Door Jurian Ubachs

Redacteur

Call of Duty: Black Ops 4 - Drie multiplayerpotjes in beeld

19-05-2018 • 15:10

107

Drie maps, drie spelmodi

Tijdens het onthullingsevenement dat Activision in Los Angeles organiseerde rond Call of Duty: Black Ops 4, kreeg Tweakers ook de kans om gameplaybeelden op te nemen. Helaas lukte het wegens technische problemen niet om de video's tegelijk met vrijdag verschenen preview te plaatsen. We wilden ze echter toch nog plaatsen, want niets zegt immers zo veel over een game als de gameplay zelf in actie kunnen zien. In de drie onderstaande video's zie je de drie maps die Treyarch tot nu toe heeft laten zien in actie. Op deze pagina dus aandacht voor de beelden. Voor meer informatie over de game zelf verwijzen we je naar de vrijdag verschenen preview.

In de eerste video spelen we Domination op de map Contraband. Wat valt op? Inderdaad: we gaan niet zo heel lekker in dit potje. Het eerste potje Black Ops 4 op de PlayStation 4 was duidelijk weer even wennen. Het weerhield ons er echter niet van om gedurende een minuut of tien Contraband te leren kennen. De map is kleurrijk, maar kent een simpele layout en lijkt daardoor voorspelbare potjes in de hand te werken.

Call of Duty: Black Ops 4 - Domination

De tweede map is Seaside, waar we Control op speelden. Control is een spel waarbij het ene team aanvalt en het andere verdedigt. De teams hebben een gelimiteerd aantal respawns tot hun beschikking, dus enige voorzichtigheid is wel geboden. De aanvallers winnen als punten A en B zijn ingenomen, de verdedigers winnen als dat niet lukt voor de tijd of de spawns op zijn. Seaside is interessant door het hoogteverschil in de map. In Control heeft de verdedigende partij het voordeel dat ze aan de hogergelegen kant beginnen. Is het toeval dat de verdediging het merendeel van de potjes won? Misschien, maar het hoogteverschil en de positionering van de niet in het midden liggende kerk als strategisch punt, zou wel eens kunnen betekenen dat de balans op deze map niet optimaal is. Het is moeilijk om daar nu al over te oordelen, maar opvallend was het wel. Ook opvallend, en fijn: Seaside en Control lagen ons een stuk beter dan de vorige map.

Call of Duty: Black Ops 4 - Control

De laatste map is heel anders dan Seaside en Contraband. Payload schotelt spelers een besneeuwde basis ergens in de bergen voor. De layout is ingewikkelder dan die van de andere maps. Dat maakte het lastig de rotatie van de Hardpoints te volgen, wat natuurlijk een cruciaal deel is van Hardpoint. Dat leidde weliswaar een nederlaag in, maar de positieve kant van het verhaal is dat de maps dus wel wat variatie zullen bieden. In dit potje zie je trouwens ook de Specialist Recon in actie, die op verschillende manier kan helpen om de positie van vijanden te bepalen.

Call of Duty: Black Ops 4 - Hardpoint

Lees meer

Reacties (107)

107
98
74
4
2
3
Wijzig sortering
Cod roept iedere keer negatieve reacties op. Degenen die het in de early days gespeeld hebben zijn terecht teleurgesteld. Geen innovatie maar recycling van vorige versies, een kwestie van verkeerde verwachtingen. Het bedrijf dat ontzettend innovatief was is verworden tot een geldmachine. Elke keer hoop ik weer dat er een innovatief deel uit de serie geproduceerd wordt dat een standaard neerzet in de gamemarkt zoals men gedaan heeft met Cod 1,2 en 4. Stom van mij, dat gaat niet meer gebeuren. Dat kost geld en is een risico was het bedrijf geldmachine niet wil lopen. Ben benieuwd wanneer de verschillen tussen wel innoverende games en Cod zo groot worden dat men het risico op een echte vernieuwing wel moet maken. Ik ben bang dat dat nog wel een paar jaartjes op zich laat wachten. Tot die tijd krijgen we elk jaar weer dezelfde stroom reacties. Toch wel knap eigenlijk, niet alleen de game is gerecycled materiaal, de reacties ook. In dat opzicht heeft men toch een nieuwe standaard in de gamemarkt gezet.
Helemaal mee eens. Ze maken zich er gewoon veel te makkelijk vanaf, maar ach, zolang het geld blijft binnen stromen...

Maar zelfs met die gedachte in het achterhoofd vraag ik me nog steeds af, waarom ze niet gewoon een licentie voor bijvoorbeeld de "unreal engine 4" aanschaffen om dan op z'n allerminst de graphics/physics te updaten, zodat het technisch on par is met bijvoorbeeld Battefield. Dat zelfs dit blijkbaar nog teveel moeite is voor een bedrijf/franchise dat geld heeft als water, blijft me echt een raadsel. (Nou ja, raadsel... Antwoord zal ongetwijfeld iets zijn met een uit de kluiten gewassen gemakzucht en hebzucht die normale stervelingen gelukkig vreemd blijft...)
Anoniem: 857639 @Roywilmer19 mei 2018 20:25
Slaat de spijker op de kop xD
entre kosten 60 euro en dan idd het kansspel systeem.. bedoel goksysteem.. lootboxes, DLC's.... en oktober 2019 kan je diezelfde gelden OPNIEUW in een 'nieuwe' CoD game steken :')
Anoniem: 695873 19 mei 2018 16:58
Ben erg benieuwd naar de uiteindelijke reviewscore en dan met name of er punten aftrek volgt op het verwijderen van de single player campagne uit de serie of dat er weinig tot geen kritiek volgt want het is een grote AAA titel en die worden vaak veel milder beoordeeld.
Uit de pol blijkt dat een hoop mensen zitten te wachten op meer single player games. Ik niet, maar de uitslag is wel zo. Echter CoD is gewoon altijd al een multiplayer spel waar nog een campaign is bijgedaan, net als Battlefield serie. Het weglaten ervan lijkt mij dus ook niet echt een groot punt. Net als dat een multiplayer toevoegen aan een echt single player spel imo ook weinig toevoegt.
Anoniem: 695873 @Sissors20 mei 2018 10:31
Ben het er niet helemaal mee eens.

IMO is CoD brgonnen als een militaire shooter die gaande weg steeds meer de focus richtte op online multiplayer.

Vooral de WWII begin delen uit de serie waren prima als single player FPS.

Battlefield geef ik je meer gelijk in, hoewel ik wel erg heb kunnen genieten van de campaign in BF1.

Zelf ben ik niet zo'n online gamer en games met de main focus op multiplayer laat ik in de regel links liggen, maar zodra er een single player campaign bij zit dan vis ik ze een jaar later toch nog uit de rommelbakken en meestal levert dat met een campaign van tussen de 5 en 8 uur toch wel het nodige plezier op.

De campaign is nu uit de game verwijdert in ruil voor 3 zombie maps en een battle royale* mode en dat lijkt me lastig te verdedigen.

*Battle Royale is een concept dat IMO uitsluitend thuis hoort in free to play games als bv Fornite en een Full Priced CoD game zie ik niet concureren met een free to play game.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 695873 op 23 juli 2024 06:29]

Eens met alles behalve het laatste, waarom zou battle royale alleen in free to play games thuishoren? Volgens mij is het ideaal als extra game-mode mits je engine het toelaat en je genoeg spelers hebt. Ik zie het meer als een mode zoals gungame; je hebt een behoorlijk grote free-to-play nodig om te competen met de assets en engine van inderdaad spellen als CoD. Waarom zou het niet juist in iets als Battlefield passen?
En dat de prijs qua aankoop gelijk blijft... en activision kennende vol met gokken.. die lootboxes dus.. DLC's etc.
Ziet er niet al te veelbelovend uit imo, trage gameplay, wapen(s) waar bijna tot geen recoil op zit.
Ik wou net zeggen. Er zit gewoon 0,0 recoil op de wapens. En dat in combinatie met auto aim op de consoles 👎

Dit valt me inderdaad vies tegen zeg. En de graphics zijn ook al eeuwen oud.
Op console spelen zonder auto aim lijkt me wel een hele grote opgave hoor.
Toen ik nog op de console bf speelde had ik assists uitstaan puur omdat je vreemde target snapping krijgt en ik zonder assist beter kon aimen.

Als je genoeg uren maakt op een console is aimen appeltje eitje.
Dat verschilt wellicht per game.

Ik heb Fortnite op de PS4 met muis en toetsenbord een tijd gespeeld en ook met een controller.

Het is veel makkelijker met een controller vanwege de aim assist die je dan hebt is mijn ervaring.
Prima, maar gooi er dan een recoil op. Dit is gewoon je aimpoint ‘ergens’ richten en knallen maar
op pc precies het zelfde en nog makkelijker ook met de muis richten
In de meeste pcgames heb je gewoon recoil hoor, per wapen verschillend zelfs..
speel het nu met rifle only in cod ww2. Wil prima
Wát, hergebruik van hun engine? Wie had dát nou verwacht?

Maar inderdaad, dit is waarvoor ik Battlefield speel en geen CoD. CoD blijft een slap aftreksel van Battlefield. Geen recoil, engine recycling en bullet sponges zijn hun forté.

De singleplayers waren qua verhaal altijd wel te doen, maar zelfs dat hebben ze eraar voor het gemak uit gesloopt. Al moet ik zeggen dat de Battlefield campagne ook niet bijster interessant en veel te kort was. Teleurstellende trends de laatste tijd.
Dit is op PS4, dit soort games moet je niet op een console spelen, auto-aim is voor watjes. Maar er zitten nog meer dingen in waarover je discussie kan hebben.


Slechte graphics op zo een console, op mijn PC ziet BO2 er stukken beter uit met AA en op 1440p met 144fps Ultra en Freesync;
Trage momenten, lijkt wel of game niet boven de 30 fps uit komt, maar dat kan ook liggen aan de video.

Wat wel leuk is, is het zwemmen.
Echt super vet man jouw game pc!
Dan ben ik toch heeel erg benieuwd naar die pc want op mijn pc ziet het er niet echt goed uit die graphics op de hoogste settings. Hij heeft echt een super pc ,kan niet anders :D
Ik ben positief gestemd. Respawns binnen 1,5 seconde maakt het een makkelijk en verslavend spel.
Ik heb 1590 uur in ranked competitive cs:go zitten, daar wacht ik ook gewoon tot dat iedereen weer levend is om verder te spelen, zie niet in hoe je positief gestemd bent, op enkel de respawn timers, maar zal wel aan mij liggen, CoD vond ik vroeger interessant omdat het realitische trekjes had in early stages, dat is allemaal weg gevaagd en puur geaimed op "Wat gemiddelde spelers leuk en makkelijk vinden spelen" Jammer dat dit nog steeds niet word aangepakt, ben benieuwd naar hun Battle Royale Modus, hoop wel dat ze iets met een loot systeem doen anders kan het wat mij betreft ook gelijk de trash bin in. of recycle het, mag ook :)
Dat is omdat 20mil reguliere FPS gamers ook hun ding willen en voor de hardcore elite gamers hebben hun ding.

Zelf bestaat voor mij de ideale FPS niet alles is treade off.
Ik zoek gewoon dat deel dat fun is en heb leuke game experience.
Dus geen recoil jammer maar iedereen heeft dan die regel.
Maakt encounters sneller.

De min punt van CoDW2 vind ik toch die breed uitgewerkte verslavende grind features.

Iedereen heeft ook zijn FPS game idea of concept. Ik ook. Maar ja je moet dan ook in je concept mee nemen op wie is het gericht. 15 jarige fast action shooter met 5 jaar ervaring.
Of stamina inertie real pacing shooter voor 40++
Op arcade esport of milsim training.
Casual shooting.

Wat dat betreft is er met CoD een duidelijk audience gerichtheid en game die daarvoor specifiek geproduceerd wordt.

ArMa de hardcore milsim is probleem dat zeer klein markt voor is. Publisher leggen mogelijk tot $5mil in voor zo een niche product. Maar geen directe Cod concurrent waar je toch van massa sakes moet hebben en groot publiek moet aansprieken met zeer bekende IP grote marketing budged en Productie budget van 50 tot 200 milioen aan$.
Waarom zouden ze dat geld niet op deze manier verdienen. 9/10 kiest de makkelijke weg als ze zelf kunnen kiezen.

Daarnaast is het gezeur al net zo lang hetzelfde als de engine en toch blijkt het voldoende afname te hebben, keer op keer.
Maar dit is toch al sinds COD4?
Ben het er niet mee eens, vind de movement heel satisfying. En de guns en kills. Dit is hoe bo3 moest zijn. Vind dat we niet meer moeten kijken naar de fouten die cod gemaakt heeft maar de goeie dingen
En toch zal de game weer als zoete broodjes over de toonbank gaan.
En toch zullen miljoenen tieners weer alle dlc kopen die er voor uitkomt.
En toch zullen die zelfde tieners bij elkaar miljarden uitgeven aan de onvermijdelijke microtransacties die gaan volgen.
En toch .... *zucht* wat mis ik toch de dagen waar ik nog uitkeek naar kwalitatieve singleplayer shooters met een (goed) verhaal... (ik denk terug aan bijvoorbeeld Half-Life 1 en 2, maar ook naar Max Payne, Kingpin, F.E.A.R, No One Lives Forever etc)

Zolang ze hier alleen maar meer en meer mee verdienen (kijk maar naar alle rapporten van stijgende inkomsten van 'live content' en 'evergreen content' etc), kan je op zich denken... "waarom zouden ze iets anders doen. Het zijn bedrijven en die moeten geld verdienen en shareholders blij maken"...

Ik vind het in ieder geval jammer dat deze trend beloond lijkt te worden en ben niet positief gestemd over de toekomst van de shooter.
Nieuwe generatie tieners weet niet beter, ik ben begonnen met MOHAA en toen COD 1 en 2, 3 heb ik nog steeds niet gespeeld maar dat lijkt me alleen maar beter. Cod 4 tot aan Black ops 2 heeft mij nog vermaakt. Sinds Next Gen (current gen) ben ik afgehaakt.

Als ik de knulletjes nu zie zitten in de trein of bij mensen thuis kom om bijvoorbeeld wifi te installeren ect vinden ze het van een leeftijd of 12 helemaal prachtig en is er niets beters dan COD. betalen voor dlc en lootboxes ect is ook hartstikke normaal, maar ja wij kochten yugiho pakjes of pokemon kaarten je kent het wel. (ik niet ik had er nooit zakgeld voor :()

Ouders vinden het blijkbaar ook normaal. is allemaal al begonnen bij die amibo zooi. Zolang het jong maar stil is en ons niet lastig valt lijkt nu de normale gang van zaken. Hoe kinderen ook tegen hun ouders vertellen hoe ze een kill hebben gemaakt in game, denk ik soms ook bijmezelf uhhhhh dit hoefde ik niet te melden vroeger.

Ik ben overigens 22 en mij valt het al verschrikkelijk erg op.
Mjs ik iets? Dit gameplay verslag is toch helemaal niet negatief over deze game?
Anoniem: 417021 20 mei 2018 09:39
De laatste Call of Duty die ik gespeelt heb is Modern Warfare 3, daarna ben ik gestopt met Call of Duty tot ze weer komen met een echte nieuwe game-engine en andere gameplay, en niet een opgepoetste versie zoals we die nu elk jaar gepresenteerd krijgen.
Ik wil niet heel veel zeggen... Maar opgepoetst? Dat doet Battlefield toch ook elk jaar? Dus het is maar net wat je als genre leuk vind. Alle Cod games leunen meer naar arcade. En de Battlefield games iets meer naar simulatie. De game moet trouwens uit gaan komen in november dus nog tijd genoeg voor doorontwikkeling me dunkt...
Anoniem: 417021 @glenn-1620 mei 2018 14:35
Klopt, sinds 2013 doet EA hetzelfde, ook dit jaar geen verandering, de Frostbite 3 zal gewoon weer gebruikt worden. Het wachten is op Frostbite 4 die waarschijnlijk pas na Battlefield "V" zal worden toegepast binnen EA.
Toch pusht ea steeds weer het grafische/physics limiet. Daar zit in ieder geval al een zichtbaar verschil.

Ik ben geen fan van het ea verdienmodel. Maar gezien activision hetzelfde model toepast kan wel worden gesteld dat ea (in ieder geval op grafisch gebied) iig innoveert.
Frostbite 3 die Dice heeft gebruikt voor bf4 is niet dezelfde engine die Dice voor bf5 gebruikt,
Dice gebruikt het bedrijf havok die engines heeft gemaakt voor destruction, physics, clothing en AI, Havok
engines worden steeds beter zodat meer destructie mogelijk is, betere physics en de kleding in starwars en bf1 bewegen natuur getrouw nu.
Frostbite 3 zit nog niet aan zijn grens, onze hardware is nog steeds de limiet.
Tsja, moest je zeggen dit is een CoD van pakweg 2012 ofzo had ik het ook direct geloofd. :O
Anoniem: 1026419 @SmokingCrop19 mei 2018 16:02
Black ops 2 zag er toch echt een stuk lelijker uit hoor. https://www.youtube.com/watch?v=AeeJFZZhOLk
pak dan wel een video waar je de zelfde kwaliteit video kunt bekijken. Zoals deze https://www.youtube.com/watch?v=pXqBSGjIpGg Dan zie je toch echt dat er echt minimale verbetering inzit en Smokingcrop een goed punt heeft.
Anoniem: 1026419 @Michael Smit20 mei 2018 00:17
Het zijn beelden voor de PS4 vandaar dat ik het met de PS3 vergeleek. Vergelijk jouw link dan eveneens met ultra hd en ultra instellingen.
Och och mensen t gaat om gameplay en graphics. Mensen mogen niet oordelen tot ze zelf de game gespeeld hebben. Naar n filmpje van n gameplay kijken is toch heel wat anders dan het zelf ervaren
Ik ben het helemaal met je eens dat het om graphics gaat en niet om gameplay. Maar gezien de gameplay tussen de verschillende CoDs nou ook niet flinke stappen in een andere richting hebben gedaan blijft consequent de vraag, als er geen betere gameplay of graphics is, wat heeft een nieuwe CoD dan te bieden?
Anoniem: 1026419 @Skajetolaf20 mei 2018 16:30
Nieuwe content? Zoals een nieuw deel in een serie gebruikelijk doet. Gears of War 4 is weer hetzelfde, Fifa en elke sportgame eveneens, Assassins Creed veranderd niet, Battlefield komt toch ook weer op hetzelfde neer. Ik snap niet dat jullie zo gebrand zijn dit dooie paard maar door te blijven knuppelen.

Kan weer over 'Vaas' zijn uitspraak beginnen, maar dan val ik zelf ook in herhaling. En daar is men allergisch voor hier schijnbaar, in het geval van CoD dan.
Black Ops 3 was voor mij echt de laatste goede COD game die ik veel gespeeld heb. Heb WW2 nog geprobeerd maar was niks voor mij. Dit ziet er meer uit als een Black Ops 3 Mod?

Hopelijk komt er nog een gratis weekend ofso om het spel te spelen. Dan kan ik het tenminste nog proberen of ik het wat vind maar heb weinig hoop, plus het is niet meer op steam.
Ik heb Black Ops 1 en 2 helemaal grijs gespeeld, en daarna heb ik even een rust periode gehad, en toen overgestapt op BF1 (en ondertussen de Far Cry's nog uitgespeeld, ben nu met 5 bezig). BF1 heeft het voordeel dat het grafisch ook een genot voor het oog is.
Voor mij een prima vermaak game. 5 - 10 POTJES in de avond en dan genoeg. Ik vermaak me wel.

De zeikerds altijd met vernieuwing etc. Het wiel is ook niet 10000x opnieuw uitgevonden en daar zeuren we niet over.
In dit soort aantallen denk ik ook. Luchtig vermaak, gameplay toegankelijk, geen clans met 24/7 up-time maar licht casual gaming.
Ligt het aan mij, of ziet het er grafisch niet al te best uit? BF1 ziet er toch wel even wat beter uit. Ik zat zelfs te kijken naar de datum van dit artikel, of ik niet per ongeluk in een oude terecht was gekomen. Want de maps zien er ook bekend uit.
Precies!! die maps... ik kan nu op dit moment niet opnoemen op welke deze lijken maar zo komen uit de thumbnails zo bekend voor!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.