Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 160 reacties

Microsoft maakt Office voor iOS en Android gratis. Gebruikers hebben niet langer een Office 365-abonnement nodig om bestanden online op te slaan en te bewerken. De Android-versie van Office komt begin 2015 voor het grote publiek beschikbaar.

De gratis versie van Office voor iOS en Android geldt alleen voor consumenten, zegt Microsoft. Bedrijven moeten nog altijd een Office 365-abonnement hebben om de apps te kunnen gebruiken. Consumenten kunnen met Office 365 bovendien opslag bijkopen. Gebruikers zonder abonnement zitten vast aan de reguliere opslagcapaciteit van 15GB, Office 365-gebruikers hebben momenteel 1TB maar krijgen binnenkort 'onbeperkte' opslag.

Microsoft brengt bovendien iPhone-versies uit van zijn Office-applicaties; de versie voor iPad bestond al en krijgt donderdag een update. Er is wel een preview van de kantoorsoftware voor Android, maar de release voor het grote publiek vindt volgens Microsofts planning begin 2015 plaats.

Met de stap om het gebruik van Office gratis te maken voor consumenten wil Microsoft naar eigen zeggen het gebruik van de kantoorsoftware door iedereen en overal stimuleren. Vermoedelijk wil het daardoor ook de concurrentie de voet dwars zetten door het grootste obstakel voor het gebruik van Office op mobiele apparaten weg te nemen. Het gratis maken van Office op Windows Phone is overbodig; de kantoorsoftware staat al sinds jaar en dag voorgeïnstalleerd op Windows Phone-toestellen.

Office voor Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (160)

Ik ben welk benieuwd welk verdienmodel hierachter zit, en hoe het zit met de privacy voorwaarden. Want echt 'gratis' bestaat bijna niet.
Het verdienmodel is betaalde desktopsoftware. Anno 2014, na vijftien jaar smartphones en vijf jaar iPads is Office software op tablets/telefoons nog steeds een hele kleine markt, vrijwel al het geld wordt nog steeds met Office voor (enterprise) desktop verdiend, en het ziet er niet naar uit dat dit erg verandert. Als je er toch nauwelijks geld mee binnenhaalt, dan kan je als MS net zo goed deze 'light' versies gratis weggeven.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 november 2014 15:32]

Precies, ik ken bijna niemand die office gekocht heeft.

Dat pakket is voor consumenten echt veel te duur, als je ziet hoe en hoe weinig mensen het gebruiken.
Te duur? Te veel geld? Dat is objectief, ik vind het namelijk niet veel geld voor het krachtige pakket. En met de tegenwoordige Office 365 is de investering nog verder gedaald.
Je hebt helemaal gelijk dat het voor het pakket niet teveel geld is.

Maar laten we eens kijken wat 95% ermee doet ( even de scholieren buiten beschouwing gelaten)

Ik typ af en toe een stukje tekst van CA 300 woorden (dag mag niet langer ivm beschikbare ruimte). Dat kan makkelijk in notepad++ deze heeft alles wat ik nodig heb.

Ik hou wat excel sheetjes bij, Openoffice (of libreoffice) voldoen hiervoor ook prima.(overigens ook voor het typwerk van hierboven).

Office is/was een duur pakket wanneer je het eigenlijk niet/nauwelijks gebruikt. Wanneer je het volledig gebruikt is het de prijs zeker waar, maar dat gebeurd zelden prive.
Daar heb je zeker gelijk in, niet iedereen. Maar als ik, student, kijk hoeveel ik office gebruik buiten school om gebruik, dan ben ik blij dat ik het heb. En niet alleen de losse programma's op zich, maar de combinatie dat ik met word, aan de hand van een excel sheet met 100+ mensen, een email kan sturen waarin ik elk individu persoonlijk (lijk) aan te spreken, is het voor mij waard. Vooral omdat dit met macro's prachtig is uit te breiden

En daarna wordt het zo veel gebruikt, dat je bijna nooit last hebt van compatibiliteit problemen, omdat bijna iedereen het gebruikt.
Als student betaal je zelfs maar 79 euro voor 4 jaar!

Office 365 voor Hoger Onderwijs
En soms betaal je helemaal niets, omdat je school al voor office365 betaald! Log in, ga naar instellingen voor Office 365 -> Software en downloaden. Zo kon ik via mijn school de nieuwste Outlook versie voor OS X al direct downloaden. Ideaal! :)
Die heb ik ook al :) Maar dat is meer een persoonlijk argument dan een algemeen, want niet iedereen kan dit krijgen.

Maar ook dit is een manier om klanten te vergaren, nu betaal je vrijwel niets voor Office en 1TB opslag, maar over 4 jaar wil je toch je data behouden en met office blijven werken en zal je dus een normale subscriptie moeten aanschaffen. Niets mis mee verder, voor wat je er voor krijgt.
er zit natuurlijk meer dan word en excel in office365
1TB could storage, Skype belminuten. outlook nog steeds de onovertroffen email client.
Skype belminuten zitten kennelijk niet in Office 365 voor bedrijven? Ik dacht van "hoera, eindelijk iets waar ik wat aan heb", maar dat lijkt tegen te vallen. Als ik hierheen ga zeurt het dat m'n wachtwoord te lang is en dat de account niet bestaat. Soit, terug naar het negeren van de hele handel.
Skype is een consumer product, Lync is voor de bedrijven
Maar je geeft zelf al aan dat dat ook prima met gratis software kan. Dan is Office gewoon niet voor jou bedoelt. Ik vind een Audi A8 ook te duur als ik hem enkel zou gebruiken om boodschappen mee te doen, maar niet om dagelijks veel mee te rijden. Voor de boodschappen koop je dan een C1 ofzo.

Ik gebruik ook Office voor school en dat is ook echt wel nodig. Het is dat ik het gratis krijg via MSDN maar anders zou het pakket zeker zijn geld waard zijn.

Ik vind het dus niet logisch om te stellen dat het pakket te duur is omdat sommige gebruikers net zo goed een gratis programma zouden kunnen installeren.
Heb nu sinds kort de Office 365 Family.
Officiele Office 2013 (Word, Excel, Access, PowerPoint, Publisher, Outlook en altijd de laatste office) licentie voor 5 Microsoft accounts.
Bovendien ook 1TB OneDrive storage per Microsoft account.
Voor ¤99/jaar is dit nu niet veel te duur.
Ik vind dat rete duur. Office 2007 of office 2013 met alle respect maar die doen exact hetzelfde. Ik gebruik al 5 jaar dezelfde office en heb een gratis dropbox account. Voor totaal 25 euro in 5 jaar heb ik denk ik een betere deal.
Wat dus voor 1 pc te gebruiken is(Office 2013). Het bedrag keer 5 = 125 euro per jaar, en dus duurder dan het pakket voor XIU. En dan laat ik de grotere(onbeperkt als ik het laatste nieuws goed gelezen heb) cloud opslag en altijd nieuwste versie nog buiten de vergelijking.
En hoe veel mensen gebruiken meer dan 1 pc voor het bewerken van documenten? Ik heb meerdere computers thuis maar dat soort dingen doe ik toch echt altijd op dezelfde. Dan heb ik tenminste alles bij elkaar.
En documenten in de cloud wil toch niemand meer met alle spionage en profiling van tegenwoordig? Cloud is leuk voor muziek en filmpjes maar voor documenten die mogelijk gevoelige informatie bevatten moet je dat echt niet willen.
Al mijn mobile devices kunnen Office documenten openen/lezen. Als ik ze wil editten, dan doe ik dat op een van mijn vaste machines met LibreOffice. Kosten: ¤ 0,-. Voor die ene keer dat ik Office tegenwoordig nog nodig heb voldoet dat ruimschoots. Ik snap niet dat consumenten überhaupt geïnteresseerd zijn in Office365. Voor bedrijven snap ik het nog wel een beetje, maar privé? Misschien zijn ze aan deze gratis alternatieven veel klanten verloren en dat dat de reden is om het nu gratis te maken?
Je vergeet alleen 1 ding: de support.
Microsoft ondersteund alleen nog maar gratis: installeren, downloaden, activeren.
Voor alle andere (technische) zaken moet je betalen bij losse pakketten zoals 2013.
Alleen bij de abonnementen (zoals 365) zit gratis hulp in begrepen.
Als je 1x moet bellen voor hulp heb je het geld al 'terugverdiend' :).
office is juist voor consumenten altijd redelijk goedkoop geweest, zeker voor wat het allemaal bied, ken bijna niemand die office niet gekocht heeft (op de mensen op mijn school na, want wij krijgen gratis office van't school).
In de tijd van ofice xp en office 2003 waren er nog een aantal met een gepirate versie, maar nu heeft denk ik iedereen die ik ken wel een aangeschafte versie
Pages/Keynote/Numbers werken even goed, dus hier 1 die niet MS Office heeft gekocht. Bovendien prefereer ik PDF formaat ver boven de word documenten. Word documenten zijn naar mijn mening altijd chaotisch geweest (niet echt ogend mooi).
Met Word 2013 kun je ook gewoon opslaan in PDF. In ieder geval, dat werkt hier, maar ik heb ook Adobe Acrobat Pro geinstalleerd. Wellicht komt het daardoor.

Wel is het zo dat de opmaak een beetje kan verschillen als je in PDF opslaat, erg irritant.

Als je gewoon wysiwyg wilt zou ik LaTeX ofzo gebruiken. Werkt ook top, maar voor school wil iedereen per sé .docx'jes hebben...
Integendeel. Voor school wordt een pdf verwacht. Ze zouden niet mogen verwachten dat iedereen MS Office gebruikt. En LaTeX is niet wysiwyg :)
Om door te sturen zijn pdf's inderdaad handig, om te bewerken zijn, zeker in bedrijven, word documenten toch iets handiger.
Zijn zat mensen die illegale versie draaien, ik ken zelf niemand die office legaal heeft.
Ik zelf ook niet en waarom niet omdat ik er niks mee doe zowat, ik heb als voorbeeld de afgelopen 2 weken geen word of iets gebruikt.

Email gebruik ik web client overal bij de hand veel makkelijker, dan is office pakket gewoon duur voor die enkele keer.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 6 november 2014 17:25]

Als je het toch nooit gebruik waarom dan illegaal downloaden en gebruiken? Waarom dan niet gewoon voor die enkele x openoffice of libre office gebruiken?
Ik zit er ook aan te denken er idd af te gooien, ik installeer alleen word excel en PowerPoint waar van ik de laatste nog niet 1 keer gestart heb sinds 2 jaar mijn pc geleden geïnstalleerd is.

Als ik zo bedenk excel ook nog niet eens volgens mij, op mijn werk gebruik ik het veel maar ik heb een werk laptop.
Het is ook niet voor consumenten bedoeld. Daarvoor heeft MS andere producten die beter passen en goedkoper zijn.
Op mijn Nokia smartphone uit 2000 stond ook een Office pakket (ik geloof QuickOffice, maar dat weet ik niet 100% zeker meer), en lang voor de komst van de iPhone was er al een levendige markt in software voor Symbian en Windows Mobile. Wat de iPhone introduceerde was vooral de centrale App store. Verder verkochten vijftien jaar geleden de voorlopers van de tablet (iPaq's en PalmPilots) heel aardig, ook die konden met Office pakketten worden uitgerust.

Maar mijn punt is, Office pakketten op mobile devices (van MS en van anderen) bestaan al jarenlang, en er wordt ook al even lang weinig geld mee verdiend tov Office pakketten voor desktop. De markt was klein, is klein, en zal waarschijnlijk ook klein blijven - als er toch niks te halen valt, dan kan je het net zo goed gratis maken.

Zie ook bv met email voor consumenten. Het overgrote deel van de mensen wil er niets voor betalen, dan kan je het net zo goed gratis maken en je centen verdienen met betaalde email/groupware voor bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 november 2014 16:28]

Maar een 'Office' pakket is natuurlijk niet 'het office' pakket. Net als googlen regelmatig gebeurt op Bing ;-) QuickOffice is een afgeleide van OpenOffice van Sun
Tsja, pocket PC 2000 had toch echt een officiële mobiele office versie. De Android en iOS versies gaan nu ook niet het office pakket hebben kaar een mobiele variant. Daarin is dus niet veel veranderd in de afgelopen 14 jaar. Enig verschil is dat Microsoft het nu niet enkel 'gratis' meer aan bied voor eigen devices maar dat is in de huidige marktverdeling eigenlijk alleen maar hartstikke logisch
Wat overigens overgenomen is door Google
Windows Mobile was geen serieus telefoon OS. De interface was verschrikkelijk, applicaties geschreven voor het OS draaiden nauwelijks (ik zag altijd alleen maar foutmeldingen tijdens het opstarten) en je kon er eigenlijk weinig meer mee dan met een dumbphone. Het was toch echt de iPhone die de concurrentie eindelijk eens een schop onder de kont gaf. Zonder iPhone zou de smartphonemarkt er nu een heel stuk grijzer uitzien.

Zelfde met tablets overigens. Ze bestonden inderdaad al langer, maar niemand wilde die dingen hebben zolang er Windows op stond, wat helemaal niet geschikt was voor touch tot aan Windows 8.

Overigens ben ik het wel met je eens dat er weinig markt is voor kantoorsoftware op smartphones en tablets. Wie typt er nou weer voor z'n lol documenten op een touchscreen? Ze kunnen het inderdaad net zo goed gratis maken want ik denk dat er toch niemand bereid is te betalen voor het bewerken van documenten op z'n kleine telefoonscherm.
Ik heb nochtans jarenlang met windows mobile telefoons rondgelopen en voor zijn tijd was het zeker geen slecht OS. De interface was niet bedoeld om zuiver met de hand bediend te worden en je kan die dus zeker niet zomaar vergelijken met wat we vandaag gebruiken.

Je kon er evenwel verdomd veel mee in vergelijking met een dumbphone. In principe hoeft een WM device niet veel onder te doen voor een moderne smartphone. Toegegeven, er was toen nog geen sprake van app stores maar je kon er perfect mee surfen, mailen, navigeren, spelletjes op spelen, muziek luisteren, ...

En in tegenstelling tot de moderne systemen was het een zeer open platform. Door je bestanden browsen of het register aanpassen? Ging allemaal vanzelf. Programmas vanaf een externe bron installeren? Geen probleem. Zelfs knippen, kopiëren en plakken heeft er altijd in gezeten.
Eens. Alle smartphones voor 2007 waren verschrikkelijk.

Maar wel heerlijk dat er nu gratis Office is. Niet lekker om hele boeken mee te schrijven, maar wel lekker om een paar aanpassingen aan je document te kunnen maken! Hoef je niet meer bang te zijn dat een ander deel van je document daarna opeens niet meer leesbaar, verminkt of slecht geformatteerd opgeslagen wordt!
Het lijkt me erg handig, maar het in geen garantie tegen conversieproblemen. Documenten gemaakt in office voor Mac doen het niet altijd goed op Windows en vice versa. Ik zie dit regelmatig voor PowerPoint en Word. Ik verwacht het dat dit met de mobiele applicaties niet anders in.
Office voor mobile is gemaakt om documenten identiek weer te geven zoals deze worden weergegeven in Office 2013. Daar zou dus geen verschil in mogen zitten. Met de volgende office for Mac gaat dit ook gelijk trekken zodat de verschillen wegvallen tussen de verschillende platformen.
wat een onzin, waar haal je vandaan dat de documenten tussen osx en windows niet volledig gelijk zijn?

als je gewoon opslaat in de bekende standaard opslagformaten zijn de bestanden 100% compatibel (lig tussen de laatste versies van de software voor zowel Mac als Win).

Ik heb ze beide draaien op mijn MBP en draai via parallels zowel Windows 8.1 als Yosemite, en heb deze problemen nog nooit gehad.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 7 november 2014 11:16]

Toch zie ik het regelmatig gebeuren dat bij een presentatie alles verschoven is oid. Ik stuur ook regelmatig documenten rond ter beoordeling en opmerkingen, track changes en noten blijft een probleem.
Alles met de laatste versies en docx en pptx.
Half eens. Voor hun tijd waren het geode mooie OSen. In 2007 was het Apple iPhone OS ook heel mooi, maar in vergelijking met nu is het toch wel 'lelijk'. 'Lelijk' tussen quototjes omdat het niet echt volledig lelijk is, maar we hebben al beter gezien nu, maar toen nog niet.
Het was niet echt geschikt voor de gemiddelde consument, maar je kon echt wel leuke dingen doen met windows mobile devices hoor... Internetten, films kijken (die je dan wel eerst op de PC moest downloaden en converteren, dat wel), spelletjes spelen (NES emu bv), het werkte allemaal niet zo goed als dat we nu gewend zijn, maar voor die tijd was het fantastisch.
mijn Psion 5M heeft standaar office word exel powerpoint
Ja we hebben al meer dan 15 jaar smartphone's , zelf heb ik er nog twee van c.a. 12 jaar oud bezit. Nee de iPhone was niet de eerste en dat heeft Apple ook nooit beweerd. Ze hebben het wel een nieuwe fase ingeblazen.

Ook je stelling van de iPad is niet waar ook, ik weet niet hoe je bij die wijsheid komt maar er waren al lang tablets met windows mobile met Applicaties (bijv. voor restaurants en onderwijs) die met desktop applicaties konden communiceren. Echter heeft Apple er een dusdanige boost eraan gegeven maar dan wel op een extreem succesvolle manier.
De iPhone is geenszins de eerste smartphone. Er bestonden al langer smartphones, met en zonder touchscreen, met en zonder kleurenscherm. Het enige dat Apple heeft gedaan, is afkijken, leuk grafisch schilletje gemaakt, en releasen.

Mijn oude Nokia 6210 Navigator mocht je met recht een smartphone noemen. Alleen werkte het ding natuurlijk ontzettend Nokia-esque.
Dat was geen telefoon toch? Meer een tablet... een PDA dus.
Uiteindelijk waren ze er ook met telefoon....

Toen ze al hun marktleidende positie kwijt waren...
Het is ook handig om even een documentje te kunnen bekijken op je telefoon, of om een kleine bewerking te doen, maar verder is het natuurlijk fijn dat je op je werk en 's avonds, wanneer je thuis bent, op de betaalde desktopsoftware alles kan doen.
Fijn zou ik t niet noemen, handig misschien :+ ;)
Het verdienmodel mag dan wel de desktop-versie zijn, ik denk dat de 'microsoft mobile' afdeling, hier niet blij mee is. 'Echte office' is voor veel mensen toch een van de redenen om een WindowsPhone te kopen. Ik vraag me sterk af of dat dit geen invloed gaat hebben op het marktaandeel van Windows Phone.
Ik denk dat dit wel meevalt - als ik het op mezelf betrek, ik zit te overwegen om binnenkort van Android naar WP over te stappen, maar Office staat echt helemaal onderaan het lijstje van redenen.
Ergens gelezen;

Microsoft tegen "de jeugd":
Maar als jullie geen Windows-telefoon / tablet hebben, dan hebben jullie geen MS-Office / Exchange!
"Jeugd":
OK, goed, houdoe!
Maw, de 'jeugd van tegenwoordig' is niet afhankelijk van MSFT en kan prima leven zonder MS Office en Exchange. Als de keuze is Windows Phone met MS Office en Exchange ondersteuning of een iPhone/ Android-telefoon, is de keuze al lang gemaakt. Zie (gebrek aan) marktaandeel Windows Phone.

Hierdoor gebruikt de "jeugd" bijna helemaal geen MS Office / Exchange meer, waardoor Microsoft ook geen Office / Exchange meer kan verkopen aan de scholen / universiteiten / bedrijven waar deze "jeugd" leert / studeert - en zakt hun verkoop van Office / Exchange - en dientengevolge ook Sharepoint / AD / Windows Server langzaam in een plumppudding in elkaar.

Dit komt natuurlijk omdat voor de "jeugd" MSFT totaal irrelevant is, in vergelijking met bedrijven als Google en Facebook. De enige manier om daar nog iets aan te veranderen, is door het gratis aan de "jeugd" weg te geven. Net zoals 'gratis' MSO ripoff Kingsoft Office die - met geld van de Chinese ovreheid - prima draait op Android, maar ook Google documents!. Dus, 'dikke middelvinger' aan de "Microsoft Mobile" afdeling.

Die laatste afdeling is namelijk jarenlang miljarden in gepompt. Heel Windows Desktop is aangepast om die afdeling te helpen, en resultaat 0,0.
Erger nog: Bedrijven die massaal bij Windows weg (willen maar niet kunnen) lopen omdat ze de "mobiele touch-interface" door de strot geduwd krijgen, maar hun werknemers bijna allemaal nog met de muis werken.

Ballmer zag dat niet zo omdat hij in het verleden leefde waar mensen afhankelijk zijn van MSFT, er toch geen concurrentie is en waar "Developers, developers" het lieftst voor MSFT-platformen programmeren. Dus nu mag de realistischere Nardella proberen terug te komen uit deze hopeloze situatie.

[Reactie gewijzigd door kidde op 7 november 2014 16:26]

Hun 2de model is wat hier aan gekoppeld is, Office 365. Voor een paar euro in de maand meer opslag, hele office pakket voor je PC, tablet én telefoon.

Ze zetten gewoon hun 'instapmodel' gratis in de markt, om mensen over te halen naar de betaalde (onedrive/office) varianten.
Ik denk (ik kan het mishebben) dat hij meer doelt op het feit dat de documenten die hiermee op online devices bewerkt worden met deze "gratis" apps, meteen ook volledig in handen van MS zijn.

Er zijn genoeg mensen die bij oudere Office versies op de PC blijven, juist vanwege dat online gedoe wat er nu altijd bijzit.
Sinds MS ook zijn oog heeft gezet op Big Data, valt dit compleet in het plaatje.

Ja, ik weet dat ze een grote(-re) inkomstenbron hebben uit hun software en zelfs hardware, maar er valt niet te ontkennen dat MS ook zijn ogen ook heeft gezet op Big Data.
Dat doen ze omdat ze zien dat het werkt.
En om dan gratis een Office app weg te geven waarmee je je documenten kan bewerken klopt daarmee.

En, aluhoedje op, misschien ook wel omdat ze vriendelijk verzocht worden, door "derden". Maar dat is weer een beetje een vreemde opmerking.
Als je er toch nauwelijks geld mee binnenhaalt, dan kan je als MS net zo goed deze 'light' versies gratis weggeven

Office op tablets en telefoons is vooral een 'viewer'. Door de viewers gratis te maken, promoot je het ecosysteem tov concurenten.

Office is inmiddels de grootste inkomstenbron van Microsoft, dus dit is dan heel logisch.
En ze moeten toch ook concureren met Google apps.
Tevens, als je mensen ergens van afhankelijk maakt zullen ze er sneller voor kiezen dat product te gebruiken. In dit geval zouden ze dan Office kunnen gaan kopen om maar gemakkelijker op een windows of Mac machine meer functies te krijgen en offline kunnen werken.

En je zal ook best met een tablet offline kunnen werken maar niet op een PC/Laptop. Daar zit je vast aan de brouwser en een internet verbinding.
Apple's office suite is toch ook gratis voor iOS? Heb je bij Apple dezelfde twijfels qua privacy?

Dit is een stap van Microsoft om gebruikers te "lokken". Als ze 1 been binnen hebben is de kans groter dat je ze ook weet te "verleiden" tot andere producten die wel geld kosten.
Apple's verdienmodel is het verkopen van hardware, die van Microsoft het verkopen van software. Office is een van de grootste inkomstenbronnen van Microsoft. Dat is nogal een verschil.

Ik denk dat het voornamelijk een marktaandeel kwestie is. Jarenlang was Office de enige standaard voor office software. Tegenwoordig heb je steeds meer concurrentie, waaronder een aantal gratis. Deze worden voor een almaar groter wordende groep mensen voldoende. Dat is slecht nieuws voor Microsoft want daardoor wordt de vanzelfsprekendheid van Office in het bedrijfsleven ook langzaam aangetast.

Op termijn is dit een van de grotere problemen van Microsoft, samen met het beperkte marktaandeel dat ze weten te veroveren in de mobile wereld. Wellicht dat Surface 3 dit weet tegen te gaan, maar ook op OS gebied is Microsoft geen vanzelfsprekendheid meer.

Ze zullen nog steeds een/de grootste speler blijven, maar met beduidend meer concurrentie.
Je bewering dat Microsoft software verkoopt is van een aantal jaren terug. Met de komst van de nieuwe CEO is Microsoft duidelijk aan het veranderen. Ze willen klanten binnen het Microsoft ecosysteem hebben. Als je gratis Office hebt op je ios apparaat, en het bevalt je, kan je overwegen om alsnog een 365 abonnement te nemen. Vervolgens heb je SkyDrive, wat geintegreerd is in Office, zodat Microsoft daar klanten voor krijgt, en wellicht een marktaandeel van DropBox wegsnoept. Daarna kunnen mensen overwegen om voor een Surface tablet te gaan in plaats van een iPad, en wellicht zelfs voor Windows Phone. Door ze te "lokken" met een gratis office op iOS en Android, openen ze de deur voor potentiele klanten voor hun andere, betaalde producten.
http://www.microsoft.com/...cast/FY15/Q1/default.aspx

Winst - omzet: (in miljoenen natuurlijk)
Devices and Consumer Licensing: $ 3,818 - 4,093
Computing and Gaming Hardware: $ 479 - 2,453
Phone Hardware: $ 478 - 2,609
Devices and Consumer Other: $ 312 - 1,809
Commercial Licensing: $ 9,100 - 9,873
Commercial Other: $ 805 - 2,407
Corporate and Other: $(64) - (43)

Totaal: $ 14,928

Wat valt hier aan op: de twee licencing takken dragen de grootste winst, beide met een winstmarge ruim boven de 90%. Dat ondersteund toch redelijk mijn verhaal. Het is helaas niet helemaal duidelijk wat het aandeel van de cloud services is, maar bv 365 heeft 7 miljoen subscribers. Dat gaat dus om een paar honderd miljoen dollar. Een klein onderdeel van de 4 miljard van de rest van de licenties, als het er al bij zit. De other categorie is ook best mogelijk, aangezien de onkosten van cloud services hoger zijn dan een winstmarge van 90+% doet vermoeden.
Hetzelfde zal gelden voor de commerciele cloud-services. Er zit flinke groei in, maar die valt in het niet bij de opbrengsten van vooral Windows en Office.

Dus de nieuwe CEO, die er nog lang geen 'jaren' zit, zal best inzetten op Cloud maar voorlopig is het licenties die het geld binnen brengen. Je kunt hooguit zeggen dat Microsoft in aan het zetten is op Cloud voor de komende jaren.
Ik ga voorlopig er vanuit dat ze met de gratis mobile Office mensen aan de PC-office willen houden.

[Reactie gewijzigd door curumir op 6 november 2014 19:20]

Heeft ms niet net een deal met dropbox afgesloten vwb office?
Cloud is niet het issue als het om office gaat.
Ik vindt dit wel een goede zaak.
Waarom concurreren OneDrive vs dropbox als je klanten kan binnenhalen met office 365?
MS is op het juiste pad! Geen gesloten ecosystemen meer, zoals Apple en google in dat doen.
Zie hun laatste product de google band. In no time uitverkocht.
waarom? Omdat het beschikbaar is voor o.a. ios, android en Windows phone.
Verkopen van hardware alleen? Volgens mij zit de kracht meer in het aanbieden van een volledig eco-systeem die nauwkeurig op elkaar aansluit. En dat is niet alleen maar hardware maar ook software speelt daar een grote rol. Aan hardware alleen heb je niks.
Natuurlijk, dat betwist ik zeker niet. Het gratis weggeven van iWorks maakt het ecosysteem volgens Apple beter waardoor ze denken meer te verdienen aan de verkoop van hardware. Het is dus niet nodig om licentiegeld binnen te krijgen op dat specifieke onderdeel.
Bij Microsoft zijn Office licenties een van de grootste inkomsten. Dat is nogal een verschil.
Ik denk dat iWorks daar weinig mee te maken heeft ze hebben wel wat professionelere software pakketten in huis hebben wat meer geld oplevert.
Apple's iOS 'office suite' is niet gratis. Elke app kost 9 euro (uit m'n hoofd). Misschien dat daar verandering in komt na deze move van Microsoft.
Apple's iOS 'office suite' is niet gratis. Elke app kost 9 euro (uit m'n hoofd). Misschien dat daar verandering in komt na deze move van Microsoft.
De office suite is WEL gratis als je, volgens mij, vanaf vorig jaar (of zelfs jaar daar voor) een nieuw Apple product hebt gekocht.

Je kan dan gratis de iWork suite downloaden voor OS X en iOS.

Bron: mezelf.
Edax, sus en jij hebben gelijk. Helaas is al mijn Apple hardware van voor de tijd dat de suite gratis bijgeleverd werd, dus als ik naar de App store ga, krijg ik een prijs voorgeschoteld.

[Reactie gewijzigd door wroeter op 6 november 2014 17:14]

Het is weer een hele tijd gratis bij een nieuwe Mac, iPhone of iPad...
Niet? Heb het anders gratis op mijn ipad staan. iPad 2 en iPad3. Nog maar sinds vorig jaar overigens. Net als iPhoto en iMovie btw, ook gratis.

Met andere woorden, in het verleden waren dit betaalde apps, nu niet meer. Voor de desktops is het nog wel een betaalde app overigens! Herstel, ook voor Mac OS zijn ze gratis!

[Reactie gewijzigd door sus op 6 november 2014 16:20]

Even netjes de feiten op een rijtje zetten:

– Alle nieuwe OS X en iOS apparaten krijgen sinds herfst 2013 de iWork suite (Pages, Numbers, Keynote) gratis meegeleverd. En met gratis bedoel ik; je betaalt ervoor via de hardware.

– Oudere OS X / iOS apparaten ingelogd op hetzelfde Apple ID (iTunes account), krijgen de iWork apps eveneens gratis ter beschikking gesteld. Met andere woorden, heb je een iPhone 4 uit 2010 en koop je morgen een iPhone 6, dan krijgt jouw oude iPhone 4 vanaf morgen ook de iWork apps gratis voorgeschoteld.

– Gebruikers van OS X / iOS apparaten gekocht voor herfst 2013 mogen nog betalen voor de iWork apps, totdat ze een nieuw Apple apparaat kopen.

– iWork op iCloud, inclusief document-opslag, is gratis voor alle iCloud gebruikers.

– Hetzelfde verhaal geldt voor de iLife suite (iPhoto, iMovie, GarageBand), waarbij GarageBand gratis is geworden voor alle gebruikers; nieuw en oud.

Hopelijk is het zo duidelijk voor iedereen, al zou Apple eigenlijk gewoon iWork en iLife geheel gratis mogen maken voor iedereen.
aanvulling:

ook de grote OSX updates zijn tegenwoordig gratis.

Onder druk van Apple is M$ nu ook eindelijk bezweken en geeft ook gratis updates van hun windows OS uit.

Deze stap van M$ met gratis office is de daarop volgende, omdat het verdien model voor particulieren (die veelal illegale versies gebruiken) vrijwel nihil is.

Bedrijven en instellingen betalen nu feitelijk voor de thuisgebruikers.

M$ is niet aardig dat ze het doen, ze zullen wel moeten om mee te kunnen komen met de markt.
iLife werd altijd al gratis meegeleverd bij de aanschaf van een Mac, dus ook voor garageband betaalde je al niet.
Zoals met veel apps: een Premium model waarbij de basic functionaliteit gratis aangeboden wordt, en je voor de extra's naar een betalende versie moet overstappen.
Ik denk klanten trekken, hoewel het mooie pakketten zijn, zijn ze nog niet zo uitgebreid als de desktop versie. Gebruiken mensen de mobiele versie,dan zijn ze sneller geneigd om 365 aan te schaffen en zo de voordelen van 365 te ontdekken op zowel mobiel als pc.
Het verdienmodel van Office is bedrijven, waar ze de laatste jaren een beetje concurrentie van Google Docs hebben gekregen. Wat ze hiermee willen bereiken is dat potentiële concurrenten geen tractie kunnen krijgen.
De losse verkoop aan consumenten is voor Microsoft een heel klein deel van hun omzet. Bij Windows halen ze het grootste gedeelte van de omzet uit de OEM overeenkomsten met fabrikanten, bij Office dus via bedrijven (die (bijna) allemaal netjes dure licenties kopen)

Gevalletje marktverstoring dus ;-)
Nee, dat kon je ook al merken aan Google Apps Free en Microsoft Outlook under own domains. Google ging daar opeens 4 dollar per maand per user/mailbox voor vragen. Vorig jaar volgde Microsoft ook hiermee, ook voor rond de 4 dollar per maand per user/mailbox. Iedereen moest maar overstappen naar de betaalde Office 365 dienst waar het wel bij in zat.

Maarre, wel weggeven voor iOS en Android, en niet voor consumenten op de desktop? Vreemd verhaal. Zal ook wel eerst gratis 'pushen' zijn en daarna geld gaan rekenen...
Ik ben welk benieuwd welk verdienmodel hierachter zit, en hoe het zit met de privacy voorwaarden.
Waarschijnlijk zoals in de post al aangeven werd in de Tweakers post om de alternatieven dwars te zitten c.q. het dominante Office pakket te blijven.
Tav privacy het blijft een cloud servers over privacy en de cloud tast je in de cloud het duister.
Ik vertrouw geen enkele shared cloud service.
Want echt 'gratis' bestaat bijna niet.
Dit is een opmerking die ik verwacht van iemand die nooit iets gratis voor iemand doet.
Gratis bestaat wel degelijk, in het privé leven doen heel veel mensen gratis zaken.
IMO zou het een treurige wereld zijn als er niets zonder dat er geld aan te pas komt gedaan wordt.

Zo is de Crew beta code die via Tweakers aangeboden wordt ook helemaal gratis.
plan: Win een key voor de bètatest van The Crew - update
Mogelijk is de reden goodwill/bekendheid kweken waardoor ze mer verkopen maar de key is nog steeds gratis.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 6 november 2014 16:12]

Het is geen verdienmodel maar een paniekmodel.
Google Docs en co zijn zo goed en zo gratis dat Microsoft dit wel moet doen om voet aan grond te houden in het Officewereldje. Microsoft heeft veel te lang gedacht dat ze niet moesten uitbreiden richting mobiele apparaten want ze zagen de overgang richting productivity niet komen.
Pas toen voor hen duidelijk werd dat de eigen mobiele strategie niet echt het verhoopte marktaandeel wist te realiseren en tegelijk spelers als Google met hun Docs wel de markt wisten te bespelen wist men dat er iets moest gebeuren.
Nu Nadella de plak zwaait kan er ook iets gebeuren, Ballmer was veel te stug en om zo ver te gaan.
Door zo lang te wachten met het omarmen van mobiele platformen van anderen en door het gratis model van Google ligt de lat nu wel erg hoog. Dit moet pijn doen.
Niet alleen Google heeft een gratis model, ook Apple met gratis OSX en iOS updates en gratis Works suite en nog een paar super apps (o.a. iPhoto en Garageband).
"Gebruikers zonder abonnement zitten vast aan de reguliere opslagcapaciteit van 15GB, Office 365-gebruikers hebben momenteel 1TB."

Office 365 gebruikers hebben nu al 10TB ruimte en binnenkort wordt dit onbeperkt.
Kun je dat vertellen aan Microsoft ;)? Uit de bron:
Customers get the best value and a complete set of features from an Office 365 subscription, including 1 terabyte of OneDrive online storage — with unlimited storage on the way.
Ook de site van Microsoft Nederland zegt dat:
Nu 1TB OneDrive online opslagruimte bij Office 365. Dat is genoeg om 1 miljoen Office-documenten en 70.000 foto's en 100 video's en 10.000 liedjes op te slaan.5
Bron

Waar baseer jij je op?

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 6 november 2014 15:38]

http://www.droid-life.com...-to-office-365-customers/

Geen rechtstreekse publicatie beschikbaar.
maar verschillende gebruikers hebben een email ontvangen van Microsoft met alvast een uitbreiding van de 1TB limiet naar 10TB
De verhoging schijnt een 'tussenstap' te zijn.

plaatje

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 6 november 2014 16:01]

Je kan je nu al aanmelden voor de unlimited storage als je een abbonement hebt, dan krijg je voorrang (wordt gefaseerd ingevoerd):
https://preview.onedrive.com/
De eerste groep Office 365-gebruikers die in aanmerking komt voor de ongelimiteerde opslag heeft een e-mail gehad waarin staat dat ze geüpgrade zijn naar 10TB terwijl men werkt aan de ongelimiteerde opslag.
You’ve been selected to be one of the first to get more storage. While we work on removing all storage limits we want to get you well on your way and have added 10 TB to your account.
Unlimited is vorige week aangekondigd en word komende maanden beschikbaar gesteld voor alle Office 365 abonnees:
http://blogs.office.com/2...e-office-365-subscribers/

En die 10 TB kreeg ik zelf vorige week direct bij aanmelding van één van de vijf Office 365 home accounts en had al verschillende berichten gezien van bestaande gebruikers die deze 10 TB hadden gekregen.
Interessant, maar ook gewaagd. Wat gaat dit doen voor de verkoop van Office 365-abonnementen?
Interessant, maar ook gewaagd. Wat gaat dit doen voor de verkoop van Office 365-abonnementen?
Niet veel. Ik verwacht dat weinig consumenten betalen voor een Office 365 abonnement, en dat hoeven ze in de toekomst dus ook niet te doen voor iOS en Android. Zakelijke gebruikers moesten sowieso al betalen.

Overigens ben ik benieuwd naar hoeveel offline ondersteuning er zal zijn met deze apps/clients. Kan je ook gewoon lokaal en offline een Word/Excel/PowerPoint document openen, bewerken en opslaan zonder beperkingen? Als het alleen maar een schilletje is voor een online versie is het een stuk minder interessant voor een deel van de gebruikers.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 november 2014 15:32]

[...]
Niet veel. Ik verwacht dat weinig consumenten betalen voor een Office 365 abonnement
Daar vergis je je dan in: nieuws: Microsoft heeft twee miljoen betalende Office 365-consumentenabonnees

(En dat was in 2013)

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 6 november 2014 15:47]

De vraag is hoeveel van die 2 miljoen abonnees de desktop Office niet gebruiken - vrij weinig neem ik aan. Dat de iOS/Android software nu gratis wordt is leuk, maar het verandert niets als je als consument een Office pakket voor je Mac/PC desktop nodig hebt.
Dat ligt er maar aan hoe goed die tabletversies zijn. Ik kan me zo voorstellen dat er genoeg gebruikers zijn die dat meer dan genoeg vinden.
Dit zijn er ondertussen 7 miljoen geworden, en een van Microsofts nieuwste "billion business".
Het is géén Microsoft Office Online. Sterker nog, dat deel bestaat wel en is gratis te gebruiken.

Office 365 is een abonnement op het bestaande Microsoft Office - gewoon de versie waar je ook een aparte licentie voor kunt kopen. Met Office 365 heb je toegang tot de meeste recente Office versie die je gewoon download. Kortom, er is helemaal geen sprake van een schilletje of iets dergelijks. Op dit moment download je gewoon het installatiebestand van Office 2013 (voor Windows) en Office 2011 for Mac (voor Mac). Office Online staat hier los van. Oftewel, het is Office zoals je dat altijd bent gewenst, maar nu betaal je er maandelijks voor en krijg je toegang tot de meeste recente versie, in plaats dat je één licentie voor een specfieke versie afneemt voor een hoog bedrag.

Dus in plaatst dat je +/- ¤100 betaald voor Office 2013 (die je dan wel onbeperkt lang kunt gebruiken) betaal je +/- ¤10 p/m voor de meest recente Office (precies hetzelfde als die licentie van ¤100) voor jouw platform. En bij 365 zit óók Outlook.

Het voordeel van een 'losse' licentie is dat je deze altijd kunt gebruiken, je betaald één keer en daarna nooit meer. Het nadeel? Als een maand later de nieuwe versie van Office uitkomt dan moet je die opnieuw kopen, tenzij MS een upgrade programma aanbiedt.

Het voordeel van 365 is dat je altijd up-to-date bent, neem je vandaag een abonnement af en komt volgende week Office 2015 uit? Dan kun je die downloaden. Het nadeel? Over een lang termijn betaal je uiteindelijk meer voor 365. Dan moet je het wel een lange tijd gebruiken want er zit óók Outlook bij. Daarnaast krijg je met het abonnement per maand 60 'world minutes' voor Skype. En je krijgt 1TB cloud opslag - wat nu geüpgraded wordt naar onbeperkt. Voor ¤10 per maand, vijf licenties én bovenstaande 'perks' is het niet duur.
Weinig denk ik - hoeveel consumenten hebben een Office 365 abonnement en gebruiken de desktopsoftware niet?

En voor bedrijven verandert er niets.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 november 2014 15:35]

Weinig denk ik - hoeveel consumenten hebben een Office 365 abonnement en gebruiken de desktopsoftware niet?
Niet relevant. De vraag is juist: hoeveel consumenten hebben een Office 365 abonnement omdat ze vinden dat Office nog altijd beter is dan de gratis alternatieven?

Best veel, lijkt me. Maar dat argument is nu in één klap weggenomen door Office zelf ook gratis te maken.
Maar wacht eens, iedereen is toch al jaren aan het roepen dat de PC-markt aan het instorten is ten koste van tablets? Dan hebben al die consumenten toch alleen de iOS/Android variant nodig?

Of zou het toch wel meevallen met die "De PC is een gepasseerd station" argumenten?
Er draaien nog altijd zo'n 1.6 miljard computers. De verkopen van nieuwe PC's zijn matig omdat ze veel minder snel worden vervangen, maar voor de verkopen van Office software is dat niet erg relevant.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Op deze manier wordt het wel heel erg interessant om een Chromebook aan te schaffen en daarop Office te draaien wanneer je ook android apps daarop kunt draaien [bron]. Verdient Microsoft niets aan dan..
Werkt de webversie van office niet op de chromebook dan?
Waarom nog een Chromebook overwegen nu het grootste struikelblok voor Windows laptops is weggenomen? Namelijk, de prijs (Windows with Bing). HP en Asus hebben beiden al devices voor 199 dollar op de markt gezet met een volledige Windows versie.
Maar waarom zou je een Chromebook nemen als je ook voor hetzelfde geld een laptop kunt kopen met een volwaardige Windows op?
Omdat je geen volwaardige Windows nodig hebt?
Ik ken zat mensen waar hun Windows machine stof zit te happen omdat ze toch alleen maar Google YouTube en Facebook en dat kan perfect met een chromen.
daarvoor kan je net zo goed een tablet nemen, nog handiger.
Verhogen... Office gebruik wordt verhoogd door particulieren, bedrijven moeten ervoor betalen... Daarnaast zal de klant nog steeds office moeten kopen voor zijn desktop :)
Een stap in de goede richting. Ik hoop dat ze dit ook gaan doorvoeren voor desktop. Ik ben het namelijk zat om voor office te betalen. Ik gebruik nu Libre Office en tot zover mag ik niet klagen. Ik heb zeker niks tegen Microsoft, maar hun manier van marketing staat mij niet altijd aan.
Ja, het is echt belachelijk dat je voor software moet betalen zeg! :/
Ze geven het nu toch ook gratis voor iOS en Android? Waarom voor iOS en Android wel weggeven? Ik vind dat toch wel een beetje oneerlijk tegenover bestaande klanten die wel al jaren ervoor betalen, op desktop weliswaar. Doe dat dan voor die consumenten ook gratis.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 6 november 2014 15:51]

Omdat niemand op een tablet een volledig document gaat opmaken. Daar gebruikt iedereen hoe dan ook liever een volwaardige desktop cliënt voor, dus op een moment zullen ze wel betalen, voor Office, Office 365 of OneDrive.
Ik maak volledige documenten op met mijn tablet. Op een surface tablet is het geen probleem om dat de doen.
Ok, let me rephrase that:

Omdat niemand op een niet-Surface tablet een volledig document gaat opmaken. Daar gebruikt iedereen hoe dan ook liever een volwaardige desktop cliënt voor, dus op een moment zullen ze wel betalen, voor Office, Office 365 of OneDrive.
Ja voor niks gaat de zon op, of denk je dat er ergens een geldboom staat waarvan de ontwikkelaars en noem maar op van betaald worden?
hoezo zou M$ niet kunnen wat Apple en Google wel doen: gratis Office suites
Dus ook Office voor de desktop gratis? Ff serieus, dit zal nooit gebeuren.
voor de meeste gebruikers die op het werk een licentie gebruiken, mogen thuis gratis dezelfde versie van office draaien.
Dat is niet hetzelfde als gratis. Er is een licentie gekocht en daarvoor mag je op meerdere pc's de licentie gebruiken.

Dat is een heel verschil!
Daar zit een heel team van mensen achter die ook betaald moeten worden voor hun werk anders kunnen ze de toko sluiten daar.
Goede zaak! Niet meer rare bestanden die niet te lezen/bewerken zijn met de standaard apps van Android.
Polaris Office kan gewoon alles openen hoor. Zelfs .odt en andere open standaarden. Kan Microsoft Office zeker een voorbeeld aan nemen. Het feit dat odt. nog steeds niet werkt in Office.
Hoezo kun je geen ODT openen in Office? Je krijgt zelfs de vraag bij het opstarten van Office welk document formaat je standaard wil gebruiken OOXML of ODF. Zit al sinds 2008 ondersteuning in Office voor ODT.
Ik kreeg met Office 2010 ODT NOOIT geopend. En als het opende was heel de opmaak naar de piep.

[Reactie gewijzigd door Vegettokai op 6 november 2014 16:47]

cool; office voor Linux dus :P bluestack en gaan :P
Ik zie de losse apps nog niet in de appstore.

Edit: ik heb de Office Mobile app opnieuw geinstalleerd en nu zie ik de linkjes naar de losse apps. Bij Powerpoint geeft 'ie wel aan dat het een iPad only app is.

[Reactie gewijzigd door ITaliaan op 6 november 2014 15:56]

Er is wel een preview van de kantoorsoftware voor Android, maar de release voor het grote publiek vindt volgens Microsofts planning begin 2015 plaats.
Wat ik mis in dit bericht wanneer het voor iOS beschikbaar komt. Ja, het is voor de iPad al beschikbaar, maar de iPhone? Is dat deze donderdag? Of net als Android begin 2015?
Microsoft brengt bovendien iPhone-versies uit van zijn Office-applicaties; de versie voor iPad bestond al en krijgt donderdag een update. Er is wel een preview van de kantoorsoftware voor Android, maar de release voor het grote publiek vindt volgens Microsofts planning begin 2015 plaats.
Ik ben een beetje huiverig voor 'gratis' in zo'n geval en helemaal bij een bedrijf van de omvang van Microsoft. Welke privacy voorwaarden zijn wel hier wel en niet aan verbonden?
Dezelfde als aan je Microsoft Account. Daarbij, Office Online is ook altijd gratis geweest (hoewel je voor de beta nog een Office 2010 licentie moest hebben (een tijdje maar)), en dit is in principe gewoon een gratis variant van Office Online. Hiermee mikt Microsoft er natuurlijk op dat je opslag bij OneDrive aankoopt en ook de desktopversie gaat gebruiken waar je wel nog voor moet betalen.
Wat is het verschil tussen dit, en de Microsoft Office Mobile die al tijden in de Google Play Store te vinden is? Ik heb namelijk het idee dat ik al ruim twee maanden Microsoft Office op mijn Android telefoon heb.
Er is wel een preview van de kantoorsoftware voor Android, maar de release voor het grote publiek vindt volgens Microsofts planning begin 2015 plaats.
In de Google Play Store link staat niks over een preview versie.

EDIT: Volgens de link van Microsoft gaat het om een tablet-only idee. Terwijl de Office Mobile versie waar ik het over heb speciaal is voor telefoons. Welke al gratis is.
Ik vind het allemaal niet overzichtelijk en logisch meer.

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 6 november 2014 15:48]

Het is inderdaad al beschikbaar voor mobiele telefoons maar nog niet voor tablets. Ik denk dat de aankondiging dus voor tablets is?
Wat zijn eigenlijk de beperkingen van office op android?
Office mobile was toch al gratis?
Office Mobile is voor smartphones, dit gaat over de tablet variant.
Logische stap van Microsoft.

Natuurlijk wil je ook op de OS'en met een marktaandeel je product pushen. Anders lopen mensen over naar de concurrent.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True