Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony stopt met productie van fysieke games voor PlayStation Vita

Sony stopt met het maken van games op cartridges voor de PlayStation Vita. In de loop van het financiŽle boekjaar, dat eindigt in maart 2019, wordt de productie stopgezet. Games voor de handheld komen vanaf dat moment enkel nog digitaal uit.

Sony bevestigt de komende productiestop tegenover Kotaku. Die website kreeg een bericht onder ogen dat door Sony was gestuurd naar ontwikkelaars. Daarin staat dat zij tot uiterlijk 15 februari 2019 orders kunnen plaatsen voor cartridges.

De activiteiten van Sony rondom de PlayStation Vita staan al jaren op een laag pitje in Europa en in de Verenigde Staten. Zo bleek in 2016 al dat de handheld in Nederland niet meer te koop was. Officieel heeft Sony echter geen punt gezet achter de productie van de Vita, die in thuisland Japan meer populariteit geniet.

Begin dit jaar kondigde Sony ook aan dat PlayStation Plus-abonnees vanaf volgend jaar niet langer maandelijkse games voor de handheld krijgen. Op dit moment bevat het abonnement iedere maand gratis games voor de PS3, PS4 en Vita; vanaf volgend jaar zijn dat alleen PS4-games.

De PlayStation Vita kwam in 2011 uit in Japan en halverwege 2012 was de handheld te koop in de Benelux. In 2013 volgde een dunnere en lichtere versie, die niet langer over een oledscherm beschikte maar met een lcd was uitgerust. Sindsdien is de hardware niet meer aangepast.

Door

Nieuwsredacteur

98 Linkedin Google+

Reacties (98)

Wijzig sortering
Vind het nog steeds jammer van hun SD-kaartjes die hartstikke duur zijn. Zonder een 32/64+ GB kaartje is het ding niks meer waard. De Vita is namelijk wel een mooie handheld als je een 64GB stick van ze hebt(zelf gehad), vooral als je digitaal wilt spelen.

Mocht er ooit een opvolger komen, graag Nintendo volgen en gewoon een normale mSD-kaart standaard format aanhouden.
Precies, je kunt van die kaartjes uit china halen waar een SD kaart in kan, maar dan moet je je vita wel gehacked hebben met henkaku
Precies de rede waarom ik de Vita niet heb gekocht.. jaren op gewacht en dan toch niet kopen.
Voelde me gewoon enorm genaaid met de prijs door Sony :/ , eerlijk gezegd tot op heden nog nooit mezelf zo negatief gevoeld over een product. Geloof het zelf nog steeds niet hoe enorm ze het verpest hebben met die SD kaartjes.

(recentelijk eindelijk een Vita gehaald, gehacked + converter, 128gb )
SD is een naam. Het zijn dus geen SD-kaartjes.
Sony is altijd wat eigenwijs geweest, in de camcorders en digitale camera's hadden ze ook een eigen type Memory Stick zitten. Maar net als voor deze sticks zijn er ook gekloonde versies die minder dan de helft kosten. Ik heb in drie Vita's een 64GB kaartje zitten en heb destijd $44 per kaartje betaald via eBay (via Hongkong/China sellers). En de Vita's worden nog steeds veelvuldig gebruikt.
Memory Stick was een open formaat. SanDisk produceerde ze ook bijvoorbeeld.
De kaartjes van de Vita zijn propriŽtair.
Ik heb merkloze kaartjes in de Vita die aanmerkelijk goedkoper waren. Doen het prima.
Moet je Vita dan onder een bepaald bios versie nummer zitten dan? Onder 3.60 bijvoorbeeld? Ik heb wel kaartjes gevonden bij Ali die je toelaten langs de game-slot MicroSD toe te voegen maar niet via de memory card slot. En laat het nou net deze zijn die hondsduur zijn / waren.
Nee, dit zijn echt de memory cards die in de Vita moeten, geen verloopjes naar SD.

-edit-
Als je een beetje zoekt op eBay dan heb je de Sony kaartjes van 64GB voor $59 incl. verzending.

[Reactie gewijzigd door Sleurhutje op 17 mei 2018 17:07]

Koop een cheapass SD converter op ali voor 1 euro en gebruik dit dan toch, doe ik ook in mijn device.
Koop een cheapass SD converter op ali voor 1 euro en gebruik dit dan toch, doe ik ook in mijn device.
Zoals hierboven al staat, moet je wel je Vita gehacked hebben en dat geeft weer andere , voor mij, problemen. En je FW mag niet te hoog zijn en zo meer van dat spul.
Ik heb een SD kaart ingebouwd (3G). Ik heb niet ontlangs gecheckt maar ik had savegame problemen. Is misschien inmiddels opgelost?
ze zijn druk bezig om ook de hogere firmwares te ontcijferen.

Een aantal zijn volledig ondersteund en een gedeelte is deels ondersteund. Het is eventjes goed lezen en puzzelen om alles samen te voegen.

Ik heb er bewust eentje uit het buitenland gehaald met een specifieke firmware hiervoor :+ Die apparaten gaan in verhouding voor meer geld want hacks.
Dat weet ik.
Maar het is echt niet even ; Koop een cheapass SD converter op ali voor 1 euro en gebruik dit dan toch,
Nee was het maar zo'n feest inderdaad :'(

Die connector aan de onderkant kan ik nog wel goedkoop kabels regelen.

Dat geheugen daarentegen absoluut niet...
Hier ook. Connector geen probleem. geheugenmodules durf ik niet te bestellen op Ali. Wel zo'm sd kaart dingetje, maar ja, mijn Vita heeft de laatste FW. Ik heb nl. PSPlus voor mijn 4Pro.
Ja ik heb die PSPlus opgegeven omdat ik er te weinig mee deed :+

Als je handig bent haal je een 2e voor de homebrew zooi. Tenminste als je oude games wil spelen (dat is zo'n mooie plus. De hardware van de Vita is echt geweldig)

Anders gewoon actueel houden en niet een 2e scoren. Alleen huilen om de geheugenkaartjes :+
Ik heb een launch model. Echt, ik stond in de rij toen hij uitkwam. Nou ja, rij. Was er wel een eind voor gereden en kreeg er uncharted gratis bij. Heb maar 2 geheugenkaartjes, maar dat moet ik echt gaan uitbreiden.
Ja ik zou eigenlijk nog wel een slim willen voor erbij met de juiste firmwares :$

Heb er eentje gehad, weer verkocht want speelde te weinig en heb er nu weer eentje met de juiste firmwares om emulatoren op te kunnen spelen :+
Niet alleen met SD kaartjes Nintendo volgen maar ook met de games want Sony trok er al snel de handen van af.
Nja qua games op de console doen ze het prima, en is dat hun core selling point ;) Verkoopt beter dan alle andere producten in hun assortiment. Dus de Handheld is een extraatje.

Ze moeten gewoon goed hun best doen met kwalitatieve tripeA games voor op de console blijven maken. Want daar zijn ze toch wel heer en meester in. Als dit zo blijft. Is het ook een success.
Toen kwam nintendo switch en was het game over voor alle andere handheld op nintendo eigen 3ds na.
Dit heeft dus niets met de switch te maken, want de switch was niet in 2016 uitgekomen.. (Het gaat al een tijd niet goed met handhelds, en ook de game verkopen van de 3DS zijn niet wat het geweest was)

Het heeft met smartphonen en tablets te maken, de switch is niet echt bruikbaar als handheld voor langer dan 2 uur gebruik.
Het heeft inderdaad niets met de switch te maken. Het heeft mijn inziens Łberhaupt niet met concurrentie te maken. Ik ben van mening dat het komt omdat Sony niet goed gebruik heeft gemaakt van de positie waar ze in zaten. Met wat concessies konden ze prima first-party titels uitbrengen voor dit apparaat maar kozen ze er voor om zich te focussen op de Japanse markt, wat overigens ook gelukt is. In Japan heeft de Vita het vťťl beter gedaan dan in het westen[1][2], simpelweg omdat deze games vaak voor niet-Japanners erg lastig te krijgen/spelen/begrijpen zijn.

Edit
Ook als je de reacties op Reddit leest bevestigd dit min of meer wat ik al zei. In Japan is dit ding nog steeds mega-groot. Wat het artikel van Tweakers overigens vergeet te vermelden is dat Sony stopt met de productie van Vita games in Amerika en Europa. Geen woord over Japan. Mogelijk gaan ze daar nog even door. Hier ook het hele Reddit thread + link naar het Kotaku artikel.

[Reactie gewijzigd door Craimasjien op 16 mei 2018 10:31]

Herkenbaar, MSX, PC Engine, etc. groot in de Japanse thuismarkt maar internationaal altijd onvoldoende ondersteund, waarschijnlijk vanwege een (te?) grote thuismarkt waarop goed te verdienen viel.
Veel exclusieve Japanse spellen met een typisch Japanse spelinhoud (en deze zullen internationaal niet snel aanslaan) maar daarnaast ook veel internationaal georiŽnteerde/toegankelijke spellen maar deze werden domweg nooit vertaald naar het Engels.

Ik dacht dat Sony inmiddels dit lesje had geleerd, gezien het wereldwijde succes van de PlayStations maar kennelijk trappen Japanners nog steeds in deze valkuil.
3DS Is al een tijdje op de markt, dalen de verkopen van spellen altijd. Je hebt dan al een stapeltje spellen liggen en de Switch is erbij gekomen.
Yep er is een reden waarom de Switch een hybrid is ipv. een pure handheld.

Ik vond de Vita wťl cool. Maar ja ik vind alleen weebshit nog leuk, 95% van de game industrie boeit me niet meer. En de Vita is niet dood: digitale games zullen nog jaren te koop zijn.
Lol. Ik was nog aan het typen op me telefoon. Hahaha. Ja gsm gaming is de killer. ;) :) ;)
Dit snap ik totaal niet... En zal wel iets van de jonge generatie zijn. Gamen op een mobiel is een volledig andere ervaring dan een console. Bijvoorbeeld een shooter spelen met neppe joysticks op het scherm zonder feedback is echt ruk. om nog maar te zwijgen van de knoppen die je mist om een fatsoenlijke racegame te kunnen spelen. Race spellen op mobiel waarbij de auto zelf gas geeft omdat je anders knoppen te kort komt... En dat noemt men dan een waardige concurrent voor bijvoorbeeld een Nintendo switch. misschien wordt ik te oud hiervoor, maar mobile gaming op een smartphone is leuk voor een paar minuutjes candy crush. maar veel meer heb je er in mijn ogen niet aan.

En dan heb ik het nog niet over de in app aankopen en reclames in al die trash games op mobieltjes.
Ooit de besturing van Real racing geprobeerd? Net zo goed of zelfs. Eter dan met een controller. Verder gaat het er niet alleen om of de ervaring hetzelfde is. Het gaat erom dat je een wereld aan mogelijheden tot je beschikking hebt met een mobile device; de drempel tot gaming is extreem laag. Waarom zou je dan nog een single lurpose apparaat ernaast halen voor wat casual gaming?
De Switch verkoopt prima in de doelgroep 18-24. Daaronder is het inderdaad lastig.
Haha, het geld van pappie en mammie ja. Terwijl kinderen veel meer willen. Het geld zit wel degelijk in de 18 tot 35 jarigen, beter nog in 24-35. Met een eigen inkomen dus. Daar focust de complete industrie zich niet voor niks op.
En jij denkt dat dat echt komt door kinderen? Misschien eens kijken naar welke mensen er echt Candy Crush spelen. En die miljoenen mensen die Pokemon Go nog steeds spelen en daadwerkelijk ingame items kopen (de whales)... Welke leeftijdscategorie hebben die? Juist. :)
Het kopen doet er niet toe, de winst zit hem in de reclame.. (en de meeste uren maken kinder onder de 18)
Kleine games die niet echt meetellen voor de totale mobiele winst-cijfers draaien op ads. De kaskrakers die de cijfers maken waar ze nu zijn, doen het gewoon met ingame inkomsten.
En al die reclame is ook meteen de reden waarom mobile gaming nooit groter zal worden dan flauwe spelletjes als candy crush die nauwelijks onder gaming mogen vallen. Een echte game heeft geen reclame nodig. Reclame verstoort de game ervaring. Net zoals het andere media zoals radio en tv lang geleden al verpest heeft, en je het web niet meer op kunt zonder adblocker.
Leuk voor je, maar het vangt meer geld dan alle andere vormen van gaming..
Ik zie je niet alleen nergens bronnen geven voor je basisloze claim, maar het doet er ook niet eens toe. Er gaat ook ieder jaar veel meer geld uit aan gezondheidszorg, transport, de bouw en veel meer zaken die niks met gaming te maken hebben. Net zoals suffe mobiele spelletjes als candy crush eigenlijk niks met gaming te maken hebben. Een legpuzzel of een potje voetbal of schaken noem je toch ook geen “gaming”?
Het heeft met smartphonen en tablets te maken, de switch is niet echt bruikbaar als handheld voor langer dan 2 uur gebruik
Waarom niet, laatst nog een uur of 7 zelda gespeeld tijdens een lange vlucht, paar uur op het strand, in de trein, etc.
Het is juist andersom. Eerdere handhelds waren zeker niet slecht, maar vooral voor even gamen tussendoor en onderweg. De switch is echt een veel volwassenere console met echt lange en volledige games, geen verkleinde en versimpelde versie. Hierdoor kan ik mij uren vermaken met de switch, waar ik met de vita na even al wel weer klaar was.
Dat is mooie informatie, maar waar baseer je dat op? Welke data toont dit aan? Of zijn dit jouw persoonlijke aannames op basis van je eigen observaties in eigen kring? Want dan is het wellicht handig om erbij te zeggen: “ik zie rondom mij heen vooral ....”.

Ik zie namelijk om mij heen kleine neefjes en nichtjes met een iPad, een ps4, een DS en een switch. Verwend? Zeker! Maar ik zie niet een duidelijke verdeling in de markt.

Daarnaast zie ik niet helemaal hoe jouw reactie nu in de discussie volgt? Je maakte een opmerking over dat de switch niet bruikbaar is als handheld voor langer dan 2 uur. Daar haakte ik op in, maar je 2e reactie legt niet uit wat je daarmee bedoeld. Dus waarom is de switch volgens jou niet geschikt als handheld?
gewoon een feit
Goed onderbouwd wel :) Hoe verklaar je dan dat de 2DS/3DS zelfs nu nog redelijk verkoopt? Nee, de DS sales halen ze misschien niet, maar ondertussen tikken ze wel bijna de 80 miljoen aan.

En hoeveel hipsters en Nintendo fans leven er eigenlijk in jouw onderbuik? Het is namelijk best raar dat de Wii U met volgens jou dezelfde afzetmarkt in 4 jaar tijd nog geen 14 miljoen sales aan die doelgroep wist te slijten (en dat kostte minder dan 300 euro) en de Switch in 1 jaar tijd meer dan 15 miljoen sales weet te maken terwijl de Switch duurder is.

De Switch verkoopt overigens demografisch gelijk met de PS4 en Xbox One: mannen tussen de 18 en 35 zijn meer dan 50% van de userbase. Niks meer dan normaal.
Mooi antwoord op mijn vraag wel.
Jij wel dan? Neefjes en nichtjes die hier op bezoek komen renden meteen op de switch af. Enne, minecraft draait ook op de switch.. maar die laten ze links liggen vanwege Mario en Mario Kart. Gevolg: voor de communie werd er een switch gevraagd.

En inderdaad weer lekker voortbouwen op een discussie. Lees je Łberhaupt wel wat een ander typt?

[Reactie gewijzigd door cmegens op 16 mei 2018 14:40]

Ik heb het gevoel dat het 5 jaar terug al game-over was voor de Vita. Hij werd na de slechte ontvangst met name gebruikt voor slechte Japanse imports en slecht vertaalde JRPGs. Echte grote klappers heb ik nooit gespeeld op de Vita. Erg jammer, want het was in potentie een hele goeie handheld.
Om eerlijk te zeggen, voor mij was het een doodgeboren kind. Daarom ook nooit gekocht.
Hardware was goed. Een ps3 grafisch kunnende op een handheld. Heb wel de psp. Die was cool, omdat gsm spellen nog niet zo ver waren. Echte killer is gsm gaming die handheld kapot heeft gemaakt.
Yea, als je van de Candy Crushes en Clash of Clans (en andere vaak even brakke games) van deze wereld houdt. Zonder fatsoenelijke input controls valt er echter niet echt goed op smartphones te gamen (zonder dedicated controller) en ik denk dan ook dat er zeker nog wel een markt is voor de handheld. Sony heeft in geval van de Vita zelf genoeg fouten gemaakt, waardoor het buiten Japan nooit een succes is geworden.
Scherm was vooral erg mooi...

dat menu met bolletjes is het lelijkste wat Sony ooit in een console gedaan heeft.
De Vita was al vrij dood naast de 3DS
PSP stond al in de schaduw van de DS in termen van succes.
Vita is nooit in de buurt gekomen van de PSP en in mijn ogen uberhaupt nooit van de grond gekomen.

Persoonlijk vind ik het niet zo enorm verschillen van de WiiU, behalve het algemeen sentiment van WiiU's falen nog veel prominenter aanwezig was. Ook heeft Nintendo daadwerkelijk de stekker eruit getrokken om verder te kunnen. Sony heeft de Vita in leven gehouden. Maar voor Sony moet het niet alleen in leven blijven maar ook echt een succes zijn willen ze er geld mee verdienen.

Het is echt een prachtig apparaat, maar komt gewoon heel ongelukkig uit.

De Switch heeft daadwerkelijk Nintendo's triple A titels on the go. BOTW, Odyssey, MK.
Vita of Sony's handheld in het algemeen kunnen geen Sony home console games on the go draaien. Dat redt een Smartphone die 1000,- mag kosten ook niet. De kracht van een PS4 of intussen PS4pro in een mobiel apparaat duwen onder de 400,- ??.... Hoe?

Dus....dan krijg je spinoffs. Beetje zoals de Wii COD tov PS3 COD. Het is gewoon niet dezelfde game.

Nintendo heeft nu daadwerkelijk Doom en Wolfenstein draaiend op de Switch, wat echt een knap staaltje werk is. Bovendien mensen overtuigd meer dan 300,- voor een handheld te betalen. Dat is absurd.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 16 mei 2018 10:52]

De Vita was al dood en begraven voordat de switch een ding was.

Halfhartige support vanuit sony zelf (Na KZM en Tearaway in 2013 nauwelijks 1st party games meer), nauwelijks support vanuit westerse 3rd party devs, en te dure memory cards... you do the math

Erg zonde, want het was een killer stukje hardware, en zoals games als KZM en Wipeout2048 lieten zien kon je er een dijk van een game op neerzetten, echt heel dicht tegen PS3 ervaring (niet direct kwa grafische hoogstandjes, maar iig kwa gameplay en complexiteit) aan. Helaas was het dus vooral opgepoetste 3DS ports van 3rd parties, en nauwelijks moeite vanuit Sony zelf...
"In 2013 volgde een dunnere en lichtere versie, die niet langer over een oledscherm beschikte maar met een lcd was uitgerust. Sindsdien is de hardware niet meer aangepast."

Let wel op dat hij eind 2013 naar Japan kwam, pas in 2014 naar Nederland.

Als groot PS Vita fan vind ik dit nieuws heel jammer... Sony had zoveel meer kunnen doen met de Vita. Maar toen ze kwamen met die veel te dure geheugenkaartjes was het eigenlijk al voorbij. Weet iemand of Limited Run nog wel games blijft maken voor de Vita?
Ze hebben net gereageerd op Twitter dat ze nog zeker 30 titels in de pipeline hebben, no worries zeggen ze zelf.
Voor historische doeleinden hier het desbetreffende bericht: https://twitter.com/Limit...status/996868518862839808
Eigenlijk was het al voorbij voor hij uitkwam. Hij kwam eigenlijk net uit toen de prestatie race van mobiele SoC's begon, binnen een paar maanden kon je op een gemiddelde smartphone eigenlijk al betere prestaties verwachten dan op de Vita.
Hoewel het spelen op een Vita natuurlijk veel prettiger is dan met een touchscreen heeft dat denk ik toch een grote invloed gehad puur omdat de Vita al snel achterhaald leek. De prestaties van mobiele chips zijn zo snel omhoog gegaan dat de Vita eigenlijk een upgrade zoals we nu met de PS4 pro hebben had moeten krijgen.
De prijs van geheugenkaarten heeft ook zeker wel meegespeeld, maar het achterlopen van de SoC is denk ik de belangrijkste reden.
dankzij de twee pookjes en de betere performance had deze console zoveel meer potentie, helaas is hier niets van terecht gekomen.
Het is dat er nog een paar leuke RPG's op zijn uitgekomen maar Sony zelf heeft naar mijn mening nooit zijn best gedaan voor de vita
We kunnen Sony het niet kwalijk nemen, de mobiele markt met goedkope tablets en smartphones is pas nu een beetje aan het settelen, pas nu beseffen mensen terug dat knopjes echt wel beter zijn om te gamen.

In de hack scene is best nog wel wat toffe games te vinden.
We kunnen het Sony absoluut kwalijk nemen, er is nooit fatsoenlijk werk gemaakt van een stevige lineup van 1st party titels, om over de absurde memory cards nog maar te zwijgen.

Tuurlijk was de markt anders voor de Vita dan voor de gameboy, of de PSP, maar Sony heeft er zelf ook geen moeite ingestopt.
En toch heeft hij meer units verkocht dan de Wii-U, ongeveer 15 miljoen, de wii-u 13.5. (Een flop kun je het dus niet noemen)
Nog geen kwart van wat de PSP heeft verkocht, de Vita is absoluut geflopt, vooral dankzij het ontbreken van serieuze effort van Sony zelf.
Het is volstrekt niet knap van Sony. De originele PSP kwam tezamen met de DS uit in een markt zonder smartphones.
PSP; 80,7m 34,4%
DS; 154m 65,6%

De PSV kwam tezamen met de 3DS uit in een markt met smartphones.
PSV; 16m 18,2%
3DS; 71,8m 81,8%

Sony heeft door geklungel een groot deel van haar marktaandeel in de handheldmarkt verloren. En als we enkel in 2018 kijken dan zien we dat van alle verkochte handhelds (PSV & 3DS) slechts 8,8% een PSV is en de rest 3DS.
Ik vind van niet, in een verzadigde markt is het nog netjes. (En de 3DS was ook veel goedkoper en er werden ook nog el-cheapo 2DS+s verkocht, en had het voordeel dat de meerderheid van de verkochte games 2DS games waren in het begin)
In het verleden zijn er handhelds geweest die het stukken slechter hebben gedaan.

De PSP Vita was Apple en de 2DS/3DS Acer of Dell, qua prijs. (budget stunter)

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 mei 2018 16:33]

Ik vind van niet, in een verzadigde markt is het nog netjes.
De markt is lang niet zo verzadigd, dat bewijzen de 3DS verkopen wel.
(En de 3DS was ook veel goedkoper en er werden ook nog el-cheapo 2DS+s verkocht, en had het voordeel dat de meerderheid van de verkochte games 2DS games waren in het begin)
De 3DS was wat goedkoper (na een prijsverlaging, ze begonnen beide op 249,- euro), het bood ook heel wat minder hardware dan de PSV.
De goedkopere 2DS kwam pas na enkele jaren, toen had de PSV al lang het onderspit gedolven door falen van Sony. Er bestaan geen 2DS games, geen flauw idee wat je hier mee wil zeggen.
In het verleden zijn er handhelds geweest die het stukken slechter hebben gedaan.
Er zijn in het verleden zelfs handhelds geweest die het nooit tot productie hebben geschopt. Met jouw argument was de PSV al een succes als er 1 exemplaar verkocht was.
De PSP Vita was Apple en de 2DS/3DS Acer of Dell, qua prijs. (budget stunter)
Nonsens. De PS Vita had in het begin de adviesprijs van 249 en de 3DS bij introductie ook 249,-.

Nintendo keerde het tij met goede maatregelen, Sony bleef fout op fout stapelen.
Als je het qua marktaandeel vergelijkt met de directe concurrent, de 3DS dan geeft het geen positief beeld. Sony heeft heel veel fouten gemaakt met de Vita wat in basis een hele succesvolle handheld had kunnen zijn.
En toch heeft hij meer units verkocht dan een auto als de Kia Sportage, ongeveer 15 miljoen, de Kia Sportage ongeveer een half miljoen. (Een flop kan je het dus niet noemen)

Buiten dat je vergelijking met de Wii U an sich al irrelevant is omdat het een totaal ander segment bediend, zeggen ook die cijfers helemaal niks. Is nu echt je punt dat de Vita 10% meer verkocht dan iets wat je wťl als flop bestempeld? Want dan kan de Vita net zo goed een flop zijn.
Anyhow, ik zou de GameCube bijvoorbeeld geen flop noemen, hoewel hij slecht verkocht (vergelijkbaar met de Vita) week het niet veel af van de verwachtingen van Nintendo. Het is pas een flop als je de verwachtingen bij verre niet kan halen.

De Vita is zeker een flop te noemen, zeker het eerste jaar verkocht de handheld zo belabberd dat Sony de verkoop-verwachtingen meer dan halveerde https://www.gamespot.com/...llion-units/1100-6403579/ en sindsdien heeft Sony het tij niet weten te keren.
Jammer. Het was een mooie console. Ik heb er nog een liggen waar ik vooral Persona 4 Golden op heb gespeeld en nu alleen nog heel af en toe wordt gebruikt voor remote play met mijn PS4. Enorm mooi apparaat met veel potentie, maar helaas is de support nooit echt op gang gekomen.
Er komen nog steeds nieuwe games voor uit, dus een stop van de productie van cartridges zegt niets.
Dat is waar, maar weinig meer wat de moeite waard is. De Vita is in Europa in ieder geval gewoon al twee jaar dood. Nieuwe games zijn eigenlijk alleen nog de moeite waard als je een die-hard fan bent van Japanse games (en misschien ook de taal kunt).
The Lost Child is wel aardig, en er zijn ook veel westerse indie games.

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 mei 2018 09:22]

Da's ook maar mondjesmaat. De echte A titels komen er ook niet echt meer op uit.
Maakt ook niet uit, mensen die de vita hebben vinden dat ook niet belangrijk (De verzamelaar, de vita is niet voor tripple-a fanboys)
Sony fanboys moeten juist niets hebben van de vita, het is voornamelijk verzamelaars en Nintendo 8 bit fans..
Ja, als 8-bit fan wil je echt een Vita 8)7

Je baseert jezelf enorm veel op je onderbuik die het jammer genoeg steeds weer fout heeft.
Ja er zijn heel veel side-scrollers op de vita, kijk ook eens even op youtube naar "retro gaming" daar is het ding mateloos populair bij..
En heel veel nintendo 8-bit fans kopen helemaal geen Nintendo producten meer. (Zoals ik, en heel veel andere van mijn leeftijd die nes fan waren)

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 mei 2018 12:22]

Met andere woorden, ze weten dat die cardridges te duur zijn. Dan maar downloaden. Kost sony geen geld meer om cardridge te maken en hopelijk bieden ze de games dan goedkoper aan.
Gewone psp was cool. Heb nooit een vita gehad. Door gsm is heel handheld gaming beetje dood aan het gaan.
En toen leefde het weer door nintendo switch ( ook deze heb ik niet ).
Heel handheld is dood voor mij.
Voor onderweg heb ik een laptop, hehe.
Jammer, maar een stap die wel enigszins was te verwachten. Je kunt achteraf eigenlijk alleen maar concluderen dat de Vita is geflopt. De handheld had zoveel potentie, maar dat is door Sony te grabbel gegooid. De Vita was te duur en ook de zaken die je daarna erbij moest kopen waren te duur (denk bv aan de SD-kaartjes). Ook heeft Sony het succes van de Vita te veel laten afhangen van third-party developers. De Vita kreeg zeker in het begin een aantal mooie games zoals bv Gravity Rush en Tearaway. Maar de support van Sony's kant kakte veel te snel in. Nou brachten andere ontwikkelaars gelukkig nog wel games uit, maar (persoonlijk) zag ik daar niet echt iets tussen.

Mocht Sony in de toekomst besluiten om weer een handheld te maken, dan is de prijs toch wel het ding waar ze op moeten letten. Maximaal een prijs van §200 met daarbij wel alles inbegrepen (genoeg geheugen, een game, etc.) en dat het uitbreiden van het geheugen goedkoop en makkelijk is. Die woekerprijzen die Sony nu vroeg konden echt niet. Ook genoeg eigen games die mensen echt willen spelen kunnen daarbij helpen. Ik kreeg te vaak het idee dat een game die ik kocht voor de Vita uiteindelijk wel op de PC of PS3/4 terecht zou komen. Waarom dan nog voor de Vita kopen. Een handheld mag gerust iets exclusiefs bij zich hebben om het meer uit de verf te laten komen.
Tja, destijds wou Sony van de Vita wel een apparaat maken wat technisch z'n mannetje stond. Het kon niet weg komen met een device met 3DS-achtige prestaties, en de SoC kost gewoon geld. Volgens mij werden de eerste Vita's met verlies verkocht. De SD-kaartjes moesten dat goed maken.
Een krachtige handheld bouwen voor minder dan 200 euro was echt onmogelijk, in 2012.

Developers (ook first party) hadden de keuze: ontwikkelen voor de PS3 met miljoenen verkochte stuks en een jaar of 2 later ontwikkelen voor de PS4 die enorm goed verkocht. Of voor de Vita die nooit van de grond kwam. De Vita zat in een vicieuze cirkel: geen games -> geen afzetmarkt -> geen geÔnteresseerde ontwikkelaars -> geen games.
Waar Nintendo een handheld kan laten werken op first party titels, heeft Sony daar nooit genoeg capaciteit voor gehad en was de PS4 belangrijker dan de Vita.
Uiteindelijk zag ook Sony er geen heil meer in, en toen kwamen de duur gefinancierde Vita-games als port naar de PS4 om er toch nog iets aan te verdienen.
Apparaat had zoveel potentie. Heb me er mee vermaakt (Uncharted, FFX en World of Final Fantasy) speel ik er nog wel eens op. Vooral met dit mooie weer leuk apparaatje. Heb maar 7 fysieke games en de rest is allemaal PS+ games.
De Vita, de handheld-console die Sony zelf de nek omgedraaid heeft, erg jammer omdat de Vita zoveel potentie had.
Welke games? Lol :-P Ze zijn vast persoonlijk langsgegaan bij de drie studio's die wat uitbrachten voor de Vita om het nieuws te vertellen.

Wat was dat een jammerlijke teleurstelling zeg, zulke mooie hardware en dan zo weinig te spelen. Soms mis ik de dagen van Tony Hawk en Burndown op de originele PSP.

EDIT: Wat betere zinsopbouw.

[Reactie gewijzigd door NASUM op 16 mei 2018 09:46]

Toch wel weer een paar jaar geleden dat ik de psvita voor het laatst heb aangeraakt. Toendertijd gekocht voor een autovakantie. Veel plezier aan gehad maar het uitbrengen van nieuwe games heeft er toch voor gezorgd dat ik hem weer de deur heb uitgedaan.
Zeer jammer want in potentie was het bij release de beste handheld op de markt...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*