Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Microsoft gaat Dropbox integreren in Office, naast zijn eigen OneDrive-dienst voor webopslag. In ruil daarvoor gaat Dropbox juist Office integreren in zijn mobiele apps en gaat gebruikers erop attenderen om Office te installeren als ze dat nog niet op hun apparaat hadden staan.

Zo kunnen dankzij de samenwerking die Microsoft en Dropbox hebben aangekondigd gebruikers van Office voor de iPad bijvoorbeeld bestanden openen, bewerken en opslaan als die in Dropbox staan. Dat geldt ook voor de webversie van Office-programma's.

Dropbox gaat in ruil daarvoor bestanden die Office kan openen ook openen in de Microsoft-programma's. Als gebruikers de kantoorsoftware niet op hun systeem hebben staan, attendeert Dropbox gebruikers via een downloadlink voor de Play Store of App Store op de mogelijkheid om de juiste app te installeren.

De samenwerking valt op, omdat Microsoft met OneDrive Dropbox juist beconcurreert. De ondersteuning in de Dropbox-apps voor iOS en Android komt in de komende weken beschikbaar, Dropbox-integratie in de webversies van Office-programma's volgen in de eerste helft van volgend jaar.

Office voor iPad

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Vreemd dat in het artikel niets wordt genoemd over de native dropbox app voor WP:
http://www.windowscentral...fficial-windows-phone-app
3% marktaandeel, het is heel goed te begrijpen dat dit geen prioriteit is bij het aantrekken van lezers.
Nee. In Europa is dat momenteel 9,2%, in de US 4,7%. Beide zijn gegroeid de afgelopen tijd. Het marktaandeel van Windows Phone wordt langzaam, maar zeker, steeds meer. Dit zie je ook in het aanbod van apps, die ook snel groeit met steeds meer grote spelers die hun app hebben of aangekondigd hebben op Windows Phone. Zoals DropBox dus.

En marktaandeel zegt niets over de kwaliteit overigens, want Windows Phone is w.m.b. het beste mobiele OS vergeleken met Android en iOS.

[Reactie gewijzigd door LCP op 4 november 2014 18:34]

Ik herken je cijfers niet. Ik zie steeds niet meer marktaandeel langskomen dan 3%. Maar ben het met je eens. Ik vind het veruit het beste OS op de mobiel. Ik heb nu een oneplus one, een iPhone 6 plus en een 1 jaar oude WP. Ik vergelijk graag. Ik vind WP het snelst, mooist, meest persoonlijk en meest logisch van de drie. Als voorbeeld noem ik de positionering van de knoppen. Bij Android en iOS moet ik steeds helemaal naar boven met mijn vinger in het scherm voor allerlei dagelijkse zaken zoals mails versturen. Dit betekent dat ik gedwongen ben met twee handen te werken bij de hedendaagse schermen. Bij WP zitten alle knoppen onderin. Logisch lijkt me. Zo kan ik met 1hand mijn telefoon bedienen. iOS heeft nu de double tab waardoor het scherm omlaag komt. Het is omslachtig.
Ook in Q3 >3% wereldwijd. In een markt met iOS ~11%. Waar je denkt, als je TV kijkt, dat dat 80% is. Kijk eens naar de recente cijfers of het Q daarvoor. Op kantar.com of IDC. En niet -alleen- van dat ene kwartaal met een dipje. Zo typisch dat sommigen net dat Q aanhalen. Alsof ze een reden daarvoor hebben... :X
Bedankt voor de heads-up! Die komt er zeker op bij mij, ik heb nog geen Dropbox app voor WP gezien die ik even goed vind als de officiële op Android of iOS.
Ik wel, bijvoorbeeld deze van Rudy Huyn (maker van 6tag etc) http://www.windowsphone.c...af-49c8-bb0e-522089b67518
Yep. Ik betwijfel of Dropbox een betere kan maken!
Ja viel mij ook meteen op.
Ik hoop dat deze app wel in staat is video's te uploaden. Geen enkele app voor WP is daarin in staat, behalve de onedrive app van microsoft. Dat is erg irritant als je automatisch uploaden aan hebt staan voor andere apps. Ook handmatig is dit niet mogelijk, door de restricties van de phone SDK.
Microsoft heeft in het recente verleden enkele stappen gezet die me doen twijfelen aan het voortbestaan van Windows Phone. En nu schuift men OneDrive ook aan de kant en op min of meer dezelfde manier?

Voor een bedrijf dat hun portfolio wil uitbreiden, is Microsoft wel erg veel aan het afstoten!
Wat? Dit is voor Microsoft alleen maar een kans om meer gebruikers op Office te krijgen. OneDrive wordt helemaal niet aan de kant geschoven, idem dito voor Windows Phone. In tegenstelling tot Google en Apple is Microsofts business model echter om zoveel mogelijk platformen te ondersteunen, inclusief hun eigen. De vandaag gelanceerde Dropbox app voor Windows Phone is waarschijnlijk ook al een resultaat van deze samenwerking.
  • Updates voor Office eerst op iOS en dan pas op Windows Phone.
  • Updates voor OneDrive bieden meer functionaliteit voor iOS dan voor Windows Phone.
  • Microsoft laat zich trollen door Nokia die HERE Maps (een van dé USP's van WP) op Android uitbrengen en de Nokia Z-launcher voor Android ontwikkelen.
Ja, Windows Phone is wel degelijk een roodharig stiefkind in het nieuwe Microsoft.

En nu gooit Microsoft de voornaamste USP van OneDrive (integratie met Office en Windows) ook nog eens weg. Geef me een reden om OneDrive te gebruiken nu het geen praktische voordelen meer biedt over het veel couranter gebruikte Dropbox?
Wat een onzin. Natuurlijk krijgt Office eerst op iOS updates, voor Windows Phone is er de build-in versie (die daarentegen gratis is). die met het OS mee geüpdate moet worden, maar daar komt binnenkort ook een einde aan. Microsoft is bezig aan een full-blown versie van Office voor Windows en Windows Phone als een Universal App.

Wat dat OneDrive betreft: zoals? Ik heb op iOS nog niks gezien in OneDrive dat niet kan op Windows Phone.

HERE Maps is van Nokia, niet van Microsoft. En wat Nokia Z betreft, ook niet van Microsoft. Het kan Microsoft echt niet schelen wat Nokia allemaal doet, ze hebben er niks mee te maken.

Daarbij, hoe kom je erbij dat de integratie van OneDrive in Office en Windows als USP wordt weggegooid? Het is nog altijd een ecosysteem en Dropbox zal zeker niet voorzien worden van de privileges die OneDrive krijgt binnen Office en Windows. Het word voor DropBox nu gewoon makkelijker om te comuniceren met Office.
Helemaal eens. Kwaliteitsposts zoals deze doen me steeds terugkeren naar Tweakers.net. Bedankt voor je reactie.

[Reactie gewijzigd door Sake op 4 november 2014 23:40]

HERE Maps is niet van Microsoft en Nokia mag doen wat het wil natuurlijk.

Daarnaast is de strategie van Microsoft heel duidelijk. De eigen platformen zijn net zo belangrijk als die van de concurrenten. Het is en blijft een software bedrijf die zo veel mogelijk gebruikers wil betrekken. De teams van Skype/Office en OneDrive zullen dan ook via die strategie werken. Dat is jammer voor Windows Phone gebruikers (zoals ik) maar ik begrijp de strategie wel.
8 maal zoveel ruimte. Dat is 1 reden.
Als je Onedrive had gekend in de context Office 365(Sharepoint) + Onedrive Business dan was je waarschijnlijk tot een andere conclusie gekomen. Namelijk dat Onedrive in combinatie met Sharepoint en meerdere gebruikers een waardeloos product is. De synchronisatie problemen van Onedrive hebben mij en het bedrijf uren gekost en een hoop frustratie.
Ik kan alleen maar hopen dat de samenwerking uiteindelijk leidt tot of het uitfaseren van Onedrive en dan volledige dropbox integratie (mijn voorkeur), of dat ze Onedrive in de tussentijd dat Dropbox ze helpt velen malen beter maken dan het nu is.

Zelfs in de O365 trainingen van Microsoft roepen ze dat Microsoft 1 grote uitdaging heeft( nog netjes gezegd) en dat is Onedrive bugs verhelpen.

Dus, lang leve Dropbox en nu kijken hoe snel ze alles kunnen integreren.
Het is me nog niet duidelijk of Dropbox volgend jaar ook gebruikt kan worden icm Sharepoint
Microsoft kan niet eens zonder Windows Phone.
Snap niet dat je daar ook maar een moment aan twijfelt.
En WP10 staat nota bene al op voor 2015..

En nee, niks afstoten, het komt er naast. Top toch?
Windows RT gaat eruit en wordt vervangen door Windows Phone. Blijven er dus straks 2 versies over: Windows 10 (of 8 .1 nu natuurlijk nog) voor hybrids en pc's en Windows (Phone) voor tablets. Het woord "Phone" zal ook verdwijnen straks.

Dus nee, ik denk niet dat Windows Phone wordt afgestoten, integendeel.
Microsoft is er niet op uit om de grootste data store te worden. Ze leveren het als aanvullende service op hun bestaande software. Dit is vooral een slimme move, want elke dropbox gebruiker wordt nu Office aangeraden in plaats van Google Docs.
Kunnen we dan niet beter gewoon "cloud storage" gaan standaardiseren, zodat elke service op elke cloud service provider kan draaien?
en de mogelijkheid tot een Cloud JBOD O+
Inderdaad, een echte win-win situatie dit lijkt me zo. Zouden meer bedrijven moeten doen :)
Bovendien, heeft dropbox al een add in hiervoor geschreven, maar het is fijnre als het standaard wordt meegeleverd
Het is bovendien goed om te koppelen met andere platforms als alleen hun einge Onedrive want dan kunnen ze niet van misbruik van hun dominante martktpositie worden beschuldigd door bijvoorbeeld de EC obv de antitrust wetgeving van de EU.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 4 november 2014 17:28]

Allemaal goed en aardig, en hoewel voor mij redelijk irrelevant, zet ik geen privé data op de servers van een Amerikaans bedrijf!

BitTorrentSync werkt net zo goed voor mij, en heb daarmee alles in eigen hand, en Synced alleen als ik via WiFi verbonden ben.
Totaal niet te vergelijken product.
Niet vergelijkbaar?

Gooi bestand in een bepaalde map, en die wordt automatisch ge Synced met mijn prive cloud, hoe is dat anders dan bij Dropbox?

En mijn prive cloud is zeker net zo veilig als het niet veiliger is, en alles in eigen beheer.

Want nu kan ik ook bestanden syncen wanneer ik ze nodig heb, maar ook via email een enkel of meerder bestanden delen, net als bij Dropbox.

Ben zelf just van Dropbox afgestapt, en over gegaan naar BitTorrentSync om alles in eigen hand te houden, en dat zonder functie verlies.

[Reactie gewijzigd door player-x op 4 november 2014 18:28]

het nadeel van die torrent meuk is :

A heen ongelofelijk inefficient en belastend protocol heel erg veel i/o zonder dat je daar iets mee wint, op een pc of laptop merk je dat misschien niet maar wel op een telefoon of tablet..
B je hebt geen centrale opslaag waar je on-demand data vanaf kunt plukken, dus moetje overaal evenveel diskspace verspillen...

deze oplossing is misschien leuk voor het snel en gemakkelijk dupliceren, maar heeft zeker niet de voordelen van cloud opslag, dat zou je pas krijgen als je een pakket als owncloud om zou bouwen om gebruik te maken van torrentsync maar dan praat je nog over een niet al te best presterende php aplicatie,
A - Ik haal gewoon volle WiFi snelheid met mijn Lumia 920 als ik ergens op WiFi inlog, gebruik geen databundel om te Syncen, tenzij ik iets nodig heb van mijn server, van de inefficiëntie heb je geen last als je een enkele verbinding gebruikt, je hebt dan veel minder overhead.

B - Ja hoor, heb alleen op mijn server een 100% kopie staan, en nergens anders, terwijl ik van andere device's en PCs nog steeds de mappen kan doorzoeken zonder te Syncen.

En ik ben uitermate spreken over de prestaties van de app, zowel op handheld als op PCs max ik gewoon mijn verbinding uit, en het fungeert voor mij toch echt als een privé wolkje.

Ga hier en de post er onder op de meeste tegen argumenten in, en eigen beheer bevalt mij prima.

Maar onbekend maakt onbemind, ik hoop dat de redactie eens een artikel aan BitTorrentSync zal besteden, imho een app die het zeker waard is.

[Reactie gewijzigd door player-x op 4 november 2014 20:36]

Maar dan heb je dus wel zelf 24/7 een server ddraaien. Kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen even handig is.
Ja, maar dat is vanzelfsprekend dat je een 24/7 daar voor nodig hebt, en de software/app kan ook prima op een NAS draaien.
Vanzelfsprekend != handig.

Bij dropbox of drive wordt dit voor je geregeld, en persoonlijk zet ik er geen gevoelige info op. Voor mij persoonlijk heeft Sync dus weinig meerwaarde.
Geen idee of je ook soms 'over het hekje' leest, maar dit artikel is van 01/10 en gaat exact over wat jij wilt ;)

Artikel van de concurrentie: http://nl.hardware.info/r...-workshop-bittorrent-sync
Prive data is geen reden om geen Dropbox te gebruiken. Je kunt gewoon client-side je data encrypten, en dat wordt het encrypted naar en van de cloud gezonden. Geen NSA die daar iets mee kan.
En met tooltjes als Cloudfogger o.i.d. gaat dat volledig transparant. Eénmaal instellen, en daarna merk je er nooit meer iets van. Véél handiger dan een eigen cloud te maken.
Véél handiger dan een eigen cloud te maken.
Dat zeg je nu wel zo makkelijk, maar had na de eerste opzet van en gewenning BitTorrentSync had ik snel alles onder controle.

En BitTorrentSync zet ook gewoon een encrypted verbinding op, daar hoef ik niet eens een extra app voor te installeren.

Daarnaast is het oude vertrouwde SFTP protocol nog steeds prima bruikbaar om de data op mijn 45TB server te doorzoeken, zelfs met mijn WP.

Hier een goede beknopte uitleg hoe BitTorrentSync werkt.

Ja BitTorrentSync is iets meer werk de eerste keer, en mensen waar je bestanden mee wilt delen moeten het eerst installeren.

Maar al mijn vrienden en kennissen waar ik bestanden mee deel hebben BitTorrentSync al ge installeert, en zelfs mijn pa een echte digibeet, heeft geen problemen het te gebruiken om bv foto's en video's uit te wisselen, en we maken er vaak gebruik van daar ik in Noorwegen woon.
Ik ben al jaren dropbox gebruiker, maar sinds de flexibiliteit van Google Docs ben ik overgestapt. Is dit directe concurrentie van het monopoly office-pakket?
Dit is directe concurrentie van Google Docs, maar MS heeft geen monopolie op online office paketten. In tegendeel, ze komen pas relatief laat op de markt. Overigens wel met een heel erg goed online pakket, maar het kost dan ook geld om het te gebruiken (office 360). Voor Dropbox is dit een opsteker, want ik kan zelf nog wel wat van dit soort aanvullende diensten rondom dropbox gebruiken.
De online versie van Office is gewoon gratis. Je hebt alleen Office365 nodig als je de volledige Officesoftware erbij wilt of als je met de mobiele apps op iPad en Android ook documenten wilt kunnen bewerken. Voor lezen heb je geen abonnement nodig en kun je de gratis app installeren.
(tenminste, zo heb ik de afgelopen tijd de berichten over Office voor Android en iOS gelezen)
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit wel zeer prettig vind. De desktop applicaties van Microsoft voor OSX zijn echt niet meer van deze tijd, laat staan Office voor linuxachtigen. En met de laatste (officieële) HTML5 standaarden en de upcoming ECMAScript 6 is het web niet meer inferieur aan de desktop dus wat mij betreft geven ze de desktop-applicatie ontwikkeling langzamerhand op in het voordeel van web-based (met technieken zoals offline browser opslag om ook on the go the kunnen werken).
Onlangs is de nieuwe office voor OS X aangekondigd en getoond.

Persoonlijk vind ik HTML5 en ECMAScript 6 nog steeds niet op het niveau van desktop apps. Ben blij dat er nog steeds native apps ontwikkeld worden. Geen enkele online spreadsheet editor haalt het kwa snelheid in vergelijking tot Excel als applicatie.
Er wordt niet gelinkt naar de online services maar naar de desktopversie. Zie artikel
Ik denk dat je daar een punt hebt. Ik denk dat we in de toekomst veel vaker online programma's gaan gebruiken i.p.v. offline op je computer geïnstalleerde. Neem bijvoorbeeld Adobe die samen met Google een online versie van hun programma's voor Chrome OS hebben gemaakt.
Sommige iOS apps van Microsoft, bv OneNote, kan al overweg met Dropbox en TheBox sinds vorige week.

MS Office op iPad nog niet volgens mij.
Mooi, als vervolg hoop ik op iCloud drive integratie.
Superslim zo kunnen bestaande dropbox users in aanraking komen met onedrive.

Office 365 + Onedrive is nu 1TB binnekort ongelimiteerde opslag voor 10euro/ maand (uitgaand van 5pc's abbo)
Dropbox is 1TB voor 10 euro/maand
Denk dat Microsoft eindelijk de juiste weg heeft gevonden. Bieden ondersteuning voor alle platformen, komen voor hun eigen product met eenheid voor alle apparaten en gaat nu dus ook een verbintenis aan met een concurrerende dienst.
About time. Ergerde me rot dat ik steeds op "Computer" en dan de map moest op zoeken ipv gewoon voor dropbox te kiezen. Hoop ook dat het niet standaard steeds weer op OneDrive springt.

De office intregratie in dropbox vind ik weer minder. Komt weer zo over op mensen die er niet veel van snappen dat Microsoft Office het enigste product is die dat kan bewerken.
waarom stap je niet gewoon over op onedrive
Ik ben|was zelf ook een tevreden dropbox gebruiker. Maar uiteindelijk heeft het aantal beschikbare GBs me doen overlopen. Tientallen op Onedrive en nu zelfs 1 TB nu ik office 365 heb. Binnenkort zelfs onbeperkte ruimte
omdat we met school en werk beide dropbox gebruiken.
Onedrive komt op het werk niet door de proxy heen... :/ Dropbox (nog) wel.

Proxy is door een stel eieren veel te streng afgesteld... Binnenkort wordt Dropbox ook wel geblokkeerd maar vooralsnog komt hij er nog doorheen.

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 5 november 2014 16:26]

About time. Ergerde me rot dat ik steeds op "Dropbox" niet direct mijn documenten in Office kon bewerken. Hoop ook dat Office standaard niet steeds weer op Dropbox springt.

De dropbox intregratie in office vind ik weer minder. Komt weer zo over op mensen die er niet veel van snappen dat dropbox het enigste product is die dat kan opslaan.
Weer een uitdaging om zakelijk dropbox te blokkeren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True