Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Submitter: Loller1

Er zijn maandag screenshots online verschenen van een nieuwe Office-versie voor Mac OS X. De screenshots tonen hoe de interface van de kantoorversie, die sinds 2010 onveranderd is, grondig op de schop is genomen.

De schermafbeeldingen werden online gezet door een Chinese site, waarover Neowin maandagavond melding maakt. De afbeeldingen tonen een vernieuwde interface van Outlook, de e-mailclient van het kantoorpakket. Ze laten voornamelijk een plattere interface zien, wat in lijn is met de interface van Apples nieuwste besturingssysteem Yosemite. Daarnaast is er integratie met OneDrive en Sharepoint.

Het is momenteel moeilijk te zeggen of de afbeeldingen die online zijn verschenen, correct zijn. Microsoft heeft namelijk nog niets bevestigd, maar een Duitse Office-topman kondigde eerder dit jaar wel aan dat er een nieuwe Mac-versie komt. Wel is het zo dat, mochten de afbeeldingen waarheidsgetrouw zijn, het de eerste keer sinds tijden is dat Microsoft weer aan een nieuw Office-pakket voor Mac OS X werkt. De laatste versie, Microsoft Office Mac 2011, dateert uit 2010. Overigens heeft Office Mac wel ondersteuning voor de clouddienst Office 365 gekregen.

Voor zijn eigen besturingssysteem Windows werkt Microsoft al wel langer aan een nieuwe Office-versie. Het kantoorpakket, dat voorlopig Office 16 wordt genoemd, zou volgens de laatste informatie onder meer een optioneel donker kleurenthema bieden en een helpfunctie tonen. De hulpassistent biedt een zoekfunctie aan als de roemruchte Clippy-paperclip uit oudere versies.

Office 16 voor MacOffice 16 voor Mac

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

De interface in de screenshots is vrijwel gelijk aan die van de gratis Microsoft OneNote-app voor Mac (screenshot), die een halfjaar geleden is uitgebracht. Het is zeker niet onwaarschijnlijk dat Microsoft deze ook in andere Office-apps toepast, en dus dat de gelekte screenshots echt zijn.

[Reactie gewijzigd door Ulster Seedling op 27 oktober 2014 20:54]

office 365 doet het toch ook op de mac of lees ik dat verkeerd bij de specs?
Nu is er alleen office 2011 voor Mac beschikbaar, deze komt overeen met Office 2010 voor Windows (Office14).
Als je office 365 koopt kun je deze ook gebruiken voor de Mac, echter wordt er dan gewoon de oude 2011 voor de mac gedownload en geïnstalleerd.

Office 2011 voor de Mac is echter niet volledig retina optimized en werkt vaak traag. Ik kijk er erg naar uit om een nieuwe office voor mac te krijgen. iWork van Apple voldoet toch niet geheel; geen automatische hoofdletters, kan niet overweg met formules uit .docx, geen automatische inhoudsopgave etc..

Wat overigens super fijn is qua gebruikservaring bij de huidige Office 2013 (office15) is dat deze zoo lekker soepel scrolt en de schermovergangen vloeiend gaan!

[Reactie gewijzigd door maykoga op 27 oktober 2014 20:52]

"Retina optimized"
Retina is toch gewoon een hogere resolutie?
Ja en nee. Ja er wordt gewerkt met een hogere resolutie echter zien de applicaties alleen de "virtuele" resolutie en een hogere DPI.

De standaard virtuele resolutie op de MacBook Pro 15" is 1440x900 (Apple telt hier in points i.p.v. pixels). Het display is native 2880x1800. Applicaties krijgen van het OS de 1440x900 resolutie terug echter staat er wel een vlaggetje aan dat HiDPI beschikbaar is.

Een applicatie heeft een virtueel canvas van 100x100 points. In native resolutie is dat dan 200x200 pixels. Nu toont de applicatie een plaatje van 200x200 pixels. Als de applicatie niet geoptimaliseerd is voor retina dan zal plaatje geschaald worden naar 100x100 pixels en daarna worden getoond, elke point op het virtuele canvas wordt dan vertaald naar 4 pixels native.

Met retina ondersteuning weet de applicatie dat er een hogere DPI beschikbaar is maakt dan gebruikt van de nieuwe API. Hierdoor zal het plaatje niet meer geschaald worden (want het past in de 200x200 pixels native) en direct worden getoond door gebruik te maken van de native resolutie.

Meer uitleg is te vinden in de Mac Developer Library.

[Reactie gewijzigd door Myrdhin op 28 oktober 2014 07:36]

Eigenlijk wel ja. Maar soms wordt de native resolutie geschaald. Dan vormen vier native pixels samen één pixel op het scherm, met als gevolg scherpere weergave. Dat maakt dat de tekst in office for mac vaak nogal onscherp is. En dat werkt weer iets minder lekker.
Ik hoop dat ze ook stevig aan het bug hunten zijn geweest, voor een klant hadden we laatst een issue wat volgens MS bij slechts twee andere gebruikers was voorgekomen in het afgelopen jaar (Yay! Don't we feel special!) maar wel als resultaat had dat er wijzigingen in de Agenda waren gedaan door een een Mac met Outlook 2011 en Office 365 die niet restored konden worden. Heb het helemaal omhoog gespeeld bij MS O365 support en die gaven zelf aan dat het aan Mac + Outlook 2011 lag... Het enige wat nog problematischer werkt is Mail for Mac (en Calendar for Mac) en Office 365.
Oftewel Microsoft bakt er nog steeds niets van. Op de een of andere manier is een vastloper op mijn mac altijd terug te leiden naar een microsoft applicatie die ermee kapt. Wordt er af en toe schijt ziek van. Het is voor mij onder andere een reden geweest om dingen die als PDF worden opgeslagen niet meer word te maken maar met Pages van Apple zelf.

Ik hoop van harte dat MS er met een fikse vliegenmepper doorheen is gegaan, want ik wordt echt horendol van de problemen die hun software veroorzaakt. Dan is het de meeste gebruikte officetool van de wereld, dan nog mag het toch absoluut fatsoenlijk draaien? Zeker voor die prijs.
Ik denk dat dit heel kort door de bocht is, als je puur en alleen Apple har/soft -ware gebruikt, dan werkt OSX in 99,99% van de gevallen prima, maar zodra je met 3rd party applications/services aan de slag moet is het een crime. Dat leg je in de eerste instantie bij de 3rd party applications/services developers, maar die lossen het op en het is weer stuk zodra Apple een nieuwe major release uitbrengt (en soms zelfs bij minor releases). Ik was maar wat blij dat ik vrijdag vrij was toen 10.10 uitkwam, maar ik geloof dat de meeste klanten wel hebben geleerd van de 10.9 release en updaten zonder eerst te checken of alles nog wel werkt op de nieuw OSX.

Issues die bij OSX bv. terug blijven komen is brakke SMB support in Finder (en vreselijk slechte performance in een aantal gevallen), brakke WebDav support (om de 5min disconnecten), etc. WebDav onder Win7/8 en Office is ook geen pretje, maar het is tenminste enigszins werkbaar, onder OSX hebben we nu voor WebDav maar standaard Cyberduck geïnstalleerd en een kleine uitleg over gebruik (Cyberduck gebruikt tenminste zijn eigen implementatie van WebDav).
Ik denk dat dit heel kort door de bocht is, als je puur en alleen Apple har/soft -ware gebruikt, dan werkt OSX in 99,99% van de gevallen prima, maar zodra je met 3rd party applications/services aan de slag moet is het een crime. Dat leg je in de eerste instantie bij de 3rd party applications/services developers, maar die lossen het op en het is weer stuk zodra Apple een nieuwe major release uitbrengt (en soms zelfs bij minor releases). Ik was maar wat blij dat ik vrijdag vrij was toen 10.10 uitkwam, maar ik geloof dat de meeste klanten wel hebben geleerd van de 10.9 release en updaten zonder eerst te checken of alles nog wel werkt op de nieuw OSX.
Nou sorry, maar hier heb ik nog nooit last van gehad. Ja netbeans en KSP hebben wel eens een vastloper, maar deze is in alle gevallen niet de veroorzaker van een systemcrash.

ik had laatst dat word er mee ophield. Een blik in het "programma's geforceerd stoppen" venster gaf mij daarna de melding dat ook powerpoint en excel het lieten afweten.

Ik met vrijwel geen 1 3rd party applicatie wekelijks last van crashes behalve dus met de office suite van MS. Hoe kan dat dan?
Je stel het wat cru, maar hebt wel gelijk.
Ook ik heb bijna alle crashes tot nu toe kunnen terugleiden naar microsoft producten (vooral de remote desktop client heeft er een handje van om een mac op slot te gooien)
en flash op een nette 2e plaats.
Office for Mac 2011 is eigenlijk een "oude" versie die men bij Office 365 steekt omdat er nog geen nieuwe voorhanden was. Office 365 support was er als het ware in gepatched. De nieuwe zullen ze (hopelijk) wel grondiger aangepakt hebben en native Office 365 support ingebouwd hebben. Dan gaat de kans op zulke problemen (normaal) kleiner zijn :). Met Office 365 heb je sowieso recht op de laatste nieuwe dus kan je de 2011 eenvoudig vervangen dan.
Vooral de nu wat ouderwetse look bevalt me niet. Maar verder mee eens ja.
Ik hoop alleen dat Apple dat overvloedige scrollen uit Office niet overneemt…
Ja, Office 365 werkt ook op de mac, je download dan simpelweg de Macversie (Office 2011 for Mac) i.t.t de Windowsversie.

[Reactie gewijzigd door Hoite op 27 oktober 2014 20:47]

Ja maar dat is gewoon Office 2011 for Mac ;)
Graag multi-language support voor dit office pakket. De huide mac versie kan niet van taal worden veranderd. Heel erg irritant als je Engelse excel formules zoekt in een Nederlandse versie.
Achteraf wisselen van taal hoeft niet eens per se voor mij, maar ik ben het met je eens dat het absurd is dat Excel-functies ook vertaald zijn. SPATIES.WISSEN i.p.v. TRIM, dat bedenk je toch niet? 8)7

Ik kan me overigens goed voorstellen dat niet-technische mensen die niet zo goed zijn in Engels beter overweg kunnen met Nederlandse namen. Maar ik denk dat dat een kleine minderheid van de Excel-gebruiker betreft.

[Reactie gewijzigd door Ulster Seedling op 27 oktober 2014 21:02]

En wie heeft in vredesnaam bedacht dat je in het Engels argumenten scheidt met een puntkomma en in het Nederlands met een komma???
Ja, dat inderdaad ook.

Hetzelfde zie je bij CSV. Ik heb laatst een exportfunctie in een applicatie moeten bouwen. Het is echt ongelooflijk hoe zo'n simpel bestandsformaat voor zoveel gedoe kan zorgen.

Omdat wij in Nederland bijv. een komma als scheidingsteken in getallen gebruiken, herkent onze Excel CSV's met komma's niet. Je moet dus puntkomma's gebruiken in CSV.

Het jammere is dat er geen enkele methode is die altijd werkt. Nu bieden we maar een XLS-export aan om van alle gedoe met Excel af te zijn :')

[Reactie gewijzigd door Ulster Seedling op 27 oktober 2014 21:24]

Omdat wij in Nederland bijv. een komma als scheidingsteken in getallen gebruiken, herkent onze Excel CSV's met komma's niet. Je moet dus puntkomma's gebruiken in CSV.
Wat weer apart is als je opzoekt waar CSV voor staat eigelijk. Misschien het verkeerde argument maar wel eens met LO (LibreOffice) geprobeerd? Ik krijg daarin altijd netjes een promptje waarin ik in kan stellen wat het veldscheidingsteken is.

En als je een applicatie bouwt met CSV import/export kun je toch ook een optie erin bouwen om aan te geven welk teken je wilt gebruiken? Ik ben zelf ook bezig met een applicatie (iets met leden van een vereniging) en daarin zit ook een import en export mogelijkheid. Bij dat laatste heb ik in de UI gewoon aangegeven wat het standaard teken moet zijn, standaaard is het een komma.
Het gaat momenteel puur om exporteren. Nu bieden we inderdaad een verschillende formaten aan (zie hierboven) en kan iedereen dus alle kanten ermee op :)
Ik weet niet of het zou kunnen werken voor jullie maar heb je wel eens een OpenDocument Spreadsheet (.ods) formaat geprobeerd? Dat wordt tegenwoordig erg breed ondersteund (ook door MS Offfice, hier is de Britse overheid helemaal aan het overstappen naar OpenDocument juist voor geautomatiseerde uitwisseling) en heeft, vermoed ik, minder problemen met dit soort internationale problemen.
Je kan die commas toch gewoon escapen? Er zijn voor elke programmeertaal wel goede csv parsers/writers te vinden naar mijn weet. Hoef je je helemaal niet druk te maken om dat soort dingen.
Het gaat om exporteren; parsen is nog wel te doen. Ik ben er uren mee bezig geweest en heb geen werkende oplossing kunnen vinden (en dat was ook de consensus die ik elders op internet tegenkwam).

Uiteindelijk had ik een formaat gevonden wat goed werkte in Excel (Win/Mac) en Numbers (Mac/iOS), ook met speciale karakters… totdat bleek dat dit aan de overkant van de oceaan niet werkte, omdat we puntkomma's als scheidingsteken gebruikten. (Veranderen naar komma's zorgde dat het in de US goed werkte, maar hier niet.)
tab-delimited files al geprobeerd? Zijn prachtig in te lezen door python. Het gezeur met komma's en punt-komma's heb ik daar ook mee afgewend. Ook , / ; in omschrijvingen zorgen dan niet voor verwarring.
Inmiddels bieden we XLS/XLSX aan voor mensen die in Excel willen prutsen, en daarnaast TSV, CSV, en CSV met puntkomma's aan voor mensen die verder dan dat willen gaan. Nu kan zodat alles (al moet de gebruiker wel kiezen welke ’ie nodig heeft).
CSV bestanden kan je het importeren door op het tabblad Gegevens "Van Tekst" te kiezen. Je kan daarna zelf opgeven wat de scheidingsteken(s) zijn en je kan zelfs de parsing per kolom aanpassen. Werkt beter dan het automatische importeren, wat Excel slecht doet.
Tip voor Microsoft in dit geval - leen dat eens van de open source jongens. LibreOffice heeft de mogelijkheid om de interface in zowat elke gewenste taal te zetten, maar dan wel gewoon de Engelse formulenamen aan te houden. Ik heb dus een NL interface met EN formules.

Probleem met Excel is dat als je eens op het web gaat zoeken (als gemiddeld gebruiker, uiteraard) naar wat uitgebreidere functies, die bijna allemaal in het Engels zijn. Da's lekker dan, want die gaan in mijn Excel niet werken, en denk maar niet dat er in Excel een vertaalfunctie zit...
Het is gewoon een keuze geweest van Microsoft. Geen kwestie van lenen van anderen, maar gewoon een ongelukkige keuze. Ze zijn er waarschijnlijk vanuit gegaan dat het voor Nederlanders handig is om tekst.samenvoegen aan te roepen. En voor veel gebruikers zal dat waarschijnlijk ook wel het geval zijn, zeker voor degene die met de wizards de functies maken.
Geen ongelukkige keuze, een slechte keuze.
Ze hadden ervoor moeten kiezen om de bestanden identiek te houden. De vertaling hadden ze moeten doen op de plek waar dat ook thuis hoort: in de User Interface.
Toen ze naar .xlsx overgingen hadden ze die aanpassing makkelijk kunnen doen en was dit hele probleem de wereld uit.
Toch blijft Excel nog steeds het beste spreadsheet programma dat ik ken :)
Volgens mij kan ik ook gewoon in een Engelse Excel een sheet openen met Nederlandse formules? Weet het niet zeker, zoveel doe ik daar niet mee maar kan me niet herinneren er problemen mee gehad te hebben.
Die vertaling gebeurt ook in de user interface: je kan zonder enig probleem bestanden van een Nederlandse Excel openen in om het even welke taal van Excel: hier in België zie je dat vaak genoeg langskomen en je herkent het makkelijk aan de 3 sheets onderaan: die staan steeds in de originele taal (bv. "Blad 1", "Sheet 1", "Feuil 1", ...). Je versie van Excel beslist echter zelf hoe die de functies weergeeft, maar de berekeningen gebeuren echt wel onafhankelijk daarvan en worden zo ook opgeslagen.
Kan, en voor veel gebruikers zal het inderdaad niet uitmaken. Maar zoals gebruikelijk bij Microsoft krijg je er geen keuze in. Als ik liever de Engelse formules wil gebruiken, dan kan dat niet, want ze bieden die optie niet. Zoals wel vaker met Microsoft de laatste jaren...

Ik zeg, kijk die optie dan gewoon af van de buren. Zet die standaard uit, dan zijn de gewone gebruikers happy, maar geef ze de optie om de functies in het Engels te kunnen invoeren, iedereen happy.
Microsoft had ook de keuze kunnen maken om beide te ondersteunen.
Daarom is switchen denk ik handig, echter zal ik mijn volgende versie gewoon in het Engels installeren. Nederlandse functies heb ik opgegeven, voor mij is het eerder verwarrend. Het zelfde met justify in word, zoeken altijd.
Office 2011 voor Mac is echt een draak van een product. Vooral Outlook, geen ondersteuning voor tabellen, bijzonder inconsequent met opmaak van teksten... Excel heeft ook z'n eigenaardigheden, vooral irritant dat veel sneltoetsen net even anders zijn (CTRL + U om celinhoud te bewerken!?).

Ben benieuwd of het met de nieuwe versie beter wordt qua gebruiksgemak.
Outlook onmogelijk om foto's te verkleinen, dit werkt op Windows zoveel makkelijker.
Hopelijk komt met deze versie dan ook eindelijk de OneDrive for Business Applicatie voor Mac OS uit. Deze zit ook al tijden in de pipeline.
Ik gebruik ook office 365 op de Mac maar ik vind het op Windows fijner werken. Is erg goed nieuws dat er waarschijnlijk een nieuwe versie komt. Ik kijk hier zeker naar uit!
Dat wordt wel tijd ja. Als ze dan ook even iets aan dat dpi management doen. Vergeleken met office op windows ziet text er véél kleiner uit op een mac in word (geen retina issue, windows gaat standaard van 96 uit terwijl het 72 moet zijn of andersom oid)

[Reactie gewijzigd door Saven op 27 oktober 2014 21:04]

Wel, de interface is zeker een mooie stap vooruit tegenover die van Office 2011. Zit in lijn met de OneNote for Mac interface. :)
Hoe eerder hoe beter, de huidige Office 2011 is kwalitatief uitermate teleurstellend 8)7.

De screenshots zouden overigens nog best wel eens kunnen kloppen, de interface lijkt erg veel op de One Note app voor OS X.

[Reactie gewijzigd door Tim.k op 27 oktober 2014 23:19]

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend bedoel je. Constant vastlopers, ontzettend traag opstarten (serieus zelfs fotoshop heeft minder tijd nodig) en rare indelingen in menu's. alles bij elkaar is het een dramatische port van de windows versie.
Heb hier niets aan toe te voegen, je legt het perfect uit. Ik werk nu noodgedwongen met een VirtualMachine enkel en alleen voor Excel en Word.
Office 2011 is inderdaad net zo bruikbaar als Windows 98. Het wordt echt eens tijd dat Microsoft met een nieuwe versie komt. Ik vind het ook echt kwalijk van Microsoft dat Office 2011 zo ver achter loopt op de PC-versie. En als ze niet met een nieuwe versie komen, laat ze dan alsjeblieft met updates komen voor Office 2011, zoals SharePoint/Office 365 support.
Als Outlook for mac maar voledige PST support krijgt ...i would be so happy.... :|