Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Microsoft heeft zijn mobiele documentenscanner-app Office Lens nu ook voor Android en iOS uitgebracht. Met de software kunnen documenten gemakkelijk worden ingescand en gedeeld. De software kwam eerder uit voor mobieltjes op Windows Phone.

De komst van Office Lens voor Android en iOS werd wereldkundig gemaakt op het blog van Microsoft. De iOS-versie van de software is meteen gratis beschikbaar gemaakt in de App Store. Voor de Android-versie is vooralsnog alleen een previewversie beschikbaar; geïnteresseerden moeten zich opgeven bij een speciale Google+-community om de app te ontvangen.

Office Lens werkt met de camera van de smartphone en is bedoeld voor het 'inscannen' van documenten. De randen van het in te scannen document worden automatisch herkend. Vervolgens wordt de afbeelding opgepoetst om bijvoorbeeld tekst beter leesbaar te maken. De scan kan automatisch naar OneNote of OneDrive worden gestuurd, respectievelijk de notitie-applicatie en cloudopslagdienst van Microsoft. Met behulp van ingebouwde ocr kan tekst automatisch naar een Word-bestand worden omgezet. Voor kaartjes met contactinformatie kan desgewenst een contactpersoon worden aangemaakt op de smartphone na het inscannen.

Microsoft bracht Office Lens al enige tijd geleden uit voor Windows Phone. Wanneer overigens de final versie van de Android-app wordt uitgebracht, is nog onduidelijk.

Office Lens

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Weer een rede minder om Windows Phone te gebruiken. Er gaan zelfs geruchten dat Cortana naar IOS en Android komt. Weet niet of ik hier zo blij van word. Heb veel liever dat ze alle tijd in de WP versie steken ipv in 3 platformen.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 2 april 2015 19:25]

Op Android bestaan al een hoop van dit soort apps: https://play.google.com/s...document%20scanner&c=apps
Dus ik denk niet dat mensen massaal naar Windows Phone gegaan waren om deze app.
Niet voor een app. Echter zouden mensen misschien wel voor een heel pakket naar Windows Phone zijn gegaan. Cortana, Office, Office Lens, OneDrive, etc.
Alles wat je noemt bestaan prima alternatieven voor op de andere platformen.

De appdevelopment heeft niet direct iets te maken met Windows Phone. Als ze meer geld verdienen met het uitbrengen op andere systemen, dan doen ze dat. Exclusieve functionaliteit voor een OS werkt sowieso niet in het vergaren van meer klanten. Heck, iOS had zelfs minder functionaliteit, en toch gingen mensen er massaal voor.

Windows Phone wordt pas populair als er meer toestellen komen die mensen op het oog mooi vinden met specificaties die interessant zijn (snelle SoC, goed scherm, goede camera, etc.) en een goed uiterlijk, plus een uitgebreide appstore die op zijn minst in de buurt komt van Apple en Google.

Tot die tijd, is het gewoonweg logisch om de opbrengsten van de app development te maximaliseren door de apps op alle populaire platformen uit te brengen.
Precies. Besturingssystemen zijn ook al erg lang niet meer de focus van de "grote" bedrijven. Kijk maar naar Windows 10, IOS, MacOSx, Android: Allemaal worden ze gratis ge-upgrade. Het gaat om de (betaalde) services die je wilt verkopen.
  • Microsoft verkoopt (Azure) cloud oplossingen met Office 365 (op alle platformen).
  • Google geeft cloud oplossingen "gratis" weg in ruil voor jou informatie (die ze dan weer doorverkopen aan anderen of gebruiken voor advertenties)
  • Apple gebruikt het om hardware te verkopen (al zie je steeds meer overgaan naar Microsofts strategie).
Een collega van me, die zowel al iPhone, Android en WP heeft gehad, vertelde me dat Office Lens wel beter/leuker werkt dan bv. CamScanner, wat ik zelf momenteel gebruik.
Nu kan ik het dus ook zelf uittesten.

En wat betreft een reden om naar WP te gaan: mijn vriendin heeft een WP van 160¤ (de Lumia 620, ikzelf heb een OPO) en ik kan zeggen dat je voor dat geld geen beter toestel kan vinden. Na al een lange tijd draait dat ding nog altijd feilloos en ontvangt ze nog updates! Wanneer je een Android zou hebben voor datzelfde geld zou je je ondertussen al mateloos ergeren aan de traagheid van je telefoon en dergelijke. Niet met WP, dus redenen genoeg voor (niet alle) mensen om WP in overweging te nemen lijkt me.
Ik gebruik al jaren HTC met Android. Voor mij in ieder geval nu voldoende reden om in mei a.s. de Lumia 640 LTE te kopen. Adviesprijs nu ¤ 179.
Zolang Microsoft zo'n 2 miljard per jaar verdiend aan Android, is het wel logisch om daarin te investeren lijkt me...
Jouw artikel laat weten dat deze 2 miljard door patenten binnen wordt gehaald. Patenten zijn slechts 20 jaar geldig, dus dan is het niet logisch om daar veel in te investeren..
Dat is dan toch 20 jaar geld binnen harken? Denk je dat dit appje hen miljoenen gekost heeft?
Dat appje geven ze zelf uit.. Google of andere software makers hoeven MS daarvoor dus niet te betalen..

Als MS dat aapje gratis uitbrengt zal zij er dus ook niets aan verdienen..
Ze verdienen er indirect door omdat ze aan Android verdienen, hoe meer mensen Android kiest (tegenover iOS) hoe meer ze verdienen dus. Daarom wilden ze ook eerst in Cyanogen investeren, om dan ook nog Google zelf buiten spel te zetten.
Mijn volgende phone wordt een windows phone. Alles wat ik wil is een app voor en het is gewoon een goed doordacht systeem zonder een zooi crap van de vendor en met deugdelijke hardware.

Heb laatst een 930 in mijn handen gehad en dat beviel zeer goed. En je krijgt tenminste fatsoenlijke updates, zonder dat iedere keer de UI compleet wordt omgegooid.

Ik zie echt alleen maar voordelen voor windows phone.
Heb zelf een Windows Phone :*) kan wel zeggen dat bijvoorbeeld het instellingenmenu een grote puinhoop is. Ook het action centre is niet zeer doordacht. Verder is het zeker een net OS.

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 2 april 2015 21:36]

Het instellingenmenu gaat in Windows 10 veranderen en action center wordt wat uitgebreider. Microsoft luistert in ieder geval wel naar feedback :)
Heb er zelf al even mee gewerkt. Het action centre is niet veel veranderd.

Verder vind ik sommige menu's onder onlogische kopjes geduwd.

Leuk om te melden: Ook WP 8.1's laatste GDR zit dit nieuwe menu al.
De huidige versie van Windows 10 zal nog wel aangepast worden op basis van feedback van gebruikers neem ik aan.

Ik heb het zelf nog niet kunnen testen op mijn Lumia 930. Wanneer de preview beschikbaar komt ga ik hem ook gelijk installeren.
Zou er mee oppassen als het je main telefoon is. Het is supper bucky, chrashed soms om de domste reden en ik Twitter bijvoorbeeld niet eens meer gebruiken tot ik deze opnieuw geïnstalleerd had.

Zou dus nog even wachten tot het stabieler is. Ben zelf na een paar dagen terug gegaan naar 8.1 :Y)
Een GDR is een General Distribution Release, dat zijn stabiele versies, net als de RTM versies in pc-land.
Je bent denk ik in de war met de Developers Preview, waar ikzelf ook nooit echt problemen mee heb gehad (de sporadische bugs worden vaak snel geüpdatet), maar ik Twitter dan ook niet

Je bedoelt natuurlijk de 10 Tech Preview?

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 3 april 2015 10:59]

Apart dan, GDR`s zijn stabiele versies.
(Heb de strepen dan ook maar weggehaald uit mijn vorige post)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 3 april 2015 11:01]

Ik heb doorgezet met de Windows 10 preview op mijn telefoon, waar ik in het begin zeker 1 keer per dag een vastloper had. Is het nu al veel stabieler. Ik loop nog steeds wel tegen kleine bugs aan maar het lukt mij om daarmee te leven.

Het instellingen menu was even wennen (toch gek dat je gewend kan raken aan die lange scrollijst op w8,1) maar nu voelt het logisch en grijp ik niet meer mis.

Persoonlijk vindt ik vooral mijn startscherm een grote vooruitgang, de foto die als achtergrond kan dienen (ipv zwart of wit) geeft het geheel veel meer smoel.
Het geld zal verdiend gaan worden met abonnementen (Office 365 etc.). Door op alle platformen jou oplossing aan te bieden, gaan ze hiermee meer geld verdienen dan met hardware en Windows (want aan het eind van het jaar, hebben we geen WP meer en is het OS een gratis dienst geworden).

Het OS zal altijd belangrijk blijven, maar het is niet meer het verdienmodel. Het is dus logisch dat een aanzienlijk deel van het bedrijf werkt aan die zaken die het geld moeten gaan verdienen.
Office 365 werkt fijn.

Heb openoffice.org en libreoffice gebruikt. En hoewel dat toppakketten zijn mis ik toch een en ander.

Office 365 mis ik minder. Daarnaast is 1TB onedrive erg top.

5 licenties voor ¤70-80 / jaarwanneer je goed zoekt is best te doen
naja ms is en blijft vooral een software bedrijf natuurlijk. en dat ze dit doen is natuurlijk logisch . maar dit wil niet zeggen dat ze nix aan windows Phone doen. door hun software en services ook op andere platformen te brengen maken ze het wel makkelijker voor mensen om kennis te maken met die software en ze te laten overstappen op windows Phone. daarbij heb ik bijv windows Phone niet perse vanwege die software maar gewoon om dat ik het gewoon fijner vind werken dan android en ios. dus dat is een keuze die je maakt he .
Je kunt het ook van de andere kant beschouwen: MS wil graag users vanaf android en iOS naar WP lokken. Door gebruikers van deze alternatieve OS'en bekend te maken met de (goede) native apps van Windows, zal op termijn de overstap van iOS of android naar WP kleiner worden. De interface wordt er (in het geval van android) vaak een stuk responsiever op, terwijl de gebruikte apps hetzelfde blijven.
In de core is Microsoft een software bedrijf. Een multiplatform strategie sinds de nieuwe CEO kan ik wel waarderen.
Maar biedt het nou meer dan andere scan-apps? Op je Android-telefoon, waar hoogstwaarschijnlijk de hele Google-suit aan apps op staat, heb je gewoon Google Drive, met ingebouwde documentscanner. Als Office Lens niks aan meerwaarde biedt ten opzichte van Google Drive, heb ik nul aanleiding om 'm eens uit te proberen.
Er zijn ook mensen op android die niks van Google Drive willen weten maar OneDrive gebruiken. Verder kun je oa ook visite kaartjes direct in contacten opslaan, overbelichting verwijderen, etc.

Ik weet niet precies waar Google drive tot in staat is, maar denk wel dat ik een paar goede argumenten heb aangedragen :D
Mee eens! Dat zijn best aardige functies. Naar mijn weten is de scanner in Google Drive gewoon een handige scanner zonder extra functies. Het lijkt mij voor Microsoft zaak om die extra's eens goed uit te lichten om mensen over te halen deze scanner te gaan gebruiken.
Het artikel geeft het al aan, in elke willekeurige hoek kun je een whiteboard/blad papier scannen, maakt niet uit hoe scheef je er voor zit. Hij maakt er een keurig kaarsrecht document van en daar heb je nul inspanning voor nodig, behalve de foto maken.
Ik gebruik Lens heel vaak. Handig bij scrum meetings, of gewoon scannen van bonnetjes en documenten.
Ik heb hem net getest met mijn Lumia 625, pagina van een boek met vrij groot font, redelijk goed licht, onder een hoek, en het resultaat als docx?
Ben verre van onder de indruk. Gewoon een foto maken en die op de PC omzetten naar tekst gaat denk ik vele malen beter. Okay, maar 1 pagina getest, dus niet representatief.
Ik kan in de WP 8.1 app niets met de foto, zelfs niet roteren. De docx bevat wel een geroteerd plaatje plus het ocr resultaat. Dat laatste pakt een hoop tekst, maar overtikken is denk ik een snellere optie dan aanpassen.
Ik denk dat het ook ingegeven is door de bring-your-own-device beweging en het feit dat veel bedrijven Microsoft oplossingen gebruiken. Door dit soort (zakelijke) apps naar alle platformen te brengen, krijgen werknemers van bedrijven in het Microsoft ecosysteem ook toegang tot hun zakelijke Office suite. Er zijn nog wel wat stapjes te maken (bv. makkelijk kunnen switchen tussen persoonlijke OneDrive en zakelijke OneDrive), maar het is gewoon erg handig om anywhere from any device toegang te hebben tot je zakelijke office omgeving.
De whiteboard functie is subliem. Zelfs vanaf een hoek krijg je een perfecte ovr foto terug
Microsoft zal al zijn apps en programma's op zoveel mogelijk platformen gaan uitbrengen. Past volledig in de nieuwe strategie van het bedrijf.
Wat Microsoft in de nieuwe strategie dan vaak wel weer vergeet is om apps zoals deze te koppelen aan hun eigen producten. Daarmee bedoel ik dat deze app een prachtige functie heeft om het document gescand direct op OneDrive op te slaan maar dat dan weer niet mogelijk is voor OneDrive voor bedrijven.
Ditzelfde is van toepassing op o.a. de Outlook app.

Kortom een mooie app, mooie functies maar ze vergeten de puntjes op de i
Ditzelfde is van toepassing op heel Microsoft account beleid. Je hebt een Microsoft account nodig om volledig gebruik te kunnen maken van Windows 8. Maar deze is niet hetzelfde als een office 365 account?? Dat is gewoon belachelijk.
Waarschijnlijk is dat office 365 een zakelijk account. Dan kan het wel kloppen. Echter kan je van een Zakelijk account ook een Microsoft account aanmaken.

In feite zijn er 2 Active Directories bij Microsoft. Een voor prive (Outlook.com, Xbox, Skype, OneDrive, Office365 home) en een voor zakelijk/school/edu (Office365 Business/Enterprise, Exchange Online, Lync, SharePoint, OneDrive for Business).
Klopt, betreft inderdaad een zakelijk account. Microsoft mag dat toch wel wat duidelijker uitleggen iig.
Of je werkgever/opleiding die je die tweede heeft gegeven....
Een Microsoft ID (voorheen Live ID) is dan ook heel wat anders dan een Office 365 Tenant ID.
Helemaal eens!
Het zal ongetwijfeld lastig zijn voor MS om hier 1 account beleid te voeren maar dit werkt ook niet.
Voor elke windows phone of laptop die ik aan een nieuwe gebruiker aflever moeten 2 accounts aangemaakt worden, en dan moet je Henkie ook nog gaan uitleggen dat de 1 een eigen account is en dat zijn domein/office365 (<- wel gekoppeld!) niet hetzelfde account is. Waarmee hij dan ook standaard twee OneDrive accounts/mappen krijgt.

Niet te volgen!
Ik snap je niet. Zowel mijn office365 als mij ms account zijn dezelfde. Een account wat ik jaren geleden al aangemaakt heb. Heette toen nog pas sport geloof ik.

Gebruik ik overal, inloggen bij Windows, office, onedrive, tech net.

Ik ben jaren wat anti Microsoft geweest maar tegenwoordig heb ik van de grote 3 het meest vertrouwen in ms.

Ben dan ook blij dat ze deze apps voor Android beschikbaar maken.
Je moet ergens beginnen. Je kunt integratie voor alle producten inbouwen maar dan zijn we weer 12 maanden verder.
Vergeten?

http://sqlblog.com/blogs/...nedrive-for-business.aspx

Wedden dat er straks één OneDrive API komt en één sync client? :-)
Inderdaad een geweldige verandering die Ik van harte toejuich. Helaas al veel concurrentie op deze platformen voor MS maar dat is ook goed. Helaas is bijvoorbeeld Google nog niet zo ver met apps voor Windows (mobiel) platform.
Vooral OCR naar word document spreekt mij aan, dus zal snel deze App gaan proberen.
Het zal wel weer paranoide klinken, maar ik snap niet zo heel goed dat je als medewerker van een bedrijf, interne documenten zou inscannen met een app van een commercieel bedrijf, welke gericht is op informatie winnen.
De scan gaat direct "de cloud" in, wat in weze dus de servers van dat bedrijf zijn.
Be it MS, Google, Apple, whatever.

Leuk voor een persoonlijke notitie (alhoewel dat weer meer zegt over jezelf, dus meer gepersonaliseerde advertenties, wat niet eens slecht hoeft te zijn), maar hier ga je toch niet de revolutionaire nieuwe elektronische schakelingen of mathematische berekeningen van je private bedrijf mee scannen?

Zeker ook toch niet de nieuwste marketingplannen van je bedrijf die rondverspreid zijn onder relevante medewerkers binnen een bedrijf, en je zou graag het A4'tje weggooien, dus maar even scannen.

Mis ik iets? :?
Microsoft is helemaal niet gericht op informatie winnen? De core business van MS nog altijd gewoon het verkopen van softwarelicenties en dan nog voornamelijk aan het bedrijfsleven. Het is voor hen dus een enorm risico als ze in hun software stiekem data vergaren, want daarmee vervreemden ze het bedrijfsleven van zich, waar zij grotendeels hun omzet vandaan halen. Pure speculatie en angstzaaierij jouw post.
Klopt, maar het is toch wel duidelijk (IMO) dat MS inmiddels enigszins een gevoel lijkt te heben dat big data werkt om meer geld te vergaren, via advertenties, of wat dan ook.
Hun simpele email diensten zijn volop uitgebreid, en volop cloud storage (welke ik persoonlijk niet als gratis zie) en dan nu zo'n app.

Alles wat ik aanhaalde.

Edit:
Angstzaaierij?? Waarom? :?
Dus jij zou jouw nieuwste ongelofelijk toffe ontdekking die je op papier hebt staan zomaar inscannen met zo'n app? Nou ik dus niet.

[Reactie gewijzigd door HMC op 2 april 2015 20:28]

Vertrouw jij jezelf niet?
Met je eigen toestel niet?
Op je eigen pc of cloud niet?

Dit is gewoon een scan app met wat geintegreerde handigheidjes, die je ook kan gebruiken zonder het naar je cloud te sturen, zelfs met een alu hoedje op. ;)
Je scan gaat niet naar Microsoft ter beoordeling.....
Je hebt inderdaad wel een MS account nodig, maar om dat als big data vergaren weg te zetten? Da`s pure FUD.
Het is gewoon een account zodat jouw data gesynct kunnen zonder dat je moeilijk hoeft te doen.,
Waar het heengaat bepaal je zelf; in je camera-album (=prive) en OneNote (=prive) of naar je OneDrive als PDF (.pdf), Word (.docx), or PowerPoint (.pptx) document (=prive)..

Microsoft gaat over op SAS, waarbij ze het grote geld denken te halen uit diensten zoals Office 365, OneDrive, etc.
Dat zijn betaalde diensten/abo`s zoals prive cloudopslag of softwarepakketten, dat is wat anders dan big data verzamelen zoals bv Google doet.
Natuurlijk is er een achterliggende gedachte dat als jij hun gratis software fijn vindt, je misschien ook betaalde diensten gaat afnemen (in de toekomst) omdat je tevreden bent over het product of gebruik wil maken van extra gemak door geïntegreerde services.
Vele bedrijven zijn allang over deze "hobbel" heen. Zo werk ik voor een multinational die email, chat, documenten, notities, allemaal al jaren in de cloud heeft. Tevens wordt geen nieuwe bedrijfssoftware aangeschaft tenzij dit in een cloud model is. Sommige informatie die niet echt gevoelig is wordt zelfs volstrekt publiekelijk gemaakt, bijvoorbeeld op Github.

Je hebt niet ongelijk in je bezwaren, maar veel bedrijven zijn hier allang overheen gestapt en achten de voordelen belangrijker dan de bezwaren.
De producten van Microsoft worden met de dag beter. Ik vind dat ze beter werken dan de kantoor apps van Apple.

Ik ben te spreken over de strategie van MS om zijn producten zo wijd mogelijk te verspreiden.
Sinds Steve Ballmer een stap "moest" terugnemen zie ik Microsoft weer toonaangevend worden.
"De producten van Microsoft worden met de dag beter. Ik vind dat ze beter werken dan de kantoor apps van Apple"

Dat is een behoorlijke open deur. Zelfs vrijwel iedere Apple liefhebber vind dit :) Ook ik ben te spreken over de multi platform strategie, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat Microsoft weinig keus heeft.
Tja, ook ik ben te spreken over de ontwikkelingen nu bij Microsoft, maar je zin 'beter dan de kantoor apps van Apple' doet me wel glimlachen.... Dat is toch al jaren zo? Er zullen weinig mensen zijn die Apple prefereren vanwege de kantoorsoftware.
Wat ik bij die 'scanner' apps steeds mis is het 'inscannen' van documenten die gevouwen zijn (geweest), of gekreukt zijn (geweest).

Doordat we ineens niet met slechts 4 randen van doen hebben maar met 6 of meer moet er veel meer energie gestoken worden in het herkennen van de vorm en terugrekenen van alle verhoudingen.
Ook is de belichting en focus afwijkender dan bij een plat vel.

Dus ik snap wel waarom ik dit nog niet in een app gevonden heb.
Echter is het voor documenten die dus gevouwen of gekreukt zijn geweest, en die niet nagenoeg recht meer zijn neer te leggen, doorgaans sneller om het dan maar door een echte scanner te trekken, wil je een goed resultaat hebben.
Ik moet zeggen dat ik op Windows Phone geen echte meer verbruik merk (lees, ik merk het niet).

Verder moet ik ook zeggen dat Office lens de kreuken en vouwen er bij nog redelijk netjes uithaalt.
Het is jammer dat je alles alleen maar in de Microsoft cloud kunt opslaan. Ik heb nu al Dropbox en Google Drive in gebruik en heb eigenlijk weinig behoefte aan nog een andere plek om mijn documenten op te slaan. De functionaliteit van de app is verder wel goed.
precies ook mijn bezwaar. App lijkt goed te werken op iOS. Helaas dus geen integratie met Dropbox. Ik gebruik nu ScanBot voor het scannen van documenten en die heeft wel een integratie met een dozijn andere online storage aanbieders.
Ik gebruik OneDrive niet eens meer. Heb nu een dropbox account met 1 TB aan opslag.
Met al die kekke gratis Microsoft apps begint mijn iPad eindelijk een cool en bruikbaar apparaat te worden!
Waarom had je dan geen Surface gekocht als je zo afhankelijk bent van Microsoft producten?
Net ingeschreven voor de preview op android en natuurlijk meteen even uitgeprobeerd, best indrukwekkend! Werkt niet altijd maar meestal wel, een voorbeeld van een nogal onduidelijk geschreven a4'tje:
Orgineel
https://onedrive.live.com...UI&v=3&ithint=photo%2cjpg
Resultaat
https://onedrive.live.com...2A&v=3&ithint=photo%2cjpg
Ik kan ze alsnog allebei niet lezen ;)
Lol briljant. Bedankt voor het voorbeeld, maakt het een stuk duidelijker
De office lens is al sinds het uitkomen voor WP m'n first friend bij whiteboard sessies. zo vanaf het bord, via OneNote naar Enterprise architect! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True