Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 376 reacties

De Rabobank begint donderdag met het uitsturen van de Rabo Scanner, de scanner voor beveiligingscodes voor internetbankieren en mobiel bankieren. Binnen anderhalf jaar moeten alle klanten een Rabo Scanner hebben in plaats van de huidige reader.

Rabobank gaat klanten in fases de scanner opsturen; ze kunnen niet zelf kiezen wanneer ze de vervanger voor de huidige Random Reader ontvangen. Voorlopig gebruiken de apps en de site beide systemen om betalingen te bevestigen naast elkaar, zegt de bank. De eerste klanten krijgen de scanner deze week.

Klanten moeten hun bankpas in de Rabo Scanner stoppen en de kleurcode op het scherm van het apparaat dat ze gebruiken voor internetbankieren of mobiel bankieren, zoals een smartphone, vervolgens scannen met de camera van de scanner. Daarop krijgen ze een inlog- en een signeercode. Klanten moeten alleen de signeercode invoeren als de betaalopdracht op het scherm van de scanner overeenkomt met de daadwerkelijk gewenste betaling.

De scanner vervangt de Random Reader, een apparaatje dat signeercodes genereert op basis van ingevoerde codes en de pincode van de gebruiker. Die codes zijn nodig om betalingen te kunnen uitvoeren bij internetbankieren en mobiel bankieren. Dankzij de scanner hoeven klanten minder codes in te voeren. De verouderde Random Readers kunnen bij een lokale vestiging van de Rabobank worden ingeleverd, zodat deze milieuvriendelijk verwerkt kunnen worden.

Vanaf donderdag krijgen klanten van de bank ook een gewijzigd inlogscherm van Rabo Internetbankieren en andere registratieschermen en signeerschermen van Rabo Mobielbankieren voorgeschoteld. Ook bij betalingen via iDeal of bij online betalingen met een creditcard van de Rabobank krijgen klanten een ander signeerscherm te zien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (376)

1 2 3 ... 8
Dit is geen techniek die Rabobank zelf bedenkt, maar Rabobank gaat mee met het aanbod van de Amerikaanse leverancier Vasco Data Systems. Wellicht, 10 jaar na de levering van Random Reader, was het contract met Vasco afgelopen en wordt dat met deze deal vernieuwd voor de komende 10 jaar :)

De huidige Random Reader die Rabobank verstrekt is een DIGIPASS 810
https://www.vasco.com/pro...igipass/digipass_810.aspx

De techniek die ze bij de Rabo Scanner gebruiken lijkt mij de CrontoSign techniek (PhotoTAN) van Cronto. Ongeveer een jaar geleden heeft Vasco het Britse bedrijf Cronto overgenomen en daarmee de CrontoSign techniek. De techniek is niet nieuw, maar wat wel nieuw is aan de Rabo Scanner is dat hierbij een cardreader (met pincode) wordt gecombineerd met de CrontoSign techniek. Daarom kan dit ook niet worden vervangen door louter een applicatie op je smartphone.

http://en.wikipedia.org/w...r#photoTAN_.2F_CrontoSign
http://www.cronto.com/
https://www.vasco.com/vis...ing-solution/default.aspx
KBC (Belgische bank) heeft een vergelijkbaar systeem sinds 2010 of misschien nog eerder.
Het apparaat in kwestie is deze: https://www.vasco.com/pro...igipass/digipass_760.aspx (of een zusje ervan).

Meer info over de kleurcode staat hier: https://www.vasco.com/vis...ing-solution/default.aspx .

Overigens staat daar ook een versie voor een mobiele telefoon dus in principe zou men het ook moeten kunnen inbouwen in de Rabo App: https://www.vasco.com/pro...ss/digipass_for_apps.aspx
De Rabo Scanner lijkt inderdaad op de Digipass 760 en zal er vast wel op gebaseerd zijn, maar een cruciaal verschil is toch wel dat de Rabo Scanner cijfertoetsen heeft om je pincode in te toetsen. Een tweede cruciaal verschil is dat je in de Rabo Scanner je bankpas kunt invoeren, dit kan in de Digipass 760 niet. De Rabo Scanner is dus behoorlijk wat geavanceerder dan de Digipass 760. Maar de technologie van de scanner zal inderdaad op de Digipass 760 gebaseerd zijn.
Bij KBC in België zijn ze ook al een hele tijd bezig met een vergelijkbare nieuwe lezer, maar dan zonder kleurenschermen mét de gewone lange batterijduur. Bovenaan die scanners zitten er vijf optische ogen. Op je scherm krijg je een soort flikkerende barcode, daar zet je de scanner tegen en binnen een paar seconden kan je je transactie ondertekenen. En dan krijg je ook ineens het bedrag op het scherm voor je je PIN moet ingeven.

En als je liever niet met de optische codes werkt kan je nog altijd de klassieke challenge/response-techniek gebruiken met deze nieuwe lezers.

Een stuk goedkoper en eigenlijk even gemakkelijk lijkt me dat. Rare beslissing van Rabobank.
Hoezo zijn 5 scanners bovenin goedkoper?
Sowieso heb ik nog nergens een lijstje gezien met wat het zou kosten om het zelf te maken.
Y'know, diezelfde lijstjes die je ook altijd ziet met MacPro's. "Als je het zelf koopt en bouwt kost het maar X"
Hoezo zijn 5 scanners bovenin goedkoper?
Dat zijn waarschijnlijk slechts lichtgevoelige cellen, niet een fotosensor.
Maar je moet wel eerste de grootte goed instellen en het toestel tegen het scherm houden. Ik vind het nog onpraktischer dan gewoon de code in te geven.
Inderdaad, het is ook niet ideaal, maar met die kaartlezers kan je nog altijd op de oude challenge/response werken zonder verlies van functionaliteit (zoals het controleren van het bedrag op de kaartlezer).
En hoppa weer een ding wat je moet opladen. Nog een apart oplaadkabeltje erbij ook?
In ieder geval is opladen handiger dan naar het dichtstbijzijnde bankfiliaal moeten gaan omdat je batterijen leeg zijn ..
Batterijtijd is wel echt een nadeel.
De oude techniek, ging zo meer dan 8 jaar mee op een batterijtje, en de edentifier2 van abnamro, net zo lang. En die was bovendien oplaadbaar via usb.

In het nieuwe apparaat zitten 3 batterijen,
Ik heb ze nog wel, batterijen, maar ben ze eigenlijk aan het uitfaseren in ons huishouden. Wat dat betreft, is het eigenlijk niet zo'n moderne keuze.

ING heeft wat mij betreft, met hun tan-codes via SMS nog de prettigste 2-factor verificatie doordat je altijd je telefoon bij je hebt.
Aan de andere kan is het ook zo, dat als je telefoon gestolen word, dat je dan met een groot probleem zit bij ing.

Zo heeft ieder Nadeel zijn voordeel, ik los het op door bij 2 banken te bankieren. Zodat je nooit afhankelijk bent van 1 systeem. Ik bankier niet bij Rabo, maar hoop toch dat mijn banken lekker bij het eindeloze gemak van de edentifier2 en de tan codes blijven.
Als mijn telefoon gejat wordt dan hebben ze nog steeds mijn gebruikersnaam en wachtwoord nodig om er iets mee te kunnen. En je dan moet ik telefoon + simkaart nog niet geblokkeerd hebben.

De mobiel bankieren app van ING is iets riskanter, maar daar kan je zelf je daglimiet voor instellen (waar je dan weer gebruikersnaam, wachtwoord en TAN-code voor nodig hebt).
Mijn probleem, zit mij niet in dat men dan bij mijn betalingen kan. Want die kans is klein, en zelfs onmogelijk te maken zoals je aangeeft.

Het probleem zit hem er in, dat ik zelf niet meer digitaal over mijn geld kan beschikken.
Dat is dan weer waar - maar een randomreader of soortgelijk kan je ook kwijtraken. Een nieuwe simkaart en (desnoods een oud simpel) toestel zijn vaak ook zo geregeld.
Dat is in ieder geval een verbetering... het moeten weggooien van de random reader omdat de batterijen leeg zijn is altijd een doorn in mijn oog geweest, en het zou in dat opzicht beter geweest zijn die dingen als vervanging te geven bij een lege random reader: geen onnodig afval.
Dat is uit beveilings oogpunt zo. Als je de randomreader probeert open te maken doet hij een soort zelfdestruct. Als je de batterij zou kunnen vervangen zou je de batterij eruit kunnen halen en daarna met de reader gaan klooien zodat je pincodes zou kunnen afvangen (bijvoorbeeld).
Ze zouden een apart batterij-vakje kunnen maken, zoals hier:
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_152423_4.jpg

Maar gezien de batterij zo lang mee gaat begrijp ik wel dat ze dat nieteens gedaan hebben.
Volgens mij is juist het idee dat als je dat doet, de selfdestruct dus ook niet meer functioneert en je na het ontkoppelen van de batterij dus het hele apparaat kan demonteren zonder dat de selfdestruct af gaat. Vervolgens haal je die eraf en kan je met het apparaat doen wat je wil.
Zit wat in. Dan is het nog beter te verklaren dat de RR batterij niet vervangbaar is :)
De encryptie in de Random Reader bevat een tijdscomponent. Deze vereist dat de klok goed gesynchroniseerd blijft lopen. Daarom kun je de batterij niet zomaar vervangen.
De tijd die m'n Random Reader aangeeft verschilt 2 uur en een halve minuut van de daadwerkelijke tijd, en toch werkt hij gewoon. Raar.
Toevallig 2 uur achter? Dat komt omdat de RR in UTC werkt ipv onze lokle tijd. In de zomer scheelt dat dus twee uur. Jouw RR loopt dus minder dan een minuut scheef.
Als ik de tijd van m'n Random Reader vergelijk met die op http://time.is/UTC dan loopt ie op dat half minuutje na inderdaad goed.

Ik had ook wel verwacht dat het iets met tijdzones en zomertijd e.d. te maken zou hebben hoor. Maar bedankt voor de opheldering, ik wist niet dat ze UTC gebruikten.
Ik weet het eigenlijk ook niet zeker, maar gezien mijn RR ook ongeveer 2 uur achter loopt ga ik er wel vanuit eigenlijk.
Juist niet, precies om de reden die Whatson noemt.
Ik gebruik dat ding aardig veel, maar doe nu al ruim 3 jaar met die random reader. Dus die ene keer per 4 jaar...? Daarnaast moet je hem ook niet weggooien, maar gewoon inleveren bij de bank als je een nieuwe komt vragen.
Een nieuwe bestel ik altijd via de site, dus de oude bij de bank inleveren is geen optie. Bij mij gingen ze wel eens stuk omdat ik ze liet vallen ipv dat de batterij leeg was. Dus ik maakte ze open (jaja, tamper protection, maar hij was al stuk, boeiend) en haalde de batterij eruit, om te bewaren als reserve. Het is het zelfde type als je vaak op desktop moederborden tegenkomt.

Edit: ik realiseer me nu dat de tamper protection mogelijk de reden is dat ze zo snel stuk gaan na een of twee keer vallen...

[Reactie gewijzigd door Peetz0r op 18 september 2014 12:44]

Je komt nooit eens langs een Rabo filliaal op weg naar de supermarkt?
Even naar binnen lopen, random reader achterlaten en klaar...
Bovendien zal deze nieuwe ook niet gebouwd zijn om te laten vallen :p
Je komt nooit eens langs een Rabo filliaal op weg naar de supermarkt?
Even naar binnen lopen, random reader achterlaten en klaar...
De bank hanteert openingstijden die een subset van mijn werktijden zijn. In 't weekend zijn ze ook niet open dus ik moet vrij nemen om zo'n ding om te wisselen. Dat vind ik behoorlijk lastig.
Daar heb je wel gelijk inderdaad, zou een stuk prettiger zijn als de bank ook tijden hanteert waar klanten die werken op de gewone uren ook terecht kunnen zonder een halve dag vrij te vragen, nu we het daar toch over hebben zie ik veel liever dat ze daarin ontwikkelen, die nieuwe random readers mogen wel wachten tot nadat we Rabobank filialen hebben waar je op bijv. koopavond ook langs kan komen...
Dat zal dan per regio verschillen gok ik, want de Rabo hier is elke werkdag tot 20:00 open. Op zaterdag helaas maar tot 13:00, maar bij elkaar hebben ze dus wel ergens een tijdstip waarop je zelfs als werkende wel terecht zou moeten kunnen. Vestiging zit tegenover ene bouwmarkt, dus je kan na het eten langs, doosje schroeven en even de reader afgeven.

Die nieuwe reader lijkt zo op het eerste gezicht een vooruitgang. Niet dat de huidige nu zo ingewikkeld is, maar minder tikwerk zonder een veiligheidsgat de maat van een bus (usb bus) is altijd welkom. De kleurpatroon methode gebruiken een aantal buitenlandse banken al en het werkt snel en fijn als gebruiker. De extra beveiliging (de code is veel langer dan wat je ooit met de hand moest doen en bevat een schat aan informatie) is ook ZEER welkom.
Waarom zou je de Rabobank een doosje schroeven geven? :?
Haha, volgens mij bedoelde hij dat niet zo.. Ik weet echter ook niet wat de schroeven en bouwmarkt met de Rabobank te maken heeft :D

Bleh ik ben altijd wel in voor vernieuwing maar deze machine lijkt me onhandiger werken dan de reader die ik nu al 5-7 jaar in gebruik heb??
Juist de Rabobank sluit in mijn stad alle kantoren en is in de regio waar al geen kantoor meer is nu de geldautomaten aan het uitdunnen. Wil ik iets, dan moet ik naar het regionale hoofdkantoor.

Doe mij maar een bank die een nieuwe opstuurt met daarbij een retourenvelop voor recycling van de oude. Ook de bank heeft er belang bij dat de oude readers terugkomen in plaats van een studieobject worden.

Nog beter zou de ING manier zijn met een SMS als tan code. Dan heb je geen los apparaatje meer nodig.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 18 september 2014 19:43]

volgens mij krijg je er gewoon een envelop bij (met antwoord nummer) zodat je dat ding alleen maar even op de post hoeft te gooien
Inleveren of niet, het ding heeft een verzegeling die verbreekt bij open maken. Dus de bank kan er ook geen nieuwe batterijen in zetten en moet hem dus ook weggooien. Of je hem nu zelf weg gooit of dat de bank dat voor je doet, hij wordt weggegooid.
Had ook met de precisie van timer te maken. Ik heb wel eens een kapotte RR gehad die wel werkte maar waar ik niks meer mee kon synchroniseren. Bleek dat een klokje niet goed meer liep. Wanneer het klokje precies genoeg is in de accu duur is het prima.
Overigens is de RR een goede manier van beveiligen geweest. Ook schaalbaar en wanneer ik zie wat er de laatste jaren aan extra invulmogelijkheden bij zijn gekomen was het toch een goed systeem. Grootschalige fraude of lek in het systeem is mij niet ter ore gekomen.
Verbeter me als ik het verkeerd heb, maar bij ING is er ook niets van dien aard gebeurd. En het systeem met de TAN-codes per SMS vind ik eindeloos gemakkelijker dan dat gedoe met die readers.
goed idee, tancodes die naar je telefoon gaan, terwijl de app ook op je telefoon staat.... ;)
De app werkt met een mobiele pincode en een zelf in te stellen dagmaximum. De tancodes worden gebruikt voor het bankieren via de website.
Ik heb het niet over de bank app. Je bankiert via de website, krijg je een sms op je Android telefoon en een ander programma zou die sms kunnen lezen.
Klopt, maar de codes zijn slechts eenmalig en voor een specifieke transactie te gebruiken. Zelfs al kun je iemands gebruikersnaam, wachtwoord én een tancode bemachtigen, dan kan je er alsnog niets mee overmaken.
Makkelijker vind ik het niet persé. Maar die TAN codes zijn een stuk hack gevoeliger als op een Android telefoon een ander programma je sms'jes kan lezen.
Als je dat zo vind dan vraag je een tan lijst op papier op, vouw je die dubbel en neem je hem altijd mee in je portemonee
Tja, ook niet veilig dus.
Ik ook overal geld overmaken geen extra kastje nodig of pinpas pakken, gewoon code van sms overnemen en klaar.
schaalbaar en wanneer ik zie wat er de laatste jaren aan extra invulmogelijkheden bij zijn gekomen was het toch een goed systeem.
Juist geen goed systeem meer. Het loopt de spuigaten uit met wat je allemaal aan getallen moet invullen om de boel een beetje veilig te houden. Als ik graag eindeloze rijen getallen in een computer had willen invoeren was ik wel bankier geworden.
Nou. Poeh poeh. Eindeloze reeksen hoor;
één volledige controle reeks, één keer het bedrag voor de komma, en enkel bij hoge bedragen een gedeelte van het rekeningnummer van de begunstigde.

Ik voer liever ter controle dat bedrag en rekeningnummer in zodat het expliciet onderdeel is van de controlesom, dan dat ik een voorgeprepareerd lijstje onderschepbare en misbruikbare TAN-codes moet raadplegen.
Rekeningnummer(9) + pasnummer(4) + pin-code (4) (in RR) + i code ( 8 ) + bedrag (laten we zeggen 10 euro) (2) + pin opnieuw (4) + challenge ( 8 ) + totaal bedrag (2) + response (s code) ( 8 ) = 49 cijfers om een tientje naar een opgeslagen rekening nummer over te maken. Dat is echt absurd (ik ben geen accountant) en toont gewoon aan dat de Random Reader aan zijn eind gekomen is, het is gewoon gebruikers onvriendelijk geworden.

[Reactie gewijzigd door mashell op 18 september 2014 21:35]

Die kon je anders gewoon bij ieder filiaal van de Rabo inleveren, werd dan netjes verwerkt en je kreeg meteen een nieuwe mee.
Die kon je anders gewoon bij ieder filiaal van de Rabo inleveren, werd dan netjes verwerkt en je kreeg meteen een nieuwe mee.
Gister werd bij mijn bank m'n lege reader netjes ingenomen. Vervolgens ik mocht het via het internet een nieuwe gaan aanvragen want er waren er "geen op voorraad". Dus een weekje geen toegang tot mijn rekening.

Wel grappig dat de rabobank dan zegt dat je op hun computer wel mag inloggen om daar je bankzaken te regelen. Vreemde computers en netwerken gebruik ik echter liever niet...
Nou ja, je bent wel bij je eigen bank.
Ja en in de meeste gevallen staat er een min of meer (dichtgetimmerde) publieke computer waarop je dan je bankzaken mag gaan regelen. Je hebt dan weinig tot geen controle over de veiligheid van het systeem.
Hier bij ons niet, "nee, meneer die mag u houden".
Hoeveel heb jij er weg moeten gooien dan? Ik heb er 1 gehad die leeg was, na 3 jaar actief gebruik. De ander doet het nog steeds prima, en is nu ook al de nodige jaren actief. Low-power ouwe schermpjes verbruiken amper stroom, en juist dit soort moderne dingen zuipen. Natuurlijk was het leuker als er gewoon een AAA in moest, maar tja. Design ;) Nu moet je ook een scanner-achtige unit hebben, en er zijn genoeg mensen die dat niet hebben. Voor sommigen hier ondenkbaar, maar niet iedereen wil een mobieltje, laat staan 1 met camera erop. Dan zou je dus niet meer kunnen rabobankieren. Best sneu.
Ik zou heel even het artikel en het filmpje opnieuw bekijken. De RR wordt vervangen door een scanner.
Nee, pannekoek. Dit nieuwe ding IS de scanner.
Een reader die jaren werkt is anders ook handig. Ik heb er twee van ABNAMRO, en een begint nu te klagen. Dat geeft ie netjes aan, dus tijd genoeg om vervanging te zoeken. Maar inderdaad - dat is veel meer gedoe.
Ik heb er al jaren 2 van de Rabobank en die zijn nog nooit leeg geraakt. Ik zie dus een beetje tegen dit ding op.
Er zit er altijd 1 in mijn rugzak en die gaat overal mee naartoe. Nu moet er dus een kabeltje bij en moet ik rekening houden met dat ik hem wel oplaadt voordat ik de stad in ga, op vakantie ga, naar een festival ga.
De ander ligt ergens op m'n bureau. Daar komt dus een kabeltje bij en ik moet een USB-hub kopen of echt een oplader inpluggen.

Het klinkt allemaal leuk en door het scannen kijk je actief naar de betalingsgegevens, maar ik vind het jammer.

Edit: Ik lees dat hij op 3 AAA-batterijen werkt. Dat is nog lastiger. Niet eens inpluggen, maar een winkel zoeken. Hopen dat die dingen ook maar in ieder geval 5 jaar meegaan dan.

[Reactie gewijzigd door Ample Energy op 18 september 2014 12:18]

Je kan via de Rabo App al gewoon geld overmaken tot een maximum van EUR 250,- per bedrag. Gewoon een keer instellen met de Random Reader en klaar. Of reken je vaak een zitbank af als je op een festival staat...?
Dan moet je dat ergens instellen? volgensmij kunnen lagen bedragen wel als je al eens naar hetzelfde rekeningnummer hebt gestuurd eerder via de app.
Dat moet je 1 keer instellen in je Rabo App. Deze wijziging dient wel eenmalig geauthoriseerd te worden met je Random Reader.

In de app ga je naar Instellingen en dan kies je Betalen zonder Random Reader. Je kan dan bij Onbekende rekeningen een bedrag per week instellen (is dus een totaalbedrag wat je per week kunt overmaken).
Dank hiervoor!
Dat gebruik ik regelmatig zo. Veel handiger dan met apparaatjes klooien.
Ik zou je aanraden dan om deze batterijen te kopen. Hebben extreem langzame ontlaad tijd wanneer niet gebruikt.

http://www.nkon.nl/4-aaa-eneloop-batterijen-hr-4utgb.html

Zelf gebruik ik ze in combinatie met deze oplader : http://www.mahaenergy.com/mh-c9000/

Top spul.
Als je nou deze link gebruikt:
http://sk.nkon.nl/4-aaa-eneloop-batterijen-hr-4utgb.html
scheelt je dat 60 cent. Dat is de mond-op-mond reclame site. :)

En ja, dat waren precies de batterijen die ik ook van plan was erin te duwen.

En meer On-topic:
Belangrijkste vind ik wel dat dit ding verder onafhankelijk is van allerlei andere grappen. Zo heeft de ABN-AMRO ondertussen een reader die via USB aangesloten moet worden, met eventuele bijkomende driver ellende. Deze kun je gewoon uitlenen, net als de random reader nu.

[Reactie gewijzigd door EelcoG op 18 september 2014 15:46]

Dat 'moet' helemaal niet. Je kunt de reader ook zonder kabeltje en drivers gebruiken, zoals de oude ABN reader. Je krijgt enkel meer functionaliteit als je hem wel aansluit. Dus het is vooralsnog een keuze.
Je KUNT deze aansluiten via USB. Je moet niets. Vooral voor klanten die veel overboekingen apart moeten autoriseren is dit een extra handige manier.
Is niet verplicht daarnaast was het ook nog eens onveilig (of dat nu anders is weet ik niet, nooit mijn e.dentifier hoeven omruilen o.i.d.)
@EelcoG Mond-tot-mond, mond-op-mond is iets anders.
Maar om dan eens even 50 euro uit te gaan geven aan batterijen + oplader, is dat aardig scheef aangezien je bij de vorige reader je jaren mee ging op een klein knoopcelbatterijtje. Vind ik dan een aankoop die eigenlijk niet gewenst is.
Maar ach ik zit bij een andere bank dus dat maakt mij voorlopig nog niet uit :P
Persoonlijk zou ik hem dan ook niet alleen hier voor halen. Gebruik deze combo voor allerlei dingen, variërend van babyfoon tot fotografie spullen.

En in the long run, zijn geld meer dan waard
omgerekend ruwweg zon 65¤ ( 4 batterijen + lader )
Ten opzichte van 4xAAA batterijen bij de locale supermarkt ( of Ikea ) van 1,10¤ best een uitgave ....
Inderdaad, nogmaals als je deze alleen hiervoor gebruikt. Maar zoals gezegd heb ik al mijn niet oplaadbare batterijen vervangen door deze jongens. Ik gebruik ze in mijn flitsers, triggers,mijn afstandbedieningen, babyfoons, speelgoed van de kids. En ook die laatste zijn bij niet oplaadbare abtterijen in mum van tijd leeg. En dan gaat het hard.....


Nogmaals is een suggestie he, niet iets wat je MOET doen. Maar als je het doet, is het het waard om je er even in te verdiepen...
Je hoeft ook niet de originele Eneloops te hebben. Ikea verkoopt ze ook al en zelfs de Aldi had ze laatst in de winkel liggen. Je moet gewoon "ready to use" oplaadbare batterijen hebben. Misschien dat de echte Eneloops nog iets langer meegaan, maar het principe is hetzelfde.

Wat betreft de oplader: de meeste bankzaken doe ik toch achter mijn PC. Als ik dat ding dan even moet aansluiten omdat de accu leeg is, laat ik hem daarna wel hangen zodat hij weer oplaadt.
je kan ook even bij de Action langs gaan. Daar kan je voor veel minder oplaadbare batterijen halen die 'misschien' van iets mindere kwaliteit zijn maar dan bespaar je wel behoorlijk!

voor flitsers etc. heb je goede kwaliteit nodig, maar met zoiets zou ik niet weten waarom je superieure batterijen nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 18 september 2014 14:42]

Oplaadbare batterijen zijn goed voor apparaten die veel stroom gebruiken, maar bij apparaten die weinig stroom gebruiken lopen ze sneller leeg door zelfontlading dan eenmalige batterijen.
Daarom stelt GroeneThee ook Eneloop batterijen voor.
Ik gebruik deze ook omdat de zelf ontlading zeer laag is.
Uit mijn persoonlijke ervaring ontladen deze minder dan 10% per jaar, en zijn dus geweldig voor apparaten die weinig stroom gebruiken
De rabo scanner zal waarschijnlijk nieteens zo gek veel stroom verbruiken als hij verder gewoon voornamelijk 'uit' is tussen gebruiksbeurten door.

Dan zal je dus juist wél wat aan duurdere oplaadbare batterijen (met lage zelfontlading) hebben aangezien 'gewone' na een half jaar al een goed deel van hun capaciteit kwijt zijn.

Het kank inderdaad best wel eens zo zijn dat 'eenmalige' batterijen dan nóg goedkoper zijn voor de rabo scanner
Ja, voor apparaten die flink stroom trekken, zoals flitsers. Bij gadgets die zeer weinig elektriciteit verbruiken kun je beter een paar goede alkalinebatterijen gebruiken IMO. De winst van oplaadbaar haal je er niet uit wanneer je maar 1x per jaar moet opladen.
Koop nooit meer dure batterijen. Bekijk het filmpje en trek je conclusie.
http://www.uitzendinggemi...264315/De_Rekenkamer.html
Wat valt er aan conclusie te trekken? :?

@GroeneThee heeft het over oplaadbare batterijen met een lage zelfontlading.

Een heel andere categorie dan de Alkaline batterijen waar het in het filmpje over gaat.

Bij oplaadbare batterijen is er zeker weten een heel groot verschil in prestaties, alleen al tussen de categorie met een hoge capaciteit maar hoge zelfontlading, of een iets lagere capaciteit maar met lage zelfontlading.

En uit eigen tests en ervaring kan ik beämen dat Eneloops inderdaad na een jaar nog 90% van hun originele capaciteit hebben. Hier doen deze het in klokken en afstandsbedieningen dus minstens net zo lang als niet-oplaadbare.
Wat ik wel denk, is dat andere merken batterijen die volgens hetzelfde principe werken als de eneloops, nagenoeg hetzelfde zullen presteren.

Dat toont de test met AAA alkaline nml. ook aan; er is niet bijzonders aan een peperdure batterij, behalve de prijs.
En dan krijg je ineens Donkey Kong Country muziek in dat filmpje. Geinig! (Maar zou dat zomaar mogen? Nintendo en auteursrechten...)
@KaiZas Ik heb Nintendo Nederland al ff een bericht gestuurd :P
Klopt, geweldig spul en gaan voor oplaadbaar ook erg lang mee.
http://www.conrad.nl/nl/p...CFfOhtAodFV0ATQ&WT.srch=1
ehm, maar als je moet overschrijven kan je toch ook gewoon de app op je telefoon gebruiken? Zoals hierboven al word gezegd :)

[Reactie gewijzigd door purrple op 19 september 2014 09:09]

De ABN AMRO E.dentifier kan je opladen door middel van de meegeleverde USB kabel.
Volgens mij klopt dat niet hoor. Die usb kabel is alleen voor gebruik ism de software zodat je zelf geen challenge codes in hoeft te typen. Als ik naar de vragen en antwoorden op de ABN site kijk dient de E.dentifier omgeruild te worden wanneer hij er mee ophoudt.
Het is inderdaad ook voor de software, maar het apparaat wordt ook opgeladen(Tenminste dat stond op de interne Informatie bank), wanneer de e.dentifier ermee ophoud is het advies inderdaad om het om te ruilen, omdat dit klant vriendelijker is dan de klant vragen het apparaat op te laden(Aangezien dat veelal niet de oplossing zal zijn).
@ kwikstaart, gewoon langs de bank lopen en je kan hem in ruilen voor een nieuwe.
Zo snel gaat die batterij nou ook weer niet leeg
Je vergeet dat er een kleuren scherm in zit. Schermpje zoals nu is hetzelfde LCDtje als dat op veel simpele rekenmachines wordt gebruik en nagenoeg geen stroom trekt.

Daarnaast is het scherm stukje groter, kleuren en een camera.. allerlei zaken die batterij redelijk leegzuigen

Nee ik wil graag mee met de toekomst. Maar om nu zo'n scanner te hebben zie ik niet zitten. Ik ga nu naar de Rabo toe om een nieuwe reader hoppa krijg hem zo mee..

Dadelijk heb ik 1 zo'n reader liggen. Wil er een extra zal dat extra geld kosten.. Terwijl ik er nu 1 thuis heb liggen, mn vriendin heeft er 1 in haar tas zitten en ik heb er nog 1 in mn tas zitten en zij heeft er ook nog 1 op haar bureau liggen op het werk.. Kost behoorlijk wat batterij!!
Nog niet klaar voor de toekomst?

Waarom nog 1 in jouw tas en 1 in haar tas. Waarom niet de app voor korte snelle zaken en geen overbodige random readers meer aanvragen?

Als je dan echt administratie wilt doen, pak je de nieuwe scanner. Zoals je ziet gaat het super snel en makkelijk. Hoe sneller het gaat, hoe korter het scherm aan staat. Dit drukt het batterij verbruik weer in vergelijking met de oude. Daarnaast is de opslag capaciteit van 3 x aaa veel groter dan een knoopcelletje. Het zal allemaal wel meevallen.
Het gaat er meer om dat ik nu als ik een betaling moet doen wat wel eens wil voorkomen. Daarnaast werk ik nu ook in een toren waar geen of nauwelijks internet verbinding is. en dus ook de rabo app niet kan gebruiken. dus gebonden ben aan de PC..

Ook betalingen die tussen door komen of snelle aankopen heb heb je ook je random reader nodig..
Ligt er maar aan hoeveel geld je uitgeeft natuurlijk... :+
Meer gebruik zal allicht ook meer een aanslag zijn op de batterij, niet alleen op je rekening. ;)
Wat wordt er nu gescanned? Als er een soort van beeld-herkenning in zit gaat dat stroom kosten!
Ik heb mijn random reader anders jaren gebruikt, tijdens het invoeren vnmijn pincode verdwijnt het beeld, maar de rest doet het gewoon nog. ik heb hem nu een kleine 6 jaar; nooit hoeven gaan voor een vervangend apparaat.
Grappig, dat is bij mij ook... Als je op het apparaatje duwt, krijg je weer wel een beetje beeld. Gek dat het invoeren van een pincode blijkbaar meer vraagt van het device dan het berekenen en invullen van de vervolgcodes. Bij mij is de reader na ongeveer vier jaar het verdwijnende beeld gaan vertonen maar nu, twee jaar later, werkt hij verder inderdaad nog steeds. Ik heb vorig jaar al wel via de website van de Rabobank een nieuwe aangevraagd en deze een dag later per post ontvangen. Los van het feit dat het zonde is om een werkend apparaat waarvan de batterij leeg is te moeten weggooien, is het dus niet veel moeite om een nieuwe aan te vragen. Ik hoop dat we de nieuwe niet wekelijks moeten opladen want ik weet zeker dat hij dan leeg zal zijn als ik hem nodig heb... :-)
ik had altijd aangenomen dat het een doelbewuste maatregel was. Het invoeren van je pincode hoef je niet te zien, dus daarop kan het apparaat energiebesparen. De vervolgcodes moet het wel goed laten zien.

Mijn Random Reader had trouwens ook een tijd dit. Op een gegeven moment wilde hij mijn kaar took niet mee rlezen. Ik denk dat ik het nog geen eens een kleine 6 jaar had, maar wel zeker enkele jaren.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 18 september 2014 14:08]

Tijdens het invoeren van de PIN en korte tijd daarna wordt de chip op de bankpas van stroom voorzien. Dat beetje extra stroomverbruik zorgt ervoor, dat het schermpje minder goed leesbaar is.

Bij het signeren van een opdracht wordt ook na het invoeren van de PIN (net als bij het inloggen) een berekening door de chip van de pas uitgevoerd, waarna de chip verder met rust gelaten wordt. Het samenvoegen van het antwoord van de chip en de signeercode(s) wordt vervolgens door de Random Reader zelf gedaan, zoals te merken is doordat het schermpje niet meer dimt en goed leesbaar blijft.
Ik heb ook 2 jaar gewerkt met een oude random reader waarbij het beeld grotendeels verdween tijdens het invoeren van de pincode (als je onder een grote hoek naar het scherm keek kon je het wel nog aflezen). Maar na 2 jaar nog prima gewerkt te hebben begon de Random Reader verkeerde codes te produceren die niet meer werkten. Toen heb ik hem moeten vervangen voor een nieuw exemplaar. Ik zou je toch aanraden om alvast een nieuwe Random Reader aan te vragen. Van de ene op de andere dag werkte mijn oude Random Reader gewoon niet meer. Zeer vervelend als je geld moet overmaken.
De oudere (zwarte) versies kon je gewoon batterij zelf vervangen, maar ook bij de huidige zag je ruim van tevoren dat je batterij wat minder werd, dus genoeg tijd om op te laden.

Mag hopen dat dit ding tijdig aangeeft te moeten opladen.
Dat was de Digipas, die was gekoppeld aan je rekening en daar hoefde je geen pas in te stoppen.
Vergeleken met de huidige is dat toch het opladen zeker wel een nadeel. Ik doe inmiddels al jaren met dezelfde reader, en die verbruikt zo weinig energie dat die het ook nog een hele lange tijd zal blijven doen
Je bedoelt 1x per 2 jaar? Ja, héél vervelend. Daarnaast kon je de capaciteit van de RR prima volgen en tijdig een nieuwe halen, had je er zelfs twee.
ik vond een mini-celletje die meerdere jaren meeging zonder opladen toch handiger.
Of je besteld online een nieuwe die gratis thuisbezorgd wordt zonder vragen? Als je 20 van die dingen besteld zullen ze wel vragen gaan stellen, maar bijvoorbeeld gewoon nieuwe bestellen omdat batterijen van de oude op beginnen te raken, of een tweede voor op je werk, is geen enkel probleem.
die oude rabo lezers gaan bij mij gemiddeld 3 jaar mee, en deze reader heeft een optie om te laten zien hoe vol de batterij nog is. Lijkt me een beetje een probleem dat niet bestaat.
In de 10 jaar Random Reader heb ik hem 2x moeten omruilen... Dus zo lastig was het nou ook weer niet voor mij en zal het moeten opladen van zo'n ding iets zijn waar ik vaker tegen aan zal lopen. :P
Dat is wel handiger dat opladen inderdaad maar je kon de rabo reader ook gewoon gratis bestellen via de website en dan lag hij binnen een paar dagen op de mat :)
De vorige van mij heeft het 6 jaar gedaan en deze draait ook al weer 4 jaar mee dat is toch beter dan je reader pakken en er achter komen dat hij leeg is.
Zit je dan wachtende tot er wat sap in zit of met een verlengsnoer naar je scherm (ik heb geen stopcontacten meer vrij en ze zijn weggewerkt...)
Volgens mij werken die dingen op zonne \energie
In ieder geval is opladen handiger dan naar het dichtstbijzijnde bankfiliaal moeten gaan omdat je batterijen leeg zijn ..
je hoeft hier helemaal niet voor langs de bank. Je kunt dit ook via de website van de bank. Even inloggen via de randomreader.
Nu zul je wel zeggen, deze is toch leeg.
Je kunt in het menu van de random reader zien hoe vol de batterij nog is, dus je kunt voortijdig een nieuwe randomreader aanvragen.
Het voordeel van dergelijke readers is dat ze gebruikt worden door een heleboel banken. Ik heb 4 dergelijke readers (gratis bankrekeningen bij verschillende banken) en het leuke is dat ze allemaal interoperable zijn. Momenteel is er eentje dat een 11%-batterijmelding geeft...maar ik heb er dus nog 3 anderen als die helemaal leeg is.
Random Reader batterijen waren niet vervangbaar maar gingen dus wel 3 jaar mee.
De randomreader is een versimpelde rekenmachine. Dit is een apparaat met kleurenscherm en camera. Toch wel iets anders...
Logisch dat die sneller leeggaat, maar wie zit er nu eigenlijk op de wachten? De huidige random reader biedt mij voldoende veiligheid. Moet ik nu gaan klooien met batterijen en grotere apparaten omdat andere mensen de beroerd zijn om de betaalgegevens op het scherm te verifieren voordat ze een transactie bevestigen?
3 jaar?
Ik heb 3 Raboreaders waarvan 1 een jaar oud en 2 die ik vrij direct na de vervanging van de reader die ik daarvoor had (die blokkige), ik weet niet meer wanneer die vervangen zijn maar dat was volgensmij langer dan 3 jaar geleden. Overigens heeft die blokkige reader ook nog stroom (geen idee waarom ik m nog heb btw).

Sowieso, dit apparaat lijkt mij duurder, dus vraag mij af of ik er weer meerdere mag hebben. Handige nu is dat ik 1 op kantoor, 1 thuis en 1 in mijn reisrugtas heb zitten.
Maar die kon/kan je gratis omruilen en dus zitten er geen kosten voor jezelf aan.
Zitten er batterijen in de Rabo Scanner?.

Ja, de Rabo Scanner ontvangt u inclusief 3 Philips Power Alkaline AAA batterijen. De batterij-indicator op de Rabo Scanner geeft aan wanneer de batterijen vervangen moeten worden. De batterijen kunt u zelf vervangen.
Wat verwacht je anders van de enige triple A bank van Nederland? :P
Kosten weer een paar euro per jaar.
Alsof de bijna 300% prijsverhoging van de pakket kosten over de afgelopen 5 jaar nog niet genoeg waren.

Ik begin de rabo echt vervelend te vinden zeker omdat je zo goed als geen rente meer krijgt en de kosten steeds hoger worden.
Dit is wel echt vervelend!
Moet ik steeds AAA batterijen (wie gebruikt die nog?) hebben liggen voor het geval dat m'n scanner leeg gaat.

Toch 's nadenken over een andere bank... :)
Offtopic: Nadenken over een andere bank omdat ze AAA batterijen gebruiken? Stel je niet zo aan joh :p

Ontopic: het is altijd prettig om te weten dat je nu minder codes moet invoeren op de website van internetbankieren en het ziet er verder niet echt moeilijk uit. Het is gewoon een kwestie van wennen, net als de overschakeling naar IBAN.
(wie gebruikt die nog?)
Kookwekker, verlichting op je fiets, afstandsbedieningen, Raboscanner, etc. Genoeg dingen die zo'n batterij hebben en dan nog heeft iedere supermarkt ze wel en neem je ze mee tijdens de boodschappen. Ik zie het probleem niet.
Zitten toch ook in je afstandsbedieningen? Hier heb ik een stuk of 12 oplaadbare liggen voor dat soort zaken, wat mij betreft een prima oplossing.
Buiten het feit er heel veel apparaten zijn die AA en AAA gebruiken vind ik die standaarden juist ontzettend handig. Van mij mogen alle apparaten (als het erin past) die standaarden gebruiken. Heel wat beter dan de verschrikkelijke wildgroei aan platte batterijen voor telefoons, fototoestellen e.d. die peperduur zijn om te vervangen omdat de fabrikant een monopolie heeft (okee, er zijn soms andere merken maar ook die zijn stervensduur).

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 18 september 2014 12:17]

Ik hoop voor jou dat de batterijen van je tv/dvd/settop box nooit leegraken.
Of koop je dan een nieuwe tv?
Sorry, heb geen tv/dvd/settopbox :)
Wat een dwaze reactie. Alsof het een smartphone is en je elke paar dagen de batterij moet opladen of vervangen

Een Rabo-scanner verbruikt nauwelijks stroom. Je kunt er 10.000 transacties mee doen, dus in mijn geval ben ik waarschijnlijk eerder dood dan dat de batterijen leeg zijn.

Bron: Rabobank ;)

[Reactie gewijzigd door McHuberts op 18 september 2014 12:37]

Iedereen gebruikt toch nog AAA batterijen? Hier zitten ze bijvoorbeeld in een zaklamp voor noodgevallen.
AAA batterijen gebruik ik dagelijks. In fietslampjes, een klok, afstandsbedieningen, noem maar op. Altijd een hele stapel van in de la liggen. Dus dat is het probleem niet.

Buiten dat vind ik Rabobank met alle storingen de laatste jaren wel vrij waardeloos worden dus denk sowieso aan een overstap naar SNS.
Bij de IKEA kun je voor weinig een setje 'LADDA' oplaadbare batterijen+oplader kopen, die gebruik ik uitsluitend in al mijn apparatuur.
Mooi... dus nieuwe batterijen halen bij de Rabo bank (omdat zij deze nieuwe reader zonodig vinden) en dan de oude batterijen er ook inleveren ☺
Tik jij liever 3 verificatie codes in telkens als je een kleine betaling wil doen dan?
Ondanks dat dit weer het zoveelste apparaat met een accu zal zijn in je huishouden vind ik dit persoonlijk een beter alternatief dan een dergelijke randon reader.
Een QR code scannen is en 2x zo snel én 2x zo intuitief, wat vooral voor de oudere generatie (na natuurlijk wat gewenning) beter zal werken als gepiel met kleine knopjes en een onverlicht scherm, zoals we die bij de Random Reader zien.
Als jij altijd 3 verificatiecodes moet invullen bij het betalen heb je niks te klagen :P Dan heb je geld zat :P
inloggen op rabo via random reader -> eerste verificatiecode
betaling aanmaken -> verificatiecode komt op scherm -> tweede verificatiecode
overtypen van het totaalbedrag -> derde verificatiecode
De verficatiecode van de reader weer invullen op de website -> vierde verificatiecode.

In het nieuwe systeem wordt dit teruggebracht naar 2x?
Eentje bij het inloggen
Eentje bij betalen
Waarbij je wel weer bij het inloggen je pincode moet intoetsen EN een kleurcode moet gaan scannen terwijl het op de raboreader voldeed om je pincode in te toetsen. Dus het inloggen krijgt er een extra handeling bij...
Tik jij liever 3 verificatie codes in telkens als je een kleine betaling wil doen dan?
Inloggen in de smartphone/tablet app met pincode , betaling doen, klaar...
Geen enkele verificatie code nodig als het om kleine betalingen gaat...
Ik ga van een Ideal betaling uit, een van de meest voorkomende betalingen in NL, omdat lang niet iedereen dit via zijn smartphone doet.
Daarbij ben je met deze gedachte gelimiteerd tot kleine betalingen naar bekende bankrekeningnummers.
Voor de Rabo-app is bij kleine bedragen niet (meer) nodig dat de nummers van de ontvanger bekent zijn in je adresboek: nieuws: Rabobank-app kan nu betalen zonder Random Reader
En het werkt ook voor Ideal-betalingen: nieuws: Rabobank voegt iDeal-betalingen toe aan mobiele app - update
De random reader is ook met een half jaar tot een jaar leeg. Elke keer weer een nieuwe opvragen is natuurlijk ook niet zo efficient :P
Een Random Reader gaat echt wel iets langer dan dat mee hoor, de mijne is nu zo'n 3 jaar oud en heeft nu nog 18 procent batterijvermogen over. En die wordt best wel intensief gebruikt.

De vorige Random Reader (het oudere, model met vierkante knoppen ipv meer afgeronde) is ook ongeveer 3 jaar meegegaan.

Voordeel van deze Scanner is dat je tenminste de batterij zelf kan vervangen (was bij de Random Reader helaas niet mogelijk), wat weer afval scheelt.
Het is niet de bedoeling dat je die random readers in de prullenbak gooit, maar ze weer terug geeft aan de Rabobank. Zij "recyclen" die dingen vervolgens, door het weer stroom te geven en her uit te geven of als het ding stuk is echt te recyclen.
Tenminste, dat wist een medewerker mij te vertellen bij de Rabo toen ze vroeg of ik nog oude readers had om in te leveren

De random readers zijn ook eigendom van de Rabobank, net zoals jouw bankpas ook eigenlijk niet jouw bankpas is omdat deze ook eigendom van de bank is.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 18 september 2014 13:25]

Je hoeft hem niet terug te brengen naar de Rabobank, je mag hem ook zelf voor recycling aanbieden.

Zie dit stukje in de FAQ:
Kan ik mijn oude Random Reader gewoon weggooien?

U kunt de Random Reader blijven gebruikten, totdat u een Rabo Scanner heeft ontvangen van de Rabobank. Daarna heeft u uw Random Reader niet meer nodig.

Voor een milieuvriendelijke recycling vragen we u de oude Random Reader te behandelen als een klein elektrisch apparaat. U kunt de Random Reader inleveren bij de Rabobank, de milieustraat of bij één van de Wecycle inleverpunten. Kijk op www.Wecycle.nl voor een inleverpunt bij u in de buurt.
Zie https://www.rabobank.nl/p...nner/over_de_rabo_scanner
Ja, nu niet meer, omdat ze er niks meer aan hebben. Ze gaan met de huidige terug gegeven RReaders niet meer iets doen omdat het toch die scanners gaan worden. Daarnaast kreeg je sowieso nooit een pak op je lazer als je een reader niet meer had. Was kostenbesparing en stukje milieuvriendelijkheid van ze lijkt mij.
Dat is puur afhankelijk van het gebruik lijkt me. Mijn Random Reader gaat al ruim 3 jaar mee en doet het nog uitstekend!

Ik zou het een bijzonder groot nadeel vinden als die batterijen minder dan een half jaar/jaar meegaan :'(
Die van mij is gewoon 6 jaar mee gegaan en de huidige heb ik ook al bijna 4 jaar.

Ik gebruik heb dan ook niet dagelijks aangezien ik liever in de winkel koop vanwege het gemak van omruilen.
Goed punt! Idd nog niet over nagedacht, maar het lijkt me dat zo'n ding wel een maand meegaat op een acculading.
overweeg dan om mobiel bankieren te gebruiken, dan heb je dat ding aanzienlijk minder vaak nodig.
Volgens mij valt wel mee met de batterijduur. Hoe vaak gebruik je t nou? Ik gebruik sinds de onbekenden limiet nog maar 1x per maand de random reader, ik denk dat je wel een paar jaar kan doen met dat ding.

En sowieso, zelf batterijen vervangen is ook milieuvriendelijker. Kan ik mooi spaarzame oplaadbare batterijen gebruiken, ipv weggooien.
Je bedoelt dat je geen flauw idee hebt waar je over kletst? Bij alle readers/pingenerators (Rabo/ING/ABN-AMRO) die ik tot nu toe heb gebruikt ging de batterij langer mee dan de tijd dat de banken die specifieke readers in gebruik hadden en oplaadkabeltjes zijn er niet eens voor.

Readers die in het uitzonderlijke geval toch met een lege batterij kwamen te staan werden door de bank vervangen.
Hoezo opladen? Zitten gewoon batterijen in..

Zitten er batterijen in de Rabo Scanner?
Ja, de Rabo Scanner ontvangt u inclusief 3 Philips Power Alkaline AAA batterijen. De batterij-indicator op de Rabo Scanner geeft aan wanneer de batterijen vervangen moeten worden. De batterijen kunt u zelf vervangen.
En hoppa weer een ding wat je moet opladen. Nog een apart oplaadkabeltje erbij ook?
Precies, ik vind de Tan/Sms codes van ING zo relaxed, je telefoon heb je toch altijd bij je en verder hoef je dus helemaal _niets_ extras mee te slepen.

Voor mijn Rabo rekening moet ik telkens die reader meesleepen en als je hem vergeten bent kun je niets.
Wat fijn dat ze proberen mijn betalingen veilig en handiger te laten verlopen. Geen probleem dat ik hem 1 keer per jaar moet opladen.
Ik zie niet hoe dit nog een apart apparaat is als het de random-reader vervangt.
Sinds ik rabo-bankier op mijn Android tablet kan ik mijn saldo checken en bedragen tot 250 euro zonder reader overmaken. Ik gebruik mijn random reader dus zelden! Ik denk dat het dus wel losloopt met dat opladen / de batterijen.

(Als je een mobiel device eenmalig registreert met de rabo app en de random reader / scanner dan geldt je inlogcode voor de app in combinatie met een aparaat ID als 2-factor authenticatie voor Rabo, daarna in de app aangeven dat je tot 250 euro wilt overmaken zonder gebruik van een reader / scanner)
Waar staat dat je 'm moet opladen?
ABN-AMRO en de Rabo blijven klaarblijkelijk trouw aan losse apparatuur om betalingen te kunnen doen. Persoonlijk vind ik de oplossing van de ING een stuk gebruikersvriendelijk - gewoon een code ontvangen op je telefoon waarmee je de betaling kunt afronden. Want wie neemt er nu overal zijn random-reader o.i.d. mee naartoe? Reden voor mij om langzaam al mijn bankzaken naar de ING over te halen en de ABN-AMRO te gaan verlaten.
Anderzijds, hoe vaak moet je je bankzaken elders doen? Dit kan toch gewoon net goed thuis? Tenminste ik heb nog nooit elders voor het probleem gestaan dat ik zonder de reader stond en per se op die locatie mn rekening moest checken. Kwestie van goede voorbereiding lijkt mij.
Als het je om gebruiksgemak gaat heb je een punt, maar ja... dat geldt dan ook voor thuis.

Eerlijk gezegd twijfel ik altijd aan de veiligheid van de ING methode. Het voelt gewoon vreemd om een random username+password te gebruiken en deze aan te vullen met een code. Het zal niet de eerste keer zijn dat user+pass uitlekken, icm de codes ben je er al dan (als hacker zijnde). Is er wat bekend over de veiligheid tussen de verschillende methoden? Lijkt mij belangrijker dan wat gebruiksgemakken.
Is er wat bekend over de veiligheid tussen de verschillende methoden? Lijkt mij belangrijker dan wat gebruiksgemakken.
In volgorde van meest tot minst veilig:

Rabobank -- niet-automatisch aanstuurbare random reader:
  • Werkt op basis van eenmalig te gebruiken just-in-time gegenereerde codes.
  • Vereist zowel iets unieks dat alleen jij in bezit hebt (nl. je bankpas) als een unieke geheime sleutel die alleen jij weet (nl. je pincode).
  • Eigenschappen van te signeren transacties zijn onderdeel van het proces dat de signeercode genereert. Dit maakt transacties onmanipuleerbaar.
  • Strikt gesloten systeem. Niet compromiteerbaar.
ABN Amro -- automatisch aanstuurbare random reader:
  • Werkt op basis van eenmalig te gebruiken just-in-time gegenereerde codes.
  • Vereist zowel iets unieks dat alleen jij in bezit hebt (nl. je bankpas) als een unieke geheime sleutel die alleen jij weet (nl. je pincode).
  • Aan te sturen vanaf een ander systeem via een USB aansluiting. Niet strikt gesloten. Compromiteerbaar. Hiervoor is in het verleden reeds een exploit gevonden.
SMS TAN codes:
  • Werkt op basis van eenmalig te gebruiken gepregenereerde codes.
  • Telefoon waarop de SMS ontvangen wordt is compromiteerbaar, waardoor transacties manipuleerbaar worden door derden.
  • GSM protocol is bewezen lek, waardoor TAN codes in-flight onderschept kunnen worden en manipuleerbaar worden door derden.
Gebruikersnaam/wachtwoord combinatie:
  • Werkt op basis van herhaaldelijk te gebruiken gegevens. Eenmaal gelekt of gestolen is er vrij spel.
  • Herhaaldelijk te gebruiken gegevens nodigt uit tot opslaan in browser historie, van waaruit gegevens gestolen kunnen worden als het systeem gecompromiteerd wordt.
  • Bevat geen unieke component voor het gecontroleerd signeren en verifiëren van individuele transacties. Alle betalingen zijn in principe manipuleerbaar.
Mobiele 'apps':
Begin 2014 waren een groot aantal apps van financiële instellingen over de hele wereld heen nog op verscheidene manieren te exploiteren zonder dat een gebruiker er ooit iets van zou merken.

Meer dan 40% van de apps die onderdeel waren van de aangehaalde studie controleerden niet eens de validiteit van gepresenteerde SSL certificaten, waardoor deze apps gevoelig waren voor Man-in-the-Middle aanvallen.

Meer dan 90% van de gecontroleerde apps haalde gegevens gedeeltelijk op via niet beveiligde verbindingen, waardoor deze manipuleerbaar werden door derden en mogelijk ingezet konden worden voor Cross-site scripting aanvallen.

Meer dan 50% was gevoelig voor Cross-site scripting aanvallen (XSS) waarmee authenticatiegegevens gestolen konden worden, transacties gemanipuleerd konden worden of zelfs andere functionaliteit van de telefoon aangesproken kon worden (zodat toegang verkregen kon worden tot e-mail of SMS functionaliteit).

Een absoluut tranendal.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 18 september 2014 23:18]

Wow, wat een geweldig informatieve (spotlight) post! Bedankt voor de uiteenzetting!
Dit beschrijft dan ook wel aardig mijn eerdere vermoeden. Mede hierom lijkt mij dat men eens wat minder mag zeuren over "een nieuw onhandig apparaat" en wat meer blij zijn met de veiligheid van het totaalplaatje. :)
Voor het gros van de mensen zal dit gelden ja. Echter bijv consultants , wetenschappers en medici die op congres gaan, of andere beroepsgroepen zijn vaak op reis. Dan is het zeker wel handig.
Ik kan anders ook gewoon betalingen doen via mijn mobiel met de Rabo Telebankieren app, zónder random reader. Voor bepaalde bedragen, bekende rekeningnummers of acceptgiro's is geen random reader nodig. Deze kun je direct betalen.

iDeal betalingen etc moeten inderdaad wél altijd via Random Reader.
Ik zie geen enkele manier waarop dit dusdanig gebruiksvriendelijker dat dit opweegt tegenover de enorme operatie om dit stukje technologie aan 5.000.000 klanten uit te leveren. Het lijkt een beetje op innoveren om te innoveren, maar echte vooruitgang zit er voor m'n gevoel niet in. Je hebt altijd die scanner nodig om geld over te maken en dat is absoluut niet meer van deze tijd.
Op dit moment moet je vaak (bij kleine transacties) minder handelingen uitvoeren als dat nu moet met deze scanner zou moeten doen...

Snap niet dat die hele scanner niet vervangen kan worden voor je smartphone bijvoorbeeld die je gemachtigd hebt en waar je de kleurcode ook mee kan scannen. Ik snap dat veiligheid voorop staat, maar ik geloof niet dat dit de makkelijkste wijze is.

Waarom zou je telefoon met pincode & vingerafdrukscan niet kunnen bijvoorbeeld. (voor de telefoons die dit hebben).
Ik vermoed dat dit de manier is om vervolgens eenvoudig de keuze te bieden aan de klant om dit via de Rabobankier App te kunnen doen (met de camera van je telefoon). Zodra alle klanten over zijn op deze nieuwe methode gaat er ongetwijfeld een optie komen om dit via je mobiel te kunnen doen, zodat je de raboscanner niet meer nodig hebt.
Snap niet dat die hele scanner niet vervangen kan worden voor je smartphone bijvoorbeeld die je gemachtigd hebt en waar je de kleurcode ook mee kan scannen. Ik snap dat veiligheid voorop staat, maar ik geloof niet dat dit de makkelijkste wijze is.
Een smartphone is niet veilig genoeg. Nu ook met de nieuwe toetsenbord apps in iOS gaan deze gevoelige informatie versturen naar het hoofdkwartier van betreffend app bedrijf. (encryptie ja / nee?) Aan een dedicated apparaat zit veel minder risico.

Overigens ben ik het wel met je eens, dat ik het nut niet snap van dit nieuwe apparaat. Wat kan dit, wat een rabo reader niet kan?
Een vingerafdruk-scan + een pincode is een dubbele beveiliging. Ook al heb je de pincode kun je zonder de app (die eerst geautoriseerd moet worden op de specifieke telefoon) nog niets.

Daarnaast is het juist aan deze bedrijven om te blijven innoveren en mogelijkheden te zoeken dat een smartphone wél veilig goed is. Om een simpele en goede beveiligingsmanier te ontwikkelen.

Als dit je antwoord op innovatie is in een tijd van NFC betalingen loop je volgens mij hopeloos achter de feiten aan. Je maakt bestaande handelingen complexer, met duurdere apparatuur.
Ik vrees dat banken het gevecht om smartphones veilig genoeg te maken voorlopig niet winnen. Afgezien van het betaalgemak zitten veel klanten daar namelijk helemaal niet op te wachten, want een veilige smartphone vraagt niet alleen om technische oplossingen, het stelt ook eisen aan hoe de gebruikers met hun apparaat omgaan.

Neem het groene slotje dat in de adresbalk zou moeten verschijnen bij het internetbankieren. Veel moderne browsers reserveren een stuk scherm waar het document in gerenderd wordt; daar buiten mogen websites niet tekenen. Zo blijft de chrome altijd betrouwbaar. Om diezelfde reden tonen browsers een waarschuwing wanneer websites een volledig scherm opeisen. De gebruiker heeft dan in de gaten dat hij naar een nepbrowser kijkt. Op veel smartphones verdwijnt de chrome echter volledig bij het omlaag scrollen, om het kleine scherm beter te benutten. Zulke browsers mogen dus niet zorgeloos gebruikt worden.

Anderen hebben in deze discussie al gewezen op de gevaren van third-party toetsenborden, apps die om toestemming vragen berichten uit te lezen, etcetera. 't Is slechts een greep uit talloze beveiligingslekken. Technisch zijn die prima te dichten, bijvoorbeeld middels een ouderwets uitschuifbaar toetsenbord in plaats van een touchscreen en door dergelijke permissies altijd te weigeren (waardoor legitieme apps niet werken), maar dan hebben consumenten allang geen trek meer in het toestel. Zij willen gewoon hun vertrouwde, bruikbare smartphone die geen voortdurende waakzaamheid vereist, maar eisen zelf wel van de bank dat hun schade bij fraude vergoed wordt. En terecht, maar dan kun je de banken toch moeilijk kwalijk nemen dat ze de smartphone niet omarmen.
Volgens mij kun je als ontwikkelaar instellen dat jouw app geen gebruik mag maken van third-party keyboards uit beveiligingsoverwegingen. Dus dat zou dan geen probleem moeten zijn voor apps van banken e.d.
Hij kan je duidelijk laten zien voor welke transacties jij toestemming gaat geven. En dat kan de huidige random reader niet. Daarnaast scheelt het ook weer wat getalletjes intikken.
Ik kan via de mobiele app al iDeal bedragen tot 250 euro autoriseren met enkel mijn zelf ingestelde pincode, bij een app waar men enkel bij kan door mijn telefoon te unlocken met mijn vingerafdruk (iPhone 5s) dus wat jij stelt is prima mogelijk.

Voor grotere bedragen is dus een extern aparaat nodig en qua veiligheid en gebruiksgemak vind ik dit prima geregeld. Grote bedragen eerst even autoriseren met iets van de bank, kleine bedragen niet moeilijk doen.
In mijn situatie (Rabo app op Windows Phone, zal ook voor de andere platforms gelden) geldt daarbij nog dat de eerste keer dat je geld naar iemand overmaakt ook geautoriseerd moet worden.

Daarmee krijg je dus idd een handige oplossing voor kleinere bedragen naar 'bekenden / regelmatige begunstigde' en meer veiligheid voor de grotere bedragen/bedragen naar onbekenden.

[Reactie gewijzigd door ruudkobes op 18 september 2014 15:12]

Misschien is het een kwestie van én/én. Ik zie best een toekomst waarin je met je mobiele Rabo-app een scan maakt van een code die op het scherm van je pc wordt getoond en die dan automatisch - zonder overtikken van codes - de betaling uitvoert. Je betaalproces zou dan nog simpeler worden:
  • Bezoek webwinkel, koop dingen en reken af
  • Betaalscherm wordt getoond met kleurcode
  • Pak smartphone, start Rabo-app, tik logincode
  • Scan de kleurcode met je mobiel
  • Betaling verwerkt
Vanuit gebruikersoogpunt zou dit TOP zijn, alleen zit je nog met het probleem hoe het feit dat de betaling is verricht wordt teruggekoppeld naar de webshop.
Ben het hier helemaal mee eens. Het is niet perse een slecht systeem, maar manier waarop het nu toegepast wordt wel naar mijn mening
Ik denk dat misschien een behoorlijk deel van het klantenbestand geen smartphone heeft. Die mensen kun je niet verplichten om er één aan te schaffen. De oude reader is blijkbaar te onveilig / fraudegevoelig geworden en dan is dat ook geen alternatief voor mensen die geen smartphone hebben. Tevens heb je dan 2 systemen naast elkaar lopen. Nu houdt de Rabobank gewoon één systeem aan waarnaar voor alle huidige gebruikers van de reader makkelijk is over te stappen.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Timoth op 18 september 2014 12:20]

Het gaat niet om gebruiksvriendelijkheid, het gaat erom een man in the middle attack onmogelijk te maken.
Je moet dus alsnog een code invoeren op je PC. Als ze dat nou ook hadden geautomatiseerd dan was het inderdaad een verbetering, en was het te rechtvaardigen. Maar nu zie ik ook het grote voordeel niet.
Je moet dus alsnog een code invoeren op je PC. Als ze dat nou ook hadden geautomatiseerd dan was het inderdaad een verbetering, en was het te rechtvaardigen. Maar nu zie ik ook het grote voordeel niet.
Als ze dat zouden automatiseren zou er een softwarematige brug tussen de reader en de PC geslagen moeten worden. Op dat moment is de reader niet meer een gesloten systeem en kunnen er mogelijk exploits gevonden worden om het apparaatje te compromiteren.
Ben het hier volledig mee eens. Al zou de random reader wireless communiceren met weet-ik-het-wat om aan te geven dat ik op "ja" heb gedrukt, dan wil ik hem nog niet hebben.

Ik wil gewoon bankzaken kunnen doen zonder mijn Random Reader uit een la en mijn pinpas uit mijn jaszak te hoeven pakken. Ik zit regelmatig op een webshop en dan wil je wat kopen, moet je eerst opstaan van je luie reet om alles te pakken om een bedrag van ¤ 25,- over te maken.

Op zich vind ik iets op mijn mobiel wel te nassen. Maar dan dat je een foto maakt van iets en dat dan de mobiele app meteen weet wat er over gemaakt dient te worden. Is dat gebeurd, krijgt de iDeal webpagina een notificatie dat hij terug kan naar de webshop. Geen codes meer intikken in een website, en zeker geen AAA batterijen vervangen in een apparaatje.
Een RSA hardware token of desnoods software app op je smartphone zou toch wel een stuk goedkoper zijn dan dit.
Ben benieuwd wat zo'n kastje moet kosten, en hoe groot hij is om mee te nemen op reis.
De hardware tokens zijn behalve duur, ook niet voldoende voor goede beveiliging. En bij een smartphone app is er ook gewoon het risico dat je daar een virus op krijgt. Uiteraard de kans dat zowel je smartphone als je computer tegelijk hetzelfde probleem hebben is klein, maar een afgesloten kastje is nog een stuk veiliger. Daarnaast kan ik in mijn smartphone niet mijn pinpas steken. Al zou dat bij een volgende generatie met NFC kunnen.

Het hele probleem van zowel zo'n hardware token als een smartphone app tov van dit, is dat deze je 100% zeker kan zeggen waar je geld naartoe gaat. Een hardware token verteld alleen de bank dat jij het echt bent, maar hij verteld niet de bank dat je weet wat je aan het doen bent. En als je browser is overgenomen weet je dat niet.

Ik ga ervanuit dat als je het ding scant hiermee, dat op het scherm komt te staan welke transacties er gaan plaatsvinden. Momenteel doet de rabobank dat door het totale bedrag, en soms ook het rekeningnummer van grootste ontvanger, in te laten vullen, maar dat werkt uiteraard niet zo goed als het simpelweg op het scherm laten zien van een apparaat waar ze 100% zeker van weten dat er geen virus op staat (oké, 99.99999%)
RSA-tokens zijn niet bepaald goedkoop, dat kan best oplopen tot 100-150 euro of nog meer, afhankelijk van het model.

Smartphone is leuk, maar lang niet iedereen heeft een smartphone, en dan heb je nog tig OS-en waar je allemaal apps voor moet maken én bijhouden, wat ook niet gratis is.

Zo'n Scanner lijkt me een heel stuk eenvoudiger en goedkoper eigenlijk.
Huh? Meen je nou dat zo'n simpele token-sleutelhanger duurder is dan deze halve computer van de RaboBank
http://www.tokenguard.com/images/tokens/SID700.gif
Ik ken de prijzen niet maar het kan echt niet veel zijn.
Het door jou genoemde model kan je nu bij Amazon kopen voor 280 dollar, dus iets van 210-220 euro ofzo, zie deze link. Zie ook deze site (met lagere prijzen, maar zijn dus maar 2 jaar geldig in dit geval, dus kan onder de streep nog wel duurder worden, ze gaan immers normaal gesproken wel langer dan 2 jaar mee).

Die dingen zijn goed, maar ook erg duur (we hebben ze het op het werk hier ook). En je hebt er dus ook nog aan de beheerkant software voor nodig die ook nog eens aardig wat geld kost.

Als de Rabobank met RSA-tokens zou werken, zou dat heel wat meer kosten dan zo'n scanner gok ik zo.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 18 september 2014 12:15]

Dat is wel een 5-pack en dus niet per stuk, maar het blijft duur met ~$40 per stuk :)
Is idd een 5-pack, maar hij zal meer dan 40 dollar per stuk zijn. Dat is immers de ex-BTW prijs, komt dus nog minimaal 21 procent boven op ;)

Daarnaast is die dus maar 2 jaar geldig, wat hem ook duurder maakt (een RSA-token valt gewoon uit na zijn levensduur, blijft dus niet doorwerken). Een Raboscanner zou daarentegen makkelijk 5+ jaar mee moeten gaan (hooguit batterijen vervangen) als het goed is. Random Readers gaan ook al 3+ jaar mee bijvoorbeeld (en daar is de, niet-vervangbare, batterij de bottleneck, niet het apparaat zelf).

Als je die RSA-tokens dus zou omrekenen, met die 2 jaar limiet, zou hij dus dik over de 100 dollar gaan bij vergelijkbare levensduur van 5 jaar (en met BTW).

Volgens mij hoeft zo'n scanner per stuk qua onderdelen niet meer dan enkele euro's te kosten. Is niet echt high-tech ofzo, allemaal mass-produced "Made in China"-apparatuur.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 18 september 2014 12:40]

Mijn ( identiek zoals op die foto ) is geldig 31/12/2016 ( andere bank ) ... Terwijl ik dit ding nu al meer dan een jaar liggen heb. M.a.w, je quote van 2 jaar klopt enkel voor de goedkope versies. Gezien wanneer ik hem verkreeg, en de tijd dat er opstaat dat hem nog geldig is ( en waarschijnlijk ook nog perfect tot die datum kan werken ), geeft aan dat het in praktijk minimaal 3.5 jaar zal zijn ( m.a.w, ik heb het 4 jaar model liggen ).

Alsook de prijzen dat je aanhaalt van $40 / stuk, dat is niet de prijs dat ze betalen voor banken enz, waar ze met 10.000 of 100.000 of meer aankopen. Als ze $10 moeten betalen per stuk, zal het al veel zijn.
Als consument betaal je overal btw over. De rabobank zal deze btw vermoedelijk niet betalen / verrekenen. Dus je kan beter kosten zonder btw gebruiken om mee te rekenen.
Er zijn nog steeds heel erg veel mensen die geen smartphone hebben. Daarnaast zit je wellicht met problemen wegens kleurafwijkingen.
De grootte is duidelijk te zien in het fimpje, maatje normale telefoon. Maar ik heb liever gewoon TAN-codes, wie denkt er aan het meenemen van zo'n ding voor de vakantie? En je kan daarvoor een willekeurige telefoon gebruiken (unlocked tenminste), dit apparaat ziet er wat fragiel uit. Kapot en je kan niets meer.
Ja, aan de andere kant, als je vergeet de TAN codes voor buitenland aan te zetten vóór je op reis gaat heb je ook een probleem.
Als je je vergeet je zaken op orde te hebben, ben je bij elke bank de klos........
"Klanten moeten hun bankpas in de Rabo Scanner stoppen en de kleurcode op het scherm van het apparaat dat ze gebruiken voor internetbankieren of mobiel bankieren, zoals een smartphone, vervolgens scannen met de camera van de scanner. Daarop krijgen ze een inlog- en een signeercode.". Dat is toch juist een extra handeling? Nu moet je bij inloggen alleen je pincode intoetsen, en je krijgt de inlogcode. Bij de nieuwe reader moet je dus eerst een kleurcode scannen. Extra stap dus. Voor overboekingen kan het wel handig zijn. En wat is nou eigenlijk de reden dat ze geen QR codes gebruiken? Te gemakkelijk te vervalsen misschien?

ABN AMRO biedt al jaren de optie om de E.Dentifier middels USB aan je PC te koppelen. Dan hoef je alleen nog een pincode in te toetsen. De PC en reader wisselen vervolgens automatisch de codes uit. Dat werkt alleen niet met een tablet of een smartphone.
Er is inderdaad een extra stap: de kleurcode scannen. Maar er verdwijnen ook stappen!

Hierbij de 'oude' en 'nieuwe' situatie:

Random Reader
  • Pincode intoetsen
  • 1e controlegetal vanuit browser intoetsen op Random Reader
  • Druk op 'OK'
  • 2e controlegetal vanuit browser intoetsen op Random Reader*
  • Druk op 'OK'*
  • Signeercode vanaf Random Reader intoetsen in browser
*niet altijd. Ik geloof bij bedragen boven 100 euro, dan moet je de getallen voor de komma invoeren.

Scanner
  • Pincode intoetsen
  • Kleurcode scannen
  • Op 'Ja' drukken
  • Inlogcode vanaf scanner intoetsen in browser
Evenveel stappen dus (als je een bedrag < ¤ 100,- overmaakt), maar een kleurcode scannen gaat veel sneller dan getallen overtypen.

Hoe je de scanner kan gebruiken en wat de voordelen precies zijn wordt overigens goed uitgelegd in dit filmpje: RaboScanner HowTo Introductiefilm Particulieren

EDIT: filmpje toegevoegd

[Reactie gewijzigd door _Vincent_ op 18 september 2014 16:18]

/semi offtopic mode 2e controle getal is in mijn geval al vanaf 1 euro :)
Ik ben liever wat meer tijd kwijt met het invoeren van codes dan dat ik om de zo veel tijd weer batterijen moet verwisselen. Die ene keer dat de batterijen leeg zijn op het moment dat je hem nodig hebt doet alle tijdswinst van de periode ervoor te niet. In het ergste geval moet je wachten tot de winkels weer open zijn voor je je betaling kan doen.
Je moet momenteel die code nog invoeren op je Random Reader, dat wordt nu vervangen door die camera. Die leest ipv die code een vierkantje met kleuren uit.
En hoe 'veilig' is dat plaatje precies? Ik neem aan dat er gewoon een algoritme achter zit, hoe verschil bijvoorbeeld een plaatje met 10 en 100 euro met verder identieke gegevens? Tot het moment ze dat door hebben, hebben phising sites het moeilijker (huidige gaat op basis van cijfers die je invoert), wat wel een stukje extra 'veiligheid' is tegen zulke sites.

Maarja, iDeal heeft nog steeds geen dekking/garantie tegen oplichters, overgemaakt = geld kwijt en dat zal nog steeds de reden blijven waarom ik met PayPal betaal. Ook niet 100% waterdicht, maar geeft je per definitie al veel meer zekerheid dan beetje plaatjes scannen.

En je pincode is daarnaast ook nog steeds de grote zwakte, pincode + pas = binnen. Daar werkt geen systeem tegenop.

Al ben ik wel benieuwd, wat als jij een programma gebruikt voor kleurenblinden, die bepaalde kleuren omzet naar 'beter leesbaar' of je monitor is bagger gekalibreerd, werkt dit systeem dan nog wel?
En hoe 'veilig' is dat plaatje precies?
Waarschijnlijk net zo veilig als de cijfercode die nu gebruikt wordt?
Of wellicht veiliger, daar er meer data in versleuteld kan worden.

(Als het de digipass 760 is die njitter linkt om 13:06: Ik zie daar een kleurencode met 400 puntjes met 4 kleuren, dus 800 bits. De huidige rabocode heeft slechts een klein aantal cijfers, dus niet meer dan 40 bit...)
Ik vond de Random Reader al een 'modern' ontwerp hebben, veel kleiner dan die van de Identifier van de ABN bijvoorbeeld.

Dit is helemaal een modern apparaatje. Al vraag ik me af of het wel echt nodig is. De Scanner zal ook een stuk duurder zijn dan de Random Reader in productie. Hadden ze niet de RR kunnen houden en de kosten verlagen van de rekeningen? Of de rente wat aantrekkelijker maken?
Of misschien is dit wel veiliger? Kan jouw een hoop problemen schelen. Dat eurotje dat je dan meer betaald per maand lijkt me dan erg overzichtelijk.

P.S.: Lees net op de Rabo site:
Is de Rabo Scanner net zo veilig als de Random Reader?
Ja, de Rabo Scanner is net zo veilig als de Random Reader. De Rabo Scanner voldoet aan het veiligheidsniveau dat u van de Rabobank mag verwachten en biedt dan ook hetzelfde veiligheidsgevoel als de Random Reader.


Had liever gelezen, de Rabo Scanner is veiliger....

En valt me op dat er word gepraat over veiligheidsgevoel i.p.v. veiligheid :(

[Reactie gewijzigd door gas0line op 18 september 2014 13:00]

De nieuwe scanner is ook veiliger. Een veel gebruikte truc van scammers is om mensen te bellen en te doen of ze van de bank zijn. Dan vragen ze het slachtoffer zichzelf te verifieren ("en geef me niet je pincode hoor, want die mag ik niet vragen!") door de pas er in te doen en een code op te vragen. De scammers toetsen die dan leuk op de website in en bam, weg is je geld.

Met de komst van een kleuren QR-achtig plaatje is die babbeltruc dus niet meer mogelijk en derhalve is het een stukje veiliger.
Kleiner?

Ik ken de Identifier niet, maar de oude e.dentifier van de ABN is veel compacter (smaller, dunner, lichter) dan de random reader van de Rabo, daarnaast doet die veel langer met de ingebouwde batterij.

De nieuwere e.dentifier met USB is qua volume gelijk aan de random reader, maar "moderner", deze ondersteund namelijk een USB connectie met je PC waardoor je ook geen codes meer hoeft over te toetsen op je e.dentifier. Gewoon naar de internet bankieren site gaan, pinpas erin, pincode intoetsen wanneer daar om gevraagdt wordt, en code van je e.dentiefier over toetsen op je PC.


Overigens, mooi concept van die nieuwe scanner, ziet er redelijk secure uit. Zeker met het feit dat je de te plegen betalingsgegevens ook op het scherm van de scanner te zien krijgt ter bevestiging.
Het ontwerp had alleen wat mooier gekund, en ik vraag me af hoe lang de accu mee gaat.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 18 september 2014 12:04]

Ik heb nu al 5 jaar dezelfde rabo reader en de batterij doet het nog steeds.
Leuk, maar dit apparaat gaat veel meer batterij slurpen door het kleurenscherm en de camera. Dat betekent tevens dat er krachtigere hardware in het apparaat moet zitten dan in die simpele readers.
Nou en? Het bericht in kwestie ging over het oude apparaat. Bij het oude apparaat is het voor zo ver ik weet niet eens mogelijk om de batterij te vervangen zonder het ding open te gaan breken met gereedschap.
Waarmee je de Reader als het goed is stuk maakt i.v.m. de tamper protection!

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 18 september 2014 14:14]

http://nl.wikipedia.org/w...r/File:Random-readers.jpg

Je bedoelt deze ?

Hmm valt wel mee hoe groot verschil er in zit hoor. misschien iets dunner maar daar houd het ook mee op.
Dit systeem is minder fraudegevoelig en dat bespaart de bank natuurlijk heel veel geld. Dat je die code niet meer op de RR hoeft in te typen is leuk maar de beveiliging is waar het om gaat.

Bij een random reader moet je de informatie op het scherm van je pc geloven, als dat met phising een valse site is klopt de info niet. Nu zegt de scanner precies welk bedrag naar welke rekening wordt overgeboekt, klopt dat niet, dan breek je de transactie af.

Die scanner zal neem ik aan checken dat die info over begunstigde en bedrag gesigneerd is door de bank dus die kunnen hackers niet voor de gek houden.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 18 september 2014 12:05]

Dit systeem is minder fraudegevoelig en dat bespaart de bank natuurlijk heel veel geld. Dat je die code niet meer op de RR hoeft in te typen is leuk maar de beveiliging is waar het om gaat.

Bij een random reader moet je de informatie op het scherm van je pc geloven, als dat met phising een valse site is klopt de info niet. Nu zegt de scanner precies welk bedrag naar welke rekening wordt overgeboekt, klopt dat niet, dan breek je de transactie af.

Die scanner zal neem ik aan checken dat die info over begunstigde en bedrag gesigneerd is door de bank dus die kunnen hackers niet voor de gek houden.
Sorry maar als je een bedrag overmaakt moet je buiten de code die op de website staat OOK het exacte bedrag voor de komma vermelden wat je wilt overmaken in je reader.

Dan pas krijg je de correct code om een transactie te maken.

Stel dat je 50 euro moet overmaken dan moet je dus dat bedrag als controle getal invullen. Elk bedrag wat afwijkt van het bedrag wat je wilt overmaken laat toch wel ontzettend veel belletjes afgaan of niet ?
Dat je een bedrag invoert is niet duidelijk op de RR. Het staat enkel op de site aangegeven. Een phishing site zal, in plaats daar van, aan geven "toets nu code 2536 in".
Dat je een bedrag invoert is niet duidelijk op de RR. Het staat enkel op de site aangegeven. Een phishing site zal, in plaats daar van, aan geven "toets nu code 2536 in".
Gevalletje handleiding lezen? Rabobank heeft jaren geleden al papieren materiaal onder haar bestaande klanten verspreid waarin de Reader en de extra controlegetallen uitgelegd worden. Ik neem aan dat ze dat bij nieuwe klanten nog steeds doen.
En het rekeningnummer? Da's belangrijker lijkt me.
Ze marketen het als 'makkelijker in gebruik', maar het gaat natuurlijk ook gewoon om veiligheid. Waarschijnlijk lastiger te hacken.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True