentie is toch altijd een stap verder dan gewoon simpel gratis met een Google account die toch iedereen heeft (want: Android/YouTube/Gmail).
eh niet echt. gewoon met je school mail inloggen op office 365...
Bij ons merk ik dat niemand dat doet, terwijl we wel licenties voor Office 365 hebben.. Mail hebben ze ook allemaal geforward naar Gmail/Hotmail
Over handig doen gesproken. Snap persoonlijk niet waarom je schoolmail zou doorsturen. Niet alleen kan je dan niet op een mailtje reageren, mag je ook nog eens alle mail adressen van je leraren gaan onthouden.

Daarbij is exchange protocol stukken energiezuiniger dan gebruik maken van Gmail. Aangezien dat IMAP gebruikt.

[Reactie gewijzigd door vali op 10 september 2015 22:55]

Over handig doen gesproken. Snap persoonlijk niet waarom je schoolmail zou doorsturen. Niet alleen kan je dan niet op een mailtje reageren, mag je ook nog eens alle mail adressen van je leraren gaan onthouden.
Deze snap ik niet. Bij Gmail kun je gewoon een e-mailadres als alias toevoegen en dan kun je met Gmail via de schoolserver mailen en als die dat niet ondersteunt kan het onder de naam van je school-e-mailadres (in de e-mail headers is je Gmail dan wel aangegeven).

Het voordeel van laten doorsturen is – naast dat je géén een extra inbox hebt waar je haast niet kijkt – dat je een permanente kopie hebt van de ontvangen (en verzonden) e-mails. De mail-adressen van je leraren moet je tóch al opzoeken – tenzij ze je eerst mailen – en anders onthoudt Gmail die ook wel voor je na de eerste keer. Bovendien zal je Outlook.app, Mail.app of andere mailclient die adressen ook niet uit een virtuele hoed toveren voor je, je kunt ze alleen vinden via de schoolsite voor webmail of via een (online) adresboek van de school. (Over de laatste versies van Outlook.app weet ik dat dan weer niet zeker.)

TL;DR: Persoonlijk vind ik het laten doorsturen dus bijzonder handig! Het niet kunnen reageren klopt namelijk niet en mail-adressen onthouden kan Gmail ook prima. :)
Gmail werkt met de Imap protocol (voor het mail gedeelte) als je geen betaalde user bent dat is niet zuiniger als je Exchange gebruikt. Die controleert namelijk niet om 10 a 15 minuten, dat doet Imap.

Hier wordt het verschil goed uitgelegd. Het is een oude posted maar nog wel actueel. Alleen het stukje over het instellen van push met Gmail klopt alleen niet meer, aangezien je een betaalde Gmail user moet zijn.
It's a matter of Push versus Fetch.

With Push (Exchange), the mail-server pushes new messages towards your device. While with Fetch (GMail), the device checks on the mail-server once in a while to check if there are new messages.

So, logically, Push uses much less battery then Fetch. Since your Fetch-device will check on the mail server every x-minutes. No matter if they are new messages or not.
Push will only connect to the mail-server if there are new messages.

[Reactie gewijzigd door vali op 11 september 2015 00:06]

Ik vind google docs nog steeds rampzallig om mee te werken, en voor een office suite missen de applicaties een aantal functies die wil en in office aanwezig zijn. En dan heb ik het over simpele features zoals auto numbering als je 2 cellen selecteert en naar onderen trekt met de muis.
Straks dus geen reden meer om uberhaubt eerst nog in gdocs te werken ;)
Met als belangrijk verschil dat Google Drive gratis is. Microsoft biedt straks alleen Office Online gratis aan, dus géén desktop app. Dan wordt het een kwestie van wat je liever online gebruikt en Microsoft moet daar nog voet aan wal krijgen, terwijl studenten vooralsnog Drive gebruiken en er evenzo universiteiten zijn die Google's oplossingen aanbieden. Dus de enige reden om Office te gebruiken zou zijn als je eigen school dat aanbiedt, maar dat geldt weer enkel voor binnen de eigen school.
Tenzij scholen overstappen op Win10. Dan kunnen ze daar de gratis Office apps op zetten.
Ik kan het mis hebben, maar moeten studenten bij de meeste hoger onderwijs instituties niet hun eigen laptop meenemen? Er zijn sowieso niet genoeg PC's voor iedere student, maar vaak zijn er helemaal geen PC's.
Klopt je ziet steeds meer toen ik in laatste kaar van mijn opleiding zat moest het ook ineens, niet dat ik dat al niet deed veel fijner op mijn eigen laptop werken.

Zelfs middelbare scholen zeggen iPad of andere tablet aanschaffen, want de boeken hebben ze bijna niet meer.
En maar goed ook, want studieboeken kosten meer dan een rib en een been… Kun je net zo goed een multifunctioneel apparaat hebben.
Niet alleen een rib uit je lijf je krijgt er ook nog een gratis hernia voor je rug bij, ik pakte alleen in ochtend wat ik nodig had tot de 12 uur pauze(en na die pauze pakte ik wat ik in de middag nodig had)
Hebben de kids van tegenwoordig een rubberen rug? pff. zie het als een extra krachttraining en word een vent 8-)
@Blizz, die ipad voor mijn dochter kostte wel iets meer dan de EU25 die tot voor enkele jaren geleden als jaarlijkse huurvergoeding gold. De school kocht in, de leerling huurde de boeken voor een prikkie.

En met de ipad support life cycle vraag ik me af of het in de 6 jaar VWO bij 1 ipad blijft. Dus kosten gaan nog verder omhoog.
Uiteraard is goed voor ze 1ne kant vind ik een tablet ook niet handig, je laat kinderen met een super duur apparaat door school slenteren.

De diefstal zal alleen maar toeslaan en het kinderen zijn vaak niet voorzichtig, dus zullen er genoeg in een jaar kapot vallen.
Met software updates zit je bij apple het beste(Ipad 2 krijgt nog ios9 volgende week en die is 4,5 jaar oud) maar 6 jaar is best lang, dus of de ipad het fysiek overleeft is nog maar de vraag.
Als je de pc inlogt met een hotmail account ja anders niet, je kan ze alleen downloaden met een Microsoft account.
Verder zijn deze apps ook beperkt en missen heel veel functies, een beetje basis dingen zal echter wel lukken .
Klopt niet. Als school kun je je eigen store maken met daarin vooraf geaccepteerde apps. Deze apps kun je weer sideloaden.
Op school moet je nu bijna altijd al je eigen laptop mee nemen, dus succes ja op een pc die van school is zou het kunnen.

En niet alleen eigen laptops de boeken vliegen eruit en je moet een tablet aanschaffen zelf
Ik voel een mooi afstudeer project aankomen voor wat HBO studenten informatica.
De migratie van Windows 7 naar Windows 10 voorbereiden, inrichten, testen en implementeren, inclusief SCCM, eigen store en wat leuke andere features.
Hmm. Als die scholen het belastinggeld nu een staken in onderwijs. Kan me niet voorstellen dat je dat met 3 muisklikken regelt en het maken en onderhouden van een eigen store is vast ook niet gratis. Ik zou liever zien dat scholen de leerlingen zelf de verantwoordelijkheid geven om dit te regelen. Ze kopen ook geen typemachines of vulpennen meer. Je wordt veronderstelt dit zelf te regelen, zo ook nu de mogelijkheid tot een document opstellen.
Regelingen voor mensen die geen PC kunnen betalen zijn er ook al, dus dat argument houd geen stand.
Volgens mij is het:
1. Erg nuttig dat leerlingen met office leren werken
2. Is het gebruiken van een internet gebaseerde oplossing altijd goedkoper dan het kopen, uitrollen, onderhouden en uitfaseren ten opzichte van standaard softwarepakketten, zeker in dit geval (gratis)
3. Als het hebben van een store al geld kost dan staat dat vast niet in verhouding tot het aanschaffen van 100 office licenties
4. Ik ken mensen die geen geld hebben om computers te kopen voor hun kinderen, hier zijn geen voorzieningen voor.
Die mensen kunnen dan ook niet studeren / hun kinderen laten studeren
Het lastige in deze tijden van dichtgetimmerde Chromebooks en iPads is inderdaad dat niet iedereen Office meer heeft, vroeger had elke student tenminste een illegale Office :)
Ben ook student en heb via Surfspot voor 3 euro Office 365 aangeschaft voor een jaar. Geen reden om illegale software te gebruiken.

Vind het overigens een top idee, dat Office 365. Aan alternatieven heb ik sowieso geen behoefte door de beperkte functionaliteit. En qua compatibiliteit hoef je je met Office nooit druk te maken omdat bedrijven en universiteiten vrijwel altijd Office gebruiken. Het is ook handig dat je altijd over de laatste versie beschikt. Mijn geld mogen ze hebben. :)

[Reactie gewijzigd door i7x op 10 september 2015 21:36]

"Daarbij kan je als HBO/unie student office365 kopen voor 70 euro" vali, jij kunt het voor 3 euro. Ik heb eigenlijk ook nog nooit gehoord dat je bij surf nog 70 euro moet betalen voor office. Maar misschien hebben sommige hoger onderwijs instituten een beroerdere deal gesloten dan anderen
Het staat letterlijk op de homepage dat je het kunt krijgen "voor maar ¤ 2,99 per jaar of zelfs gratis!". Het staat daar al minimaal twee jaar. :P
En tegenwoordig is er geen reden om het illegaal te gebruiken. Vooral voor studenten is het spotgoedkoop.

En deze kun je tegenwoordi ook op nog eens 4 andere computers installeren (tablets en telefoon is gratis).

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 10 september 2015 21:54]

Zou er niet aan moeten denken om een illegale office te gebruiken zeker omdat windows defender een KMS activator meteen als een bedreiging ziet en je het daarom ten strengste aanraadt deze te verwijderen.

Vandaag nog een presentatie gehad waarbij twee groepen gebruik hadden gemaakt van open office. De een zijn bulletpoints volledig naar de knoppen en de ander had geen plaatjes.

Vaak verander ikzelf niks aan de google slide presentaties en download ik ze als .ppt en kijk ze even na in powerpoint.
Vandaag nog een presentatie gehad waarbij twee groepen gebruik hadden gemaakt van open office. De een zijn bulletpoints volledig naar de knoppen en de ander had geen plaatjes.
Waarom gebruik je zelf geen Open Office, dan zouden de presentaties er gewoon goed uitzien. Juist in een onderwijsinstelling zouden gratis/open oplossingen de voorkeur moeten genieten ipv meteen de duurste oplossing.

Of zijn jullie ook zo'n tent waar iedereen verplicht een Macbook, iPad of SP3 etc moet kopen?
Altijd vreemd gevonden waarom open oplossingen de voorkeur zouden moeten genieten terwijl software zoals Microsoft Office gewoon universeel gebruikt wordt en die open oplossingen niet overweg kunnen met veel bestanden die ook maar een beetje complexiteit bevatten.
Dus jij vindt het vreemd dat HTML open is en onderhouden wordt door W3C bijvoorbeeld? :) ok duidelijk.

Waarom zou dan de markup van documenten ook niet zo moeten worden onderhouden. En dat niet alleen Microsoft dat bepaald he.

Document format, visucalc like programma's(zoals excel), presentatie software(verschuift al naar html zoals http://lab.hakim.se/reveal-js/#/) zowat elke developer op youtube gebruikt dat. Dus geen MS meer.
Wat dat betreft zou het fijn zijn dat de onderliggende structuur opgenomen wordt door een organisatie zoals W3C. Dat is beter dan dat het nu is.

Het gaat niet om de opliggende software zoals LibreOffice of MSOffice. Het moet net zo worden als met browsers. Iedereen maakt een eigen implementatie en kan daar zich uitleven qua zaken.
Maar onderin worden innovaties steeds verder gebracht door een W3C like organisatie.
Open Office is een drama als je veel met derde partijen werkt. Want afgezien van wat techies en fetisjisten is er bijna niemand op OO. Wel steeds meer GoogleDocs.
We zijn er enkele jaren geleden na een half jaar ellende mee gekapt. Zelden zo'n opluchting meegemaakt in het hele bedrijf.

Maar als je bijv als team onderling veel documenten uitwisselt, maakt het niet uit welk pakket je gebruikt; zolang je allemaal hetzelfde gebruikt , is er geen compatibiliteitsprobleem.
Ik zeg niet dat ik voor "OpenOffice" ben. Dan lees je niet goed wat ik zeg.

Ik heb het meer over de onderliggende markup language. Docx bestaat eigenlijk uit XML. Wat stukken beter is als .doc en opzich een goede stap van Microsoft. Echter wel in beheer van Microsoft.

Wat ik dus graag zie is een uit XML(of JSON whatever) opgebouwd document (zoals HTML) maar dan door een organisatie zoals W3C onderhouden zal worden. En ook vanuit daar door grote andere bedrijven implementaties aangeboden zullen worden. Zodat andere Word processors deze functionaliteiten kunnen inbouwen.

Zou krijg je hetzelfde als browsers nu hebben. Een goede gezonde innovatieve concurrentie! :) Je ziet hoe IE en nu Edge erop vooruit is gegaan. Hoe firefox en Chrome erop vooruit zijn gegaan.

Ik zie dit graag ook gebeuren met text editors zoals MSOffice of LibreOffice, GoogleDocs en whatever
Dat zijn dan enkel de "browsers" onder de tekst editors en visucalc(als je dat kent van vroeger. De echte uitvinders van Excel en niet Microsoft, die hebben dat enkel gejat)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 12 september 2015 13:54]

MS Office kan niet overweg met Open Office-bestanden, bedoel je. En het marktaandeel van MS Office is te danken aan anticompetitive praktijken.
Waarom uberhaupt de PPT downloaden? Je kan toch gewoon presenteren vanuit Slides zelf?
Klopt helemaal, echter eer de professor door heeft dat je daarvoor internet op de presentatie PC moet hebben is een USBtje vaak makkelijker.
Het is toch vrij logisch dat Windows defender dit voor een bedreiging aan ziet ?, je wil een product van hun hiermee illegaal gaan gebruiken.
Ik heb zelf office ook altijd illegaal gedraaid nooit problemen, echter draait mijn Mac mini sinds maart en oude Windows laptop nu met w10 prima zonder office mis het totaal niet.

Ik heb nog geen office bestand in de tussentijd geopend
Het heeft ook geen zin meer om een illegale versie te gebruiken.
De betaalde Office 365 is goedkoper dan een gratis illegale versie.
Goedkoper dan gratis? Leg uit... :+
Omdat een illegale versie ook niet "gratis" is, een zuivere iso zoeken, deze downloaden en installeren en daarna nog de activatie kraken kost regelmatig meer tijd dan dat het "gratis" zijn opweegt tegen een kosten van +-3 euro die een student betaald voor Office 365 per jaar.
Ik werk meestal in Latex, 1 master file en hoofdstukken/secties invoegen via aparte bestanden. Alles in Dropbox en klaar. Samen in 1 hoofdstuk schrijven is vaak toch niet erg efficiënt.
Stelde ik voor aan mijn supervisor. Die zei leer liever iets nuttigs. Want als je iets will publiceren dan moet het barebones zijn en wordt het door de uitgever verwerkt. Zelf werkt iedereen of snapt iedereen Word dus ga liever aan de gang en leer R.

Het lijken eigenlijk alleen maar Duitse studentes hier in Uppsala te zijn die ik heb zien werken in R. Maar iedere revisie naar de supervisor moesten ze in Word aanleveren. Ik meen dat ze in Duitsland het vaak moeten leren.
Ik kan je inderdaad vanuit het bedrijfsleven vertellen dat kennis van R bijzonder nuttig is, vooral in de financiele sector. Ik heb jarenlang met Matlab gewerkt, maar ben nu R aan het leren omdat (zeker tov 10 jaar terug) veel meer gebruikt wordt.
Ikzelf werk in de biologie, zelfs de mensen die de grootste hekel hebben aan pc's (ja die zitten hier op de opleiding) doen met R hetgene waarvoor ik een uurtje moet klikken in Excel in luttele minuten.

Veldwerk gedaan en dan simpel en krachtig R erop los laten.

Voorheen hadden we Matlab op de opleiding maar dat is gewoon duur en er zijn zoveel paketten voor R beschikbaar.
Verschilt hoort, sommige publicaties willen gewoon simpele tekst versie hebben, maar er zijn er ook waar er verwacht wordt dat jij de layout ook maakt. Dan zal het vast van het vakgebied afhangen, maar ik zie dan vaak wel latex templates (geen idee van de kwaliteit) en Word templates van twijfelachtige kwaliteit.

Overigens uiteraard pure onzin dat je het op de uni met LaTeX zou moeten doen. Als je graag LaTeX gebruikt: Prima. En ja, er zijn een paar dingetjes die beter gaan met LaTeX dan Word. Maar sinds Office 2007 kan je ook prima in Word werken, en die heeft ook significante voordelen tov LaTeX. Oftewel, gewoon gebruiken wat je lekkerder vindt, maar je hoeft echt geen LaTeX te gebruiken om een fatsoenlijk stuk te maken.
Hmm. Ik werk regelmatig met LaTeX en Word en moet zeggen dat de opmaak/spatiering/layout van LaTeX nog steeds rondjes rent om Word/Writer welk office pakket ook. Zeker als je links en rechts wil uitlijnen dan maken ze er een potje van (alsof een kleuter aan de letterbak bij de zetter heeft gezeten).
Een belangrijk voordeel wat ik zie met LaTeX is versiebeheer van documenten. Word zegt dit ook te doen, maar dat werkt vreselijk contra productief.
Overigens mee eens dat LaTeX moeten gebruiken niet verstandig is, maar iedereen die wel eens een boekwerkje moet maken zou ik toch eens aanraden om het te proberen. Al is het maar om te begrijpen dat er meer is in de wereld Word..
Hoewel je met een mooie Latex template gemakkelijk prima documenten qua uiterlijk kan maken, kan je imo (nagenoeg) hetzelfde doen met juiste Word instellingen. Ik heb zelf ook Latex geprobeerd, maar zelf vind ik de voordelen toch echt niet opwegen tegen de nadelen. Maar zoals ik al zei, iedereen moet lekker gebruiken wat hij/zij het liefst doet, zolang het maar niet gebaseerd is op verouderde informatie :). Zo hoor ik nog met enige regelmaat dat Wordt geen bestanden aan zou kunnen van 100+ pagina's, wat simpelweg niet waar is.

Ik heb zelf nooit versiebeheer geprobeerd bij Word, ik kan me voorstellen dat dat met plain tekst wat je bij Latex schrijft gemakkelijk door elk versiebeheer programma ondersteund kan worden, bij Word is dat lastiger. IIG om makkelijk vergelijkingen te doen, gewoon versies committen kan natuurlijk prima (of automatisch door Windows), maar ik kan me daar de voordelen van Latex wel in zien. Tegelijkertijd heeft Word weer een track changes (waar je ook wel versiebeheer voor kan gebruiken, maar dat is toch niet hetzelfde).
Stelde ik voor aan mijn supervisor. Die zei leer liever iets nuttigs. Want als je iets wil publiceren dan moet het barebones zijn en wordt het door de uitgever verwerkt. Zelf werkt iedereen hier, of snapt iedereen Word dus ga liever aan de gang en leer R.

Het lijken eigenlijk alleen maar Duitse studentes hier in Uppsala te zijn die ik heb zien werken in R. Maar iedere revisie naar de supervisor moesten ze in Word aanleveren. Ik meen dat ze in Duitsland het vaak moeten leren.
Tja als je beroert bent om met de rest van de wereld standaard mee te gaan... Jammer voor je wanneer je straks voor een bedrijf werkt en moet dan nog Word zien te begrijpen. Heb in t verleden zo'n knakker meegemaakt en vloeken dat Word maar niet deed wat hij wilde, wat een hoop nutteloze negatieve energie was dat. Word is opzich niet perfect, maar wel een perfect universeel intrument
Office 2010 bevalt nog steeds en ik ga niet overstappen. Als het aankomt op echte veiligheidsissues dan is het te overwegen maar nu vind ik de verschillen, op persoonlijk gebruik, te klein om een nieuwe licentie aan te schaffen
Hoewel ik het erg fijn vind werken, heb ik 1 mega grote afkeer tegen die 'Windows 3.11' looks van de UI, dat platte simplistische look vind ik helemaal niets. Ik zie trouwens voor Outlook niet meer de 'gele style', maar is nu dezelfde 'mail-app' grijs/wit/blauw thema geworden.

Ben meestal de guinypig op het werk voor nieuwe versies, dus dat zal wel een office 2016/win10 combo gaan worden :P
Office 2010 heeft juist geen platte interface.
Bedoelde juist 2016 met die look, zit nu ook op 2010 en bevalt me nog enorm.
Ach, logisch. 8)7 Ja, ik was er eerst ook geen groot fan van, maar nu de hele Windows interface er zo uit ziet kan het mij ook weinig meer schelen. Dan weegt de OneDrive integratie voor mij toch zwaarder.
Wat mij aan Office 2010 bevalt is dat de minimaliseerknop op de juiste plek zit. Verder is Office 2010 hopeloos verouderd. Geen MAPI/HTTPS en ook geen goede support voor Office 365.
MAPI/HTTPS is met een update later mogelijk geworden.
Als je Office 2013 gebruikt, dan zul je zien dat sommige zaken véél beter werken. Het verplaatsen van plaatjes door de tekst bijvoorbeeld, gaat in 2013 veel beter. Bij 2010 vliegen ze soms alle richtingen op.
Ik had niet in de gaten dat dat in 2013 beter was dan 2010. Dat alleen al zou een upgrade waard kunnen zijn. Afbeeldingen in Word docs plaatsen vind ik zo frustrerend.
60 euro per jaar bedoel je of 180 euro over 3 jaar (de periode die deze versie op de markt blijft). Het idee dat een abonnement op software goedkoop zou zijn...
Maar dat is mét ongelimiteerde online opslag en 60 Skype minuten, iets waar je anders nog apart voor moet betalen.
En als je dat niet nodig hebt? Dan is het wel weer duur.
Je wensen/eisen zijn heel erg belangrijk met het kijken naar wat goedkoper is.

Want zou je daadwerkelijk 5 computers willen gebruiken in huis met office, dan is 365-Home een stuk goedkoper dan 5x-Office 2016 kopen. Uitgaande van dat je met elke versie zou upgraden.
Want Office 2016 voor Thuisgebruik en Studenten kost +/- 130 euro en Office 365 home kost je ¤99 per jaar.
5*¤130 = ¤650 & 3*¤99=¤297.
Dit laat zien dat je zelfs goedkoper uit bent met office 365 wanneer je een versie over zou slaan want 6*¤99=¤594 en dus minder dan de ¤650 voor de office 2016 licenties.

Het ligt er ook aan of je Outlook wilt hebben, dat zit altijd bij 365 maar in het duurdere office pakket.
Indien je Outlook wilt betaal je voor een 2016 licentie +/- ¤230 en voor Office 365 Personal ¤69 per jaar. Dat zou betekenen dat wanneer je elke 3 jaar zou (kunnen) upgraden je met office 365 toch daadwerkelijk goedkoper uit bent.
Want 3*¤69=¤207 en daar komen de andere voordelen die je van Office 365 zou kunnen hebben nog bij, zoals de opslag en e-mail hosting etc.

Dus Office 365 kan wel degelijk goedkoper zijn, maar dat is het niet altijd het geval. Wanneer je 1 PC wilt installeren en geen Outlook wil hebben is het kopen van permanente licentie een betere optie.

[Reactie gewijzigd door laurensschu op 11 september 2015 16:58]

Exact. De enige reden om uberhaupt met Office te werken is omdat er altijd documenten binnenkomen die net niet goed leesbaar zijn met LibreOffice. Dat is dan ook de enigste reden om het aan te schaffen. Outlook is nooit nodig geweest (en een draak van een mail pakket) en upgraden doe je pas als de meerderheid van de markt ook upgrade om weer die suffe net niet leesbare documenten goed te kunnen openen. Ik draai nog op Office 2003 zonder al teveel problemen, maar verwacht 2016 wel te moeten gaan halen. Dat is dus eens in de 13 jaar upgraden. Tel uit je winst ;-)
Ik heb 42 euro betaald voor een jaar
22 september RTM of al eerder?
Ik heb nu de preview via office 365 en die bevalt me uitermate. Ik vraag me af of die preview automatisch wordt geupdatet naar de definitieve versie.
Office 2016 op mac is heerlijk! mag gezegd worden :)
Alleen beetje jammer van het trage opstarten en het schokkerige scrollen in Excel.