Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Stalker 2 is in ontwikkeling en is gepland voor release in 2021

GSC Game World werkt aan Stalker 2 en is van plan om het spel in 2021 uit te brengen. Inhoudelijke details over de game maakt de OekraÔense ontwikkelaar nog niet bekend. Het spel wordt de opvolger van Stalker: Call of Pripyat, dat in 2009 verscheen.

Sergiy Grygorovych, oprichter van GSC Game World, zegt in een bericht op Facebook dat de studio aan Stalker 2 werkt. Hij verwijst daarbij naar een Stalker 2-website waar alleen de titel op staat en het getal 2021, wat waarschijnlijk het geplande jaar voor de release is.

Er verschenen al drie games in de Stalker-serie, allemaal gemaakt door het OekraÔense GSC Game World. Na de release van Stalker: Call of Pripyat in 2009 werd er ook al gewerkt aan Stalker 2, maar de ontwikkeling werd stopgezet nadat de studio in 2011 genoodzaakt was zijn deuren te sluiten. In 2014 werd de studio heropend.

De eerdere Stalker-games zijn fps-survivalgames die zich afspelen in een open spelwereld rondom Tsjernobyl, waar door de kernramp dieren zijn gemuteerd tot monsterachtige wezens. Het eerste deel kwam in 2007 uit en daarna kwamen er twee vervolgen.

Stalker 2

Door

Nieuwsredacteur

58 Linkedin Google+

Submitter: MonkeySandwich

Reacties (58)

Wijzig sortering
Ah, misschien toch eens tijd om de S.T.A.L.K.E.R. spellen eens te proberen, iets wat ik jaren geleden al heb willen doen. Het verhaal en atmosfeer van de spellen trok me altijd aan, en hoop dat dit tweede deel een nieuw leven in de fanbase zal blazen.
Jammer man dat je nooit de S.T.A.L.K.E.R. spellen gespeeld heb, waren erg goede spellen.

Begin dan eerst met S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (dat is een prequel) en dan S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl en dan S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat.

Ja heb goede herinneringen aan de S.T.A.L.K.E.R. spellen.

De S.T.A.L.K.E.R. spellen heb ja al voor maar een paar euro per stuk.

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

STALKER: Shadow of Chernobyl

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

En met STALKER Complete 2009 (2012) Mod kan je STALKER: Shadow of Chernobyl mooier maken.

Maar erg mooi om te horen dat we S.T.A.L.K.E.R. 2 toch nog krijgen, alleen duurt het nog 3 jaar.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 16 mei 2018 15:18]

Is dit een SEO geschreven reply of mis ik iets?
Misery 2.2 is ook een aanrader voor Stalker CoP, deze mod maakt de game wel masochistisch moeilijk!
http://themiserymod.com/

[Reactie gewijzigd door MonkeySandwich op 16 mei 2018 10:32]

Ik kan de Lost Alpha mod aanraden. Het is een mod voor de eerste, Shadow of Chernobyl, maar bevat gebieden uit alle games en probeert dichtbij de eerste ideeŽn van de developers te komen. Het voelt als een beter afgewerkte en uitgebreide game die het beste haalt uit de drie officiŽle delen. Inclusief verbeteringen in gameplay en graphics.
http://www.moddb.com/mods/lost-alpha/

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 16 mei 2018 14:33]

Doen! Wel even goed verkennen voordat je begint. Ze zijn niet allemaal even stabiel en fantastisch. Call of Pripyat is dan wel het laatste (?) deel, maar als je tijd beperkt is, zou ik daar meteen in stappen. En check ook moddb voor een paar essentiele fixes en verbeteringen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 mei 2018 09:35]

Ik zou die juist overslaan, daar dit het "slechtste" deel is. Heb ze alle drie uitgespeeld, en waar ik deel 1 eigenlijk het beste vond, mist deze toch wat zaken die in deel 2 wat beter uit de verf kwamen.( shootouts, belichting, level design om wat te noemen ) Als ik mocht kiezen zou ik deel 2 gaan spelen ( Clear Sky ) omdat deze zich ook iets voor de tijdspanne van deel 1 afspeeld.

Kan niet wachten tot deze S.t.a.l.k.e.r. 2 uit komt. Wat heb ik genoten van deze games zeg.

Voor diegene die de games niet kennen: Het is een soort Metro qua gameplay, maar dan met een open spelwereld en role playing elementen. Afspelend in en rond Tsjernobyl en zoekend naar zeldzame anomalieŽn om te verkopen met een best goed verhaal. Nog nooit gespeeld? DOEN !!. Deze games zijn onterecht onderbelicht gebleven destijds en zijn zelfs nu nog gewoon goede games.
Deel 2 was berucht vanwege de vele bugs. En ook nu nog is het verhaal het minst sterk.
Ook dat je een merc bent, zorgt voor eigenlijk een andere rol in het spel dan bij de andere delen.
Het einde, ja is ook niet super.

Mijn favoriet is toch wel het derde deel.
Verhaal?
Einde?
Dat zijn geen dingen waar je je met games als S.T.A.L.K.E.R. om moet bekommeren lijkt me.
Ksnap zowiezo niet zo die onwijze focus in reviews op verhaal in games tegenwoordig. (kvint t eerder zeer irritant als in reviews al het plot word gespoiled, wat heel normaal gevonden word)
Leuk als dat er in zit , nog leuker als het goed is, maar gameplay en immersie met een cheesy 80`s action b-film verhaaltje heeft mijn voorkeur over een prachtig verhaal met quicktime events o.i.d.
Kzou t totaal geen probleem vinden als het verhaal in reviews helemaal niet besproken word, behalve een opmerking als "het verhaal is ook de moeite waard" oid.
Dat seemless overgaan van gameplay naar ingame gerenderde cutscene hoeft ook niet van mij trouwens.
Ik hoef alleen een cutscene als ik met zeer veel moeite een level heb gehaald of baas heb verslagen om ff bij te komen.
En dan t liefst een mooi CGI filmpje, of een filmpje met b-acteurs en een blue screen achtergrondje.

[Reactie gewijzigd door kr1z op 16 mei 2018 13:35]

Ik denk dat je erg veel aan invulling doet.
Dat is jammer.

Het verhaal van S.T.A.L.K.E.R. is een belangrijk deel van de immersie. Dat wordt niet via cutscenes oid verteld.

Je moet het maar spelen, dan merk je het vanzelf.
Ik kan me het verhaal anders niet herinneren. De rest van de games wel. Wil niet zeggen dat het niet bijdraagt aan de game, maar dat het niet blijft hangen zegt wel iets. De sfeer van het spel, de encouters met mutants, donkere labs.. dat weet ik allemaal nog precies.
Overigens vind ik het interessant dat je het derde deel het best vindt. Dat deel heb ik vrij recent nog gespeeld en ik vond het verhaal en het einde in dat deel erg matig. Ik had het gevoel dat je nooit echt tot de kern van de zaak kwam en dat het in Pripyat ineens was afgelopen met een wat matige reden waar ik vast oeh en aah bij had moeten roepen. Er zit geen ontwikkeling in, het hele spel is 1 probleem dat aan het eind een wat vage verklaring krijgt.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 16 mei 2018 15:45]

Que? Ik weet nog dat ik in CoP ergens iets met een gecrashte heli moest doen maar uiteindelijk liep je rond in een open spelwereld, te jagen op nieuwe spulletjes en het oplossen/doorwerken van 'anomalies', je te vergapen aan de vergezichten en in paniek naar dekking te zoeken als je iets te lang aan het rondwandelen was in de middle of nowhere.

Ja er zat een verhaal in... je deed wat story missions die vooral erg irritant waren. De immersie is en was er zonder verhaal ook wel.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 mei 2018 16:05]

Okee, ik zal er zeker naar kijken!
Ik ga hier ook maar is aan beginnen.

Kwam deze mod zojuist al tegen, ziet er goed uit. Remake mod beschikbaar per 1-5-2018, goede timing!

http://www.moddb.com/mods/remake
Inderdaad goede timing, even kijken wanneer ik weer tijd heb. :D
Als je het echt Spartaans wil doen, dan speel je deze

http://themiserymod.com/
Tip: neem niet direct alle contracten/missies aan. Dat was mijn fout de eerste keer. Doordat er een tijdslimiet op zit, haal je de meeste dan niet.
Ik kan het aanbevelen. De spellen zijn misschien wat ruw om de randjes her en het is zeker niet eenvoudig. maar met geduld is het zeker de moeite waard.

Dat stalker 2 in de maak is zie ik als goed nieuws
Durf rekening te houden met een ietwat stijle leercurve; deze games houden je alles-behalve bij het handje vast, maar na jaren nog steeds een van m'n favo gameseries met een heleboel revisits van meerdere delen.
Mocht je overwegen met Misery te beginnen is het niet onverstandig de meeste enemies al eens gezien te hebben, tenzij je van keiharde afstraffing houdt :)
Niet de complete mods gebruiken. de graphics zijn erg slecht maar ik raad je aan om geen overhauls te gebruiken. alleen graphics mods. voor shadow of chernobyl gebruikte ik autumn aurora, en voor call of pripyat gebruikte ik deze mods:
Absolute nature
Atmosfear
Original Weapons Renewal
Long range flashlight

met deze mods ziet de game er een stuk mooier uit en zijn de grootste bugs eruit gehaald
Sergiy Grygorovych? Daar ben ik niet zo positief over.

STALKER 2 was al twee jaar in ontwikkeling in 2011. Toen heeft hij in December van dat jaar een vergadering gehouden waar het hele team dat er aan werkte ontslagen werd. Iedereen werd ontslagen voor kerst en het werk aan STALKER 2 werd weg gegooid.

Ondertussen bleef hij natuurlijk gewoon zelf wel, en ontving hij royalties van alle sales, waarna er 7 jaar niks gebeurde.

Gevolgd door Cossacks 3. ;(
Sergiy is toch de gigantische eikel die een Ferrari kocht van het STALKER-geld terwijl de rest van de devs halfgekookte aardappelen moest eten? En daarna weigerde iets met de rechten te doen waardoor de STALKER naam nooit meer gebruikt kon worden zonder een omhooggevallen douchebag veel te veel geld voor de rechten te betalen?

Daarom hebben we nu Escape from Tarkov. (De titel is een referentie naar Andrej Tarkovski, de regisseur van de film "Stalker", waarop weer deels STALKER en bijna alle games die met een vervallen Sovjetomgeving te maken hebben. Dus eigenlijk stiekem toch een referentie naar de STALKER serie).

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 16 mei 2018 12:03]

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je Łberhaupt enig noemenswaardig bedrag zou betalen om die naam te mogen gebruiken.
Zo gigantisch toonaangevend waren die games niet en je beperkt jezelf tot de lore.

Je kan hetzelfde budget beter gebruiken om je een exposure te creŽren rond je originele titel. Moet je natuurlijk wel even een goede game in elkaar draaien en niet een beetje vlot willen cashen.
Dan heb je geen stalker game gespeelt, die game had toch een sfeer die je in geeneen game meer tegenkomt ;)
Vergeet Survarium niet. Veel ontwikkelaars belanden daar.
Survarium was echt kut de laatste keer dat ik het speelde. Verschrikkelijk F2P model. Is het nu beter?
“A crash has been detecties by bugtrap”

Ik heb nog geen enkel ander spel gespeeld waar ik zoveel glitches, bugs en crashes tegenkwam en dat ik ze allemaal voor lief nam omdat het spel zo gaaf is. Stalker had alles wat een spel goed maakt, behalve de stabiliteit.. maar ook dat was charme.

Hopelijk komt deze keer het spel ook echt uit en worden we niet weer teleurgesteld.
Shooter is wat kort door de bocht. Survival horror game komt dichter in de buurt. Beste atmosfeer in zo'n soort spel dat ik ooit ben tegengekomen. Voor alle drie de versies bestaan Stalker Complete mods (http://stalkercomplete.com/), die het spel verbeteren, zonder het spel zelf te veranderen (grafische updates, tweaks, bugfixes, etc)

Voor mensen die het nog nooit gespeeld hebben, hier een korte review van wat het spel zo interessant maakt (en soms frustrerend):
http://www.escapistmagazi...1-S-T-A-L-K-E-R-Clear-Sky

[Reactie gewijzigd door EelcoG op 16 mei 2018 09:34]

STALKER Complete verandert het spel drastisch, ook qua gameplay. Een kleine verzameling aan visuele mods doen het een stuk beter.
Inderdaad wat kort door de bocht. Lang geleden dat ik het gespeeld heb ;) Omschrijving iets aangepast.
Ik word op voorhand direct zo ontzettend blij van dit nieuws! Alle drie de delen tot in den treuren gespeeld, en COP speel ik nog steeds geregeld.

De spellen hadden een sfeer die IMO ongeŽvenaard is. Door de immense mod community kon je de spellen blijven verspelen, zeker na het uitkomen van bijvoorbeeld Misery, Oblivion Lost of Call of Chernobyl waar de levels uit alle 3 de games in 1 zitten. Dagen en nachten langen heb ik door The Zone gedwaald, en nooit verveelde het ;)

Toen een aantal jaar terug Survarium aangekondigd werd, was ik ook zo blij. We weten ondertussen hoe dat is afgelopen. Daarom probeer ik gematigd blij te zijn, en hoop snel op meer nieuws en details!
Dat survarium was inderdaad een drama. T zag er wel goed uit trouwens. Probleem was ook dat het weer zon cod achtige schooter was. (dat survival gedeelte zou later komen). en daar maak je niemand meer blij mee. Dus liepen de spelers niet warm en werd je met je makarov pistooltje gematched tegen .50 snipers en Pechenegs. Dan is de lol er snel af.
Soms kijk ik nog naar dat project, wat begon als een berg versus-modi lijkt nu toch eindelijk wat meer pve-opties te krijgen; iets wat mij vele malen meer interesseert.
Ja ik ben op een gegeven moment gestopt toen er allemaal van die pipo's in je potje verschenen met max armor en zo'n veel te lomp machinegeweer. moest je met een AK 3 magazijnen in legen en hij sloopte je gewoon met 1 kogel in je voet ofzo.
Kwam uiteindelijk door gebrek aan spelers natuurlijk. Maar het stalker genre is altijd interessant geweest, Het spel slaagde er in om een heel goede atmosfeer te verwezelijken en het verkennen spannend te houden zonder dat ze van die over de top jumpscare giant spider monsters erin hoefden te stoppen. Die bloodsuckers waren zo'n beetje de enige waar je soms van schrikt omdat ze onzichtbaar zijn.

Heb in call of pripyat aardig wat mods gebruikt. Misery was een hele goeie maar dan moet je ook aardig voorzichtig spelen. (totdat je zo'n AN94 hebt. Daarmee kan je hoofdjes poppen niet gewoon)

(Hoop wel dat ze in het nieuwe spel de FOV wat omhoog schroeven. in COP moest ik dat met mods doen)
Die ervaring heb ik helaas ook met Survarium gehad en is een speerpunt waarom pvp oriented games mij vaak weinig bevallen.

Met de Misery mod weten de bloodsuckers en chimera mij trouwens wel zťťr consistent de stuipen op het lijf te jagen :)