Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

S.T.A.L.K.E.R. 2 komt op 28 april 2022 uit en Microsoft toont nieuwe trailer

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl komt op 28 april 2022 uit, exclusief voor de Xbox Series X en S, Windows 10 en de cloudgamingdienst van Xbox. Microsoft heeft ook een nieuwe trailer van het spel getoond, met gameplay-achtige beelden.

Microsoft en Bethesda melden tijdens hun E3-presentatie van dit jaar dat de game in 4k-resolutie zal draaien op de consoles en raytracing zal ondersteunen. Verder geven ze prijs dat het spel vanaf zijn releasedatum ook beschikbaar zal zijn via Xbox Game Pass, het maandelijkse game-abonnement van Microsoft.

In de beelden is te zien dat het spel zich wederom in de exclusion zone rondom de kerncentrale van Tsjernobyl afspeelt. In de wereld van de game vinden daar bovennatuurlijke verschijnselen plaats, die verschillende vormen van enorm gevaar vormen voor spelers. Die anomalies produceren echter ook artefacts, voorwerpen met speciale krachten en die behoorlijk veel geld opleveren. Ook zijn bekende vijanden uit de S.T.A.L.K.E.R.-games weer terug, zoals de onzichtbare Bloodsucker.

De eerste drie games in de franchise kwamen uit in 2007, 2008 en 2009. Hoewel ze kritiek kregen om hun bugs, werd het ook geprijsd om zijn survival-elementen en sfeer. Het spel wordt gemaakt door dezelfde studio als destijds: GSC Game World, uit Oekraïne.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

13-06-2021 • 19:26

47 Linkedin

Reacties (47)

Wijzig sortering
Aangezien er nog zo weinig info over de game is, heb ik even op de officiële discord gekeken:

Which game engine will be used? What is the version of the engine?
The game is powered by Unreal Engine, but we are not ready yet to announce the version of it.

Was the actual gameplay demonstrated in the previously-released trailers? Will the game look the same?
We’ve used the game engine and our game models to create the trailer, but this wasn’t the actual gameplay. The trailers show the level of graphics and atmosphere that we strive to deliver on the release.

Will there be any new artifacts and mutants?
For sure. We’re pretty excited about all the new stuff we are adding to the game, and we hope you’ll love it too.

Will there be new factions and characters? Will the old ones remain?
You’ll see both familiar and new faces. The same applies to the factions of the Zone. Don’t forget that the situation in the Zone is never stable, and it is really hard to predict who’s managed to survive and those who didn’t make it.

What locations are we likely to see in the game?
As before, the game will take place on the territory of the Chernobyl Exclusion Zone. You’ll be able to visit Cordon, Duga, Pripyat and other familiar and new locations.

How many weapons will be featured in the game? Will there be any customization options?
There will be over 30 firearms in the game, each with its own modifications.

Sorry, maar hier word ik niet bepaald warm van. Vragen zoals de Factions worden gewoon totaal niet beantwoord.

Ook is er een exclusieve special quest die je alleen kan spelen als je de Deluxe of Ultimate edition koopt.

Edit: URL link werkt niet, zoek even op preorder Stalker 2

[Reactie gewijzigd door humpus op 14 juni 2021 12:01]

Ik moet zeggen dat het tot nu toe erg goed uit ziet, met een lekker S.T.A.L.K.E.R. sfeertje. Ik heb goede hoop voor deze game.
Met de sfeer lijkt het inderdaad wel snor te zitten, maar ik vind de actie zo "run & gun"-achtig overkomen. Als ik het me goed herinner werd Rambo-gedrag snel afgestrafdt in eerdere Stalker-games.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 13 juni 2021 19:46]

Dat gevoel had ik inderdaad ook direct bij die shootout in deze trailer.
De 2 of 3 mannen waar hij een granaat naar gooit zitten al 10 sec op hem te schieten. Zoekt geen cover, gewoon lekker chill er naar toe wandelen en granaatje gooien.

Ik weet niet wat ik van deze trailer moet vinden. De gunplay ziet er totaal niet STALKER uit. De anomaly detector is veel te fancy voor iets Russich te zijn. Dat hoort een baksteen te zijn met slecht af te lezen scherm, niet iets wat drie keer uitklapt.

Voor de rest hebben we heel veel scripted dingen gezien, terwijl STALKER vooral draaide om sfeer, setting en verkenning. Natuurlijk waren sommige enemy spawns scripted, maar missies waren altijd vaag afgelijnd en je had veel keuze over hoe je iets aanpakte. Daar heb ik hier niks van gezien.

Edit: is er eigenlijk al info of de volgende dingen in het spel zitten?
- weapon / armor deterioration
- looting / stashes
- inventory management incl. weight limit
- marketplaces (buy / sell / repair)
- dialogue options
- factions
- crafting

Eigenlijk weten we nog niet zo veel over STALKER 2, of heb ik die info hierboven gemist?

[Reactie gewijzigd door humpus op 14 juni 2021 09:36]

Het spel komt ook uit voor de console (Xbox).
En met die blubberpookjes is het lastig om te mikken. Ik gok dus dat er wat gameplay betreft echt wel consessies zijn gedaan om het speelbaarder te maken met een controllen.
Nu ik de beelden weer bekijk... Inderdaad. Gewoon rambo style knallen. In Stalker móest je echt dekking zoeken, anders was je de sjaak. Lang niet alle wapens waren even accuraat.

Ik hoop dat het spel met opties komt om het weer lekker moeilijk te maken.
En... De skeeler modus uit en een view bob optie aub! Dat maakt het wel realistischer. Nu ziet het er uit alsof je op skeelers het level door raast...
Ein-de-lijk! hier kijkte ik al naar uit, en het lijkt The Zone weer goed te capturen. Erg sfeervol en oogt lekker dynamisch. Helemaal dat stuk aan het einde met Duga radar.

Ben benieuwd of er wat van de originele visie terug komt waarbij de zone echt leeft. Oorspronkelijk wilde ze het zo maken dat zelfs een NPC stalker eerder de game kon uitspelen dan jijzelf als de puzzelstukjes voor die NPC sneller op zijn plek vielen.
Bedoel je origineel voor Stalker 2 of was dat het plan bij Stalker (1)? Klinkt me wel gaaf idd als de game zo leeft :).
Het origineel zelfs, ze hadden hele ambitieuze ideeen. Veel ex nuclear scientists die een game wilde developen gebasseerd op het trauma van Oekraine. Hierbij flink veel out of the box thinking maar wat uiteindelijk nooit gerealiseerd was. Uiteindelijk was de A-life AI meer toned down omdat de map opgedeeld werd in meerdere kleine chunks. In de power unlimited destijds ver voordat de game uit kwam hadden ze er een mooi artikel over.

https://gamedevlibrary.co...ambitious-ai-2eb435fa4054
Super dat er weer een Stalker uitkomt. Heb de vorige hier nog regelmatig opnieuw gespeeld. Met de nodige mod’s werden ze ook nog eens beter speelbaar.

[Reactie gewijzigd door blissard op 13 juni 2021 19:35]

Lijkt mij sterk: Releasedatum op Steam en MS Store is gewoon 28 april. Epic zegt wel '2022' zonder maand/dag te noemen, maar aangezien Steam gewoon 28 april zegt lijkt mij dat leidend. Denk dat de interpretatie van 'console exclusivity' van The Verge/IGN verkeerd is en het gaat om Xbox versus PlayStation. Dus een PS5-release 3 maanden na release op Windows-consoles/platform.

https://store.steampowere...KER_2_Heart_of_Chernobyl/
Oef, nog een jaar langer wachten... ik had het spel dit jaar verwacht.
Dat is balen want ik kijk hier echt naar uit.
Maar liever een goede Stalker dan een game a la Cyberpunk.

Het ziet er wel heel vet uit tot zo ver.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 13 juni 2021 19:40]

Maar liever een goede Stalker dan een game a la Cyberpunk.
Wat heeft dat er nou weer mee te maken dan?
Omdat Cyberpunk totale rommel was, mede door het te vroeg uitbrengen. Daarnaast hebben we gezien wat Bethesda eerder heeft gepresteerd met Fallout 76 en Fallout 4, dus laten we hopen dat STALKER niet hetzelfde lot te wachten staat.
Heb je Cyberpunk zelf wel gespeeld ? Of praat je met iedereen mee ?

Cyberpunk werkt prima op mijn pc en op vele andere pc's .

NPC's die eens een keer door de grond lopen heb ik wel een last van maar gamebreaking bugs niet.

[Reactie gewijzigd door Rockvee2 op 13 juni 2021 19:53]

Met iedereen mee praten? Volgens mij zijn er nu toch wel genoeg bewijzen dat het niet de game is die ze hebben beloofd. Zelfs nu nog draait het ronduit slecht op de base consoles. En de gamemechanieken zijn gewoon antiek. Hoezo een politie die recht op je spawned? Het feit alleen al dat ze dit eruit hebben moeten patchen zegt genoeg. Die game had nooit gereleased mogen worden in die staat.
Ik heb Cyberpunk zeker gespeeld, maar het lijkt in niets op wat er beloofd is, crashes of geen crashes.(op de PC zijn er ook genoeg technische problemen trouwens)
Zijn punt is dus dat hij liever een game heeft die uitgesteld wordt en goed is :), dan niet uitstellen en gewoon uitbrengen as is (Cyberpunk dus). Kan ik me alleen maar bij aansluiten. Zag uit naar Cyberpunk maar heb door alle slechte reviews toch besloten het niet te kopen.

Stalker staat bij velen als erg goed aangeschreven ookal zat de eerste game vol met bugs :), de sfeer was echt top en ik keek er toen ook echt naar uit. Trailer ziet er goed uit, mooie graphics en goeie sfeer. Hoop alleen wel dat er meer gameplay is dan juist verhaalvolgen + FPS. Als ze er wat RPG elementen in kunnen krijgen lijkt het me wel wat.

Iemand een idee of het open world is? Of is dat niet het plan?

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 13 juni 2021 19:53]

Laten we het dan houden op: toen het beter was geweest om het wel nog even uit te stellen :).

Ik snap je punt, uitstel is niet per definitie een betere game, maar zorgt denk ik er wel voor dat de kwaliteit beter is dan op het originele release moment (mag ik toch hopen, want wat was anders de reden voor het uitstel). Soms is het volgens zelfs beter om je game zo snel mogelijk in de handen van gamers te krijgen zodat je feedback krijgt (early access achtige dingen).
W.b.t. je punt ben ik inderdaad volledig met je eens.
Er zijn zelfs games die eeuwig worden uitgesteld en dan nog niet goed zijn en/of helemaal niet uit worden gebracht.

Overigens heb ik Cyberpunk ook niet gekocht/niet gespeeld door alle negatieve publiciteit.
Terwijl ik er toch (vóór de release) wel interesse in had.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 13 juni 2021 20:00]

Vind het persoonlijk ook lastig om af te gaan op dergelijk reviews of het daadwerkelijk zo slecht is als je dan hoort. Stond echt nog te twijfelen om hem toch te halen tot ik een youtube filmpje zag met de meest courante glitches en bugs... tja dan denk ik, is dit nu overdreven of niet? Want als dat inderdaad een beeld gaf op hoe de gemiddelde gameplay eruit zag...
De gameplay van Cyberpunk maakte het voor mij wat later (nadat ik van alle bugs/glitches/etc af wist) nog een stuk duidelijker.
Want die vond ik dus ook gewoon tegenvallen.
Vooral wat iedereen zei over het spawnen van de Politie, de hersenloze NPC's en de voertuigen.
Het is dus ook gewoon niet mijn soort game en Stalker en Resident Evil games zijn dat wel ;)

Kijk zoals bijvoorbeeld een Resident Evil Village kan het ook, ik ben nog geen enkele bug of glitch tegengekomen en ik heb die game op dag 1 gekocht.
Uitstel is grote teken dat er deadline niet gehaald gaat worden. Dat kan meerdere redenen hebben. Er is meer tijd nodig. Of er zijn grotere problemen, als is op deadline totaal niet op leverbaar.
Vergeet dan ook polish.
De Q&S staat dan ook zwaar onderdruk.
De financiering van de uitstel kan ook krap zijn, dus beperkt Q&A. Hoop op voldoende tijd om iets op te leveren zonder critical bugs.
Uitstel is geen garantie dat goed komt. Mochten er grotere problemen zijn.
ideaal reden is als het voor polish en blijkt dat er toch wat meer Q&S tijd nodig is en dus de tijd krijgt.

Als game na uitstel nog ruk is dan zou kunnen dat op de oorspronkelijke deadline mogelijk in nog ergere staat was. Bij grote productie problemen is ipv uitstel ook cancel mogelijk. Als er geen kapitaal beschikbaar is om er in te pompen. Of dat aanzienlijk bedrag is en problemen te groot.
En hoevaak is Cyberpunk uitgesteld? Precies.
In was/is Cyberpunk bug vrij/glitch vrij/performance issues vrij? Precies.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 13 juni 2021 19:44]

Goed dat je mijn punt even bevestigt dan.
En mijn punt was dus dat ik graag een bugvrije game wil en dus niet zoiets als Cyberpunk (En dan voor mijn part tot 2023 uitstellen).

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 13 juni 2021 19:46]

Jouw punt was dat ze het beter kunnen uitstellen zodat je geen Cyberpunk verhaal krijgt. Mijn punt is dat Cyberpunk ook weet ik hoevaak is uitgesteld, dus alsnog rommel was/is.
Dan was ik niet duidelijk genoeg of heb jij mijn punt niet goed begrepen :)
Nogmaals: ik wil een Stalker game die geen rommel is.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 13 juni 2021 19:49]

Laten we 't daar op houden inderdaad.
Nogmaals: ik wil een Stalker game die geen rommel is.
Uiteraard! Laten we 't hopen.
Laten we 't daar op houden inderdaad.


[...]


Uiteraard! Laten we 't hopen.
Ja dat hoopt iedereen, maar zolang veel mensen Beta/Alpha spellen blijven kopen zal dat nooit veranderen en alleen maar erger woorden.

Dit is echt een spel die ik graag wil kopen en spelen, heb me erg vermaakt met S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl (2007), Clear Sky (2008), en Call of Pripyat (2009), waren goede spellen.
Als Rus moet ik zeggen dat hier iedereen ongekend hyped is en al jaren giga conspiracy theorieen maakte over een komende STALKER game, wat geweldig om te zien dat hij er aan komt. Heel erg veel zin in. Hopelijk heb ik bij de tijd dat hij uitkomt genoeg geld bij elkaar geraapt om hem te kunnen spelen :)
Ziet er goed uit die sfeer en zo te zien zal ik vast een honderd keer of meer doodgaan om er achter te komen hoe je elke vijand moet bevechten }> hoort erbij net als met Dark souls dus kom maar op!
Ik heb blijkbaar wat gemist, want had geen idee dat STALKER 2 nog in ontwikkeling was. Kijk er al vet naar uit, dat typische Stalker sfeertje met hedendaagse graphics. Als het uitkomt eerst nog eens even de serie Chernobyl opleggen en dan onderdompelen in één van de meest sfeervolle gameseries ooit.
Het ziet er mooi en erg sfeervol uit. Ik was zelf in 2015 in The Zone, en ik ben blij dat de Duga Radar nu in het spel zit! Was voor mij één van de hoogtepunten van de trip.
Net als in de eerste games hebben de developers waarschijnlijk weer flink wat research gedaan in het gebied en de nodige foto's gemaakt, want het ziet er écht uit zoals daar.

Pluspunten ook voor de realistische gezichten van de npc's.