Rabobank presenteert nieuwe bankieren-app voor iOS en Android

De Rabobank heeft donderdag zijn nieuwe Rabo Bankieren App voor iOS en Android gepresenteerd. De app biedt met name een vernieuwde interface, maar functionaliteiten als het doorzoeken van overboekingen zijn er nog niet. De bank werkt ook aan een Windows-versie.

Rabobank-appDe bank heeft via zijn site wereldkundig gemaakt dat de nieuwe bankierenapp binnenkort voor iOS en Android verschijnt. Met de update brengt de Rabobank naar eigen zeggen een overzichtelijk ontwerp naar zijn klanten. Daarnaast kunnen klanten voor bankzaken via de app hulp vragen aan een medewerker.

De Rabo Bankieren App biedt geen ondersteuning voor Apples vingerafdrukscanner Touch ID, wat de applicatie van concurrent ING Bank wel doet. Touch ID dient als vervanging voor traditionele authenticatiemethoden als tekstwachtwoorden.

De Rabobank zegt Touch ID binnen onbepaalde tijd toe te voegen, evenals het doorzoeken van overboekingen. "Deze twee functies staan hoog op de lijst van functies die we toe gaan voegen. Zodra hier meer over bekend is, leest u dit op onze website en social media", meldt de bank.

De update van de bankieren-app is al beschikbaar en alle klanten met een iOS- of Android-toestel zullen de app voor eind oktober ontvangen. Zij krijgen volgens de Rabobank vanzelf een melding voor de update in hun app. De bank zegt nadrukkelijk klanten niet via telefoon, e-mail of chat te benaderen. Wie de update te zijner tijd wil installeren, moet een Rabo Scanner of Random Reader gebruiken. Tot die tijd blijft de oude app werken.

De Rabobank werkt ook aan een Windows-versie van de app, maar die komt naar verwachting later dit jaar beschikbaar. Een specifieke datum noemt de bank niet. Overigens kunnen Rabobank-klanten behalve de bankieren-apps ook gebruikmaken van een mobiele site.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Yoeri Nijs

Nieuwsposter

10-09-2015 • 19:31

223

Reacties (223)

223
216
181
7
1
0
Wijzig sortering
Anoniem: 378762 11 september 2015 07:25
Ik ben diep teleurgesteld dat een grote bank zoals de Rabobank zo een waardeloze app heeft gemaakt.
1. Het inloggen heeft nu meer handelingen nodig.
2. De app is een stuk langzamer. Vorige app was alleen je code intypen en gelijk kwam je binnen met een duidelijk overzicht. Nu moet je eerst op je scherm typen van je profielfoto. Daarna op het scherm waar je de code moet intypen want dan pas komt je toetsenbord om je code in te typen.
3. Overzicht in de nieuwe app is net een kerstboom met kerstballen. De rekeningen staan niet netjes geordend onder elkaar waardoor je goed moet kijken wat nu wat is.
4. Deze app heeft heel veel weg van Facebook. Blauwe achtergrond met een profielfoto. Rechtsboven staat een andere profielfoto in een bubble van een vrouw wat schijnbaar je helpdeskmedewerkster is. Het lijkt net een sociale media app.

Kortom. Wat een waardeloze app van de Rabobank! Ik heb liever de oude interface terug.

Uiteraard hebben we als klant zelf de macht. Niet alleen digitaal klagen maar ook daadwerkelijk actie ondernemen. Zolang er maar genoeg klachten zijn wordt er wat aan gedaan. Daarom verzoek ik iedereen om een klacht in te dienen bij de Rabobank:
https://www.rabobank.nl/particulieren/klacht/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 378762 op 23 juli 2024 22:00]

Uiteraard hebben we als klant zelf de macht. Niet alleen digitaal klagen maar ook daadwerkelijk actie ondernemen. Zolang er maar genoeg klachten zijn wordt er wat aan gedaan. Daarom verzoek ik iedereen om een klacht in te dienen bij de Rabobank:
Op zich een goed idee en het proberen waard, maar realistisch is het niet echt. Rabo heeft 2 jaar development in deze app website zitten, dat gooien ze niet zomaar weg.

Aangezien ik eigenlijk al m'n bankzaken doe via de mobiel denk ik dat bij de Rabobank blijven niet langer een optie voor me is, ik denk dat ik dus maar eens moet gaan praten met de ING, hoor goede verhalen over hun app.
Je moet is kijken naar de app van de ASN bank, die is ronduit fantastisch imho nog stukken beter dan de ING app. (Ik gebruik ze allebei wekelijks)
ASN app is ook door zelfde bedrijf gemaakt (service2media) als oorspronkelijke Rabobankieren app vandaar denk ik. :)
Heb je daar een bron van? Want als ik naar hun portfolio kijk lijkt mij de ASN app niet in het straatje passen. De apps die zij maken en o.a. vakantieveilingen zijn gewoon niet zo gelikt als de ASN bank app is imo. Ben tevens wel heel nieuwsgierig wie de ASN bank app maakt.

[Reactie gewijzigd door HitDyl op 23 juli 2024 22:00]

Ik heb ook beiden, ASN en ING, maar ik vind de ING app veel intuitiever. En meer functionaliteit.
Ik mis persoonlijk het huishoudboekje en het inscannen van een acceptgiro bij de ING app, ook vind ik de interface van de ASN app heerlijk rustig no-nonsense zeg maar. Verder is de ING app inderdaad echt meer dan prima.
Anoniem: 431001 @HitDyl11 september 2015 11:58
Eens! Ik heb de ING app nooit gebruikt, maar de vorige Rabobank app wel (op Android) en de ASN app werkt zoveel keer beter.

Verder als hint voor app makers, blijf gewoon bij de Google of Apple guidelines. Material design op Android werkt simpel, mooi, intuïtief en het voelt veel meer native dan al die rare verzinsels waar ontwikkelaars zelf mee opkomen (zoals het swipen in de MyVodafone app, belachelijk gewoon).
Ik gebruik zelf de SNS App, maar zal denk ik redelijk gelijk zijn aan de ASN App. Tis gewoon een App die doet wat ie moet doen, die van de Rabo vind ik zo lelijk en traag niet normaal, hoe kan iemand dat ooit goedgekeurd hebben.

Offtopic:
Vind die SNS kastjes (volgens mij gebruikt ASN die ook) voor internetbankieren ook veel handiger dan die van de Rabo, met pasje en scannen. Bij SNS is het gewoon PIN en klaar. Vooral veel profijt mee gehad toen mijn bankpas kwijt was. Mijn bankzaken kon ik gewoon nog blijven doen tot mijn nieuwe pas er was.
Dank voor de tip, ga ik zeker bekijken!.
Dus jij vindt een app belangrijker dan het aanbod van de bank zelf?
Zoals ik al opmerkte: ik doe mijn bankzaken 100% via de app, dus bijna de volledige customer-experience die ik als klant van de Rabobank heb wordt bepaald door de kwaliteit van de app. Slechte app == slecht aanbod.
Een bank zelf doet grof gezegd niet veel voor je behalve je geld bewaren. Het verschil voor de gebruiker zit er vooral in hoe het betalen, overmaken etc gaat. De gebruiksvriendelijkheid. En natuurlijk de klantenservice. Als de ING dus een app heeft (die je bijna dagelijks gebruikt) en die erg prettig werkt terwijl de Rabo app dat niet doet.. Dan is het simpel.
Bij mij primeren rentevoeten, interest, kosten toch wel i.p.v. een goede app..
Hebben ze vast leentjebuur bij Vodafone gespeeld. Klinkt alsof je de My Vodafone app beschrijft (althans onder iOS, op m'n Android foon gebruik ik T-Mobile).

En geen Touch ID. Hoe verzinnen ze het toch. Valt me nog mee dat je geen papieren TAN-lijsten meer nodig hebt om geld over te boeken....
Die TAN lijst is/was van de Postbank/ING en is al jaaaaren niet meer nodig. En dat is handig want doe papieren lijst was thermisch geprint en na enige tijd niet meer leesbaar ;-)
Vertel mij wat. Maar die verdween ook pas weet ik hoe lang nadat alle andere banken en z'n moeder al overgestapt waren naar digitaal... daarom zeg ik, je mag al blij zijn dat je geen papieren TAN-lijsten meer mee hoeft te nemen onderweg ;)

Overigens wel geestig: ik heb toen ik een jaar of 11 was een rekening geopend (nou ja, m'n ouders dan) op mijn naam bij de (toen nog) Postbank. Als ik die rekening nu op wil zeggen (ben nu 36!) moet ik nog handtekeningen van m'n ouders hebben. Anders lukt 't niet. Over oldskool gesproken...

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 22:00]

ING (toen nog Postbank) was niet laat met digitaal. Ze hebben jaaaaaaren gehad dat de 2 systemen naast elkaar bestonden. Mijn moeder heeft inderdaad heel lang met dat papiertje moeten lopen. Ik heb dat zelf nooit gehad, en deed al alles met tan code per sms.
Sinds begin 2004 niet meer ,dus ruim 11 jaar inderdaad.
Dat was ook mijn eerste gedachten my vodafone app ! Waar voda al de fout in gaat doet rabo het dunnetjes over.
Er is nog wel https://m.rabobank.nl.
Snel en zonder poespas.
Als je je scanner altijd bij je hebt ja ;)
https://m.rabobank.nl/pl/...l/ms/rBSdwoXyUg/pa/301830

Random Reader wel of niet nodig

Heeft u nooit eerder geld overgemaakt naar het rekeningnummer? Of langer dan 15 maanden geleden? Dan heeft u de Random Reader nodig voor een overboeking. De Random Reader is ook nodig als u afgelopen week meer dan € 1.000 heeft overgemaakt zonder Random Reader. De Random Reader is niet nodig bij overboekingen naar uw eigen rekeningen.

De Random Reader gebruikt u in de volgende gevallen:


• bij rekeningnummers waarnaar u nooit eerder geld heeft overgemaakt
•bij rekeningnummers waarnaar u langer dan 15 maanden geleden geld heeft overgemaakt
•als u afgelopen week meer dan € 1.000 heeft overgemaakt zonder Random Reader

Voor overboekingen tussen eigen rekeningen heeft u geen Random Reader nodig. Eigen rekeningen zijn rekeningen die u ziet in Rabo Internet- of Mobielbankieren.

Voor 'Rabobank Internetbankieren Professional'-klanten geldt, dat een rekening pas een bekende rekening is, als u vanaf 16 mei 2013 minimaal één keer een overboeking hebt gedaan in Rabo Internetbankieren naar dat rekeningnummer.
Zojuist het contact/klachten formulier ingevuld met het vriendelijke verzoek om op de homepage weer gewoon alle rekeningen te laten zien. Onwijs onhandig dat dat in een menu zit. Los dat er zat ruimte is, onderste deel van het scherm is immers leeg.

Valt me overigens net pas op dat je je rekening nummer alleen in het menu terugvind. Niet op je homepage, en ook niet in het overzicht van 1 rekening. Weet niet hoe dat met anderen zit maar sinds de aanpassing naar IBAN moet ik altijd even kijken. Menu is verder overzichtelijk, maar de rekening detail pagina laat ook alleen je (eigen gekozen) naam zien.

En while I am at it, hoezo staan mn 'account manager' altijd op mn homescreen? Prima dat je vestigingen etc makkelijk kan vinden, maar dat is 99% van de tijd niet iets waar ik naar opzoek ben in mn bankieren app.

[Reactie gewijzigd door DonLexos op 23 juli 2024 22:00]

En while I am at it, hoezo staan mn 'account manager' altijd op mn homescreen? Prima dat je vestigingen etc makkelijk kan vinden, maar dat is 99% van de tijd niet iets waar ik naar opzoek ben in mn bankieren app.
Ik zie dat bij mijn vriendin ook altijd met Facebook. Blijft er steeds een foto in je beeld hangen waar je niks mee doet. Dit soort dingen moeten ze dus in een menu verstoppen. Waarom denken ze uberhaupt dat zoiets fancy is? Als grote bank doe je toch eerst onderzoek voordat je iets maakt en doe je dat in het traject ook om dit soort ongein te voorkomen? Als er iets niet werkt zijn het designers en programmers die zonder user feedback doorgaan met hun ideeën, simpelweg omdat hun kijk in de praktijk heel anders blijkt te zijn dan die van de uiteindelijke gebruikers.
Deze draait om jou, helemaal zoals jij het wilt hebben! Zo kun je een eigen foto of bedrijfslogo ...
Waarom wil ik daar een foto hebben? Wat heb ik er aan om mezelf in die app te zien? Word ik daar blij van? Verbeterd dat mijn gebruikerservaring binnen de app? Die app hoeft helemaal niet om mij te draaien, die app moet over mijn rekeningen en saldo gaan. Thats it. Leuk dat ze die foto meteen kunnen koppelen aan het profiel dat ze van ons hebben, maar dit is geen Facebook. Als ik Facebook wil ga ik daar wel heen.

De nieuwe app in 1 afbeelding: 8)7
Ik update zolang als mogelijk niet iig, wel een vraag over de nieuwe app, logt deze je nog steeds uit op het moment dat je bijvoorbeeld naar je mail gaat om een omschrijving/factuur nummer te kopieren?
Eu, ja.....
Als je dus net in een chat zit verbreekt hij dus ook de verbinding haha.

Echt de meest dramatische App van het jaar...
Als je de moeite had genomen om de app omschrijving in Google Play te lezen, dan had je dit tegen kunnen komen als één van de verbeteringen in de nieuwe app:
App tijdelijk verlaten om een rekeningnummer of bedrag op te zoeken. Voer enkel uw toegangscode in om terug te keren naar waar u was gebleven.
Hoewel het antwoord van @picablaat theoretisch gezien correct is, zegt iets me dat hij of zij de app niet zelf gebruikt heeft. (ik overigens ook niet, ga enkel af op de beschikbare informatie)
Bedankt voor je link. Alleen rookt de server daar volgen mij :) .
De nieuwe app heeft zelf ook een Feedback scherm: klik linksboven op Menu, en kies Feedback. Je krijgt twee velden waar je tekst kunt invullen: 1. "Wat vindt u prettig aan de Rabo Bankieren App?" en 2. "Heeft u tips ter verbetering van de Rabo Bankieren App?".
My Vodafone werkt sinds een tijd ook al met die irritante kerstballen. Klinkt hip omdat je moet swypen over je scherm, praktisch is het niet.
Niks mis met de app hoor.. ik vind hem gewoon fijn. Alleen sommige dingen zijn wennen, je moet niet zo zeuren dat je een handeling meer moet doen.. wat erg zeg..
Nou ik heb zojuist weer de oude app terug gekregen dus het gaat schijnbaar niet goed met deze app.
Ik moest ook direct weer opnieuw de oude app registreren.
als dat het veiligste is dan doen ze het goed! }:O
Werd vandaag verrast door de nieuwe app. Wat is dit slecht!

Binnen een paar minuten volledig over de zeik omdat deze app blijkbaar niet is getest

- Inloggen kan pas wanneer je in de bolletjes klikt dan komt het toetsenbord, dus een extra handeling
- In het hoofdscherm kunnen slechts DRIE rekeningen worden getoond. Wij hebben er meer!
Ik heb nu ene scherm 1derde gevuld en de rest is leeg, dus ruimte genoeg om alle rekeningen te tonen. Lijkt me essentieel voor een Bankieren app, wat super slecht en ondoordacht.
- De getoonde rekeningen staan geen rekening nummers bij
- De naam kun je wel veranderen maar dat zit diep in de instellingen
- Er is geen overzicht meer in het 'te besteden saldo' over al je rekeningen
- DE [BACK] toets van android gooit te random uit de app en dan kun je opnieuw inloggen
- Bij berichten staat er een woord 'prullenmand' door je berichten
- De navigatie in de berichten werkt niet correct (pijltje staat er wel maar doet niets)
- Als je scherm in de slaapstand gaat kun je ook bij de Rabo app weer opnieuw inloggen (met die extra handeling!)
- Ik zie geen extra functies of verbeteringen. Ja chatten, nou die apps hebben we al genoeg.

Het ergste is dat de helpdesk je alleen help met de uitleg over de nieuwe app en je voor klachten naar je bank verwijst, en de bank geen flauw benul van de app heeft en je het gevoel geeft dat je niet moet zeuren. Dus je klchten komen volgens mij nooit bij de juiste afdeling.

Het is een Webapp, en je zou prima terug moeten kunnen naar de oude interface want gisteren heb ik mijn Rabo app niet ge-update dat was anderhalve week geleden, dus de app bevat de oude interface wel degelijk. Het is een instelling binnen de app.

Deze webapp zal de rabobank veel problemen gaan geven. De snelheid zal een issue blijven.

Hel kort. Slechtste app

[Reactie gewijzigd door jflietstra op 23 juli 2024 22:00]

TL;DR: Wat een waardeloze app! Er zijn nauwelijks extra features toegevoegd, maar we gaan er in snelheid en bedieningsgemak op achteruit. Ik weet niet hoe het met de iOS-versie zit, maar ik ben als Android-gebruiker niet echt blij. De app is eigenlijk een webapp en dat merk je.

Er zijn een (flink) aantal onbegrijpelijke keuzes gemaakt:
  • Volgens de Rabobank is een van de belangrijkste wijzigingen dat de app nu (letterlijk en figuurlijk [sic]) om jou draait. Behalve dat dat een verschrikkelijk ingestudeerd marketingblablablaverhaal is, houdt dat concreet in dat je een profielfoto kunt instellen. Zodat je zelf kunt zien hoe je eruit ziet als je aan het bankieren bent. Echt vet handig hoor.
  • De keuze voor een niet-native app heeft Mark Zuckerberg omschreven als 'de grootste fout' in de geschiedenis van Facebook. Alle niet-native apps die ik gebruik werken traag. Zelfs de high-end toestellen hebben moeite met de performance.
  • De eerste review was niet bepaald positief: http://www.iculture.nl/ra...pp-interview-screenshots/. Iemand die nauw betrokken is geweest vertelde me onlangs dat bijna alle nieuwe features zijn geschrapt (te weinig budget, te complex, diverse redenen), maar dat de planning nooit werd aangepast.
  • De bediening is niet intuïtief, omdat het de Material Design-richtlijnen volledig aan de laars lapt. Daarmee wijkt het dus qua bediening af van alle andere apps. Het hamburger-menu kun je niet openen met gestures, de terugknop werkt niet goed, je moet eerst je gebruiker kiezen voordat het numpad opent voor je pincode, etc.
  • In de aanloop naar de app heeft het webcare-team veel aandacht besteed aan de lancering. De reacties daarop waren grotendeels negatief. Ook heb ik als klant e-mails gekregen als aankondiging, terwijl het webcare-team bij hoog en bij laag vol houdt geen mails te zullen sturen over de app. De communicatie intern is dus op z'n minst suboptimaal
  • Je kunt nu met meerdere gebruikers de app gebruiken. Dit lijkt me een vrij nutteloze feature. De enige mensen die ik ken die een tablet delen, hebben ook een gezamenlijke rekening. Bovendien mikt de Rabobank op gebruikers vanaf Android 4.3, terwijl vanaf Android 4.2 al multi-user in Android zit.

[Reactie gewijzigd door StephanVierkant op 23 juli 2024 22:00]

Ben het helemaal met je eens, mij lijkt dat ze één app geschreven hebben, en die werkt dan niet goed op alle apparaten.
Nog een aanvulling op je lijstje
  • Numpad is custom, dus niet Android native en werkt sloom
  • Numpad komt pas naar boven als je op de invulvakjes duwt, autofocus please
  • Knoppen zijn vaak relatief klein, wat het moeilijk maakt om ze goed aan te tikken voor mij op Nexus 4 4.7" (Staat in Material Design guidelines uitgelegd)
    Daarbij komt nog dat menu alleen linksboven in te drukken is, wat echt de meeste onhandige plek is ervoor
  • Groot stuk lege ruimte in het hoofdscherm?
Google geeft zelfs nog aan op hun website wat wel en niet te doen https://www.google.com/de...-design/introduction.html

[Reactie gewijzigd door teunw op 23 juli 2024 22:00]

Dat 'eigen' numpad is ook op iOS erg sloom en (dus) irritant.
De ING gebruikt ook een eigen numpad. Ik vermoed dat dat voor de veiligheid is: als je een aangepast toetsenbord gebuikt, dan zou die je pincode kunnen afluisteren.
Moet je daadwerkelijk met je eigen pincode inloggen? Bij de ABN app moet je een 5 cijferige toegangscode maken. Dit lijkt me een stuk veiliger dan je pincode op een telefoon intoetsen. Overigens heb je bij ABN ook je eigen toetsenbord.
Het principe is hetzelfde, al is de uitvoering anders.
Je pincode is niets anders dan een 4 cijferig, door de bank bepaalde toegangscode. Deze code is 5 cijferig, en zelf gekozen.

Het probleem is eveneens hetzelfde: vang de pincode (toegangscode) af en je kan in iemand zijn of haar rekening. Al heb je in beide gevallen een hulpmiddel nodig: de pas of het toestel. Eenmaal binnen kan iemand vrijwel alles doen wat jij ook met je rekening kan.
Ja je hebt gelijk, maar met die toegangscode kun je uiteindelijk wel minder dan wanneer je de pincode hebt.
Bij ING heb je alleen de 5 cijferige toegangscode nodig om geld over te maken. Dus zoals Raventhorn zegt, principe blijft hetzelfde.
Bij ABN kan ik met alleen de toegangscode alleen geld over maken naar bekenden. (rekeningnummers waar ik de laatste x maanden naar overgemaakt heb)

Wil ik iets overmaken naar een nieuw nummer dan heb ik mijn reader nodig.

Die app werkt overigens erg vlot en ik ben er dan ook erg blij mee. 90% Van de transacties doe ik met de app.
Dit is bij de ING niet zo. Er zit wel een beperking op, weet hem even niet exact, dat je maar enkele honderden euro's per dag kan overmaken met de app. Voor de ING zou je namelijk als extra verificatie een TAN code ontvangen op waarschijnlijk dezelfde telefoon waar je de app op hebt staan, voegt niet echt iets toe.
zoals @guyspronck zegt met die cijfercode kun je weinig tot niets, verder moet je je bank app eerst registreren via de reader voordat je nummer werkt. (dat was zo een jaartje terug) ik weet alleen neit of dat nog zo is.
Bij abn kan je bij mij helemaal niks met de toegangscode voor de App, alleen kun je mijn rekeningen inzien en geld van en naar mijn eigen rekeningen schrijven. Je kunt geen geld naar buiten sturen zonder edentifier, veilig in mijn ogen dus.
Zoals eerder vermeld in de code ook niet gelijk aan je pincode aangezien je deze zelf moet instellen
Naar bekende rekeningnummers is vrijwel hetzelfde, maar ja dat maakt de aangifte ook een stuk makkelijker ;)
En ja hoor... in die review waar je naar linkt komt precies het type manager aan het woord waar we dit soort onzin aan te danken hebben. Likken naar boven, trappen naar beneden. Hoe herkenbaar.

"We luisteren naar de klanten". Yeah right. Iedereen geeft aan niet tevreden te zijn met de app, maar we denken weer zelf de wijsheid in pacht te hebben en beter te weten waar de klant behoefte aan heeft.

Dit soort managers is een vergif voor onze maatschappij. Zoals een van de reageerders aldaar terecht opmerkt is deze man bijzonder geschikt als politicus. Met een megafoon je eigen mening verkondigen, en watten in de oren om de vervelende waarheid niet te hoeven horen.

Over de app zelf hoef ik niet veel meer te zeggen, dat is hierboven al gebeurd. Maar dat iemand in een tijd dat Apple en Google er alles aan doen om een uniforme UI te bieden nog met een eigen - en veel slechter - alternatief durft te komen toont wel aan hoe ver deze lieden van de realiteit staan.

[Reactie gewijzigd door alexbl69 op 23 juli 2024 22:00]

De gemiddelde Rabobank klant is 47 jaar oud, misschien is daar prima naar geluisterd. Die gemiddelde klant zit waarschijnlijk niet op Tweakers of iCulture om 'feedback' te geven.
Ik ben 51 en vind de nieuwe app van de Rabo zwaar k*t. De ING app is imho veel makkelijker en simpeler. Maar ik ben geen tester geweest van de app, ik had de layout al gelijk afgefloten, lijkt die shitte Vodafone zooi wel maar niet mee te werken valt :(
En ja hoor... in die review waar je naar linkt komt precies het type manager aan het woord waar we dit soort onzin aan te danken hebben.
Het ergste aan dit soort managers is dat ze vooral bezig zijn met wat het kost en niet met wat het waard is. Als je zo iemand een Lada aanbied voor €1000 en een Aston Martin voor €1001 dan kopen ze de Lada omdat die goedkoper is.
En toch zijn er meer bankiers met een Aston Martin dan met een Lada.
Material Design is neit heilig hè. Het is gewoon hoe Google vindt dat apps moeten werken (en smoelen). Zeker bij een hybride app die ook op iOS en Windows Phone goed moet werken, is het vrij logisch dat ze niet voor Material Design gegaan zijn.

En een hybride/niet-native app kan er heel goed uit zien zonder traag te worden hoor. Maar de Rabo heeft net iets te veel toeters en bellen erin gebakken waardoor het inderdaad hier wel echt traag is. Op een Nexus 5 zitten er merkbare vertragingen in de app.

Ook geheel bug vrij is de app niet en dat is jammer. Zo moet je iets eigenlijk niet releasen. Maar ik verwacht dat de bugs er wel snel uitgestreken zullen worden.
"En een hybride/niet-native app kan er heel goed uit zien zonder traag te worden hoor."

Nee, dat kan dus niet. Een hybride app werkt ALLEEN als je alle actieve content lokaal hebt staan (html, css en js) en zelfs dan is de webview net te traag als je ook maar iets aan interactieviteit doet. En dit geld voor alle platforms (al is iOS net iets beter).

Hoe weet ik dit? Ik ben een app dev die graag native werkt, maar hybride apps heb gemaakt die dingen doen waarvan sommige devs zeggen dat het niet kan met de webview. En dat kan handig zijn voor apps met een CMS dat toch impressive spul eruit moet gooien, gemaakt door non-techies. In mijn ervaring werkt een webapp enkel als je het 'web' gedeelte flink omringt met native componenten EN het 'web' gedeelte vrij statisch houdt.

"Zeker bij een hybride app die ook op iOS en Windows Phone goed moet werken, is het vrij logisch dat ze niet voor Material Design gegaan zijn."

Een goed app moet native zijn, zoals hierboven beschreven. En als je dat toch doet dan heb je twee keuzes:

OF je maakt 1 ontwerp dat dusdanig goed is dat het op alle platforms werkt, te implementeren is en correct werkt met het OS (iets wat vanwege de verschillende UX op de platformen bijnaq niet mogelijk is) waardoor je alles custom moet maken wat duur is
OF je maakt toch voor elk platform een ECHTE native app (die je toch aan het programeren bent voor elk platform) waardoor je EN een betere gebruikservaring hebt op elk platform welk overeen komt met de UX van dat platform EN gebruik kan maken van de bouwstenen voor dat platform welk er voor zorgt dat de development tijd wordt beperkt MAAR dat je wel voor elk platform een net iets ander ontwerp moet maken.

OF je verprutst het door alles te willen: 1 ontwerp voor alle platforms EN korte dev tijd. Dan moet je voor een webapp gaan, en die werken net te traag waardoor je een slecht gebruikerservaring creeert door net niet responsive UI elementen (trage javascript) in combinatie met een UI/UX die bij geen van alle platforms voor komt, waardoor je je gebruikers verwart.

Goedkoop is duurkoop. Rabo had gewoon drie native apps moeten maken. Voor de kosten hadden ze het niet hoeven laten: de bonus van 1 bestuurslid was waarschijnlijk genoeg geweest.

Echt, degene die dit traject is begonnen moet bij de Rabo ontslagen worden ZONDER gouden handdruk.
Een van de grootste nadelen van hybride is de belabberde ondersteuning van Webview op Android. Vooral de oudere versies zijn dramatisch en je moet rekenig houden met de quircks van oud vs. nieuw. Daarnaast worden oudere versies ook nooit meer bijgewerkt.

Dat is dan weer op te lossen door een custom versie van het webview component mee te leveren. Maar dan krijg je direct een package van 30MB. Voor een app die normaal maar 1-3 MB zou zijn is dat zware overkill. Ik snap eigenlijk niet waarom Google de nieuwe webview niet gewoon als onderdeel van Google Web Services kan implementeren.
De nieuwe webview is vanaf 4.4 standaard appart; apparte download in google play, zelfs. En godzijdank wordt die oude markt steeds kleiner. (nu 20% ofzo)

Build.Version.SDK_INT>=17 FTW!
Ik raad je ten zeerste aan om dit project eens te bekijken. http://ionicframework.com
Dat is een hybride framework met absoluut geen performance lose op ios, helaas nog wel op Android maar daar word aangewerkt. Ik zie zeker toekomst in hybride apps. Dat de hybride frameworks in het verleden niet altijd bereikt hebben wat het zou moeten betekent niet dat het niet kan.
Toen ik @MacD's verhaal las dacht ik aan mezelf een jaar geleden, maar tijden zijn inderdaad veranderd, hybride apps werken echt dikke prima met cordova/ionic of een van de vele andere frameworks.

Het android probleem is ook al opgelost, je moet ipv de standaard android webview crosswalk gebruiken dan zijn de lists ook native snelheid :)
Ik heb met mijn apps iig nog nooit iemand horen klagen over snelheid, en het 'hybride' zie je ook niet omdat er een native-uitziende UI over het geheel wordt gegoten per platform.

Daarbij is de ING app zo te zien ook hybride met native componenten, daarom hebben ze ook volgens mij als enige bank een app die op iOS, Android EN mijn Windows Phone werkt, en daar is snelheid echt geen issue.
Crosswalk is grappig bedacht, maar zover ik weet krijg je dan nog steeds een app van 20+ MB. Ik snap waarom, maar het natuurlijk complete waanzin. Nu moet ik bekennen dat de gemiddelde app tegenwoordig al snel die kant op gaat, maar laat dat dan zijn vanwege de aanwezige resources en niet vanwege een component wat waarschijnlijk al 4x op je mobiel staat.
Dat laatste is precies wat ik zei: het kan wel, MITS. Zoals ik al melde gebruik ik die techniek ook. Soms. Als het ontwerp zich daarvoor leent.

Maar cordova/iionic/phonegap/crosswalk, noem het maar op: het lagt. Het levert janky lists op, zelfs op de highest end toestellen. Dat je klanten het niet merken ... tja, dat zijn misschien je klanten, maar de meeste van je USERS zullen echt merken dat het NET niet vlot genoeg loopt omdat je de 30-60 fps niet haalt (go profile met System.nanoTime()). Het is er gewoon nog niet. En zeker niet op je moeder's toestel.

"[...] en het 'hybride' zie je ook niet omdat er een native-uitziende UI over het geheel wordt gegoten per platform."

En dan ben je dus toch a)voor meerdere platforms aan het designen en b)je middleware aan aan het passen om dat te bereiken terwijl je vaak native die componenten sneller in elkaar kan zetten. Dus waar is nou precies je winst?

Al jaren geleden waren webapps en cross-platform frameworks een mooie belofte. Maar ook vandaag de dag maken ze gewoonweg die belofte nog niet waar. Misschien over een paar jaar (maar dat zeiden we ook een paar jaar geleden).

Heel eerlijk gezegd is vandaag, voor de app die je over twee weken moet leveren, misschien nog het beste platform Unity. Dat zeg ik bijna gekscherend, maar qua snelheid is het misschien nog wel het beste, alleen jammer dat je app direct zo groot wordt.
Je hebt gelijk. Ik heb ook apps gezien waarvan ik zeg: "ok, over een paar jaar MOET ik dus ook js of een variant kennen en kunnen".

Maar die tijd is nu nog niet, Ook niet op de highest end toestellen. Wat je net zegt vernietigt direct het nut van die webapp/hybride aanpak: het werkt wel op 1 platform, maar niet op het andere. Dus de hele reden om die aanpak te kiezen is teniet gedaan!

Ik zie ook die toekomst ... maar eerlijk gezegd zag ik dat ook 5 jaar geleden, en nu nog werkt het gewoon nog niet op een niveau dat je een app op alle platforms kan leveren die op alle toestellen (ook oudere! Het moet namelijk ook op de SIII mini van je moeder werken!) werkt.
Breek me de bek niet open over hybride. Het klinkt met het oog op kosten in eerste instantie heel aantrekkelijk. Maar mijn ervaring is dat het een app oplevert die op geen van de bestemde platformen het maximale eruit haalt en altijd wel weer een probleem geeft op het platform waar je niet als eerste voor test.
Het is een holle belofte; 1 keer ontwikkelen en het werkt op alle platformen, er hoeft alleen een OS specifiek schilletje als app te draaien dat de online content ophaalt.
Dus met lage investeringskosten kun je zogenaamd iedereen bedienen. Maar in werkelijkheid ben je "te gulzig". Je neemt niet de moeite om je gebruikers serieus te nemen en neemt geen van je gebruikers echt serieus. Het mooiste van iOS kun je niet gebruiken wegens incompatibiliteit/onlogica op andere platforms en op Android stoot je je hoofd aan het feit dat je toch WEL rekening had moeten houden met al die verschillende varianten die op de markt zijn op al die verschillende toestellen.

Mijn persoonlijke standpunt is dan ook ontwikkel hoe dan ook native en als het budget er niet naar is kies dat welk platform je als eerste wilt bedienen. Als je app echt een succes wordt op dat platform, doordat je er echt moeite voor hebt genomen, kun je hem dan alsnog porten naar andere platforms. Die behoefte zal namelijk vanzelf zichtbaar worden als mensen van het primaire platform mensen van het ander platform aansteken met hun enthousiasme. En als dat enthousiasme niet komt dan loont het ook niet om je app naar andere apparaten te brengen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:00]

Helemaal met je eens, op alle punten.

Behalve: waar jij 'hybride' zegt noem ik dat een webapp. Hybride is voor mij een native app waar je dus voor bepaalde content views HTML gebruikt. Maar appart daarvan: yup.
Material design is bedoeld om de app consistent te houden met het OS. Zodat het menu e.d. altijd goed te vinden is, elementen zoals tekstinvoer en knoppen altijd goed te vinden en herkennen zijn. Heilig? Nee. Extreem goed bedacht en gedocumenteerd? Zeker.

Zonder enig respect voor Material Design krijgen we dus apps zoals deze, die eruitzien als een soort brainmap programma. Kan me eigenlijk ook niet heugen dat de apps die Material Design niet volgen fijner zijn. Ik heb er een paar geinstalleerd staan zoals TeamViewer en SuperRetro. Beide niet bijzonder overzichtelijk.
Misschien ligt het aan mij, maar wat is er zo mis aan de huidige app ?? Het is simpel in gebruik. Mooi en overzichtelijk en alle functies die ik wil hebben doen het prima..

Waarom moeten ze opeens weer het wiel uitvinden ? Gebruik het geld voor wat nuttigere zaken,
Dat je nu kan switchen tussen app en je bankieren app zonder telkens opnieuw te moeten inloggen ben ik wel heel blij mee. Alleen het plakken van rekeningnummers mag wel wat makkelijker van whatsapp bijv. Maar als ze dat hadden toegevoegd aan de oude app zou ik blij met de app zijn.
In de oude App kon je toch rekeningnummers gewoon plakken?
Nee door dat iban nummer opgedeeld is in verschillende stukjes kan je het niet meteen plakken. Dan moet je het eerst plakken bij de naam om het vervolgens over te type bij het rekeningnummer.
Ik heb het net nog even geprobeerd, maar bij mij werkt het knippen en plakken wel. Kopieer het hele IBAN nummer en selecteer plakken in het eerste vakje waar je kunt beginnen met typen (Vlak na NL).

Op Android met de oude app.
Helemaal mee eens. Ik mis alleen de FINBOX. de rest is echt prima.
Aan de bestaande "oude" app waren voor mij twee beperkingen.
  • Het niet kunnen switchen tussen verschillende aps, om zo het rekening nummer te kopieren.
  • Een search functie in de gemaakte betalingen.
Inderdaad!

Alleen m'n creditcard inzicht geeft altijd een fout.. :s (Galaxy S3)

Als ze die nog fixen ben ik helemaal happy (met de oude app, nieuwe nog niet geprobeerd)
Naar mijn mening is er met de huidige app ook niet veel mis, duidelijk, overzichtelijk en simpel. Het doet alleen wel wat gedateerd en weinig native aan op Android doordat er veel gebruik wordt gemaakt gradients en doordat de tab bar aan de onderkant van het scherm bevind.

Naast een fris, nieuw en duidelijk design had vooral ook op nieuwe nuttige functies gehoopt in de nieuwe app, zoals het kunnen zoeken in je transactieoverzicht.
Hoe kom je erbij dat de Rabobank geen winst mag maken? De Rabobank heeft leden, en geen aandeelhouders, als dat is wat je bedoelt, maar het mag wel degelijk winst maken.
Pff wie verzint zoiets. De vorige versie was gewoon goed. Waarom moeilijk doen als het zo makkelijk kan. en nog steeds geen touch id -.-
Ik ben best verbaasd om dit te horen. Ik heb altijd gehoord dat Rabobank een goede speler op de IT markt is geweest. Projectmanagement, usability, UX etc altijd goed op orde.
Nee toch hè. Ik was al zo lang aan het wachten op een nieuwe app omdat de oude zo crappy was (veel crashes, geen android layout, start steeds opnieuw als je naar een andere app gaat) hebben ze het nu nog erger gemaakt door voor een hybride web(crap)-app te gaan.
Ik was al bang toen ik de screenshots zag. Ze hadden de iOS screenshots bij de Android app geplaatst. Bij zoiets groots en belangrijks als een bank-app kun je niet simpel voor ieder OS dezelfde app uitbrengen, maar moet je kijken naar hoe apps op dat specifieke platform werken.
Ik had er niet al te veel verwachtingen van, maar toch wel minstens dat het een verbetering zou zijn en dat je iig je afschriften kon doorzoeken. Waarom kijken ze niet gewoon even naar de ING app. Deze is echt ongeveer perfect uitgevoerd in Android. Die hebben juist misschien weer een te hoog budget want die zijn allerlei onzinnige functies aan het inbouwen zoals inloggen en geld overmaken met je stem.
Wel eens de webapp van Tweakers geprobeerd? Werkt perfect, ik zie geen verschil met een native app. Als de RABObank app traag is, dan komt dat niet alleen omdat het een webapp is. Het lijkt me immers niet dat een bankapp veel reken- of grafische kracht nodig heeft.
Wel eens de webapp van Tweakers geprobeerd? Werkt perfect, ik zie geen verschil met een native app. Als de RABObank app traag is, dan komt dat niet alleen omdat het een webapp is. Het lijkt me immers niet dat een bankapp veel reken- of grafische kracht nodig heeft.
Heeft Tweakers een webapp? Het is nog steeds een doodnormale website die je via een browser moet openen. Een site die zich inderdaad uitstekend aanpast aan het toestel waarop het beken wordt. Dat zit op veel plaatsen al aardig in elkaar maar nog niet op alle onderdelen van de site. Neem het balkje met opties voor het tekst en de smileys. Veel te klein (en ouderwets).
Maar bovenalles is het niet ideaal. Het werkt niet vloeiend op een moderne smartphone en ontbeert mogelijkheden en opties die je in een native app wel hebt.
Tweakers had in het verleden wel een app, maar daar zijn ze aanzienlijke tijd geleden al mee gestopt. Begin 2014 is Tweakers overgestapt naar responsive design voor hun website.

Het is met Chrome op Android wel mogelijk om de website van Tweakers toe te voegen aan je home scherm door 'Toevoegen aan startscherm' te selecteren in het menu. Dan krijg je een app icon op je startscherm waarmee de website zonder verdere browser elementen kan openen. Hierdoor doet het wel aan een echte app denken. De website van Tweakers werkt ook best soepel.

Je ziet toch wel degelijk verschil met een native app. Zo kan je het side menu niet openen door te swipen. Verder merk je het ook aan de navigatie op de website. Ook kom je soms alsnog op de desktop versie van de website terecht.
Het is inderdaad helemaal waar dat een app zonder Material design ook goed kan werken (Bijv. Blendle). Echter voor de gebruiker is het voornamelijk belangrijk dat het intuïtief werkt, gebruik maken van de voorgeschreven design guidelines kan daar erg goed bij helpen. Material design is namelijk erg goed uitgewerkt en gedocumenteerd waardoor het voor de gebruiker een stuk duidelijker is wat hij kan verwachten van bepaalde interface elementen.
Zojuist uitgeprobeerd maar er mag nog een hoop gebeuren aan de snelheid van de app, waarschijnlijk omdat het deels een webapp is. Ook de werking van de terugknop is niet correct waardoor je telkens niet precies terecht komt waar je vandaan kwam.

Natuurlijk is het handig voor de Rabobank dat ze zo updates kunnen doorvoeren buiten de Play Store om, maar erg optimaal werkt het tot nu toe niet. De vorige versie was qua design misschien verouderd, maar was een stuk gebruiksvriendelijker.

Getest op een Oneplus One met Android 5.1.1

Edit: spelling

[Reactie gewijzigd door Therach op 23 juli 2024 22:00]

Ik ben vandaag ook over gegaan (op mijn LG g4)maar ik heb echt spijt.. het is zo onoverzichtelijk en traag..

Ik gebruik 7 rekeningen, (zakelijk en prive) die ik voorheen onder elkaar had staan binnen de oude app, zeer overzichtelijk. Ik doe veel transacties via mijn app en heb daarom graag een overzicht van alles wat er speelt, nu is dat totaal weg. Ik moet eerst naar het kopje betalen gaan waar mijn rekeningen dan allemaal onder staan, dit is niet op een andere manier te regelen. Verder kan je de rekeningen daar wel zelf ordenen, maar op een onlogische manier. Je kan een rekening niet verplaatsen tussen andere, je kan deze alleen naar boven verplaatsen, dus je moet van te voren al bedenken welke je naar boven en welke daar dan automatisch onder komt te staan..

De snelheid is verschrikkelijk, maar dan vooral het inloggen duurt echt lang..

Als je een chat opent met de klantenservice (dat ging over het overzicht van de rekeningen) en je krijgt ondertussen een belletje zou je volgens de preview van de app kunnen inloggen en hop, meteen weer terug waar je was gebleven, bij de app werkt dit dus niet en kan je weer een nieuwe chat gaan starten (je krijgt zelfs een mededeling in beeld "vanwege technische redenen..."

Dan het inloggen, schijnbaar kan je gebruikers aanmaken, maar zodra ik moet inloggen met mijn persoonlijke code die ik heb aangemaakt (meekomen vanuit de vorige app) moet ik eerst drukken op het eerste vakje om iets in te kunnen vullen, dit zou al automatisch moeten gaan zodat je meteen je numpad voor je krijgt, want dat zou je toch al moeten doen omdat het niet anders zou kunnen.

Vormgeving, tsja.. ieder zijn eigen maar het overzicht is totaal weg. Het is nadrukkelijk gemaakt voor mensen die iets geven om uiterlijk, ik zelf kies puur voor functionaliteit (omdat ik het daar ook echt voor gebruik) maar dat heeft de Rabobank maar achterwege gelaten. Ik heb al een klacht ingediend en ook mijn eigen rabo kantoor hierover gebeld dat ik absoluut niet blij ben. Ik vind het prima dat er een nieuwe app komt, maar het gross word nu gebruikt om te beta-testen, er is echt zoveel mis met die app, dat hadden ze echt wel op voorhand eruit kunnen halen met een fatsoenlijke test periode.

Op het dashboard kan je alleen een overzicht krijgen van 3 rekeningen courant en niet van meer rekeningen. Volgens de medewerker misschien wel meer als ik op een iPad ging inloggen of andere tablet, maar daar had ik verder geen boodschap aan..

Ook mijn verzoek om terug te kunnen naar de oude app werd afgewezen "omdat die over een week of 6 er toch uit ging".. Daar heb ik verder geen boodschap aan, laat iemand anders maar 6 weken beta testen, daar heb ik echt geen zin in als dit onderdeel van je eigen werk is..

Maar dat is hoe dan ook niet mogelijk.. ik ben best teleurgesteld in de Rabobank in deze..
Daarnaast heb je nog al die extra rechten die de app wil. Waarom in godsnaam?! Extra telefoon (bel) rechten, gesprekken lijst, Foto's media en bestand toegang, status en naam van wifi netwerken die in de buurt zijn. Echt onnodige extra rechten waarmee ze de gebruiker kunnen volgen.
Fotos natuurlijk omdat je nu in je eigen app helemaal je eigen foto kan instellen. Enorm functioneel, hmmm. Jammer dat dat ten koste gaat van het totaal overzicht in je homepage van AL je rekeningen.Dat bleek uit een (prima werkende) chat. Wel onhandig dat je tijdens de chat niet terug de interface inkan (om te kijken naar wat de vriendelijke Rabo medewerker uitlegt). Max 3 in mn "overzicht" (Nexus 5 met 5.1.1).

Overigens meen ik dat de ABN app ook foto's ondersteund (maar gelukkig niet zo facebook-like implementeert).
Die extra rechten denk ik komen doordat:
- je met 1 druk op de knop de klantenservice kan bellen
- je een eigen profielfoto kan instellen (welke uit je media gehaald moet worden)

De overige rechten.. no qlue.


Vind het overigens wel fijn dat je direct kan chatten mocht je vragen hebben. Daarop lopen andere banken toch hopeloos achter.
Helemaal met je eens. Heb hele tijd gezocht hoe ik al mijn rekeningen (ook stuk of 8 ) weer in beeld kon krijgen, maar dat kan dus simpelweg niet. Ook het inloggen is idd onnodig omslachtig en verraadt een beta product.

Er zal zich wel weer de een of andere manager zich willen profileren met dit gedrocht.

[Reactie gewijzigd door alexbl69 op 23 juli 2024 22:00]

Dan hoop ik dat ze nog wat langer doen over de update voor Windows Phone. Ik wil met een bankieren app geld kunnen over maken en inzicht in eerdere transacties. De rest heb ik niet nodig.

En dat werkt nu prima op de Windows Phone app.
Ik heb geen enkel probleem ervaren.
Het is misschien handig als je verteld op welke toestel je het hebt uitgevoerd.

Wat betreft de terug knop:
De terug knop brengt je in alle stappen terug behalve het hoofdscherm, hiervoor druk je op de X.
Misschien wat minder intuïtief maar dit is gewoon een kwestie van gewenning.
Steeds elke hoek drie keer aantikken en dan met een veegbeweging in de vorm van een pentagram terug keren naar het vorige veld is ook een kwestie van gewenning, maar zeker niet de beste/juiste manier van ontwerpen, net zoals de huidige (nieuwe) app het doet....

Vanmiddag de update geïnstalleerd en ben het helemaal met therach eens...
Tot nu tot is het een update puur omdat ze een update wilden, maar het brengt niets nieuws, beters of extra.
En het ziet er ook nog eens uit als een kleurplaat op een kleuterschool.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 23 juli 2024 22:00]

Eens.. Ik vind de app en ik ben rabomedewerker tot nu toe nog tegenvallen...

weinig tot geen vernieuwingen, behalve dat het beheer voor de bank makkelijker is, omdat het een webapp is. Mijn inziens een faal eersteklas, maar ja.. Wel beter te beheren, dat dan weer wel.

wij medewerkers werken er al een tijdje mee, en we zien wel dagelijks/wekelijks verbeteringen in snelheid, functionaliteit en stabiliteit. Maar de meningen zijn, ook onder de medewerkers, wisselend. Er is vooral kritiek op het ontwerp. (Persoonlijk: gatver) maar ouderen (40+ ers, dit zijn m'n eigen ervaringen, geen onderzoek) schijnen de app wel mooi te vinden.

Aan de andere kant: het doet wat het moet doen, dat dan weer wel...
Los dan even van zaken als zoeken die er (nog) niet inzitten.

Is er eigenlijk een idee achter die enorme hoeveelheid ruimte op je startscherm? Komen daar meldingen, eerste nieuwe bericht uit je inbox? Ik zie nu maar 3 rekeningen en om 1 of andere reden altijd mn rabo bank account manager, maar eronder zeeën van ruimte.
Telefoon en Android versie vermeldt, bedankt voor de tip :)

Het probleem dat ik ervaar met de terug knop, bijvoorbeeld na het openen van een bericht, is dat ik naar de homepagina verwezen wordt in plaats van naar mij inbox.
Een kwestie van gewenning?

Als elke app zijn eigen terug knop zelf ontwikkeld is er geen gewenning aan. Het ziet er niet uit, het past niet in de interface van het O.S. en is zeer ongebruiks vriendelijk.

Ontwikkelaars moeten daar gewoon mee kappen. Ik vind zelfs dat elke app die niet consistent is met het design van het O.S. gewoon verbannen moeten worden. Iedereen wil maar zijn eigen draai er aan geven, en 99% van de tijd werkt het gewoon niet lekker.

Een spel is een ander verhaal, maar bankzaken kan makkelijk via de "native layout". Ja er meer ontwikkeltijd nodig maar wat is die paar 10tjes voor ABN.

[Reactie gewijzigd door Xorifelse op 23 juli 2024 22:00]

Hier op een Nexus 5 met 5.1.1 niet veel beter.
In het startscherm mis ik een spaarrekening, App voelt traag aan en is inmiddels in het uur dat ik hem gebruik alweer gecrasht tijdens het chatten met een Rabo medewerker over het eerste probleem.

De vorige app zal dan wel niet zo uitgebreid zijn geweest. Hij deed precies wat hij moest doen en was snel en stabiel. In tegenstelling tot de ervaring die ik nu heb.

Zal wel weer tijd overheen moeten gaan voordat het goed werkt.

[Reactie gewijzigd door r_kluft op 23 juli 2024 22:00]

Er staan max 3 rekeningen op je startscherm. Menu -> settings -> rekening beheren, en dan de bovenste 3 komen op home, de rest (ook/wel) in je menu.

(en ik heb het niet bedacht, dont shoot the messenger, ik heb exact jouw probleem net ook ervaren).
Inderdaad, bovendien vind ik het zonde dat het aantal handelingen om simpelweg in te loggen (bij het rekening overzicht komen) een extra handeling vereist (gebruikersnaam aanklikken voordat je je login code kan invoeren).

Prima dat ze een functie toevoegen voor meerdere gebruikers, maar het zou fijn zijn als dat een optie is en geen verplichting.

Less is more vind ik bij een app als deze.
De oude app vond ik al erg traag, vergeleken met de ing app. Heb ze allebei, gezamenlijke en eigen rekening, op android. Wat ik ook erg irritant vind bij de huidige rabobank app, is dat ik wel een keer of 4 op terug moet drukken om de app te sluiten, en dan vraagt ie ook nog eens of ik wel heel zeker weet dat ik de app af wil sluiten. Met ing heb ik vaker storingen, maar de app is zeer goed. Kan nu zelfs betalen via nfc met ing (sinds vandaag).
Ja de ING blows Rabobank hiermee wel mee uit of the water.
Vooral het updatebeleid is mij vooralsnog een raadsel. Hoewel de Play Store al is bijgewerkt met screenshots van de nieuwe variant, en de tekst in de app spreekt over een release op 10 september, blijkt dus dat de update gefaseerd wordt uitgerold en dat het nog tot oktober kan duren voordat ik de app op mijn telefoon heb staan.
Ik neem aan dat deze app inmiddels behoorlijk goed doorgetest is, waarom niet gelijk uitrollen?

De Rabobank-app is overigens ook echt aan een update toe - maar zelfs met deze update zijn ze er nog niet. Persoonlijk ben ik behoorlijk jaloers op wat ING-gebruikers nu kunnen met hun smartphone.
WAAROM is de app aan een update toe?
Werkt het niet meer? Kun je niet meer betalen?
Dit is zo een verschrikkelijke onzinnige opmerking, daar zijn geen woorden voor. Iets wat goed werkt, hoeft niet vernieuwd te worden.
De grote manco van alles wat met computers te maken heeft is juist dit maniakale updaten, je wordt er niks wijzer van, maar je blijft klooien om het goed te krijgen. En zo te lezen heeft niemand er hier een positive indruk van. Ophouden met verklooien van goeie apps aub
Volledig mee eens. Snap werkelijk niet dat er ook maar iemand is die het toejuicht dat er een nieuwe app wordt uitgebracht welke essentiële functies mist welke wel zitten in de app die vervangen wordt.

En in plaats van een duidelijke app welke doet wat hij moet doen krijgen we een onoverzichtelijk retetraag visueel gedrocht welke zich aan geen enkel voorschrift met betrekking tot UI design houdt.

Welke idioot bedenkt zoiets?
Inderdaad. En waarom gebruik je überhaupt een aparte app die weer anders bediend moet worden ? Op zowel mijn Android telefoon als iOS tablet werkt de website + raboscanner prima.
Die raboscanner is al een hele verbetering t.o.v. de Random reader.
En dan de gewone site niet die WAP site m.rabobank.nl die wel uit 2002 lijkt te dateren gezien de layout.
Als ik de video zo zie, dan is dit (bijna) puur een grafische update (muv van het benoemen van je rekeningen). Maar over het algemeen ben ik eigenlijk niet heel erg te spreken over die nieuwe overzicht. Ik vind het totale onzin in zo'n app een foto van mezelf te zien en bovendien was de oude app veel overzichtelijker. Ik was wel fan van het minimalisitsche maar toch informatieve design. Dit ziet er leuk uit, maar het lijkt veel minder handig omdat je veel precieser moet kijken omdat de ruimte minder handig benut wordt.
Ik ben wel benieuwd wat de ING wel heeft, wat nuttig zou zijn voor de Rabo. Heb die app namelijk nooit gezien.
Ik ben het aan de ene kant wel met je eens, het minimalistische design was in ieder geval zeer functioneel. Aan de andere kant is het wel ontzettend Android 2.1-achtig... het oog wil ook wat, toch?

ING gaat binnenkort vrijwel alle Androids met NFC draadloos laten betalen. Dat wil ik ook heel graag met mijn smartphone. Ook de vingerafdrukondersteuning (voor iPhone bij ING) zou ik graag terug zien in de Rabo app, weliswaar voor de Galaxy S6 dan :P
Ik ben het aan de ene kant wel met je eens, het minimalistische design was in ieder geval zeer functioneel. Aan de andere kant is het wel ontzettend Android 2.1-achtig... het oog wil ook wat, toch?
Dit is gewoon een modeverschijnsel. Het is in mijn ogen niet mooier. Het is gewoon onhandiger. Ik wil best een mooiere design, maar ik wil daarvoor geen gebruiksgemak inleveren.
ING gaat binnenkort vrijwel alle Androids met NFC draadloos laten betalen. Dat wil ik ook heel graag met mijn smartphone. Ook de vingerafdrukondersteuning (voor iPhone bij ING) zou ik graag terug zien in de Rabo app, weliswaar voor de Galaxy S6 dan :P
Dat is inderdaad aardige vooruitgang. Maar hebben ze daar al een definitieve datum voor? Want anders is het ook alleen reclamepraat. Ik neem aan, dat de Rabobank ook gewoon eraan werkt. Misschien hebben ze het alleen niet gepubliceerd.
Nog even wachten op Android M, dan komt de ondersteuning voor fingerafdrukken in het OS ingebakken. :)
Nog NFC betalingen toevoegen, dan heb je die goede functionaliteit al.
Dan mag de app nog wat sneller, en voilá.
Ik heb via de 'oude' Rabobank app eerst mijn toestel geregistreerd, account aangemaakt etc. Daarna kreeg ik ineens een update binnen via Google Play.

Net of het registreren dit triggered.
Heb m vandaag al twee keer verwijderd en opnieuw geregistreerd... Werkt bij mij niet :(
ing - als ik ergens blij mee ben is dat de rabobank NIET doet wat de ing doet, die lijsten met codes die gemakkelijk te ontvreemden zijn als ik een weekend niet thuis ben, brrr... wat mij betreft doet de rabobank het dan toch beter... die vereisen iets dat je hebt, met iets dat je weet, voordat iemand je geld kan jatten... het zou nog beter zijn als er nog iets van een extra safety in kwam te zitten wanneer je transacties deed buiten de terminals van de bank zelf, en waar geen videobewaking is. -

juist dergelijke redenen zorgen dat ik wel uitkijk met dit soort apps... een lek, een root exploit, een foutje in een video-engine en al je bankzaken worden achtehaald (of gekaapt), leuk dat er die limieten zijn, maar tenzij je voor dergelijke instellingen altijd je reader nodig hebt, (wat ik op een of andere manier niet verwacht, ivm gemak voor de consument), is dit een groot 'vragen om beroofd te worden'
Anoniem: 696115 @i-chat10 september 2015 21:10
@i-chat, je bent duidelijk geen app gebruiker... Codelijsten, terminals, videobewaking, readers gebruiken... welkom in de jaren 90....
Tancodes worden sinds de start van de ING app (denk zo'n 4 jaar geleden.....) al niet gebruikt. Gewoon een mobiele pincode en klaar, komt geen lijst aan te pas. Het enige dat nodig is is een koppeling met ING Internet Bankieren. En beveiliging moet daar goed in elkaar zitten, waarom is de ING de enige bank die Fingerprint (en stemherkenning) aan kan bieden. Omdat de rest van de beveiliging goed in elkaar moet zitten, andere banken bieden geen Fingerprint aan omdat de combinatie van beveiligingsmaatregelen onvoldoende zijn.... Fingerprint is iets van het mobiele OS en wordt daar vastgehouden, je fingerprint ligt niet bij de bank in de kluis... Kortom zou me meer zorgen maken over beveiling bij de andere banken dan bij ING.
Stem herkenning heb ik geen ervaring mee. Maar mijn eerste indruk is dat dit niet veilig zou zijn.

Dan komen we uit op je vingerafdrukken.... Mijn telefoon heeft hiervoor helemaal geen ondersteuning. Dus wat heb ik aan de feature? Daarnaast andere banken lopen misschien gewoon achter. Misschien ook juist met een redenen?

TAN codes zijn ook leuk, maar ze komen binnen op je telefoon. En een telefoon valt nu niet echt meer onder een "veilig" device. Apple zit hierin beter als Android, maar je kan je telefoon niet meer echt als een secure device zien, zeker niet met SMS. Veel te veel Apps willen toegang tot je SMS op je telefoon.

ING gaat voor gebruikers gemak, en niet voor security is mij ervaring.
Doe normaal man met je lijst met codes. Het is geen 1998 meer.
Waar heb je het over? Ga eens na in welk jaar we leven en kom dan nog maar eens terug.
Waarom de de vernieuwde app nu al uitbrengen als bv. Touch ID en doorzoeken van overboekingen er niet in zitten?

Imho twee hele belangrijke dingen die je wilt in een vernieuwde app, je wilt immers een goede start hebben voor je nieuwe app. Waarom niet gewoon een maand of wat wachten en dan gewoon uitbrengen mét alle hippe nieuwe features erin?

Ze hebben al een prima functionerende app dus het is niet zo dat ze het voor een bepaalde tijd moesten doen of de concurrent voor moesten zijn.

Ik vind dit een vreemde manier van werken.

edit: Die vernieuwde interface, met mijn eigen foto wohooo, vind ik erg infantiel overkomen. Een bankieren app moet functioneel, duidelijk en boven al veilig zijn. Dingen als een eigen foto of logo en hipppe interface vind ik nou niet echt belangrijke dingen, had die tijd dan in TouchID of doorzoeken van overboekingen gestoken :+

Daarnaast ben ik de enige die chatten met een medewerker via de app als een zwakke schakel in de beveiliging ziet?

[Reactie gewijzigd door sapphire op 23 juli 2024 22:00]

Niet per see vreemd.

Een kleine software release maakt het beheersbaarder om een nieuwe versie te releasen.

Er is minder test-effort nodig, aangezien er minder functionaliteit te testen valt, en in het geval van defects, is het gemakkelijker om te achterhalen wat de oorzaak is, waardoor het repareren korter is.

Wat mij betreft een logische keuze, zeker voor een banking app, waarbij uptime van cruciaal belang is.
TouchID is vooral iets voor Apple, beetje raar om de Android-versie daarmee te laten vertragen.
En als ze de Android-versie wel uitbrengen, krijgen ze meteen weer gezeur dat de Apple-versie op zich laat wachten.

Overigens vind ik een app uitbrengen met alleen een nieuwe Interface ook vrij nutteloos. Het biedt niet veel extra's en bij zo'n app van een bank al helemaal niet. Als ze onderhuids wat dingen hebben aangepast (bv dat ze nu op een nieuwe backend werken, dan mag dat ook wel benoemd worden (bijvoorbeeld door de performance of snelheid op te benoemen). Zoals ie nu wordt gepresenteerd (en je ook al uit het artikel kunt halen) vind ik het apart dat ze hem zo lanceren. Maar goed, hij is er.

Hoop overigens dat de Windows-app meteen een Windows 10 (universele) app is, anders dan kunnen ze hem wel laten zitten denk ik.
De interface is ook niet hip, deze doet imho juist heel erg jaren 90 aan, met bijbehorende snelheid. Het homescreen is een kale, lege blauwe zee met een jaren 90-patroontje erin. Linksboven zie je dan klein je rekeningnummer. Een heel erg grote misser deze app naar mijn mening :P
Hopelijk wordt de Windows versie gelijk een Windows Universal app.

Kan je 'm naast phone ook windowed gebruiken op desktop en laptop.
En op tablet, Xbox one en Raspberry Pi (met 7"scherm)
Dat kan nu ook al. De metro versie is vrijwel gelijk aan de windows phone versie.

In het filmpje vind ik de overzichtelijkheid er niet echt op vooruitgegaan. Vind de oude layout veel overzichtelijker en kwa clicks ook sneller. Tabblad onderin brengt je sneller van rekening naar betalen dan nu in de nieuwe wordt weergegeven.

Ben ook benieuwd of de creditcard overzichten nog steeds zo ver weggestopt zitten en of die nu wel fatsoenlijk update.
Van mij mogen ze dan wel 2 versies maken, de oude style en nieuwe style. Ben blij dat deze pas eind van het jaar komt, het ziet er niet uit, heeft functies waar niemand op zit te wachten (of amper gebruikt) en mist juist de functies die juist wel anno 2015 zijn (zoals de scanner, wat mogelijk op lumias de irisscanner wordt).
Hm, ben wel blij met de ING app. Vond die van de rabo al niets, dit is helemaal slecht. Die van de ABN is nog beter en die vond ik altijd al wat minder.
KNAB heeft ook een best fijne app.

Met ING is t vooral fijn dat je geen random reader nodig hebt en iDeal betalingen op je toestel gewoon via de app kan doen; hoef je geen user/pass in te geven maar gewoon ff vinger scannen en voila! Heerlijk geregeld.
Met de Rabo app heb ik geen random reader of pasje meer nodig. Eén keer toestel registreren en daarna niet meer nodig dus dat valt gelukkig mee :)
Last I checked wel als je met iDeal wilt betalen, of dat nu via je mobiel is of via je PC; die random reader wordt altijd gevraagd. ;(
Ja iDeal inderdaad wel, overschrijven naar andere rekeningen gelukkig niet. Wat dat betreft lopen ze nogal achter ja.
Nee man. :)
iDeal kon in de vorige app sinds Onbekende Limiet ofzo betalen zonder random reader.
Geen idee of dat in deze ook zit.
Een functionaliteit die ik vooral bij de oude Rabobank app mis is de inzage in toekomstige en uitgevoerde incasso opdrachten. In traditioneel Rabo internetbankieren zijn deze opdrachten wel zichtbaar via menu Verwerken opdrachten.

Zijn ingeplande incasso opdrachten in de nieuwe app wel zichtbaar?
Een functionaliteit die ik vooral bij de oude Rabobank app mis is de inzage in toekomstige en uitgevoerde incasso opdrachten. In traditioneel Rabo internetbankieren zijn deze opdrachten wel zichtbaar via menu Verwerken opdrachten.

Zijn ingeplande incasso opdrachten in de nieuwe app wel zichtbaar?
Nee dit is allemaal nog steeds niet zichtbaar.
Er is qua functionaliteit bijster weinig veranderd. Nuttige zaken zoals jij noemt ontbreken domweg nog steeds.
Zou het wel moeten zijn, als je in je transactieoverzicht op het pijltje drukt (geen swipe, zucht) dan zie je je toekomstige opdrachten evenals je periodiek ingeplande opdrachten en zelfs je aankomende incasso's
Ik hoop dat de makers van de app hier ook mee lezen. Het is echt triest hoe de app werkt. Ik ben inmiddels al tig keer ongewild uit de app gegaan doordat de terug knop niet goed werkt.

De chat functie werkt ook niet mooi. Druk je per ongeluk op de terug knop en je bent uit de chat. Kun je weer opnieuw beginnen met je verhaal. Na weer ongewild de chat gestopt te hebben had ik zoiets van laat ook maar. 10 minuten later telefoon! De chat medewerker belde terug om het probleem op te lossen. Dit vond ik wel netjes.

Het "probleem" was dat ik maar 3 van de 4 rekening zag. Blijkt dat er in 3 rekening op de telefoon worden weer gegeven.
"Blijkt dat er in 3 rekening op de telefoon worden weer gegeven."


Hebben ze nog gezegd waarom dit is/of dit nog gaat wijzigen? Van de 8 rekeningen die ik beheer zijn er 3 in beeld, waarbij zo'n 80% van het beeldoppervlak ongebruikt is.
Nee. Is niks over gezegd. Maar het viel mij ook al op dat er nog een hoop ruimte over is. En de knop berichten mag van mij wel veranderd worden in een rekeningnr
Als Rabo echt aan deze app blijft vasthouden en de oude (redelijk werkende) app gaat uitfaseren dan zeg ik na 28 jaar klant te zijn geweest al m'n rekeningen op (alle 10, zakelijk en privé) en zoek ik een bank die WEL automatisering serieus neemt.
Dat is een duidelijk statement maar bestaat zo'n bank wel?
In de tijd met vele storingen van ING is bijvoorbeeld gebleken dat hun App een saldo kan aangeven dat niet overeenkomt met het werkelijke saldo, voor mij volkomen onacceptabel. Ik ben bang dat het kiezen tussen een bank en daarbij letten op het nievau automaterising het kiezen is tussen vele kwaden.
Zelf ben ik overigens nog niet zo ver dat ik de mobiele platformen veilig genoeg acht om daar bankzaken mee uit te voeren.
/offtopic
zat toevallig vandaag te kijken naar regiobank app, die ziet er echt wel serieus uit. Ik weet niet of ze vandaag de dag wel zakelijke rekeningen ondersteunen (heb ik niet, overigens) maar dat is geloof ik het enige manco waar men over klaagt.

De app is voor mischien wel 95% je eerste en enige communcatie met de bank voor vrijwel al je bankzaken. Als dat al niet goed is zoals bij de Rabobank kan ik me goed voorstellen dat iemand besluit om te vertrekken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.