Ontwikkelaar bevestigt dat Stalker 2 draait op Unreal Engine 5

Ontwikkelaar GSC Game World heeft bevestigd dat Stalker 2: Heart of Chernobyl op de Unreal Engine 5 zal draaien. De post-apocalyptische game die begin 2022 moet verschijnen, is een van de eerste titels die gebruikmaakt van de nieuwe engine van Epic Games.

In een uitwisseling op Twitter tussen de accounts van de ontwikkelaar van Stalker 2 en van Unreal Engine, wordt bevestigd dat de game draait in Unreal Engine 5. Daarmee komt Stalker 2 in een select rijtje met games te staan waarvan bekend is dat ze gebruikmaken van de nieuwe engine van Epic Games.

Naast Stalker 2 maakt ook het aankomende Senua's Saga: Hellblade II gebruik van de nieuwe engine en Gears of War-ontwikkelaar The Coalition werkt aan meerdere nog niet aangekondigde projecten met Unreal Engine 5. Ook is het de bedoeling dat Epic Games' eigen Fortnite de overstap gaat maken naar de nieuwe engine.

Volgens een lijst op Wikipedia worden ook eFootball PES 2022, ArcheAge II, Dreamhouse: The Game, Echoes Of The End en Dragon Quest XII: The Flames of Fate gemaakt met Unreal Engine 5. In mei bracht Epic een Early Access-versie uit van Unreal Engine 5 en begin volgend jaar moet de definitieve versie verschijnen.

De release van Stalker 2: Heart of Chernobyl staat gepland voor 28 april 2022. De game komt exclusief naar Windows-pc's en de Xbox Series X en S. Ook zal de game te streamen zijn via Xbox-gamestreaming met het Game Pass Ultimate-abonnement. Tijdens een E3-presentatie toonde Microsoft de eerste gameplay van de game

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Redacteur

12-08-2021 • 16:50

45 Linkedin

Reacties (45)

Wijzig sortering
Kleine kanttekening m.b.t. de exclusiviteit (gerucht); 3 maanden exclusief voor Microsoft platform(s). Over een PS5 release wordt echter nog nergens definitief gesproken.
'No plans' for PS5 release, says GSC Game World, weet niet of het tegelijk uitkomt met de PC versie, misschien dat die na 3 maanden uitkomt?

Edit: Uit de rechtzaak van Apple vs Epic Games kwam wel naar voren dat het zou gaan over een "3 month console exclusivity deal" Bron

[Reactie gewijzigd door Vagax op 12 augustus 2021 17:10]

Ik kan het windowscentral artikel niet helemaal rijmen met het pushsquare artikel. Waarom maar 3 maanden exclusiviteit tekenen, als je niet in de “foreseeable future” hem van plan bent hem naar PS5 te brengen. Je zou zeggen, teken dan een langere exclusiviteit met MS en vang dus meer geld. Nu kun je discussiëren hoelang “foreseeable future” nou werkelijk inhoud, maar mij lijkt het langer dan 3 maanden.Vanuit GSC lijkt het me dan ook economisch verstandig om een PS5 uit te brengen.
Vanuit de ontwikkelaar gezien is het erg fijn om voor minder platforms tegelijk te ontwikkelen, dus waarschijnlijk zijn ze er gewoon nog niet mee bezig. Na de launch volgen nog wat patches voor de Xbox / PC versies, en daarna gaan ze misschien eens nadenken over andere platforms.

Dus dikke kans dat ie er wel aan komt, maar het zal waarschijnlijk langer duren dan die drie maanden. Je ziet ook dat er dan vaak gebundelt word met DLC als een 'game of the year edition'.
Het is alleen jammer dat ik weer 1 jaar of langer moet wachten tot ik Stalker 2: Heart of Chernobyl kan spellen, aangezien hij natuurlijk weer eerst uit komt voor Epic Games Store, en die wil ik niet gaan gebruiken, dus wacht ik wel.
Hier heeft MS natuurlijk gewoon voor betaald om die timed exclusive rechten te krijgen, net zoals men altijd erover valt als het om timed exclusives gaat voor PS5 games. Dit zagen we ook bij The Medium, waar de developer ook niet sprak over een mogelijke PS5 release vlak na de Series console launch en volgend maand komt The Medium als nog naar de PS5.
Die unreal engine is pas uit.
Wat je op de launcher kan downloaden is geloof ik versie 4.2, waar de nieuwste unreal tournament mee is gemaakt.Ook in het verleden zijn veel games gemaakt die op de unreal engine draait.Versie 5.0 heb ik nog zelf nooit gezien.Maar was al enige tijd aangekondigd door epic games.

https://www.epicgames.com/store/en-US/download

Aldus een ut 99 fanboy.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 12 augustus 2021 17:35]

Je doelt nu op de beta uit 2014 waarvan de verdere ontwikkeling is stopgezet voor Fortnite? ;(
Toen de game in "open" ontwikkeling was heb ik deze nog echt zeer veel gespeeld. Wat een potentieel goed nieuwe deel was dat! Maar goed net als de zeer goede moba Paragon, was dit helaas niet de cashcow waar ze zo op hoopte te kunnen draaien. Ook die game heb ik toen tevergeefs teveel uren ingestoken.

En nu Fortnite...amper 10 uur.. ironisch.. 🤣
Predecessor van omeda studios zeker in de gaten houden. Deze jongens maken een remake van paragon met dezelfde look and feel. En ze zitten nu op een niveau in development dat ze het niveau van paragon benaderen.
Bedankt, heel tof om te zien dat andere het stokje overnemen! Dit ga ik in de gaten houden. Zeker wanneer er een console release gaat verschijnen.
Maar ook gewoon weer op pc, hopelijk zit cross progression er ook weer in.
Bedoeling is eerst een pc release (waarschijnlijk dit jaar, alleen doen ze nog geen beloftes) en daarna komt hij ook naar consoles. Ze willen de game multi platform maken. 2 weken geleden hadden ze een stress test weekend waarbij iedereen kon spelen. Op YouTube kan je footage ervan vinden.
Die heb ik net bekeken, ik krijg er al gelijk weer zin in. :D Logisch, ik ben wel benieuwd in hoeverre Epic's versie verschilt met deze nieuwe versie.
ja die bedoel ik, epic heeft daar met die nieuwe ut4 idd stop gezet, waarom weet ik niet maar het zal wel een centen kwestie zijn, vooral als je nagaat hoeveel ze nu verdienen met de game webshop en launcher.Ut is niet stopgezet door fortnite toen was het spel en in 2014 nog niet uit en ze waren er nog niet mee bezig.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 16 augustus 2021 19:33]

Versie 5 is te downloaden echter nog als beta en is wederom een mooie sprong, het fijne is ook dat je Unreal 4 content redelijk gemakkelijk kunt upgraden naar versie 5.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 12 augustus 2021 18:07]

Mis ik iets? stalker games waren allemaal P.C games.
komt het nu eerst voor Xbox?
Beetje jammer. 'Jank' hoort toch wel een beetje bij dit soort spellen van oost-Europese bodem, en de originele engine had daar zat van. :+
Geen zorgen hoor, dat kan ook prima in Unreal Engine :+
“ Ook is het de bedoeling dat Epic Games' eigen Fortnite de overstap gaat maken naar de nieuwe engine.”

Mwoa overstap xD tis eigenlijk alleen een nieuwe engine in naam, voor marketing purposes.

Tis dezelfde codebase, met 2 flinke toevoegingen aan de renderpipeline (nanite en lumen) maar daaronder is het gewoon vanuit dezelfde codebase ontwikkeld.
Mwoa overstap xD tis eigenlijk alleen een nieuwe engine in naam
Nah, zo werkt versioning niet. Of dacht je dat altijd nieuwe versie uit een gloednieuwe codebase bestond?
Nee maar er is geen overstap nodig in dit geval.

Unreal 4=5
Met 2 nieuwe render plugins.
En wat animatie spul.

Niks mis mee maar dat is waarom elke unreal 4 project gewoon werkt,

Dat was niet het geval van 1 naar 2 of 3 of 4 dat waren iig flinke rewrites.
Dit niet.
Wat wil je dan, dat de nieuwste versie van een software product zo drastisch anders is dan de vorige major release, dat alle software die erop geschreven is volledig opnieuw moet worden gemaakt?

Het is niet voor marketing purposes en ook geen nieuwe engine, het is de volgende major release van hun engine. Niet meer dan logisch dat ze hun main game daar naartoe willen en gaan updaten.
Unreal 1 2 3 en 4 waren wel practisch volledig nieuwe codebases.

Dus is daadwerkelijk wel anders ja.
Neen zo werkt een nieuwe versie van software. Denk je dat elke nieuwe windows versie die code base helemaal herschreven word?
Als dat gebeurt was hadden we wel geen printerspooler hacks gehad :+
I.G.I. en I.G.I. 2 heb ik echt veel gespeeld, denk dat ik de schijfjes nog wel ergens heb liggen.
Zalige games met vette muziek (ik gebruik de muziek van die games nog steeds als ik games als breakpoint (immersive en unguided met alles (minimap, tagging, hitmarks enz uit) speel.

[Reactie gewijzigd door kr1z op 13 augustus 2021 08:56]

Ik heb meestal de muziek in games uit staan, zodat ik ieder geluidje gelijk hoor.
ghehe, ik ook maar niet bij stealh games blijkbaar nu ik er over na denk, terwijl dat prakisch gezien juist beter zou zijn idd :)
T is meer immersive voor mij met die igi muziek (kzet t wel op 50% , dat wel)
Ik ben benieuwd of Unreal 5 echt zo enorm veel beter presteert als ze zeggen. De filmpjes bij de aankondiging waren zeer indrukwekkend. Zo indrukwekkend dat ik me afvroeg hoe dit kan. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat in een daadwerkelijk spel. En dan niet in filmpjes maar echt op mijn PC.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 augustus 2021 18:26]

Dat kan ook niet. Bij Digital Foundry hebben ze al meermaals aangegeven dat Epic Games gemikt heeft op 30fps games aangaande de nieuwe features Lumen en Nanite. Dat gaat never nooit draaien op 60fps 1440P. Laat staan 4k. Vandaar ook de Temporal upscaling techniek in de engine natuurlijk. Native 4K met Nanite en Lumen? Forget it!
Ja het is echt,
Je kan zelf de demo downloaden :)
Ik zie het in meer games tegenwoordig; Is er niemand die de glimmende muur op 37 seconden in het gameplay filmpje gek vind? Ze kunnen steeds meer gave dingen op het gebied van graphics, maar zo ziet mijn bakstenen muur er nooit uit.
Je kan zien dat het geregend heeft, plasje op de vloer ect.
Maar inderdaad heb ik een baksteen muur niet zo zien glimmen van een beetje water :)
Dat ligt er aan wat voor bakstenen het zijn denk ik.
Ben benieuwd of ze ook de nieuwe functionaliteit zoals Lumen gaan ondersteunen. Dit onderscheid UE5 van de rest voor nu. Alleen is het laatste blijkbaar nog erg zwaar en in demo's waar verder geen game logic verwerkt zit kan een 3080RTX geen vast 60fps vasthouden op 4K.
4K is dan ook nog steeds krankzinnig zwaar voor games de komende 5 jaar.
Voor alle huidige games is het geen issue op een degelijke PC naar mijn ervaringen.
Als je genoegen neemt met lagere FPS? Sure. Maar veel spellen draaien op een 2070S/alles open op een 1440P scherm adequaat maar niet meer dan dat, waarmee het momenteel qua performance wel een beetje de sweet spot is. (Zelf een 2070S/3950X/meer dan genoeg geheugen)

Laat staan als je oudere kaarten hebt en je geen woekerprijzen wilt neertellen voor nieuwe hardware.
ALleen is de 2070S nu al een 2 jaar oude higher midrange GPU. Er waren toen al snellere GPU's en nu al helemaal met alles wat er is uitgekomen. 4K draaien is nu geen issue als je een 2080TI, 3080, 6800 etc hebt.
Dat er sneller is wil niet zeggen dat de userbase sneller heeft.
Dat maakt 4K niet opeens krankzinnig zwaar. De hardware is er, of je het ervoor ove rhebt is een ander verhaal.

Mensen wijzen dan enorm snel naar de steam survey met al die 1060s, maar vergeten dat een hoop van die machines in internet cafe's in China staan.
Een ontwikkelaar heeft alleen weinig aan 4K pushen als nog geen 20% daarop speelt.
Hoven ze toch ook niet op een resolution switch na?

VOlgens mij zoek je een beetje naar problemen welke er niet zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee