Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt Office 2016 voor OS X uit voor abonnementhouders Office 365

Door , 58 reacties

Microsoft heeft de OS X-versie van Office 2016 officieel uitgebracht nadat de software al enige tijd in het bŤta-stadium verkeerde. De software komt wereldwijd beschikbaar, maar wordt als eerste aangeboden aan mensen die een abonnement op Office 365 hebben.

De komst van Office 2016 voor de Mac werd bekendgemaakt op het Office-blog van Microsoft. Het is de eerste keer sinds 2011 dat Microsoft een nieuw Office-pakket voor apparaten met OS X uitbrengt. Overigens komt de release niet als een verrassing: al sinds maart verkeert Office 2016 in preview-modus en deze versie kan gratis worden gebruikt.

Volgens Microsoft is Office 2016 voor de Mac per direct beschikbaar. Ook Nederlandse klanten kunnen de software krijgen, maar vooralsnog is een abonnement op Office 365 verplicht. Overigens geeft die ook meteen toegang tot de Windows-, iOS- en Android-versies. Een los pakket , voor mensen die geen abonnement op Office 365 hebben, komt pas in september uit.

In Office 2016 zitten de applicaties Word, Excel, Powerpoint, Outlook en OneNote. Microsoft liet ook weten dat het waarschijnlijk nog enkele weken nodig heeft om de Office-applicaties voor smartphones met Windows 10 gereed te maken.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

09-07-2015 • 18:27

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Ter verduidelijking: build 15.11.2 is dus de officiŽle release voor O365 gebruikers maar preview gebruikers kunnen deze update ook nog installeren echter verloopt deze build na 9 augustus, daarna is activatie verplicht. De laatste public beta build 15.11.1 verloopt ook op 9 augustus. De versie voor Retail en Volume License houders wordt verwacht tussen nu en September.

Hopelijk biedt Microsoft iets aan voor de periode na 9 augustus tot aan retail / VL release want ik heb weinig zin om terug te gaan naar Office 2011 eerlijk gezegd...
Als ik het goed gevolgd heb dan is Office 2016 dus eerder officieel uit op OS X dan op Windows (8 )?

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 10 juli 2015 14:02]

Office versies bij OS X en Windows doorlopen niet dezelfde upgrade/versie cyclus. Zo was er geen Office 2013 en 365 beschikbaar voor OS X terwijl die er wel waren voor Windows. Het is dus moeilijk te zeggen dat deze ervoor uitkomt vermits de Windows versie bvb andere functionaliteiten kan bevatten.
Voor Windows Insiders is er ook een Office 2016 Preview beschikbaar voor Windows 10 :) Informatie hierover is verspreid via een e-mail.

Hoewel de release cycles van de Windows en Mac variant niet gelijk lopen, is er binnenkort dus zowel een Office 2016 voor Mac als voor Windows! (Extra opletten met aanschaffen (of downloaden) van een nieuwe versie dus!)
Sterker nog Office for Mac wordt door een heel ander team gemaakt dan voor windows.. Dat is al jaren zo..

Sterker nog.. Office was er eerder voor MAC dan voor MS operating systems..
ja, dat vond ik ook al vreemd.. wellicht dat deze pas uitkomt met windows 10

[Reactie gewijzigd door spartacusNLD op 9 juli 2015 19:26]

Ach, de allereerste versie van MS Word (toen de Office suite nog niet bestond) kwam ook eerst uit voor de Mac (1985) en pas later voor Windows (1989). :)
Nee dit is dezelfde versie als 2013 op PC. Microsoft had dit al in 2014 moeten uitbrengen
hoe kom je daarbij?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_Microsoft_Office

Altijd een jaar later dan de Windows versie

Office for Mac is uitgesteld om de mobiele apps te kunnen ontwikkelen:
https://blogs.office.com/...ble-office-365-customers/

[Reactie gewijzigd door Whatson op 10 juli 2015 00:30]

En hoe kom je daarbij? Gezien er een heel ander team op office for mac zit :+

Ze werken wel samen om ong dezelfde functionaliteit te bieden, maar zijn beide wel degelijk hele verschillende pakketen.
Officieel statement van Microsoft:
Historically we have released a new version of Office for Mac approximately six to eight months after Office for Windows. However, following the release of Office 365 we made the conscious decision to prioritize mobile first and cloud first scenarios for an increasing number of people who are getting things done on-the-go more frequently. This meant delivering and continuing to improve Office on a variety phones (iPhone, Windows Phone, and Android) and tablets (iPad and Windows)—brought together by the cloud (OneDrive) to help people stay better organized and get things done with greater efficiency at work, school, home and everywhere between.
En dat is marketing praat om mensen gerust te stellen dat er wel een nieuwe office versie kwam voor de MAC.. Er gingen al geruchten dat office misschien al helemaal niet meet zou uitkomen voor de Mac.

De mobile apps van office is een apart team
Windws apps van office is een apart team
de mac apps van office is een apart team.

al gebruiken ze allemaal de zelfde design afspraken.

Microsoft probeert al jaren de mac versie en windows versie dichter bij elkaar te trekken.. Dat lijkt nu wel redelijk gelukt te zijn. Al zal er altijd verschil blijven bestaan tussen de twee versies.. Gezien het twee onafhankelijke platformen zijn..
Nee. Microsoft heeft nog maar 3 departments:

Windows and Devices
Cloud and Enterprise
Applications and Services
LoL.. Tuurlijk.. Maar in de departementen zitten wel verschillende teams..

Een windows ontwikkelaar kan niet zomaar ontwikkelen voor de MAC of Linux..

Dus ja binnen het departement Applications and Services zit een team dat zich bezig houd met office. binnen dit team zitten verschillende kleinere teams..

Je kan het het zien als een
Directie die hebben manager voor diverse afdelingen.
Die afdelingen hebben weer verschillende teams met team leiders.
Hoe zit het voor de beta preview gebruikers? Moeten zij handmatig upgraden of gaat dat automatisch?

[Reactie gewijzigd door Morphix op 9 juli 2015 18:33]

En is die vage display bug opgelost dat alles er een stuk kleiner uitziet dan op windows? :X

Werken met Excel was daarom een drama.
Ja, werkt nu prima. Schaling is nu in orde op retina schermen. Niets is meer blurry.

[Reactie gewijzigd door Whatson op 9 juli 2015 18:45]

hmm volgens mij niet, ik gebruik ook de preview al enige maanden, maar moet nog steeds scaling aanpassen als ik switch tussen windows en mac (mac op ong 130%) al moet ik wel zeggen dat ik het display voor de mac op hoogste resolutie heb staan (more space).

afgezien van die scaling en het ontbreken van ondersteuning van google calendar in outlook vind ik office op de mac het echt een fantastische vooruitgang, zeker in vergelijking met office 2011 (bahhhhh) nog even extra ondersteuning voor google calendar en een access versie voor os-x en dan is het feest compleet :-)
Kun je aangeven of de vb macro's nu wel goed werken? Een aantal essentiŽle omissies zorgden ervoor dat office 2013 voor Mac qua vb ondersteuning eigenlijk onbruikbaar was.

Ik ben heel erg benieuwd hoe deze opmerking / vraag met het product uit de titel irrelevant en of ongewenst kan zijn in dit topic.

[Reactie gewijzigd door nono_einstein op 10 juli 2015 08:35]

Macro's zijn eigenlijk VB scripts, geen idee of de Windows Macro's ook werken in de Mac versie.. Maar zou er niet van uitgaan..

Ik krijg ook nog altijd foutmeldingen van de Excel lijsten die mijn werkgever opstuurt omdat dat ding vol zit met macro's
Vanaf 2013 is het officieel ondersteund echter zijn er een aantal omissies waardoor het in de praktijk eigenlijk niet compatibel is. Ik was benieuwd of die problemen opgelost zijn.
This preview has expired. To keep using this preview check for updates.
--> als je checked voor updates, crashed Word.

Lekker dan...

Edit: als je checked voor updates met Excel werkt het wel, is nu aan het updaten naar 15.11.1
Edit2: meteen update naar 15.11.2 erachteraan. Preview doet het weer.

[Reactie gewijzigd door Whatson op 10 juli 2015 00:32]

Ja, zo'n preview blijft een beta en daar kunnen fouten in zitten :-)
Daarom had ik de autosave ook op 1 minuut staan ;)
Ja, want je weet natuurlijk zeker dat autosave wel werkt in een beta versie ;)
Eindelijk. Office 2011 was echt een pakket van schaamte. Gelukkig besefte Microsoft dat ook en zijn ze hun belofte nagekomen, om deze zomer een fatsoenlijke Office voor Mac uit te brengen.
Ms deelt je mening niet, want het heeft heel lang geduurd voordat er een nieuw versie was. Die schaamte is er wel voor Windows 8 ;)
De afgelopen drie jaar heeft Microsoft op bijna elke partnerdag hun excuses aangeboden voor het uitblijven van een nieuwe Office voor Mac. Office 2011 werkt niet goed met Office 365 en dat weet Microsoft.
Nice, staat nog niet op MSDN I see!
Eens kijken of hij al bij 365 beschikbaar is. :)

EDIT: Staat hier wel bij mijn Office 365 Enterprise, maar alleen beschikbaar voor Yosemite zie ik, jammer voor mensen die hun OSX niet meer kunnen upgraden.

[Reactie gewijzigd door Mixpower op 9 juli 2015 18:39]

Ik zie hem nog niet staan iig
Ik heb hem zojuist gedownload.
Ingelogd op: https://portal.office.com/OLS/MySoftware.aspx

Onderaan de optie om Office 2016 te downloaden.
https://www.dropbox.com/s...07-09%2018.41.57.png?dl=0

Edit: Deze versie (150701) verschilt van de laatste beta versie(150618).

[Reactie gewijzigd door robbinonline op 9 juli 2015 18:45]

Laatste beta versie is 15.11.2 --> 150701
Kunnen er ook iets van macro's gemaakt worden op os-x?
Er zit Macro support en een VBE editor in Excel 2016.
Hij is ook nog niet beschikbaar via het HomeUseProgram helaas. De bŤta's bevielen mij best goed. Behalve dan dat onze Exchange server te oud is....
Jullie gebruiken nog Exchange 2007 denk ik dan (2003 is al end of life namelijk).
Tjah, dan wordt het wat lastiger, hou er wel rekening mee dat Exchange 2007 op 11 april 2017 end of life zal gaan. Voor die tijd migreren is dus wel een slim plan (en als je nieuwere office versies wilt gebruiken, is eerder migreren ook geen slecht idee ;) ).
heb op office 365 ingelogd en ik zie nergens dat het om 2016 gaat. Waar zie je dit?
Here are a few different ways to get Office 2016 for Mac today:

• Already an Office 365 customer? On your Mac, just browse to your account page (office.com/myaccount), sign in and follow the installation instructions.
• Are you a student? You may get Office 2016 for Mac for free or at a substantial discount. It takes only 30 seconds to find out at office.com/student.
• Otherwise, go to office.com/mac or buy an Office 365 subscription at your local retailer.