Microsoft brengt nieuwe Age of Empires uit voor Windows en Windows Phone

Microsoft heeft voor Windows 8.1 en Windows Phone een nieuw spel in de Age of Empires-serie uitgebracht. De game draagt de naam Castle Siege en zoals de naam suggereert, draait het om het bestormen van kastelen.

Age of Empires: Castle Siege speelt zich af in de vroege middeleeuwen. Spelers hebben dan ook de keuze uit bijbehorende bevolkingsgroepen, zoals Britse en Germaanse stammen. Er moet zoals gebruikelijk een rijk vanaf de grond worden opgebouwd, door zowel economisch als militair vorderingen te maken. Gamers moeten daarvoor legers creëren, geld verdienen door handelsroutes aan te leggen en nieuwe technologie ontwikkelen, om vervolgens vijandig grondgebied te veroveren.

Het spel is bedoeld voor bediening met touchscreen en draait alleen op Windows 8.1 en Windows Phone. Ook is een Xbox- of Microsoft-account vereist om het spel te kunnen draaien. Hoewel de game free-to-play is, zijn er wel in-game aankopen beschikbaar, wat wijst op ondersteuning voor microtransacties. In een interview van WPCentral met de mede-oprichter van studio Smoking Gun Interactive is er wel op gewezen dat niet-betalende gebruikers evenveel mogelijkheden hebben als betalende gebruikers. In-game aankopen zouden het opbouwproces slechts versnellen.

Age of Empires: Castle Siege verscheen onlangs al in de Windows Phone Store. Het bleek om de gesloten bèta van het spel te gaan. De officiële release heeft echter niet lang op zich laten wachten, want de game is inmiddels te downloaden.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Kay Korevaar

Stagiair

18-09-2014 • 11:48

70 Linkedin

Submitter: ReHo20

Reacties (70)

70
65
31
2
0
16
Wijzig sortering
Ik had ergens gehoord of gelezen dat er nog een tweede AoE game kwam maar dan wel in de style van AoE en niet deze rip off. Ik kan er ook compleet naast zitten ik ga even zoeken naar een bron en zet deze zo nodig hier neer

Edit: https://www.aoewd.com/

Age of empires World domination

[Reactie gewijzigd door Kjaelstorm op 18 september 2014 12:25]

Dat ziet er niet heel veel beter uit eerlijk gezegd :/
Naja in ieder geval beter dan castle siege haha maar je hebt wel gelijk!
Misschien handig om de link naar de windows store(s) even erbij te ztten?
Windows Phone: http://www.windowsphone.c...37-4281-b85e-602187b7d032
Windows 8.1: http://apps.microsoft.com...5c-488e-83a6-67c787ea25e8

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 18 september 2014 12:40]

En gewoon überhaupt waar het te krijgen is in plaats van "op Windows 8.1". Steam? Windows store? Allebei?
Dat staat er bij, windows 8.1 en Windows Phone 8.1 store.
Linkjes zijn wel zo handig, want je kan die apps dan remote op je telefoon laten installeren, zonder dat je op je telefoon moet gaan zoeken in de store. En je hebt meteen de juiste variant, mochten er meerdere apps zijn met dezelfde naam (hier niet het geval).
Nee, er staat alleen bij dat de beta in de Windows Phone store was, meer niet. Lees het artikel nog maar eens.
draait alleen op Windows 8.1 en Windows Phone.
Maar dat zegt niks of het op Steam, in de Windows store, of allebei te downloaden is.. |:(
Logischerwijs de Windows 8.1 store, dan kan MS het in 1 keer maken voor w8 en wp, en krijgen ze zelf alle inkomsten binnen van de in game aankopen.
Ja right.. Maar ze hebben de AoE II remaster ook op steam gezet dus logischerwijs zegt vrij weinig.
thnx voor de links. Als ik zelf in de store zocht op Age of Empires dan kreeg ik geen goede resultaten.

Overigens kan ik het spel niet spelen omdat de xbox live service het niet doet. Slechte zaak. Als MS iets wil maken van hun mobiele platform dan moeten dit soort zaken toch gewoon binnen een enkele klik werken? Bij Apple en Google verloopt dit toch allemaal een stuk vloeiender.
Toch erg jammer dat er nu een soort "cartoon"-achtige style is toegepast.
Wat mij betreft had Microsoft meer kunnen vasthouden aan de AOE2 of 3 style
dat is toch de huidige trent?
neem een klassieker, verander de unieke stijl in generiek cartoon, voeg daar ingame aankopen aan toe en brakke ondersteuning voor keyboard+muis en voila, je hebt een klassieker verkracht.
Als je de game bekijkt, dan zou je snel genoeg zien dat dit niets met de originele AoE te maken heeft. Niets verkrachten, alleen gebruik maken van een bestaande (goede) naam voor een nieuwe game. Ik ben sinds gisteren direct begonnen met het spelen van deze game en vind het best vermakelijk. Het voelt tot nu degelijker aan dan Clash of Clans en consorten.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 18 september 2014 12:56]

Dus ze nemen de goede naam van een spel en plakken het boven een willekeurig spel, waarmee ze dus de naam van het spel verpesten (hoeft niet iedere keer 'verkracht' te worden gebruikt... btw)
Zal vast een vermakelijk spel zijn, maar de naam is compleet verkeerd natuurlijk.
Volledig mee eens. Om maar niet te spreken over het strategisch voordeel van de micro-transactie verslaafden.
Persoonlijk walg ik van die cartoon stijl. Dat zie je zo ontzettend veel terug in mobiele games en dan is een van de redenen waarom dit soort games mij totaal niet trekt. Wat is er mis met die oude 'realistische' AoEII stijl waarbij je de pixeltjes als het ware kan tellen?

Misschien word ik te oud... :/
dit is ook meer een mobile game ik hoop echt dat ze nog een AoE maken want dit is geen AoE kijk maar naar hoe de troepen worden geplaatst etc. het is een clash of clans ripoff
Los van of het mobiele game is vind ik de stijl gewoon bagger. De oude stijl van AoEII zou makkelijk moet kunnen op de smartphones van tegenwoordig. Ik snap die hele cartoony-stijl hype gewoon niet. Ziet er zo ontzettend kinderachtig uit.
goed punt inderdaad dan is het in ieder geval ook weer wat anders
Hoewel de game free-to-play is, zijn er wel in-game aankopen beschikbaar,
Juist, dat is dus precies wat free-to-play is.
Maar het schijnt geen pay-to-win te zijn. (hoorde ik ergens, bron weet ik even niet)
http://www.wpcentral.com/...et-and-pc#comment-1297665

pay to get ahead... klinkt mij toch te veel als pay to win in de oren... maar goed.

[Reactie gewijzigd door capsoft op 18 september 2014 12:03]

Pay to get ahead is hoe vrijwel alle free-to-play games werken. Of je koopt iets waardoor gebouwen of troepen sneller klaar zijn of je koopt een virtuele valuta om sommige dingen sneller te unlocken. Niks nieuws dus.

Ik vind het jammer dat er zoveel free-to-play games zijn, ik betaal liever één keer om het volledige spel te hebben.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 18 september 2014 12:08]

Simpel... een goede free to play game brengt veel meer in het laatje en dat is waar het de studio's uiteindelijk om draait. Sowieso lage kosten voor distributie en geen kosten voor fysieke distributie en opslag... wat vaak een groot deel van de prijs bepaald van een game. Valve verdient bijvoorbeeld heel goed aan games als TF2 en Dota2... daar gaan sommige losse items voor tientallen euro's over de virtuele toonbank. Plus dat het constant introduceren van nieuwe items en levels de game 'fresh' houdt en er dus heel lang aan dezelfde game verdiend kan worden.

Ik heb persoonlijk dan ook niet zo'n grote hekel aan free-to-play games, zolang er voor spelers die niet zo'n groot budget hebben toch de mogelijkheid is om een beetje te vorderen in de game. Vaak is het zo dat zodra je een bepaald level hebt bereik, de drops e.d. niet beter meer worden en je een enorme achterstand krijgt op spelers die wel geld investeren. Dat je zonder te investeren er langer over doet om een doel te bereiken vind ik prima en heb er ook nog geen moeite mee als de items wat minder speciaal zijn... je moet alleen nog wel mee kunnen komen. Die balans blijkt blijkbaar heel moeilijk te realiseren... ook die verschrikkelijke timers die wel eens worden gebruikt zijn zeer ontmoedigend, bij bepaalde games moet je dan ineens verplicht minutenlang tot urenlang pauze nemen voor het volgende niveau.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 18 september 2014 12:47]

Ik weet wel waarom er zoveel van zijn, dat heeft echter geen enkel invloed op het feit dat ik het heel erg jammer vindt.
Klopt, staat ook aan het eind van het filmpje "Offers in-game purchases to accelerate gameplay". Dat vind ik geen pay-to-win overigens, ervan uitgaande dat spelers met gelijk level tegen elkaar moeten spelen.
Verder lijkt het inderdaad erg veel weg te hebben van Clash of Clans.

[Reactie gewijzigd door De Ingenieur op 18 september 2014 12:11]

Dat ligt er aan, zoals in asphalt 8, kan je niet normaal verder dan level 2 van 8 komen zonder dingen te gaan kopen.
Het is eigenlijk 1-op-1 vergelijkbaar met Clash of Clans: eten en hout verzamelen door de juiste gebouwen te maken en te wachten op je resources, upgraden, troepen bouwen etc.
Nee, je kan ook free-to-play hebben zonder in-game aankopen. Dus het is een perfect logische zin, en voegt informatie toe.
Free-to-play zonder in-game aankopen is dus gewoon free.
beetje als castle clash en clash of clans. concurrentie dus!
Weinig concurrentie aan. Castle Clash is voor Android en iOS, Clash of Clans uitsluitend voor iOS. Deze AoE is dan weer uitsluitend voor Windows platformen (Phone + 8(.1)).
Ik speel Clash of Clash op Android dus die is zeker niet alleen voor iOS ;)
oh ja das waar ook! maar ik las ook een paar weken terug op tweakers dat het ook nog uitkomt voor android en IOS eind december?
Vind het jammer dat de AoEO servers neer zijn gehaald, en dat dit er dan quasi voor in de plaats komt...

Had dan, i.p.v. het developen van deze (in mijn ogen) verkrachting van age of empires, AoEO verder ontwikkeld Microsoft!

Ik ga 't een keer testen om te zien of 't een beetje speelbaar is, maar ik acht de kans vrij klein dat ik, en naast mij vele anderen, hier veel tijd mee zal doorbrengen...
Bedenk wel dat er inmiddels een nieuwe generatie klaarstaat die AoE 2 /3 nooit gespeeld heeft. Mogelijk spreekt deze stijl beter aan bij deze doelgroep, en wil microsoft niet te lang bij het 'oude' blijven hangen.
Ja, de klassieke AoE was gaaf, maar 'verkrachting' vind ik wel erg heftig. Microsoft 'verkracht' meer jouw persoonlijk beeld en ervaring van AoE, voornamelijk omdat ze het de AoE-titel hebben gegeven.

Het is gewoon een nieuw spel met dezelfde achterliggende gedachte / concept.
Zoals hieronder ook al door DutchWilliam gezegd word, is dit eerder een kopie van Clash of Clans in een ander jasje (al zal CoC zeker ook niet de 1e zijn in het type game) dan een nieuwe Age of Empires.

Persoonlijk vind ik verkrachting in dit geval helemaal niet heftig, aangezien ze het originele concept (RTS) totaal uit de AoE game gehaald hebben. Geef het dan een andere naam, en probeer niet uit de AoE fanbase geld te putten met iets wat er, in essentie, niets mee te maken heeft.
Het is gewoon een nieuw spel met dezelfde achterliggende gedachte / concept.
Dat is het hem juist, het concept is niet nieuw, en de achterliggende gedachte is ook totaal anders.. Dat het een nieuw spel is, heeft dan weinig in te brengen, mijns inziens.
Anoniem: 135018
18 september 2014 11:51
lijkt heel erg op Clash of Clans en andere. Ik zie weing terug van het ouwe AoE.
Daar moest ik als lvl 108 speler ook meteen aan denken!

De graphics zien er in ieder geval niet mooi uit.
yeeh weer een free-to-PAY game.
en ook nog een copy van clash of clans.
zou best graag age of empires willen zien maar dat is dit duidelijk niet.
als ik zo kijk naar hoe er aangevallen wordt.
Zal wel weer een totale verkrachting zijn met o.a pay to win en van die takke gems, gold, whatever.
Eens.. geef mij maar gewoon lekker de oude AoE 1 en 2.. nog steeds prima te spelen op Windows 8.1 en blijven absolute top games.
't enige nadeel aan (de originele) AoE 2 is dat de kleuren brak zijn op recente Windows versies.

Ik vindt trouwens dat MS de remake van AoE 2 zoals 'ie via Steam verkrijgbaar is ook buiten Steam moet uitbrengen, zodat ik (ik wil geen Steam, en ik weet zeker dat ik daarin niet de enige ben) hem ook kan spelen.
Kijk eens op http://www.forgottenempires.net/ Deze mod Forgotten Empires (2012) is goed speelbaar en heeft de juiste kleuren, ik gebruik win 8.1. Hierbij zijn ook hogere resoluties mogelijk.
Cool. Ziet er veelbelovend uit. Ik zal vanmiddag na mijn werk eens kijken.
Waarom de afkeer tegen Steam? Ik heb paar weken geleden in de weekend-sale AoE II en III met alle uitbreidingen gekocht voor € 12,00. Geen gedoe met brakke kleuren, snelle download en altijd opnieuw te gebruiken op een nieuwe PC/laptop zonder dat ik eerst een CD/DVD opnieuw moet zoeken en installeren.
Waarom de afkeer tegen Steam?
Een paar redenen:
- verplichte connectie met Steam voor spellen
- DRM
- effectief monopolie op digitale aankopen op de PC
- niet onder regels van anderen willen opereren (bijvoorbeeld vereiste game certificering op consoles)
- de achterlijke opmerkingen van de leidinggevenden daar jegens o.a. Microsoft
ik heb het geinstalleerd op mijn windows phone en het is pure troep, ik begrijp niks van die tutorial (er word alleen gezegd hoe je geld moet uitgeven, niet meer) een druk op de terugknop sluit ineens het hele spel af, hij moet constant in verbinding zijn met XBL en die valt vaak weg.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee