Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties
Submitter: Erulezz

Microsoft heeft een gratis te gebruiken previewversie van Office 2016 for Mac vrijgegeven. De officesuite vereist geen registratie en kan naast Office for Mac 2011 geïnstalleerd worden. Het kantoorpakket biedt volledige Retina-support en leunt sterk op clouddiensten van Microsoft.

Office 2016 for Mac Preview vereist minimaal OS X 10.10 Yosemite. Microsoft zal tijdens de previewfase diverse builds beschikbaar stellen, waarbij elke build zestig dagen blijft werken. De laatste Preview-build kan circa een maand na de officiële release gebruikt blijven worden. Er zijn versies voor vijftien talen beschikbaar, waaronder Nederlands. Het pakket is momenteel 2,5GB zwaar.

Het vernieuwde Office 2016 for Mac biedt vernieuwde versies van Word, Excel, PowerPoint, OneNote en Outlook. De applicaties zijn geoptimaliseerd voor Retina-schermen, terwijl ook full-screen-weergave mogelijk is. Daarnaast is de ribbon-interface in het pakket opgenomen.

Net als andere recente Office-versies leunt ook Office 2016 for Mac sterk op de clouddiensten van Microsoft. Zo zijn OneDrive, OneDrive for Business en SharePoint vanuit elke applicatie te benaderen. Dropbox-ondersteuning ontbreekt nog, ondanks dat Microsoft onlangs aankondigde dat het nauw gaat samenwerken met de cloudopslagdienst.

Op applicatieniveau zijn ook diverse wijzigingen doorgevoerd. Zo ondersteunt Word threaded comments en er is een designtab voor het vormgeven van documenten aanwezig. Excel biedt autocomplete-functionaliteit, een editor voor het opstellen van formules en een verbeterde grafiekweergave. Statistici kunnen aan de slag met het Analysis Toolpak.

PowerPoint bevat een presentatiemodus waarbij de spreker alvast een preview te zien krijgt van de volgende slide en er zijn een aantal nieuwe animaties beschikbaar. Outlook bevat na een update in oktober relatief weinig vernieuwingen, maar OneNote krijgt ocr-mogelijkheden. Wanneer Microsoft het nieuwe kantoorpakket officieel gaat uitbrengen, is nog niet duidelijk.

Office 2016 for Mac

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Ik heb onlangs een macbook voor mijn vrouw gekocht en geprobeerd haar outlook.com account mee te nemen voor mail, contacten en agenda. Ik snap 2 dingen niet:
  • Waarom bouwt apple geen native outlook.com (EAS) support in haar native app? Ze willen toch dat windows gebruikers zo makkelijk mogelijk overstappen? Zelfs de crappy native app van W8 ondersteund het. Erg zielig apple!
  • Waarom bouwt Microsoft geen support voor outlook.com in zijn outlook voor mac? Het zit toch ook in de windows versie van 2013? Ze weten toch dat mensen overstappen maar op deze manier zouden ze tenminste nog de mensen bij hun kunnen houden door office en cloud diensten? Ook in deze 15.8 versie zit het er niet in. Mega slap microsoft!
Echt waar, ik snap beide bedrijven niet. Ik stap iig niet over naar een mac puur om deze reden. Ik heb zelf ook een outlook.com account en exchange en kan beide agendas makkelijk naast bekaar zien in outlook.

Misschien kan iemand hier het me uitleggen |:(

[Reactie gewijzigd door Spam op 5 maart 2015 23:59]

Een Office 365 email account werkt probleemloos met de native Apple email/agenda/contacten - de wizzard vindt automatisch de goede instellingen. Ik zie niet in overigens, waarom het niet zou werken met hotmail.com of outlook.com.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 6 maart 2015 11:42]

Ok, wat is precies het verschil tussen een office 356 account en een live/outlook.com account waarmee ik office 356 mee heb aangeschaft? wel een dure oplossing om alleen mail/calender/contacten te syncen. Mijn live/Outlook.com account heeft namelijk ook gratis toegang tot word/powerpoint in de browser. Niet helemaal hetzelfde maar office 356 tikt best wel aan..
Ik snap de +2 op je post niet helemaal, maar toch. Vziw ondersteunt Outlook wel IMAP, dus die is wel in je Apple Mail app te gebruiken.
Ja daar gaat het dus niet om; iedereen kan wel IMAP, het gaat om de agenda en contacten en daar is IMAP niet voor ;(
Ik heb zelf nog een @hotmail.com en het werkt zonder problemen op mijn Mac. De agenda en contacten synchroniseren ook netjes met de Mac.
Sorry, ik was in de war met Gmail.

[Reactie gewijzigd door Mrten op 6 maart 2015 13:01]

Waarom bouwt Microsoft geen support voor outlook.com in zijn outlook voor mac
Ik begrijp niet wat je hier bedoelt.
Je kunt overigens prima via IMAP een outlook.com account koppelen in het mail programma.
Zie hierboven ; ik heb het niet over IMAP (voor mail) maar ook contacten en kalender..
Jammer dat de servers op dit moment nogal overbelast zijn. Kan hem helaas nog niet proberen. Iemand die hem al heeft en toevallig in staat is om hem ergens anders aan te bieden?

Met name de volgende punten zijn hier zéér welkom:
  • Retina ondersteuning
  • Performance verbeteringen (tergend trage performance is echt gewoon onwerkbaar met grote excel sheets)
  • Dezelfde shortcuts als in Windows

[Reactie gewijzigd door pruimenpit op 5 maart 2015 20:31]

Shortcuts uit Windows? Die zitten er toch al in, als je tenminste CTRL vervangt door CMD?

En daarnaast: in OSX kun je je eigen sneltoetsen maken. Als die niet in een pakket zitten dan moet het geen belemmering zijn om die niet te gebruiken.
Ik doel vooral op het gelijktrekken met Windows. Functies zoals F2 (edit cell) en F4 (fix row/column) in Excel zijn toch anders op Mac.

Quote Microsoft:
Je kunt zelfs jouw favoriete sneltoetsen gebruiken, zodat je op elk platform hetzelfde kunt werken.
Ook hoop ik dat je eindelijk met alt menu opties kan selecteren. In Windows werkt dit dus onwijs prettig als je alleen met het toetsenbord werkt in Excel.

[Reactie gewijzigd door pruimenpit op 5 maart 2015 20:31]

Ik hoop dat het niet allemaal net zo priegelig is als eerst.. 100% weergave in word en excel was echt veeel kleiner dan op een pc.. Moest je flink inzoomen. Maarja als je hem dan weer naar iemand stuurde met windows kreeg die hem op 130% zoom :P
Klopt ja, powerpoint en word documenten moet ik standaard uitzoomen totdat het normaal leesbaar is. Echter gaat het in/uitzoomen na mijn ervaring met veel vertraging (lees lagg) 8)7
Ik gebruik als student een Mac Book air. Ik ben een 'hardcore' Office user, ik werk in excel, windows & outlook en gebruik echt veel van de features. Ik ben super tevreden over de laptop maar het grooste gemis is voor mij dat de office suite nu niet consistent is met de windows variant die ik zo ben gaan waarderen en natuurlijk gemeesterd heb.

Jou laatste punt:
Dezelfde shortcuts als in Windows (& Interface)
Is wat ik nog altijd mis in mijn laptop. Ik lees dit bericht dus ook met enthousiasme en heb de download al aan gezet voor het typen van deze reactie.
Zo dat ziet er wel een behoorlijk stuk schoner uit. Wel vraag ik me af of de final versie ook compatable is met Mavericks. Vanwege de grote hoeveelheid fouten en performance problemen ga ik in iedergeval niet upgraden naar Yosemite.
Ontopic: Inderdaad, de retina optimalisatie werd tijd.Bij sommige elementen was het "wazig". Niet dat het stoorde, maar het kwam een beetje amateuristisch over, zeker voor zo een groot bedrijf als microsoft.

Oftopic:
ik ben een maand geleden ook gedowngraded naar mavericks.
Heel veel positieve reacties van anderen over Yosemite, maar natuurlijk moet er uitgerekend bij mij weer vanalles mislopen. Wifi problemen en Lag.

[Reactie gewijzigd door lampstoelkast op 5 maart 2015 20:20]

Niet echt de schuld van Microsoft. Retina was er immers nog niet toen de Mac-versie van Office uitkwam (2011) volgens mij hadden vrij veel apps last van het opschalen naar retina.
Jammer dat je conclusie is dat we van Microsoft geen waardevolle vervolgupdates hoeven te verwachten. Met zo'n lage standaard van consumenten komen ze overal mee weg.
Microsoft is je niets verplicht. Dat en doorsnee-consumenten reiken toch vaker naar Pages, Mail.app en dergelijke programma's die al aanwezig zijn. Office 2011 zie ik vooral bedrijfsmatig gebruikt worden, en retinaschermen staan er niet veel (waarom immers alle bestaande, dure dual Apple schermen en iMacs wegdoen?) als MS er geld in zag hadden ze het vast gedaan. Overigens was er wel een retina update, enkel werden een klein aantal iconen niet goed gescaled,.de rest dus wel. Of je je daar nou zo druk om moet maken..
Veelal programma's die gebruik maken van niet-standaard interface API's hebben problemen met Retina.
Jammer, ik heb yosemite en heb echt geen problemen. Het ziet er prachtig uit en loopt erg soepel. Misschien heb je een oude Mac?
Ik heb een late 2014 mac, dus dit is nog de "nieuwste" op het moment. Daarom dat ik het zo raar vind.
Dat hoop ik ook, Yosemite is het ook niet voor mij, weinig meerwaarde, wel een aantal storende bugs/performance issues.

Goed om te zien dat er een nieuwe Office voor Mac onderweg is in ieder geval! En eindelijk ook OneDrive for Business op OS X!
Microsoft Office blijft toch de enige echte.
Ik hoorde in het verleden wel eens mensen klagen over dat hij op de Mac wel een paar verbeterpuntjes nog had, maar dat lijkt ook met elke versie beter en beter te worden.
Het vervelende vond ik vooral dat er geen Retina support was voor Office. Daar door krijg je meteen een afkeer van het product, vind ik. Maar niets komt dichtbij de kracht van Microsoft Office zelf, ben heel blij met deze preview.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "geen Retina support voor Office". Ik gebruik dagelijks Office 2011 op een retina Macbook Pro en dat werkt perfect.
Sinds wanneer? Ik gebruik Office 2011 ook op mijn retina macbook, en mijn letters op knoppen, zijn dan blurry. Kan misschien wel met de legaliteit van mijn versie te maken hebben dan... Dacht gewoon dat ze dit nog niet supported hadden
Geen idee, ik neem altijd alle updates binnen, dus draai de laatste versie met laatste patches.
Misschien was 'perfect' niet het goede woord: er zijn inderdaad een paar heel kleine schoonheidsfoutjes, met enkele iconen die een beetje blurry zijn (zoals de knoppen om een stijl te kiezen), maar het is echt marginaal.
Ik gebruik eigenlijk alleen nog Pages. Het werkt ideaal, ziet er prachtig uit en is compatible met eigenlijk alles. Alleen de echte Excel gebruik ik nog als Windows App.
Voor jou is het compatible, maar als iemand anders jouw documenten in een non-pages applicatie probeert te openen dan is er weinig meer mee te beginnen. Vaak zat gehad met iemand in een projectgroep die een mac had en dat gebruikte, maar uiteindelijk allerlei documenten niet bruikbaar waren zodra hij zijn input had verwerkt.
In mijn huidige projectgroep ben ik ook de enige met een Mac maar als ik bij voorbeeld iets wil doormailen is het slecht één muisklik om een pages bestand in Word, PFD of ander formaat te zetten dus dat is gelukkig geen probleem.
Liever niet, doe mij maar Libre Office.
Geef één goede reden...
Één goede reden zal zijn: gratis. Een tweede zou ik niet weten. Ben er ook echt geen voorstander van en gebruik het zelf ook niet, maar die reden staat natuurlijk.
Dat vind ik geen goede reden eigenlijk, maar een excuus. Ik kan ook lopend naar m'n werk, ook gratis. :)
Nee hoor, dat is niet gratis. Wel goedkoper dan een auto
ook niet goedkoper.. Als jij 1 uur aan het lopen ben of 5 min met de auto :)

Dan is een auto goedkoper :) inc afschrijving ;)
Ligt sterk aan je uurloon
http://wps-community.org/ Deze is ook mooi voor op Linux.

Werkt ook heel goed voor Office zaken op Linux. :)
Geen Ribbon in LO.
Pff, de ribbon kun je gewoon met Ctrl-F1 uitschakelen/inschakelen. Daarnaast is de ribbon echt handiger dan door een menu te moeten navigeren, vind ik.
http://wps-community.org/ voor Linux heeft wel ribbon. Ga je nu overstappen? :+
Echte tweakers gebruiken LaTeX :P
Echt niet... Gewoon met ed line-editor een troff document opmaken :)
Troff ? Echte old-school doet het met runoff.

Ja., ik wordt oud....

[Reactie gewijzigd door TonnyTonny op 5 maart 2015 22:04]

Echte (dos / windows) tweakers gebruiken copy con :P
DOS ??? Oh, dat nieuwerwwetse ding.
edlin + runoff was 1967...
Toen was Bill Gates net uit de luiers :)
Nee, echte Tweakers gebruiken BB-codes :p op GoT
Wordperfect 4.0 :+
Een echte tweaker gooit er een paar INT13H instructies tegenaan! :+
Doet een echte tweaker het niet gewoon met 101101011011101011etc? 8)7
Op mijn studie in iedergeval wel. Maar veel mensen vinder het wel erg lastig en zeggen dan dingen zoals: hm, dit is zo omslachtig ik had het net zo goed binair kunnen noteren... .
Ik ben het daar niet mee eens, je kunt prima snel werken met LaTeX, maar je moet in ieder geval wel enige ervaring er mee hebben voor het vlot werkt.
Windows Office is toch wat makkelijker de eerste keer dat je er mee werkt..
Als je een echt mooi document wilt maken, dan vind ik Latex makkelijker. Vaak kan je gelijk zien of een document in Word of Latex schreven is. Word is handig voor simpele brieven.
Wel. Aan alle Mac gebruikers: welkom in het moderne Office tijdperk. :) Anyway, de interface ziet er al een stuk beter en meer Office-ish uit. Ben benieuwd wat Microsoft nog in petto heeft voor die updates. Hopelijk komen ze ook snel met een Office 2016 Preview voor Windows. Ook eigenlijk tof dat het Office for Mac team niet meer anders tewerk gaat als dat voor al de rest, vroeger had Office for Mac zijn eigen iconenset en eigen variant op de interface van Office, nu lijken ze dat eindelijk recht te hebben getrokken over de hele lijn. :)

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 5 maart 2015 20:40]

Ziet er in ieder geval op het eerste gezicht goed uit. Ik heb eigenlijk maar twee wensen:
1) OpenDocument ondersteuning. Zit al sinds 2007 in de Windows versie maar nog steeds niet in de Mac versie.
2) Dat de ribbon in Word nu ook handig verticaal naast een document kan. Veel handiger op moderne breedbeeldschermen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 5 maart 2015 20:13]

2) Dat de ribbon in Word nu ook handig verticaal naast een document kan. Veel handiger op moderne breedbeeldschermen.
Al lange tijd een van mijn wensen. Documenten zien er vaan geprint niet meer uit omdat mensen geen goed zicht meer op het papier hebben. Blij dat ik nog met een 16x10 scherm kan werken.

[Reactie gewijzigd door satya op 6 maart 2015 18:03]

Hebben ze ook de compatibiliteit tussen de Windows en Mac versies aangepast? Ik heb namelijk wel eens documenten met office voor de Mac vrij aardig de soep in gewerkt (per ongeluk natuurlijk).
Ik werk dagelijks aan dezelfde documenten in office versie 2011 op Mac en versie 2013 op Windows (powerpoint en excel). Ik kan me niet herinneren dat ik het laatste jaar ook maar enig probleem had.
Wel jammer dat het nog steeds geen native Mac applicatie is. Een van mijn favoriete dingen is met drie vingers tappen op een woord om meteen de woordenboek en Wikipedia definitie te zien, iets wat out-of-the-box gebeurt bij een Cocoa app. Word is dat helaas dus niet...

Voor de rest lijkt het wel een eindje sneller te draaien dan Office 2011, dus dat is zeker mooi!
In de Windows versie zit dit al een tijdje; je hebt "definiëer" als ingebouwde functie, en "zoeken met..." functie. Touchpads is dit 2-finger tap mee, of gewoon: rechter muisknop.
In hoeverre is dit gelijk aan Office 2015 straks? Of is dit eigenlijk de 2013 (of zelfs 2010) upgrade van Office voor Mac?
Had nogal slechte ervaringen met de vorige versie die ik alleen bij hoge uitzondering gebruikte. Dan liever via een VM eventjes werken in Windows waar wel een fatsoenlijke Office in verwerkt was.
Ik vraag me alleen af of dit ook meer is dan alleen een upgrade naar dingen die al lang op Windows te krijgen zijn.
Er is geen Office 2015. Office 2016 for Mac is de tegenhanger van Office 2016.
Op mijn werk gebruiken we nu Parallels. Office draait in een Windows VM. Dat werkt behoorlijk goed.

Maar dit verandert de zaak wel. Voor mijn tijd - waar ik nu werk - werkten we met Office for Mac 2011 en er is een reden waarom we er van zijn afgestapt: de software werkte veel trager, was buggy en minder features. |:(

Het is dus zowel met scepsis als met enthousiasme dat ik de beta aan het downloaden ben. Hoewel je in dit stadium nog niet veel kan zeggen ivm features, bugs, ... ga ik deze wel op de voet volgen.

Ik hoop echt dat de final release een goede wordt, het zou mijn IT-leven een stuk eenvoudiger maken als ik Windows zou kunnen schrappen als OS :)
De huidige versie (volledig up to date) van office voor Mac 2011 is anders best wel stabiel en ook de performance is ok. Maar het klopt dat er wat patches zijn over gegaan voor het zo ver was.